načítám data...

Hyundai Kona Electric: Co je to normální?

Elektrický Hyundai. Kombinace, která mě před více než třemi lety zklamala, ale nedonutila mě zanevřít na automobily elektrifikovaného typu. Je čas na reparát.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Elektromobily začínají mít dojezdy, jejichž hodnoty často začínají číslovkami jako jsou 4 a vyššími. A to je dostává do okrajového zájmu většinového občana. Takového, který rád ušetří, je-li to možné, ale zároveň se odmítá podrobovat naprosto svému vozu. Takoví lidé většinou netrpí předsudky o tom, čím bude člověk nadosmrti, pokud si koupí Hyundai. A možná jim ani nebude vadit trocha té nevšednosti v životě. A pro takové lidi tu může být Kona.

Oukej, tak to jsme si načrtli, co by se dalo napsat do brožurky, ale co ten článek? Ano, máme tu test Hyundai Kona Electric!

Kona, hm, to abychom se na ni pořádně podívali. Hlavně zvenku, že? I přesto, že už se na ni koukám od roku 2017, stále jí zvenku nemůžu přijít na chuť. Přijde mi, že je to něco jako Lancia Thesis. Jsou lidé, co od ní nemohou odtrhnout oči a jsou lidé, co by se raději nedívali. Musím ale uznat, že facelift jí prospěl. Ta před faceliftem vypadala tak trochu, jako bychom ji s Jeníkem stavěli ve hře Automation. Pod těžkým vlivem alkoholu. Teď je to přecijen lepší.

Na auto se ale nejčastěji díváme zevnitř, kde nás venkovní design nemusí až tak moc trápit. A uvnitř je docela fajn. Interiéru vévodí velký display zábavně-informačního systému, který má spoustu fíčur s cílem zabavit ctěného uživatele, například zvuky přírody, které jsem si za celý týden spustil přesně nulakrát, ale i mnoho víc! Vypadá to, že si s ním někdo dal mnoho práce, ale možná na úkor jiných věcí. Ale nepředbíhejme. Infotainmentu samotnému nelze nic moc vytknout, snad kromě občasného pomalého startu a na první pohled trochu složitému zobrazení.

Foto: Jan Machač, autickar.cz

Infotainment ale není jedinou věcí v interiéru. Raději se na něj na moment podívejme jako na celek. Obří středový tunel nabízí spoustu prostoru k odkládání věcí, ale zároveň je také pomyslnou velkou čínskou zdí, která odděluje řidiče od spolujezdce. Vlastně po infotainmentu je to ta věc, na kterou upřete svůj zrak. Je fakt velký. Možná i díky němu si za volantem připadáte trochu jako ve vesmírné lodi. Ale ne až tak moc, jak v Tesle, volant je zde stále kulatý. K tomu je tady tlačítkový volič převodovky. D jako dopředu, N jako Nikam a R jako… No nic.

Oceňuju, že někoho konečně napadlo, že používat lesklé plasty je na prd a omezil je na „nezbytné“ minimum. Ale mírně smíšené pocity jsem měl z digitální palubovky. Její nejrozumnější vzhled tvoří dva budíky. Jeden, který kombinuje rychloměr a ukazatel baterie, a druhý, kde se nachází „ukazatel síly“ nebo to, co je zrovna potřeba. Jenže rychloměr je docela malý a periferním viděním se mi špatně odhadovalo, kam zrovna ručička ukazuje. Ale to řešilo zobrazení rychlosti mezi dvěma budíky. Kromě digitální přístrojovky je tu i HUD, který se promítá na výsuvný štít. Ale… Můžu ho taky přeskočit? Jeho zobrazení mi prostě nevyhovovalo, v odlescích kapoty nebyl úplně dobře čitelný a raději jsem ho zase brzy vypnul. Určitě by to šlo i líp.

Foto: Jan Machač, autickar.cz

Tímhle bychom měli hotovo jak je to zvenku a zevnitř a můžeme se konečně přesunout k tomu zajímavému. Pod kapotou a podlahou je pohonné ústrojí sestávající z 150 kW elektromotoru a 64 kWh battery packu. To nám v teorii, ověřené metodikou WLTP, udává dojezd až 484 kilometrů. Ale co na to praxe?

S Konou jsem začal jezdit, když poprvé uhodila vedra, což si vyžadovalo docela intenzivní používání klimatizace, alespoň první dva dny, než na mě přišla rýma. A také jsem s ní najezdil docela pořádnou porci kilometrů. První nabíjení přišlo po 330 kilometrech, kdy ukazatel dojezdu ukazoval bezpečných 120 kilometrů dojezdu. Po dobití do plna a dalších 350 kilometrech stále zbývala stovka. Průměrná spotřeba se pak pohybovala na 15,7 kWh, nicméně 70 % mých pojížděk bylo po dálnici, zbytek pak převážně po městě, a to vše v tempu normálního automobilu se spalovacím motorem. Za mě dobré.

A co jízdní vlastnosti? Podvozek Kony je naladěn hodně do pohodlna, po silnici spíš plave, a i když se na webu dočteme, že je to sportovní SUV, tak prosím, všechny ty sporty škrtnout. Na pohodlnou plavbu krajinou? Ano. Na spěch zakroucenou okreskou? No, to není úplně ono. Těžiště je sice díky bateriím proklatě nízko, ale díky ekologickým pneumatikám s nízkým valivým odporem má Kona problém přenést všechnu svou sílu na zem a v utáhlejších zatáčkách se často stane, že se vnitřní přední kolečko začne jen bezmocně protáčet, kontrole trakce navzdory.

