načítám data...

Věci, které na současném automobilismu nechápu...

19. dubna 2020, 14:18 65 komentářů Jan Machač Editorial

Bude to skoro pět let, co jsem na Autíčkáře napsal svůj první řádek. A ač se mi mnohé za ty roky vyjasnilo, některé věci kolem aut pořád nechápu.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Crossovery

Už když jsem kdysi dávno poprvé jel Mitsubishi ASX pouze na sedadle spolujezdce, dumal jsem nad tím, co vlastně toto vyvýšené něco přináší nového. A tím se nechci dotknout Mitsubishi, jde spíše o obecný trend. Když už jsem totiž vzal na milost SUV a přijal fakt, že některým lidem prostě dávají pocit bezpečí, za který rádi vymění prostor, ekonomiku provozu a agilitu, začaly se nám tu rodit tihleti kříženci. Bez pohonu všech kol, bez dostatečně vyvýšeného posazu, prostě jen hatchbacky na chůdách.

Foto: Jakub Pospíšil, Autíčkář

A i když budu ignorovat zbytečně vysoké těžiště ovlivňující jízdní vlastnosti, i když zanedbám vyšší odpor vzduchu ovlivňující spotřebu, pořád tu máme ten design. A automobilky nám soutěží v tom, kolik prolisů, divnosvětel a nárazníků jde namalovat na auto, aby nevypadalo jako velká brambora na malých kolech. Nezávidím jim tuto situaci, ale jejich zákazníky stále nechápu. A to mě – asi naposled plynule v tomto článku – přivádí k trošku extrémnější sortě…

Velké pickupy v Evropě

Když je váš nejbližší soused vzdálen deset mil prašnou cestou a zrovna vám zdechla kráva, nebo potřebujete přetáhnout patnáctimetrovou loď, pochopím, že se pickup hodí. Být v Americe a mít usedlost, na které se dělá i rukama, tak je to ideální parťák. Navíc je tam místo, levný benzín a jezdí se pomalu, takže jeho negativa nejsou nijak omezující. A menší modely jako třeba L200 se výtečně hodí i na české louky a před penziony. Ale když vidím, jak se po D11 sune v levém pruhu 160 naleštěný Dodge RAM s nálepkama a zrcadlově vyleštěným ochranným rámem (správně má být od krve!), říkám si, co chudák fanda musí všechno vytrpět, aby mohl machrovat… 

Foto: Jan Machač, Autíčkář

Nepohodlný podvozek stavěný na to, aby vydržel dlouhé štreky na nezpevněných cestách sice v Praze nezničíte, ale sedačka se pod vámi bude neustále vrtět. Máte sice krásně bublající osmiválec se stovkami koní, ale oni nebozí lichokopytníci tahají hroudu železa s aerodynamikou brzdného padáku sporťáku pana Andyho Greena a ve výsledku je pak celá vaše hliníková véosmička jen hodně drahým rádiem. A zkuste se do pickupu sbalit na dvoudenní výlet, cokoli dáte na korbu, vám ukradnou nebo to zmokne nebo se to (v případě, že je krytá) schová až na konec přesně tam, kam na to nedosáhnete. A v kabině neuložíte nic, pokud teda i v crewcabu nechcete jezdit jen ve dvou. Výměnou za tuto nepraktičnost jsou pak délky přes pět metrů, které vás mohou vyšachovat nejen ze stání podélných, ale v extrémních případech i ze stání příčných… A přitom je tu tolik možností (čti: Další plynule násilný přechod od tématu k tématu)…

Nekonečné množství modelů

Začnu oklikou… Když se bavím s kolegy "novináři", často narazím na názor, že "v poslední době je to jen o tom, aby mě to nedomyšlený auto fakt něčím nenasralo". Jistě, novináři jsou potvory nevděčné, rozmazlené a záludné, přesto… Škoda stále nemá pořádně funkční radiomapu ve svých posledních modelech, na ergonomické nedostatky narazíte snad v každém luxusnějším Mercedesu, a jaký je rozdíl mezi řadou 2 a 4 u BMW, tak tam si nejsem jistý ani já. 

Foto: Mercedes-Benz.cz

Jako by počítačový boom umožňující rychlý design, prototypování a vyladění modelu znamenal, že všichni chtějí vyrábět všechno. A já si nejsem jistý, jestli chápu rozdíl mezi Scalou a Kamiqem, protože v mých očích má ten druhej jen jednu čárku přes světla navíc. Nechápejte mne špatně, jsou to jiná auta, ale skutečně poskytnou natolik odlišnou službu nebo radost, aby se vyplatilo je vůbec navrhovat odděleně? Nestálo by zato, vybrat si jeden z těch skoro stejných modelů a doladit jej k dokonalosti?

V dobách, kdy Mercedes dělal malý sedan, velký sedan, malé kupé, velké kupé, luxusní kupé a kombík, se zrodilo Piáno, na které dodnes spousta lidí kouká s úctou, protože to bylo neskutečně chytře navržené auto. A myslíte, že Mercedesu, potažmo jeho zákazníkům, tehdy chyběl model o 15 cm delší? Nemyslím si…

Dotykové věci

Tak tady prosím oslí můstek nemám. Přesto prosím nepište hanlivé komentáře… S dotykovými obrazovkami je to totiž z mého pohledu ta největší sranda. Všichni znáte iPhone. Víte, proč je dotykový? Protože je malý, a kdyby měl mít čudlík na každou funkci, tak by se to na něj nevlezlo, a kdyby měl každý jeho čudlík mít více funkcí, tak bychom jej zase nepochopili. To je celé. Dotyková obrazovka vyžaduje, aby se na ni člověk díval, ale zato poskytne možnost uživatelské rozhraní rozsekat na logické prvky a až tam pak nabídnout ty čudlíky. A ano, furt máme miliardu čudlíků a mačkátek, jen jsou teď všechny rozdělené do nějakých skupin a zobrazují se na té jedné dotykové obrazovce. Prostě místo toho, aby byly nafurt někde v interieru, dají se vyvolat dalším (dodatečným!) čudlíkem na tu obrazovku. Narveme tedy více funkcí na menší plochu za cenu toho, že na to musíme civět.

Foto: Jan Machač, Autíčkář

Ale pak se stalo něco, co mi vyráží dech. Dotykové plošky se staly symbolem pokroku a moderny. Modře svítící kusy plastu, které něco provedou, když se jich jen dotknete, se staly soudobou obdobou nápisu Turbo Injection 4x4, a tak se začaly objevovat na naprosto nelogických místech. BMW je v tichosti odstranilo z ovládání klimatizace a Boleslav Motoren Werke je při vší své konzervativnosti rozsypalo kolem celé příplatkové radiomapy. Když tedy ve škodovce ušetříte, dostanete levně vypadající a trendy popírající plastová mačkátka. Lepší mačkátka. Ale věřím, že to přejde. Stejně jako BMW vycouvalo z myšlenky, že páčka blinkrů se vrací hned a ne až když chcete ten blinkr vypnout…

 

Tolik tedy k věcem, kterým nerozumím. Můžete mi pomoci je pochopit?

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kuře
19. dubna 2020, 14:45
2

Ve třech případech se krásně shodneme:)))

Ty pickupy... samozřejmě je to jak píšeš, ale stejně prostě plně chápu tu úchylnou potřebu lidí, co s tím jezdí a frajera který bydlí a parkuje na Malé straně s Ramem (a kterého tu poslední dobou zmiňuji dost často) fakt obdivuju:))

reagovat
Ko
Kostinen
19. dubna 2020, 15:06
0

Sezení nahoře je fajn. Fakt je to otravné nastupovat a vystupovat z vozu, kde se jezdí zadkem po zemi.

Do kategorie nechápu: z aut je nějak málo vidět ven: tlusté sloupky, tankové průzory místo oken. Sice kamera tu a tam, ale nějak mi chybí jistota vědět kde je konec auta.

reagovat
gramo
20. dubna 2020, 12:06
3

Mnohem víc času strávím jízdou, než nastupováním a vystupováním, proto dám raději přednost lepším jízdním vlastnostem. Pohodlně vstanu i ze země a vážně nerad bych o tuto schopnost přišel, tak mi fakt nevadí, že kvůli jízdě autem absolvuju i trošku toho tělocviku :)
-
Komentář upraven 20. 4. 2020, 12:08:43

J.K.
20. dubna 2020, 16:01
-1

crossover = seniorcar

Nic víc. Nic míň.

sumy
20. dubna 2020, 18:49
2

to Gramo: Rozumím a chápu. A ač ještě mladý kluk, skoro... no furt do důchodu 25 let :-), po několika opracích kolene, operaci páteře a vzhledem k vyššímu než běžnému provoznímu opotřebení mé tělesné schránky je pro mne i nastupování do obyčejnýho, jen lehce továrně sníženého lanceru poněkud nekomfortní, vystupování pak bez přitažení se za sloupek nedám... Ale jo, zatim to dávám. Kdo ví jak ještě dlouho. No ale do pajera se mi leze jako nic, to je mi zas líto manželky, která má prahy někde u kolen.
Zkratka opravdu naprostá většina lidí a vidím to v rodině a vůbec i v mém okolí řadí pohodlnost nastupování přesně mezi: "kolik to žere" a "jak to má velký kufr", tedy ty naprosto nejzásadnější parametry. A já jim to neberu, jsou tak spokojení a tak to má být.

XT
XTad
19. dubna 2020, 16:05
2

Nekonečné množství modelů má tu výhodu, že nejsou všechna auta stejná. Místo aby všude stály scaly, tak tam stojí scaly a kamiqové. Vozový park je pestřejší a majitelé mají radost, že nemají stejné auto jako soused. Taky je potřeba dodat, že dříve sice bylo míň modelů, ale každý musel mít čtyřdveřovou, dvoudvéřovou, kombi, kabrio a furgon verzi...
Úplný extrém je Čína. Třeba VW tam nabízí 5 různých sedanů velikosti octavky, akorát jednomu říká Jetta, druhému Lavida, třetímu Bora... A k tomu ještě 11 (ne zas tak moc) různých SUV.

reagovat
PepaSFI
19. dubna 2020, 17:21
5

no to zrovna není nejšťastnější příměr. U Škody to momentálně už dlouho vypadá tak že k poznání je leda CitiGo a to je vlastně skoro mimo hru. Kdyby se to všecko postavilo do řady, přelepily nápisy vzadu a pak udělal test s náhodnýma divákama, myslím že by to nedokázal pojmenovat skoro nikdo ani po delším prohlížení.

Fa
Fandatik
19. dubna 2020, 17:40
2

Asi bych byl radši za stejné, ale lepší auto. Což ke v článku zmíněno.

Autíčkový Jelen
19. dubna 2020, 19:33
1

Řekl bych, že to auta byla od sebe kdysi více rozdílná je trochu založeno na vzpomínkách a ne na faktech. U některých značek tomu tak bývalo ale například u Mercedesu když jste vedle sebe postavili W202, W124 a W140 tak bych chtěl vidět nějakého laika, který pozná jaký je to model (kromě toho že jeden je větší jak druhý).

Fa
Fandatik
20. dubna 2020, 03:48
4

Samozřejmě je jednodušší odladit tři modely k dokonalosti (+ varianty) než třeba dvacet (v různých variantách).

A zrovna zmiňovat MB kde je rozdíl vidět na první dobrou?

Csaba
20. dubna 2020, 05:49
0

Nejlepší doba (a modely) značky :)

cP
cPetan
20. dubna 2020, 09:29
2

Fandatik: to jsou 3 stejná auta, nebo různá? Nevidím rozdíl

Csaba
20. dubna 2020, 09:46
1

Rozměry obecně
Šířka obzvlášť, mamut je prostě mamut a céčko je o tolik užší že si toho všimneš hned.
Světlomety - každé jsou tvarované jinak
Maska chladiče - céčko 3 vodorovné příčky, éčko a esko 4, éčko ji má hranatou, céčko a esko oblejší
Přední nárazník - každý jinak tvarovaný
Zpětná zrcátka - u každého z modelů svébytné
Umístění víka nádrže - jedno nad prolisem, druhé v jeho středě, třetí pod ním
Sloupky B, kliky dveří, prostě všechno - ty tři auta nemají jediný společní díl pokud jde o dizajn... :)

Zase, pokud je někdo (a nemyslím to konkrétně) laik, o auta se moc nezajímá, o mercedesy vůbec a v letech 1985-1995 třeba ještě nebyl ani na světě, tak potom se dá pochopit že se mu ty auta na první pohled, obzvlášť když jsou stejné barvy, trochu pletou. :)

Já kouknu a v milisekundě vidím tolik rozdílů že se jich nemůžu dopočítat :)

Adam
20. dubna 2020, 11:50
10

Ale stejně tak je rozdílná Scala od Kamiqu. Nechci se zastávat Škodovky, ale v jedné větě vyjmenovat takovýhle, pro laika, detaily u Mercedesu a nařknout výše zmiňované auta na Š za stejné, je přinejmenším pitomost.

beastar
20. dubna 2020, 11:52
0

Éčko mám rád. Vždycky když ho někde potkám v dobrém stavu hned bych si ho koupil. Kolem jednoho ve zlaté metalíze jezdím asi rok už ho dokonce slevili. Vždycky sem pak racionální a říkám si. Co bych s tím asi tak dělal. Je to ale parádní auto i designově. Stejně si to jednou koupím dokud ještě nějaký pěkný jsou.

Autíčkový Jelen
20. dubna 2020, 11:55
2

To, že tyto modely byli super vůbec nezpochybňuji, sám osobně je mám velmi rád a dizajnově jsou podle mě skoro to nejlepší co z brán Mercedesu vyjelo. Samozřejmě, pro nás nadšence ty rozdíly vidět jsou a poznáme rozdíl mezi W124 a W140 z dálky naprosto v pohodě. Stejně jako to jde poznat dnes pokud člověk ví jak (Céčko má jeden pás denního svícení, Éčko dva, Sko tři, atd.). Nicméně pokud tyto tři modely (W202, 124 a 140) přijíždí k někomu ze předu a jsou vcelku daleko tak není moc lidí, který se vůbec nezajímají o auta, kteří by hned poznali, že jde o tři různé modely.

J.K.
20. dubna 2020, 15:59
-3

Nesnáším slovo designově (dizajnově).

#grammarnazis
#slovazpekla

Autíčkový Jelen
20. dubna 2020, 21:22
0

Využil jsem toho, že už se tu v příspěvku objevil jednou tak mi to nepřišlo jako takové zlo...není to nejlepší volba, ale danou myšlenku vyjádřit dokáže tak jak potřebuji pro její sdělení

J.K.
21. dubna 2020, 11:09
-3

Je právě trochu otázkou, co jste tím ty i Beastar chtěli napsat. Slovu designově je z českých slov nejblíže slovo návrhem. Dá se dobře požit třeba ve větě: "Designově povedený motor, ale kvalita výroby otřesná". Ty to slovo asi chybně používáš ve významu vzhledově.

To, že tyto modely byly super vůbec nezpochybňuji, sám osobně je mám velmi rád a vzhledově jsou podle mě skoro to nejlepší, co z brán Mercedesu vyjelo.

beastar
21. dubna 2020, 11:31
0

J.K.: V pohodě já ti to slovo "design" třeba zakomponuju do Italštiny aby si mohl posoudit zda to je gramaticky správně:) Ono je dobrý občas i u toho čtení dnešní češtiny přemýšlet, než mít po ruce učebnici pro osmou třídu. Je to parádní auto bylo psáno, to je myslím pochopitelné... dodatek i designově zní divně, ale význam je v tom jasný. Mohl jsem napsat třeba a to i povedeným designem. Vzhledem k tomu jak tady běžně píšu to ale je úplně jedno... ,)

Kyjaq
21. dubna 2020, 11:42
0

Všechny tři auta jsou stejný, jsou to jenom hrátky s perspektivou.

J.K.
21. dubna 2020, 12:21
-3

Beastar: Já stejně vím, že za tebe píše generátor téměř náhodných slov. Jen jakmile ten hnis mezi českými slovy vypučel už ve dvou příspěvcích po sobě, nevydržel jsem to.

Fa
Fandatik
21. dubna 2020, 16:48
0

A nebylo by lepší kdyby ta Škoda namísto zbytečné Scaly (nebo Kamiqa) udělali jen jedno a čas strávený na druhém použili na odladění prvního? Samozřejmě to platí i pro zmiňovaný MB.

Csaba
21. dubna 2020, 17:13
0

Toť otázka. Ber to ale i z pohledu AZNP: pro ně Kamiq zbytečný není, díky podobnosti se Scalou jeho vývoj nestál skoro nic a (patrně) svou existencí přináší zisk. Zbytečnost je zcela subjektivní, prodeje ukáží jestli pro výrobce/zákazníky má smysl. Obávám se (s nadsázkou) taky, že prostřelená slepice necítí sebemenší potřebu jakékoli svůj masový model nějak "dál ladit", při vývoji a jízdních zkouškách "testovacích mul" prostě po statisících najetých/simulovaných kilometrů naleznou určitou kombinaci tlumičů, pružin, tloušťky prvků náprav, velikosti/tuhosti silentbloků atd. atd. až jejich zkušení test. jezdci a počítačové programy řeknou "takhle to je ok (vzhledem k tomu co je to za model), takhle to necháme", a tak se vývoj ukončí a pokračuje se dál, k přípravě výroby a pod.
Zákazníci - z kolika - 99%? - od takových aut nic extra nečekají (a taky nedostanou), kupují spotřebič a vědí že spotřebič i dostanou a je otázka zda vůbec je "jak/kam" například Scalu nebo Kamiqa dál ladit, kolik by to stálo výrobce, o kolik by následně vzrostla cena konečného produktu a jestli by ji kupující vůbec akceptovali. Trh je tak konkurenční že by tím škodovka možná šla i sama proti sobě.
Já osobně si myslím že pokud existuje Kamiq tak Scala nedává žádný smysl, ale to je zase o tom obsadit maximum segmentů. Teoreticky debatovat můžeme od noci, ale to je asi tak vše :)

XT
XTad
21. dubna 2020, 19:54
0

Souhlasím, že se oba modely můžou zdát zbytečné, ale logiku to má. Škodovka potřebovala auto, které nahrají rapida. Prostě produkt pro zákazníky, pro které je fabia malá a octavia drahá a kteří by jinak koupili korejce. No a kamiq je způsob, jak na vývoji scaly vydělat peníze. Sám by tuhle roli nezastal, protože by mu neodpustily malý kufr (teď se může říct "je to stylový crossover, pro kufr si kup scalu") a kdyby byl větší, tak by zase příliš konkuroval karoqu.

Autíčkový Jelen
21. dubna 2020, 22:01
0

Souhlasím s Csaba. Vcelku nedávno jsem navštívil akci, kde přednášel někdo vysoko postavený z podvozkového oddělení Škodovky (nevzpomenu si na přesnou funkci) a vysvětloval právě jak na novou Octavií bude několik desítek druhů odladění atd. Ono to auto není lépe odladěné protože by na to nebyl čas, ono je prostě odladěno jak se rozhodne, že je adekvátní k jeho využití a s jakým cílem ho chtějí prodávat a jak chtějí aby jezdilo, vývoj za tuto hranici už nemá pro automobilku smysl a tak je hotovo, ikdyž by čas na nějaké "lepší ladění" , jak zde někdo uvádí, třeba byl.

Autíčkový Jelen
21. dubna 2020, 22:02
0

Tohle se teda týká "podvozkové" části auta, u ostatních může být samozřejmě jiná.

Cu
Curdin
21. dubna 2020, 23:54
1

Tak jasně že jediný co škodovka potažmo vw chce, je vydělat a je jasný, že co jednou pošle ven, tak na to už kašle. To je videt i u toho lowcostu rapida. prvni a posledni jako by si z oka vypadli hlavně na podvozku a odladění.
Jinak bych to nehrotil ať si kazdej kupuje co se mu líbí. Muj tatík taky vždycky chtěl za volantem tahat svůj zadek skoro po zemi, ale když ho teď někam vezu a vidim že bez áčkovýho sloupku by nevystoupil a do kopečku ani s nim, tak jsem celkem rád, že si třeba toho kamiqa muže koupit. Má větší rozvor než větší karoq, vzadu víc mista, kratší převisy, je dost vysokej na obrubniky a pohodlný nastupování. Do města a na takový to domácí žvýkání prostě možná pro dost lidi akorát. A já jim to přeju. Já mám zatím ještě čas.

Fa
Fandatik
22. dubna 2020, 03:03
0

Na Kamiq asi nejsou dostatečná data, ale žebřík žádný prodejní hit není. Ve finále kanibalizace modelů nejen v automobilce, ale v celém koncernu může být na škodu.

sheogh
19. dubna 2020, 16:41
1

To je uplne jednoduchy - displej je pro vyrobce mnohem levnejsi reseni, nez pekna mechanicka pristrojovka. Vyrobi jednu pro cely portfolio modelu, a pak jen meni konfiguraci. To samy ty cudliky, vypada to hrozne cool, muzes si za to pak rict vyssi cenu, navic kvalitni mechanicky automotive tlacitko bude stat taky vic... dotykace nakoupi u cinana...

Ja bych chtel nekdy dostat do ruky toho, kdo ukazal cinanum modrou ledku... to je mor
-
Komentář upraven 19. 4. 2020, 16:42:39

reagovat
Radim Nemec
19. dubna 2020, 17:27
1

ad modry led-ky - ja doufam, ze je to takova moda co prejde. Dodnes si vzpominam, kdyz jsem sedl do jakehosi tehdy noveho korejce a vsechno svitilo modre, vsechno melo jinou intenzitu a vrcholem bylo, ze nejvys uprostred palubovky byla jedna, co byla snad supersvitiva. Cesta v noci s tim byla natolik vyzivna, ze jsem to prelepil paskou. Ale krome toho to ve me nezanecahlo stopy, naprosto zapomenutelne auto. No a o par let pozdeji uz vim, ze to nebyla u stejne znacky zdaleka takova hruza.

sheogh
20. dubna 2020, 10:31
1

Ono i zalezi na odstinu - treba Jaguar pouziva takovou tyrkysovou, a to vypada ok. Ja myslim hlavne takovou tu cistou modrou, jako mel passat B5 nebo treba i30, to bych v aute nedal :-)

Moses
19. dubna 2020, 17:32
1

Suhlas so vsetkym. Crossovery a celkovo SUV povazujem za nezmysel. Trucky v meste su podla mna chore a dotykovky v aute povazujem za nebezpecne. Velka modelova paleta mi az tak nevadi ale pride mi zbytocna. Staci si spomenut, ze kedysi stacila cervena linka okolo svetiel na Golfe a mali ste pocit, ze to je uplne iny model :)

reagovat
Jenda_K
21. dubna 2020, 19:43
1

To já je za nesmysl nepovažuji, nebo za co můžu zapřáhnout 3,5 tuny

Moses
22. dubna 2020, 10:35
0

Tak urcite sa najdu modely, ktore maju zmysel. Ja som sa moc rozohnil a hodil som tam celu kategoriu SUV. Mna skor irituje proste ten trend, kedy musi byt vsetko nafuknute a zdvihnute a tvarit sa, ze je nieco, co vlastne ani nie je (hlavne ked to velakrat nema ani aspon blby haldex). Taketo nafuknute auta sa potom musia zmestit do parkovacich boxov v meste, ktore su stale kreslene podla noriem este z doby komousov. Co mi ale najviac vadi a ma to suvis s tou preplnenou modelovou paletou je ako to teraz vsetky znacky za kazdu cenu tlacia do vyroby a pri niektorych znackach uz tvoria kludne aj viac ako polovicu modelovej palety.
To Sorento na fotke je, predpokladam, 2,5 a vyssie a ma to 4x4, takze to nie je trendy mestske SUV. Suhlasim, ze prives 3,5 neutiahne ziadny bezny osobak :)

Jenda_K
22. dubna 2020, 15:31
1

Benzínový,V6 .3.3l, 256 koní, rám, nehoň na zadek s automaticky prihazovanym předkrm + redukce s pevnou 4x4 a uzaverkama, 3.5 t na kouli a vzhled SUV.
Aktuálně na fotce souprava 5.5 tuny 2,7 tuny náklad.
Bohužel novější Sorenta už jsou také klasické SUV bez terénních ambicí.

Moses
22. dubna 2020, 21:11
0

Tak to je parada! Presne tak nejak si predstavujem sportovo-uzitkove vozidlo. Co som pozeral, tak posledne Sorento uz nezvladne ani taky naklad. 2.2CRDI ma max. vahu brzdeneho privesu 2500kg...

Jenda_K
22. dubna 2020, 23:53
0

Přesně tak, parametry byly důležité při výběru a Sorento je spňovalo, ale to moje už má 270 000 km a 13 let. Koukám pomalu čím ho nahradit a variant je málo: LR Discovery, nebo a ten se mi zamlouvá víc Jeep Grand Cherokee.

Csaba
19. dubna 2020, 17:46
3

1) kříženci - automobilky "naučily" zákazníky je od nich chtít a tak je zákazníci chtějí, automobilky jich tudíž produkují čím dál víc a díky jejich vyšším cenám/maržím na nich dobře vydělávají - řekl bych "laickým pohledem na věc".
Důvodů jejich rozmachu může být (a je) samozřejmě daleko více.
Já osobně například jsem nikdy neměl žádnou škodovku (a mít nebudu), ale kdyby mi někdo řekl že si mám vybrat mezi Scalou a Kamiqem a dá mi "nevypsaný šek", vzal bych Kamiqa. Ty auta jsou sice dost podobné ale zároveň se i liší tolik že jsou pořád svébytné. A ten vyšší posez, lepší rozhled atd a pod. - to nejsou zanedbatelné faktory pro zájemce/kupující.
A Kamiq se mi i docela líbí, na rozdíl od Scaly.
Tipuju že 90% jejich majitelů (nadsázka) nepozná žádný rozdíl v jízdních vlastnostech, případně, pokud pozná/pocítí, nemá to pro ně žádnou, natož negativní konotaci. Nikdo s tím nikdy a nikde závodit nebude, nikomu nevadí pokud se Kamiq "kymácí" víc než Scala nebo cokoli podobného. Přístup tebe, Honzo, k těm autům je subjektivní, přístup kupců těch aut taky, jenom se od toho tvého prostě liší :)

2) Velké pickupy - no, díkybohu máme kapitalizmus, svobodu a demokracii a tak si každý může koupit co chce a jezdit tím kam chce (ne teda čtyřkolkou/kroskou do lesa a pod., jen v rámci zákonů).
Mě se pickupy, jakékoli, líbí moc a čím větší tím víc, proto jsem moc rád že jich po ČR jezdí poměrně dost.
Dalo by se to samozřejmě rozebrat ve stovce odstavců a používat i termíny jako "statusový symbol" a "prodloužení penisu", já se toho ale zdržím. :)
Lidem se líbí, mají na ně, tak si je koupí - proti gustu žádný dišputát, že ano.
Možná někomu vyhovuje o dost vyšší posez například v porovnání s třídou S a tak si Dodge Ram, F 150 nebo Silverado nakonfiguruje tak, aby stál stejně jako ten Mercedes :), někdo jiný prostě má rád velká auta a pickupy jsou velké, nebo americká auta a pickupy jsou (z nemalé části) americké, další má rád V8 a ty v pickupech byly, jsou a budou atd a pod., sto lidí, sto chutí.
Píšu stále o těch "naleštěných z levého pruhu D11", ty pracovní jsou úplně něco jiného, prostě pracovní stroje, kterým bláto, listí, šutry, hlína atd neuškodí, naopak, dokonale dokážou že účel světí prostředky a auto dělá přesně to k čemu bylo vymyšleno/vyrobeno. Jen tu krev bych asi nechtěl ani na pracovním stroji :)
Ale vídám i hodně těch leštěnek jak za sebou táhnou vlek a mít já loď (a pod.), určitě bych ji chtěl táhnout nějakým americkým osmiválcovým pickupem na benzín, protože čím jiným přece? :-)
Nikdy jsem žádným pickupem nejel, ale když jsem teď na internetu koukal na parametry těch současných, osmiválcových, tak výkony jejich motorů a následné dynamické schopnosti mě ani trochu nezklamaly, takže to "že jsou jenom drahým rádiem". bych opravdu netvrdil.
Když si to člověk koupí, časem se s tím naučí i parkovat, případně tím jezdí hlavně tam kde se mu s tím jezdí dobře (a na motání se po centru má jiné auto nebo taxík...)
Taky bych řekl že s tím jezdí majitel (v drtivé většině muž) sám, max. ve dvou (opět, mega pickup za > 2 mil. Kč asi nebývá jediným autem v rodině), takže místa je dost, nákup se vždy vejde do kabiny, za sedadla, zase - když to má někdo dlouho, najde si způsoby/možnosti/... a pokud je nákup "nerozbitný", tak se na tu korbu hodí, ať si tam lítá jak chce, místa je tam "neúrekom".
A když to má 4 dveře + korbu, tak už není vůbec žádný problém a hypotetická 4 členná rodinka se vleze.

3) nekonečné množství modelů - no, taky v nabídce BMW a MB téměř ztrácím a občas nevěřím vlastním očím co se dnes vyrábí a co se dnes označuje jako kupé", ale to je prostě byznys - za miliardy eur se v posledních deseti letech vyvinuly supermoderní, téměř zázračné motory, převodovky, sw pro info a zábavní systémy (atd a pod.) a ty náklady chtějí cifršpioni co nejdříve zpět ve formě tržeb, takže se z jednoho modelu nakonec udělají i čtyři, protože když má výrobce v nabídce jenom model A, někoho nemusí oslovit natolik aby si ho koupil, zatímco když vedle A stojí ještě A1 / A2 / A3 (jen příklad, Ingolstadt laskavě promine), tak je šance že kupce zaujme nějaká z těchto "odvozenin" větší. A větší je tudíž i šance že výrobce dostane tučný šek a ony náklady se pomalu, auto po autu, rozmělní.
A lidi jsou (minimálně v té naší, bohaté části světa) rozmazlení + se chtějí odlišovat, něčím zaujmout (atd a pod., to je na další
x stránkový psychologický a jiný rozbor) a moc rádi mají možnost výběru.
A možnost výběru jsme tady desítky let měli tak malou, že já bych za ní dal téměř cokoli :)

Jinak, já bych si taky v období 1985 -1995 z modelové palety Mercedesu perfektně vybral a neměl bych pocit že některou z mých "autopotřeb" ta automobilka neumí uspokojit, ale, bohužel (bohužel hlavně proto že bych byl opět o 25 let mladší ;-) ), je rok 2020, doba se opět změnila, s ní lidé, vše kolem nás... - vždyť si vem jen to jak nesmírně a obrovsky (pro mě až neuvěřitelně) se změnil normální život běžného člověka - pro mě je auto z roku 1995 stále naprosto v pohodě, trochu starší ale pořád naprosto dokonale použitelné pro každodenní provoz, ve všem mi vyhovuje a nic mu nechybí - to je můj pohled na tu dobu jako motoristy. A pohled mě jako člověka? V roce 1995 nebyl (nemyslím doslovně) internet, "sociální sítě", mobilní telefony, "infotaimenty", navigace, hlasové ovládání atd., - v tom doba prostě pokročila šíleným tempem, s ní se změnily i potřeby/touhy/představy atd zákazníků a výrobci všeho (a aut téměř obzvlášť) jsou toho účastníky, někdy přímo hybateli, takže na ty změny reagují. A to tak aby se přizpůsobili co nejlépe a touhy svých zákazníků dokázali uspokojit bezezbytku.
Ale zpět k meritu věci - jestli Mercedes dokáže vyrobit a prodat (a rozpustit tak ty obrovské náklady na vývoj všeho) 35 modelů dnes místo 10 kdysi a to množství modelů zvyšuje jeho profitabilitu, tak jich 35 nabízet bude a ještě bude hledat jakou další, i sebemenší skulinku na trhu by našel, aby ji mohl zaplnit 35. nebo 40. modelem :)

4) dotykové věci - tady budu konečně mlčet, nemám nic takového, nic o tom nevím, nechci nic takového, takže nekomentuji :)

reagovat
Honziiik
19. dubna 2020, 18:59
0

Vracecí páčky u BMW je tak geniální věc, že ji většina lidí nepochopila. Já na ni nedám dopustit, a to že se už nevracejí je vždy první věc na nových bmw která mě vytočí.

reagovat
Jyrki
19. dubna 2020, 19:55
0

Budu strohy. DIKY! A je treba to psat neustale, treba si to pak nekdo i precte a konecne se to zmeni.

reagovat
Frankie
19. dubna 2020, 20:22
0

Nepochopil jsem trebas zrovna ten Mercedes s tridou X, nebo jak vyuzili to Kangoo. Jako chapu spolupraci automobilek na vyvoji nejakeho modelu, ale to uz je moc.
A co mi nejde do hlavy je rozmach ctyrkolek apod. prohanejicich se kdekoliv v prirode.
Radoby SUV apod. s pohonem na predek, jen at to vypada terenne, a k tomu reklama zvladne to mestskou dzungli...

reagovat
ro
rock
19. dubna 2020, 20:34
3

ad crossovery: nechápu je, ale jsou mi lhostejný
ad pickupy: nechápu ty leštěný, ale jsou mi lhostejný
ad nekonečné množství modelů: V autokatalogu 1990 bylo přes 250 značek a Mercedes tam byl rozdělený do 5 modelů. V autokatalogu 2020 je cca 90 značek a Mercedes tam má okolo 20 modelů. Záleží na tom, kdo dává kterému druhu pestrosti přednost. Já měl raději tu z r. 1990.
ad displeje: říkám to už delší dobu - automobilky dokázaly ZA PŘÍPLATEK vnutit zákazníkům levnější a méně ergonomické řešení. Neuvěřitelný majstrštyk.

reagovat
Redguy
20. dubna 2020, 09:55
4

A já zas nechápu tu neustálou obsesi všech novinářů znovu a znovu nadávat na SUV a crossovery. Mnohem líp se do toho leze, líp je z toho vidět, zejména v noci, kdy tolik neoslňují ostatní, nesedřu nárazník o obrubníky, líp to vypadá (samozřejmě subjektivní). Nějaké těžiště a odpor vzduchu je mi u zadele. A zjevně v tom nejsem sám, když si jich kupuje tolik lidí. Takže ano, má to horší jízdní vlastnosti, ale to nikoho kromě novinářů nezajímá.
Ad full-size truck - hned bych si ho koupil taky :)

reagovat
krab
20. dubna 2020, 10:13
3

Já už nad tímhle tak nějak mávnu rukou. Crossovery mě nevadí, pick upy neuráží a celkově množství modelů je nějaká "nejspíš" promyšlená strategie jak prodat. To se za ty lidi v automobilkách člověk přece zlobit nemůže. Lidi mají různej vkus. To, že bych si měl velkej problém vlastně vybrat ze současný produkce běžných aut nějaký, který mě opravdu baví, to je jiná věc. Ale pořád by se pár aut našlo, tak je to fajn.

Co ale fakt nechápu (nebo asi chápu, ale štve mně, že s tím automobilky ani moc nebojují) je lobbování za uvolněnější pravidla na trhu sportovních aut. Kolik třeba Toyota vyrobí modelu Supra anebo GT86? Kolik se prodá Lotusů , Porsche 911 anebo Ferrari? Opravdu to minimální procento aut pro nadšence (kterých je v populaci) málo a tím pádem těch aut je málo a najezdí navíc málo kilometrů, musí splňovat všechny ty ekologický směrnice? Prd by se stalo, kdyby nemuselo. Stejně tak by mohly dostat výjimky na bezpečnost a jejich design se nemusel překopat a zhyzdit jen kvůli nějakýmu pitomýmu testu podle směrnic na ochranu chodců. Chtělo by to víc selskýho rozumu, tolerance a míň úřední byrokracie.

Bychom nemuseli nadávat na to, že nový sportovní model má blbou odezvu na plyn, mdlý anebo umělý sériový zvuk a špatnou zpětnou vazbu v řízení díky elektrickému posilovači.

Ale to je takový jen tak snílkovství, ale proč to nenapsat.

reagovat
beastar
20. dubna 2020, 11:21
3

Jenom toliko. Ten začátek to přesně kopíruje můj názor. Netahám do toho totiž věci do kterých mi absolutně nic není. Jako jestli je dobrý RAMem v levém pruhu, nebo po Praze. Jestli je V8 v něčem špatně, nebo dobře. Spoustu aut "nízkých" i SUV a crossoverů se mě nelíbí. Třeba Kodiaq nenávidím a ne proto, že se jedná o škodovku, nebo SUV. Prostě a jednoduše se mě to auto nelíbí. Naopak zase třeba GLC se mi jako auto líbí a ani ho nepovažuju v nabídce MB za zbytečné nenásilně totiž navazuje na menší SUV vyráběná dávno před ním.

Automobilky a lobbing. Tak ony se podílí a vytváří ta pravidla. Někdo těm ouřadům musí říci, co je reálně možné udělat a co už je pouhá utopie. Jsou to prostě firmy a vyrábí to, co je poplatné době. Já myslím, že od vás už dneska taky nikdo nechce CRT monitory ne? A ty si jedním dechem dodal sám odpověď proč automobilky nelobují někde? No protože by se na ně snesla za A. vlna kritiky od všelijakých EKO atd lidí B. některá omezení a opatření jim jdou do karet C. nadšenců je 5 a půl a aut jako je Ferrari je zájem neustále a promítneš si do ceny jakákoliv omezení. Když to shrnu fakt hodně obecně, tak auta jako GT86, Supra (to je fakt hlavně SHOWcar) nikoho netrápí... To je fakt jen doplněk prodejů. Asi jako když má vietnamská večerka mezi potravinami i Jar a pasti na myši. Je fajn to mít ale prodeje ti na tom nestojí. Nadšenců je pár a tak je to nevýznamná skupina zákazníků. Navíc jsou její zájmy většinou naprosto v rozporu se zájmem většiny zákazníků běžných modelů. Závěr Toyota ti tahle auta klidně obětuje. Pokud zanikne Lotus všimne si toho zase jen pár nadšenců a napíšou o tom jen specializované magazíny. No ale abych nebyl jen negativní. Tak pokud stíháš sledovat občas nějaká vyjádření šéfů velkých koncernů z poslední doby. Když to napíšeme lidově politici už je začínají taky pěkně srát. Vyrábět auta podle tabulky na snižování emisí sere i je. Navíc už je dost čísel k tomu aby se ukázalo, že o elektromobily není i přes obří mediální masáže a dotace takový zájem jak se čekalo a jejich výroba zdaleka není takové terno. S tímto samozřejmě teď zacvičí i současná krize. Výroba bude přát spíš modelům jako býval svého času Rapid, je stále Tipo, nebo Duster. Než věcem jako je elektrické Citigo a ID3. Dobrý realista je v tomto Tavares který i veřejně několikrát prohlásil, že současně nastolený trend je až úchylný a oni jako PSA s tím prostě mají problém. Když tohle začnou říkat veřejně CEO takových firem je to asi jako kdyby to řekl nějaký předseda vlády středního státu EU. Diess zase nedávno říkal, že by si politici měli uvědomit jaký má VW význam nejen pro Německo v oblasti zaměstnanosti a celkové ekonomiky nejen Německa, ale i EU. A pokud se bude nadále pokračovat v současném trendu přibudou tisíce nezaměstnaných v první vlně a plné sklady aut která nikdo nechce v druhé. Řekl to víc diplomaticky. Dalo se to ale pochopit. V podobném duchu mluvil Francois z FIAT. Tam sice FCA mlčí a provedli tu fúzi s frantíkama za účelem zlepšení šancí v oblasti elektromobility. Jasně není to přímo, že by někdo kopal za to aby se vyráběli sporťáky, což historicky nedělal nikdy, nikdo až na pár bláznů jako byl il Commendatore, nebo Chapman, kteří už tehdy byli vnímáni spíše jako blázni do aut:) Dneska takhle přemýšlí fakt akorát lidi jako Horacio, nebo C.V.K. v Angelholmu. Ti si to oba, ale vyrobí jak umí protože ceny jejich výrobků jim to prostě umožňují....

Takže reálně co. Určitě i ty špičky v automotive tomu rozumí a současný tlaky se jim nelíbí. Takže neříkám, že vedou nějakou válku za životnost GT86 a výrobu nových Ferrari. Nicméně ty naše "hospodské" debaty mají už zhruba stejný tón jako ty jejich hoch. Všichni si uvědomují, že elektro je prostě další alternativa, ale že není možné na tom stavět světovou mobilitu v horizontu pár let. A zároveň vědí, že do těch norem jsou schopný se vejít. I když za cenu horší odezvy na plyn, umělý zvuk, horší zpětnou vazbu ( což je hláška která mě baví, protože dneska už tohle nemá absolutně smysl řešit)

Snílkovský to je ....
-
Komentář upraven 20. 4. 2020, 11:24:50
-
Komentář upraven 20. 4. 2020, 11:25:36

krab
20. dubna 2020, 12:03
2

Jo, to já si všímám některých těch vyjádření CEO a je dobře, že už pomalu strategii mění a na hlubokou krizi spojenou s nuceným nástupem elektromobility se poukazuje víc otevřeně. Teď po téhle zdravotní krizi bude (doufejme) snazší ty šílené zelené politiky napříč světem přibrzdit. Priorita bude jinde a to vrátit ekonomiku do nějakýho funkčního modelu. Ale to je trochu směrem jinam...

Já si jen povzdychl nad tím, proč model automobilky s předpokládaným podílem na trhu do 5% musí splňovat stejné emisní a bezpečnostní podmínky jako obvyklé mainstreamové fleetové auto. Výjimky jsou, malosériový výrobci taky, ale taková ta kategorie : sportovní auto v ceně do 2 milionů pro toho zákazníka prostě trpí tím, že by mohlo být zajímavější na řízení než je díky svázaným pravidlům. Příklady by se najít daly.

Je to pochopitelně moje nějaká menší sociální bublina, ale v ní se objevuje víc a víc lidí, kteří si třeba nový sportovní auto nejspíš už nikdy nekoupí. Tuhle jsem vtipkoval v konverzaci s kamarádem, že ten Fiat 124 Spider (který mi letos nejspíš ještě zůstane, protože ta M3 spíš na prodej není nežli je a zájemci na Fiat by se asi stejně nehrnuli) je zkrátka a dobře asi poslední moderní auto, který jsem si koupil jako hračku. Jasně nějaké auto novější, modernější si někdy v budoucnu budu muset pořídit, asi nebudeme jezdit s desetiletým Mitem nadosmrti, ale chybí motivace třeba jít a vyměnit s doplatkem třeba starou 996 za nový Cayman 718... Jistě, nikdy neříkej nikdy, možná mít 3 mega na účtě zvážím objednání toho novýho čtyřlitru GTS, ale to je fakt asi jediný současný moderní sportovní auto (vyjma malosériových), který by mě opravdu zajímalo. A nejsem v tom sám. Pak "slintáme" nad 20/30/40 let starými sporťáky z minulosti, utrácíme za to peníze, akceptujeme vysoké ceny + náklady na servis, jelikož starý auto je prostě starý a potřebuje intenzivnější péči, ale akceptuješ to, protože má třeba motor s tak skvělým projevem, reakce na pedály, volant atd... rychlejší/pomalejší není téma, jasně, ta rychlost se zvedla, ale ty zážitky většinou právě bohužel ne. Pro určitou skupinu. Bohužel je tahle skupina nakonec asi vážně moc malá.

beastar
20. dubna 2020, 15:31
1

Ona je malá ale hlavně čím dál tím menší. A na takový kraviny jako věnovat se sportovním a starým autům jako koníčku po pravdě půlka světa nemá možnosti, čas a podmínky. Takže je to většinou věc EU, USA, Kanady a Austrálie, okrajově potom Rusko, Japonsko a pár dalších bohatých zemí. Představa že někdo v Nikarague sbírá veterány a řeší nějaký odezvy na plyn asi moc nefunguje. Když vynecháme obchodníky s drogami a lidmi:D V těch chudších zemích jsou právě lidi naopak rádi když přesednout z dvacet let starý US dojetiny třeba do novýho Renaltu. Taky bych se zeptal těch lidí třeba v Africe jestli se jim líp jezdí v zánovním Land Cruiseru, nebo 50 let starým Mercedesu. A tak dále. Ono na to prostě nejde koukat optikou bohatýho týpka s předměstí jednoho z nejbohatších měst světa. To se prosím neurážej tak to prostě je. Já taky nouzí netrpím, ale je třeba myslet globálně.

A to je samozřejmě i ten důvod proč představa 95% portfolia a blabla v roce XY a bezemisní zóny a podobný nesmyslnosti. Socialistický závazky typu do roku 2030 nechceme prodávat auta se spalovacím motorem. Tak to přesně ty šéfy sere. Protože vidí to, že většina světa na to není připravená a už teď je u hodně výrobců vidět, že s klidem budou prodávat v Číně a Asii, Jižní Americe, Uzbekistánu a tak dále. A na nějakou Evropu se klidně postupně vyserou. Včetně přesunu výroby.... To potom bude zle. Hlavně pro ty co nebudou mít na nový elektrozázrak. Budou chodit pěšky, jezdit na kole a mhd jak v Severní Korei.

Kyjaq
21. dubna 2020, 11:41
1

Tu romantickou myšlenku s omezením regulace pro okrajové modely nosím v hlavě už pár let. Kolik asi emisí CO2 má na svědomí roční produkce Ferrari a kolik roční produkce Fábií žejo? Ale jak to mezi řádky vyznělo i z Beastarova komentáře, začíná být evidentní, že nikdo z té trojice zákazník (většinový), automobilka, regulátor o to podle všeho nemá zájem. No a celý by to stejně skončilo tak, že by se někomu povedlo homologovat ofci vRS jako sportovní vozidlo :D

Zprávy typu automobilky budou vyrábět auta jenom do Uzbekistánu, protože na Evropu a USA se můžou vysrat bych bral s hodně velkou rezervou. Je to tak u všeho, když se zaváděla "přísnější" regulace v bankovním sektoru po krizi, tak první reakce kohokoliv byla, že banky odejdou půjčovat do Číny nebo kam. No a banky máme dodnes... Pořád prodeje aut v Evropě a USA jsou kolik? Polovina světovýho trhu? A co víc vydělává renault duster na ethanol nebo auta našlapaný výbavou v perleťi?
No a když se k tomu přidá Čínská regulace srovnatelnou s tou na západě, tak ty prodeje v Brazílii to fakt nezachrání.

Podle mě je potřeba sledovat ten rozdíl mezi tím, co křičí lokální politici, kteří potřebují plus body, co křičí hnutí gretistů, kteří potřebují najít v životě nějakého třídního nepřítele a smysl, co křičí CEO automobilek, kteří potřebují zvětšit zisky, protože nekonečný růst. A mezi tím, co se doopravdy děje. Elektromobilita kulhá na obě nohy a PSA projíždí WLTP cyklus s naftičkou pod 90g/km...

beastar
21. dubna 2020, 11:52
1

Kyjaq: V zásadě souhlas. Jenom k těm trhům a odchodu z nich. Byl bych fakt opatrnej s těma výrokama ve smyslu vždyť to pořád tvoří polovinu odbytu jako trh USA a EU. Prodeje teď posledně povážlivě klesali ještě před vypuknutím korona šílenství. V USA je trh poměrně nestabilní stačí ten blikanec s prodeji pickuupů s velkými benzínovými motory. Absolutní pokles až na historické dno a za dva roky obrovský nárust o desítky procent. Primárně jsem to nemyslel tak že automobilky odejdou z trhu a přestanou vyrábět do EU a USA. Myslím to tak, že většinově se začnou soustředit na jiné trhy. Čína zavede regulace jako EU? Jasně něco udělat budou muset jenže nikdo neví co. Už dnes je vidět, že se část modelů soustředí na východ. Respektive na vkus tamního zákazníka. Přesouvat například výrobu do míst odbytu je jenom otázka času. A to by právě pro nás byla pohroma že. Brazilský, mexický trh bych nepodceňoval a lze tam vydělávat na ozkoušených starých technologiích protože je hlad po "novém" autě. Indie stejná věc a obří neregulovaný trh stejně tak Pakistán. Poměrně otevřený trh pro automobilky je Rusko. Myslím že poslední vývoj jasně ukazuje, že automobilky začali mít zájem tady investovat a vyrábět. Viz. Lada. Takže abychom z toho obláčku té symbiózy JAK MY si vyrobíme a koupíme auta pro sebe v té naší EU brzo nespadli. A pro Čechy by to byla katastrofa, pro Němce taky a potom úplně pro všechny.

Každopádně s tím závěrem co píšeš. Včetně WLTP a tak dále s tím souhlasím. To je právě důsledek toho, že kromě magorů všichni vědí, že ekonomika v dnešním světe musí šlapat. Současná situace to ukazuje v celé nahotě.

Kyjaq
21. dubna 2020, 12:30
0

K tomu v zásadě nemám co dodat. Orientace některých modelů na východ je jasná, na druhou stranu to nadšení z toho nekonečného Čínského trhu lehce opadá a současná situace tomu nepomáhá, předvídat lze těžko.

Možná bych podotknul, že vývoj nový techniky ty kola ekonomiky taky těžce roztáčí a to nejenom "on site", ten těžkej výzkum se vždycky nechává akademikům, na to ve fabrice nemají čas :D A to je pro nás taky důležitý, takže nelze jenom nechat automobilky vyrábět si tady ty auta do Brazílie na základě ověřené techniky. Utahování šroubů má malou přidanou hodnotu.

Jenom k těm regulacím, co se týče škodlivin (částice, CO, HC, NOx), tak Čína prakticky přebíra jednotlivé EURO normy, takže China 6a je identické k EURO VI a China 6b, která má být 2023 (samozřejmě kdo ví, co teď bude, ale má být a automobilky už se na to připravují), je už přísnější než EURO VI. Za pomocí močoviny a DPFka/GPFka tím většina nějak proleze, ale rozhodně to nejde říct, že to je nepopsané plátno a prodá se jim cokoliv. Jak se staví k CO2 nevím, to je asi až tak netrápí, ale vzhledem k tomu, jaké tam Škoda vyváží motory, tak na V8 si taky moc nepotrpí :D

Calif
07. května 2020, 02:03
0

Zrovna na té fotce s Mercedesama jsem si v první chvíli myslel, že jsou všechny stejný..... to není dobrý příklad...

Ji
Jira24
20. dubna 2020, 10:53
0

Na vracející se páčku v MINI jsem si zvykl během chvilky a nic mi na ní nevadí :). Stejně tak mi nevadí předsedat do aut, který to mají klasicky.

reagovat
Sedrik
20. dubna 2020, 11:03
1

Crosovery nechápu taky a co se modelové nabídky týče, rovněž nerozumím tomu, proč každá kategorie auta musí mít u každého výrobce verzi small/slightly bigger/normal/smaller normal but sporty/almost big/sporty almost BIG/BIG/EVEN SPORTIER AND BIGER! (X1/X2/X3/X4/X5/X6/X7/X8?)

K Pickupum - v Evropě podle mě nevyužitelné auto, ale pro fanoušky - nesoudím: ať si jezdí čím chtějí. Jen mi článek připomněl, jak jsme loni byli na setkání muscle cars pod Blaníkem a tam na lesní cestě stály 3 F-150 Raptor a moje žena na ně zůstala fascinovaně hledět se slovy "whow, to chci"... prostě na někoho to má tento efekt :)

reagovat
beastar
20. dubna 2020, 11:31
1

Sedrik: Chodíš někdy do kaváren? Já jo. Tak to je odpověď na ty kategorie. Taková je doba a automobilky dělají to co ostatní. To co by si neprodal skromnému zákazníku v nějakých sedmdesátých letech, protože si to neuměl ani představit. Tak to je dneska realita. A někdo to tady dokonce píše. Ti lidé jsou nároční a chtějí být jiní. Pátrají a ptají se. Hrozilo by třeba kdyby si neměl X8, že odradíš klientelu která chce prostě TO NEJVětší a nejdražší. Ty menší věci typu X1 zase lákají zákazníky mladé a méně movité do lůna značky. Jako já mám pocit z tebe, že si docela vzdělaný a úspěšný člověk toto by pro tebe neměl být problém chápat.

Před 15 lety by si v kavárně taky nedostal vanilkové latte s borůvkovou šlehačkou. Osmnáct druhů espressa. A tak dále.

Pickupy: Souhlasím. A moje žena to má úplně stejně. RAM pouhým snem několik let:D

S.
S.h.I.t.
20. dubna 2020, 11:40
0

Si tam byl s moji zenou, ne? :D

beastar
20. dubna 2020, 11:48
0

On to posbíral do mikrobusu po cestě. To je ten den jak jsme si mysleli, že je na nehtech....

Sedrik
21. dubna 2020, 07:27
-1

Dobře - já chápu, proč to tak automobilky dělají: je to proto, aby měl zákazník pocit, že se může odlišit a aby měl pocit, že si může vybírat. "Tohle se mi líbí, ale je to pro mě moc velký. Nevadí, tady vedle je to stejný, ale o 5 cm menší." Profit.

Ale když se podíváš na důvod, proč uspěl Apple (ok, jeden z důvodů), tak to je proto, že má/měl jednoduchou nabídku. Chceš telefon? Tady je telefon - je to ten nejlepší, co umíme. Konkurence má na výběr 10 telefonů a ty nevíš, který je pro tebe nejlepší? My máme jeden - ten nejlepší.

Tesla jede stejnou cestou - malý sedan, velký sedan, malé SUV, velké SUV, Pickup. U Tesly je to jiné, protože to je pro hromadu lidí pionýr oboru a love brand, jako pro jiné lidi Apple, ale ta logika je stejná: chceš EV od Tesly? Tady je - líp udělat to neumíme.

Že třeba VW dělá Audi Q3 a k němu dalších 5? úplně stejných aut od jiných svých značek - to nechápu (OK, chápu, ale nechápu, jestli mi rozumíš :))

beastar
21. dubna 2020, 11:40
1

Zase? Telefon a auto je nesrovnatelný výrobek. To je jako by si přišel někam do výroby nápojů a začal jim vysvětlovat koukněte jak vyrábí škodovka. To jsou dva nesrovnatelné světy. Samotná výroba, ale i vývoj aut podléhá tolika faktorům, že ani nějaký iphone není tak složité dostat na trh. Zákazníci mají jiné požadavky na telefon a na auto. Telefonů můžeš mít klidně šest do roka. Aut šest do roka může mít jenom Krab, bůh a Vémola... Prostě to nejde srovnat. U Tesly je pravý důvod takového portfolia jinde. A pro mě to není tradiční automobilka, protože nemají nic jiného kromě elektromobilu a tomu odpovídají i ty platformy. Navíc je to ONE man SHOW. A ještě jedna věc Tesla není (zatím) součástí žádného koncernu. Dílem je to že prostě musí, protože tady je my to udělat neumíme.

Já nevím tohle je debata, kde bych tě chápal před deseti lety. Ten zájem o XY modelů se teprve formoval tradiční výrobci dávkovali auta pozvolna. Dneska kdy existuje SUV od Lamborghini obří Bentley, Mercedes má snad 10 crossoverů i do jisté doby konzervativní BMW využilo snad všechna možná čísla ke značení modelových řad. Tak je jasné že to zákazník chce a tak to dostává. Není důvod si myslet, že cesta Tesly je dobrá. Však jsou v prdeli. Současná krize jim do karet rozhodně nejde. Z prdele je tahá ústavičně Elon a jeho magic který nechápu. Jedinej kdo dokáže černý čísla a být nezávislý s jedním modelem (většinou) jsou malosériový výrobci luxusních supersportů a do jisté míry takové ty echt sport automobilky Lotus třeba. To je stejně jenom proto, že Geely se to hodí a mají to jako svojí TOP prestige akvizici.
-
Komentář upraven 21. 4. 2020, 11:40:52

Sedrik
21. dubna 2020, 12:11
0

OK - na tohle máme jiný názor :)

Ny
Nyte
21. dubna 2020, 02:04
0

Móda crossoverů/SUV je mimo mé chápání. Vyhovuje mi nízký posaz, nesnesl bych neefektivní plýtvání benzínem za rozrážení vzduchu neaerodynamickou krabicí a o bezpečnostním přínosu lze diskutovat. Ještě pochopím 5008, což je spíš oplastované MPV a proti 508 má nepopiratelná pozitiva, nebo naopak Captur/2008, které trochu nafouknou kastli a usnadní důchodcům nastupování. Ale proč vysolit 600 tisíc za Karoq ve dvoukolce, to nevím.

reagovat
martin_100
21. dubna 2020, 21:15
0

Plná shoda v celym článku. Paráda. Děkuju že jsem dostal možnost zjistit že s takovym názorem nebloudim automobilním světem sám.

reagovat
Jan Machač
21. dubna 2020, 22:41
0

Vážení všichni! Díky za komentáře a vaše virtuální drbání se na hlavě. Jsem rád, že jsem se strefil, ale musím dodat jednu věc: Ty věci, které nechápu mne neštvou. Jen je nechápu. Mám tendlected diplom z university technického směru a tak semtam jen uvažuji nad tím, proč sakra todle vůbec děje se, přičemž zapomínám na iracionalitu humanoidů. Neberte to zle ;-)

reagovat
beastar
22. dubna 2020, 00:40
0

Já to beru v klidu třeba:D A to teda universitu tohohle jakože technickýho zaměření nemám. Možná mám jen třeba větší zkušenosti s chováním humanoidů. Každopádně a to mě nepřekvapuje todlencto technický vzdělanectví přináší lidem takovou tu otravnou touhu chápat a vědět. Prostě je dobrý se někdy smířit s tím, že jsou věci který fungují na základě jiných věcí a lidé kteří takový věci akceptují.

automobilka chce ZISK - zákazník chce pěkný suv - ne každej na něj ale má peníze - automobilka udělá crossMadafakinOVER- na ten už má víc zákazníků = ZISK

Frankie
22. dubna 2020, 10:45
0

To je tefne. A co koukam ma to jednu vyhodu u ojetin pak pro to, kdo netouzi po SUV nebo crosover. Ty jsou u ojetin o dost drazsi, a "bezna" auta jsou diky mensimu zajmu o dost levnejsi, tim padem dostupnejsi. Je to mozna na zajimave porovnani ve stylu auto s podobnou tecnikou a vybavou v klasickem kabate a SUV.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem