načítám data...

Jak to EU doopravdy myslí s těmi omezovači rychlosti? Všechno je trochu jinak...

28. března 2019, 13:00 68 komentářů Vojta Dobeš Editorial

Česká motoristická média v posledních dnech zavalily hororové zprávy o povinných omezovačích rychlosti. Skutečnost je, jak tomu tak bývá, trochu jiná.

Zobrazit galerii

Pokud jste byli v posledních dnech vystaveni působení českého motoristického internetu, nejspíše už vymýšlíte, jak zachovat svoje stávající auto na věky. Nebo kde si jich uskladnit pár do zásoby. Vždyť od roku 2022 nastane apokalypsa nadšeného řidiče! Každé nové auto prodané v Evropské Unii bude mít povinný omezovač rychlosti a vy budete už navěky odsouzeni ploužit se podle předpisů. A nakonec bídne zhynete rozplácnuti o protijedoucí Tatrovku, neb vám zlotřilý eurounijní vůz nedovolí zrychlit nad limit.

Tak, a teď se uklidněme, přestaňme na chvíli plánovat tajné skrýše pro brzy-určitě-ilegální auta bez omezovače, a pojďme se prostě podívat na to, co vlastně ta zatrolená EU přesně chce do našich aut nainstalovat.

Když se vydáme mimo vody českých internetů a zamíříme blíže ke zdroji, zjistíme, že technologie, o které je řeč, se jmenuje “Intelligent Speed Assistance” a je to trochu něco jiného, než bychom si mohli myslet na základě některých článků. 

Ve stručnosti řečeno jde prostě a jednoduše o tempomat/omezovač rychlosti, schopný přebírat informace z navigace a systému pro rozpoznávání značek, a upravovat podle nich rychlost. Tady je možná na místě se zastavit u pro mnohé děsivého sousloví “omezovač rychlosti”. Obvykle jsme ho zvyklí vnímat jako tu věc, která vám omezí rychlost na nějakou hodnotu a výše vás prostě nepustí, děj se co děj. Tady je však reč o systému, který je již dnes (protože jsou za to body v EuroNCAP) součástí výbavy skoro všech nových aut. Tedy o zařízení, které vám umožní nastavit rychlost, kterou nechcete překročit, a když jí dosáhnete, zvýší “odpor” plynového pedálu, respektive změní jeho reakci. Pořád ale můžete nastavenou rychlost překonat, pokud šlápnete na plyn trošku víc, a na plný plyn se nestane vůbec nic.

To, co nám Evropská komise chce nainstalovat do aut, je tedy systém, který mnoho aut už má – jako jeden z prvních s ním přišel Volkswagen Arteon, standardně ho má nový Ford Focus, řada aktuálních BMW a spousta dalších aut. Prostě tempomat, který vám pomůže udržet předpisovou rychlost.

“Ale ono to určitě bude fungovat pořád a nepůjde to vypnout, protože EU je žlá!”, řekne si teď nejeden petrolhead, hlavu plnou strašidelných zvěstí z magazínů o autech. Inu, pojďme se podívat opravdu přímo ke zdroji. Vykonali jsme pro vás nepředstavitelné a věnovali jsme několik minut času tomu, abychom namísto zdrojů “jedna paní povídala” našli přesné znění navrhované (ano, navrhované, musí ji ještě schválit všichni ministři dopravy zemí EU – tolik k diktátu z Brusele) právní úpravy. A tady je – můžete si přečíst celé znění, nebo využít toho, že už jsme ho prohledávali my a podívat se níže jen na to podstatné.

2.

Intelligent speed assistance systems shall have the following minimum specifications:

3a.

(a)  it shall be possible for the driver to be made aware through the accelerator control, or dedicated, appropriate and effective feedback, that the applicable speed limit is▌exceeded;

(b)  it shall ▌be possible to switch off ▌the system. Information about the speed limit may still be provided, and the intelligent speed assistance system shall be in normal operation mode upon each activation of the vehicle master control switch;

(ba) the dedicated and appropriate feedback shall be based on speed limit information obtained through observation of road signs and signals, based on infrastructure signals or electronic map data, or both, made available in-vehicle;

(c) it shall not affect the drivers' possibility to exceed the system’s prompted vehicle speed ▌;

(da) its performance targets shall be set in order to avoid or minimise the error rate in real driving conditions.

 

Je tu tedy jasně řečeno několik věcí. Za prvé, systém musí být možné vypnout. Za druhé, systém ani v aktivním režimu nesmí zabránit řidiči v překročení nastavené rychlosti. Takže budete mít tlačítko k vypnutí, a celé to bude fungovat tak, že pokud systém nevypnete, dojde k tomu samému, jako u dnešních nastavitelných omezovačů rychlosti – tedy ke změně reakce na plyn, trošku jako kdybyste “najeli do medu”. Na plný plyn žádná změna.

Možnost systém vypnout je mimochodem novinkou, v původním návrhu z roku 2018 nebyla. Tolik k předpokládaným poznámkám v komentářích že “oni to zase určitě změní k horšímu”.

Takže jako obvykle nic není tak horké, jak se na první pohled zdá a jak by se vám z lecjakého “kvalitního zpravodajství” mohlo zdát. A příště se podíváme třeba na to, jak to bude s těmi alkoholovými zámky (které vlastně povinné nebudou) a těmi orwellovskými černými skříňkami (které taky orwellovské nebudou).

