načítám data...

Výběr z nešvarů našich silnic

22. července 2022, 22:40 38 komentářů Honza Hamster Křeček TopX

Silniční provoz v naší vlasti patří navzdory veřejnému mínění mezi ty klidnější a pohodovější. To ale neznamená, že se tu neobjevují nepříjemné zlozvyky.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Řekněme si to hned na začátku narovinu – já mám české silnice vlastně docela rád. Ne, nejsou dokonalé, ostatně o tom tu dnes bude řeč, ale když je srovnám s tím, s čím se můžete potkat v jiných zemích, je to vlastně docela dobré. My nejsme žádní extrémisti. Naše policie bdí nad přestupky, ale neznamená to, že se za vámi zavřou dveře šatlavy za každý drobný prohřešek. Řidiči v české zemi nejezdí většinou jako šílenci, vládne tu jistý řád a stále v něm ještě žije i ona nadstavba zdravého rozumu, která k psaným regulím přidává i pár těch nepsaných, jakési silniční slušnosti.

Co je ale dobré, může být ještě lepší. A o provozu na našich silnicích to platí dvojnásob. Přes ona chlácholivá slova úvodem se totiž mezi českými řidiči začaly objevovat v dosud nevídané míře zlozvyky, které nám tu pohodu trochu kazí. Nejhorší na tom ale je, že si nositelé těchto zlozvyků nejen neuvědomují jejich škodlivost, ale dokonce své chování často považují za správné či dokonce hodné následování. A to bychom měli zarazit. Na všechna provinění proti plynulosti a bezpečnosti provozu nemáme prostor, tak se podívejme jen na ta, se kterými jsem se v posledních týdnech setkával nejčastěji. Toto je pět nepříjemných fenoménů našich cest.

 

Rychlost zabíjí

Ano, ano, rychlost zabíjí a auto je zbraň… Kdo tyhle teze vymyslel? Stydíš se? Dost se stydíš? Nepřiměřená rychlost je samozřejmě velmi nebezpečná a může skončit opravdu nehezky, logické by tedy vlastně mělo být, že kdo jezdí pomalu, nemá se čeho bát. Svět ale není krásně jednoduchý a černobílý. 

Foto: Ford

Zadupnout plyn do podlahy je pro mnohé řidiče chuligánství, něco, k čemu je nikdo nedonutí. Je to něco jako sprostá slova – z něčích úst je zkrátka nikdy neuslyšíte. Tak vznikla překvapivě početná skupina řidičů, kteří prostě nepospíchají. V obci 30 km/h, mimo obec 50 km/h, na dálnici se někdy i tříciferná hodnota zjeví na ukazateli rychlosti. Jestli rychlost zabíjí, potom jízda těchto lidí musí působit na okolí jako živá voda.

Nic není dál od pravdy. Nechme stranou rozhořčení a frustraci řidičů, kteří za takto klidnými jezdci uváznou a musí se nedobrovolně přidat do závodu o nejpomalejší auto v okrese, to by se ještě dalo brát jako zásah osudu a víceméně jejich vlastní problém. Představa, že plynový pedál zatlačený nadoraz do koberečku je něco neslušného, však může mít nedozírné následky i pro samotného bezpečného řidiče. Jsou totiž situace, které právě kvůli bezpečnosti všech zúčastněných vyžadují zapojení pokud možno všech ořů pod kapotou.

Při odletu za letními radovánkami do některého přímořského letoviska bychom asi nebyli nadšení, kdyby pilot drndal po vzletové dráze hezky rozvážně a bezpečně padesátkou. A stejné je to na křižovatkách či nájezdech na rychlostní komunikace. Rychlost chrání naše životy. Pedál na podlaze není něco, co do slovníku slušného řidiče nepatří. Zrychlete!

 

Předpis je předpis

Jistě, předpis je předpis, co proti tomu namítnout? Dodržování litery zákona je naše povinnost, tady není prostor pro diskusi a tento fakt ani nemůže být předmětem svobodného názoru každého jednoho občana. Protože je to fakt. 

Foto: Škoda

Ale i tady se najdou příklady, kde to někteří jedinci berou tak nějak za špatný konec. Jako skoro všechno v civilizaci, i v případě dopravních norem a předpisů je vše především o lidech. O lidech chytrých i méně chytrých, o lidech chybujících. Pokud na nějakou situaci existuje předpis, neznamená to ještě, že si rozum může vzít dovolenou. I když je někde povoleno předjíždění, nemusí to nutně znamenat, že je to dobrý nápad. Minulý týden jsme si tu v článku plném nenávisti a špatných ilustrací povídali o tom, že ani oficiální autority už dnes nepostupují vždy zcela profesionálně a některá řešení aplikovaná na naše ulice a silnice právě mnoho smyslu nepobrala. 

Když tedy vidím, že se nějaký řidič vinou vlastního špatného úsudku či nějakou nenadálou situací na silnici dostal do potíží, nemusím nutně trvat na tom, že mám přednost, pokud to pomůže dobré věci. Možná mě to bude stát pár vteřin, ale zlepší mi to karmu a v příštím životě dost snad nebudu moučný červ, ale třeba oslík. Já bych chtěl být oslík…

 

První místo nebo nic

Tohle je fenomén, který skutečně z duše nesnáším a dokonce bych ho považoval za kratochvíli kolidující s trestním zákoníkem. Jistě se vám něco takového už také přihodilo – na některém z hlavních tahů dojedete jednoho z bezpečně pomalu jedoucích řidičů, uvelebíte se v závětří jeho vraždeným tempem vzduch rozrážejícího stroje a čekáte na příležitost k předjetí. Neláteříte, však on má právo jet si tak rychle, na kolik se cítí. Všechno dobré.

Foto: Peugeot

Ale potom to přijde. Stoupání a v něm se silnice rozšiřuje o druhý pruh. Tady to krásně a v pohodě půjde, už se vidíte, jak na tempomatu naklikáte zase tu svou optimální cestovní rychlost. Ale ouha, onen automobil na pokraji věku perspektivního youngtimeru s opatrným řidičem za volantem, který během posledních dvaceti kilometrů nepřekročil sedmdesátku, se náhle do onoho prudkého kopce rozpohybuje do téměř neuvěřitelného tempa, aby se, jakmile silnice opět přestane šplhat do nových nadmořských výšin a přijde o dodatečný jízdní pruh, opět vrátil ke svému tempu, které ani nezahanbí ani pomalejší traktory.

Proč? Proč to ti lidé dělají? Co z toho mají? S ohledem na jejich standardní průběh cesty je těžko uvěřit, že považují provoz na pozemních komunikacích za nějaký závod, potom ale nenacházím jakékoli racionální vysvětlení. Ještě horší je to v případě, že k předjíždění není k dispozici dedikovaný jízdní pruh. Tam může mít každá vteřina předjíždění zásadní vliv na bezpečnost a situace, kterou je obtížné předvídat, tu opravdu není vítaná. Podobně jako v případě vybržďování bych tu už uvažoval o aplikaci paragrafů trestního práva.

 

Ovce stojí, chytří jedou

Tohle taky asi všichni známe. Někdy je toho na naši silniční soustavu prostě moc. Ulice i silnice se ucpou a na asfaltových plochách napříč zemí zavládne páteční odpoledne. Je to nepříjemné, ale zkrátka je to tak. Někde se doprava zastaví úplně, jinde auta sice tak nějak proudí, ale o nějaké volnosti si řidiči mohou nechat jen zdát. 

Foto: Daihatsu

V hlavách některých jedinců se ale právě teď dělí zrno od plev, stádo hloupoučkých ovcí od protřelých vlků. Stádo ovcí trpělivě přešlapuje v levém pruhu dálnice a čeká, až ten, kdo je kdesi daleko vpředu, dokončí předjíždění a nechá jet i ostatní. Vlk ale vidí prázdný pravý pruh a protože jeho mysl není spoutaná trapnými konvencemi, probojuje se dopředu. Vyhrál. Dokázal převahu. Vyzrál na ně, nenechal se od nich brzdit v rozletu.

Akorát, že vůbec. Ten člověk pravda získal pár metrů k dobru, ale to za cenu komplikací, které způsobil ostatním. Celá ta kolona aut teď musí zpomalit, aby vytvořila mezeru pro vychytralého vlka. Tedy vlastně ano, předjíždění kolony pravým, odstavným či odbočovacím pruhem vám nakonec nějaký čas navíc získá, ale doporučuji vám, dobře si ho užijte. V příštím životě totiž budete moučným červem.

 

Síla modrého majáku

Modré majáky mají nad lidmi řídícími automobil kouzelnou moc. Teď nemyslím onu moc ignorovat příkazy a zákazy, jezdit na červenou a vypadat u toho jako Semir Gerkhan nebo komisař Rex. Myslím hypnotickou sílu. Kdo spatří modrý maják, má tendenci zastavit. Ihned. Kdekoli.

Foto: Porsche

U takové obligátní drobné nehody na hlavní výpadovce směrem na chaty úplně všech z půlky Prahy v pátek odpoledne je to totální katastrofa. A je vlastně úplně jedno, v jakém směru k oné nehodě došlo, modré majáky způsobí zásek kam až oko dohlédne. Každý musí zastavit a zírat směrem k modrému světlu.

Ještě horší je to ale v okamžiku, kdy se modré majáky pohybují. Tady by bylo vhodné co možná nejrychleji uvolnit cestu, modré majáky dost možná spěchají, aby mohly včas sundat vaší babičce kočku uvízlou v koruně stromu či zabránit vašim sousedům se navzájem pozabíjet následkem nejasnosti stran přednostního práva na schůzku s tou novou ze čtvrtýho patra. Všichni to vědí, ale síla hypnózy nedává prostor k reakci. Zastavit je jediná možnost i v případě, kdy tím nebohý hypnózou ovládaný řidič zablokuje celou ulici. Stojí i na zelený signál na semaforu s modrými světly v zádech a nemůže jinak. A nezáleží ani, zda se cítí spíše ovcí, vlkem či oslíkem.

Foto: Van Gogh Museum Cafe

To je asi v kostce můj seznam pěti nešvarů, pěti smrtelných hříchů našich cest, které zanechají na karmě pachatele nesmazatelné fleky. Nebo by aspoň měly zanechat. Nakonec je ale stejně vždy nejdůležitější zachovat pevné nervy, chladnou hlavu a nadhled. 

Jak to vidíte vy? Podělte se s námi o své zážitky v diskusi pod článkem!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

JP
23. července 2022, 01:21
12

Jo, to mi mluví z duše... Ještě bych přidal 2 věci ze kterejch vidim rudě:

1) Blikání - správně bliká (tedy používá směrovky) asi jeden člověk z deseti. Je to tak jednoduchý - prostě se chystám odbočit, tak jako úplně první věc zatáhnu za tu páčku. Ne že nejdřív začnu brzdit, nebo nedej bože i zatáčet a až v tu chvíli začnu blikat - to už je sakra úplně k hovnu. Neblikám abych blikal, ale aby ostatní měli možnost tušit co se chystám dělat. Oni pak třeba můžou třeba jen bez stresu dát na chvilku nohu z plynu, místo toho aby zmateně brzdili před nenadále skoro stojícím autem. Případně můžou třeba s opatrností odbočit, protože vědí že si nekřížíte cestu.

2) Lepení - vůbec nechápu jak je možný, že to dělá tolik lidí. Naprostá idiocie. Sám nejsem skoro nikdy brzdou provozu, když někdo udrží tempo nebo mi dokonce ujede tak z toho mam svátek a dlouho si to pamatuju, ale v provozu člověk prostě často dojede kolonu kterou není kde předjet, takže jede rychlostí kolony za posledním autem (a to ne nutně míň než max. povolenou rychlostí). A v tom to přijde - zezadu se přiřítí "závodník" (většinou to teda vůbec závodník neni - dneska mě zrovna drsně tailoval Logan) a už když ho v zrcátku vidim 100m daleko tak je mi jasný, že na mojí rychlost dobrzdí tak 2 metry za mnou a v tý vzdálenosti pojede tak dlouho, dokud se naše cesty nerozdělí. Co z toho proboha ty lidi maj? Je jich TOLIK! Prakticky svůj osud, resp. možnost rozhodovat jestli nabouraj nebo ne, předávají do mých rukou - když kvůli něčemu trochu silněji zabrzdim, neudělaj s tim vůbec nic. To nemaj ten přirozenej pud sebezáchovy co řiká že chci bejt od všeho tak daleko, abych před tim stihl zabrzdit? To fakt stojí za to kvůli tomu, že jsou o 2 vteřiny blíž cíli? Já vůbec nechápu jakej to má smysl a co jim to přináší? Jakej myšlenkovej proces se jim v hlavě odehrává? Očekávaj že když pojedou metr za mnou, tak zrychlim a to auto před sebou přeletim? Typicky spíš naopak zpomalim, abych měl ještě víc času reagovat i za toho trotla... Jak mě sere měření rychlosti (prakticky kdekoliv kde ho prováděj), tak pokutování tailingu, klidně automatizovaný, bych bral všema deseti.

3) (bonus) - Jízda v pruhu, resp. u pravý krajnice. Pokud nevidim za zatáčku, nebo vidim že tam něco jede, tak ji do hajzlu neřežu půlkou auta přes středovou čáru. NIKDY. Pokud se ve svym pruhu neudržim ani na rovince a jezdim částečně v protisměru, tak buď zpomalim a víc se snažim, nebo si prostě nekupuju X5 a podobný obludy se kterýma se se svym špatnym odhadem neumim vejít na silnici.

reagovat
ro
rock
23. července 2022, 09:14
0

Obrátil bych pořadí a priority. Nad blikáním jsem schopen pokrčit rameny. Stejně je u dotyčného většinou úmysl rozpoznatelný i bez toho blikání. S tím se dá žít.

Lepení podepisuji slovo od slova.

Za provozování ruské rulety formou řezání nepřehledných zatáček bych vraždil. A přidal bych k tomu obecně vjíždění do nepřehledných míst rychlostí, která snižuje šanci na reakci na nulu. V nebo těsně za zatáčkou může kdykoliv něco být: od banalit typu rozježděná planá padavčata přes cyklistu (ať se mi to líbí nebo nelíbí, být tam může) až po chuťovky typu kombajn nebo traktor zabírající 2/3 silnice.

PepaSFI
23. července 2022, 11:47
0

to lepení taky nechápu, vždyť místo přede mnou je moje volba, moje pohodlí a bezpečí. Dává mi to prostor včas reagovat na změny v provozu, v klidu měnit rychlost podle potřeby. Jenže když se někoho zeptám, jestli fakt musí jet tak na těsno, obvykle se dozvím, že když nechá víc místa, hned se mu tam někdo nacpe. No tak ty vole, ono ti to nějak ublíží, když tě někdo předjede? Nó když mě furt někdo bude předjíždět, tak to nikam nedojedu. Konec citátu. Prostě jedna z mnoha variací syndromu malýho ptáka.
A ty nepřehledné zatáčky, to je podobný případ. Dělá to můj brácha, ráno cestou do práce. Lecvotočivá v lese. A když mu řeknu že bych ho tam nechtěl potkat ani na mopedu, protože tam nemá někdy ani metr, začne prskat že tam bylo místa dost a že je to v pohodě. To je zas problém předvídání. Může tam jet auto? Jo může. třeba souseda potkáváme pravidelně jak jede z noční. Ale vždycky ho potkáme jinde, tak plus minus 300 metrů. Zatím vždycky. On toho má víc, například si nikdy nezařadí správný kalup podle situace předem, což teda dělá hodně lidí. Prostě chci odbočit, tak si tam dám trojku, nebo dvojku a plynule to projedu. On ne. Zalomí to do odbočky, zpomalí a motor dostane epileptický záchvat protože ho nutí táhnout na 600 otáček. A než tam zasadí správnou rychlost, už to skoro stojí.

Ji
JirkaBk
23. července 2022, 17:28
2

podepisuji, blinkr na kruháči, strašný problém, přitom by to neuvěřitelně pomohlo a když vidím, že někdo nebliká a k tomu drží telefon u ucha, tak troubím.
k tomu bych ještě přidal nesmyslně pomalé rozjíždění, většinou jsou to staré fabie, nikdy jsem v tom neseděl, tak nevím jestli se s tím opravdu nedá rozumně rozjet, nebo to je opravdu pomalejší než kdybych jel na kole.. jednou by to nevadilo, ale když se za tím táhnete přes 5 přechodů, je to opravu o nervy.
a k tomu se řadí i další, 60-70 na 90, kde nejde předjet, to je taky chuťovka, chápu, že někdy je pro to opravdový důvod, ale je to také hodně otravné.

řezání zatáček... za to bych opravdu liskal a roztrhal řidičák, že si nějaký k..t zkrátí cestu o půl metru je strašně super, a já musím brzdit a vymetat pangejty.
lepení také nesnáším, nutí mě to koukat do zrcátka, jestli je ode mě 20 nebo 30 cm, když vidím, že budu muset brzdit, místo abych se mohl věnovat co je přede mnou.

otřískané dveře od obchodňáků snad ani nemá cenu řešit, to už je tu popsáno,a ano také se mi stalo, že sedím v autě, borec najede tak, že si tam nechá 10 centimetrů a s velkou parádou nechá dveře rozletět .. bohužel s tou otřískanou popelnicí co přijel, mu to opravdu mohlo být jedno . to že si najedu do volného místa všude kolem ( když je k tomu jednou za 100 let příležitost) nepomůže, najde se borec který si stejně vedle vás zaparkuje, i když je tam dalších 50 míst, proč, netuším ...

af
afro-r1
23. července 2022, 22:11
2

To lepeni maji lide v sobe tak nejak zakodovane. A nejen v aute. Treba ve fronte u pokladny - 90% lidi si za vas stoupne tak, ze vam dycha za krk.

Jenik
24. července 2022, 10:04
1

Lepení se dá poměrně elegantně řešit, čidlo ovládající brzdové světlo zabere o moment dřív než brzdová kapalina. Kdesi jsem kdysi viděl humpolácky přidělaný ovladač na palubní desce po jehož zmáčknutí se na 10 sekund rozsvítily brzdovky. Vždycky se dotyčný miminálně o pár metrů vzdálil. Když tohle nefungovalo (extra pablb vzadu) tak prostě stačilo přidat plyn, a dotyčnému blbci prostě ujet. Samozřejmě rychlostí danou literou zákona. Že jo.
A co se týká toho vjíždění někam kam to můžu nezvládnout ... vždycky si vzpomenu na toto

Trinom
24. července 2022, 22:17
0

Na lepiče většinou spolehlivě funguje zapnout mlhovku na vteřinu nebo dvě. Víc netřeba.

Moctezuma
23. července 2022, 03:35
5

Největší "nešvar z naších silnic" je stres a nasranost řidičů.

Žádná rychlost, nepoužívání blinkrů, špatné zipování, modrý maják či cokoliv jiného. Ale nasranost a stress... V tomhle je řízení v ČR ukázkové.

Řídil jsem auta po celém třetím světě (kromě Afriky) a nikde jsem nezažil tak protivné řidiče, jako v ČR. Včetně tak kuriózních autonehod, kterých vidím víc v ČR za měsíc v roce, než za 11 měsíců v zahraničí.

Zelená i v ČR neznamená zelenou a pro jistotu se podívám do stran, aby mi tam nějaký magor nevletěl. To, že někdo použije směrovku, ještě neznamená, že odbočí - třeba zapomněl vypnout blink. Jak jednoduché.. Žádná arogance.

Autoškola se stala v ČR robotickým procesem, kdy každá značka něco znamená a to, kdy to do tebe někdo napálí -pořeší pojišťovna - bo přednost. Základem je hlídat si okolí...

Jako poslední úkaz povahy české bych zmínil to, že mi někdo urval zadní stěrač na půjčeném VW Touaregovi (TDi omfg) - jen pro zábavu - bo má velké auto a parkoval na místě, které patří jeho kámošovi - jeho pozemek - ale lid oktávkový to neakceptoval....

Takový autovandalismus jsem nikde jinde nezaznamenal....





reagovat
S.
S.h.I.t.
23. července 2022, 08:03
4

Autovandalismus tak nejak muzu potvrdit. V nemecku, teda tom "zapadnim" mi pani u zaparkovaneho auta ustrelila zrcatko. Nebyl jsem doma. Ale nechala na sebe kompletni udaje u souseda, ktery doma byl... pry at se ozvu, ze to vyresime s jeji pojistovnou.
U nas? Umyslne poskozeny auto - ulamany zrcatka, poskrabany kapoty.
Po nejaky dobe auto nabourany couvajicim blbcem na parkovisti - taky od toho ujel. Mel smulu, ze jsem to auto videl. Vymluva? Zena asi spechala a nevesla se...
Ted nedavno na aute pribyla doslova dira ve dverich - nejakej dement otevrel svoje dvere tak, ze je zarazil do mych - jednak je odrel, druhak je dokazal i prohnout. Samozrejme ujel. Beze stopy.
Pred par dny jsem stal s atem na parkovisti u benzinky, odpocival jsem. Najednou rana, ze se cely auto oklepalo. No... pan vedle "vystupoval" a prasknul mi do dveri svejma. Zadna omluva, vubec nic. Uz jsem to nevydrzel. Na miste jsem ho serval jak malyho fracka.

Vandalismus, nasranost, arogance, a hlavne: totalni bezohlednost. To jsou ceske silnice.

ro
rock
23. července 2022, 09:06
4

Ukroucenej stěrač (u Vita, kde do ramínka stěrače byl vyvedený ostřikovač. Škoda byla o to větší) jsem zažil na francouzské riviéře (ještě v době, kdy byla většinově bílá). Namátkový kreténismus není specialita Česka.

sheogh
23. července 2022, 10:42
3

To s tema dverma je klasika no, na zabiti, clovek jen pozoruje pribyvajici sramy.. Kdyz si vybavim, jak ve Svajcu kazdej vystupoval v uzkym miste opatrne, aby do toho vedle nevrazil.... asi jinej mindset no

PepaSFI
23. července 2022, 11:20
1

tak v první řadě si takhle dotyčný dojebe své dveře......eeeee nooo teda ne své, ono to vlastně je služební a jak známo, z cizího krev neteče.

Frankie
23. července 2022, 08:16
0

Rychlosti a pruhy podepisují, vše je to hřích proti plynulosti provozu. S majáky už až tak nesouhlasím. A přidám pár mých poznatků. Zip. Proč spousta lidí neumí toto jednoduché pravidlo. Nechápu. Blinkry a jejich nepoužívání. Proč není možno v momentě zpomalování dát i blinkr? Semafory, potřeba si důkladně prohlédnout všechny barvy a pak přemýšlet co dál. Silničáři a jejich nadužívání cedule s červeným kolečkem a v něm bájné číslo 30.

reagovat
S.
S.h.I.t.
23. července 2022, 12:07
0

Kdyby jenom 30. Uplne penim, kdyz na dalnici vidim ceduli "80" a za ni 10 metru lehce pocuchanych svodidel. Desne velky nebezpeci. Na okresne bez nich se jezdi 90, ale tady je 80, protoze jsou pomuchlany...

yellec
23. července 2022, 12:15
0

Asi to bude trochu rozdílné i v různých částech republiky. V Brně a okolí se lidi už naučili zipovat docela rozumně. Ale co se majáků týče. Jistě, zpomalit u nehody je rozumné. Ale prakticky nikdo se hned za problémem nerozjede, každý si může krk ukroutit. Občas se v rámci práce vyskytnu u nehody. Nedávno kamioňák jel krokem v protisměru a v ruce mobil. Najednou slyším skřípot jak si to češe o svodidla. Přiznám se v ten moment u mě škodolibost zvítězila.

Cp
Cpt. Slow
23. července 2022, 23:16
0

Souhlas, v Brně se zipováním většinou nebývá větší problém. Nejde to vždycky 1:1, ale nic, co by vyloženě blokovalo dopravu, co znám ze severních Čech.

liška
23. července 2022, 19:24
2

Me udivuje kolik i profi ridicu jezdi na tripruhove dalnici uprostred i pokud je pravej volnej.

reagovat
riderhenry
23. července 2022, 22:36
0

Super článek, díky za něj! Já bych asi doplnil (kromě ZIPu, který už tu padl, a dalších věcí) ještě naprostou bezohlednost vůči okolí. Nejčastěji třeba "hledači", kteří za účelem zaparkování klidně jedou krokem stovky metrů, aby mohli skenovat každý metr parkoviště, jestli náhodou nějaká mezera nebyla na první pohled dostatečně viditelná. Podobně lidé, kteří odbočují způsobem, kdy začnou brzdit, a teprve těsně před odbočením začnou blikat...

Rozhodně souhlasím s modrými majáky. Za mě věc, která by byla dobrá připomínat co nejvíc. IZS jedoucí za námi (nedej bože v protisměru!) neznamená nutně zpomalit, natož zastavit, ale umožnit plynulý průjezd. To je často přesně pravý opak (třeba i projet křižovatku na červenou). Ty momenty, kdy sanitka stojí na světlech za autem, čekajícím na zelenou, to je vrchol absurdity.

A klasicky můj extrémní pohled na svět - nejbezpečnější je řidič, který sleduje maximálně svoje okolí. Někdy můžou pomoct i značky, které upozorní na nebezpeční, přednosti atd. Ale rozhodně si nemyslím, že by bylo nějak zásadně prospěšné sledovat maximální povolenou rychlost. Dokonce bylo i prokázáno, že místa, kde je méně značek, jsou ve skutečnosti méně nebezpečná. Vsadil bych se, že naopak místa, kde je úsekové měření, budou ta statisticky nejhorší, jelikož každý čumí na tachometr, namísto aby skutečně řídil auto...

reagovat
yellec
25. července 2022, 22:39
-2

S hledači je to jednoduché. To jsou cyklisti co zrovna sedí za volantem. Která jiná skupina má totálně v paži, že v rámci provozování koníčka každý den přináší diskomfort a zdržení stovkám lidí, co se jen chtějí dopravit z místa na místo?

Pochtli
23. července 2022, 23:10
1

"Majáky" - též nechápu idiocii řidičů, kteří zastavují i tehdy, pokud jede maják v protisměru a nic před sebou nemá.
"Vždy první" - tihle by měli okamžitě přijít o papíry, párkrát jsem měl co dělat, abych se kvůli němu kamkoliv zařadil.
"středopruhaři" - tyhle šmejdy na dálnicích přímo nenávidím spolu se zákazem předjíždění zprava. Proč tohle policie tvrdě nepokutuje, vždyť jde o snadno zdokumentovatelný přestupek.
"na co zrcátka" - specifická skupina na zabití v momentě, kdy se je snažíte předjet.

reagovat
ni
nick
24. července 2022, 16:26
0

Nečetl jsem všechny vaše příspěvky v diskusi, ale těch několik prvních mi mluví z duše.
Každý den se můžu spolehnout, že zase narazím na pár exotů, kteří mě nechají stát na vjezdu do kruháku, zatímco oni ho bez jediného zablikání blinkru opustí. Mám dojem, že nepoužívání blinkru je dnes prestižní záležitostí, hlavně u mladých řidičů. Kdybych snad náááhodou nenarazil na nějakého neblikače, určitě budu muset stát za blbem, který bude odbočovat doleva a nikomu neumožní objet ho zprava, protože ........protože nevím proč. V autoškolách se to neučí, nebo jim to připadá nebezpečné, dávat přednost protijedoucím a stát přitom u dělící čáry, nebo je to prostá bezohlednost?
Často si vzpomenu, jak jsme před mnoha lety držkovali, když se rychlost v obci snížila z 60 km/h, na 50. A dneska? Plazíme se 40 za nějakým oslem , který k tomu nemá žádný důvod, protože hned po vyjetí z obce se normálně rozjede.

reagovat
beastar
24. července 2022, 16:41
1

Je tady toho spoustu co je naprostá pravda. A v dobách kdy jsem pracovně jezdil někdy i 75 000 za rok. Jsem se s tím setkával pravidelně. Dnes jezdím méně a hlavně v Německu a Švýcarsku. Včera jsem se vrátil z Azurového pobřeží. Takže Francie. Když to zhodnotím celkově.

Češi, Poláci jsou prostě často arogantní, přezíravý a sobečtí řídiči. Není tu ten respekt k druhému. Samozřejmě jako každý takový problém nemůžeme generalizovat. Ono i k tomu Švýcarsku se dá říct dost věcí, který člověka vytočí. Nicméně co mě osobně dost štve v Praze, Čechách. Dlouhodobé věci, co prostě řidiče v těchto končinách dělají.

Stání na zelenou. Bum, kolona jak prase. První auto ma zelenou. Čumí. Rozjede se velmi pozvolna. Prásk červená. Fck off all. Já sem to přece projel. V době kdy je maximální výskyt automatu a rozjet se jde skoro poslepu fakt nechápu. Koukání do mobilu atd s tím přímo souvisí.

Blinkry tam kde nejsou potřeba. Blinkry ne, tam kde by měli být. Přejíždění mezi pruhy naprosto neúčelně ideálně bez blinkrů. Vyplňování rozestupů mezi auty, kteří nechávají ti chytřejší řídiči.

Přejíždění mezi pruhy bez potřeby. To je na samostatné téma. Nesmyslná jízda v levém pruhu. Ideálně výrazně nižší rychlostí než je nejvyšší povolená. Nadužívání pojmu souběžná jízda v rámci města. Za ten totálně ucpaný levý pruh na Evropské by měli ty lidi nahoře minimálně bezplatně zkontrolovat dopravní psycholog.

Vysoká míra agresivity většinou aktivní a nesmyslné. Vynucování si místa v různých situacích. Kde třeba stačí pár sekund počkat. Nesmyslné předjíždění o jedno auto ideálně přes plnou.

Někdo už to tady psal. Parkování těsně k autu vedle a vystupování jak idiot. Miluju když je prázdný parkoviště zaparkuji to někam do rohu. Vrátím se k autu a u mě je 5cm od dveří řidiče zaparkovaný Dodge RAM něco jako 4C5 0007. Jasně že nemusí být už z JČ, ale stejně pravděpodobně je.

Aaa česká specialita. Čekání na pumpě jen speciálně na místo kde mám nádrž. Respektive čekání na stojan i když je pulka pumpy free. Jen abych proboha nemusel vytáhnout tu pistoli víc a obejít ten svůj krám. Akorát zdržují ostatní.

Agresivní autobusáci, co si myslí že mají přednost vždy a všude. A to se přiznám že nejednou sem si na zastávce šel s dotyčným k busu promluvit jestli má vážně dobrý psychologický profil pro tak odpovědnou profesi. A výmluva že je to těžká práce atd. To mě nezajímá každá práce je těžká když si chcete vydělat. Specialita vyjíždění z zastávek ve městě na silnice přes dva pruhy rovnou. Ideálně tak totálně zablokovat provoz pokud to je někde u světel. Vyjíždění na silnici okamžitě potom, co dají blinkr. I když se nacházíte vedle nich.

reagovat
ro
rock
24. července 2022, 22:36
0

No vidíš, to jsem zapomněl. Autobusák. To byl důvod, proč jsem jednou jedinkrát v životě neudržel nervy a (ačkoliv jsem jinak klidnej jak západ slunce na Mácháčem) šel mu svůj názor na dopravní situaci vysvětlit osobně na první zastávce, na které zastavil. Jasně, že jsem si koledoval, kdybych padl na větší rybu, než jsem já, ale oni v busu většinou zrovna atleti nejezdí a já byl tak nadopovaný adrenalinem, že bych asi vynesl v zubech i Tysona.

af
afro-r1
24. července 2022, 23:01
1

Ja nevim, koho za Cechy a cizince potkavate, ale osobne nepozoruji nejaky vyrazny rozdil mezi ridici napric stredni Evropou.
On i ten u nas zbozsteny Nemec byva z 30% nejaky Polak, Turek nebo Ital s mistni espezetkou...

beastar
25. července 2022, 10:03
1

Asi takhle. Etnicky samozřejmě i švýcarská SPZ může být Srb. Jde ale o to, že i tihle jezdí o dost bezpečněji a jinak než průměrný český řidič. Myslím že tam sám píšu že třeba v Polsku se jezdí podle mě ještě agresivněji a s menším respektem k druhým.

Vždycky je to o lidech. Ovšem jinak než formou generalizace se to hodnotit nedá. Etnika a tak bych do toho netahal. Tj jak říct že s českou SPZ je to často Ukrajinec. Fakt je prostě ten že třeba v Německu či Holandsku se jezdí slušněji s menší agresivitou a být ohleduplný je ok. A snad se jako český řidič nechce nikdo srovnávat třeba s řídiči v Bulharsku:))

Ju
Justdoit
25. července 2022, 10:18
2

Autobusáci v Praze jsou speciální třída. Minule mi to tam fouknul když jsem jel na kruháči tak že jsem to musel zapíchnout do krajnice abych ho netrefil. Jel jsem si to s ním vyřikat a zbaběle ujel, jeho kolega co vystupoval z toho autobusu to okomentoval slovy: Jsme větší vždycky zastavíte, a když ne tak vy máte problém nám jenom přivezou novej autobus, vy máte zničený auto.... To k jejich logice

sheogh
25. července 2022, 15:06
0

Taky jsem potkal, blbec v brne tu harmoniku zlomil od zastavky pred vankovkou do levyho pres 2 pruhy, bliknul jednou a pres 2 to clovek uplne neceka, takze na brzdy a klakson.. Dement jeste gestikuloval z okna, co ze si dovoluju na nej troubit

Frankie
25. července 2022, 23:34
0

Vedle těch autobusáku jste mě ještě navedli na to, čemu říkám tour de kamion. Jeden kamionak přeskočí druhého rozdílem 2 kmh a zařadí se na dálnici to řady dalších kamionů.

Marek Bednář
24. července 2022, 17:07
0

S těmi ovcemi, vlky a moučnými červy to není tak jednoduché: https://www.autickar.cz/blog/clanek/o-moucnych-cervech-a-bezpecnem-odstupu/1518/

reagovat
ransom
24. července 2022, 21:11
2

Během čtení článku i diskuze jsem začal pěkně startovat. Za chvíli to bylo k nevydržení: Musím OKAMŽITĚ sednout a pěkně na plnou hubu to ze sebe dostat: Co všecko mě na ježdění v týhle zemi sere!
Ale nic se mi nevybavuje.

Hele, jenom o jednu věc poprosím. Berte, pokud to je jenom trochu možné, ohled na reflexní vesty. Mně se občas stane, že se nachomýtnu do nějakého výkopu hned vedle jízdního pruhu. Kdo to nikdy nezkusil, ten si nedovede úplně představit, co to obnáší, být nahrbený nad kabelovou spojkou, zatímco vám ani ne metr od palice sviští kola aut. Na třicítku klidně serte, ale lítat těsně kolem člověka, co dělá svou práci, kilem... On pak má jeden po hodině takové práce chuť házet šutry. A že jich tam je!
Pak vylezu, naskládám si vercajk na kolečko a zkusím přejít na druhou stranu k autu. V obci, na přechodu, za přenosnou značkou, a nejenže nikdo ani nezpomalí z devadesáti, ještě troubí, že ho seru. No tak promiňte, no.
Onehdy na mě nejaký amatérský bavič z Mustangu kabrio, se dvěma babama za sebou, pokřikoval, že by nás už měli postřílet. Ani mu nevadilo, že je tam provoz řízený kyvadlově, a že kvůli jeho předvádění se muselo zastavit asi dvacet aut za ním. Tož tak: Já za to nemůžu, že furt nedostavěli poslední kousek obchvatu od sjezdu z dálnice, protože stavbu vyhrála firma se zákazem státních zakázek, a protože nějakej vykuk zase zablokoval výkup pozemků. A že on proto, chudák, musí pořád jezdit po starý cestě, kde se zrovna dělá plánovanej přechod. Ale tu lopatu štěrku, se kterým jsem zasypával sloup ve futru, po něm příště prostě hodím. Mustang nemustang, baby nebaby.
Chápu, že vás občas motající se vesty serou, ale ona to není jejich vina.

reagovat
ransom
24. července 2022, 21:26
0

Jináč na lepení je jednoduchý recept. Lepí se mi na prdel - zpomalím. Lepí se furt - ještě zpomalím. Není problém. Kdybys do mě vrazil, tak ať to aspoň nebolí. Já nespěchám.
Zajímavé je, že se jen málokdy lepí auto sebevědomé. To mě prostě, až to půjde, svižně předjede. Klidně mu i uhnu a bliknu. Mnohem častěji to je nějaká vyrachtaná vražda, které pak stejně ujedu.

Protože jezdím denně tam a zpátky přes kopec, potvrzuju výše zmíněmý jev: Vlečeš se za někým po volné silnici šedesát, ale jak začne stoupání, najednou notně zrychlí. To mi přijde hodně zajímavé. Někdy na něj seru a nechám ho ujet, jindy mu dám co proto a prohlídnu si ho, ale žádnou logiku jsem v tom zatím neobjevil.

reagovat
Trinom
24. července 2022, 22:59
2

Když nad tím přemýšlím, tak nejvíc nám tu chybí plynulost. Ve výsledku je velmi často menší zlo se táhnout někde za náklaďákem konstantních 80, než si furt hrát na housenku (zrychlit - zpomalit - zrychlit - zpomalit).

reagovat
Blix
25. července 2022, 08:15
2

Chvíli jsem jezdil do práce na kole (40km), celá cesta čistě cyklostezky, a to byl teda očistec. A to jsem auto nepotkal. Ježdění autem mi pak chvíli připadalo jako totální relax a řídiči superukáznění. :)

K výčtu bych přidal Připojovací a odpojovací pruhy - je až fascinující jak to tady řídiči nezvládají. Je to taková kombinace všeho zmíněného.

Takovým milým úkazem tady na Ostravsku jsou mlhovky kdykoliv.

reagovat
to
tomaass2
25. července 2022, 08:51
3

V prvé řadě bych řekl, že tak 99 % lidí, pokud se nejede ve špičce, kdy jsou lidé nervózní, je úplně v pohodě. Ale jinak si tady pár bodů také přisadím :)



S autovandalismem naprosto souhlasím (na ťukance dveřma jsem alergický skoro jako Vaculík), s lepením ještě víc (není tomu tak dávno, co se na mne lepil ve zúžení na D11, kde to bylo rozděleno na 2+1+1 koumák v Kokoďáku, když jsme jeli 83-85 s několika auty za autobusem ... vyložil jsem si ty dálkáče jako upozornění, že nedodržuji předepsanou 80 v daném místě a jel až do konce přesně dle předpisů. Ale upřímně fakt nevím, co po mne chtěla, když mám na jedné straně svodidla, na druhé výkop, a před sebou autobus), naschvály, ale neviděl jsem tady zmíněno:



- Dálniční předjíždění rychlostí o 2 km/h vyšší než předjížděné auto - ne, nemluvím o kamionech. Mluvím o osobních autech, kde vás někdo začne předjíždět a zavře vás třeba právě za kamionem, protože on tam má tempomat a vůbec nepřemýšlí, co se děje kolem. Předjíždět se přece dá i tak, že trochu šlápnu na plyn krucinál!



- Parkování na dementa ... panička u nás v ulici potřebuje zaparkovat svoje ze všech stran otřískané (asi patnáctileté) GLS, do kterého se svými rozměry sotva vejde, tak to občas hodí kam se jí zachce, kde je místo. Jedno z těch míst je třeba vymalovaný takovou záhandou žlutou barvou a jsou u něj vrata = výjezd z našich 80-místných garáží (3 bytovky), takže tam bývá volno.



Součástí problému mi ale přijde, že naše silnice jsou stavěny mnohdy záludně, bez možnosti odpustit chybu. Když jsem v Rakousku, všechno je přehledný, dobře značený, široká krajnice i na okreskách, stavěno na plynulost, na širších kilo, na užších 70-80. Není to tam dokonalé, ale zase jsou o krok před námi. Tady dokážou překvapit občas i mne :D A když se do toho přidá to, že se tady postaví obchvat, u něj pak jsou levný pozemky, lidi si tam postaví ty svoje katalogový baráčky a začnou mručet, že je obchvat omezuje, že chtějí protihlukovku a později že tam chtějí přechod a 50 ...

reagovat
Frankie
25. července 2022, 23:43
1

To předjíždění byla teď specialita v Rakousku na tripruhu. Já vždy sjel do pravého, dojedu pomalejší auto, dám blinkr, že bych i předjížděl, v zrcátku před tím vidím auto ve středním a levý volný. Čekal bych, že mi uhne do levého a dál mě bude předjíždět o trochu vyšší rychlosti. Ale ne nechá mě si hezky zabrzdit a zařadit za něj do toho středního.
Nebo vjede z pravého do levého, ale ten plyn prostě nezmackne.
To vše je o té takové logické plynulosti provozu.

Ka
Karda
26. července 2022, 13:06
0

Ad blbec v Kolodáku. Ja sem byl na D11 blbec v Karoqu. Nahmatnul jsem misto packy tempomatu, packu světel.

to
tomaass2
28. července 2022, 22:20
0

Taky už se mi to povedlo... Kamion v protisměru mi to vrátil asi 10 reflektory, že jsem chvíli nic moc neviděl ????????

Pe
Peťas
03. srpna 2022, 06:49
0

Trojka me vytaci uplne nejvic. Podobne je to s kamionem. Celou dobu kolona jak hrom za kamionem. Prijdou dva pruhy do kopce a kamion predjedou dve auta za dva kilometry. Nikdo dalsi nema sanci to stihnout. Vubec nevim proc. To mam zdy chut to otocit a jet domu.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem