načítám data...

Suzuki Ignis 1,2 DualJet Hybrid 4x4: Venkovan

Předchozí generaci Ignisu dodnes potkáte v hojných počtech na českém venkově. A ta současná tam svým zaměrením cílí také.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

O autech ve třídě minivozů se většinou mluví jako o “nákupních taškách”, případně “městských vozech” a podobně. V propagačních materiálech se zpravidla objevují na městských bulvárech s mrakodrapy v pozadí a ženami v dobře padnoucích kabátech nesoucími papírové tašky v popředí. Ať už vzpomeneme na  trojici kolíňat, jejich konkurenty ze stáje VW , nebo třeba Fiat 500, vždycky se tak nějak předpokládá, že revírem tříapůlmetrových autíček budou silnice velkoměsta.

No a pak je tu Ignis. Je to sice taky prcek, ale už na první pohled je tu něco jinak. Je méně kulatý, méně evropsky stylizovaný a mnohem vyšší. Z řady vystupuje také tím, že se nabízí s plnohodnotnou čtyřkolkou, tím, že utáhne až tunový přívěs a nebo třeba také tím, že pod kapotou mu vždycky předou čtyři válce. Takové věci jsou vám ve městě většinou celkem ukradené, ale existuje místo, kde mají cenu zlata. Místo, kam dodnes zajíždí chladírenské vozy Family Frost, kde se z tlampačů umístěných na stožárech ozývají i jiná hlášení, než obligátní “zkouška sirén, proběhne zkouška sirén” a kde je karton od vajíček ceněná komodita, případně slušný podpalovač, nikoli však věc patřící do modrého kontejneru. Ano, malebný český venkov.

foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Nemyslím to nijak zle, nebo uštěpačně, ale tady pražské hodnoty jako stylovost, ekologická šetrnost, nebo společenský kredit nikoho moc nevzrušují. Takže “pětistovka” je sice hezká, ale moc malá a drahá, městochod je podezřelý tím, že se dělá už jen elektrický a kolíňata…ty francouzi se furt jen kazej a navíc to nemá žádnej kufr. Čtyřkolka s pěticí dveří, vysokou světlou výškou a nízkou spotřebou, s hagusama v základu, na kterou jde navíc našroubovat tažné zařízení na až tunový vozík tu má ale velkou hodnotu. To ukázala už předchozí generace Ignise a ta současná je sice zatím moc nová, tudíž se musí trochu okoukat, ale mám takový pocit, že si sem najde časem cestu úplně stejně. 

Je tu ale pár věcí, které by snad mohly budit u konzervativního zákazníka nedůvěru a na ty bych se dneska chtěl zaměřit. Předně je to pohonné ústrojí. Základem je tu stále maloobjemový nepřímovstřikový atmosferický čtyřválec, což je pro uši tradicionalisty rajská hudba. Motor samotný má výkon nějakých 61kW, což není moc, ale na malé ani ne tunové auto to vlastně docela stačí. Charakter je typicky starosvětský, pokud chcete jet rychle, je potřeba motor točit, dole je trochu zdechlý, ale zas nežere. 

foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Kromě toho je tu ale ještě startérgenerátor o výkonu 2 kW a nezanedbatelném točivém momentu 50Nm a malinkatá baterie s kapacitou 12Wh schovaná pod sedačkou řidiče. Už jen fakt, že hybrid oproti “obyčejné” verzi přibral jen devět kilo napovídá, že jde skutečně o minimalistické řešení, jehož hlavním účelem je uspokojit legislativní požadavky na vypouštěné emise. Až na možnost zobrazení úrovně nabití baterie a proudění energií na malém monochromatickém displeji v přístrojové kapličce o sobě dá vědět jen nápisem “hybrid” na pátých dveří. Že by bylo ale něco poznat na jízdním projevu? Ani v nejmenším.

Hybridní Ignis jezdí prostě jako úplně obyčejné auto s malým atmosferickým motorem. Překvapí možná jen častější aktivací start-stopu (který lze vypnout dedikovaným tlačítkem) a schopností doplachtit bez motoru do křižovatky, kterou ale využívá spíše sporadicky. A nakonec spotřebou, která, pokud vůz nezamíří na dálnici, kde je nutné dlouhodobě držet vytočenou pětku někde nad třemi a půl tisíci otáček, zůstává někde mezi čtyřmi a půl a pěti litry na sto. Skoro tak ani nevadí malinká nádrž na třicet litrů benzínu.

foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Kromě označení hybridu je na zádi ještě jedna plaketka hlásající do světa, že vůz je vybaven systémem AllGrip. U současných hybridů to bývá se čtyřkolkou často různě podezřelé – zadními koly často točí jen elektromotory a o připojení jejich pohonu rozhodují sofistikované počítačové systémy. Tady je to ale všechno pěkně po staru. Zadní náprava je tuhá a její pohon se přiřazuje přes pasivní lamelovou viskozní spojku. Je to léty osvědčený systém, který je možná projevem trochu rurálnější, než třeba Haldex, nebo elektrické řešení, ale boduje spolehlivostí a nezáludností. 

A stejně jako u předchozího Ignise to celé dohromady funguje fakt skvěle. Tohle auto je doma na rozbahněné polňačce, kde mu nedělá problém udržet klidně cestovní padesátku. Skvěle drží směr, je nezáludné, neklouže a je krásně čitelné. Ovládání tu pomáhá systém Grip Control, což je vlastně jakási závěrka fungující na principu přibržďování kol. Kromě toho je tu ještě jednoduchý asistent pro sjíždění prudkých kopců a to je vše. Klimatické podmínky mi neumožnily to empiricky ověřit, ale vzhledem ke zkušenosti na bahně věřím, že tohle autíčko bude skvělé i na sněhu. 

foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Tuším, co se vám teď honí hlavou. Vysoké auto, vysoký podvozek, tuhá náprava vzadu, ta věc musí být na silnici hrozná. Taky jsem se toho trochu bál, konec konců některá podobně řešená auta jsou známá nepříjemným odskakováním zadní nápravy a děsivou nečitelností, kterou musí tlumit opatrné ESP, ale tady se nic z toho nekoná. Ignis je fakt dobře naladěný. Ačkoli slušně tlumí nerovnosti a díry, není rozměklý, drží na silnici, neodskakuje a hlavně se skoro nenaklání. Hned první den testování mi to nedalo a hledal jsem si fotky podvozku (já vím, mohl jsem po to vlézt, ale ono pršelo) a koumal, jaká kouzla tam inženýři ze Suzuki provedli.

Je to vlastně docela jednoduché, nakonec fyziku nelze obelstít. Vzadu je ona obávaná pevná náprava doplnění dvojicí podélných ramen a panhardskou tyčí s dostatečnou délkou, tlumiče tu jsou navíc poměrně tvrdé, zadní kola se na nerovnostech moc nepropruží, takže je její kulatá trajektorie zanedbatelná a neodskakuje. Jednoduché, ale funkční a dobře odladěné. No a vepředu je to podobně. Není tu nic světoborného, ramena jsou ale dostatečně dlouhá a mezi tlumiči je natažený masivní stabilizátor. Poctivé jednoduché řešení, to přeci nejde nemít rád. A když už jsme u těch jednoduchých věcí – spojka tu není hydraulická, ale ovládaná táhlem od pedálu.

foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

No a tak je to v Ignisu tak nějak se vším. Interiér je možná obyčejný, ale přehledný a díky krabicoidní stavbě karoserie překvapivě vzdušný. Zadní lavice je navíc posuvná, čímž se dá zvětšit jinak dost skromný zavazadelník. Nejsou tu sice spousty asistentů a funkcí, ale co tu je, to funguje dobře a i když by možná mohl staromilce vyděsit dotykový displej uprostřed, jeho rozhraní je tak primitivní, že se fakt není čeho bát. Má obrazovku s rádiem, kde lze manuálně naladit frekvenci na “pravítku”, obrazovku s telefonem, kde jde vytočit číslo na číselníku a obrazovku s nastavením, kde jsou věci, na které není skoro potřeba šahat. A v případě zájmu umí CarPlay a Android Auto.

Abych jen slepě nechválil a nevypadalo to, že jsem auto dostal s kufrem plným tisícovek, jsou tu i drobné přešlapy. Třeba volant je z plastu, což by nevadilo, ale ten plast je hrozně tvrdý a klouzavý a to vadí dost. V pletených rukavicích to hádám bude vyloženě nebezpečné, přitom horalové v nich často řídí. Ovládání palubního počítače tu sice, narozdíl od větší Vitary, neobstarává retro tyčinka, což je fajn, ale máte tu hned dvě možnosti. Něco zvládne tlačítko “INFO” na volantu a něco segment tlačítek vlevo od kapličky přístrojů. A logika v tom není absolutně žádná. Pro vynulování spotřeby tak musíte volantem doklikat ke spotřebě, pak ji vymazat vedle kapličky. Mohlo by to být intuitivnější.

foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

 

Verdikt

Ignis milé upřímné Suzuki, které možná vypadá trochu zvláštně (ty tři pruhy na C sloupku připomínající tenisky Adolfa Dasslera jsou možná podprahová reklama pro slovanské zákazníky), ale pořad je to nejlevnější čtyřkolka na trhu, které ani emisní opatření ve formě instalace mild hybridu nesebralo nic z jejího jednoduchého venkovského šarmu. Pokud máte rádi stylové věci a je pro vás důležité, zda je váš kelímek na kávu z plastu recyklovaného z odpadu vyloveného z moře, hledejte asi jinde. Ale pokud oceníte, že se vaše auto vyhrabe i s vozíkem plným dřeva lesní cestou a opraví vám ho za pár váš kamarád mechanik odvedle, dejte Ignisu i přes některé moderní vychytávky šanci.

 

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1197 ccm + elektromotor
Výkon: 61 kW  (81koní) + 2 kW elektromotor
Točivý moment: 107 Nm + 50 Nm elektromotor
Převodovka: pětistupňová manuální
Maximální rychlost: 165 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,8 sekund
Provozní hmotnost: 985 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,4 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 5,2 l/100 km kombinovaná
Základní cena: 313 900,- Kč
Cena testované verze: 397 900,- Kč

foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

st
st. Padre
12. listopadu 2020, 08:09
-15

Tohle je dobrý tak pro vesničany když si jedou na úřad pro sociální dávky. Normální venkovan nutně potřebuje ten Land Cruiser V8 co se o něm psalo včera.

reagovat
Al
Alla
12. listopadu 2020, 11:09
14

Musím oponovat st. Padre - jsem sice venkovan a bohudík jsem pracující člověk, nejezdící si pro sociální dívky, a přesto jsem majitelkou Suzuki Ignis. Chtěla jsem auto, které mě doveze do práce i na výlet, v kterém se díky jeho velikosti neztratím, s vyšším nástupem, přece jen do důchodu mám blíž, než k mé plnoletosti, bude úsporné a bude zajímavé. Když to takhle zjednoduším, tohle auto má všechno, co jsem chtěla. Nemám čtyřkolku, nejezdím v terénu a zimy už taky nejsou, to co bývaly.

st
st. Padre
12. listopadu 2020, 18:01
-15

No vidíš a kdybys měla něco víc sexy, třeba Mustanga kabriolet, tak by se třeba i nejeden teenager otočil a ještě by sis na prahu důchodu užila na mezích a loukách....

Opelfahrt
12. listopadu 2020, 19:33
5

Jseš troll.

Al
Alla
13. listopadu 2020, 07:20
5

st. Padre - Děkuji, pobavil jste mě

st
st. Padre
13. listopadu 2020, 10:52
-6

V tom Land Cruiseru by to šlo na rozdíl od Ignisu i uvnitř, ale nemám vyzkoušené, je to jen předpoklad.

Al
Alla
13. listopadu 2020, 12:02
3

Ignis se nezdá, ale je tam dost místa:)))

st
st. Padre
13. listopadu 2020, 13:22
-6

Možná jako nouzovka v zimě by to šlo, ale přední blatník bude jistější.

Zajda
12. listopadu 2020, 09:01
6

K pohledu člověka co testuje auta doplním pohled někoho, kdo měl ty prcky od Suzuki opravdu v hledáčku. Ještě loni stála základní verze Swiftu 265 tisíc a Ignis asi o 10 míň. Jezdilo to s tou vahou skoro jako Swift Sport minulé generace, chod převodovky nejlepší co jsem zažil. Dvoukolky braly do 5 litrů tak jak to bylo. Pak přišla modernizace s mikrohybridem a stopstartem a zdražení asi o 5tis. Zůstal motor K12C s 1242 ccm a 90 koňma a 120 Nm. V průběhu letoška překopali hybrid i motor na K12D 1197 ccm, 81 koní, 107 Nm a zdražili vše skoro o 50 tis. V základu jsou navíc LED světla, toť asi vše. K hybridní baterce zmiňovali ve Světě Motorů upozornění z manuálu, že při delším odstavení než tuším 6 tydnů se může nevratně poškodit samovybíjením. Nová stojí kolem 70tis. Z absolutně nejvýhodnější nabídky na trhu malých vozů ještě začátkem roku 2020 se stal pod tíhou emisních pokut paskvil. Netuším, komu to za tyto ceny chtějí prodávat.

reagovat
GanGreen
12. listopadu 2020, 09:46
1

Tak to je hodně smutný čtení.

krab
12. listopadu 2020, 11:41
-1

Bohužel... to vypadá fakt špatně, navíc s těma pokutama spousta aut do EU ani nejde, takže nám zůstává na výběr pořád míň a míň zajímavých modelů ke koupi. A na tom cenovým dnu nabídky je to vidět nejvíc. Třeba i to Citigo ... šikovný malý autíčko do města s litrovým motorem co v podstatě nežral, o nějakým smradu z výfuku ani nemluvě. Rozumný za cenu 250 až 300 podle výbavy a nahradili to nesmyslným elektromobilem za 500...

Zajda
12. listopadu 2020, 12:25
2

Fascinující konkrétně na CO2 limitech je, že základní hodnota platí pro určitou hmotnost. Vyrob lehčí auto, sníží se ti limit. Takže muší váhy od Suzuki nebo Citigo a spol jsou dále penalizovány. Přitom odlehčení je ta nejpřirozenější a vždy funkční cesta k efektivitě. Malé vozy už vpodstatě padly, další na řadě bude třída Fabia, Clio a spol, která bude muset taky komplet prodělat hybridizaci a zdražení. I na blbou Fabii 1.0 TSI totiž připadá pokuta přes 760 EUR za 8 nadbytečných gramů a to je momentálně nejmenší auto co vyrábí.

riderhenry
12. listopadu 2020, 12:44
2

Já vlastně ani nechápu, že to zrovna tady někoho ještě překvapuje? Všichni víme, že EU (minimálně v automobilovém průmyslu) znamená totální zlo a člověk, kdo si myslí něco jiného, tomu akorát nerozumí a/nebo si to dostatečně nenastudoval a nepochopil.

krab
12. listopadu 2020, 13:29
2

Mě to nepřekvapuje, ale furt asi stojí za to to zmínit, protože se ten průser doopravdy v přímým přenosu děje... Budem jako za socializmu u nás, když nový auto stálo pomalu stejně jako to z bazaru... akorát teď bude situace jiná a to, že kdo chce servisně jednoduchý a nenáročný auto na kterým si udělá údržbu levně nebo dokonce i sám, bude hledat už jen v ojetinách (který si udrží asi líp hodnotu díky tomu zájmu) a nová auta budou celkovými náklady dražší a pro většinu lidí zase o to víc nedostupná, ach jo... to nám připravili socialisti v EU. Škoda, ale necháme politiku tady na těch stránkách radši spát a v klidu...

bu
buteo
12. listopadu 2020, 13:45
-1

Svět se zbláznil a blázni se radují.

Jakub Pospíšil
12. listopadu 2020, 13:54
7

Kucí, vy jste s tou EU otravný jak diskuteři na novinkách s uprchlíkama.

Převodovka je furt stejná, mi teda nijak sportlich nepřišla ale budiž, to je asi subjektivní.

Dvoukolka s hybridem žere teď kolem čtyř, čtyřkolka do pěti. Mi to žralo víc, protože polovina z 470 km co jsem s tim ujel byla po, aby se to někdo nechyt tak teda německé, dálnici z části v rychlostech kolem 140, 150.

Hybridní Ignis zcela prokazatelně žere míň, než žral nehybridní.

Baterka, jež se po půl roce může poškodit samovybíjením zní nebezpečně, ale v zásadě to znamená to, že když se auto vyjeté do mrtě nechá půl roku stát v mraze, tak se může mírně snížit kapacita hybridní baterie (která tam je stejně spíš symbolicky). Páni, to by nikdo nečekal.

Zdražení je nevyhnutelné u všech aut, projděte si ceníky. Tak to prostě je, dalo se to čekat. Snad jediný kdo zlevnil je Lada.

Jestli chcete brečet za nějaké Suzuki, které to schytalo od EU, je tu Jimny - to je typický příklad. Ale u Ignise jde spíš o přirozený vývoj.

-
Komentář upraven 12. 11. 2020, 13:57:17

GanGreen
12. listopadu 2020, 14:03
0

Jakube, ty seš zas jak ty soudruzi z eurosajuzu, ohanis se tu jen spotřebou.

Honza Hamster Křeček
12. listopadu 2020, 14:05
1

Evropa, Japonsko a Amerika jsou pro automobilový průmysl zlo, dusí ho předpisy, ničí ho. Všechno špatně, všechno nové stojí za .... Naštěstí je tu ještě Afrika, Čína, Rusko, Indie a Jižní Amerika, tam je svět ještě v pořádku. Ačkoli.... já vám nějak nevím...

Jakub Pospíšil
12. listopadu 2020, 14:07
1

Jak "jen spotřebou". Pokud mi nahoře Zajda píše, že to dřív žralo stejně, tak odpovídám, že ne. Jinak mi to přijde jako postupná evoluce. Má to lepší světla, je to trochu hezčí, umí to apple car play, přidali "módní" béžovou ve stylu G-Wagenu a favorita... "Zakazovat" automobilkám, aby průběžně inovovaly mi přijde fakt zcestný.
-
Komentář upraven 12. 11. 2020, 14:09:43

Sa
Sato
12. listopadu 2020, 14:20
2

Na tomto vyvoji nie je nic prirodzene, tych par deci naviac nikoho netrapilo. To, ze sa da kupit xkrat neekologickejsi motor bez pokuty v tazsom aute je uz len taka ceresnicka na zaver. Nestazujem sa! Nech to tak ostane. Kazdopadne toto riesenie "problemu" nie je ziadna tragedia, citigo moze zavidiet :-)

krab
12. listopadu 2020, 14:21
9

To může být na delší diskuzi, ale jen v kostce... Určitě není dobře, když obyčejné pidiautíčko jako Suzuki Ignis stojí 400 tisíc, o dobrých 20% víc než bývávalo obvyklé. Cílovka si takový auto už nebude moct dovolit koupit. To je jednoduchý fakt. Jestli něco kritizuju, tak jsou to zkrátka kroky, které vedou nezadržitelně k poklesu životní úrovně v našich oblastech... a pokles životní úrovně není moc dobrá vizitka pro nějakou společnou evropskou politiku. Možná zvyšující se daně (přímé i tyhle nepřímé) obyvatelstvo v předchozích bohatších letech tolerovalo, obávám se že od 2021 spíš už nebude... Rusko a Čínu do toho netahejme, proti jejich šíření zla se taky pořádně důrazně neumíme ohradit. To je zase další a jiný téma... to s auty ale nesouvisí.

Já prožil celý dětství jako skautík, já mám ekologii rád, ale tu opravdovou. K takový se novodobými daněmi a regulacemi nedostaneme.

Je až k pláči, že jakmile někdo řekne cosi proti obecnému směřování EU, tak ho někdo další okamžitě má potřebu onálepkovat... Že když nemá rád eurosoudruhy, musí být teda automaticky proruský troll. Takhle černobílý to ovšem zdaleka není.

Jakub Pospíšil
12. listopadu 2020, 14:31
3

Pidiautíčko Ignis vyšroubuješ na čtyři kila příplatkovou výbavou a novinářskou konfigurací. A je to ceníkovka, za kterou se auta, zvlášť s výbavou fakt nekupujou. To je věc, kterou zcela jistě víš a když se ti to zrovna hodí do krámu, tak ji i zmíníš.
Bývávalo obvyklé, že nová Felicie stála sto pade. Ale taky bývávalo obvyklé, že v té době brala zdravotní sestra 4500 měsíčně. Myslím, že "cílovka", ať už tím nazýváš kohokoli, má v poslední době nejsnazší přístup k důstojnému autu, jaký kdy v historii lidstva byl.
Mi taky vadí ty ekologický nařízení. Konec konců sám víš čím jezdím. Pracuju v centru Prahy, docela se mi nelíbí, že se skloňuje varianta, kdy by moje dvacet pět let starý daily nemohlo do centra, protože nemá správnou plaketku. Přitom jsem si jistej, že na těch mých 15k km ročně je mnohem ekologičtější používat tohohle spolehlivého dinosaura, než si nechávat vyrobit nové auto.
Problémem nakonec nejsou nějaké hodnoty emisí, problémem je spotřeba jako taková. To, že věci jsou čím dál víc rychloobrátkové. Stále mám v garáži vrtačku ze sedmdesátých let a když čas od času vyměním uhlíky, vydrží asi věčně. vše je na ní plechové, je jednoduchá a opravitelná. To je dneska už, až na to nejdražší zboží, prostě nemyslitelné. Paradoxně si myslím, že je to dané právě tlakem na to udělat věci co nejdostupnější. Ano, vrtačku dnes koupíš za pětikilo, může si ji dovolit každý, ale stojí to za to?
Podobně elektronika. Lowend telefony nedostávají aktualizace systému ani rok po datu ukončení výroby, takže neúměrně zastarávají. Nejsou náhradní díly. Opravitelnost věcí klesá.
Ale snad i v tom se trochu blýská na lepší časy, koukni na tohle video. To mi udělalo po dlouhé době radost.




-
Komentář upraven 12. 11. 2020, 14:38:29

krab
12. listopadu 2020, 14:57
2

Jasně, že ne 400, ale třeba dostaneš deal na 350 dejme tomu... Já nejdu do historie tak daleko, upřímně řečeno vrátit se někam na životní úroveň a kupní sílu půlky 90. let to se asi nestane ani v pesimistickým scénáři, co jsem chtěl říct je to, že pro dost zákazníků těch obyčejných aut je ta hybridizace hřebíčkem do rakve... prostě si nový auto nekoupí. Firmy to nějak absorbují to asi jo, bohatší zákazník asi taky. Ale vezmi si, že v roce 2013 koupila máma fungl nový Yaris 1.33 automat s plnou výbavou a metalízou za 319tisíc korun. Dneska když se podíváš do ceníku Toyoty, tak stejný Yaris, jen nový (nehybridní) vyjde s 1.5tkou na 445 tisíc bez metalízy, dejme tomu po nějaký slevě 400 , prostě na 320 se už nedostaneš. A nebo ti za podobnou cenu 400+ prodají hybrid.

To zas se nebudem tvářit asi, že malý nový auta a nižší střední třída je dneska prostě dražší na nákup než tomu bylo před 5-10 lety. Ono je to pár desítek tisíc, ale myslím si že ty kolikrát rozhodnou o tom jestli si to auto ten zákazník koupí nebo nekoupí a loví roční, dvouletou ojetinu. A myslím, si že takovejch bude přibývat. To je asi téma tady tý debaty.... Je to dražší a jak sám říkáš, taky to nevidíš jako pozitivní krok, ani já ne.

Jakub Pospíšil
12. listopadu 2020, 15:03
5

Já vím, Krabe, ale zas v roce 2013 jsem bral osmnáct tisíc a říkal jsem si, jak je to supr geld. Ono už to je dlouho a platy šly od té doby nahoru neskutečně. 2013 jsme se tak nějak vyhrabali z krize, ceny byly popadané nízko, kupní síla nic moc. Teď je to přesně naopak, jsme na vrcholu (no dobře, tak těsně za ním).

A vůbec - ČSÚ nechť promluví.

průměrná hrubá mzda 1q 2013: 24 061 Kč
průměrná hrubá mzda nyní: 34 271 Kč

hodnota yarise tvojí mámy přepočtená na průměrnou mzdu dnes cca: 452 980,-
-
Komentář upraven 12. 11. 2020, 15:08:18

krab
12. listopadu 2020, 15:08
0

To myslím, že je ale u tebe vývoj od prvního jobu postupně ses učil nový věci a máš jinou třeba pozici atd... takže ten plat je taky jinde. U mě to za posledních 7 let asi tak dramatickej rozdíl už nebyl... Ale jako OK, nějaká inflace hraje pochopitelně taky roli, ale furt si myslím spíš jak jsem psal nahoře.. Vlastně možná to máš i jako téma na článek :-D Dohledat si ceníky 2018/2019 třeba a porovnat s tím co se za kolik ofiko prodává teď pro 2020 resp pro novej rok 2021 ... možná tam budou nemilá překvápka

Jakub Pospíšil
12. listopadu 2020, 15:09
0

Jsem to ještě doupravil o cenu toho auta.

krab
12. listopadu 2020, 15:13
0

aha, vidím i ty průměry ... no tady z toho by to asi matematicky vycházelo, ale v reálu si myslím, že to není úplně realita, protože mezi tím rokem 2013 a nyní se nejvíc asi zvedly ty nejnižší platy, příjmový skupiny co stejně nové auto koupit nemohly. A nemůžou ani teď.. A taková ta střední třída mi přijde, že měla příjmy podobný tehdy jako dnes, s tím rozdílem, že dnes je všechno dražší. Ale třeba se pletu... a je to fakt ta inflace a ty ekopokuty jsou jen část toho, v reálu teda menší než to opticky vypadá...

krab
12. listopadu 2020, 15:21
-1

Ten problém je přeci jednoduše viditelnej.... za nějaký období, když jsme tu vzali uplynulých 7let by nákup auta měl být dostupnější záležitostí, ale není. Takže moc velkej pokrok jsme neudělali. A do toho všeho přichází nová daň, která někoho zvýhodní a někomu likviduje business. Taková Toyota je zrovna v pohodě, ti mají už v portfoliu spoustu aut, co prochází pod ten limit. Suzuki to tak nemá, Mitsubishi taky ne, Alfa Romeo a Fiat jistě taky ne atd... a jak to vidíme, tak nabídka se postupně osekává, takže i rozmanitost trhu postupně klesá. Musel bych hledat data, porovnávat, zkoumat, na to nemám čas, ale zajímavý téma třeba na blog nebo článek....

Zajda
12. listopadu 2020, 15:23
0

Jakub Pospíšil -> nějak jsi mi při tom obranném tažení vložil do úst slova co jsem neřekl.
Říkal jsem že to jezdilo do 5 před úpravama jako dvoukolka a že mě na tom dostala úžasně jdoucí převodovka, ne že to teď nežere míň nebo že by změnili převodovku.
Z 6 týdnů odstaveného auta jsi udělal půl roku, upřímně netuším, co ta baterka udělá po hlubokém vybití - jestli pojede dál se sníženou kapacitou nebo nastane poruchový stav. Průser je, že výrobce od toho dává ruce pryč. Obhajování že cena je vlastě pořád vlastně skvělá je taková milá akademická debata nezúčastněného člověka. Prostě to najednou zdražilo skoro o 20% bez jakéhokoliv adekvátního vylepšení. Inovací pro uživatele jsou fakt jen ta světla, mild-hybrid se slabším motorem mi proti předchozímu mild-hybridu se silnějším motorem nebo nehybridu moc atraktivní nepřijde.
Když jsem obcházel salony, byl Swift favoritem. DualJet je snad poslední nepřímovstřikový motor, co má ještě nějaké reakce na plyn i v době Euro6...nakonec to dopadlo veteránem Civic Type-R :-) Dneska bych nad žádným Suzuki nepřemýšlel a šel raději do Clia 1.0 TCe nebo Fabie 1.0 TSI. Jinak v autosalonu Suzuki to je ještě přímočařejší než u Dacie. Žádnou slevu nečekej, ale ani žádné nesmysly s protiúčty a leasingovými bonusy. Snad nejlepší nabídka bylo tehdy 2000 dolů a nějaké příslušenství zdarma.

Honza Hamster Křeček
12. listopadu 2020, 15:30
2

Jenže podle čísel, nové auto je dostupnější, než bylo před sedmi lety. A navíc líp jezdí, je vybavenější, výkonnější, úspornější. Dokážu pochopit, že pro někoho mají stará auta své kouzlo, že tam je nějaká nostalgie, to všechno beru. Každý má nějaký hobby. Ale člověk se nesmí nechat tak unášet pocity a vydávat je za fakta.

ro
rock
12. listopadu 2020, 15:42
0

Než před sedmi lety ano. Ale podle mne se právě teď láme období tohodle vývoje a opravdu masivním nástupem (mild)hybridů a elektra a vyškrtnutím nejlevnějších motorizací se to teď skokově zhorší. Můj tip.

Zajda
12. listopadu 2020, 15:55
2

rock> Ano, přesně o tom mluvím, není potřeba chodit do historie, jaké byly platy před kdovíkolika lety. Bavím se o autě, co v létě stálo v základu 255 tisíc a teď stojí 300, s tím že má navíc LEDky. Pro někoho kdo hledá v této kategorii to fakt není skoro stejná cena.

krab
12. listopadu 2020, 16:35
1

Já tam reagoval prve na komentář, co Honza Křeček pak smáznul, tak to nedává příliš smysl... Ve výsledku z mý strany asi ani není co dodávat. To co píše naposledy Zajda je to hlavní proč ta diskuze vůbec vznikla.

Jinak k tý nedávný historii - tak mě to taky nepřijde moc slavný, že se v zásadě za nějakou delší dobu, třeba řekněme jednu dekádu nestal nákup auta obecně dostupnější záležitostí, ale spíš naopak. A vypadá to, že teď se to akorát láme do situace, kdy z trhu mízí to nejjednodušší, nejlacinější a nahrazuje se (bez alternativy) dražším, složitějším. Tím myslím ty hybridy + nějaký další povinný bezpečnostní výbavy, chytřejší infotainment atd.. Protože ne každej o to stojí a chce za to platit. Nakonec vlastně na tom příkladu jde vystopovat i důvod, proč se pořád prodávají auta (kterým se teda zas já spíš vysmívám) z toho Ruska, ty Nivy apod, nebo proč má po celý Evropě úspěch Dacia nebo některý Mitsubishi co se vyrábějí už mraky let skoro stejně. Protože část lidí chce přesně tohle, jednoduchý, bez blbostí okolo, účelný a laciný. A když pak najednou na každým lowcostovým autě budou muset zaplatit extra daň za to, že jejich jednoduchý spalovací motor má vyšší emise, tak to vnímám jako podpásovku. V podstatě to je taková daň za to, že nemáš dostatek peněz abys mohl jezdit elektromobilem na který ještě z těch tvých zaplacených daní stát část peněz přerozdělí kupujícímu elektromobilu/hybridu v rámci dotace na nákup nebo jízdu po dálnici zdarma atd... Prostě je to taková sviňárna trošku.

st
st. Padre
12. listopadu 2020, 17:19
0

Spoustě lidí fakt ty jednoduchý auta stačí, protože primární účel to splní. A displeje a internety k tomu nepotřebují. A také co v tom autě není se nemůže rozbít.
Já třeba pochybuji o reálném přínosu hybridů. Ty mild např. v Oktavce se ti nikdy nemůžou zaplatit. Úspora je cca půl litru paliva (netýká se dálničního provozu), ale je to o dost dražší než základ, musíš mít povinně automat a servisní náročnost přesáhne ty úspory, protože tu baterku budeš jednou potřebovat vyměnit za novou. U těch plugin zase v době bezklíčoveho vstupu vždy před jízdou a po jízdě musíš manipulovat s kabely a když jedeš nějakou dálku, tak voziš zbytečnou zátěž baterií, které také bude potřeba jednou vyměnit. Myslím že s tím bude víc nákladů a starostí než užitku.

Jaromír
12. listopadu 2020, 17:43
6

Přemlouval jsem se, ať to nedělám, ale nakonec to nevydržím a musím hodit taky svůj názor, za který mě dost lidí bude kameno... mínusovat jako ekologického fanatika. Nemá smysl uvádět co jsem o tom četl, na jaké přednášky šel a čemu se věnoval ve svém volném čase, ale co bych rád nějak okomentoval jsou tyto dvě věci:

- CO2, což není nic jiného než spotřeba, je fakt nebezpečná a je to průser. Nastavit limity na max produkci CO2 je fajn, aby ti ze silnic zmizely rezavé shitky co žerou 20 litrů při oslnivém výkonu 100 koní a kudy projedou, tudy vadnou kytky v příkopech. Co však nechápu a co je blbost je povolovat vyšší limity pro větší auta a malé postupně vybíjet.

- Konzum. nadprodukce kravin, které nikdo nepotřebuje, ale marketing nám je nutí, abysme je pak vyhodili, je největší zlo této doby. A je jedno jestli je to vyhozené jídlo jenom protože bylo v akci větší balení, nebo plastové kokotinky z aliexpresu. Krabe, tys argumentoval životní úrovní - jasně, ale je potřeba rozlišit jestli životní úrovní myslíš třeba přístup ke vzdělání, zdravotní péči nebo prostě jenom právo mít čím dál tím víc kravinek za čím dál tím menší cenu. Takto se to dá vztáhnout i na auta. Nejlepší ekolog je pak člověk, který prostě nekupuje kraviny, co má to použije do mrtě a neplýtvá. Ono je super že ti roste ekonomika, produkce, ale zákon zachování energie jasně ukazuje, že to odněkud musíš brát. A těžit asteroidy ještě neumíme, takže na to doplácí příroda (a naše budoucí generace).

Abych se držel aspoň kapánek autíčkářského tématu - mild hybridy jsou mi velmi sympatické. Za málo peněz dost muziky, výkonová injekce přesně tam, kde ji potřebuješ, výměnou za deset kilogramů a pár tisíc k ceně nahoru? To zní jako super obchod.

riderhenry
12. listopadu 2020, 18:49
5

Tady ale přece nejde o peníze. To je jenom taková pomyslná třešnička na EU dortu... Jde o to, že (zase) fungujeme ve společnosti, která dělá nějaké globální plány na 50 let do předu aniž bychom tušili, jak je vůbec dosáhnout. Každý přece vidí, že od určité doby každá další emisní norma ve skutečnosti přírodě spíš škodí, než pomáhá. Nemám to podložené, ale vsadil bych se, že nejekologičtější auta byla tak EU3. Když opomenu fakt, že nejekologičtější klidně můžou být auta bez jakékoliv EU normy, co člověk udrží v provozu. Protože výroba auta "vytvoří" daleko víc emisí než jeho dlouholetý provoz, o těžbě surovin nemluvě... Takže tu máme auto, které "žere" řekněme o 20 % méně. Rozdíl bude tedy možná 0.3 Kč na km. Návratnost tedy nic moc - pravděpodobně baterie vydrží méně, nebo se bude snižovat postupně kapacita tak, že se spotřeba "vrátí" na těch původních 5 litrů, možná více díky vyšší váze? OK, takže k ničemu pro spotřebitele. A co kytičky? No ty budou happy, protože budou moct dýchat více CO2 :) Díky použití dalších dílů, baterek atd., se tady o nějakém zeleném řešení fakt mluvit nedá. Ale v tabulkách máme co, soudruzi? Méně CO2! Plán splněn, jdeme domů!

Kdo jiný, než automobiloví novináři, a kde jinde, než na Autičkáři, by na tohle měl poukazovat?

eLzyx
12. listopadu 2020, 21:16
2

Zajdo, to je nějaká blbost aby to stálo 70t Kč, ne? 12Wh baterka jsou tři 1100mAh baterie do mobilu. Nebo jeden článek 18650 má kapacitu 12Wh. Nákladově záležitost pod 500Kč.

eLzyx
12. listopadu 2020, 21:19
1

nepleteš si to s 48V baterií, co je ve Vitaře?

Zajda
12. listopadu 2020, 21:48
0

Hele, možné to je, musel bych najít ten Svět Motorů, kde jsem to četl, v tom případě by byla provar Vitara :-)
Jedno pozitivum ten hybrid přecejen bude mít - menší nároky na startovací baterii, jelikož rekuperovat se bude do hybridní, žádné výběrové nabíjení při brždění 16 volty.

Morec
12. listopadu 2020, 21:58
0

Taky se připojim. Já bych to neviděl tak černě, sice jsem přesvědčen, že CO2 nemůže za změnu klimatu (korelace není kauzalita) a emisní normy jsou vycucaný z prstu od stolu pouze s tichým souhlasem automotive, ale na omezování spotřeby něco bude. Mild hybrid 1.0l má dneska bezmála stejný výkon jako třílitrová atmosféra s EURO2-3. Spotřebu poloviční. Na CO2 sere pes a 30 let starý motor už nikoho splodinama dusit nebude, ale učinnost je prostě materiály a přídavnou technologií lepší u nového motoru. I ten pánbůh motoristické novinařiny to ví. Druhá věc je charakter takového motoru a pocit z auta jako takového, ale těch starších aut je pro nás pořád dost.

Fa
Fandatik
12. listopadu 2020, 23:33
2

Většina firem (automobilek) má celkem přesně stanoveno kolik prostředků můžou alokovat do vývoje. V případě, že systematicky "někdo" určí jako prioritní parametr CO2, všichni půjdou cestou nejmenšího odporu a většinu prostředků na vývoj investují do rychlého snížení CO2. Ostatní vývoj je samozřejmě podfinancovaný a ve finále brání i tomu snížení emisní zátěže přirozeným technickým pokrokem.
Pokud tento konkrétní Ignis ušetří 0,3l/100km ( to je cca 450litrů paliva za celou životnost vozu 150.000km). Jaká je emisní zátěž na vývoj, dopravu, výrobu, atd. toho hybridního systému? A je to opravdu tak zásadní číslo? Je vůbec osobní automobilita tím hlavním znečišťovatelem aby mělo vůbec smysl to teď řešit?

Porovnávat průměrnou mzdu je hodně demagogické pro nákup auta. Určitě by bylo vhodnější použít median. Za další vzít rozdíl mezi mediánem a povinnými výdaji domácností. Velký vliv na zmíněnou průměrnou mzdu (i medián) má aktuální procento nezaměstnanosti (spíš zaměstnanosti), atd..

Ho
Honza123
13. listopadu 2020, 07:04
-1

“ CO2, což není nic jiného než spotřeba” to je samozrejme nesmysl.. CO2 vznika i pri vyrobe (tzn. zalezi na zivotnosti), preprave (zalezi, jestli se jednotlive dily vyrabeji tisice km od sebe) a hlavne vznikaji prakticky pri jakekoliv lidske cinnosti (a z principu je uplne jedno kde). Takze u aut je mnohem dulezitejsi u aut sledovat pro cloveka primo nebezpecne emise a nezamerovat se slepe jenom na CO2 (z toho pak vznikaji takove nesmysly, jako pomatenymi ekoaktivisty asi 15 let za kazdou cenu protezovane nesmyslne diesely v osobnich autech, ale protoze nejaka navaznost a logika jim evidentne nic nerikaji, tak nemaji problem ze dne na den otocit a najednou jsou diesely taky spatne a jediny cil jsou elektromobily vsude).

MB
MBMB
13. listopadu 2020, 07:15
1

riderhenry: Nějaký zdroj, že "výroba auta vytvoří daleko víc emisí než jeho dlouholetý provoz"? A o kterých emisích je řeč. CO2?

Ja
Jaharr
13. listopadu 2020, 08:08
0

Neběžel internetem náhodou tak před rokem článek o tom kolik stojí výroba baterií byla tam i výroba celého auta (CO2). Myslím na Hyundai to bylo udělaný baterie versus Motory a vycházelo tam že emise (pouze CO2) tam jsou cca 150k km?
Jinak baterie nemůžou být obyčejné musí zvládat velké proudové odběry a to není levné. Krom toho výroba těch Lion dělá dost chemického bordelu okolo a recyklovat taky pořádně nejde.
Já spíš mám problém s celkovou ekologií a obecně nařízeními. Třeba povinné asistenty co dost prodražují vozidlo, hlídání tlaku a tak. Přijde mi, že se snaží všechno dohnat, aby se to hlídalo samo a lidé pak zapomínají umět řídit.

Pochtli
13. listopadu 2020, 09:04
3

MBMB: Z logiky věci - čím déle budu jezdit jedním autem, tím menší celkovou uhlíkovou stopu v daném časovém úseku budu mít. Jsou lidi/firmy, co mají jedno auto 9 let, pak jsou ti, co "musí" mít každé 2-3 roky nové auto, tj. uhlíková stopa při výrobě auta obrazně řečeno 3-4x větší.

Oh!Gust
13. listopadu 2020, 09:40
2

Zajda: To máte štěstí, že jdu právě kolem (resp. že mám časopis po ruke)! :D
V SM Speciál autor píše, že trakčná batéria má 12 V a 10 Ah. To odpovedá 120 Wh. Návod prikazuje, aby auto jazdilo aspoň raz za mesiac, inak sa 70 000 korunová batéria vybitím môže zničiť.

Fa
Fandatik
13. listopadu 2020, 10:36
0

Co na tý baterii stojí 70k? Li-ion i LiFePO4 koupím se stejnými parametry za desetinu ceny.

MB
MBMB
13. listopadu 2020, 10:50
-1

Pochtli: Úplně nerozumím tomu, o jaké logice je řeč. Běžné auto vyprodukuje výrobou a likvidací cca 50 gCO2/km, pokud se to rozpočte na nájezd 220 000 km představující životnost auta. Z toho plyne, že když si třeba koupím auto s emisemi 150 gCO2/km, tak vyjde lépe ho klidně hned sešrotovat a koupit si jiné s emisemi 90 gCO2/km, než s tím původním jezdit dál.

Jaromír
13. listopadu 2020, 11:57
1

Mrkněte tady na toto:
https://www.europarl.europa.eu/news/cs/headlines/society/20190313STO31218/emise-co2-z-aut-fakta-a-cisla-infografika
Třetí graf ukazuje kolik jenom CO2 se vyprodukuje jak při výrobě, tak při likvidaci a tak při provozování auta. Co si beru jako dobrou informaci z tohoto je to, že v zemích kde výroba elektřiny je nečistá (jako třeba česko se svýma uhelnýma elektrárnama), tak elektromobil má větší uhlíkovou stopu než konvenční automobil. A taky je tam krásě vidět poměr náročnosti na výrobu a pak samotný provoz.

riderhenry
13. listopadu 2020, 12:19
1

MBMB: Tak například z jednoho článku na auto.cz: "Pro srovnání je ale nutné vědět, kolik emisí CO2 se vyprodukuje při výrobě spalovacích vozů. Výzkumy na toto téma nejsou tak časté, většina se jich ale shodne na číslech mezi 5 a 10 tunami, v závislosti na velikosti vozu a místa jeho produkce. Energeticky nejnáročnější na výrobu jsou karoserie, které se podílí na výsledných emisích zhruba 45–50 %, zatímco spalovací motor vytvoří jen kolem 20 %. Na výrobu spalovacího Hyundaie Kona s motorem 1.0 se tedy uvolní kolem 6 tun CO2, zatímco u velkého Audi Q7 už to je kolem 10 tun." Takže těch 50g může sedět, ale v tom vzorci mi moc nesedí to srovnání 150g a 90g CO2/km. Nevím, u jakého auto byl takový mezigenerační "skok" při srovnatelné motorizaci? Nebo se bavíme o nějakých hybridech/elektor autech? Tam by to bylo totiž značně horší - ona výroba baterií samotných vyjde na podobné emise, jako výroba celého spalovacího auta. U Hyundaie Kona to je dokonce trojnásobek v neprospěch el. verze. A "emisní rovnováha" může nastat někde mezi 100 - 400 000 km nájezdu. Nevím, do jaké míry zohledňují zdroj nabíjení (způsob výroby elektřiny)... A co životnost baterky a její potřeby výměny? Třeba u nás nebo v takovém Polsku nemám šanci být nikdy s elektro autem ekologičtější, protože mi baterka odejde dřív. A pak opět jako kdybych koupil dvě spalovací auta a pak se to snažím "emisně dohnat provozem". A když se budeme bavit o reálném srovnání spalovacích motorů, tak mezigeneračně se určitě (bez baterek) nedostaneme na lepší emise o více než 20 % (podle mě ani to není reálné). A pak se nám "emisní úspora" provozu nového auta vrátí možná tak s nájezdem 400 000 km a více. A to už zavání tím plánem pro rok 2050...

Btw. myslím, že v těchto výpočtech ještě dost chybí způsob těžby drahých kovů do baterií - tam sice možná nepůjde jen o nějaké plyny v ovzduší, ale o celkové ničení přírody...

riderhenry
13. listopadu 2020, 12:25
-1

Jaromír: Taky mě tam Google poslal... Tady bych se ještě o to víc bál, že se vychází ze starých normovaných spotřeb, které jak u el. aut, tak i u spalovacích "měřily" o desítky procent nižší spotřeby. Viz koncernová naftabrána kauza... V dávných dobách auta žrala opravdu to, co bylo napsáno v tabulkách, tak ono to srovnání pak je o to míň objektivní.

eLzyx
13. listopadu 2020, 12:52
2

riderhenry - jen takové upřesnění. V bateriích žádné drahé kovy nejsou. Zlato, stříbro, platina, palladium, rhodium, nic takového.
Ty naopak najdeme v klasických autech - v katalyzátorech. Případně v některých palivových článcích u vodíkových vozů.

Pochtli
13. listopadu 2020, 13:34
4

MBMB:
Hypotetický čas na srovnání 10 let, stejný celkový nájezd 200.000 km, tj. 20tkm/rok v obou případech, výroba jednoho auta = 11t CO2. První auto produkuje 150g CO2/km, novější, koupené po 5 letech 100g CO2/km.

Pokud si necháš první auto celých 10 let, vychází mi to na celkových 41t CO2. Pokud po 5 letech provozu vyměníš auto za nové, vychází to na 47t CO2. Ikdyž máš nižší emise o 50g CO2/km, tak to zabije dvojnásobek CO2, vyprodukovaných na výrobu dvou aut. I když to srazím na 75g CO2/km, pořád jsem výše (44,5t CO2), než v prvním případě.

Takže kde máš tu svojí ekologičnost častější výměny aut?

eLzyx
13. listopadu 2020, 15:28
1

ad Tesla v Hongkongu - to že tam mají neekologické zdroje elektřiny ještě neznamená, že na tom jsou tak špatně úplně všude. U nás je el. vyráběna z méně jak 50% z neobnovitelných zdrojů a to číslo neustále klesá.

riderhenry
13. listopadu 2020, 15:31
0

eLzyx: No ono by se taky dalo polemizovat o tom, které zdroje vlastně ekologické ve skutečnosti jsou a které ne. Ale to je fakt nekonečná diskuze.

Fa
Fandatik
13. listopadu 2020, 16:02
1

Jenže to je právě ten základ, který se vůbec neděje. Vést diskuzi.
A na základě odborné diskuze určit problém a návrh jeho řešení, včetně vlivu na ekonomiku a další obory.

Třeba tohle řešení by se mi líbilo u aut od vyšší střední/střední třídy. Zanedbatelný hmotnostní nárůst, cenový rozdíl by u dražších aut nebyl tak zásadní, využití rekuperace může vykrýt hluchá místa u automatu, pozitivní vliv na startovací baterku, atd.

MB
MBMB
13. listopadu 2020, 16:04
1

Jaromír: Doplním, že ten graf ukazuje 100% energie z uhlí. ČR ovšem ani zdaleka nemá 100% energie z uhlí, jak to řada lidí rétoricky podává.

Riderhenry: Nemluvím o mezigenerační změně. Pouze polemizuji s tvrzením, že při výrobě se vyprodukuje více CO2 více než při provozu (jak je vidět i v odkazovaném grafu, evidentně nikoliv) a že by za všech okolností bylo dobré si udržovat staré auto. Tím spíš, pokud skutečně uvážíme, že to je podle NEDC metodiky a ne podle nějakých běžnějších spotřeb. Ve skutečnosti těch emisí z provozu bude ještě víc.

Pochtli: Takový výpočet pouze ukazuje, kolik emisí ta auta dohromady vyprodukují během mého vlastnictví, kdy najedou obě jen 100 000 km a do toho jim promítnu kompletní emise z výroby a ne vztažené na kompletní životnost auta. Kdybych plánoval i to druhé úspornější auto po 5 letech nechat sešrotovat, tak ano, v takovém případě se taková obměna auta z hlediska CO2 nevyplatí. To podle mě ale není úplně relevantní scénář.

Pochtli
13. listopadu 2020, 16:21
0

MBMB: Ano, pokud budeme čisté porovnávat tato dvě auta, tak za těch 200tkm to novější vyprodukuje o cca 5,5t CO2. V tom se shodneme. Jsou tu ale významná "jenže" : Tohle množství je úplně směšné oproti jedné sopce, i s ohledem na miliony aut. A to pro planetu mnohem důležitější - drancování přírodních zdrojů - recykluje se jen část materiálu z aut, plasty/gumy jsou z "fujky fujky" ropy a o ekologičnosti těžby surovin na "nová a novější" auta si nedělám iluzi.

ro
rock
13. listopadu 2020, 18:01
0

to eLzyx:
Mělo by to být okolo 57% a s tím číslem se neděje dohromady nic, stagnuje +- pár procent
2013 - 57.65%
2019 - 57.01%

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
13. listopadu 2020, 19:32
-1

Taky se připojím. Podle mě to spolu překvapivě všechno souvisí. Podle všeho to vypadá, že CO2 se skutečně chová jako skleníkový plyn, a jeho koncentrace zvyšuje teplotu planety. Není to samozřejmě jediný zdroj, třeba výkyvy ve slunečním záření se na tom rovněž podílejí. V třetihorách a ještě před tím byly koncentrace CO2 ve vzduchu větší a tím jak rostliny přeměňovaly CO2 na kyslík a organické látky (které dnes lijeme mimo jiné do našich aut), tak v určitou chvíli hladina CO2 poklesla natolik, že nastala doba ledová, občas, při příznivých solárních podmínkách, přerušená dobou meziledovou. Takže hádám, že pokud chceme odvrátit další dobu ledovou, tak bychom se neměli vracet na úroveň CO2 před průmyslovou revolucí. Taky si nemyslím, že pokud budeme vypouštět CO2, tak všichni vymřeme. Když přišel koronavirus, tak jsme se taky přizpůsobili a ani ne za rok jsme jako lidstvo stihli vyvinout několik prokazatelně fungujících vakcín. Takže v nejhorším případě si poradíme zase, na Sibiři, na Antarktidě a v podobných lokalitách je místa dost, které teď je neobyvatelné kvůli nízkým teplotám, ale jednou tam může být hezky. Co se týče tání ledovců, tak různí ekologové zapomínají, že k tomu nedojde ze dne na den, ale že to potrvá stovky let, a že za tu dobu se zase nějak stihneme přestěhovat. Takže to zvládneme. Otázka je, jestli je to scénář, který chceme, aby nastal. Mezitím totiž dojde k různým nepokojům, stěhování národů (migrační vlna, která probíhá appx. od roku 2015, je vedle toho relativně zanedbatelná), dočasnému poklesu úrovně civilizace (něco jako nový středověk, ale s technologií, kterou dnes používáme), vymírání druhů (opět, už jich proběhlo asi 5 a nakonec ta biodiverzita zase narostla). Ovšem co je smutné, tak že levicoví aktivisté redukují nepříznivý vliv člověka výhradně na emise CO2. Další problémy, na které se často zapomíná, jsou deforestace, odpady, těžba materiálů, často pomocí jedovatých látek (např. při těžbě kobaltu pro elektromobily). A hlavně, i kdyby nic jiného, tak nám jednou ta ropa dojde. Příroda se z toho jednou dostane, člověk asi taky, ale příjemné to nebude.

V tom, za kolik procent emisí CO2 může jaké odvětví, se jednotlivé studie liší. Ovšem podle žádné z nich není provoz automobilů se spalovacím motorem dominantním zdrojem CO2. A i tam pravděpodobně převládá nákladní doprava, která by šla zredukovat různými způsoby, které zmíním níže. Tudíž jestli bude v Ignisu baterka a poslíený startér, který bude pomáhat při rozjezdu, v globálním měřítku nic nevyřeší. A jestli se levicoví aktivisté v Bruselu rozhodnou sebrat nám naše hračky, taky nic nevyřeší.

Takže jak z toho ven? Tedy jak udržet hladinu CO2 na dostatečné úrovni, která dokáže odvrátit příští dobu ledovou, ale zároveň, aby nemuselo dojít k výše zmíněným komplikacím. A hlavně jak během toho stále mít šanci využívat automobily se spalovacím motorem? Jedním z dominantních zdrojů CO2, deforestace a podobně je zemědělství, a to především živočišná výroba a pěstování rostlin za účelem výkrmu hospodářských zvířat. Součástí řešení by tedy mohlo být redukce živočišné výroby, dost by v tom případě pomohl vývoj klonování tkání masa, nebo jiných náhražek (nemám teď na mysli tofu), tak, aby to bylo levnější než normální maso. Kdyby se cena dostala třeba na 1,5 až dvojnásobek ceny masa, dalo by se nějakým citlivým způsobem (tedy kombinace odpuštění DPH, zavedení spotřební daně na maso atd.) dočasně tato cena vyrovnat, aby se o to zajímalo víc firem, které dalším vývojem dokáží dále zredukovat cenu na přijatelnou úroveň. Nejsem příznivcem dotací, ale tady by to asi dávalo smysl.

Už jsem se zmiňoval o nákladní dopravě. Opravdu není potřeba, aby se všechny potraviny vozily z Polska do zbytku Evropy, když se dají pěstovat i v zemích, kam se dnes dovážejí. Úplná idiocie je pak pěstovat řepku a spálit ji pak během převozu potravin ze zahraničí, které jsme si kvůli té řepce nemohli vypěstovat doma. A hlavně ta řepka autům ani nechutná, pokud to teda není Mercedes W124. Dále není potřeba, aby se zboží vozilo z Číny, když si ho můžeme vyrábět v Evropě. Tohle všechno by šlo zredukovat zavedením cel, a to pro všechny země na potraviny, které si nedokážeme vypěstovat doma, a na ostatní zboží pro země např. mimo Evropu. V Bruselu o něčem takovém nechtějí ani slyšet, což dokazuje, že jim o ekologii až tak moc nejde.

Dalším odvětvím je energetika. V tomto případě již určité čisté zdroje máme, ale žádný z nich není ideální. Část lidí odmítá obnovitelné zdroje, protože nefungují, a ten zbytek odmítá jádro, protože funguje. Ultimátní řešení pak bude jaderná fúze, kde podle různých odhadů by to mohli již brzy (tak za 15-30 let) v ITERU vyrobit energii a do konce století by to mělo jít i komerčně. A do té doby to nějak překleneme tím, co už máme k disposici. Určitý odklon od uhlí, které je nejhorší zdroj energie z hlediska těžby i spalování, je už pozorovatelný, hlavně pak ve vyspělých zemích. A protože to chtějí i současné garnitury, tak se to asi nějak vyřeší. Co se týče skladování energie, které je nutné hlavně u obnovitelných zdrojů, tak si nemyslím, že baterie jsou ideální řešení, když vidíme, jaká je jejich výdrž v elektromobilech. Elegantní řešení, které už dnes vyvíjejí některé automobilky, a které by mohlo jednou nahradit fosilní paliva, jsou syntetická paliva. Tedy v době, když bude zrovna svítit slunce, foukat vítr, nebo v případě jádra kdykoliv, se z vzdušného CO2 vyrobí palivo a to se pak nalije do aut, nebo do generátorů, které budou produkovat elektřinu tehdy, když to bude potřeba. Výsledný proces je CO2 neutrální. Na venkov ideální, na dálnici taky, pro lodě a náklaďáky taky, aby nemusely tahat extrémně těžké baterie, v centrech velkoměst, kde není jedno, že se ty emise vypouštějí přímo tam, bude asi lepší použít buď vodík, nebo, bohužel, baterie. A taky bude dobré zajistit co nejvíc plynulý provoz, protože při rozjezdech a brždění dochází k opotřebení pneumatik a k rozviřování prachu. Bohužel nejen pražští bukanýři dělají přesný opak.

A asi nejdůležitějším krokem je to, aby se lidi většinově přeorientovali od rozhazování za nekvalitní zboží k nižší spotřebě kvalitního zboží. A za současný stav můžou hlavně centrálními bankami nastavené nízké úrokové sazby a vysoké inflační cíle. Ekonomové pak dokonce míře nezodpovědného chování a rozhazování začali říkat výkon ekonomiky, aby své teorie obhájili. Na současném stavu vydělávají především korporace, levicoví experimentátoři a hlavně banky, běžný člověk prodělává. Totiž kdyby nebyla inflace (a třeba za první republiky byla dokonce deflace), tak by si lidi řekli, že si budou 10 až 20 let šetřit na Land Cruiser nebo na Mercedes S-Klasse nebo třeba na Ferrari, a pak s tím budou do konce života jezdit. A to by se dalo, protože už asi 15 let se auta v podstatě nevylepšují, jen se tam cpou radiomapy a asistenční systémy. Jo a provoz by byl čistý, protože by to jezdilo na syntetický benzín vyrobený pomocí energie z jaderné fúze, takže výsledná ekologická zátěž by byla zanedbatelná. A tím by vzrostl tlak na firmy, aby vyráběly kvalitnější zboží, poklesl by objem těžby a produkce CO2 během výroby a transportu zboží. Zatímco dnes si člověk řekne, že nemá cenu šetřit 20 let,...

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
13. listopadu 2020, 19:34
-2

Když na to tak koukám, ani se mi to tam nevešlo.

Zatímco dnes si člověk řekne, že nemá cenu šetřit 20 let, protože ty peníze nebudou mít žádnou hodnotu, a radši ty peníze rozháže za dýňová frapučína, avokádové sendviče a za mobily, které vydrží dva roky a pak se kvůli nedostatečné zpětné kompatibilitě a čím dál složitějším aplikacím dělajícím stále totéž, jejich funkčnost zredukuje na úroveň Nokie 3310. A na auto si půjčí od banky a když se za 5 let rozpadne, tak si půjčí znovu. Proto nemají firmy zájem dělat kvalitní zboží a třeba BMW na nějakou kvalitu rezignovalo už v době, když začalo své modely interně označovat písmenem F. Proto se zvyšuje objem produkce dýní, avokád, kávy, mléka atd., což znamená potřebu většího množství zemědělské půdy, tak nastává deforestace. Proto se zvyšuje úroveň těžby různých materiálů na výrobu mobilních telefonů, aut a dalších věcí. A proto se zvyšuje objem výroby těch věcí. Proto se zvyšuje objem nákladní dopravy. A kvůli tomu všemu se zvyšuje ekologická zátěž na planetu.

Abych taky něco napsal k tématu, tak Ignis je jedno z mála nových aut, které se mi opravdu líbí a to ať už s baterkou nebo bez. Sice jsem v něm ještě nejel a v současnosti takový druh auta nevyužiju, ale stejně bych se v něm jednou chtěl projet a kdybych potřeboval auto na krátké trasy, uvažoval bych o jeho koupi.

beastar
13. listopadu 2020, 22:43
3

A kde je něco o Ignisu? Aha na začátku vlákna. Nechte EU a emise spát stejně to nevyřešíte. Je to o X jiných věcech, než se tady nahoře píšou. Navíc jsou to jenom auta. A fakt mi netrhá žíly kolik stojí nějaká nákupní taška. A obecně zákazníka to netrápí. Lidi jsou na tom o dost lépe, než v dobách kdy tahle malá auta měla smysl. Dnes není problém si koupit hatchback i na ježdění do města. Mini auta stejně vyrostla do dospělých rozměrů. Kdo nemá na nové koupí ojetinu. Nebo teda ti bohatší jdou pro nové, ten střed jde pro skladovku, roční káru a ti nejchudší prostě kupují ojetiny. A zatim budou. A ve finále jestli to je hybrid nebo ne nehraje roli. Je sice možná smutné, že se to zdražilo o 20% od Léta. Jenže co je na tom divného zdražilo se vše nejen auta obecně. Poděkujte vládám světa, že neumí racionálně řešit problémy. Takovou svoloč, co si volíme to je obraz nás samých. Akorát chápu, že na EU se nadává snadno.

MB
MBMB
14. listopadu 2020, 06:34
-1

Pochtli: Se sopkami bych byl taky opatrný. Sice koluje různě po internetech ryzí hoax, jak ja naše lidská činnost je nic oproti sopkám a sopky skutečně jednorázově dokáží vyprodukovat celkem dost, v dlouhodobém průměru ale tvoří jen necelé 1% CO2, které produkujeme my lidé.
Co se aut týče, šlo o to adresovat podobné internetové lidové moudro, jak je udržovat staré auto z hlediska CO2 mnohem prospěšnější, než si koupit nové. Opět, když si to člověk spočítá, tak zjistí, že to tak vůbec mít nemusí. Pokud například budu mít starší větší auto (třeba něco jako 10 let staré benzínové Mondeo) a dostanu se do situace, že už by si stačilo menší a slabší, tak může začít spekulovat, jestli mám to současné důkladně udržovat a drtit třeba do nájezdu 400 tisíc km, nebo si koupit třeba Toyotu Yaris a nejet těch dalších 200 tisíc km s ní. Oproti představě mnohých lidí vyjde jednoznačně lépe koupit Yaris. A to se bavíme jen o CO2. Další benefit, pro mnoho lidí dost možná mnohem důležitější, je menší produkce lokálních emisí jedovatých zplodin, které regulují normy EURO. Jednak to novější auto bude splňovat novější verzi této normy a jednak bude mít nižší emise už jen s ohledem na svůj stav, kdy ta stará auta už zdaleka nemají takové emise, jako když byla nová. Už vůbec nemluvě o autech, která jsou různě upravená.

Pochtli
14. listopadu 2020, 20:45
2

MBMB : Poznámka pod čarou - lidi si koupí menší / novější auto z různých důvodů, ale nějaký CO2 je podle mě 95% lidí pri výběru auta úplně u zadku (pokud neberu nepřímý důvod - tj. spotřebu).

MB
MBMB
15. listopadu 2020, 00:37
0

Samozřejmě. Vůbec se nesnážím říct, že by se tak někdo rozhodoval. Občas se lze ale dočíst, že tím někdo argumentuje pro variantu udržování starého auta, tak jsem to trochu rozvedl.

Ts
Tsuga
12. listopadu 2020, 09:56
0

Máme doma Ignis 1,5 4x4 rok 2004 - 73 Kw! Vypadá to že si ho necháme jak jen to půjde :-). Nový Ignis má příliš malý kufr a slabý motor. Jinak s prostorem pro posádku problém nemám ten je fajn. I vzhledově se mi líbí.

reagovat
J.K.
12. listopadu 2020, 10:58
0

Ignis máme v rodině a tak jsem nemohl vynechat přečtení i tohoto testu. Je to Ignis ještě se čtyřhrnkovou atmosférou s pohonem všech a absolutní spokojenost. Je to velmi příjemné a dobře ovladatelné. Když si to vypůjčím, tak i zábavné. Jediné, co poslednímu Ignisu vyčítám, je ten příšerný škaredý zadek srovnatelný snad jen s Fabií II. Proto by mě zajímalo přímé srovnání Ignisu s Ignisem Hybrid. Nemáte někdo?

reagovat
Al
Alla
12. listopadu 2020, 11:16
0

Mám. Známí to vyřešili. Pořídili si Ignise loni a nyní po Faceliftu si pořídili ještě jednoho.

J.K.
16. listopadu 2020, 15:02
0

A jaký je verdikt z jejich přímého porovnání?

ro
rock
12. listopadu 2020, 10:59
1

První poznámka:
není to nejlevnější čtyřkolka na trhu, Lada Niva je levnější

Druhá poznámka:
Na venkově, kde "dodnes zajíždí chladírenské vozy Family Frost, kde se z tlampačů umístěných na stožárech ozývají i jiná hlášení, než obligátní “zkouška sirén, proběhne zkouška sirén” a kde je karton od vajíček ceněná komodita, případně slušný podpalovač" občas potřebuje potenciální kupec něco odvézt / dovézt a Duster je o dvě třídy větší ve srovnání s toudle krabičkou při +- podobných cenách.

reagovat
Jakub Pospíšil
12. listopadu 2020, 11:42
2

Pravda, koukám, že Niva zlevnila, zatímco Ignis zdražil. Avšak - je Niva automobil pro normálního člověka, nebo spíše nářadí, případně hipsterská retro blbinka?

Duster je slovo do pranice, ale když koukám, na kolik by vyšel se srovnatelnou výbavou, jsou tam už velké rozdíly. Ještě víc se ty nůžky pak rozevírají při porovnání cen skladových vozů.
-
Komentář upraven 12. 11. 2020, 11:43:12

ro
rock
12. listopadu 2020, 12:53
3

Niva podle mne není auto vůbec pro člověka, natožpak pro normálního :-). To byla jenom faktická poznámka / rejpnutí.

Ta druhá věc, to je individuální. Strašně to závisí na tom, jak se požadavky zákazníka strefí do těch přednastavených výbavových paketů u Suzuki. Stačí, abych chtěl automatickou klimu (a to v r. 2020 nepovažuju za nějakou mimořádnou rozežranost) nebo zadní okna v elektrice a už musím volit nejvyšší výbavový stupeň bez ohledu na to, jestli mne zbytek výbavy zajíma nebo ne :-/. 4x4 Suzuki bude pořád levnější než Duster, ale 4x2 už moc ne a to už by pro mne byl asi problém. Vlastně bych pak raději sháněl doprodejovou (nehybridní) Vitaru v základu.

Jakub Pospíšil
12. listopadu 2020, 12:55
1

Ano, ta Vitara bude ve finále asi nejlepší volba, pokud by byl v hledáčku Duster, s tím nemohu než souhlasit.

Marek Brunner
12. listopadu 2020, 13:29
1

Ono, upřímně ten Ignis vypadá vevnitř fakt dobře, narozdíl od Dustera, kde si přijdu jak sociál.

ni
nick
12. listopadu 2020, 14:07
0

Zdá se, že coby druhé auto do rodiny, určené primárně pro poskakování po městě, je Ignis vcelku ideální volba. Žádný přímovstřik - žádný karbon, žádné turbo - co v autě není, nemůže se posrat. Výkon neoslní, ale při téhle hmotnosti....no tak budu ne semaforech druhý:-) Terénní schopnosti jako dobrý bonus bych občas asi taky využil. Bohužel to vše už nelze bez té hybridní zhovadilosti a to mě teda fakt nasírá.
Mohl by někdo poskytnout info o hladině hluku při 50, 90 a pro úplnost při 120-130 km/h ?
Díky.

reagovat
Jakub Pospíšil
12. listopadu 2020, 14:14
1

Při padesáti dobrý, můžeš šeptat a spolujezdec slyší.
Při devadesáti dobrý, můžeš mluvit polohlasem a spolujezdec slyší.
Při 130 točíš malý motor do 3600 otáček za minutu. Není to kdovíjak hlasitý, ale při setrvalé jízdě je to otravný. Někde vpředu furt slyšíš "vrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr". Hodinu v kuse třeba. Ale mile překvapil aerodynamický svist, ten je tišší, než u nového Jazze, který by měl být aerodynamický až za hrob.
Zhovadilost je prostě silnější altík a přídavná baterka. Upřímně si myslim, že klasický auto s naroubovaným startstopem bez přídavné baterky a startergeneratoru je z hlediska zhovazení větší humáč. Tohle je alespoň sladěný jedno s druhým.

-
Komentář upraven 12. 11. 2020, 14:15:41

ni
nick
12. listopadu 2020, 15:02
0

OK, děkuji za info.
Takový dálniční, zvukový projev jsem v podstatě očekával, ale nevadí, na to máme Golfa mk7
Dobře si ale pamatuju, když jsem před lety jezdil F Doblo s 1,4 a pětikvaltem, tak ten točil na dálnici 4500 ot/min. a to už bylo fakt peklo, navíc to vůbec nejelo.

Klatic
12. listopadu 2020, 21:16
0

Vyšel mi ve srovnání v recenzích a lovení po bazarech ideální pro moje venkovské účely Suzuki SX4 po FL od roku 2010 (lepší motor, menší spotřeba) ...jaké vidíte výhody ignisu oproti SX4? díky za odpověď

reagovat
Pochtli
13. listopadu 2020, 09:24
0

Raději půjdu do zachovalé servisované SX4 cca 7 let staré za 150-200t než dávat 300t za nejlevnější ojetou novou generaci Ignisu. Už jenom z důvodu prostornosti a ověřené spolehlivosti SXky. O staré generaci Ignisu nemá smysl se bavit.
Pokud ale chceš co nejnovější (cca 3-4 roky staré) auto, které ještě možná má i prodlouženou záruku a nepotřebuješ kufr, pak těch 100 klidně přihoď.

Lukáš Vaverka
13. listopadu 2020, 14:29
1

SX4 je auto z minulé epochy. Má sice dva hi-tech prvky, a to automatickou klimatizaci a bezklíčové odemykání, ale jinak je to jednoduchost sama. Co Ignis má vždy a SX4 nikdy neměla: asistent rozjezdu do kopce, Bluetooth, USB, světelný senzor - to jsou třeba pro mě podstatné věci. A pak má Ignis taky LED světla, což asi není tolik důležitý. Za cenu Ignise se zase dají pořídit dvě desetileté SX4...

Pochtli
14. listopadu 2020, 06:37
0

Na venkovské účely (jízda do lesa, sem tam něco popovézt vozíkem, zajet pár km na nákup) fakt nepotřebuješ kraviny jako Bluetooth, hlídání mrtvých úhlů a další hromadu elektrokravin. Pokud nejsi levý, nepotřebuješ ani hillholder. Navíc spolehlivost - v garáži ti to opraví v garáži každý mechanik, pokud se v tom nechceš hrabat sám. Tam se SX hodí parádně.
Ano, pokud jsi městský typ co musí být furt online a auto dáváš do servisu, tak si vybereš Ignise.

je
jerry
13. listopadu 2020, 17:55
3

Na bavorském venkově, odkud píšu, jezdí nepoměrně více všech verzí Suzuki (Ignis, Swift, SX-4, S-Cross) než u nás. Dokonce bych řekl, že jich v poslední době potkávám více než škodovek (Citigo, Fabie, Kamiq, Karoq). Protože schade už je moc drahá a lidi tu nejsou ochotni ty ceny platit. Potom už raději VW. Výjimkou je Octavia, ta je vidět pořád hodně. Oproti českému trhu tu jezdí i podstatně více Dacií (Sandero, Duster). Dustery mají třeba i některé instituce, třeba Národní park Bavorský les. Většina venkovských lidí asi fakt nepotřebuje konektivitu, spousty asistentů a image.

reagovat
Já První
22. listopadu 2020, 15:20
1

Vsechno dobry, ale proti tomuhle autu je Fiat Panda 4x4, ne 500.
A dokonce i ta 500 se porad prodava i s benzinem, nebo hybridem, nebo ciste elektricka.

A ta Panda 4x4 je sympatak, i kdyz z meho pohledu ta predesla generace byla sympatictejsi.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem