načítám data...

Proč si nenecháme pomoci?

Dnešní auta nabízí nepřeberné množství různých asistenčních systémů a pomocníčků. Proč je motorističtí nadšenci odmítají?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Dnes už nekoupíte nové auto, které by na palubě nemělo nějaký ten asistenční systém. Některé z nich jsou dokonce povinné, u jiných by absence znamenala velkou ránu do počtu bodů v některé z mezinárodně uznávaných zkoušek bezpečnosti. Když ale někdy zabrousím na internety, objevím vždy tucet článků, ve kterých si milovníci aut stěžují, že ten který systém nejde vypnout a že nejlépe stejně bylo v dobách, kdy jsme nic z toho ve svých vozidlech trpět nemuseli.

To je pro mě maličko záhada. Jasně, chápu, že při nějaké té motoristické nepleše na závodním okruhu či na prázdné okresce asi člověk systému hlídání v jízdním pruhu zrovna nepoděkuje, ale každý z nás využívá auto i jako dopravní prostředek určený k přesunu z místa A do místa B. A v takovém případě touhu zbavit se všeho, co mě má chránit a má za úkol zabránit mi narazit do stromu a umřít, příliš nechápu.

Foto: Ford

Mnohé z těch názorů se opírají o ten prostý argument, že ono to stejně nefunguje. A i tady se hned vyrojí celá hromada argumentů a fascinujících pokusů, při kterých protikolizní systémy selhávají na celé čáře. Stačí zvednout rychlost z té používané při testech nebo dát simulovanou překážku do zatáčky o určitém poloměru a je to - vidíte? Asistent to nezvládl, takový je úplně k ničemu a může vás i zabít!

Akorát, že vůbec. Ano, je pravdou, že ani auto vybavené úplně všemi asistenty, co jich automobilový svět zná, neznamená, že se nemůže nic stát. Když před lety automobilka Volvo vyhlásila strategii absolutní nuly, tedy cíl nulového počtu tragických dopravních nehod, dostalo se jí oprávněného posměchu. To nejde. Ne, pokud máme ponechat řidiči volnost, která je pro automobil jako takový vlastně klíčovou vlastností. Auta se pohybují rychlostmi, ve kterých zkrátka nehody a s nimi spojená rizika zranění vyloučit nelze. 

To ale neznamená, že automobilky tento boj mají vzdát. Asistenční systémy jsou skutečně jen asistenční, nemají řidiče nahradit, nemají absolutní moc, přesto ale mají svůj význam a dokáží pomoci. Někdy mohou skutečně zachránit situaci, jindy alespoň sníží následky lidské chyby. Protikolizní systémy zabránily milionům nehod a u dalších dramaticky snížili rychlost nárazu. Proč by chtěl někdo něco takového vypnout?

Foto: Ford

Argumenty, které se objevují v různých virtuálních i zcela nevirtuálních debatách, jsou vlastně pořád stejné. 

 

Stejně to nefunguje

Tohle už jsem zmínil, zkrátka asistent není všemocný, když já jako řidič nebudu pánem situace, stejně to skončí bouračkou, tak k čemu to všechno vlastně je? Pokud by to tak ale bylo a asistenční systémy byly vlastně úplně k ničemu, nechápu potřebu hledat způsoby, jak ta zařízení deaktivovat. Co nic nedělá, nemůže přece nic zkazit. A i kdyby to zafungovalo jen v polovině případů, zabrání to přeci polovině nehod – to je snad dobré, ne? 

 

Může to být nebezpečné

Toto už je zajímavější argument. A je to vlastně asi ten vůbec nejrozšířenější důvod, proč řidiči ihned po nasednutí do vozu zběsile hledají v radiomapách příslušná klikátka, která uspí bdící elektronické hlídače. A je pravdou, že tento argument má i reálný základ. Když se objevily první protikolizní systémy, trpěly skutečně určitou chybovostí a čas od času se stalo, že místo záchrany okamžiku, kdy systém včas odhalil řidičovu chybu a zabránil nehodě, zařízení vyhodnotilo situaci mylně a započalo například zcela nesmyslné panické brzdění. 

Foto: Ford

Tyhle zásahy byly poměrně vzácné, ale skutečně potenciálně nebezpečné. Doba se ale posunula a dnes už se tohle stává skutečně výjimečně, pokud vůbec. Občas snad auto zapípá varovně trochu zbytečně, protože narozdíl od řidiče nedokáže situaci na vozovce přečíst celou i s dalšími souvislostmi, ale to je tak všechno. Varování neublíží. Pokud dnešní auto samo převezme kontrolu a začane aktivně brzdit, znamená to, že se děje něco opravdu nedobrého a není čas si o tom povídat. Tady výhody jednoznačně převažují nad riziky.

 

Sahá mi to do řízení

Ano, asistenční systémy řízení mají vliv na řízení. Kdo by to byl čekal. Je tu však jedno pravidlo, přes které nejede vlak. Narozíl od protikolizních systémů, které skutečně v krizi nejvyšší přebírají vládu nad brzdami a pokusí se před překážkou zastavit stůj co stůj, asistenty řízení zůstávají za všech okolností jen podpůrnými systémy. Jsou navrženy tak, aby je i křehká dívka s jednou rukou na volantu snadno přemohla. 

Foto: Ford

I tady vývoj urazil slušný kus cesty. Když si vzpomenu na první systému udržování v pruhu, které byly prakticky všude mimo dálnice opravdu jen k vzteku, žasnu, jak moc se tahle zařízení za ta léta posunula. Nejen, že na té dálnici už dokáží převzít prakticky veškerou práci, ona už dnes i poznají, co a proč řidič dělá a za určitých okolností nezasáhnou, i když auto zjevně přejíždí čáru a dostává se do protisměru. To třeba v zatáčce, kdy řidič úmyslně oblouk lehce ‘řízne’.

Rozhodně však nikdy nehrozí, že by vás asistent řízení vyhodil ze silnice nebo navedl do pilíře mostu. Už jen proto, že stačí prostě držet volant a veškerá snaha elektronických pomocníčků je v tu chvíli naprosto bezzubá.

 

Já jsem přece řidič

Automobily ale nejsou jen dopravními prostředky. Například u stavebních strojů jsou asistenční systémy přijímány jako vítaný bonus. U takových strojů jde o efektivitu, o odvedenou práci. Nikdo si do práce nejde jen tak zabagrovat, protože ho to baví, vždy je to spojeno s nemalými náklady a přísnými termíny, každý chce mít práci hotovou tak rychle a čistě, jak jen to jde. A každá pomoc je v tomto ohledu vítaná. 

Foto: Ford

S auty je to ale trochu jinak. My, kdo máme auta rádi, děláme občas i trochu nelogické věci. Klidně se vydáme do cíle který je dál, mnohdy zvolíme nesmyslnou trasu, jen abychom si užili řízení. Baví nás to. A tady je potom logické, že asistent, který přebírá část našich úkolů, nám krade i část té zábavy. A tady naprosto chápu, že řidič vypne všechno, co jde, a užívá si motoristickou zábavu plnými doušky.

Neříkejte mi ale, že si někdo užívá řízení na dálnici v pátek odpoledne. Nebo při poskakování v koloně. Nebo při podélném parkování. A přesto pravidelně vídám auta, která v takových situacích, ač mají všechny příslušné asistenty a otravné činnosti by zvládala sama, řídí jejich majitelé ‘na ruku’. To jsou ta auta, která na dálnici neudrží rychlost, chvíli se na vás lepí a vynucují si uvolnění levého pruhu, aby v zápětí bez zjevé příčiny zdržovala. To jsou ti řidiči, kteří zoufale bojují s umístěním auta do klidové polohy k chodníku a blokují osm tramvají najednou, přestože jejich auto by umělo zaparkovat úplně samo.

Foto: Ford

A tady už můj rozum přestává chápat motivy k bojkotu asistentů. Původně jsem si myslel, že ti lidé zkrátka neumí svá auta plně používat. Doby, kdy nákup auta byl svým způsobem svátek a pojil se s ním obřad, ve kterém vám prodejce vysvětlil fungování všech základních systémů, jsou pryč. Dnes mnohde dostanete klíče a sbohem. Tohle bych i pochopil, ne každý si ten čas na prostudování stovek stran manuálu najde. 

Potíž je, že mnozí řidiči pokročilejší systémy svých aut nevyužívají programově. Zkrátka z přesvědčení nikdy nezapnou tempomat. I když před sebou mají dlouhou nezáživnou cestu po dálnici, nedá jim to a vypnou systém hlídání jízdních pruhů. Přestože vezou rodinu poklidným tempem, přepnou svůj stroj do sportovního režimu, kde je omezena funkce ESP.

A sem směřuje i má dnešní otázka – nehodlám nikoho přemlouvat či přesvědčovat, jen se ptám: proč si nenecháme pomoci?

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fr
Frodo
15. října 2022, 07:55
12

Ty by jsi mohl začít dělat agitátora nějaké moderní levičácké strany. Já měl za to, že jsou lidé svobodní a sami se můžou rozhodnout, jak chtějí řídit a každému je do toho hovno(za základního předpokladu že všichni jezdíme tak, aby jsme se domů vrátili živí a zdraví). Tímto je tenhle výplod absolutně zbytečný.

reagovat
theGeno
15. října 2022, 16:25
1

Teď jsi celkem uhodil hřebíček... Přivrženci těchno levicových moderních stran (většinou piráti, zelení, ale i TOP a ODS) ti na to odpoví, že přece svoboda není někoho na silnici beztrestně ohrožovat svou jízdou bez asistentů, nebo že né každý je schopen rozhodnout, zda bez asistentů jet může (nebo chce), nebo ne. Proto je třeba rozhodnout za ně. :D

S.
S.h.I.t.
15. října 2022, 09:23
2

Saha mi to do rizeni. Cwtou, ktera se mi nelibi a dokonce se mi jevi nebezpecna. Mel jsem pujcene auto s "automatickym bezpecnostnim brzdenim" ... no, na dalnici mi ten kram ve 130 dupnul na brzdy, protoze si myslel, ze tam je prekazka... Ne diky. Tohle fakt v aute nechci.
ASP, ESR apod, jo... klidne. Hlidacky mrtvyho uhlu - klidne, hlidacku pruhu, klidne. Ale neco, co mi naprosto necekane aktivne hrabne po brzdach - ne, diky.

reagovat
S.
S.h.I.t.
15. října 2022, 09:32
1

A podobnou zkusenost mam z pozice spolujezdce z kamaradova kamionu. Cca rok stary Mercedes. Automaticke brzdeni. Opakovany vyhodnotil mysku hozenou osobakem jako problem. A kdyz v tech maximalnich asi 85km/h zadupne natvrdo brzdy, tak v tom proste nechces sedet. Pritom by se to obeslo zcela bez brzdeni. Ale senzor vyhodnotil prekazku hodne blizko pred autem.

PepaSFI
15. října 2022, 13:54
1

no jo, ale ten problém je na opačný straně. Ně to že to zabrzdilo ale že tam to auto udělalo myšku. Protože udělat myšku před kamion je problém, je to nebezpečná situace. Ten kamion nepozná jestli má před sebou jen blbce co blbě předjíždí, nebo maminu co jí upadl dudlík a ona nečekaně cukne volantem a ještě ubere nebo dokonce přibrzdí, anebo možná idiota co se rozhodl kamion co ho strašně zdržuje v rozletu vytrestat vybrzděním. Což je mimochodem něco co vyžaduje obzvlšť velkou duševní nedostatečnost a mělo by se to trestat rokem nucených prací při odklízení dopravních nehod. Ovšem živý řidič to rozezná taky těžko a obzvlášť u náklaďáku kde je to brzdění a manévrování obtížnější, je ta hranice kdy to nevyjde a budeš hlavní hvězdou večerních zpráv, velice blízko.

S.
S.h.I.t.
15. října 2022, 15:36
2

@PepaSFI: ne, to bylo proste opakovane nespravne vyhodnocene. Fakt, ze ti nekdo nekde hodi mysku a realne nemusis ani tuknout o brdy, protoze to auto zrychluje, nebrzdi, a kamion ti hodi tvrdy brdy a vytvori ze situace lehce na hrane situaci znacne kritickou, to je proste na pres drzku. Naprosto spatne vyhodnocena situace, naprosto spatne reseni. Nejake kydy "mohla to byt maminka"... taky ta sama maminka mohla byt za tim kamionem, ktery ji zcela bez duvodu natvrdo slapul pred nosem do brzd.

PepaSFI
15. října 2022, 16:08
1

a když tu situaci špatně vyhodnotí řidič tak se změní co? Jo aha, on je řidič co čumí do telefonu nebo sleduje film superman co zareaguje vždycky správně a rychleji než radar tempomatu. A co když ta situace "lehce na hraně" dopadla jak dopadla proto, že to ten robot zadupnul? Že tam mohlo chybět pár centimetrů, pár desetin sekundy. Čímž nechci tvrdit že to tak nutně bylo v tomhle případě ale nehody s tímhle scénářem jsou bohužel každodenní realitou.
A k tomu závěru, pokud by ta mamina jela za tím kamionem, je v praxi úplně jedno jestli to zadupnul kvůli tomu že robot nepochopil nebo proto že z auta vpředu spadl soustruh. Pokud nebude tak daleko aby s tím něco dokázala udělat, jde svýmu problému naproti. Což je bohužel smutná realita našich silnic.

S.
S.h.I.t.
15. října 2022, 18:20
4

Ridic za sve jednani, na rozdil od toho systemu, nese odpovednost. Takze jestli to ma blbe vyhodnotit system, tak v pripade, ze udela chybu a zpusobi problem, chci jako ridic byt z obliga a bez odpovednosti - at to teda s plnou paradou odsere vyrobce auta.

Honza Hamster Křeček
17. října 2022, 18:18
0

To je jeste jiny problem, totiz ze ridici s asistencnimi systemy neumi pracovat a chteji po nich bud vsechno nebo nic. Jenze asistencni system je jen asistencni, ze…
Spousta lidi treba nadava, ze adaptivni tempomat ma dlouhou prodlevu, nez opet zacne zrychlovat (kdyz treba auto pred vami uhne). Ale ten tempomat jim nezakazuje pridat plyn manualne, ze ne?
To neni autopilot. Je to jen tupa asistence, ridit musi ridic (a odpovednost jde taky za ridicem)

S.
S.h.I.t.
17. října 2022, 19:00
0

Jenze krizovy brzdeni nepreperes. Tempomatu klidne pridas plynem nebo uberes brzdou, line assist taky na volantu pretlacis, ale jak ti nouzovy brzdeni hrabne po brzdach, neudelas vubec nic. Nemas zadnou moznost to pretlacit. Brzdy nepovolis, neodblokujes. Proste jen cekas, jak to dopadne a doufas, ze dobre.

martin_100
15. října 2022, 09:37
10

Proč si stále po staru pro zábavu hledáte partnerky/partnery a souložíte s nima? Vždyť máte ruce a ulevit si můžete sami. Nemusíte přece chodit na rande, usilovat, dvořit se, nadbíhat, lichotit, nosit kytky a pak dělat ty namáhavý upocený pohyby. Máte ruku par minut a para upustěna. Bez namahy a tak jak to mate radi.
Stejně tak přece nemusíte namahavě řídit, soustředit se a přemejslet nad jízdou. Auto to přece uděla za vás a líp....

reagovat
briza
15. října 2022, 11:25
10

Už Karel IV kdysi tweetoval, že šu_ání je hlavně pro ty, co se neumí pořádně vyhonit...

martin_100
16. října 2022, 13:41
1

A Komenskýmu je přisuzován citát:
"Nežli se píditi za ženami hampejznými, lepší jest plodníkem svým dvakrát týdně řádně zatřásti."
-
Komentář upraven 16. 10. 2022, 14:56:45

Woyta
15. října 2022, 10:51
11

Problém je i opačného rázu . Spousta řidičů spoléhá na asistenty že je vytáhnou z pruseru. Takže se nevěnují řízení nebo jezdí výrazně rychleji. Důsledkem je zvýšení počtu nehod v nízkých rychlostech a ty tragické jsou tragičtější. I když by počty mrtvých při zvýšené tuhosti aut a hromadě asistentů měli klesat. Stále častěji se řidiči vymlouvání na to, že auto udělalo něco co nechtějí. Moje zkušenosti s aktuálními asistenty, jsou takové, že mi málem způsobili několik nehod. Nejvýraznější to bylo v Japonsku kde je spousta ostrých zatáček. Takže každou chvíli auto zaduplo brzdy, což je problém, když za vámi jede další auto. Uznávám jen dva asistenty. ABS a protikluz. Protikluz jen protože , když někomu půjčuji auto, tak málokdo má zkušenosti se RWD. Raději budu jezdit pomaleji a mít k autu respekt, než jezdit s autem co bude maskovat mé řidičské chyby a budu muset hledat asistenty, zda nevyvadeji nějakou neplechu. Nikdy to nejde naprogramovat dokonale. Vždy bude existovat situace se kterou se nepočítá. Tohle platí i pro automatické řízení.

reagovat
martin_100
16. října 2022, 14:57
0

Ámen !!!

briza
15. října 2022, 11:24
9

Abych tak citoval chlapce z Moviezone "je to hezký, ale k hovnu". Osobně tomu prostě nevěřím. Ano, v ideálním světě to bude fungovat bez problému, jenže v ideálním světě bych mohl sežrat kilo Haribáků denně, aníž bych přibral jediný gram nebo bych se nemusel koukat na desítky tisíc komoušů, nácků, kolaborantů a další pakáže, jak defiluje na Venclu. Nic z toho se ale neděje a dokud všechna auta na silnici nebudou komunikovat přes nějaké společné rozhraní, používat to jednoduše nebudu. Nemusím k tomu vymýšlet nějaké sofistikované testy, na nichž bych potvrdil, že to nefunguje. Úplně totiž stačí, když to občas zapomenu vypnout. Jako třeba když jsem onehdá jel Prahou, konkrétně zde https://mapy.cz/s/mehusejalo Jel jsem z Vratislavky do Vyšehradské a přejížděl koleje v místě bodu. Rozjížděl jsem se ze semaforů, takže jsem mohl jet 30km/h? Možná trochu víc. Před kolejištěm je vyjetý takový menší hup. Vjel jsem do něj a jak se ponořil předek, front assist evidentně došel k tomu, že je tam nějaká překážka a prostě mi to auto zahamstnul. Kdyby za mnou někdo jel, nemá absolutně šanci s tím něco udělat a byl by u mě v kufru. Velice zábavné taky bylo, když jsem zapomněl vypnout line assist a auto, co jelo přede mnou začalo najednou brzdit a cpát se k levé straně. Expert chtěl odbočit, jen se jaksi neobtěžoval dát předem blinkr. Tudíž jsem se mu vyhýbal a bylo vskutu velice zábavné, když se line assist chytil čáry, žačal mě cpát zpět do pruhu a kolizi vstříc. To bylo přímo k popukání. Naštěstí není těžké ho přeprat, ale ze situace, která se dá normálně vyřešit a přejít jen s poznámkou, že odbočující je kokot, se rázem stala menší krizovka a sedět v autě třeba nějaký čestvý nebo sváteční řidič, mohla z toho být bouračka. Ať si každý samozřejmě používá asistenty dle libosti, ale já ocením hlavně to, když se dají trvale vypnout. Ke štěstí mi úplně stačí normální tempomat.

reagovat
Frankie
15. října 2022, 16:06
2

Zajímavé zážitky. Já měl podobné s adaptivním tempomatem v Honde CR-V. Předjíždíme v levém pruhu v mírně zatáčce kamion a tempomat náhle začal brzdit, naštěstí to jde přerušit přidáním plynu, ale mazec. To se pak člověk nedivím, že čím dál častěji na tzv. mávnutí motýlích křídel náhle zastaví celý levý pruh dálnice.
Za mě tedy stačí ABS, ASR, klasický tempomat, automatické stěrače. Případně automatické světla, ale i tam je potřeba občasná korekce.

Ha
Hansoff
17. října 2022, 12:37
1

Ty automatický světla jsou výborný příklad a v současném počasí aktuální. Ještě v 9 ráno mlha a polovina aut na DRL. Proč? Ono se to nerozsvítilo! Dost často to funguje až to člověka ukolébá k nepozornosti a potom se nestačí divit. Nastartuju na dvoře auto, světla se rozsvítí a když vyjedu za město, najednou si všimnu, že už světla nesvítí. Mlha pořád stejná, ale na dvoře byl asi větší stín...

briza
17. října 2022, 16:30
0

Je fakt, že svícení je fakt kapitola sama pro sebe. V noci narvaný ledky v parabolách a k tomu puštěný mlhovky, abysme mámo jakoby hlavně dobře viděli a v mlze denní svícení. To je fakt na přesdržku. Nehledě na to, že snad na všech autech se to dá SW zapnout, ostatně i já si to udělal. Mimochodem. Mimochodem skvělý lifehack na detekci rozsvícených světel je android auto a nastavení automatického přepínání nočního režimu map, které se řídí právě rozsvícenými světly. Předpokládám, že s carplay to bude fungovat podobně.

Karel TB
15. října 2022, 11:37
7

Adaptivní tempomat jsem se naučil používat. Na dlouhé dálniční trasy super věc. Pokud můžu povžovat 2 roky starý golf za soudobé auto, tak sorry, ale fantomové brždění to umí taky. Prostě musíš přizpůsobit jízdu, aby jsi ho nedostal do situace kterou nepochopí. O starší Scale radši aani nemluvit.
Hlídání jízdních pruhů kdekoliv, mimo dálnice a fakt hezké jedničkové cesty víc prudí, než pomáhá. Takže jakýkoliv výlet mimo okolí větších měst znaméná ten krám vypnout (a nechat tak, protože easy tlačítko na to není).
Automatické parkování jsem neměl možnost zkusit. Může to být fajn pomůcka, ale parkovat prostě řidič musí umět. I piloti dopravních letadel musí umět pilotovat, i když většinu letu za ně odřídí automat ( a je pravda, že efektivněji).
Naprosto pochopím, že když si někdo půjčí auto třeba na stěhování, že bude mít problém. Ale s osobákem musím umět zaparkovat, stejně jako se musím vejít do zatáčky a zabrzdit na čáře u semaforu.
Univerzální asistent tu je už dlouho - Taxik, nebo autobus. Buď řídím, nebo se vezu.
Takže:
Stejně to nefunguje:
Funguje to přesně tak jak má, ale jak konkrétně to fachá a jaké to má limity, BFU vůbec netuší
Může to být nebezpečné:
Ano může, já jsem řidič, musím znát jak to funguje a jaké to má limity abych to mohl bezpečně užívat
Sahá mi to do řízení:
Ano, od toho to tam je.
Já jsem přece řidič:
Ano, a jako řidič jsem zodpovědný, takže já chci mít kontrolu. Úředník, ani vývojář mi pojistku ani opravu nezaplatí.


reagovat
So
Solii
15. října 2022, 11:47
9

Další blog ze života člověka z pražského satelitu :-). Věřte mi, lidi žijí i jinde. U nás v Jižních Čechách je ti elektromobil úplně na nic, a nejmíň 15 let nebude. A na zdejších zakroucených okresních silničkách, kde jsou paradoxně pěkný asfalty a čáry namalovaný, jsou ty asistenti, speciálně hlídání pruhů, vyloženě nebezpečný, zvlášť ten ve Škodovkách. Opravdu, přijeďte se někdy podívat ven z Prahy.

reagovat
yellec
16. října 2022, 21:58
0

Před pár týdny jsem se vrátil od Lipna, byl jsem tam na motorce, pár dní v penzionu a nechápu jak se vám povedlo tam mít silnice v tak pěkným stavu. S trochou nadsázky stačilo zabodnout naslepo prst do mapy na pěkně zakroucenou silnici a byl jsem v motoráji. Nechcete nám na Jižní Moravu pučit pár bývalých hejtmanů ať to ty naše kretény naučí? PS: Sorry za off topic. :-)

So
Solii
18. října 2022, 13:33
1

No je to tak, a není to jen okolo Lipna, víceméně máme nový asfalty skoro všude. Prý je to zásluhou vedení kraje v době krize 2008-11, i v této době stále pracovali na projektech, pak peníze byly a připravenej je čerpat byl Jčk. Ale na druhou stranu je to taky peklo, už 8 let neustále jezdím po nějakých objížďkách... :-D

Karel TB
15. října 2022, 12:03
2

Ještě bych doplnil, že:
ŘÍZENÍ NENÍ SAMOZŘEJMOST - řidičák není formalita, asi nastala doba učit se povinně rozumět asistentům, správně je používat a znát zodpovědnost. Nebo zavést řidičák skupiny S - spolujezdec?
ŘÍDIT VÁS NIKDO NENUTí - mimo Pha, Br, Ov, Ol, HrPr je to sice životní nezbytnost, ale když to neumím, tak se to prosím naučím, nebo se na to vy....u. Uleví se všem.

reagovat
Honza Hamster Křeček
15. října 2022, 12:38
0

Naprosto souhlasim. O to vic me prekvapuje, ze autoskola zamrzla nekde v devadesatkach a nejvic hi-tech vec, o ktere se tam clovek dovi, je mozna ESP. Ale jen mozna.
Malokdo umi asistenty spravne pouzivat a spousta ridicu, kteri se povazuji za machry v oboru, je dokonce hrdych, ze je vubec nepouzivaji. A naopak jsou hrdi, ze umi radit s meziplynem a dvojitym vyslapovanim spojky, coz je vedomost v modernim voze uplne k hovnu…

Karel TB
15. října 2022, 13:01
8

Zrovna u mýho auta se ty meziplyny musím naučit, k hovnu to není, ale do autoškoly to nepatří a u novýho iEkoInqlusivicu ti to k ničemu nebude, to je jasná věc.
Já proti těm asistentům vlastně nic nemám, ale vadí mi způsob, jak to vnucují.
U kdejakýho auta se pořád drží úplně zbytečné tlačítko ESP off. To by člověk jednou za čas klidně hledal někde v menu, když jdu prasit, tak se na to nachystám. Naopak, auto brzdu a line asista vždycky potřebuješ vyřadit na základě aktuálních okolností, a nemáš čas hledět někam do menu. Používal bych to víc, kdyby to šlo takhle rychle zapnout/vypnout. Pokud kvůli tomu musím zastavit a hledat to, tak to prostě vypnu před jízdou a už to nezapnu. Stejně tak default on, proč?! Pokud jsem to vypnul, tak asi vím, proč!
A co mě sejří nejvíc je to dobroserství, že ti to tam prostě dají, vypnout se to nedá, ale jak to funguje se nedočteš ani v návodu. Pohybuju se i v letectví, a tohle je přesně ten mechanismus, na který dojel B737max.

Honza Hamster Křeček
15. října 2022, 13:04
0

Souhlas. Ostatne pristi tyden se tomu budu venovat v testu jednoho jinak velmi povedeneho vozu…

Woyta
15. října 2022, 13:16
2

Přirovnání k letadlům je na místě. V každém autě ten systém funguje trochu jinak, takže univerzální školení nebude ůplně ideální. Takže typové zkoušky na auta podobně jako u letadel? Nedělalo teď IIHS testy asistentů? Dost jich selhalo když podmínky nebyli stejné jako při crash testech.

Karel TB
15. října 2022, 13:30
0

I kdyby měla všechna auta stejný systém, stejně se budou chovat trochu jinak, stejně, jako každé brzdí a zatáčí jinak. Ale logiku ty systémy mají vesměs stejnou.

Pochtli
15. října 2022, 13:42
0

Co nechápu, tak je nepoužívání tempomatu. Jak to jde, hned zapínám. Kdo se bojí pokut, nastaví 53 a jede bez hlídání rychlosti. Na dálnici též opruz držet plyn, na zabití zvlášť peristaltici (chvíli 110, chvíli 150). Škoda, že ten adaptivní nefunguje i při cukání v zácpách.

reagovat
PepaSFI
15. října 2022, 14:04
2

ono to u některých aut funguje i na to pocukávání, jenže se to jaksi musí potkat s další výbavou. S fofrklackem to skamarádit nejde.

Pochtli
15. října 2022, 14:49
0

U dražších aut "v plné" s automatem to asi funguje..

Trinom
15. října 2022, 15:01
2

Jo, housenkový pohyb po dálnici je vyloženě k vzteku. Na to je adaptivní tempomat pecka.

beastar
15. října 2022, 15:03
1

Určitě u 7er třeba už to umělo před deseti lety kolony :)

PepaSFI
15. října 2022, 15:14
0

housenka na dálnici je k vzteku ale lepší je ta stojící. Kolona se šine, pak se zastaví, třeba kvůli semaforu, stojíme, čekáme, hurá už se to hejbe....tři metry a dál nic. To někde vpředu má někdo pocit že tam bude dřív, když tu mezeru před sebou o půl metru zkrátí. Ten za ním popojede taky, třetímu už se nechce, čtvrtý je nervní a natlačí se na něj, takže on se taky pohne a tak ta vlna pocukávání a proměnných mezer jde kolonou pořád dozadu jak mexická vlna stadionem.

Trinom
18. října 2022, 13:47
0

No však tohle je ta housenka. Kolísání rychlosti je light verze. Housenka se pohybuje přítah - stojí - přítah - stojí. Na dálnici to zpravidla vypadá tak, že minutu stojíš, pak 20 sekund akceleruješ na 80, na brzdy a zase stojíš.

krab
15. října 2022, 14:17
13

Na tomhle článku + komentářích co pročítám je jasně vidět, že nebyl dobrý nápad všechny ty asistenty postupně cpát do všech aut povinně. Zas dá se ale pochopit, proč to všechno jde tímhle směrem. Bylo zvykem, že auto bude s každým novým modelem nějakým způsobem lepší. Tím se myslí, že buď rychlejší, tišší a pak taky snazší na ovládání, s nějakou novinkou ve výbavě, se kterou se může výrobce chlubit atd ... a ono to takhle jde furt dopředu až jsou prostě některý fíčury těch aut reálně úplně k ničemu. K tomu se přidaly i věci čistě kvůli jakoby ekologii a dnešní nové auto je pro hodně motoristů vlastně kombinace těch vlastností a funkcí, které chtějí, ale i soubor těch, které nechtějí, ale jsou tam sériově a holt je buď nepoužívají, anebo to zkusí a pak uvidí podle toho jestli si na to zvyknou a přijde jim ta funkce dobrá nebo ne.

Sám mám auta prostě stará, takže mě tyhle věci moc netrápí. Když si náhodou někdy půjčím nové auto, tak se přiznám, že část funkcí vyzkouším, už když nějaký auto mám "otestovat" tak si to vyzkoušet fakt i musím, abych věděl, ale z těch vymožeností snad jedině občas použiju adaptivní tempomat. To se pro určitej typ tras docela hodí. Ale v reálu ani ten skoro vůbec nepoužívám, protože ne vždycky reaguje správně tak jak bych chtěl já, je to prostě naprogramovaný robot, člověk k tomu takhle musí přistupovat.

Co mě ale doopravdy naštve je systém, který se v tom autě fakt vypnout nedá anebo hodně složitě a po každém startování se to musí vypínat znova. To je prostě otrava.

reagovat
Woyta
15. října 2022, 16:38
1

Taky dost lidí některé funkce vypíná třeba nalepením černé pásky na čelní sklo. Jiné zase vytáhnutím pojistky. Něco omezit se úpravou. Ale zlikvidovat to nelze. I starý firmware v ecall bude B závada

Michal88
16. října 2022, 19:59
1

Jojo, takhle jsem u služebního Craftera likvidoval lane assist s front asistem. Tam mě to tak extrémně sralo a tak blbě se to vypínalo (přes ten jejich debilní maxidot), že jsem dal samolepku přes okno a bylo vyřešeno. Ale ono celkově je ten Crafter, co dělají s Manem tak sračkoidní auto, že tohle byla jen "třešnička na dortu."

beastar
15. října 2022, 14:59
3

Rád bych tu napsal, easy že všechny asistenty stojí za hovno. A skvělý petrolhead za volantem si vše vyřeší sám. Mám v současnosti jedno opravdu staré auto, pak relativně staré, docela nové a úplně nové. Z čehož ty dvě poslední opravdu vládnou takovou tou moderní klasikou. Často otravnou. Jenže a přestože si myslím že docela řídit umím.

A ano dokonce i zde popsané automatické brzdění mě několikrát taky lidově nasralo. Tak třeba nedávno na našem GLC zachránilo pár šrámů a moji náladu. Člověk prostě občas při takovém tom běžném denním ježdění nedává pozor. To si přiznejme, že v tom jsme všichni. Takže tyhle řekněme zásahy často pomůžou. Samozřejmě že asistent jízdy v pruzích mě pěkně štve občas. Jenže všude na světě nejsou tak hrozný silnice bez čar a vnitřním dluhem na infrastruktuře v miliardách.

Takže překvapivě ten asistent ve většině aut, co jsem si půjčil u nás ve fleetu. Fungoval dobře. Adaptivní tempomat nepoužívám prostě na to nejsem zvyklí. Když si to ale lidi zkusí často u toho už zůstanou. Parkovací asistent, nebo kamera prostě zejména ve městě ulehčuje život. A to parkovat umím logicky i bez něj. Vidím to na přítelkyni ta více méně auta bez asistentů vyjma autoškoly neřídila. A ne že by neuměla jezdit. Nedávno úplně v klidu řídila auto z roku 1994. Jen ty asistenty ji dodávají trochu lepší přehled o situaci, jistotu.

Takže fakt zase generalizace nefunguje. Je to jak popsal Krab. Mě taky vadí 60x za týden vypínat start stop. V autě bych ho nechtěl. To stejný třeba autohold. A pokaždý to řešit. Problém je to, že nám to tam dávají i kdybychom nechtěli tak to máme. O eko rádoby věcech typu filtr pevných částic, adblue hovna atd. To raději mlčím to už je jiná debata.

Co mám rád:
Asistent světel, natáčení, přisvícení, auto dálky, auto denní, noční režim.
Takový ty všelijaký chytrý klimatizace s čištěním vzduchu v autě.
Kamery a parkovací asistenty
ABS, ESP
.... Zbytek nemusím mít...

reagovat
Karel TB
15. října 2022, 15:22
0

světla, kameru a klimu jsem tedy vůbec nepovažoval za topic toho článku. Ty jsou cajk, asi to bude souviset s tím jak píše dole Trinom, že to funguje.

PepaSFI
15. října 2022, 16:18
0

víš kolikrát už jsem v různých debatách slyšel jak je ABS úplně na hovno, že to akorát hrozně prodlužuje brzdnou dráhu.....obvykle od člověka co mu jeho škodověnka brzdí akorát na levý přední a přímá jízda připomíná rekreačního lyžaře. Sled obloučků protože řízení má vůli půl otáčky.

beastar
15. října 2022, 16:26
1

Jasně těžiště článku je trochu jinde. Taky nejsem nějak extra nadšený z některých věcí. Zejména v levných autech, kde to je často vážně nepoužitelné. Jen sem chtěl říct že většina věcí mě osobně vždy docela funguje. Jen se na to nedá spoléhat. A samozřejmě na prvním místě by měl být řidič a být si toho vědom. A vyzdvihnul sem ty asistenty které třeba nepoužíváme pro bezpečnost, ale v autě jsou. A pomáhají nenápadně denně. Vlastně až když nejsou, tak člověk zjistí že to může být benefit.

A k té bezpečnosti to bych navázal na PepuSFI. Jako často lidi znají třeba abs, případně nějaké další věci. Buď z nějakého starého auta, kde jsou nedostatky. Nebo prostě neznamená že když příklad.. je blbý Lane assist v XC90, tak stejně špatný je v GLC. Navíc ne všechno funguje všude stejně a nezávisle na sobě.

Karel TB
15. října 2022, 16:30
1

Nevim, proč do toho motáš ABS. Nebo technický stav auta. Moje zkušenost vychází ze služebáků a v jednom případě z 2000km roadtripu s autem od Herzu (taky pracovně). Ani jedno z toho není vyjetá vrána.

Karel TB
15. října 2022, 16:35
2

ABS byla reakce na Pepu.
Hele je fakt, že všechno co jsem s touhle kosmickou technologií řídil bylo koncern. Třeba jinde je to lepší.
Co se týče ABS, pokud to tam bylo, nkdy jsem neměl problém, ani u fakt starých aut. Nejsem takový kmet, abych si to pamatoval, ale přijde mi, že ten antiblok vypustili až byl vážně neprůstřelnej. Narozdíl od dnešních vychytávek, které připomínají field testy na zákaznících.

PepaSFI
15. října 2022, 17:35
-1

já tím chtěl říct že svět je plný hospodských mudrců a to platí i pro automobilní novináře, kteří často papouškují klišé co někde pochytili. Nechci tvrdit že něco by nemohlo fungovat líp ale často jde o věci které běžně v praxi téměř nikdo nezachytí. Moc mě baví jak některým vadí že furt musejí vypínat ESP. To jako někdo fakt při hrkání do práce, v koloně přes město, nebo na výletě s rodinou, má problém s tím že ho to nechce pustit trošku líznout? Taky je to statistika. Milion lidí řekne jak ho auto naštvalo když mu udělalo něco co nemělo ale nikdo neřekne že se ráno třkrát polije kafem při bloncání po fejsu když mu ten robotickej blbec v brzdách zachrání nárazník, zuby a ostudu.
To ABS se samozřejmě taky vyvíjelo, dnes je to vlastně součást všech ostatních systémů ale i ten původní vlastně neměl zásadní nedostatky. Snad s výjimkou některých velmi okrajových situací a i tam většinou šlo o nepochopení funkce. Což často platí pořád. Mě osobně na ABS vadí jedna věc, totiž že se dodnes nikdo nesnažil oddělit to od řidiče. Tím mám na mysli tu odezvu, to rachtání do pedálu které může řidiče překvapit a přimět ho přestat brzdit.

Woyta
15. října 2022, 23:37
0

ABS je taky asistent. Ty staré byly například pomalé, měli málo čidel a neuměli odblokovat jednotlivá kola. Mám zkušenost, že mi auto z konce devadesatek vyřadilo brzdy, když jsem potřeboval prudce brzdit a pravé přední se dostalo do kaluže. Nebylo to příjemné. Druhý den už bylo trvale odpojeno.

PepaSFI
16. října 2022, 10:27
0

tak a jsme u toho. Co by se asi stalo v té samé situaci bez ABS? Silně by to brzdilo levou stranou a pravá by klouzala. Buď by to šlo bokem nebo do hodin a kdovíkam a kdoví do čeho. Nebo bys musel, stejně jako to ABS polevit na brzdě a řešit to řidičsky. Dokázal bys to uřídit? No dobře, možná jo, ale dokáže to 90 procent běžných řidičů? Já jezdil většinu svého řidičského života bez ABS, troufám si říct že o tom něco vím. Ale se stejnou jistotou musím říct že fakt netuším jestli bych to uřídil v krizové situaci. Mám vyzkoušeno a natrénováno, že na sněhu a ledu zabrzdím kontrolovaně dřív než když to zadupnu do ABS. Ale kdybych fakt potřeboval nouzově brzdit, nejspíš bych to prostě zašlápl a věnoval se řízení..

Woyta
16. října 2022, 10:46
0

Bez ABS jsem jezdil dlouhé roky. Co by to udělalo? Kolo by se na chvíli seklo, možna by to táhlo ke straně ale jakmile by bylo kolo z louže tak by se učinek opět vyrovnal. Musel bych povolit brdu? Možná. Rozhodně bych tam ale neseděl za volantem, s pedálem na podlaze a BEZ BRZD!! Jak jsem psal. Bylo to staré ABS s příšernou dobou a způsobem reakce. Druhý den bylo odpojeno a několik roků jsem tak jezdil. Občas jsem sice kolo lehce bloknul ale už se mi nestalo že bych nebrzdil. Proti současným ABS nic nemám ale tyhle staré byly občas na zabití.

Karel TB
16. října 2022, 10:52
1

ABS mě JEDNOU taky pořádně vypeklo. Jednou za cca půl mio km.
Že to vibruje pod pedál je věc, kterou není problém zkusit, a pak už to člověka nepřekvapí (aspoň ne tolik).
Naprotitomu tyhle asistenty o kterých je řeč mě zhusta na_erou ještě než se vymotám na dálnici, kde pro mě teprv začnou být užitečné.
Co se týče toho nouzového brždění ve městě je to tak 1:3. Na jeden případ, kdy se mohlo něco stát připadnou 3, kdy se nic nedělo, ale ten za mnou je good driver, že byl ve střehu. To chceš?
Třešinka je ta část o zopovědnosti, zejména ta nejlepší, kdy za nehodu může vždycky ten vzadu...

Karel TB
16. října 2022, 11:07
0

Stalo se mi tohle: Rover 400 trpěl na na únavovou trhlinu rejdových čepů. (dneska už to vím :D). Když jsem s tím mým kroutil nějaký 350 000 km, tak na okresce v nějakých 90km/h+ došlo při přejezdu přes horizont k odlehčení kol, a při následném propružení při návratu k běžné gravitaci došo k nevyhnutelnému. Levé přední to vzdalo, ale zůstalo ve svém závěsu, bez rejdového čepu vytočené o 90°, zaražené v podběhu. Kolo na štorc se moc netočí, ABS si toho všimlo a podepřelo mi brzdu (všechny 4). Měl jsem čerstvě přezuto, tak mě napadlo, že jsem to blbec špatně dotáhl a vyhlížel jsem kde mě nešťastné kolo předjede. Neuvědomoval jsem si, že volantem si můžu točit jak na pouti, světe div se!, ani ručí brzda v normálním provozu moc neubrzdí... Zkrátím to, jelikoš tu dneska píšu kecy do debaty, tak to zřejmě dobře dopadlo, nahodilé třecí účinky chromého Roveru se potkaly s trajektorií silnice a auto i přes mírnou zatáčku zůstalo po nějakých 100m stát na silnici. Přesto jsem ABS neodpojil, místo toho jsem vytáhl pár stovek navíc a nechal vyměnit komplet čepy i na té straně co to přežila.

MB
MBMB
16. října 2022, 11:31
1

Tam nejspíš musel být ještě nějaký jiný problém, který ty brzdy vyřadil. I ty nejstarší ABS byly tříkanálové, tj. individuálně ovládané každé přední kolo a zadní kola společně. Zablokování jednoho kola v principu nezpůsobí, že by ABS znemožnilo brzdit dalším kolům.

Trinom
15. října 2022, 15:06
10

Je to jednoduché - pokud budou asistenty sloužit a spolehlivě fungovat, tak je nikdo vypínat nebude. Dokud budou generovat nebezpečné situace několikrát za jízdu, je naprosto pochopitelné, že je ridič radši vypne, any se nemusel kromě jízdy starat ještě o trpaslíky.

reagovat
bitner
15. října 2022, 18:27
4

Na tech supr asistentech mi vadi tyto veci.
1) Je to POVINNY vole
2) Kdyz uz je to vole povinny a musim si v novem aute priplacet za veci, ktere nechci/nepotrebuji, tak at se to aspon kurva da vypnout for good. Ne ze to po kazdym skytnuti musis znovu 15 minut vypinat
3) Ne, opravdu si nenecham pomoct, kdyz o to nestojim, to z duse nenavidim obecne.

Aneb "Neuved me v pokuseni, trefim tam sam."

reagovat
ro
rock
15. října 2022, 18:33
6

Vadí mi, že je mi to nuceno. Pro to, abych to bezvýhradně a napohodu přijal, by stačily dvě banální věci:

- aby to zůstalo vypnuté, když to jednou vypnu (a samozřejmě vice versa)
- abych to nemusel kupovat, když to nechci

Tím by mohla být celá debata o této záležitosti vyřízená.

Mám občanku, mám volební právo. Jsem snad dostatečně příčetnej na to, abych se rozhodl, jestli tu věc chci mít a jestli ji chci používat. Jestli se společnost bojí, že jsem bez těchdle udělátek na silnici nebezpečnej, tak proč mi umožnila získat řidičák?

reagovat
to
tomaass2
15. října 2022, 18:51
-1

Já bych nezatracoval všechny asistenty v žádném případě - ABS, ESP, TCS, bez toho si auto už nějak neumím představit. Když jsem naposled řídil silnější zadokolku bez toho, tak to skončilo dost neslavně :D

Mrtvý úhel jako info v zrcátkách? Super věc. Hlídání zadních rohů při vycouvávání z parkovacího místa taky.

Adaptivní termpomat, se kterým se váže i info o bezpečné vzdálenosti - taky fajn. Ten bych klidně v autě mít mohl (mám jenom klasický).

Lane assist na dálnici - paráda, ale ať to jde mimo ni vypnout nějak jednoduše. U nás v Sudetech věci jako čáry na silnici moc neřešíme (myšleno: nemáme). Mám to na volantu na 2 kliky a jsem spokojen.

Mám ale špatnou zkušenost právě s nouzový brzděním a s automatickým přepínáním světel - umí se to "leknout" reflexní značky a zhasnout. Matrix LEDy třeba nových octávek reagují občas pozdě, nebo divně. To mne docela přijde jako neodladěná blbost, která musela být při testech vidět. Ale jinak třeba jejich natáčení - jak jsme mohli jezdit bez toho?

Přesto všechno bych ale řekl, že pro běžného řidiče, nebo ty horší piloty, jsou všechny asistenty výhoda, obzvlášť lane assist... :)

reagovat
Holofaust
15. října 2022, 19:24
2

Tvl napřed óda na předohnanej bavorák a teď toto.
Pokud asistenční systém způsobí nehodu (např. automatické parkování kvůli sw chybě nacouvá do auta), kdo je za to zodpovědný, lempl polskej programátor ze škodovky, nebo já jako řidič...
Front assist i u O4 stále stojí za hovno a zadupne ti plný brzdy když auto vedle tebe odbočuje doprava. Kamioňák co jede metr za mým kufrem automaticky mění trencle...
Parkovací senzory, které mi kvůli stéblu trávy nebo blbýmu obrubáku natvrdo zadupnou brzdy div se z toho neposeru, ne, díky...
Svěřit svůj život do rukou blackboxu, o kterým nevím co udělá v krizi (třeba se ESP pere s mým kontra a najednou je auto z přetáčivýho nedotáčivý), a ještě v případě průseru za něj být odpovědný sám, ne, děkuji nechci. Adaptivní tempomat, udržování v pruzích, pokud vidím že funguje tak nevypínám, ale ani ta zasraná čtyřková ovce neumí tolerovat jiný projetí zatáčkou než uprostřed mezi čárama....
Jestli to jinde běžně funguje líp, tak by někdo v boleslavi mohl vytáhnout hlavu z prdele a konečně s tím něco udělat....

reagovat
Michal88
15. října 2022, 19:48
1

První věc, co mi na asistentech vadí - je to povinný. Je jedno, co je to za auto, za řidiče, prostě narve se to všude. Narve se to holce, co má ještě mokrej řidičák i pilotovi rallye v normálním autě. Do supermini i supersportu. U supersportu se to v ceně ztratí, byť je to i vypínatelný, ale u supermini? Když chce někdo extra levný auto bez asistentů, tak nemůže, protože když to bylo dobrovolný, tak se asistenty nechávaly platit hlavně od těch, co ho chtěli. Když ho budou mít všichni, tak automobilka rozmělní náklady, ušetří na skladovývh položkách, ale zdraží "cena od...".

Druhá věc, díky tomu se řidičák stává formalitou. Důležitý je znát předpisy, ale řídit? Vem čert, řidičák se dá každýmu a už není moc vidět takový to, že táta/máma/děda dělali dětem aspoň chvíli instruktory a naučili je jezdit. A tak "proč se zdokonalovat v řízení, když mám asistenta". To, že je to asistent a je k hovnu, když vyplašená holka dostane drobnýho šmejra na náledí, pustí volant a zavře oči, protože jí nikdo nedal školení s praktickou ukázkou, jak se chovat.

Další věc, dost často se tím ojebávají jízdní vlastnosti. To, co si dovolím s 25 let starým XM, které má jen ABS, si nemůžu dovolit s 12 let starou C5 s ESP a dalšími kravinami. A když se o to snažím, hned mi ustřelí prdel a začne mi do toho kecat ESP. To, že když se plašan vyleká a pustí volant nebo dupne na brzdu, situaci jen zhorší, to je věc bohužel běžná, ale proč se učit řídit, mám v autě asistenty. Dobře to bylo vidět na škole bezpečné jîzdy. Málo lidí, co už nějaké zkušenosti měli a chtěli by se zdokonalovat a hodně těch, co měli třeba nehodu a až ta je dokopala k tomu se nějak zlepšit. K tomu třeba na kluzných deskách první reakce krom kontra šlápnout na brzdu místo toho jen pustit plyn a šlápnout na spojku.

A to nemluvím o tom, že je to jedna z věcí, co přispívá k větší váze auta a fyziku neokecáš.

To, že start-stop nebo aktivní hlídání jízdy v pruzích je otravný, jak svítiplyn je věc jiná, ale pro mě taky důležitá. U C5 naštěstí není a u služebního Mastera 2017 se ještě přemýšlelo a je na mechanický tlačítko, nemusím to hledat v displeji.

reagovat
Michal88
15. října 2022, 19:52
0

Jen bych ještě dodal k té škole smyku (kurz bezpečné jízdy), že většina byla v těch moderních autech s asistenty, kde bylo vidět, že i blbá reakce neznalého celé auto rozhodí a situaci to podstatně zhorší. Já tam tenkrát několikrát byl s nejstarším autem ze všech (tenkrát mělo XM 12-15 let a bylo suverénně nejstarší).

Michal88
15. října 2022, 20:06
0

A jen bych dodal, že mluvím především o bezpečnostních a eko asistentech jako front a lane asist, esp, start/stop... Z toho jsem ochoten vítat akorát abs, protože ač na určitých površích má delší brzdnou dráhu, tak je auto aspoň relativně ovladatelný, byť třeba já už mám reflex, že jak začne abs kopat, mírně povoluju pedál, aby bylo auto ovladatelnější (reflex z denního auta, co o abs slyšelo akorát od lépe vybavených verzí).

Co do komfortních asistentů, tam to nebývá obvykle povinný a tak když mám možnost, rád si vyzkouším, ale obejdu se bez toho. Co mě ale sere, tak dotykáče a celkově ubývání tlačítek a dalších mechanických prvků, protože bezpečnost a podstatně větší složitost.

sheogh
15. října 2022, 20:53
0

Ale saha, VW T-Cross z pujcovny me vzdycky skubnul zpatky, kdyz jsem se vyhybal dire, nastesti byl z pujcovny. Ten lane assist se po kazdym startu zase zapnul.

reagovat
Mechanik
16. října 2022, 10:06
2

Koukám, plodná diskuze, souhlasím s důvody proč asistenty nepoužívat a vypínat, taky je ve svém autě nechci.
Já ale velký problém vidím v tom, že pokut auto asistenty má a uživatel je vypne, v případě nehody za to bude potrestán. V opačném případě, pokut nehodu způsobil asistent, jste za to potrestán též. To mi přijde zásadní legislativní rozpor a celé je to špatně.
Koupím si nové auto, zaplatím za plno blbostí který tam nechci a ještě za ně prebiram plnou zodpovědnost bez možnosti jakékoliv volby. Děkuji, nechci!

reagovat
XT
XTad
16. října 2022, 12:07
4

Zkusim odpovedet na dotaz z clanku. Hlavni duvod odmitani asistentu je jejich nevyzpitatelnost. Funguji treba tisice kilometru spravne a najednou udelaji chybu, aniz by bylo jasne proc. Myslim, ze ani samotni programatori uplne nevedi, jak to funguje a co vsechno muze system mylne vyhodnotit. Auto se tedy chova mene predvidatelne a mene konzistentne.

A stale se to deje pomerne casto. Predstava, ze "dneska uz to maj vychytany" muze panovat mezi uzivateli spickovych aut, ale asistenty v autech, kam byly nacpany jen aby dostali 5 hvezdicek nebo se tim vyrobce mohl chlubit v letaku, poradne nefunguji. Lane Assist porad cuka s volantem, na neznacene silnici klidne posila do protismeru atd.

Vzhledem ke stari vozoveho parku se u nas situace jeste dlouho nezmeni, jelikoz vetsina vozu zadne asistenty (mozna krome ABS) vubec nema, tudiz je verejnost skepticka, jelikoz s nimi nema zadnou zkusenost a az si prumerny Cech konecne koupi ojetinu s asistenty, bude to ta prvni generace, co poradne nefungovala ani za nova, natoz po deseti letech, tudiz neduvera v asistenty jeste vzroste.

A v posledni rade, asistenty jsou mezikrokem k autonomnimu rizeni a zakazu rizeni aut lidmi, takze kazdy, kdo ma rad auta a rizeni, je bude odmitat uz jen kvuli tomu.

reagovat
martin_100
16. října 2022, 15:15
1

Krásná diskuze se tu rozvinula.
Inu jsem rád že na běžny ježdění aktuálně sedlam fabii junior po dědovi. Tak nějak mi zbyla a vlastně jsem za ní rád. Nemá to vůbec nic. Ani to abs.
No a auto pro radost je výbavou to samý akorát je o cca 15 let starší. A když mam nahodou tu cest svézt se s něčim novějšim tak nabývam pocitu, že tu 20 letou fóbii budu muset držet při životě jako kubánec :-D

reagovat
yellec
16. října 2022, 22:12
1

Služební Octavia IV a její Lane assist. Přiznám se návod jsem nečetl, takže pořádně nevím co tím pánové v Boleslavi mysleli. Pokud je to určeno primárně na dálnici, tak budiž, ale pak by neměl být defaultně zapnutý, protože všude jinde se chová naprosto debilně. Škube za volant tam, kde žádná čára není. Škube za volant tam kde je dočasné dopravní značení nalepené žlutou páskou. Pořád na mě pípá ať jedu v rozporu se zdravým rozumem a zákonem uprostřed pruhu. Lidi už tak jezdí hrozně a teď je ještě asistent bude učit ať jedou tak aby přes ně nebylo vidět. Grrrrrr.
Na druhou stranu protisrážkový radar mě za těch zatím 25kkm ani jednou nezašlápl brzdu (ťuk ťuk) a občas když jsem se zadíval na pěknou slečnu na chodníku, se ozval řek bych tak akorát. Mám ho nastavený na nejpozdější varování.

reagovat
Jo
Josephus
16. října 2022, 23:29
0

Stejně tak, jako mi před cca 6. lety vadila automatická ruční brzda, která se se mnou prala při každém zastavení, popojíždění a rozjezdu do kopce, a dnes jsem s tím ob dvě generace úplně v pohodě (ani o tom nevím, funkce plně odladěna), tak mi dnes možná vadí udržování v jízdních pruzích a automatické brždění s hlídáním odstupu (i když už ne tak moc, jako v zabijácké Octavii IV)... Je to nebezpečnější než rádoby Pražák na dálnici od 30km před Prahou... Pokoušelo se mě to také několikrát zabít a přesto jsem zatím živ a žádný ubohý nářek na tom nic nezmění! Také mi to připomíná turba v 80.letech, která byla super u závodního auta na dlouhé rovince, ale 930 Turbo byla prostě zabiják... A dneska v hospodě s rukávem v rozlitém budvaru a žvýkačkou ve vlasech vyšišláváme do nebes purisrickou V10 atmosféru s manuálem, ale u baráku si hýčkáme triturbo třípíst v automatu a chlazenými sedačkami a připojením na web ministerstva euroekoprůjmu.
Já neumím štrykovat, háčkovat, plést ani stavět komíny a tak se do toho neseru a buď oslovím někoho, kdo to umí, koupím kompletní službu s produktem a zárukou a nebo se do toho vůbec neseru! Před lety musel například řidič kamionu před jízdou kompletní zkontrolovat soupravu a chápat co má s čím souvislost, jak to funguje a jak to opravit...dnes se volá servisní technik na výjezd i kvůli výměně žárovky. A tak jsem nabyl dojmu, že řidičský průkaz už si člověk nemusí obhájit vědomostmi, znalostmi a praktickou zkouškou, nýbrž se to považuje za součást základního vzdělání a rozdává se v každém supermarketu k nákupu nad 500Kč zdarma (samozřejmě pouze s kartičkou s šesti nálepkami, protože 4 jsou již předvyplněné). Prostě jiná doba, host vyhazuje vrchního a ještě si na to ten ubožák stěžuje, že to nejde automaticky šifrovaně, anonymně přes NFC a firewall Facebooku do Aplle Car Play skrze VPN. ????????

reagovat
bkralik
17. října 2022, 09:42
3

Ty vole, tady (v komentářích) to je zase jako na přehlídce zvláštní školy. Honza Křeček sepíše pěknou úvahu, která nikomu nic necpe a spíš se ptá v čem to vadí sám, a tady
a) hned první komentář ho označí za agitátora a levičáka
b) další komentář co tvrdí "elektromobily si strč do pr**ele
c) komentář "proč bych šukal, když si můžu honit".
To jste se tady všichni zbláznili? Neřeknu nic proti kometářům typu "vadí mi, že mi to hejbe s volantem" nebo "vadí mi, že mi to brzdí samo". Ale tohle? Mi přijde, že všichni, fakt všichni tady mají debilní kecy jenom "z principu" nebo aby se mohli vyhranit proti evropské unii/honzovi/automobilkám. Nebo tady snad někdo před každou jízdou vypíná stabilizaci / ABS? Což je systém na který byste skoro všechny místní argumenty mohli aplikovat taky (hrabe mi to do řízení, v krizovce to může situaci i zhrošit, pokud nejsem schopnej řídit bez stabilizace tak mám jezdit autobusem a tak)...
Já proti asistentům nic moc nemám. Automatické brždění na parkovišti mi přijde super, lane assist v kombinaci s adaptivním tempomatem v golfu (nevímkterágenerace) mi přišel na dálniční cesty v pohodě. Jasně, nejsem šťastný z toho že to EU nacpala povinně, to se mi taky úplně nelíbí, ale za to ty asistenty přece "nemůžou"...

reagovat
PepaSFI
17. října 2022, 10:16
0

k tomu bych dodal snad jen, že by mě zajímalo, kolik lidí to strašně nebezpečný chování auta šlo reklamovat. Pokud to fakt jede blbě, tak jim to tam přivezu a spravte to. Né pane, to je tak normální. Není to normální, málem mě to poslalo pod kamion, já to tak nechci.
Jenže háček bude asi v tom, že tady jsou tři čtvrtiny nových aut firemní flotily a přece nebudu remcat, to by mi příště místo nový Oktávky nebo Kodikrákv dali volítanou bajadéru po šéfovi.

beastar
17. října 2022, 10:58
2

V několika bodech se jistě shodneme. Taky koukám že můj komentář jaksi zapadl a jeho vyznění je v menšině. Takhle mě zase už otravuje že se do všeho tahá politika, EU. Myšlenky že starší věci jsou super už z principu. Jenže velmi často nejsou. A ano pokud ty věci fungují, případně se dají vypnout nevidím problém. Možná protože mám rád od všeho něco. Moderní technologie. Zároveň ale nejčastěji jezdím pekáčem, který nebyl moc moderní ani když vyjel z fabriky. A ano s Honzou dost často nesouhlasím, protože jeho názory staví na jakési provokaci. Myšlence že když půjde s proudem, ale zároveň bude srát lidi, co nechtějí. Tak bude jakýmsi způsobem cool a in. Teda aspoň to tak vyznívá. Potom občas skutečně napíše blábol. A pokud dobře vidím píše hlavně věci od stolu. Těch skutečných testů dělá míň a míň. Každopádně někdo takový je tady potřeba.

Takže i když jsem určitě názory úplně jinde. Uznávám že jistá dávka jiného názoru je třeba. Aby byla vůbec nějaká diskuse.

bkralik
17. října 2022, 11:32
0

PepaSFI: To je docela pěkná poznámka - netuším jak to funguje třeba u Škodovky, ale u BMW se nám asi jednjou stalo (za 9 měsíců co jsem to dělal), že jsme měnili kalibrace ultrazvukových senzorů, protože v USA mají nějaké specifické tvary obrubníků a více lidem to začlo pípat/automaticky brzdit při výjezdech z garáží. Takže věřím, že pokud jde o nějaký specifický problém, tak stěžovat si automobilce/prodejci/ofikoservisákovi je správná cesta...

beastar: Jojo, s tvým komentářem souhlasím :) Mě jen šokovalo, když jsem po víkendu pustil dneska ráno počítač, co jsem tady našel. Tak jsem si musel ulevit...

Jimi
17. října 2022, 10:45
1

A co lidi, co jsou moderními asistenty nepolíbení, existuje na to nějaký návod, jak jezdit, co nedělat/dělat? Když už je to nevyhnutelné, smířit se s asistenty, bohužel. Stačí si dobře jenom nastudovat manuál k autu? Opravdu nestačí jen umět dobře řídit? Musíme řídit tak, aby asistenti nedělali krizové situace? Osobně se měl pocit, že to jede samo už někde na přelomu milénia. Někdy to ale na silnicích vypadá, jak parodie Top Gearu o řidičích Peugeotů v Anglii ...

reagovat
beastar
17. října 2022, 11:00
1

Poslední věta. Naprostý souhlas. Bohužel zejména ve městech je to tak v celé Evropě. Čím lepší auta tím horší ti kdo je řídí.

Be
Beran
17. října 2022, 10:45
0

Za me automaticke brzdeni bez vyhrad (120tis fabie 3, 40tis ovce 3 a cca 30tis ruzne jine koncerny). Ale jsem zvykly jezdit na bezpecny a vetsi odstup. A je to asistent, ktery se mi libi. Bojim se, ze jednou v noci prehlidnu neosvetleneho chodce/cyklistu a budou problemy.

ABS se mi libi. Na skoleni jsem zkousel auto s vypinatelnym ABS (bastl, zadne sw castecne vypnuti) a rozdil pri ovladatelnosti pri krizovem brzdeni je obrovsky. Potvrzeno uz drive favoritem v hodinach pri prudkem brzdeni :-D

Stabilizace za me ano. Jednou mi v citigu zachranila prdel (zasnezeny skopec ukonceny zatackou v kombinaci s mladickou nerozvaznosti).

Omezeni prokluzu pri rozjezdu je fajn. V jednom aute mam a v druhem ne. Pri odboceni doleva+prudkem rozjezdu na mokru je to prijemna pomoc.

Lane asist neutralni, nemam dost zkusenosti. Jednou jsem stal na pumpe at dofouknu gumy, protoze auto se chovalo divne. Az pak mi doslo, ze to je lane asistem. Ale mel by to byt "ucici se" asistent, takze casem si zvykne na styl jizdy. Co znam dlouhodobe uzivatele lane assistu, tak si to sedlo a jsou spokojeni.

Blind spot, hlidani zadku pri vyjizdeni pozadu z parkovaciho mista jsou v pohode. Mozna obcasna vyhrada k provedeni, ze to oslnuje.

reagovat
Bavoraczech
18. října 2022, 13:34
2

Ale no tak křéčo, tohle bych do tebe neřekl. Já to pocítil nedávno. Asistent jízdy v pruzích mě vychovává, jak mám projíždět zatáčky po vesnických okreskách. Tedy přesně středem pruhu, jinka se často leknu když mě to začne vibrovat a tahat za volant. Když potřebuji rychle předjet kamion, tak mi to vyhodnotí, že s ek němu blížím moc rychle a přibrzdí mě to. Za mě tyto asistenti použitelní tak možná na dálnici. Většina toho je naprosto zbytečná, jak tu někdo psal, na promo videích za testovaných podmínek to vypadá skvěle, ale v praxi to akorát negativně zasahuje do řízení a když na to člověk není zvyklý, může se i solidně leknout v zatáčce, což asi nepřispěje bezpečnosti a stejně tak třeba zpomalené předjíždění když to nečekám... A to nejezdím jako žádný velký dravec.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem