načítám data...

Autíčkář se ptá: Proč si děláte na autě servis sami?

Výměna oleje? Tu přece zvládnu doma za půl hodinky. Tak určitě...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Neděle odpoledne, slunko svítí, doma není do čeho kopnout a v Cromě už je rok a měsíc starý olej. Filtr, nový výpušťák a kanystr pět-vé-čtyřicítky jsem zakoupil už před měsícem s tím, že až bude nálada, tak to udělám. A dneska by to šlo. Dopíjím tedy poobědní kávu, navlékám staré tepláky a vyzbrojen gola sadou a heverem začínám se zvedáním přední části auta. Jako při každé servisní činnosti i dneska si znova tiše nadávám, že jsem ještě pořád nebyl schopen si koupit nějaké nájezdy. Jenže to máte tak, jedny se mi zdají moc drahé, jiné moc nízké, nejraději bych možná takové ty s integrovaným heverem a když už budu v tom, nedal by se někde najít bazarový sloupový zvedák za slušnou cenu? Takže nákup nájezdů vždy končí sněním o hydraulických sloupech, a když pak dojde na servisní úkony, mám zase jen ten malý červený heverek na titěrných plastových kolečkách, co se zasekává v zámkovce. 

No jo, nezačalo to sice úplně idylicky, ale to je buřt. Pod předními zvedacími body se mezitím objevily masivní dřevěné bloky, pro jistotu jištěné ještě druhou sadou pod rameny. Better safe than sorry, že? Na zem jsem položil kus kartonu a zasunul se pod motor. No jo, vlastně, Croma. Ta tu má ten plastový aerodynamický kryt, co drží asi na dvanácti šroubech. Italové. Dobrá zpráva je, že nejsou zatuhlé. Špatná zpráva je, že jsou kdovíproč nacpané do míst, kde se dá sotva “vytočit” se šroubovákem. A navíc mi tu překáží ty “bezpečnostní” špalky. Fakt si musím koupit ty nájezdy. Po chvíli je ale i kryt úspěšně demontován a otvírá se mi výhled na olejovou vanu s výpustním šroubem. 

A pokud se při pohledu na obrázek výše (omlouvám se za nízkou kvalitu, je to výřez) stejně jako já trochu obáváte tvaru povolovací díry, která vypadá přinejmenším trochu strženě, máte samozřejmě pravdu. Kde se protáčel imbus, sedl ale po troše přemlouvání o čísto větší torx, a tak se nakonec podařiĺo docílit pevného spojení. Měl jsem vyhráno? Ale kdeže. Šroub a vana za rok provozu jedno jsou, co vysoké teploty a vlhkost spojí, člověk nerozloučí. Kdybych měl zvedák nebo aspoň ty pitomé nájezdy, můžu to zkusit vyřešit delší ráčnou, ale protože mezi vanou a zemí je maximálně třicet čísel, je implementace metody “trhák a trubka” nereálná. Takže přichází ke slovu kompresor a rázový povolovák Parkside, o kterém, v rámci reportování jeho účinnosti, potřebujete vědět jen to, že byl levný. 

Vzpomínaje na nešťastníka opravujícího slovenský traktor Lakatoš jsem zkoušel různými způsoby povolit onen pitomý výpušťák a po asi třiceti minutách tahání za ráčnu a neartikulovaných zvuků to najednou šlo. Bez jakéhokoli upozornění se prostě pootočil. Sláva. Hodina práce za mnou, konečně můžu pustit do té výměny oleje. Teda – hned jak najdu vypouštěcí kanystr, který jsem před necelým rokem uklidil někam, abych ho pak nemusel hledat a abych věděl, kde je, a nemusel si vyrábět další. Po čtvrt hodince ho nacházím umně schovaný mezi vertikutátorem a vypuštěným dětským bazénkem. Jo, to je logické umístění, to dává smysl…

Nádobu jsem přistavil pod výpustní otvor a s maximální opatrností začal povolovat. Nic, nic, nic, žbluňk. Teplý olej pro všechny a všude, špunt je samozřejmě na dně kanystru. Ještě že mám nový a nebudu ho už potřebovat. Naštěstí je teď čas na nejlepší část výměny oleje – půl hodinky čekání na to, až vykape. Mezitím si dávám další kafe a hledám youtube tutoriál na výměnu filtru. Mlhavě si vzpomínám, že se k němu dostávalo docela špatně. Polský režisér dokumentu “Wymiana oleju w silniku JTD Multijet w samochodzie Fiat Croma II. Serwis olejowy, Część 2” to popisuje lakonickým “Filtr oleju znajduje sie tutaj, v takiej obludowie, dostep do niego troche jest slaby, ale da sie zrobić.” “Slaby” je skutečně velmi eufemistické označení, ve skutečnosti je filtr přístupný výhradně zespod, mezi výfukem a blokem motoru je asi pěticentimetrová štěrbina, do které je potřeba zastrčit 32´ klíč a po dvanáctině otáčky postupně povolit asi 19 závitů. To je ještě ozvláštněno kapajícím olejem. Jasně, da sie zrobić, ale teda není to nic moc. 

A když pak olejový filtr, respektive jeho obal, povolíte, je třeba ho opatrně vyndat jako ježka z klece. Tou malou štěrbinou je třeba ho postrkovat až za výfuk a tamtudy ho velmi opatrně vytáhnout. Proč tak delikátně? Protože je plný oleje a stačí špatný náklon a rázem se olej leje ven. Jenže onen díl je také už dost mastný a tak klouže. A když ho chytnete špatně, vyklouzne vám. A vyleje se. Na vás. 

Proč jsem se do toho zas pustil. Olej na zámkovce, olej na ruce, olej ve vlasech. Olej všude. Bilancuju svoje životní rozhodnutí. Nový filtr naštěstí sedí bez problému a po utažení 19 závitů po dvanáctině otočky je zpět na svém místě. Poučen z předchozích nezdarů instaluji nový výpušťák s klasickým šestihranem “zvenku”, dolévám čtyři a půl litru nového oleje a magnetem nezjišťuji ve starém oleje žádný kovový bordel. Aspoň že tak. Následuje krátká testovací jízda, nikde kupodivu nic neteče, a našroubování krytu zpátky pod motor. Už se stmívá a ještě mě čeká vypalování zbytků oleje ze zámkovky. 

A tak si říkám, proč já to vlastně dělám. Ve spřáteleném servisu Italmotori by mi mistr mechanik Tomáš vyměnil olej za půl hodinky, já bych si mezitím dal excelentní italské kafe a prohlédl si jeho parádní sbírku klasických aut. Místo toho jsem špinavý a odřený. O penězích to není, těch pár stovek by mě rozhodně nezruinovalo. Přesto ale vím, že i příští olej si asi udělám zase sám. Stejně jako výměnu destiček a další drobné servisní úkony. Neumím přesně popsat proč. Možná je to jen moje chlapská ješitnost, možná nějaká snaha udržet si určitou míru mechanické zručnosti a možná strach z toho, že by se jednou mohlo stát, že bych si potřeboval olej vyměnit sám a neuměl to. A pak je tu ten příjemný pocit, kdy je všechno nakonec hotové, zkušební jízda neodhalí žádné zrady a já se tak nějak cítím, že si to vlastnictví auta tak nějak “zasloužím”. 

Ptám se proto vás, co si auta servisujete sami: Co vás k tomu vlastně vede? Pro mě osobně je onou motivací asi ten hezký pocit z dobře vykonané práce. Vím ale, že mezi čtenáři Autíčkáře je domácích mechaniků nemalé množství, a zajímá mě, proč si vlastně takto úmyslně “kazíme” nedělní odpoledne, když je v každé vesnici dílna, kde za pár mrzkých drobáků tyhle servisní úkony udělají školení lidé. Diskuze je vaše.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

on
onsad
27. října 2022, 12:42
0

Např. kvůli ceně dílů. Teď jsem měnil palivové čerpadlo, protože orig. díl v aut. servisu by stál cca 6 000-8 000 Kč. A neměl jsem jistotu vyřešení problému. Neorigo díl stál cca. 1 500 Kč a problém se tedy vyřešil.

Mohl jsem do neaut. servisu, ale ceny práce jsou už téměř stejné. Mohl jsem si dodat vlastní díl, ale to je zas další potíž.

Nevýhoda byla, že na levném čerpadlu byl totálně nefunkční plovák a auto tak neukazovalo stav benzínu, musel jsem to tedy rozebrat 2x a dát tam zpět originální plovák.

Ale auto už hezky startuje a funguje.

reagovat
sheogh
27. října 2022, 12:49
0

Ted uz to taky nedelam, pokud to nejde "shora". Driv jsem mel moznost "zapujcky" garaze se zvedakem, tak to byl luxus, mel jsem to hned, ne, az mel servis misto (klidne za mesic) a jistotu, co jsem tam namontoval. Penize to taky setrilo, protoze dily nakupuju ve velkoobchode vetsinou .. ted me to ceka zase, ale melo by to jit prave zvrchu - sviti kontrolka chladici kapaliny, ale vse je ok, tak (snad) jen snimac/konektor

reagovat
vojtacz
27. října 2022, 12:51
2

Asi to bude kombinace více faktorů:

1) nerad si to přiznávám, ale asi jsem lakomej. Když to dovedu sám doma, proč bych to dával do servisu
2) neochota servisu splnit moje přání ohlední dílů
3) přímá návaznost na předchozí body. 5 litrů oleje mě vyjde na pětikilo, filtr na kilo. V servisu 3500 a hotovo. Chápu, mají na tom oleji super marži. Ale kdyby mi prostě řekli - "ok, přines si svůj olej, ale budeš platit víc za práci" tak nemám problém. Ale pohádky o tom že co by pak s tím starým olejem dělali a že to nejde ať si strčí za klobouk

Takže věci co zvládnu a jsem rád, že to zvládnu + ušetřím si udělám sám. Věci co nezvládnu dávám do servisu.

reagovat
af
afro-r1
27. října 2022, 19:31
1

U me presne naopak.
1. Hodina servisaka me vyjde levneji, nez vypadek v praci.
2. Po letech uz ma clovek osvedcene servisaky, s kterymi se na dilech domluvime.
3. Servisak ma jako "velkoodberatel" dobre ceny, z kterych castecne take profituji.
Takze, to, co servisaci zvladnou, nechavam na nich, co mohou mit problem sehnat nebo zaridit, udelam sam.

martin_100
27. října 2022, 22:13
1

Afro
K prvnímu bodu bych měl drobnou oponenturu. Málokdo si na opravu auta bere neplacený volno. Většina opravuje ve svym volnym čase kdy žádnej vypadek příjmů zezaměstnaní není ;-)
-
Komentář upraven 27. 10. 2022, 22:14:30

vojtacz
28. října 2022, 08:41
1

Přesně. Že bych si bral volno v práci abych si opravil něco na autě fakt nehrozí. Od toho je přece víkend.
Osvědčený servisak je fajn, ale málokdo se chce hrabat v Saabu. Takže já mám sice osvědčeného, ale některý věci si udělám radši sám za zlomek ceny

af
afro-r1
28. října 2022, 11:26
3

Namitku beru.
Jako vyvojar mohu o vikendu privydelat dalsich 16 hodin a z vyfakturovanych penez zaplatit mnohem rychlejsiho a vybavenejsiho servisaka a zbytek penez investovat treba do nahradnich dilu.

martin_100
28. října 2022, 16:39
1

To pak vychazí proti tomu nic samozřejmě.
Ja to beru tak že pokud je moje hodinová mzda nižší než hodinova sazba servisu tak se mi to furt vyplatí dělat doma. Pokud je to oprava na kterou stačim rukama a vercajkem.

JH
Jan Havlíček
01. listopadu 2022, 19:56
0

K tomu 3. Servisák má samozřejmě velkoobchodní ceny, ale zákazníkům účtuje koncovky Kelly, co jsou vidět na netu, u provozních kapalin často ještě mnohem větší. Přitom u nezávislých eshopů jsou ceny za stejné díly běžně cca poloviční. A málokterý servisák proto chce dělat z donesených dílů, protože na svých má marži takovou, že u dražších věcí (rozvodová sada například) na tom materiálů vydělá pomalu víc, než na naúčtovaný práci.

af
afro-r1
01. listopadu 2022, 21:30
0

I takovi samozrejme jsou.
Jenom me trochu prekvapuje ta casta odtazitost komentatoru od lidi z branze.
Pokud se o auta (casto stara nebo neobvykla) nekdo spousty let intenzivne zajima, potom predpokladam, ze ma spousty spratelenych pomocnych rukou.
Nekoho, kdo jeho auta opravuje, kdo sezene dily nebo doveze auto, kdo neco vyfrezuje nebo svari, ke komu zajde na emise nebo pro odhad skody. Udrzovat stara zabavna auta a jen tak naslepo chodit do anonymniho servisu nevidim jako dlouhodobe udrzitelnou kombinaci.

Mechanik
02. listopadu 2022, 07:19
1

Auta si renovuji doma, sám, asi tak 22 let a za tu dobu jsem potkal pár šikovných lidí, bohužel už nedělají a nebo jsou zahlcení prací na několik let do předu. U daily starého auta chceš jezdit, nemůžeš čekat ani 14 dní na opravu. Nejrychlejší je opravit si to sám a to co nezvládnu musím někam dát, ale není kam, bohužel.

bkralik
27. října 2022, 12:57
0

Těch důvodů je asi víc. Člověk se do toho namočí protože ho to baví, protože si leckterou práci na svém autě často udělá daleko kvalitněji než BFA (běžný franta automechanik), který se třeba špatně vyspal a protože u větších oprav může dosahnout výrazné úspory peněz (ano, čas jsou sice taky peníze, jenže to platí jenom pokud ty peníze opravdu v tom času vyděláváte). A nebo prostě proto, že to auto je tak staré, že v ČR jsou jen jedna-dvě další kvalifikované dílny...

Každopádně, pokud máš místo kam ten dvousloupák postavit, tak velmi doporučuju si ho pořídit. Na bazoši se jeté elektromechanické dají sehnat od 30kkč (občas i méně, případně sehnat se špatnou matkou za 10-15k a opravit si ho) a ten komfort práce to zvedne asi o miliardu procent.

reagovat
Woyta
28. října 2022, 14:07
6

Dvouslou je prima ale mám na něj nízkej stop. Tak pracuju na dvoře a používám zvedáky z offroad heverů. V polsku vyjde pár na 8k a pracuje se nima fakt dobře.

Ju
Justdoit
31. října 2022, 08:50
0

Woyta: to vypadá hodně dobře :) taky teď řeším co do garáže, věřil by si jim tolik že by jsi na 4 zvadnul celý auto?

Trinom
01. listopadu 2022, 09:23
0

Ano, dělá se to běžně a má to nosnost někde kolem tuny na kolo, možná i víc.

Woyta
01. listopadu 2022, 23:50
0

Mam jen dva a přijde mi to stabilní. Je fakt, že až úplně nahoře jsem to neměl, protože se dříve začnu dotýkat nárazníky. Zvedat auto celé nepotřebuju. Naklonění jedné strany většinou stačí. Akorát jsem přemýšlel, že kdybych měl 4ks, tak bych asi preventivě propojil zvedací platformy nějakou tyčí jako rezervu proti náklonu. Jo a s tím použitím do garáže pozor. Potřebuješ vedle prostor pro manypulaci s ramenem zvedáku. Ccca 1,2m. Takže buď široká garáž a nebo pracovat na dvoře.

Ju
Justdoit
02. listopadu 2022, 08:27
0

Sakra už jsem si myslel že mám vyhráno, netušíš neexistují eletrické verze? Dvousloup se mi nevejde a ty mobilní ti zase neumožní dělat nic na podvozku pořádně...

Woyta
03. listopadu 2022, 22:45
0

Tak já mam výhodu, že mam na stropu traverzy, A na nich elektrickej jeřáb. 120 Každou chvíli visela za tažné u stropu. Tohle by šlo teoreticky vyrobit se zvedákem otočeným o 90s. Nebo jako hydraulika.

Jimi
27. října 2022, 13:02
0

Jak co. A záleží hlavně na šikovnosti a hlavně znalosti. Někteří jsou rádi, že se s těmi rukami najedli. Některé profese zkrátka nejsou s běžným praktickým životem ztotožněné. Ti servis auta rozhodně doma ve volné chvíli nedělají. A někdo jsi to radši zaplatí, protože jednoduše na to nemá čas/znalosti a v pohodě si to může dovolit.
Zkušenost znamená, že už jsem něco dokurvil a poučil se. To se stane i zkušenému mechanikovi v nejlepším servisu v okolí. Akorát jsou někdy menší škody. Když máte doma např. 4 stroje, tak se ty servisní drobnosti už počítají. S každou číčovinkou jezdit za servisákem stojí čas a peníze v tomhle pořadí. Někde se tomu říká Value for money. A další to má jako hobby. Proč ne.

reagovat
Cp
Cpt. Slow
28. října 2022, 22:03
0

Kromě času a znalostí bych přidal ještě zázemí. Což o to, já bych to zvládnul, ale prostě nemám kde.

Sa
Sato
27. října 2022, 13:29
2

V tomto prípade aj u lepšieho neautorizovaneho servisu ten rozdiel nebude pár stovek, ale spíše 1-2 tisíc. Keď to bereme celé, olej + 3x filter. Ale robím si len aké jednoduchšie veci, bez zvedáku a vonku je všetko opruz.

Tiež to v princípe nerobím pre peniaze, ale ten pocit. Napr teraz končím sezónu, kde som vlastnoručne premenil X ton štrku a piesku na betónový oporný múrik. Trvalo to nezmyselne dlho a narobil som sa ako.. proste velmi :) ale ten pocit ked to je hotové :) A navyše som sa nemusel otravovať s nikým kto by bol niečo také ochotné robiť. Z mojich skúseností by som najprv čakal mesiac kým by dotičný prestal zdvýhať telefón a na tretí pokus by niekto konečne prišiel, kto by to ako tak spravil za nezmyselné peniaze. Toto je v servisoch o niečo lepšie, teda ako kde.

reagovat
martin_100
27. října 2022, 13:44
1

Už sem za svuj život viděl dost věcí na autech co dokázali mechoši dojebat. Už ste viděli homokineťák navařenej na poloosu? Já jo.... u vlastního auta. Nikdy jsem auta moc na opravy nedával. Nejdřív to bylo z nedostatku dukatů chudýho učně. Pakto byloz nějakyho pocitu že když už ten vyučak automechanika vlastnim tak jiný automechaniky nepotřebeju. No a nakoce asi z lakoty. Díly přes kamarády kupuju ccaza polovic než bežnej kaštan akdyž ještě neplatim za práci tak je údržba auta ve vysledku za par drobnych. A hlavně vim co sem jak udělal a nepřichází divení viz poloosa.

A taky mě to většinou baví.
-
Komentář upraven 27. 10. 2022, 13:49:06

reagovat
Karel TB
27. října 2022, 14:05
3

Jo, vidíš, na tohle bych málem zapoměl.
Protože vzít si auto ze servisu, a doma pak zjistit, že ten motordekl nenasadili pořádně do výřezů v nárazníku a místo na 12ti drží jenom na 4 v rozích... vzpoměl bych na víc, ale nemá cenu si zvyšovat tlak

HeavySmoker
27. října 2022, 13:53
9

Keď sa rozdávala manuálna zručnosť, stál som v rade na krátkozrakosť a riedke vlasy . Doma som auto opravoval len raz, keď v autorizáku nevedeli opraviť stierače a mohol som si za ne tak akurát založiť faktúru za neúspešnú diagnostiku ich závady. Ak môžem, nechávam to ľuďom ktorí vedia čo robia.

reagovat
Karel TB
27. října 2022, 14:00
2

Protože mě to baví, protože se u toho něco naučím, jak obecně, tak o mém stroji.
Protože se při těch jednoduchých úkonech snadno přesvědčím o tom, jak je na tom zbytek a zda (případně kdy) hrozí větší akce.
Protože se při té příležtosti podívám, co to tam někde poklepává a ševelí a jestli to něco znamená.
A v neposlední řadě, protože provozuju auta, na která si běžný BFA netroufne - ne že by to bylo tak high tech, ale není to koncern, takže nemá přípravky a neudělá to poslepu s prstem v nose, narozdíl od Oktávky, které všechny zná a rozezná roční období montáže podle vizkozity roztečeného loctitu pod hlavami šroubů příruby převodovky.

reagovat
Berzelius
27. října 2022, 16:31
1

1. Protože mě to baví
2.Přesně jak psal autor....ten pocit když je vše hotovo a funguje jak má...k nezaplacení
3.Trochu i nedůvěra v mechaniky, který neznám. Ono i když jich je hodně šikovnejch , tak co tak sleduju tak mechoš ,kterej nemá plnej dvůr kšeftů a nervózních zákazníků je podle mě vyjímkou a pak se kolikrát spěchá a podle toho to někdy dopadá.
4.Abych neměl pocit že jsem na tý škole (Autoelektrikář) byl úplně zbytečně, když mě to momentálně neživý.:-)

reagovat
Kuře
27. října 2022, 17:33
8

Sám si nedělám skoro nic, stručně neumím to.
Rád bych se začal učit, ale když přejdeme ty běžné výmluvy že není kdy a kde, tak pak je tu ten největší problém a to moje angína lenoris...
Ale zrovna dneska, jaká to náhoda, sem ZRnku vyměnil prasklou zadní žárovku. A na to už byl, vážení, narodil od přední co už sem měnil několikrát, potřeba i šroubovák. Kterej sem si teda musel půjčit od táty... Stejně ale... Well done me;D

reagovat
Jyrki
27. října 2022, 18:35
2

Dělám si téměř vše - od běžného servisu typu olej, svíčky po GO motoru, převodovky. Nedělal jsem zatím karosářskou a pak úkony typu geometrie na které nemám vybavení.
Auta mě nikdy neživila, je to pro mě relax a koníček. Dílnu mám u rodičů, babička si užije vnoučat, žena má čas pro sebe, já zrelaxuju. Děti si poběhají po zahradě na kterou musí přes dílnu, takže když tam pracuju, vidím i na ně a oni na mě.

reagovat
Mechanik
27. října 2022, 20:05
0

Teď jsem nechal udělat geometrii a zase jsem na dlouho vyléčenej. Když mi to přivezl u předání plno keců co všechno musel udělat aby to seřídil, lhal jako když tiskne, mlel úplné nesmysli a úplně zbytečně, nechápu proč. Asi pro to, aby okecal tu přemrštěnou cenu. Pak dokonce začal že pneu měli jen 1,2Baru a že to musím kontrolovat a že s tím přece nemůžu takhle jezdit. Když jsem řekl že je to nesmysl, že to tak být nemohlo protože to kontroluju začal být arogantní, uražený atd. Uražený jsem mohl být leda já když tam ze mě dělal vola. No, škoda že to doma neudělám, tuhle zkušenost bych si s chutí odpustil.

martin_100
27. října 2022, 22:15
-1

Základní sbíhavost uděláš doma na provázek ;-)

PepaSFI
28. října 2022, 08:19
1

kolegovi se takhle z geometrie vrátilo auto s pootočeným volantem, což teda asi vyžaduje notnou dávku tvůrčí invence, protože jestli se nemýlím, poloha volantu se na tom přístroji taky sleduje.
Jinak teda to jde doma udělat laserem, třeba vodováhou za pár korun z hobbymarketu. Akorát je potřeba zjistit předepsanou hodnotu. Ale obvykle, na takové to nastavení po nějaké opravě, aby se s tím dalo chvíli jezdit než se to udělá pořádně, se nastavením sbíhavosti na nulu, nic nepokazí.

Mechanik
28. října 2022, 08:21
0

Měnil jsem čepy řízení, skoro jsem s tím nehnul, pak mám na sbíhavost takovej přípravek. Stejně to trochu vybrovalo kolem 120km. Nechal jsem to tedy na profikovy, dokonce mi ho doporučili v práci. Jako vstřícnost super, ale když to přivezl, tak ten výstup to jsem fakt nepochopil.

sheogh
28. října 2022, 11:32
1

Dovezl jsem auto do autorizaku s tim, at udelaji diag dobijeni, ze na baterce je max 12.5V, tzn se nikdy poradne nenabije... Servisak se usmal a pry "no a kolik byste tam jako chtel mit?" ... tal jsem jen rekl nashle a jel pryc

Trinom
02. listopadu 2022, 20:11
0

12,5V je špatně, ale je fakt, že už dneska nepotkáš skoro žádné nové auto, které by baterku udržovalo na 14V. Jakmile to má "chytrý alternátor", tak není neobvyklé, že to skoro nedobíjí a při brzdění to tam cpe 16V hlava nehlava.

Be
Beran
27. října 2022, 19:47
1

Nejake veci jsem si na aute delal sam. Kvuli vlastnimu pocitu a dlouhe cekacce na mechanika. Kriterium abych se do toho pustil sam je: "kdyz to zkurvim, musi auto byt schopne idealne vydrzet nez bude mit mechanik cas nebo aspon dojet k mechanikovi po vlastni ose".Takze po filtrech, olejich, zamcich, stahovackach, lepeni, tmeleni, radiu, vytlumovani, dodelavani a vymene repra... me v dohledne dobe ceka oprava rozlamaneho dverniho svazku.

reagovat
Mechanik
27. října 2022, 20:13
1

Auta si opravuji sám protože mě to baví, chci znát svoje auto.
Protože je těžké najít automechanika na kterého je spoleh, dá se s ním dobře domluvit aby udělal co chci.
Nechci se nechávat okrádat a ojebavat, často i dost hloupě, protože i oni moc inteligence nepobrali.
Asi mám smůlu na servisy, kdybych našel normální a fungující, klidně bych tam svoje auto dal, ale bohužel, není kam.

reagovat
Michal88
27. října 2022, 20:16
3

Těměř zásadně si dělám na autě sám. Včetně karosařiny, lakování. Jediný, kde využívám služeb servisu je foukání akumulátorů tlaku, přezouvání gum na ráfkách a vyvážení, geometriie.

Z několika důvodů

1. udržuju hlavu ve střehu při diagnostice problémů
2. baví mě to (i když to dělám jako práci, byť v trochu jiné velikosti strojů)
3. nevěřím servisům a tak si to raději dojebu sám, než abych to nechal dojebat jinýho a ještě za to platit.
4. asi jsem i držgrešle. Když slyším známé a kamarády, jak po servisech nechali za dva roky stejnou částku, za kterou koupili auto (třeba 150t) a problém furt nevyřešen, tak o to nestojím. A ve výsledku, kdybych si nedělal na autech sám, ale dával to do servisu, tak si myslím, že bych dopadl podobně (třeba ta zku.vená C5, kde auto stálo 130t, ale jen 50 by se dalo za rozvody s olejovou pumpou a to nemluvím o dalších servisních úkonech, co se na autě dělaly. A i částečná větší renovace XMek vyšla třeba jen na 100t za auto a nebylo to jen 70t za lak a 30t za karosáře (a další drobný věci za majlant).

reagovat
Michal88
28. října 2022, 20:07
0

Ještě bych rád dodal dvě věci.

Jedna věc, díky tomu, že se ve svých autech vrtám a snažím se jim porozumět, dokážu spoustu věcí vyřešit aspoň provizorně na cestách a netřeba pak řešit asistenci.

Druhá věc, i díky zaměstnání pak mohu znát určitý fígle, díky kterým si ušetřím dost práce. Třeba šrouby, který hrozí stržením (typicky imbusy a torxy) a nebo ty, ke kterým je na pytel přístup, si nejdřív pobouchám (třeba přes nástavec) a pak jdou obvykle úplně normálně povolit bez použití megasíly. A takových fíglů existuje víc. A navíc díky práci mám pak přístup i k určitým přípravkům, které mi dost usnadní práci. Např. mobilní lis (nemusím třeba nápravnici kvůli silentblokům sundavat celou, ale jen povolit, přelisovat...) atd.

Jinak jsem si pár autoservisy prošel a jen velmi málo servisům bych svěřil celý auto.

GanGreen
27. října 2022, 20:24
2

Auto si servisuju sám, protože (ačkoliv je tu uplně mimo můj středoškolský obor) mě opravy aut už 3 roky živí :))
Před tím jsem si auto maximálně přezouval.

reagovat
bitner
27. října 2022, 22:40
4

Pred panelakem: svicky, cisteni skrtici klapky, vymena civky, vzduchace, packy blinkru/svetel, historicky upadle svody, cisteni krokoveho motorku, nedavno vymena baterky. Proste veci, ktere jdou udelat shora a na kolech.
Ale tohle me rafne jenom obcas.
Na nastavovani palivovych map a vubec hrabani se v RJ nemam hardware (a ani nevim, jestli se to da sehnat, rekl bych, ze ne).
Ale jo, obecne ten pocit, kdyz se v tom pohrabu a ono to pak neni posrane vic, nez to bylo pred mym zasahem, to je velmi satisfying.

reagovat
TheSnail
28. října 2022, 07:22
1

Když mi bylo 18, hlavní a jedinou motivací byly nepřekvapivě peníze - ušetřit litr na výměně oleje byla pecka. Pak mě to začalo bavit a jak jsem postupně nakupoval nářadí, hovna a vybavení (naposledy zouvačka s vyvažovačkou) tak aktuální motivace k servisní automomii:
1.pořád peníze :D jsem zaměstnanec, takže si nemůžu říct, jak bych místo hrabání se v něčem uzavřel víc obchodů a vydělal víc. Dělám ve svém volnu a pořád mě to baví, je to pro mě něco jako pro jiné jít na pivo nebo koukat na Netflix.
2. Přehled o stavu auta - při nějakém úkonu si můžu v klidu prolézt přilehlé okolí a třeba výměny komponent podvozku dělat s předstihem, ne až ve chvíli, kdy to začne mlátit
3. Určitá nedůvěra ve “školené lidi, co to udělají za par mrzkých drobáků” protože už jsem viděl nějaké zprasky na vlastní oči a slyšel historky o utracených desetitisících, aniž by byl problém odstraněn. (Tím rozhodně nepausalizuju, jenže dovedu si živě představit, ze najít někoho spolehlivého se nemusí podařit na poprvé a to stojí peníze a nervy)
4. Ten pocit, když po odpoledni plném otázek “jak k tomu mám do háje dostat ruku?” nebo “to fakt musím kvůli tomu jednomu šroubu svěsit převodovku?” ta věc funguje

reagovat
Tommas
28. října 2022, 09:40
0

Dokud jsem měl kdysi ZR, tak jsem si věci, jako olej, svíčky, škrtící klapku, filtry a podobně dělal sám. Protože prostě relax a odpočinek.
Teď už obě auta, které provozuji jsou pořád v záruce a tam už je to bohužel jen o tom zkontrolovat olej, tlaky v pneu a dolík kapalinu do ostřikovačů a zbytek autorizák.

Ale chybí mi to a xkrát jsem už uvažoval jestli nekoupit za pár K EUR nějaký projekt/vrak, abych se trochu zabavil. :)

reagovat
da
davidb
28. října 2022, 09:48
0

Já si už žádný servis na autech nedělám (mám nová -> autorizák)
Ale měl jsem spoustu starých aut.
První byla škoda 120L, kterou jsem si koupil coby chudý student a ta potřebovala servis každý týden. V podstatě každých 500km z ní něco upadlo, nebo přestala jet. Musel jsem se naučit jí opravivat sám, často u silnice, nebo o víkendu, když se ho dožila.

Další modernější auta jsem to nějak kombinoval. Olej, filtry, pneumatiky - to jsem si dělal sám, protože to bylo zadarmo a hlavně jsem nemusel jet do servisu a čekat tam.

Větší věci mi dělali v různých servisech, ale velmi často to poku*vili. Např. u dvou aut šoatně vyměněné rozvody -> potkaný motor.
K servisům jsem velmi nedůvěřivý a je to i jeden z důvodů, proč kupuju už jen nová auta. Servis je v rámci záruky a když něco udělají špatně, musí to zadarmo opravit. Riskovat, že koupím ojetinu za 500k Kč a servis mi to auto zničí a reklamaci nepřijme a mně nezbyde než se soudit, se mi fakt nechce.

reagovat
StreetPro
28. října 2022, 11:35
1

Na autě si dělám 98% času sám. Paradoxně z důvodu, že na to nemám čas - někam to vézt (+ aby mě někdo vezl zpět), čekat, poslouchat kecy, čekat na nějaký díl/řešení. Pak jet zpátky, zjistit, že je to domrvené, reklamovat, chtít to co jsem chtěl původně a ne co se rozhodl udělat servisák...
Dám borcovi auto, ať mi mj. nalakuje nárazník... který pak při převzetí auta neladí s barvou (jakože o několik odstínů)... "lakýra to nechytnul"... no a proč to mám na autě? "aha, to je potřeba předělat?" ... ne, zamalovat vodovkama...
Běžně se mi vrátilo auto s "mechanyčím lišejem" - ztržené plast úchyty, urvané trysky ostřikovače, prolomená sahara, chybějící krytky, jiné šrouby apod banální faily...
Vím, že na to 90% lidí nikdy nepřijde, protože nic na autě neřeší, ale nechápu tenhle přístup "po mě potopa"...

reagovat
TheSnail
28. října 2022, 12:30
1

:D pobavilo..kdyby to často nebyla pravda. Ještě by se hodilo dopsat špinavý sedačky/madla dveri. A ano, máš pravdu, že přístup “po mě potopa” není neobvyklý..různý samorezny srouby z hobbymarketu místo původních na uchycení různých krytů, mě už nechávají chladným, ale občas kdyz narazim na skvosty jako “kreativní opravu” strzeneho zavitu na vane pomoci silikonu nebo treba nová vyměněná jednotka parkovacích senzorů na půl potopená ve vodě (proč asi odešla ta stará..), tak věta “který prase to provedlo” je asi ta nejslusnejsi. Přitom když něco dělám (i na cizím autě) tak si rikam, ze když něco ojebu/dojebu, zadřel bych tim příště sám sebe, až na tom budu něco dělat

Woyta
28. října 2022, 13:39
2

Moje poslední zkušenosti se servisem znamenali být slušně nasraný. Výměna čelniho skla z pojistky. Dali mi na auto špatné sklo. Výměna spojky. Díly až 4x předraženy oproti cenám za stejný díl od stejného výrobce od auto kelly beze slev. Slibovaný cenový odhad nebyl dopředu oznámen. A ještě namontoval jiné díly než byla domluva. Jako třešínka na dortu jim při demontáži upadnul výfuk, čímž zničili koncovky a zcela novou lambdu. A ještě mi řekl, že nemá čas hledat ceny dílů. I kdybych mu zaplatil celou hodinovou taxu 500kč za 10min hledání a stejně vzal vše z AK, tak pořád ušetřím minimálně 5000kč za díly. Raději ty peníze nacpu do kvalitních náhradních dílů a vše si udělám sám než si nechat zkurvit auto. Problémy mi nedělala ani výměna gufen na motoru s dvojitým vanosem a valvetronicem. 1500kč za díly, 800kč za specialní nástroje (vanos timing kit a 3d tištěné přípravky na ventily) a během dne opraveno. V servisu by to byla drahá operace. Podobně jako výměna separátoru oleje který se skrývá pod sání a je třeba rozebrat polovinu motorového prostoru kvůli součástce za 300kč co odejde jednou za 5 let.

reagovat
Blix
28. října 2022, 14:58
1

Servisy me vyléčily hned na prvním autě, kdy vyměnit přední tlumiče, spojku a reps zadní nápravy byl 3x měsíc reklamací. Na Citroenu Saxo proboha. Pak už jsem nakoupil nářadí a dělal vše sám.

Nesnáším tu servisackou klasiku že na faktuře pracoval za 100kč na hodinu a díly jsou 4x dražší jak v maloobchodu...

reagovat
Be
Beran
28. října 2022, 16:12
1

Kdyz tak ctu ty komentare, musim se zeptat.
To jako fakt date auto do nejakeho servisu, na ktery nemate pozitivni reference?
Prece objevim v okoli kvalitni servis a pak uz jezdim jenom tam. Dlouhodoba spoluprace, oboustranna spokojenost a takove ty veci.

reagovat
Woyta
28. října 2022, 18:11
0

Autoservis Vondra. 4,3 hvězdiček. Tam mi dojebali sklo a výfuk. ACCORD CAR servis s.r.o. 4,7 hvězdiček. S těma má zase zkušenost bratranec. Banda měničů. Ucpané DPF a z toho poškozené diferenciální čidlo řešili výměnou vstřiků za 18k. Problém samozřejmě neodstraněn.

Be
Beran
28. října 2022, 19:09
2

Pozitivni reference znamena, ze tam jezdi kamarad/pribuzny/znamy a je tam dlouhodobe spokojeny. Hvezdicka na googlu je jako rtenka u kurvy...Patri to k bontonu, ale nebudes podle toho vybirat.
Samozrejmne i skvely servis muze neco zkazit. Ale postavi se k tomu celem a ASAP to da doporadku.

Woyta
28. října 2022, 20:55
0

Zrovna ten první jmenovaný tu doporučuje spousta lidi. Kolikrát příbuzní doporučují ty největší patlaly. Ani běžnou údržbu neudělají v plném rozsahu jak by se mělo ale jen to nejnutnější aby to bylo levné a zákazník odjížděl spokojen. Když mi třeba vyprávěli jak jim jejich mechanik levně opravoval Felicii, tak jsem chytal za hlavu.

Sa
Sato
28. října 2022, 23:24
0

Tak ja mam servis kde chodim uz dlhe roky a v pricipe vzdy spokojny, ale standardne vlastne diely si clovek proste donies nemoze a nieco stoji ako tak normalne a nieco proste znacne viac ako bezny lacny eshop. Akoze ja to chapem, maju svojho dodavatela a s nim robia nejake objemy.
A cena prace uz tiez sla hore za tie roky celkom hodne. No a minule mi za olej + filtre + palivovy filter nauctovali tusim 3.5hod. Takze tak.

Woyta
29. října 2022, 15:18
0

3,5h? Tak to tě pěkně oškubali. I kdyby byl filtr v nádrži.

Irwinek
28. října 2022, 19:45
1

Za " svým " mechanikem jsem jezdil do 3 servisů a když se osamostatnil, šel jsem samozřejmě s ním. Ano, občas má delší čekací lhůty, ale nestalo se mi, že by něco podělal, a když mi rozbil zrcátko, zavolal, že auto bude později, protože mu ho vezou bůhví odkud. Na účtu nebylo. Sklo bylo 20 let staré, muselo rupnout už jen od špatného pohledu.
Sám si přezuju, filtry, žárovky, nějakou elektriku, ale jako majitel bytu nemám ani prostor, ani nářadí, takže nic víc.

reagovat
Pe
Peťas
28. října 2022, 20:53
2

Jsem na tom asi dost podobne jako autor clanku. Jen s tim rozdilem, ze uz jsem se posunul od heveru na koleckach a premysleni o dvousloupu (proste opravdu a skutecne neni kam dat) k autolift 3000 a jsem maximalne spokojeny. A na olejove filtry jsem si koupil "klice" takove plastove nastavce co jsou myslim uz na vetsine novych autech.
Duvody proc si delam servis sam jsou:
Bavi me to i kdyz mi to trva 3x dele nez v servisu. Udrzuje me to v jiste mechanicke zrucnosti. Neco malo usetrim. Mam jistotu, ze tam nebudu mit dily z edice starline a ten olej skutecne vymenim cely.
Preji vsem pevne nervy pri povolovani zarezlych sroubu.

reagovat
Woyta
01. listopadu 2022, 23:59
2

Za podobné peníze co stojí tohle jde pořídit Quickjack. To mi přijde zajímavější. Tohle řešení má pro mě jednu zásadní vadu. Nezvedáš auto za zvedací body a může dojít k poškození prahu a podlahy.

Pe
Peťas
02. listopadu 2022, 21:34
0

Taky jsem se bal prahu. Musel jsem sundat plastove kryty prahu. Pokud nejsou prahy zrezle, neni ceho se bat. Quickjack ma nespornou vyhodu ze zveda predni i zadni cast zaroven a je pristum i do stredu vozidla (vyfuk, brzdove, palivove vedeni). Cena/vykon meho reseni je pro me naprosto vyhovujici.

Woyta
03. listopadu 2022, 22:53
0

U lehčích aut jako Miata to může fungovat ale spousta aut má minimálně splácle lemy prahů.od špatného zvedání. Do zvedacích bodů se přidává výztuha. U dnešních aut se plechy dělají tenčí a tenčí a přitom hmotnost jde nahoru.

Sk
Skopy
31. října 2022, 11:21
0

Proč si servisuju auto sám - protože mě to baví a zrelaxuju se u toho (v zaměstnání pracuju v kanceláři). Na výsledku mám rád ten pocit že jsem to dokázal sám. Jestli bude práce radost nebo konstantní proud nadávek záleží na autě, prostoru a vybavení. Je velký rozdíl jestli děláte na nějakém francouzkém krámu, v roztrhaných teplákách a na nerovné dlažbě, nebo si koupíte kvalitní montérky, rázový utahovák, utahovák na filtry a děláte na nějakém autě u kterého při výrobě počítali s tím že to někdo bude opravovat (třeba hyundai, tam vám stačí klíče 10,12,17 skoro na rozebrání celého auta, ne jak škodovka kde potřebujete celou sadu včetně imbusu, torxu a zxn nádstavců).

reagovat
Ma
Majkl Kej
31. října 2022, 11:41
0

Zajímavý počtení článku i komentářů.
Klobouk dolů všem, co jsou šikovní, mají patřičný zázemí a baví je to.
Já si musel před pár lety přiznat, že nemůžu a vlastně nechci umět všechno a že u auta dobrovolně skončím u výměny žárovek. Na mechaniky mám spíš štěstí, většina fungovala celkem dobře a jen jednou se mi stalo, že mi něco opravili a něco posrali. A postupně se dostávám spíš stále k lepším mechanikům a kromě kvalitní práce za rozumnou cenu už to začíná být i lidsky příjemná zkušenost.
Takže se už nebudu snažit umět zásadně víc než teď, na to mě to málo baví a volný čas s autem trávím radši ježděním.
Finančně/časově mi víc dává smysl to úsilí věnovat zvyšování svý kvalifikace v práci (IT) a polepšit si dlouhodobě, i když zatím nedělám melouchy vedle práce.
Z dlouhodobýho pohledu mě od toho samodomo odrazuje i to, že do budoucna zmizí z aut desítky % stávajících dílů a místo nich přijdou jiný kolem elektromobility. Jasně, pokud někdo bude chtít už nafurt jezdit spalovákem, tak to asi problém nebude, osobně se ale týhle změně bránit nebudu.

reagovat
mazany_lisak
31. října 2022, 12:48
1

Příbeh z článku mi dost připomíná moji nedávnou výměnu oleje a filtru v CTR 8G, které jsem zrovna dovezl. Přístup k vypoušťáku pohoda, hliníkový okno ve velkém plastovém deklu pod motorem. Ovšem filtr, to je jiný kafe. Inženýři se rozhodli, že ho dají zezadu motoru nad a za rameno a poloosu tak, že se člověk musí hodně snažit, aby vůbec zahlédl jeho část. Navíc asi ten, kdo dělal předchozí výměnu buď ten filtr dotáhl rázákem nebo nenamazal těsnící kroužek. Výsledkem byly skoro dvě hodiny, než jsem ho povolil (a to jsem měl k dispozici kleště na filtry a takovou tu pásku na povolování). Proklel jsem u toho každého Japonce, který to vymyslel a Angličana, který to montoval. Na příští výměnu s tímhle autem radši zajedu ke kámošovi na sloupák, kde k tomu přecijenom bude lepší přístup než na zemi. Stejně mě tyhle eskapády neodradí od toho, abych základní údržbu, co se dá udělat na zemi si dělal před barákem. Prostě mě to baví se v těch autech a motorkách hrabat a je to pro mě forma relaxu, i když u toho většinou nadávám, házím nářadím a ruce mívám dobitý jak kdybych vyšel z ringu :D
PS: Na fotce mají sundaný celý dekl motoru, tak je filtru vidět skoro půlka :D. A ano, pro jeho demontáž se musí sundat kolo u spolujezdce

reagovat
Trinom
01. listopadu 2022, 09:34
0

Většinu údržby si dělám taky sám a asi bude celkem překvapením, že pro mě je to primárně z důvodu úspory času. To, co zvládnu před garáží za večer po práci nebo o víkendu, tak by v případě servisu znamenalo utéct z práce dřív (nebo dojet pozdě), někam do odvézt, vrátit se domů (do práce) městskou a za den, dva to opakovat v opačném pořadí. Na počkání nedělá nikdo nic.
Jasně, jsou operace, které se v servisu dělají lépe, ale to se už dostáváme k tzv. spřátelenému servisu, kdy si člověk s majitelem (se kterým udržuje dobré vztahy) domluví časový slot na zvedáku (zpravidla po práci nebo o víkendu), půjčí si klíče a dojede si tam kutit sám. Pořád ale platí, že nemá smysl dotyčného otravovat kvůli výměně oleje nebo destiček a kotoučů, pokud tam není nějaká vyložená past.
To, že člověk kupuje olej na sudy je už jen taková milá drobnost, na kterou jsem přešel už před lety, protože v tomhle případě člověk dokáže současně koupit kvalitní oleje za velmi příjemné ceny. Zejména pokud si servisuje celou flotilu pekáčů, se to celkem hodí.

reagovat
Holofaust
01. listopadu 2022, 17:57
0

Vypalování oleje ze zámkové dlažby? To je nějaká inovativní čistící metoda?

reagovat
Opelfahrt
01. listopadu 2022, 23:20
0

Tak ten olej asi shoří a skvrna je pryč, ne?

PepaSFI
02. listopadu 2022, 17:07
0

no to asi neshoří. On je celkem málo hořlavý a těžko se zapaluje, musí se hodně ohřát aby hořel, nebo nasáknout do něčeho zápalného. Myslím že by se spíš žárem rozpadly ty dlaždice než by to hořelo. Možná by se to ohřátím víc vsáklo a nebylo tolik vidět ale fleky budou určitě. Vzpomínám si na jeden návod z časů předekologických, kde radili jak vylepšit povrch nezpevněné cesty. Nakropit vyjetým olejem. A prý že když náhodou polijem něco co nechceme, stačí místo důkladně prolít horkou vodou.
Je fakt že příroda si s pár kapkama snadno poradí, ostatně při haváriích se zasažená zemina odveze na zajištěnou skládku aby to neproniklo do vod a nechá se to "vyhnít". Půdní bakterie to sežerou. Ale každopádně je lepší moc nenasvinit.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem