načítám data...

Mohou být elektrická auta zajímavá i pro opravdové motoristické nadšence?

Máme sklony se na ně dívat skrz prsty jako na "nutné zlo". Mohou se ale elektromobily stát objektem vášní a zdrojem skutečné automobilové zábavy?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Naši novou sekci o elektromobilitě, autonomních autech a dalších záležitostech budoucnosti otevíráme článkem od našeho nového přispěvatele Míry Vejmana. Elektrickými auty se zabývá nejen pracovně, ale také v rámci hobby – asi nejvýraznějším projevem této záliby je jeho Mazda RX-8 přestavěná na elektropohon. Zároveň ale  chápe i pohled zarytého petrolheada, protože v jeho garáži kromě elektrických aut najdete i menší flotilu starých osmiválcových amerik. Jsou to dva protikladné světy nebo lze pohled petrolheada a elektrofila nějak spojit?

Mám rád demonstraci síly na čtyřech kolech. Rád se nechávám tlačit do sedačky silou vzletu dopravního letadla. Dělá mi dobře během řízení nepotkat v protisměru žádné stejné auto, jako řídím já. A když se to náhodou stane, nadšeně blikám a mávám. Miluji komunitu se zájmem v auta, která mám sám rád. Kdyby to šlo, jezdím svým čtyřkolovým miláčkem každý den. Ztotožnili jste se? Tak to jste ten pravý pacient na elektromobil, i když z toho pocitu máte husí kůži. Čtěte dál!

Co s tím má proboha co do činění ta konvence, která se na trhu elektromobilů objevuje? Tak především, jakýkoli elektromobil překvapivě hodně „jede“. Pro autíčkáře nic nového, ale stále záhodno upozornění – elektromobil disponuje dostatkem až přebytkem točivého momentu už od nulových otáček motoru, tedy už od chvíle, kdy auto ještě stojí. To je krásná věc. Zvlášť když elektromobil nemá žádné převody. Ve výsledku to znamená, že i průměrný Nissan Leaf od semaforu k semaforu „napráská“ 90% aut, která si právověrný petrolhead v garáži laskal dva roky za těžký finanční obnos a neospravedlnitelnou časovou investici.

Ano, v tento moment je onen pravověrný petrolhead ještě více rozběsněný. Kam se proboha ta budoucnost ubírá, když každá mamina s „vysavačem“ může ujet o tři délky auta ještě dřív, než majitel vozu se spalovacím motorem zařadí dvojku? A teď je ten čas si sáhnout do trenek a zamyslet se, zda máte rádi auta, poskytující nevšední výkony, anebo zda jenom kafráte stejně nespokojeně a v konečném důsledku nesmyslně, jako nad výsledkem voleb nebo počínání hráčů při posledního zápasu Slavie.

Pokud vám už výpary fosilních paliv nezatemnily mozek natolik, že se vaše osobnost uzavřela novým vjemům a požitkům, neplánujete dalších 30 let setrvat konzistentně zatvrzelými, jistě zvolíte možnost 1 - dáte šanci novinkám.

Je to těžké, ale není to nereálné! Vzpomeňte si na diskuse karburátor vs. vstřikování, předokolka vs. zadokolka, manuál vs. automat, pádla vs. šaltrpáka. I druhá strana mince vám do života přinesla nové příjemné pocity a to i když jste zůstali fanouškem „toho svého“. Nemám pravdu?

Tak, mysl bychom měli otevřenou. Teď co s ní? Zůstaňme u argumentu nevšedních výkonů. K čemu mi to je v době, kdy má každé auto pokročilou kontrolu trakce a navíc z výroby mizerně nastavený podvozek? Pravda, zatím celkem k ničemu. Opět se podívejte do minulosti, do dob, kdy se auta dovybavovala mračítky a nárazníky s difuzory nebyly dostupné všem jako příplatkové pakety. To byla doba, co? Customizace auťáků, a to ať už tuning nebo tuzing nechala stopu v každém z nás. Někdo své počínání směroval k ostrým vačkám, performance podvozkům a vkusně zvoleným aftermarket ráfkům, jiný si vystačil s laminátovými nárazníky z Polska. Každý si vybral to svoje. Ač je těžké si to připustit, každé nové auto jednoho dne potká ta doba, kdy bude natolik dostupné a zastarávající, že do něj bude mít smysl zasáhnout. Ano, i elektromobily to potká.



V době minulé jste vy, anebo vámi zaplacení jedinci museli umět leštit a zvětšovat sací kanálky, snižovat hlavy a převrtávat bloky. V době současné musíte rozumět, který senzor k čemu slouží a jak přeprogramovat řídící jednotku, aby snesla ostřejší vačku a naládovala do motoru optimální poměr spalovací směsi. Přijde doba budoucí, kdy si napíšete vlastní kus kódu a pošlete ho přes USB programátor do regulátoru elektromotoru, čímž odemknete kliknutím butonku výrobcem skryté kilowatty.

Dnešní ladič si odplivne, ale otevřená mysl si uvědomí, že v dobách minulých a současných bylo hodně mechanicky zručných lidí. Zkrátka ještě neexistovalo tolik „ajťáků“. Borců, kteří si místo vysedávání u facebooku nebo v hospodě nad pivem + hokejem ve volných chvílích sednou ke klávesnici a začnou spekulovat, jak jejich Leafa nebo Teslu přetaktovat tak, aby byla tou nejsilnější v kraji, a přitom nesmrděla spálenými tranzistory.

Že to není takové umění jako obrábět kovy a počítat klikové hřídele? Tak si to zkuste. V každém počínání se člověk může stát mistrem jenom díky neuvěřitelně nesmyslně věnované hromadě času. Šlechtitelé koní také jistě koukali na první auta přes prsty, ladiči závodních motorů nadávali na ohromné zdroje automobilek nasazující počítačové výpočty, a laminátoví kouzelníci spílali na bezpracně vstřikované plasty do forem nakreslených za pár dní v CADu. Je to prostě pořád to samé, stále dokola.

Tahle nová doba má něco do sebe

Za prvé, pro-elektromobilisticky smýšlejících petrolheadů není moc. Jakýkoli počin v tomhle odvětví je zatím unikátem. Kdokoli dokáže BMW i3 vyladit tak, aby vypadalo, že se na něj člověk nebojí kouknout oběma očima, je za boha. Kdo nahraje do Tesly hacknutý firmware a má koule na to, ztratit záruku na úkor tvorby bestie, která se vysmívá Hellcatům a Nissanům GTR, udělá sakramentskou parádu na jakékoli autařské akci, na kterou dorazí. Integrály a Cobry se budou krčit v koutku, strachujíc se, že byste je mohli vyzvat na souboj. Stane se z nich pouhý dinosaurus za páskou s cedulkou „nedotýkejte se“.

BMW i8 - taskina.cz

Bohužel, polotovary pro experimenty zatím stojí spíše vyšší řády stotisíců, ale počkejte pár let, až elektromobily budou stát v bazarech a bude na ně pršet na vrakovištích. (pozn. Krab: že by ta recyklace a ekologie zůstala jen v brožurách?)

Za druhé, jezdí to zadarmo. I z obyčejné 16A zásuvky auto nabijete za noc. A i při nejhorších možných 6 Kč/kWh jezdíte za čtvrtinové náklady na provoz běžného auta, které “žere” 7 litrů na sto. Zatímco v minulosti se vlastnictví performance káry snoubilo s vysokou, pro každodenní použití neúnosnou spotřebou, u elektromobilu se nic nemění. Pořád to jezdí za nic. Rčení „to musí žrát i trávu u cesty“ zde ztrácí význam díky 90% a vyšší efektivitě elektrických pohonných ústrojí. Víc Kw a Nm, byť s lehkou nohou, neznamená větší spotřebu. Hi-performance auťák už není třeba tolik krmit, aby vůbec udržel volnoběh. Divné, jak snadno a rychle tahle úměra ztratila smysl, ale stalo se tak.

Doba je ještě mladá, a podívat se na ní z vrchu vyžaduje odvahu. Ne v jistotě tvrzení, ta je jaksi daná fyzikálními zákony a hypem na vlnách Tesly. Spíš je to o tom, co si o vás budou myslet ostatní, že? A co si o vás asi myslí ostatní teď, poté co vaše MX-5 spolknula statisíce a pořád nejede jako RX-8? Potom, co jste ze svého BMW vytrhali interiér a vevařili klec, aby bylo najednou pro běžné ježdění k ničemu? No, myslím si zhruba to samé. Naštěstí stále žijeme v časech, kdy vaše pochopení sdílí alespoň nějaké to malé procento „bláznů“ a vy se nemusíte cítit jako Míťa sám na světe.

Nechávám na každém z vás, zda si připustíte, že jednoho dne petrolhead může spokojeně sedlat elektrický vůz. Čas je proměnná, lidé stárnou, doba se mění. Pokud tento fakt chcete ignorovat, klidně pište s klapkami na očích do diskusí pod články, jaký je Elon Musk blázen, jak jsou elektromobily moc drahé, jak je jejich smysluplnost pokřivena dotacemi, že neexistují dobíjecí stanice a jak lithium jednou dojde. Nadávejte na co chcete. Jenom čas ukáže. Jak se říká, štěstí přeje trpělivým, a že toho štěstí bude hezký balík newton-metrů.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Breakthru
01. března 2018, 19:44
1

proč ne, doba si to žádá.Na začátku 20. století bylo dokonce více elektromobilů než aut se spalovacím motorem.V USA se jich prodávaly tisíce ročně, pak ale přišel Ford T.....
Když to přeženu, tak "palivo" pro elektromobil si dnes může člověk vyrobit doma.Sice se pořád dokola mele to, že provoz elektromobilů není ekologickej, ale to je lobby...Však vytěžení ropy, výroba paliva a jeho přeprava taky nejsou zrovna ekologický, nehledě na to, že peníze z ropy tečou do Arabskejch zemí.
A upravit určitě půjdou, však Tesla S se nabízí asi ve třech výkonovejch variantách...
A je úplně buřt, co auto pohání.Spousta těch pravověrnejch petrolheadů ani neví, jak motor funguje, takže je úplně jedno jestli se do auta leje palivo z pistole nebo ze zásuvky.Tak ať si každej myslí svoje, když to funguje...
Krom určitý jednoduchosti, vysoký účinnosti a velkýho točivýho momentu od nuly maj tyhle auta i velkou výhodu v nízkým těžišti (když jsou baterky umístěný v podlaze)....

reagovat
whitenight
01. března 2018, 19:54
0

hezký zamyšlení, ale hlavně se mi líbí návrat slova "butonek"

reagovat
Mira
02. března 2018, 15:30
0

Ty adaptéry (pozor, neni to nabíječka, ta je integrovaná v autě), který jsou k autům dodávaný, jsou zpomalený, aby v zemích se špatnou rozvodnou sítí lidem nevypalovaly zásuvky a kabely. Většinou na 13A, nebo dokonce 10A, ale nabíječka v autě by jela minimálně 16A, většinou více a i na více fázích, záleží auto od auta. Takže pokud má novej Leaf 13A, tak 13A x 230V = 3 kW. 40 kWh / 3 = 13 hodin, pokud to auto bylo prázdný. Takže si lidi kupujou rychlejší kabely, který využijou plných 16A, případně 32A, záleží, kolik umí auto. Hlavní jistič na baráku bývá 3x25A a víc, takže většina lidí posilovat jističe nemusí.

Marek Brunner
01. března 2018, 19:59
0

To s tím nabíjením přes noc bych tak horké neviděl. Nový Leaf s 40 kW baterkou se nabíjí (ze 20% na 100%) z normální zásuvky asi 24 hodin v reálném životě..a co teprve taková Tesla?

reagovat
BobAsh
01. března 2018, 20:47
-1

Vzhledem k tomu, že autor článku má doma jak Teslu, tak Leaf, určitě přijde s exaktní odpovědí. Ale na základě mojí omezené zkušenosti s elektromobily se odvážím tvrdit, že jestli se někde nabíjí Leaf 24 hodin, tak není problém v Leafu, ale v té zásuvce. Možná slabý jistič?

Safa
01. března 2018, 20:53
1

Hele, Vojto, a nejsou jističe v barácích nějak regulovány zákony či něčím podobným?
Případně není za případným silným jističem nějaká finanční vražda???

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
01. března 2018, 21:05
5

Za silnejsi jistic si řádně zaplatis. Navic se snad ma dal pritvrzovat.

Marek Brunner
02. března 2018, 10:45
0

Už má i nového Leafa? Když nám přišel na showroom, neměli jsme kabel na nabíjení z 380V, takže jsme to museli nabíjet z normální sítě. Ráno jsme to dali nabíjet a plně nabito bylo až druhý den v 10.

beastar
02. března 2018, 13:17
0

Tak to je top. On Leaf je vůbec strašný peklo na kolech. Nejen že je hnusnej.

Marek Brunner
02. března 2018, 13:45
0

Hele ten nový není tak hnusný..

beastar
02. března 2018, 14:03
0

Jo on je novej. Já se nějak o tyhle auta nestíhám zajímat. Koukám že sem myslel toho předtím. No stejně je to pro mě třídní nepřítel...:)

Marek Brunner
02. března 2018, 14:31
0

no, novej...podvozek stejný v podstatě, přeplastovaný aby vypadal už trochu aspoň jako auto, větší baterie a ProPilot (semiautonomní řízení).

beastar
02. března 2018, 14:42
1

Takže vlastně předpřipravená kapsle na autotrain:D Ty tyhle svinstva prodáváš ?

Marek Brunner
02. března 2018, 15:08
0

Je tomu tak, beastare..zničte mě! :D

beastar
02. března 2018, 15:33
0

:D Tak jestli si jen zaměstnán jako řádný občan, tak není důvod. Každej něco prodává jeden holky, druhej drogy no a sem tam někdo i takovou nepravost jako elektromobil. A předpokládám že si jedete Nissan, Infinity a i auta pro normální lidi.

Marek Brunner
02. března 2018, 15:35
0

:D:D:D Jen Nissan, případně Sopely prodává druhá pražská pobočka.

Marek Brunner
02. března 2018, 15:36
0

Infiniti už v ČR nefunguje bohužel, takže už jen samý jebky máme, respektive od září budeme mít.

beastar
02. března 2018, 16:27
0

Tak Autopalace dělá pořád servis. Takež BSAuto Průhonice jo,D Já Infiniti dělám pořád, ale nejsem teda oficiální dealer a ani bych teda po pravdě takovou práci dělat nechtěl. Jinak hale ten Opel neni špatnej ne? Jako pro prodejce. Když už nevíš co narvat klientovy na operák, tak Astra vždycky klapne.

Marek Brunner
02. března 2018, 16:37
0

prozrazen. :D já s Opelem nemám zkušenosti, ale prodává se slušně, podle čísel, co se ke mě dostanou.

beastar
02. března 2018, 19:30
0

No já vim, že právě starej hledal někoho do Průhonic na Nissan tušim před asi půl rokem. Já mám info o Opelu z Hertzu a je to jak řikáš no. Docela slušný prodeje ve všech segmentech a to ještě nezačala ta nová Insignie a ty poslední Astry jsou taky teprve na vzestupu.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
01. března 2018, 21:02
1

O.K. Tak ja na to pujdu trosku jinak. Chtel bych odpovedi na konkrétní otazky, ze kterych bych si mohl udelat obrazek o tom, jestli e-vysavac za stavajicich technologii ano, ci ne, protoze nejakou dobu uz nad tim premyslim. Takze:
Za nekolik mesicu se budu stehovat mimo Prahu a pak mne bude cekat kazdodenni dojizdeni 45km do prace a vecer zase 45km zpatky. Pulka po prdelich, druha pulka po dalnici. Parkovani v praci na ulici, takze dobijeni z 99,9% jen doma, kde zvazuju instalaci potrebneho nabijeni v garazi. Alespon preventivne. Do mesice se bude delat v baraku rozvod elektriky, takze prvni dotaz:
- co tam dat za zasuvku/jistic do garaze, abych bez problemu denne nabijel a rano bez premysleni odjel? A pokracujeme. -
- Nezajima mne i8, Tesla, ani podobny hovadiny pro milionare. Zajima mne tuctovej postrk "za par korun" pro normalniho cloveka. Cim levnejsi, tim lepsi.
- Vykony jsou mi ukradeny, pojedu do prace, ne na zavodni okuh. Beztak pojedu v kolonach, takze soupeř bude i slapaci kolo.
- Zajima mne porizovaci cena, provozni/servisni naklady, spolehlivost, dostupnost dilu.
- Ekologie mne nezajima. Ta je beztak diskutabilni. Hledam levnou kazdodenni prepravu do prace.
- Nizke naklady na ujely km jsou fajn, ale vyvazi je vysoka porizovaci cena auta? Jaka je návratnost oproti normalnimu benzinu?
- Jaky je vubec vyber e-vysavacu na trhu? Za kolik?
- Kdo to dokaze mimo dealera servisovat?
- Jak vypada trh s ojetinami?
- A s tim souvisejici zivotnost baterii a pripadne naklady na jejich vymenu? A co jejich dostupnost?
- Jaky je dojezd e-vysavacu a jak klesa kapacita napr. v techhle mrazech? Nehodlam klepat kosu bez zapnutyho topeni nebo v lete bez klimy, jen abych dojel.
- Jaka je u nas a v okolnich statech sit nabijecich stanic? Da se s tim pohodlne jezdit kamkoliv jako s normalnim autem?
- Jak dlouho se takove auto nabiji?
- Jaky je rozdil mezi elektricakem, hybridem a plug-in hybridem?
- Jsou tyhle varianty vubec k necemu, oproti benzinu? Opravdu maji nizsi provozni naklady na km, nez benzin?
- Jaka je tam cena/navratnost investic ve srovnani s benzinem?

Zkratka a dobre, pokud mam uvazovat o porizeni vysavace na jezdeni do prace, chci vedet, jestli je takove auto pro mne vubec pouzitelne, dostupne a cenove vyhodne oproti konvencnimu autu nebo jestli je to zatim jen technologicka hracka pro nadsence, ekoteroristy a novinare, kteri takovou vec po tydnu zase vrati dealerovi. Diky za vase odpovedi. Chtel bych, aby mne nasmerovaly ke vhodne volbe dopravniho prostredku na kazdodenni dojizdeni.

reagovat
Candy
01. března 2018, 21:48
1

Knightrider - když si koupíš něco jako Citigo s benzínovým motorem, tak ten referát otázek, co jsi tady vypsal můžeš hodit do koše a jít s čistou hlavou spát. V tuhle chvíli si elektromobil koupí buď totální fanoušek do hitech co neřeší cenu nebo obyvatel země, kde jsou takový dotace a úlevy pro e-auta, že to začne dávat smysl.

Jimi
01. března 2018, 22:42
1

Na ty samé otázky hledám odpověď už hodně dlouho. A uspokojivou odpověď zatím taky nemám. Líbilo by se mi to jako 2.- 3. auto do rodiny a to jsem benzínová hlava. Zatím je ale větší sranda s klasikou. Hodně lidí si umí zpočítat, co je pro ně to nejlepší. Zkrátka není adekvátní nabídka. Ne každého baví dělat beta-testera. Osobně elektromobilitu vnímám jen jako přechodnou fázi k pohonu ještě veřejnosti neznámou technologii, která se nebude muset danit nebo nějak podporovat. Ale to chce posun lidstva na jinou úroveň.

BobAsh
02. března 2018, 00:14
0

Tomáši, já bych tě opravil - naprosto nejnižších nákladů dosáhneš, když si koupíš Citigo nebo Up! na CNG. To reálně jezdí za skoro stejné peníze jako ten elektromobil. Ale zase to nejezdí tak hezky.

Nejblíž skutečně použitelnému a ekonomicky smysluplnému elektromobilu jsou asi ojeté Fiaty 500E, které se sem vozí z USA. Nicméně pořád to asi ekonomicky nevyjde oproti malému benzínovému nebo plynovému autu:
https://www.sauto.cz/osobni/detail/fiat/500e/17552553?goFrom=list

Ony totiž levné elektromobily obecně prostě nedávají smysl. Baterky jsou drahé a aby se "ztratila" jejich cena, musí se dát do drahého auta. Proto má smysl Tesla Model S, která ve výsledku stojí podobně jako ekvivalentní benzínové auto, a navíc jezdí za zlomek ceny (mezi elektromobily jsou mnohem menší rozdíly dané výkonem a velikostí auta než u benzínových). Malé elektrické auto jezdí pořád za skoro stejné peníze jako Tesla, ale stojí proti mnohem úspornějšímu benzínovému a zároveň je relativně k němu mnohem dražší.

ratan groch
02. března 2018, 02:17
0

http://www.auto.cz/test-dojezdu-elektromobilu-realne-podminky-111884
co sa tyka dojazdu tak skrtaj Volkswagen e-Up a Smart Fortwo.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
02. března 2018, 07:41
4

Nicméně ten referát otázek je právě to, co bude normální lidi právě zajímat. Ale rozumím. Takže z pohledu většinový populace s každodenní potřebou individuální přepravy a za co nejnižší náklady, pro kterou je auto spotřební věc stejně jako lednice, je elektromobil v současný době úplně k hovnu.

-
Komentář upraven 2. 3. 2018, 07:43:42

Blix
02. března 2018, 08:23
0

Co Opel ampera? 80km to na baterku dá a je to použitelné i v reálném životě.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
02. března 2018, 08:40
0

Ale stojí to dvakrát tolik, než obdobně velkej Opel s klasickým spalovacím motorem, tudíž z mýho pohledu ekonomicky nerentabilní.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
02. března 2018, 08:47
1

MGRR: Přesně jak říkáš. Na hraní mám jiný auta. Beru električák čistě z pohledu pořízení spotřebiče na dojíždění a zdá se, že pro takovej účel nemá zatím vůbec žádný opodstatnění, protože je ekonomicky nerentabilní, což je pro mně a pro většinu lidí nejdůležitější argument.

Leo29
02. března 2018, 09:29
0

Za mňa by som ti odporučil BMW i3 s benzínovým generátorom. Jazdene 3 ročné kusy do 40k kilometrov stoja do 25k€ čo je celkom dobrá cena. Na baterku to prejde v zime 100 v lete 120 km ale maš ešte aj benzínovy generátor s ktorým dáš ďalších 120 km.

Ma to zaujímavý koncept dverý, materiály sú príjemne na dotyk a je to proste BMW. Kufor maš aj vpredu aj vzadu. Prepojenie s mobilom a tuším aj asistenciu že ak niekde ostaneš vysieť tak po teba prídu. 4x do roka zadarmo. To by som si ale ešte overil.

Pre mňa aktuálne asi naj elektromobil do mesta a na dochádzanie do práce.

sumy
02. března 2018, 09:32
0

Každý den jezdím 55km do práce a 55km z práce, z toho 34km dálnice, 6km okreska a zbytek město. Trápím tím civica z 98. Auto stálo 30tKč, žere 6,1-6,5. Za rok jsem s ním nalítal nejen do práce už 40tkm a servis? 1x svíčky, 4x olej, výfuk a doplnění zadního stabíku z VTIčka. Pneu na stojí jak 2 kartóny mlíka. Celkem servis a údržba do 10tKč. Vlastně jsem si ho koupil spíš na truc, že firmě prdim na octávku jako na "benefit" za kterej mám ještě platit, když jsem tou dobou dojížděl pajerem se spotřebou 12. Prostě ať na to koukám jakkoliv, v současné době je elektromobil volbou pro někoho, kdo stejně má i "plnotučný" auto na zkapalněný dinosaury a ty peníze, který provozem elektra ušetří ve výsledku stejně neřeší.
No a s tím machrováním, klidně i s 1,4 civicem vyzvu na sprint Teslu. Teda až tak navečer, po té co to úžasné zrychlení ukáže 50 lidem předemnou :-) (možná i míň, nevím kolikrát to ty baterky reálně dávaj) To pak bude stát za páskou ta Tesla.
Ale nejsem apriory odmítač, jen je mi proti srtsti cokoliv, co mi někdo nutí (jedno jako formou) a co je samo o sobě natolik konkurence neschopné, že to potřebuje pobídky "shora" No a do doby, než někdo příjde s reálným řešením jak ty MW přenést přenosovou soustavou až do koncových nabíjecích bodů, tak to nepovažuji za řešení pro budoucnost.
I3 se mi jezdilo celkem fajn, ale stejně mi na tom cosi vadilo. Možná ta snaha vypadat cool a přitom 16A nabíječku krmit 3x1,5. Tedy čas od času se musí dát novej kabel, páč se to tak rozžhavý, že se zapeče vidlice do zásuvky. Co si potom myslet o tom, jak moc je šiženej zbytek auta, když je jim za těžkou použít blbej kabel za 50Kč.
Omluvou všem "vysavačům" budiž to, že začátky neměly žádný revoluční novinky zrovna snadný. Tak uvidíme co za pár let. Zatím si budu hýčkat přinejmenším pajera, kde není problém fungovat 14 dní mimo civilizaci a dojezd na 700km mimo cesty mi vyřeší nádrž a 2 kanystry k tomu, popřípadě se nemusím bát je potopit 1,5m pod vodu a jediné co u toho riskuju jsou mokrý trenky(né strachy, holt 20 let starý těsnění ve dveřích, ale posledně mi tam nenateklo...)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
02. března 2018, 10:44
1

Leo29: Tři roky starý auto velikosti Fabie v kombíku za 650 tisíc s dojezdem 100-120km na baterky? To je k čemu takový auto? Asi jsme se nepochopili. Nehledám stylovku na machrování, ale posunovadlo na každodenní cesty do práce, který mi díky celkově nízkým nákladům umožní si o víkendech hrát s autama, který mně skutečně zajímají. Električák beru jen jako alternativu k autobusu, nic víc. Nepotřebuju být otrokem dalšího krámu do baráku. Ale ten dojezd mně vážně pobavil. :-)
MGRR: Když pominu fakt, že je Prius ve všech generacích hnusnej, jak paviání prdel, tak by čistě teoreticky smysl mohl dávat, ale zabíjí ho vysoká pořizovací cena. Než bych ten rozdíl v normálním autě projezdil a proservisoval, tak by byl Prius dávno v prachu.
P.S. Nad těma solárama na baráku jsem taky uvažoval, ale po konzultacích s lidmi, kteří o podobných věcech něco ví, jsem dospěl k závěru, že to žádnej velkej přínos mít nebude, protože rentabilní to začne být až na hranici životnosti některých komponentů. Tak jsem do toho nakonec nešel.
Nevím no. Nebráním se novým technologiím, ostatně proto mně tahle alternativa zajímá, ale zdá se mi, že v současné době elektrické auto není vhodnou volbou pro normálního člověka a to čistě z ekonomických důvodů. Za 20 let může být všechno úplně jinak, ale problém je, že já do práce musím jezdit už teď. Naopak za těch 20 let už mám padla, takže pak už si taky budu jen hrát s autíčkama, co mně baví a na tyhle pekáče už si ani nevzpomenu.

Leo29
02. března 2018, 11:42
0

Moment ja som myslel že hľadaš realny elektromobil a nie vyplod scifi romanov. Tak si nič nové nekupuj ostaň pri tom čo maš a vybavené :-)
Ak sa na to pozeráš len a len skrz financie ani jeden aktuálne ponukany elektromobil sa finančne neoplatí, vždy sa najde benzínová alternatíva ktorá je v nakupnej cene lacnejšia. To je fakt ktorý tu nikto nepopiera.

beastar
02. března 2018, 12:47
0

Na dojíždění mimo město nemá elektromobil v Čr zatim význam. Nezaplatí se ti to. Takže buď hybrid a nebo nákupní taška na cng. Za mě nejlepší věc 0.9 kč/km.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
02. března 2018, 12:47
4

Leo29: Ty vážně nechápeš. Já nehledám elektromobil, ale ideální řešení pro každodenní dojíždění za jasně daných a předem specifikovaných podmínek a na výběr mám diesel, benzín, elektromobil, hybrid apod. A z těchhle alternativ si potřebuju vybrat tu nejvýhodnější a nejekonomičtější. Tohle je totiž rozhodovací proces, kterej bude dělat většina normálních lidí při výběru obyčejnýho auta. Tady se nebavíme o technologiích nebo pseudo ekologiii, ale o ekonomice pořízení, provozu a návratnosti investic.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
02. března 2018, 13:23
0

MGRR: Jasně, design nemá smysl řešit, na to to beztak nejezdí. Jde mi primárně jen o tu ekonomiku provozu a pořízení a ani tam si tím Priusem zatím nejsem moc jistý. CNG je taky zajímavá alternativa, ale žádnou osobní zkušenost s tím nemám. Každopádně u nového domova taková čerpačka není, po cestě o žádné nevím a u práce není určitě, takže v takovém případě bych si musel ještě prodlužovat trasu tankováním, což se mi moc nezamlouvá.

beastar
02. března 2018, 13:23
0

V Ml takže to už bude pár let. Dnes Cng jen v Praze v pohodě natankuješ o Německu nemluvě. Tankování je složitější tj zatím fakt. Nevyplatí se tudíž každému. V kombinaci s benzínem to dává rozumnou alternativu.

Lpg když je to rozumná přestavba je na tom podobně. Tankování se zlepšilo. Spousta i fakt rychlých aut na to jezdí skvěle. Označení vozidel a zákaz vjezdu do garáži by měli zrušit.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
02. března 2018, 13:33
0

Benzín, popřípadě benzín v kombinaci s LPG mi zatím připadá jako nejrozumnější varianta, i když ani to LPG jsem si moc neoblíbil za těch pár let, co jsem na to jezdil. Na stejných trasách do práce v pohodě, ale jakákoliv změna trasy znamenala plánování dopředu a to mně prostě otravovalo. Měl jsem pak pocit, že jsem tak trochu otrokem toho auta a ne, že si můžu jet, kam chci. Vytrácela se mi tam ta svoboda cestování. Já nejsem zvyklej nějak moc plánovat trasy. Prostě chci sednout a jet. Ale to je čistě můj subjektivní pohled.

Beny
02. března 2018, 14:00
0

Taky jsem řešil jak se co nejlevnějc dostávat do práce a vyhrálo lpg. Dvoulitr, 96kw, ztrátu výkonu nepozoruju a jezdím cca 1.1 Kč/Km. Tankování je v pohodě, zvlášť když se jezdí jedna trasa, spoustu normálních čerpaček už lpg má. Na delší trasu je to horší, je třeba se mrknout kde se dá po cestě tankovat. Nedávná zkušenost byla že pokaždý když docházel plyn, stačilo mrknout na net a čerpačka byla tak okolo 10ti Km.

beastar
02. března 2018, 14:08
0

Slušný výkony z dvoulitra a 1.1.kč/km považuju pro dojíždění za prací za adekvátní. Každá větší čerpačka má lpg. A jak říkáš už dneska v každý větší vsi je lpg. I kdyby v zemědělským areálu:)) Což teda takhle snadný s cng neni. Dnešní systémy přepínání paliva jsou tak dokonalý že už ani nepoznas co spalujes. Pro mě většina tehdejších nevýhod zažehnána.

Mira
02. března 2018, 15:44
2

Knightrider: To je zajímavý, že jakmile přijde na elektromobily, každej je najednou přesnej a počítal by návratnost, jako šílenej. Autíčkář kupuje auto srdcem, ne? Když tam žádná "chemie" neni, tak ani neni co počítat, a kupuje se něco jinýho. Elektromobil jsem si nekupoval, abych ušetřil peníze, ale protože jsem se svezl a zjistil, že obyčejnej Citroen C-Zero, jede do kila víc, než moje Corvetta. Až po nákupu jsem si všiml, že už nejezdim na pumpy, a kolik peněz mě najednou zbývá v peněžence. Nehodlám diskutovat, zda jezdit levnějc na CNG, elektriku, nebo na dinosaury, proto snad nikdo na autíčkáře nechodí, já teda rozhodně ne.

beastar
02. března 2018, 16:36
0

Já jenom doplním, že ten pocit z toho Citroenu je přesně to, co já nepotřebuju. Mimochodem ani jeden(ani JEDEN) elektromobil na trhu se mi nelíbí a to ani ta "úžasná" Tesla S. Máš pravdu právě protože nepotřebuju šetřit bych takovej krám v garáži nesnesl. Trochu nechápu jak majitel emerickejch aut může obhajovat takovej škvár. Ale tak je to pro mě podobný jako iphone a jiný fenomény poslední doby. Budoucnost ukáže na čí straně je pravda. Navíc zatím jsou ty dobíjecí stanice ve městech zadarmo. Pro konečný zákazníky. Jsem zvědav jak dlouho to vydrží. Debata neni o tom, co je výhodnější, nebo jen částečně. Bylo to o tom v čem jezdit jako normální smrtelník denně do práce a jako jedna z variant je elektroauto. A v přímém srovnání na trase město/dálnice je pořád elektromobil v nevýhodě a nějaký tupý zrychlení v přímce to fakt nezachrání. Asi proto se taky ten mor naštěstí tolik nešíří. A náš lakotnej stát určitě nějaký daňový úlevy nevymyslí. Jednak na to nemá a druhak snad naši bolšáni mají alespoň v tomhle rozum.

Tak a teď mi doporuč Teslu model S. To je přesně to proč bych ty sráče nechtěl prodávat. Co řekneš zákazníkovy... je to super jede to jak splašený .. A dál?:)) Historie "0" Design průměrný... zpracování na úrovni mainstreamu nižší střední. A cena? Wow. Proč bych to měl kupovat, když mě nezajímá teda pružný zrychlení. Nejsem takovej ten fanda "technologií" ani nejsem v Greenpeace. Já vim nemusim to číst, ale já zase nechodim na Autíčkáře abych mě někdo přesvědčoval o tom, že je SUPER něco co je zatim slušně řečeno k ničemu.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
02. března 2018, 16:40
0

Míro, takhle diskuze nemá nijak zdiskreditovat elektromobily. Samozřejmě, že pokud se na to člověk dívá pohledem nadšence, tak potom ekonomiku neřeší. Kdyby ano, tak bychom museli potom všichni prodat naše auta pro zábavu a místo toho nakoupit třeba Fabie nebo Octávky. Jenže já tady neřeším auto pro zábavu, ale ptám se na auto pro každodenní použití, jak sis mohl všimnout v diskuzi, což nemusí být nejen pro mně totéž. Já v elektromobilu nevidím technologickou hračku pro radost, ale spotřebák, jako je lednice. Taky do ní jdu několikrát denně, ale rozhodně ne proto, abych se kochal jejíma krásnýma bílýma stěnama nebo hezkým vnitřním osvětlením. A u spotřebáku prostě tu ekonomiku řešit musím. Už jen proto, aby mi zbylo na ty víkendový hračky. Nějak nepřehazuju tisíce vidlema.
Až teď jsem si všimnul toho Vojtovýho Fiatu 500E. To auto vypadá fakt pěkně, jak zvenku, tak zevnitř. I ta cena vypadá rozumně. Jenže pak jsem se kouknul na ceny benzínových verzí ze stejnýho roku a se stejným nájezdem a zjistil jsem, že jsou o 200 tisíc nižší. A to je prostě těžkej argument. Za nějakých 5-6 let se možná při stejným použití náklady na provoz/počáteční investice obou verzí srovnají, jenže v tý době už to bude 10 let starý auto a je otázkou, jak na tom potom budou ty baterky. Tohle téma mně hodně zajímá, ostatně proto jsem vznesl hned na začátku tu hromadu dotazů, včetně požadavků na vlastní elektroinstalaci v domě, ale zatím se k nim nikdo nevyjádřil. Chtěl bych slyšet objektivní pro a proti buď od Míry9 nebo od redakce. Určitě to bude zajímat nejen mně. Ale ono by to asi bylo spíš na velkej článek.
-
Komentář upraven 2. 3. 2018, 16:50:56

Leo29
02. března 2018, 19:41
0

Teraz mi napadlo celkom dobré prirovnanie.

S benzínom čím viac jazdíš tým je drahší. S elektromobilom čím viac jazdíš tým je lacnejší.

beastar
02. března 2018, 19:43
0

MGRR: To s tim vejfukem dobrý přirovnání :)

briza
02. března 2018, 22:40
0

Prostě a jednoduše si kup Priuse, nech ho ještě překopat na LPG a problém vyřešen. Jinak pokud bys chtěl CNG a nechtěl vyloženě krabičku typu Nahoru nebo Městojdi, kouknul bych se třeba na Grande Punto. Koupíš to do kila, stejně jako koncernovou dvojku, ale není už to takový malý peklo. Servis zase taková hrůza taky není, respektive dost dlouho to bylo o tom, že bylo poměrně málo servisů, takže si mohli diktovat. To už se ale postupně lepší, stejně jako počet čerpaček, kterých už je fakt hromada. Samozřejmě, není to taková lahoda jako v Říši, ale zas to není peklo, jako třeba na Slovensku.

Mira
04. března 2018, 17:38
-1

To Knightrider: V tom příspěvku 01. března 2018, 21:02 jsi napsal hodně pádných dotazů, to je pravda. Rád bych Ti a ostatním o nich něco napsal ze svýho úhlu pohledu, věřim, že by to pro tebe bylo přínosný. Anebo bych rád víc rozvedl baterie, jejich technologii a životnost. Ale to by bylo na další dva články, každej o rozsahu tohohle, spíš víc. Ani si nedovedu představit článek, zodpovídající nejožehavější otázky kolem jednoznačných nevýhod dnešních elektromobilů. Ten by byl obrovskej a komplexní, mající za následek těžkej flame v diskusi pod článkem. Aby to šlo pojmout, a následně se zodpovědně vyjádřit i k názorům v diskusi pod článkem, by bylo ideální udělat spíš takovej E.V. seriál:

Elektromobil a špatný dojezd
Elektromobil a pomalé dobíjení
Elektromobil a špatná dobíjecí infrastruktura
EV a jeho návratnost
EV a jeho servisní náklady
Hybrid vs E.V.
Jak vůbec EV koupit, jaká je nabídka?
Něco o tý Mazdě třeba, atd.

Pobavim se o tom s redakcí.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
04. března 2018, 18:55
0

Mira: Co jsem tak pochopil, tak Autíčkář se chce venovat novym technologiim, kam patri i ty elektromobily a od toho zrejme zalozili sekci "Autíčkář futurista", takze tohle tema se tady urcite jeste objevi, navic evidentne nejsem jediny, koho to zajima. Chtel bych najit odpovedi na ty otazky, ktere jsem na zacatku polozil, protoze to je podle mne zakladni gro informaci o techhle autech. Neresim ekologii. Zadna tam neni a i kdyby, tak je mi celkem ukradena, ale zajimaji mne prakticke veci a realny zivot s takovym autem. Hodne mne zaujal ten Fiat 500e. To se mi fakt libi a i ta cena je zkousnutelna pro normalniho smrtelnika, takze jsem si o tom neco malo nacetl pres vikend. Bohuzel ten dojezd to zabíjí. :-(

beastar
04. března 2018, 20:20
0

Fiat 500E má jako základ normální úspěšné auto. Vlastně auto, které FIAT tak nějak zachraňuje. Ano je to fajn autíčko. Dojezd 150 km je bohužel žalostný. Přímo ve městě je to paráda, ale jezdit s tím za Prahu do satelitu na to už to tak supr neni. Jako nový to stálo skoro 750 tisíc, což rozhodně nebylo málo. Nevim kolik se to dá sehnat dneska a ani mě to nezajímá.

Odpovědi na otázky položené v začátku by mě zajímali taky. Ale bez těch rádoby propagačních kudrlinek okolo toho. Trochu s nadhledem a snad v tomhle případě i bez osobních názorů autora:) Slušnou diskuzi už vyvolal i tenhle relativně nevinný članek. Počet reakcí atakuje obvyklé články o oktávce, kde to jako vždycky vře. No a k dojíždění bych si koupil třeba nějakou praštěnou kombinaci od Pažoutu 508 nafta/elektro, nebo tak něco. Spotřeba 3,8 a máš normální auto s pěti dveřma a kufrem.

bu
buteo
01. března 2018, 21:48
1

Naprostý souhlas s autorem článku. Elektrobudoucnosti se vůbec nebojím. Je to na spadnutí, je to nevyhnutelné, záleží jen na tom, jak dlouho se to ještě podaří petrolejářsko-motorářské lobby oddalovat. Ano, zatím je to drahé na pořízení a levné na provoz. Ale to se s rostoucím podílem na trhu jednou obrátí: pořizovací ceny půjdou dolů a provoz (bohužel) bude zdražovat - neumím si představit, který stát by se dobrovolně bez náhrady vzdal příjmů ze spotřební daně z PHM. Způsob zdanění se určitě najde. A ano, zatím dojezd a dobíjení nejsou úplně podle představ. Ale i to se bude měnit - víte, jaké problémy se sháněním paliva měly před 100+ lety první auta?
A zábava ergo výkony? Zkuste si vygůglit takový AC Schnitzer i8 a jeho výkony a časy na okruhu v porovnání třeba s BMW M4 Performance : http://www.autobild.de/artikel/ac-schnitzer-i8-test-13281239.html

reagovat
Candy
01. března 2018, 21:52
1

Před 100 lety se benzín kupoval v lékárnách a lidi, co měli auto by se dali spočítat na prstech ... jedné ruky.

bu
buteo
01. března 2018, 22:01
0

No dyť, jako dnes v čeké kotlině - taky těch rukou s prsty zatím není moc potřeba.

bu
buteo
01. března 2018, 22:03
0

oprava: samozřejmě v ČESKÉ kotlině

gramo
01. března 2018, 22:57
0

U elektroniky a počítačů platí, že s rostoucí produkcí klesá cena, protože největší náklady jsou na vývoj, samotná výroba už je levná. U elektromobilů jsou drahé i materiály na vyrobu baterii, v současnosti lithium, ale obecně zatím všechny akumulátory byly z nějaké relativně drahé suroviny. (nejlevnější jsou asi olověné -- ty se ovšem kvůli váze v elektromobilech neuplatnily) Tedy na akumulátory potřebujeme nějakou už tak relavitně drahou surovinu a to jsou pořád elektromobily okrajovou záležitostí. Pokud by se měly masově rozšířit, razantně vzroste poptávka po surovině, jejíž zásoby jsou omezené. Se základními znalostmi ekonomie si člověk odvodí, že tím dojde k výraznému zvýšení ceny této suroviny. V současném stavu technologií výroby akumulátorů bych tedy nějaké zlevnění elektromobilů nečekal.

Leo29
02. března 2018, 09:34
0

Lithium je drahe preto že sa momenalne neťaží vo veľkých množstvách. Inak je to tuším jeden s najčastešie sa vyskytujúcich prvkov v prípode. Meď bola pred 100 rokmi tiež drahá ale otvorili sa nové bane a cena klesla. lithium bude čakať podobný osud pokiaľ ho nenahradia batérie založené na inych materáloch čo je podľa mňa pravdepodobnejšie.

Leo29
02. března 2018, 09:51
0

Takže som trochu googlil

Meď v zemskej kôre 55-70ppm
Lithium v zemskej kôre 65 ppm

scenáre o tom že nebude dosť líthia na baterky sú nepodložené. Akurát sa musí zvýšiť ťažba.

sumy
02. března 2018, 10:14
0

Jo, ale ten kobalt 29ppm :-/ Navíc se ho naprostá většina teží v Kongu. No nic moc...

beastar
02. března 2018, 12:45
3

To je super no politicky stabilní Kongo:) To tam vláda sem tam po občanský válce zbohatne. A věc co mě baví... Super ekologie ale musíme navýšit těžbu lithia. Nebo jiný věci v budoucnu. Místo ropy se bude plundrovat lithium to je pokrok. Nemám rád když se lže kolem nových věcí. Naštěstí mě už se masový rozšíření (jestli nastane) moc nedotkne.

Ča
Ča Snač Aj
03. března 2018, 11:21
0

Ne asi, :D taky bych rád věděl jak se ekologicky zvýší těžba lithia, tak aby se dostatečně snížila koncová cena. Kolik přírody se kvůli tomu zničí kolik emisí se vyprodukuje.. no jo ekologie. Osobně spíš věřím vodíku a snad časem bateriím na jiné bázi. Jinak elektromobil proč ne. Ale ty baterky, ty baterky..

gramo
01. března 2018, 23:06
0

Líbí se mi, jak se autor snaží přimět lidi vyskočit ze zaběhaných kolejí a myslet jinak. A docela chápu kombinaci elektromobilu a americké V8, na běžné ježdění může být elektromobil výhodný a věřím, že s tím krouťákem to je i zábava, ale pak je potřeba to elektrické bzučení přeléčit bubláním pořádného osmiválce :)
-
Komentář upraven 1. 3. 2018, 23:07:38

reagovat
tomyks
02. března 2018, 06:53
1

Spíše se snaží přimět lidi odpoutat se od předsudků a vyzkoušet to. Pár km v hybridu mně snad i přesvědčilo, že za určitých podmínek to smysl má. I ta bezstupňová převodovka funguje jinak, než jsem si myslel a celkově mě nějak překvapila inteligence hybridního pohonu a skoro neuvěřitelná rychlost dobíjení aku při rekupercai. V konečném důsledku to člověka nejspíš přiměje i jezdit jinak - plynuleji, efektivněji, bezpečněji, ekonomicky, čili spíše defensivně. Přitom myslet na lední mydvědy, včely, kytky atd.

Jimi
02. března 2018, 07:51
0

Nemyslím si, že bych jezdil neplynule, neefektivně, nebezpečně, neekonomicky a agresivně. O tom to není. Smysl to má, když se to vyplatí. Zatím je to tak, jako kdybych si dopřával každodenně prémiovou balenou vodu dovezenou přes oceán a přitom mi stačí čistá zdravá pramenitá voda, co mi teče nedaleko domu. Ekologické je nevyrobit další baterii.

Ha
Hansoff
02. března 2018, 08:21
0

Máme tady firemní hybrid (Auris) a ten mě rozhodně nepřesvědčil. Nebo se spíš vůbec nehodí na náš způsob provozu. Smysl to má po městě a možná na okreskách, ale na dálnici to je akorát váha navíc.
Ale zábavu si s tím člověk užije. Na nájezdu na dálnici motor utrápeně skučí v nejvyšších otáčkách a přitom auto prakticky nezrychluje. To se člověk musí smát ať chce nebo ne. Teda na prvních několik pokusů, potom je to spíše zoufalství a strach z kamionů které se zezadu nezardžitelně blíží...

Ha
Hansoff
02. března 2018, 09:06
0

Zatím jsme nepřišli na jiný způsob jak to auto donutit zrychlovat nad 90 km/h... Prius je na tom trochu jinak co to techniky pod kapotou

Ha
Hansoff
02. března 2018, 10:27
0

Interiér je opravdu "zvláštní", ale nejhorší je místo na zadních sedadlech. Pochybuju, že někdo 180+ se tam může normálně vejít (sedí se zde výš než u běžné 1,6 aby se pod sedadlo vešla baterka).

beastar
02. března 2018, 12:50
0

Auris je celkově děsnej pekáč i bez hybridu. Prostě levná kraksna pro dva maximálně. Prius možná lepší ale pro firmu naprosto zbytečná investice.

Na
Napuram
02. března 2018, 06:57
2

Moc pěkné zamyšlení. Jako elektrotechnika mě prostě jenom sere to, že elektromobily jsou ta nejméně ekologická věc. Ano mají spoustu výhod, jezdí rychle, levně ale v konečné fázi smrdí daleko víc než ta V8. Nebudu tady počítat efektivitu přenosové soustavy (věru ten tanker je opravdu efektivnější), ani vysvětlovat solární hyperdebilitu, ani situaci proč má síť kmitočet 50Hz. Kdo do tohohle alespoň trochu vidí chápe co píšu. Až budeme elektrickou energii sbírat na stromech, nebo konečně začneme investovat do jaderné fúze, budiž. Až budu mít tohle, vyrobit elektromobil je už to poslední. Do té doby beru lidi v elektromobilech jako zhýralé hovada, kterým ekologie nic neříká.

reagovat
Bavoraczech
02. března 2018, 09:56
0

A co říkáš na vodíkové články? Honda Insight?

Na
Napuram
02. března 2018, 10:36
3

Prašť jako uhoď. Z technického hlediska je to výsměch Pánubohu do tváře. V dnešní době se vodík dá průmyslově generovat dvěma způsoby. Elektrolýzou vody (opět pálíš elektriku), nebo frakováním metanu. Palivový článek je možno konstruovat i na metan, kterého máme ve formě hydrátu obrovské množství. Skladování vodíku je peklo, jelikož má tak malý atom, že časem uteče i ze železné trubky. Musíš ho výrazně podchladit, tedy opět nesmyslné. Bohužel lidé, kterým ve škole nešmakovala matematika a fyzika, jsou extrémně dobrými lobbisty, a byť v dobré víře, nadělají mnohem více škody než užitku. Je to smutné, kdybychom neměli ty technické prostředky jak udělat svět lepším. Ale radši vymýšlíme hovadiny, které se pěkně poslouchají a lidi to baští...

beastar
02. března 2018, 12:56
1

Napuram: Nerozumím tomu ani zdalela tak jako ty. Ale tvůj názor chápu a celá léta vidim totéž. Je to hlavně jen nová trendy cesty jak prodat tutéž věc. Něco jako nástup smart phonů. A tady se teď hodí ekologie jako jeden z argumentů páč je to cool. Mimochodem ekologický auto NEexistuje ať jezdí na cokoliv. Dokud bude mít klimu, pneumatiky, sedadla a plastovej interiér. Proto si myslím že třeba Norsko už by se mělo preventivně obehnat plotem.. Lidi se tam nakazili dotační horečkou. Humus k zblití.

Na
Napuram
02. března 2018, 15:31
2

Víš, je to opravdu smutné. Dotace, přerozdělování, říkejme tomu jakkoliv, je zvrácený způsob regulace trhu. Je to socialistické zlo, které bych nejraději vymýtil. Z dotací ještě nic dobrého nevzešlo. Možná pro lidi se slabším intelektem. Já z toho mám pouze kruté daně na věci, o kterých vím, že jsou k ho.nu. Trh si poradí sám...Dělal jsem pro firmu, která z dotací profitovala a výpověď přišla brzy... takový hnus jsem nezažil. Nemohl bych být spokojený.

beastar
02. března 2018, 19:42
2

Chápu tě. Jenže ta hromada komančů a lidí co čekaji že snad ten komunismus fakt bude kolem nás přesně tenhle typ dotací podporuje. A pak jednim dechem nadávají na Brusel a nazývají tamní nařízení nespravedlivými a dotace z EU nereflektují. Nakonec i v tom Norsku, kde se toho nebáli se to nakonec sesypalo jako domeček z karet. Když to z dotacema přeženeš bude je chtít každej. Ono když ti pulku novýho auta na elektriku zaplatí stát, tak kdo by odolal že. V kombinaci s tim že ti zakážou jezdit naftou a benzín svážou emisníma buzeracema potom neni o čem... Čiré zlo a taková svinská firma jako Tesla celou tuhle mašinerii jenom podporuje.

Na
Napuram
04. března 2018, 11:17
0

????

Na
Napuram
04. března 2018, 11:41
0

Každý socialismus se sesype, jako domeček z karet. Není jinak. Čeká nás úpadek.

Pólin
02. března 2018, 07:42
2

Jsem jediný, koho zaujala ta autorova RX-8 na elektriku? Je to provozovatelné v normálním provozu? (STK atd...), jak se to přestavovalo? Kde to má baterky... Chtěl bych slyšet detaily. Jinak zamyšlení pěkné a konec konců na tom pohonu zase tak moc nezáleží. Důležité je, aby nenastala povinnost přepravovat se v nějakých autonomních kapslích, kde člověk jenom zadá adresu, kam potřebuje dojet...to je pro mě konec zábavy za volantem/řidítky. Jestli rychlé a ovaldatelné auto, nebo motokra jezdí na elektriku, nebo benzín je docela fuk... ale samozřejmě se lépe poslouchá bublání osmiválce, než bzučení elektromotorů:)

reagovat
Ha
Hansoff
02. března 2018, 08:31
0

Nejsi jediný, taky mě ta RX-8 zajímá. Několik přestaveb už jsem viděl a u auta na zábavu nebo občasné vyjížďky mi to dává největší smysl. Mám doma eRko a to většinu času stojí v garáži pod plachtou, protože na to není čas. Je to potom hrozná pakárna, po delší době to zkoušet oživovat.

Mira
02. března 2018, 15:48
0

Vojta po mě chce článek už asi tak 5 let od tý doby, co jsem to postavil. Jednou bude :-)

Stanley
02. března 2018, 08:00
5

Jsem zklamán. Snad je to tím, že pro mě spojení Autíčkář + úvaha = velmi často kvalita, ale tady jsem se nedočkal. Nadpis ve mě vyvolal mylný dojem, že se dozvím, proč by mělo být elektroauto zábavné i pro motoristického nadšence, ale dozvěděl jsem se jen, že mám hlavu v zadku.
Co když jsem "petrolhéd", co je rád rychlý, ale nemá potřebu být první na semaforech (čti jezdím rychle pro sebe, ne pro ostatní)? Co když je pro mě součástí požitku syrový zvuk vytočené V6? Co když mě pokaždé znova a znova nadchne zkrácené sání ve 4000 a řežba do 7 tisíc? Co v tu chvíli cítí pantáta, který mě právě předjíždí ve svém efektivním syntetickém e-voze? Slyší zzzzzzz, lineárně zrychluje a radost má maximálně z toho, že mi to nandal.Kdybych tam nebyl, tak se nudí :-)
Abych to shrnul, článek neposkytl jedinou odpověď na otázku v nadpisu, ale řekl mi, abych vytáhl hlavu a čekal. Teda nabídl - zrychlení. Ale to je pro toho petrolhéda přecejen trochu málo...

reagovat
krab
02. března 2018, 10:00
4

Naprosto to tak je. Myslim, že ale je fajn, že Autíčkář dává prostor různým názorům, takže mě ten článek ničím neurazil :) Nadhled mám, ale myslím si taky svoje.

To elektroauto je sice rychlé, ale v té přímce. A zážitek za volantem pro lidi mého typu, asi i tvého typu nula a tak to zůstane a těžko na tom někdo něco změní. Já to beru v klidu a náhodou poslední dobou jsem se mohl svézt dvěma zajímavými fungl novými auty, která si myslím pořád řidiče velmi zaujmou. Takže svět není zatím tak zlý a máme na výběr. :)

krab
02. března 2018, 10:21
1

Kdoví jak to bude ... zatím to tak funguje. Kdo nemá elektro a hybrid či hybrid se zástrčkou na blatníku jako by nebyl. ( myšleno automobilky)

Naopak tady jsou nenápadná auta jako například VW Golf 1.4 TGI , celkem důstojný všestranný povoz vyhovující v zásadě všem požadavkům pro normální ježdění, tankujete do toho CNG a jezdíte velmi úsporně. A když není zrovna pumpa na CNG tak natankuje benzín. A dohromady na obě plné nádrže ujede víc km bez tankování než velká Audi A8 na naftu :)

Stanley ale reaguje k tomu článku : já jen vyjádřil souhlas. Není to o miminech co jim seberou dudlík, je to o tom, že pokud máš rád řízení sportovního auta, máš rád klasická stará auta, tak tě prostě elektro nijak v "petrolheadském" duchu oslovit nemůže.

beastar
02. března 2018, 13:04
-1

Krab, Stanley co dodat vidím to zrovna tak. A naprosto správná poznámka o Golfu a CNG. Kdyby se tolik úsilí a keců jako e-odpadu věnovalo alternativním palivum bylo by to fajn. Jestli něčemu brání ta petrolejářská lobby jak uvedl soudruh ekoterorista nahoře, tak je to právě větší rozmach cng, lpg a rozumných hybridů.

Mgrr ty si ztracenej už. Alespoň ale obhajajuješ a využíváš tu lepší cestu. Lexusovský hybridy jsou alespoň skutečný auta ve všech ohledech a na nic jinyho si nehrajou. Jako třeba ta vylhana Tesla toho imbecilniho pizizuba. A teď posledně to jejich Semi ten truck to je výsměch všem slušným lidem... Tohle za 2 roky do prodeje:)) Ne nadarmo se tomu šéfové užitkových divizí konkurence smějou. Podílet se na něčem takovym koupi eauta... Ani náhodou.

PanHAJZL
02. března 2018, 14:34
2

A to je jeste treba dodat, ze vyrobce uda kapacitu akumulatoru a z te ani nelze vychazet. Elektronika nenecha akumulator nikdy vybit a ani uplne zcela nabit, kdy vse ridi balancery v jednotlivych skupinach clanku. A tak se muze dle podminek dojezd opravdu razantne menit. No ostatne, muzeme se podivat do Norska, kde uz prestali dotovat EV s tim, ze uz je to neunosne a musi se to regulovat a v konecnem duskedku to vlastne tak eko neni. Chapu treba MHD na baterky, tam to dava smysl (rekuperace, napetove kapacity dopravniho podniku, bezhlucny a bezemisni provoz v centrech..).
Elektrika neni spatna cesta, ale s nynejsimi bateriemi to nedava smysl. A taky pochybuji, ze se vyrobci domluvi, aby vsichni pouzivali standartizovane vymenne baterie, ktere bude mozno okamzite vymenit (nabite/vybite)

Na
Napuram
02. března 2018, 15:57
0

Jasně, regulace regulací dotací, to je ta cesta ????

Mira
02. března 2018, 16:02
0

Určitě jste to už viděli, ale očividně to je nutný připomenout:


Zatím těch elektroaut je na trhu pár, takže se ještě nestačili nějak extra specializovat. Automobilky jsou rády, že vůbec něco mají, natož se předhánět v nějakých jízdních vlastnostech. Až bude mít každá automobilka v každým segmentu jedno auto, tak teprve začnou hrát na emoce.

beastar
02. března 2018, 16:38
0

Velké předpovědi.. Až a jednou. Super to už tady taky kdysi bylo.... Až bude ten komunismus bude všem dobře. A ještě lepší je kdyby. Tohle ohromí tak fanoušky série Formula E.

krab
02. března 2018, 19:25
1

To už jsem měl když mě bylo pět. :) Elektrický závoďáky na dálkové ovládání na autodráze. Byla to sranda, ale teď když už jsem velkej, jsem rád že mám auto s motorem co vrčí a má opravdickou šaltrpáku :-D

Stanley
03. března 2018, 08:34
0

Mira: to je právě ta krutá realita - automobilky pro nás vlastně skoro nic nemají. Všechno jsou jen řeči a očekávání. Sice se to nezdá, ale já mám rád technologie, vlastně jsem jimi obklopen. Jenže nejsem čekač a zajímá mě jen to, co je tady a teď. Například chytré telefony - za posledních cca 16 let, co je sleduju, byly nové zázračné baterky se superrychlým nabíjením a týdenní výdrží představeny už snad desetkrát. A co je reálně na trhu? Nic.
No a elektroauta jsou na tom podobně. Sice jsou všude, všichni o nich mluví a všichni je vyrábí, ale zatím nemají moc co nabídnout. Definitivně jsou to auta pro elektrohédy, ale ještě zdaleka ne pro petrolhédy.

PanHAJZL
02. března 2018, 08:06
3

Uprimne si myslim,ze tahle elektromanie ma nekolik podstatnych minusu:
Cena elektropopelnice, i pri prumernem ceskem platu, kolik lidi si koupi elektronesmysl? Kolik stoji nejlevnejsi EV? Je ta cena adekvatni za mikropopelnici? Za tu cenu si to koupi jen par nadsencu.
Jaka je dimenzace site? Bude energeticka sit pripravena na razantni zvyseni odberu?
Co s tim bude delat panelakovej obyvatel? Ze nekdo postavi nabijeci stojany pred barakem? Haha.... A kdyby nekde byl i zreba na parkovisti nebo na ulici...jsme v cesku, kabel v prdeli. Bavilo by nekoho kupovat kazdej mesic novej kabel? Draha sranda.
I kdyby se to trochu rozsirilo, ceskej vychcanej stat si na to brzo doslapne a bude "mobilni elektrika" za jine ceny...
A celkove komfort, i kdyz elektroposuk to bude vychvalovat do nebes..co az prijde velkej mraz a budu si chtit komfortne zatopit? Nebudeme si nic nalhavat, krom interieru je treba temperovat i baterie a ten dojezd klesne na polovinu i nize.
Vypadne mi jistic, nebo jednou zapomenu zapojit kabel a co pak druhej den s tim? Kolik rychlonabijecek je?
Nene, vidim v tom slepou cestu..o ekologii vyroby baterii, ztratach energie v siti....u osobaku mi to pro obyc.cloveka nedava moc smysl.
Jeste chapu plug in hybrid, dejme tomu, ale na plny EV jeste neni cas...ono elektropopelnice tu byla uz pred 150 lety, nebyt dotaci a ekobuzerace, tak by si na to treba ani nikdo nevzpomel

reagovat
Bavoraczech
02. března 2018, 11:27
0

Amen :-D. Je fakt, že první co mě napadlo bylo dimenzování sítě a to, že s rozšířením elektromobility bude určitě spojeno i adekvátní navýšení ceny elektrické energie, které může ve výsledku zdražit nejen samotnou dopravu, ale i energii běžnou, kterou svítíme, někteří i topíme...

beastar
02. března 2018, 13:07
0

:))) Asi tak.

Mira
02. března 2018, 15:52
0

Má to ještě druhou stranu mince - naftovej vrt si na zahradě neuděláš, ale solární panely si na střechu dát můžeš. Existuje tady cesta, jak být do nějaký míry nezávislej, i když má svoje úskalí samozřejmě. U fosilních paliv neexistuje cesta vůbec žádná. Možná domácí plnička CNG to připomíná.

Na
Napuram
02. března 2018, 16:02
-1

První si o tom něco zjistí frajere. Solární panely na Tvé střeše dotují já a mnoho dalších. Přenosová soustava je neúprosná. 50Hz. Takže pokud u Tebe vykoukne sluníčko, větrník v Německu ji spálí za provizi, aby se turbíny v tepelných elektrárnách mohly točit ve fázi a uhlí hoří dál...

Mira
02. března 2018, 16:09
2

Napuram: No, nevim, mě od tebe žádný prachy nepřišly, když jsem si ty panely kupoval. Chodíš taky takhle do zeleniny a nadáváš jim, že prodávaj brambory, který jely z pole traktorem, na kterej jsi přispíval z daní? Chodíš takhle po ulicích a zvoníš na lidi, který maj plastový okna a zateplení, a chceš se od nich nechat plácat po zádech za to, že díky tvým daním teď bydlej líp? Doporučuju jít nadávat nad pullitr do hospody, najdeš tam plno trosek, který tě budou ochotně poslouchat a přikyvovat.

Na
Napuram
02. března 2018, 16:21
-1

Rozumím, čekal jsem spíš technickou argumentaci, která by ospravedlnila to křemíkové zvěrstvo. Pravda jdu se do hospody vybrečet. Ty zase balamuť své ovečky na podobné argumenty. Nic ve zlém, vím že tomu věříš. Budiž Ti ke cti.

PepaSFI
02. března 2018, 16:50
1

předpokládám že Napuram má na mysli výkupní cenu z "eko" zdrojů kterou pak spotřebitelé platí. Kolik by asi bylo kolem nás solárních elektráren kdyby výkupní cena byla podobná té běžné?

beastar
02. března 2018, 19:38
0

Ne že by tady už průser ze solárem nebyl:)) I tento byznys ženou představy naivků. Představy o energetické soběstačnosti, kříšťálově čisté vodě a ovzduší. Co se týká dotací na něco, tak to jsem klidný v tomhle zapadákově daně platí řádně akorát korporát a obrovský firmy jinak nikdo. Z mějch daní kluci nemáte podle mě nic. Zato v Lichtenštejnu tam by z toho už bylo malý Konopiště. DPHáčko v Český realitě je největší prasárna.

PanHAJZL
03. března 2018, 22:23
0

Ok,to beru...solary, vodni elektrarny. Ale uprimne, kolik stoji opravdu efektovni panel, ktery Ti pres den bude napajet barak a auto..? Regulace baterie ...to je sranda bajvoko za min 300 litru. V kolik prijedes z prace? Ve 4? Obavam se,ze nejlepsi produktivita slunce na zapade :) takze k hovnu. A nezlob se na me. Budes v praci a auto se nebude asni nabijet v baraku na nabijecce. Nesmysl, takze si Tvuj argument odskrtneme

MartinCoupe
10. dubna 2018, 21:46
0

Když to celý čtu, tak tady žádný racionální důvody, proč se elektro auta nemůžou rozšířit nepadají. Prostě to je nastartovaný, evropské automobilky do toho začínají se zpožděním taky šlapat. Co se týká spikleneckých teorií, že o nám někdo vnucuje eletro auta, to není teorie, ale fakt. Stejně, jako se v 90-tých letech začaly propagovat diesel auta, tak je tlak na elektro mobilitu. Já vidím momentálně elektro auto podobně jako kabriolet: není to levný, není to úplně praktický, když to chceš používat, tak to mà svá omezení... Třeba tady v Liberci mi přijde kabrio na nic, ale kámoš v Miami říkal, že kabroš je fakt super. Tak nevím... ;-)

ku
kulisaci
02. března 2018, 09:02
0

Amen. Nebude to hned ale jednou taky budu jezdit na elektřinu (vodík?), benzíňák bude v teplé garáži a jezdit bude only for fun :) Vlastně se na to i trochu těším. Pěkný článek (y)

reagovat
bu
buteo
02. března 2018, 09:51
1

Přesně to je můj plán: v mé dvojgaráži bude doufám jednou stát hatchback na elektriku, do kterého budu mít pronajaté baterie (dnes při důchodcovském ročním nájezdu za ca. 60-70 éček měsíčně), a vedle bude stát benzínová hračka, do které si vždy z důchodu našetřím na plnou nádrž a vyrazím na okresky nebo na dovolenou ve dvou. Ano, mám už důchod na dohled, nepotřebuju stěhovat rodinu na chalupu, ani nemusím řešit dobíjení na ulici. Elektromobilita dnes ještě není zdaleka pro každého, ale pro mě už asi takhle ano.

beastar
02. března 2018, 13:13
-1

Pokud kvůli tomu vašemu ekonadšenectvi a podpoře téhle úžasné technologie nezakážou vjezd těch hraček ze spalovacím motorem na silnice. Zatím jsou to centra měst a nafta. Co se stane až se ekofašisti vypořádají s dieselem? Obrátí své oko zla na benzín... A nakonec se požerou mezi sebou jako každá chátra. Pěkně za podpory nadšenců s tunelovym viděním. Historie se opakuje. Takže na vejlety v benzínu zapomeň. Max si koupíš ecabrio s omezeným výkonem aby si nenarušoval provoz. S maximalizací výkonů ekrabic přijdou omezovače a autonomní režimy... Wow to bude vzruso ještě že v tu dobu když bůh dá mi bude tak 80....

Testeuros
02. března 2018, 13:29
0

Přiznám se, že se mi myšlenka elektrifikace staršího vozu (ideálně s původním pohonným ústrojí po či blízko smrti) dost zamlouvá. A když vezmeme v potaz ekoterorismus, který můžeme ve světě vidět, tak to dostává smysl... a bohužel to dřív či později (počítejme to na desetiletí) bude nutnost, jak udržet starší vůz při životě.

reagovat
beastar
02. března 2018, 14:38
0

Jenom teda k věci. První článek a slušný zájem. Už jenom to, že elektrokrabice vzbuzujou stejnej zápal jako voktávky je k zamyšlení:D Možná bude úplně nejlepší když do toho škéca konečně praští a udělají E-Octacvia combi. Elektrifikují český ráj a zase budeme světový.

reagovat
ma
martinw
02. března 2018, 15:41
0

Na VW potazmo skodovku jsem zvedavej, do 'vystavni skrine' udelali Passat GTE a ted zacinaji hartusit clanky typu PHEV Superb uz na konci 2020 tj. 3 roky, pricemz cekaci doba bude urcite zas 1 rok :)))

A o tom reseni typu 1.5 TSI, CNG, Elektro na zadni naprave skoda mluvit takovou prekombinovanou blbost sem uz dlouho nevidel, hlavne ze splni emiseni limity - musime pogratulovat...
-
Komentář upraven 2. 3. 2018, 15:41:51

beastar
02. března 2018, 16:43
0

Já je neřešim raději. VW zaspalo v týhle oblasti za Toyotou asi o 50 let, za BMW jen o 20. Dokonce i GM je v tom podle mě dál. A dokonce musim říct -

Spojené státy zmítají zapálené diskuse, pro Evropana těžko pochopitelné. Elektromobil nebo hybrid, hlavně že jede a nežere, pravda? Ne tak ve Spojených státech, kde zástupci médii poprvé vyzkoušeli Chevrolet Volt. Většina z nich tvrdě zkritizovala General Motors za to, že prodává obyčejný hybrid. A pak přišel magazín Motor Trend s prvními čísly: 1,85 l/100 km ve městě a lehce přes tři litry mimo město s plynem na podlaze. Pořád se chcete hádat?

Noo a to je pár let starý. Nevšim sem si, že by USA zahltil příval E.aut :D

ma
martinw
02. března 2018, 17:01
0

Oni maji uplne kosmicke vzdalenosti oproti nam, zatimco tady prska clovek za prahou ze musi 20minut dojizdet, v USA si hodis tempomat a hodinu si lakujes nehty nebo snidas :)) Jako jsme mala zeme, husta silnicni sit, jen na to bezny lid nebude mit prachy o tom zadna...

beastar
02. března 2018, 19:33
0

Já vim no. A hlavně teoreticky ten Volt je tam fakt auto bez okolků pro střední třídu nebo snad i obecně pro lidi který prostě mají nějakou práci. U nás je pro lidi co mají nějakou práci vůbec koupit NOVÉ auto. Nezávisle na tom jestli jde o plně elektro auto, nebo je hybrid. A jasně no on je taky rozdíl jet 150 km do kolbeny, anebo u nás těch 20. Na to ti fakt stačí cokoliv s rozumnou spotřebou.

Po
Pospis
02. března 2018, 20:51
2

To Autor:
Provoz E-auta, nějak jsem přehlédl, jestli se do nákladů na km započítává cena baterií, protože potom mi pohon na LPG vychází na km trochu laciněji....... je potřeba nastínit tady kolegům kolik stály baterie do Mazdy. :-) a jak tam dlouho vydržej (počet počet cyklů x dojezd) A že se to nedá měnit jak tužkový baterie v autě. Jaká je životnost baterie pokud s tím někdo nebude pravidelně jezdit, ale bude to někde 2 roky stát.
Také je potřeba říci chlapcům co se může stát když to někam s tím elektromobilem napálí.(chlapci co dělají u hasičů vypráví veselé historky z natáčení.....) nastínit co musí člověk udělat, když mu nevychází dojezd....... popsat, jaké to je, když člověk chce jet někam 1000 plus km. O tom, že Tesla z Prahy do Ostravy dojede jen v létě tu mluvili už jiní.

Nabíjecí baterie je dobrá tak do hybridu.
Dokud se do elektromobilu nebude tankovat nabitý elektrolyt...... tak se to nemůže masově rozšířit.

A až budou mít Baterie 10X větší kapacitu a 10x větší životnost při 10x menší ceně. Tak to tu budeme všichni už dávno prdět do hlíny.

Jináč mám doma elektromopeda. A o tom se dá říct že je "ekologický". A je s ním sranda.


reagovat
Po
Pospis
02. března 2018, 21:04
0

Jednou Větou:
Kdyby to bylo tak úžasný, jak vypráví autor článku, musel by to mít každej ve svým novým SUV.

PanHAJZL
04. března 2018, 00:38
1

Da se rict, ze na elektrovehiklu delam kazdy den a to az do faze vyvoje upravy napajeni...presto,ze elektronesmysly nemam rad. Co se tyce baterie...ve vetsine pripadu je tvoren bateriovy box z baterii 18650 , kde se daji jednotlive kusy baterii vymenit. Kazdy jednotlivy clanek je vybaven svou elektronikou proti prehrati, pretizeni a zkratu a celkovy bateriovy uzel(v bateriovem boxuje jich cca 8-10) je vybaven balancery, ktery urcuji hladinu nabiti a vybiti jednotliveho uzlu..ta se muze lisit a to zasadne dle podminek- teplota okoli,teplota baterii, teplota trakcniho motoru, teplota motoroveho menice ,samozrejme odbery atp.
Nicmene z realnych zkusenosti MHD praha, ktere pravidelne nabiji vuz cca 10x denne rychlonabijeckou(pres 300A) v nepravidelnych intervalech po dobu vice jak roku baterie pri tomto nesetrnem kazdodennim zachazeni prisly za rok o mene nez 5 % kapacity! Coz je naprosto vyborny vysledek. Takze o zivotnost baterii nemamstrach, nicmene jsem furt nazoru ,ze pro osobni dopravu neperspektivni!

PepaSFI
04. března 2018, 08:18
0

Jak to má vyřešené to nabíjení? To jsou nějaké "docking station" s nějakou trolejí nebo se kolem toho musí plahočit s kabelem? To je totiž jedna z těch nepraktických věcí na elektrikách, ta maškaráda kolem dobíjení. Taky jsme to tady už kdysi probírali. Ani tak by nevadil malý dojezd, moje auto má nádrž 30 litrů, jenže já ji naplním za pár minut v každé druhé vesnici. Vadí jednak doba nabíjení a hlavně ta manipulace kterou celkem nikdo nějak neřeší. Dokonce se moc neřeší ani unifikace přípojek a způsobů nabíjení. Tenkrát tady někdo dal odkaz na bezkontaktní, indukční nabíjení. Ovšem na to musíš nechat vybavit auto a parkoviště. A už letmý výpočet odhalí děsivou neúčinnost takové nabíječky. Holt je rozdíl nabíjet telefon a auto. Když telefonní nabíječka dvě třetiny vytroubí do vzduchu, tak si těch pár wattů nikdo nevšímá. jenže u auta je to jiná palba.

Mira
04. března 2018, 16:59
0

Pospis: LPG levnější, je to možný, záleží na podmínkách. Nějak se mě nechce k tý smysluplnosti provozu EV za účelem ušetřit vůbec vyjadřovat. Článek byl o tom, co píšeš v poslední větě o svém elektromopedu - je s tím sranda. Nemusí to bejt jen o porovnání elektromobilu se starýma auťákama, ale o úplně novým zážitku, který má taky něco do sebe. Chce to si to zkusit a pak si dělat názor.

Pár odpovědí na tu kupu otázek co jsem vyzobal: Cena za jednu kWh v lithiových baterkách je cca. 13 tisíc. Mazda má 30 kWh. Cyklická životnost 5000 plných cyklů (plných nádrží), pak bude baterka mít kapacitu 80%. Dojezd mám rekord 180 km.
Obecně u E.V. měnit baterie není třeba, než baterie, tak auto shnije na prach, anebo se stane nemoderním.
Stání lithiový baterii nevadí. Udává se 5% samovybíjení za měsíc, ale realita je tak 10x míň. Mám tu doma na schodech položený lithiový články od roku 2013, a je na nich pořád stejný napětí.
Že hasiči neuměj hasit elektromobily je taková fáma. K autům ze zákona chodí papír, jak je řezat. Je to část dokumentace, stejně jako návod k obsluze. A tenhle dokument maj hasiči k dispozici. To, že nejsou školení není vina technologie, ale systému.
Když se baterka nabourá moc a začne hořet je asi tak stejnej průser, jako když spalovací auto nabourá moc a začne hořet. To, že elektromobil hoří pár dní jak postupuje thermal breakpoint je pravda, ale když už auto hoří, tak v něm člověk uhoří za minuty, ne za dny, takže z bezpečnostního pohledu na tom nevidim nic alarmujícího. Spíš se zamejšlim, jak bych to hasil, kdybych byl hasič.

Když ti nevychází dojezd, tak zkrátka nejezdi elektromobilem, a vem si záložní auto. Já když mě to nedá, tak beru hodobóžovýho miláčka, kterýho je mě líto huntovat každej den na daily driving. Elektromobil nikdo nikomu nenutí. Pokud auto neumožňuje uspokojit potřebu jednotlivce, tak ať si ho ten jednotlivej jednoduše nekupuje. Až je to auto elektrický, anebo normální.

PepaSFI
04. března 2018, 19:45
0

zvláštní je že baterie ve spotřební elektronice by měly být založené na stejných principech a obvykle po pár stech cyklech začnou znatelně vadnout. V autech ejhle tisíce cyklů bez výrazné ztráty. Předpokládám že v těch autech je tam řízená rezerva kapacity, že ta baterie má ve skutečnosti mnohem větší kapacitu kterou počítač hlídá a uživateli dá k dispozici jen tolik kolik je třeba aby baterii nezničil vybitím a aby měl odkud dorovnávat stárnutí. A taky kolik si zaplatil, jak se ukázalo u Tesly. A taky se dá trošku předpokládat že baterie ve spotřební elektronice jsou tak trošku šmejdy a dlouhá životnost není potřeba protože výrobek obvykle zastará dřív. A magoři co mají telefon deset let nikoho nezajímají.
Ještě k tomu poslednímu odstavci, to bohužel není pravda. Zatím nám tady elektromobil nikdo nenutí. Zatím jen tak naznačuje. Ale už jsou země kde je koupě spalovacího auta zatížena takovým znevýhodněním že se to rovná donucení.

PepaSFI
03. března 2018, 10:05
5

tak se do toho pustíme. V první řadě, aby bylo jasno, nejsem odpůrcem elektromobility, Tesla S se mi moc líbí ikdyž to není právě můj styl a klidně bych si dovedl představit jízdu do práce nějakou elektrokrabičkou. Kdybych jezdil sólo, bez váhání bych si hned pořídil elektroskůtr nebo tak něco. Bohužel elektro má pár problémů a pod jeden z nich by se dal zařadit i tento článek. Lidově se tomu říká "medvědí služba". Neboli řádění naivních nadšenců a propagandistů kteří často buď úmyslně nebo z neznalosti některé věci přehlížejí nebo nechtějí vidět nebo i fanaticky odmítají a neváhají odpůrce urážet a obviňovat. Že přeháním? Možná. Trošku. Ale podívejme se třeba na onen výpočet ekonomiky. Autor tady uvádí že i při vyšší ceně elektřiny cca 6kč/kWh jezdí elektro za čtvrtinu oproti typickému benzinu 7 litů/100. Při ceně benzinu kolem 30 kč to dělá zhruba 210 kč na 100 km. Leaf má udávaný dojezd cca 200 km s baterií 40 kwh, tedy asi 20 kwh na 100km, tedy asi 120kč. To je čtvrtina? Já asi chyběl ve škole. Pro jednoduchost jsem vynechal další náklady jako třeba olej u spalivacích a nabíjecí ztráty u elektrik. A to je podstatnou částí ceny benzinu spotřební daň. Kdyby byly podmínky rovné, nemá elektrika šanci. jak už jsem tady někde kdysi napsal: Opravdu si někdo myslí že si stát nechá ujít ty miliardy ze spotřební daně? Že se nezačne řešit jak vyždímat něco z provozu elektrik?
Pak tady máme to jestli jsou elektromobily drahé. Ano, velmi drahé. Tak drahé že to nejde omluvit ekonomikou provozu. A pokud nedojde k nějakému zásadnímu pokřivení nějakou zvrácenou daňovou politikou, zřejmě není naděje na výrazné zlepšení. Zatím jsou elektriky násobně dražší. Leaf stojí cca 900 tisíc, srovnatelný mámamobil v benzinu, když budu hodně náročný na výbavu pořídím za polovic. jen rozdíl v ceně mi dělá palivo na mnoho let provozu. Dá se říct že se to v nákladech nevrátí nikdy. U ojetin to vychází podobně, s tím rozdílem že několikaleté auto spalovací, s nájezdem 100 tisíc je pořád v kondici a dobrém stavu. U elektriky sice jisté předpoklady jsou, jenže dlouhodobá zkušenost chybí.
Trable s nabíjením by vydaly na samostatný článek. Stručně, provozování elektriky na cokoliv jiného než pravidelné cesty do práce, bez vlastního, náležitě elektrifikovaného parkování, přináší jisté potíže. Taky už jsme to tady někde probírali.
K tomu "performance" snad jen tolik že i u běžných aut je jakýkoliv zásah, včetně blbostí jako jiné žárovky nebo nálepka na nesprávném místě, nelegální a stále více pronásledovaný. Je snaha auta sledovat online, pořizovat záznamy rychlosti a další věci. Opravdu si někdo myslí že auto nacpané elektronikou půjde v blízké budoucnosti provozovat ne úplně legálním způsobem? Ale nemusíme tak do extremů, určitě se najdou způsoby jak tam nahrát nějaký ten "čiptuning". A určitě, stejně jak dnes to přinese své trable. Budou hořet řídící obvody, trhat se poloosy a klouby, stejně jako dnes se ničí spojky a klouby u vočipovaných TDI. Jenže spojku vymění kdekdo v kůlně na pár tisícovek. Shořelý blok regulačních tranzistorů taková sranda nebude.
Když to shrnu, elektro na šourání do práce, co ráno nesmrdí a nerámusí a mám kde nabíjet - jednoznačně ano! Jenže narážíme na tu pořizovací cenu a pro spoustu lidí i trable s nabíjením.
Může to být zábavné, eventuelně i pohledné? No takovou Teslu roadster nebo Fiat 500e bych si dal líbit.
Ale nedělejme z toho spásu světa, svatý grál a totem temné sekty kterému je nutno přinášet rituální oběti.

reagovat
beastar
03. března 2018, 10:57
0

Noo asi takhle. Co takhle blog? Myslím že propagačních, fans článků je tu dost. Rád si přečtu i o realitě od nezaujatého a s tim psanim taky nemáš problémy. Trochu to rozvést a smlsnout si na tom. Jen aby příznivcům pak nerupla žilka.

PepaSFI
03. března 2018, 11:35
0

jo, nějaké nápady by se našly, jen se dokopat k tomu, dát tomu nějakou přijatelnou podobu. Problém je že ta aktivita přichází ve formě náhlého hnutí mysli a málokdy se sejdou vokolostojíčnosti abych to hned spáchal. A sednout k tomu večer, promýšlet a tvořit, to je problém. Kdysi dávno, jsem si psával do mobilu, do starého Palma s klávesnicí, kdykoliv, kdekoliv, třeba na záchodě. S dotykáčem to nestojí za nic, jak to nemá klávesy co jdou nahmatat a cvaknou, je to bloudění prstama po ploše co leda otravuje.
Ale třeba na to dojde, mám v hlavě něco o jednom fenoménu který okrajově souvisí s automobilismem, kterým jsem si prošel a který dnes sice přežívá ale už je hodně mimo. Nějaké ty prudící náměty by se taky našly, jako tohle tady. Jsem cynickým praktikem a mám rád jednoduché, dobře fungující věci a nesnáším když se hledají problémy tam kde nejsou a přehlíží ty co tam jsou.

Skipper
03. března 2018, 11:32
2

Na tomto místě si neodpustím pořádný hejt. Na co do pr.. vubec elektrická auta jsou?

Ekonomická a sociální stránka.
S ekologii nemají nic společného. Tudíž jsou akorát povozem pro pár vyvolených. Budiž, proč ne? Kdo na to má, ať si je klidně zaplatí a používá. Jenže to zcela tak není. Minulý týden jsem si dělal daňové přiznání, zaměstnanec, dvě zaměstnání. V součtu jsem přesáhl limit, nad který se doplácí solidární daň. Takže stát mě jako střední vrstvu trestá za to, že hodné pracuji, abych mohl živit ,,potřebné,, Jenže já neživím jenom je, dotuji kromě jiného nabíjení elektropovozu každému, kdo si vyrazí na dobíjecí stanici a zdarma si ho dobije. PROČ??? Z mého pohledu žijeme v socializmu na druhou. Já za odběr energií platím. A energii v benzínu mám dokonce hezky zdaněnou. Proč se evropa dívá na elektromobily jako na spásu lidstva? Není načase kouknout se na věci tak, jak skutečně jsou a to jako na zábavu pro pár vyvolených, kteří na to mají?

Motoristická stránka věci
Po přečtení článku jsem se dověděl, že mé na křižovatce s přehledem dá Nissan Leaf. A co? Jak dlouho to jeho řidiče bude bavit? Dá pár nesmyslných sprintu a stejně si pak počká na mně na další křižovatce, protože tam opět bude mít červenou. A kdo si co o majiteli auta myslí? Nevím a je mi to jedno. Nejsem pozér, tak mi stačí jen to, aby auto dělalo radost mně. Další stránka je bezpečnost. Jak to jednou chytne, tak je to radost hasit. Jediný opravdový přínos elektromobilu bych viděl ve městě typu Praha, kde na krátkodobé pojíždění bude asi nejvhodnějším prostředkem. Jenže to pro změnu zabíjí cena. A tunění elektrovozítek snad ani nebudu komentovat.

Takže prosím, elektro sekce proč ne, ale proboha vynechte filozofickou stránku věci. Kulhá totiž na obě nohy a akorát to
všechny nasere. Věnujte se té technické, ale tam zas nevím, jestli je co psát.

reagovat
PanHAJZL
04. března 2018, 00:41
2

Naprosty souhlas...viz vyse me radky, do posledniho slova s Tebou souhlasim!

Jejich Jasnost
03. března 2018, 11:44
0

Já podporovatel elektromobility nejsem a asi ani nebudu. Rozumím hybridům, kdy motor pomáhá při rozjezdu z nuly, při různém posunování v zácpách apod. to je věc co bych v autě klidně snesl. Ale potřebuji ten rachot velkýho benzínovýho motoru, ty vibrace. Jsou mi ukradený časy na kolo, nebo zrychlení lepší o jednu sekundu. Prostě potřebuju zábavu a adrenalin, to mi žádný elektromobil ve své tichosti nemůže splnit.

reagovat
Berzelius
03. března 2018, 15:18
4

No když teda odskočím od pohledu autařského.Tak se tu řeší jen ekonomika a "petrolhead factor" nebo jak to říct :-). Ale je tu ještě jeden a také duležitý fakt a to POLITIKA.Já ten tlak EU a podobně v té ektromobilitě a zpřísňování emisí klasických spalovacích aut vidím i v tom (krom ekologie atd.) odpoutat se ze závislosti na ropě jako takové, nebo na její velké části.Vemte si kdo jsou ropné velmoci - Rusko - Putin - (to není zrovna kamarád do deště viz. ukrajina a krym)
- Kartel OPEC - (převážně muslimské země Irag,Íran,Kuwait,Saudská arábie, Venezuela)
- Amerika - Trump - (tam taky člověk nikdy neví)
Kdežto při výrobě elektřiny se dá částečně osamostatnit - Voda,vitr,slunce,uhlí,Jádro a snad do budoucna fůze.
Například co se uranu týče tak tam hrají prim. Kanada,Kazachstán a Austrálie...jasny mi zrovna vozíme uranový kazety z ruska ale je tu alternativa, když bude nejhůř.

Ale to je jen tak na okraj že né všechno je kvůli té ekologii.Byť sme se jako evropa zavázali snižovat Emise a né zrovna málo.

A k témamu el.Aut: Zajímalo by mě jak takovej elektromobil výjde když budu porovnávat čistě náklady na servis řekněme za pět - osum let.

reagovat
MartinCoupe
10. dubna 2018, 20:57
0

S borcem teda fakt souhlasím!

reagovat
Safa
20. dubna 2018, 11:47
0

Už samotný titulek mě zaujal i pobavil, asi si to večer v klidu přečtu celé...
https://auto.idnes.cz/diesel-elektromobil-analyza-adac-tesla-dyk-/automoto.aspx?c=A180329_141634_automoto_taj

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem