načítám data...

O koních, ponících a síle aneb jak a v čem měříme výkon auta?

Je koňská síla opravdu síla koně? Jak se liší kůň z roku 1975 od svého kolegy z devatenáctého století? A co s tím mají společného poníci?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

“Kolik to má koní?” Na tuhle otázku dříve nebo později odpoví snad každý majitel auta. Ať už je to šestisetkoňová M5 , u níž je odpověď na tuto otázku většinou odměněna uznalým pokýváním hlavou, nebo třeba malý roadster, kde se nižší hodnota rychle zamlouvá řečmi o souznění jezdců a koní. Jenže jak to s těmi koňmi vlastně je? Opravdu utáhne průměrný rodinný hatchback větší náklad, než stohlavé stádo plnokrevníků? A jak se vlastně taková síla koně měří? To se dneska pokusím velmi zběžně vysvětlit. Příběh “koňské síly” začíná v Anglii v druhé polovině osmnáctého století…

Koňská síla podle Jamese Watta 

Tou nejstarší jednotkou, kterou byl měřen výkon, je mechanická koňská síla. Její vznik má na svědomí James Watt, který potřeboval svým zákazníkům na konci osmnáctého století prezentovat svůj parní stroj, respektive vyjádřit, o kolik je jeho vynález silnější, než dosud používaná tažná zvířata.


James Watt na dobovém portrétu 

Proces, kterým se k jednotce dostal je poměrně kuriozní – posuďte sami. Jelikož neměl mnoho zkušeností s koňmi, ale zato dobře znal důlní poníky, základem pro výpočet normované koňské síly se stala práce poníka zapřaženého v žentouru. Ten za minutu vyzdvihl z dolu 22.000 stopliber. Dále odhadl, že výkon koně je zhruba o 50% vyšší a nová jednotka byla na světě. Koňskou sílu tedy můžeme definovat jako výkon, který podává kůň zapřažený v žentouru zdvihajíc náklad o hmotnosti 180 liber (81,647 kg), který ujde za hodinu 144 koleček o poloměru 12 stop (366 cm). Výpočet jedné koňské síly dle Watta bychom tedy mohli velice zhruba zapsat takto:

vacute{y}kon = frac{pracute{a}ce}{check{c}as}= frac{sacute{imath}la times vzdacute{a}lenost}{check{c}as} = frac{(180 mbox{ lbf})(144 times 2 pi times 12 mbox{ ft})}{1 mbox{h}} simeq 32 572,frac{mbox{ft} cdot mbox{lbf}}{mbox{min}}

Samotný Watt poté tuto hodnotu zaokrouhlil na 33.000 stopliber. Jeho výpočet nám nastíní lépe tento obrázek.


Přepočty v závorkách je ale třeba brát s rezervou. Kolem roku 1770 totiž ještě neexistovala mezinárodní soustava jednotek a libra, případně stopa, měla dosti proměnlivou hodnotu v závislosti na místě používání. Další nepřesnost generuje i to, že libra, jakožto jednotka hmotnosti zde byla vnímána jako jednotka síly. Do hry tak vstupuje i tíhové zrychlení. Velmi zhruba ale můžeme říci, že oněch 33.000 stopliber, neboli jeden Wattův “kůň” je zhruba 745,699 Wattů.

 

Zkusíme to přesněji…

Koncem 19. století se díky novým objevům na poli fyziky proces měření koňské síly zrevidoval. Nově se vypočítávala jako sedmdesát pět kilopondmetrů za sekundu. Pojďme si to trochu rozebrat:
Kilopond je starší jednotka síly, je to tíha tělesa o hmotnosti 1kg v místě s tíhovým zrychlením 9,80665 m/s2, tedy na zemském povrchu. Díky tomu není těžké určit že jeden kilopond je právě  9,80665 newtonu. A jedna koňská síla byla potřeba k vyzvednutí 75 kilopondů do výšky jednoho metru za jednu sekundu. Pro úplnost doplním, že se jedná o sílu rovnou 735,498 Wattům. Nově vypočítaná přesná jednotka vešla ve všeobecnou známost pod zkratkou PS, se kterou se běžně setkáváme dodnes. (Pferdestärk – koňská síla v němčině). Proces výpočtu vám opět nejsnáze osvětlí tento schématický obrázek:

 

Je koňská síla opravdu “síla koně”?

Nabízí se otázka, zda je takto určená koňská síla opravdu maximální silou, jež je schopen vyvinout dospělý zdravý kůň. To je samozřejmě dost ošemetné – síla zvířete se liší v závislosti na plemenu, věku, kondici, stravě a spoustě dalších faktorů. Budeme se tedy muset spokojit se studií Caine Collinse z roku 1926, kde prokazatelně změřil, že někteří obzvláště silní tažní koně dosahují krátkodobě síly az 14,9 koňských sil. Dospělý muž pak běžně vyvine sílu 1,2 koně, trénovaní vzpěrači a atleti se mohou dostat až na 3 koně. Jedna koňská síla je tak spíše výkon, jež je schopen nepříliš trénovaný kůň menšího plemene kůň udržet dlouhodobě po dobu několika hodin – a tím se vlastně vracíme zpět k žentouru a Wattovým poníkům v dole. 

 

Watt znovu, tentokrát jako jednotka.

Píše se rok 1921 a s rozvojem vědy a techniky je jasné, že svět nutně potřebuje sjednocenou a velmi přesnou soustavu základních jednotek. Ve Francii proto začíná vznikat Soustava SI (z francouzského „Le Système International d'Unités“ – Mezinárodní systém jednotek). Pozdržena druhou světovou válkou začíná její standardizace až v roce 1948, aby byla o dvanáct let později vyhlášena jako mezinárodně platná. Jednotka síly (pojmenovaná mimochodem po tvůrci onoho “prvního” koně) je stanovena jako výkon potřebný ke zvednutí tělesa o tíze 1 newton (cca 102 gramů na zemském povrchu ve vakuu) svisle do výše jednoho metru za jednu sekundu.  A to celé tisíckrát nám dá jeden kilowatt (kW) ve kterém zpravidla uvádíme výkon aut. A jeden kilowatt je 1,34102209 metrické koňské síly (PS).


 

Příjde mi to celé nějak málo složité, mohli byste to ještě trochu zamotat?

Ale jistě, jak je ctěná libost. Aby těch veličin nebylo málo, setkáváme se ještě, zpravidla na anglicky psaných webech (anebo v TopGearu, že :) ), se zkratkou bhp, brake horse power. Co to znamená? Zjednodušeně se jedná o výkon, kterou poskytuje motor přímo na klikové hřídeli, čili bez toho, aby do hry vstupovaly komponenty jako převodovka, spojka, alternátor, servo, diferenciál a spousta dalších. Všechny díly mezi klikovou hřídelí a koly totiž “ukrajují” z výkonu, který je nakonec využit k rozpohybování vozu. S tímto jevem se konec konců asi setkal každý z nás, když ve slabším autě zapnul klimatizaci. Spíše výjimečně se můžeme setkat i se zkratkou rhp (real horse power), nebo whp (wheel horse power). Tato veličina pak značí výkon naměřený zpravidla “na brzdě” – výkon přene přenesený sený na kola. V praxi ale většinou platí, že hodnoty uváděné v oficiálních materiálech značí výkon “ na  kolech”. Tak to jsem úplně nevychytal, je to samozřejmě naopak. V technickém průkazu a reklamních materiálech jsou uváděny hodnoty naměřené na klíče, čili právě BHP. 


Měření výkonu ve válcové zkušebně, tzv. na brzdě.

No a to by bylo k problematice výkonu zatím vše. Pokud jste to dočetli až sem, máte můj obdiv. Doufám, že jsem vám alespoň trochu osvětlil problematiku výpočtu výkonu vozů a příště se můžeme podívat na to, jak je to s točivým momentem a zda jsou všechny ty newtonmetry k něčemu dobré, nebo jen každého otravují a měly by se zakázat. Pokud najdete ve článku výše nějakou chybu, což by se i přes mojí snahu klidně mohlo stát, budu rád, když mě na ní upozorníte. A slibuju, že příště budu zase psát o něčem zábavnějším :)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ha
Hansoff
10. ledna 2019, 09:57
0

"Pro úplnosti doplním, že se jedná o sílu rovnou 735,498 Wattům."
Tahle věta zřejmě vznikla zkrácením původního textu, který zněl přibližně takto: "Pro úplnosti doplním, že se jedna koňská síla rovná výkonu 735,498 Wattů."

reagovat
Ha
Hansoff
10. ledna 2019, 10:28
1

Ještě mi vrtá hlavou jedna věc. Těch 12 stop bude spíše poloměr (délka ramena) žentouru, než průměr. Nechci sice důlním poníkům připisovat nějakou nadměrnou velikost, ale v takhle malém kruhu je to spíše na většího psa ;-)

Jakub Pospíšil
10. ledna 2019, 12:35
0

Je to poloměr - to jsem se vážně upsal. Hned to opravím.

Trinom
11. ledna 2019, 20:59
0

A teď ještě opravit tu sílu ve Wattech na sílu v Newtonech :-)

Safa
10. ledna 2019, 10:46
6

Ty jsi zavrhl kachní sílu, na které jsme se jasně dohodli vloni, Kubajzi? Shame on you!

reagovat
ma
martinw
10. ledna 2019, 14:09
2

Na zahraničních webech se shodují že kachní výkon je okolo 18watt když to porovnám s koněm který má cca. 750watt dal bych ho proti 42 kachnám (nějaké navíc pro jistotu). Let the fight begin !

Jakub Pospíšil
10. ledna 2019, 14:14
2

42 je dobré číslo, to jako odpověď na otázku rozhodně schvaluji.

Pochtli
10. ledna 2019, 11:30
5

Ještě že máme možnost zvýšit své stádečko poníků či koníků různými vychytávkami jako jsou rychlé pruhy, monster nálepky, chromované koncovky výfuku či chlupatý návlek na volant..

PS: Co mi nejde do hlavy - proč se automobilový svět neujednotí a nepoužívá jen kW či jen PS..

reagovat
ro
rock
10. ledna 2019, 12:38
0

Nutným předpokladem je, aby se nejdřív sjednotil neautomobilový svět na tom, zda používat metrický systém (jednotky SI) nebo imperiální jednotky. Pak - možná - časem (až vymřou staromilci) zůstanou jen kW nebo PS.

sumy
10. ledna 2019, 12:41
3

Svět je sjednocenej. Fyzikální jednotka jsou kW, ale ty koně zní líp, páč jich je víc... A ono zní líp 100 koní, než 74kW ... A jak pravil klasik:"Svět chce být klamán."

BigBen
10. ledna 2019, 12:42
0

Sjednocení existuje a je to Soustava SI (zkratka z francouzského „Le Système International d'Unités“, po našem „Mezinárodní systém jednotek“. Watt je jako jedna z odvozených jednotek. Takže ano, měl by se používat Watt ale historicky naši dědové a někdy i otcové jsou stále zvyklí používat koně a to se přenáší na mladou generaci, která se zajímá o auta a ne o fyziku a mnohdy ani neví, že nějaký Watt existuje :-) Podle mě hlavní důvod, proč dneska ještě někdo používá jednotku "kůň" je proto, že to číslo je vyšší než ve wattech. Vždyt i článek o BMW M5 zde na webu začíná větou: "Šest stovek koní...." To přece zní mnohem lépe než 441 kW :-D

Inženýr
10. ledna 2019, 13:37
0

Možná to bylo myšleno tak, že svět by měl používat jenom jedny "koně", namísto HP, PS a třeba BHP. Mě furt dostane to, jak Angličané používají svoje BHP - brejkhorspáua, což by nebyl problém kdyby se pořád jednalo o to samé. Ono je to však jinak - stejné auto má jiný počet HP, PS nebo BHP. Jsou tam jen minimální rozdíly, ale právě proto se ptám - k čemu to je?

Pochtli
10. ledna 2019, 14:35
0

XXX koní sice zní líp, ale tak nějak sympatičtější jsou pro mě ty kW.
Zvlášť když za jízdy to stádečko pod kapotou neustále naháním, aby s tou pikslou koníci konečně trochu hnuli..

BigBen
10. ledna 2019, 15:33
0

Pokud se rozjede elekromobilita tak se používání jednotek sjednotí na kW protože i spotřeba aut bude měřená ve Wh nebo kWh. Otázka je, jestli se toho my dožijeme :-)

Nimrod
10. ledna 2019, 15:59
1

jak nemám rád živý koně, to přijde až po jejich skonu třeba v salámu, tak v autě prostě ty koně mám a všude povídám o koních... za prvné jsem tak zvyklý a za druhé, když jsem byl malej, tak jsem měl zafixovaný poměr 100 koní na litr, že je prostě ten úplnej top (a pak přišla honda s2000 :-)). a když ti je deset, tak jak jinak si to zjednodušíš, abys viděl, "jak moc je ten motor dobrej"? :-) ale dneska je už jiná doba...

PepaSFI
10. ledna 2019, 17:56
3

Omyl! Svět není sjednocenej! V těch jednotkách a mírách je šílený chaos a i tam kde se to tváří rozumně, jako třeba tady uprostřed Evropy, ten chaos stejně je. Když jsme u těch aut, mrkněte třeba na kola. Průměr ráfku se značí v palcích, šířka ráfku v palcích, šířka gumy v milimetrech a výška jejího profilu v procentech. Když se podíváte do počítače, třeba do něčeho na práci s obrázkama, zjistíte, že ty obrázky mají jakési divné rozměry. Je to sice v milimetrech, protože máte verzi evropskou, českou, prostě naši, jenže ony ty rozměry jsou stejně v palcích, jen je to schovaný. Rozlišení tisku nebo displejů je v bodech na palec. Britové sice oficiálně přešli na metrické míry ale z historických důvodů pořád používají i ty své podivnosti. Spousta nemetrických měr má v různých zemích různé hodnoty, jiné v UK, jiné v USA. Spousta srandy je taky s drobnějším dělením, tam kde my si vystačíme s prostými násobky a podíly deseti, oni mají plno různých měr které spolu někdy vůbec nesouvisí a někdy ani nejdou mezi sebou nějak rozumně přepočítat. A aby to bylo veselejší, někdy se používá desetinné dělení a někdy zlomkové. A na závěr můj oblíbený, u nás zcela běžný, trubkový závit. Všichni to máte doma, všecky trubky na vodu a plyn to používají. Obvykle se značí písmenem G a rozměrem ve zlomcích palce. Jenže ten rozměr neudává rozměr závitu! Metrický závit, dejme tomu M 12 má vnější průměr šroubu 12mm. Trubkový G 1/2 ale nemá průměr půl palce, tedy 12,7mm. Nikde. Ani zvenku ani zevnitř, prostě ať to měříte jak chcete, nikde to nenajdete. Závit G 1/2 je závit který je ZVENKU udělaný na trubce která má UVNITŘ díru půl palce. To má logiku, žejo. A to se ještě trubkáč vyskytuje jako G a nebo jako BSP, což je naštěstí stejný, jestli si dobře vzpomínám, liší se trošku tolerancema.
A pak se divte že svět nemá jednotně definovaný motorový koně.

Inženýr
10. ledna 2019, 19:33
1

PepaSFI: Asi tak. Ještě dodám, že třeba v Anglii se nikdy neudává spotřeba v litrech na 100 km, nýbrž v MPG - miles per gallon, což znamená že při spotřebě třeba 30 MPG auto skonzumuje 1 gallon na těch 50 kilometrů. Jenomže v USA je ten galon opět trochu jiný, a aby byla sranda, tak v Anglii se palivo tankuje a platí výhradně v litrech.

sumy
10. ledna 2019, 20:04
1

Spousta věcí je zmatecnejch. Ale výkon aut je prostě v kW. Stačí ten maglajz, kdy se dal befel a v letectví (i tom málem a nejmenším-Prostě od Boeingu po horkovzdusny balon) výška ve feetech(tedy na m delit 3) , rychlost v knotech místo v m/s(na m delit 2) či km/h( na km/h nasobit skoro 2) stoupani/klesání pak v mém "nejoblíbenějším" kretenosystemu jest feety/min místo m/S (Delit 3 a nasledne 60) Hlavne v letadlech, kde jsou jeste metricke budiky to je fakt opruz a ve vypjatejsich situacich mi to zabira vcelku dost mentalni kapacity) A to že 3/4 mozku vzdy zapomenu na zemi a ve vypjatých situacích typu přistání na krátkou dráhu v blbem vetru začnu zadrhavat při komunikaci. Spousta starších "fotru" je z toho vcelku v perdeli. A už jsem i slyšel ve soucastkach situaci, kdy záchranářské vrtulník ohlásil vstup do ATZ ve 2000 a jista plachtarka vykřikla, že je ve stejném místě a také ve 2000. Vrtulník okamžitě zastavil a vyhledával provoz. Ta odpověď že země "ty krávo, ty v metrech, ale on ve feetech" :-)

Irwinek
10. ledna 2019, 11:35
12

Soused na otázku : " kolik to má koní " odpověděl, že to neví přesně, ale má to sílu jako kráva :-D

reagovat
M
10. ledna 2019, 18:06
0

Chcel som napisat, ze co auto da = pocet Koni x Vůl za volantom a vzhadom na to, co si napisal, by to bolo =Krave.
Ale s ohladom na Tvojho suseda si to pri vsetkej ucte napisat nedovolim ;)

Irwinek
11. ledna 2019, 07:31
0

To jsi klidně mohl, je to vůl, a korunovanej k tomu ( to už ale do té rovnice asi nedostaneš :-D )

sumy
11. ledna 2019, 07:47
0

Jaktože ne, od čeho jsou mocniny :-)

BubaaCZek
10. ledna 2019, 12:27
3

U nekterych svych aut radej rikam, ze to ma silu jako hodne velke stado veverek...

reagovat
Cu
Curdin
10. ledna 2019, 17:05
0

Tak ono je taky otazka jakou pouzival vas ponik prevodovku, obuti a tak....:) Nas nejmensi traktor ma 70 koniku. A mozna ze kdybych dal na druhej konec provazu vsechny kone co mame doma v osobacich stejne by asi jel kam by chtel.....

sumy
10. ledna 2019, 20:09
0

Jo, včera jsem trapnymy 92 kW skubnul lano o zarucene nosnosti 5t. Na zasněžené silnici do kopce. Holt přeložena 12t do kopce... Holt je to obrazně řečeno o tom průměru toho zentouru :-)

M
10. ledna 2019, 20:42
0

:)
Nie je to iste, v tahu 5t (50kN) dosiahnes razovym zatzanim aj mensou hnotnostou. Skus is to s nejakou snurou alebo skuste skakat vo vytahu :)

sumy
11. ledna 2019, 07:45
0

Ne, to nebylo dynamicky. 15 s jsem protacel koly(3-mel jsem komplet zašpérovano) a pomalu se šoupal do strany, nakladak se ani nehnul a v tom to ruplo. A ani ne v zapletu, ale ciste v polovině lana. Rozdil mezi statickym a dynamickym namahanim je mi zrjemý. Nejaky ty zkousky z pevnosti a pruznosti, statiky atd mam za sebou.

sumy
11. ledna 2019, 09:10
0

To ne no. Taky jsem mu řekl, že má smůlu, pac si nechci rozlamat auto. Holt led, prudké stoupání, a vysypaná uzávěrka v tom Ivecu. Jinak samozřejmě že na vyprošťování je nejlepší kinetické lano. Tím mě kamarád před lety i s malým freelanderem dostal z docela ošklivý závěje.

M
11. ledna 2019, 09:27
1

Nechapem, snorchel je nad urovnou vody :) Mozno mal malo koni? Mozno iba neboli podkute ;)
Ako vidim, navijak by bol zbytocny. Fuj. Ja som tiez raz nechal auto cez noc v poliach. Lebo nas to blbnutie bavi, tak si prirabame problemy :)

sumy
11. ledna 2019, 12:47
1

Přesně tak. Tky jsem nechapal-vodu to necuclo, machrsamolepky ze srazů sloupnuty nebyly, ale nejelo to...Navíc navijak mám jen vepředu a tam byl ještě hlubší sníh. Bylo i dobře okovano, ale kolečka ve "vzduchu" ležel jsem na břiše. Holt mi ta zkratka nevyšla.
Holt ani koně nepomuzou, když je za volantem vůl...

BigBen
10. ledna 2019, 12:49
2

Já bych si dovolil rozporovat větu: "Dospělý muž pak běžně vyvine sílu 1,2 koně...." V praxi to není pravda ani náhodou.
Měli jsme doma poníka, byl to věkem důchodce. Když jsme ho stěhovali a potřebobovali ho naložit do vleku na koně, ani se nehnul. Byli jsme na něj s manželkou dva, tahali jsme ho za ohlávku, strkali do něj. On stál jako zabetonovanej. Prostě když se rozhodl, že nenastoupí tak nešel a nebyla šance s ním hnout. Jediný co s ním hnulo byl kýbl s mrkví, postavený ve vleku, tak si pro něj došel a nechal se do vleku zavřít a v klidu si to sežral. Takže silová jednotka "kýbl mrkve" je silnější nebo rovna síle poníka.

reagovat
Jakub Pospíšil
10. ledna 2019, 13:05
3

No tak rovnici na převod na kýbl mrkve do Wolframu fakt bušit nebudu. Leda kdybys specifikoval odrůdu a exaktní množství mrkve, použil normovaný kýbl a provedl celý pokus ve vakuu, na tom už by se dalo stavět.
-
Komentář upraven 10. 1. 2019, 13:06:24

BigBen
10. ledna 2019, 13:15
0

To by byla frajeřina sestavit takovou rovnici :-) Poníka už nemáme, ale můžu dělat pokusy s dospělým koněm a tam je ta síla ještě znatelnější. Ten jenom hne hlavou, drcne do tebe a ležíš... Tam se o rovnocenosti síly člověk versus kůň nedá vůbec hovořit.

ro
rock
10. ledna 2019, 15:09
1

"Dospělý muž pak běžně vyvine sílu 1,2 koně...." V praxi to není pravda ani náhodou."

Proč by to nemělo být dosažitelné?
Někteří jedinci mezi vzpěrači a bodybuildery prý dosahovali v mrtvém tahu okolo 5 kW
Spurter na kole má při desetisekundubým dojezdu okolo 1 kW.
Ale
1. není to běžná výkonnost normálního chlapa
2. v článku se zmiňuje, že ten kůň má krátkodobý výkon skoro 15 k

Kl
Klon
10. ledna 2019, 19:34
5

Tohle mě připomnělo Kočko chleba generátor :-)

Safa
10. ledna 2019, 23:32
3

MikeEM
10. ledna 2019, 14:27
2

"V praxi ale většinou platí, že hodnoty uváděné v oficiálních materiálech značí výkon “na kolech”."
Není to spíš naopak? V praxi spíš člověk potká jedno auto, které má stejný motor se stejným uváděným výkonem, ale třeba jiný pohon (fwd x awd). Ztráty výkonu na awd budou logicky větší a taky by udávaný výkon na kolech byl menší? Nebo se pletu?

reagovat
če
čert
10. ledna 2019, 14:45
0

Já si taky myslím, že se vždycky udává výkon motoru na klice a ne na kolech. Protože kdyby se udával na kolech, tak by musely mít AWD verze ve stejné motorizaci logicky kvůli vyšším ztrátám na drivetrainu udávaný nižší výkon, než FWD/RWD verze...a ti nemají. To samý třeba starý HDM automaty vs. manuály, kde na tom automatu jsou větší ztráty, ale zase výkon je udáván stejný u obou verzí, takže by ten papírovej výkon měl znamet výkon na klice.

Spooker
10. ledna 2019, 15:48
1

Samozřejmě, udává se výkon na klice. Mnohem líp se to měří a hlavně, hlavně je to číslo vyšší.

Breakthru
10. ledna 2019, 17:48
0

taky mě ta novinka překvapila.... :)

M
10. ledna 2019, 18:15
0

Na klice je obecny standard, alebo podla nejakej normy, ktora sa pouziva v nejakom regione? Nech negooglim, ale mal som za to, ze napr.je rozdiel ako sa to zvycajne udava vUSA a u nas

M
10. ledna 2019, 18:20
0

Pozn: elektromobil nema kliku!!! :)

MikeEM
11. ledna 2019, 07:11
0

Elektromobil má ale taky výstup z motoru, který se otáčí stejně jako výstup z kliky.

M
11. ledna 2019, 08:58
1

No nemel jsem kliku... To bola nadsazka ;)

jo
johan
11. ledna 2019, 12:38
0

hlavne sa v materialoch udava vykon motoru a nie automobilu

Jakub Pospíšil
11. ledna 2019, 17:28
2

Ano, udává se samozřejmě výkon na klíče, zamotal jsem se tam do toho a takhle to dopadlo.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
10. ledna 2019, 15:42
1

Ještě to trochu zamotám. Ona ani ta hodnota koní totiž není jednotná. Koeficient pro PS je 1,34102209 x kW, jak uvádí správně Kuba, ale třeba Američané používají HP (horse power), kde se ten výkon násobí/dělí koeficientem 1,35962. PS se tedy nerovná HP. U US aut, prodávaných v Evropě, se tak setkáte s tím, že uváděný výkon v PS je odlišný, než kolik uvádí US výrobce v HP.

reagovat
M
10. ledna 2019, 18:11
0

Navyse sa vykon moze udavat na roznych miestach hnacieho retazca, aby sa to porovnat nedalo..?
Najhorise ale je, ze auta dovazane do EU maju znizeny vykon....sami, ze kvoli emisiam...

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
10. ledna 2019, 19:34
1

Bohužel je to tak. Ona ta EU ale nakonec umře na vlastní byrokracii.

PepaSFI
10. ledna 2019, 19:57
0

já mám pocit že je tam jiná metodika měření. Teď nemám čas hledat detaily ale je to něco o tom že my v Evropě udáváme výkon motoru tak jak je v autě a američani v laboratoři, tedy holý motor bez příslušenství, bez alternátoru, bez výfuku, bez sacího filtru...

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
11. ledna 2019, 08:11
0

To jsi skoro 50 let let pozadu. Tuhle metodiku změnili v roce 1971. Jsou to metodiky SAE NET a SAE GROSS.

Breakthru
10. ledna 2019, 17:47
1

U nepojízdných aut se používá jednotky BS - blbej a silnej a počítá se podle počtu osob, co tlačí.....

reagovat
riderhenry
10. ledna 2019, 18:18
1

"V praxi ale většinou platí, že hodnoty uváděné v oficiálních materiálech značí výkon “na kolech”." - Tohle se mi nějak nezdá. Ještě jsem se nesetkal s tím, že by někdo naměřil výrazně větší výkon "na klice", než uvádí výrobci. Naopak při měřeních na brzdě vždy vyjde poměrně podstatně nižší výkon na kolech, který se pak přepočítává nějakým koeficientem ztrát a pak až vyjde většinou (u aut v pořádku a samozřejmě u těch, kde výrobce nemlží) výkon dle technické specifikace daného auta.

reagovat
Jakub Pospíšil
11. ledna 2019, 17:27
0

Je to tak, ve článku jsem se do toho zamotal.

briza
11. ledna 2019, 13:04
2

Už profesor Schuster z Cimrmanova informačního šapitó věděl, že nejuniverzálnější měrnou jednotkou jest myš polní.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem