načítám data...

Autíčkář se ptá: Sdílená mobilita?

Přišlo jaro, na zatravněných plochách vyrašily květy a v ulicích se vyrojila další várka sdílených dopravních prostředků. Dává to ale smysl?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Jsou všude. Teď myslím koloběžky. V ulicích skoro každého města (dokonce i v Boskovicích!) se vyrojily elektrické koloběžky pistáciové barvy s nápisy Bolt. V Brně doplněné o barevné koloběžky od Lime/Uber. Ty už stihly v Praze nahněvat redakčního zapšklého dědka, i když to je tak trochu na rámec mé dnešní otázky a zamyšlení. Vedle koloběžek jsou zaparkovaná kola. Ať to jsou růžová rekola, stříbrné nextbiky nebo nějaké další. A kromě toho jsou v Brně nově i elektroskútry.

Mám z toho trochu smíšené pocity. Ne že bych měl něco proti sdílení. Už od dob, kdy jsem používal program StrongDC++, dobře znám heslo “Sharing is Caring”, ale nejsem si jistý, jestli se to trochu nezvrhlo. A teď nemyslím to, že na koloběžkách nejčastěji potkávám ožralé vrstevníky a větší omladinu, nejlíp ve dvou. Což mě vlastně trochu pohoršuje. Tak nějak z principu. Ne že bych vždy všechno používal přesně podle návodu a nejezdil na rekole na pivo, ale přijde mi špatně svojí zhovadilostí ničit cizí majetek. Jasně, ty koloběžky dva lidi uvezou. Dokonce i zvládnou jet nějakou normální rychlostí, ale nemyslím si, že by to vydržely bez budoucích následků. No jo, někteří lidé jsou úplně všichni kreténi. Ale to stále není to, co mám na mysli.

Zaráží mě hlavně množství. Kolem centra města je víc koloběžek než ožralé omladiny. Elektroskútry stojí na svých místech bez hnutí. Využije vůbec tyhle věci někdo k reálnému přesunu po městě? Nebo jsou jen jakousi kulisou ‚moderního‘ města? Reálně v provozu, který vypadá jako snaha se někam dostat, vidím jen kola. Je to moje selektivní slepota? Nevím.

foto: EvasiveMobile, wikimedia commons

Na provozování sdílených hraček jsem byl ale zvědavý, tak jsem pořídil sobě aplikace pro půjčování rozličných vehiklů a pak přemýšlel, jak moc se taková věc vyplatí. U kol je to jednoduché. Rekolo si půjčíte za dvacku na půl hodiny. Za půl hodiny projedete Brno skoro křížem krážem. A to je docela cajk. NextBike vychází bez nějakého paušálu hůř, 24 korun za 15 minut není zrovna lákavá cenovka, a pak tu jsou ještě koloběžky… Bolt: Cena za prvních pět minut jízdy na kole je 5 korun za minutu, poté se sazba snižuje na 4 koruny. Revolt: 3 koruny za minutu. Uber/Lime: 25 korun za odemčení a pak 3 koruny za minutu. Ehm …  Ano, už chápu, proč na tom jezdí jen ožralí. Cena nejlevnější jízdenky v Brně je 20 korun, za které se dostanete vcelku daleko. (T ak akorát z periferie za Frantou do centra na pivo – pozn. David.) Proč se drbat na koloběžce, která zažila středověk a má sklony k náhlé ztrátě předního kolečka?

foto:revolt

Nevím. Nejvíc mě zajímaly elektroskútry. Začalo být hezky, takže jsem se pustil do renovace svého Piaggia (čti: ze dvou špatných Piaggií jsem udělal jedno obstojné) a během těch několika dní mě svrběly prsty. 4 koruny za minutu na elektroskútru? Oukej, do práce to mám zhruba 15 minut, to je nějakých 60 korun. Provoz Piaggia je sice docela levný, protože chce jen trochu oleje a benzínu a díly stojí převážně 5 korun a krabičku cigaret, ale nejspíš ve výsledku nevyjde až tak moc levněji, pokud započítáme čas, který strávím shrbený při jeho servisu. (I když mě to docela baví, takže bych to odepsal na vrub koníčku.) Už byla hlava v helmě, dokud jsem se nepodíval na mapu a zjistil, že nejbližší bod, kde bych sdílený skútr mohl nechat, je 20 minut pěšky od mého pracoviště. No tak nic. Úspora, ekologie a zelená radost se nekoná, dejte mi flašku dvoutaktního oleje.

Foto: František Čáslavský

Nakonec mi přijde, že ta snaha o dostupnou sdílenou mobilitu je jen klam. Finančně se to nevyplatí, hlavně pokud pojedete na koloběžce. Časově? No, to taky nebude až takový šlágr. Takže je to na hovno, ale za to drahé. A jediné, co je alespoň v Brně reálně použitelné, je to kolo. Odjedete s ním do hospody, zapomenete, kde jste ho nechali, a po cestě domů si najdete jiné nebo se projdete. A to je fajn. Na rozdíl od náměstíček a ulic, kde se válí spousta nepoužitelných strojů s bateriemi, které bych mnohem lépe využil třeba jen v powerbance.

Názor snad zatím nemám jen na carsharing. Až na jednu výjimku je to jen moderní marketing pro autopůjčovnu, za to snad taky o něco dražší. Ale to ještě někdy prozkoumám.

A co vy a sdílené nástroje přepravy? Používáte je? Jaké jsou vaše zkušenosti? Diskuse je vaše!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ransom
24. května 2021, 21:51
8

Já mám problém s ostatními sdílet i jenom chodník. Čuňata!

reagovat
Slower
24. května 2021, 21:55
2

Pro mě to má dvě roviny.

První je, že to z Prahy dělá lunapark. A carsharing má kolem sebe tu divnoauru hipsteru a levicaku.

Druhá je, že carsharing občas využiji a přijde mi to jako rozumný způsob dopravy když žena vezme rodinné auto nebo jedu za alkoholem. Bydlím na samém okraji Prahy, kde to je na metro 10km. A občas použiju Anytime jako levnější taxík. Jestli mám dát 150kc za Anytime nebo 300kc za tago je jasný. A i když bych mohl vytáhnout Camaro tak ten Anytime je často pohodlnější - parkování kdekoliv I v centru a taky se o to vůbec nebojím. Nakonec když spočítám jen benzín do Camara tak Anytime vyjde podobně, bez amortizace a dalších nákladů. A mít doma třetí auto je trochu sci-fi. Nicméně když se do rovnice vloží děti nebo pes tak carsharing je nepoužitelný výmysl.

reagovat
ro
rock
24. května 2021, 23:17
8

"...přijde mi to jako rozumný způsob dopravy, když..." 150 Kč / 10 km

No, to je vidět, že každej žijeme v úplně, ale úplně jiným světě.

Ju
Justdoit
25. května 2021, 12:05
1

10km na metro plus cca dalších 15km dostat se do centra tím metrem...1km za 6kč mi přijde naprosto ok

riderhenry
25. května 2021, 13:40
2

Přesně tak. Když už jednou auto máš, tak fakt nemusíš počítat do km amortizaci (jestli teda někomu nevystavuješ fakturu...). V reálném světě tě fakt ojetina nestojí méně o každých nenajetých 10 000 km. Chápu, že tam, kde by člověk jinak jel taxíkem (nebo Uber, Bolt atd.) může být carsharing levnější, ale jinak těžko (to bychom museli všichni jezdit Zondou...). Obávám se, že nebýt aktuální "zelené" vlny, která je tlačená už bohužel asi fakt ze všech stran, nic takového by nevzniklo. Respektive ne v takovém měřítku. Ale jelikož slýchávám často od lidí, že jim i nakupování přes rohlik.cz šetří peníze, tak se nedivím asi ničemu.

Slower
25. května 2021, 22:28
4

No je dost možný, že žiju v jiném světě. Ona Praha celkově je uz teď jiný svět, a ne vždy v dobrém.

Spíš jsem chtěl ilustrovat, že na 1-2 cesty do centra a zpět měsíčně Anytime někomu dává smysl. Jediná reálná konkurence je MHD a když spěchám (treba přes den kdy jsem home office a potrebuju pracovat) tak to je pro mě vhodná alternativa.

Ju
Justdoit
27. května 2021, 12:11
0

kluci já nevím ale 6kč na km Vám příjde moc? :D to je to co platím za palivo do miniho pomalu

Calif
04. června 2021, 02:09
0

To autíčko jezdí za 19 sto? To mi nežrala ani 730i V8 ... ????

Ju
Justdoit
04. června 2021, 08:33
0

No 19 ne ale 14l Vervy jo :D není úplně seriové a je to hračka

FidoBlack
24. května 2021, 22:12
3

Vždycky platilo, auta a ženský se nepůjčujou..

reagovat
Sa
Sato
25. května 2021, 15:19
2

Záleží kolko ich máš :)

Ronoath
25. května 2021, 18:05
5

A ještě jedna věc se nepůjčuje - dýmka!

PachezZ
25. května 2021, 23:29
4

S těma autama sem to nikdy nepochopil... je to pořád jen věc, rozbiješ, zaplatíš... a to mám svý auta rád. Brouka tedy běžně nepůjčuju vzhledem ke snížení, ale třeba kamarádům co vědí jak jezdit aby nikde neuvízli klidně :D

Ev
Evlo
24. května 2021, 22:17
0

Pouzivam, ale je to hodne drahy, kdyz si vemu co se tyce elektro mobilu jako kolobezka, kdy za 1km na silnici do me dvakrat narazilo auto z toho jednou jsem byl rad, ze jsem prezil, tak proste fakt respekt komukoliv kdo na tom v CR jezdi.

reagovat
Ev
Evlo
24. května 2021, 22:18
0

teda pouziju obcas auto, pouzival jsem ty ne auta, auto vyjde draz nez bolt

Ha
Hansoff
25. května 2021, 06:34
3

Lidi se občas chovají jako hovada i k dopravním prostředkům, co jim patří. Od "pronájmu" podobnýho přibližovadla by mě asi odradil strach o vlastní bezpečí (a strach, že se to rozpadne na kusy zrovna ve chvíli, kdy s tím pojedu já).

reagovat
Michal88
25. května 2021, 06:50
0

Díly na skůtr sice stojí pár korun, ale ten provoz se mi zdál taky dost drahý. Co mám aplikaci na počítání nákladů, tak starý francouzský nejsložitější koráb své doby (XM) mě i s částečnou renovací vyšel asi na 3,2Kč/km a skůtr Kentoya Zoom 50 4T stál 12Kč/km i když skůtr stál 6 tisíc po první majiteli a s 1500 km najetými a baterka stojí 500 Kč, řemen variátoru stál asi 200 Kč, startér 150 Kč a plná nádrž 170 Kč... Jo, v absolutních číslech to bylo zavelou dobu provozu 400t Kč vs 14t Kč, ale s tím autem se daly ujet podstatně delší vzdálenosti. I když mi po úpravě variátoru skůtr lítal mezi 70-80 Km/h, tak z Tábora do Prahy bych s ním holt nejel... Ale přišel mi ten skůtr extrémně drahý na kilometr...

reagovat
František Čáslavský
25. května 2021, 09:23
0

já jsem aktuálně na nějakých 6 korunách za kilometr, ale s mým skútrem se dá bez větších problémů drandit i okolo Brna, protože těch 110 to dá a je to i docela pohodlné. Holt záleží i kus od kusu.

riderhenry
25. května 2021, 13:44
0

Zase když do těch cen započítáte případnou prodejní cenu skůtru, asi se to zase nakloní nákladově v jejich prospěch. Jinak to nebude vycházet nikdy dobře, díky většinou minimálním nájezdům.

Nám to u auta vychází 16 Kč/km, ale započítám-li aktuální zůstatkovou hodnotu, jsem na 10 Kč/km.

František Čáslavský
26. května 2021, 10:29
0

No, jezdím na staré mrdce, takže to udělá rozdíl dvou korun. :D Výkupní cena železa je nízká. :D

riderhenry
26. května 2021, 11:29
0

Tak 6 a 4 je sakra rozdíl :D

Michal88
26. května 2021, 22:21
0

Obě ceny, které jsem uváděl, jsem uváděl bez zůstatkových cen, jen nákup a provoz (palivo, opravy, úpravy atd.) :) Zůstatková hodnota je taková dost zrádná věc, protože dokud se vehikl neprodá, je to jen spekulace. :) Jasný, není rozdíl, jestli se prodá za 50 nebo 49 a když do toho někdo nalil půl míče přes nádrž i servis, tak to takovou roli hrát u velkýho nájezdu nebude, ale zůstatek bych do toho netahal, dokud se nebudu na řidiče nebudu koukat skrz rezavý díry v pátých vratech. Ten může být zajímavý snad jen u nových aut, potažmo když se to pak prodává s obligátními 150t km jako tříletý auto.

Jinak, jsem byl za tu svojí splašenou sekačku rád... Trn mi tenkrát z paty vytrhla (než jsem dovyvařil nebožtíka stříbné XM) a i když cena na kilometr nebyla extra nízká, svůj účel to splnilo (hlavně nevlézt do mastný tyče). :) A vzhledem k tomu, že to v absolutních číslech nebylo tolik, tak to ani řešit nebudu... :)

Skipper
25. května 2021, 07:49
7

Tyto elektronesmysly pro mně nejsou sdílená mobilita. Tu si představuji jinak - parta lidí si koupí společný dopravní prostředek. Zde se jedná o regulérní půjčovnu, která má svého majitele a ten se na tom akorát hezky nabalí. Vedlejší produkt jsou pak tyhle ohyzdnosti rozházené po chodnících.

reagovat
Jakub Pospíšil
25. května 2021, 08:26
2

Souhlasím, tedy až do bodu, že se majitel hezky nabalí. Nebo jako jo, protože majitel vyrobí ztrátový startup a ten pak prodá, ale mám takový pocit, že žádná z těhle koloběžkových/skútrových firem není v černých číslech. Někde jsem narazil na svodku Lime a zahučelo v tom nemálo milionů.

Morec
25. května 2021, 10:31
0

A jak to, že to teda pořád funguje? Vím, že Rekola frčí na dotacích... Co zbytek?

František Čáslavský
25. května 2021, 11:04
1

A za kolik budou prodávat ty skútry? Bych jeden vzal :)

riderhenry
25. května 2021, 13:45
1

Krásně z toho dýchá ta ekologie a zelená budoucnost :D

Va
Vasek7
25. května 2021, 14:17
0

Morec: muzete prosim ozdrojovat informaci o Rekolu a dotacich? Dari se mi dohledat akorat 4 miliony a to se mi zda dost mala castka na provoz jakekoliv celorepublikove organizace..Diky

Jakub Pospíšil
25. května 2021, 14:20
1

Od státu dostala Rekola přes čtyři miliony, zbytek zadotovali sponzoři. Čtyři miliony jsou zhruba o čtyři miliony víc, než dostala od státu drtivá většina půjčovna sportovních potřeb v ČR. https://www.hlidacstatu.cz/subjekt/Dotace/04893875

Na druhou stranu je to furt zdaleka nejmenší zlo. Proč? Protože na Rekolech je potřeba šlapat, nejsou elektrická. Takže jedou většinou rychlostí úměrnou schopnosti řidiče. A dost lidí nutnost šlapat pěkně vlastní silou odradí i od samotného zapůjčení.

-
Komentář upraven 25. 5. 2021, 14:24:30

Ronoath
25. května 2021, 18:13
0

...a samozřejmě to také dotují města.

riderhenry
25. května 2021, 22:33
2

Jenom si to párkrát řekněte nahlas: Stát dotuje miliónovými částkami půjčovnu jízdních kol. A znovu. Menší zlo? Tohle je spíš špička ledovce toho "zla".

MB
MBMB
26. května 2021, 02:34
-1

Já bych to úplně neporovnával s půjčovnou sportovních potřeb či přímo jízdních kol. Tohle je jiný typ služby, kdy jsem ve městě, potřebuju se přemístit na delší vzdálenost, než je pohodlná pešky, tak prostě vezmu na 15 minut kolo z ulice, dojedu, kam potřebuji a tam ho zase nechám. Je to prostředek městské mobility s malým dopadem na okolí oproti jiným způsobům a je dotovaný stejně jako třeba to MHD. Protože z toho mají užitek všichni, i ti, co to nevyužívají - prázdnější silnice a parkoviště, čistší vzduch.
Samozřejmě ne všechno se musí dotovat trvale jako to MHD, kde je situace trochu jiná. Často jde jen o prvotní injekci a řešení nějakého problému vejce-slepice. Služby tohoto typu mohou pořádně fungovat teprve tehdy, když ta kola/auta budou úplně všude, a pak je větší šance, že to někdo začne pravidelně používat jako svůj způsob dopravy, na který se může spolehnout. A to nejde ze dne na den bez velké počáteční investice. I ta Rekola je pořád strašně malá.

riderhenry
26. května 2021, 11:41
3

Tak určitě. Takže když pro mě bude pohodlnější nebo chvilkově "efektivnější" vzít plachetnici a sklouznout se po vodě, tak to taky zadotujeme, abych ji pak mohl nechat zase někde na místě a někdo to po mě uklidil? A budeme se tvářit, že tak je to správně? MHD raději nechme být, to je téma samo o sobě.

Ono většina lidí volí dopravní prostředek tak, aby vyhovoval jejich potřebám. Často to je mix, může to být třeba i kombinace kola, auta, MHD, občas Uber. Proč by to měl někdo dotovat? Když chci mít vždy možnost té nejlepší možné dopravy v daný čas, prostě budu muset zaplatit asi logicky víc než člověk, který je ochotný se omezit třeba jen na MHD, aby ušetřil.

Pochtli
25. května 2021, 10:02
0

Souhlas, zrovna v Brně s podle mě celkem vymakaným MHD je cokoliv sdíleného dost nesmysl. A pak tu máme relativně drahé pouliční autopůjčovny (hoppygo, ajo, car4way), které budou vyhovovat opravdu jen těm, kdo auto nemají, nikdo z rodiny/známých jim ho nepůjčí a párkrát za rok ho potřebují.

reagovat
Ch
Chochin
25. května 2021, 10:41
0

S tym MHD suhlasim. A myslim ze vyssie menovane autopozicovne by mozno urobili lepsie, ak by na takyto ucel mali k dispozicii nejake mensie dodavky alebo uzitkace, ktore by boli vyuzite mozno viac nez obycajne osobaky.
Ale asi to maju tie spolocnosti lepsie spocitane a vdaka dotaciam nemaju potrebu rozsirovat portfolio :-)

Pochtli
25. května 2021, 11:37
1

Trefně pojmenovaný problém sdíleného šílenství - dotace. Nebýt jich, nikdo po tom ani neštěkne.

Avex
25. května 2021, 10:11
2

Ok, takže:

- Koloběžky sice otravný, ale furt lepší jak dementní segway, pro turisty nebo když fakt hoooodně spěchám asi ok.
- Skútry nic moc, člověk na tom vypadá debilně (pokud to teda neni nějaká Vespa, ale to tady nehrozí), a je na to narozdíl od kola potřeba řidičák.
- Kolo v centru super, když s nim nějakej vůl nejede 40 po chodníku
- Carsharing je asi OK, hlavně jako přibližovadlo a když nechcete řešit parkování v centru

Ale tbh, kvalitní MHDčko v každým větším městě všechno tohle strčí do kapsy.

reagovat
eLzyx
25. května 2021, 11:10
1

jak se říká ... "když chceš o něco přijít, tak to půjč". A to platí i o těchto službách, pokud jsou pro širokou veřejnost, nikoliv jen pro nějakou uzavřenou skupinu lidí. Když vidím ty půjčovací stroje, tak bych na to nesedl/nestoupl, protože bych se bál, že se to rozpadne zrovna v mých rukou.
Půjčovací auta jako náhrada vlastního jsou taky nesmysl, zejména v době pandemií. Nikdy nevíte, kdo tím autem před Vámi jel, jakou infekční nemoc měl, nebo jaké je to čuně. Že si utřete volant příruční desinfekcí? Jo ... a co kabinový filtr plný bacilů? Pamatuju i jeden díl top gearu/grand tour, kde nechali udělat biologický test zakoupených ojetin. Našli tam vše, od vlasů a chlupů, přes suché z nosu, až po krev, stolici, případně ejakulát. Ano, taky kupuji ojetiny, ale hned po koupi prochází důkladným vytepováním, koberce do pračky, plasty beru nejdřív čistidlem s desinfekcí, následně vodou a pak konzervanty na plasty. A samozřejmě měním i kabinový filtr s tím, že i umývám ventilační systém desinfekčním prostředkem alespoň v rozsahu, kam se dá dostat. A samozřejmě následně probíhá i desinfekce klimatizace ozónem.
Ano, půjčuju si i auta ve vzdálených leteckých destinacích, ale to nejsou auta, které vystřídá za den 10 zákazníků jako u car sharingu, takže ty aspoň za tu dobu trošku "vyčichnou".
Navíc mám rád věci, které vyhovují přesně mým představám, nikoliv nějaké univerzální nástroje. A hlavně - když něco potřebuji, tak to potřebuji hned, ne až na mne přijde řada.

reagovat
Va
Vasek7
25. května 2021, 14:46
1

Dobrý den,
nevím kde žijete ale tady carsharingové auto 98% času stojí a to často na jedné ulici před jedním barákem. Přijde mi že tím 90% výpujček jezdí 1-3 lidi pravidelně a vzácně si to půjčí někdo přespolní. Z mého pohledu to podezřele připomíná situaci s referentským autem ve firmě.
Auta jsou obecně čístá vevnitř i venku a jsou úplně nové - můj rekord je Fabia s 693 km najeto. Nejvíc jsem viděl myslím 20 000km.
Jaká je rentabilita tohodle modelu z hlediska provozovatele je mi ovšem záhadou.

Viola Procházková
26. května 2021, 08:49
2

Nevím, kde žijete vy, já třeba v Praze. A carsharingová auta se tu točí překvapivě rychle, v provozu jich jezdí mraky, klidně se stane, že když si neudělám rezervaci, někdo mi auto na poslední chvíli vyfoukne.

Jakub Pospíšil
26. května 2021, 09:18
1

Ono je to totiž možné obojí. Anytime auta půjčuje jak přes appku, tak i dlouhodobě. V ulici nám stával jeden tenhle Yaris, pravidelně blokoval průjezdní profil hasičů. Tak jsem volal na Anytime, zda by s tím šlo něco udělat a oni mi na to řekli, že bohužel je to vůz v dlouhodobém pronájmu na čtyři měsíce, co poskytli nějaké firmě. Tak jsme se s tím operátorem tehdy zakecali a vypadlo z něj, že to je v Praze přes půlku aut. Čili ano, je to hlavně půjčovna.

eLzyx
26. května 2021, 10:46
0

docela by mne zajímala cenotvorba povolenek jednotlivých městských částí Prahy vůči těmto "sdíleným" autům.
Hádám, že matematika firem bude jednoduchá, tedy: "leasing+všemožné povolenky do zón+dodatečné náklady" > "carsharing s povolením parkovat všude".
Pak ale nechápu, jak tenhle carsharing pro firmy snižuje zatížení ulic auty a proč by měl být jakkoliv zvýhodněn.

Jakub Pospíšil
26. května 2021, 13:16
0

Kilo za rok celá Praha. Platí se za administrativní úkon zanešení povolenky do databáze, nikoli za parkování samotné. Jako u elektromobilu bez EL značky.

BigBen
25. května 2021, 11:18
0

Carsharing mi přijde smysluplný v jednom případě. S čerstvým řidičákem v 18-ti letech je lepší si půjčit nové auto na ulici než si koupit za pár tisic 20 let starou Felicii, která už je životu nebezpečná.

reagovat
eLzyx
25. května 2021, 12:12
1

i pro toho mlaďocha se dají občas najít "zajímavější" přesunovadla jak Felicie. Kolega kupoval Clio III za menší cenu než je cena lepšího mobilu.

riderhenry
25. května 2021, 13:47
0

To úplně nesouhlasím. Lidé tohoto věku většinou ještě nemají pojem o nákladech na provoz auta a tak nebudou mít asi tendenci akceptovat docela vysoké ceny za "šérování". Typický příklad je takový, že koupí auto, nestará se, leje jenom benzín, a ono ho to vychová...

Takže jo, smysluplný možná ano, ale těžko aplikovatelný.

BigBen
27. května 2021, 13:29
0

A jeje, mám tu mínus :-D Vycházel jsem z toho, co mi říkal syn, že jeho kámoši s čerstvým řidičákem si dnes kupují Felicie. Asi je to úplný cenový dno, to bych fakt klukovi raději zaplatil kredit na carsharing a na tom si trvám. Auto co je 25 let starý, nemá šanci z bezpečnostního hlediska obstát v současném provozu v porovnání s tím co ted jezdí všude kolem. Vy byste posadilo svoje dítě dneska do Felicie?

martin_100
27. května 2021, 20:59
0

Hele Bigbene a co se mladej naucí v nějakym zánovnim křápu kterej za něj bude řešit všechny krize?
V tý "felině" se naučí že na mokru to v zatáččce klouže, že když si stoupne na brzdu jako na rejč tak nezatočí, že když pojede jak hovado tak skončí na poli a hlavně že co zkurví to bude molet hlavně jeho peněženku. V neposlední řadě se naučí že auto nepotřebuje jen otočit klíčkem od sebe když chci jet a zase k sobě když už jet nechci. Pochopí že se musí platiti nějaká pojistka, tankovat provádět nějaká údržba či opravy......
Takže za mě ty starý vrány který neopouští chyby a ve kterých si každej dvakrát rozmyslá jestli pojede jak bezmozek by měli mít čestvý řidiči "povinný" aspoň na rok aby pochopili jak funguje fyzika.

BigBen
27. května 2021, 21:07
2

Dnešní mládež vidí věci jinak než my. Já si počkám až si mladej udělá řidičák a jaká bude realita. Třeba se všichni pleteme. Pak se tady podělím o reálnou zkušenost dnešní mládeže :-)

riderhenry
27. května 2021, 21:42
1

Tak já začínal na motorkách a pak měl s mokrým řidičákem MX-5 a ano, to auto mě vyškolilo a spoustu věcí naučilo. Samozřejmě v nějakém novém autě bych byl víc v bezpečí, ale možná bych sice neskončil v hodinách v poli, ale někde omotaný o sloup, protože bych neměl problém jezdit 150+ v nevhodných situacích, kde novodobá auta řidiči úplně nedají tu zpětnou vazbu, že jede moc rychle. Po týdnu s novou 5er tohle fakt musím potvrdit - s tím autem není problém jezdit všude poloivnu nad limit bez jakéhokoliv divného pocitu, natož pocitu nebezpečí. Ale jestli je lepší narazit ve 100 km/h ve starší MX-5 nebo ve 150 km/h v novém autě?

Tohle nejde zobecnit. Spíš je jasné, že carsharing kluci s mokrým řidičákem neuživí, bo na to nemají. A rodiče jim to platit chtít nebudou (myšleno průměr - ten, který běžně dětem auta nekupuje...).

Ko
Kostinen
25. května 2021, 14:00
1

Nevím, jak to řeší obyvatelé našeho hlavního města, ale bydlím v centru Varšavy a mít tu vlastní auto je za trest. Parkování na ulici je drahé a za čáru bezplatného parkování je to na sdíleném kole 20 minut.

Naprostou většinu cestování pro něco a za něčím se dá vyřešit mnohem pohodlněji než vlastním autem: a to jsou všechna ta kola, koloběžky, skútry, UBER, přidej. Jo něco to stojí, ale vlastně docela málo (a překvapivě skoro stejně mezi sebou).

Jsou momenty, kdy chci třeba něco převést. Po městě se válí spousta sdílených aut od Panek CS. Hybridní Toyoty C-HR, Fiaty 500 či MB GLA 200. Mají předplacené parkování všude.

Méně osobních aut znamená více parkování pro tyhle věci, které nestojí na místě týden a taky stání pro všechny vizuálně pěkné Ferrari, RR, Maserati, H-D před kavárnami.

Chybí mi řidičský zážitek? Jo, ale bez stresu z každodenního ježdění je případné víkendové řízení zážitek. Co s Autíčkáři? Panek CS má ve flotile také BMW i8, Bentley Continental, F-Type, ale také Maluchy, Trabanta či Multiplu.

Vlastní auto je bezpochybně super, ale musíte být dostatečně bohatí nebo privilegovaní na to, mít kde parkovat a neotravovat ním dlouhodobě veřejný prostor. Když máte dům někde v okolí a jezdíte do města, pak parkujte na P+R a dojíždějte MHD či koloběžkou (ano trvá to déle) nebo prostě buďte připraveni platit za parkování. Tahle část je většinou nejvíce nepopulární.

U sdílených aut by se nemusel opakovat případ s koloběžkami. Poničíte ho, dostanete BAN a budete navždy bez této možnosti, což by mohlo docela bolet s tím, jak se situace s osobní mobilitou vyvíjí.

reagovat
eLzyx
25. května 2021, 14:41
0

problém s placením parkovného/zónovného je jeden - že jej politici prožerou na jiné projekty než na podporu motoristů/obyvatel jejich města. Sdílení aut je vlastně jen taková obezlička, náhradní řešení problému.

Jak by se to tedy mělo řešit? Podzemními parkovacími domy/automaty. Že je to drahé? Jasně, je, ale kolik miliard tahle velká města vyberou na parkovném? A kolik takových parkovišť postavili? Spočitatelné prstech jedné ruky, dost možná i na ruce truhláře.
Také mohou přenést náklady na developery. Nová výstavba? Ok, podmínkou je, že kolik bytů, tolik míst + 25% navíc pro veřejnost. Prodávám jako město pozemek k výstavbě? Tak to soutěžím tak, že nejvyšší cena za m2 + největší počet veřejných parkovacích míst vyhrává.
Co až budu města přeplněná skútry, koly, lidmi? Lidem svážou tkaničky u bot, aby nikam nechodili?

Pochtli
25. května 2021, 15:02
2

malýKostík: Dokud města neskrývaně chrochtají blahem, jak rejžují z parkovacích zón, aniž by ty peníze použili na P+R a jiné možnosti parkování pro řidiče (i místní), tak je princip placeného parkování svinstvo. Asi stejné jako radary z důvodu "bezpečnosti".

PachezZ
25. května 2021, 23:47
0

eLzyx - takhle to ale prostě v dnešních centrech měst nemůže fungovat... to bys musel půlku města zbourat a postavit znovu... v centru je ti jaksi k hovnu že na periferním sídlišti mají možnost parkovat v podzemní garáži od developera...

já taky bydlim na malým městě a v pohodě si parkuju před panelákem dvě auta,ale mám kamarády třeba v centru prahy - jeden bydlí přímo na václaváku - auto v 99% případů nepotřebuje, dopraví se mhd, pro případy převozu něčeho apod mi pak dává carsharing smysl...

eLzyx
26. května 2021, 08:34
1

I v centru se staví, takže taky by se dalo. Praha má i dost parků, které by se daly vyhloubit, postavit tam podzemní parkovací automat a park zase obnovit.
A k tomu Pražákovi, co nepotřebuje auto ... je to fajn. Ale znám takové, co mimo letecké dovolené nevytáhli paty z Prahy a pak jsou schopni tvrdit, že u nás na severu Čech je furt zima, nic tu neroste, lesy mrtvý, špína z dolů, všude všechno vybydlený a spousta nepřizpůsobivých, lidi chudí ... tedy víceméně moudra, co mu naservíruje TV Nova

PachezZ
27. května 2021, 09:43
0

takže jak píšu, zbourat a postavit znovu...

Va
Vasek7
25. května 2021, 14:36
2

Zajimave ze tady nikdo nepochytil vyhody komercnich carsharingu pro ctenare Autickare.
Vzhledem k tomu ze o tom neco vim, tak tady je par postrehu:

Usecase 1: vlastnim zabavnou ojetinu presne v duchu Autickare- ameriku/kabrio za par supu, ale jednou za kvartal potrebuju dojet Chorvatska/Tater/nekam daleko a tou pleckou si tam netroufam. Mam individualitu zabavne levne plecky a zaroven nemusim zivit drahe spolehlive auto.

Usecase 2: mam zabavnou ojetinu ale v patek pred vikendovym vyletem mi zdechne. Misto toho abych narychlo shanel nahradni auto/pujcovnu/kamarada, proste jdu o 2 ulice vedle a pujcim carsharingove auto

Usecase 3: potrebuju odvezt auto do servisu ktery je na druhem konci mesta a nechce se mi odtam MHD (protoze je zrovna zima/korona)

Usecase 4 : potrebuju auto jenom na jednu cestu a kdybych tam jel svym, tak se musim pro nej slozite vracet. (ie potrebuju posunout svoje auta po meste, ale nemuzu zrovna sehnat druheho ridice)

Usecase 5 : potrebuju spolehlive auto na vikend ktere ma rakouskou/slovenskou dalnicni znamku

Usecase 6 : protože od korony je registrace obou hlavních carsharingu za korunu, nemusí se tam dopředu nabíjet peníze a když to nepoužívám, tak to nic nestojí - takže proč to nemít jen tak? Místo rezervního kola mít rezervní auto..

reagovat
eLzyx
25. května 2021, 14:47
0

vlastním 20 a více let staré plečky, ale ke každé z nich mám větší důvěru dojet na druhou stranu světa než u půjčeného, byť nového auta.
Nepotřebuji si půjčovat ani dodávku, protože jednu mám a i kdyby ne, tak mám kombíková Volva + přívěsný vozík.
Nějak nenacházím důvod, proč si půjčovat auto. Nehledě na to, že jedno "familysharingové" máme v rámci rozšířené rodiny. Když náhodou nějaké klekne, nebo se servis protáhne, protože objednaná součástka nepasuje.

Avex
25. května 2021, 14:57
0

Chápu že když má člověk tak nějak všechno tak to smysl nedává, ale takhle to spousta lidí nemá (hlavně mladší lidi). Já sice 2 auta mám, ale s Chryslerem bych si asi na eurotrip netroufnul. To samý s řidičákem B+E, ten má ze známejch tak 1 člověk z 20, možná i míň.
Půjčování je fajn jak psal Vasek nahoře, ale podle mě i tak nemůže nahradit vlastní - třeba starší - auto.

Sa
Sato
25. května 2021, 15:13
0

Asi budem za puritána ale ja si nemyslím, že by mali opytí ludia chodit na bicykli. Mal som kolegu čo pravidelne v noci po 6-8 pivách odfrčal na rekole, ale podla mňa je to harazd. To už tá kolobežka mi príde lepšia, aspoň lacicky mi príde, že pád bude z menšej výšky a tak nejako viac prirodzený.
Inak na Brne je práve krásne to, že sa dá dostať všade pešo. Ako bezstarostný študent som X rokov býval v širšom centre, nemal šalinkartu a chodil takmer všade pešo. Ak to niekam bolo príliš daleko, tak to už proste nebolo pre mňa Brno ale nejaká nezaujímavá preferie.

reagovat
František Čáslavský
26. května 2021, 00:15
0

Ano, není to správné, ale kdo je bez viny, ať hodí koloběžkou. :-) Naštěstí u mě to většinou řeší to, že dojedu na pivo a než chci zpět, tak mi všichni s těma kolama ujedou a já pak jdu pěšky. Bydlím v centru, tak to ani moc nebolí.

ro
rock
26. května 2021, 07:03
1

Tý jo, aby ses neocitl v dešti koloběžek :-). Klidně bych mohl být první. Spousta lidí si nepochybně škopek nebo čtyři dá, ale chci věřit tomu, že většina cucá birel nebo kofolu...

Jyrki
26. května 2021, 20:20
-1

sdilena auta jsou kravina. Svoje auta nikomu nepujcim a cizim jet nechci. To radeji pujdu pesky. Sdilena kola? Sorry, ale chci si seridit posed - sedlo, mit na sebe spravne dlouhy kliky, spravne dlouhy predstavec. Takze kolo mi uz vubec nedava smysl. Tak jen ta sdilena kolobezka....na tu se da naskocit bez prevlikani do sportovniho.
Kazdopadne, lidi co jsou zvykly jezdit autem tohle sdileny nezajima. Vyuziji to jen ti co chodili pesky nebo jezdili MHD. Takze ve finale misto omezeni aut ve mestech docilili toho, pokud se budeme bavit o elektrokolobezkach, ze cim dal min lidi se pohybuje zdrave. A ve meste zase ubylo mista.

reagovat
martin_100
27. května 2021, 21:05
3

Hele to je nějakej českem mindrák že kolo musí bejt silnička nebo horák za 2 kila a na to jedině ve šprcce s tisícema reklam.....
Na západě sem viděl na kolech chlapi s oblecích s kufříkem na nosiči nebo ženský v podpatkách a sukních s kabelkou na rameni...

Jyrki
01. června 2021, 23:20
0

nevim jak to maji ostatni, ale ja jsem z cyklisticke rodiny - drahari a silnicari. U nas v rodine cykliskou zijeme dekady.

ro
rock
02. června 2021, 15:17
-2

ad mindrák - to je nějakej českej mindrák, kafrat do toho, co má kterej cyklista na sobě...

ad nastavení - když vlezeš do cizího auta, taky si nastavíš sedačku a zrcátka. Když jedu na kole, co je nastavený na mne, jede se mi líp než na kole, co na mne nastavený není.

ad tisíce reklam - na jednu pojízdnou plakátovací plochu mineš dvacet lidí v nenápadným oblečení, který si nezapamatuješ, protože... ehm... mají nenápadný oblečení. Akorát na ně občas někdo nadává, že mají nenápadný oblečení a že jsou vidět hůř než strakáči.

ad šprcka - v obleku nebo koktejlkách s kabelou přes rameno můžeš jet, když to máš k cíli cesty přes čtyři křižovatky nebo do vedlejší dědiny po rovině. Rozumný limit bych viděl tak 3 km za hezkýho počasí. Až najedeš na kole dost a dost a pak si to párkrát zopakuješ, došlapeš se ke zjištění, že když chceš jet někam dál, ta šprcka je to nejpohodlnější, co si na sebe můžeš oblíct. A blbý kydy těch, co netuší, kerá bije, budeš mít na háku.

MB
MBMB
03. června 2021, 02:19
2

S městskými sdílenými koly se nejezdí nikam na výlety. To jsou jednoduchá kola typicky jen s jedním převodem a pohodlným vzpřímeným posedem, kde si člověk nastaví leda výšku sedla a volným tempem se někam 10, 15, maximálně 30 minut přemisťuje. Protože tam třeba nemá šikovné přímé spojení MHD, případně tam vůbec nic nejezdí a na pěšky by to bylo moc daleko. A taxi by naopak stálo výrazně víc a musí se na něj někdy relativně dlouho čekat.
Chtít po tom kliky, výšku řidítek apod. na míru je evidentně nějaká "profesní" deformace, která je zde úplně irelevantní a ve městech, kde sdílená kola ve velkém fungují, tohle pochopitelně nikdo neřeší. Jasně že to není tak rychlé a efektivní jako normální kolo. Ale pořád je to super doplňková možnost, jak se na některých trasách přepravit rychle s minimální námahou a za málo peněz.

martin_100
27. května 2021, 20:44
3

Jediná fungující sdílená mobilita fungovala a funguje u tety a strejce. Mají jedničkovou ofci a stařičkou micru. Bratranec je s rodinou ve finsku sestřenka s rodinou v budějkách. Kdo přijede na víkend či déle jezdí ofcí či micou dle potřeby. Jediná sdílená mobilita. 2 auta slouží ve výskledku 9 člověkům a 2 psům. Přičem micra leta letoucí na dva tejdny mění svoje působiště ve prospěch skautskýho oddílu kde pak slouží cca 20-30 člověkům.

reagovat
ransom
29. května 2021, 08:35
6

Sdílení NIKDY. Lidi jsou hovada.
Jednou takhle cestou na montáž někam na Ukrajinu si kolega flusnul do dlaní, pěkně to rozetřel po volantu a povídá: "Já se někde vychčiju a pak to vezmeš, ne?"
Lidi prděj do sedadel, potí se, nemejou se, lejou na sebe parfumérii, že se po nich nedá nadechnout, slintají, kýchají, dloubou se v rypáku, koušou si nehty, krvácí, loupe se jim kůžte, padají vlasy, uniká jim moč.
Odmítám vlízt do auta, ve kterým se vozil pes, nebo dokonce dítě. Ve svém autě mám svůj bordel, svou vlastní biodiverzitu, svoje roztoče, larvy, plísně a bachtérie. To bych mohl rovnou sdílet s celým světem fusekle nebo slipy.

reagovat
Jo
Josephus
30. května 2021, 15:41
0

U nás doma funguje carsharing docela obstojně. Občas si půjčím já auto od manželky a ona by si občas chtěla půjčit to moje. ;-)

reagovat
Csaba
14. srpna 2021, 19:46
0

Sdílená mobilita? Sdílená debilita.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem