načítám data...

Proč je okolo aut tolik vášní?

Náš svět se řítí do záhuby a za všechno mohou zdá se automobily. Proč zrovna auto vyvolává tolik silných emocí?

zobrazit celou galeriiFoto:   Archiv Značek

Nedávno mi české internety poskytly obohacující zážitek, když mi bylo dopřáno přečíst si na jednom z velkých českých zpravodajských serverů článek o údajném fenoménu zvaném petromaskulinita. Nechci tu dnes rozebírat prapodivné postupy práce s fakty v článku použité, vlastně tu nechci onen článek ani nějak detailněji rozebírat, máte-li chuť a odvahu, Google vám s jeho vyhledáním jistě rád pomůže. Ne, já bych se dnes chtěl podívat na něco jiného, totiž odkud se takové texty berou. Proč právě automobil představuje pro tolik lidí zhmotnění zla a nástroj na zničení planety.

Naše současnost je znepokojivá. Události posledních let (a zejména posledního roku) nám ukázaly, že naše představa o jednom propojeném světě, o jedné lidské civilizaci, ještě stále není aktuální, že si napříč státy a národy stále nerozumíme tak, jak bychom si asi přáli. Přitom nám tu na dveře klepe jedna globální výzva za druhou a šance, jak těmto hrozbám čelit bez celosvětové spolupráce, zkrátka není. 

Foto: Die Letzte Generation

Jedním z velkých témat současnosti je změna klimatu. Nebudu se tvářit, že tomu úplně rozumím, ostatně z toho, co jsem zatím měl možnost si o tomto tématu přečíst, tomu nerozumí asi téměř nikdo. Za sebe jen mohu říci, že mi změna klimatu připadá vlastně docela přirozená. Vzhledem k tomu, že je vše v pohybu, mění se sluneční aktivita, planety se pohybují, litosferické desky se pohybují, všechno je dynamické, klima se mění nejen v rámci staletí, ale i v rámci ročního období a dokonce často i v průběhu dne, bylo by mi podezřelé, že by průměrná teplota na planetě byla konstantou na věky, jediným pevným bodem vesmíru. Ale to je jen můj laický pohled na věc a pro dnešní úvahu ani není příliš důležitý.

Fenomén změny klimatu prostě beru jako fakt. Tahle věc tu je a stala se minimálně pro naši ‘západní’ civilizaci důležitým tématem. Extrémně důležitým tématem. Dokonce tak důležitým tématem, že jej nedokázaly překonat ani dvě události posledních let, které by - alespoň podle mě – měly změnit naše vnímání světa. Křehkost tu totiž odhalila lidská civilizace a ne planeta. Covid nám ukázal, jak rychle se dokáže vir šířit populací po celém světě a že my s tím nic moc neuděláme. Naštěstí jsme to zvládli, ale stáli při nás všichni svatí. Pokud by se například vir ptačí chřipky dokázal přenášet z člověka na člověka (laboratorně takovou mutaci vyrobit umíme, v přírodě může vzniknout prakticky kdykoli), může se to stát osudné i polovině lidí na Zemi. 

Foto: archiv

Aby toho nebylo málo, vrátil se strašák Studené války, opět se tu mává jadernými hlavicemi a zase stojíme na pokraji obřího konfliktu, který hrozí zničit celý náš svět. A to jsme si mysleli, že už jsme to dávno vyřešili. 

A co z toho všeho lid Evropy nejvíce trápí? Auta. Po celé EU protestují zástupci různých organizací proti autům. Asi nejvíce o sobě teď dává slyšet mezinárodní spolek Die Letzte Generation, to je ta parta lidí, co objevila lepidlo a jala se přilepovat všude, kde to jen jde a kde to má potenciál někoho naštvat. A hlavním cílem jsou opět auta. 

Já netvrdím, že výfukové plyny nejsou problém a neměli bychom pracovat na jeho odstranění, ale – vždyť my na něm pracujeme. Za poslední desetiletí poklesly emise škodlivin, jaké automobil smí vypouštět, mnohem více, než jsme si vůbec dokázali představit, že je technicky možné. Ale ani to není to nejpodstatnější, tím je schválená a již realizovaná strategie přechodu na bezemisní auta (ano, já vím, nemáte to slovo bezemisní rádi, protože každá Tesla má výfuk v elektrárně – ale proti elektrárnám tady teď nikdo neprotestuje, žejo..).

Foto: Cadillac

Takže co se to tady vlastně děje? Co ti lidé požadují? Snížení rychlosti z padesáti na třicet kilometrů v hodině? Nedokáži si ani při nejlepší vůli  představit, že by to mohlo fungovat. Pomalu jedoucí auto vypouští více škodlivin, nemá potřebnou setrvačnost, se kterou může řidič pracovat, zkrátka je to prostě blbost. A když si k tomu připočtu onen fakt, že tu tihle lidé protestují za řešení problému, který je již vyřešen (dříve, než v roce 2035 není přechod na elektromobilitu reálný, ze dne na den bez aut naše společnost fungovat nedokáže, holt to tu jednu dekádu ještě planeta musí vydržet a jistě i vydrží), začíná ve mě klíčit podezření, že tu o žádné klima ani nejde.

A tím se vracíme k článku o fenoménu petromaskulinity. Pokud jste jako já byli o tento pojem dosud ochuzeni, potom vězte, že petromaskulinita je jev propojující muže a auta. Velmi zjednodušeně řečeno – holky maj panenky, kluci autíčka. No a prý je to problém. Muži na svých autech lpí a to podněcuje jejich nízké pudy – což je myšlenka, se kterou v zásadě souhlasím, ale snad je to pořád lepší, než kdybychom na ulicích chytali dívky za vlasy a tahali je do svých jeskyní… Jak říkaly už naše babičky – kdo si hraje, nezlobí.

Foto: archiv

Problém ale je, že máme auta rádi. Že pro mnohé z nás jsou auta i koníčkem. Že mnozí z nás skutečně občas jedou autem jen tak pro radost. Ale i ti, kteří nepatří mezi komunitu petrolheadů, mají auto rádi. Prostě do něj sednou a mohou jet kamkoli. Pohodlně, individuálně, svobodně. A to vyvolává nevoli. Ve skutečnosti to ale není boj moderního člověka proti zažitému stereotypu, je to pouhý souboj jednoho stereotypu s druhým, ještě mnohem starším. 

Kdykoli se lidská společnost dostala do situace, kterou vlastními silami nebyla s to zvládnout či ovládnout, obrátila se k nějaké vyšší entitě. Říkejme jí Bůh, prozřetelnost, štěstí – jak chcete. A člověk ve své podlézavosti se ihned snažil tuto entitu uplatit. Kšeftovat s ní. Když já se něčeho vzdám, ty mi za to pomůžeš. Obětuji kozu a bude dobrá úroda. 

Foto: Die Letzte Generation

A možná jsme právě teď v situaci, kdy podvědomě hledáme ‘tam nahoře’ pomoc. Nebo aspoň někteří z nás. Ale abychom té pomoci byli hodni, musíme něco obětovat, musíme ukázat, že dokážeme žít asketicky a pokorně. A právě proto se do hledáčku dostala auta. Auta jsou totiž naše radost. Dávají nám volnost a svobodu. Jestli se na nás všemocný shora dívá, jak pelášíme kabrioletem s větrem ve vlasech a úsměvem na tváři, těžko jej přimět ke smilování se nad lidstvem. Když vozíme děti zbytečně velkým SUV zbytečně krátkou trasu do školy, nikdo nám neuvěří, že chceme nastoupit život v pokání.

Co s tím? Zakazovat někomu víru je nepřípustné, to se nesmí stát. Ustoupit a přenechat svět napospas víře v prozřetelnost taky nezní jako úplně bezpečný a neprůstřelný plán. Nezbývá nám tedy, než se opět jako vždycky snažit spolu nějak vyjít, hledat vzájemně kompromisy. Bohužel, obrovské technologické úsilí, které stojí za dnešními auty, se zde naprosto míjí účinkem, protože nás nenutí k osobní oběti. Nechci vypouštět ošklivé jedovaté čmoudíky, tak prodám auto a začnu chodit pěšky? Ne, koupím si nové auto, které je nevypouští – ale kde je ta oběť?

Foto: McLaren

Jestli jste čekali, že tady, v posledním odstavci, napíšu ono rozhřešení, tedy jak z toho ven, potom jste i vy obětí víry. Kdyby to bylo tak snadné, kdyby cestu ven z marastu dnešní napjaté situace dokázal vytyčit podprůměrný pisálek z redakce Autíčkáře, bylo by to krásné, ale tak to bohužel není. Ale abych nekončil úplně pesimisticky – nic nikdy není tak horké, jak se to uvaří. Vášně časem opadnou a lidé se spolu zas aspoň na chvíli naučí žít. Ono jim nic jiného totiž stejně nezbývá.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fr
Frodo
01. dubna 2023, 08:12
3

Ach jo. Místo toho, aby automotive chrlil jednu zajímavou novinku za druhou a redakce nestačila testovat musejí vznikat takové články. Nic proti němu. Těším se na Jaromíra a jeho článek o historii. Čte se to mnohem radostněji.

reagovat
MB
MBMB
01. dubna 2023, 08:21
-11

Klima se rozhodně nemění v rámci ročních období a už vůbec ne dne. Mění se počasí. S touto úrovní povědomí bych se k tomu raději vůbec nevyjadřoval, obzvlášť pokud to nemá být pro tu úvahu důležité.

reagovat
beastar
01. dubna 2023, 16:58
4

Zalez trolíku a jdi si koupit kupón na bezemisní MHD v Praze s poměrně velkou flotilou dieselových autobusů. Právě že to není pro celý článek důležité. Každý pochopí že to píše lajk, který má vaše katastrofické vize u ánusu. Sám pořádně nevíš o čem by si psal kromě tuny zfalšovaných polopravd kterým říkáte vznešeně studie.

Be
Beran
01. dubna 2023, 09:11
9

Problem pripoustim. Jeho reseni neznam. Nevyjadruji se k tomu.
A poslednich cca 5 let se o autech ani nebavim. Nechci poslouchat jak nove auta stoji za picu, kdyz jako insider mam predstavu co vsechno musi auto splnit a umet aby mohlo sjizdet z linky. A nejake objemy a struktury prodeju kupodivu taky zadny kritik soucasnych aut nebere v potaz.

reagovat
Ju
Junior
01. dubna 2023, 09:33
9

Problém je, že politik se ze zásady neptá technika. Nebo kohokoliv, kdo jakémukoliv reálnému problém alespoň rámcově rozumí, nebo se v jeho okolí alespoň pohybuje a nemá na něm přílišný zájem. "Od stolu" poté vymýšlejí píčoviny, které v konečném důsledku ani nemohu mít zamýšlený efekt. Ať už kvůli nepochopení problematiky, nebo zlobování ze strany zájmových skupin.

Když ukročím od aut do stavebnictví, což je "můj" obor, vypadá ve výsledku tak, že normy, respektive implementaci EU norem, do CZ řádu vyřizuje MPO a o konkrétních provedeních se "radí" se skupinou expertů. Která je výlučně tvořena majiteli zkušeben, ve kterých se plnění těchto norem testuje. Majitelé výrobních kapacit / projektanti / zástupci investorů se opakovaně snažili proniknout do těchto struktur. Nedokázali to.
Výsledkem je, že se provádějí (samozřejmě v zájmu bezpečnosti) zkoušky (+- 10k EUR / termín) zkoušky asi na úrovni "Michelin vyrobil pneumatiku. Následně ji testuje na origo ráfku BMW. Následně ji testuje na origo ráfku AUDI. Následně ji testuje na ráfku OZ..." Cože, Michelin svoji tuto konkrétní pneumatiku nevyzkoušel na ráfcích Mercedes? Jakmile někoho chytnem, že ji nasadil na svoje E220d, dáme mu flastr v řádech statisíců.
A Michelinu taky, za to, že to neuhlídal.

:-)))

bitner
01. dubna 2023, 10:07
-3

Nová auta stojí za picu. Chápu proč, ale nijak mi to nepomůže. Když ti umře ve špitálu příbuzný, tak ti taky nepomůže, když ti řeknou "to víte, inkluze"

Ju
Junior
01. dubna 2023, 09:22
17

Jsem 100% přesvědčen, že prvotním impulsem k likvidaci evropského průmyslu skrze výrazná omezení prodeje jeho klenotů, ať už co do technologické vyspělosti nebo síly značky, byly peníze z Číny, které putovali směrem k čelním představitelům Evropské unie.
Všichni ostatní užiteční idioti, od Peksy k MBMB, už na tuhle vlnu jenom naskočili... Ať už se nechali přesvědčit o nutnosti záchrany planety právě skrze marginálii, kterou v celkovém kontextu globálního klimatu IAD v rámci EU je, nebo skrze prosté a odporné levičáctví, kdy automobil (stále) ve většině kruhů slouží mmjn. i jako nejjednodušší odkaz úspěchu a společenského postavení.

reagovat
bitner
01. dubna 2023, 10:04
1

Přitom Bartoš před volbama 21 tvrdil, že není možné brát lidem auta. No už zas nemám koho volit. Číňan uplaci všude. Stačí se např. pobavit s lidmi od profi 3d tisku. Nejhorší je, že tyhle 3 poslední picoviny (euro 7,zateplení, maso) můžou rozložit EU.

Ju
Junior
01. dubna 2023, 10:27
10

Rozklad EU v současné podobě by ale vůbec nebyl na škodu.

bitner
01. dubna 2023, 10:49
1

To je prave dost nebezpecne. Pokud bude pripravene neco lepsiho, co soucasnou EU nahradi, tak jsem all in, ale kdyz vidis pasti typu Brexit nebo Trump, tak zacnes byt s bouranim establishmentu opatrnej.
Nakonec takova ODS je dneska na pozicich, kde bych si predstavoval socialni demokracii. Samozrejme figury typu Blazek to cini nevolitelne, ale dneska uz se vsechny strany pohybuji tu vice tu mene v zapornych cislech volitelnosti.

riderhenry
01. dubna 2023, 11:26
7

bitner: Nevím, jestli je to lepší nebo horší, to záleží na pohledu každého, ale existuje EFTA, která nikomu nehodlá říkat, v čem má jezdit, bydlet apod., ale řeší volný obchod, což je za mě základní myšlenka EU. Volný pohyb osob zase naopak není spojen s EU jako takovou - viz Schengenský prostor, který neodpovídá jen územím členských států EU. No a já osobně jiné celospolečenské benefity, než je volný obchod a pohyb osob (ten mě až tak netrápí, ale z nějakého důvodu je pro spoustu lidí strašně důležitý), v EU nevidím.

ODS není pravicová strana ani omylem. Dokonce bych se zdráhal říct i středová. Ale ona se ta politická mapa asi nějak přesouvá... :D

Konspiračně o Číně jsou nebezpečné. Je jasné, že z toho nejvíce profituje/profitovat bude. Je super, že už vyplavalo pár kauz, kdy "někdo z východu" poslal velké částky k někomu vysoce postavenému v EU a dokonce se to dostalo i do mainstreamu. Ale pro spoustu lidí je to prostě strašná konspirace na úrovni chemtrails. Podobně, jako když jsem před 5 lety (to střílím) někomu řekl, že EU ty běžná auta fakt zakáže. To každý kroutil hlavou, že "to takhle neprojde", "to je ještě daleko"...

Ju
Junior
01. dubna 2023, 12:19
4

Pravicová strana není v parlamentu ani jedna.
Jinak jak píše henry -> Pohyb osob, zboží, kapitálu. Tečka. Ten ancábl v Bruselu vůbec nechápu na co tam je.

A ono mimochodem, opět ukročím do stavebnictví, k tomu pohybu zboží -> Zápaďák se na "tvoji" značku ani nevysere. A můžeš mít CE kolik chceš. Vždycky tě někdo přátelsky upozorní, že určité neformální kritéria na CZ IČO nemáš šanci projít.
Ale jakmile se snížíš k tomu, že vyrábíš pořád to samý, lepíš na to nálepky jistého němce, potkáš svůj výrobek na jinak zcela nedostupných místech :-)

bitner
01. dubna 2023, 14:42
0

Konspirace je od vynalezu penez zalezitosti pro nekolik kasparu v nejakych trapnych lozich. Uplacejici Cinani nejsou konspiraci, ale pravdepodobne vysvetleni chovani EU elit.

beastar
01. dubna 2023, 17:13
5

On totiž obecně je problém, že se business takto od stolu velmi reguluje. Mimochodem Čínské peníze jsou jistota. I kdyby skrze obchodní firmy. Jenže je potřeba říct, že my jako západní společnost. Tak jsme do té Číny v podstatě hromadně ty technologie vyváželi a podporovali jejich růst v lůně tamních komunistů. A když to zjednodušíme nejvíce za bezemisní cokoliv kopou v rámci EU velmi silně tradičně levicový politici. A taky je potřeba si uvědomit že v současném životním stylu průměrného Evropana hraje výrobek z Číny nezastupitelnou úlohu. Protože prostě kupujeme hromadně levné věci. Auta byla až příliš levná a opravdu bezkonkurenčně dostupná. Regulace ale vždycky přináší jen neštěstí. Část představitelů EU to neumí posoudit zkrátka proto že s tím nemají zkušenosti. Z praxe jako většina Čechů.

Stačí se podívat kdo teď prosazoval alespoň syntetická paliva. Němci, komunismus a vliv cccp, Češi to je jasný, Poláci kteří ze samé podstaty nesnáší jakoukoli světskou buzeraci, Italové kde tradičně ač se to nezdá vládne hrdost na ne vždycky dokonalý strojní průmysl. Komunisty taky známé dobře.

Je teda smutné že se z aut udělalo politické téma. Jenže taková je doba. Čína a její politika změny světového řádu začala. Zvolením nebo řekněme potvrzením současného vůdce se to jen potvrdilo. A proč válčit když můžeme dělat business. Oni nejsou hloupý a umí si počkat. Nemají kam spěchat. V současné chvíli jim hrozí doma obrovské hospodářské problémy. Protože asijský tigr se jaksi přežral levných a uměle vytvořených peněz. Tak na to půjdeme přes auta a lehkou podporu Ruska. Kde naše automobilky opět dostali sekeru. Takže to je prostě realita. Největší zlo je EU komise. Která má díky aktivismu pocit že dělá něco pro lidi. Největší sranda jsou ta vyjádření. Chceme jít příkladem. Asi ale špatným:)

Ju
Junior
01. dubna 2023, 17:33
5

"A když to zjednodušíme nejvíce za bezemisní cokoliv kopou v rámci EU velmi silně tradičně levicový politici."

Stačí se podívat za první roh. Kecama o bezemisnosti jde šikanovat střední třídu a přerozdělovat prachy. Bác a jsem u tradičně levicového programu.
Asi jako Okamura, bojující za potravinovou nezávislost ČR. Za to mu Babiš určitě něco dal... :-)

bitner
01. dubna 2023, 20:11
1

Beastar: kde to mám podepsat.
Akorát s těma levicakama to není úplně primitivní. Do roku 13 jsem volil cssd, pak piráty a teď to do EU hodím ods. Nemyslím si, že jsem se až tak změnil. Ta změna se děje venku.
Každopádně politici jsou jen kaspari, kteří jedou podle připraveného scénáře. A tak se k nim musí přistupovat

riderhenry
01. dubna 2023, 20:51
0

bitner: Líbí se mi, že to bereš takhle realisticky. Myslím, že kdo volil dříve ČSSD, jednoznačně musí být spokojený s dnešní ODS, kdyby si to reálně zhodnotil a jenom to neškatulkoval podle nějakých zažitých pravidel.

St
Staromil
02. dubna 2023, 23:24
0

Važení (bitner resp. riderhenry) a co byste poradili tomu, co do přibližně stejné doby volil ODS?...aby tedy byl alespoň trochu taky spokojený...:-))... Mimochodem, sestavu poslanců EU s jejich volbou v případě "likvidace" normálních aut mám jako černou listinu vyvěšenou na nástěnce, abych to měl stále před očima, včetně dalších, co také půjdou volit. Vévodí tomu pirátští spasitelé zelené civilizace. Zajímavé je v tomto případě srovnání s komunisty, a to s těmi dávnými a na druhou stranu současnými...:-))...a kdo nemá krátkou paměť, já tedy ne, navíc se pohybuje blízko dané problematiky, tak si vzpomene už na guru Bursíka.

riderhenry
02. dubna 2023, 23:40
0

Nejsem si jistý dotazem, ale jestli jde o nějakou konzervativní pravicovou stranu, která by vyznávala asi podobné hodnoty, jako "devadesátková" ODS, tak jsou tu Svobodní. Nově vznikli ještě Motoristé, ale to se mi zdá zatím lehce absurdní (už jen díky tomu názvu, který odradí asi poměrně dost lidí, kteří prostě nemají auta jako životní styl). No uvidíme.

St
Staromil
03. dubna 2023, 00:13
0

Dotaz byl myšlen v podstatě vážně, odpověď tedy "sedí" a v podstatě "trefa"... a Motoristy neznám, zatím, poinformuju se. Nemohu říci, že auta jsou uplně můj životní styl (spíše určité fandovství a obdiv k technickému umu a dokonalosti), stejně tak jako pro mnoho dalších, ale, ač nyní možná lehce absurdní (toho je v dnešní době dost a dost i tak), mohla by za tím třeba být i snaha o obecnější hájení práva na svobodné rozhodování, snaha nenechávat si různými vlivovými skupinami prostřednictvím politických nedouků stále něco zakazovat, vnucovat jediná správná řešení a zažívat pocit určité bezmoci a beznaděje z toho, kam to může vést nebo vlastně už vede...neplatí to zdaleka jen pro auta. Možná pak Svobodní Motoristé...Tak se podívám..ostatně, Piráty také nevolí jen majitelé korábů...:-))...i když, loupeživé posádky by se našly...:-)))...

riderhenry
03. dubna 2023, 12:40
0

Svobodní jsou za mě určitě v pohodě, motoristé jsou nový projekt a úplně se mi nelíbí třeba zrovna jejich postoj ke Svobodným. Nicméně to je na každém. U Svobodných je už určitá jistota zavedené strany, byť bez většího úspěchu.

Trinom
05. dubna 2023, 18:09
0

Henry - ad EFTA, Shengen a další. Podívej se na UK po Brexitu. Všichni si malovali, jak "jen vystoupí z EU" a zachová se zbytek. Už roky se dohadujou na pravidlech a angláni jsou na tom bití každý den. Věř tomu, že by to dopadlo tady úplně stejně, ne-li hůř.

riderhenry
05. dubna 2023, 22:20
0

Ano, je to úžasná ukázka mentality EU. Vše je samozřejmě zcela demokratické a dobrovolné, dokud všichni souhlasí s jedinou správnou možností a myšlenkou. Z toho je mi nejvíc zle. EU se reálně mstí Británii. Ale oni jsou taky trochu šílenci ve spoustě věcí, které by pro nás třeba mohly být důvodem pro vystoupení z EU (některé ekologické záležitosti, například). Jestli to jde udělat lépe, těžko říct. Zatím je to celé utopie, ale zásadní je, aby lidi na EU začali koukat více kriticky a i začali přemýšlet o alternativách a nebrali EU jako absolutní dobro a jedinou možnost. I to může věci změnit k lepšímu a případně i umožnit plynulejší odchod, kdyby na to přišlo.

Trinom
06. dubna 2023, 12:47
0

Upřímně, odchod z EU bez domluvy na všech tady těch věcech vůbec v případě UK neměl nastat. Přesto nastal. Vem si, jak by to asi dopadlo, kdyby tohle udělaly státy V4. To by byl jejich konec úplně. Britové se snad z toho nějak otřepou (a nebo dohodnou).

riderhenry
06. dubna 2023, 21:00
1

Tak to zase pozor, EU jako celek profituje ze spolupráce a volného trhu úplně stejně, jako jednotlivé státy. Tzn. odejde-li kdokoliv z nich, tak to pocítí i celek. Jen se to rozmělní na všechny státy, tak to nemusí být tak vidět. Za mě by to mohlo být spíš přesně naopak - ono už v každém státě více nebo méně raší nějaké euroskeptické nálady. Viz. aktuálně volby ve Finsku, nebo nedávno v Itálii. EU si nemůže dovolit stavět se násilně proti všem státům, které ji kritizují. Že se snažila ukázat ramena při Brexitu je jedna věc, ale jak se začnou šířit protievropské nálady na více místech, buď se bude muset reformovat, nebo připravit na ztrátu vlivu/vlastní konec.

beastar
06. dubna 2023, 23:28
3

riderhenry: To je roztomilá romantika. Tady o tom nemá více cenu diskutovat. Nakonec i 66% Maďarů podporuje členství v EU. Ve Finsku a Itálii to není jinak. To že se odvážíš kritizovat EU nebo EK neznamená že společenská nálada je nastavena na opuštění EU. Současně neexistuje funkční alternativa, zatím. Kdyby teoreticky EU opustila ČR bez dalších kroků. A ostatní státy kolem zůstali členy. Ekonomicky i politicky by do pěti let dopadla jak současné Srbsko. Pravděpodobně i pod ruským vlivem. Těch průzkumu a nezávislých šetření proběhlo xy.

A to píšu jako člověk který současný princip fungování Eu kritizuje neustále. Bohužel svět se hodně změnil. Malé státy bez větších organizací nemají vliv ani sílu. Jsou ekonomicky snadno vydíratelný. A ČR opravdu není GB se svým commonwealthem. Vazbou na bývalé kolonie atd. Ten manévrovací prostor by byl minimální. Je to obsáhlé téma. V každém státu je to trochu jinak. Opravdu se nenech zmást že v Itálii by bylo reálně možné uvažovat o vystoupení z EU. Jediné co se změnilo teď. Vláda cítí šanci začít v rámci EU být více aktivní. A lidé to oceňují... Ten euroskepticismus je všude opravdu okrajová věc. A jestli máš pocit, že nám jako lžou a ilumináti a já nevím co. Myslím že pak není o čem.

VK
VK
07. dubna 2023, 02:50
0

Mimochodem Brexit, VB opustila EU, aby jí zlá Evropa nemohla diktovat. Třeba do kdy se má zakázat prodej aut se spalovacím motorem. Takže se v Británii zakážou ještě pět let před EU. Oh, wait...

riderhenry
07. dubna 2023, 10:35
-1

VK: Nerozumím, však to je jejich samotné přání, takže v pořádku. Ostatně jsem i psal, že jsou ve spoustě věcech úchylnější, než úchylná EU... Ale není to diktát nikoho dalšího, tzn. stejně tak si tam mohli zakázat třeba elektromobily.

beastar: Mně spíš přijde roztomilé, jak všichni EU kritizují, ale zároveň neustále tvrdí, že nic lepšího neexistuje a stojí si za tím, že je třeba v ní zůstat za každou cenu. Stejně tak lidi chodí k volbám a pořád dokola "zkouší", jestli to tentokrát už nebude super, a hodí to tam znovu a znovu těm stejným... V EU spějeme reálně k socialismu, někteří vysocí představitelé EU se k tomu nebojí i hlásit. Kdo si to přeje a kdo k tomu dal komu souhlas? Věci, co se dějí teď (omezování dopravy, bydlení), už reálně mohou dopad na život lidí daleko větší, než nejhorší představa nějakého "Czechxitu". Straší dokonce poklesem ekonomiky o 30 %. Takovou prognózu může vyslovit jen člověk, co je úplně dementní, nebo si toto myslí o svých posluchačích. Británie ani po Brexitu, ani přes brutální šikanu a strašné dopady na jejich obyvatele (občas je lepší tu televizi fakt nezapínat) nezaznamenala žádnou velkou změnu vývoje HDP například oproti sousední Francii, která žádnou ekonomickou sebevraždu a válku s EU nezažívala. Když se zase použije argument Švýcarska, tak všichni hned sborově zvolají, že se nedá na jednom příkladu něco hodnotit. Tak nevím. A když je v nějakém státě 1/3 populace "eroskeptická", tak mi to přijde naopak jako obrovské číslo. Obzvlášť s výhledem na následující roky, kdy asi moc nových fanoušků EU ze společnosti nevzejde...

Pocit že nám lžou (respektive říkají co se jim hodí - viz poslední cca 3 roky, to je asi nejlepší příklady za hodně dlouhou dobu) mám určitě, ilumináty a chemtrails jsem teda nikdy nežral. Tak nevím.

fortress
01. dubna 2023, 09:29
8

Není to jen tažení proti automobilům, ale proti individuálním svobodám. Navíc progresivisti neustupují a není pro ně nikdy dobojováno. Čím déle vydrží člověk v obranné linii proti jejich aktuálnímu tématu, tím později se mu pokusí vzít to další ať už to je individuální doprava autem, vjezd do města, létání na dovolenou, maso, alkohol, individuální bydlení atp.

reagovat
Ju
Junior
01. dubna 2023, 09:34
1

S auty ještě neskončili a už chtěj zdražit vepřový.

beastar
01. dubna 2023, 17:20
2

Asi tak. Těch změn přišlo nějak moc najednou. A opět úplně zbytečně. V současné formě je EU opravdu velmi slabá. A skutečně zralá na velkou transformaci. I v pozadí dávám uhlí rok, maximálně dva :D Prostě trochu je v těch věcech cítit neefektivita a jednoduše blbost.

krab
01. dubna 2023, 10:59
3

Já si myslím, že to není takový jak to mediálně vypadá. Totiž realita je ta, že celý to tvrdý jádro protestujících proti establishmentu, které tvrdí, že se (v kostce) musíme vzdát svých svobod a životního komfortu v zájmu vyšší moci je jen malá skupinka. Je malá, ale je slyšet, vidět, má prostor k publicitě. To stejný všechny možný odchylky (i úchylky) :-D Můžeš se prohlásit ženou, i když máš pinďoura, můžeš mít vlastně pohlaví kolik chceš, chodit na dámský záchodky , proč ne. Je to krávovina, reálně těch lidí co jsou takto poblbený je malinko, ale je hezký, že je k nim vlastně míra tolerance společnosti extrémně vysoká. To je náhodou dobře. A tak může klidně vykládat nějaká ženská o nějaký petrolmaskulinitě. Taky jsem to četl a říkám si : hmm.... prostě taková ta klasika dnešní doby. V reálu nám ale fakt žádná nadvláda fanatiků v tomto "zeleném" směru nehrozí. To se nestane, protože nemají šanci přesvědčit tu zdravě, ve smyslu logicky myslící většinu. Prostě volby nevyhrají. Dostali se hluboko do europarlamentu jen proto, protože jsme troubové - nechodíme k v volbám do europarlamentu tak často jako k jiným volbám, pak to dopadá takhle blbě.

Co vidím jako skutečně průšvih - je ten čínskej lobbing jak tu popisuje Junior. To je síť, která jednoznačně ovlivňuje hodně. Ostatně vidím to i ve svým oboru. Byla by snaha tu výrobu víc diverzifikovat a odklonit z Číny, ale v reálu se to daří daleko pomaleji než jsme si mysleli. Částečně si za to ale můžem sami ...

reagovat
riderhenry
01. dubna 2023, 11:45
2

krab: Hele já bych to teda neviděl tak pozitivně. Přestože se ve společnosti těžko hledá člověk, který by toto podporoval, tak ta masáž je obrovská. Naprosto neprávem dostávají tyto skupiny velkou mediální pozornost, kdy už moc nevěřím tomu, že by šlo o nějakou "senzachtivost" nebo clickbaity, jakože pojďte ukázat ty pitomce, ať se na to lidi dívají... Zároveň je dnes už reálně problém říkat/psát opravdu to, co si člověk myslí, což je opět návrat někam, kdy my už jsme byli. Nevím, co všechno ovlivňuje Čínský kapitál a co si děláme samy, ale ve výsledku je to jedno. Podstatné je, že s tím strašně málo lidí hodlá něco dělat. Většinou, když narazím na někoho, kdo třeba podporuje "zelený úděl", tak je sice velmi pevný ve svém postoji, ale víceméně nikdy neví, co to vlastně znamená (jak formálně, tak z pohledu dopadů na jeho život). Protože kdo není s námi, je proti nám (dezolát, pitomec, v lepším případě jenom extrémista). Takže ve finále zjistíš, že lidi sice chtějí logicky jezdit dál svým autem, bydlet ve svém domě, moct jet na dovolenou atd., ale stejně budou do krve hájit něco, co jim toto znemožní nebo už znemožňuje. Paradox.

Ju
Junior
01. dubna 2023, 12:30
9

Tvůj život se dávno neovlivňuje v politice za pomoci volených zástupců. "Zákony" jako takový na tebe mají pramalej dopad.
Tvůj život se vytváří ve všemožných komisích, vyhláškách, expertních skupinách (...), které tvoří všemožní náměstci na ministerstvech. Které ty si rozhodně nevolil, ani si je volit nemohl.
Politik ví hovno. Politik si nechává radit od lidí, kteří se do jeho okruhu mají zájem dostat. Ať už přes prachy, nebo přes to, že o dané činnosti mají vůbec zájem. Kryštof Stupka letí s premiérem týhle země někam do Egypta. WTF?!?! Já, jako mladej zástupce světa "padesátiletých hetero mužů" tam nikdy nepoletím. Nemám na to čas ani chuť.
Nejlepším příkladem tohodle je Kartous. Nikdo ho nikam nikdy nezvolil a kdybys o něm nechal hlasovat na náměstí, visel by na nejbližší lampě. Ale přesto má neskutečný mediální prostor a vliv v oblastech, které ho zajímají.
Uršulu si volil? Kdo jí volil? Nikdo...

riderhenry: Ti, kdo "do krve hájí GD", nemají problém. Buď jsou na nákladových stránkách rozpočtů svých rodičů, nebo je živí stát. A ten se o svý lidi vždycky postará tak, aby jim bylo dobře. Bez ohledu na realitu.
Pekarová seroucí se do toho, jaký auto s podnikatel dá do nákladů, ale využívající služební 750i... :D
Způsob financování svých potřeb tahle pakáž vidí zásadně v přerozdělování. Nějakých peněz, který někdo vydělá. A přestáváme stíhat.
Vávra teď na FB nějak počítal, že každej zaměstnanec soukromýho sektoru, už má 0,7 člověka, kterýho musí uživit. Důchodce, státního zaměstnance, fízla, učitele...

Ju
Junior
01. dubna 2023, 12:33
3

Spolužák ze střední maká pro magoš krajského města.
Na pozici ho dosadila progresivní členka předchozího vedení.
V životě neměl plnej úvazek jinde. Tady dostal i "služební byt". Mají v něm bydlet sociálně slabý, tak v tom bydlí zaměstnanec magoše.
"Strategicky plánuje rozvoj města".
Uzavírá ulice, maluje cyklopruhy, podílí se na přípravě územního plánu, za mý prachy se válí na konferencích po celý Evropě.
Nikdo ho nevolil a přesto má vliv na život desítek tisíc lidí.

riderhenry
01. dubna 2023, 14:12
4

Junior: Máš pravdu, ale co se té politiky týče, tak to myslím právě tak, že každý se tu do krve bude mlátit za "pravicovou" ODS a vůbec ho nebude zajímat, že realizují pravý opak toho, proč je možná volil. V čem ale vidím naději je právě minimální stát. Krom toho demografického problému co se vývoje populace na západě týče, tak je tu ještě takový ten problém kdy "moderní státy" nezastavitelně bobtnají. Např. ČR například navyšuje počet státních zaměstnanců v průměru tuším o 1 % ročně (ano, i za COVIDu, ano, určitě i teď). Ale pořád máme samozřejmě "kriticky málo policistů" (jeden z nejbezpečnějších států na světě...). Ale důchody (protiústavně) nezvýšíme, bo je zlá doba! Švýcarsko má tuším 7x méně státních zaměstnanců. Samozřejmě je to celkově trochu jiný systém, ale ta pointa určitě platí. Stát podobné velikosti, rozhodně rozvinutější... Čekat, že půjde mít porodnost pod 2 děti na ženu, neustále najímat nové státní zaměstnance a mít se u toho dobře, to opravdu nejde. Ale možná na to mají chytré hlavy nějaký úžasný recept!

Prezident obhajuje svoji komunistickou minulost "mladickou hloupostí" v pětadvaceti, načež po měsíci ve funkci začne hlásat, že by bylo super volební právo od 16 let. Určitě o tom bude speciální reportáž ve 168 hodinách na ČT, to se vsadím :D Zkrátka média mají obrovskou moc. Kdo třeba chválil Babiše za nejlepší rozpočty za mnoho let, než přišel COVID? Věřím, že každý "pravičák" bude poslušně hlásit, že ten zloděj rozkradl stát. Přitom tenhle šílený levicový populista hospodařil lépe, než všechny vlády za posledních dvacet let. Zase paradox.

Ju
Junior
01. dubna 2023, 14:16
6

Problém je, že tupci se jednoduše spojují, zatímco inteligentní lidé velmi snadno rozdělují.
Takže se třeba můžeme hned "rozdělit" tím, že Babiš měl ten rozpočet dost vyfejkovanej. Korporátní účetnictví jak z partesu, je vidět, že se při přípravě účetnictví pro úvěrující banky lecčemu naučil :D

riderhenry
01. dubna 2023, 14:30
2

Junior: O to mi úplně nešlo, já to beru z toho mediálního pohledu. Já ty rozpočty řešit ani nechci, pro mě osobně je to úplně jedno (stejně jako je mi víceméně jedno, jestli je premiér Babiš, Fiala nebo někdo další). Spíš je to zajímavý příklad jak fungují média a na základě toho hodnocení a rozhodování lidí. Je třeba systémová změna, což se jaksi neděje a ani po tom volič (zatím) úplně nehlásá. Teda krom dezolátů, samozřejmě...

krab
01. dubna 2023, 21:14
0

riderhenry : to je fakt, že ta masáž mediálního charakteru obrovská je. A taky mi to připadá nelogický, reálně je lidí co podporujou zelený fanatizmus skutečně málo a to napříč generacemi. A co se týká EU a jejího fungování, taky jsem dlouhodobě zklamanej, ale to že existuje a jsme toho součástí je na druhou stranu dobře, ale fakt jedině z hlediska geopolitky, že naštěstí už dlouhou dobu patříme na západ a ne na východ, tam to stojí ještě daleko víc za starou bačkoru. Já věřím v nějakou (teď to napíšu schválně srandovně) perestrojku EU ... prostě, že se z toho aktuálního zeleno socializmu bude moci přejít zase k trošku pravicovějším hodnotám. Aby se EU rozpadla bych si nepřál. Ale je fakt, že poslední dobou to říkám spíš hlavně proto, protože rozpad EU by si určitě moc rádi přáli Rusáci a tady já vidím v tom uskupení aspoň nějakou sílu a jsem rád, že jsme kde jsme

Jakub Pospíšil
01. dubna 2023, 13:58
6

Tolikrát už jsem o tomhle tématu (a nebo věcí týkajících se tohoto směru myšlení) měl něco rozepsaného, ale vždycky jsem si včas uvědomil, že nejlepší strategií proti téhle malé skupině zamindrákovaných lidí je je ignorovat. Nedopřát jim ani kus mediálního prostoru. Neotevírat s nimi diskuzi. Protože ta se stejně vždy zvrhne v tapetování přepřipravených polopravd, které se tahle klika snaží nacpat kamkoli, kam je někdo nechá. Snad to časem pochopí i média. Těším se, až proběhne pochod Prahou a kdo tam nepojede, nedozví se o tom. To je podle mě nejlepší řešení. Není skvělé, ale nic funkčnějšího mě nenapadlo.

reagovat
Pochtli
01. dubna 2023, 13:58
3

O klima tu nejde, spíš o svobodu pohybu a nastupující formu totality.

A ke "změnám klimatu" - člověk v tom prsty má, ale ne v tak velké míře, jak si o sobě myslí. Navíc slavní meteorologové neumí pořádně předpovědět počasí za týden, ale všichni "ví", jaká bude teplota za 50-100 let :D

reagovat
MB
MBMB
01. dubna 2023, 16:10
-10

Mohu vidět nějakou meteorologickou předpověď na 50 let dopředu?

PepaSFI
01. dubna 2023, 17:46
2

a on někdo něco takového napsal? Pro toho kdo nechce rozumět, já ten Pochtliho příspěvek rozvedu. Meteorologové pracují s tisíci měřeními, operují možná s miliony proměnnými, za pomoci velice výkonných počítačů a jakž takž z toho dokážou vymámit předpověď na pár hodin co nebude úplně blbá. A ještě jim kdekdo pak vyčte že začalo pršet o hodinu dřív a bylo o dva stupně chladněji. Jestli si dobře vzpomínám, u letectva se předpovědi aktualizují vpodstatě neustále. A pak přijde nějaký klimaaktivista a začne tvrdit že je naprosto jistý, že za 50 let se zvedne průměrná teplota o dva stupně což zničí lidskou civilizaci a proto musíme zničit civilizaci nejpozději do 15 let aby........eeeeee komu připadá že je tady něco blbě je fašista a žere strakatý koťátka.

MB
MBMB
01. dubna 2023, 18:10
-8

Předpovídat, jaké bude v nějakém specifickém místě v danou hodinu počasí, jde s nějakou rozumnou spolehlivostí opravdu jen několik dní dopředu. To, o kolik se průměrně oteplí celá atmosféra Země, je úplně jiný typ předpovědi spadající pod jiný obor. A nevím, jak by ten časový horizont té první měl ovlivňovat tu druhou. Ten rozdíl je snad očividný.

Ju
Junior
01. dubna 2023, 20:15
8

hale a jak se ve svým světě vyrovnáváš se všema prokazatelně nenaplněnýma doomsayingama svých soukmenovců? Od Al Gora po Gretu.
A praxe velí, že se s prodlužující se časovou řadou se odhad vždy znepřesňuje. Když to ty tupci neumí +- 2 stupně trefit ani na zítra, jak to chtějí trefit na 100 let?

MB
MBMB
01. dubna 2023, 22:05
-4

Já se nemám s čím vyrovnávat, já nic takového nikdy neřekl.

Ohledně druhého budu myslím, že jsem se ohledně toho vyjádřil v předchozím příspěvku. Nevím, jakou má časový horizont předpovědi počasí (tj. stav atmosféry pro konkrétní čas a místo) souvislost s horizontem klimatické předpovědi. V obojím figuruje například ta teplota jako fyzikální veličina, ale jinak to jsou dvě úplně jiné věci.

Pochtli
02. dubna 2023, 07:38
2

MBMB: Klima je tak složitý systém, který prostě nejde předpovědět jen na základě CO2 nebo CH4 v atmosféře. Stačí, aby ti bouchl nějaký supervulkán (Yellowstone, Flegreje) nebo aby si Slunce "uprdlo" a vše je naprosto jinak.
Úplně stejné jako vědět na základě dat z minulosti, jak se budou chovat akcie v budoucnosti.

MB
MBMB
02. dubna 2023, 09:42
3

Nikdo neříká, že to není složitý systém a že nějaká velká katastrofa typu Yelowstone by klima na nějakou dobu neovlivnila.
Řeč je o tom, že projektovat průměrnou globální teplotu atmosféry podle množství skleníkových plynů je úplně jiná disciplína než předpověď počasí a není omezena stejným časovým rámcem. Proto ten argument nedává žádný smysl.
Kdyby se někdo snažil předpovědět, jaké bude počasí (teplota, oblačnost, srážky, vítr...) v Praze 3. 5. 2050 ve 13:00, tak to je samozřejmě blbost a to, že současné modely jsou spolehlivé jen několik dní dopředu, by to skutečně přímo vylučovalo. Ale s klimatickými předpovědmi tam v této rovině není žádná souvislost.

Ju
Junior
02. dubna 2023, 10:28
4

a jak víme, že tyhle klimatický předpovědi už se fakt fakt naplní, když se předtím nějak naplňovat zapomněly?

PepaSFI
02. dubna 2023, 11:07
6

ty nechápeš podstatu věci. Je to stejné jako každé jiné náboženství. Nevíme ale věříme. Když se to vyplní, bude to naše pravda. Když se to nevyplní, taky tak. Prostě to vysvětlí tím že jejich snažení bylo úspěšné. A když při tom jejich běsnění zničí úplně všecko, tak to jaksi budem mít úplně jiný starosti. Budiž útěchou, že naše civilizace si nějak vždycky poradila, jen někdy to holt trvá a hodně to stojí. Nejvíc obvykle to co někdo myslel dobře a neváhal k tomu použít cokoliv.

MB
MBMB
02. dubna 2023, 11:14
-5

Junior: Které? Podle mě sedí rámcově dost slušně.

PepaSFI: Jakou podstatu? Řeč je o tom, jestli argument proti spolehlivosti klimatických předpovědí na desetiletí dopředu může být ten, že počasí lze předvídat jen rámcově na jednotky dní dopředu. Já podle mě poměrně dobře chápu, proč ne. Ale stále je samozřejmě možné, že se v tomto mýlím a budu rád za vysvětlení, proč by to mělo být validní.

XT
XTad
02. dubna 2023, 11:50
4

Myslim, ze o klimatu vime akorat to, kolik nas bude boj s nim stat. Vsechno ostatni plave na vode a ani se kvuli tomu nemusela zvednou hladina oceanu.
Je pravda, ze klima neni pocasi, jelikoz to je kratkodoby ukazatel, jenze i ten je predpovidan podle nejakych dat a postupu, dle kterych by mel vyjit, coz se ne vzdy stane. Vstoupi do toho totiz promenne, se kterymi se nepocitalo pripadne jim nebyla venovana spravna pozornost. Stejne tak neni jednotna metodika, tudiz nektera predpoved se trefi, jina ne.
S klimatem je to podobne, akorat tech promennych, ktere muzeme opomenout, je mnohem vice a tech, o ktere bychom se mohli oprit, naopak mene. Nedokazeme se shodnout ani na tom, jake klima bylo v minulosti - jedni rikaji, ze soucasna teplota a rychlost oteplovani je nevidana, jini zase, ze se nejedna o nic neobvykleho ani v nedavne historii.
To same metodika. Michame dohromady data ziskana primym merenim v realnem case s odhady na zaklade dat z ledovcu, hornin, drevin, pudy... Vse tvrdi trochu neco jineho a tezko soudit, jestli ma pravdu kamen, nebo kra a zda je tenhle koeficient vhodnejsi nez jiny.
V tomto kontextu mi prijde alokovat miliardy a likvidovat prumysl ponekud nerozvazne.

MB
MBMB
02. dubna 2023, 12:48
0

Obtížnost modelování počasí nespočívá ani tak v nějakých proměnných, se kterými by se nepočítalo, ale praktickými omezeními, která máme. Aby šlo na opravdu hodně dlouho dopředu a přesně předpovědět počasí, tak bychom za prvé museli změřit stav celé atmosféry Země v daný okamžik. To znamená teplotu, vlhkost, rychlost a směr větru atd. například v každém metru krychlovém, což by byly počáteční podmínky pro daný model. A za druhé šíleně výkonný počítač, který by na té sítí metr × metr × metr dokázal rychleji než real time simulovat ten následný vývoj. Což je naprostá utopie a i tak by se to časem rozešlo. Jsou různé modely, každý má různé přednosti a meteorolog na základě těch modelů a dalších vstupů sestavuje tu vlastní předpověď pro různé veličiny, které jsou každá různě obtížně předvídatelná.
Zato předpovědět vývoj globálního oteplování je v principu jen energetická bilance. Klimatické předpovědi toho dnes ale pochopitelně řeší mnohem víc než jen průměrnou teplotu atmosféry a to, že to není jednoduchá disciplína, nikdo nepopírá. Ale na mnohých věcech je už dost jasno.

St
Staromil
02. dubna 2023, 13:16
1

...bude stát hodně a ještě ke všemu je to v současném pojetí boj marný a ve svých ambicích zbytečný, zacílený jaksi mimo terč. O tom, že nemúžeme jen drancovat a nestarat se o udržitelnost našeho konání a prostředí, ve kterém žijeme, o tom žádná (mimochodem déle žijící vidí velmi dobře, co vše se v mnoha oblastech, auta nevyjímaje, podařilo dosáhnout) , ale mám většinou pocit, že se to dělá jen tak "na oko". Částečně si to vysvětluji tím, že jsou zde "neviděné" a "neviditelné" ( ač přepokldádatelné) zájmy a částečně tím, kolik nedouků a "viizionářů" v tom špatném slova smyslu naleze do všech možných institucí a komisí, kde chtějí řídit svět. Nemají se svým potenciálem uplatnění jinde, tak jdou spasit planetu a své bližní, nebo stát, nebo město, prostě musí se nějak zviditelnit a současně se dobře zaopatřit. K tomu všemu mají neodolatelné nutkání všechny poučovat a přesvědčovat o své pravdě ( a víře, jak už tu bylo řečeno...). To mají ostatně společné všichni, co mají v čemkoliv v podstatě menšinové zastoupení a jejich názory a "cítění" nejsou všeobecně přijímanými nebo sdílenými, ač jsou velkoryse a stále velkoryseji tolerovány a široce prezentovány tou, chce se říci, "normální" většinou. A oni v radosti nad tím, že nejsou zcela přehlížení, či ignorováni, řvou čím dál více a teoerance a svobody zneužívají . Také už tu padlo, že v něčem by jejich ignorace mohla pomoci...

A k tomu klimatu...pokud přijmeme tezi, že teplota, jako nestálá veličina ( jako jedna z mnohých) související kromě jiných zákonitostí a jevů i s nestálým klimatem ( které zase podléhá jiným zákonitostem a jevům, proto se ty proměnné jaksi množí, když ne rovnou násobí..), tak si občas položím v souvislosti s alarmistickými prognózami nárůstu teploty, jestli by náhodou nebylo horší, kdyby ty teploty klesaly. To už naše planeta také zná, ne? Že bychom šli bojovat za výrobu a maximalizaci produkce skleníkových plynů a potažno za spalováky?...:-)))...žádné Euro 7, demontáž všech katalyzátorů...to jen trochu na odlehčení, protože jsem z toho všeho jinak vlastně velmi, velmi zklamaný, až smutný a jsem rád, že větší část produktivního života "padla" do "normálnějšího" světa. Zažil jsem vyjímečnou, skvělou dobu, která se vzdaluje. Prostě klasickej, stárnoucí, "lépe už bylo"...:-)))...

Pochtli
02. dubna 2023, 14:44
3

"Vývoj globálního oteplování je v principu jen energetická bilance." No právě, že si někdo do pc naťuká domnělou teplotu, nějaká hausnumera o množství skleníkových plynů a oalá, máme vysledek "peklo na Zemi".

Vždy se bavím, jak se máchá s pečlivě vybranými úseky grafů s CO2. Z geologického pohledu už tu ale byly různé kombinace teplot, množství CO2, O2. A jsme v interglaciálu, který je chladnější než některé glaciály. Že v Grónsku už bylo tepleji, v Alpách bylo ještě nedávno míň snehu a ledu než dnes, to klimaalarmisty taky nezajímá.

Proto si myslím, že u nich jde jako vždy a všude jen o moc a (dotační) peníze.

PepaSFI
02. dubna 2023, 16:46
2

není to tak dávno, objevila se zpráva že v Alpách našli pod tajícím ledovcem, (ó hrůza, oteplování) opevnění z Velké války, tedy té co jí říkáme první světová. Jasný důkaz o globálním oteplismu. Jo asi se otepluje, jenže ten bunkr se tam dostal jak? Oni ho tam ti vojáci postavili pět metrů pod ledovcem? No to asi né. A to jsme jen sto let v minulosti. Samozřejmě existují v obecních kronikách záznamy jak se pořádaly náboženské průvody s prosbami o změnu počasí protože rozšiřujícíse ledovce a přívaly sněhu ohrožovaly lidské živobytí. A dokonce i já si pamatuju jak vědecké hypotézy varovaly před přicházející dobou ledovou. To bych asi ještě našel, pořád mám schované časopisy které jsem jako mlaďoch čítal, Vědu a techniku mládeži a Technický magazín. O jejich úrovni svědčí to, že dodnes se na internetu objevují vědecké a technické "novinky" o kterých se psalo před čtyřiceti lety.

MB
MBMB
02. dubna 2023, 20:19
0

Takové hypotézy skutečně existovaly, protože globální teplota cca od 40. do 60. let dočasně klesala (a například i rostl globální objem ledovců). Ale i tenkrát to byl zcela menšinový pohled, že by to mělo nějak dál pokračovat. Bylo to vlivem vysoké produkce aerosolů, které v té době kompenzovaly růst skleníkových plynů. Ale je to samozřejmě oblíbený argument, že když "jim" to nevyšlo tenkrát s tím ochlazením, tak to teď nevyjde ani s tím oteplováním. Stejně jako mnohé jiné pochybnosti, které se pořád točí dokola a byly už milionkrát zodpovězeny. To by nicméně bylo na jinou rozsáhlou diskuzi. Každý, koho to upřímně zajímá, má v dnešní době obrovské množství zdrojů a může se sám rozhodnout, co mu dává největší smysl.

XT
XTad
02. dubna 2023, 20:42
2

Neni to tak jednoduche. Tvrdi se take napriklad, ze dle Milankovicovych cyklu jsme na prahu doby ledove. Nebo to, ze tani ledovcu zpusobi ochlazeni oceanu, coz bude mit za nasledek globalni ochlazeni, v extremnim pripade i zamrznuti golfskeho proudu. Navic oteplovani, ktere pozorujeme, vztahujeme nejcasteji k 19. stoleti, kdy bylo nezvykle chladne klima (vrcholila tzv. mala doba ledova). Bohuzel se to casove protina i s prumyslovou revoluci. Naopak dnesni klima spise odpovida stredovekemu klimatickemu optimu, kdy bylo v dotcenych oblastech jeste o neco tepleji nez dnes a ne nahodou jsou takove podminky oznacovany za "optimalni".

fortress
02. dubna 2023, 21:02
5

Proto se také mluví o "klimatické změně" a ne oteplování. To kdyby se začalo ochlazovat. Politici rádi bojují s virtuálními hrozbami byť s reálným základem (jako byl dříve globální terorismus). Pro ně jsou důležité peníze daňových poplatníků a jejich redistribuce, kontrola nad občany a nepřítel (klima, globální změna) se kterým se dá bojovat nekonečně dlouho a výsledky boje se neukáží buď nikdy nebo dalece za horizontem jejich vládnutí. Už si asi i Al Gore nebo autistickej spratek dávají pozor na to aby další doomsday data nesázeli moc blízko do budoucnosti.

St
Staromil
02. dubna 2023, 23:10
0

"Vývoj globálního oteplování je v principu jen energetická bilance." ...ještě jedna reakce s úvodem jako začal v reakci Pochtli...jenže jaksi nevíme co nám do té bilance a v jaké míře vstupuje, že? To je, řekl bych, dost zásadní nedostatek k exaktnímu řešení, ne? K ideologickému využití a zneužití však často stačí málo a vybírat si to, co se zrovna hodí. Stačí trochu demagogie a zasít trochu (dost) strachu...masy se pak lépe ovládají. A ještě se k takovému "působení" vždy najde také dost užitečných blbů (blbů pro ty hybné síly dění, nejsou to samozřejmě vždy a většinou vlastně většinou "blbové" objektivně, dokonce to mohou být velmi schopní a vůbec ne hloupí lidé - tím hůře..).

Pochtli
03. dubna 2023, 07:41
1

Z geologického pohledu by už měla začít doba ledová. A víc jak "problém" s auty bude zásadním průšvihem Golfský proud, který zpomaluje kvůli změně chemismu vrstev vody. Až ten se zastaví (vrstvy se promíchají), budeme mít jiné problémy, než průměrné 2-3°C navíc.

St
Staromil
03. dubna 2023, 16:13
0

...zrovna jsem to ráno poslouchal. Mluvil nějaký odborník na vliv oceánů na klima. Tak nějak ve zkratce, že vliv zvýšení teploty způsobí tu změnu chemismu, což v důsledku může vést např. k té změně Golfského proudu (to už se předpovídá déle...), takže to, co nás ohřívá, nás ohřívat přestane. Takže tu zase bude to, co už mnohokrát v minulosti a teplo to zrovna být nemusí. Tak by se střední Evropa a Evropa v dosahu Golfu mohla začít koukat na teploty v jižní části Kanady. Pražáci třeba ve Vancouveru...:-))...

martin_100
01. dubna 2023, 21:13
-3

Jak z toho ven? Zmrdy co blokujou silnice se svýma transpatentama odstranit rozjetou tatrou s pluhem. A zelený pomatence na vysokych postech řešit palbou.
-
Komentář upraven 1. 4. 2023, 21:20:25

reagovat
PepaSFI
02. dubna 2023, 09:39
10

problém je v tom že tahle svoloč zneužívá prosté lidské slušnosti, že oni můžou obtěžovat a otravovat ostatní a nikdo proti tomu nic neudělá. Prostě proto, že normální člověk je vychovaný a zvyklý, že jiným se neškodí. Kdyby takhle šli prudit před ministerstvo, nejspíš by dostali nakládačku od ochranky, takže jdou obtěžovat obyčejné slušné lidi co jedou do práce. Vlastně by stačilo, kdyby na ně každej v tý koloně plivnul. Za půl hodiny by to tam vypadalo jak ve vetřelčí líhni. Ty přilepovače bych prostě nechal přilepený k silnici, dal bych tam šraňk a pár kuželů aby si někdo neznečistil vozidlo a znemožnil přístup dalších osob. Ti co poškozují jiné věci prostě hnát ke zodpovědnosti. Znečištění obrazu? Expertíza, vyčištění, restaurování, to máme milon a půl. Nemáš? Exekuce. Odpracovat. Prostě tady budeš příštích deset let po večerech s vysavačem drandit koberce. A ta havěť na vysokých místech, to je prostý. Jak pravil kdysi pan Werich, tohle může dělat jen z blbosti nebo za cizí peníze. Takže jedině odhalovat a zviditelnit kdo komu kolik a co za to.

abc
07. dubna 2023, 16:36
-3

martin_100: nabádat k násilí je trestný čin a hrozí ti za to tři roky vězení.

martin_100
07. dubna 2023, 19:49
0

Nenabádam k násilí. Jen navrhuju účinný řesení problému.
3 roky bydlení, topení a jídla zadarmo? Proč ne. Při současný drahotě je to dobrá nabídka.

Jyrki
02. dubna 2023, 09:46
0

pár pomatenců volá po zákazu aut, ale nenabízí žádnou alternativu. Já auta miluju, jezdím s nimi i čistě pro radost. Ale využívaj je musím i na cesty, které bych raději absolvoval jinak.
Rád a poměrně často jezdím na koncerty, většina jich je v Praze. V minulosti jsem hojně využíval vlak, hlavák je kousek o Lucerna Music Baru, Archy a jiných klubů. A večer člověk sedl na Košičan a jel domů, aniž by po celém dni v práci, cestě do Práglu a koncertě riskoval únavu a mikrospánek za volantem. Ale každý rok je to horší a horší. Poslední vlak jezdí v čas kdy člověk ještě stojí v klubu.
Takže teď už i tyhle cesty realizuje výhradně autem.
Pokud chtějí aby lidi využívali více hromadnou dopravu, museli by ji sakra zefektivnit.
Auto je zkrátka nenahraditelný pomocník, kdo proti němu protestuje, neví co dělat se svým životem a volným časem. Navrhuji taková individua pořádně zaměstnat.

reagovat
bitner
03. dubna 2023, 12:59
1

Ještě si dovolím k tématu článku : Zajímalo by mě, jak se na palcivy problém petrolmaskulinity divaji např na Ukrajině. Jistě je to také velmi tíží a rádi by si od nás nechali poradit. Jak ztohoven.

reagovat
Opelfahrt
03. dubna 2023, 14:31
2

Asi tak. Nebo: víte, co je pro kritiky aut zosobnění petromaskulinity? Že si „zaostalá“ členská země EU zvolí za prezidenta bývalého vojáka, který se jmenuje Petr a jezdí v BMW M2.

fortress
03. dubna 2023, 17:20
1

Ale zároveň podporuje stávky za klima a je pro ukončení spalováků. Takovej shroedingerův rozvědčík.

Ju
Junior
03. dubna 2023, 19:05
1

musíš to hrát na vobě strany, nikdy nevíš, která parta nakonec vyhraje.
dyť ten chudák vlezl k rozvědce jenom z mladické nerozvážnosti a přitom prohlašuje, že lidi od 16 už mají dost rozumu na volby :-)

Sa
Sato
07. dubna 2023, 17:05
0

tyvole to je fakt clovek s m2kou podporovatel hard stopu na spalovaky? to ta m2ka musi byt ale ksunt :)

esmo
04. dubna 2023, 07:08
0

Mění se klima? Nepopiratelně.
Může za to i člověk? Nepopiratelně.
Jsou lidi přilepující se k asfaltu idioti? Rozhodně.
Měli bychom se snažit snižovat emise? Rozhodně.
Pomůže tomu slepé tlačení normy Euro 6 a elektromobilů? Ne.

reagovat
esmo
04. dubna 2023, 07:21
0

*Euro 7, pardon.

StreetPro
04. dubna 2023, 13:13
2

Já bych si tipnul, že eco výmysli v autě mají v důsledku zcela opačný dopad na C02... ať už Start-Stop (zadření na klice, umírání AGM baterií v 4 letých cyklech), rozpad celé chladící soustavy (plastové trubky, termostaty, výměníky), přetížené alternátory (o síti na 48V se píše snad od roku 2k, teprve nyní jsou v produkci), poddimenzované rozvody a pístní kroužky (pro snížení třecích ztrát), dlouhodobě nefunkční řešení typu chladiče EGR, dpf, AdBlue systémy, umírající vstřiky, elektronika... nově pak prakticky neopravitelné baterie EV...
Takže kdybych vzal starý motor z let řekněme 1990-2000 a srovnal jeho celkovou produkci CO2 (výroba a provoz), možná bych zjistil, že "úsporou" servisu vyprodukuje za 200tis km méně než ty moderní zázraky s papírově 1/2 spotřebou, ale faily z výroby v rámci cost/eco cuts...
K tomu je třeba připočíst faktor druhovýroby, kdy se zoufalý majitel snaží "obejít" drahé originální díly, čímž danou součástku mnohdy koupí/vymění 2-3x než to chvíli funguje...
O vykuchaných katech/dpf/egr ani psát nebudu...
Nemám nic proti moderním technologiím a tech. pokroku, ale ne na úkor funkčnosti, kdy konečné slovo ve vývoji má borec z ekonomického, který ví o autě leda to, že jede dopředu a on sedí vpravo vzadu...

ratan groch
04. dubna 2023, 13:04
3

Co sa tyka revolucionarov co sa lepia na zem tak velmi nepekne dopadli v pavilone Porsche vo Wolfsburgu. Potom ako sa prilepili tak nikto nic neurobil a pekne krasne ich tam nechali. Rebeli sa zacali stazovat, ze oni musia na zachod a nech im tam daju nadoby a na to im povedali, ze nedostanu ani hovno, lebo zachodov je tu dost a nech si dojdu.
A kedze treba setrit nasu planetu tak vecer vypli svetlo a kurenie.
Na ich poziadavku rozpravat sa s najvyssim riaditelom sa samozrejme z vysky vysrali.
Myslim, ze bratia aktivisti po tomto fiasku vazne prehodnotili svoje plany prilepit sa v koncerne VW :)
Pre tych co vedia po nemecky a tych co si vedia cez google prelozit clanok do svojho jazyka:
https://www.merkur.de/deutschland/klimaschuetzer-porsche-pavillion-scientist-rebellion-autostadt-wolfsburg-vw-protest-91873834.html

reagovat
beastar
05. dubna 2023, 08:18
2

Jo jo tam nepořídili. Četl jsem. Jak jim zhasli a šli domů kromě ochranky:D Bavilo mě to moc a udělal bych úplně to stejné. Případné škody k úhradě. A zejména to udělat co nejvíc v pohodě. Nedávat těm názorům a idiotum prostor. To je jak v rámci protestu zablokovat někomu zahradu a pak po něm ještě chtít najíst a toaletu.

Respektuji poklidný protesty. Ničení fontán, obrazů a muzeí to je jen pro tupce a omezené fanatiky. Ano mluví se o nich ale to je tak všechno. Nenávist k nim roste a budou se hodně divit až někde opravdu tvrdě narazí. Nejlepší je samozřejmě doletět letadlem přes půl světa tam lemtat vodu z plastu a patlat lepidlo otrávit lidem den. A myslet si že sem to tomu systému ukázal. A samozřejmě za vše můžou auta tak si rychle objednám mobil a tanga z Číny který mi přiveze bezemisní loď a bezemisní DHL... Ach jo.

abc
07. dubna 2023, 16:22
0

"z padesáti na třicet kilometrů v hodině? Nedokáži si ani při nejlepší vůli představit, že by to mohlo fungovat. Pomalu jedoucí auto vypouští více škodlivin"

Pomalu jedoucí auto překonává menší odpory. Pokud bychom se bavili o elektromobilech, bude mít menší spotřebu.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem

Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW 2016
Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW

2016 rok výroby
150 koní výkon
1 997 ccm objem