Ke značce Suzuki mám trochu sentimentální vztah. Moje první “opravdovské” auto totiž byl značně unavený Swift sedan. Vydechlá maďarská popelnice v posledním tažení lakovaná ohyzdnou růžovou metalízou pro mě znamenala ztělestnění svobody a i když byl častěji rozbitý, než funkční, měl jsem ho moc rád. A od té doby jsem se, až na malou epizodu s Jimnym, za volant Suzuki už nepodíval.
Japonskou značku jsem tak před testovacím týdnem měl pořád zafixovanou jako výrobce aut, jejichž hlavní devizou je jednoduchá konstrukce a nízká cena. S testem Vitary ale mnohé z těchto předsudků vzaly za své. Už když jsem si přebíral klíče od Františka, který mi vůz dovezl z Brna, z našeho spřáteleného dealerství CanoCar, bylo mi na první pohled jasné, že doby lowcostu už jsou u Suzuki minulostí.
Vitara si mě získala hned na první pohled svojí veselou žlutozlatou metalízou. Pro barevná auta mám slabost a kombinace zářivé karoserie s lesklou černou střechou je výrazná a vkusná. K tomu se přidaly nějaké ty kontrastní stříbrné doplňky a najednou se Suzuki může klidně pyšnit přídomkem “stylové SUV”. Anebo můžete zvolit variantu v základní šedivé bez barviček a na ulici si auta nikdo nevšimne. Každému dle preferencí. V designovém zpracování najdeme typicky japonské prvky, dohromady je ale příjemně ucelený a nijak neuráží. Některé rysy jsou trochu přehnaně zvýrazněné, třeba linka zadního blatníku, nebo veliký zadní nárazník, ale dohromady to funguje moc dobře.
Hravá barevnost z vnějšku se přenesla i do interiéru. Kromě černých měkčených a neměkčených plastů tu je ještě stříbrný panel palubní desky a spousta žlutých doplňků (nebo samozřejmě jakkoli jinak barevných, záleží na vkusu majitele). Trochu jsem se obával, že půjde o takovou tu nucenou hravost a praštěnost, kterou znám z některých lowcostových aut a která má za úkol odvést pozornost od jinak nekvalitně postavených interiérů. Tady ale naštěstí fungují veselé barvy a detaily jen jako nadstavba kvalitního základu. Materiály jsou solidní, nikde nic nevrže, přístrojovka působí hodnotným dojmem a za samostatnou zmínku stojí snad až prémiově působící analogové hodiny mezi prostředními výdechy klimatizace.
Trochu horší je to s infotainmentem. Ten sice funguje poměrně svižně, ale graficky i funkcemi je velmi jednoduchý a vestavěná navigace nepatří mezi nejzdařilejší. Naštěstí je tu ale k dispozici systém Apple Car Play, nebo Android Auto, takže se tento drobný detail dá snadno vyřešit. Potěší i skutečnost, že se přes displej neovládá nic jiného, než rádio, navigace a telefon. Klimatizační panel před řadící pákou sice není vzhledově nejmodernější, ale kromě poněkud retro vzhledu a jen jedné teplotní zóny si tu není na co stěžovat.
Výtku si ale naopak zaslouží ovládání palubního počítače. To lze provádět pouze takovými těmi retro “tyčinkami” vysupujícími z krycího plexiskla přístrojové desky. Sice není třeba jeho funkce přepínat při každé jízdě, ale tlačítko na volantu by si přeci jen zasloužil. Tak snad příště. Na předních i zadních sedadlech se sedí příjemně a cestování ve čtyřech osobách je naprosto bezproblémové. A nezklame ani slušný zavazadelník se spoustou menších schránek a dvojitou podlahou.
Samozřejmě jsem se trochu obával toho, jak si s poměrně velkou čtyřkolkou poradí relativně malý motor. Přeplňovanému čtyřválci o objemu 1,4 litru tu ale pomáhá elektromotor a tak je překvapivě svižný a nechybí mu zásoba točivého momentu. Už v normálním režimu “AUTO” jde s Vitarou celkem upalovat, ve “SPORTu” se pak nebojím říci, že je jízda vyloženě zábavná. Systém AllGrip totiž připojí i pohon zadní nápravy, což je dost znát v zatáčkách – nedotáčivost zmizí a auto je mnohem jistější. A navíc provází změnu režimu docela roztomilá animace na přístrojovce. (Ano, hrál jsem si kvůli tomu s tlačítky přepínání režimů více, než bylo nezbytně nutné). Při svižnější jízdě se spotřeba pohybovala někde kolem osmi litrů, ale s lehkou nohou není problém jezdit po městě za pět a půl. Na tak velké auto je to, myslím si, docela hezký výsledek. Vlastně se tím opět ukazuje dvojí tvář Vitary. S klidem může zastat roli vozu šetřivého řidiče, ale když na to přijde, dá se s ní i docela hezky povozit.
K dispozici jsou ještě další dva jízdní režimy. “SNOW” pomůže řidiči při jízdě na kluzkém povrchu, takže trochu utlumí ostrou reakci plynového pedálu a snaží se s armádou elektronických pomocníčků udržet co možná nejlepší trakci. Čtvrtým do party je pak “LOCK”, který zapne “natvrdo” čtyřkolku a odpojí ji jen v případě nadměrného zahřívání celého ústrojí. V terénu tak budou pravděpodobně nejvíce limitujícím faktorem silniční pneumatiky a strach řidiče o to, že si podře ty pěkné příplatkové nástavce prahů. Jízdu po polních cestách a loukách českého venkova zvládá Vitara se ctí.
Verdikt
Hybridní Vitara je opravdu povedené SUV. Se stylovými doplňky nepůsobí nepatřičně ani na korporátním parkovišti, v jednodušší výbavě zase zastane se ctí úlohu venkovského bojovníka se vždy připraveným tažným zařízením. Když se k tomu přidá solidní zpracování a nízká spotřeba, odpouštím Vitaře i zastaralý infotainment a krkolomné ovládání palubního počítače. V kombinaci s přívětivými cenami si myslím, že jde o velmi zajímavou nabídku a osobně mám díky testovacímu týdnu s Vitarou novou odpověď na otázku “jaké je ideální rodinné auto do půl milionu”.
Technické údaje
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1373 ccm + elektromotor
Výkon: 95 kW (130 koní)
Točivý moment: 235 Nm
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,2 sekund
Provozní hmotnost: 1270 kg
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,9 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba reálná: 6,1 l/100 km kombinovaná
Základní cena hybridní verze: 469 900,- Kč
Cena testované verze: 576 900,- Kč
25. března 2020, 11:55
2
Neni to ani mesic co jsem resil tuto otazku se svou známou, ktera se chtela nutne zbavit Passatu b6. A prejit na neco rozumneho a hlavne noveho. Co muze stat na sidlisti a uveze to 4 lidi a nejakou bagaz. Klasicky rozpocet. Co nejvic za co nejmin. Pres vsechny CHR, Kony a dalsi crossovery. Dokonce i ta pitoma oktávka uz tam padla. Me z pasti musis mi poradit!
Vysvobodila rocni Vitara dovezena z Italie v cervene barve a relativne maximalni vybave. A to auto je paradni za ty prachy. Az pravda na takove male kiksy typu palubni pocitac s tycinkami, neumi to ukazat ze nemas vodu v ostrikovaci. Je tam jen merka. Vzadu neni moc mista na hlavu a sedi se zbytecne vysoko. Kufr neni nic moc. Sportovni rezim je naprosto prepaleny a v takovem aute nedava smysl. Ale to jsou drobnosti. Vypada to dospele luxusne. A jak pisu u blogu o Kizashi. To byla doba zoufalych interieru. Kdy to ladili k tomu dnesku. Zachovali jednoduchost a pouzitelnou ergonomii a zlepsili se materialy. Vitara neni o technologiich ale o technice. Daleko lepsi volba, nez cokoliv jineho v teto cene od konkurence. A nakonec s tou veci se s Android autem da docela fungovat. Na me to udelalo dobry dojem.
Cely dojem zlepsuje i presna prevodovka a zivy euromotor. Jede to pekne a zaroven nedela nic spatne...navic. Proste urban family car.
25. března 2020, 12:14
0
Jo, přesně jak píšeš. Ono to je prostě docela dobré normální auto. Když si vezmu, že to stojí v náloži jen asi o kilo víc, než Duster... No radši nic. Líbí se mi na tom, že to má potenciál být ten "urban family car", ale zároveň i ideální věc pro střední venkovskou třídu. Takové ty důchodce, co si kupovali první generaci Sportage, protože měli pocit, že to bude dobrý i na pole, což sice nakonec nebylo, ale alespoň to mělo takový punc "status káry". Na to se dneska už u SUV moc nehraje, ale prostě pořád to je za ty prachy super. Nabízí se klasicky srovnání ještě s Kamýkem třeba, který je o dost menší a o dost horší, navíc bez čtyřkoly a se srovnatelnou výbavou má vyšší ceníkovku. Ale to je zase o pozici škodovky u nás, což je takové věčné, ale nevděčné téma.
-
Komentář upraven 25. 3. 2020, 12:16:30
25. března 2020, 12:54
1
My jsme toto nějak před časem řešili s Beastarem, co z těch crosoverů stojí za to a ono je to pochopitelně individuální, ale Suzuki je mi z nich taky extra sympatická. Není to prostě jen trapná vyvýšená předokolka, ale má opravdové terénní vlastnosti (který tedy nutno si přiznat málokdo využije), ale s Vitarou bych měl prostě pocit, že jsem si koupil pořádný auto. Ty infotainmenty, to by mě konkrétně bylo asi absolutně jedno...
Je to navíc taková ta volba rozumu v momentě, když máš zálusk na offroad, vyzkoušíš si ojetý Range nebo Disco, svezeš se s Wranglerem a začneš pak přemýšlet. Za 500 je to Disco i Range už pomalu 10 let starý, číhají na tebe drahý opravy, počítáš a váháš. Počáteční nadšení z ojetýho Wranglera vystřídá racionální úvaha, že to auto vážně není od toho aby jezdilo skoro furt jen po zpevněný silnici a řekneš si, že tudy cesta taky nevede. Pak najednou uvidíš zánovní Vitaru se zárukou... Je to malý, úplně jiný, má to ale offroadový jméno, má efektivně fungující pohon všech kol a působí to robustně. A můžeš si vesele odečíst všechny ty náklady, který tě nejspíš jistě potkají v ojetým Range Roveru a tak skončíš v tomhle...
PS: stejně bych si koupil starej Range Rover. Jednou to beztak udělám a budu tu spamovat blogy rubrikou "oh no, that shitbox from England broke down again..."
25. března 2020, 13:39
0
Vitaru si pořídili dva roky zpátky rodiče, když scháněli nové auto. Zadání bylo 4x4 v rozumné ceně, aby to bez problémů zvládalo cestu k chatě. Je to teda ještě verze před faceliftem s atmosférickou 1.6. Jede to i s tím pěkně, jen to trochu zabíjejí docela dlouhé převody. Ve sportovním režimu je s tím i nečekaně zábava a do zatáček se to dá posílat opravdu krásně. Jediné co opravdu nechápu je to ovládání palubního počítače...
No rodiče jsou s autem spokojení a celkově je to vážně příjemný. Největší problém je zatím lak, mají tmavě modrý a pošrábe se snad i když se na něj někdo jenom ošklivě podívá.
25. března 2020, 16:47
2
Beastar: co si mám představit pod pojmem "sportovni rezim je naprosto prepaleny"?? Naopak tomu dodává dynamiku, kterou by od toho mnohý nečekal a dá se s tím krásně řádit. Tohle auto je navíc právě dobrý v tom, že má co nejmíň kravin (jako to tvý čidlo na hladinu kapaliny v ostřikovačích) a v jednoduchosti je krása (viz všude kritizovaný kolíček palubáku)..
25. března 2020, 17:28
4
No jako se vším bych tak nějak souhlasil, ale ten kolíček je fakt pitomost. Hledat kdesi za volantem přepnutí mezi hodinama a průměrnou spotřebou je ergonomický fail jak blázen, v tom žádná krása není :D
25. března 2020, 18:25
0
Jo prepinani bc timto zpusobem to nema ani Audi 80. A co si mas predatavit? Ze sportovni rezim je zbytecne ostry na takove auto. A realne te v nem fakt nebude bavit jezdit. Nemyslim si to co ty. Ze dodá dynamiku. Je proste jen k nicemu dynamiky to ma dost i tak. Asi jediny plus ze umi primarne vyuzivat zadni kola. Me se libi jak kazdej picuje ze crossoveru a suv nejsou sportovni auta. A ty tady prispechas u kultovniho suv/offroadu s tim, ze sportovni rezim doda dynamiku. Ok bro splendid.
Moje merka na vodu v ostrikovacich. Ty vole i Duster umi ukazat kontrolkou to neni zadna high tech vyzbroj. Btw. Snad i ta jebla felda to umi. A dalsich par drobnosti. Multimedia Suzi nemela dobry nikdy. Kazdoadne velkej pokrok za dobrou cenu.... To se jim povedlo.
25. března 2020, 19:24
2
Mně zas režim sport plně vyhovuje, má to vzhledem k mému stylu jízdy odezvu plynu tak akorát. Proti "sportovnosti" SUV jsem nikdy nebyl, jen proti designu některých z nich, takže jsi v mém případě trochu vedle.
A k měrce - je smutný, když jsou lidi závislý na kdejaký zbytečný kontrolce. Zvlášť u tohohle - vidím, že nestříká, tak doplním, ne?
25. března 2020, 22:42
0
Ale jo tohle je dost kratkozraky tvrzeni. To je jak napsat je smutny ze lidem nestaci v aute kazetak vsak tez hraje:) Tady nejde o to, co ja osobne postradam. Jde o nejaky hodnoceni stavu. Jsou i lidi, co jim nebude vadit to bc. Daj si tam spotrebu a ciao.
S tou sportovnosti suv to nebylo uplne konkretne na tebe. Spis obecne. No nic me se to auto nakonec za ty penize libilo. A to sem v ramci razeni atd. Travil 2 tydny v tomhle segmentu.. objizdel, volal, ptal se, kalkuloval. No proste ns Glc nebylo. Stary auto at treba Range je furt stary. A ona fakt nema chut resit poruchy. Krab to zase nahore bere ze sveho pohledu. Auto nepotrebuju. V daily pouzitelnosti strci Vitara vsechny ty ojety range a bava do kapsy... Radsi jezdit nez se koukat na auto v servisu.
Sportovni rezim se mi v tom.aute nelibi. Asi mi to proste prijde divne odlazeny a nepatricny.
25. března 2020, 13:46
0
Ten motor je 1,4 Tjet od Fiat nebo nějaká vlastní konstrukce?
25. března 2020, 14:13
0
Je to motor vlastní konstrukce z vývojové řady označované písmenem "K". Z ní pochází třeba i jednapětka v novém Suzuki Jimny.
25. března 2020, 16:41
0
Japonský s označením K14D.
25. března 2020, 19:52
0
Výkon 150k je kombinovaný nebo pouze výkon motoru + navíc elektromotor?
25. března 2020, 21:29
2
Tak zaprvé, měli jsme to špatně, 103 kW to mělo dřív a 150 koní nikdy, díky za nepřímé upozornění. A zadruhé, je to maximální výkon, který je shodný se systémovým, elektromotor ve vysokých otáčkách už nic nepřináší. Maximum točivého momentu 235 Nm by měla být složená hodnota obou motorů, alespoň podle toho, co ukazují grafy v katalogu.
26. března 2020, 00:57
1
Dnes nebudu picovat nad dalsim SUV v testu.. :-) tohle je neco, co bych si poridil jako daily. Jeste jsem mel pred par mesici zalusk na jimnyho.. ale tam si nedokazu predstavit nejaky kratsi dalnicni presun. Do mests bych asi volil automat. Predpokladam, ze to je jen CVTcko.
26. března 2020, 10:55
0
Půl mega za hybrid je slušný, jestě lepší ale budou ceny už někým koupených. Nezkoumal jsem to,ae klidne se vsadim, ze to pujde kouput "akorat zajety" pod 200.
26. března 2020, 12:35
3
To právě ne, Suzuki si napříč nabídkou drží ceny víc než Škodovka, nejsou to fleetová auta a nabídka od soukromníků je omezená.
Nejvýhodnější je koupit to nové :-)
29. března 2020, 08:37
-2
Kupovat si nový věci se vyplatí snad leda u potravin..
30. března 2020, 13:14
0
To je hodně omezený pohled, fakt se podívej do inzerce konkrétně na Vitary. Najdeš tam typicky něco jako 1,6 atmo rv 2016 za 350 000, 1,4 T rv 2016 za 400 000. Bude to mít málo najeto, ale tím nejhorším možným způsobem. Ta auta si prostě drží hodnotu brutálně a koupit si 4 roky staré auto po záruce o 20% levněji mi fakt nepřijde jako dobrá nabídka. Tolik bych za to dal maximálně v rodině kdybych to auto měl pod kontrolou od začátku. Vyměnil někdo olej po zajetí? Ošetřil někdo podvozek před první zimou?
30. března 2020, 13:32
3
Řešit jak s tím kdo kde jezdil, jak to zajížděl/podtáčel motor, nedochlazoval turbo.. To byl právě jeden z hlavních důvodů, proč jsme připlatili cca 100-150 tisíc a vzali raději nové.
26. března 2020, 12:21
0
Mame ho tady asi půl roku. Moc jsem s nim nejel asi tak cca 10x max 100km. Ze bych ho vyhledaval nebo se tesil jak se svezu to teda ne. Z venku peknej. Uvnitr mam pocit ze jsem se propadl o desetileti zpet. Tim nerikam ze to je spatny. Lidi co s tim tady jezdi si stezuji ze to nejak divne houpe a vzadu se jim dela spatne. Velky plus pro urcitou skupinu lidi bude 4x4. Lidi to kupujou dost. Jak tu nekdo psal o kamiqu. Stoji nam hned vedle. Tak jen ze ten je rozhodne vetsi, uvnitr se mi libi vice, jede lepe a byl levnejsi. Jinak je to takova nuda. Az za cca 3 mesice pujdou oba pryc tak plakat nebudu.
27. března 2020, 16:14
1
Když máte takové dobré vztahy se Suzuki, nemohli by vám půjčit nový Swift Sport? V tom je stejný motor s elektro a určitě by spousta lidí tady uvítala přečíst si recenzi něčeho jiného než SUV :)
30. března 2020, 14:05
0
Testů Sporta je všude plno i s videem. Já bych uvítal test základní 1.2, to je podle mě klenot nabídky. Atmosféru která by v dobách euro 6 takto živě reagovala člověk najde možná v Mazdě MX5 a pak Porsche, Ferrari či Audi R8.
30. března 2020, 14:16
3
Tohle auto nebylo přímo od Suzuki, ale od CanoCaru.
Atmosférického Swifta 1.2, pravda s hybridem, si dneska vyzvedl na test Jeník, takže se můžete těšit :)