načítám data...

Škoda Citigo Monte Carlo: Příběh o městochodu

Je to pomalé, ale pruhy to má rychlé a jmenuje se to po rally. Jaká je nejmenší Škodovka ve sportovní verzi?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Vojta se rozhodl, že pokud mám napsat nějaký test, musí to být test něčeho dostatečně bizarního, abych se mohl rozvášnit. Takže Škoda Citigo Monte Carlo. Vždycky jsem rád jezdil malinkými vozítky po třech kolech. A vždycky jsem považoval Škodovky za bezduché věci, které si člověk pořizuje, až když je nutně potřebuje a nikdy dříve. Asi mu to dávalo smysl…

Vyzvedl jsem si tedy ten malý nesmysl, sedl dovnitř a snažil se nastavit si posaz. Volant hezky před sebe, sedačku do pohodlné polohy, aby se do ní vlezl i můj hrb – a je tu první problém. Nevidím na tachometr. Cifry od 70 do asi 140 jsou schovány za volantem. Proč? Proč musí být ciferník tak velký? Je snad tohle auto cíleno na postarší muže s šedým zákalem vyžívající se v posezu ‚na kamioňáka‘? Palubní počítač naštěstí umí zobrazit i aktuální rychlost – pro změnu malým písmem pro ostrozraké - takže jsem to tam naklepal a vyrazil do víru velkoměsta.

Auto má stejný zvuk jako jakýkoli jiný tříválcový kus z dílny VW. Tedy plastové basové drnčení poloviny šestiválce, které zní, jako by něco chybělo nebo přebývalo. Ale není to nuda jako u čtyřválce, který prostě jen bručí a nic víc. Ten zvuk sice není nijak lahodný, ale je zajímavý. Ubrblaný. Furt si stěžuje. No, budeš mít na co, prcku! Představoval jsem si malý motor sice bez výkonu, ale lačný po otáčkách, radostně poslouchající pravý pedál, ale… Ale tady to prosím pěkně není dobré. Dokonce si myslím, že je to velmi špatné. Co na tom, že to auto má 75 koní, vždyť je trošku recesí samo o sobě. Ale pokud už má tahle alobalová krabička s kolečky úplně na kraji dostat rychlý proužky a křičet do světa MONTE KARLO, mohlo by přidání plynu s autem třeba škubnout a rozvášnit ono hudrování. Nemuselo by zrovna vyvolávat pocity „Ale ano, my to zvážíme, už máme komisi, která hledá budovu…”. Pomalá reakce na plyn mě naprosto lidově štvala. Fakt štvala. Proč by to mělo mít turbodíru, když to nemá turbo, safra, dejte tam repráček s foukáním blow-off ventilu, když už chcete něco simulovat…

Ale zpět do víru velkoměsta. Vyjel jsem z podzemních garáží, vyrazil skrz Prahu, začal si hrát s tou retro placičkou navigace (vhodné do muzea již teď!), telefonoval a pak začal dumat nad nesmrtelností chrousta. Až dodatečně mi došlo, že sedím v autě, které jsem nikdy neřídil a tudíž bych si na ně měl zvykat. Nemusel jsem. Sedlo mi hned. Nevím proč. Nemůžu na nic ukázat, ale od chvíle, co jsem s ním vyjel, to bylo jako používat výtah. Věděl jsem, co a jak. První plusové body. Hezky to troubí a ruční brzda… brzdí za všech okolností ;-).

Pak přišla volná sobota a delší výlet. Vyrazil jsem na D1 směr Konopiště, abych se najedl nějakého toho místního divokého masa. Jedu za Lincolnem Town Car, ve kterém seděl člověk, jenž tvrdí, že neumí řídit a bojí se. Na nájezdu z Jižní spojky na D1 nás dělily dva kilometry. Cestou k odbočce na Benešov jsem ho nedojel. Kobereček byl pod pedálem plynu zcela placatý a pětka se flákala, přesto oproužkovaný rallyový minivůz modrého slona nedotáhl. Filozofické kecy o nesmyslnosti vyjímatelné navigace předpotopních vlastností však byly v kabině docela dobře slyšet, rádio hrálo a sportovní podvozek nedrncal nijak nedůstojně. Problém nastal až ve stoupání, kdy se nám ve dvou lidech nepodařilo předjet dodávku plnou pankáčů ženoucí se mírně nepředpisově v pravém pruhu. To auto je fakt pomalé a vystačí maximálně na skutečně předpisové dálniční rychlosti. Zpáteční cesta tedy vedla po okreskách. A tam jsem začal celé věci přicházet na chuť. Začal jsem jako nevybouřený nácti-letec hamtat na pedál plynu, kdykoli jsem měl jen trošku podezření, že to má smysl, řadil jsem v momentě, kdy nebohý tříválec drhnul písty o omezovač a na brzdy zapomněl. Spolujezdec si ze startu pochvaloval, že si připadá jako v důstojném vozidle, ale po chvíli se začal potutelně usmívat a vypadlo z něho: „Ty s tím jedeš jako debil!”. Egoistovi by asi vadilo, že se modrý slon stále držel ve zpětném zrcátku, ale řekněme si to upřímně: začlo to být srandovní nejen díky občasnému posměšnému pokřikování „Monte Karlo” v momentě, kdy se kolečka při rozjezdu neprotočila a automobil se se zakuckáním odploužil z hranice křižovatky. 

Nebál jsem se dát kdykoliv “plnej” a nevadilo mi, že to zvenku asi občas vypadá komicky

Večer jsem strávil pálením dalšího benzínu na místech, která důvěrně znám a začal zjišťovat, že podvozek je nejen krásně čitelný a dovoluje i semtam pohodit zadkem při ubrání plynu, ale že není ani extra nepohodlný. Není to žádná limuzína, ale kostky nebo rozumnější retardéry mu nedělají problém. Rozbité příjezdové cesty jsou cítit, ale plomby nikomu nevypadnou. A pokud se chce člověk jen přepravit z místa A do místa B, nemá pocit, že se auto trápí. Naopak, tříválec začne brblat pomalu, lehoučké ovládání volantu, pedálů a řadičky člověka uklidní a jen občasná větší nerovnost autem škubne a připomene, že jde přeci jen o prcka, který je závodní.

V neděli jsem si přivstal a začal ten divný přístroj prohánět po těch nejobskurnějších okreskách západního Ráthova. Opět jsem zaujal pozici ‚povoláním syn‘ a neskutečně jsem se bavil. Nutno dodat, že auto na těch tankodromech působilo jistě a naprosto blbuvzdorně. Nebál jsem se - z výše popsaných důvodů – dát kdykoli “plnej” a věděl jsem, že zvenku asi vypadá celé to pinožení značně komicky. Otevřel jsem si střešní okno, pustil nějaký hloupoučký pop a drndal s větrem o závod. Vozu budiž ke cti, že jsem jej i za své vlastní peníze napojil benzínem jen proto, abych mohl jezdit déle. Na kafe a kárách jej pak zaparkoval do míst, kam se žádné jiné auto nevleze. Vzbudil všeobecné pohoršení opepřené jízlivě ironickými poznámkami. A vůbec, byla to prostě sranda.

Těžko říct, jak to shrnout a neměřit objem kufru. Ano, dá se sedět i vzadu, ale přední sedačky si po sklopení nezapamatují svoji původní pozici. Ano, má to pěkné červené detaily na pohodlných sedačkách, ale přes celou palubní desku lesklý plast, který se mi nelíbí. Ano, má to zadní světla čertovských tvarů, ale předek vypadá, jako by měl předkus i podkus  zároveň a navíc koukal na nový vrata. Volant je super, ale není vidět na tachometr, motor je nerozhodný, navigace nemá smysl (kupte si držák na smartphone á 350Kč) a je to drahý. Ale zároveň mám pocit, že jsem se poprvé setkal se Škodovkou, která má charisma. Je takové celé české to charisma. Malé, slabé, místy trošku podvádí, snaží se držet regulí, ale přesto je v něm něco známého a milého. A hlavně si umí dělat legraci samo ze sebe. Kdyby mi fotřík koupil tuhle hloupost k osmnáctým narozeninám, asi bych poznámky spolužáků o polovoze a drnčení přežil a myslel si své. Víte prd, kamarádi, jak vypadá velké divadlo s malým kašpárkem zevnitř!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vikis
01. března 2016, 11:56
0

Geniálně napsáno :)

reagovat
Tomb
01. března 2016, 11:57
1

Hergot Jeniik píše opravdu čtivě!
Výbornej test! Více takových...

reagovat
Skipper
01. března 2016, 14:01
0

Auto nehodnotím, zkušenost nemám, ale test prostě parádní!

reagovat
Su
Subaru4ever
01. března 2016, 14:08
0

Suprově napsané ... a taky mě pobavila lokace focení, jelikož tamtudy jsem ještě donedávna dvakrát denně chodil se psem. Zaplivanější a odpadky a lůzou přeplněnější místo aby člověk pohledal :-D

reagovat
Su
Subaru4ever
01. března 2016, 14:11
0

Ještě malý dotaz - kolik takovýhle nesmysl stojí? Protože dát za nákupní malorážní mikrotašku víc než 200.000 Kč zavání ztrátou soudnosti.

reagovat
Jan Machač
01. března 2016, 14:18
1

Ten testovaný kousek někde kolem 320kKč. Což je asi také součástí recese... ;-)

bi
bitner
01. března 2016, 14:41
0

A ten motor je 1,0?
Jako asi takhle: kdyby do toho dali tu silnejsi 1,2 TSI a cenu tak 270, tak by to uz asi slo brat vazne, ale tohle je opravdu vtip.

BobAsh
01. března 2016, 16:08
0

Do Up!u se chystá 1.0 TSI, která bude o něco silnější - nejspíš přijde i do Městochodě a to by mohla být docela pecka...

bi
bitner
01. března 2016, 16:14
0

Hm, nevim, pochybuju, ze ten motor bude mit parametry jak ta Oplacka 1,4 v nedavno recenzovanem Adamu S. To je aspon spravna uchylarna.

BobAsh
01. března 2016, 16:14
0

Jako ta 1.4 asi ne, ale ona i ta 1.0 v Adamu je boží.

M P
01. března 2016, 16:19
0

Ano, ono by asi bylo nejlepší, aby citigo mělo motor z AdamuS, cenu tak 150-200 apod, ale nemám moc dojem, že by to tak nějak fungovalo...nevím, jestli je to uplně špatně

AspidMan
01. března 2016, 14:36
0

Tak tento test je kruto-prísny! Autor si týmto u mňa vyslúžil chválu a na ďalší test si zaslúži nejaké viac 'porno'-auto, aby to bolo ešte viac hustý! :-D

reagovat
Jo
Josef
01. března 2016, 16:18
0

Drahý autore, těším se na Tvůj test nákupního vozíku!

reagovat
Liqid
01. března 2016, 17:49
0

Kdybych nevěděl, co je předmětem testu, tak bych tipoval Felicii. Pokud to auto vydrží deset let, tak z toho bude zajímavé auto pro absolventy autoškoly.

reagovat
PepaSFI
01. března 2016, 18:07
0

mně se to vždycky líbilo a pak ještě starší varianta Yetiho. Škodovky které jsou trošku originální. Bohužel Yeti teď co mu vzali ty originální světla, vypadá úplně stejně jako všecky ostatní Škody takže trošku osobitý zůstal jen ten Čičigogo městochod. Jezdí tady jeden co vypadá ještě víc jako recese, bílý s červenýma rychlopruhama přes celý auto. Můj ty světe kulatej, ono mu to sluší.
K tomuhle exempláři, ty displeje vypadají...no, "futuristicky" asi nebude ten pravý výraz. Odklápění opěradla si nepamatuje polohu, jó to měl Trabant taky. Teda oni to někdy tak před pětatřiceti rokama předělali, pak už se to odklápělo jinak. Šišoidním volantům jsem nikdy nepřišel na chuť.

reagovat
:-
:-))
01. března 2016, 21:23
0

Tenhle článek je naprosto neobjektivní. Je vidět, že jsi to auto měl krátce a psal to s tím, že přece o tomhle autě nemůžeš na tomto webu napsat, že je dobré. Měl jsem VW UP! v roce 2012 půjčený na 1 měsíc a jízdní vlastnosti byly perfektní. Je fakt, že jsem slyšel něco, že ten motor trošku přiškrtili v průběhu času, ale jinak bylo neskutečné ho točit do 6200ot., kde byl max. výkon. Stačilo podřadit a ujel jsem všem lepičům. Auto jsem měl na zimních 16" a drželo jak přibité. Navigace byla naprosto úžasná a určitě bych doporučil si připlatit, protože v ní perfektně fungovalo hlasové ovládání, což jsem zatím v jiném autě neviděl. Navíc člověk mohl přepnout na přehrávač mp3 nebo palubák s většími čísílky. Jinak maximálku bych zkoušel asi spíš na čtyřku. Pětka byla docela dlouhá, proto jsem taky jezdil něco málo přes 4 litry spotřeby.

reagovat
BobAsh
01. března 2016, 22:47
0

Já jsem měl v roce 2012 půjčený novinářský Up! na týden (tedy cca stejně jako Jeniik to Citigo) a přestože mi to auto přišlo výborné a v prohlásil jsem ho za v podstatě nejlepší v téhle třídě, s Jeniikovým názorem v testu naprosto souhlasím. Zvláště s přihlédnutím k tomu, že netestoval základní Citigo za 220 tisíc, které dává velmi mnoho racionálního smyslu, ale "otuněné" Citigo za cenu atakující Suzuki Swift Sport. To není auto, které by někdo mohl brát vážně - ale svůj účel, tedy být hravé a mít charisma, naopak splňuje. Což ostatně v testu zaznělo a výsledkem je vlastně pochvala.

P.S.: Mě reakce na plyn neštvaly tolik jako Jeniika, ale já jsem zvyklý na moderní Euro6 motory s ospalou reakcí, Jeniik je zvyklý na starší auta.

martin_100
05. března 2016, 00:34
0

Cena je u škodovek probém.... proč bych si měl koupit citigo za 220 nebo dražší fóbii když za tu cenu můžu mít 5ti místnou dachnu dokker která umí bejt velmi dobrým rodinným povozem.

Základní citigo by mělo mít odpovídající cenovku cca o 40 litrů níž a pak by dávalo smysl.

Vavris Vavrisovic
05. března 2016, 08:48
0

To ale uvažuješ typicky česky a špatně. Miniauta si nekupuješ kvůli nabízenému prostoru, nýbrž právě pro jeho absenci. Jasně že Dacie za stejnou cenu bude větší, ale jsi-li obyvatel nějaké velké evropské metropole a chceš něco jako kapotovaný skůtr, tak tvá nákupní logika opravdu nesleuje poměr užitné hodnoty a peněz, ale poměr užitné hodnoty / roztomilosti / na minimálním půdorysu.

martin_100
05. března 2016, 14:18
0

To víš já to asi beru optikou "chudýho petrolheada" co nikdy neměl auto dražší 50 tisíc a sotvakdy mít bude.
Takže koukam po autech co mi za takovej těžkej důchod jako je 200 litrů nabídne co nejvíc. To čistě jen z toho že vim že pokud bych něco takovýho musel koupit tak bych to musel provozovat až do smrti páč už bych nikdy na jiný auto neměl prachy.
Teď je ovšem otázka zda takový auto vydrží jezdit 50 let .... ale když to dokázaly starý brouci tak proč ne moderní kára.

BobAsh
05. března 2016, 14:28
0

Nicméně jezdíš autama, který nový stály pětkrát tolik, jestli se nepletu (Scorpio, že?). Navíc je třeba nezapomínat na to, že jsme furt "chudá" země a třídy aut jsou nastavený spíš podle Západní Evropy/USA. Pro člověka s měsíčním platem €2,000+ (průměrnej plat ve většině západní Evropy) je zaplatit €10,000 (tedy 5 platů) dost v pohodě na to, aby si člověk prostě mohl koupit hezčí auto, protože ho chce. A ono ostatně i u nás - svobodnej hipster bydlící na Karlíně a vydělávající v reklamce 35 hrubýho si radši koupí Městochod f lesku, než aby si kupoval Dacii. Velký auto nepotřebuje a i když kupuje novou krabici, tak chce, aby nějak vypadala. A upřímně, Citigo Monte Carlo v červený na černejch kolech vypadá sice furt srandovně, ale tak mile srandovně. Být v pozici člověka, co ho auta zajímají do tý míry, že chce něco hezkýho, co ho bude bavit řídit, a zároveň nepotřebuje prostor/potřebuje malý auto do města, klidně za to těch 270 dám. Vím, že by za to byla Fabia bez výbavy, ale pro spoustu lidí je lepší menší auto s věcma než velký bez věcí.

martin_100
05. března 2016, 14:41
0

Jo jasný škopek stál lehce přes mičudu.. ale v době kdy jsem se učil že už nemáme ve školce říkat souduržce učitelce soudružko.
Trochu jsme fabuloval s tima 50 litrama... zapoměl sem na felinu která tehdy stála 85 s plácel jsem jí 5 let.
Spočítal sme si cvičně kolik dukátů už sem od roku 2003 vytopil za auta a dostal jsem se ke 300 litrům. Z toho mi teda tak nějak vychází že pokud bych měl koupit sobě základní citigo tak bych ho musel mít 10 let abych se držel v nynější úrovni výdajů za koupi káry. Což so myslím neni zas tak špatný. jenomže představa že teď mam nový auto který budu 10 let platit a je maličký. sice milý ale malý.... No nic moc. Je mi 30 když dá Porsche tak třeba bude rodina a pak je městochod obtížně využitelnej. Ikdyž dá se ...kolik rodin žilo v trabantu nebo fiatu 600....

BobAsh
05. března 2016, 18:02
0

Ano, tak ty jsi taky cílovka pro Dacii Dokker a ne pro Citigo MC. Což neznamená, že je Citigo MC špatně, stejně jako není špatně třeba Mini Cooper S John Cooper Works, přestože je uvnitř menší než to Citigo a stojí milion.

A ano, Škopek stál ten milion před mnoha lety - ale někdo si ho za ten milion musel koupit, aby sis ho ty potom mohl koupit za 50. Stejně jako každá malá legrácka do města, které dneska kupujeme za 20 tisíc, původně někoho stála ekvivalent třeba dnešních 300. To je přesně to, o čem jsem psal v článku o tom, kolik stála naše oblíbená levná auta, když byla nová. Krásný příklad budiž v redakci tak populární Puma (už máme tři). Dneska to stojí 20 tisíc a je to super, takže si člověk může vytvořit dojem, že v té době to byl dostupný sporťák. Omyl, Puma stála zhruba tolik, co Toyobaru (bez započítání inflace, takže reálně byla dražší), a mnohem víc než dnes třeba Fiesta ST.

martin_100
05. března 2016, 23:15
0

za 6 ale to je fuk :-)
jinak máš samozřejmě pravdu.... pokaždá když čtu u nějaký nový plečky že je zaměřená na mladý tak podotknu ano na ty co budou mladý za 20 let a to auto bude mít nulovou hodnotu aby si ho ty mladý mohli pořídit...

BobAsh
05. března 2016, 23:22
1

Ne každý mladý člověk je chudý, já znám docela dost lidí okolo třicítky nebo pod 30, kteří si můžou dovolit rozumné nové auto.

martin_100
05. března 2016, 23:25
0

Dobře ti tak .... já se stýkam se samýma sockama sobě rovnýma :-D
Jinak nechápej mě špatně mě se Citigo líbí ... líbí se mi dokonce tak moc že bych si klidně VW Up! koupil kdybych na to měl důchod ;-) :-D

BobAsh
06. března 2016, 01:51
0

Možná bych doplnil "dost lidí pod třicet, kteří nejsou ani synáčkové z bohatých rodin, ani zázrační podnikatelé, ani celebrity, ale normální lidi s normální prací". Stačí mírně nadprůměrný plat, aby si člověk mohl koupit nové auto...

custom1
02. března 2016, 13:31
0

Synek, ty bys měl psat vic! Da se to čist, aji je to vtipne. De ti to! :)

reagovat
To
Tomáš
03. března 2016, 09:14
0

Vystižná metafora nebo přirovnání pro auta "bezdušáky" - je to jako řídit výtah! Budu s dovolením používat :-)

reagovat
JayK91
03. března 2016, 13:50
0

Jen genialita autorova psaní mě donutila dočíst to až do konce ... protože jak škodovky nesnáším tak tenhle test byl boží ;-) prosím piš více a častěji ;-) :))

reagovat
Nawi2203
05. března 2016, 20:55
0

To se ozvěte až budete příště fotit pod ohradou :D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Fiat 128 Sport Coupé 1100 L 1973
Fiat 128 Sport Coupé 1100 L

1973 rok výroby
65 koní výkon
1 116 ccm objem

Renault Scénic Nová STK,po servise,klima, 2001
Renault Scénic Nová STK,po servise,klima,

2001 rok výroby
93 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem