načítám data...

Na jaké obyčejné či nudné auto nedáte dopustit?

Zamilovat se do osmiválcové ameriky či lehkého sporťáku s náhonem na zadek není zas tak těžké. Občas si ale naši lásku získají i auta fádní, nezáživná, každým coulem průměrná. Jaká jsou ta vaše?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Minulý týden jsem strávila cestováním po západních krajích Evropy. V žádném případě se nejednalo o lokality automobilismu zaslíbené, možná spíš naopak. Země Beneluxu jsou typické velkou zalidněností a až iritujícím respektem k dopravním předpisům, zdejší auta pak příkladným technickým stavem a větší či menší mírou průměrnosti. Ne že by zde nebyly sem tam k vidění zajímavé kousky, sem tam jsou. Jenže i Quattroporte nebo 911 dokáží působit dokonale nudně, když se šinou po dálnici pět kilometrů pod povoleným limitem (pro jistotu, že jo) a ani si nezaprdí z výfuku. Obecně zdejší vozový park jako by postrádal nápaditost, diverzitu a lásku ke svobodě, jakou auto odjakživa ztělesňuje. Ve městech pak jednoznačně hrají prim auta co nejskladnější, která není problém zaparkovat v těsných garážích či na těsných parkovacích stáních. Tolik obřích SUV jako v praze za jediný den, tady nepotkáte za celý týden. 

Pozorování rušného provozu složeného převážně z Toyot Yaris, Hyundaiů i20, Smartů, mikroPeugeotů a podobných nákupních tašek na čtyřech kolech mi připomnělo, že mě malá auta vlastně dost baví a mám mezi nimi pár oblíbenců. Taková Kia Picanto je vozem, který bych si ve své domácnosti dokázala představit a vůbec bych to nepovažovala za újmu na své petrolheadské cti. V aktuální verzi má správně nasupený výraz, který připomíná splašenou sekačku, a když pořádně šlápnete na plyn, její tuna hmotnosti vyrazí vpřed s nečekanou vitalitou. Podobně milý je její sourozenec Hyundai i10, o i20 v ostré Nkové verzi ani nemluvě.

Sympatické prcky svého času produkovala i naše domácí automobilka – Škoda Citigo s vrčivým tříválcem dokazovalo, že ani škodovka se vždycky nemusí brát tak vážně, a ve variantě Monte Carlo s rychlými pruhy ho nešlo nemilovat. Z mikrovozítek si mne nezískali asi jen Francouzi, u nichž mi nebyla po chuti gumová řadicí páka, natožpak otřesná robotická převodovka, a Toyoty, jimž podráží nohy prozměnu e-CVT s nesnesitelným projevem při sebemenší akceleraci. A to je přitom Aygo tak šmrncovní!

Samozřejmě se sluší přiznat, že k oblibě malých aut u mě vedla dlouhá cesta lemovaná přezíravostí, pozérstvím a stereotypy, podle nichž jsou tyto stroje vhodné leda pro teenagery nebo babky na cestu do Kauflandu. Teď už na nejmenší hrdiny hledím jinak a občas na mne sednou chmury, že jeden po druhém mizí z nabídky… 

Foto: Hana Matyášová

Jestliže jsou malá autíčka zajímavá alespoň svými pikorozměry, jiné vozy nejsou zdánlivě pozoruhodné vůbec ničím, a přesto si mohou najít cestu k našim srdcím. V mé sociální bublině se občas říká „mně už jen Fabii na operák“ – to když je člověk znaven provozováním a zejména údržbou charakterních, ale vrtošivých, případně polorozpadlých youngtimerů. Třeba zrovna Fabia ale patří k autům, která jsou svou podobou, jízdou i praktičností tak nekomplikovaná, že jsou vlastně super. Když jsem naposledy sedlala fešný červený kousek – opět ve výbavě Monte Carlo – užívala jsem si každý den. Jde o upřímný, obyčejný, ale dokonale funkční automobil, v němž si můžete naprosto anonymně drndat městem či krajinou, a vůbec nic vám při tom neleze na nervy. Vzhledem k velikosti má Fabia parádní kufr a k tomu celkem kultivovaný tříválec s legrační spotřebou. Navíc je jízdně překvapivě dospělá, takže v ní nezažíváte blízkost smrti, ani když jedete vysoko nad českým dálničním limitem. 

Nesmím zapomenout ani na ošklivé káčátko, jakým byla Dacia Logan MCV blahé paměti. Svou roli zde jistě hraje i fakt, že se k ní váží hezké vzpomínky z dobrodružné expedice Rumunskem, ale ráda jsem s ní brázdila i země české – a zdaleka ne jen kvůli cool punkovému designu. Něco tak praktického aby člověk pohledal! Nástupce v podobě Joggeru je možná hezčí a modernější auto, mnohá chytrá řešení interiéru už však do reality neuvedl. Logan byl navíc vpravdě nezničitelný a k tomu žral tak málo, že se na benzínku podíval jednou za uherský rok. Kdybych ke konci našeho soužití už neměla strach, že propadnu prorezlou podlahou na silnici, jezdím s ním dodnes. Přiznám se, že za dlouhých zimních večerů občas zabrousím do inzerce a hledám podobný kousek, který by ho nahradil. Bohužel, první generace s naftovým motorem není moc často k vidění, a když už, tak si drží cenu, nebo se nachází v podobně zbědovaném stavu jako exemplář, který jsem poslala do světa. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář

Poslední mimořádně obyčejné vozidlo jsem si pořídila loni a byla to láska na první pohled. Moje Honda CB125F rozhodně není krásná ani cool, zní jako tyčový mixér puštěný na nízké otáčky a udržet s ní rozumnou rychlost dá občas práci i na okresce, nota bene na dálnici. Ale je lehká jako elektrokolo, dosáhnu z ní oběma nohama na zem a velkoryse mi odpouští všechny dementní zkraty, které občas při jízdě páchám. Já jí tedy na oplátku odpustím, že mi nezískává kdovíjaký street-credit a občas ji do kopce tlačím i očima, abych nezacláněla v provozu. Je to dokonalá symbióza k oboustranné spokojenosti.

 

Máte taky nějaké vozidlo, které je měřítkem automobilového nadšence nuda a šeď, ale vám je to fuk, protože ho považujete za naprosto boží?

Svěřte se nám v komentářích.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Raspby
13. února 2024, 17:36
1

Na svého Avensise...je to sice fakt nuda, ale praktická, spolehlivá, pohodlná a na benzínový dvoulitr i úsporná. A troufám si tvrdit, že vzhledově stárne celkem pomalu (rv. 2002)

reagovat
Zajda
14. února 2024, 10:28
1

Japonské benziňáky mají hezkou vlastnost že z nich ani v těchto letech zpravidla nic neteče a celkově se chovají jako čerstvě zajeté.

Mi
Michal Lenc
14. února 2024, 10:52
2

Já ti nevím, třeba dvoulitr od Mazdy byl proslavený tím, že z něj olej neteče, protože jej motor všechen sežere přes pístní kroužky.

Raspby
14. února 2024, 13:13
0

No mám Avensis 7 let a s olejem problém není - možná jestli za sezónu doleju 1dcl...ale je to přímovstřik, takže tam jsou zase jiné potenciální problémy, ale zatím se mě žádný netýkal...

Jyrki
14. února 2024, 20:11
2

Staré moudro říká, že pokud není olej pod autem, není ani v motoru...

jbigllesCZE
15. února 2024, 13:41
0

amen

bobo23
15. února 2024, 13:57
1

Michal Lenc: jako majitel musím reagovat a podepisuji se pod to. Jen u mě je to teď výjimka potvrzující pravidlo. Což bude způsobeno tím, že se v létě skládal motor nový. :-D

Sa
Sato
13. února 2024, 18:23
0

Mondeo mk4

reagovat
ro
rock
13. února 2024, 19:45
0

Mondeo Mk.3 :-)
Jezdil jsem s ním dlouhý roky. Bylo uvnitř neuvěřitelně velký (až zbytečně na moje potřeby). Každičký čudlík, každičká funkce v něm naprosto samozřejmě fungovala i v těch 350+, když jsem se s ním loučil. Včetně tak opovrhovaného TDCi (ještě forďáckého, ne od PSA). Mělo jen dvě slabá místa: žralo žárovky (vpředu i vzadu) a tovární autorádio s changerem (od Sony) stálo za prd. Žárovky se ke konci kupodivu uklidnily a autorádio jsem nejdřív naivně vyměnil za to stejné ale nové a pak za nějaký dvoudin snad od JVC, který to kvalitativně zvedl na úplně jinou úroveň.
Měl jsem ho rád, i když těch stříbrných liftbacků jezdilo mraky.

Vavris Vavrisovic
13. února 2024, 19:02
7

Tak do tohoto tématu skvěle zapadá blog, který chci zrovna pustit ven... tak já jdu dopsat poslední odstavec a naházet tam nějaké obrázky a... ...spoustě lidí pohnout žlučí. :D

reagovat
sheogh
13. února 2024, 19:20
2

Za me jednoznacne Fiat Panda :-)

reagovat
je
jerry
13. února 2024, 22:44
1

Jj, na druhou generaci Pandy nemohu zapomenout. Dodnes, když ji vidím, tak pookřeju. Měl jsem ji na ježdění po městě a zaparkoval, kde se jiní nevešli. Taková auta mají dělat v elektrice do města a ne mastodonty ala Tesla X.

sheogh
14. února 2024, 07:23
1

Jj, je to takovej proste dobrej kamos :-) Rad si to pujcuju v Italii :-)

Be
Bernard L.
14. února 2024, 12:33
0

Měl jsem loni na Madeiře půjčenou Pandu v soicální verzi (bez rádia, manuální ovládání zrcátek, paradoxně klima a přední elektrická okna). Výkonem to bylo takové, že cestování bez klimatizace a otevřenými okny bylo OK (jinak výkonově ani ten mild Hybrid nestíhal), ale auto naprosti jednoduché, nezáludné, k nevýkonému motoru převodovka dobře poskládaná, mildhybrid předvídatelný. Za mne si nedokážu představit lepší auto do autoškoly.

A ano, řekl jsem, že Panda je vlastěn strašně super auto :-)

ReVolte
13. února 2024, 19:41
0

Ford B-max. Je to asi ošklivé, nesportovní MPV co je moc malé na to být MPV. Ale ten paradox velikosti, absenci b-sloupku a překvapivě hravého řízení mi připadá úžasná. Do rodiny šly rovnou dva :D

reagovat
Jakub Pospíšil
13. února 2024, 20:03
0

Ano, služební Fabie je etalon zenové dokonalosti. Možná čistě teoreticky je na některé fotce ze článku ta moje konkrétní.

reagovat
cP
cPetan
13. února 2024, 20:10
0

Já si teď užívám Megane 2, auto doslova za pár korun, obouchané, že mi nevadí ho postavit kdekoliv, ale přesto plně funkční včetně automatické klimatizace, na plyn a hlavně nerezne 😊

reagovat
beastar
13. února 2024, 20:16
2

Seat Ibiza, Škoda Superb 3, Renault Clio, Mazda 6, Opel Astra předposlední generace ideálně kombi, automat a diesel.. instantní nuda která ovšem geniálně málo žere, je prostorná, servisně únosná pro lidi, zároveň se mi podařilo občas vykřesat i něco jako hravost. Přijde mi že to auto má v rámci třídy hezky nastavené řízení. Určitě bych našel i další za ty roky... Tohle je teď tak jako instantní..

reagovat
kotzitzaq
13. února 2024, 20:55
1

Kdysi jsem měl delší dobu služebák na servisu a jako náhradní auto jsem dostal VW Jetta - byla to myslím 6. generace (ta poslední co se prodávala v EU). Byl to myslím jen 1,6 TDI bez nějaké extra výbavy, ale to auto jsem si za ty cca. 2 týdny zamiloval. Ano bylo díky svému určení pro US trh (a původu v Mexiku) neskutečně jednoduché a přímočaré, ale na druhou stranu velice funkční a neobtěžující.

reagovat
wdave_t
14. února 2024, 00:37
2

Koupil jsem jako rodinné kombi Octavii III facelift L&K 2.0 TSI 4x4, čipnul jsem ji na vyšší výkon a nahrál lepší software do DSG a to auto je teď fakt dobrý. A to píšu jako hater obyčejných aut, jejichž je ovce etalonem. Ale v téhle konkrétní specifikaci to je prostě fakt dobrý, nedá se svítit.

reagovat
Blix
14. února 2024, 01:14
0

Pežoty 406 mi chybí :(

reagovat
FidoBlack
14. února 2024, 07:46
0

Nedal jsem dopustit na svojí bývalou F3 s litrovým TSi. Nalítalo to přes 100k než jsem to vyměnil i se servisem po 30ti tkm. Vozil se v tom i gauč a nikdy to auto nemělo tendence umřít. Momentálně nedám dopustit na stávající rodinou krabici GS3 v naftě, odvozilo to celou 4+1 během stěhování, v kufru pár motorů a to auto nemá prostě tendenci se kazit :)

reagovat
Ha
Habakukk
14. února 2024, 08:38
1

Ono každé auto Mainstreamové značky je vlastně obyčejné a může být v tomto výčtu jako nenáročný dělník. No a jak to bývá tak já asi nejraději vzpomínám na první služebák tedy doježděnou Felicii kombi ročník 94 ve výbavě GLXS (pořád to byl holobyt se střešním oknem) měla na hrbu přes 400t km, ale byla s ní neskutečná sranda. Ráno dolít olej a chladící kapalinu a mohlo se vyrazit. Odjezdil jsem ji snad 2 roky pak šla do hutí.

reagovat
Zajda
14. února 2024, 09:57
2

Dacia Sandero II 1.0 SCe 53kW.
Měl jsem ji půjčenou jako náhradní vůz.
Je to jako byste postavili znovu Škodu Favorit se současnými možnostmi výroby.
Podvozek přesně na naše balkánské cesty, na retardérech můžete přidat a přeskakovat je.
V zatáčkách cítíte co dělá každé jednotlivé kolo jak ve volantu tak od podvozku.
Motor reaguje na plyn jak s karbecem, odstupňován převodů je přesně jak u tak slabého motoru má být aby šel udržet ve varu. V obou ohledech naprostý opak VAG 1.0MPI, proto se řidič královsky baví zatímco z pohonného ústrojí v Citigo trpí.

Od doby co jsem prodal EP3 Type-R jsem se za volantem takto nebavil.

reagovat
La
Lada_Potucek
14. února 2024, 10:15
-2

Mám dva zástupce z rodinného vozového parku.

Firemní Octavia III 1.6 TDi. Projevem i jízdními vlastnostmi si vysloužila přezdívku Krabice, výbavu nemá veskrze žádnou a přes zimu nosí k bílému laku slušivé černé poklice, kterými dělá dojem na všechny kolemjdoucí v naší jednosměrce. Nicméně na rasení po Praze a blízkém okolí, odvoz suti z rekonstrukce bytu a bordelu po vyklízení dřevníku na chatě neexistuje lepší auto. Navíc i jako liftback má naprosto bezedný kufr a naopak neustále plnou nádrž, do které nejlevnější nafta snad jízdou přibývá. Je to racionálně naprosto odpudivé auto, ale svým způsobem ho mám hrozně rád, protože nám svojí službou šetří naše vlastní.

No a pak máme v garáži ještě e39 523iA sedan, což je svým způsobem a v kontextu doby vlastně také nudné auto, za nímž by se ani v roce 97, kdy ve svém "ledovcově zeleném" laku opustilo brány AuTec s.r.o. (jo, není to dovoz, celou dobu v ČR) asi moc lidí neotočilo. Jízdními vlastnostmi dnes naprosto průměrné (jasně, je to "mechanický..."), výkonem 125kW spíše podprůměrné. Ale jestli výše zmíněnou oktávku mám rád, toto auto z nějakého záhadného způsobu naprosto miluji. Takže i nudné auto může být opečovávaná víkendovka...

reagovat
Mechanik
14. února 2024, 12:13
3

Bych teda řekl že E39 v roce 97 v ČR, to musel budit slušné pozdvižení, já bych si ho všimnul I dneska

Pe
Peťas
21. února 2024, 20:29
0

Menil jsem e39 528i sedan manual za O3 2.0tdi manual. Octavie spada presne do kategorie obycejne, nudne ale dela svou praci skvele s nizkymi provoznimi naklady tedy nedam na ni dopustit. Bmw se v mnoha ohledech muze jevit podobne (mama ani nepoznala rozdil, obe ma je v kategorii stribrny bourak), ale e39 pro me byl naprosty opak oktavky. Nejvic me na nem bavila ta konfigurace vsech prvku vybavy. Me se ani jina e39 moc nelibi.

XT
XTad
14. února 2024, 10:16
2

I vyvoj toho nejobycejnejsiho vozu stoji spoustu penez a podili se na nem spousta velmi talentovanych lidi. Na vysledku to tedy vetsinou byva videt. Proto uplne neuznavam vyraz "nudne auto".

reagovat
Ha
Habakukk
14. února 2024, 11:54
1

V mých očích něco takového jako nudné auto vyráběla automobilka Daewoo.

Mechanik
14. února 2024, 12:16
0

Za mě třeba jedničková Fobie v GTéčku, celkem to jede, i sranda s tím je, ale hlavně jako nenáročný pracant úžasná šedá myš

reagovat
mazany_lisak
14. února 2024, 15:21
0

Jednoznačně nedám dopustit na můj denní shitbox, který absolutně splývá s ostatním provozem a to je Fabie 1 v SDI. Neskutečně vděčný vozidlo. Kromě trochy nafty nebo něčeho tomu aspoň vzdáleně podobného a občasné výměny oleje to nic nechce. Veškerou výbavu, kterou by normální člověk mohl potřebovat to taky má (výhřevy, klima, tempomat). K moři do Polska to taky dojelo a to se spotřebou asi 5,5l stylem v Čechách podlaha a ubrat až u moře. Bohužel už to taky není nejmladší a kovomorka se začíná objevovat v čím dál větším množství. Jako adekvátní náhrada se mi zatím jeví Citigo a nebo jeho sourozenci, což jsou snad podobně jednoduchý vozítka s provozními náklady na minimu.

reagovat
S.
S.h.I.t.
14. února 2024, 20:20
0

1) Mel jsem strasne rad svyho Escorta v kombiku. Prvni vlastni auto, spousta zazitku, dovolenych, vikendu, festaku... projel hromadu ruznych necest :D
2) Berlingo. Skvelej kocar pro maly decko. Ze se zapadla? vsak je to samy plast, staci otrit hadrem. Znicit nebylo co.
3) Peugeto 406 sedan. Na svou dobu - super pohodlny auto, co polykalo kilometry jak nic a po 1000km clovek skoro nevedel, ze nekam jel.

reagovat
Ronoath
15. února 2024, 08:22
0

Takhle vzpomínám na Punto II. Oproti Felicii nesmírně příjemný interiér, motor, který byl svým projevem jednoznačně lepší a přitom rozměry, které byly zvenku malé, ale uvnitř bylo prostoru dost.

reagovat
ff
ffoxbat;
15. února 2024, 10:07
1

Daewoo Nexia 1.5 GTX. Netopilo, moc nesedělo, ale ten pocit, jak letělo do otáček....
Lahoda!

reagovat
ransom
15. února 2024, 12:18
0

Cinquecento Sporting. Zlatíčko moje.

reagovat
Ra
Ragnarok
15. února 2024, 14:01
1

Zmíním tady možná překvapivě svoji švédskou Felicii - SAAB 900 Coupe z půlky devadesátých let. Jednalo se tehdy o nejlidovější specifikaci s atmosférickým dvoulitrem. Tohle auto bylo už počátku nejméně oblíbeným modelem v historii a tak to taky zůstalo. Nemá ani žádný sběratelský potenciál, takže jsem ho koupil v použitelném stavu za cenu několika nákupů v Bille. Tím pádem, jak jsem celkem úzkostlivý, tady mě nějaký ten šrám nebo ptačí hovínko netrápí. Což je úžasně osvobozující, jak jsem zjistil! Na druhou stranu je to spolehlivé a relativně jednoduché auto, jízda v něm je pohodlná a přestože už to není ten echt saab, člověk tam tu duši pořád cítí. Je to popelnice, ale mám ji tak nějak rád.

reagovat
Ne
NegusTheGreat
16. února 2024, 16:06
0

S Kiou Picanto z půjčovny jsem najezdil v jednom týdnu asi 900 mil po Velké Británii a na tamní podmínky nevidím potřebu shánět cokoliv silnějšího. I dálničních 70 mph zvládá s přehledem a mimo dálnice a dual carriageways jsem nezažil předjíždění ani jako svědek, natož jako účastník (pokud tedy předjížděným vozidlem nebyl traktor). Dokonce se v tom i mé nekonfekční postavě sedělo celkem pohodlně. Vážně jsem uvažoval, že bych si Picanto pořídil i v CZ jako "každodenního otloukánka", zvlášť v situaci, kdy česká ceníková cena nezačínala ani trojkou. Ale po návratu do reality českého provozu (a mých cca 100 km denně po dálnici) jsem takovou myšlenku zavrhl.

Souhlasím ale s Violou, že v zemích, kde jsou nízké rychlostní limity (které jsou vymáhány) a zároveň auto není tak statutovou záležitostí jako u nás "na východě" se s kategorií malých levných aut dá dost dobře žít.

reagovat
ge
geralt
20. února 2024, 12:51
0

Fiat Panda 169

reagovat
Klatic
26. února 2024, 13:09
0

Toyota Yaris 2000 1.0 vvi - slouzi okolo komina a vozi bordel ze zahradny a ten motor je proste genialni

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem

Ford Mustang GT 2012
Ford Mustang GT

2012 rok výroby
417 koní výkon
5 000 ccm objem

Buick Riviera  1974
Buick Riviera

1974 rok výroby
220 koní výkon
7 500 ccm objem