načítám data...

O motoristech dnešních i budoucích

Zažíváme teď jedno automobilové překvapení za druhým a jednomu už by se z toho zamotala hlava. Co nás tedy vlastně čeká?

zobrazit celou galeriiEditorial: O motoristech dnešních i budoucích

Těch novinek v současném automobilovém světě je nějak moc. A to nemluvím jen o střednědobém či dlouhodobém výhledu, ale i o prostém dnešku. Mustang je elektrické SUV, Alfa Romeo oznámila plán stát se značkou elektromobilů, autonomie, sdílení, udržitelnost, uhlíková neutralita… Jsem rád, že nejsem ten správný petrolhead veteránista, protože kdybych teď po dlouhých měsících nad seřizováním dvou dvojitých Weberů náhodou vykoukl ze své nory ven na svět, asi bych mu vůbec nemohl rozumět. Co se to proboha děje?

No ale já správný petrolhead veteránista nejsem. To neznamená, že světu tam venku rozumím, to v žádném případě. Ale nebrání mi to, abych o něm nenapsal tento článek. A tento článek si dobře zapamatujte. Rozhodl jsem se totiž dělat chytrého, věštit z křišťálové koule a předvídat. Ne, nesnažte se mé myšlenky zapamatovat jako nějaké dogma, zapamatujte si je proto, abychom se za deset či patnáct let mohli všichni na můj účet zasmát, jak moc jsem se mýlil. To je totiž to jediné, čím jsem si docela jistý. Jsem si jistý tím, že co dnes považuji za nevyhnutelné, to se v příštích letech ukáže jako úplně zcestná úvaha. Co dnes vidím jako klíčové, to budoucnost ani nepostřehne. Svět bude zcela jistě jiný, ale bude úplně jinak jiný. I lidé budou jinak jiní. A auta taky.

Foto: Mazda

Evropa představila svůj plán, ve kterém za patnáct let nebude místo pro žádné nové auto se spalovacím motorem. Zní to neuvěřitelně, nepředstavitelně, nereálně. A přiznám se, že přesně tak to vidím i já – neuvěřitelně, nepředstavitelně, nereálně. Jenže jaký je to vlastně skok? Patnáct let jsou dvě až tři generace nějakého modelu. Můžeme tedy srovnávat třeba Škodu Octavii. Před patnácti lety byla novinkou druhá generace, dnes máme generaci čtvrtou. Na první pohled to možná není až tak velký rozdíl. Obě auta jsou podobně velká, stojí podobné peníze, obě můžete mít s obligátním motorem TDI.

Foto: Škoda Auto

Jenže ve skutečnosti je rozdíl mezi nimi obrovský. Nová Octavia umí sama zatáčet, sama brzdit dle profilu silnice či značení, sama přidávat plyn, může jezdit na elektřinu, můžete s ní mluvit a ona vám bude odpovídat.. Dokázali jste si tohle všechno představit v roce 2005? Nebo alespoň něco z toho? V obyčejné Octavii? Přiznám se, že já tedy ne. Ano, byla tu už hlasová ovládání, byly tu navigační systémy, dokonce i radarový tempomat, ale to všechno byly jen takové víceméně nepoužitelné legrácky.

Foto: Škoda Auto

Pokud nemáte zkušenost s novými auty, možná stále netušíte, o čem to vlastně mluvím. Tak to zkusím jinak. Vezměte si třeba tu již zmíněnou Octavii druhé generace. Dodnes ji spousta lidí s oblibou používá. Je to ostatně dost povedené auto. Nabízelo se s přímovstřikovým motorem, dvouspojkovou převodovkou, xenonovými světly, mohlo mít satelitní navigaci či třeba automatické stěrače. A teď se opět vraťme o patnáct let zpět, tedy do roku 1990. Dobíhá výroba Škody 120, nabíhá výroba Favoritu. Tak takový je rozdíl patnácti let ve světě automobilů.

Foto: archiv

Věštit, jaká bude Octavie šesté či sedmé generace je tedy úkol dopředu odsouzený k nezdaru. Zdá se, že bude elektrická. A že dost možná bude schopná jezdit úplně samostatně, bez zásahu řidiče. Jenže to je jako bych tváří v tvář právě představené ŠKodě Favorit řekl, že za patáct let bude mít škodovka CD přehrávač a klimatizaci. Ano, měla, ale ten rozdíl byl přecijen v něčem jiném.

Jenže nic jiného teď k dispozici nemám, tak se pojďme bavit v pojmech, kterými disponujeme dnes, jakkoli budou Honzovi z budoucnosti připadat asi směšné.

 

Uhlíková neutralita

Tady mám problém. Uhlíková neutralita se stala něčím na způsob pěti hvězdiček v nárazových zkouškách  EuroNCAP či nulovému obsahu cukru v limonádě. Nikdo už vlastně ani neví, k čemu to je dobré či co to vlastně znamená, ale všichni to musí mít. Ano, oxid uhličitý, který zde má představovat onen uhlík, je skleníkovým plynem, stejně jako je skleníkovým plynem například vodní pára. Je to přirozený plyn, produkují ho živé organismy včetně nás samých. 

Foto: Hyundai

Já nechci zpochybňovat fenomén globální změny klimatu, jen mi ve všech materiálech a studiích na toto téma chybí odpoveď na jednu otázku – opravdu víme, co že to vlastně děláme? Nejsme schopni předpovědět, zda tato zima bude chladná či bez sněhu, neumíme s jistotou ani říci, zda v úterý nebude pršet. A teď si troufáme nejen předpovídat, jak se počasí změní za sto let, ale dokonce tvrdíme, že to umíme ovlivnit?  Neukousl si tu člověk trochu velké sousto?

 

Elektrifikace

To jsme se ale od aut už trochu vzdálili, takže se pojďme vrátit k tématu našemu odbornému periodiku vlastnímu. Ona uhlíková neutralita totiž počítá s masivním přechodem na elektrickou energii. Narozdíl od většiny petrolheadů, já proti elektřině nic nemám. Spalovací motor pracující na principu řízených explozí mi nikdy nepřišel jako to pravé řešení, je hlučný, neefektivní, zbytečně komplikovaný a náročný na obsluhu. 

Foto: Porsche

Elektřina v tomto ohledu nabízí řešení, motor s hladkým chodem, býčí silou i bezprostředností šelmy. A to vše je tak jednoduché, žádné složité hlavy motorů, vstřikovače paliva s parametry, jaké si lze jen těžko představit, nic takového, jen stator, rotor a baterka.  Ale být to tak jednoduché, už by tu s námi dnes spalovací motor dávno nebyl. 

Vůbec se nechci pouštět do těch nesmyslných přepočítávání vlivu provozu toho či onoho automobilu na životní prostředí. Stejně to každému vyjde tak, jak zrovna on potřebuje. Obavu nemám z budoucích aut ani nemám strach o automobilky. Já ale pořád nějak nevím, odkud budeme brát energii pro nabíjení elektromobilů. Kabely o tloušťce paže dospělého muže bychom museli natahat úplně všude, na každou ulici, do každé vesnice. A to rychle. A i až tohle bude hotové, stále tu chybí ten samotný zdroj energie.

Foto: Alfa Romeo

Postavit skutečnou elektrárnu (teď nemyslím větrník či něco podobného) trvá se vším všudy třicet let, tolik času už zdá se nemáme. Tím spíše, že nároků na elektřinu bude stále více, na bezemisní výrobu se chystají i mnohé výrobní závody, dokonce včetně některých oceláren. 

 

Je to pro mě skutečně zatím velmi těžko pochopitelné, ale automobilky jsou si přechodem na elektřinu očividně velice jisté. Dokonce natolik jisté, že mnohé ohlásily konec vývoje spalovacích motorů dávno před tím, než to po nich někdo bude opravdu chtít. Už slyším ty průpovídky o drahých elektromobilech, nedostatkových bateriích a obecně o nedostupnosti motorismu pro normálního (čti chudého) člověka. 

Foto: Ford

Neměli bychom ale zapomínat na jedno – tuhle party nakonec stejně platí zákazník, výrobci aut to velmi dobře vědí a já si neumím představit, že by gignat jako Ford sám od sebe oznámil plán přejít na plně elektrické vozy bez jistoty, že jeho zákazníci právě taková auta budou požadovat. Zákazník chce dostupný vůz, chce auto, které mu bude dělat radost a bude ho jízdně bavit. Zákazník také chce snadnou obsluhu svého auta včetně nabíjení. 

Opravdu nevěřím teoriím o spiknutí za účelem zničení motorismu. Nevěřím, že se všichni lidé v automobilovém průmyslu mýlí. Nevěřím, že auta budou za patnáct či dvacel let nudná, nedostupná a neprovozovatelná v běžných podmínkách. Těším se na budoucí auta ne proto, že tuším, jaká budou, ale právě proto, že to netuším ani trochu. Přechod na elektrický pohon otevírá nové možnosti v konstrukci, to by mohlo znamenat, že skok od Favorita k Octavii druhé generace není nic proti tomu co nás čeká. A zároveň je tu stále zákazník, jeho spokojenost a jeho verdikt je to jediné, co výrobcům může tuhle celou show zaplatit. To je vlastně ten hlavní důvod, proč zůstávám i nadále celkem v klidu. Být to jen o politice, měl bych obavy, ale pokud samy automobilky po celém světě (tohle není ani náznakem jen evropský trend, EU je v vedle Spojených států a Číny zatím spíše z těch opatrnějších) tvrdí, že tohle je cesta, pak na tom něco musí být. Nebo se mýlíme všichni? To ukáže až čas.

Foto: Volvo

Jak to vidíte vy? Díváte se do budoucnosti se zvědavostí, nadšením či obavami? Podělte se s námi o své názory v komentářích!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Galveston
14. srpna 2021, 07:39
4

Vynechme, jestli přechod na elektromobilitu dává smysl a přijměme jej jako realitu. S prodlužováním dojezdu až někam k hranici 1 000 km a možná víc zjistíme, že nabíjet nemusíme denně. Ale třeba jen jednou za dva týdny. Osobně dojíždím autem denně celkem 34 km. Pokud by byly na firemním parkovišti instalovány nabíječky, měl bych s elektromobilem takřka neomezený dojezd. Druhá věc je, že nebýt zabedněnosti vedení firmy, nemusel bych dojíždět, protože k práci mi stačí dostupný internet. Nepotřeboval bych auto a moje uhlíková stopa by se dramaticky snížila. To je můj osobní příklad. Jaké jsou vaše?

reagovat
eLzyx
14. srpna 2021, 09:07
0

Nemám z toho výrazný strach. Elektromobily mi nevadí, dokonce mám v plánu si koupit starší Teslu, protože je to prostě dobře navržená “dopravní platforma”. Záměrně nepíši “auto”, protože o samotném autě to není, což bohužel ostatní automobilky nepochopili. Ty mají jen autíčka na baterky použitelná maximálně v rámci regionu. Že mají stejný nebo lepší dojezd? Jenže nemají síť jednoduše použitelných Superchargerů s akceptovatelnou cenou elektriky, se snadnou fakturací. K ostatním elektromobilům potřebujete buďto čipy jednotlivých poskytovatelů v dané oblasti, nebo nabíjet přes nějakou “agregační službu”, co to ale prodraží do nesmyslu (22kč/kWh).
Co se týče elektriky pro všechny, tak tam je zapotřebí opustit koncept velkých zdrojů, předimenzovaných sítí a vymyslet koncept malých FV elektráren se spotřebou v místě - tedy u nabíječky elektromobilů.

Ča
Ča Snač Aj
14. srpna 2021, 10:05
9

Rád bych viděl ten koncept malých FV elektráren se spotřebou v místě - tedy u nabíječky elektromobilů. Před pár dny jsem narazil na blog jednoho dánského městského 'eko' nadšence o tom jak se vyplatí FV. Má na svém domě prakticky ideální řešení. Na střeše FV a na doplnění EV s velkou baterií která bere přebytky z FV. Zároveň ale krásně ukazuje problém s FV. Přebytky z provozu má jen v létě. Je sice hezké že celkově mu FV ročně vyrobí víc energie než spotřebuje a ještě je schopný něco akumulovat do Tesly s obří baterkou, ale dobře půl roku stejně musí brát energii ze sítě. Ten samý člověk ale tlačí na to aby energie v síti byla jenom z obnovitelných zdrojů, které co čert nechtěl nevyrábí zrovna když nevyrábí jeho FV.. vidíte ten problém?

PachezZ
14. srpna 2021, 10:30
-2

hele reálně se dá z FV jezdit už dnes, pokud tedy máš na počáteční investici, nedávno sme to počítali právě v českých podmínkách a při pokrytí jedný strany sedlový střechy domu běžný velikosti to za rok vyprodukovalo energie třeba na 30k km v enyaqu... což podle ,mne většina lidí ani nenajede...

S přenosovou soustavou to taky imho nebude tak horký, kdo si před patnácti lety uměl představit že budeme mít kapacity na streamování hd videa do mobilů hromady uživatelů a v každým druhým domě na sídlišti optiku, vždyť by se musely zakopat nový kabely... už dneska umí třeba hyundai nabíjet poměrně rychle, s nějakou trochu inteligentní infrastrukturou by nemusel být problém po příjezdu auto připojit a oznámit síti jak dlouho plánuju být doma, ai už si to pak porozděluje...

PepaSFI
14. srpna 2021, 10:47
2

tak pokud budu mít dost na investice, tak si taky můžu najmout auto i s řidičem a bude mi úplně fuk jestli to jezdí na ropu, uhlí co přišlo po drátech nebo na strakatý koťátka.
Reálně, tedy prakticky, se na FV jezdit nedá pokud si k tomu nepostavíš ještě baterii o značné mocnosti nebo nebudeš mít dvě auta na střídání. Anebo budeš dělat jakoby nic a tu skvělou růžovou a duhovou energii budeš handlovat dle potřeby za tu černou uhelnou. Což je asi nejreálnější stav který teda není moc ekohomobio ale aspoň bysme si to mohli přiznat.

Ča
Ča Snač Aj
14. srpna 2021, 11:16
1

Však píšu, ta FV mu v úhrnu vyprodukuje víc než spotřebuje, ALE ne v zimě když třeba měsíc pořádně nezasvítí. Tady čekám, že se najde někdo kdo řekne, že to vyřeší dost velká baterie. To sice jo, ale jak velká taková baterie musí být a jak moc takových baterii by muselo být mezi lidmi? Kombinace FV na střeše a EV je nejlepší možné řešení, sám to plánuju. Ale je třeba si uvědomit, že část roku se bez Fosilních nebo jaderných zdrojů nejméně a mít takové bateriové úložiště aby to šlo by byla totální ekologická katastrofa. (Produkce EV ,hlavně díky bateriím, uvolní do prostředí cca 3x tolik toxinů(toxinů ne CO2, to toxické není) co produkce spalovacího ekvivalentu, a ty se v prostředí akumulují. A zase když budeš mít tak velkou elektrárnu na střeše, že to pokryje i spotřebu v zimě, tak se jedná o obří neefektivní vynakládání prostředků, kdy v létě bude absurdní nadbytek a nakonec budeš platit za pretoky do sítě (což se mimochodem právě chystá v Austrálii)

PachezZ
14. srpna 2021, 12:26
0

no myslim že neni nějakej zásadní problém mít baterku o velikosti kapacita auta+ztráty,než si vyjedeš na autě těch 1000km nebo kolik to tou dobou může běžně zvládat tak se ti hádám stihne nabít zdroj v garáži i v zimě... těch 15 let zákonitě nějakej pokrok přinese a pokud je to s nějakou investicí možný dnes, nevidim důvod aby to nebylo možný za 15 let...

MB
MBMB
14. srpna 2021, 12:54
0

Ve větší škále se celkem dobře doplňuje fotovoltaika a vítr, který zas v zimě vyrobí víc v podobném poměru. Ukládat energii ze léta na zimu čistě z fotovoltaiky je v domácích podmínkách samozřejmě nesmysl. Takovou baterii by nikdo nezaplatil.

Ča
Ča Snač Aj
14. srpna 2021, 14:36
1

Takové ukládání energie není nesmysl jen v domácích podmínkách ale i globálně. To doplňování funguje dobře maximálně v zemích s off shore větrníky.

eLzyx
14. srpna 2021, 15:10
0

Zapomínáte pánové na nutnost vytápění bytovek, takže tu chybějící zimní elektriku mohou pokrýt kogenerační jednotky. Ty mohou běžet třeba na bioplyn, který se v průběhu roku naakumuluje

MB
MBMB
14. srpna 2021, 15:25
1

Tak je samozřejmě výzva, která něco stojí, ale na větších škálách je víc možností než v domácích podmínkách. Ohledně sezónního ukládání se v současné době nabízí vodík a ukládání tepla. A to si člověk doma moc snadno neudělá. Ale je otázka, kolik té energie bude potřeba takhle ukládat. Nikdo v Evropě neplánuje běžet 100% na fotovoltaiku, jak se tu s tím v diskuzi operuje.
Navíc mi nepřijde tak úplně strašné během zimních měsíců ve špičkách pustit nějakou zálohu v podobě třeba plynových elektráren. To na průměrném ročním mixu nemusí udělat moc. Oproti dnešku by to byl úplně snový stav.

fortress
14. srpna 2021, 07:47
-7

Tak vynucená elektromobilita je pouze mezistupeň. Cílem je přechod na kola / chůzi. https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/rakousko-emise-spalovaci-motory-leonore-gewesslerova.A210611_120735_automoto_fdv

Quislingovské články už i na autíčkáři.

reagovat
Vojta
14. srpna 2021, 09:00
1

Přechod z aut na kola a hromadnou dopravu není možný - lidi si to vzít nenechají a stát motoristy, narozdíl od cyklistů potřebuje, protože je může kasírovat. Mýtné brány na cyklostezkách si úplně představit neumím.

fortress
14. srpna 2021, 09:05
-2

Co si všechno neumíš představit a co si lidé nenechají vzít je irelevantní. Vzpomeň si na to až budeš ukazovat propustku k opuštění okresu.

Vojta
14. srpna 2021, 11:51
0

Tak jako realita byla taková, že to nikdo moc nekontroloval, bylo to nevymahatelné a stejně si všichni dělali, co chtěli :D

Grand Admiral Thrawn
14. srpna 2021, 22:38
1

Zajímavé je, že krátce před parlamentními volbami vyjde na serveru vlastněném agentem Burešem článek, který popisuje poměrně děsivé návrhy a končí větou "Návrhy současně ukazují, čeho se také můžeme dočkat, pokud by u nás získaly větší vliv takto zaměřené strany se silnými vazbami na Brusel a tamní ekologické organizace."

fortress
15. srpna 2021, 09:04
-1

Bůůůhůůů Agent Bureš vlastní noviny káámo je to fejk, nic takovýho se nestane, určitě to nepojede zase salámovou metodou : 1) Je to hoax nic takovýho nebude 2) Zvažujeme to ale nebude to povinné 3) Je to povinné měli jste se ozvat džív močky lol

bitner
14. srpna 2021, 09:35
4

Mylime se všichni. A není mi úplně dobře, když si vzpomenu, co se v minulosti stalo, když se takto všichni mylili. Pokud to ti nahoře mysli vážně, máme na krku ekonomickou krizi, proti které bude ta 100 let stará vypadat jako zábavné nedělní odpoledne.

reagovat
Vojta
14. srpna 2021, 11:53
3

Nevím sice, co bude a nebude, ale úplně si nemyslím, že apokalypsa a masivní ekonomická krize. Už to spousta lidí prorokovala před mnoha lety a zatím nic. Ale jsem zvědav, (ne)nechám se překvapit ;)

VK
VK
14. srpna 2021, 19:57
-2

Obávám se, že jak i k nám dojdou 40-50°C vedra jako je v našich a i severnějších šířkách v Kanadě a západě USA realitou, už o té apokalypse bude pochybovat málokdo.

Vojta
14. srpna 2021, 21:44
0

Pokud dojdou, tak dojdou. S tím už se nic dělat nedá teď, natož pak ;) Spíš prostě vyrábět víc elektřiny a přifouknout klimoškou.

Jan Machač
16. srpna 2021, 09:12
1

a zase... Globální oteplení má rozbít Golfský proud, takže v Evropě budou velká vedra v létě a tuhý zimy. Už si ty klimatologický výmluvy a pomluvy pořádně nastudujte, tu se nedá ani pohádat.. ;-))

krab
14. srpna 2021, 11:19
1

Tohle téma se objevuje všude a točí se dost jako kolovrátek, i když přiznám se, je zajímavý a taky si články o představě budoucnosti nakonec rád čtu, protože mě zajímá jestli se dočtu něco novýho, nějakej novej pohled. Když je otázka položena jak se díváme do budoucnosti, tak já jsem optimista. Pro mýho malýho kluka, který bude dělat řidičák vlastně už v době pár let po tom slavným a údajným zákazu spalováků, budu mít v garáži uschovaný starý osmiválec od BMW, starý boxer šestiválec Porsche a starý točivý čtyřválec v jednom starším a druhým ještě starším Lotusu. A pokud se mi pracovně bude dařit a vydělám si nějaké peníze, určitě jednou přijde ještě nějaký další spalovací auto, který bude dělat ty pro mě hezké zvuky a bude dělat radost. Na druhou stranu nevylučuju, že někdy v delší budoucnosti budeme jezdit tady po okolí nějakým menším elektroautem se kterým se vyzvedne dítě ze školky, manželka dopraví do práce atd... V tuhle chvíli jsou pro nás konkrétně tahle auta ještě příliš drahá.

Můj pohled je ten, že se může realisticky vyskytovat postupně na silnicích něco jako 10% elektroaut z celkovýho počtu, o moc víc ne. A budou rozhodně přibývat motoristi co je budou chtít jakmile to bude dostupné, ale třeba konkrétně v naší zemi to ještě dlouho pro drtivou většinu obyvatelstva dostupný nebude. Česká rodina kupuje soukromé auto v ceně do 300 tisíc a spousta lidí si může dovolit jen auto v ceně zhruba 100 tisíc. A na západě už to taky dávno není tak, že každý kupuje co 5 let funglovku, ty peníze na to nejsou , životní náklady obecně rostou.

Já si myslim, že ta technologie přišla trochu v nevhodnej čas, bude post covidová ekonomická recese, zatím se projevuje paradoxně nedostatkem zboží, materiálu a dramatickým zvýšením přepravních cen. A z toho pomalu vzniká slušná inflace, ale nejsem ekonom, možná to neříkám přesně. Každopádně "sen" o vlastním bydlení je pro víc lidí postupem času vzdálenější a sen o novém autě zrovna tak. Obojí se za posledních několik let výrazně zdražilo aniž by k tomu vzrostly lidem příjmy.

Automobilky teď tlačí elektromobilitu až agresivním způsobem, protože potřebují amortizovat obrovské náklady co do toho v posledních letech šly. Vyvíjejí s přestihem, takže dneska se třeba už utratilo za vývoj modelů, které přijdou na trh třeba v roce 2023, 2024 , co spíš zůstává otazníkem a zajímalo by mě to vědět, jestli ty automobilky jdou skutečně cestou kompletního zaříznutí vývoje spalovacích motorů anebo si ten vývoj zčásti a dneska víc "potichu" ponechávají. Teď je směr jasný, chtějí prodávat elektromobily, co se vyvíjely jako nová technologie během posledních deseti let. Ale co bude potom, těžko říct. Každopádně pro nás co máme rádi starý káry anebo si nemůžeme dovolit kupovat nový auta nepřijde brzo žádnej den zůčtování a politici nás nedonutí je přestat používat. Vykopali by si vlastní hrob, nikdo by je nezvolil...

reagovat
Pochtli
14. srpna 2021, 11:57
1

S posledními dvěmi větami nesouhlasím. Podívej se, co všechno je schopná protlačit uřvaná menšina (eko, lgbt..). Oni je nezakážou, jen na to napaří tak vysoké každoroční daně, že se starých aut lidi postupně zbaví "dobrovolně" sami. Pak už budou v držení plebsu leda veteráni.

krab
14. srpna 2021, 12:12
0

Já vím.. zatím nás salamovou metodou o svobody fakt připravují, ale nějak se mi furt chce věřit, že přes určitej bod to dál sroubovat nepůjde, že si to obecně vzato ta většina, my plebs nenecháme líbit. Ale je taky dost možný, že jsem jen naivní.

Pochtli
14. srpna 2021, 21:13
-11

Stačí se mrknout, jak stačila jedna "chřipka" a celosvětově většina lidí s ochotou sklonila hřbety před osekávání jejich svobod "v zájmu většiny". Stačí trochu manipulace a postrašit a jde to samo.
Zní to jako konspirace, ale věřím tomu, že tohle byl jen test na ověření manipulovatelnosti davů a zjištění přibližného počtu vzdorujících.

Kuře
15. srpna 2021, 10:00
0

Kraje co máš za osmiválec BMW? Tu X5ku po tátovi?;)

Pochtli
15. srpna 2021, 11:35
2

GAT: Já nepopírám, že covid existuje, vím, že u některých lidí je to průser a že to můžu být i já, kdo to odsere, až to chytnu. Ale to přece nedává státům právo lidem nejdřív osekat svobodu a pak se tvářit, že můžeme žít "normální" život až po nucené "vakcíně". Pak se zjistí, že minimálně polovina lidí šlo na očkování jen kvůli cestování, hospodám či kultuře a ne kvůli zdraví.

Frankie
14. srpna 2021, 11:26
0

Uhlíková nrutralita bude pouhým blabolem, pokud se bude elektřina vyrábět z fosilních paliv. A přesně jak píšeš, postavit jadernou či vodní elektrárnu v horizontu 15 let nelze. A obnovitelné zdroje to nenahradí. Vždyť i postavit park větrných elektráren je u nás problém. Solar, bioplyn, bez šance.
Elektromobilita a přenos energie vidím jako druhý zásadní problém. A to jak přenosová soustava, tak rychle dobití podobné jak tankování paliva. Zde je otázkou zda bude sdílení baterií, nebo to bude vodík, či jiný nosič energie?
Autonomní řízení, tam si myslím, že bude stále větší posun. Ale nikdy neprevezme právní zodpovědnost za provoz vozidla výrobce. Tzn., vždy to bude na zodpovědnosti řidiče a na jeho zásahu. Tady to vidím jako spíše právní problém kam až to dojde.
Bývalý šéf GM, tuším, předpověděl, že kolem toku 2030 se masivně prosadí autonomní řízení a následně vlády zakazou řídit auta lidem. A pak už nebude vlastnictví aut zajímavé, a půjde jen o sdílení aut. Prostě si auto bez řidiče privolas na jednotlivou cestu, bez řidiče. No já nevím jestli to tak bude. A jestli my fandové řízení skončíme pouze na uzavřených tratích?

reagovat
Grand Admiral Thrawn
15. srpna 2021, 00:18
0

Situace, že by nám zakázali řídit auta a zároveň bychom byli zodpovědní za jejich provoz je logický paradox, protože bychom se tím stali zodpovědnými za něco, co ani nemůžeme ovlivnit. Nemyslím si ale, že by v nejbližsí době došlo k vývoji natolik pokročilého systému autonomního řízení, že by kvůli němu někdo reálně zakazoval řízení.

Už 90. letech se podařilo vyvinout systém, který dokázal jezdit autonomně 95 % času, k čemuž stačily z dnešního pohledu poměrně jednoduché algoritmy počítačového vidění. Průlom nastal v posledních deseti letech, kdy se podařilo vylepšit neuronové sítě natolik, že byly schopny řešit úlohy, které byly do té doby považovány za velmi složité, jako je například detekce objektů v obrazech. S použitím neuronových sítí se pak podařilo vyvinout systémy autonomního řízení, které jsou schopné řídit samy dejme tomu nějakých 98-99 % běžných situací. Ještě může dojít k nějakému mírnému zlepšení, ale plné autonomie se podle mě jen tak nedočkáme, protože na silnici bude vždy docházet k nějakým novým a nečekaným situacím, k jejichž řešení je potřeba skutečná inteligence a ne jen klasifikátor, byť velmi pokročilý, který byl naučen jen na dosud viděných datech. Pořád se totiž na silnici budou vyskytovat cyklisté, chodci, uzavírky a kdoví co ještě. Tedy pro prvních 95 % stačil celkem jednoduchý algoritmus, pro další 4 % je potřeba algoritmus složitější, ale pro to poslední, nejsložitější, procento bychom potřebovali obecnou umělou inteligenci, což je systém, od jehož vývoje jsme zaprvé ještě velmi daleko a zadruhé bychom jeho spuštěním riskovali vzpouru strojů.

Co si představit dokážu celkem brzy, je autonomní řízení v nějakém kontrolovaném prostředí, třeba na dálnici. Třeba u kamionů by se to dalo zkombinovat s trolejovým vedením. To by mohlo v praxi vypadat tak, že po dálnici pojede kamion na elektřinu z trolejí a bude řízen autonomně a třeba pojede v nějakém vlaku bezdrátově komunikujících kamionů. Když pak bude kamion sjíždět z dálnice, tak převezme řízení (nebo alespoň nějakou formu kontroly nad vozidlem) řidič, naběhne motor , trolejový sběrač se spustí a kamion dojede na místo určení.

He
Heretik
15. srpna 2021, 02:48
2

Správní delikt provozovatele vozidla je krásným příkladem zodpovědnosti za něco, co nemůžeme ovlivnit.

Frankie
17. srpna 2021, 12:01
0

Myslel jsem to tak, že řídit určitě nezakazou, jelikož to právnicky neprojde. Za samotné řízení bude vždy odpovědnost na řidiči. Tudíž bude muset být možnost kdykoliv plně ovládat vozidlo.

Ča
Ča Snač Aj
14. srpna 2021, 11:29
2

Doufám že motorsport se spalovacího motoru nezbaví a alespoň přejde na syntetický benzín, byla by škoda o ten rachot přijít

reagovat
Pochtli
14. srpna 2021, 11:46
-3

Ten tvůj popis s předpovědí počasí přesně vystihuje dnešní klimahysterii, která je jen zástěrkou pro masy, aby se v pozadí mohly dít zásadnější změny společnosti.

reagovat
fr
frite
14. srpna 2021, 17:24
0

To že se klima mění a že za to může člověk je věc n které se shoduje už 100% lidí co se tím zabývají.
Dřív to bývalo jen 97%
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/V%C4%9Bdeck%C3%BD_konsenzus_o_zm%C4%9Bn%C4%9B_klimatu

Pochtli
14. srpna 2021, 21:19
2

100%, co mi to jen připomíná ???? Vždy mě jako geologa baví, jak si člověk furt tak fandí. Že na klima má vliv, to nepopře ani Klaus, ale je to jen jedna z mnoha příčin.

Ča
Ča Snač Aj
15. srpna 2021, 08:02
1

Pořád jsme malý páni. Jedna, dvě větší sopečné erupce a může být zase ochlazení. A pak bychom třeba přišli na to, že když se ochladí tak nedokážeme vypěstovat dost jídla..

Pochtli
15. srpna 2021, 14:34
0

Stačí, když se "vypne" Golfský proud. A pak jsem zvědavý na ty alarmistické vize grétovců o globálním oteplování, minimálně v Evropě.

Jan Machač
16. srpna 2021, 09:13
3

ať je to jak chce, zbavit se závislosti na Rusech a jiných Arabech není na škodu...

Pochtli
16. srpna 2021, 11:58
1

Akorát vyměníš jednu závislost za jinou. Čína už klepe na dveře..

ratan groch
14. srpna 2021, 12:05
1

Toto je sobotnajsia obedna uvaha cloveka, ktory nic nejedol a dal si len 2 kavy a nootropil. Zo vsetkym nizsie napisanym sa da nesuhlasit. Ale to je asi tak vsetko co sa s tym da robit.


Samotna funkcna elektromobilita problem nie je. Zvladneme jazdit tichsimi autami, ktore sa menej kazia.

Za problem povazujem:

1. SPOSOB preco sme nuteni ist do elektrifikacie aut.
Sposob je autokraticky nanuteny bez moznosti diskusie. To nas, beznych obcanov sere, lebo by sme z nejakeho neznameho dovodu chceli mat podiel na rozhodnutiach (a ked sa pozriem koho si volime vo volbach, tak este aj toto pravo by som nam odnal :).

2. DOVOD preco sme nuteni ist do elektrifikacie aut.
Dovod je otaznejsi, Rozhodne to nebude zivotne prostredie, lebo pri sucsanej forme elektrifikacie s obrovskymi baterkami a obrovskym narokom na dodavky elektriky to prinesie viac negativ ako pozitiv. Rozhdnutie vsak padlo a teraz sa uz nepozera nalavo, napravo, ale uz sa iba silou presadzuje bez ohladu na jeho spravnost.
Takze doplacame na sucasnu formu riadenia, kde uz chybne rozhodnutie nie je mozne zastavit..

S tymyto vecami uz nenarobime nic.

3. Dosledky
Tu este mame sancu nieco zmenit, ale kedze nevieme presne, kam sa bude elektromobilita uberat, tak je tazko o tom polemizovat.

MOJ NAZOR
Osobne za problem povazujem skor fakt, ze moc (stat, elity atd) budu ziskavat stale vacsiu moznost kontroly jednotlivca, ktoru ziskavaju prostrednictvom digitalizacie, ktora sa rozvija exponencialnym sposobom. Uz o par rokov chce EU vyrabat iba auta, ktore budu aktivne komunikovat so systemom cize poloha a historia kazdeho vozidla bude evidovana, neskor vratane vsetkych ludi, ktori auto riadia ci sa v nom viezli.
Ak Vam vobec system dovoli porusit pravidla (automaticky neupravi rychlost v obci, zastavi na stopke atd.), tak porusenie pravidiel bude moct byt potrestane skor nez dorazite do ciela (uz Vam budu strhnute body ci peniaze z nejakeho uctu).

A prave kombinacia techniky a skutocnost, ze bude ovladana stale mensim mnozstvom ludi s pravom a moznostou kontroly systemu sposobi, ze beznemu obcanovi bude vo vacsej miere upierana sloboda, ktoru dnes vnimame ako prirodzenu.

DOBRA SPRAVA nakoniec.
Nez pojdete na pravdu boziu, tak tu este stale bude alternativa spalovacich aut, ale postupne sa jej budeme sami a dobrovolne vzdavat. Takze ten prechod nebude az taky bolestivy ako by sa mohlo zo sucasnych vytrhnutych katastrofickych sprav zdat.

reagovat
fr
frite
14. srpna 2021, 17:27
-3

Hele, ono je pěkně mluvit o svobodě ale ten provoz aut zase narušuje svobodu jiných a jejich právo na čistý vzduch.
Když to zjednodušíme - proč musím nést následky něčího individuálního rozhodnutí žzajet si pro rohlíky autem?

Vojta
14. srpna 2021, 21:47
3

Protože spolu sdílíme stejnou planetu. Ostatně víc než ty auta za to může celkově konzumní způsob našeho života a přelidnění.

ro
rock
17. srpna 2021, 15:15
0

Kde přesně je zakotveno právo kohokoliv na čistej vzduch? A jak je čistej vzduch definovaný?

Ale ono je to prostý: vůbec nemusíš nést následky něčího individuálního rozhodnutí zajet si pro rohlíky autem. Řešení existuje už teď, pomocí dneska dostupných prostředků. Stačí se odstěhovat někam, kde stav urbanizace vytváří podmínky pro to, aby se takové individuální rozhodnutí na tvé kvalitě života projevilo jenom minimálně až neměřitelně.

ransom
17. srpna 2021, 19:48
2

To ale uvažuješ stejně jako bezohlednej kuřák: Vadí ti můj smrad? Tak si běž jinam.

ro
rock
18. srpna 2021, 06:08
0

"...bílý medvěd též nenadává za závěje a chlad..."

ransom
18. srpna 2021, 11:47
0

Mám rád přirovnání, ale tohle je nesmyslné přirovnání.
Pokud mi někdo dělá pod nos smrad a reaguje slovy "jdi si jinam", dám mu deset sekund. Pak mu cigáro rozšlapu a bude mi jedno, jestli ho má v ruce, v hubě, nebo jestli ho stihnul odhodit.

ro
rock
18. srpna 2021, 13:13
2

Vlastně zas tak nesmyslné není.

Pokud si chce někdo užívat výhod plynoucích ze života ve městě a současně si nárokuje čistý vzduch, který ve městě díky vyšší koncentraci všeho a všech těžko někdy bude, tak je to buď lunatik, nepoučený nebo hňup. Lunatik nechť si zaleze někam do koutku a dál sní, hňupa, je-li otravný, je záhodno kopnout do ... a hlavně ho nepustit do rozhodovacího procesu o čemkoliv a nepoučenému jsem nabídl řešení.

S přístupem prosazovat restrikce, protože "já mám nárok na..." je třeba zacházet opatrně. Dneska zakázat jet si pro rohlíky spalovacím autem, protože to někomu smrdí. Zítra zakázat jet si pro rohlíky EV, protože i EV emituje pevné částice a ty, které nevytvoří, alespoň rozvíří svým průjezdem. Pozítří zakázat čerstvé rohlíky úplně, protože jejich denní navážení je neekologické a stačí jednou za 14 dní přivézt zmražený polotovar?

ransom
18. srpna 2021, 14:48
-1

Jenomže ono je to přesně naopak. Ty tady totiž obracíš na ruby něco, co jsem tady psal nedávno: Že v principu není možné mít všechno. Pokud někdo chce za každou cenu žít ve městě, bude se holt asi muset v budoucnu individuální dopravy vzdát. Protože se do rostoucích měst tolik aut nevejde, nebude kde parkovat, nebude kde jezdit. Jediné co je špatně, tak snažit se toho dosáhnout direktivami.
Naopak na samotě na Aljašce si osadník užije spalováku ve velkým autě po libosti, protože mu tam holt nic jinýho neumožní přežití.
Kdyby před pár lety, už za mého života, nebylo hlasu ekologů, Ostrava by dodnes chrchlala v popílku a síře, na pražských ulicích by nebylo vidět z chodníku na chodník, do řek by se nevrátili raci a pstruzi. Takže o tom se vůbec nebudu dohadovat.
Ekologistické fantasmagorie sice přestaly být hlasem zdravého rozumu, ale není prostě možné zabedněnost fanatických ekologistů vyvažovat zabedněností opačného znaménka.
Kdekdo se rád strefuje do Gréty. To nešťastné, mentálně postižené, zmanipulované a hysterické děvče je sice, pravda, hloupá, zamindrákovaná a nevzdělaná husa, ale nadávky na ni tedy rozhodně nejsou tím potřebným hlasem rozumu. Gréta jen hraje svoje psychotické divadýlko. Ta špatná rozhodnutí dělají úplně jiní.

ro
rock
18. srpna 2021, 15:00
0

Jak jinak než direktivami a restrikcemi by se toho dalo dosáhnout?

ransom
18. srpna 2021, 15:11
0

To já nevím. Ty jsi specialista na lední medvědy. Máš nějakej nápad?

ro
rock
18. srpna 2021, 15:49
1

Lední medvědi jsou zajímavá zvířata. Ale specialista nejsem, citát jsem si jenom vypůjčil od jednoho pána z Ostravska.

Příkazy a zákazy je něco, s čím by se mělo operovat strašně opatrně. Když je jednou někdo začne používat bezhlavě, už se nezastaví.
Když potřebuješ lidi nasměrovat na jeden ze dvou vzorců chování a chceš se obejít bez příkazů a omezení, tak jediná další možnost je učinit preferovaný vzorec atraktivnější.
Jakýsi směr mne napadá. Za posledních 100 let se počet obyvatel v Česku nijak zásadně nezměnil. Po demografické stránce tedy vlastně není důvod, aby města rostla. Tak by možná pomohlo -výrazně- snížit centrální platby městům nad 10 000 obyvatel a přesměrovat je na venkov, aby se stal atraktivnější pro lidi a ti se přestali cpát do měst? Stejně tak by spousta firem (vlastně třeba i ta, co v ní pracuju) klidně, bez nějakých omezení, mohla fungovat na venkově.

ransom
18. srpna 2021, 16:57
1

To zní rozumně, takže to je bez šance.

MB
MBMB
14. srpna 2021, 13:20
2

Pokud někdo v roce 2021 tvrdí, že ve studiích chybí odpověď na to, co děláme, bude zkrátka spíš tím, že dotyčný nikdy v životě ani jednu studii k tomuto tématu neotevřel a nepřečetl. V kontextu toho, jak řada lidí ohledně klimatické změny setrvale opakuje triviální otázky a argumenty někde z internetu s pocitem, jak oni to prokoukli a uvědomili si něco, co všichni ti klimatologové přehlíží, to není nic překvapivého. Obzvlášť u někoho, kdo míchá klima s předpovědí počasí.
Koho to opravdu zajímá, už si odpovědi na své otázky mohl dávno, de facto již několik desetiletí, dohledat. Zrovna vyšel nový IPCC report, čili skvělá příležitost si otevřít shrnutí, kde se mluví i o vlivu člověka a případně si projít všechny zdroje či pasáže v hlavním reportu, které člověka k tomuto tématu zajímají a něco se o tom dozvědět.

reagovat
PepaSFI
14. srpna 2021, 14:01
3

jenže ono to není míchání předpovědi počasí s klimatem, tohle je zas taková oblíbená shazovačka od ekofanatiků. Ono je to jen takové lidové srovnání. Počasí umíme celekm detailně sledovat, doslova každou minutu máme k dispozici spousty údajů mnoha parametrů. krmíme tím nejvýkonnější počítače a ty nám z těch tisíců proměnných vymodelují jakýsi předpoklad na pár hodin dopředu. na dny už je to horší a na týdny už je to spíš generování náhodných čísel. Anajednou nám tady někdo tvrdí že dokáže pedpovědět pro celou planetu, na desítky i stovky let dopředu, co se stane když během několika let nezměníme.....dosaď cokoliv se hodí.
Trošku mi to připomíná, dávno tomu, Prognostický ústav co na konci 80. let predikoval zářné zítřky socialistického zřízení, přesto že všichni věděli jak to jde do sraček ale nikdo to nesměl říct. No a pak všichni prognostici , no však víte kde jsou.

MB
MBMB
14. srpna 2021, 14:38
-1

Ano, lidové srovnání, ke kterému se hodí přívlastek lidové právě proto, že nedává smysl. Pokud by se klimatologové snažili předpovědět, jaká bude oblačnost 24. března 2058 v Praze, tak je samozřejmě zcela legitimní říct, že když to neumíme na týden dopředu, tak to nejde na desetiletí dopředu. Ale o to se nikdo nesnaží.
Čili taková argumentace jen svědčí o tom, že dotyčný evidentně nerozumí tomu, že meteorologie a klimatologie modelují zcela jiné fenomény a že neschopnost někde přesně pro daný čas a místo předpovědět počasí na týden dopředu se nevylučuje se schopností modelovat nějaký celkový stav atmosféry na mnohem delší období. A samozřejmě pak ani nerozumí tomu, proč mu někdo vytýká záměnu počasí a klimatu a považuje to jen za nějakou frázi.

PepaSFI
14. srpna 2021, 18:20
4

já vidím jen jeden rozdíl, totiž když mi meteorologie udělá špatnou předpověď, tak mi naprší do sena nebo do rozebraný střechy nebo mi zkazí výlet. A já můžu jít, vynadat meteorologovi, jeden je mým dlouholetým kamarádem, oni si to všecko zanesou do systémů a příště, za hodinu, zítra, za měsíc, pracují s opravenými údaji a je naděje, že to bude furt lepší. Zatímco klimatologie mi řekne že se bude něco dít za 50 let, ekojehovista mi nařídí že mám přestat chodit do práce protože průmysl je fuj, netopit, nejezdit, radši ani nežít a svět pak bude báječný béžový růžový. A jestli to vyšlo nebo ne, se už nedozvím protože citelné, tedy nevylhané výsledky se dozvíme tak za 20 let jestli vůbec někdy a to už jaksi těžko půjde někomu vynadat, to už budu mít nejspíš úplně jiný starosti, nejspíš už žádný. Tím spíš že ona si ta planeta a přilehlý vesmír nejspíš žije vlastním životem a myslet si že jsme dost borci abysme do toho mohli šťouchat, ať už kterýmkoliv směrem, je vrchol nabubřelosti a arogance. Příroda už zatočila s jinšíma kouskama.

MB
MBMB
15. srpna 2021, 01:06
-2

Na to už vážně nemám, co říct. To, jak do toho šťoucháme (co vypouštíme do atmosféry a jak měníme její složení) přímo měříme. Efekty toho taky přímo měříme a umíme to modelovat fyzikálními modely atmosféry. A já se tady dozvím, že člověk je přeci příliš malý na to, aby to jakkoliv ovlivnil a všichni to tu "lajkují" o sto šest. To přesně ilustruje ten stav, o kterém píšu výše.
Měl jsem ještě rozepsanou reakci ohledně modelování počasí a klimatu a jak se to liší z hlediska nejistot a jak se validují klimatické modely. Ale to je zas pomalu na článek, který se sem ani nehodí. Doporučil bych se zeptat toho kamaráda.

He
Heretik
15. srpna 2021, 02:57
1

Existují klimatické modely 10, 20, 30 let staré, které modelují dnešek? Tím by se ten argument o počasí dal lehce vyřešit, stačil by odkaz na 10 let starý model, který by odpovídal dnešní realitě. Existuje něco takového?

MB
MBMB
15. srpna 2021, 03:33
0

Samozřejmě existují, klimatické modely si nezačaly dělat včera. Nicméně tímhle přístupem si člověk akorát s odstupem ověří ty staré modely z té doby. Čekat na validaci dnešních modelů respektive jejich přesnosti několik desetiletí není praktické a ani to není potřeba. Validuje se to naopak do minulosti na historických datech, kterých už máme dlouhou řadu. V principu není rozdíl, jestli model zkouším na již existujících datech, nebo čekám na data nová. Ta nová data akorát tu řadu prodlouží a tu validaci dále zpřesní i s ohledem na to, že i těch samotných měření nejspíš děláme čím dál víc.

He
Heretik
15. srpna 2021, 16:17
3

Jasně, ověříš ty staré. O to přesně jde. Pokud jsme před 20 lety byli schopni namodelovat dnešek (což by neměl být problém, 20 let je krátká doba), tak uvěřím, že dneska namodelujeme přesně třeba 50 let do budoucnosti, protože se ty modely vyvíjí a zpřesňují. Jinak říkáš včerejší předpověď nám opět nevyšla, ale dnešní určitě vyjde.
Backtesting je fajn, ale dlouhou řadu kvalitních dat nemáme.
'V principu není rozdíl, jestli model zkouším na již existujících datech, nebo čekám na data nová.' Může platit pro statické systémy, ale rozhodně ne pro něco tak dynamického, jako je klima, to je fakt kravina.
-
Komentář upraven 15. 8. 2021, 16:18:32
-
Komentář upraven 15. 8. 2021, 16:19:13

MB
MBMB
15. srpna 2021, 16:44
0

Tak u těch modelů jde o to ověřit, jak přesně podchycují tu fyziku. Ten model se dá pustit třeba od roku 1950 do 2021 a srovnat, jak se liší předpověď toho modelu od dnešního stavu. Tím, že bych čekal dvacet, a pak zkoumal simulaci od roku 1970 do 2041, si z hlediska validace toho modelu nijak zásadně nepomůžu. Samozřejmě je lepší mít co nejdelší řadu s co největším množstvím dat. Jen říkám, že to není nutné.
Každopádně historické předpovědi lze opravdu zpětně posoudit tím popsaným způsobem. Ty novější modely sice samozřejmě dávají přesnější výsledky a mají ambice předpovídat mnohem více fenoménů, zdaleka nejen růst průměrné globální teploty. Ale v těch základních parametrech to celou dobu vychází rámcově dost podobně a odpovídá to pozorované realitě.

sheogh
14. srpna 2021, 19:09
2

Uz zase? Zase clanek na tema “elektro je super”? Ach jo. Vzdyt to tu (patrne od stejnyho autora) bylo uz nekolikrat.
A ze radarovy tempomaty pred novou octavii byly “nepouzitelne legracky”… no.. nebyly.

EV je pekne jednoducha konstrukce a ma vyborny zrychleni, proti tomu nic, ale ten natlak uz fakt leze na nervy…

reagovat
PepaSFI
15. srpna 2021, 09:55
0

no to je taky oblíbená elektro propaganda. EV je jednoduchá konstrukce leda na obrázku, asi jako atomová elektrárna, nebo bomba, vyber dle libosti. Jo, motor je asi ze tří dílů a ty jsou složený z kolika? Baterie, to jsou stovky i tisíce článků, pospojovaných do bloků s elektronikou která to všecko sleduje, hlídá stav nabití, kapacitu, teplotu a kdovíco ještě. K tomu systém chlazení, viz blog o PHEV Volvu. Pak tady máme ovládání. Regulační obvody co pouští proud z baterky do motoru podle toho jak řidič či počítač zavelí. Tečou tam proudy který řídit není úplně sranda. Nabíjení, to taky není hračka, ať už jde o palubní nabíječ ze sítě nebo stejnosměrné rychlonabíjení. A na závěr to korunuje sada počítačů co to celé drží při životě, umožňují nám to nějak rozumně používat a přidávají nějaké ty "nepostradatelnosti" které nás přesvědčí že to fakt stojí za to, vyklopit za to ty děsný prachy. Eště pořád je to jednoduchá konstrukce?

A že to má zrychlení? A co jako s tím? Dyť většina lidí využívá tak desetinu možností svého auta. Stačí se jít podívat na nejbližší křižovatku.

eLzyx
15. srpna 2021, 21:34
5

děláš jak kdyby byly dnešní spalováky nějak jednoduché. Tam je tolik čidel a dalších kravin, že se v tom nevyznají ani v autorizáku.
Ano, můžeš jezdit v něčem jako je starý Brouk, Kachna, 120L, kde jediná elektronika je tvůj telefon v kapse. Ovšem ani to ti moc nepomůže, protože tahle auta už taky nikdo neumí servisovat. Seřídit karburátory je pro mnohé raketová věda.

PepaSFI
16. srpna 2021, 14:59
0

no však já taky nikde netvrdím že spalovák je jednoduchý. Není, nikdy nebyl a celkem se to nijak nezastírá. I ten motor z Trabanta co má asi 5 pohyblivých dílů je dost věda, obecně platí že postavit dvoutakt aby dobře fungoval je magie a duchařina.

To elektrojehovisti hlásají jak je EV jednoduchý, což je samozřejmě pitomost pro blbečky co se na to podívají, hele tady je nějaká šiška a z ní lezou hřídelky a pod autem je škatule a z ní lezou káblíky. Samozejmě na vobrázku, v reálu ne protože ikdyby chtěl, nic z toho stejně není vidět.

MB
MBMB
16. srpna 2021, 15:54
0

Nemyslím si, že by to někdo považoval za jednoduché ve smyslu, že si sám doma na koleně navrhne a postaví elektromotor. Každý asi ví, že je to pořád netriviální inženýrský produkt. A pokud to někdo označuje ze jednoduché, tak tím nepochybně myslí zkrátka jen to, že je to jednodušší než pohonný řetězec spalovacího auta. Tohle je zbytečná diskuze.

bitner
14. srpna 2021, 21:53
6

Jeste jeden obecny postreh: je mi 40. Asi tak od 12 let slysim a ctu v jednom kuse, jak do 5 let dojde ropa, oceany zaplavi pul Evropy, do 10 let nebude co jist, pit... Zacina to byt dost stereotypni za ty leta co su na svete. Pokud nejsme schopni vyresit problem c. 1 (prelidneni), tak vsechno okolo jsou jenom tanecky. Klasicky alibismus, kdy se neco dela, aby se neco delalo.
Vsechny ty Kjotske protokoly, a dalsi a dalsi ... kecy a nic nez kecy. Greta nam nada do curaku, tak ji za to zatleskame. Nasla nam totiz vymluvu, proc ty pitomce jeste lip sedrit z kuze. Nase prave bozstvo se jmenuje rust rustu, takze nechame v klidu decka v nejake angolske prdeli tezit kobalt do nasich baterek, nechame drancovat Sibir, Amazonii, oceany, zelene vytridime 5% plastu, ktere jeste pred 30 lety nikdo k nicemu nepotreboval, ale hlavne, hlavne ze kurva zakazeme obycejnym blbcum jezdit dostupnyma autama.
Prachy az na prvnim miste. Jenom mam dojem, ze to zacinaji soudruzi kapitalisti prehanet.

reagovat
Ot
Otes
15. srpna 2021, 12:57
3

Osobní auta jsou emisemi v celkových číslech jako kapka v moři. Nejsou drahé kovy do baterií, čili infrastruktura s měděnými kabely(20 let se nenašlo nové naleziště mědi) v takovém měřítku je prostě nereálná. Vývoj elekteoaut musel jen v Evropě stát neuvěřitelné peníze, které v konečném důsledku ani přírodě neodlehčí... A když vidím, co lidstvo přírodě provádí... Vybíjení druhů, které jsou na planetě miliony let jen kvůli krátkodobému bohatství lidí a jejich rozmařilosti. Nešel použít ten obrovský balík peněz jinde? Klima v budoucnosti je samozřejmě věc důležitá, ale co přítomnost? Bude třeba do 20ti let v oceánech Velkej Bílej? Zatím to vypadá, že ne!!! Auta ne auta, příroda je v prdeli ať už budeme jezdit čímkoliv, nebo chodit pěšky, není to jen o klimatu.

reagovat
ro
rock
17. srpna 2021, 15:01
0

Je to jednoduchý. Auta se spalovacími motory zmizí, budou elektromobily, tahle lavina už se pohnula a těžko ji někdo zastaví. Během čtyř až osmi let chce většina automobilek skončit s ICE, ojetiny je pouze časově omezené řešení pro dalších pár let. Aby to státy trošku zrychlily, tak ještě víc zdaní benzín s naftou - a bude vymalováno. Auto se spalovacím motorem bude použitelné jen jako hračka na občasné víkendové projetí.

Představa, že se dojezd elektromobilů nějak běžně zvedne k 1000 km a že nabíjení se zkrátí na polovinu a pak na čtvrtinu, jak tady kdosi poznamenal... no, zlevňování baterií se nějak zadrhlo, 100 USD / kWh je bariéra, na které se to tak nějak zastavuje. Takže akumulátor zabezpečující dojezd 1000 km jo, klidně, se šestimístnou cenovkou (v eurech) a to ta cenovka nebude začínat jedničkou. Jinak automobilky mainstream tak nějak směřují k (papírovým) 500 km, ze kterých silniční realita udělá 400-450 a jízdy do neznámého prostředí 250 km (viz zajímavá reportáž na hybridu). To vše za ceny, co dneska stojí střední nebi prémiová střední třída. A že na to někdo nemá a potřebuje jenom dojíždět do práce, rozvést děti do kroužků a hromadná doprava je pro něj nepoužitelná? Koupí si na úvěr ojetýho Leafa s dojezdem 100 km o bude rád, že je rád. Na dovolenou pojede na Mácháč, to za den zvládne i s takovou šunkou.

Doba nabíjení na čtvrtině dnešních rychlonabíječek? Ale jo, to je taky řešitelný, Pokud se ty dnešní rychlonabíječky hodí do kopřiv a k těm novým se natáhne taky (zase) nová kabeláž.

Říkám to už nějakou dobu: Líp už bylo.

reagovat
ransom
18. srpna 2021, 11:57
2

My nejenom že neznáme budoucnost. My pořádně neznáme ani minulost a nerozumíme své vlastní současnosti.
Sám za sebe se pokouším jednat tak, abych nedělal větší svinčík než nezbytně musím. Domnívám se, že budoucnost je mi z nějakého důvodu zatajená, a že mi po ní nic není. Prostě teď a tady mám žít tak, abych pokud možno neškodil a nějak svůj pobyt zužitkoval, a mám přitom vystačit se stínem munulých zkušeností, s jakýmsi povědomím o tom, že něco je správné a něco není správné.
Člověk jako tvor má tendenci neustále přepadávat do extrémů. Na ekologii buď sere úplně, nebo z ní dělá božstvo. Oboje je špatně. Problém je, že k slyšení jsou především hlasy z těch extrémů. Blbci rádi dělají kravál a jsou vidět. A ze všeho nejradši věští budoucnost.

reagovat
reagovat
Autíčkový Jelen
18. srpna 2021, 21:11
0

A to Mazda není první, Toyota už taky na spalováku spalující vodík pracuje a JCB už má plně funkční motory spalující, které fungují prakticky stejně jako normální dieselové agregáty. Zůstává ale problém s výrobou a skladováním vodíku.

Berzelius
18. srpna 2021, 21:33
0

No já si myslím, že za patnáct let , pokud se svět/myšlení nějak rapidně nezmění,budem mít jiné starosti, než to čím budem jezdit a za jakou cenu.Dokud budem věřit pojmu jako je "udržitelný růst" tak čeká moderní civilizaci jak ji známe dnes zákonitě kolaps. 2035 konec spalováků...OK, tak ale pojďme teda už teď dát na stůl termín konce spalováků u letadel a lodí a spalování všech fosilních paliv.Dejme na stůl datum omezení konzumace masa,omezení rybolovu,kácení lesů a nakonec zjistíme že když chceme stále růst a konzumovat tak je to i přes sebevětší technický pokrok nesmysl.Takže si už teď stanovme datum konce populačního růstu a pak možná budu věřit že stím vším CO2 a dalšíma věcma hnem.Jinak je to podle mě sice šlechetná, ale jinak zbytečná snaha.Bo údajně podle těch jejich studijí a atd se ty klima změny dějí dokonce rychleji než čekaly.Takže času moc není, jestly vůbec nějakém a není to předem prohraném boj. Ale to je jen moje věštění z koule a snad se mýlím. :-)

reagovat
Vojta
18. srpna 2021, 22:40
0

Tak s tím se dá tak nějak souhlasit - udržitelný růst je nesmysl. Nicméně odpověď je právě v té masivní populaci, nejvyšší ve známé historii planety. A bohužel, nejsme to my jako Česko nebo Evropa, koho by bylo moc. Jedna věc je, že nám změny klimatu určitě problémy způsobí, druhá věc je ta, že se jim podle mě nemáme šanci vyhnout. Lidi nepřejdou z masa a aut, nehledě na to, že uživit tak ohromnou populaci s tak drastickým omezením zásahu do životního prostředí nejspíše není možné. Navíc problém nejsou auta nebo krávy. Problém je každej rok novej mobil, každejch pět nové fáro a hromada dalších drobných blbostí spotřebního života. Holt prostě budeme dávat velkohubá prohlášení, všichni se budou tvářit, jak něco dělají - ve výsledku budeme jen čekat, jak to dopadne.
-
Komentář upraven 18. 8. 2021, 22:42:08



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem

Lincoln Town Car Signature Series 1990
Lincoln Town Car Signature Series

1990 rok výroby
120 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP 1970
Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP

1970 rok výroby
300 koní výkon
5 800 ccm objem