načítám data...

Jak se žije s elektromobilem, část druhá

Přinášíme vám volné pokračování z kroniky "Jak se žije s elektromobilem..."

zobrazit celou galerii#autickarfuturista: Jak se žije s elektromobilem, část druhá

Jsou tomu přesně tři roky, kdy jsem vydal článek o tom, jak se žije s elektromobilem. Tohle malé pojednání tehdy našlo cestu daleko za hranice obvyklého čtenářstva Autíčkáře a vyvolalo velký ohlas a mnoho emocí. Ještě několik týdnů poté mi chodily z tábora stoupenců elektromobility emaily, jaký jsem debil, že to neumím používat, nerozumím tomu a podobně. A naopak ze strany odpůrců téhož mi chodily zprávy, jak jsem to napsal dobře, jak jsem to všem progresivistům natřel a podobně. Víte, já vůbec nechtěl nikomu nic natírat ani dehonestovat, jen jsem chtěl ukázat tehdejší realitu. Osobně je mi totiž úplně jedno, na co které konkrétní auto jezdí. Spaluje benzín, naftu či snad plyn? Nebo se musí strkat do zásuvky, případně do něj cpát vodík pod tlakem (dobře, to poslední by mě v současnosti trochu sralo, vzhledem k neexistujícím veřejným plničkám u nás)? Proč by mě měla zajímat taková nedůležitost, jako je energie, na kterou auto jezdí? Pro mě je důležité jen jedno. Jestli mi ono auto vyhovuje pro mé každodenní potřeby. Nic víc, nic míň.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Vzhledem k tomu, že tři roky jsou dlouhá doba a především elektromobily urazily kus cesty, napadlo mě, že znovu oživím svůj malý pokus a zkusím zjistit, jak se mi žije s elektromobilem. A tentokrát jsem si na to vyhradil celý měsíc, namísto týdne jako předtím. Ano, celý říjen jsem jezdil jen a pouze elektromobily a nespotřeboval ani deci žádného ropného produktu (aspoň zbylo víc na vás, že jo). Nebudu vás teď zatěžovat konkrétními vozy, postupně je beztak uvidíte v recenzích (případně na mém Instagramu, pokud byste hořeli nedočkavostí). Pro účel tohoto článku je to však zbytná informace. Dal jsem si za cíl věnovat se elektromobilitě obecně a poznatky uvedené v článku jsou tak nějak všeobecně platné pro všechna bateriová vozidla. Toť úvod a jdeme na to. Jak se mi žije s elektromobilem?

Dojezd

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Když jsem byl malý kluk, jediné, co bylo důležité a mělo vypovídací hodnotu, byl výkon auta. Samozřejmě čím vyšší, tím lepší. Nezajímala mě hmotnost, a do jisté míry ani počet válců či objem (to začalo být důležité ve chvíli, kdy jsem začal s kamarády hrát autové kvarteto). Zajímal mne tehdy jen výkon a možná ještě maximální rychlost. Pak jsem trochu vyrostl a začal jsem auta vnímat komplexněji. Ne jako jednotlivé hodnoty, ale jako celek a to už mi asi zůstalo do dnes. No a ve chvíli, kdy jsem začal skutečně řídit, se k tomu přidal i zájem o spotřebu. Logicky. Čím víc peněz jsem utopil v pohonných hmotách, tím méně mi zbývalo na studentský život. Byl prostě potřeba najít ideální balanc mezi těmito náklady. Nikdy mě však nepadlo řešit, jak velkou má auto nádrž a kam až by na tu jednu nádrž mohlo dojet. Příchod elektromobilů tohle změnil.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Pokaždé, když někde vystoupím z elektromobilu, tak se mě někdo ptá, kolik to ujede kilometrů na jedno nabití a jak velkou to má baterii. Ne jakou to má spotřebu či výkon, ale kam dojede. A já vždycky zamumlám něco jako, že záleží na jízdním stylu a pak vytáhnu hodnoty normovaného dojezdu. Ptáte se proč? Protože to prostě nevím. Dojezd jednotlivých elektromobilů je neuvěřitelně proměnná věc a záleží čistě na tom, jakým způsobem vůz využíváte. Nejlépe takový vůz funguje samozřejmě ve městě. Maximálně se tam využije rekuperace, elektromotor zde nejlépe může ukázat svou účinnost. Použitelné je to i mimo město. Plynulá jízda, rozumná rekuperace, to všechno pomůže též spotřebu stlačit k minimu. V obou případech se lze dostat s dojezdem k normovaným hodnotám, a pokud je někdo velmi klidný řidič, pak je lze takto i překonat. Problémem je však dálnice. Rovnou říkám, že pokud jezdíte denně po dálnici, elektromobil pro vás není. V tomto případě klesá dojezd v podstatě na polovinu v případě, že jste zvyklí držet nějaké rozumné rychlostní průměry. Jasně, je to lepší než před lety, kdy polovina dojezdu znamenala stěží 100 km. Dneska je to mezi 200 a 250 km, což už je mnohem lepší. Nicméně dálniční jezdci musejí zůstat věrni spalovacímu motoru. Tady elektřina nemá co nabídnout.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Co mne překvapilo, byl fakt, že na dojezd už nemá tak velký vliv počasí, respektive topení či klimatizace. Většina těch lepších elektro aut využívá tepelné čerpadlo, takže zapnutí topení obvykle zkrátí dojezd tak okolo 10 km. S tím se dá žít, výměnou za to máte teplo okamžitě. Dá se tedy nějak exaktně říct, jak je to obecně s dojezdem? Při takové té normální jízdě (ne, vážně nehodlám jezdit po dálnici na tempomat stovkou) a kombinaci cest mi to vycházelo zhruba na 75–85% normované hodnoty. Je to málo? Je to dost? To už nechám na vás.

Nabíjení a infrastruktura

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

S výše zmíněným dojezdem úzce souvisí dobíjení elektrického auta. Skoro bych řekl, že otázka dobíjení je důležitější než samotný dojezd. Dnešní elektro vozy umí využít poměrně vysoký dobíjecí výkon, takže dobu strávenou na kabelu mohou poměrně zkrátit. Tedy v případě, že najdete dostatečně rychlou stanici. To je totiž trochu problém, infrastruktura. Rychlých DC dobíjecích stanic najdeme na našem území poměrně dost. Jenže téměř všechny jsou 50 kW. To v přepočtu znamená zhruba 4-5 km dojezdu za minutu, a to není nic extra, když pospícháte. Sem tam (především ve větších městech) najdeme dobíjecí stanice s výkonem okolo 60-75 kW. To už je využitelnější, ale pořád to nemusí znamenat plný potenciál auta. Ten nalezneme u hodnot 125-150 kW. Takové stanice jsou však téměř výlučně záležitostí Prahy a Brna, jinde máte smůlu. Vůbec nejrychlejší dobíjecí místa nabízejí 200 kW a víc (Ionity 350 kW). To už je za hranicí využitelnosti většiny současných elektromobilů. Avšak u těch několika vozů, které to umí využít, to znamená, že získáte energii na nižší stovky kilometrů během pár minut. A to už je velmi dobré a poměrně použitelné i pro lidi, kteří nahánějí každou minutu.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Akorát, že takových stanic najdeme v celé ČR přesně pět. To znamená, že při delší cestě se nevyhnete plánování. Takový ten režim: „teď vyrazím, někde cestou rychle dobiji a dorazím v nejkratším možném čase,“ pořád tak úplně nefunguje. A vzhledem k dálniční spotřebě budete také muset přemýšlet, jestli se vyplatí jet rychle, na ultra rychlé nabíječce načerpat energii a pokračovat. Anebo jestli raději snížit rychlostní průměr a tím zvýšit dojezd. Prostě pořád to není taková ta bezmyšlenkovitá záležitost. S elektromobilem musíte nad cestou dopředu uvažovat a plánovat. Někoho to může bavit, ale věřím, že se najde i mnoho lidí, které to bude rozčilovat.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Já osobně bych s takovým plánováním asi neměl problém a dokázal bych se přizpůsobit. Existují na to i šikovné online plánovače a celkem se na ně dá spolehnout. Mnohem větším problémem a v současnosti asi největší překážkou provozování elektromobilu je pro mě však způsob placení. To je totiž strašná džungle. Každý provozovatel to má jinak a je to příšerně nepřehledné. Pokud máte elektromobil, patrně budete využívat registrace. Jenže to znamená, že od každého provozovatele máte jeho čip a vaše kapsa vypadá, jak kdybyste tam nosili tenisák. To sice může zaujmout ženskou část populace, ale vás to asi bude čase rozčilovat. Řešením mohou být mobilní aplikace, které však ne vždy fungují, jak mají. Horší situace nastává, pokud nabíjíte jednorázově a nejste registrovaný u daného provozovatele. To se pak připravte na skenování QR kódu, přepisování platební karty kamsi do platební brány a doufání, že to všechno klapne, jak má. Navíc někdo počítá pouze strávený čas, jiný zase odebrané kWh, další obojí, narazit můžete i na jednorázový poplatek za přístup ke stanici.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Prostě je v tom fakt bordel a absolutně chybí uživatelská přívětivost. A hlavně, bez chytrého telefonu nemáte šanci. Proč zatraceně nemůže být na každém stojanu platební terminál, na kterém by člověk rovnou zaplatil? Když už může být na automatu na Colu, tak jaký problém by to byl na dobíjecí stanici? Když se podívám, jakým způsobem využívají auto moji rodiče, tak elektromobil by jim naprosto vyhovoval. Jenže já jim ho při nejlepší vůli nemohu doporučit právě kvůli tomu dobíjení. Je mi jasné, že bych měl každou chvíli telefonáty, jakým způsobem mají zapnout tu kterou nabíječku. A to se nezmiňuji o tom, že ne vždy funguje samotná dobíjecí stanice. Během toho měsíce jsem čtyřikrát narazil na problém při nabíjení. Třikrát nešlo započít nabíjení (dvakrát se povedlo vyřešit potíže přes infolinku, jednou jsem musel odjet jinam). Jednou naopak dobíjení nešlo ukončit, nepomohla ani infolinka a musel jsem vypnout celou stanici pomocí nouzového vypínače. Jasně, není to nic strašného, ale nepotěší to.

Provozní náklady

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Častým argumentem zastánců elektromobility jsou provozní náklady, které mají být výrazně nižší než u spalovacích ekvivalentů. Co se týče servisních nákladů, tak ty jsou prakticky u všech elektromobilů nižší, než u běžných aut. Z logiky věci, nemusí se doplňovat olej, brzdy vydrží víc, protože se využívá rekuperace, neřeší se různé filtry pevných částic, údržby převodovek a podobné záležitosti, na které jsme zvyklí. V elektromobilu to prostě není, takže o starost méně. Navzdory tomu, však zase nebývají běžné prohlídky o tolik levnější, jak bych asi čekal. Rozhodně jsem však ušetřil za parkování, které mě obvykle stojí v Praze zhruba 500,- týdně. Ušetřená dvojka za měsíc potěší. Taky patnáct stovek za dálniční „známku“ je fajn, byť to není asi nijak zásadní položka při provozu. Mnohem zajímavější mohou být náklady za „palivo“. Nedá se přesně říct, za kolik korun na kilometr se budete pohybovat. To záleží čistě na tom, jakým způsobem budete nabíjet. Jestli doma a máte nízký tarif, pak se můžete dostat na zajímavé hodnoty. Stále se ještě dá objevit nabíjení zdarma, především u supermarketů. Pokud budete dobíjet pouze na veřejných stojanech, pak musíte dobře počítat. Dá se na nich ušetřit, ale i prodělat kalhoty. Je to stejné jako s plánováním cest. Musíte to sledovat a počítat. I na veřejných dobíječkách se stále můžete dostat na ceny pod 1,-/km, ale taky můžete jezdit za více než 4,-/km. Je to čistě na vás.

Verdikt

Musím se přiznat, že měsíc za volantem elektromobilů byl poměrně poučný a svým způsobem zajímavý. Uvědomil jsem si, že za poslední tři roky udělaly skutečný pokrok v rámci uživatelské přívětivosti a každodenní použitelnosti. Jasně, nejlevnější auto, kterým jsem jezdil, bylo za 1,5 milionu, což není málo, ale už si umím představit, že bych něco takového mohl mít doma, a to je posun. Jsem člověk, který najezdí víc než 60 tisíc kilometrů ročně. Minimálně jednou týdně musím ujet 300-500 km v kuse a při troše dobré vůle bych to asi zvládnul i v tom elektroautě. Kupodivu mě ani příliš neobtěžovalo dobíjení. Bydlím na pražském sídlišti, takže zásuvku rozhodně nemám před dveřmi. V práci také nemohu nabíjet. Přesto jsem většinu dobíjení zvládnul obstarat při čekání na děti, když měly kroužek, při návštěvě kina či planetária, 2x45 minut fotbalu taky stačí k plnému dobití. Večeře, oběd, nákup v obchoďáku, to všechno jsou běžné činnosti, při kterých můžete nabíjet elektromobil a vlastně tím ani nijak neztrácíte čas. Za říjen jsem ujel skoro 7000 km a čistě kvůli samotnému dobíjení, abych se dostal do cílové destinace, jsem zastavil čtyřikrát asi na 30 minut. Ano, jsou to dvě hodiny života, které mi nikdy nikdo nevrátí. Ale stejně jsem je využil k práci, kterou bych musel udělat asi večer doma, takže v tomhle případě nula od nuly pošla. Osobně bych si stále elektromobil nekoupil. Na to trávím až moc času na dálnici (a také mě příliš neuspokojuje pořizovací cena), ale pokud by mi ho někdo vnutil a musel bych s ním jezdit, asi by to pro mne už neznamenalo nepředstavitelný problém a dokázal bych se přizpůsobit a zvyknout si na to. A to je poměrně slušný pokrok. Uvidíme, kam se posuneme za další tři roky.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jimi
03. listopadu 2021, 08:21
7

Pořád je to jenom drahý koníček. Celkem chápu nadšence, ale ne každý má rád to omezení nutného plánování celého dne kvůli mobilitě. Pokud se tento "nový" trend neprojeví výhodou na hromadné dopravě lidí nebo zboží, tak jenom pro zabezpečení individuální dopravy je to málo. Zatím se to jeví jako zajímavá alternativa pro lidi, pro které není problém vysolit pár mega za povoz.

reagovat
To
Tommas
03. listopadu 2021, 09:12
9

Pěkně napsáno. Bohužel je to tak, že opravdu auta, která by mohla sloužit jako jediná v rodině začínají tak na 1,5 M. A i tak je to pořád o kompromisech.
Už 4. týden teď používám jako náhradní vůz Mazdu MX-30 (6ka je v servise). A toto auto je bohužel spíše taková parodie na elektromobil. Reálný dojezd tak 140 km, nabíjení max 40kW. Problém je, že v Belgii, kde žiju je sice dobrá síť nabíjecích bodů, ale většina ve městech a parkovacích domech je pomalých. Takže pak se bavíme o nabití z 20 na 80 % tak za 3 hodiny, což prostě společně s dojezdem znamená, že toto auto nikdy jako jediné auto nebude moci být. A to mám možnost pomalé nabíječky jak pár minut od domu, tak pár minut od práce, takže se to dá používat na denní bázi. Ale nějaký výlet nebo delší cesta se neúměrně prodlužují. Na druhou stranu, u většiny nabíječek se dá platit klasickou kartou a hlavně i jako, takto neregistrovaný uživatel se dostanu na cenu nějakých 5 EUR na 100km, což není rozhodně zlé.
I proto bych si auto typu elektrické 208/Corsy/Mini dokázal jako druhý vůz představit, bohužel ta návratnost investice navíc je tam pořád mizivá.

reagovat
Trinom
08. listopadu 2021, 22:50
0

No jo, MX-30 zoufale chybí ten range extender s wankelem.

To
Tommas
09. listopadu 2021, 09:29
0

To ano, ještě v létě jsem měl informaci od dealera, že by tato verze měla být na přelomu roku. Ale jelikož jsem od té doby nikde nezaznamenal podrobnosti, tak si myslím, že to bude později. Jelikož auto pořád ještě musím používat, tak postupem času se z toho pro mě stává taková japonská parodie na elektromobil.
Zaprvé je to opravdu náchylné na zimu - v létě jsem ji měl asi na 2 dny a opravdu se dalo ujet 180 km na jedno nabití, teď když nabiju na 100% tak auto ukazuje 155 km. A to tady rozhodně není ještě nějak zima.
Největší problém je ale to nabíjení. S kabelem, který mám k autu je opravdu možné max 7kW a minulý týden jsem prostě musel absolvovat cestu po dálnici Brusel - Eindhoven a zpět (140 km jeden směr). Což znamenalo 2 rychlonabíjení během 2-3 hodin a po tom druhém se auto nechtělo rozjet, protože vysoká teplota baterie - naštěstí čekání 5 minut. A to se bavíme o rychlosti 125 km/h na tempomat a nabíjení rychlostí 37 kW - víc jsem ani na 350 kW nabíječce z toho nedostal.
-
Komentář upraven 9. 11. 2021, 09:30:10

ro
rock
03. listopadu 2021, 09:43
11

Asi by mne neskutečně iritovalo, že na té dobíječce je nabíjecí výkon s desetinnou tečkou, zatímco dobitá energie s desetinnou čárkou :-)

reagovat
Pochtli
03. listopadu 2021, 10:08
2

Takže hlavní negativa zatím přetrvávají - pořizovací cena, dojezd mimo město (už rozhodně lepší, ale stále kompromis) a dobíjení (složitosti, zdlouhavost).

reagovat
Va
Vasek7
03. listopadu 2021, 10:11
5

Mel jsem pujcene elektoauto a kdyz jsem se potom vratil ke spalovacimu motoru tak me hlavne zacalo stvat, ze cestou z kopce nepribyva benzin v nadrzi.

reagovat
MB
MBMB
03. listopadu 2021, 10:25
-10

Spíš bych to definoval tak, že elektromobil funguje dobře ve městech kvůli nízkým rychlostem, a tím pádem nízkým jízdním odporům. Řada lidí se vyjadřuje ve stylem, jako kdyby rekuperace jako taková snižovala spotřebu. Což ale není pravda, pořád je to ztráta, jen menší, než kdyby to člověk propálil v brzdách. Čili to výrazně zvyšuje efektivitu ve městě oproti spalováku, ale teoreticky nejúčinnější je pořád jízda nízkou rychlostí bez rekuperace, jen s plachtěním.

Hovořit o polovičním dojezdu (předpokládám vůči WLTP) na dálnici je mírně přehnané. Je to pochopitelně horší, ale ne zas tak. Budeme-li se tedy bavit o plném dojezdu ze 100 % na 0 %. Něco jiného je vzdálenost mezi nabíjecími zastávkami na delší dálniční cestě s několika zastávkami, kdy člověk nedojede s nulou a nedobíjí do plna. Pak to rámcově 200-250 km u lepších elektromobilů s normovaný dojezdem 400+ km bude, ale to je hodně individuální. Každopádně dálniční spotřeba není dvojnásobná oproti WLTP.

Nicméně to, že i s takhle výrazně nadprůměrným nájezdem bez nabíjení doma šlo fungovat snesitelně, je určitě pozitivní zjištění. A dává to představu, jaké by to asi bylo pro člověka s nájezdem třeba jen 20 000 km ročně s nízkým počtem dlouhých dálničních přesunů a ideálně nabíjením doma. Pak je to úplně bez starostí a naopak už to má jen výhody.

reagovat
Fr
Frodo
03. listopadu 2021, 10:37
8

Četl jsi ten článek, nebo jen prolítl a máš potřebu obhájit elektro?
Já tedy čtu, že autor článek píše po osobní zkušenosti. Tak co sem plácáš kraviny něco o mírně přehnaných závěrech o dojezdu na dálnici? Prostě takovou udělal zkušenost. Takže si prosím místo jízdenky na vlak kup elektro a pak sem dej svoje zkušenosti.

Daniel Borský
03. listopadu 2021, 10:38
15

Dálniční spotřeba byla dvojnásobná v každém ze všech čtyřech elektromobilů, co jsem měl možnost vyzkoušet. Viz...

MB
MBMB
03. listopadu 2021, 10:47
-9

Osobních zkušeností se dají přečíst spousty a každá se liší. Já vím, jaké mají různé elektromobily WLTP a naměřené dálniční spotřeby ve 130 km/h. A není tam dvojnásobný rozdíl. To je holý fakt. Proto jsem to označil za mírně přehnané, protože ta spotřeba opravdu je výrazně vyšší, ale ne o tolik.

Daniel. OK, spotřeba 38 kWh/100 km rozhodně není dálniční jízda v rámci rychlostních limitů. Alespoň tedy ne těch českých. Tím se to vysvětluje, ale normální člověk za tolik jezdit nebude. Konkrétně Enyaq ve 130 km/h žere cca 25 kWh/100 km.

MB
MBMB
03. listopadu 2021, 10:51
-10

Koneckonců to jen potvrzuje ten rychlostní průměr 141 km/h. Čili jak říkám, za mě je to bez tohoto vysvětlení zavádějící údaj. Pod rozumným rychlostním průměrem jsem si v kontrastu s "ne, vážně nehodlám jezdit po dálnici na tempomat stovkou" představoval normální jízdu do 130 km/h a ne tohle.

ro
rock
03. listopadu 2021, 10:56
12

"...A dává to představu..."

Moc ne. Je to konkrétní človek žijící na konkrétním místě a trávící svůj čas konkrétním způsobem. Já jsem v té kategorii nájezdu 20-25 tkm. Dobíjení doma nepohodlně a s investicí (takže spíš ne), dobíjení v práci ne, do kina jdu jednou za rok (když dobře), na koncert častěji, ale to jsem rád, když vůbec najdu nějaké parkovací místo, natožpak aby u něj byla nabíječka. Na nákup >5 minut možná jednou za týden, ale nejsem si jistý, jestli tam mají nabíječku, na sport nemusím nikam jezdit, protože na něj vyrážím přímo z domu, na výlety -když už vyjedu- tak do přírody, cvičák pro psa, kam jezdím pravidelně, je sad uprostřed polí (a kupodivu tam NENÍ nabíječka). Dokonce ani do toho planetária nechodím tak často, abych na to mohl spoléhat s nabíjením. Za parkování neušetřím nic, protože tenhle úlet (a on to úlet je. Copak parkující elektromobil zabere míň místa než parkující spalovák?) provozují u nás snad jen v Praze - a kupodivu jsou i takoví lidé, co v Praze ani nežijí, ani nepracují.
Takže vlastně výhoda veškerá žádná a zůstávají jenom ty starosti.

krab
03. listopadu 2021, 11:08
16

MBMB, ty jsi fakt magor... průměr podle palubního PC 141 km/h na 59km úseku dálnice znamená, že byl určitě zrovna volnější provoz a řidič jel od tachometrových 120 km/h do tachometrových 160 km/h , čili úplně normálně. Ten údaj vždycky trochu proměřuje a to směrem nahoru, takže toto je reálná průměrná rychlost kolem 130 km/h , nic co by se vymykalo pravidlům když už se o to opíráš.. Ale to je vedlejší. Podstatné je, že ten Enyaq tímhle tempem spotřebovával jak si auto samo spočítalo 38 kWh na 100 km. No a to znamená, že by tímhle tempem dojel na plnou baterii maximálně 150 km vzdálenost, to je jednoduchá matematika. To je jako kdybych měl ze stejnýho koncernu podobný auto, Kodiaq TDI a oni mi do něj namontovali jen 15 litrovou nádrž. Já si vždycky při jízdách s vypůjčeným elektromobilem připadám, jako kdybych pořád jezdil s autem, kde je rozsvícená rezerva a jezdil furt na to hladový voko.

A pak máš teda ještě hlavně tu ekonomiku provozu: pokud by se koupil kWh elektřiny za nějakých 7 korun, což myslím tak nějak doteď bylo, tak je to v přepočtu na naftu něco jako 7,5 litru / 100 km , to bych tímhle průměrem s naftovým SUV dovedl jet úplně bez potíží také. A teď cena elektřiny stoupá, cena na rychlých nabíječkách bývá i přes 10 kč kWh , navíc na 2022 pokud dojde k dramatickýmu navýšení u ČEZu jak dnes píšou, tak už jsme úplně v jiných číslech. Takže pokud se udrží cena paliv příští rok do 40 kč / litr a současně cena elektřiny stoupne o tu zmiňovanou třetinu , tak se elektroauto fakt vůbec nevyplatí, snad jedině v případě že jezdíš jen v městský aglomeraci a máš na domě soláry, který vyrobí vlastní elektřinu a nabíjíš to tím doma. Vy fanoušci si to nepřiznáte, ale ten koncept EV aut se nejspíš začíná hroutit.

Daniel Borský
03. listopadu 2021, 11:09
12

MBMB: zkoušel jsem i 130 km/h. Tam si to vzalo k 28 kWh.

ro
rock
03. listopadu 2021, 11:13
4

Tohle dost odpovídá testům různých elektromobilů: spotřeba při 130 = normová + 50% (+- nějaké procento to docela sedí).
Co je hrůzostrašné je nárůst spotřeby při zrychlení o dalších relativně nicotných 10 km/h.

MB
MBMB
03. listopadu 2021, 11:44
-6

rock: Ano, rámcově je to nějakých +50 až 60 %. Proto jsem psal, že ne dvojnásobek. Spotřeba 38 kWh/100 km je obrovské číslo, na tolik se člověk jedoucí po dálnici bez překračování povolené rychlosti zdaleka nedostane. Kdo to chce pravidelně stovky km v kuse hnát po německé dálnici, tak pro toho to fakt není. To jsem nikdy nepopřel a tak to je.

Jinak ten rozdíl v konstantní rychlosti není až tak velký. Tesla 3 při 128 km/h žere cca 24 kW, kdežto při 141 km/h je to 30.5 kW. Čili nárůst "jen" 27 %. Ale to je obdobné i pro spalováky, aerodynamický odpor roste všem stejně. Rozdíl je ten, že při průměru 141 km/h (a koneckonců ani těch 128 km/h) člověk typicky už nemůže jet konstantně, ale musí část jet i výrazně rychleji a občas i brzdit, což tu průměrnou spotřebu zvýší. Nelze tedy úplně zaměňovat spotřebu při konstantní rychlosti a nějakém rychlostním průměru.

MB
MBMB
03. listopadu 2021, 11:50
-1

Oprava: ty hodnoty u Tesly 3 jsou výkon potřebný k překonání jízdních odporů v daných rychlostech. Z baterky se pochopitelně tahá víc, poníženo o účinnosti motorů a vybíjecích ztrát baterie.

Fr
Frodo
03. listopadu 2021, 11:55
4

MBMB, buď jsi trol, nebo debil. A nebo je tu ještě, moje oblíbená, třetí možnost. Jsi obojí dohromady.

Ostatním omluva za vulgaritu, ale to se prostě nedá.

beastar
03. listopadu 2021, 12:05
11

Frodo +1, Krab +1, Dan super článek a poznatky, fakt mě to bavilo. Mbmb jako vždy úplně mimo, pán z vlaku. Minule když sem mu napsal že je debil slušně dostal sem mínusy. Za mě je to trol a ještě vůbec nemá praktickou zkušenost s ev.

MB
MBMB
03. listopadu 2021, 12:48
-3

Frodo: Pokud vím, ještě jsme se tu na přímo nebavili, tak si dovolím jednou krátce reagovat. Je to zajímavé hodnocení mé osoby kvůli tomu, že jsem se ozval, když se mi něco nezdálo a následně jsme si tu civilizovaně vyměnili údaje a vyjasnili, v jakých podmínkách se k té dvojnásobné spotřebě dospělo.
Jsem tu znám jako někdo, komu se elektromobily líbí, případně i kvůli jiným názorům. A mnohé to evidentně dráždí pomalu už bez ohledu na to, co napíšu. V takové situaci není potřeba na mě reagovat, ani pro jednoho z nás nemá smysl ztrácet čas tím si tu něco psát, úplně se míjíme. Tak jen dopředu říkám, že to nebude mít žádnou odezvu, jako už například v případě kolegy Beastara. Ale stejně jako on si samozřejmě můžeš občas ulevit v podobném stylu, mně osobně to nijak nevadí a celkově to není moje věc. Není do diskuze na mém webu.

Fr
Frodo
03. listopadu 2021, 13:30
4

Tak je to jasný, trojka....
Fakt by mě zajímalo čím jezdíš, tvoje zkušenosti. A elektrický vlak se do takových věcí opravdu nepočítá.

beastar
03. listopadu 2021, 15:22
3

Odpovědi se nedočkáš tady pan Mbmb je rádoby nad věcí. Taky jsem se na to ptal. Jenže on ty zkušenosti prostě nemá. Tak nás tady raději krmí čísly z jiných testů a podobně. Neuvědomuje si že on je tu často za toho naprostého hlupáka. I když se snaží psát slušně. Pořád je to jen trolík. Bude to někdo, kdo reálně ani nemá rád řízení a podobně. Chodí se sem vyblít. To že na mě nereaguješ je jedině dobře s hlupáky si nemám co napsat. Být to na mém webu o motorismu už by si měl doživotní ban:)) Buďme rádi že zde jsou k nám obecně tak přívětivý. Tak to tady dal tapetu a sbírej minuska ve stylu novinky.cz. Já si počkám až jednou dáš třeba blog, nebo koment který řekne kolik těch ev si řídil. Praxe je trochu jiná mno.

krab
03. listopadu 2021, 10:38
5

Bylo to čtivé a pěkně napsané, jsem to zvládnul ráno brzo u kafe, četlo se samo. A zjištěním vlastně nepřekvapilo. Můj názor na elektro je známý, zase na stranu druhou nebudeme tomu vývoji upírat ten pokrok, kam se to za krátký čas posunulo. Od příšerného Leafu k celkem (ač silný nefanoušek tesly) k velice zajímavý trojce, která má už i rozumný nájezd anebo k Taycanu, kterej ti co v něm jeli překvapivě velebí...

Ale nic pro mě ovšem to tedy není a nebude. Na druhou stranu, kdyby se nevyvíjelo nic, tak by to dopadlo jako v ruským stojírenství, jejichž produkt (Niva 4x4) zrovna tento týden sedlám a řekl jsem si, že s ní budu jezdit teď schválně všude. Je to bizarní zábava, ale taky názornej příklad toho, kde bychom byli, kdybychom se nikam nechtěli v technice dál rozvíjet.

Každopádně jsem zvědavej kam se to s tou elektromobilitou posune a jak moc se ta auta vážně v příštích letech rozšíří. Zázrak nečekám, už i kvůli zvyšujícím se cenám el. energie, takže výhody (ekonomické) proti spalovákům začnou opadávat, na druhou stranu, pokud bude benzin za chvíli za 60 korun, budem chodit pěšky všichni :(

reagovat
Frankie
03. listopadu 2021, 18:16
2

Zajímalo by mě, kam by šel vývoj bez některých nesmyslných restrikcí a dotací. Tzn. vývoj daný jen tím, že by měl zákazník obecně zájem na úsporném, bezpečném a zároveň provozuschopném autě. Kdyby byly dány normy na emise, jak kdysi, bez CO2. Prostě co nejvíce přirozený vývoj. Ale vím, to se nedozvíme.

beastar
03. listopadu 2021, 12:06
9

Hezký čtení. Zároveň smutné že když chci funkční ev musím platit 1,5 mio plus. A stejně ho zatím plně nevyužiju na dálnici. O CZ nabijeni nemluvě.

reagovat
ro
rock
03. listopadu 2021, 12:16
3

Jo, tohle je docela trefené shrnutí elektromobility v ČR.
A ne, nebude líp.

beastar
03. listopadu 2021, 12:41
4

Ono není ani politická vůle ani jiná. Zatím ani energospolecnosti to moc neřeší. Mimochodem jak tu nahoře píše kolega z Belgie. Ve Švýcarsku si jde nabít auto na hodně mistech také platbou kartou za odebranou energii přímo. Bez registrace. Já naposled jezdil i3 ještě jen v Praze. A šlo to ale prostě po městě. Dále pár dní Teslu 3, auto se mi nelíbilo ničím jako auto, ale to nechám stranou. Jezdil sem město plus občas okresky. Když sem se pristihnul jak instinktivně jedu trasu 35 km mimo dálnici. Protože dálnice. Říkal sem si že už to chápu. Když s tím jezdíš furt to auto tě vychová. Proto všichni ti chudáci trpí stihomamem jak je to super. Pro vsechnyyyy.

Ono v ČR je 1,5 mio samozřejmě víc, než ve Švýcarsku, nebo Norsku, Belgii. I tak je to moc peněz i pro člověka co nedostatkem netrpí. Když jsou top auta z toho segmentu taková. Jak asi budou jezdit ty levnější varianty.

ro
rock
03. listopadu 2021, 13:01
8

To, že se nedá běžně platit kartou už nechápu vůbec. Proč je potřeba se ke koupi naprosto banální komodity registrovat? Copak na benzince po mně někdo povinně vyžaduje kartu příslušnýho řetězce? Nerozumím...

Pak je tam ještě otázka morálního i technického zastarávání. Někde u konkurence je test 10 let starýho Leafu se 110 tkm na hrbu. V podstatě je to nepoužitelnej krám. 10 let starej spalovák, co stál novej kousek pod mega a má najeto 110 000 km je třeba Audi A4 B8 (v základu, uznávám), která je tak akorát zajetá, je to jenom o jednu generaci zpátky proti tomu, co stojí nablejskaný v showroomech a dalších 10 let bude naprosto v pohodě sloužit.

eLzyx
03. listopadu 2021, 13:53
1

moje Tesla stála milion. Ano, je to 5 let stará ojetina, ale prostě to funguje. Nemusíš řešit otravné nabíjení přes čipy, kartičky, registrace, vystačíš si s domovem a Superchargery. Navíc jsem ji kupoval takto záměrně starou, protože má nabíjení zadarmo po celou životnost. Za ten milion jsem mohl mít i TM3 2019, ale to je poněkud méně luxusní auto.

krab
03. listopadu 2021, 14:09
5

eLzyx: když tu vidím teda reálnýho majitele Tesly (asi model S tuším) co byla tvoje motivace do toho jít? Uznávám, že superchargery zdarma možná jsou už argument. Jen mě zajímá jestli ti nechybí zvuk 6ti, 8mi válcovýho benzinovýho motoru, když jsi chtěl vlastně jestli to chápu správně luxusnější ojetinu. Za ten milion se dá pořídit leccos...

MB
MBMB
03. listopadu 2021, 14:52
-2

Dilema starší S, nebo novější 3, je zajímavé. Osobně bych asi vždy volil novější 3, pokud by mi nevadil sedan a o něco menší rozměry. Je obecně modernější, má CCS, rychlejší nabíjení, nižší spotřebu. Ale je to pochopitelně individuální, někomu může vyhovovat tradičněji pojatý interiér, vzduchový podvozek, liftback, svou roli hraje i ten free supercharging. Zajímavý by byl nějaký blog na toto téma.

beastar
03. listopadu 2021, 15:27
1

Blog o 3 ti klidně napíšu ale nebudeš rád. Ono já tím občas alespoň skutečně jezdím. U toho S tak jak to má Elzyx vymyšlený mi to přijde rozumný. V kombinaci doma superch. S tím že si to bude servisovat. Jo za mio je leccos, ale když vezmu v potaz že i Tesla. On za to dal svoje prachy za mě v pohodě.

eLzyx
04. listopadu 2021, 00:20
9

hodně jsem nad tím přemýšlel. Jezdit 21 let starým autem prostě není úplně cool, byť servisní náklady mizivé. Sice mi je okolí ukradené, ale občas mi přišlo, že se za mne baby styděly. Když se jelo někam za kamarády a ty tam přijeli 2-3 roky starými auty a my ... popelnicí. Kdyby byla aspoň hranatá, to už má opět tak trochu svůj styl.
Takže volba padla na zánovní Volvo. Opět. A víceméně jsem měl jasno. V60 T5, "Číňan z Belgie". Jenže jak už to tak u mne chodí, začal jsem nad tím přemýšlet. T5 má 250 koní, váží 1,8t. Moje S60 má 250 koní a váží 1,45t. K tomu automat vs. manuál a bylo mi jasné, že dynamika v pytli, to auto mne bude štvát. Takže twin engine. Ano, vím, existuje T6 s 310PS, ale ze dvoulitru? Raději když tomu bude vypomáhat elektromotor. Takže jsem si vyhlédl auto, vešlo se do limitu. Všechno fajn. Jenže si dělám takové ty kalkulace - brzdy, tlumiče, ramena, rozvody, olejový servis, hlavní díly co fakt nechceš kupovat na vrakáči ... takže i baterka. A v tuhle chvíli jsem se zhrozil. Za baterii chtějí půlmilion. Za 11kWh. V ten okamžik mi proběhlo hlavou "tvl, za to má Tesla celou 85kWh+ baterku". Do toho ty neustálé Volví proklamace, jako konec s kůží, Vmax 180 (tvl to jezdím někdy na okreskách, na dálnici bych překousl volant jak by mne to štvalo), veškeré esenciální sportovno zabijeme, zachráníme lední medvědy a já nevím co ještě. Do toho ty blbé kombinace barev - můžeš si vybrat šeď nebo nudu. Prostě mě začali štvát. Je to asi jako rozchod s partnerkou po 15 letech. Chvíli ty některé věci přehlížíš, jenže tě to po čase začne štvát a než aby jsi se trápil a trápil ji, tak je lepší to ukončit a zůstat aspoň přátelé. Což ve finále je i s tím Volvem, to druhé Volvo, 850 T-5R si nechávám.

Takže jinak ...

Nechám si staré Volvo a koupím k tomu staré Porsche 911. To má investiční potenciál, na tom neproděláš. Hm ... jenže se s tím budeš bát jezdit ostřeji. Tak co novější? Caymana. To by šlo, ne? Vstup do zadokolkového světa, to už má nějaké ty pomocníčky, to bys měl přežít. Náklady OK, není to extra složité auto. Co? Oh, wait, chceš bejt jednou fotříkem. A viděls na mnoha příkladech v okolí, kdy se narodilo smrádě a Porsche, Kaipan, GT86, MX-5, vytuněný Golf, Harley ... šel z baráku. Tvrdej můžeš bejt jakkoliv, ale jakmile ti jde o děcko, tak prodáš i hodinky po dědovi, aby byl klid.
Takže něco rodinného. Aspoň esenciálně :-) Tedy rychlý kombík, nebo liftback, případně sedan. Něco, co není vyhoněné ze čtyř flašek od piva, ale má to solidní základ. Něco, co si u baby obhájíš ... miláčku, dvě sedačky se do toho přeci vejdou, kočárek taky. Navíc je to velké bytelné auto, ochrání naše děcko, ten silný motor vepředu je jako beranidlo, vždyť s tím ani nejezdím rychle ... vážně chceš, abychom měli toho papírového xxxxxxx jako soused? Vždyť je s tím furt v servisu.

Jenže co, když všechny ta normální auta s velkými motory vlastně přestala existovat. Zůstal jen ten luxus segment. Audi, BMW - nikdy jsem neměl tyhle značky rád, celá ta komunita kolem se za ta léta nezměnila k lepšímu, takže je ignoruji dále. Alfa ve čtyřlístku drahá, jak pořizovačkou, tak servisem. Ford je mrtvej (pravda, nikdy to nebyl luxus), resp. tak jedině F-150, ale prodlužovák přirození nepotřebuji. Nedokázal bych si obhájit potřebu takového mastodonta. Ale líbí se mi. Jag XF 3.0V6 ... horký kandidát. Mercedes třídy E s benzinem ... kua to je drahý, sakra drahý, případně hodně snížit nároky na ročník. A to je všechno. Vlastně ještě mne zaujalo Porsche Panamera 4.8V8, překvapivě spotřebák docela OK, výdrž auta taky super, pokud se nekoupí dojetina po 20. majiteli, tak to bude perfektně udržované auto, co by mohlo sloužit věrně delší dobu. Nějaká ta komunita tu kolem toho taky je, leccos se dá řešit svépomocí. To by šlo. Jen ta spotřeba.
U všeho jsem i zvažoval servisní možnosti - je někdo v okolí, kdo se tomu věnuje? Můžu si ten servis dělat sám? Jak častý je?

A pak mi někde ve vyhledávání vyskočila Tesla model S. Za rozumné prachy. Pravda, bylo to podstatně méně, než za kolik jsem ji ve finále koupil, ale to je věc druhá. Ale začal jsem přemýšlet i jinak. Nejdříve proběhla taková ta konfirmace, že výkon OK, rozměry OK, užitnost OK, líbivost OK, operační rádius OK. Pak přišlo počítání za kolik to tak asi jezdí. Čistě z domovní zásuvky za 9000Kč/35000km (staré, letošní ceny). A to nepočítám to, že ušetřím ještě za elektriku na baráku. Kua to je zajímavý. K tomu ještě připočíst to, že na Superchargerech je to zadarmo. V hotelech či u restaurací je to zadarmo. Někde tu a tam je to zadarmo. Chtěl jsem FVE, tak bych to mohl přes léto krmit ze slunce, zadarmo. Internet po Evropě a Spotify zadarmo, v ČR bez dálniční známky, v Praze parkování zadarmo. Žádné emise na STK. No zatočila se mi z toho hlava. Najednou se mi otevřel svět (no jo vesničan). Najednou to už nebyly takové ty výpočty - potřebuju koupit tohle a maj to akorát v Praze, jenže to je výlet se spalovákem aspoň za 600Kč. Tak na to prdím. Volal kámoš z Prahy, že jsem se dlouho neukázal, ať přijedu. Jo. 600Kč doprava, 1000Kč za večer. Drahé "ahoj". Vždycky jsem se snažil spojovat víc věcí dohromady, abych rozložil tu cenu dopravy. No a to s Teslou nemusím, prostě jedu. Protože mě ta cesta stojí 30Kč? Začal jsem tedy zjišťovat servisní nároky a ... vykloubil jsem si hubu málem podruhé. Prakticky nejsou. Oleje nic, kabiňák stojí asi 300Kč, jednou za pět let v tom vyměnit brzdovku (se tolik nehřeje, takže lze asi užít delší interval), podvozek celkem drží, díly nejsou drahé (aftermarket existuje). Moment, já ušetřím tak dva-tři dny v roce na tom, že to nemusím servisovat. Tvl, to je super.
A teď to nejhorší. Co ta baterka? V podstatě čtyři varianty - chcípne v záruce, neřeším, dostávám novou, mám zase na pár let vystaráno. Chcípne po záruce, kde jsou ty zbylé tři varianty. Neautorizovaná oprava výměnou vadných modulů - kolem 50-100tKč podle rozsahu. To není tak zlé. Autorizovaná výměna za repas baterii, 250t Kč cirka. Hm, za ty 4 roky, co má záruku ušetřím kolem 500t Kč, tedy 250t Kč do kapsy. A poslední volba - autorizovaná výměna za novou baterii, snad o vyšší kapacitě (vím, že to v USA jde, v ČR mi řekli, že ne, ale ještě zjišťuju, jak tomu je v DE, A atp.), za cenu kolem 500-600t Kč. Je to darda, ale měla by opět vydržet 10let, což je 1,5 milionu úspora (resp. milion po odečtení ceny baterky).
Líbí se mi i možnosti retrofitů. Nechápu, proč to automobilky nedělají. Nacpat do starého auta nový info/entertainment, vylepšit některé funkce výměnou starého HW (řešil jsem nabíjení na CCS2 nabíječkách), mít neustále nové aktualizace map, ale i SW.
Pak už zbývalo popřemýšlet nad omezeními. Ano, je to trochu omezující auto. Ne že ne. Nevejde se mi pořádně na dvorek. Ale naučil jsem se parkovat s 1cm odstupem od plotu. Dojezd. Do práce - z práce, nakoupit, za zábavou. V plném luxusu, včetně plýtvání na předpřípravu auta, abych se nenachladil či nezpotil. Je mi úplně jedno za kolik to jezdí. Středně dlouhé trasy? Praha a zpět? V pohodě. Když pospíchám, dám to na otočku, když ne, tak si naberu elektriku zadarmo v Lovosicích, nebo ve Vestci, abych nemusel nabíjet doma. Dovolené, případně nákupy např. rare autodílů v zahraničí? Paradoxně super. Ano, je to plánování, ano, je to o nějakou tu hodinu víc, ale zadarmo. A když tu promarněnou hodinu převedu na peníze, kolik...

eLzyx
04. listopadu 2021, 00:27
6

... jsem ušetřil, tak v porovnání s mzdou - tolik si za hodinu nevydělám. Takže bylo jasno. Zbývalo se jen přesvědčit, že přitlačím dalších 250t Kč za bezproblémovější ročník (nad 2014), čtyřkolku/dva motory, panoramu, premium interier a next gen sedačky. To už je částka, která není úplně obhájená rozumem, ale spíše "chci". Úplně jsem nelpěl na autopilotovi, protože přeci jen rád řídím. Ale mám tam tu jeho první generaci. Na to, abych si po vyčerpávající práci pozdě do večera zajel do McD, zapnul na té naší I/13 autopilota a v klidu si snědl burger držíc jej oběma rukama, je to skvělé. Občas vyžaduje pozornost, ale stačí do něj šťouchnout kolenem.
A zbývá zodpovědět otázku, jestli mi nechybí zvuk 5, 6, 8, 10, 12 válce? Asi bych lhal, kdybych řekl, že ne. Nicméně i Tesla vydává zvuk. V podstatě jako stará turbodmychadla. Docela ječí. Potichu, ale ječí. Zejména zadní motor při akceleraci. Jen kolem není ten hluk spalováku. Je to pro petrolheada docela příjemné, byť chápu, že to někomu může vadit. Co ale je příjemné, tak audio. Není potřeba jej dávat ani extra nahlas, a hraje parádně i v běžných poslechových hladinách. Občas mi chybí i "kvadlání pákou", což bylo prostě já a stroj. Tesla je ... druhé já a já. V tomhle pořadí.

(předchozí příspěvek vidím zkrácený, tak tu je zbytek, snad ne duplicitní)

PB
04. listopadu 2021, 01:56
6

Nejuzitecnejsi rozvaha porizeni elektroauta, kterou jsem do dneska cetl:) Dik.

Goldies
04. listopadu 2021, 11:39
2

normálně to hod do blogu! Parádně sepsané a zasadil si semínko do hlavy :-)

krab
04. listopadu 2021, 14:00
2

eLzyx : díky za informace a jak píše Goldies přede mnou, taky mě napadlo, že bys to mohl překopírovat s nějakým úvodním obrázkem tvý Tesly do blogu, protože tak si to má šanci přečíst daleko víc lidí. Zajímavá úvaha. Mě to tedy semínko do hlavy nenasadilo, pořád se držím spalovacích aut, ale pomohlo pochopit proč si někdo takhle nakonec ten elektromobil vybere.

Sa
Sato
05. listopadu 2021, 00:28
0

eLzyx: fakt paradny rozbor! V tvojom pripade s tymi zadarmo supechargrami to dava zmysel. Ono sice tu elektriku zaplatit nakoniec niekto musi ale samozrejme to nie je tvoja starost. Inak obdivujem tvoje nastavenie priorit, dole pises, ze usetris 10k mesacne a ze je to celkom dost. Pri takychto pomeroch vysolit 1M za ojete auto znamena, ze si fakt nasenec. Len ticho zavidim, mna by manzelka zozrala :D

eLzyx
05. listopadu 2021, 01:40
1

tak je to 10k odhadem tenhle první měsíc, který je nekompletní, Teslu mám někdy od začátku druhého týdne. Ono to v reálu vychází na nějakých 12-13t Kč měsíčně, jen v palivu. Plus je nutné do kalkulace započítat všechny ty spalovací serepetičky - rozvody, vejfuk, oleje, filtry, svíčky, sem tam nějaké čidélko, častěji brzdy, dálničku, emise. To klidně tu tisícovku měsíčně taky dá. To je dohromady 150t Kč ročně. Hrubý odhad. To jsme na přinejhorším 7 letech "odpisů" pro srovnání s náklady stávajícího spalováku, kde už hodnota auta neklesá. Sice to vypadá jako "šul nul", nákladově jsem mohl zůstat u Volva, ovšem po celou dobu jezdím ve výrazně lepším autě. A zbavil jsem se poměrně šikovně peněz (já vím, zní to divně), pro které "nemám" využití. Inflace by mi z nich každý rok ukousla ranec. ČSÚ jsou lháři, jsem to počítal na vlastním spotřebním koši a jsem na 17% a to se držím hodně u země. 170t Kč ročně mi sežere náš stát ředěním peněz. To mě sere daleko víc, než že je teď můj účet poněkud tenčí. Prachy si zase vydělám. Neříkám, že těch 10-15t Kč je pro mne nějak zásadních, že by mi chyběly, ale já strašně nerad utrácím za něco, co vlastně můžu získat i jinak - levněji či dokonce zdarma. Já třeba kroutím hlavou i nad tím, že si u nás lidi jdou koupit kafe do automatu za 25Kč, když mají v patře mašinu na kafe a kafe, mlíko, cukr co hrdlo ráčí, zdarma. Jen jsou líní si ji připravit. A asi si nedokáží spočítat, že 20 pracovních dní x 25Kč = pětikilo měsíčně. Plus ještě podojí žrádlomat, kde v tom jsou taky aspoň za pětikilo měsíčně navíc. Litr. 12 papírů za rok. Pak brečí, že nemají prachy ...
Takže z mého pohledu je 25Kč za kafe taky dost, protože existuje alternativa "zadarmo", která je paradoxně i lepší. A to těch 25Kč fakt řešit nemusím.

A navíc ... jedna kamarádka mi řekla "ty vole, to je stahovač kalhotek". To se mi taky hodí. A ne že bych chtěl změnit styl spodního prádla :-) Ani nejsem "holkař", ale řekněme že probíhá výběrové řízení na moji "drahou" polovičku.

martin_100
05. listopadu 2021, 18:54
-1

Hele kolik toho nalítáš že ti tesla ušetří 10-15 litrů měsíčně? To musí bejt hroznej ranec pak zas nechapu to elektro. Leda bys to najezdil na spoustě kratkych pojížděk.
Já měsíčně projedu cca 15 stovek max dvojku když víc jezdim.

A co je na ježdění 21 let starym autem špatnýho? Taky kezdim na x akcí kde jsou různý znamý s různýma autama. Hele a nikdo tam neřeší golfa z roku 99 co má půl mio najeto. Je otlucenej odřenej a má několuk olechů v jiných barvách.

eLzyx
05. listopadu 2021, 20:36
1

kolem trojky měsíčně. Hezky za 11-12 litříků naturalu každých sto kilásků. Jezdím poměrně zvesela :-) Plus k tomu připočítávám ty extra náklady za spalovák.
Co se týče starého auta ... špatného na tom nic není, ale sám cítím, že to chce změnu. Mám to auto 10let. Vadí mi, že je poměrně nepraktické. Vadí mi, že je tam spousta mrtvých technologií. Třeba CD navi, pro kterou nikdy neexistovala mapa ČR - mimochodem auto je od nova v ČR. Tomu se říká skvělá podpora automobilky. Je tam analogová televize, přičemž Volvo nikdy neudělalo konverzi pro DVB-T či dokonce DVB-T2. Je tam autotelefon, který vyžaduje druhou SIM (nebýt borce z Volvoklubu, tak je pro tohle auto bluetooth sprosté slovo). Vadí mi, že to auto od novoty v některých místech v interieru vrže. A pak mi prostě přijde blbý, když mám nějakou vyšší funkci ve firmě a jezdím tím nejstarším autem, které prostě ani není cool.

Fr
Frodo
07. listopadu 2021, 09:46
1

já už jsem se zábavou - jízda na spotřebu začal. Ono to v Tesle ani jinak nejde. Dojezd sice docela velký, ale jakmile člověk na to šlape, tak těch 386kW baterku vyčerpá poměrně brzo.

Tvoje slova v jiném blogu. Tady je krásně vidět, jak ty co jezdí elektrem jsou hrozní pokrytci. Takže úvahu jestli se ti to vyplatí počítáš z toho, kolik ti žere spalovák, se kterým jezdíš z vesela. Proti tomu stavíš Teslu, se kterou jezdíš na spotřebu. Navíc, neznám nic víc otravného, než jízdu na spotřebu. Takže. Když tě Tesla nutí k tomuto způsobu jízdy je hrozné auto, i kdyby byla v ostatních věcech super. Prostě auto s takovou vlastnosti je křáp.

Fr
Frodo
07. listopadu 2021, 09:49
2

A že Volvo vrže? Tak to jsi zvolil v tomto ohledu prémiovku, Tesla je svým precizním zpracováním pověstná :D

beastar
07. listopadu 2021, 12:05
0

Tříletá Tesla bude vrzat stejně jak desetileté Volvo. Jízda na spotřebu může být v pohodě, když tím neomezuje okolí. Jinak mě osobně přišla Tesla jako jedna velká nuda.

Co chápu. Není nic otravnější než super výbava v autě. Která je zastaralá. Ano všechny ty DVD navi, TV analog, klima co mají dávno o tři řády levnější auta. V tomto ho chápu.

Slower
03. listopadu 2021, 12:35
4

Jako ja bych zrovna elektro auto i chtel a pro me vyuziti by bylo super. Cest, kde by se mi vyplatil spalovak je nakonec velmi malo. Dost mozna to je dano teda kombinaci korony a malych deti, takze nejezdim pres celou Evropu na prodlouzeny vikend. Nicmene jako druhe auto bych to chtel.

A hlavne bych nemusel jezdit k benzince. Me to opravdu stve, nikdy se to nehodi.

Jenze pak ty problemy - nejlevnejsi auta, ktere bych byl ochotny akceptovat zacinaji kolem milionu. To je dost penez. A ojetiny moc nejsou. Mimoto 3-5 let stary elektro auta jsou spis kramy s malym dojezdem a ruznyma podivotnostma (mozna krom Tesly, tam to je diskutabilni). A ten nejvetsi problem - bydlim v byte a obyc auto parkuju venku. A tam to nemam jak nabijet pres noc. A mam pocit, ze to je stejny treba u poloviny majitelu aut.

reagovat
eLzyx
03. listopadu 2021, 13:50
1

s tím nabíjením mimo domov je to blbý. Zkusil jsem si to cirka 14 dní, než mi přišla nabíječka, a nic extra. Dokonce jsem začal opět číst knížky, což jsem 20 let nedělal. Ale teď mám v autě Netflix, tak se to dá přežít i bez nich. A hlavně už mám nabíječku doma.
Na public nabíječkách nabíjím jen když je to zadarmo, zrovna jedu kolem a mám kolem co dělat (nakoupit atp.)

Csaba
03. listopadu 2021, 13:26
4

Stručně shrnuto z mého pohledu:
Do města, na rozvážku pizzy a podobně, na cestu do práce a za nákupy - ano.
Mimo město? Máš-li možnost dobíjet EV denně, doma a levně - ano.
Na dálnici? Někam dál, natož na dovolenou? Ani omylem.

Elektromobilita je v ČR stále v plenkách, uvidíme co přinese budoucnost.
Mě osobně (a jistě desetitisícům dalších) by něco elektrického, do města a blízkého okolí perfektně vyhovovalo
ale ceny nových elektromobilů jsou zcela mimo možnosti normálních lidí a zatímco koupě třebas desetiletého ojetého auta na benzín/naftu je pro nás všechny běžná a standardní věc, koupě stejně starého ojetého EV je téměř bláznovství, s vědomím že o tom 95% případných kupujících absolutně nic neví, nemluvě o stavu baterie a ceně za její výměnu, bude-li vůbec technicky/logisticky možná.



reagovat
eLzyx
03. listopadu 2021, 13:44
-3

v létě plánuji trip s Teslou dolů do Itálie + pak kus pobřeží Francie. Nevidím důvod, proč by mělo být problematické tam dojet (v rozumném čase). Ano, není to speedrun, 1000km na jeden zátah. Ale ten komfort cestování je úplně někde jinde. On i ten hluk spalováku docela unavuje. A ty "povinné" přestávky na nabíjení člověku taky dost pomáhají, aby byl pak fresh na místě a nemusel na půl dne odpadnout v hotelové posteli. A to nemluvě o rizicích spojených s usnutím z vyčerpání

Frankie
03. listopadu 2021, 18:24
-3

Nevím jak to má Itálie a Francie s poplatky na dálnici. Ale pokud je elektro osvobozeno, tak hodně usetris, až kolem 5 Kč na km. Pokud ne, tak ti nebude vadit, když pojedeš mimo dálnici, usetris dojezd.

ge
geralt
05. listopadu 2021, 21:15
5

@elzyx: to o fajn prestavkach bych vyenchal, predchozi uvaha je jasna, ale velebit povinne prestavky je imho zbytecny... proste je to voser, jelikoz nemas volbu. Ja si z benzinem taky muzu udelat prestavku, ale hlavne NEMUSIM:) Pockej az ukoncis vyberko na manzelku, rozmnozis se... ja napriklad potrebuju jet na itosky temer nonstop, jelikoz dite pozna, kdy ze zastavi a budi se :D

eLzyx
03. listopadu 2021, 13:37
-5

článek je napsán v podstatě tak, jako by neexistovala Tesla. Jak z hlediska počtu dobíjecích stojanů, tak z hlediska jejich snadné obsluhy, tak z hlediska dojezdu na dálnici ... tam jsem na nějakých 350-390km (72kWh reálně využitelná baterka - započítáno opotřebení, ale i psychologická hranice, kdy nechceš jet pod nulu, spotřeba kolem 20kWh při dodržování 130km/h). V praxi tě to moc neomezuje (pokud nejsi obchoďák), protože se prostě dojdeš ... s pískem, dáš kafčo, vyřídíš v klidu telefonáty. A mezitím se ti to nabije na dalších 250-300km v akceptovatelném čase kolem 30-40 minut. A pak už jsi ve většině případů na místě, kde to dotlačíš ze zásuvky přes noc.

Elektromobil resp. Teslu tedy již používám jako primární auto na vše. S náklady kolem 0,2Kč/km tomu spalovák nedokáže konkurovat. Spalovák si udržuji pouze na offroad, kdy se bojím o baterku. Ona by to zvládla, ale nechci to riskovat kvůli záruce.

reagovat
Csaba
03. listopadu 2021, 13:50
3

Článek D. Borský napsal tak jak ho napsal protože Teslou ten měsíc nejezdil.
Takže ano, Tesla ten měsíc pro něj (a pro nás co článek vzešlý z jeho osobních zkušeností s E-tronem, Enyaquem a eBMW čteme) opravdu neexistovala.
Zcela jistě je na internetu mnoho článků jak se žije a jezdí majitelům Tesly, fakt nemusí být i tady... :-)

eLzyx
03. listopadu 2021, 13:55
-5

Tesla je také elektromobil a protože to článek tak nějak nerozlišuje, tak se dovoluji ohradit, protože u Tesly je to jinak, troufám si říci, že lépe. That's all

Daniel Borský
03. listopadu 2021, 14:04
14

Článek je napsán, jako kdyby neexistovalo mnoho dalších elektromobilů (MB EQS je prý velmi použitelný elektromobil) :). Bohužel jsem s nimi v poslední době nejel a tudíž nemohu sloužit zkušenostmi. Teslou (model 3) jsem jel naposledy někdy před dvěma lety a úplně mě to nenadchlo a to ani stran dojezdu. Nicméně vím, že Tesla poměrně razantně aktualizuje a vylepšuje své vozy, proto si nedovolím označit dva roky starou zkušenost za aktuální a vydávat ji jako nějakou pravdu. Takže až mi někdo půjčí aktuální Teslu, rád se svezu a napíšu o ní. Teď bohužel při nejlepší vůli sloužit nemohu.

eLzyx
03. listopadu 2021, 14:11
-5

proto to doplňuji v diskuzi. Nelíbí se mi, když je to takové zevšeobecňující, takže člověk bez zkušeností to vezme jako mantru, že se to vztahuje na všechny EV. To prostě pravda není.

Ma
Martanone
03. listopadu 2021, 14:30
11

Elzyx: já teda Teslu vlastním zrhuba rok a půl, takže nějaké ty zkušenosti s provozem mám. A chtěl bych se tedy zeptat, co přesně z toho článku není pravda? Moje Tesla rozhodně má na dálnici nejvyšší spotřebu (asi o 80% oproti provozu mimo dálnici). Stejně tak musím svou Teslu dobíjet pomocí uživatelského účtu a nemohu na místě zapálit skrz platební terminál. Superchargeru tu také moc nemáme, 7 myslím. A provozní náklady mé Tesly jsou nižší než jsem měl u benzinaku. Co přesně teda nebyla pravda v tom článku?

MB
MBMB
03. listopadu 2021, 14:40
0

Za mě ten článek nevyznívá nijak špatně nebo zkreslujícím způsobem. Obzvlášť s ohledem na ten značný nájezd a nemožnost domácího nabíjení. Tesla je, pravda, v zásadě pořád na špici, co se parametrů týče, řada nových aut to však celkem dorovnává. Do toho má samozřejmě tu výhodu Superchargerů, navigace, která normálně naplánuje trasu včetně nabíjení atd., což mnohé elektromobily ostudně neumí úplně dobře. Výsledkem je, že i to dlouhé cestování může být výběrem správného vozu o něco příjemnější, než jak bylo popsáno, to je pravda. :D

Slower
03. listopadu 2021, 17:24
0

eLzyx - nechci to nijak popirat, ale jak se dostanes na naklady 0.2Kc/km? Pri cene elektriny, kdy 1kwh stoji 5kc, spotrebe 20kwh/100km mi to proste nevychazi. A to tak hodne, ze to nemuze byt (ne)zapocitanim nabijecich ztrat a dalsich drobnosti.

Ano, pokud nabijis z 80% zadarmo na superchargerech tak to asi jde. Jenze to zase nedela uplne dobre baterkam a hlavne to ztraci ten benefit v tom, ze si nabijes doma a nemusis skoro nikdy tankovat...

MB
MBMB
03. listopadu 2021, 17:35
0

Majitel elektromobilu jako velkého spotřebiče má nárok na levnější domácí tarif, kdy se dá nabíjet za cca 2 Kč/kWh.
Když se to zkombinuje se superchargingem zdarma a zdarma u supermarketů apod., tak to je asi reálná hodnota. Zároveň spotřeba 20 kWh/100 km je uvedena jako dálniční. Předpokládám, že ta kombinovaná je ještě o něco nižší.

eLzyx
03. listopadu 2021, 22:35
1

0,2Kč/km je kombinace free nabíječek např. u Kauflandu, Tesla Superchargeru a prozatím nízkého tarifu na EV. Dneska a včera jsem bral po cestě u ČEZ, stačilo se zastavit v blízkém Lidlu nakoupit a měl jsem nabité auto plus mínus o tolik, co jsem ten den projel (50km). Zadarmo. Ano, cena energií mi poroste, nicméně proti ní se hodlám bránit výstavbou FVE.
Doma aktuálně "dobíjím" víceméně jen to, co mi sežere preconditioning auta před odjezdem.

kotzitzaq
03. listopadu 2021, 21:29
2

Mám jen cca. dvouměsíční zkušenost s eGolfem, což není zrovna top class v elektromobilitě, ale s Daňovým názorem se plně ztotožňuji. Elektromotor je pro pohon daily auta skvělá věc - bez vibrací, bez hluku, zatáhne relativně silně bez ohledu na otáčky.. Ve městě dá spalovací klasice hrubě na prdel, ale za městem to už taková sláva není a dálnice je utrpení (ale opět zkušenosti jen eGolf a PHEV Superb). Důvod, proč nelze na nabíječkách platit kartou jsem taktéž nepochopil stejně jako systém tisíců různých kombinací paušálu, kWh zdarma a sazby za kWh. U benzínky si taky nevolíte, že jste taxikář, tak dáte dva ticíce paušál a tankujete 20 CZK/l, nebo jste sváteční jezdec, tak paušál neplatíte a tankujete 40 CZK/l. Je to prostě zbytečně komplikovaný bordel. Aktuálně mám v užívání jako daily PHEV. Primárně “tankuji” během pracovní doby v práci takže to až tak neřeším, ale za poslední rok užívání se (alespoň v Praze) rapidně zvýšilo využití nabíječek (zvláště těch zdarma u supermarketů :-)), takže ten plán dobít si něco málo během nákupu už v poslední době moc nevychází.

reagovat
martin_100
03. listopadu 2021, 22:30
2

Hele a ten fotbal nebo večeři taky počítáš do nakladů? Nevim jak často chodíš na fotbal či večeři.
Já třeba na fotbale nebyl nikdy a na večeři do hospody chodim párkrát do roka. Za to tankuju každej měsíc někdy i dvakrát. Dál při čekaní na nabití tak nějak nemůžu pracovat protože jaksi nejsem v práci. Mě ruty povídačky přijdpu že se tim elektromobilisti snaží nalhat do vlastní kapsy že to civění u nabíjecky je vlastně vůbec nesere.... Sere.

reagovat
eLzyx
04. listopadu 2021, 00:36
-1

tak to víš, že by bylo lepší dojet na Supercharger a nasypat tam během 2 minut plnou kapacitu, samozřejmě zadarmo. Ale svět ideální není, vždycky je to něco za něco. A pak je už jen otázkou co ti víc vadí. Čas, prachy (což je převlečený čas), to, že se neumíš nijak zabavit? Já třeba na superchargerech koukám na Netflix. Nebo si na půlhodinu dáchnu na zadní sedačce a pustím si k tomu relax hudbu. Vypnu vyzvánění na mobilu, aby mne nikdo neotravoval a nastavím si akorát budík. Někomu to může připadat jako mrhání časem, pro mne je to krátký okamžik, kdy můžu vypnout. Jindy na to nemám čas a to ani doma.

fortress
04. listopadu 2021, 11:07
3

To je hroznej cope co tu předvádíš.

martin_100
04. listopadu 2021, 21:14
2

Hele když donedu natankovat tak u toho nerelaxuju, nečumim na netflix ať už to je cokoli. Prostě

martin_100
04. listopadu 2021, 21:16
3

naleju plnou zaplatim a za měsíc ahoj.
Ty si tady ukázkově lžeš do kapsy aby sis ospravedlnil ten voser sám před sebou. A cpát baterky do plna za pár minut znamená že je brzo popravíš. To asi nechceš.

eLzyx
04. listopadu 2021, 22:30
0

tak to asi moc nejezdíš, když ti stačí plná na měsíc. To je pak jasné, že nevidíš ten finanční dopad jako já. Já dával do Volva plnou každý týden. A jednu dobu (5 let) dokonce každé dva-tři dny. Na pumpě mne znaly jménem, vlastně na dvou. V Praze na D8 a u nás ve městě. Za měsíc jsem utratil takovou sumu, že někteří za tuhle částku dokonce žijí. Víš jaká úleva to teď pro mne je, když vidím, jak mi hned ten první měsíc zůstalo deset tisíc navíc? Desítku, co mohu třeba investovat? Nebo s nimi někomu udělat radost?
A že tu a tam skejsnu na public chargeru, takže se musím nějak zabavit? Mi za to stojí. Tu desítku navíc mi v práci nedají, přesčasy vedoucím neproplácí, máme si to zorganizovat tak, aby přesčasů nebylo potřeba.
A naopak - nemusel jsem vzdát komfortu, luxusu, výkonu. Jezdit třeba dieselem, ještě navíc nějakým úsporným, je pro mne větší utrpení, než stát občas na nabíječce.

fortress
04. listopadu 2021, 22:51
2

Problém elektromobility je hlavně v tom že moc dlouho nevydrží tenhle poměr elektromobil : nabíječka cca 8:1 jako je tomu teď. A to je zatím elektrovůz gimmick pro bohaté kteří mohou nabíjet doma nebo vzít jiné auto. Až bude dost EVs i mezi plebsem co ho třeba nafasovali v práci v rámci ESG politik nebo si vlastnictví tak krásného povozu vyseděli před branou autobazaru jako ty tak aby sis nedáchnul třeba přes noc. Problém EV je totiž že zaberou ten stojan a prodlouží o to čas dalšího nabíjení chtivého. To bude obecně problém na místě kam je třeba dojet, ale nabíječek tam nemůže být neomezeně.

eLzyx
05. listopadu 2021, 01:47
0

tak já řešil aktuální situaci, kdy využívám toho, že ač na to nejsou dotace, tak to "dotované" trošku je. Žádná spotřební daň, žádná dálniční známka, někde odpuštěné parkovné. Někde nabíjení zdarma. Plus benefity konkrétního auta - Supercharge free, záruka na pohon a baterku bez omezení kilometrů, internet free. Koupit to později, tak buďto koupím auto bez záruky, nebo bez Supercharge free.
Teď mám prostor během několika let rozpoznat, jestli můj myšlenkový pochod byl správný nebo ne. A třeba se toho zavčasu zbavit. A nebo pokud uvidím, že je to spolehlivé, tak pokračovat.

Když bude situace s nabíječkami mizerná a mne to bude omezovat, tak se třeba vrátím ke spalovákům. Nebo třeba vymyslí nějaké jiné druhy pohonů. Já jsem poměrně myšlenkově pružný.

Daniel Borský
05. listopadu 2021, 16:37
0

Martin_100: na fotbal chodím většinou tak jednou, dvakrát za měsíc. Obědvám víceméně každý den a na večeři asi jednou až dvakrát týdně. Do nákladů na provoz to však nepočítám, neb to jsem činnosti, které provádím nezávisle na typu vozu. Nepočítám to ani ke spalovacímu autu. Ale zrovna ten fotbal není úplně drahá věc, 50 korun za klobásu, kterou si tam dám se v provozních nákladech docela ztratí :)

martin_100
05. listopadu 2021, 19:01
-1

Dane budeš se divit ale i já obědvam i večeřim. Dokonce to činim denně. Jenže jim bid v praci nebo doma. Pokud bych jezdil na jídlo někam do restaurave kde bych mohl nabíjet elektro auto pak bych rozhodně musel to jídlo počítat do nákladů. Na jídlo do restaurace chodim jednou za měsíc spíš za dva. No a teď když zpívající ministr nařídil že se do hospody musí kupovat vstupenka za 2 kila až litr dle typu, už do hospody ani chodit nebudu.

Jakub Pospíšil
06. listopadu 2021, 13:55
2

Touhle logikou bys měl do nákladů za nájemné a bydlení počítat svojí hodinovou sazbu strávenou přípravou jídla doma.
Holt někomu se více vyplatí každý všední den zajít do restaurace, než si ubírat přípravou krabičky s obědem z času svého, nebo svých blízkých.

beastar
06. listopadu 2021, 14:18
1

:D Já nevím každý to máme jinak. Ani já nechodím do restaurace denně na jídlo. Celkově tak 3x za týden. Nikdy by mě nenapadlo to brát jako ztracený čas. Martina by asi dle toho co píše nenapadlo zajít třeba jenom na kávu. Mě to napadne tak 10x za týden. Opět by mě nenapadlo brát to jako něco do nákladů. Na ev mě toho vadí fakt moc. Na většině. Nabíjení bylo ale to nejmenší. Čas byl. Přestože sem si v Tesle ani i3 relax hudbu vzadu nepouštěl. A náklady na provoz řekněme myšleno phm jsem neřešil. Ono u toho současného velkoobjemového benzínu to taky neřeším. Kdyby ano tak při současné ceně bych začal jezdit vlakem jako Mbmb. Btw opravdu někdo, až na minoritní případy dnes kupuje za 1,5m auto aby šetřil na phm. U ojeté Tesly je to asi jinak... A jak už tady zaznělo X krát. Do města super nějaké menší Elektro bych vcelku využil. Jenže bych to musel mít teď jako páté auto... A to je blbost.

beastar
06. listopadu 2021, 14:25
1

Jedna plná za měsíc mě pobavila moc. Já tankuju dvě týdně a to jezdím s tou popelnicí ekonomicky. Ono tady to s těma tricitkama a 120 na dálnici stejně jinak nejde. Proč to píšu..
To že část lidí, co mají job kam nejezdí a v rámci práce nejezdí víme. Jsou ale i ostatní třeba já a další kteří skutečně tankujeme častěji...

martin_100
06. listopadu 2021, 16:43
-2

Ale jo chápu že kdo auto piužívá pracovně ten tankuje často. Taky sem taknkoval obden někdy denně 150 až 200 litrů ppdle toho kolik jsem najel.
Jenže teď nejsem na cestách ale v dílně. Takže 15x za měsíc 19 km do práce večer to samý domů. Když jsou nějaký pojíždky nebo veljet tak netankuju jednu plnou ale třeba dvě za měsíc. Jasně na tuto ježdění by byl elektrák ideální. Jenže ty prachy radši nacpu do zvelebování baráku nebo třeba do nějaký dovolený. Takže jezdim golfem za 25 tisíc už 3 roky a stačí mi to. Prostě sem lakomej vzít půl až třictvrtě mio a vyhodit to za elektoauto. To by mi ani nedělalo radost. To mam radši radost z nový střechy, teď aktuálně dodělávam novou koupelnu, chci pergolu a vydláždit vjezd do garáže, zrenovuju trabanta a tak..... To mi dělá radost a přináší vetší užitek než elektromobil kterej tak nějak prostě nechci ikdyž by možná byl racionální volbou.

BonfireCZ
04. listopadu 2021, 10:40
0

Jako já bych třeba chtěl elektroauto (ne místo spalováku, ale jako doplněk ke spalováku), ale nechci tablet s kolama. A taky bych nechtěl auto, které mě bude nutit do vlastnictví smartphonu, to fakt teda ne.

reagovat
eLzyx
04. listopadu 2021, 11:14
0

pokud by to mělo být jen na provoz po ČR, tak by teoreticky mohlo vyhovovat třeba BMW i3, nebo starší Fiat 500e. Displeje tam sice jsou, ale nijak zásadní pro ovládání auta, jako je tomu např. u Tesly. Smartphone teoreticky nepotřebuješ, pokud se ti z ČEZ, E.On, PRE podaří vymámit čipy.

BonfireCZ
07. listopadu 2021, 07:34
-2

No nevím, zrovna i3 a 500e jsou obě ošklivý káčátka. To možná radši nějakej Leaf, a nebo se osobně těsím na zkušenosti s Dacií Spring. Já jsem co se výběru auta podobně přísnej jako u výběru smartphonu (ve výsledku žádný smartphone nemám, protože jsem si žádný nedokázal vybrat, všechny mi nevyhovují), a možná proto postupně skupuju auta, protože možná jednoho dne přijde doba, kdy nebude existovat jediné auto, co bych chtěl řídit. Prostě nesmí být úplně ošklivé, a musí dělat to, co chci já. A ne to, co si vymyslel nějakej frikulín, nebo to, co nařídil nějakej kretén "seshora". Sedlám elektrickej skútr, a byť baterku mám už skoro K.O., tak všechno ostatní má "normální" - jede kam já chci, nemá to dotykový displeje všude možně, nemá to žádný sledování co dělám, žádný asistenty, baterie se chová jak já jsem si vlastní BMS nastavil apod.
Můj epic want je první generace Tesly Roadster. Elise s elektrickým pohonem, všechno jednoduché, přímé, a nenápadnej panel na ovládání auta vedle volantu. Krása v jednoduchosti a ryzosti - tohle je elektrické auto, ne ty dnešní tablety na kolech. Možná jen bych vyměnil baterie za LiFePo4 (osobní bezpečnostní preference). Dnešní Tesly (a obecně všechny nové auta, především elektrické) nemůžu vůbec vystát, je to naprosto něco jiného. Krám co nemám pod kontrolou co mě sleduje - děkuji, nechci. (A to všude kudy chodím teslu chválím celkově za technologický pokrok a houževnatost pohonných soustav)

PepaSFI
07. listopadu 2021, 09:33
1

no já vím že vzhled je věc osobního vkusu ale i3 mi připadá na elektro hodně vzhledově povedený, jen mi přijdou zbytečný ty půldveře. A ta 500e je prostě pětistovka, od klasiky se liší jen v detailech. Ale jo, je fakt že by tam nemuseli tak výrazně dávat najevo " hele mám ucpanej předek, jsem električka", což bohužel platí obecně pro skoro všecky EV varianty běžných aut. Leaf v současné generaci už trošku vypadá, nebo jsme si zvykli. Ale ty starší, to bylo vobludárium.
Pokud jde o tabletství, kamarád má elektrický Citigo. Nebýt příliš okatě zaslepený přední mřížky, tak je to vlastně úplně normální auto, akorát, jak to on komentoval, to nevrčí. Dojezd kolem 200km na hopkání kolem chalupy stačí. Používá to i na pracovní cesty, má pekárnu, takže pracovní pojíždění kolem firmy je v blízkém okolí, taky v pohodě, nabíjení ve firmě už má vyzkoušený, už před pár lety jezdil ev dodávkou. A uvnitř je to úplně normální Citigo, jen má jinou šaltpáku a jinak popsaný budíky. Ano, má to budíky, opravdický s ručičkama, žádný omalovánky. Dokonce i palivoměr. A má to normální výkon malýho auta, jede to normálně, nemusí nikomu předvádět jak to rozšlápne mustanga.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Suburban Z71 2002
Chevrolet Suburban Z71

2002 rok výroby
285 koní výkon
5 327 ccm objem

Plymouth Prowler  2003
Plymouth Prowler

2003 rok výroby
268 koní výkon
3 500 ccm objem

Ford F150  XLT 1994
Ford F150 XLT

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 ccm objem

Chevrolet Corvette Stingray MANUAL Profi lak V ČR 1971
Chevrolet Corvette Stingray MANUAL Profi lak V ČR

1971 rok výroby
270 koní výkon
5 700 ccm objem

Dodge Charger 6,4 SRT  2012
Dodge Charger 6,4 SRT

2012 rok výroby
480 koní výkon
6 400 ccm objem