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
28. března 2019, 14:07
16

Dík za článek. Kupředu levá, zpátky ni krok. Společně ten komunismum vybudujeme. Světový mír!

reagovat
bitner
28. března 2019, 14:17
8

Nechapu, jak to vubec muze nekdo obhajovat. Prej "Možnost systém vypnout je mimochodem novinkou, v původním návrhu z roku 2018 nebyla." Mam se z toho stestim posrat? Jsme KURVA ovce, nebo lidi?

beastar
28. března 2019, 14:25
4

To je nová revoluce pane Bitner. Pro bezpečnost soudruhů za volantem udělá správný soudruh vše. Dnešní XII. sjezd tímto považuji za zahájený. Uráá.

Fa
Fandatik
28. března 2019, 21:56
4

Připomíná mi to starý klukovský vtip.
Smrt, nebo Bongo-bongo?

Každopádně plán splněn na 108% a proto se soudruzi na XXII sjezdu v Bruselu zavázali splnit plán na 115% v příští pětiletce.
Už chybí jen internacionála. Bárka se potápí, loďka jde ke dnu. Je to prostě píčou ke zdi, navíc v rohu

beastar
29. března 2019, 13:04
2

Přesně tak. Do pekla s reakcionáři a buržousty co chtějí jezdit auty se spalovacím motorem, žrát burgery a legálně vlastnit devítku. Líbí se mi jak je v článku popsáno že se na tom musí shodnout ministři dopravy všech zemí.

A důležité je to slovo musí! Prostě fakt klasika těch dřívějších sjezdů. A tak soudruzi pochválili soudruha xy že resort plní odpovědně plán pětiletky. Na jednání se dostavil i soudruh z přátelského SSSR. Naše soudruhy za jejich výsledky pochválil.

A zejména jim kladl na srdce kázeň a disciplína musí být. A tak to ma byt. Tak je to správné. Naší vesnicí imperialisticky agent neprojde! Na stráž!

Pochtli
29. března 2019, 13:23
0

Hádám, že ti ministři jen povinně odkývají své "ano", jinak by byli za "potížisty, extrémisty" či rovnou za "teroristy". Přece by neopakovali hlasování až do jednotného ANO (na věčné časy).

beastar
29. března 2019, 13:39
1

Hlavně je to postaveno tak, že hlas ministrů státu jako Čr má minimální význam. Hlavní je co řekne führer v Germánii a jeho bratrský vazal. Skorodiktatura ve výjimečnem stavu ve Vichy. Teda zatim v Paříži.

A ano. Prostě musí no way. Mimochodem v dojče pobavila ta fírerka z životního prostředí. Ultra válka proti dieselum. A teď přiznala že dnešní diesely jsou vlastně ekologické a NOx není problém. A ještě je budeme potřebovat protože elektro budoucnost je daleko!! Skoro jakoby přicestovala z budoucnosti DeLoreanem. F**ze prostě.

Fa
Fandatik
29. března 2019, 22:38
-2

Heil Merkel. Und Brüssel Über alles.

Fa
Fandatik
29. března 2019, 22:53
2

Svobodník Dobeš, takhle by to dál nešlo. Já rozumím tý vaší bezpečnostní náročnosti, že jo? Já rozumím, že chcete ještě po směně zocelovat lid bezpečnostním výcvikem, já rozumím, že ste pochopil slova soudruha Jünckera, že naši lidově demokratickou evropskou totalitu nebudujeme pro srandu králíkům, to já všechno beru, Dobeš, ale věc má z marxistickýho hlediska ještě druhou stránku! A tou je vybírání pokut od celé naší čety neomarxistických otroků. Chlape, uvědomte si, že když po tom vašem výcviku budou druhej den padat na huby, že plnění plánu pude kam? ... No pude do prdele! A jak jistě víte, i my podle plnění plánu budeme brát jaký prémie? Kurva nižší! Nižší! Nižší!!! Dobeš, politicky, myslete politicky, Dobeš”

Súdruh Bíster:
Bruselský manifest byl sepsany proto, aby se evropskému lidu dostala do ruky mocná zbraň v boji proti úmrtnosti na silnicích. A jedině evropský lid vyzbrojen bruselským učením je schopna otočiť kormidlo dějin kupředu, zpátky ni krok!“

bitner
28. března 2019, 14:14
9

Uz vidim ten checklist po roce 22 na novem aute:
1) nastartovat
2) vypnout start-stop
3) vypnout omezovac rychlosti
4) nebyt unaven, jinak taky nikam nedojedu
5) modlit se, aby nezacalo nechtene vysilat ELT

FUCK OFF! Sorryjako, ale nemam na tyhle srance nervy. Nejsu zadny petrolhead, mam blbou Daciju a mam ju i proto, ze me s timhle zatim nesere. Az to zacnou davat i tam, nova auta pro me konci.

reagovat
beastar
28. března 2019, 14:23
2

Přesně to aby se jezdilo ve dvou. Kapitán auta a druhý řidič. Checklist. Čím lepší auto tím víc úkonů. To bude krása až budem jezdit se projet jako lidi na Ukrajinu, Ruska, Běloruska. A říkat dětem. Víš Maruško než ty umrdanci v Bruselu společně s našima lokálníma umrdancema schválili a teď odrecituješ checklist. Tak sme taky takhle jezdívali i u nás!

ro
rock
28. března 2019, 16:33
2

ještě za
mezi 3) a 4) vypnout asistenta jízdy v jízdním pruhu. Ten bude taky defaultně na "on", protože to přidává bodíky v EuroNCAP

VK
VK
28. března 2019, 20:12
-1

Klid, Dachny se reálně týká jen omezovač na padesátku.

Ča
Ča Snač Aj
28. března 2019, 21:26
1

Pevně věřím, že všechno půjde hacknout. Jen k mechanikovy a autoelektrikáři přibude programátor..

Sedrik
30. března 2019, 10:09
0

Přesně - už teď mám v BMW start-stop defaultne na off a byla to jen tak mimo chodem úprava v servisu.

BubaaCZek
28. března 2019, 14:19
0

Pozor! Oprava! Bude zmeneno drobnym pozmenovacim navrhem.
V odstavci b) patri "shall not" a v odstavci c) patri "shall".

reagovat
Trinom
28. března 2019, 18:56
-1

Bubáku, nezlob.

M P
28. března 2019, 19:04
1

Tohle už jsou vyloženě fake news :( achjo, to máme fakt zapotřebí?

BubaaCZek
28. března 2019, 19:40
0

Dik, ze jste to vyhrabali a potvrdili, ze je to zatim neskodne.
Ja to tak v robote delam taky, bo vyklad uz jednou prechroustany experty, treba na GDPR, je obcas nepouzitelny material.

Bylo to spis varovani. Jakmile uz je cely zakon schvaleny, tak "drobne" upravy se pozdeji delaji snadneji.

custom1
28. března 2019, 14:59
0

Mě něco takového absolutně nevzrušuje. Bohužel (nebo snad díky Bohu?) jsem jeden z těch, koho se v budoucnu žádné moderní (rozuměj "současné") auto netýká, takže můžu mít klidné spaní... :)

reagovat
ToMyx
28. března 2019, 15:17
1

Abychom se my co máme starší popelnice za chvíli nedivili, že platíme od nového roku ekodaň za káru starší Euro 4. A pěkně se to zakomponuje do povinného ručení, aby plebs nemohl nic moc namítat, protože to bude "jakoby" schovaný. Tu část "navíc" budou pojišťovny odvádět státu a bude vymalováno:-)

custom1
28. března 2019, 15:23
3

No, tak si "odpojistím" některou z položek navíc (třeba živelné pohromy)... ;)
Ovšem souhlasím s tím, že je to buzerace a omezování a nelíbí se mi to. Ale pořád pro mě bude lepší udržovat při životě starou popelnici, kterou nastartuju klíčkem namísto tlačítka a ve které je tempomat omezovaný tím, co si nastaví řidič a ne družice... :)
Když tak nad tím přemýšlím, tak budu jako ti staří dědci, co mají svoji škodovku nebo žigula od novoty... :D

ToMyx
28. března 2019, 16:18
0

Ve skrytu duše doufám, že to snad nebude tak zlé. Už to bohužel není o tom, jestli benzínová hlava/ autíčkář/ nadšenec, ale jde o omezování a buzeraci, která jde totálně proti zdravému rozumu. Ale hlavně, že to zachrání i kdyby jeden lidský život :(

custom1
28. března 2019, 16:30
0

Taky doufám, že to nebude tak zlé. Většina jde s davem a kupuje nová auta, tak by tu malou skupinu nadšenců (a důchodců ve feliciích) mohli nechat na pokoji... :)

ToMyx
28. března 2019, 17:01
1

Právě o to jde. Řidiči jsou skupina ze kterých se lehce dostává nějaká ta "dodatečná daň" navíc. Od pohonných hmot přes bodový systém apod. Obávám se, že tady spíš půjde o to, že Pepíci jako jsme my řvou daleko nejslabším hlasem, takže ti půjdou jako první. Ale nechci být špatná Libuše :-)

Ha
Habakukk
28. března 2019, 15:10
0

Alkoholový zámek velmi oblíbená věc v korporátních vozech ve Švédsku.

reagovat
J.K.
28. března 2019, 16:22
4

DÍky za super článek. Více takových uvádění na pravou míru.

reagovat
At
Atomas
28. března 2019, 16:25
4

Před několika týdny jsem navštívil BMW muzeum... Famózní zážitek. Nakonec jsem byl znechucen předvedenou elektro budoucností. Byl tam i jeden monitor, na kterém byl vidět pohyb po mapě všech elektroaut zapojených do systému... Závěr si každý udělejte svůj...

reagovat
Inženýr
28. března 2019, 16:25
6

Omezovač neomezovač, podle mého skromného a z pohledu mnohých možná kontroverzního názoru nás tento totalitní systém zbavil "normálních" aut už dávno. V Japonsku a USA jdou pořád sehnat auta s normálními motory, a to se zdaleka nejedná o zaostalé země s nulovým zájmem o životní prostředí. Jo, a co se týče bezpečnosti, tak v tý Americe to mají taky lepší - viz testy IIHS a pak tu mnohopohlavní frašku, kde se řeší co a kdy komu pípá na nervy. Já kdybych bydlel v ČR a plánoval nové auto, neváhal bych ani minutu a dovezl si voňavku z normální (z tohoto pohledu) části světa.

reagovat
CerVus
28. března 2019, 16:29
0

Tak ono to jednou přijde, ale musí začít pomalu a počkat až bude v autech dost technologie, která bude vyžadovat neustálé připojení k netu. A i potom bude trvat než restrikcemi vyhubí "hloupá" auta.

reagovat
ro
rock
28. března 2019, 16:36
10

Jestli mně měl po přečtení článku spadnout kámen ze srdce, tak teda nespad. To je učebnicová ukázka žáby v horké vodě.

reagovat
Vavris Vavrisovic
28. března 2019, 18:11
14

Nesdílím potřebu různých webů plašit a panikovat tvorbou bulvárních titulků a je fajn, že Vojta uvedl střízlivý popis situace v článku...

...na druhou stranu, není nad čím plesat a ke třeba zmínit i další argumenty. V onom předpisu se totiž také píše, že systém má být aktivní při každém nastartování vozu. Jinými slovy to bude další věc, kterou bude třeba po startu vypnout... A to je otravné už teď. No a pak mne znepokojuje to podhoubí European transport safety councilu, které za návrhem stojí, jmenovitě třeba vyjádření Olivera Carstena, který sdělil další postup, jež by se dal stručně shrnout jako: "tohle je první vlaštovka, s ISA máme do budoucna velké plány"... ...obalené do demagogické omáčky "všichni víme, že vysoká rychlost je největší zabiják..."

Ano, je to v důsledku jen transport. Ano, jsme menšina a někdo nám bere hračky. Ne, neznamená to, že se musím chovat racionálně a zodpovědně a jásat, že se vlastně nic neděje, když je evidentní, že se smráká čím dál víc!

Sere mě to, nechci to, jsem z toho smutný! :(
-
Komentář upraven 28. 3. 2019, 18:12:18

reagovat
krab
28. března 2019, 19:57
4

Souhlasím. A trošku mě mrzí to, že bych asi radši tady s místními "borci" nebo kluky kamarády, řešil kam pojedem na vyjíždku, kam letos do Alp, jakou trasu vymyslíme na květnovou Mille Miglia Storica. Místo, kde tě ve štrůdlu závodních i doprovodných aut proveze hrdě italská policie městy a vesnicemi. Ten den se prostě všechny předpisy poruší, lidi se smějí a jásají a staří pardi v Jaguarech C-type dají výjezd z kruhovýho objezdu bokem. A my si to užijeme... A vsaďte se, že se nikomu nic přesto nestane.

Prostě než řešit tahle palčivá témata související s politikou, bych si tu radši v komentářích povídal o něčem opravdu autíčkovém...

ecruiser
04. dubna 2019, 15:59
0

líp už bylo, co píšeš úplně se tam vidím......

riderhenry
28. března 2019, 18:26
3

Popravdě bych byl raději, kdyby to prošlo v tom totalitním znění, které bylo napříč médii rozšířeno. Doufal jsem, že by to už naštvalo nadlimitní počet lidí, kteří by to začali "řešit". Ne že by tedy brexit nějak vyloženě měl svým průběhem kohokoliv pozitivně motivovat, ale alespoň nějaké celospolečenské naštvání by neškodilo...

Jinak je to totální nesmysl. Každé nové auto už dnes lidi v důsledků pokřiveného trhu regulacemi dost štve, i když si to třeba neuvědomí. To máme start-stop, el. posilovače, "inteligentní" (debilní) odpojování alternátoru, co ničí baterky, samozřejmě nesmyslné motory, co fungují jen na papíře... Strašně bych si přál svézt se v takovém sci-fi autě z roku 2019, které by vzniklo za situace volného trhu. Možná by to bylo fajn auto.

reagovat
Trinom
28. března 2019, 19:00
2

Jo, ty alternátory, to je taky krásnej systém. A když zastavíš v blbou chvíli, tak už nenastartuješ, bo má baterka 11 voltů. Co tak ale sleduju, tak to nejvíc posralo zase VW.

riderhenry
28. března 2019, 20:26
0

Vím, že u VW s tím lidi problémy mají, ale jestli se o tom mluví jen díky popularitě koncernu u nás nebo i nějakým horším technickým řešením, tak to netuším. Ale ještě jsem si o tom něco četl a je to fakt strašný nesmysl. Obětovat spolehlivost auta a náklad 5 000 Kč (nová baterka) každé 3 roky na oltář zlepšení spotřeby o 0,1 l... To nevychází ekonomicky a už vůbec ne ekologicky. Inteligentní nabíjení máme i v autě z roku 2009, ale tam je evidentně nastavené ještě normálně, kdy baterku dobije plně a až pak odpojí, protože baterka "drží" i když se s autem často jezdí krátké trasy a dlouho stojí (baterka je stále původní). Ale pak asi soudruzi z EU ještě přitvrdili...

Trinom
01. dubna 2019, 12:58
0

Možné to je, ale podle všeho to nikdo jiný tak agresivně nastavené nemá.

Ny
Nyte
07. dubna 2019, 21:28
0

VW je u nás nejrozšířenější koncern a problematiku int. dobíjení na něm demonstroval Svět Motorů, ale já už dřív četl o hromadně odcházejících bateriích v Nissanech. Byl bych tedy opatrný se soudy, kdo to má agresivnější. Ta baterie 5 roků vydrží, než umře. Otázka taky je, nakolik kdo používá kvalitnější AGM baterie. Škoda je dává jen do nejdražších modelů.

Jimi
28. března 2019, 18:37
0

Ten článek mi připadá, jako hašení požáru, který vůbec nemusel vzniknout. Schovávat všechno za naši bezpečnost je dnes moc trendy. Hekrům nastanou žně. S tímhle přístupem ten nový světový řád nevybudujeme....

reagovat
beastar
28. března 2019, 18:44
4

S tímhle přístupem budujeme starý řád tentokrát naruby pěkně seshora. Aby se jako neřeklo. Pod pláštíkem svobod a bezpečnosti. To je tak zprofanované tvrzení. Nedivil bych se kdyby si podobný auta schválila Africká Unie. Tam je úmrtnost v provozu skutečně alarmující. Tam to ale samozřejmě přes tunelování, války a hlad nikoho nesere. Začíná se pozvolna, přes chlast, holky a kouření cigaret. Auta jsou taky easy target. Těšme co bude následovat. Zákaz a dodatečné zdanění aut se spalovacím motorem to už je defakto taky na spadnutí.

Jimi
28. března 2019, 19:06
0

Spíš by mě zajímala technická stránka věci, že když náhodou vlítnu např. ve 80-ce do 50-ky, zda si automatickým brzděním nenabiji držku... :)

Letis
28. března 2019, 19:11
0

Nenabiješ. To auto bude o tý 50 vědět ještě než vůbec vyjedeš a tak k ní prostě pomalu doplachtí.

Letis
28. března 2019, 19:10
2

Jsem rád, že Autíčkář šel narozdíl od konkurenčních webů pěkně ke zdroji a nemystifikuje nás. Na druhou stranu je článek naladěn až moc pozitivně, což mi přijde přinejmenším zvláštní. Asi týden zpátky padlo v komentářích u článku s Volvem a 180 Km/h, že je to už jen krok od podobného legislativního omezení rychlosti jako vidíme tady v článku (nebo v jeho katastrofičtějších variantách). No nebál bych se říct, že tyto obavy se někdy v budoucnu vyplní, jen je otázkou, zda za 5, 10 nebo 20 let.

reagovat
BobAsh
29. března 2019, 15:21
0

Jestli to vyznívá pozitivně, tak to vyznívá špatně. Taky nechci mít v autě patnáctou věc, co budu muset vypnout. Ale spíš jsem to psal v rozladění z toho, jak informuje zbytek kolegů...

PB
28. března 2019, 19:37
1

Nejak porad nevidim, ze by to bylo jakkoliv dobry...

reagovat
Ev
Evlo
28. března 2019, 20:20
0

Velkej respekt, to jsem uz dlouho nevidel, ze nekdo napise fakta a zaroven to predzvejka, ale nepapouskuje lzi.

reagovat
Romus
28. března 2019, 21:05
3

jojo utahování šroubu je v pohodě, však utahujeme přece pomalu ne?

reagovat
Jaromír
28. března 2019, 21:46
-1

Neni to tak davno, kdy byly mezi moudrym ceskym lidem dohady, zda ono povinne poutani neni spis na skodu. Pamatuji se, ze padaly argumenty typu - ridic vyletel oknem, auto bouchlo a shorelo a tak si ridic zachranil zivot. Dnes uz je poutani bezne a nikoho to mevzrusuje. Na druhou stranu, jeho prinos svetu v bezpecnosti (pocinaje stejnou znackou jako ta co chce omezit na 180) je neoddiskutovatelny.

Bezpecnostni prvky co neomezuji ridice se postupne do aut vkradaly dal, airbagy, tluste a-sloupky a jine. Co treba byla dle meho totalni kravina je denni sviceni. To fakt nevim jestli zachranilo nekoho.

Co se tyce omezeni rychlosti, nevim. Treba pres obec snad nikdo nikdy nema potrebu jet vic nez 70. Ono stejne nejvic zalezi na "přizpůsobení rychlosti stavu vozovky". Ani si nejsem jist ekologickym prinosem, na ktery eu obecne zehra.

Na druhou stranu, alkohol tester v aute by mi nevadil. Kolikrat jsem nevedel,.jestli mam ci nemam zbytkac...

reagovat
yellec
30. března 2019, 18:52
-1

Jaromíre zrovna ty B sloupky že neomezují? V mým Coltu se musím fest vyklánět abych měl jistotu že se mi něco neschovalo. Ze začátku jsem to občas podcenil. Nejednou jsem si málem musel přeprat trenky, protože na kruháči ve chvíli kdy jsem se na něj chystal vjet, se mi vynořila Octávka nebo motorkář. Docela by mě zajímala statistika zachráněných při nehodě vs. zabitých protože nebyli vidět. A k rychlosti. Jak často kolem stavby potkáš zapomenutou třicítku? Jak často jedeš po městským okruhu, kde by se dalo jet v pohodě 80, ale nesmí se , protože úředník byl předposranej a osadil tam padesátku? Jak často jedeš dědinou po půlnoci, nikde ani živáčka, ale ty se musíš ploužit padesátkou? Docela jsem sledoval jak v vznikla EU směrnice o zbraních. Původně ji chtěli mnohem tvrdší, pak trochu couvli aby zmlkli největší křiklouni. Další utažení šroubu přijde později. Tady je to hodně podobný.

ratan groch
28. března 2019, 22:40
0

Vojto, dakujem pekne za clanok. Inak ak by si tu pisal trosku viac, bolo by to prinosom.
V reakciach ma zarazila "uminenost", zadubenost a zbrklost u niektorych diskuteroch. Ved sa mame momentalne najlepsie v historii motorizmu. Mozeme bezne jazdit na benzinovych, dieslovych, hybridnych, plynovych ci elektrickych autach. Kazdy z nas si moze dovolit ist na par kol na okruh alebo na stale dost usekov neobmedzenej nemeckej dialnice. A vsetci pozname nejaky usek cesty blizko nas, kde nebyvaju policajti a mozeme skusit nieco, co zakon inak sankcionujeme. Mozeme si kupovat auta ako este nikdy v historii vzhladom na nase prijmy a aj moznost vyberu. Ved kto z nasich otcov mohol paralelne vlastnit dve ci tri auta? Este pred 20 rokmi si nemohol student bezne kupit nejake auto a dnes pokial naozaj chce, tak si rozhodne nieco zaobstara. Budem mat teraz uz treti tyzden najnovsie BMW 320d. A aj ked mam moje coupe radsej, musim uznat, ze aj za tu jednu generaciu urobili krok vpred. Ano, tiez to ma automaticke on/off, ale ak si to prehodim na sportovy mod, tak sa to automaticky vypne.
Dobre, mozno bude treba stlacit jeden dva tri gombiky, ale na druhej strane tam budete mat taku automaticku prevodovku, ze nebudete musiet prehadzovat rychlosti vtedy, ked sa vam nechce. A ze tu usetrite viac pohybu ako pri stlaceni dvoch gombikov. Aby Vam nahodou ruky neodpadli...
Ja sam som velky fanusik manualnej prevodovky, ale na tej najnovsej trojke mam moznost popri automate aj sekvencne prehadzovanie a prehadzovanie padlami na volante. S tym, ze to ma prednost manualneho ovladania nad automatom, takze si padlom mozem motorom pribrzdovat auto pri prichode na cervenu. Sakra a je super, ze mam zrazu tri moznosti.

Co sa tyka toho citania znaciek, tak niekedy si mi stane, ze v cudzom prostredi pri viachodinovej jazde si proste uvedomim, ze neviem aka je na useku, kde prave idem povolena rychlost. Som v meste, ale v Rakusku, na obchvate a po pripojeni a sledoval som navigaciu a fakt neviem, kolko je povolena. Tak to za mna bude vediet auto. Kolkokrat idete cestu, ktora vas nebavi alebo nie ste uplne sustredeni a auto sa o to bude starat vzdy. A ked sa Vam to nebude pacit, tak sakra stlacite jeden gombik.

Je fajn, ze sme ostraziti a prirodzene nedoverujeme uradnikom EU, ale skusme sa pred vynesenim nasho postoja zamysliet ci to nahodou nebude mat aj svoje vyhody a ci tie nevyhody su naozaj take ohavne, ze uz bude soferovanie peklo.

Chlapi teste sa, tak dobre ako teraz sme sa este nikdy nemali...

reagovat
ro
rock
29. března 2019, 05:58
7

"Chlapi teste sa, tak dobre ako teraz sme sa este nikdy nemali."
Asi opravdu máme, ale důvodů k radosti je pramálo. Vidím, jak mne o to "dobře" chtějí v dohledné době připravit a ten proces už začal.

"Mozeme bezne jazdit na benzinovych, dieslovych, hybridnych, plynovych ci elektrickych autach"
Ano. Ale benzínový díky emisnímu ladění vypadají na papíře mnohem líp než v reálu, diesely jsou v klatbě a na ústupu a elektrický jsou zatím cenově mimo.

"Kazdy z nas si moze dovolit ist na ... stale dost usekov neobmedzenej nemeckej dialnice"
Zatím. Akorát mne trošku znervózňují ty periodicky se opakující návrhy to neomezení zrušit.

"A vsetci pozname nejaky usek cesty blizko nas, kde nebyvaju policajti a mozeme skusit nieco, co zakon inak sankcionujeme."
A o tom je tenhle článek. Respektive ještě ne on samotný, ale to, co nutně přijde jako další krok. Omezovač nepůjde vypnout -> omezovač se bude projevovat velmi rušivě -> omezovač se bude projevovat autoritativně.

"Mozeme si kupovat auta ako este nikdy v historii vzhladom na nase prijmy a aj moznost vyberu."
V okamžiku, kdy zakážou (třeba jenom ve městech) spalovací motory -a ta chvíle přijde- zůstanou na výběr jenom elektro nebo (možná) hybridy. A ty budou dražší, mnohem dražší. Navíc zmizí i ta možnost volby.

" fakt neviem, kolko je povolena"
Tohle by se přece dalo vyřešit informací na přístojové desce. Buď tam může být pořád, nebo (tomu bych dal přednost) by se tam mohla objevit na pár sekund po zmáčknutí tlačítka na volantu. Kvůli tomu není potřeba do auta cpát omezovač rychlosti, ať už v jakékoliv formě.

"A ked sa Vam to nebude pacit, tak sakra stlacite jeden gombik."
Za prvé, automobilky se naučí to cpát někam do hlubin menu infotainmentu, težko to bude bývat jedno tlačítko. A za druhé je otázka času, než to začne být nevypínatelné.

Zkrátka vidím, jak svět autíčkářů jede do pekla na splašené kobyle a nedá se to zastavit...

Jimi
29. března 2019, 08:15
0

Jako optimista říkám, bude hůř, otázka je, kde jsme teď na té pomyslné sinusoidě. Pokud sledujete tuhle problematiku, ta možnost volby už nebude taková. Souhlasím, že takové možnosti výběru a vlastnictví jsme ještě předtím neměli. Ale dost bylo rozkoše, žijeme v kontrolované společnosti a šrouby se pomalinku zase utahují.

Pochtli
29. března 2019, 08:21
0

Oni nám tu jízdu s autem chtějí tak znechutit, že ve finále ještě budeme jásat nad autonomními bloby.. (a tomu zbytku řídit stejně zakážou)

ratan groch
29. března 2019, 16:12
-1

Rock, vidim, ze mas dokonca 3 thumb up, ale prave o tom hovorim, ze mas snahu to vidiet vsetko v ciernom.
Ten clanok je prave o tom, ze sa to vypnut DA a BUDE DAT.

Preco spekulujes, co budeme robit, ked spalovacie auta zakazu, dnes zakazane nie su, tak sa tes.
Preco spekulujes, ze tlacitko bude niekde hlboko v menu, ved tie auta bude nadalej robit BMW, Volkswagen a dalsie automobilky. Preco by nam to oni mali robit tazsie? Ved takto nam vyjdu v ustrety a my ich budeme mat nadalej radi. V mojom aute je motor ON/OFF vyvedeny vo fyzickom tlacitku, ktore je po ruke a staci ho raz stlacit.

A co na tom, ze su dieselove auta v nejakej kliatbe. Ani v Cesku ani na Slovensku nam realne v najblizsich rokoch nehrozi, ze skutocne nebudes moct pouzivat dieslove auta. Za to, ze si vsetci nemozu dovolit elektricke auto si ludia mozu sami. Za to naozaj nemozes obvinovat uradnikov EU. Netusim, preco predpokladas, ze auta budu nevyhnutne drahsie a drahsie. Na trhu je velmi tvrda konkurencia a dovolit si len tak napalit cenu si moze dovolit Aston Martin a vyssie. Auta su naopak lacnejsie a lacnejsie. Za sociku musela cela rodina roky setrit, kym si mohla dovolit jedno z 5 bezne predavanych aut. Ak sa dnes rozhodnes, ze chces nejake auto, tak na nho dostanes pozicku, operativny leasing a dalsie moznosti, aby si ho mal. Samozrejme je chyba, ked si niekto neuvedomuje, ze nie vsetky veci su pre kazdeho a len niektori mozeme jazdit na drahych autach a vacsina by mala obmedzit svoj vyber vzhladom na svoje prijmy.

Ak ti vadi, ze benzinove emisie su na papieri take ci onake, tak si to nekupuj, ale ak chces benzinove auto, tak ti ho nikto nezakazuje kupit.

Rock, myslim, ze predstavujes buducnost v tych najhorsich farbach a pritom sa zatial nic zleho nedeje. A ak sa nieco z toho udeje, tak bud to nejako vyriesime alebo placme potom. Ale neplacme teraz, niet dovod plakat kvoli niecome zlemu, co sa mozno stane v buducnosti. Dnes je naozaj vsetko ok

ro
rock
29. března 2019, 18:43
2

Až tak úplně s tebou nesouhlasím, ale bylo by na delší debatu si navzájem vysvětlit, PROČ ty nebo já zastáváme ten svůj názor. Jenom k té úplně poslední větě: fakt mi to přijde jak ten chlápek, co padá z mrakodrapu a v každým patře si říká "Zatím OK"...

ransom
28. března 2019, 22:49
0

Někdy se bavím, jak někteří startují, sotva zaslechnou slovní spojení "Unie" a "nařízení", aniž by si dali práci s pochopením obsahu. Zrovna nedávno se lidičkové rozčilovali, protože Unie nařídila, že od určitého data "každé prodané nové auto musí mít DAB přijímač". Ale ono to tak není! Skutečnost je taková: POKUD je v novém autě rádio, musí to rádio být vybaveno DAB tunerem. Proč? Inu, proto, že automobilky si v současnosti za DAB tuner říkají o naprosto nestoudné příplatky, většinou o pět a víc tisícovek. Přitom ta destička přijde ve výrobě sotva na pár desetikorun. Když si koupíte autorádio v krámě, tak s DAB bude stát o pětistovku víc než bez. A brzy ho už bez DAB nekoupíte (protože o taková nebude zájem). Takže konkrétně tohleto nařízení dává smysl - jako ochrana zákazníka. Čecháček bude ovšem frflat a nadávat.
Jen na vysvětlenou: V referendu jsem kdysi hlasoval proti vstupu a EU považuju za dítko Satanovo. Nebudu ale Unii vyčítat imaginární provinění. Jen ta skutečná.

reagovat
BobAsh
29. března 2019, 15:22
1

Navíc až se vypne normální vysílání, tak bez DAB člověk nechytí nic a rádio je pořád důležitý informační kanál třeba v případě živelné katastrofy. Takže povinné DAB v autorádiích mi taky dává smysl.

MB
MBMB
29. března 2019, 08:32
0

Díky za tento článek. Jsem rád, že aspoň někdo nebyl líný si ten návrh přímo najít a uvést to na pravou míru. Z těch falešných zpráv v jiných médiích jsem byl velmi zklamán. A není to poprvé, často se šíří falešné zprávy například o elektromobilech a dalších fenomenéch. Čili mnohé weby zaměřené spíš na fanoušky sportovní jízdy, řvoucích V8 apod. mi pomalu začínají lézt krkem, jakkoliv jsem k nim vždy inklinoval. Neboť se mi zdá, že zamrzli minimálně v 90. letech, nové věci nejsou schopni akceptovat a nedělá jim problém šířit cokoliv, co ty nové fenomény očerní, ačkoliv to nemá oporu v realitě.

reagovat
S.
S.h.I.t.
29. března 2019, 10:09
4

Je uplne jedno, jak ho chteji implementovat. Dost zrudne je uz to, ze takova kravina tam ma byt povinne. Je to jen a pouze krok k tomu, aby se postupne stal nevypinatelny. A casem k tomu realne dojde.
Svoboda a moznost svobodneho rozhodovani a mysleni postupne mizi. Mame predpisy a zakony na kazde hovno. A je to cim dal horsi.

reagovat
beastar
29. března 2019, 13:32
4

Milí soudruzi v redakci (a ten normální zbytek) prosím všelidovým hlasem. Vraťte články o autech! Klidně hovna (pardon auta) od Hyundai atd. Ale auta. Chceme starý, nový auta. Odtud je to slovo Autíčkář.

A ukončete tuhle kampaň a účelovku. Každý druhý den mesidž o nějaký podobný kravině. Je toho plnej net. To fakt neni důvod proč vám to sem chodí těch pár lidí včetně mě číst. Jo a to nemám adblock. Takže můžeme se laskavě navrátit k tradičnímu manželství.

Vy píšete testy nových aut my na ně nadáváme. Sem tam starý auto my ho chválíme. Občas ptejte se my si z toho děláme prdel. A jednou za čas nějakej hejt. Nechme unii a jejich čuračiny spát. Až to bude platit tak mě informujte. To je mých několik slov...

THX

reagovat
M P
29. března 2019, 18:33
4

Chápu, co chceš říct, jen si k tomu dovolím udělat poznámku. Dost často se stává, a asi je to dobře, že naši čtenáři berou Autíčkáře jako nějaký brand, a kdykoli se objeví něco podobného, jako je tento článek, nebo to Volvo, tak je to bráno jako postoj celého Autíčkáře. Jenže to tak brát nejde. Jsme prostě skupina lidí, kteří píšou podle svého uvážení, bez nějaké direktivy a svobodně. Tedy je důležité se na článek vždy podívat, kdo je vlastně autorem, a hned mám jasno. A stejně tak platí, že když tady něco vyjde od redakčního kolegy, nemusí s tím ostatní nutně souhlasit. Mně se ISA nelíbí, omezení rychlosti a další opatření u Volva jsou mi zas celkem volná, jezdím starou rachotinou a nové auto si asi nikdy nekoupím.

Co bych Vojtovi připsal ke cti je skutečnost, že si dal tu práci (což podle jeho slov byla asi hodinka rešerše) s tím, aby konkrétní návrh prostudoval, uvedl na pravou míru a uvedl zdroj. Což je podle mého skromného soudu způsob, jakým by měl "novinář" (teď uvozovky, protože víme, jak to v branži často je) pracovat a ne jen tupě šířit hororové scénáře, jak se zhusta dělo víceméně všude jinde.

Nemusíš se bát, budeme psát v podobném duchu i nadále tak, aby si každý něco našel. Hned jak se vrátím, tak mám domluvenou jednu britskou kočičku, určitě bude i nějaký článek o MX5 (ano, zas), a taky s sebou přivezu nějaký materiál zpoza oceánu. Myslím, že není důvod se obávat, že by to tady šlo nějakým způsobem dopiče :)

bitner
29. března 2019, 21:26
2

Jo, musim uznat, ze uvedeni puvodniho textu je opravdu ojedinely pocin napric vsemi novinarskymi obory. Tady klobouk dolu.
Jenze celkove ten clanek vyzniva, ze se nic nedeje, ze je vsechno v pohode.
Neni.
Me na mem aute sere uz i hlasice tlaku v gumach. Pri kazdem prezuti to musim hlasit mechanikovi, pri kazdem prezuti se musim modlit, aby ty ventilky neposkodil. Nechtel jsem to tam, musim to tam mit. A to je opravdu drobnost ve srovnani s tim, co nam moudri panove a damy navrhuji na rok 22.

Ny
Nyte
07. dubna 2019, 21:43
0

To si ale stěžuj výrobci, protože měření tlaku jde elegantně řešit skrze ABS.

St
StepanB
30. března 2019, 01:17
0

Přidám se k ostatním. Díky za tenhle závan příčetnosti ve vodách českého internetu.

reagovat
Sedrik
30. března 2019, 10:07
0

Díky moc za článek - jsem rád, že se někdo obětoval to projít a ukázat na to, že ten diktát z Bruselu není tak horký, jak se nám snaží že všech sil mnozí ukázat.
Takže až budou Ťok s Burešem tvrdit, že to musíme dělat, protože nám to nutí EU, aspoň víme, že zase kecají a ČR se opět snaží být papežštější než papež....jak je u nás dobrým zvykem.

reagovat
je
jerry
30. března 2019, 11:52
1

Ještě v 70.a 80.letech minulého století všechny kluky zajímala auta a hlavně parametry motoru a jízdní vlastnosti. Pak nastoupili počítače, hry na nich, internet, telefony a dnes mladou generaci skoro vůbec auta nezajímají. Maximálně tak image a jak je auto nabušený elektronikou. Bohužel jsme ve velké menšině a výrobci a zákonodárci toho mocně využívají. Jsem rád, že jsem dětství prožil v těch 70.letech, bylo to super. Jen škoda, mže tady u nás ta pěkná auta nebyla. Ale bylo fajn je i občas vídat a číst o nich.

reagovat
Jimi
30. března 2019, 23:40
0

Jsou to takové etapy. Měl jsem rád 90-ky, auta konečně pohodlně startovala, údržba se neskutečně zjednodušila a 6-ti a 8 válce vypadaly jako ideální počet. M3 se dotáhla na 911, kouzlilo se s jízdními vlastnostmi (NSX), dělali se jedinečné supersporty (McL F1) a nepotřebovalo to nějak extra elektroniku. Jenom nechci na to jen vzpomínat, chci mít pořád radost z jízdy...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem