načítám data...

Nešťastná srdce, aneb; když se motor nepodaří

28. června 2020, 10:56 75 komentářů Jan Machač

I velké a zavedené značky semtam šlápnou tak nějak do nevoňava. Pojďme se podívat na pár příkladů...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

BMW S85

A začneme svatým grálem. Atmosférická V10 z M5 je mnoha lidmi opěvovaná za svůj charakter a BMW dostává pochvaly za odvahu takovou věc vůbec vyrobit a prodávat. Avšak katastrofické příběhy majitelů a motorů na kterých selhávají základní mechanické části z něj udělaly důvod, proč jsou ony M5 tak dostupné. Ale to není to nejhorší, je to motor do nesmyslu, holt se o něj musíte starat a pak se vždy nabízí ta pohádka o tom, že kdo chce opici, musí mít na banány. Mohli bychom to zde uzavřít, ale je tu problém. Ten problém se jmenuje LS7.

foto: Wikimedia commons

Ano, to je ten prastarý motor s rozvodem OHV, ventilovými tyčkami a objemem sedmi litrů. A tento "prehistorický" motor nejen že prý méně žere, což je nepodstatné, ale má také více točivého momentu v nižších otáčkách a je o celých 50 kilogramů lehčí, než ona V10. Takže vše, co zbude z jistě milovaného produktu z Bavorska je charakter. Stojí to za to? Nemyslím si.

Cadillac Northstar

Že zrovna amíkům se nepovede V8? No… Ono tak nějak po té ropné krizi, jak začali zuřivě produkovat předokolky, menší bárky a pak dokonce vozidla s nádechem "sportovní", tak v té době… V té době vznikl dnes již legendární motor V8 4.1. Jeho oficiálně-marketingové jméno bylo Cadillac High Technology. Motor byl slabý, zpožděný, nedodělaný a poruchový. Časem se chlapcům podařilo nejen zajistit, aby se motor točil, ale dokonce jej narvali naštorc pod kapotu všemožných Cacillaců a Buicků a Oldsmobilů a postupně z něj vykřesali celkem spolehlivou 4.9.

foto: Wikimedia commons

Ovšem to by to nebyl Generál Motoru, aby se z krizového vývoje nepoučil. Co na tom, že v té době produkovali nezničitelný smallblok a pracovali na jeho hliníkové variantě, která dorostla až kultovního statusu. Nene, Oldsmobile začal vyvíjet motor V8, který měl být celohliníkový, malý, se čtyřma vačkama… No prostě chtěli na zadku auta mít ten znáček 32 Valve. 

Samotný motor byl skvělým zážitkem. Ve své nejběžnější podobě produkoval z 4.6 litru mezi 275 a 300 koníky, krásně sametově se točil a při zabudování do Cadillaců své doby také velmi decentně, ale radostně bublal. Navíc frajeřinkou bylo, že pomocí vypínání válců a spoléhání se na velkou olejovou náplň Cadillac tvrdil, že Northstar umí ujet až 160 kilometrů bez jakéhokoli chladiva.

No není to super? No je to super! Sice bych málem zapomněl zmínit, že tento motor, tuto výkladní skříň Cadillacu vyvinuli u Oldsmobilu a neptejte se mě jaký je v tom rozdíl, když jsou to všechno značky General Motors, ale holt takový je rozvitý kapitalismus svázaný UAW. 

Jenže po čase začaly z Northstarů vypadávat šrouby hlav, což se potkalo s nepochopením u těsnění z pod těch hlav a celý motor na to většinou spolu s majitelem reagoval flusáním hnusu kolem sebe. Problém byl v nedostatečné pevnosti šroubového spojení a ani fakt, že už existují ověřené postupy, jak tuto závadu odstranit, nepomohl. Komu by se chtělo u dědkomobilů typu Cadillac DTS sundávat hlavy se čtyřmi vačkami, přepočítávat 32 ventilů a strachovat se, jestli někdo tuhle nástrojařinu neodflákne a nebude se problém opakovat.

Cokoli s Northstarem je tedy levné, což ale vzhledem k tomu, že je většinou zabudován napříč v nějaké té bárce dost o ničem. Jedině snad Cadillac XLR by stál za to, hrát si s hlavama, ale zase tu je ta Corvette, ze které vychází. Ta má smallblock a víc výkonu a vůbec, ten hranatý design za ty trable nestojí.

Jaguar AJ126 V6 

Když potřebujete downsizing, začnete zahazovat válce. Dosud pochopitelné. I GM kdysi vyrobilo 4.3 V6 z 5.7 V8 a docela to fungovalo i přes to, že V6 o devadesáti stupních není ideální řešení.

autor: James Lipman, caranddriver.com

Když jsem ale viděl, k čemu došel Jaguár, napřed jsem si myslel, že jde o aprílový žert. Oni prostě vyrobili blok pro V8 se dvěmi válci "zaslepenými". Pojďme si krátce projít pro a proti:

  1. Ušetřili na tom, že vyrábí jen jeden blok? Nikoli, bloky jsou různé.
  2. Ušetřili na tom, že mohou vyrábět klikovky na jedné mašině? Nikoli, jak rozměry, tak i počty přesazení nesedí, jde o zcela jinou geometrii.
  3. Ušetřili na tom, že alespoň sdílejí písty a ojnice? Nikoli, vrtání i zdvih jsou odlišné od výchozí V8.
  4. Ušetřili počet pohybujících se částí uvnitř motoru? Nikoli, museli jej dovybavit balančními hřídelemi.
  5. Ušetřila se hmotnost motoru? Děláte si srandu? Váží to dle Car and Driver asi o 22 kilo víc, než kdyby to mělo svůj blok.

Upřímně řečeno, nemusí to být hloupý postup. Sám bych ale nesnesl vědomí, že mám auto plné kompromisů jen proto, že se někdo nezamyslel. Byl bych otrávený z faktu, že místo toho, aby se někdo snažil vyrobit pro moji kočkovitou šelmu motor tak dokonalý, jak jen to jde, vyrobil místo toho “nej” něco, co šlo poskládat hlavně levně a podle KPI v korporaci.

A ač chápu, jak k tomu došlo, patří tento výrobek pomyslně na špici toho, co považuji v automobilovém průmyslu za základní současný problém: Věci se nedělají tak, aby byly dobré, ale aby se vešly do tabulek.

 

Tolik tedy moje trojička hříšníků, máte nějaké další tipy?


 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

STANLI
28. června 2020, 11:29
1

1.2 HTP aby jsme nemusely tak daleko... Co jsem četl, původem z 1.6 R4 kterému vzaly jeden válec a kat je moc blízko motoru = přehřívání oleje = propalene ventily atd...

reagovat
Jan Machač
28. června 2020, 12:03
3

To bychom tam taky mohli dát Twinair od Fiatu a podobné, ale to je jako kopat do štěňátek ;-)
-
Komentář upraven 28. 6. 2020, 12:03:13

lu
lumix
28. června 2020, 12:34
3

To HTP byl průser pokud to někdo setrvale týral na dálnici, jinak to zas tak zásadně problémový motor nebyl.

Pochtli
29. června 2020, 10:22
1

Strejda ho dokázal během nízkých tkm utýrat i neustálým podtáčením, dokonce nadával i na to, že se ten krám nechce rozjíždět na pětku :D.

briza
29. června 2020, 10:42
0

Haťapka je sice peklo, ale zase se dá zgenerálkovat za cenu tří rohlíků a deseti deka vlašáku.

Vojta
29. června 2020, 21:25
1

Haťapka se negenerálkuje. Haťapka se vymění kus za kus za repasovaný. A stojí to cca 15kkč, což vpravdě tak málo není u aut, které mají hodnotu tak 30k ;)

martin_100
29. června 2020, 21:51
0

Tak ono HTP je několik variant. Nejhorší je ta co se dávala do Juniorek. Ale jinak s trochou rozumu za volantem a v dílně se to nechá udrže při životě několik set tisíc kilometrů.

Vojta
29. června 2020, 21:59
0

Ono jako u těch 6V (neplést s V6) většinou stačí vykuchat katík, zaslepit EGR a je to nesmrtelný motor. Ty 12V, tam je trochu boj s rozvody, ale taky se to dá uválčit. V reálu to není vyloženej průser, jen mě mrdá na tom cokoliv dělat, protože i spojka se na tom dělá hůř než na šestiválcový Alfě...

Romus
29. června 2020, 22:27
0

Ono týrání na dálnici bylo i dodržování té 130, vzhledem k převodovce. Z povídání lidí, co to fasovali v tom 2002-2005 si pamatuju, že největší průser byl rozdíl mezi normovanou a reálnou spotřebou, pak ty auta neměli rádi a podle toho jim taky na té dálnici nakládali :-D

Vojta
29. června 2020, 22:37
1

Tak jako my jsme to měli nový (Fabia Hatchback 47kW 12V 2003) a spotřeba nešla pod 9L/100km... většinou to bylo víc. Ale jinak se to celých těch sedm let vlastně nesypalo ten motor. Fungoval vždy dobře. Jo že uhnil výfuk, neustále byly problémy s elektrikou a hnily pátý vrata a nemělo to žádnou výbavu, to je už druhá věc.

martin_100
30. června 2020, 08:55
0

Spotřebu jako tank s tim má jenom vocas s volšovýma rukama. Na dědovo juniorce máme dlouhodou spotřebu do 6,5 litru. A že děda něni nějakej loudal. Jeho běžná rychlost je kilo. Když s tim, jezdim já tak jezdim cca za 7. Na dálnici to neni. To je pravda. Prostě to kilo až 110 je pro to auto maximálka. Jako jo v říši cestou do Norimberku sem to zkusil a dalo to tachometrových170. Ale to držet chvíli dýl tak by ukápnul píst. Je pravda že vedle dědy jednou zaparkoval jinej děda s identickym juniorem (i barva seděla registrace o 5 čísel vyšší) a ptal se za kolik mu to jezdí. Když mu děda řek že 6 a půl tak se dědek nasral a hulákal že to neni možný že jemu to žere 11.
Aktuálně má najeto cca 110 tisíc, olej to nebere vůbec, spotřeba jak jsem psal. Je to rok 2002 a kupovali sme jí jako 4 letou ojetinu tehdy s necelýma 40tkm. Historii auta známe, kamarád ho coby mechanik pravidelně servisoval v autorizáku původnímu majiteli kterýho znal leta.

Vojta
30. června 2020, 23:40
0

Je dost rozdíl šestiventil a dvanáctiventil. Ale prostě při meziměstských přesunech to žralo jak prokopnutý, předjíždět pak bylo o nervy. Jezdila s tím hlavně máma, pak to nahradila 159 2.4JTDm a tam holt jezdí okolo šesti :) V dnešní době pro HTP zkrátka moc nevidím místo, ale určitě to není nejhorší motor pod sluncem. Ono staré škodovácké OHV v té Fábii nežere míň, nejede líp... jen prostě je nesmrtelný za každou cenu.

Bavoraczech
01. července 2020, 07:12
0

Bývalý kolega to HTP měl. Najel s ním asi 270t km bez větší opravy. Nejmíň půlku po dálnicích a ještě se mu jí povedlo za ne zcela směšné peníze prodat...

Vojta
01. července 2020, 08:29
0

Jestli měl jednu z pozdějších verzí, zejména toho 12V motoru, kde se nepodpalovaly ventily, pak v tom nevidím žádný problém.

JN
JNK
01. července 2020, 20:18
0

S 2.4 jtd kolem šesti? To jezdí jen z kopce? :) Předpokládám, že tam neni dpf. Já jezdím s 1.9 za 6.5. Jinak otec pracoval v autorizaku Škoda a 6v s prý sypaly kvůli rozsypanymu katu, který což se znovu natahovalo do spalovacího prostoru. 12v prý byly celkem cajk..

Vojta
01. července 2020, 23:05
0

DPF tam není, protože to je jedna z verzí bez, těch moc nebylo, byly jen z počátku. Každopádně já se dlouhodobě přes 7 prostě nedostanu. Nemám to poladěný, jen prostě motor nemám ve sračkách :) Jinak ano, 6V trpí dost na podpalování ventilů a vydírání válců právě od toho katíku. 12V zas dost trpí na přeskoky rozvodů a jsou docela žravý. Ale říkám... měli jsme to a motor na tom autě nebyl problém, problémy to mělo jiné :D

martin_100
01. července 2020, 23:22
0

Vojto tak juniorka má právě ten nejnespolehlivější 6 ventil kterej všechny recenze strhávají do bahna už leta....

Vojta
01. července 2020, 23:27
0

Taky má najeto 110 tisíc, stejně tak ti potvrzuju tu spotřebu, že u 6V je prostě nižší. A častokrát jde i o štěstí. Znám člověka co natočil na 16V Twinsparku 400tkm a jezdí stále dál... prostě někdy máš z prdele kliku :D

martin_100
01. července 2020, 23:32
0

No a ve 44 tisících se měnila makovice. Série ze září 2002 se nepovedla. My to odstartovali a pak už to autorizák dělal jak na běžícím pásu. Naštěstí to platila boleslaf.

Xander_Cage
28. června 2020, 12:02
2

Jak bylo popsáno nademnou 1.2 HTP jo to je katastrofa a ještě bych přidal z VW produkce motor 1,6 typ akl označení SR, který se montoval do Golfu 4 a jedničkových Octavií, ten motor na 1,6 nejede, jakoby neměl výkon ani krouťák, divný katalyzátor (který je přivařený ke svodům), věčný problém s nastavením škrtící klapky, divná a drahá spojka (podle mechanika otočená, víc nevím nerozumím tomu :D ), věčné úniky chladicích kapalin atd, bohužel měl jsem zkušenost s tímto motorem a nikdy více (kdyby někdo chtěl z Ostravy Golf 4 s tímhle motorem bez technické, ale s nerezavou karoserii a novou spojkou ať se mi klidně ozve, jinak to jde do šrotu).

reagovat
Xander_Cage
28. června 2020, 12:05
0

Jo ještě u toho jsem si vzpoměl, vyměnit svíčky, je nadlidský úkon, bud sundat sání a vyměnit u něho těsnění, nebo krkolomně přes prodloužení klíče svíčky vytáhnou, ano svíčky jsou schovány pod sáním do motoru čili dostat se k nim je problém.

GanGreen
29. června 2020, 16:54
0

S těma svickama to není tak zlý, poprvé jsem u toho picoval a sral se s tím asi hodinu, nedávno sem s tím zázrakem přijeli další dvě auta a to už bylo do půl hodinky hotový... Je to práce na hovno ale trénink dělá mistra :D

Frankie
01. července 2020, 10:42
1

Od VW velky motor a pruser byl tusim naftovy V 10 valec vychazejici z nepodareneho radoveho naftoveho petivalce 2,5 litru. Spolehlivost ....

FamArt
28. června 2020, 12:06
0

Napadli mi bavorácke 4valce, Od dôb e30 318i, cez e36 316/318i, e46 318/320i, e90 318/320(si). Cvakajúce hydroštely, pretekajúci olej, či chyby rozvodov...neboli to síce vyslovené prúsery, ale k 6 valcovým verziám daných modelov to vždy bola iba z núdze cnosť. A o dízlových verziách tiež nekolujú najlepšie historky

reagovat
cP
cPetan
28. června 2020, 13:03
1

M43 mi nepřijdou jako nějaký průser, hydroštely cvakaly u M40, To co přišlo po M43 je už jiná pohádka

riderhenry
28. června 2020, 12:09
4

Pěkný článek, díky! K tomu S85 - úplně detailně jsem ten motor nestudoval nikdy, ale z Mnichova bych rozhodně zvolil spíš N63 (pravděpodobně i současnou generaci, o Mkových S63 moc nevím), který často vydrží max. dvě výměny oleje (záleží, jestli majitel jede longlife interval, nebo klasických 15 000/1 rok :D ). S85 mohla být průser, ale pořád by to někomu mohlo stát za to (za mě jeden z nejlepších zvuků vůbec, společně s LFA, k tomu pár čísel: 507 hp @ 7750 rpm, 101.4 hp/l, 520 Nm @ 6100 rpm). Ať už člověka rajcuje napojení na F1, nebo ne, tak projevem to asi bude o něco zajímavější (minimálně hodně jiné), než LS7. Za to N63, to už se bavíme o motoru, který sice může být ve všech ohledech fajn, ale prostě nechcete dávat co pár let půl miliónu za nový motor. Nemluvě o tom, že to je motor masový (na rozdíl od Skových motorů, kterým by člověk mohl mít větší tendenci odpustit nějaký ten náklad navíc). A především ta arogance BMW, které je schopno tenhle průser vyrábět přes deset let a nacpat ho snad do 15 modelů... Nedávno jsem slyšel, že už probíhá nějaká hromadná žaloba, ale nic jsem k tomu nenašel. I když je o tom napsáno všude spoustu, stojí za to to opakovat pořád dokola. Při představě těch osudů chudáků, co se jinak nechají zlákat lákavou cenou 300 000 Kč za nějakou 550i F10 s touhle strojovnou...

reagovat
Sedrik
29. června 2020, 10:45
0

Souhlas se zvukem S85 - to je prostě bomba. Že se něco takového ozývá z velkého sedanu je best bizár.

riderhenry
29. června 2020, 12:11
1

Ještě větší bizár byl, když jsem zrovna včera jednu potkal v Brně, jak zajížděla do obyčejné staré kartáčové myčky :D Prostě obyčejnej sedan...

JohnyLBC
09. července 2020, 19:04
0

Atmosferickou ječivou V10 do sedanu už nikdy nikdo nedá, a v M6 je to taky pecka s Eisenmann Race výfukem je to u mě na prvním místě, kdybych fakt nevěděl co s penězi...

JohnyLBC
09. července 2020, 19:06
0

Je to trochu pubertální, ale V10 S65 od BMW nebo V10 z LFA je na top žebříčku :)

Sedrik
10. července 2020, 15:09
0

Nezapomeň na Carreru GT

JohnyLBC
10. července 2020, 18:36
0

No vidis, akorat ta mi prijde na desetivalec nejaka ticha :) ale jinak je nadherna, a prý dobře hoří ????

riderhenry
10. července 2020, 21:54
0

Dobře hoří spousta supersportů :) Ono taky srovnáváme sériový výfuk Carrery GT s těmi nejlepšími výfukovými systémy na trhu u BMW :)

JohnyLBC
10. července 2020, 22:19
0

To máš pravdu :) nicméně ta carrera gt je opravdu tichá a je to škoda :)

Sedrik
10. července 2020, 23:37
0

Měl jsem tu čest slyšet ji několikrát na živo a není - věř mi :)

Augi
28. června 2020, 12:55
11

Subaru boxer diesel

reagovat
CZmisak
01. července 2020, 11:48
0

To funguje jen nový :-D

Fa
Fandatik
28. června 2020, 13:32
1

2,3 EcoBoost ve Focus RS?

reagovat
Autíčkový Jelen
28. června 2020, 14:08
0

Tam pokud se nepletu tak nebyl problém v motoru samotném ale v tom, že v továrně na ně dávali ze začátku omylem těsnění pod hlavu z jiné verze 2.3, té která se dává do Mustangu. Focus RS má totiž od ostatních verzí 2.3 lehce přepracovaný blok a tak tam samozřejmě nepasovali ty jiná těsnění.

Fa
Fandatik
28. června 2020, 15:30
0

Jj, mělo se jednat jen o těsnění. Samozřejmě by měl zaznít i 3,2 JTS od AR.

Ale na špici co se týče počtu motorizací vidím BMW a VW.

Autíčkový Jelen
28. června 2020, 14:10
1

Ta jediná výhoda té odfláknuté V6 od Jaguaru bude podle mě v tom, že může být úplně stejně připevněná do auta vzhledem k tomu, že podle obrázku jsou ty bloky stejné kromě vrchní části a prostoru pro válce.

reagovat
Jan Machač
28. června 2020, 19:28
0

vtipné je také to, že ta "dutina" místo válců je vzadu, takže i když se namontuje do ftypu šestivál, tak to má těžiště furt tak nějak stejně. Až mě snad napadá kacířská myšlenka, jestli se nechtěli vykašlat i na naladění podvozku, no ale to bych byl za zrůdu snad už ;-)

BigBang
28. června 2020, 20:40
0

Teoreticky na formách u toho Jagu ušetřit mohli. Formy tvarující vnější tvar jsou shodné a liší se jen vnitřek, tj. válce - tzn. pouze jiná vložka/část formy a to už se počítá...

Co se týče uložení do auta, tak to by nebyl problém ani s kratším motorem. Stačí se podívat například na platformu golf 4/octavia 1. Tam se na jedno uložení naskládalo od čtyřválce 1.4 až po VR6 3.2...

je
jerry
28. června 2020, 14:13
1

TSI motory řetězový rozvod. Šlo to napříč všemi koncernovými značkami.

reagovat
BigBang
28. června 2020, 20:43
0

Dost to taky záleží na jízním stylu - torzní kmity při provozu v nízkých otáčkách „na hudlana“ jsou sviňa. Novější EA211 s řemenem jsou cajk ;)

eLzyx
28. června 2020, 15:48
0

motory Porsche M96 a M97 - selhávající IMS ložiska. Tedy většina Porsche motorů od 1996 o 2008. Výjimkou jsou pouze turbo modely. A k tomu je nutné připočíst i ovalitu válců ...

reagovat
krab
28. června 2020, 16:14
1

Těch motorů by se našlo... většinou jsou ale problémy ve spojitosti s nedostatečmou údržbou a necitlivosti majitelů k technice. Jedny z nejnešťastnějších motorů jsou Isuzu/GM 3.0 TiD , v Saabech, Renaultech a Opelech. Ty končí na neopravitelný závady, jestli si pamatuju dobře, tak zaklepávání vložek válců v bloku. A pak i motor Jaguar/Land Rover 2.7 TDV6 vyráběný spolu s PSA. Nakonec i třílitrová verze, v menší míře i osmiválcová verze.

BMW/PSA THP , pak BMW N63, ale i v te době používaný biturbo V8 od Mercedesu, oproti staré V8 M113 servisně nákladný motor.

BMW S85 i jeho menší V8 verzi z BMW M3 bych považoval za fantastickou techniku. Měl jsem štěstí jezdit s oběma a jsou to de-fakto závodni motory určený i pro civilní provoz. Tvrdil bych, ze zabijákem jsou spíš majitelé co se vykašlou na údržbu nebo tomu daji za uši za studena. Je to citlivá technika, zrovna tak i motory Porsche M96 a M97. Nejsou vhodné pro motorsport a vyžadují péči. To IMS se zadřelo jen asi u 3% exemplářů. Ale téma to je, ovalita válců u verzí 3.4, ale hlavně 3.6 a 3.8 obecně problém je, na druhou stranu většina motorů pořád běhá v pohodě v původních stavech. Novější přímovstřiky jsou už jiný design, ale trpí na karbonový úsady a ty hlavy se kvůli tomu typicky po ujetí 100 tis km sundat musí...

Všechno má zkrátka svoje. Asi nejlepší motory bych hodnotil z Evropy BMW M52 B28 a M-B M113 3 ventil 5 litr V8. Z japonska snad možná Toyota 2ZZ GE 1.8 a Nissan VQ30DE , z Ameriky nevím, ale těch fakt nesmrtelných V8 by se našlo několik...

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
28. června 2020, 18:45
2

Súhlas, ale pripojil by som k najlepším v Európe bloky B52xxAA od Volva. Vlastná skúsenosť s VQ30DE a práve B52... (Volvo).
K téme a nepodarkom napr. vznetove TDS - E34+39(BMW), boxer diesel (Subaru), atd., ...

Vojta
28. června 2020, 22:25
1

Nissaní motory VQ zrovna nejsou tak spolehlivé, jak si většina lidí v evropě myslí. Ono... stačí kouknout na majitele Pathfinderů, Titanů a podobných. Stejně tak 350Z. Když se to servisuje s ohledem na choulostivost toho motoru, tak je to bezproblémový provoz. Když se k tomu člověk chová jako k nesmrtelnému japonci, zaklepe to.

Náhodný Kolemjdoucí
29. června 2020, 17:48
1

Souhlasím, těch problémů na vq35de jsem zažil několik. Vychozený napínák řetězu, katalyzátor blízko u motoru, když se vysype ještě se část té keramiky dokáže dostat do válců, olej to obvykle taky dost žere.. Ale od novoty jsem to neměl, čert ví, co to mělo za sebou.

Vojta
29. června 2020, 21:14
0

Přesně tak! Katíky a rozvody jsou tam největší problém. Jako bonus jsou selhávající automatické převodovky (u většiny typů aut s tímto motorem a automatem je výměník voda/olej pro chlazení převodovky a ten prorezne a smíchá se to). Ono dneska už se to ví, takže se dají katíky nahradit metalickými a rozvody mají pak inovovaný mechanismus, který už vydrží no a k převodovce se hodí normální chladič. Ale musí se to zavčasu řešit. Ten motor není vyložený průšvih, ale zároveň to prostě není ten nesmrtelnej japonec, o kterýho se člověk nemusí zajímat.

CZmisak
01. července 2020, 11:50
0

On i ten zmíněný 2zz není bez problémů - sedřený vačky a zlomený šrouby liftu nejsou zas tak neobvyklý.

Vojta
28. června 2020, 22:32
0

No, z těch netradičnějších motorů jsou prostě objektivně vzato špatné všechny Wankely. Úplně všechny.
Co se pístových motorů týče, svou smrtelností proslul například Twin Spark 16V. BMW má těch problematických motorů také celou řadu, VW se určitě také stydět nemusí a nejde jen o ty rozvody. Veselé jsou například i motory BMW/PSA Prince. Mimo jiných fatálních závad umí protáčet vačkové palce na hřídeli. Skvělé jsou taktéž například všechny motory v první generaci Kia Sedona/Carnival.
Občas ale i skvělý motor jde zabít tím, co je okolo. To je příklad Fiatu Stilo. Nesmrtelný motor s robustní mechanikou zbytku auta, která by jezdila nafurt a oni namontujou u 1.6 16V řídící jednotku rovnou na ten rozpálenej vibrující motor.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
29. června 2020, 11:53
1

..ja som písal konkrétne o VQ30DE, mal som ho v modeli Maxima, .. slúžil bez problemov. Do modelov Nissan-u ktoré spomínaš, už išlo o iný motor i keď 350 a 370 majú novšie verzie bloku VQ vyrábaných v Japonsku.
Ono kvalitné japonské autá sú z Japonska a nie z UK,atď.,to veľký rozdiel, keď nie je možné paušalizovať, lebo Japonci majú iný pohľad na výrobný proces karosérií a jej antikoroznu ochranu, ale to je už iná téma.
Btw.: Po prestupe k Švedom i toto vyriešené :
Jeden z mojich Svedov, v origináli po 16rokoch v prevádzke...

reagovat
Vojta
29. června 2020, 21:15
2

Švédi v té době věděli, jak vyrobit pořádné auto. Velká škoda, že dneska už to je všechno číňan a o té kvalitě a filozofii značky už si moc iluze nedělám

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
29. června 2020, 23:19
1

..povedal by som, že dnešná doba je z pohľadu výroby vozidiel zvrátená. Vozidlá sa už nestavajú na výdrž, ale ako spotrebný tovar, šetrí sa v každom smere, od hrúbky plechov a laku až po výber dimenzaciu káblových zväzkov.
Atmosférické motory sú skoro out, každý potrebuje turbo, kompresor... Plno asistenčných systémov, hold doba sa mení, automobilky si v Európe proste už tazko dovolia postaviť blok motora, ktorý bude primerane predimezovany vzhľadom na životnosť, všetko je o peniazoch, bohužiaľ. Príkladov sú plné autoservisy.
Napr.k autorovi článku, Jaguár vyrábal desaťročia blok o objeme 4.litov (3.8) (xj/xk) (x308,atď.), ktorý v pohode vydržal pol miliónové nájazdy a i po nainštalovaní kompresoru (xjr,xkr) slúžil spoľahlivo. Múdre hlavy z kalkulačkou po facelift-e išli do V8 a bol problém ...
Metalurgia a fyzika nepustia .

če
čert
02. července 2020, 17:19
0

Já napíšu asi pro zdejší osazenstvo hodně kacířskou myšlenku, ale atmoška na daily je za trest. Turbo je prostě pro běžnýho uživatele na denní použití lepší. Já měl atmošky vždycky radši, chtěl jsem je, měl a mám, ale co teď poslední rok jezdím 90% po dálnici, tak vím, že další auto už jedině turbo. Z atmosfér by se dalo max tak nějaká V8 5l a víc. Ale zase ty náklady na palivo při nájezdu 40k km+, že.

Jenda_K
05. července 2020, 22:29
0

Nevím, považuji se za celkem běžného uživatele ale pro denní použití atmosférický benzínový motor používám ve dvou autech v obou s výkonem nad 100 koní na tunu a nějak nepociťuji problém.

Vojta
05. července 2020, 23:36
0

Ono je to o tom množství výkonu a taky automatické převodovce. Většina lidí dneska neumí řadit. Takový řidič pak v 1.6 76kW je brzdou provozu ale s 1.0 turbotříválcem 76kW jezdí svižně. Samozřejmě třílitrový šestivál, ideálně dvouventil, ten se nechá na pětku trápit klidně od 50km/h a stále je na stovce rychleji než HTPčko :D

Sa
Sato
29. června 2020, 15:35
0

Ta jaguar skoro v8 to je 3.0sc ? co sa daval aj do XE? A to bolo kecov ze sa tam zmesti aj V8.. aby ze nie ked tam vlastne bola stale

reagovat
lu
lumix
29. června 2020, 18:11
0

1,9 TDI s kódem BXE a praskající ojnice, ve firmě nám tak odešly tři motory, jeden jsem měl já cca po cca 270.000km mi to taky na dálnici prasklo.

reagovat
theGeno
30. června 2020, 20:43
0

Zcela se nabízí šestiválcový nástupce legendárního Alfáckého Bussa od Holdenu.

reagovat
Vojta
01. července 2020, 18:57
0

A proč je ten motor špatný? To by mě celkem zajímalo vědět :D

JN
JNK
01. července 2020, 20:31
1

Všichni na fóru to říkaj! :) :) :)

theGeno
01. července 2020, 21:36
0

Popravdě, neměl to asi úplně lehké. Osobně mi chybí trochu toho charakteru. Vše začne už vzhledem, který moc nenadchne. Výkonově je samozřejmě super, ale ten hlad po otáčkách a říznost mu trochu chybí, u zvuku to vidím stejně. Co se spolehlivosti týče, nemohu soudit - nevlastním. Pravdou však je, že o problémech "klokana" se čte daleko častěji, než o starém Bussuy a nebyli to jen "Frantové z fóra" kteří tomuto motoru vyčítali jistě konstrukční řekněme vady. Chyba ale muže být i v majitelích, kdo ví. Možná to vidím moc konzervativně, až staromilsky, ale podle mě nedostalo Busso svého nástupce jakého by si asi zasloužilo. Snad jako odpověď stačí. :-)

Vojta
01. července 2020, 23:12
-2

Ten motor působí nevýrazně jen proto, že prostě 159 s Q4 (verze FWD only byly až později) váží dvě tuny. Proti tomu nejtěžší automatová 166 V6 váží maximálně 1500kg. To je masivní rozdíl. Jinak jízdně mě neuráží, zvukově rovněž ne. Sám o sobě vlastně není ani samoser a pokud v tom někdo rozumně mění olej, není problém a ten motor spolehlivě zvládá statisíce kilometrů (vím o dvou ve svém okolí s jasnou historií a oba přes 350tkm). Problém je jen jeden hlavní. Nic na to nejde sehnat, ten motor není ani GM ani Fiat, je to unikát sám o sobě, s původní HFV6 nemá zas tak moc společnýho a je jich málo na to, aby se věci dělaly v druhovýrobě. No a Fiat je pověstný tím, že díly má drahé, nedostupné a nebo obojí.
Závěr je takový, že koupit to s jasnou historií a počítat s tím, že to třeba měsíc nepojede, protože budeš čekat až ti někde přijde ze skladu spojková sada, tak se s tím dá žít. Samozřejmě jakékoliv auto s Bussem je někde jinde. Troufám si tvrdit, že ale ani Busso by v té 159 nebylo vlastně lepší.

Sa
Sato
01. července 2020, 23:44
0

Ak ma pamet neklame tak 159 po fl 1.75 tbi ma 1430kg, asi bez vodica, Tbi s liatinovym blokom este, Fwd s hlinikovym bussom by to zase nebolo az o tolko viac. Kedysi davno som mal taku snovu predstavu kupit 1.8mpi za par korun a swapnut tam 3.0 busso... A potom som sa zobudil a spomenul si, ze na tomto kontinente sa nemoze swapovat :-D nj, vela americkeho youtubu skodi.

Vojta
01. července 2020, 23:54
-1

Nemůžeš věřit údajům v techničáku. TBi váží zhruba 1700kg, 2.4JTD pak 1800kg. Rozdíl SW vs sedan je taky celkem nevelký. 1430kg nemá žádná 159. Nejlehčí je 1.8MPI a ta má cca 1650kg tzn. furt to je strašlivej tank. Jako kde si myslíš, že na těch motorech naženeš ten rozdíl? Suchá hmotnost Bussa 12V (24V nemám zvážený) je 133kg. 2.4JTDm ve stejné konfiguraci má 200kg. A na čem naženeš ten zbytek? :)
A jinak swap v poho uděláš. Když vezmeš 3.2JTS a swapneš tam Busso, tak nikdo nemá šanci nic poznat. Těch aut je tak málo... ale je to nesmyslná práce a navíc problematická stran uchycení a převodovky. Smysluplnější je swapovat tam Fiatí 20V turbo, kterej je prakticky identickej blok s 2.4JTD a vymáčkneš z toho smysluplný koně ;)

JN
JNK
02. července 2020, 12:40
0

Ja mám vysněný swap Fiatí 2.0 R5 atmo do mé dvojkové Delty. To by šlo ne? :D

Sa
Sato
02. července 2020, 14:08
0

Vojta, to je celkom blbé, že tak klamali v technických údajoch :) 2.0 20tv sa samozrejme lepší potenciál, jeden ja dokonca na predaj v 156ke: https://auto.bazos.cz/inzerat/120035907/alfa-romeo-156-20-20v-turbo.php tiež si asi niekto plnil sen :)

JN
JNK
02. července 2020, 14:11
0

Masakr! :)

Greeny
09. října 2020, 08:37
0

Vojta: Suchá hmotnost Bussa je 133kg? To jsi změřil jak? :) Anebo tím myslíš jen blok a hlavy? Já jsem postavil na standardní váhu pro lidi moje 24v busso, byl to jen blok a hlavy a vana, nic víc, ani výfukové svody, ani sání, ani aletrnátor, starter, držáky nebo nějaké další věci, prostě nic. No a ukázalo to rovných 150kg. Může být že 12v by ukázal 133kg (ikdyž se mi tomu nechce věřit, ten 12v je rozměrově prakticky stejně velký jako 24v). V každém případě bych ale takto odstrojenému motoru neříkal motor a nemluvil o jeho váze :) To pak můžeme říct že škodovácky mrd 1.3 OHV váží 60kg :) A taky by to nebyla úplně pravda.

Vojta
12. října 2020, 10:08
0

24V motor je těžší - tam se v závislosti na variantě pohybujeme okolo těch 150 resp. 170kg :) Vážili jsme 12V motor. Nezapomínej, že má úplně jiné hlavy, o dvě vačky méně, nemáš hydroštely, jiný blok, jiný setrvačník, spousta držáků navíc... Holý blok má 22kg, nastrojený spodek asi 65kg. 133kg tedy beru samotný kompletní motor, včetně sání, ale bez alternátoru, kompresoru, startéru a dalšího z příslušenství.
JTD bohužel nemám jak přesně zvážit - na tolik mi už váha nedá, musel bych ho rozkuchat a k tomu zatím nikdy nebyl důvod :D Ale vzhledem k tomu, že narozdíl od Bussa jsem s ním nehnul a stojan na motory se pod ním začal ohýbat a praskat... ten rozdíl tam je masivní.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem