načítám data...

Škoda Enyaq iV 80: Ježíšek by jezdil Enyaqem!

Blíží se nám Vánoce. Teploty již pravidelně padají pod nulu, sníh není pouze na horách a stmívá se už při odchodu z práce. Ideální čas na testování nějakého elektromobilu!

zobrazit celou galeriiFoto:   DH foto

Každý už přemýšlíme nad dárky, o které si tomu našemu Ježíškovi zas letos napíšeme. Ale přemýšlel vlastně někdo nad tím, v čem nám vybrané dárky přinese? Za mě je to jasné!

Náš největší vánoční symbol to má s výběrem svého vozu poměrně těžké. Protože je Ježíšek jenom náš, bude určitě jezdit škodovkou. Jasně, vyrábí se toho na našem území více a jsem si jistý, že kdyby byl u marketingu Hyundai stále pan Vošický, určitě už by na nás z televize vyskakovaly otravné reklamy s Ježíškem v autě s křivým háčkem ve znaku, ale ta naše česká značka je jenom jedna, ať už si o podílu Němců myslíme cokoli. Protože Škoda nevyrábí žádná užitková auta, která by se podnikavému Ježíškovi jistě hodila, bude si muset vybírat z kompromisu v podobě aut osobních. Jistě chápeme, že alespoň jednou v roce toho potřebuje převézt poměrně hodně, a tak přicházejí v úvahu pouze ty největší modely značky. Jelikož není žádný zpátečník, jistě zachytil současnou vlnu oblíbenosti SUV, čímž nám Superb Combi vypadává ze hry. A proč ne Kodiaq? Globální oteplování! Vždyť kdo jiný by si přál bílé Vánoce víc než právě Ježíšek a skleníkové plyny mu s tím zrovna nepomáhají. Neříkám, že díky Enyaqu tu budou bílé závěje jako v Ladových kresbách, ve kterých by se i kocour Mikeš ztratil, ale proč to nezkusit. A mně po týdenním testu nezbývá než pogratulovat k dobré volbě.

DH foto

Loni uvedený Enyaq je pro Škodu jistě nejdůležitější premiérou za posledních pár let. Asi ne co se prodejů nebo ziskovosti týká, ale znamená krok do budoucnosti. Přechod (alespoň částečný) k elektromobilům se nám líbit nemusí, ale připadá mi, že už jsme za tím bodem zlomu, ve kterém se dalo ještě vše bezbolestně ukončit. Nyní už mají všechny automobilky (dokonce třeba i Toyota, která se tomu dlouho bránila) investováno až příliš na to, aby se to stoplo. Ale to už jsme si tu řekli nesčetněkrát. Tak se alespoň pojďme podívat, jaká budoucnost nás čeká.

Stojí tu před námi bílá Škoda Enyaq iV. Tím, že po roce a půl už to není žádná novinka a zájem médií i veřejnosti byl při představení enormní, si na design udělal názor každý sám. Já můžu tedy přidat pouze své subjektivní pocity a za mě je to skoro skvělé. Není to tak mohutné jako Kodiaq, ale místo uvnitř je podobné. Krátký předek, dlouhý rozvor, sebevědomý výraz a pár hezkých detailů. To slovo skoro se ale vztahuje k zadním partiím. Zboku mi trochu vadí necitlivé napojení zadního nárazníku na blatník – dlouhý předěl od špičky zadního světla. Při pohledu zezadu mi to celé trochu nesedí, ale s vědomím, že to může být i horší (Enyaq Coupe), už si na ten vizuálně těžký zadek začínám trochu zvykat. Paket Sportline přidává mimo jiné hlavně jinak tvarované nárazníky a lakované spodky prahů. Nemůžu si pomoct, ale mě se zkrátka Enyaq líbí a chápu, že Ježíškovi určitě taky.

DH foto

Uvnitř bude mé nadšení pokračovat. Alcantarové sedačky mají perfektní tvar, který podrží postavy všech rozměrů a ještě vám i namasírují záda. Jedna z mála věcí, co můžu vytknout, je ale jejich vyhřívání, které je i na nejvyšší stupeň sotva cítit. Tohle může Ježíška operujícího především v prosinci trochu mrzet. Design přístrojové desky ctí poslední trendy škodovky, takže jediná točítka, která tu naleznete, jsou ta na volantu. Většina ovládacích prvků se přesunula do obrovského středového displeje. Zajímavou myšlenkou je dotykový posuvník pod ním, na kterém se ovládá hlasitost. On sice funguje, ale je to tak moc „praktické“, až věřím, že už to hned v dalších generacích nebude. Ovládání vozu usnadňuje poslední zbytek fyzických tlačítek pod displejem se zkratkami k nejpoužívanějším funkcím. Asi bych se obešel bez obložení zcela jistě pravým karbonem, ale obšití kůží je pěkným a hodnotným detailem. Prostornost je v první i druhé řadě naprosto bez připomínek. Při svých 185 cm mám při sednutí za sebe před koleny pěkných 15 čísel k dobru. Na nohu přes nohu to už není, ale tady si určitě nikdo stěžovat nebude. Kufr má solidních 585 litrů a je plný užitečných drobností, jak jsme u moderních aut zvyklí. Tohle se bude Ježíškovi opravdu hodit. Enyaq se zkrátka ani Kodiaqem zastrašit nenechá a vnitřním prostorem se řadí k už těm opravdu velkým autům.

DH foto

Jízda nezačíná nastartováním auta, ale stačí pouze usednout, sešlápnout brzdový pedál a zařadit požadovaný směr jízdy. Stejně tak vypnutí auta – prostě zmáčknout „péčko“ a odejít. Jednoduché, logické, intuitivní. Zkoušená verze 80, které za číslovkou chybí malé x, disponuje jediným elektromotorem, a to na zadní nápravě. Je to tedy první Škoda od dob „stodvacítky“ s náhonem na zadek, ale moc od toho nečekejte. I na mokré silnici lze Enyaq jen těžko utrhnout. Má hmotnost přes dvě tuny, široké zadní pneumatiky a hromadu elektroniky, která se nedá vypnout. Ke ztrátě adheze to tedy chce docela brutální zacházení, a pak to vypadá spíš jako boj o život než cokoli zábavného. Jediné, co lze vypnout, je ASR, díky čemuž můžete při rozjezdu lehce protočit kola, ale ESP je stále aktivní, takže stačí lehce pohnout volantem a už to vše přebírá elektronika. Takže Ježíšek je v bezpečí.

Přesto je však s autem překvapivě zábavné jezdit. Začíná to samozřejmě už při rozjezdu. Ano, někteří konkurenti umějí z místa vystřelit rychleji, ale pomalým se Enyaq určitě nazvat nedá a to je při rozvážení dárků důležité. Je však cítit, že si Škoda nechala něco málo v záloze pro verzi RS. To, co překvapí, je slušná ochota předku vrhat se do zatáček, na tak velké auto skoro až nečekaná. Jistotu v oblouku navodí nízké těžiště s baterkami v podlaze mezi nápravami i skvělý podvozek DCC. Na výjezdu má zadní náprava vždy dost gripu pro razantní pružné zrychlení. Během testu na dva dny nasněžilo a sám jsem byl překvapený, jak auto nemá vůbec problémy s trakcí. Od okolního světa vás ještě k tomu odděluje slušné odhlučnění, které dobře maskuje rychlost jízdy. Kombinace těchto vlastností znamená, že se krajinou proháníte nečekanými rychlostmi, ale pořád cítíte, že máte auto pevně pod kontrolou. Takové to svižné svezení zkrátka Enyaq zvládá na jedničku. Vše se trochu pokazí, když začnete opravdu hodně tlačit na pilu. Při jízdě na hraně stačí nerovnost v půlce zatáčky nebo najet do zatáčky nepřiměřeně rychle a fyzika je neúprosná – dvě tuny se zkrátka začnou vlnit víc, než by bylo příjemné, a chtějí ze zatáčky ven. Ale vždyť se tu stále bavíme o velkém rodinném SUV. Tohle by se možná dalo vyčíst verzi RS, se kterou jsem ale zatím neměl tu čest. Co je ale společné při jakékoli jízdě, je slabý výkon brzd. Auto se vždy snaží především rekuperovat a přemluvit ho k použití brzdových kotoučů vpředu a bubnů vzadu, chce vyvinout poměrně velký tlak na brzdový pedál. Dá se na to zvyknout, ale prvních pár dní jsem hlavně ve městě zažil pár nepěkných okamžiků. Takže Ježíšku opatrně!

DH foto

Většina cest autem ale probíhá v poklidu a Enyaq se o vás stará, jak jen může. O odhlučnění i skvělých sedačkách jsem se zmiňoval již výše. Podvozek nemá nejmenší problém ani s dvacetipalcovými koly a dokáže odfiltrovat i hodně nepěkné připomínky kvality třeba středočeských silnic. Pohodu a pocit bezpečí k tomu navodí systém asistované jízdy, který funguje spolehlivě a na silnicích s dobrým vodorovným značením se na něj dá opravdu spolehnout. Adaptivní tempomat, systém vedení v pruzích, čtení dopravních značek, informace z GPS i výborně fungující matrix LED světlomety dávají vám i autu slušný přehled o okolí. Vůz tak umí inteligentně ubrat tempo před ostřejšími zatáčkami, kruhovými objezdy nebo před začátkem obce a za těmito úseky zas poslušně zrychlí. Vše lze navíc sledovat na velmi rozměrném head-up displeji, který umí při zapnutí navigace i kreslit šipky přímo na silnici, na kterou máte odbočit. S tímhle Ježíšek opravdu trefí za každým hodným dítětem.

Spotřebu u běžných spalovacích aut většinou vyřešíme jednou větou, ale u těch elektrických je na to upřena větší pozornost. Nejdříve tedy doplním důležité údaje – číslovka 80 značí větší ze dvou možných baterií. Má kapacitu 82 kWh, z toho 77 využitelných. Výkon jediného elektromotoru je 150 kW a 310 Nm. Zrychlení na stovku trvá 8,5 vteřiny, i když mi to pocitově přišlo méně. V době testování byly trvale denní teploty jeden nebo dva stupně nad bodem mrazu a plně nabité auto ukazovalo dojezd nějakých 360 kilometrů. Je to málo nebo hodně? Každopádně automobilka udává dojezd v ideálních podmínkách až 510 kilometrů. Rozdíl tedy značný, ale je dobré, že na udávané číslo dojezdu je opravdu spolehnutí. Test s přibližně polovičním poměrem dálnic jsem zakončil spotřebou rovných 24 kWh na 100 km. Enyaq se zvládne nabíjet maximálním výkonem 125 kW za hodinu (po nové aktualizaci softwaru ME3 až 135 kW), což už je dnes spíš takový slabší průměr, ale realita je, že naši republiku z většiny obsluhují 50 kW nabíječky od ČEZu a pár 75 kW PRE. Na výkonnější lze narazit zatím jen v okolí největších měst a podél pár dálnic. Tohle ale Ježíška nemůže omezovat, protože to, co má čtyřiadvacátého prosince objezdit, by nezvládl ani autem na fosilní paliva. Jistě v tom bude nějaký fígl …

DH foto

Závěr

Nechci tu tvrdit, že je auto dokonalé. Brzdy by rozhodně mohly být silnější, spotřeba možná o trochu nižší, vpředu by mohl být pod kapotou alespoň malý úložný prostor na kabely, brzdová světla při stání na autohold by nemusela všem za mnou svítit do očí (i když v tomhle není Enyaq sám), výhřev sedaček by určitě měl být silnější a možná by se našlo ještě něco. Ale nebudu zakrývat, že se mi zkrátka Enyaq opravdu líbí. Moje ideální konfigurace by byla asi podobná – zadokolka s větší baterií, jen bych zvolil zajímavější barvu a třeba nějaký světlejší interiér. Dojezd i v zimě je na potřeby mé i většiny populace (alespoň statisticky) víc než dostačující. Pokud mám pravidelně přístup k wallboxu (v práci, doma), tak mi to jako každodenní přibližovadlo zkrátka dává smysl. Cenově je Enyaq od podobně vybaveného Kodiaqu přibližně o 100 tisíc dražší, a to už v částkách blížícím se 1,4 milionu není takový rozdíl.

Takže Ježíšku, jestli nebude letos pod stromečkem nějaký pěkný Enyaq, hoď mi tam prosím alespoň jeden zaručeně výherní los, se kterým ten jackpot klapne. Spoléhám na tebe. Díky.

DH foto

Technické údaje:
Motor: elektromotor
Výkon: 150 kW (201koní)
Točivý moment: 310 Nm 
Kapacita baterie: 82 kWh (77 kWh využitelná)
Maximální rychlost: 160 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,5 s 
Provozní hmotnost: 2117 kg 
Spotřeba v testu: 24 kWh/100 km
Dojezd oficiální: 510 km
Základní cena testované verze (Enyaq iV 80): 1 304 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

gr
greg
11. prosince 2022, 16:06
15

Aha tak preto sa k niektorým deťom nedostanú darčeky :( :-D

reagovat
martin_100
11. prosince 2022, 22:02
5

Ty vole ta váha je šílená. V plnym obsazení s krámama na 2 tejdny dovolený to bude chtít céčko a tachograf....
.
-
Komentář upraven 12. 12. 2022, 14:59:17

reagovat
bitner
11. prosince 2022, 22:25
8

Muj Jezisek jezdi malym vlackem na klicek, ktery mi donesl, kdyz mi bylo 5 let.

reagovat
st
st. Padre
11. prosince 2022, 23:13
3

Ten poměr výkon/hmotnost je horší než u litrové Oktavky.

reagovat
ro
rock
12. prosince 2022, 06:47
3

Sorry, ale tuzemskej Ježíšek přijde v Tatře 6x6 nebo 8x8. Vejde se tam víc dárků.

reagovat
Fr
Frodo
12. prosince 2022, 06:48
1

Otázka je, jestli má Škoda nějakou budoucnost. Poté, co s vidinou ohromných zisků jako spousta jiných odevzdala know-how soudruhům do Číny, aby posílila mír, se také nakrásno může stát, že značka zmizí.

reagovat
Ha
Hansoff
12. prosince 2022, 10:49
0

Ještě před tím odevzdá know-how do Indie, jako spousta jiných...

Be
Beran
14. prosince 2022, 20:58
2

Tem cinanum nebylo potreba nic predavat. Uz pred 10 lety byli mladi cinani rozlezli na studijnich programech po vsech poradnych evropskych univerzitach. A byli to skurveni sprti, zadni party erasmaci. K tomu ta jejich pracovitost a dravy kapitalismus bez regulaci. Ti uz nemusi kopirovat.

fortress
12. prosince 2022, 08:38
5

Fotky skvělý, auto už méně.

reagovat
beastar
12. prosince 2022, 08:48
4

Přesně teď si říkám jestli to není mrhání talentem. Fotit tyhle neforemný obludný bloby.

krab
12. prosince 2022, 08:53
1

To jo, já usrkávám kafčo a čtu to a říkám si přesně, moc hezký fotky, i text je docela vtipnej a nechal mě normálně hloubat nad tím jestli si Lukáš dělá jakoby srandu a je to ironie anebo jestli se mu to vážně líbí, že by to fakt od ježíška chtěl ... :-D

Vapno92
13. prosince 2022, 07:48
1

Na jednej strane áno - ja pevne verím redaktorom, že Škodovka, Kia ani Hyundai im za pozitívne recenzie áut nedajú ani korunu, na druhej strane je nám všetkým jasné, že ak by tieto "testy" poňali úprimne a od srdca, tak by už asi žiadne ďalšie autá na testovanie nedostali. A preto vlastne už dlhé roky a na každej automobilovej stránke vznikajú takéto, viac-menej zbytočné články. To nemyslím ako znevažovanie Vašej práce, milí redaktori, ale tak my sami vieme, že články napríklad o histórií sú úplne TOP ale čo sa dá napísať o Škodovke alebo Cee'dke? Asi nič.

Mi
Michal Lenc
12. prosince 2022, 08:48
0

Já jsem říkal, že enyjak má malý kufr a škodovka není česká značka. A ty hned do úvodu recenze napíšeš: Ježíšek by jezdil enjakem protože má velký kufr a je to české auto. Ty jsi ve svém nesouhlasu pěkně pasivně agresivní. /Konec sarkasmu/

Skvěle napsaná recenze a moc hezké fotky. Dneska jsem jel ve svém 1.6hdi z domova do práce a za těch dvacet minut ani nerozmrzlo čelní sklo. Ale naštěstí jsem i v těch -8°C nastartoval. Tak snad se taky jednou dočkám auta na baterky.

reagovat
Wa
Wakantanka
12. prosince 2022, 22:29
0

Na margo toho okna, ehm zapol si si kúrenie? Ja len že môj skoro raz taký veľký 2,9 CRDi topí po pár minútach aj pri menších teplotách :)

Mi
Michal Lenc
14. prosince 2022, 09:06
0

Tyjo, to mě nenapadlo si v -10°C zapnout topení.
Ne, prostě to C4 Picasso je velký auto s velkým čelním sklem. A ta 80kw, 1.6hdi - malý motor bude mít malou produkci ztrátového tepla a tak chvíli potrvá, než se všechno prohřeje. Hádám, že ten tvůj motor bude mít větší spotřebu a tak i větší vývin tepla. Anebo je to prostě líp udělaný auto.

Lukáš Naske
14. prosince 2022, 10:59
3

K tomuto zajímavému tématu jen doplním – C4 Picasso má s 1.6 HDi vždy i přídavné elektrické topení (klasickou odporovou spirálu), které se spíná, pokud je motor studený. Topí tak opravdu velmi rychle. Asi doporučuju zkontrolovat :)

S.
S.h.I.t.
15. prosince 2022, 14:41
0

Presne jak pise Lukas. C4 Picasso odmrazuje sklo velmi rychle. A to i 1.6HDi. Vim to naprosto presne, protoze do ni i v mrazech temer denne sedam.

Mi
Michal Lenc
16. prosince 2022, 08:45
0

Dneska trochu nasněžilo, tak jsem to prozkoumal hlouběji. Odmrazení okna v tom smyslu, aby stěrače setřely námrazu, to funguje vlastně docela dobře. Ale aby se celé auto pořádně prohřálo a šel z výdechů horký vzduch, to prostě trvá. Každopádně, možná je jenom v háji termostat a já si to stěžuju na problém, který opraví položka za tisícovku. (A kterou by elektrické auto nemělo. Abychom se vrátili k mému úvodnímu povzdechu.)

skodafil
25. prosince 2022, 20:06
0

Ale mělo. Divil by ses, jak komplikovane systémy na chlazení a ohřívání baterií dnešní elektromobily mají.

beastar
12. prosince 2022, 08:53
5

To je hrůza kam se to posunuje. Bych blil. Ještě že tady to moc nejezdí bych blil denně. Těžký to je, velký jak dodávky před pár lety. Výkon trapas na tu váhu. Jinak prostě Škoda. Jakože ničím to nevybočuje. Opravdu jediný auto od nich co mi ještě dávalo smysl a bylo pěkné je Superb iV. Z poslední doby temna, kdy o světě rozhodují prapodivná individua na konferencích v Egyptě.

reagovat
VK
VK
12. prosince 2022, 10:22
0

Jaká je pro zajímavost dodací lhůta takového Enyaqu, když se objedná právě nyní?

reagovat
Be
Bernard L.
12. prosince 2022, 11:15
2

To nikdo neřekne přesně :-D
Kamarád co objednával před rokem měl info, že auto dostane do 6 měsíců, po 6 měsících se informoval a prý do 9. měsíců. Auto objednával v únoru a nevím o tom, že by ho ještě měl.
Ale skladovky jsou furt (ano, divná doba, když já si v roce 2004 kupoval skladovku, byla levnější o 75 tisíc, dnes jsou skladovky minimálně o 100 litrů dražší).

beastar
12. prosince 2022, 11:15
-2

Nejbližší dealer Škoda. Online kontakt přes web ... A mimochodem překvapivě je to k dostání do šesti měsíců. V Německu možná i za tři když si nebudeš vymýšlet.

VK
VK
12. prosince 2022, 15:11
0

Já že se před nedávnem dozvěděl, že Tesla, co se týká modelu 3, se už dá dostat do tří měsíců od objednání. Což mě docela hodně udivilo, zejména ve srovnání se situací v létě, kdy nebylo k dodání nic a u Tesly se s člověkem ani nebavili. Tak pro srovnání, zda se doby dodání zlepšují všeobecně, nebo mají v Tesle zase náskok.

Wa
Wakantanka
12. prosince 2022, 22:31
0

No ja to tipujem tak, že gigafactory Berlín už proste chrlí a model 3 netiahne tak ako model Y.

MB
MBMB
12. prosince 2022, 23:44
0

Tesla má u nás i na modely Y odhadovaný termín dodání leden až březen 2023.
Neřekl bych, že Berlín úplně chrlí, ta produkce stále ještě nabíhá, ale už to jsou čísla, která tu situaci evidentně ulehčují.

Initial C
12. prosince 2022, 21:24
0

Za tyhle penize radsi lehce ojety Jag ipace. Staci si pripomenout zdejsi nadseny test.

reagovat
high_fish
13. prosince 2022, 18:04
3

Vždycky, když tohle auto vidím, připadá mi, jakoby vezlo v kufru něco jako deset pytlů cementu. I když to není naložené, celá ta těžká prdel toho auta na mě tak působí.

reagovat
Pignon
16. prosince 2022, 16:47
0

stačí položka provozní hmotnost a víc se k té pseudoekologii ne bu du rozčilovat....

reagovat
Trinom
17. ledna 2023, 15:30
1

Nedělej si iluze, on ten naftovej Kokodák ... pardon, Kodiaq, nebude o moc lehčí.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem