načítám data...

Registrační značky: Pár znaků a tolik vášní

Registrační značky na přání jsou u nás už nějaký čas běžnou věcí. Proč nám ale tolik záleží na tom, jaké znaky zrovna na té naší značce budou?

zobrazit celou galeriiAutíčkář se ptá: Registrační značky: Pár znaků a tolik vášní

Registrační značka není žádnou novinkou. Potřeba umístit na automobil nějaký jasně viditelný identifikátor se na našem území objevila už za dob rakousko-uherské monarchie. Postupem času se značky sjednocovaly, měnila se jejich barevnost a počet znaků. Výrobci vyčlenili už v návrhu auta místo, kam se registrační značka na každém voze umístí. Ze značky se stala součást auta.

A potom se stalo něco prapodivného. Obyčejný identifikátor, plechová tabulka s jednoduchou alfanumerickou kombinací psanou tím nejjednodušším možným fontem, se stal sběratelským artiklem. Že si někdo na zeď v garáži pověsí tabulku, která mu zůstala po nějakém starém autě po dědečkovi, tomu naprosto rozumím, je to kus rodinné motoristické historie, připomínka starých časů. Jenže zdaleka nezůstalo jen při tom. Z registračních značek se stalo velké téma. 

 

Veterány

Vererány, tedy historické vozy, to byla vždy sbírka vášní a posedlostí. I sebehorší kus šrotu se stává ceněnou klasikou, stačí, aby prostě jen zestárnul. Ale aby to nebylo tak jednoduché, je tu celá řada dalších doplňujících pravidel a dogmat, na základě kterých lze určit, jakou hodnotu by to které auto mělo ve světě veteránistů mít. Dobrý stav zdaleka nestačí. Auto po renovaci je dobré, zachovalé auto v původním stavu je lepší. Úpravy jsou možné, dobové úpravy jsou lepší, žádné úpravy jsou nejlepší. Ideálem je zkrátka auto, které jako by vypadlo z dobové fotografie, mělo by zářit padesát let starou novotou.

Foto: archiv

A auta na starých fotkách mají staré registrační značky. Připadá vám to jako celkem nepodstatný detail? Ale vůbec! Tohle je náhodou strašně důležité. Tedy aspoň se to tříká. Ano, pro stará auta jsou tu speciální veteránské značky, jejichž vydávání a používání je ušité přímo na míru historickým vozidlům, ale takové značky jsou pro sraby. Správná značka je jedině původní značka. Nejeden nadšenec je ochotný si připlatit solidní sumu za Škodu 120 s původní okresní poznávací značkou. Proč? Prostě proto, nová značka se sice reálně neliší ani barvou (no dobrá, má ten modrý proužek, ale to je přece skutečně marginální detail), ani fontem, ani rozměrem, ale každý, kdo má cit pro veterány, v tom vidí učiněné zvěrstvo. 

 

Amerika

Foto: archiv

Pokud někdo zdárně sekunduje ve výčtech posedlostí majitelům historických vozů, jsou to milovníci amerických aut. Abyste to totiž pochopili – americká auta, to není jen nějaká technika, to je životní styl a životní filozofie. Amerika tu představuje volnost, nespoutanost a V8. Auto je vyjádřením vlastní individuality, vlastního životního postoje, vlastních snů. A když si tohle uvědomíme, je snadné pochopit, proč je mnohým proti srsti označkovat svůj stroj registrací v systému postkomunistické země někde na východ od Západního Německa. K americkému korábu prostě patří ta malá značka s malovanou reklamou na Nevadu. Ne, to není kýč, to je originál!

Foto: archiv

Nejednoho milovníka amerického železa stála tahle hra na svobodnou zemi nesvobodu, protože bezpečnostní složky té postkomunistické zemičky na východ od Západního Německa nemají pochopení pro jednotný styl a kouzlo ničím nerušeného kompletního amerického stroje a jsou známy případy, kdy to stálo i řidičské oprávnění. Ale život je otázkou priorit a riziko je nutnost na cestě ke štěstí a prosperitě. 

 

Značky na přání

Foto: archiv

Ovšem naprostým dotažením myšlenky do absurdních konců jsou registrační značky na přání. Tuhle možnost mají čeští motoristé už pár let a přestože by se mohlo zdát, že pětimístná suma za možnost poskládat si písmenka na registrační značce podle svého není právě obchod století, značky na přání můžeme vidět na každém rohu.

Ještě před tím, než registry vozidel začaly značky na přání oficiálně nabízet, existoval tu ještě jeden trh s individualizovanými značkami. Takový méně oficiální, podpultový. Kdo chtěl v devadesátých letech něco znamenat, kdo chtěl dát světu vědět, že je schopný a umí věci zařídit, ten musel mít nějakou ne úplně náhodnou kombinaci znaků na poznávací značce – tenkrát jsme tomu ještě říkali státní poznávací značka. Přijet na schůzku s autem se značkou AEA 77-77 tehdy prostě znamenalo, že v tom umíte chodit. 

Foto: archiv

Tento do očí bijící černý trh se nakonec stal jedním z důvodů, proč stát svolil k prodeji individuálních registračních značek. Již to sice nemá to kouzlo, protože vyskládat u okénka zcela legálně a oficiálně bankovky už nevyžaduje žádné schopnosti ani ty správné kontakty, zato plejáda kombinací a možností se posunula na vyšší úroveň. Stále jste limitováni počtem znaků a jsou tu i další pravidla, protože některá písmena zkrátka výrobce značek vyrazit neumí, ale i tak se dá vymyslet spousta různých slov, zkratek či vzkazů, ale jinak máte volnost. Jenže v tom je právě ten problém.

Když už se rozhodnete, že vaše auto není jen tak obyčejná popelnice a vy musíte nutně světu prostřednictvím registrační značky něco sdělit, musíte vymyslet, co na onu tabulku napsat. A to není snadné. Výsledkem tak jsou buď opakující se číslice ve stylu ‘kocour si sednul na klávesnici’ a nebo i skutečná slova. Bohužel. Nedávno jsem potkal sportovní vůz se značkou PREDAT0R. Co tím chce autor říci? Že je šelmou mezi ovcemi? Na to asi nestačí mít to napsané na kousku hliníku. 

Foto: archiv

Evergreenem jsou potom vozy Aston Martin, tam prostě alespoň nějaká zmínka o agentovi 007 musí být a registrační značka se stala v tomto směru vítanou příležitostí. Přátelé, ano, my všichni víme, že Aston Martin a James Bond patří k sobě. A ne, nevypadáte jako agent Jejího Veličenstva ani s tou cedulkou na autě. A jen tak mimochodem – tajní agenti nemají na autech cedulky s vlastním jménem, jsou tajní.

Přes to všechno se však kola točí dál a počet registračních značek s mazanými zašifrovanými vzkazy světu jen roste. A tak se vás chci zeptat – může registrační značka změnit nebo naopak zničit charakter auta? Jste ochotni si připlatit za značku na přání? A jaká značka na přání vás nejvíce pobavila? Diskuse pod článkem je vaše!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

custom1
03. června 2020, 16:04
0

"Výrobci vyčlenily" - ach ne, moje oči!!!

reagovat
custom1
03. června 2020, 16:22
0

A teď to může nějaký admin smáznout. :)

Honza 'Hamster' Křeček
03. června 2020, 16:25
9

Jen at tu ta ostuda zustane! :-)
Obcas se holt neco nepovede, jak se vety v prubehu vzniku clanku meni....

custom1
03. června 2020, 16:29
1

Honza 'Hamster' Křeček: Dávám ti lajk za to, že ses k tomu tak postavil! :)

Jan Machač
04. června 2020, 00:38
2

Nemá na výběr, jde mu o výsledek ;-)))

Ju
Junior
03. června 2020, 16:28
5

PREDATOR je Ghibli na naftičku, že? :)

reagovat
Jakub Pospíšil
03. června 2020, 18:18
13

Kdo mu přelepí to "E", má u mě pivo a samolepku Autíčkář

custom1
03. června 2020, 16:28
0

Za značku na přání bych byl ochotný si zaplatit, pokud bych měl auto, které by za to stálo (aspoň pro mě). Malibu je fajn, ale zrovna na něj bych značku na přání nechtěl. Mám ale pár adeptů, u kterých bych nad ní přemýšlel, např.

1. Chrysler ES Turbo (3ES TURB0) - měl jsem už dvě, proto ta trojka
2. Chevrolet Astro EXT (EXT ASTR0)

Takže většinou různé modifikace označení auta.

reagovat
Moses
03. června 2020, 16:34
10

v tom pripade tu nesmie chybat stara znama 7-ka...

reagovat
Moses
05. června 2020, 19:23
1

Inak niekedy je lepsie dvakrat porozmyslat predtym, nez si clovek nieco da na ECV...

eLzyx
03. června 2020, 17:12
2

mi je RZ celkem putna. Akorát na ní nesmí být "10". Jednou jsem ho na RZ vyfasoval, tak jsem paní na DI řekl, že to prostě nechci, že je to moje prokleté číslo. Ona že ne, není na výběr, tak jí říkám, tak mi je dejte, já je zlámu, a Vy mi budete muset vydat nový. Akorát s tím budete mít víc práce. Je mi jedno, že je budu muset zaplatit. Prostě desítku na značce nechci. Chvíli čučela, pak přinesla paklík jiných, ať si teda vyberu. A vyšla na mne "krásná" 1477. 147kW má to auto v základu, a sedma jako šťastné číslo.
Co se týče značek na přání, tak nad nimi uvažuji u mých "veteránů". Se člověk chce trošku odlišovat na těch srazech. Ale tahle úvaha má asi tak 5% šanci na přetavení v realitu. Chtějí za to moc peněz

reagovat
Jaromír
04. června 2020, 07:48
0

Ma 10 nejake zajimave autickarske pozadi? :)

eLzyx
04. června 2020, 09:44
0

nijak zvláštní, jen se mi většina špatných věcí stává 10. v měsíci (3x rozchod s přítulí, zlomení palce u nohy, zapíchlá špona v oku, 2x autonehoda a další). Neříkám, že pokaždé, když je 10. v měsíci, tak se něco stane, ale když už, tak to stojí za to. Nebo např. u maturity jsem si vytáhl 5 otázek č. 10. Samozřejmě ty nejblbější. Nemám to číslo rád

sumy
04. června 2020, 12:36
6

Přeci věčně ztracena 10 ořech:-D To je prokletí.

eLzyx
04. června 2020, 14:07
9

a když se ti ta desítka ztratí podesáté desátého října ... to je pak nálada, že by si člověk vzal nejraději devítku ...

Knightrider
03. června 2020, 17:36
1

Od Mustanga máme doma původní kalifornskou RZ a tu jsme si nechali doma na památku. Jinak jsou na něm obyčejný veteránský RZ. Ani teda nevím, jestli vůbec jde dát na veterána značka na přání. Obecně proti těm značkám na přání nic nemám. Obzvlášť pokud nějak souvisí s autem samotným, popřípadě je tam název firmy, který to auto patří. Proč ne. Některý kreace ale spíš leccos napovídají o svým majiteli.
Na Corvettě mám US formát, tj. dvouřádkovou RZ, kde spodní řada má číslice 2442. Kupodivu jsem si prostě jen vystál řadu a tohle na mně vyšlo. I jsem si říkal, že bych jí vyměnil za RZ na přání, ale nějak se mi zatím nechtělo za to utrácet, tak jsem to doteď neřešil.

reagovat
Sedrik
05. června 2020, 09:06
1

Mám to úplně stejně - RZ mě nebere, jsem rád, když mám zapamatovatelný číslo, ale jinak je mi to jedno.

Vadily mi "kmotrovský" značky - přesně, jak se píše v článku - zřetelný důkaz korupce a klientelismu. Značka na přání mi přijde jako zbytečně vyhozené peníze, které raději projezdím.
Ale pokud je to něco zajímavého (třeba "911 FLAT6" na GT2 RS je fajn), tak proč ne.

Nejdivnější značky (obě na SUV - jedno X?M a jedno MB něco něco AMG) SATAN a D0MINATOR. Ok, kluci - jste fakt drsní :)

František Čáslavský
10. června 2020, 08:11
2

Nevím, co dokazuje, že jsem na Civic dostal značku 2345 :D Bylo to zadarmo...

Goldies
03. června 2020, 18:25
1

A to já do toho jdu :-) hned jak budu mít auto doma, valím na DI a platím :-)

reagovat
J.K.
03. června 2020, 19:35
13

Já značky na přání miluji!

Dřív, když jsem potkal Audinu, BMW, či podobný vehikl neslavné pověsti, nevěděl jsem, zda v tom jede vysoce postavený manager, člen správní rady velké firmy, nebo vypatlanec s nemocným egem, který bude brzy ohrožovat své okolí nebezpečnou jízdou. Teď, když si to ti vypatlanci píšou na značky sami, vím na koho si dát pozor a nechávám si dostatečný odstup.

-
Komentář upraven 3. 6. 2020, 20:21:02

reagovat
Holofaust
03. června 2020, 21:17
3

Jedna (asi) známá...

reagovat
Pólin
03. června 2020, 22:02
0

Cele znacky na prani je ta nejvice infantilni vec pod sluncem... opravdu pro to nemam absolutne zadne pochopeni... ten JB na astonech..to je evergreen...pro me se clovek ktery s necim takovym jezdi stavi na rovno s borcem, ktery si vezme svetelny mec z hrackarny, mava s nim a rika, ze je Jedi...:D

reagovat
PepaSFI
04. června 2020, 19:00
3

na hraní si není nic špatného. Kdo si hraje, nezlobí a když má někdo někde divnej nápis, ničemu tím neškodí. Furt lepší než lidi co jsou schopní rozbíjet si hlavy protože JEDNA NULA !!!

Pólin
04. června 2020, 19:48
3

Ale jo, vsak jasne... znacka nikomu neublizi. Jen mam takovypocit, ze k tomu inklinuje urcity druh lidi. Nikdy jsem na spz nevidel neco milwho, nebo psitivniho...vzdycky je to nejaky ruzovy sportak s BL 0NCKA, nebo nejake cerne velke suv s PAN RAMB0 atd... no a pred tim, kdyz musel clovek mit znameho, nebo nekoho vylozene uplatit, tak to uz byl tuplem mazec...to jako Ti lidi machrovali, ze maji prachy, nebo ze pro ne pravidla neplati...? Fakt to nechapu. A abych nekecal, jednou jsem videl na VW Beetle spz PAN BR0UK... to je docela fajn...;)

briza
05. června 2020, 00:33
8

Když jsem pana Ramba viděl jednou vystupovat, málem jsem umřel smíchy :) Fajn byla taky nějaká A5 a HREBEC13, u ní jsem měl vždycky nutkání nechat za stěračem vzkaz, že s 13 to na hřebce moc nevypadá. Zas na druhou stranu, jednou jsem jel epochálně vzteklej a když jsem dojel nějakou holku v Beetlu, co měla 321SMILE, normálně mě to uklidnilo a regulérně zlepšilo den.

custom1
05. června 2020, 07:40
2

Pólin: U nás u baráku stává VW Beetle s RZ MUJ BR0UK :)

Pólin
05. června 2020, 08:57
3

Tak jste mě Brizo a Custome zlepšili den:). Já právě u nás na Moravě v drtivé většině vídám samá individua s něčím namachrovaným, agresivním atd... je fajn vědět, že to někdo použije i na něco milého:)

skretik
05. června 2020, 09:04
7

Polin: ma to smysl - je to informativni, treba kdyz mas SUV a parkovani je peklo

ro
rock
05. června 2020, 10:06
0

V Brně bývá k vidění tadle nádhera.
Jako je samozřejmě hezký, že pán pečuje o svoji slečnu, ale být tou obdarovanou, tak bych snad radši šel na šalinu.

Csaba
05. června 2020, 10:13
6

Na tohle jsem už moc starý, zjevně. Co přesně tím chtěl básník řící?
1 kilometr to asi nebude, že?

ro
rock
05. června 2020, 11:55
0

Já KM tipoval na monogram básníka. Ale může to být skoro cokoliv (třeba: 1- jedinečný K-kretén M-mé)

Csaba
05. června 2020, 12:25
2

Mě napadlo "jeden k mé holce" ale i to je takové "nasilu" a proti češtině jako jazyku obecně.
Kdyby tou jedničkou myslel "jedu k mé holce" tak by to smysl dávalo, i když té RZ to takhle pochopí jen on ...
Ale, jsou to jeho prachy, jeho věc...

sheogh
06. června 2020, 20:21
3

Lucifer je brnenska stalice :-D Videl jsi ho? :-)))

A jinak pravda, taky jsem asi zatim nevidel nic pozitivniho, budto testosteron, kravovina, nebo firma... vyjimecne typ auta... 321SMILE je super :-D

cP
cPetan
03. června 2020, 23:34
1

Původní okresní SPZ a současné RZ nemají stejnou velikost jako současné RZ

reagovat
cP
cPetan
04. června 2020, 00:00
1

A nejhorší je to u motorek, tam je rozdíl rozměrů značný a i tvar je jiný

PepaSFI
04. června 2020, 19:03
1

například když se to musí přimontovat na starýho pincka s kulatým blatníčkem. To je plachta že to při nesprávným směru větru může vyvolat motorickou nedostatečnost.

Jenda_K
05. června 2020, 00:58
0

i původní SPZ měnily formát v r. 1996

Jan Machač
04. června 2020, 00:41
6

Chtěl jsem, ač muž bez vkusu, nebo možná právě proto... No prostě chtěl jsem si pořídit na to kamaro RZ ZAD 0HRAB. Ale stojí to jako sada gumiček na skoro celý podvozek, tak mám jen podznačníky Lada - UAZ, které jsem lstivě vyžebral.

reagovat
Mr
Mr.Bambus
04. června 2020, 08:42
19

Lepší být vocas, než jezdit v Dusteru

reagovat
Vojta
04. června 2020, 11:05
4

Náhodou tu zálibu v původních okresních značkách chápu a vlastně nechápu, proč nejde takovou značku přiřadit k autu zpátky. Kolikrát má auto propadlé doklady, musí na veterány... ale původní tabulky, byť se zachovaly, použít nelze. Nebo alespoň možnost mít tu značku bez EU proužku by bylo fajn. Ne snad že bych byl z těch magorů přelepující logo EU českým lvem nebo křížkem, ale ta modrá k tomu černobílému zbytku je prostě divná. Vyloženě krásné by bylo třeba to, co lze v UK - vydat autu novou značku ve starém formátu, aby to nevypadalo nepatřičně.
Zajímavý je třeba německý formát, protože tam z toho samy o sobě náhodně vznikají zajímavé zkratky a slova. Ten nový systém zavedený u nás mi připadá nudný a nezáživný. Vrcholem veškeré zábavy bylo 6AY a od te doby to jde tak nějak z kopce...
Pak je taky nanejvýš mrzuté, že při poškození jedné tabulky nelze dodatečně tu jednu nechat vyrobit a člověk se musí učit novou kombinaci, nebo že původně přidělená značka nezůstává. V jiných zemích je možné si svou značku (běžnou, ne na přání) přesunout na jiné své auto a nebo naopak nechat autu po celou dobu jeho životnosti stále stejnou kombinaci.

reagovat
Bagett'o'mobile
04. června 2020, 16:31
1

V Praze dříve 6AY, v Brně teď zase letí BI :-) (poslední dobou v Brně jinou běžnou RZ nedostaneš).

Jenda_K
05. června 2020, 00:56
2

Ono je těch nelogičností je celá kopice:
Proč má být na auto vázaná nějaká registrační značka.
Proč musí být auto registrováno na nějakém úřadě?
Proč je pojištění vázáno na auto a ne na řidiče, když řidič sbírá bonusy.
Proč musí být pojištěný přívěsný vozík, když škoda se plní z pojistky auta? ...
Proč při přepisu musím na evidenčku a potom ještě na magostrát.

Basino
06. června 2020, 14:57
0

K pojisteni voziku... Pokud se pri jizde odpoji (napriklad spatnym zaprazenim ci defektem zabky) a zpusobi skodu, tak se skoda plni z pojistky voziku...

PepaSFI
06. června 2020, 19:39
2

to už je jen systémová záležitost. Ten vozík se do nehody dostal v přímé souvislosti s provozem tažného vozidla, sám by tam neodjel. Když z náklaďáku upadne kolo a zboří protijedoucí auto, taky nemá svou pojistku ikdyž chvilku jelo samostatně.
Naproti tomu cyklista, přímo a svévolně se veze na vozidle, zhusta zoufale nepředpisovém, porušování zákona pokládá za své svaté právo, tudíž nehodu může způsobit snadno a má pojištění? Leda prd.

Ko
Kouzelník
06. června 2020, 23:59
0

Při manipulaci s vozíkem jsem jím poškodil cizí auto. Když jsem hlásil nehodu po telefonu, tak operátorka mě několikrát vyzvala k uvedení vozidla, které vozík táhlo. Vysvětlil jsem, že já jsem tahounem a fakt při pohledu do zrcadla nevypadám jako auto. Je to cca šest let zpět a úhrada škody šla z pojistky vozíku.

ro
rock
08. června 2020, 06:23
2

PepaSFI:
Když jsem se díval naposledy, tak rozumná nabídka povinného ručení pro cyklisty na trhu nebyla. Vesměs mně nabídli všeobecné pojištění odpovědnosti za škody v občanském životě, kam teda spláchli i cyklistiku, ale výše plnění na majetku tam byla buď relativně malá, nebo sice dostatečná, ale pak ta pojistka stála asi jak povinný ručení osmnáctiletýho pražáky na Ferrari - a stejně pak v tom plnění byly výluky, který bych tam mít nechtěl.

ransom
04. června 2020, 20:49
1

Značka na přání nemusí nutně být vizitkou debility (i když většinou to tak opravdu je.)
Když se podaří, může se do ní vetknout název firmy. Myslím, že některé město už má taky svůj název na RZ služebních aut. To mě neuráží.
Určitě by se našla spousta nápaditých a opravdu originálních kombinací místo obligátních PEPIK777 a podobně.
Protože je moje manželka magor do filmového Vetřelce, naprosto vážně jsem pár dnů uvažoval o registračce N0STR0M0. Ale je to opravdu škoda prachů. Radši za to koupím nový gumy a jí k radosti stačí malej facehugger lezoucí z výdechu klimatizace.
Další stylová možnost by byl třeba FANT0MAS na zrenovovaném Citroenu DS.

reagovat
Csaba
05. června 2020, 09:52
4

Zrovna dnes jsem v Brně potkal novější Ford Explorer s RZ FUNTOMAS. Když jsem se na p. Tomáše podíval, moc "fun" mi nepřišel.
Ale to asi bylo tím že jsme trčeli v hrozné zácpě :-)

Sedrik
10. června 2020, 08:41
0

Nejsem pověrčivej, ale N0STR0M0 bych si na auto nedal :) To už raději S3RENITY.
Jinak ale super nápad - moje geekovský srdce by zaplesalo, potkat to na autě :p

ro
rock
10. června 2020, 11:05
2

No, to by sis pomohl. Ještě poslední slova pilota "Jsem list ve větru" na víko kufru :-)

Sedrik
10. června 2020, 12:43
1

Hehe - vida, nečekal jsem, že se někdo chytne :)

Mno, že umřu v troskách, to hrozí tak nějak pořád - ale že mi z břichu vyleze vetřelec, který mi může zazpívat Hello my baby, hello my honey, to bych nerad...

Bageta
04. června 2020, 21:46
0

Hned jak zavedli znacky na prani, tak jsem si rikal, ze bych nutne potreboval znacku GTV 01750, ale bohuzel mi chybelo/chybi to auto. Bez nej to tak nejak ztraci smysl.

Kamarad mi z dovoleny v Americe dovezl par mistnich znacek, ktere mam jako vyzdobu v garazi. Vypadaji celkem cool, ale vycist z nich neco za provozu musi byt oproti nasim cernobilym asi pomerne komplikovanejsi.

reagovat
Jenda_K
05. června 2020, 00:02
1

O registrační značce na přání V12 XJ305 jsem uvažoval na mého skoroveterána, ale vzhledem k tomu že na mě "vyšla" ta co tam mám tak těch deset tisíc vrazím jinam.

Když ještě značky vydávali na DI byla zajímavá kombinace avízo pro policii, že je vhodné přestupek řešit domluvou neb dotyčný má ty správné konexe.
Od té doby co je vydává městský magostrát bývá pěkná značka při střetu s policií mnohdy kontraproduktivní.

reagovat
Jakub Pospíšil
05. června 2020, 09:58
2

Koluje drb, že když máte custom značku, která začíná na EL, tak jí eltodo autíčko vyhodnotí jako elektromobil a parkujete zadarmo.
Tak jsem přemýšlel, že bych na Volvo hodil značku ELE PHANT. Ale asi jsem na to moc velký šetřílek.

reagovat
luknav
05. června 2020, 15:05
1

No jo, je to tak :) A kdyby jenom parkování. Ale taky jízda ve vyhrazeném pruhu nebo d. známka. "...pro vozidla vybavená registrační značkou začínající písmeny „EL“, dle § 14 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů " Takže od doby co to je v platnosti, Prahu zaplavila nová vlna ELišek, ELeanor, ELRambů, ELHomoušů ELteroristů a tak co to mají na svých medvědech a renžreouvrech. Cením :)

Zdroj: https://www.mdcr.cz/Ministerstvo/Zadost-o-poskytnuti-informace-(1)/Poskytnute-informace/Registracni-znacka-elektrickeho-vozidla-%E2%80%93-platnost

Jakub Pospíšil
05. června 2020, 15:07
0

Nevíš kdy vyjde v platnost nějaký hotfix? Vyhrazené pruhy a dálnička už znějí hodně zajímavě...

bkralik
05. června 2020, 15:57
1

Na to parkování bacha, možná to teď eltodo má blbě naprogramované a bere jako elektromobil cokoliv co začíná EL, ale narozdíl od jízdy ve vyhrazeném pruhu to mají v pravidlech toho parkování uvedené korektně -
Vozidla s registrační značkou elektrického vozidla (příloha č. 1) mohou v zónách placeného stání parkovat za podmínek stanovených platným ceníkem bez další registrace na výdejně.
A registrační značka elektrického vozidla je definovaná tak, že má EL a maximálně 5 dalších znaků. Ne 8 znaků jako u značek na přání :-)

Ju
Junior
05. června 2020, 23:07
1

Hele proti mě teď jel nějakej Opel v kabriu. V takový kolotočárský fialový lesklý barvě. Jak jsou autíčka na autodromech občas.
T0P DADDY.
Že jsem smíchy nesjel do příkopu bylo daný jenom dostatečnou šířkou komunikace.

reagovat
Jakub Pospíšil
06. června 2020, 12:14
7

Tohle je ale docela dobrý.

reagovat
ro
rock
06. června 2020, 13:05
0

Když spolu vydrží dostatečně dlouho, tak třeba tu značku časem vymění za 1A1 JS0U3, 1A1 JS0U4...

ransom
06. června 2020, 20:27
2

Ale co když je to jen single profesor matematiky?

Caddy
07. června 2020, 22:50
1

rock: To moc nevychazi, ne, spis by bylo 1A2 JS0U3...apod.. :)

ro
rock
08. června 2020, 06:05
1

Na to, abys získal třetího do rodiny, potřebuješ jenom jednoho a jednu ;-)
Záleží na úhlu pohledu, ale já bych to nevnímal jako matematickou rovnici a použil bych 1A1 JS0U3

Caddy
09. června 2020, 01:11
0

to by me teda ani nenapadlo a myslim, ze by si tukal na celo skoro kazdy, ze to nedava smysl :)))

Marek Bednář
07. června 2020, 12:19
0

Značku na přání bych si klidně dal, kdyby nestála tolik, kolik stojí, a kdybych nebyl omezen počtem znaků. Za současného stavu je mi to úplně jedno. Akorát mi přijdou, že lichá čísla kolem písmen v současném formátu RZ vypadají líp než sudá.

A jeden detail - mezi původními SPZ a novými RZ je několik zásadních rozdílů i kromě původnosti (která je u veterána z pochopitelných důvodů ceněná i u takového aktu státni moci, jako je povinnost zohyzdit bílým kusem plechu soukromý majetek). Jednak, font je stejný s tím dnešním až někdy od poloviny 90. let, předtím byly linky znaků užší a ty znaky byly celkově menší. A jednak, pomlčky nebo tečky nebo co to bylo - kdysi byly všude, pak jen mezi dvojicemi číslic, až od změny systému z okresů na kraje zmizely.

reagovat
PepaSFI
07. června 2020, 17:08
-1

tenkrát ty značky měly logiku a lepší čitelnost. Na začátku byla dvoupísmenná zkratka okresu, později přibylo další písmeno do počtu a dál dvě dvojčíslí. Snadno se to četlo a pamatovalo. Dnes je to podivná míchanice písmen a čísel která vůbec nemá logiku, do toho značky elektrik a ty blbosti na přání. Když vás něco sestřelí na přechodu, zapamatujete si leda první číslo a možná písmeno kraje. To už tam rovnou může být čárový kód jak na jogurtu nebo QR čtvereček.
Ty značky na přání stojí nesmysl ale to je každého věc za co utratí. Ale hlavně to má nesmyslný pravidla. Dyť by tam mohl být klidně jeden znak, když někdo bude chtít a zaplatí, aťsi tam má klidně třeba jedničku nebo 007 nebo WC, každému co jeho jest. Jenže to ne, to se zadají blbý pravidla a tak si tam lidi dávají nablblý zkomoleniny.

beastar
13. června 2020, 21:29
0

Pepo vsechny veci ktery kritizujes maji bohuzel realny zaklad v situaci, ktera panuje. Aut je 1000x vic, nez v letech kdy stacila 4 cisla a oznaceni okresu. Ano pravda radeji jsme si meli vzit priklad v D jako Polaci a Slovaci. Cilem bylo ale i pres novy system zachovat nas font a dobre rozpoznatelnou CZ znacku. Pravdou je ze soucasny system je vyustenim mnoha preslapu. A znacka na prani treba 69 jako v GB byt nemuze z technickych duvodu. Opet chyba v CZ matrixu. Kazdopadne znacky na voze se dnes nemeni ani pri prodeji cili nejaky cleneni kdo je odkud dle okresu stejne nedava smysl. Spis me osobne vadi to vytvarne ztvarneni.

PepaSFI
14. června 2020, 09:28
-1

ale prd, dyť to vychází stejně, v reálu možná ještě hůř. Dřív to bylo na 4 čísla, tedy 10 tisíc značek na okres. Pak přibylo ještě písmeno, nevím kolik se jich používalo, všecky ne kvůli zaměnitelnosti ale dost. To je nárůst počtu víc než o řád, při dvaceti písmenech to je 200 tisíc a to pořád platí i staré dvoupísmenné. A teď to je na kraje, mnohem větší celky, aut je mnohem víc, častěji se mění a znaků je jen šest. Nic moc. Jestli nejde libovolná značka z technických důvodů, pak to je jednoznačně chyba zadání nebo spíš zvrhlé choutky byrokrata co to musel zkomplikovat, což je pravděpodobnější vzhledem k tomu co tam je za pravidla. Když už to netiskne automat popořadě ale musí se to individuálně zadat, mělo by být jedno jestli tam bude znak nebo mezera. Jmenovky na přání vylisujou do plechu libovolně a na počkání za zlomek ceny toho nesmyslu.

beastar
14. června 2020, 11:41
1

Ono je to trochu jinak. Prave ze jsou kraje mene celku mnohem vice aut. V dobach okresu PZH 20-69 bylo podle me v CR tolik aut, co jich je dnes registrovanych v Praze. Taky se s tim debilnim systemem vymeny spz na jednom aute za 10 let treba 5x konecne skoncilo, protoze se zbytkem systemu to vubec nefungovalo. Kombinace SS a nektere dalsi muzeme rovnou vyradit. A v zacatku mirne naivne kazdy myslel ze 3A7 0001 vystaci na 20 let. A ejhle sotva po peti po pici spatne:) A co se dava dnes dve pismena a cisko v zacatku. Ja s tebou kazdopadne souhlasim v tom, ze je to chyba systemu. Fakt me vzdy pobavi kdyz potkam Karosu mhd s spz nevim presne ale tusim 3A7 0101.. Protoze se naprosto nepochopitelne cekalo se znackama na prani nakonec to vymysleli totalne debilne. V Nemecku si muzes vybrat carbon look a v podstate na pockani si spz vymenit a vytiskne ti to s pozehnanim uradu ta stejna babka, co dela ty cedulky na prani. U nas se z toho dela kdovijaka uredni operace. Spz OK nemuze mit clovek mimo jine taky proto, ze oni to proste neumi vyrobit a nemelo by to potom oficialni format se znamkou pro dalsi ostudu jmenem stk v prostredku.

PepaSFI
14. června 2020, 14:27
0

oni by to určitě uměli vyrobit, i s tím chlívkem na nálepku, jen prostě někdo stanovil "pravidla" jako kolik tam má být znaků, které se nesmí použít a že tam musí být aspoň nějaké číslo a kdovíco ještě. Plus další omezení ideologická. Já bych to neřešil, když chce někdo dát najevo že je úchyl nebo nácek, budiž mu dopřáno. Aspoň je vidět kdo je kdo. Takhle si chudáci musejí vymýšlet podivný rébusy a ouřady zas luštit a teoretizovat jestli náhodou...
A vůbec, je mi to u zadele, já to na auto nechci. To mi spíš vadí jak se furt vymýšlí jak lidem znechutit provoz aut a tuplem těch starších. Na STK hrozí potíže s ne banálníma ale přímo kosmetickýma nedostatkama a přitom jde zařídit že projde i úplná troska naprostýho ignoranta co kašle na všecko.

Caddy
07. června 2020, 22:49
3

S tou starou SPZ nemas pravdu, neni to rozdil jen v modrem prouzku, lisi se i seskupeni znaku, font je taky odlisny, proste je uplne jina a je fakt, ze to dost bije do oci. Dokonce umeji vystavi i duplikat stare znacky, ale s novym fontem a i to vypada blbe...takze koupit auto se starou znackou je fakt docela terno.

reagovat
custom1
09. června 2020, 08:00
0

A co teprve auto se starou polskou značkou (bílá čísla a písmena na černém podkladu)!
Nejlépe Polonez se značkou z Bielsko-Bialy BLB XX-XX :)

JJ
Jelen Jelen
09. června 2020, 16:13
0

“ A tak se vás chci zeptat – může registrační značka změnit nebo naopak zničit charakter auta?”
Určitě. Například ta česká veteránská značka je snad udělaná odporná snad naschvál...
Naproti tomu například Anglická vete značka (černý podklad a stříbrné znaky) nijak moc neruší linie.
Česko bohužel není zemí nadšenců do aut (bohužel jedním z důvodů je i finanční náročnost) a tak to podle toho vypadá i s možnostma, co se značek týče.

reagovat
beastar
09. června 2020, 21:17
2

Jo to je pravda. Nejsme zeme nadsencu do aut. Pritom hospodarsky na nich docela stojime. Na celem automotive. Daleko vetsi moznosti i pedanti Nemci. Napriklad znacky s carbom dekorem. Ani nase znacky na prani se mi nelibi. V tomhle smeru, vytvarne se mi libi znacky v USA.

JJ
Jelen Jelen
09. června 2020, 23:37
0

Na denním pořádku určitě USA, tam i místního občas musípřekvapit, co vidí za znaačku a zdá se, že jich je snad nekonečně moc.
Btw - v UK jde i formát US značky, před lety jsem potkal Cadillac z 60's. Zrovna přicházel majitel, tak jsem se ho ptal na tu US značku a ona to byla UK, ale měla na sobě něco Oklahoma + další reklamní info pravděpodobně přenesený z originální značky. Dokonce byly ty značky i plechový a ne standartní UK plastový. Zatímco v ČR by za špatně danej šroubek ve značce nejradši zavírali majitele i kdyby byla pořád sebečitelnější.

ro
rock
10. června 2020, 11:24
1

USA už má svoji zlatou éru taky pryč, dneska už jsou střízlivější. I když na evropský poměry...
(nevím, jestli už je zase nezměnili)

JJ
Jelen Jelen
09. června 2020, 16:23
2

Mě strašně fascinuje, když potkám auto s neobvyklou cizí nebo i (v Česku) českou značkou.
Když jsem třeba v jižních Čechách potkal ani ne rok starý auto na černých značkách se stříbrnýma znakama a bez identifikačního proužku země na straně, tak jsem nad tím ještě pár hodin přemýšlel, než mi docvaklo, že to bylo auto z Jersey/Guernsey.
Nebo auto na švýcarských diplomatických značkách ve Slovinsku. Na jihozápadě Anglie jsem zase potkal nový BMW se značkama s černým pokladem a podsvětlenýma znakama.
Vždycky přemýšlím, jaký příběhy se za tím skrývají a kam ten člověk, co je třeba 2500km od domova, jede.
Když jsem bydlel v Anglii o dům vedle každej víkend jezdila za sousedem nějaká holka na Sk značkách na Fiatu 500 a na nárazníku měla (CD). :)

reagovat
beastar
09. června 2020, 21:20
0

:D Mam to dost podobne. No ja jezdim nejen po Praze s cernou znackou s bilym pismem bez eu prouzku a na dovolene nejsem. FL...

JJ
Jelen Jelen
09. června 2020, 23:49
0

Pěkný. Značky z tohoto knížectví mě taky moc fascinují. Už jen to, že ta značka má podstě zakomponovanou vlajku a kód země (i když je to sporný podle vídeňský úmluvy?), ale vsadím se, že jen málokdo pozná, odkud jsi přijel. I esteticky a cool factorem je to jedno z nejlepších v Evropě.
Btw - je to asi rok, kdy jsem si vzal do hlavy, že pokud mám zase žít a pracovat mimo domovinu, tak pracovat právě tam. Holt když cíle, tak ne při zemi. :D
Jak se člověk dostane k tomu, že jezdí po Praze autem na FL značkách? Z pracovní nebo osobní roviny? Jestli to není tajný, za každý info budu rád, zajímá mě to moc, kdyžtak SZ.

beastar
10. června 2020, 12:14
0

No hale nic extra za tim neni auto tam je prihlasene na firmu. Kod zeme tam je. Jestli to neco porusuje opravdu nevim. Jsou to takovy docela zajimavy spz a ono i ten kus zeme. Stejne jako LUX. Mam tyhle pidi staty krome Andory projete vsechny a porad me to bavi:) Jinak jako na praci poctivou bych doporucil spis Svycarsko jako takove.

JJ
Jelen Jelen
10. června 2020, 17:57
0

Aha, chápu. Tzn. je těžký tam sehnat práci? Konkrétně moje zaměření je farmacie.
Má to něco do sebe, tyhle státy, to souhlasím.
Myslel jsem to tak, že podle ty úmluvy má ten kód země být nějak vyobrazenej a právě u FL to může být sporný, jestli by auto nemělo být ještě označený oválem s FL kódem, ale stejně si myslím, že to nikdo nikdy neřešil po Evropě a pokud je to mimo CH a nebo přilehlý části AT, IT a DE, tak je většina policie ráda, když ví, jaká země má takový značky a takovej kod země.

ickxs
10. června 2020, 13:52
2

Zrovna dneska jsem potkal URUS s SPZ PEACE 2AL
Blba fotka, ale je to tam :D

reagovat
J.K.
10. června 2020, 14:16
0

Není to ten fake URUSu z Toyoty Rav4?

Doufám, že je, protože jestli tenhle hnus vyjel z fabriky Lamborghini, tak už se nedivím ničemu.

Ju
Junior
10. června 2020, 14:36
0

je to origo, včera jsem vedle něj parkoval.
A mimochodem ano, URUS je mimořádně ošklivé vozidlo. Zepředu obvzlášť.

*prohlášení o objektivitě*
SUV mi nevadí, některé se mi i vyloženě líbí a časem si nějaké určitě koupím. Teď ho akorát nepotřebuju. Děti nemám a řídím jako prase. Tak mi prostě nevyhovuje.
Že sportovní značka typu Lambo nemá dělat SUV je podle mě blbej žvást. Ať si dělá co chce. A ideálně do toho namontuje TDIčko z Touaregu.
*prohlášení o objektivitě*

Moses
13. června 2020, 18:18
1

Toto potom asi nebude nahoda :D

beastar
14. června 2020, 11:47
2

Copak nejaka Praha. Decin rulezz mistni mafie se neboji a ma rovnou firemni znacky. Videno i na zivo v Praze asi byl u Miloše na kafčo...

Ju
Junior
14. června 2020, 12:14
0
lu
lucnikonik
27. června 2020, 11:23
0

Zeptám se - netuší někdo, odkud by mohla být značka - zelený podklad, stříbrná písmena formát xxx A yyyyy, neboli 3 čísla, mezera, písmeno, mezera a 5 čísel ?, MPZ to auto bohužel nemělo, jel někam směrem na jižní spojku z D1, auto bylo bleděmodrý i30N (potkali jsme se někde před 40 km D1 směr praha)

reagovat
beastar
27. června 2020, 13:02
0

Ten tvuj popis neni moc dobry:) Jaky to melo font? Jestli jako D a A spz. Vzhledem k tomu, kde to bylo a na jakem aute. Tak slo podle me o Rakouskou trvale manipulacni spz. Obcas se to potkat dá. Pomohlo by kdyby si prozradil to pismeno. Tusim ale ze tohle jsou jedine eu spz, kde je stribrne pismo. Norove maji podobne spz na auta pro komercni ucely, ale to je cerne a zacina vzdy pismenem.

ro
rock
27. června 2020, 17:21
0

Možná Irsko. Ti používají takovou sekvenci znaků, skoro libovolný fond a za určitých okolností barevnou kombinaci bílé na zelené.

ro
rock
27. června 2020, 17:21
0

...font, hňupe!

lu
lucnikonik
01. července 2020, 23:10
0

čísla si nepamatuju úplně přesně, ale bylo to tuším 473 K 12076, taky je možný, že písmo bylo bílé, ale jistej si teď už nejsem - každopádně ta značka neměla žádnej EU pruh a měla orámování ve stejný barvě, jako písmo

Ta značka mě zarazila právě tím jediným písmenem uprostřed :-)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Town Car  1984
Lincoln Town Car

1984 rok výroby
150 koní výkon
5 ccm objem

Dodge Ram 1500 2001
Dodge Ram 1500

2001 rok výroby
241 koní výkon
5 899 ccm objem

Chevrolet Silverado K1500 1988
Chevrolet Silverado K1500

1988 rok výroby
220 koní výkon
5 700 ccm objem

Mercedes-Benz Třídy G 300GE 1992
Mercedes-Benz Třídy G 300GE

1992 rok výroby
167 koní výkon
2 962 ccm objem

Dodge Ram 4x4 Big Horn 2019
Dodge Ram 4x4 Big Horn

2019 rok výroby
395 koní výkon
5 654 ccm objem