Foto: Jan Machač, autickar.cz

Je lepší se uklidnit, najet na dálnici a využít všech možností, které vám Kona nabízí. Kromě adaptivního tempomatu a lane assistu je tu i Highway driving assistant, který za vás udělá vše, kromě držení volantu. Vjedete do zúžení? Auto samo od sebe nastaví rychlost 80 kilometrů za hodinu. Vyjedete ze zúžení? Šup tam zase 130. Tenhle asistentu funguje vážně hezky, pokud chcete jet přesně podle předpisů. Jedinou stinnou stránkou HDA, respektive Adaptivního tempomatu, je to, že si někdy tak docela nerozumí s automatickou rekuperací. Ta se snaží, stejně jako například hybridní Mercedes, regulovat rekuperaci tak, abyste v případě, že dojíždíte auto před vámi, nemuseli šlapat na brzdu. S adaptivním tempomatem si to ale nerozumí. Tempomat chce udržovat rychlost a vzdálenost, rekuperace zase jen vzdálenost. Řešením je buď vypnout rekuperaci nebo nepoužívat adaptivní tempomat s nejmenším nastavením odstupu. S adaptivním tempomatem jsem měl ještě jednu malou nepříjemnost ve městě. Pokud jste líní a používáte jej v kolonách, dávejte si pozor, co udělá, když auto před vámi přejede do vedlejšího pruhu. Na sekundu si uvědomí, že je před vámi volno a rozjede se co to jde. No jo, jenže o pár metrů dál je další auto, kterého si ještě nevšiml. Jsou to, ve výsledku malé věci, ale možná bych je raději měl vyladěné, než třeba zvuky přírody…

Foto: Jan Machač, autickar.cz

Verdikt

Možná mi nesedne vzhledově, jinak ale Koně můžu objektivně vytknout jen trochu zmatečné chování adaptivního tempomatu a automatické rekuperace. Bez jakýchkoli obtíží a šetření ujede 400 kilometrů. A díky 100 kW palubní nabíječce ji na vhodné stanici nabijete z desíti procent do osmdesáti za 47 minut, což je průměrný velký nákup v Tescu. A ten se do ní bez problému vejde, stejně jako dva dospělí a dva malí lidé. Jestli má takhle fungovat normální elektromobil, pak nemám co dalšího dodat. Leda, jak říkal Jeník, na co Teslu… Leda kvůli lepšímu tempomatu.

Technické údaje

Motor: synchronní elektromotor s permanentním magnetem
Výkon: 204 koní (150 kW)
Točivý moment: 395 Nm                       
Maximální rychlost: 167 km/h 
Zrychlení 0-100 km/h: 7,9 s 
Hmotnost: 1818 kg 
Kombinovaná spotřeba v udaná: 14,7 kWh/100 km
Kombinovaná spotřeba v rámci testu: 15,5 kWh/100 km 
Cena testovaného vozu (Hyundai Kona Electric 150 kW Style Premium): 1 289 990,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

je
jerry
28. června 2021, 22:33
1

Nekup to za ty prachy. A ještě ušetříš za benzin:-)))

reagovat
Avex
28. června 2021, 22:46
1

Nevim jak to tady bude populární, ale za mě docela OK auto pro lidi, který na to maj. Design v pohodě, je to docela praktický, do města úplnej ideál. Když pominu, že spalovací verze nabízí všechno tohle podstatně levnějc, tak je to vlastně fajn auto.

reagovat
je
jerry
29. června 2021, 07:29
-1

Takže je na tom fajn, že je to elektro? I když jde stejné koupit podstatně levněji? To je ten pokrok?

Autíčkový Jelen
29. června 2021, 15:01
2

Pokud se zanoříme do techniky tak elektroauta jsou pokrok (bavím se o autech co byla konstruována od počátku jako elektroauta). Jsou rychlejší v reálném světě díky okamžitému nástupu výkonu, mají nižší těžiště, díky architektuře jejich stavby jsou bezpečnější, mají méně pohyblivých částí, jejich platformy mohou být více modulární, mohou fungovat jako nouzové úložiště energie a celkově napájet různé nářadí atd. Tím nechci říct, že jsem nějak fanoušek, že bychom je všichni museli mít a nechápu jak ustojí síť nabíjení všech těch elektromobilů, ale čistě z pohledu techniky samotného automobilu, kromě "tankování" jsou elektromobily prostě v lecčem lepší.

st
stephanos
02. července 2021, 14:22
0

Oficiální katalogové ceny jsou opravdu dost přemrštěné, ale za ty si to asi fakticky nekupuje nikdo. Např. předváděcí Kona 150 kW v plné výbavě Style Premium se teď prodává za nějakých 790 000 Kč. To je o skoro půlmilionu míň než podle oficiálního ceníku. To je pak už o něčem úplně jiném a může se to i ve srovnání s benzinovou Konou ve stejné výbavě už docela dobře vyplatit. :)

MB
MBMB
29. června 2021, 00:51
0

Do verdiktu se zřejmě vloudila chybka ohledně nabíjení. Palubní nabíječka je na AC, která je v případě Kony třífázová s maximálním výkonem 11 kW. Na rychlonabíjení se žádná palubní nabíječka nepoužívá. V tomto případě je ta nabíječka v tom nabíjením stojanu a stejnosměrný proud se pere přímo do baterie. I tam je ale ten maximální nabíjecí výkon jen 77 kW, nikoliv 100 kW. 100+kW nabíječka akorát plně využije ten maximální nabíjecí výkon, narozdíl od běžnější 50kW.
Na dnešní dobu už je to poněkud málo, ale holt je to už starší auto po faceliftu. Na lepší parametry se můžeme těšit u nové generace elektromobilů na dedikované elektrické platformě, jak ukazuje již představený Ioniq 5.

reagovat
Ev
Evlo
29. června 2021, 05:59
-1

160wh/km je super, ale ono to bude asi malinký, že? Ty bateriové SUV obvykle, bohužel, žerou sluší 300wh/km +

reagovat
MB
MBMB
29. června 2021, 13:21
0

Ano, něco jako Kamiq. Nicméně Hyudai/Kia obecně staví jedny z nejúspornějších elektromobilů, není to jen velikostí. Je spousta menších aut s vyšší spotřebou, než má Kona.

Ha
Hansoff
29. června 2021, 08:17
1

Takovýhle malý přibližovadlo na baterky by mi pokrylo 99% cest, kdy jezdím jen sám, nebo s nekompletní rodinou. Cestu do práce a zpět by to zvládlo i 2x a ostatní běžné cesty jsou kratší. Jen ta cena... Asi bych si za ty peníze vybral Vito Family. Nebo 3 Dustery?

reagovat
st
stephanos
02. července 2021, 14:27
0

Když se spokojíš s předváděčkou, tak seženeš Konu 150 kW v plné výbavě i pod 800 000 Kč. Za katalogové ceny to nekupuje asi nikdo, ty jsou opravdu dost mimo realitu. Říká se, že na ni dostaneš slevu 200k jen za pozdrav. :)

Sa
Sato
29. června 2021, 08:32
3



Mne príde, že sa stále čaká na tvrdý stret z realitou. Ako vychytávka pre pár ludí asi fajn, napr taká olympia v Brne má 4000 parkovacích miest, keby na štvrtine z nich mal stát supercharger tak to je krásnych 100MW :) dajme tomu 50MW po nejakej tej agregácii, pre predstavu, aktuálny vrchol okmažitej spotreby v ČR bol 12tis MW

reagovat
Ha
Habakukk
29. června 2021, 08:48
0

No a ČEPS ani další správcové rozvodné sítě linky neposilují. Připadá mě to takové České jo my to hrozně podporujeme, ale sereme Vám na to, stojí to peníze a je to blbost.

je
jerry
29. června 2021, 12:36
1

A proč to podporovat, když každý rozumný člověk ví, že v masovém měřítku je to slepá ulička?

MB
MBMB
29. června 2021, 13:25
-2

To jsou zcela nesmyslné úvahy. Nikdy se nestane, že přijede 1000 vybitých aut na jedno parkoviště a v jeden moment začnou nabíjet 100 kW. A ani 50 kW. To je absolutně nereálný scénář.

Sa
Sato
29. června 2021, 15:23
0

Tak oni nemusia prísť v jeden moment, stačí keď ten 1000ci príde skorej ako ten prvý ešte neskončil nabíjanie. Ale uznávam, nastávať to nebude, nebude tam tolko nabíjačiek a keby aj tak tam bude taká hnusná agregácia + cena ktorá odradí, že si každý kto može nabije radšej inde.

PepaSFI
29. června 2021, 19:57
5

to už je vyřešený, to nabíjení bude inteligentní a bude fungovat obousměrně. Prostě když se jich bude nabíjet moc a přenosová síť to nebude stíhat, půjčí si energii od těch co už mají nabito. Takže ve výsledku budou mít všichni prd a to se vyplatí.

Já teda nevím jak moc je mezi propagátorama elektrovehiklů nějaká vzdělanost a praxe v elektrikařině, tipuju že téměř nulová, možná je to profesionální deformace, asi jsem už viděl hodně vypálených zásuvek, tím chci říct, 100kW není žádná sranda. Ono to není ani těch pár kW co se dá tahat přes sklepní zásuvku. Většina lidí považuje 7kW motor co mám na dvoře v cirkulárce za strašný monstrum a elektromobilisti si žonglujou megawattama jakoby nic. Blbý je že ten cirkus nakonec zaplatíme všichni, nejen ti co se vezou.

ransom
29. června 2021, 20:40
3

Nevím, jak blízko máš k elektrice sám, ale 7kW není v typové řadě. Buď 5,5 nebo 7,5kW. Není to žádný velký monstrum ani náhodou.
Tohle hejtování elektromobilů je postavený víc na vodě, neznalosti a dezinterpretacích než jejich glorifikace. Oni to úplní debilové nevymýšlejí.

PepaSFI
30. června 2021, 15:01
1

ten motor je značky Škoda, až půjdu ven, zkusím se podívat co má na štítku, mám pocit že 10 koní a otec ho před víc než 50 lety koupil ze zrušeného mlýna. A hlavně je mnohem větší než cokoliv co lidi tak běžně doma mívají. A za provozu, při běžném řezání si podle elektroměru bral tak kolem 3kWh.
Já ty elektrojehovisty hejtuju jen trošku, oni obvykle nechápou základní pojmy a někdy je to sranda. Ale těch 100kW, nebo oni dnes už běžně mluví i o 150kW nabíjení, dyť to je menší fabrika! A určitě se dočkáme i toho až někomu zahoří prodlužovák z kauflandu nebo nějaká práchnivá sklepní zásuvka na šedesátiletým hliníku.

Sa
Sato
30. června 2021, 15:24
0

100kw sem 100kw tam. Mna najviac dojima, ked sa bavim s niekym kto veri aj na 100% elektrifikovanu nakladnu dopravu...

ransom
30. června 2021, 15:39
2

Fabrika má příkony v jednotkách nebo desítkách MW, klidně i víc. Běžně přicházím do styku s elektropohony řízenými frekvenčními měniči 250 nebo 315kW, na technologii jich máme třeba deset. Nic mimořádného to není.
Ten Tvůj cingulár může klidně být při takovém stáří mimo standardizovanou řadu, to jo. Krom toho tyhle staré motory bývaly opravdu neúměrně velké vzhledem ke svému výkonu. Nemá náhodou otevřený stator, takže je vidět na vinutí? Každopádně to nic o dimenzování pohonů neříká, to je relikvie asi jako lokomobila s parním strojem.
100kW nabíjení nikdo určitě nebude mít doma. Při třífázovém připojení by to byl hlavní jistič 160A a nepřímé měření. Reálný nabíjecí výkon doma je nějakých 15kW (při 25A hlavním jističi) až 25kW (při 40A jističi). Cokoli většího už se musí brát z veřejné stacionární nabíječky, která nabíjí vyšším ss napětím a je na to jaksi dělaná. Teď jsem jednu 40kW zapojoval. Nic extra velkýho to fakt není. 63A jistič, kabel jako běžný přívod k domku, nabíječka sama o sobě taky žádnej mamut.

Nejsem rozhodně elektrojehovista, spousta věcí mě na tom taky sere. Ale nezavrhuju to. Navíc o oboru elektro a energetiky mám poměrně slušné znalosti, které jsou na problematiku elektromobility dobře přenositelné.

Osobně si myslím, že akumulátory v autech jsou jen mezičlánek. Jako budoucnost bych viděl akumulátor sloužící jako vyrovnávací prvek mezi trakčním motorem a v autě vestavěným generátorem - třeba izotopovým. Vodík nepovažuju zrovna za cestu. Leda jako palivo do fůzního reaktoru. Ale ono může úplně všecko bejt jinak. Třeba budeme za pár let jezdit na velbloudech s ručníkem kolem hlavy.

PepaSFI
30. června 2021, 19:48
0

tou menší fabrikou jsem samozřejmě nemyslel nějakou kolbenku s hutí a válcovnou. Ale nějaká ta kovovýroba s pár soustruhama a vrtačkama se do těch 150kW klidně vejde.
Na motor jsem se samozřejmě zapomněl podívat. Je to standardní, uzavřená konstrukce, chlazení žebrama venku. Ale ten větraný, ten tady mám taky, je na vozejčku a má řemenici na plochý řemen. A když už jsme u těch poněkud offtopic elektrik, nejbizarnější věc co jsem viděl byla historická hasičská stříkačka. Já na to koukal, nějaká slabá hadice a on to hadrem opletený kabel a na konci neměl připojovací vidlici ale tři bambusové tyče s háčkama. Aby se nemusela hledat zásuvka, tak se to prostě pověsilo na dráty. Nádherný stroj, samá mosaz, kartáčový třífázový motor. A ti šílenci to sice s jiným kabelem, předváděli v činnosti, kolem stál dav lidí v loužích vody.

st
stephanos
02. července 2021, 14:53
0

Sato: Proč by proboha měl být v obchoďáku na 1000 místech supercharger? Na celorepublikový sraz Tesláků pro závody v nabíjení? :) Do obchoďáku bohatě stačí 11 kW AC nabíjení. Obchoďák primárně není dobíjecí stanice, dobíjení tam má smysl jen jako benefit pro zákazníky po dobu návštěvy. I těch tisíc dobíjecích míst je ještě na dlouhou dobu nesmysl, i sto míst by byl nebývalý luxus. A rezervovaný příkon nemusí být 100 * 11 kW, protože pravděpodobnost souběžného nabíjení všech přípojek na maximální výkon je mizivá, v nejhorším případě se prostě maximální výkon na přípojku sníží, aby nebyl limit překročen. Tak už se to běžně děla. Rezervovaný příkon může být klidně na polovině a pořád to bude víc než dost. Hodně aut ani nabíjet těmi 11 kW nezvládá. A nějaký půl megawatt příkonu navíc je pro průměrné OC vcelku zanedbatelná hodnota, tam se celkové příkony pohybují klidně v mnoha megawattech. Takže zase jen to jen mnoho povyku pro nic. :)

Avex
29. června 2021, 09:50
0

Na tom že je to elektro přece nic špatnýho neni. Je to ekologičtější jak benzín/nafta, devíti lidem z deseti by to na každodenní ježdění stačilo, a třeba na modrý zóny nebo dálnice to může zdarma. Jo, zrovna tohle je dražší, ale spousta lidí na to má. A v základu nebo nižší výbavě ten cenovej rozdíl oproti spalováku tak drastickej neni.

reagovat
je
jerry
29. června 2021, 12:39
4

Ekologičtější? Včetně těžby potřebných surovin pro baterie v rozvojovém světě pomocí dětské práce za otřesných podmínek? Typická ukázka pokrytectví západní společnosti. Mně už i z ČSOB píšou, že myslí zeleně:-)))

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
29. června 2021, 13:44
5

Základní elektrická Kona se prodává za 789 000 Kč. Jen pro srovnání, za podobné ceny se prodává například Toyota RAV4, dá se sehnat i skladovka Camry. Sám Hyundai prodává o dvě třídy větší Santa Fe jen o nějakých 60000 Kč dráž. Testovaný vůz se pak pohybuje v cenových hladinách, na kterých začínají takové věci jako je Mercedes E-Klasse či Ford Mustang. Elektromobil si tudíž dnes koupí jen fanoušci elektromobility, popřípadě obyvatelé zemí, jako je třeba Norsko, kde je elektromobilita silně dotována. Běžný uživatel si to nekoupí, protože může mít buď srovnatelné auto levněji, nebo za podobnou cenu lepší auto.

Avex
29. června 2021, 14:09
2

Samozřejmě že v centru města je elektromobil ekologičtější. Nejsem fanda whataboutismu, ale společnosti jako Shell, BP, nebo Halliburton taky asi nemaj úplně čištej rejstřík při těžbě ropy, že jo? Jasně, těžba lithia je svinstvo, ale získávání ropy je na tom stejně, ne-li hůř.

eLzyx
29. června 2021, 18:08
2

jerry - a ty si myslíš, že spalováky jsou z pohledu "dětské práce" úplně čisté? Naivo. Nehledě na to, že co je špatného na dětské práci v rozvojových zemích? To mají umřít hlady a my se budeme dmout pýchou, jak jsme to vyřešili? Takto si vydělají aspoň nějakou tu "korunu" a snad se dožijí i dospělosti, kdy pak mají šanci tenhle systém změnit. Vždyť i v našich zemích byla po válce dětská práce poměrně obvyklá, byť oficiálně zakázaná. Co si tak pamatuji vyprávění mojí babičky, tak jako děcko pracovala na poli, v krámě atp. Žádná dobrovolničina, nebo pro zábavu, ale hezky pro peníze, aby bylo za co jíst.
Zní to krutě, ale nemůžeš se na to dívat pohledem hmotně zabezpečeného Evropana.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
29. června 2021, 19:03
-1

ad eLzyx: Dětská práce je rozhodně špatná, ačkoliv si dovedu představit, že v chudých zemích může nějaká alespoň trochu důstojně placená práce dětí třeba na poli nebo v obchodě být tím nejmenším zlem. Na druhou stranu, to co se děje v Kongu je nucené dětské otroctví v dolech v životu nebezpečných podmínkách, kam by v Evropě často nedovolili jít ani dospělým mužům. A to je jako fakt hnus nejvyššího kalibru. https://bylinetimes.com/2020/06/19/from-stone-to-phone-modern-day-cobalt-slavery-in-congo/

Avex
29. června 2021, 19:22
4

Mně jenom přijde docela vtipný, že odpůrci EV se často oháněj neetickou těžbou lithia, ale tak nějak ignorujou to drancování (nejenom) ekosystémů ropnou lobby. Ale to už je docela offtopic :)

eLzyx
29. června 2021, 19:23
3

je to hnus, to nerozporuji. Jen mi přijde ujeté ukazovat na elektromobily, když jsme to neřešili mnohem dříve u mobilů, notebooků, kamer, ručního AKU nářadí ... a nebavme se jen o kobaltu. Pro obohacení magnetů a zvýšení účinnosti motorů se tam přidávají také vzácné prvky, které se těží také v Africe. Zlato na kontakty v elektronice může pocházet také odtamtud. Před vším jsme zavírali oči a najednou tu máme elektromobily a můžeme se zbláznit. Budeme ukazovat na majitele elektromobilů jak jsou vykořisťovatelé dětí a přitom to datlujeme na noťasu, který by bez těch samých dětských ručiček taky nevznikl.

eLzyx
29. června 2021, 19:32
5

jinak řešení téhle situace není v tom, že takové výrobky nebudeme kupovat. To ani nejde. Řešení není ani v apelu na to, aby dětská práce byla zakázána. Tím je v podstatě odsoudíme ke smrti hladem. Řešení je zaplatit dělníkům férovou cenu, aby jejich děti nemusely makat. Jenže to bychom museli v Evropě umět zpracovávat rudu a nenechávat to na Číně, které jsou nějaká lidská práva úplně ukradená.

Avex
29. června 2021, 19:32
2

S tim naprosto souhlasim. Podle me by si kazdej mel trochu sahnout do svedomi, nez zacne pokrytecky poucovat o ekologii.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
29. června 2021, 20:59
-2

ad eLzyx: S tím posledním plně souhlasím. Že je Rudá Čína mor této planety jsem zde psal již mnohokrát. Pozitivní je, že se Bidenova administrativa nedávno rozhodla v USA obnovit strategická odvětví, mezi která patří mimo jiné právě zpracování rud vzácných kovů. Ovšem bude to běh na dlouhou trať, tak doufejme, že se to Američanům podaří.

Jinak, ohledně té ekologie, mobil i notebook mám už téměř 6 let, další věci taky moc často nekupuju a snažím se vybírat trvanlivé výrobky a používám je až do konce. Dokonce i konzumaci masa jsem omezil na minimum. Tak si myslím, že si můžu bez výčitků dovolit občas jen tak pro zábavu spálit nějakou tu ropu.

ge
geralt
29. června 2021, 21:49
1

jen taková poznámka: kolik kg baterií je v ntb, mobilu či šroubováku.. a kolik v autě?

eLzyx
29. června 2021, 22:03
2

geralt: ano, rozdíl to bude řádový, ale ... mobil mění spousta lidí co dva roky, někteří i dříve. Notebooky bývají tak na 3-4 roky u běžného spotřebitele. Aku nářadí má baterky tak na 3 roky pro "houmáka", profík je vyčerpá daleko dříve. Proti tomu životnost akupacku v autě je přes 12 let (8+ let v autě, 4+ u FVE). Nelze zapomenout ani na hromadu vzácných prvků, co se používají v té spotřební elektronice, on to není jen křemík a trocha mědi. Je tam i palladium, zlato, stříbro, indium, antimon, bismut, iridium a další.

ma
martinw
30. června 2021, 14:15
1

Admiral : Rozdil mezi nasi zapadni civilizaci a cinou je zhruba 50let. Nemuzeme jim vycitat ze chteji byt na stejne urovni jako to zvladly USA pred par desitkami let kdyz probihal boom ekonomiky. Kazdy stat chce levnou energii aby byl bohatsi mel lepsi ekonomiku atd... Jedinou sanci je ukazat technologiemi cestu chudsim narodum tak aby preskocily paleni uhli, plynu - ale takovou technologii zatim nemame :D A vzhledem k upadku evropy a USA nemyslim ze budeme dal na spicce technologickeho pokroku. Drzme si klobouky.

je
jerry
30. června 2021, 17:31
-1

Nejdřív Západ položil ekonomicky Východ a v dalším kole položí Asie na kolena Západ. Ale oni si nás koupí jako si předtím Západ koupil Východ. Vše poběží zdánlivě stejně, ale majitelé budou jiní. Nezastavíme to, to je jako chtít zastavit kolo dějin.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
30. června 2021, 20:33
1

Ad martinw: Nemůžeme Číňanům vyčítat, že nás chtějí dohnat, ale to, jaké praktiky u toho využívají jim vyčítat určitě můžeme. Mimo jiné i proto, že dané praktiky, jako je třeba otroctví, demokratický západ přestal používat mnohem dřív než před těmi zmíněnými 50 lety. Problém je do značné míry v tom, že západ zaspal čínskou ekonomickou expanzi a velké množství výrobních odvětví, jako je právě například zpracování vzácných kovů, bylo kvůli tomu na západě zlikvidováno. Ironické je, že k tomu přispěly i zpřísněné požadavky na ekologii, které výrobu na západě zdražily natolik, že se začalo vyplácet zpracovanou rudu dovážet z východu, kde nejsou požadavky na ekologii často vůbec žádné. Každopádně, v poslední době si začíná západ uvědomovat, že zaspal, a díky tomu s tím začíná něco dělat. I kvůli tomu zůstávám optimistou a věřím, že západ ještě neřekl svoje poslední slovo. Mimochodem, máme jaderné reaktory, které umožňují produkci elektřiny i bez pálení uhlí či plynu.

Pochtli
29. června 2021, 10:50
2

Furt to samé - za tyhle "lidové" ceny se ten pokrok nevybuduje. Až někdo udělá použitelné malé městské autíčko za 400 tisíc, pak to teprv bude mít smysl. Ne SUV, oktávky a jiné velké škatule za milión plus.

reagovat
eLzyx
29. června 2021, 17:53
0

to tu už bylo. Citigo IV, jenže to by nenutilo lidi kupovat EV za miliony. Tím mám na mysli západní lidi, co na to dostanou dotaci.

Pochtli
29. června 2021, 19:47
0

Ano, narážím na citigo, po kterém se jen zaprášilo. Místo toho nám tu cpou velký škatule leda pro zazobané pozéry, co na to mají.

eLzyx
29. června 2021, 20:01
2

dokud bohatá část Evropy bude sypat výrobcům prachy do kapes (ne, nesypou je do kapes lidí, byť se to tak tváří), tak nic, jako levný elektromobil s dobrým dojezdem nevznikne. Není pro to důvod, ničilo by to prodeje těch drahých vozů, kde jsou vyšší marže. A navíc - je nedostatek výrobních materiálů, takže automobilky raději poskládají 2 drahá auta za 1,5M (3M celkem), než 3 menší po 500t Kč (1,5M celkem).
Ano jsou tu taková ta vozitka typu Dacia Spring, Smart ForTwo EQ atp. ale to je dojezdem spíše pro zlost (kolem 150km v zimě).

ransom
30. června 2021, 15:04
2

Citigo skončilo, protože bylo těžce prodělečný a jeho cenu dotovala Škodovka. Většina malých aut, i těch staromódních s konzervativní technikou, se prodává na samé hranici rentability. Každej je v tomhle chytrej pouze do té doby, než si otevře automobilku sám. Zatímco výrobní náklady na malé auto jsou jen o málo menší než náklady na auto velké, prodávat se musí za výrazně menší cenu. Asi by se vám nelíbilo platit za velký kombik milión a za městský hatchback osm stovek?
Další věc je ta, že elektromobilita je novinka, teprve se vyvíjí a ten vývoj vždycky zpočátku táhly dražší a rychle zastarávající výrobky. První počítač, první laptop, první mobil, první dotykáč, první DVD přehrávač (tyhle věci za svůj život pamatuju) - všchno to stálo majlant, po dvou letech to bylo na vyhození a zaplatili to ti, kdo kupovali mezi prvními. Tedy bohatí a fandové. Postupně se výroba každé takové věci rozvětvila na třídy od entry-levelu až po highend, takže se staly dostupné každému.
Teď je prostě malý a levný elektromobil nereálný, protože jeho technika nebude stát zlomek techniky elektrického SUV. Nic víc v tom není. (Respektive si ho můžete koupit v Číně.)

eLzyx
30. června 2021, 15:17
1

to je otázka, zda ji dotovala. To jen tvrdila. Kdyby to bylo tak prodělečné, tak to nedělá. Dle mého názoru na tom akorát nerealizovala takový zisk, jako realizuje na spalovácích. A to nejen z pohledu prodeje, ale hlavně z pohledu servisu. Proto se vytasili s tím, že na tom prodělávají.
Jinak - co na tom mohlo být tak drahého? Kastli, nápravy, interier, světla a další blbiny měli vyvinuté již pro verzi se spalovákem, baterky zas tak ukrutně drahé nejsou (Tesla mění 75kWh pack za tušímže 350000Kč a i tak na tom má zisk), takže poloviční mohla stát v nákupu pro Škodovku do 100t Kč.

ransom
30. června 2021, 15:49
-1

Můj zeťák dělá přímo v Boleslavi na kvalitě. Každou chvíli vytáhne nějaký auto do provozu, občas s ním přijede k nám. Citigo dovezl předvést taky v době, kdy se ještě dalo objednat, a zrovna s ním i tu informaci o prodělečnosti. Pro Škodovku to byla jedna z možností, jak udržet flotilové emise, a u nás se podle jeho slov opravdu prodávalo pod náklady. Však se po nich taky zaprášilo.
Teď mají Enyaqa, takže Citigo by jen zbytečně cucalo prachy z prodejů ostatních modelů.
Další věc je ovšem ta, že i prodělečný model může rapidně přispět k vývoji technologií, což se prý taky podařilo zúročit.
(Jinak zeťák je v soukromí petrolhead, doma má apartní benzínovou Audinu se 4,2l V8).

eLzyx
30. června 2021, 16:39
0

pokud tím autem ušetřili tolik na flotilových emisích, tak se jim to auto muselo vyplatit, aby jej vůbec dělali. Proto se té prodělečnosti docela směju. Kdyby na těch emisích ušetřili málo, tak ta auta dělat nebudou.

ransom
30. června 2021, 17:16
1

A tobě jako přijde normální, že musí automobilka vyrábět a prodávat prodělečný auto, aby ušetřila na pokutách za emise? A ještě o tom mluvíš tak, že to pro automobilku je vlastně zisk? Tak to jsi vážně dobrej, to je bomba! Protože právě tohle a nic jinýho dělá z elektromobility tu odpornou šaškárnu.

eLzyx
30. června 2021, 18:48
0

děláš jak kdyby tahle šaškárna byla věcí jen elektromobility. Pamatuješ jak Aston Martin dělal Cygneta? Ferrari měla svojí obrandovanou 500. Suzuki Jimny se musí vyrábět ve verzi N1, aby se mohlo prodávat v EU. Kvůli závodům vznikaly homologační speciály.
Další věcí je, že nevěřím tomu, že zisk, tedy prodejní cena mínus náklady na celou Citigo IV, včetně výroby, vývoje a homologace, vyšel záporně. To je nesmysl. A k tomu ještě zisk v podobě ekoodpustků.
Věřím ale tomu, že mohla vycházet špatně celková bilance vývoj - , výroba - , homologace -, ekoodpustky +, prodejní cena +, ztráta servisní péče vůči spalovákům -, ztráta zisku obsazením výrobních kapacit modelům s vyšší marží -. Hádám, že tu linku raději použili na výrobu SUV, které lidi kupují jak smyslů zbavení.
Představy, že by prodávali auto za 430t Kč a stálo je v nákladech 500t Kč, jsou podle mne mylné. Škodovka tohle pustila jen aby lidem zavřela hubu, protože by to každý chtěl a nevyráběli by nic jiného, takže by se připravili o tučnější zisky.

sheogh
30. června 2021, 19:54
0

To nejsou jen vyrobni naklady, ale i neco vyvoje, zprovozneni vyrobni linky, zavedeni procesu, proskoleni, QA….

eLzyx
30. června 2021, 20:34
0

mi to vysvětlovat nemusíš, na něčem podobném (v menším měřítku) se taky podílím a tyhle kalkulace moc dobře znám. I tak si nemyslím, že by tyhle veškeré výrobní náklady vs. výnosy z prodeje vs. ekobonusy daly dohromady mínus. To by jim nikdo z vedení VW neschválil.

MB
MBMB
01. července 2021, 01:07
0

Jak tu padlo, Citigo iV mělo na pokutách ušetřit tolik, aby se vyplatilo. Jinak nevím, proč by ho vůbec dělali. Obecně ale platí, že malá auta v celkovém součtu moc výdělečná nejsou. To platí i pro Fabii a Citigo už, jak víme, ani neexistuje a je alespoň zatím bez nástupce.
Co se týče ukončení výroby, důvodem je oficiálně nedostatek baterií. Nasmlouvali si jich dost málo, protože čekali, že se to nebude moc prodávat. Od začátku tedy byly známé kvóty. A pamatuji si, že na první kusy ještě dávali slevy. A přitom ta auta hned zmizela. Někdo to zkrátka vůbec neodhadl.

Ev
Evlo
29. června 2021, 11:51
0

Zajimava by byla širokospektrá analýza sploding auta s GPF/DPF a elektro auta, docela by mě zajímalo jestli je reálně nějaký rozdíl.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
29. června 2021, 12:07
-3

Soudruzi udělali početní chybu při výpočtu CO2 emisí elektromobilů. Ukazuje se, že emise CO2 elektromobilů jsou oproti doposud předpokládaným hodnotám asi dvojnásobné. To znamená, že při současném energetickém mixu má například dieselový full-hybrid nižší emise než elektromobil. https://www.autobild.de/artikel/co2-bilanz-von-e-autos-rechenfehler-wissenschaftler-brief-20311357.html

reagovat
MB
MBMB
29. června 2021, 13:39
1

Žádná početní chyba. Akorát se sešla nějaká zájmová skupina, založili si před pár dny webové stránku a napsali otevřený dopis, kde se snaží argumentovat stylem, že spotřeba elektromobilů je nově navíc a tudíž se vykrývá fosilními zdroji. Zatímco spotřeba, která existovala dříve, se pokrývá těmi obnovitelnými, namísto toho, aby se pro uhlíkovou stopu čehokoliv plošně využíval celkový energetický mix. Což je nesmyslná logika.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
29. června 2021, 13:57
0

Ta logika není úplně nesmyslná. Představme si, že si lidé nakoupí elektromobily, kvůli jejichž provozu vzroste spotřeba elektrické energie o X kWh za rok. Kvůli tomu bude potřeba postavit elektrárnu, která pro výrobu X kWh elektrické energie vyprodukuje Y tun CO2. Tato elektrárna by bez provozu elektromobilů nemusela být v provozu, tudíž bude provoz elektromobilů zodpovědný za všechny emise, které tato elektrárna vyprodukuje.

MB
MBMB
29. června 2021, 14:50
1

V reálné síti to ale takto dostopovat nelze. Nepřidává se jen jeden spotřebič, spotřeba se různě zvyšuje a snižuje ve všech možných sektorech, záleží, kdy ten který spotřebič tu energii spotřebovává, kdy který zdroj vyrábí atd. Zdroje se pravidelně nahrazují čistšími, opět nelze nijak stanovit, kterým spotřebičům konkrétně jsem tu uhlíkovou stopu snížil.
Navíc obecně nedává smysl počítat s nějakým aktuálním mixem. Spotřebiče mohou mít životnost roky až desetiletí, což se týká i těch elektroaut a uhlíková stopa dnes prodaného elektroauta není určena dnešním mixem.
Do toho jsou tu mnohé sekundární efekty. Konkrétně elektromobil je i akumulátor energie, což zas obecně zvyšuje využitelnost obnovitelné energie. Speciálně pak s nástupem V2G.
Čili exaktně rozlišovat, který spotřebič připojený na velmi rozmanitou síť má jakou uhlíkovou stopu, jde fakt těžko. Proto se standardně počítá s celým mixem a ten celý mix se momentálně snažíme co nejrychleji vyčistit a zároveň hledat úspory, kde se dá. Nijak jinak k tomu rozumně přistupovat nelze.

Autíčkový Jelen
29. června 2021, 14:53
8

Pokud chceme počítat s touto logikou tak zase musíme odečíst všechna klasická auta, která ty elektromobily nahradí. Takže se k žádnému navýšení moc nedostaneme, respektive navýšíme spotřebu elektrické energie ale sníží se spotřeba ropy. Samozřejmě celej ten problém je komplexnější, ale říct, že prostě ty elektromobily přibydou jakoby "navíc" je blbost, musí se brát v potaz odečtení aut co nahradili. A celkově se začínáme vracet k tomu, že je prostě nejekologičtější auto měnit po 15 místo 5 letech a nekupovat tak často nový.

ma
martinw
29. června 2021, 14:55
-1

Souhlasim s Admiralem. V ramci CR je elektrina spinava a bude, nemame proste kde brat z obnovitelnych zdroju - zvlast behem zimy jsme uplne nahrani. CO2 odbornici by se mohli podivat k babickam a strejdum do kotelny cim topi, jestli by nahodou nemeli mit misto uhli a plynu nejake tepelne cerpadlo kdyz je elektrina tak sexy :)

Autíčkový Jelen
29. června 2021, 15:04
3

Jojo, v ČR je elektřina "špinavá", to nikdo nevyvrací, jen poukazuji na to, že se nedají elektromobily pouze přičíst k současným autům, protože leckdo elektromobilem svůj minulý vůz třeba nahradí, a tak musíme odečíst ten minulý. Pak už je jen otázka co člověku vadí víc, pálit ropu nebo uhlí?

Ze
ZeggJK
29. června 2021, 15:06
0

Zajímavá studie.... elektromobil překonává v emisích benzín až po najetí 150k km, poté je to ale asi na výměnu baterky, takže asi za svoji životnost benzín nikdy nepřekoná. Diesel vychází ještě lépe. Na diesel se elektro auto v emisích dotáhne až po najetí 250k. Porovnáváno na Hyundai Kona benzín-diesel-elektro. https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-media/pribehy-z-ustavu/kam-kracis-elektromobilito/

eLzyx
29. června 2021, 18:15
1

parádní studie, jen je škoda, že zvolili malé auto s malou spotřebou benzinu. Hádám, že pokud bychom porovnali sportovnější benzinový sedan s Teslou S, tak je ta CO2 výhodnost elektromobilů rychlejší.
Další věcí je, že CO2 efektivita se bude s časem posouvat, protože uhelky přeci zavřeme.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
29. června 2021, 18:27
-1

Ad MBMB: Představme si od teď dva možné scénáře vývoje, scénář s elektromobily a scénář bez elektromobilů. Ve scénáři s elektromobily bude potřeba víc elektrické energie, než ve scénáři bez elektromobilů. Tato dodatečná energie se pak bude minimálně v krátkodobém a střednědobém horizontu pravděpodobně vyrábět pomocí špinavých zdrojů, protože jejich výstavba s veškerou infrastrukturou je jednodušší než výstavba zdrojů čistých. Tudíž můžeme předpokládat, že ve scénáři s elektromobily bude celkový mix špinavější než při scénáři bez elektromobilů. Proto počítání se stejným mixem v obou scénářích nepovede ke správným výsledkům, ačkoliv se jedná o standardní metodu.

Ad Jelen: Studie v podstatě tvrdí, že pokud po odečtení klasických aut přičteme full hybridy, tak dostaneme lepší výsledek než kdybychom po odečtení klasických aut přičetli elektromobily.

Ad eLzyx: Pravděpodobně počítali s tím, u čeho se dá předpokládat, že s tím bude většina lidí jezdit. A to sportovní sedany bohužel nejsou. CO2 efektivita se bude téměř jistě do budoucna zvyšovat a je v plánu uhelné elektrárny zavřít, ovšem nástup elektromobilů může kvůli zvýšené potřebě elektřiny toto uzavření odsunout.

eLzyx
29. června 2021, 18:53
1

za sportovní sedan se dá v ohledu spotřeby dosadit třeba i velmi oblíbená kategorie SUV, která taky žere jak prokopnutá. Lidi malými auty jezdit nebudou, resp. ne nějak výrazně.

ma
martinw
30. června 2021, 08:30
0

No právě to se bude muset změnit, pokud se zdaní auta podle hmotnosti. Ale to teď není na pořadu dne protože se by to bránilo prosazování elektromobility.

Ra
Radek80
01. července 2021, 09:50
1

Já v tom článku ČVUT vidím i Hyundai Kona a graf, který říká, ze celkové CO2 emise dieselové verze budou po celou životnost auta nižší než u elektrické

RadekZak
29. června 2021, 15:09
2

Nebudu hodnotit auto, nicméně reklama to je evidentně cílená :D

reagovat
František Čáslavský
29. června 2021, 16:08
0

My teda obvykle pijem pivo, ale tak proč ne :D

sheogh
29. června 2021, 20:58
2

Ta cena je perverzni… na parkovisti bych se za tim nejen neotocil, rychle bych utikal pryc :-)

reagovat
je
jerry
29. června 2021, 22:17
1

V první řadě jde o souboj naftové a elektrárenské lobby. A protože třeba v Německu hrají první housle RWE a EON provázané na politické špičky, tak se tlačí elektromobilita. Jde o obrovské peníze, ekologie je pouze pláštík pro voliče. Protože kdyby opravdu šlo o ekologii, tak by vše vypadalo úplně jinak. Viz nesmyslné převážení výrobků křížem krážem Evropou, lety na víkend přes půl světa, výroba průmyslových produktů mizerné kvality s malou trvanlivostí a nemožností racionální opravy.

reagovat
eLzyx
30. června 2021, 01:34
0

elektrárenské lobby mi až tak nevadí, protože raději vlastním kus ČEZ, než kus Shell. ČEZ má větší výnosnost.

je
jerry
30. června 2021, 07:18
-1

Takže píšu správně, že jde o prachy:-)))

eLzyx
30. června 2021, 15:20
0

tak jasně, proto jsem i kupoval kus ČEZu, protože předpokládám, že ty miliardy co tečou "v ropě" nově potečou přes dráty. Tedy ČEZ bude mít vyšší zisky, tedy bude vyplácet vyšší dividendy, tedy já se budu mít líp. (teorie)

Ma
MartasCikas
30. června 2021, 13:24
-3

Zdravím, rád bych se zeptal, jestli jste někdo řešil náhradní autorádio. Našel jsem jedno na eshopu 2din tecka cz, ale to mi přišlo rozbité a nevrátili mi peníze, takže se příště už nechci spálit.

-
Komentář upraven 23. 8. 2021, 15:10:59

reagovat
PB
01. července 2021, 06:52
2

Hnusny, drahy, neschopny a neekologicky. I kdyz na to mam, tak dokazu zahodit prachy do hezciho kanalu, nez abych se m*dal s kabely a planoval cestu do Brna podobne jako Elon vypravu na Mars. Je to politicky motivovany bazmek a radsi si koupim kone, nebo do Transportera namontuju kamna na drevoplyn, nez bych jezdil touhle ochechuli.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem

Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW 2016
Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW

2016 rok výroby
150 koní výkon
1 997 ccm objem