načítám data...

5 aut, která jsem nestihl, než se z nich staly youngtimery

14. ledna 2021, 07:22 40 komentářů Adam Forman TopX

Zbožňujeme křápy, provozujeme křápy, kupujeme a prodáváme křápy. Těšíme se, až z nových aut budou laciné ojetiny, ale některé kousky už našim spárům dávno utekly.

zobrazit celou galeriiTopX: 5 aut, která jsem nestihl, než se z nich staly youngtimery

Svůj řidičský život jsem, stejně jako naprostá většina z vás, začínal za volantem rodinného povozu těsně před jeho odchodem do benzínového nebe (možná spíš pekla, byla to Š120), tudíž se nejednalo zrovna o poslední výkřik automobilismu. Vlastně šlo o povoz z půli osmdesátých let, který pak následovala další pěkná řádka vrakoidních rodinných vozidel. Vždy než měla odejít do světa, kde jsou pneumatiky dokonale kulaté a nádrž neustále plná, byly mi na pár měsíců svěřeny klíčky, abych se ‚vyjezdil‘.

Pak jsem si konečně koupil na své jméno a za své peníze své první auto. Už žádné milodary od rodičů, konečně jsem to dokázal! Rozpadající se hromádka dvacetiletých plastů, umělé koženky a sem tam nějakého nezoxidovaného zbytečku oceli hrdě křičela do světa, že od teď už bude jenom líp. A tak jsem si koupil další dvacetileté auto a pak další, dokonce pětadvacetileté. Ačkoliv se všechna má auta pohybuji na nejspodnějším spektru cen ojetých vozů, některé z mých snů už se kvůli svému věku dávno přehouply přes rozumnou částku a vzestup jejich hodnoty se mi jen stěží chápe. Jenže znáte to, napište do inzerátu magické slovo youngtimer, a máte hned třikrát vyšší hodnotu. Dnes jsem se při hledání dalšího vysněného povozu (Brabus Roadster, protože proč ne…) zasnil nad vozy, které stihly utéct z kategorie ‚levná paštika na dobití‘ do prestižního světa mladých veteránů dříve, než jsem si od nich stihl pořídit techničák.

Fiat Ritmo

Zdroj: Wikimedia Commons

Moji pozornost ve výpisu kabrioletů upoutal rudý Fiat Ritmo Cabrio. Hatchbacky od Fiatu vždy patřily do kategorie dostupných, a přesto dospělých vozů. V mém mládi tuto štafetu již suverénně přebraly pozinkované modely Uno, avšak před nimi byl oním Fiatem, kterého jste za pár pořídili na doježdění, právě model Ritmo. Styling je to svébytný, obrovská kulatá světla, jednoduše střižená a pravoúhle přísná karoserie a konečně použití nelakovaných hrubých plastů na nárazníky jasně zařazovaly vznik do přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Pozdější facelift již ztratil zvláštně vykulený výraz, když se v přední masce objevily hned dvojice světlometů, ale v mé mysli se pod názvem Ritmo vždy objeví výhradně generace první. Jak už to u italských vozů bývá, kvalita výroby nebyla zrovna na výši a hrubě nedostatečná antikorozní ochrana rychle začala požírat jeden šarmantní fiátek za druhým. Dnes už se v inzerci příliš neobjevují, a když, tak jedině jako veteráni či projekty k vyšlechtění do výstavní podoby. Přitom je to tak obyčejné auto, jak jen je to možné. Uvnitř není nijak luxusní ani přehnaně chytře vymyšlené, benzínové čtyřválce pohánějící výlučně přední kola jsou sice charakterní, avšak statusu legendárních strojoven nedosáhly, a co víc, ani nejostřejší verze od Abarthu se trvale nezapsaly do motoristických síní slávy. Ve verzi 130TC sice šlo ve své době o nejrychlejší hatchback, a dokonce doznal i pár úspěchu v domácí IRC (Italský Rallye Šampionát), ale mnohem známější a univerzálnější Escorty a Golfy GTi zcela ovládly fanouškovskou scénu a vytlačily nebohé Ritmo do nevědomí.

Zdroj: Wikimedia Commons

Proč vůbec po takovém voze sáhnout? Vlastně k tomu žádný dobrý objektivní důvod není. Vývoj ceny a pořizovací náklady dávají mnohem větší smysl u dobových německých sedanů nejnižších tříd a na nějaké to retro-závodění už dávno není dostatek podpory výkonnostních dílů. Zůstává tak důvod ke koupi veterána nejlepší, avšak nejvrtkavější: Já bych Ritmo první generace chtěl, protože se mi prostě líbí.

Praga V3S

Zdroj: Wikimedia Commons

O téhle mé vlastenecké úchylce snad už všichni víte. Zbožňuji vojenskou techniku, ačkoliv jsem zapřisáhlý pacifista. Mám rád nákladní veterány, ačkoliv rád jezdím v pohodlí a klidu, a taky bych moc a moc chtěl Pragovku, i když obecně zbožňuji ZiLy, Uraly a KamAZy. Kouzlo téhle poctivé dělnice většinou rychle vyprchá, jen co se seznámíte s neúprosnou převodovkou, hladinou hluku v kabině a tepelným (ne)komfortem v létě i v zimě. Jenže já už všechny tyto zážitky absolvoval a stále moje chuť po vysloužilé vojandě nevymizela. Proč tedy nemám zahradní ornament velikosti pražského kolejního dvoupokoje? Důvody jsou přesně dva: Zaprvé, vlastnění takové krásky už skutečně vyžaduje vlastní pozemek. V servisu spíš pochopí mimozemšťana než vaši žádost o pravidelnou údržbu Vejdy a úkon ‚přezout na zimní‘ obsahuje docela vysoké riziko exploze a smrti. Už jsem se před panelákem něco naopravoval, dokonce i motor půlil, ale na udržování tohohle stroje bych si netroufnul. Navíc z toho neustále někde něco teče (byť je v tom minimum provozních kapalin) a odpadává, což se na trávě tak nějak lépe ztratí než na sluncem vyběleném asfaltu.

Zdroj: Wikimedia Commons

Druhým důvodem je pak cena použitelných kusů. Bývaly doby, kdy jste si docela hezkou, lehce upracovanou Vé-esku odvezli při výprodeji firemního autoparku za jednu výplatu. Energetici, plynaři, vodáci, ti všichni se zbavovali jak přestavěných vojenských uloženek, tak modernějších a v běžném provozu použitelnějších verzí s motory z Avie, zvanými hezky-česky ‚koza‘. Nyní se ceny za opečovávané kousky pohybují na hranici čtvrt milionu a ty nejlevnější kusy pod hranicí sto tisíc jsou často ve stavu nezachranitelném či silně nekompletním. Jestli se mi podaří upsat se čertu (bance) na třicet let vlastní krví a pořídit si kousek té naší malé zemičky, budou Vejry už mimo rodinný rozpočet.

Mercedes W123 Piáno

Zdroj: Wikimedia Commons

Čas od času, když Jeníkovi dojdou podněty k rozptýlení příčetnosti a na jeho druhdy uličnické tváři zakotví nostalgický smutek, šeptá do pražských uliček z milostných dopisů zbožňovanému a dávno ztracenému Rudolfovi. Co jsem z jeho nostalgicky pochmurných záchvěvů pochopil, je, že Rudík byl prastarý zrezlý Mercedes, kterého Jeník zbožňoval především pro dynamiku soupeřící s vltavskými výletními parníky a fakt, že se před retardéry nemuselo vůbec brzdit. A taky se do něj kromě nafty a příležitostného rostlinného či topného oleje nemuselo nic lít ani investovat. Spokojené kadla-kadla bývalých západoněmeckých taxíků patří k mému dětství a ranému vnímání automobilismu. Nejdříve se v nich proháněli vesničtí šmelináři se západními ojetinami, aby později, zejména v kombíkové verzi, tyto povozy posloužily jako výkladní skříň majetku a čínských tuningových doplňků etnicky velmi bohaté skupině mladých mužů. Jenže najednou ta všudypřítomná piána zmizela. Na chvilku je vystřídal jejich nástupce, ale ten se již nemohl pochlubit legendární odolností ani nekompromisním pohodlím. Již zkrátka nebyl postaven ‚jak nejlépe to šlo‘.

Zdroj: Wikimedia Commons

Sehnat dnes hezké piáno je nemožný úkol. Nosníky pod zadním kufrem shnily už i těm nejdražším kouskům, a když se nějaký ve výborném stavu vyskytne, jeho cena zavítá hluboko do spektra moderních rodinných vozů. Občas se ještě v zapomenuté stodole po vekslákovi hezký kousek najde, ale to už jsou případy pro komisi k blahoslavení spíš než pro denní lov na stránkách inzerce. Škoda, tuhle klasiku jsem fakt moc chtěl vlastnit.

ARO M461

Zdroj: Wikimedia Commons

Když kvůli nedostatku lehkých terénních vozů ve službách Varšavských vojsk dostali Rumuni plány k tomu nejmodernějšímu, co pohánělo Rudou armádu, neodpustili si pár vlastních vylepšováků. Motor vychází z vlastní licenčně vyráběné řady a liší se jak objemem, tak ventilovými rozvody OHV, zatímco strojovna GAZu vycházející z motoru osobního modelu Poběda je vybavena spodovou konstrukcí. Čelní sklo Ara není dělené, žebřinový rám je rovný namísto prohnuté sovětské konstrukce, čímž je vyrovnána i podlaha. Zatímco v gazíku sedí řidič jako v běžném automobilu, Rumun nutí k ‚žabímu sedu‘ s koleny kolem volantu. Zavěšení se oproti pákovým tlumičům může spolehnout na teleskopy a konečně terénní převod je řešen nesynchronizovanou jedničkou s velmi pomalou rychlostí, přičemž GAZ 69 má klasickou redukční skříň. Zkrátka z ARO na GAZ přehodíte tak maximálně kola, i když navenek vypadají obě auta tak podobně. Dnes je v inzerci jedině dostatek GAZů 469, tedy hranatých nástupců původní šedesát-devítky, jak se postupně dostávají z armádní služby do civilních výprodejů. Do budoucna se snad budeme moct těšit i na levné Defendery, ale doba levných kousků ARO M461 je nenávratně pryč.

Zdroj: Wikimedia Commons

Původně dělnické, lesnické, geodetické, zkrátka v civilním sektoru zaměstnané kousky jsou již dávno rozebrány a k nám se dostávají kusy kdysi vojenské, ve velmi špatném či dezolátním stavu. Může za to především jejich afinita ke korozi a fakt, že žily velmi těžké životy plné brodění, drobných kolizí s přírodou a prohýbání rámu na terénních zlomech. Když už se hezký kousek objeví, dokonce s novou, vkusně ušitou plátěnou plachtou, stojí přes 100 000 Kč, což je v mých očích za Rumuna prostě moc.

Lada 2101

Zdroj: Wikimedia Commons

Nejobyčejnějších Žigulů bývalo v mém raném dětství všude habaděj. Lidé se jich hromadně zbavovali a pořizovali sobě Renaulty 19, Citroeny BX a Peugeoty 309. Opuštěné pomníky sovětsko-italské spolupráce zarůstaly kopřivami v každém malebném koutě hospodářsky opracované země, chytaly rez a pouštěly lak. Na začátku své puberty jsem dokonce nechápavě sledoval kluka, jak si vyžilá ‚Žíga‘ pořizuje na závodění s kamarády po poli. Jó, zlaté časy bez europoplatků a ekeologické likvidace… Tedy vlastně chápu, proč tahle nařízení potřebujeme. Náš venkov ještě nedávno vypadal jako parkoviště pro sjezd sklerotiků spíš než kus opečovávané přírody. Spolu s Wartburgy (po kterých jsem kvůli dvoutaktu a nedostatku sovětského dědictví nikdy netoužil) byly Lady 2101 tím nejlevnějším způsobem dopravy na začátku nového milénia. Jenže nyní jsou jejich inzeráty plné výrazů jako ‚youngtimer‘ ‚po důchodci‘ či ‚rodinné dědictví‘. Škoda, jednoho bych bral. Rudého, s hnědým koženkovým interiérem. Vlastně by mi vůbec nevadilo, že převodovku řízení nejspíš vyráběly cementárny a dýchavičnou třináctistovku přes karoserii z tankového pancíře k dynamickému tempu prostě nedonutíte. Líbí se mi, že jde o kladivu-vzdorné vozidlo. Líbí se mi italský střízlivý vzhled a líbí se mi hranaté budíky horizontálního rychloměru. Jenže to už dnes za rozumné peníze zkrátka nekoupíte. Tedy pokud nejste fakt šikovný a jednoho si komplet nezrenovujete. Jde to, jenže já tak šikovný nejsem.

Zdroj: Wikimedia Commons

Auta, která jsem nestihl, jsou samozřejmě především generační záležitostí. Zatímco moji kamarádi kupovali Fiaty Coupé, Mondea ST220 a Mazdy MX-6, jistě se mezi čtenáři najdou řidiči, kteří si právě takové Ritmo nebo žigula užili do sytosti. A co vy? Jaká auta jste v inzerci už nestihli vy?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

FidoBlack
14. ledna 2021, 07:37
6

Jsem rád že jsem někdo dal Ritmo, to auto uplně žeru.

reagovat
beastar
14. ledna 2021, 10:29
3

Kdyby si v nem dejchal smrad benzinu jako triletej kloucek tolik pozitivni vzpominky by si na to nemel:D

FidoBlack
14. ledna 2021, 10:50
4

Shodou okolností pamatuju, naši ho měli kdžy mi bylo cca 4 roky.. na to auto mam super vzpomínky, třeba když tatík přišel domu že ho obrátil na boudu (asi to máme v rodinně.. :D )

beastar
14. ledna 2021, 11:04
1

Jo takto u nas tohle zacalo az se silnejsimi vozy. Tata skocil do potoka peknej placak R11 Turbo. Na tu uz mam lepsi vzpominky. Nez ji utopil pak sla nekam... no ani nevim byl sem decko.

JZ
Jan Zavrtálek
14. ledna 2021, 09:22
5

Největší blbost co jsem udělal byla, že jsem si nenechal své první auto a to Renault 19 1,8 16V z roku 1991, ach jo :(
Nečekal jsem takový výpis armádní techniky, vážně nevím, co je to za úchylku toužit po V3S, to zařízení má jen spoustu chyb a snad ani jednu výhodu :D Na posádce v Žatci mi ukazovali fotky z nasazení V3S někde v poušti, jednalo se o vyprošťovací vozidla, Američani se jim prý hrozně smáli, ale nakonec to bylo jediný vozidlo na základně co mohlo vyjet do písku vytáhnou Hummer a zase odjet bez toho, aby muselo být samo vyproštěno :D

reagovat
Kuře
14. ledna 2021, 12:55
11

Teda, napsat že nemělo ani jednu výhodu a pak přesně popsat tu největší výhodu.... To je dobrý:D

JZ
Jan Zavrtálek
15. ledna 2021, 15:42
0

To bylo ale opravdu jediný k čemu se dala použít :D nic neuvezla, pořád se na tom něco s**lo, terénní vlastnosti jsou taková urban legend, něco sem s tím najezdil na brigádách u lesníků a jakmile zapršelo, tak sem byl pořád někde zapadlej, zlatá Tatra to bylo jiný kafe :D

zd
zddan01
14. ledna 2021, 09:45
2

Za mě BMW Z1, jenže tam ty ceny, i když byly před cca 8 lety na dně, začínaly lehce pod 400k, což se neslučovalo s plánem mých výdajů :D dneska nejlevnější kusy od 1M... ono to možná bude stejně v hodnotě peněz, ale ten milion se blbě skousává :)
Pro mě auto zajímavý nejen designem a zasouvacíma dveřma, který hned všichni vidí, ale hlavně technickýma řešeníma - karoserie se sendvičovou podlahou, víceprvková zadní náprava, vnější panely karoserie z různých druhů plastů atd. prostě strašně technicky zajímavý auto, který teda i dobře jede, měl jsem možnost vyzkoušet...
Na druhou stranu jsem na poslední chvíli před pár lety uloupil ze Švajcu za skvělou cenu Z3 coupé, tak nemůžu mít všechno :D

reagovat
ro
rock
14. ledna 2021, 10:08
18

V3S asociace
Kdysi dávno za dob mého vojančení jsem si vysloužil první pecku na výložky. S peckou byl spojený opušťák a protože mi štěstí přálo a vyšlo to na velikonoční víkend, protáhl se opušťák o jeden den. Dostavil jsem se tedy v úterý ráno na nástup a ukázalo se, že včera, v pondělí, začalo něco, čemu se říkalo přechod techniky na letní stav a a trvalo dva týdny. Spočívalo to ve valné většině z toho, že se nátěr na techniku, nanesený na podzim vertikálními tahy štěce, překryl nátěrem naneseným tahy horizontálními. Zapojeno v tom bylo nejen řidičstvo, nábrž celé osazenstvo kasáren. Přesunul jsem se tedy na pracoviště, kde jsem předpokládal svoji účast a ejhle - nebyl jsem zanesen v seznamu, kterým disponoval místní velící poručíček. Nebyl jsem ani v seznamu na pracovišti vedlejším. Nebyl jsem v žádném, neboť seznamy se pořizovaly v pondělí ráno podle přítomných na nástupu a tam já nebyl, užíval jsem si volna. Nechyběl jsem vůbec nikde -což bylo pozitivní- ovšem naopak přebýval jsem taky všude, což bylo nebezpečné. Odebral jsem se tedy do autoparku, našel jsem si volnou V3S, která ještě na přechod čekala, umístil jsem se na korbu, zavázal za sebou plachtu a uvedl se do horizontální polohy (mladej voják nepotřebuje ke štěstí moc). V poledne jsem zašel na oběd, načež jsem do odpoledního nástupu pokračoval v předešlé činnosti. Večer jsem pak vyhledal tři kolegy, kteří byli stejně jako já postiženi pondělním volnem, následujícího dne už jsme se na korbu odebrali hned poránu všichni a společnost nám dělal balíček karet, něco k zakousnutí a možná -pst- nějaká lahvinka. Takhle jsme strávili první týden přechodu. Ten druhý se lišil hlavně tím, že jsme si vyhledali V3S, která už přechodem prošla a nehrozilo nám tedy, že ná uprostřed hry začne odvážet na dílnu.
Moje dva týdny s Pragou V3S...

reagovat
beastar
14. ledna 2021, 10:28
3

Pekny:) Dost vypovida o stavu CSLA...

beastar
14. ledna 2021, 10:08
4

Ritmo dvojku mel tata kdyz to byla skoro novinka. Rikalo se tomu zaba. A dnesni optikou to byl hrozny kram. Tehda super auto v porovnani s ruznymi öst vergly.

reagovat
ro
rock
14. ledna 2021, 10:23
2

Porsche 944 nebylo úplně levné nikdy, ovšem dneska stojí nesmysl. Možná ještě 924 bych mohl stihnout na poslední chvíli, ale ty stávaly pakatel dokonce i u nás a dneska už to taky není pravda.
Pak je tady Chevrolet Camaro / Pontiac Firebird 3.gen, který stávaly v bazarech víceméně za odvoz a dneska už je z toho sběratelská (a tudíž ne úplně levná) záležitost...

reagovat
Galveston
14. ledna 2021, 10:46
10

Přiznám se, že pro tohle blouznění po starých vraždách nemám pochopení. Pragu V3S jsem kdysi musel řídit jako šofér z povolání a také jako externí učitel v autoškole. Bylo to strašidelné vozidlo. Pak jsem řídil třeba východoněmeckou IFU a poznal, proč se jí říkalo pomsta za Sudety. I toho žigula jsem měl. Fakt mě nebaví sledovat ten současný trend vytahovat z pekel tyhle hrůzy a nostalgicky je adorovat lidmi, co s nimi kdysi nemuseli žít. Jiná věc jsou tehdejší západní auta. Po těch jsme toužili. Jenže dnes? Pro pocit výjimečnosti? Jiný smysl shánět tehdejší, i když ikonické povozy, v tom nevidím. Řídit je musí být ve srovnání se současnými auty za trest. Tedy podle mého :-)

reagovat
beastar
14. ledna 2021, 11:12
2

Mas v podstate pravdu. A ano ani ta zapadni bezna auta dnesnii optikou nestoji za nic. Btw. Moje soucasna princezna delala cecko taky jeste na IFE. A to je podle me od tebe dle toho, co pises tak o 30 let vekove jinde. Mozna 20 to kdyztak sorry. Jde mi o to, ze to dala s tim jezdit coz je obdivuhodny pri maximalce 35,5kmh a kormidlu misto volantu a prevodovce z houskovych knedliku...

lu
lumix
14. ledna 2021, 13:30
0

Řídit tyhle stará auta je těžší, o to víc pokud jsou v mizerně stavu a ještě horší pokud je v jedné ruce mobil. Ale to Ritmo se mi líbí, dokážu si představit, ze bych ho renovoval, mít čas a prostor, hlavně ten prostor. Jistě neni to denní ježdění, ale mít verzi Abarth to by se mi líbilo.

Adam Forman
15. ledna 2021, 06:25
2

@Galveston: Jako jo, ale tímhle myšlením se dostaneš ke stravě z tuby a oblečení na příděl. Proč věnujeme tolik času vybírání aut/oblečení/nábytku atd? Abychom měli radost. Určitě taky máš nějakou úchylku, která je objektivně blbost :-)

Galveston
15. ledna 2021, 08:34
9

Nereagoval bych na to, kdybys vynechal komunistické plečky. Vadí mi vyvolávání nostalgie po hrůzách od lidí, kteří s těmi hrůzami nebyli nucení žít. Nechápu to podobně, jako jsem kdysi v komunistickém Československu nechápal, že v západních zemích existují komunistické strany. Jejich členové zjevně neprožili ty hrůzy a tak po nich toužili. Dnes a denně motorističtí novináři vytahují na denní světlo plechové pohrobky ze svinských časů, nebo z Ruska, a opěvují je jako by to byly technické zázraky. Já si pamatuji, jak tehdejší národní podniky pořádaly dny nové techniky, na kterých se chlubily věcmi, které měly tak akorát nový lak. Jinak ty šunky neobstály ani v socialistickém táboře. Takže hrej si, ale jako novinář bych komunistickému šrotu reklamu nedělal.

Galveston
15. ledna 2021, 09:04
2

A ještě si neodpustím, fakt závidím, i když to není pěkná vlastnost, současným řidičům autobusů, když vidím ve městě nádherné novoučké Scanie a za jejich volanty mladé kluky, kteří snad ani netuší, jaké mají štěstí, že je můžou řídit. Vím, že bych ještě mohl i já, ale už jsem jinde, tratil bych na tom statisíce. Protože dělníkem volantu už nejsem.

Galveston
15. ledna 2021, 09:26
2

Komické, o oblečení na příděl tady káže chlapec, který nikdy nemusel stát na ulici frontu na banány a zoufale po prázdných obchodech shánět toaletní papír. Naše děti halt vždycky ví všechno líp.

beastar
15. ledna 2021, 14:05
8

Galveston: Ja uz politicky s Adamem mel jakoby tvrdsi rozepri kdysi davno. A urcite se neshodneme. Ma trochu moc levicove mysleni. Jenze ma tyhle podivny popelnice rad. A vetsinou o nich pise bez politickeho zabarveni. Ja vcelku rozumim, ze v dobach kdy to bylo to jedine, tedy nejlepi se na to koukalo jinak. A i souhlasim, ze jsou to veskrze fakt srace. Vsechny ty vejtrasky, ikarusy, zuky, zastavy a tak dal.

Taky souhlasim ze nejvetsi fanousci tehle hoven jsou lidi mladsiho veku, co s tim na vojne atd jezdit nemuseli. Je to takova romantika. Bud ale spravedlivy. Je fanda do vojenske techniky, co treba touzi po vlastnim Pantheru automaticky nácek a fanda Hitlera? Neni proste se mu jen libi ty stroje. Jinak k plivani na rezim v kterem tyhle vergly vznikali se hrde pridavam.

Galveston
15. ledna 2021, 15:20
0

ok, děkuji za pochopení a omlouvám se, že jsem tak zarputilý.

Adam Forman
15. ledna 2021, 20:10
3

Jasně že to jsou křápy. Fakt bych nechtěl mít tyhle střepy jako jedinou možnost dopravy. Jenže když do nich sednu, baví mě bezprostřední rozhraní a souboj člověka s technikou. Jakkoliv to byly ve sve době sráče, dneska je to zábavný koníček a souboj člověka s ocelí. Doporučuji vyzkoušet třeba vejdu nebo buchanku na terénním polygonu a zaručuju, že i nejzarputilejší příznivec Havlova sametového puče se bude smát od ucha k uchu :-)

BigBen
16. ledna 2021, 00:46
0

@Adam Přesně tomu rozumím. Vyzkoušej a pak teprve můžeš hodnotit. Taky mám úchylku na V3S nebo T813. Fakt jsem přemýšlel, že si ze srandy něco koupím, ta představa, že s tím pojedu do práce byla neskutečná. Papíry na to nemám, ale to už je detail.

ev
evermod
14. ledna 2021, 10:53
2

Nestihl jsem Tatru 603, když se dala pořídit za 8 táců v bazaru - ořady přecházely na 613 a T 613 chromku za 25 táců, To když se zase z chromek přecházelo na plastové. Bylo toho jako much, ale pro študenta i těch 8 popř. 24 táců bylo za socíku dost.

reagovat
Gr
Grand Admiral Thrawn
14. ledna 2021, 11:17
1

Nástupcem Piána byl podobně legendární W124. Což bylo pořád auto postavené nekompromisně kvalitně, tzv. "jak nejlépe to šlo", akorát už to nebyl ten klasický starý houpavý Mercedes. Kvalita sice šla trochu dolů při faceliftu, ale největší kvalitativní sešup se konal až s přechodem na W210. Ta W124, ale i piáno by mě lákaly ke koupi, ale trochu pochybuju o použitelnosti auta konstrukčně z 80. let jako daily, takže to bude asi muset počkat až budu mít víc místa a budu kupovat nějakou tu víkendovku.

reagovat
Jan Machač
14. ledna 2021, 15:42
0

w 124 má kupříkladu pětiprvkovou filigránskou zadní nápravu, ne dvě kovaná ramena jako Piáno a takhle by se dalo pokračovat dlouho. Ne, fakt není w124 jen nástupce. Je to sofistikovaný mercedes versus mercedes nezničitelný...

Rockefeller
24. ledna 2021, 00:29
1

Na denní ježdění jsem v uplynulých dvou letech používal tři W124 a jednu W126. Záleží na motorizaci a výbavě - holátka s naftovou atmosférou patří spíše do muzea, kdežto hezky vybavené kusy s šesti / osmiválcem zastávají funkci každodenního vozidla naprosto perfektně bez jakýchkoliv kompromisů, co se výbavy a komfortu týče.

Rockefeller
24. ledna 2021, 00:32
1

Honzo, W124 je sice mnohem sofistikovanější, než W123, ale stále velice kvalitní. Konkrétně komponenty podvozku mají prakticky neomezenou životnost.

BubaaCZek
14. ledna 2021, 11:34
1

Ze pry: "jsem zapřisáhlý pacifista" - nepsal jsi onehda, ze nemas cas, protoze se naplno venujes airsoftu?

Zigula jsem si stihl paradne uzij jako auto na nauceni, ale ze bych se k tomu chtel vracet, to vazne nee. Zkouseli jsme sprint z mista proti Formanovi a Forman to vyhral. A to ten zigul był patnactistovka. Sousta randalu, zere i tu povestnout travu kolem cesty a vykon nikde. Nad 120km/h uz je to vylozene nebezpecne.
-
Komentář upraven 14. 1. 2021, 11:34:29

reagovat
Adam Forman
15. ledna 2021, 06:27
0

Nojo, airsoft a vojenský veteráni :-) "Ale mouchu by nezabil!"

Ha
Habakukk
14. ledna 2021, 11:39
1

No mě to připadá jako takové to tlachání, když byl člověk mladší, tak bylo vše lepší / levnější. Všechno jsou to auta která byla dobrá / slušná ve své době a dnes už jsou to krom Fiatu veteráni.

reagovat
Pochtli
14. ledna 2021, 12:39
0

Poctivý žigulík je už skoro jednorožec - Ukrajinci je houfně skupovali či rovnou kradli (našim se vypařila evidentně na zakázku patnáctistovka ve slušném stavu) a šup s nima na východ. Na jejich silnicích pak jezdí všehochuť žigulů v různém stádiu rozpadu či tuzingu.

reagovat
Ho
Honza123
14. ledna 2021, 12:43
6

“ Tedy vlastně chápu, proč tahle nařízení potřebujeme. Náš venkov ještě nedávno vypadal jako parkoviště pro sjezd sklerotiků spíš než kus opečovávané přírody.” -

To vazne nekdo veri, ze k necemu pomahaji eko poplatky (ty tak mozna na nesmyslne dotace na nesmyslne polepovani domů polystyrenem) a prakticky zakaz vyuziti nepojiznych aut na dily v podobe povinnych “eko” likvidaci?

reagovat
Pajinex
14. ledna 2021, 21:04
1

U chemiků v Liberci jsem měl V3S v instruktorském dvojšlapu. V koloně jel zpravidla UVAZ s gumou, pak čtyři Vejdy. Moje kouřila suverénně nejvíc. A to hodně. Ve stoupání z Chrastavy na Liberec nás předjížděl frajer na Harykovi. Mladej za řízením potřeboval podřadit na trojčičku a samo s dvojím vyšlápnutím spojky a meziplynem. Borec v otevřené helmici a vestičce dostal plnou dávku sazí. Předjel kolonu, zastavil ji a s lehce začernalým ksichtem začal diskutovat s poručíkem, jak něco takovýho může na silnici? Utěšoval jsem se naším počtem a že na držku od té gorily případně dostane mladej za volantem. Byl nasranej fakt moc.

reagovat
Jy
Jyrki
14. ledna 2021, 21:30
4

Je zajimave, jak tem talosum ty facelifty nevychazeji. Prvni verze byva neotrela, zajimava a nadcasova. Facelift je poplatny dobe a to auto ma priblizit masam. Asi nejvic to odnesla Alfa 166 a prave Ritmo. Ale z tech dalsich take Alfa 156, Fiat Barchetta, Fiat Multipla, Fiat Grande Punto / Punto Evo.
A ten motor ze neni legendarni? Dovolim si nesouhlasit. Fiat SOHC z pera Aurelia Lamprediho, byvaleho konstruktera Ferrari vydrzel v produkci od roku 1969 do 2010. Debutoval ve Fiatu 128, pohanel i Fiat X1/9 a mnoho dalsich zajimavych vozu.

reagovat
Ot
Otes
15. ledna 2021, 22:31
0

No mě se teda 166ka předface zdá nevyvážená a po vyloženě nádherná. Jinak ten super motor např. v obsahu 2,0 paráda - neviděl jsem Cromu, která přežila 150tkm bez zadření ????

Jy
Jyrki
16. ledna 2021, 18:56
0

facelift vylozene rozbil koncepci toho auta.
Motor 2.0 v Crome neni Fiat SOHC ;-) ale Fiat Twin Cam. Taky z pera Aurelia, ale neni to all new motor, je postaven na zakladu OHV motoru z Fiatu 124. Ten motor drzel mnohem vic nez 85 kw v Crome, viz treba Fiat Coupe 2.0 16V turbo nebo Lancia Delta Integrale.

Franz Kafka
14. ledna 2021, 22:44
0

V3S jsem měl ve firmě s nástavbou vrtné soupravy někdy do roku 2010. Bohužel samotné auto děsivé ale na něm souprava za toho času asi 6 mil. Kč. Což samo o sobě bylo velmi vtipné. Naštěstí dělala jen malé práce nejčastěji studny kolem Prahy a okolí. S tímto strojem a s epesní Tatrou 815 sklápěč byla radost vyjet na práci. Nejlépe v parném Červenci například. To by ani Pan redaktor Forman neměl radost.

Nakonec byla to dobrá sauna a posilovna v jednom. Já už to řídit nemusel. Naposled sem si osobně kočíroval liánu, která sice jela, ale zoufale nebrzdila. Nicméně na vejtřasku nic nemá ta nedělá nic dobře. Tedy docela jede dopředu a to i v blátě a sněhu což se někdy hodí, ale je to v podstatě jako jezdit na motoru. Nejraději jsem byl, když už byla na stavbě a za den ujela 20 metrů. To jí šlo.

V době Ritma jsem měl Favorita a potom hned Audi 80 a nějaká další auta. ARO jsme měli 244 a tuším, že jezdit v tom dobrovolně chce jen někdo nesvéprávný. U mě bylo asi dva roky z toho reálně jezdilo, tak dva měsíce. Vůbec nechápu k čemu takový křáp.

reagovat
PB
15. ledna 2021, 00:56
1

Ano, mrzi me, ze jsem se zbavil Renaultu 9 s krasnym bezovym interierem. A o generaci pozdeji, ze jsem poslal do sveta R21 s 2,2 benzin s automatem. Dnesni Renaulty me nezajimaji, jsou hnusne... ale chtel bych Fuego a devadesatkovou Alpinu V6:)

reagovat
PeterLuk
15. ledna 2021, 14:45
1

Za mňa E30. Nájsť dnes pekný kúsok je už nie len u nás, ale pomaly aj v zahraničí ťažké, a keď už sa nejaký vyskytne, tak za pomerne vyššie peniaze. Nečakám pritom, že by to v bežných verziách bolo nejaké extra lepšie auto než dobová konkurencia, mne sa proste páči dizajn a koncepcia, ale tuzeri a závodníci ich veľa zničili, a o pekné kúsky je asi veľký záujem, takže trebárs oproti konkurencie od Mercedesu sú drahšie. Škoda, snáď raz.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Oldsmobile 98 Regency  1981
Oldsmobile 98 Regency

1981 rok výroby
130 koní výkon
5 000 ccm objem

Buick Skylark  1968
Buick Skylark

1968 rok výroby
180 koní výkon
6 ccm objem

Cadillac Fleetwood Brougham 1984
Cadillac Fleetwood Brougham

1984 rok výroby
140 koní výkon
4 100 ccm objem

Alfa Romeo 166 2,4JTDm Facelift Bez koroze ES 2005
Alfa Romeo 166 2,4JTDm Facelift Bez koroze ES

2005 rok výroby
175 koní výkon
2 387 ccm objem

Chrysler Imperial Le Baron 1975
Chrysler Imperial Le Baron

1975 rok výroby
218 koní výkon
7 206 ccm objem