logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
TopX

Tři dobrá auta, která nikdo nechce, a dvě špatná, jež kupují všichni

Existují auta, která jsou opravdu povedená, a přesto je nikdo nekupuje. Pak existují auta, jež jsou pro změnu docela nepovedená a i tak je kupují všichni. Proberme si tento matoucí paradox.

Lidé jsou někdy opravdu zvláštní. Produkty, které jsou dobré, mnohdy nechávají ležet ladem a jiné výrobky, jež naopak nejsou úplně záviděníhodné, skupují jak teplé housky. Je vlastně docela jedno, jestli se bavíme o telefonech, oblečení či třeba o filmech, v každém odvětví lze najít tento nepochopitelný paradox.

Nevyhýbá se samozřejmě ani světu automobilů. I na silnicích běžně potkáváme auta, u kterých až žasneme, čím si prokrista vysloužila takovou popularitu, a naopak jen výjimečně narážíme na skvělé modely, u nichž je velká škoda, že jim zákazníci nedali větší šanci. Tento paradox se přitom vůbec neváže na nějaké exotické značky, které jsou vzácné z principu, jde o relativně běžné modely, mnohdy až vyloženě pro každého.  

zdroj: Lexus

Samotnému mi to často vrtá hlavou, tak jsem se rozhodl, že napíšu článek, ve kterém se na nějaká taková auta podívám. Vybral jsem tři modely, které si skoro nikdo pořádně nekoupil (popřípadě zůstaly výrazně za očekáváním svého výrobce) i když jsou vážně dobré, a přidal jsem dva vozy, u nichž naopak úplně nechápu, z jakého důvodu je chtějí snad všichni. Dejme se do toho.

 

Dobrá auta, která nikdo nechce

 

Fiat Multipla

Přiznám se, že Fiat Multipla je hlavním důvodem pro sepsání dnešních řádků. Pokaždé, když ji potkám, je mi líto, že jich nebylo víc. Je tedy pravda, že není úplně silničním jednorožcem, spatřit se tu a tam dá, ale mimo Itálii se jí prodalo výrazně míň, než Fiat očekával. K tomu má pověst jednoho z nejošklivějších aut. I mí kamarádi automobilismem nepolíbení ji znají a ví, že je škaredá, ergo hrozná, takže jí nikdo nechce. Prý je snad i ostudou v ní jezdit. 

zdroj: Fiat

Akorát že vůbec! Multipla je skvělé auto. Za mě je spolu s Renaultem Espace nejlepším MPV, jaké kdy bylo vyrobeno. Má dokonale promyšlený a útulný interiér schopný pojmout šestici lidí ve dvou řadách, aniž by komukoliv z nich scházelo místo, disponuje výborně navrženou palubní deskou se všemi ovládacími prvky tak blízko řidičovým rukám, jak to jen jde, je krásně pohodlná a okna má snad větší než karosy.  

Jistě, v oddíle jízdních vlastností má trochu mezery, ale svůj úkol být praktickým a prostorným rodinným přepravníkem zvládá na sto procent. Je vážně škoda, že jen kvůli poněkud exotičtějšímu designu (jenž ale prošel v rámci faceliftu zklidněním) a s ním jdoucí pokažené pověsti nedostala větší šanci. Každý, kdo ji měl, jistě potvrdí, že je výborná. 

zdroj: Fiat

Renault Laguna třetí generace

Také druhý vůz z mého seznamu sice není úplně kusovou záležitostí, ale rozhodně si pro něj lidé do showroomu chodili významně méně, než v co značka doufala. Renault Laguna třetí generace je sedanem, kombíkem nebo kupé střední třídy z dob, kdy ještě zastoupení v této kategorii měly i objemové automobilky zcela běžně. A přece zrovna ji si nikdo příliš často nepořizoval.  

Přitom nebyl důvod. Zatímco její předchůdce trpěl snad na všechno, na co může francouzské auto z přelomu milénia trpět a ještě na něco navíc, nástupnická Laguna třetí generace byla udělaná opravdu kvalitně. Renault si na ní dal vážně záležet a všechny mouchy vychytal. Zvlášť s dvoulitrovým turbodieselem tak najíždí stovky tisíc kilometrů bez větších problémů. 

zdroj: Renault

Návdakvem je pohodlná, prostorná, v naprosté většině případů více než solidně vybavená a oproti předchozí Multiple ani úplně blbě nejezdí, zvlášť ve verzi s natáčecí zadní nápravou. Jenže ji stejně nikdo nechce, ani tehdy ani teď. Je smutné, co udělá pošramocené jméno. Tolik lidí se mohlo mít tak fajn.

Lexus LS XF50

Lexus LS poslední generace XF50 je naopak učiněným pouličním zjevením. A to nemyslím jen obecně, což by v případě velké luxusní limuzíny dávalo smysl, nýbrž i ve vztahu ke konkurentům. Zatímco BMW 7 G70 vidím častěji, než bych si sám přál (už teď mám problémy se zrakem), a Mercedes-Benz S W223 se objeví i dvakrát na jednom semaforu, v případě Lexusu LS XF50 vím v Brně o jediném exempláři a moc jej nepotkávám ani v Praze, Vídni, Londýně, Paříži či kdekoliv jinde. Není jich moc ani v USA, pro které původně vznikl. 

zdroj: Lexus

A já se ptám: proč? Lexus LS XF50 je úžasným strojem. Dělá všechno tak, jak má. Je nebesky pohodlný, jízdně schopný, prostorný, nadmíru kvalitně vyrobený a na rozdíl od sice také mimořádně dobrého, ale vzhledově všechno jen ne decentního BMW a naopak krásného, avšak v některých ohledech ne úplně dotaženého Mercedesu tak akorát důstojný a vyvážený. 

Přitom LS XF50 netrpí na nějaký nepovedený design a jeho hybridní pohon poskytuje více než solidní dynamiku. Značka Lexus už má také ve světě dostatečný zvuk, nemyslím si, že by ji někdo považoval za něco míň než německou prémii. Opravdu mi zůstává záhadou, proč zrovna jej pohlaváři vytrvale ignorují.   

zdroj: Lexus

 

Špatná auta, jež kupují všichni

 

Škoda Kamiq

V ostrém kontrastu s předchozími řádky se nyní pustím do aut, která jsou naopak úplně všude, aniž by zcela dávalo smysl, z jakého důvodu tomu tak je. Nejen, že ničím vyloženě nevynikají, ona jsou mnohdy docela otravná až vyloženě nepovedená. Přesto je má každý a kdo ne, tak už se hrozně těší, až je mít bude.

Příkladem budiž současné malé SUV naší domácí automobilky Škoda. Kamiq vidím úplně, ale úplně všude. A to prosím pozor, nemluvím zdaleka jen o České republice, kde si lidé koupí cokoliv, co má na sobě okřídlený šíp. Pro značku je druhým nejprodávanějším modelem hned po Octavii. Kamiqy v houfech jezdí na silnicích od Galway po Atény a nejspíš ještě dál. 

zdroj: Škoda Auto

Je to však proto, že je tato škodovka natolik dobrá? No…do hlavy nikomu nevidím, ale už jsem v ní jel několikrát a nemyslím si. Kamiq má docela prostorný a hezký interiér, pravda. Jenže to je vše. Zvenku je nijaký, má úsměvně malý kufr s dvojí podlahou, která ho umí udělat ještě menším, jízdně je nevýrazný (byť, ať jsem fér, ne úplně špatný) a pokud není ve specifikaci Monte Carlo s elektronickými tlumiči, posádka v něm ví o sebemenším kamínku. Tell me why. 

Ford S-Max

Také u druhého auta nechápu jeho nekonečnou popularitu. Ford se okolo roku 2005 rozhodl, že už nechce přebírat model Sharan od Volkswagenu a udělal si velké MPV sám. Protože se však nemohl rozhodnout, kterým směrem se vydat, vyrobil jej hned ve dvou vydáních. Na trhu se objevil tradiční autobus s názvem Galaxy a o něco málo menší, sportovně střižený S-Max. Předpokládám, že víte, který šel na odbyt lépe, nicméně kdyby ne, byl to logicky ten druhý.

zdroj: Ford

Logicky? A smím tuto logiku prosím vidět? Kdo potřebuje sportovní MPV? Vždyť to je ještě větší oxymóron než SUV kupé. Minivan nemá jezdit aktivně, děti by se pozvracely. A i kdyby jel otec zrovna sám, auto pořád má přes čtyři a půl metru na délku, skoro metr osmdesát na výšku, asi jednu a třičtvrtě tuny a pod kapotou čtyřválcovou naftu. Co je na tom zážitkového?   

Zároveň je oproti tomu tradičnímu a na pohodu laděnému Galaxy (vidíte, to také mohlo být v seznamu nahoře) vevnitř menší a má tužší odpružení, takže svou posádku na dírách natřásá, což samozřejmě všichni v minivanu ocení, že? Ne, S-Max prostě nepochopím a jeho oblíbenost nadvakrát.  

zdroj: Ford

Takový je můj seznam aut, jež si za mě zaslouží mnohem víc uznání, než se jim dostává, a naopak výčet těch, u kterých je tomu přesně naopak. Co myslíte vy? Jaká ještě znáte další dobrá auta, která nikdo nechce, a taková, jež jsou špatná, a i tak je kupují všichni? Proč si myslíte, že tomu tak je? Pochlubte se v diskuzi.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

rock
13. 12. 2024, 10:30 9 reagovat

Tak Multipla je auto striktně pro šest lidí. Je vás šest a jezdíte pravidelně všichni? Tak teda Multipla?
No jo, ale ve chvíli, kdy vás šest nebude, tak sedačky jsou pořád uspořádány 3+3. Takže řidič je pořád naražený na levé dveře. Tomu se vyhnout nedá. Akorát má vpravo od sebe půl metru nevyužitého prostoru. A když už ten prostor vyplní ona kýžená šestá osoba, měl by to být někdo prostorově extrémně nevýrazný. A i tak bude jeho přítomnost znát, ta blízkost je docela intimní a řidič nesedí úplně klidně, manipuluje s volantem nebo řadicí pákou. Nedaj bože, aby to byl normálně rostlej dospělej chlap. Mimochodem, jestli bych v něčem nechtěl zažít boční náraz, tak je to Multipla. Deformační zóna je tvořena řidičovým ramenem. Vlastně žádný náraz, protože ona se obecně Multipla v crashtestech projevovala jak kdyby byla z papíru.
Bez ohledu na to, jestli řidič pojede sám nebo v šesti, furt bude mít na očích ten příšerný plastový nádor, kterým je tady nahrazen přístrojový štít. Je dost v zorném poli, aby se nedal přehlídnout, ale na druhou stranu dost vpravo na to, aby řidič musel po budíkách pošilhávat kamsi stranou.
O útulnosti se obecně dá taky celkem polemizovat. Řidiče samotného už jsem zmínil. A ostatní - jasně, je útulný, pokud se cítíte útulně na vyvýšeném podstavci uprostřed náměstí. Abnormální prosklená plocha ve spojení s nízkým pontonem je hezká věc, ale tady je to jak ve výkladu. Samozřejmě v létě pak skleník se vším, co k tomu patří.
No a samozřejmě šířka - na dnešní dobu už skoro normál, ale tehdy to bylo o 10-15 čísel širší než normální auto.
Suma sumárum, já pro sebe -pokud bych teda striktně potřeboval jezdit v šesti- bych hledal něco 2+3+2. Nebo si snad raději koupil dvě normální auta. Nebo... ale nekoupil bych Multiplu. A vůbec se tedy nedivím všem těm, co si ji nekoupili taky.

Akuls
13. 12. 2024, 11:57 -11

No jo. Zase jeden, co v tom nejel.

rock
13. 12. 2024, 12:36 1

Omyl.

Akuls
13. 12. 2024, 18:19 -5

Já měl dvě a každou 6 let. To, co píšete je blábol, anebo máte 2 metry a 180 kg.

rock
13. 12. 2024, 18:34 6

Na výšku je v tom místa hafo, to nerozporuju.
Na šířku jsem s v tom necítil pohodlně ani jako řidič, ani jako spolujezdec. A to jsem štíhlejší než většina mužské populace. Prostě jsem byl těsně vedle dveří a samozřejmě to jakž tak zachraňovala ta skoro svislá skla ve dveřích, ale příjemně nebo dokonce útulně mi v tom nebylo.
Ale rozumím tomu, že jste si zvykl a přišlo vám to OK. Mně holt ne.

rock
13. 12. 2024, 18:37 8

...a článek je zamyšlení o tom, jak to, že si to lidi nekupovali, když to nabízí samá pozitiva. Popsal jsem, proč bych si to nekoupil já a jaká negativa jsem na tom viděl já. Jestli se vám to nepozdává, je to váš problém, který za vás řešit nehodlám.

ratan groch
17. 12. 2024, 13:06 0

Rock, je to trochu inak ako si myslis. ak idete 4 tak mozes prostredne predne i zadne vybrat. A zrazu sa s nikym netlacis a obe deti vzadu sedia samostatne a ani na seba nedotiahnu a nebudu sa bit.
A ked sme sli 4 chlapi na vylet do Albanska tak najopitejsi mohol vzdy natiahnuty spat v medzere medzi vybranymi strednymi sedadlami, kde sme mali natiahnutu karimatku. To miesto bolo vyuzivane pocas celej cesty a aj 1,90m vysoky opity chlap sa tam bez problemu zmesti.
Ten tvoj naraz zboku je iste nebezpecny, ale povedzme si pravdu, ze zase az tak casto do nas zboku nikto nebura. Tipujem, ze 95 percent citatelov nemalo zivot ohrozujucu havariu do bocnych dveri auta. Takze to je taky argument-neargument. Mozes byt aj o 4 cm dalej od dveri a naberie ta kamion Volvo. Tie 4 cm ti nepomozu. Navyse si ani nemyslim, ze by bola sedacka v Multiple blizsie k dveram ako ma moju moje kupe auta.
A nie nesilham po pohlade na dosku v Multiple. Tak ako nekrivaju ludia, ktori jazdia v autach, kde su pedaly mimo os volantu.
Vlastne by som povedal, ze si si tak prisiel zamudrovat a hovno o tom vies. Mhmmm, ano, asi pri tom ostanem.

rock
17. 12. 2024, 13:20 1

Viz moje předchozí dva posty.

Jyrki
17. 12. 2024, 18:42 0

Multipla je neskutečně ošklivá a to platí hlavně zevnitř, ale praktičností to vynahrazuje. Cyklisti ji milují, kola se dají strčit dovnitř a odveze pořád 3-4 lidi.
Facelift, jako prakticky vždy, to akorát pokazil, celkově to auto přiblížil mainstreamu, ale to už ztratila punc originality.
Někdo tu psal, že 1.6 16V byl dýchavičný motor, ale já myslím, že na Multiplu v pohodě stačil a pořád to byl celkem nenáročný motor se zajímavým charakterem.

Sch
13. 12. 2024, 10:52 1 reagovat

Celkem neprekvapivy seznam nedocenenych aut. U těch precenenych take nechápu proč Kamiq a ne levnější a prostornější a hezčí Scalu.
U S-Maxu to má asi stejný smysl, jako proč zákazníci hledající praktická prostorná auta opustili praktická prostorná MPV a přešli k méně praktickým a méně prostorným SUV. Jsou podle nich hezčí.

Bernard L.
13. 12. 2024, 14:29 3

Za mne seznam super. Jen tedy v části nedoceněných aut mne chybí Peugeot 1007 (tam bych důvod viděl hlavně v ceně). Když už je tam teda Multipla. Posuvné dveře jsou prostě pro vybrané případy superpraktické.

S tím Kamiqem jsem se fakt zasmál. Máme ho v práci jako služebáka a vždy když s tím jedu, tak si říkám, že fakt tu skvadru z Boleslavi nenávidím, že tohle se jim fakt nepovedlo. Za mne je teda nepovedený i Karoq (respektive verze před FL, tou novější jsem nejel), ale Kam(rl)iq je kapitola sama pro sebe.

S-Max: Bratr ho měl a nebylo to tak hrozné. Jasně, nemůže mít 7 sedadel (jako Galaxy), po C sloupek v interieru nepoznáte rozdíl a kuft je velmi podobný.
Asi zde vidím stejnou nelogiku jako kdysi u VW Golf variant a VW Bora variant. Ale že by to bylo přímo špatné auto si nemyslím.

V každém případě děkuji za článek.

Michal Lenc
13. 12. 2024, 14:37 4

S-Max může mít 7 sedadel.

Filip Střítežský
13. 12. 2024, 11:15 2 reagovat

Trojková laguna je skvělá, svezl jsem se v 2.2 naftě GT v krásné modré barvě. Krátce po tom co jsem odstal papíry. Velký, pohodlný, svižný auto, s řízenou zadní nápravou i velice příjemně ovladatelný v malých prostorech. Je fakt, že na silnicích skoro nejsou vidět a ty GTčka už vubec.

Michal Lenc
13. 12. 2024, 11:17 4 reagovat

Dneska mohu shodou okolností okomentovat dva z vozů, které se v článku vyskytují. S narozením třetího dítěte se vyskytla potřeba taky všechny tři děti najednou někam převážet. A do Focusu v kombíku prostě tři autosedačky nenarvete. Asi rok jsem sedlal Peugeot 308SW, než mi ho rozstřelili.

Takže bylo na čase vybrat MPV. V hledáčku jsem měl Fiat Multipla, Citroen C4 Picasso a Ford S-MAX.
Do Multiply se sice vejdou pohodlně děti v sedačkách, ale už se tam nevejde kočárek do kufru. Plus, věřte nevěřte, lidi kupují auto i dle vzhledu.

Pak jsem si projel pár S-Maxů. Auto je široké, působí hodně robustně. Má velký kufr. Zvenku má hezkou siluetu. Galaxy vám ty litru v kufru nažene místem do výšky, který stejně prakticky nevyužijete. To auto se mi moc líbilo.

Nakonec jsem skončil v C4 Grand Picasso. Ale to spíš proto, že mi jej prodejce prakticky vnutil tím, že mi zlevnil z 55t na 40t. (Smax byl za 75t myslím.) Oproti S-Maxu je jedinou výhodou o litr menší spotřeba.

Smax se IMHO prodával proto, že řešil problém (tři autosedačky) ale vypadal u toho hezky.

Akuls
13. 12. 2024, 11:59 -3

Zkoušel jste ten kufr, když posunete zadní sedačky do přední polohy? Že ne?

Michal Lenc
13. 12. 2024, 13:29 1

U kterého auta myslíte? U Multiply? Nakonec jsem se na ni podívat nejel a šel jsem po větších autech.

Akuls
13. 12. 2024, 18:20 -9

No jo, takže nezkoušel a kecáte.

Vavris Vavrisovic
13. 12. 2024, 11:25 5 reagovat

Jsem tedy rozpolcen podobně jako tento článek. S nedoceněnými auty souhlasím bez výhrad. A jsou jen ukázkou toho, že design a předsudky nepřekonáš.

S těmi, která jsou špatná, ale kupují je všichni, vlastně ve výsledku nesouhlasím. Kamiq je z kategorie vozidel, kterou opravdu nemám v oblibě a ano, není to příklad vozu, nad kterým by člověk plesal. Na druhou stranu, nepřipadá mi, že něco dělá vyloženě špatně a mi se v něm vlastně jezdilo docela fajn. Plus pro mnoho lidí je pozitivem zvýšený posez. Měl jsem litra na nějakých menších kolech, a nepřišlo mi, že by ze mě chtěl vytřást duši...

Přítomnost S-Maxe v článku pak hodnotím jako čirý omyl. Kdyby stál jako MPV za prd, protože chtěl být sportovní, zasloužil by si tu být. Jenže S-Max velmi dobře funguje jako MPV a zároveň je velmi příjemné jej řídit. A vůbec se nedivím, že existují kupci, kteří si jej vyberou právě pro tuto kombinaci vlastností. Naopak je S-Max skvělé auto, které jízdní vlastnosti přidalo jako nadstavbu, které nemuselo nic obětovat.
-
Komentář upraven 13. 12. 2024, 12:25:43
-
Komentář upraven 13. 12. 2024, 12:55:50

Marek Brunner
13. 12. 2024, 13:34 0

Co dělá Kamiq špatně? Třeba podvozek, který s autem nemá žádnou spojitost, je to gumový jak dárek z Růžového Slona, vůbec žádná zpětná vazba ani smysluplnost. Pohodlný to není, sedí se v něm jak na záchodě, spojení 1.5TSI s DSG z toho dělá zcela línou….tamto a ještě to je neuvěřitelně nepraktické pro dva lidi, protože sice je dost místa na zadních sedačkách, ale kufr je tragickej. Jako spotřebič ok, ale dát ze svýho třičtvrtě milionu bych asi neudejchal.
Aka moje druhá nejméně doporučitelná testovačka letošního roku. :)

Tom Voumard
13. 12. 2024, 14:15 2

Hodnotíš Kamiqa podle sebe, ne podle kupců. Až budeš taky důchodce, změníš priority 😀

Bernard L.
13. 12. 2024, 14:34 3

Jako důchodce si raději půjdu pro Captura, 2008ku nebo Yaris Cross: Ty aspoň vapadjí dobře (z jmenovaného jsem jel jen s 2008 a ještě v elektrice: oproti Kamiqu nebe a dudy, v dobrém pro Pažouta, a to taky nebyl nic extra).

martin_100
13. 12. 2024, 15:29 1

1,5 v tak.malym autěje liná? No to bych chtěl vidět.
Nesmíš to hodnotitz pozice clověja co nikdy nejel s ničim co němělo aspoň 6 válců. Takový lidi si to přirozeně nekoupí. Ale hlavně to be i za 3/4 mega aleza půl 1,5 dsg. To nejsou úplně špatný dukáty.

martin_100
13. 12. 2024, 15:43 1

Teď na to koukam kamuk 1,5 dsg je skoro stejně tězkej jako moje auto (cca metrák neni rozdíl) a přitom má hnedle trojnásobnej výkon (40×110kw) to přece nemůže bejt liný.

Marek Brunner
13. 12. 2024, 16:26 1

Martin_100: on ten motor sám o sobě línej až tak není (je teda dost zkroušenej emisema, ale to je dnes leccos), ale DSG to spolehlivě zabíjí.

Jakub Pospíšil
13. 12. 2024, 17:10 8

Ne, jede to docela dobře. Jen Mára je mladý a neklidný závodník :)

Mechanik
13. 12. 2024, 17:50 0

Jsou lidi co mají Kamiq a jsou spokojení, kolega z práce v tom má ten tříválec a ještě si pochvaluje jak to pěkně jede a že když ho to chytne tak se v zatáčkovitém úseku pěkně sportovně svěže.

Mechanik
13. 12. 2024, 17:51 0

A to šel dokonce do Škodovky a koupil si to nové

martin_100
13. 12. 2024, 20:35 1

Právě mě to prekvapuje. Par tisíc jsem najel s touranem 1,4 turbo kompresor s dsg a přislo mi to dost sypaticky a to byl skoro plně naloženej. Tak se divim, že by 1,5 o dost novější motor v menšim autě nefungoval.

sheogh
15. 12. 2024, 17:20 1

Imho muze zalezet klidne i na roku/verzi (nastaveni prevodovky apod). A myslim, ze Marek to myslel i v kontextu ceny. Ja mam tydenni zkusenost se zanovnim VW T-Cross (tzn Polo) s litrovym TSI a opravdu nechapu, ze za to nekdo ty penize da. Kdyby to stalo pulku a byl na tom napis Dacia, tak nereknu ani slovo. A nemyslim jen kvuli motoru a prevodovce.

S tim SMaxem to mam podobne, jakoze MPV je to slusny, ale teda sportovni ani zabavny me to nijak neprislo, spis naopak, normal MPV (neni to nahodou platforma Mondea? )

martin_100
15. 12. 2024, 20:28 0

Litrový TSI máme v rapidu (6q manuál) 81 kw a cviči to s tim autem neskutečně. I v plnym obsazení to na šestku fiči po dálnici do kopce aniž by to zpomalovalo. Ne hápu jak takovej malej motůrek může tak jet.. 81 kw jsem míval kdysi v golfu 1,9tdi a ted má ten výkon hnedle poloviční agregát.

Budík
13. 12. 2024, 11:26 6 reagovat

V případě S-Maxe mám bohužel dojem, že autor svoji práci buď poněkud odbyl, anebo realitu záměrně ohnul a zároveň tak trochu selektoval, aby vše lépe ladilo s jeho poněkud jízlivě podaným komentářem.
Předně mi přijde neprofesionální napsat o autě, která má na výšku 162 cm (údaj dle TP), že má "skoro metr osmdesát na výšku" . Skorometrosumdesát na výšku měl právě až Galaxy. Snad se shodneme na tom, že rozdíl ve výšce cca 15 cm je při rychlém dálničním cestování na odporech opravdu znát. Přitom vnitřní prostor pro cestující v prvních dvou řadách byl prakticky shodný s Galaxy - rozdíl jen vzduch nad hlavou. Kdo nepotřeboval 7 míst, tomu 5-ti místný S-Max poskytl litrově podobně velký prostor pro zavazadla (záměrně zmiňuji 5-ti místný, protože bez sedadel 3. řady byl hlubší, což částečně srovnalo handicap menšího zadního převisu a nižší střechy v porovnání s Galaxy).
Pokud jde o odpružení, na natřásání si nikdo nestěžoval (18" kola, sportovní podvozek), zato na jízdní vlastnosti si pamatuji jako na solidní - řekl bych, že až na o něco větší příčné náklony byly snad i jistější než u Superbu 3 s DCC.
Dynamika záležela samozřejmě na zvoleném motoru, ale každý neměl čtyřválcovou naftu. Volit šla kombinace 176 kW benzínu s manuální převodovkou, se kterým se dalo opravdu moc příjemně rychle cestovat. V přímce resp. na dálnici a silnicích "jedničkách" tohle kombo drželo krok s dobovými hothatchi. Jezdil jsem aktivně, byl jsem rád, že to mé MPV zvládá s relativní jistotou a děti nezvracely (často spíš spaly). Jenom kotouče jsem tedy zkroutil.
Pokud dnes chcete něco s větším vnitřním prostorem a podobnou jízdní dynamikou, nezbývá než sáhnout po "sportovních" SUV, která ovšem podle mě ke "sportovnosti" mají mnohem dál, než měl svého času S-max (tedy pokud neřešíme auta nad 2 mil.). Jenom bych dodal, že to, co píšu, vztahuji k S-Maxu 1.gen, ten druhý mě už neoslovil. Jak děti rostly a přibývaly, tak jsem se posunul k osobním dodávkám, ale na S-maxe vzpomínám jako na posledního univerzála v mojí garáži.

Mechanik
13. 12. 2024, 11:55 1 reagovat

Ten Lexus je tak hnusnej že se nedivím. Přední maska v podobě keporkaka je šílená

Trebus
13. 12. 2024, 12:06 4

Nové BMW 7 taky není zrovna krasavec, ale potkávám ho rozhodně častěji.

Akuls
13. 12. 2024, 11:56 -2 reagovat

Jel jste někdy v Multiple a zkoušel co snese? Určitě ne. Protože byste nenapsal, že její jízdní vlastnosti pokulhávají. Osobně neznám auto, co by si dalo tolik líbit, jako Multipla. Včetně losiho testu ve 130 při plném obsazení. Široká, relativně krátká, kola v rozích, pevný prostorový rám, pevná jeklama vystužena podlaha. Zádné kroucení. Dostat ji do smyku v podstatě nelze ani s ruční brzdou. V serpentínách král.

Karamelka
13. 12. 2024, 12:41 1

Za mě nejlepší auto, co jsme kdy měli. A když sedíš uvnitř, tak jí nevidíš z venku :-o
Prostor uvnitř - jako v obýváku. I když jsme jeli jen ve 4, máš vedle sebe prostor, odložíš kabelku, super. Když jsme jeli v 6, pořád dobrý. Kufr byl hotovej náklaďák, výkon perfekt. Zároveň teda budíš pozornost. Alespoň v Česku, v Itálii na pohodu ;-)

Kiara
13. 12. 2024, 12:09 0 reagovat

Za mně je skvělý Chevrolet Trax, co se týká suv. Je škoda, že se u nás moc neprodává. Přitom co se týká bezpečnosti, je opravdu skvělý. Sice má zadní sedačky úzké, na to, že jsou tři a úložný prostor taky mohl být větší, ale jinak spolehlivé auto

JL
13. 12. 2024, 13:24 1

To je přeznačkovaný Opel Mokka, není?

Jakub Pospíšil
13. 12. 2024, 12:18 2 reagovat

Já mám dojem, že smax byl lehce levnější než srovnatelný Galaxy a tak ho kupovali tací, co pro ně byl C-MAX malý a Galaxy velký. Taky méně žere a lépe se s ním parkuje, není to taková stodola. Já mám taky radši Galaxy, ale asi chápu motivaci pro pořízení smaxe.

Osobně moc nechápu oblíbenost mercedesu G. Tedy samozřejmě rozumím, že si ho pořídí někdo do lesa a tak, ale jak se z toho stal status symbol do pařížské, to mi hlava nebere. Já vím, že je to plné luxusu a tak, ale základ je pořád utilitární krabice.

Na multiple mě mrzí, že už nejde sehnat v hezkém stavu. Kombinace směšně nízkých cen a velkého prostoru ji tak šest let zpátky předurčila ke kariéře aut na tahání bordelu a dneska už jsou všecky ojetiny úplně dojeté. Najít hezkou na prodej je skoro zázrak, protože když už se nějaká dochovala v pěkném stavu, tak si ji majitel drží, protože stejné auto už nekoupí, navíc provozně je to vzhledem k užitné hodnotě směšně levné, tak proč se jí zbavovat.
-
Komentář upraven 13. 12. 2024, 12:26:01

Šefča
21. 12. 2024, 04:43 1

Já jsem v tom novém G párkrát byl svezen a chvíli jsem ho i řídil a na papíře je to fakt kravina. Díky aerodynamice cihly je v tom nad 130 hluk od větru, ale v táhlejších zatáčkách na okreskách to umí vzít velice ostrou stopu (myslim si že i taková Octavie RS by se zapotila tuhle kostku setřást), pak ale přijdou vracečky a úzké okresky a tam je to slon v porcelánu. Ale ten pocit za volantem to je prostě něco nepopsatelného. Člověk se kouká do očí dodávkářům, krásně jde vidět každý roh karosérie a prostě si připadá jako nadčlověk.

A ta verze 400d se kterou jsem měl čest měla i celkem slušnou spotřebu 10l/100km což s tou 100l nádrží hodí pěkný dojezd. A dá se za to s klidem zapřáhnou 3,5t přívěs a těch 700Nm táhne furt stejně.

Takže abych to nějak shrnul: Pokud chcete praktický SUV od Mercedesu, tak GLE nebo GLS bude určitě lepší volba. Ale G si člověk kupuje srdcem.

P.S. A extrémně dobře drží hodnotu.

Vapno92
13. 12. 2024, 12:24 5 reagovat

Ako povedal kolega František Pisarovič v legendárnom seriáli Autá z pekla: "Multipla nie je sexy, ale to nie je ani 6-členná rodina" ...

sadar.law
13. 12. 2024, 18:09 0

No v Multiple určitě Ne!

Sato
13. 12. 2024, 12:25 4 reagovat

Jednu Lagunu III posledneho roku výroby mame v rodine od "nova", bol som vtedy pri kúpe, len tak náhodou som nadhodil, že by sme mohli ist pozreť aj do renault o 200m vedla. Orignálne to vyzeralo, že sa ide kupovať Seat Leon.

Je to kombík 2.0 dci, 110kw, navigace, polokoženkové sedačky, atď, proste fajn auto. Kupované ako predvádečka, ktorá ale nikdy nejazdila, proste o ňu v showroome nikto ani nezavadil. Na tachometri bolo nejaké jednociferné číslo. Ak si to dobre pamatám tak cena bola 17tis EUR bez dph (425tis kč)

O desať rokov a 220tis km neskor, myslím, že spokojnosť. Najvážnejši incident bol keď bez varovania odišla palivová pumpa. A potom to, že pred časom začalo hučať ložisko v prevodovke na jednom hriadeli. Ale kedže sa nenašiel nikto v širokom okolí kto by to bol schopný alebo ochotný opraviť tak hučí ďalej a auto jazdí ďalej. Žerie to prd, rýchle to je dostatočne. Za celý čas bolo na aute minimum servisu, stále originálne podvozkové kompnenty, stále nič nemláti. Tuším ložiská v predu sa menili. Chcelo by to preventívne rozvody, ale opať, problém zohnať niekoho komu by sa uráčilo robiť na Renaulte. Autorizák v danej lokalite je cenono mimo, a asi je aj pochybnosť o ich odbornosti.

ReVolte
13. 12. 2024, 12:30 3 reagovat

Ono zrovna S-max mi nevadí. Lidi v něm jsou ti co nechtěli dražší a víc užitkový vzhled Galaxy, ale zároveň kombi Mondeo jim nestačilo kvůli 3 autosedačkám v druhé řadě a prostornosti kufru. Za mě je to prostě jen kompromis velkého skoku Mondeo -> Galaxy a zároveň je to hezčí auto. Takže narozdíl od Kamiqa tu chápu, proč si ho nějaký otec větší rodiny, co se nesmířil se svou situací, koupí.

martin_100
13. 12. 2024, 13:03 2 reagovat

Tak zrovna Kamýka chápu. Je to fábie ze který se líp vystupuje. Vzhledem k tomu, že si novy auta v tutom státě kupujpu jenom firmy a nebo důchodci z celoživotnich uspor tak chápu tu rozšírenost proto Skále. Co na plat, že je možná levnější. Pro dědu je nizká, pro babi je pocitově velká na parkování. Nějaký adaptivni tlumiče akorat prodraží servis. Já oblibě Kamýku rozumim.

Šefča
21. 12. 2024, 04:46 -2

To už bych jim snad radši doporučil Sandero. To bude mít od sedačky k asfaltu maximálně o jednotky cm méně a stojí o parník méně. A navíc za mě i lépe vypadá.

martin_100
21. 12. 2024, 13:16 0

No nevim.... zpracování dachny a škodovky to jsou jiný světy. Na to dost lidí taky hledí. A u starších lidi hraje roli i to že škodovek je tu nejvíc takže je na ně nepreberný mnozství servisů a opravářů.
Spousta servisů i samostatnych me haniků odmitá francouze dělat.

Vapno92
13. 12. 2024, 13:05 2 reagovat

Ja to s tou Lagunou ako fanda značky Renault vidím troška inak predsa len...
Lagunu II mám sám, s 3.0 V6, áno, je pravda to o tej spoľahlivosti aj všetko (Ak človek robí Renaulty, vie si základné veci spraviť, tyká si s diagnostikou CLIP, neni problém ani to...) ale je tu jedna vec ktorú vidím troška inak...

Laguna II je ešte typicky Francúzske auto zo starej školy, gauče miesto sedačiek, extrémne pohodlný podvozok, skrátka typický Frantík z 90. rokov, ešte k tomu je aj patrične "divná", chápeme sa. Esencia pre milovníkov Francúzskych áut...

Laguna III je mimoriadne spoľahlivé a zároveň mimoriadne bezcharakterné a bezpohlavné auto. Áno bude slúžiť veľmi dobre, lenže kto chce Mondeo, tak si proste kúpi Mondeo, nie Lagunu...

rock
13. 12. 2024, 14:00 0

No, z toho, co jsem kdysi najezdil s Mondeem 2. gen (Mk.III) a co jsem zkusil z jeho následníků bych řekl, že Mondeo už toho charakteru má taky čím dál míň...

JL
13. 12. 2024, 13:19 3 reagovat

Za mě divný výběr, .

Multipla - Odmyslím si vzhled, což je imho hlavní důvod, proč je po ní dnes taková nostalgie. Je tak hnusné, až lidi přitahuje. Především je ale využitelnost trvalého uspořádání 3+3 v ne úplně velkém autě natolik specifická, že po ní není poptávka. Ani osobní dodávky už dnes nemají konfiguraci 1+2 ve předu, protože řidič (= většinou majitel) prostě chce pohodlí. Ať se mačkaj ti vzadu.
Laguna - nevím proč v té době dát přednost Laguně před nejen německou konkurencí a asi to ani tehdy nevědělo spoustu lidí, jinak by byly prodeje vyšší. I teď mezi ojetinami v posledním tažení to není žádný trhák. Prostě nepřesvědčila.
S-Max - naopak, naprosto ideální povoz pro větší rodinu, která chce mít pouze 1 auto. 3 autosedačky vedle sebe a návazné krámy do kombíku nenacpeš a na svojí dobu vypadalo velmi dobře.
Kamiq - to je typický produkt dnešní doby, trochu laciné se po něm vozit. Místo něj by v seznamu mohlo být naprosto jakékoliv malé "SUV" s tříválcem, má je snad každá značka. Je to prostě spotřebič. To, že je dnešní produkce spíš smutná, je jiný příběh.

Akuls
13. 12. 2024, 18:24 -2

Multipla: Co takhle 1, 1+1, 1+2, 1+3, 1+4, 1+5? Když PO JEDNOM vyndáte zadní sedačky, tak máte vzadu 180 cm dlouhé místo, kde se vejde naložená paleta, nebo camping úprava pro středně vysoké lidi. Nezám praktičtější a lépe vymyšlené auto.

Kuře
13. 12. 2024, 20:10 0

Už při čtení článku sem si v hlavě formoval jak napíšu komentář...
... zbytečně, JL to napsal za mě slovo od slova;)

Caddy
13. 12. 2024, 18:37 1 reagovat

Multipla mi nikdy vzhledove extra nevadila... libilo se mi i to proskleni, byl v tom takovy zvlastni, ale prijemny pocit... a prakticnost je perfektni, stejne jako sest mist, coz mi chybi, kdyz nemam... bohuzel je tu jedna vec, kvuli ktere bych to nikdy nedokazal asi mit, a to ta priserna balubka, co vypada, jako by to namazali lepidlem a nahazeli tam ruznorode moduly v nejednotnem designu a bez nejakeho ladu a skladu...proste hruznost... skoda :)

high_fish
13. 12. 2024, 20:44 2 reagovat

Já jsem teda v Multiple nikdy nejel, ale ta palubka mi přijde boží:-D

riderhenry
14. 12. 2024, 09:59 0 reagovat

Já bych doplnil další dobré auto, které nikdo nechce, a sice Audi A2, která mi před deseti lety vyšla jako suepr ojetina pro mámu. Jedná o dost unikátní kombinaci extrémně levné techniky (= Fabie) s hliníkovou karoserií a spoustou zajímavých řešení. Dost mě překvapilo, že to auto reálně jezdí (1.4i) a asi i uvnitř působí lépe, než o 20 let novější Citigo.

rock
14. 12. 2024, 10:48 4

Tak ten důvod, proč to tehdy nikdo nekupoval, byl naprosto zřejmý: bylo to drahé. Náskok díky technice je krásná vize, ale ve finále to musí někdo zaplatit. A je to drahé i dneska. Soudobý Mercedes A stojí v bazarech polovinu nebo třetinu.
No a samozřejmě to bylo hodně odlišné od klasického vnímání Audi, t.j. A4 - A6 - A8.

riderhenry
14. 12. 2024, 11:12 0

Tehdy byl důvod jasný, teď už mi tak jasný nepřijde. Jak jsem psal, je to jinde než kolínska "trojčata", za mě i než Citigo. Mercedes A je určitě levný, ale koroze... To je jako argumentovat Fabii 1. generace. Ta je taky levnější.

BobAsh
15. 12. 2024, 03:49 0

Co je přesně překvapivého na tom, že auto, které stálo před 25 lety milion, jezdí a vypadá líp než auto, které stálo před 13 lety 200 tisíc korun?

Ona si většina lidí neuvědomuje, jak strašně drahá ta věc byla. Navíc tehdy byla levná ropa a mít Fabii s praktičtější kastlí a nižší hmotností, ale za 2-3x tolik peněz nikoho moc netankovalo, stejně jako mít auto, co sice žere tři litry, ale stojí ještě víc a navíc zní jako zahradní traktůrek.

riderhenry
15. 12. 2024, 10:09 0

Ano, optikou nového auta strašný nesmysl, podobně ale jako Áčko od Mercedesu. Optikou ojetiny do města nebo kolem něj, která za méně peněz funguje lépe, než novější alternativy, a navíc nezrezne (jako ty novější...), už to smysl může dávat. Ale nemít s tím autem dost zkušeností, tak to tak sám možná nevidím. Nicméně ta kombinace málých rozměrů, poměrně dospělého chování a směšně levného servisu je zajímavá. Navíc já tu korozi fakt nemám rád...

rock
15. 12. 2024, 14:07 0

No, musíš přesně, ale opravdu přesně vědět, proč to chceš. Protože ty, který jsou dneska u nás k dostání
- dneska už všechny mají najeto ke 200 000 km, což u tak malýho auta samo o sobě důvěru moc nevzbuzuje. Dá se očekávat, že většina z toho byla najeto v těžkém městském provozu
- hliník je samozřejmě pozitivum, protože to nerezne, ale taky negativum, protože garážník ten hliník nespraví, musí se s tím do drahýho servisu a tak nějak předpokládám, že výše havarijní pojistky tomu bude přiměřená.
- stojí to srovnatelně, jak dospělé A4 (a dokonce A6) ze stejné doby a se stejným nájezdem.
To z toho prostě vždycky bude dělat volbu pro nadšence.

James
14. 12. 2024, 12:22 3 reagovat

Super téma. Vždycky mě zajímala povedená ale přehlížená auta a naopak nezajímalo to, co si kupuje většina. Takových nás tady asi bude víc.

Multiply jsem měl dvě a to 1.9jtd a 1.6cng. S těmi jízdními vlastnostmi určitě nesouhlasím, na to co to je, kolik to stálo, jednoduché zavěšení, co by tak kdo od toho čekal atp. to má jízdní vlastnosti výborné, vč. řízení. Je to až "hravé" a přitom je podvozek slušně pohodlný.
S 1.9jtd to je i docela živé a nežere, jde to přičipovat, ještě nemá DPF / výřivé klapky. Jízdním vlastnostem pomáhá jednoduché nezávislé zavěšení vzadu, krátký rozvor a přitom větší šířka.
Bohužel benzín byl na výběr jen dýchavičná 1.6, spolehlivý oldschool DOHC, do nějakého Punta/Brava určitě v pohodě, ale na tohle auto už je to moc slabé.
Celková koncepce auta je vítězství funkce nad formou, je z toho krásně vidět, parkování díky délce krátké Fabie ve městě super, úžasná variabilita interiéru, plnohodnotných 6 míst, a jak jsem psal dokonce se to příjemně řídilo a mělo spolehlivé motory s dobrým přístupem okolo, palubka bez středového tunelu s krátkých joystickem řazení taky povedená, antikorozní ochrana spíš nadprůměr.

Nic není růžové, vždy mi vadil neskutečně laciný interiér, podprůměrné sedačky, zadní nezávislé zavěšení po letech a kilometrech začne dělat odklony do A, řazení a poloosy se relativně rychle unavily.

Pavlos
14. 12. 2024, 12:48 2 reagovat

Fiat Multipla je zkártka pro většinu lidí hnusné auto, s tím se nic dělat nedá.

U Škody Kamiq si myslím, že je to u této značky jedno z mála aut, které dává smysl za ty peníze. Lépe se do něj nastupuje a designově mi nepřijde až tak špatné. Ale jestli je to "pohodlné" jako všechny škodovácké kostitřasy, tak to je velké mínus a zklamání. Byť ne překvapivé.

riderhenry
14. 12. 2024, 22:13 1 reagovat

Ještě bych navázal na Multiplu - co vlstně Honda FR-V? Působí to pomalu jako kopie Fiatu, jen to vypadá dobře a i interiér působí kvalitním dojmem (a hádal bych, že většina lidí by asi šáhla spíše po Hondě, než Fiatu, co se vnímání značky týče).

Iskar
15. 12. 2024, 00:10 5

Keďže jeden z mojich kamarátov sa vozí na Fiate Multipla a druhý na Honde FR-V, mám celkom dobre odsledované, že šesť ľudí sa v relatívnom pohodlí zmestí len do prvého z menovaných vozidiel. Honda FR-V sa dá považovať za šesťmiestne auto len s trochou fantázie a alkoholu v krvi (bez ohľadu na to, čo je uvedené v technickom preukaze), lebo prostredné miesta vpredu aj vzadu sú natoľko úzke, že každý rad sedadiel je skôr dvaapolmiestny ako trojmiestny a palubovka je tvarovaná tak špecificky, že osoba vpredu uprostred nemá takmer žiadne miesto na nohy (a keď si posunie sedačku smerom dozadu, pre zmenu bude utláčať toho, kto sedí v prostriedku zadného radu)... Aj ja by som bol rád, keby Honda vedela tak dobre čarovať s priestorom ako Fiat, ale v tomto prípade to tak jednoducho nie je.

TheSnail
15. 12. 2024, 16:21 2 reagovat

Já bych do první skupiny dal Alfu Giulia, s tím jak vypadá, nechápu proč někdo vůbec kupuje bmw :D
A do druhé Mercedes G, nemyslím teď v social spec na práci, ale jako flex symbol, protože jestli je nějaký segment, kde je opravdu ohromný výběr, tak “velký a luxusní SUV”

sheogh
15. 12. 2024, 17:24 0

To Gcko jsem taky nikdy nepochopil. Mozna je bavi ta absurdita - pracovni offroad s luxusni vybavou a 22" slupkama - v terenu na hovno, na silnici na hovno (jasne, jede to, ale...) :-D

Jinak bych z nej sam mel radost, ale spis v nejake "pruchodnejsi" vybave :-))))

Sato
15. 12. 2024, 18:59 1

S tou alfou to ma bohuzial celkom dobre dôvody. Servisna siet pre alfu je zlomkova, neistota ci celu znacku nezarezu v blizkej buducnosti a hlavne sirka ponuky. Bmw ma v strednej triede sedan, kombi, coupe, 4dverove coupe, cabrio a k tomu paletu benzinovych a naftovych motorov, hybridov, EV... Alfa ma jeden motory tri a len sedan.

Jo a Gcko AMG taky nechapem, bol som svedkom ked pan na dialnici celkom silne brzdil z asi 160 lebo zrazu zakruta vole...

Šefča
21. 12. 2024, 04:59 0

Po osobní zkušenosti s Gčkem musim říct že to neni špatný auto. Jo ta G63 je za mě fakt už trochu moc kravina (už jenom kvůli absenci jakýhokoliv dojezdu :-) ), ale třeba s 400d v nějaké méně výrazné specifikaci bych si dokázal představit mít doma. Konstrukce je furt jako tank, i zespoda je to všechno ocel a železo a vevnitř je to skoro jako S-classe (dofuky,masáže, super audio, adaptivní tempomat atd.) a je to prostě taková srdcovka.

XTad
16. 12. 2024, 09:52 -1 reagovat

Ja naopak nechapu "velka" evropska MPV. Zatimco S-Max, C-Max, Touran, Zafira atd. mi davaji absolutni smysl, v Galaxy, Sharanu zadnou pridanou hodnotu nevidim. Pro 5 lidi jsou i ta mensi velka dost, zatimco 7 se do tech vetsich stejne nenacpe a i kdyby, nezbyde misto na zavazadla. Navic mit za zady 20 cm mi neprijde uplne bezpecne pri narazu zezadu.

rock
16. 12. 2024, 13:59 1

Ad poslední věta: když se dívám, kde má třeba Galaxy třetí řadu sedaček, tak mi to přijde ještě královský ve srovnání s denní realitou všech hatchbacků (a vlastně i teď módních crossoverů) třídy Fabia a níž. Když koukám třeba na Mini Cooper, tak tam je člověk hlavou skoro opřený o zadní sklo.

XTad
16. 12. 2024, 16:55 -1

Nemeril jsem to, ale hatchbacky na tom budou minimalne stejne, urcite ne hur. Mozna s vyjimkou toho mini, smartu, fiatu 500 atd., kde ale vzadu stejne nikdo nejezdi. A ani maly hatchback nemuze kandidovat na nejbezpecnejsi auto pri takovem narazu. Kazdopadne dulezity rozdil taky spociva v tom, ze u normalniho aute se sedi pred zadni napravou, ktera toho pri narazu hodne pobere, zatimco treti rada sedadel (resp. operadel) u MPV je posazena az za ni. Takze ne, sedet bych tam nechtel a neposadil bych tam ani nekoho, na kom mi zalezi.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte