načítám data...

Autíčkář se ptá: Vysoký věk vozového parku. Problém či nafouknutá bublina?

Stáří vozového parku u nás roste. Je to reálný problém nebo na tom už tolik nezáleží?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Nevím, zda-li jste si toho všimnuli také, ale přijde mi, že poslední dobou se opět v médiích objevují články, bijící na poplach, protože prý máme starý vozový park. Průměrné stáří automobilů u nás dosahuje v současnosti téměř 16 let, což nás údajně řadí někam na úroveň Rumunska či Litvy. V souvislosti se současnou ekonomickou situací to navíc vypadá, že se toto číslo bude v blízké budoucnosti ještě zvyšovat. Dost možná se tedy dostaneme až někam k 18 rokům. Pokud pominu, že průměrný věk automobilů vlastně nic moc neříká o reálném stavu u nás provozovaných automobilů (byť si o tom nedělám kdovíjaké iluze) a bylo by vhodné sledovat spíš jakýsi medián reálně provozovaných vozů (když máte v garáži třicetileté auto pro občasnou víkendovou radost, ale jinak jezdíte zbrusu novým vozem, pak přispíváte do průměru číslovkou 15), pak se zároveň ptám na jedno. Je opravdu toto vyšší číslo reálný problém? Já si totiž myslím, že to až tak žhavé není a hned vám zkusím vysvětlit proč.

Ono totiž 18 let dnes není, to co bylo 18 let například někdy koncem devadesátých let, či začátkem nového milénia. Tehdy totiž plnoleté auto znamenalo model, který se dělal někdy na začátku osmdesátých let, konstrukčně se často jednalo o vozy z konce let sedmdesátých. To přinášelo problémy v podobě mizerné pasivní bezpečnosti, čistoty provozu, protože tehdy si s emisními limity nikdo hlavu příliš nelámal a často chybějící základní prvky výbavy, mezi které dnes řadíme například klimatizaci, nebo elektrické ovládání oken či zrcátek. Rozumím tomu, že někomu takové auto může vyhovovat i v současnosti, ale nalejme si sklenky čistého vína. Běžný mainstreamový provozovatel automobilů tyto prvky výbavy rozhodně ocení, protože mu prostě a jednoduše ulehčují život. Jenže doba se posunula a dnes plnoleté auto nabízí velmi podobné prvky výbavy jako to zcela současné, byť samozřejmě třeba ne tolik propracované. Pasivní bezpečnost je na slušné úrovni a splňuje emisní normu Euro 4, což není úplně špatné. Kam tím mířím? Ukáži na několika příkladech.

Je jasné, že vozy té nejvyšší kategorie, budou splňovat moderní nároky asi pravděpodobně lépe než ty levnější, navzdory tomu (a zároveň právě kvůli tomu), že právě v této kategorie se zavádí moderní technologie nejdříve. Takový Mercedes třídy S, generace W221 je vozem, který by zcela vyhovoval i zcela aktuálním nárokům na moderní automobil. Vysoká úroveň bezpečnosti, bohatá výbava, obsahující prvky, co většina aut nemá ani dnes. Skoro by se chtělo naznačit, že vlastně ten mezigenerační posun není takový a aktuální třída S není o tolik dále. To samozřejmě není pravda, což vynikne obzvláště při přímém srovnání. Nic to však nemění na tom, že takové starší auto je zcela bez problémů použitelné i dnes, pokud člověk nekašle na údržbu, která samozřejmě není levná. Totéž samozřejmě platí napříč touto nejvyšší kategorií vozů. Audi A8 D3, Maserati Quattroporte páté generace, či Range Rover L322, to všechno jsou vozy, který v pohodě obstojí i současnou optikou. Chápu však, že jejich provoz není levnou záležitostí a není pro každého. Dají se tedy najít vozy, které budou splňovat dnešní nároky, avšak nebudou ustřelené provozními náklady? To víte, že ano.

Začnu rovnou na tom našem domácím rybníčku. Škoda Octavia druhé generace je dnes plnoletým automobilem. Její údržba není zrovna raketová věda. A přijde vám snad, že by to bylo beznadějně zastaralé auto, které by neodpovídalo dnešnímu provozu? Pasivní bezpečnost na úrovni, dostatečně čisté motory (především ty zážehové), zcela odpovídající prvky výbavy. Zrovna nedávno jsem pro jednoho známého vyhledával dvojkového Scouta a reálně jsem si říkal, že to auto je vlastně zcela dostačující i dnes a po dlouhém přemýšlení, co by mi tam tak chybělo, jsem přišel tak akorát na mobilní konektivitu. Asi by mi chybělo Carplay/Android Auto, což se samozřejmě dá řešit aftermarket možností. Ale jinak bych s tím dokázal žít a to jsem poměrně náročný uživatel. A není to jen Octavia. Namátkou například Alfa Romeo 159, BMW řady 1, trojkové BMW E90, pětkový Golf, Lexus IS a tak dále. To všechno jsou vozy, které sa dají zcela normálně používat i dnes a vůbec nezáleží na tom, že je jim 18 let. Dnešní plnoletost není ta samá plnoletost, co dříve.

Jak se díváte na problematiku stáří vozového parku vy? Jezdíte nějakým takovým plnoletým vozem? Myslíte si, že to může být plnohodnotné řešení v dnešní době? Diskuze je vaše…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PanHAJZL
01. února 2023, 07:31
-16

Tak hlavně, nalejme si čistého vína...čím je to způsobené? Jsme montovna/skladiště evropy, máme jedno z nejvyšších zdanění, nejdražší žrádlo a energie. Zatímco průměrnej němec si s +/- stejným lajfstajlem, jako česká jitrnice koupí bez problému koupí novou popelnici, tak tady je problém pro rodinu i s nadstandardním příjmem našetřit 300 - 400 papírů, natož je ještě vypláznout za pekáč, že? Jo, máme tu tolika let po hadráku ten super kapitalismus

reagovat
HeavySmoker
01. února 2023, 11:49
11

Človek čo má v ČR plat 30 tisíc čistého patrí medzi 5% najbohatších ľudí na celej planéte. Len pre trochu perspektívy ako sa tu vlastne žije.

ro
rock
01. února 2023, 13:54
-6

Já zrovna čtu, že průměrná hrubá mzda v Číně byla v r. 2021 31100 RMB / měsíc. Což je při současným kurzu juanu a po zdanění něco okolo 70-80 t. čistýho. Dál, "civilizované" země, které jsou s platem před námi, mají dohromady něco přes miliardu lidí. To máme dohromady 2,5 miliardy lidí v těchdle zemích, možná třetina z nich bude mít plat než těch 30 000 => nejsme v intervalu 0-5 %, ale spíš někde 20-40 %. Ale furt docela OK.

ro
rock
01. února 2023, 13:55
-2

..."20-25 %" jsem chtěl napsat

HeavySmoker
01. února 2023, 14:24
8

rock: Väčšina ľudí v Číne je úplne mimo systém (žiadne dane, žiadne benefity), hlavne na vidieku a životná úrveň je tam ako v románe Boženy Němcovej, vrátane absencie teplej vody alebo všade prítomných črevných infekcií (básničky strany o vyriešení chudoby sú mimo realitu). Do systému a štatistík sa dostane zhruba 9% populácie vo veľkých mestách. Podľa oficiálnej čínskej štatistiky pre súkromný sektor v mestských oblastiach je ročná mzda v prepočte zhruba 200 tisíc Kč. V Číne fakt normálny väčšinový človek žiť nechce, petrolhead už duplom. Fakt sa tu máme ako prasatá v žite a nemenil by som. Je ale normálne a vlastne správne že sa porovnávame s tým kto sa má lepšie (napr. to Švajčiarsko). Je to tlak na to aby sme nespali a posúvali sa ďalej.

krab
01. února 2023, 14:30
2

Taky jsem to našel, ale moc se mi to nezdá ... kdyby to bylo tolik, tak tam tak masově nevyrábíme. Protože tolik peněz si běžně nevydělává ani vzdělanější část populace na Taiwanu, ty poměry zhruba znám. Co platí, že Čína je jednou z průmyslově vyvinutou oblastí s nejrychleji rostoucími platy, což už je delší dobru celkem problém, pro různé obory, taky se hledají cesty jak z Číny ven...

Spíš mi přijde realističtější data co jsou tady: tam by to odpovídalo na cca 350 tis kč / rok (patrně před zdaděním) a samozřejmě je to průměr, jsou tam oblasti s obrovským počtem lidí co žijí pod hranicí brutální chudoby. Myslím si (můj odhad) že lepší životní úroveň než statisticky průměrný Čech bude mít maximálně 10% všech Číňanů , víc určitě ne.

Přeloženo do řečí aut: Počet obyvatel v Číně v roce 2022 byl 1,41 miliardy jsem našel a počet registrovaných aut 319 milionů , tzn. každý pátý Číňan má auto. V ČR je počet registrovaných aut 6,4 milionu a tak v přepočtu na obyvatele má auto každý druhý.

Jako ono z těch statistik lezou koikrát blbosti, ale tady třeba na tomhle příkladu se dá usoudit, že tu skutečně máme životní úroveň daleko vyšší než prostě drtivá většina obyvatel planety

jbigllesCZE
01. února 2023, 15:02
0

@PanHAJZL minusy nechapu, aktuálně domu nosim v prumeru 40-50k cisteho a jak pises, na sporaku moc penez neni a to mam 2 20 lete pekace....ale nestezuju si :)

af
afro-r1
01. února 2023, 15:27
4

Dovolim si glosovat tento oblibeny styl prispevku a la Novinky. cz:
Tak hlavně, nalejme si čistého vína...čím je to způsobené? (Mame v hlave utkvele, ze) jsme montovna/skladiště evropy, máme jedno z nejvyšších zdanění, nejdražší žrádlo a energie. (takovi Nemci dani malo zradlo, zato extremne platy - takze profituji hlavne natahovaci rukou, Nemecke ceny elekriny a benzinu bych pral platit kazdemu podobnemu stezovateli) ) Zatímco průměrnej němec si s +/- stejným lajfstajlem, jako česká jitrnice koupí bez problému koupí novou popelnici, tak tady je problém pro rodinu i s nadstandardním příjmem našetřit 300 - 400 papírů, natož je ještě vypláznout za pekáč, že? (prumerny Nemec si mozna koupi novejsi auto, na druhou stranu je pro nej vlastni bydleni mnohem nedostupnejsi, vetsina je v najmu) Jo, máme tu tolika let po hadráku ten super kapitalismus. Na to me napada snad jedine: Nekteri lide by byli chudi, i kdyby se penize valely na ulici.

Mechanik
01. února 2023, 17:01
2

Před 10 lety jsem v Číně byl, Ing elektro v nadnárodní společnosti bydlící ve velkém městě měl plat 6500,- na naše a to si pískal jak se má fajne. Byl jsem u něj doma a teda tady by takhle nikdo nežil a aby ke všemu říkal že se má dobře.

Sa
Sato
01. února 2023, 18:26
1

Mechanik: 10 let je pre cinu ako tu 30, fakt tazko zrovnavat
Tak obecne: Je tu fakt strasna bieda, asi az taka ze vlastne vsetci maju vsetko, ze sa nikomu ani nechce manualne pracovat. Mozno ani pracovat obecne. Mam znamich ktorych terajsia inflacia postihla celkom tazko, ale aby si polozili sami plavajucu podlahu, tak to ani nahodou...

jbigllesCZE
01. února 2023, 19:07
1

já pokládat podlahu, tak mne to stojí víc, než někoho zaplatím (protože to zkazím), bude to hnusné a ještě budu nasranej, kolik jsem tím zabil času......:)

MB
MBMB
01. února 2023, 19:30
2

To je z nějakého pochybného zdroje, průměrný Číňan 30 000 CNY měsíčně rozhodně nebere, taková Shanghai se tomu maximálně lehce přibližuje. Jinak je to něco pod 10 000 CNY.

Mechanik
01. února 2023, 20:18
1

Je to absolutní blbost, ale lidi věří čemu chtějí věřit

Jimi
01. února 2023, 07:47
6

To staré S-ko není moc vzorovým příkladem, co chcete provozovat, pokud nejste automechanik s dílnou.
Kolem komína je to jedno, ale mít spolehlivé 20+ auto na delší trasy je občas loterie. Většinou je už potřeba vyměnit všechny plastové, gumové těsnění motoru a pár dílů kolem, mimo náročnější běžné údržby. Občas se už něco pokazí v interiéru, stropnice se už taky někdy hlásí o renovaci. A řídící jednotky taky nejsou navěky. Občas celý motor nebo celá přístrojovka ven. Už to chce prostor a dost času na koníček.

reagovat
Daniel Borský
01. února 2023, 09:00
5

Jasně, údržba a provoz starého auta jsou náročnější, tím spíš pokud se jedná o luxusnější třídu. Ale o to mi primárně nešlo. Hlavní myšlenka byla co do morálního zastarávání. Když bychom v roce 2000 postavili vedle sebe tehdejší Focus a Escort z roku 82, tak by to byly naprosto jiné světy, které měly společné tak asi kola a volant. Dneska, když vedle sebe postavím Octavii 2 a Octavii 4, tak myslím, že rozdíl už nebude zdaleka takový jako dříve.

Trinom
01. února 2023, 09:08
0

Provozovat 20-leté auto tak, abych se na něj mohl kdykoliv spolehnout není žádná loterie. Stačí běžná údržba a trochu péče. Samozřejmě, výběr auta taky může se spolehlivostí řádně zamíchat.
A nic to nemění na tom, že na road trip si stejně radši vezmu některého ze svých veteránů (je to docela prdel, když se mezi ně řadí i poslední Mazda RX-7 :D ).

Frankie
01. února 2023, 11:29
2

Ano, s tím morálním zastaráváním naprosto souhlasím. Po běžném zavedeni ABS, airbag, katalyzátoru a emisních norem 4 a výše, důrazu na nárazové testy ta auta splňují běžné požadavky a ten rozdíl mezi novým a autem 18 let starým v tomto základním není dramatický. A pak to je právě o tom aktuálním stavu, údržbě auta. Nejhorší to je dle mě ohledně koroze a emisí. No a tam je problém v kontrolních stanicích, ale ne jen v nich, ale i v těch z nás, kdo chce protlačit kontrolou a nadále provozovat auto, které při tom nevyhovuje.
S kabrosem se mi daří procházet STK a emise bez závad a bez úplatku či známosti. A taková auta pak považuji v provozu za bezproblemova z hlediska stáří.

Woyta
02. února 2023, 00:06
1

Jezdim kazdej den trasu 25km tam a zpět. Do loňska jsem provozoval 1995 BMW E36 Compact, který jsem kupoval na plechcup s tím, že vydrží tak rok. Auto bylo minimálně 3x bourané, z toho jednou těžce na levý bok. O rzi nemluvě. Za 6 let co jsem to měl jsem nedojel jen 2x. Jednou se uklepal drát na tajném vypínači o kterém jsem nevěděl. Podruhé selhala vodní pumpa dva dny před její výměnou. Jinak ten otloukánek vždy dojel. Jen poslední rok dával najevo, že tahle zátěž se mu už moc nelíbí. Takže jsem přesedlal do 2001 E46 Compactu. Koupil jsem to s vadou na motoru. Opravil vše co bylo třeba a už rok s ním jezdím. Jediná vada coi mě v tomhle počasí štve, je že odešla výhřívaná dečka v sedačce u řidiče a pálí do zadku, když ji zapnu. Jinak to je zdravé auto, které má vyměněny všechny věci které dělají problémy. Takže nevidim problém to provozovat následujících 10 let. Jina co se týče konstrukce aut tak donedávna se používali platformy vyvinuté okolo roku 2000. Zbylá léta byla jen o aktivní ochraně.

Vojta
05. února 2023, 21:13
1

Jenže vy jste magoři, kteří si to servisují sami. Běžný člověk by se nedoplatil. Typicky Fabia první generace. Najeto 150tkm a řešila se spojka, brzdy, ložiska, tlumiče a pružiny, koroze předních blatníků/prahů, nová světla, komplet generálka motoru, neustále nějaká prasklá stahovačka nebo vadné čidlo chladící kapaliny, zpátečky a dalších věcí. Jasně, nejsou to složité opravy a člověk, který si to dělá sám na tom tak nevykrvácí, ale pro lidi, kteří se vším jezdí do servisu už takové auto není a byli by na tom líp, kdyby si koupili nové.
To samé teď kamarád - nechal si v servise udělat rozvody, olej, nová světla, lanovody, brzdy... vše tak nějak běžná údržba. A i tak to je lehce pod 30k, což je u dvacetiletého Fiatu částka převyšující jeho hodnotu. Kdyby si koupil novou dachnu na splátky, udělal by líp.
Kdybych neměl čas si svoje auto servisovat, tak si koupím něco do tří let a do max. osmi let stáří se toho zbavím a koupím zas zánovní.

Woyta
06. února 2023, 02:17
0

Když se ti ze servisu vrátí s předraženým účtem (díly až 4x dražší než AK beze slev) , namontovanejmá špatnejma dílama (jiný typ čelní skla) a navíc něco rozbijou (deformace výfuku od pádu, zničená nová lambda) , tak začneš servisovat sám taky. Nemluvě o měničích. Bratranec dal 18k za zbytečnou výměnu vstřiků. (Honda Hradec Králové). No a pokud se bavíme o ceně aut, tak S13 atakuje hranici 400k a roste. A stejně do servisu nepůjde. Nejsou mechanici co to auto znají a rozumí staré technice.

Irwinek
06. února 2023, 07:38
0

Rád bych podotkl, že s Mazlíkem jezdím do servisu i v jeho 28 letech, protože sám si udělám prd ( tedy žárovky, a pod voloviny samozřejmě jo, ale už třeba výměna oleje je pro mne jednodušší dojet do servisu ). Kolonka " stálý klient se starším vozem ". A technik, co se o něj stará už ho má v péči cca 12 let. On není servis jako servis :-D

Vojta
06. února 2023, 16:39
0

Tu a tam se najde dobrý servis, ale je jich jako šafránu, plus když mám platit dílnu a vybavení a všechno... tak sazba 1500kč/h není vůbec zlodějina. To ale nikdo nezaplatí, tak proto to schovají do ceny dílů. Nicméně přesně moje pointa. U fakt jednoduchých aut, jako je Punto, Panda, Yaris... věci, co toho moc nechtěj tak ta stará ojetina může být cestou k opravdu levné mobilitě. Ale kdykoliv by chtěl člověk něco vybavenějšího, "luxusnějšího", tak smůla. Sám jsem starou 159 pohřbil napůl proto, že už nejdou koupit kvalitní díly (dřív rameno dalo 250tkm, dneska dá když dobře 50tkm...) a napůl proto, že už se projevují věci, jako křehnutí plastů, degradace laku a gumových těsnění vlivem UV, vyřvané reproduktory... zkrátka to auto už přesáhlo dobu své projektované životnosti a držet jej dál v provozu bylo zbytečně komplikované i pro mě.

Irwinek
06. února 2023, 21:20
1

Souhlas, na zadní tlumiče jsem čekal skoro 2 roky, k předním jsem se v pořadníku dostal jen proto, že ten co byl na řadě už auto sešrotoval. Sada silentbloků zadní nápravy by vyšla na cca 23000, já bych je dal, ale ona není a druhovýroba sice za 13 tis, ale z ipur a z Litvy :-(

Ch
Chochin
01. února 2023, 07:51
3

Mna by zaujimalo, ako velmi je u 20 rocneho auta oslabena karoseria, po tolkych rokoch prevadzky, otrasov, sem tam nejaka skryta korozia a podobne. Bolo by zaujimave vidiet rozdiel na crash teste rovnakeho modelu, ked bol ako novinka na trhu a porovnat s nahodne vybratou ojetinou co ma 20 rokov a 300 000km. a samozrejme degradacia plastovzch a gumovych dielov, elektrika a tak dalej, tiez nebude top zustand :-)

reagovat
Trinom
01. února 2023, 09:04
0

To vše záleží na tom, jak bylo dotyčné vozidlo používáno a ošetřováno. Osobně mám jako daily 22 let starej pekáč a kromě dvou malých míst, která jsou známá na korozi na tom autě není nikde hloubková rez. Jedno z těch míst už je opravené, druhé jsem si nechal na jaro, protože to bude zas práce na celej víkend, tak ať není zima. Je to v prostoru pod kufrem, takže to není až zas taková tragédie. Jen prostě Japonci jsou experti na plátování plechů přes sebe, kde se pak drží voda a bordel.

Vojta
05. února 2023, 21:06
0

Cyklické namáhání je sviňa a u dost aut to je znát - zkrátka už nejsou tak tuhá, jako nová. Vidím to i u rámovek typu Nissan Pathfinder, kde už jsou prověšené dveře a jdou hůř zavírat. Nehledě na malá levná auta jako Fiat Punto. Koroze je věc druhá, ale když jdou probodované plechy od sebe oddělovat sekyrkou a celá kastle se dá rozštípat jako fůra dříví, tak o původních vlastnostech už nemůže být řeč. Auto se časem a nájezdem unaví, nadosmrti jsou jen ty rámovky.

Trinom
06. února 2023, 21:09
0

Prověšené dveře jako argument neberu, protože už jsem jich viděl fakt hodně i na autech, co měly jen pár desítek tisíc km. Problém nebyly poškozené plechy nebo bůh ví co, ale jen debilně navržené panty. Stačilo je seřídit nebo vyměnit a najednou všechno zase sedí, jak má. Hlavně starší ameriky na ty panty hodně trpí.

Vojta
06. února 2023, 22:51
0

Pokud to auto znáš, jak jezdilo nové, tak v něm tu únavu poznáš. A ano, i prověšené a váznoucí dveře jsou příznakem toho, že ta kastle má dost. Tam pak i vidíš, jak naráží do kastle, dřou se o sebe. Typicky taky při stání na nerovném povrchu, nebo jedním kolem na obrubníku zjistíš, že některé dveře neotevřeš. No a pak si s tím autem dojedeš na geometrii a zjistíš, že už ji ani neseřídíš, protože hrnce tlumičů jsou proskákané, případně na kastli najdeš praskliny (obojí typické pro BMW). Dost o tuhosti prozradí i vrzající interiér. Znám i člověka, co měl dost ojetou Octavii první generace a neustále mu praskaly čelní skla právě tím, že už to nemělo potřebnou tuhost. Nebyl to žádnej bouranej svařenec, měli to auto od nova.

Jaromír
01. února 2023, 08:16
1

Imho, stary vozovy park je spis komplexni problem poukazujici na nizsi bohatstvi cechu proti zapadu. Nastesti diky vyvoji technologii je to spis uz jenom cislo nez skutecny problem. Prehouplo se to nekdy po dobe, kdy 18lete auto zacalo znamenat auto, ktere uz neznamenalo 105 nebo favorit, konstruovane jeste trochu jinak, nez jsou ted moderni auta zamerena na bezpecnost.

reagovat
Ho
Honza123
01. února 2023, 08:39
3

Dulezitejsi nez stari je stav a pravidelna kvalitni udrzba. Treba v Dansku, kde jsou mnohem vyssi platy (a zaroven extremni dane pri koupi auta, pred par lety to bylo cca 100% navic k cene auta) jsou bezne videt 15-20 let stara auta, ktera jsou ale v perfektnim stavu.

Vetsina starych aut v CR dojizdi na nekvalifikovany, amatersky servis (nedodrzovani servisnich postupu vyrobce, nepouzivani pripravku, atd), predrazene dily (kde si servis 100% marzi vynahrazuje nesmyslne nizkou hodinovku). A druhy zasadni problem, ktery nejde u stareho auta nijak levne vyresit, je koroze, coz opet souvisi s udrzbou (napr. v tom vyse zminovanem Dansku ma velke mnozstvi aut cedulku s datem posledniho osetreni antikoroznim nastrikem - napr. Dinitrol - a doporucene datum dalsiho.)

Jinak neni zadny problem, i pro vyssi najezdy, pouzivat klidne 20+ let stare auto.

reagovat
beastar
01. února 2023, 10:30
0

Podobně je to ve většině bohatých zemích Evropy. V Dánsku je ta koroze větší problém stejně jako v celé Scandi. Jinak je to přesně tak. Zase díky kolikrát velmi improvizovanému servisu spousta lidí jezdí. Jinak by na to zkrátka neměli. Samozřejmě to neni jen případ Čech.

XT
XTad
01. února 2023, 18:01
4

Presne tak. Vyspelost zeme se nepozna podle toho, kolik tam jezdi novych aut, ale podle toho, v jakem stavu maji ta stara.

Trinom
01. února 2023, 09:34
3

Když se řekne A, tak by se mělo říct i B - https://www.tyden.cz/rubriky/auta/aktuality/prumerne-stari-osobnich-aut-v-cesku-je-8-5-roku_205087.html
Podobné výsledky jsou i z roku 2020, kdy se to provádělo znovu.

reagovat
Mechanik
01. února 2023, 09:35
1

Ten průměr je nic neříkající číslo, můj průměrný věk vozového parku je 50 let. Jenže s těma opravdu starejma autama najedu třeba 400km za rok, s těma mladšíma třeba 1500km. Jasně jako daily mám 22 let starý auto, ale přesně jak píšete, má to všechno co potřebuju, bezpečnost obstojná, Euro 4 atd, nemám důvod si kupovat něco lepšího. Ve dvacet let starý Škodě 120 bych jezdit nechtěl.

reagovat
beastar
01. února 2023, 10:09
7

Tohle téma je komplexní věc, co mě vždycky spolehlivě nasere. V první řadě je to problém hlavně pro výrobce a dovozce nových vozidel. Vzhledem k tomu jak dnes vypadá +-15 let starý auto. Není to to totéž jako stejně staré auto v roce 1998. A teď malé srovnání. V Čechách je stále poměrně levný servis. Zatímco ve Švýcarsku lidé v aktivním věku auto, co má nad 150000 km raději mění. Nee nechtějí hned nové. Jenže přichází první větší opravy. Prostě lepší je si točit třeba v ol. nějaký levnější auto. Další věc. V Čechách jsou bohužel nízké platy vzhledem k nákladům na život. Takže spíše můžeme srovnávat s Bulharskem, Rumunskem atd. A ve srovnání s těmito na tom ČR zase až tak špatně není.

Lidé zkrátka provozují to co se jim vyplatí a na co většinově mají. Znám desítky bohatších Čechů a i ti zpravidla když mají nové auto, tak je vlastně firemní.

A v neposlední řadě. Mírně vzrostl zájem o takzvaná investiční auta před pár lety. Z nichž mnohá mají běžné značky. Tedy počítají se do průměru jejich reálný provoz je v řádech stovek kilometrů ročně možná lehce přes tisíc. Stačí se podívat tady na Kraba a další lidi. Já mám kvůli pov Turismo přihlášený taky v ČR. Pravdou zůstává že tahounem českých silnic a to i v bohatý části země je OC2 a předfl oc3. A to jsou prostě většinou auta občanů.

Ve Švýcarsku je ta výhody že i když tu jezdí taky velmi staré vozy. Kousek tady má chlapík Audi 100. Tak ten poměr a následně průměr je prostě ve prospěch velmi nových aut.
Já osobně vůbec nevidím průměr 15 v dnešní době jako problém. Ne náhodou dosahují průměru pod 9 let stáří vozového parku jen ty nejbohatší státy v Evropě. Kde to úzce krom příjmů občanů souvisí s daněmi (Belgique) s extrémně drahým servisem ojetin (Lux) nebo s obojím plus někde emisní zóny (D, A) Švýcarsko sice je relativně v pohodě, co do servisu vzhledem k tomu kolik se bere peněz. Jenže lidi mají často jiný starosti než řešit auto. Plus automobilky dělají různé ceníky pro různá auta. A ne vždy jsou tady ceny vyšší.

Vzhledem k tomu že průměr EU je nějakých skoro 12 let. Tak výlevy importérů jako vrakoviště Evropy a podobně jsou kecy. Navíc ano dováží se staré ojetiny. A ano doba je vskutku zlá. Jenže snad máme volný pohyb zboží. A když se to auto nedoveze do ČR. Doveze se do Polska... Takže v globálu o co komu jde?

reagovat
krab
01. února 2023, 10:35
6

Souhlas s většinou toho co tu zaznělo ... snad jen v reakci na ten úplně první příspěvek od "Pan Hajzl" - nejsme úplně montovna Evropy a nejsou tu zas až tak nízké platy. Naopak, manuální a řemeslné profese, ale i servisní - řidič, kuchař atd.. přijdeme určitě na spoustu z nich naopak bývají dneska docela drahé oproti situaci pár let zpět. Růst reálných výdělků u lidí z vyučením nebo středním vzděláním byl fakt velkej proti lidem s VŠ vzděláním. Samozřejmě poslední rok obrovská inflace, to nepopírám ... Že máme dražší potraviny díky monopolnímu trhu a energie atd, to taky nepopírám, prostor na vylepšení je.

Každopádně problém proč hodně lidí nejen autíčkářů nemotivuje automobilový průmysl nakupovat co 5 let nové auto je částečně v tom co tu bylo řečeno - starší auto nabízí všechno co ty lidi potřebujou, pokrok je jen v nepodstatných věcech, naopak těch levně servisovatelnejch aut ubývá. A nová auta prostě dramaticky zdražila, takže kdo by se tomu divil, že si lidi, ale i firmy starší auta ještě rok, dva ponechají.

af
afro-r1
01. února 2023, 15:46
4

Osobne nad takovymi hospodskymi vykriky jen mavam rukou. Doporucuji vsem nespokojencum odjet aspon na pet, deset let (zdanovacich obdobi) do ciziny a AZ POTE zacit vsechny poucovat, jak bozsky se maji cizinci a jak priserne se maji Cesi.

Frankie
01. února 2023, 10:30
0

Osobně za mě to mám tak, že víkendová má letos přesně 20 let. Sluzebak, který provozují má 9 let. Tzn. průměr 14,5. Ale víkendová najezdí do 5000 km za rok, sluzebak pak k 30 000 km za rok.
Za mě to úplně nevypovídá. Ale je fakt, že holt prostě soukromníci udržují svá auta dokud to je možné, tedy většina.

reagovat
Irwinek
01. února 2023, 11:47
0

hmmm, daily má 28 let a roční nájezd mezi 10 a 15 tis km, služebák už 2 x prodlužovaný lízink, protože fábie nejsou, má 5 let a roční nájezd 20 - 22 tis km - 28 + 5 = 33 :2= 16,5 tak nějak tam skoro spadám

Spoock
01. února 2023, 12:16
0

Měl jsem do nedávna Kia Rio II, při prodeji mělo 12 let. Kdybych nepotřeboval větší kufr, dokázal bych si představit, že bych s ním jezdil dál. Prakticky se nekazilo, nerezlo a celkově to bylo auto, které mě nikdy nezklamalo. Stálo měl z druhé ruky 170tis a mělo 2 roky a 12tis nalítáno, když jsem ho kupoval. Dneska jsou auta mnohem větší darda na peněženku. Když jsem koukal na něco s větším kufrem, kvalitou zpracování a rozumnou výbavou, tak ty částky šly celkem mimo mou peněženku, nehledě na fakt, že z platu dám raději peníze na bydlení, než na zcela nové auto. I ta blbá Fabia 3 kombi stojí ranec, nakonec jsem šel do Yetiho (2016), protože má mnohem vyšší užitnou hotnotu a stejný ročník cenově není moc velký.

reagovat
Sc
Sch
01. února 2023, 12:44
1

Co se většinou neuvádí je zvyšující se celkový počet vozidel v registru. Nevyrazuje se zdaleka tolik starých aut, kolik se doveze a přihlásí. Když jsme měli v republice v roce 2014 4,8 milionů aut stáří 14 let a dnes máme 6,4 milionu aut stáří 16 let, tak to podle mě znamená, že jsem dost zbohatli, když si můžeme dovolit udržovat v teoreticky provozuschopnem stavu o třetinu víc aut a pořád si kupovat další auta, ne jen je měnit. O stavu toho čím jezdíme, vypovídá lépe průzkum ŘSD na vozidlech, která po silnicích skutečně jezdí.

reagovat
af
afro-r1
02. února 2023, 21:47
0

Ja jedno sve rozebral a rozprodal. Nebyl papir o ekologicke likvidaci, neslo odhlasit. Jedina sance bylo ulozit navzdy do depozitu. A tam nam ted vsem zvysuje prumerny vek vozoveho parku.

HeavySmoker
01. února 2023, 13:18
5

S tým ako sa produkt stáva vyzrelejší a približuje sa k vývojovému vrcholu, predlžiuje sa jeho životný cyklus. Stalo sa to počítačom (rok starý starý počítač bol v 90tkách zastaralý), stalo sa to mobilom a deje sa to aj autám. Dnes je možné bez námahy cestovať 1000km za deň v aute bez veľkej únavy. Vylepšenia sú viac inkrementálne, často oveľa menej o podstate (spotreba, priestor, výkon...) a viac o atribútoch s minimom funkčnej hodnoty (zábavné systémy, materiály, design). Elektromobil to trochu resetuje, pretože vznikne funkčná podstata ktorú treba zlepšovať (dojazd), ale postupne sa to vráti naspäť. Je to normálne a platí to všade s každým výrobkom. Nedá sa to zastaviť a hlavne k tomu nie je racionálny dôvod.

reagovat
beastar
01. února 2023, 13:37
2

Ty počítače jsou dobrý příklad. Běžný uživatel dnes v klidu zvládne fungovat s pět, šest let starým PC a nebude mít vyloženě problém. Ano u těch aut je to podobně. Jako není to tak dlouho v 90s když si měl 10 let starý Bmw byl si machr, král a "bohatý" čávo. Dnes? Úplně normální whatever věc... Jako dobrý no máš pěkný auto. Přitom samozřejmě platí to že 15 let auto jako rodinný soukromý stroj úplně v pohodě funguje. Takže lidé mají i menší motivaci to řešit, měnit. Viz. Mobily ano já měním ať když skutečně něco nefunguje. Nebo by servis přesáhl současnou hodnotu stroje. Neděje se nic výjimečného. To jen lobby prodejců podporované částečně z vyšších pozic v EU kňučí.

HeavySmoker
01. února 2023, 14:07
1

Beastar: Máš pravdu, ak si vyhodíš zoznam najväčších firiem v EÚ podľa tržnej kapitalizácie, nájdeš tam v podstate výhradne automobilky alebo tažobné a energo firmy. Až niekde hlboko dolu sa bude krčiť Nestlé s potravinami. Preto z vrchu ide toľko paniky keď sa nové autá nepredávajú. Výrobcovia a ich lobby to skúsili cez emisné zóny alebo ekologické dane zo starých áut, čím nútili ľudí vymeniť inak funkčný produkt (umelé skracovanie životného cyklu) ale je to boj s veternými mlynmi. Staré auto sa stane úplne normálna vec. Tvoje Maserati bude symbol ekologického správania v súlade s filozofiou repair and re-use :)

beastar
01. února 2023, 14:30
1

Já se snažím to držet při životě. Přestože to čistě z pohledu ekonomického není úplně dobrý. Jenže pořád sem asi dva miliony korun plus oproti koupi srovnatelného nového modelu. A na emisích sem s tím poctivě splnil, co si limit žádal. Navíc kilometry to má vlastně pořád docela nízký. Kastle jako nová. Pohodlí vysoké a motor funguje jak má. Proto tím jezdím nejraději a co nejvíc. A to samozřejmě to nový zázračný auto taky máme. A je dobrý. Jenže to už se dostáváme k tomu. Že většina domácností rozhodně nemá jen auto. A to platí i pro ČR.

M1chal
01. února 2023, 15:31
0

napodobne (:
Najradsej jazdim na 15rocnej vonavke podobnej kategorie, ako tvoje maserati, ale mam aj novy plugin. Kazde ma svoje pre a proti.
Veterana ale nepredam nikdy. Atmosfericke V8 sa uz nerobia.

sc
scadar
01. února 2023, 13:44
1

Sou holt ti veteráni, no.

Miata má 32 let, služebák má 4 roky, to je sakumprásk 18 let průměr. Co na tom, že na miatě dám 2tis. km za rok, na služebáku 35.000 za rok :-) Kdybych to vzal váženým průměrem, tak těch 37.000 km ujedu autem průměrně 5.51 let starým. Matematicky asi celkem blbost, ale mě to přijde celkem vypovídající. :)

reagovat
bitner
01. února 2023, 13:54
1

Hm, je to problem a velky. Ale z uplne jineho duvodu. Ekonomika. Proste nova auta jsou hlavni potravou pro rust Rustu a te se ted nejak nedostava. Pokud se ekonomicky racionalni cyklus provozu osobaku zvysi z nejakych 15 na rekneme 30 let, tak to zpusobi problem. Do roku 21 jeste trochu davalo smysl prodat funkcni 10 lete auto a koupit nove (i pro soukromnika), ted uz to smysl nedava.

reagovat
ro
rock
01. února 2023, 14:10
0

Shrnul bych to do dvou bodů:
- lidi kupují na co mají a jezdí tím, co utáhnou. Kdyby na to měli, kupovali by novější. Těch 15 let u nás vs 9 na západě tak nějak zrcadlí rozdíl v životní úrovni
- 15leté udržované auto je dneska funkčně naprosto plnohodnotné řešení - alespoň pro ty, co nemají auto jako statusový symbol.

Mi
Michal Lenc
01. února 2023, 17:23
0

Já si jednou přes sebe přeložil statistiku průměrného platu, HDP na osobu a stáří vozového parku v Evropě. A co myslíte, že z toho vylezlo. Ty křivky byly prakticky identické. Máme starší auta, protože nevyděláváme tolik jako ti lidé, co je mají mladší.
Stát se může snažit vlastníky starších vozů šikanovat, ale zase ne moc, protože by mu to voliči v příštích volbách spočetli. To je asi tak všechno, co se s tím dá dělat. Ty důležité ukazatele jako počet mrtvých na silnici a čistota ovzduší se naštěstí každý rok zlepšují. Což dává smysl, protože jak bylo řečeno, osmnáctileté auto je dneska i Renault Laguna II.gen a v té se už člověk zdaleka nemusí bát bourat jako v osmnáctiletém autě v roce 2000.

Docela by se mi líbilo, kdyby se dalo dostat ke statistikám z STK. Tam by bylo docela přesně vidět, kolik toho různě staré vozy najedou.

reagovat
Fr
Frodo
01. února 2023, 22:17
0

Starý vozový park? Na tohle mám aktuální historku. Pomáhal jsem shánět auto pro známé. Po zralé úvaze chtěli jít do nového. Říkali si, že pro aktivní rodinu chtějí velké auto. Po týdnech hledání a obcházení prodejců došli k tomu, že pokud by chtěli ideál podle jejich potřeb a požadavků, tak by jim sotva stačil milion. A to neměli nějaké přehnané požadavky. Chtěli benzínové auto, aby po sklopení sedadel v něm šlo ve dvou plus dítě spát k tomu běžná výbava. Nakonec skončili v osobní dodávce, která byla v republice skladem jediná s výhledem, že další už nikdy nebude. Na tu jim stačilo necelých 700tis. Přitom katalogová cena stejného auta z roku 2020 byla 440tis. a z této slevy se dávala automaticky sleva 40tis. Tak asi tak.

reagovat
Woyta
02. února 2023, 00:10
3

1994 Nissan 200SX S13, 1995 Mitsubishi FTO, 2001 BME E46 Compact, 2006 Subaru Outback. Jo trochu ten průměr kurvím. :D Ale auta po roce 2005 mě neoslovují a nerad je řídím. Dost moderních aut mě z pozice řidiče štve.

reagovat
Bavoraczech
02. února 2023, 08:10
4

Do nedávna jsme měl Xsaru Picasso 1.6i z roku 2001, která fungovala se svými najedtými 370t km nad předpoklady spolehlivě, žel zub hniloby vyžadoval výměnu prahů a to se mi nechtělo. Leč pořídil jsem Peugeot 407 z roku 2005, tedy plnoletku. No investice tam byly nakonec nejspíš vyšší než bych pustil do výměny prahů na Picassu, nicméně co se týká koroze, je až překvapivě netknutá a a to včetně různých skrytých záhybů na nosnících apod. No a pak mám ještě Alfu 166 ročník 2000, která na tom po původně nelehkém životě není zas o tolik hůř než ta 407 a na STK prý letos také problémy nezaznamenala, přestože se technik opravdu snažil najít něco, za co by mě mohl vyhodit.
Zkrátka už to nejsou škodovky 105 , prohnilé skrz na skrz s motory požírajícími olej, ale ve většině případů už poměrně poctivě postavená auta, připravená ještě pár let sloužit, aniž by otravovala nevypnutelnými (a nedokonalými) asistenty a potřebovala k životu nějakou silně nadstandardní péči.
Představa na omlazení automobilového trhu byla možná reálnou před coviden, ale při současných cenách a dostupnosti nových aut s tím snad nikdo nemůže moc počítat.

reagovat
to
tomaass2
02. února 2023, 11:19
-1

Jedna věc je, zda průměr registrovaných vozů je opravdu to číslo, co sledovat, už komentující přede mnou to zmiňují, druhá věc je technický stav.

Dlouhodobě mám pocit, že se v Čechách neumíme o nic starat a že podle toho vypadají domy, auta… plechovek, kde koberečky kryjí výhled rovnou na asfalt a nafťáků, co po přidání plynu mizí v oblaku kouře jak služebák Jamese Bonda, je tady na můj vkus nějak moc.

Za mne není řešením další euro norma, ale daleko striktnější stk.

reagovat
Ha
Habakukk
02. února 2023, 14:47
0

Nějaký věk aut mě moc netrápí auta kupuji když potřebuji za cenovku kterou jsem ochoten za auto v danou chvíli dát. Nepotřebuji statusový symbol, že se mám fajn, je to jen přepravník.

reagovat
ransom
02. února 2023, 15:56
5

Starý vozový park není problém. Já taky budu makat, dokud se nerozpadnu a nevymění mě za novýho řemeslníka, co sice hovno udělá, nic nevymyslí, bude třikrát tak drahej, ale bude mít nulovou uhlíkovou stopu.
Problém nastane, až nějakej lidumil dostane od lidu mandát ta stará auta vytěsnit ze silnic zákonem.

reagovat
kotzitzaq
03. února 2023, 16:10
0

Přidám jeden nepopulární názor. Já si vždy, když se objeví toto téma říkám, kolik ovlivní úhel pohledu (a nechuť připustit si, že stárneme). Jasně, i pro mě je rozdíl mezi auty 2000 a dnes ve srovnání 2000 a 1980 výrazně menší (byť v našem prostředí je to hodně zkresleno tím, co tady před revolucí jezdilo). Ale domnívám se, že velká část nás tady na autíčkáři dělala řidičák před 15-30 lety. Auta okolo roku 2000 jsou tedy pro nás často naše první řidičské sny a nechceme si připustit, že jsou za zenitem.
Můj otec do roku 2003 provozoval jeden z prvních B3 Passatů - tedy tou dobou 15. let staré auto. Pro mě to byla popelnice, on jej měnit nechtěl, že to má klimu, centrál a je to bezpečný a pohodlný, a co víc člověk potřebuje (nakonec byl donucen a měnil za nového Passata B5.5 a stejně se tvářil, že je to vlastně stejný). Podobně jeden o 1,5 generaci starší známý v Rakousku ještě okolo roku 2010 provozoval Nissan Sunny z počátku devadesátek a rozhodně to nebylo tím, že by si nové auto nemohl dovolit. Jen jej považoval za zcela současnou techniku.
Nedávno jsem potřeboval bordel-auto a jelikož žádné aktuálně nevlastním, tak jsem si půjčil od kamaráda jeho mulu - první kombíkovou Octavii Tour (tedy jedna z posledních O1). Sám jsem byl překvapen, jak "old-school" pocit z řízení to byl. Jezdil jsem s ní naposledy před cca. 15 lety a domníval jsem se, že to je sice méně pohodlné, ale jinak víceméně současné auto. Moje pětiletá dcera s jejím úhlem pohledu potom po projížďce měla pocit, že jsme jeli ve veteránu z muzea.

reagovat
Be
Beran
03. února 2023, 22:33
0

Jednickova ovce je auto technicky z roku 1996. A tomu odpovida i jeji bezpecnost (mekky a-sloupek) a relativne nizka tuhost pri vysoke hmotnosti (pres 1300). Tehdy jeste nebyla tak pouzivana vysokopevnosti ocel a pocitacove simulace byly hodne zjednodusene. Stejne tak byly tehdy jine standardy a ocekavani zakazniku.
Ale dvojkova ovce uz se soudobym autum vyrovna. Samozrejmne krom asistentu, konektivity a tehle veci.

kotzitzaq
04. února 2023, 07:20
0

Jasný, mezi jedničkovou a dvojkovou ovcí je obrovský rozdíl. A mně taky přijde O2 jako naprosto soudobé auto (ač už jsem v ní taky 8 let neseděl, ale zase v nich mám odjeto přes 300 kkkm).. Ale to nebyla úplně podstata mého příspěvku. Můj o jedenáct let mladší bratr ji už vidí jako zastaralý krám - prostě auto, které vyběhlo z výroby dříve, než si dělal řidičák a z jeho pohledu mu chybí zcela zásadní věci, které my považujeme za naprosto nepodstatné a postradatelné (právě ty asistenty a obrazovky s hromadou zbytečných animací atd.).

Mechanik
04. února 2023, 09:46
0

Z jiného úhlu pohledu bych to viděl tak že jsou na to auto zvyklí, dává jim pocit jistoty a má vše co potřebují, nemají potřebu měnit co funguje. Zenit auta je ve stavu a né ve věku.
A tím bych navázal na tu ovci, ta byla už dávno za zenitem, s původním autem už neměla nic společného, tak je jasný že působí archaicky. Kdyby jsi se svezl hned po tom v nějakém zachovalém kuse uznáš že je to normální auto. V provozu nepřekáží, dokáže držet tempo a je to použitelné auto.
Nějakej a sloupek mě nezajímá protože když už dojde na něj tak to znamená že mám motor nacpanej v těle a může mi to být fuk. Určitě radši ovce než jaký koliv dnešní pidi auto nedej bože EV.

kotzitzaq
04. února 2023, 22:29
0

Aby nedošlo k omylu - ta ovce byla sice mula, ale ve stavu téměř nového auta (kamarád jen mechanik, takže vše v jeho vozového parku je ve stavu 1a). Jen měla tažný a to já teď na žádném autě nemám. To auto jelo hezky a díky dobrému obutí i celkem hezky sedělo (na O1). Jen posaz, vzdálenost čelního skla, šířka dveří bylo blíž k mému Roveru (což je Honda z osmdesátek), než současnosti. Ale je pravda, že jedničková ovce není auta z přelomu milénia. A ano je to o tom, na co jsme zvyklí. Většina z nás začínalia řídit okolo milénia (+/- pár let), takže nám připadají tehdejší auta, jako zcela současná (a neboj, já to mám stejně :-)). Mladší generace už to ale může vidět jinak.

beastar
05. února 2023, 08:16
1

Já se nedivím že to tak vidíš. Jedničkový Octavie jsou srovnatelný ve vývoji třeba s Vectrou A a to je auto z konce 80s. Je tam ten přelom. Ono totiž opravdu Octavia 1 před faceliftová. To už je opravdu relikt. I proto že je to prostě obyčejná nižší střední. Včera sem jel v taxíku 2007 S-klasse. Borec tam měl hodně nadstandardní výbavu i na většinu dnešních aut. A to auto po 470k km vypadalo pořád skvěle. A to se bavíme o autě který je i pod ČR průměrem věku vozového parku. Podle mě to nejde brát takhle obecně. Některé modely vypadali zastaralé a špatné už v době vzniku. Octavia 1 mezi ně nepatří. Celosvětově to ale žádný super Future hit není a nebyl. Mimochodem strašně zestárla i třetí generace před fl. Zvenčí i zevnitř. Na to jak to na škodovku byl docela zajímavý design.

Mladí pokud budeme brát tu generaci do třiceti. Buď je auta vůbec nezajímají. Nebo spíš okrajově ve smyslu jakože wooo tohle je super supersport. Případně Tesla. Pokud je auta zajímají tak teoreticky i ta stará. K tomu srovnání a šířce dveří atd. Moje máma který je asi milion. Měla Jaguar v servisu (což nepřekvapí) a tak měla Fabii 1 jako náhradní. Prostě na nákup k doktorovi a domu. Byla to Fabia ejctypi v základu ve fascinující lahvové zelené. Po prvním dnu mi říká... Tam je to všechno takový forový a malý. Ostrý hrany a divný posez. Já si v tom přijdu jak v malým offroadu do lesa, co měl táta před třiceti lety :D Takže i staří vnímají rozdíly. Záleží totiž na co si zvyklí. Když lidí jezdí třeba Lanosem. Pak přesednou do novýho Loganu. Mají pak pocit že Dacia dělá nejlepší auta na světě. Když do toho přesednu já mám pocit jako bych se vrátil o dvě dekády zpátky. A seděl v dodávce na rozvoz uhlí.

Mechanik
05. února 2023, 12:32
0

Funguje to i naopak, když jsem přesedl z Tatry 603 do jedničkové Fabie, taky jsem si říkal co to je sakra za šuplík.
Znamej po usednutí do Tatry pronesl že to je jak kdyby měl ve svém autě trestaneckou lavici a sedačku v Tatře přirovnal k Americkému gauči.

beastar
05. února 2023, 23:21
0

Tak samozřejmě. Je potřeba do toho promítnout ty zkušenosti. Dále preference toho člověka. Očekávání ale třeba i řidičské kvality. Chtěl sem hlavně říct, že i starší a stará auta jsou velmi různá. Provozovat starou prohnilou Felicii bude třeba hell. Zatímco provozovat například perfektně zachovalý Lincoln Navigator může být úplně snový. Teoreticky kdyby máma neměla kliku že má prostě půlku života prachy na to aby jezdila alespoň střední třídu a nový auta. Třeba by ji ta 1er Fabia přišla daleko lepší i dnes.

Auta každopádně mění svou architekturu. Ergonomie se taky drasticky mění nutno dodat většinou k lepšímu. O bezpečnosti nemluvě. Spíš mě dostává že i já vcelku dost jezdím starými auty. Hlavně teď Maserati. Vlastně se sotva vejdu do průměru EU. A to auto je naprosto v pohodě a většině řekněme soudobých aut nandá v hodně parametrech. Včetně spotřeby:D V Německu i Švýcarsku což teda patří k té bohatší části EU potkávám v provozu pořád dost 996. Jak píšu nahoře v hlavním příspěvku. Je to komplexní věc.

Mi
Michal Lenc
06. února 2023, 10:53
1

Dovolil bych si reagovat na tu část, že mladé do třiceti auta vůbec nezajímají. Já mám zase zkušenost, že průměrný diskutující má velkou potřebu generalizovat. Tak nějak hádám, že mladých do třiceti znáš tak deset. A protože jsi z Prahy a z nějakého kulturního okruhu, tak uděláš pozorování a vyvodíš z toho takovejhle závěr. Kdybych já měl generalizovat, tak pětina mladých do třiceti o znám zrovna opravuje náklaďáky ze šedesátých let a hýčká si svojí vránu od BMW.

Možná bychom se i mohli zeptat, proč mladé do třiceti auta nezajímají? Z velké části to asi bude i o tom, že na ně nemají peníze. Mého kamaráda taky auta moc nezajímaly, než si v zahraničí vydělal nějakou korunu. Pak si koupil nějaký pěkný báwo a od té doby jsou u něj auta velké téma.

Takže já bych u těch mladých studentů počkal, až k tomu dorostou.

beastar
06. února 2023, 11:15
0

Michal Lenc: Znám jich asi víc. V Praze mám byt. Taky tam žije matka. A ano jezdím tam často. Žiju teď v Curychu. A občas generalizovat musíš tak to prostě chodí. Nejen na internetu. A obecně mám prostě představu že auta už nejsou tak cool. Protože a mimo jiné mají oni na rozdíl od nás dalších spoustu cool věcí. Takže jediné, co na tom je k diskuzi jak přesně definovat zájem o auta. Tak aby to bylo hobby. A ano část lidí k tomu samozřejmě dozraje a někdo dojde postupně. A ano část lidí auto nezajímá dokud prostě taky nějaké nemají.

Já zase nemám rád v čemkoliv výrazy jako pětina. Jedná desetina. Patnáct procent a tak. Protože to přesně nedefinuje nic. S tím se musíme tak nějak smířit. Můj názor určitě není, že generálně mladé nezajímají auta. Ono obecně lidi jsou dnes trochu jinde. Těch skutečných nadšenců je opravdu pár. A to všude.

Mi
Michal Lenc
06. února 2023, 14:27
0

Souhlasím s tím, že ono taky dneska je i spousta zábavnějších věci než auta. Opravdu hodně lidí dneska cestuje. To bych řekl dřív tolik nebylo. I to hraní pc her je dneska masovější zábava než v devadesátkách.
A ruku na srdce, automobilky tomu taky nejdou moc naproti. Kdybych měl být ve věku, kdy bych hltal novinky z auto výstav, tak si taky najdu lepší koníčky. Jaké běžné auto by tě dneska mělo nadchnout? Kategorie levných kabrioletů už vymřela. Takový ty auta jako Brera, Barcheta, Prelude, cokoli třídveřového. Když budeš mít pár dioptrií, tak většina nových sportovních aut spadne do kategorie sleeper. Z větší dálky vypadá i30n a i30 stejně.

Calif
07. února 2023, 00:26
0

Jezdil jsem cca 15 let v starých, tehdy luxusních BMW....pak přišel zlom a odmítl jsem do toho cpát čas a peníze. Koupil dvojkovou ovci, našel jsem málo jetou s benzínem a automatem s měničem....zvyk z těch limuzín.
Můžu to porovnat objektivně. BMW byla obvykle přes 20 let stará. Ovce má teď jen 17....Ale z výbavy má vše co potřebuju, respektive z toho co mělo jedno bmw a na co jsem si zvykl nemá...webasto s dálkou....pak už jen horší sedačky.....jinak mi tam nic nechybí. Provoz vyjde tak o polovinu levněji a v servisu nejsem tak často....je to auto bez duše, ale moje duše má větší klid :) Takže ano, současná auta stárnou pomaleji....

reagovat
DB
Dominik Bielik
18. února 2023, 23:48
0

Přesně tak (obzvlášť pak u tý dvojkový oktávky - konkrétně ereso když má tu pěknou modrou a origo osmnáctky tak vypadá pořád skvěle).
Ten věk už nic dneska neznamená a to obzvlášť u některých aut. Když bych měl uvést konkrétně tak například taková první generace A5 - auto, který se začalo dělat v roce 2007 (takže ty nejstarší kousky už mají 16 let) a i tak je to podle mě pořád moderní auto (jak po technické stránce tak i designové).

reagovat
Mechanik
19. února 2023, 15:16
0

Já jdu ještě dál, u mě je to E46



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Escalade  2007
Cadillac Escalade

2007 rok výroby
409 koní výkon
6 162 ccm objem

Chevrolet C30 Hauler - ramptruck 1984
Chevrolet C30 Hauler - ramptruck

1984 rok výroby
210 koní výkon
7 500 ccm objem

Ford Mustang 3.7,USA verze 2015
Ford Mustang 3.7,USA verze

2015 rok výroby
300 koní výkon
3 700 ccm objem

Oldsmobile Delmont COUPÉ 88 1968
Oldsmobile Delmont COUPÉ 88

1968 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem