reklama
načítám data...

Kia Picanto GT Line: Návštěva z komiksového vesmíru

Kouzlo miniaut zatím český řidič teprve objevuje. Do džungle velkoměsta je to přitom geniální volba – zvlášť když vyberete to pravé.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Kia Picanto GT Line: Návštěva z komiksového vesmíru

Značka Kia se v posledních letech vyloupla z laciného ošklivého káčátka v obstojnou labuť, která dokáže konkurovat svým protivníkům i jinými věcmi, než je sleva, sleva nebo sleva. Optima se vplížila do povědomí fleetových managerů, Sportage do rodin a Stinger konečně i do tužeb automobilových nadšenců. Dnes tu však máme něco úplně jiného. Není to vhodné ani pro obchodní cestující, ani pro početné klany a už vůbec ne pro milovníky rychlosti. K čemu je to tedy dobré? K čemu jsou vlastně dobrá tahle miniautíčka?

Kdybyste se mě zeptali před dvaceti lety, tak si jen přezíravě odfrknu. V době, kdy se kamarádky rozplývaly nad ožužlaným Yarisem (ano, tím, do kterého v reklamě nacpali slona), pro mě byla malá, notabene kulatá auta atraktivní asi jako lejno v průjezdu. Jak to nemělo pět metrů a pravých úhlů jak Müllerova vila, nebylo to pro mě auto. Jenže za dvacet let člověk chtě nechtě trochu zmoudří, což se kromě placení životního pojištění projevuje i uznáním, že velikost dobré auto nedělá. 

Postavička z animáku

Kia Picanto třetí generace má metry tři a půl, na pohled působí ještě tak o půldruhého metru kratší a v bílé barvě připomíná naštvanou ledničku. Ve verzi GT Line má jaksepatří agresivní kukuč a věřím, že když se vám zjeví ve zpětném zrcátku, zachvátí vás hodně zmatené pocity. Prostě se vyděsíte, že Angry Birds fakt existují a právě se na vás chystají zaútočit. Tahle dravá a trochu legrační vizáž sluší dle mého názoru mini autíčkům nejvíc. Ono když jste čivava a máte fungovat ve smečce vlčáků, je lepší nebrat se smrtelně vážně. V porovnání s ostatními městskými miniauty je Picanto suverénně nejhezčí (alespoň pro mě a pro ty, kdo mají rádi komiksové hrdiny). A jakkoli bílému laku moc nefandím, v kombinaci s černými a červenými detaily dokáže vypadat skoro až závodnicky. 

reklama

Ve skutečnosti je GT Line spíš designová (a výbavová) než výkonnostní verze. Přirozeným habitatem Picanta je přece jen město, takže má být především obratné a snadno zaparkovatelné, případně úsporné. Ale proč ho neokořenit hezkými sportovními detaily? Pár se jich najde i v kabině. Sedačky jsou výrazně tvarované a v zatáčkách dobře podrží, taky volant skvěle padne do ruky, i když by mu slušelo i podélné nastavování. Osobně se domnívám, že interiér by snesl o trochu větší odvaz, ale na poměry mini je dost prostorný pro dva velké vepředu a dva malé vzadu, a to dokonce i na šířku. Miniaturní loketní opěrka mezi předními sedadly je roztomilý detail. Jako bonus vnímám i fakt, že se tu sedí nízko jako v normálním autě a ne jako na wecku, což je u maličkých aut poměrně častým jevem. Kufr je v této třídě spíš nadprůměrný, i když kvůli zavazadlovému prostoru si asi tento typ vozidla nepořizujete. Každopádně se do něj vejde vcelku velkorysý nákup a dětské školní tašky k tomu.

Zastavím se ještě u radiomapy. Počkat… ona to vlastně není radiomapa – je to jenom radio, mapu si musíte přinést vlastní. S radiem si každopádně spárujete telefon, takže máte k dispozici jak handsfree, tak streamování hudby před BlueTooth. Nechybí ani USB slot. To mi ke štěstí úplně stačí, bez mapy dokážu žít.

Malé, ale odvážné

Jízdu s Picantem definuje dvojice rysů, kvůli nimž ho neváhám označit za dobré auto. Motor a podvozek. Pod kapotou je čtyřválcová atmosférická jedna-dvojka. Dostanete z ní sice jen 83 koní, z čehož si asi na zadek nesednete, ale výkonová křivka atmosféry se špičkou až v 6000 otáček je něco, co dokáže potěšit bez ohledu na reálnou rychlost. Vytáčí se plynule, ochotně a hladce, přitom ječí jako opravdový Angry Bird (dobře, to možná není úplně výhoda, ale dá se s tím žít). Při předjíždění je nedostatek výkonu samozřejmě znát, ale když se člověk nebojí dupnout pravou nohou, dokáže Angry Bird o hmotnosti 850 kg vystartovat nečekaně agilně, po dálnici pak peláší i 160, aniž by působil dýchavičně.

Čímž se dostávám k druhému milému překvapení – podvozku. Ani ve zmíněné rychlosti se nechová nestabilně, což by se u auta s tak krátkým rozvorem dalo očekávat. Na okreskách se pak ukáže, že by podvozek klidně snesl o hezkých pár koní víc (i když daní je samozřejmě spíš tvrdší naladění). Vykružování zatáček není souboj vůlí, ale hezky čistá práce a nebojím se říct i zábava. A ta řadicí páka, to je věc! Dráhy má krátké a přesné, při každém zařazení se navíc ozve libé mechanické cvaknutí. Že je až moc hlasité? Ano, je. Ten zvuk má však v sobě něco starosvětsky opojného, co vás nutí řadit a řadit a řadit. Na inženýry z Kie bych měla jen jeden dotaz: že tam občas (rozuměj často) nejde narvat zpátečka, to je feature z výroby, nebo jen vadný kus?

Vraťme se zpátky do města, kde běžné Picanto stráví většinu svého života. Kromě kapesních rozměrů, které vám při parkování otevřou nové obzory, se tu hodí i velmi lehké řízení s krátkým zpřevodováním. Otáčet se tedy dokážete mrštně jako okoun v bystřince a vůbec se přitom nenadřete. Do městského provozu se může hodit i systém autonomního nouzového brzdění, který je jednou z mála položek příplatkové výbavy. Standardní výbava je totiž poměrně štědrá. Zahrnuje třeba manuální klimatizaci, šest airbagů, lité šestnáctky nebo všechna čtyři okna s elektrickým ovládáním. Chybí mi tu snad jen vyhřívání předních sedadel a z pohledu do konfiguráturu mám dojem, že ho nelze ani doobjednat.

reklama

Verdikt

K čemu je tedy dobré autíčko o rozměrech většího mrazáku? Ve městě mu obratností mohou konkurovat už jen dvoustopá vozidla, přitom se neztratí, ani když ho osud vyžene do nelítostného prostředí dálnic. Na okreskách vám pak nedostatek síly kompenzuje hravým podvozkem. Oproti přímé konkurenci hraje Picantu do karet příjemný (a na poměry třídy i vcelku výkonný) motor, bohatá výbava a slušný objem kufru. Jeho největším trumfem je pak rozhodně design. Při pohledu na kukuč naštvaného opeřence zkrátka nemůžete mít blbou náladu, ať vás na plánované cestě čeká cokoliv.

Technické údaje:

Motor: atmosférický čtyřválec 1 248 cm3
Výkon: 83 koní (62 kW) /6 000 ot./min
Točivý moment: 124 Nm v 4 000  ot./min
Převodovka: manuální pětistupňová 
Maximální rychlost: 173 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 12 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 4,5 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 6,8 l/100 km
Cena verze GT Line s danou motorizací od 294 980 Kč
 

 


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
03. února 2018, 14:54
2

Proklejte mě. Mě se to totiž líbí:)))

reagovat
Safa
03. února 2018, 15:03
0

Buď v klidu, mně se to asi líbí taky. :o)
Btw. za atmo čtyřválec namísto turbo tříválce taky palec hore!

PepaSFI
03. února 2018, 16:04
2

Já měl vždycky rád malý auta. Lidi furt dělají jak kdyby denně stěhovali kredenc a pak nejsou schopni se poskládat na parkoviště a většinou v tom óbrkombi nebo SUV jedou sami, max s šklebounem v sedačce. Většinou se teda vymlouvají na bezpečnost.
Se značkou KIA taky nemám problém, skoro se dá říct že bych od ní snesl asi kterékoliv auto. Narozdíl od té druhé automobilky.

reagovat
bitner
03. února 2018, 17:06
0

Pokud je to do mesta, tak proc tam neni automat? A 300 tycek za tohle? V Nasi Zemi (C) bez sance.

reagovat
beastar
03. února 2018, 17:59
0

Já myslim že nikdo nečeká tisícový prodeje v Čr. V oktávkově Kia nemá svůj hlavní trh. To nic nemění na tom, že bych za to klidně 300 dal a pár nás bude.

Inženýr Kvattro
03. února 2018, 21:33
0

Je to malý, ale jak vypadá v porovnání s ostatními miniauty? Krátkej čumák, vyšší stavba, přesto je mi toto autíčko sympatické. Detaily jako světla, volant, dvojitá koncovka výfuku, to všechno vypadá dynamicky, ale žádnej kýč se nekoná.

Pak je tady něco jako ''dědeček'' radiomapy jakožto kus ropy s tlačítky, za který by nejeden rozdával facky ve stylu taekwonda. Jinak nemám výhrad.

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volvo V70 T5 2000
Volvo V70 T5

2000 rok výroby
250 koní výkon
2 319 ccm objem

Volkswagen Golf 2.0TDi, 110kW 2014
Volkswagen Golf 2.0TDi, 110kW

2014 rok výroby
110 koní výkon
2 000 ccm objem

Buick LeSabre 1968 TOP stav bez investic 1968
Buick LeSabre 1968 TOP stav bez investic

1968 rok výroby
284 koní výkon
5 700 ccm objem

Cadillac Eldorado Biarritz 1978
Cadillac Eldorado Biarritz

1978 rok výroby
180 koní výkon
7 000 ccm objem

Škoda Felicia (kupujte, nebudou :oD) 2000
Škoda Felicia (kupujte, nebudou :oD)

2000 rok výroby
68 koní výkon
1 289 ccm objem