logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Editorial

Temná doba motorismu

Svět automobilů se v posledních letech rychle mění. Nové technologie vytlačují ty staré, zvykáme si na slova jako hybrid či plug-in. Začíná temná doba, nebo naopak právě skončila?

Zavítáte-li do diskuse nadšených motoristů, vždy si odnesete úplně jiné poznatky. Jedni nedají dopustit na německé železo a budou vás odrazovat od těch žabožroutských papíráků, druzí se budou vysmívat německému nedostatku humoru a emocí a vysvětlí vám, že ta jejich Alfa Romeo není rozbitá, ona je vášnivá! A tak bychom mohli pokračovat, milovníci amerických strojů vám řeknou, že motory jsou vlastně jen dvojího typu – Small-Block a ten, co bohužel není Small-Block. 

Foto: Motorious.com

Potom je tu ale jedna věc, na které se shodnou všichni. Ať už máte rádi Ferrari nebo Miatu, pokud jste pravý petrolhead, tak víte, že to dobré už tu bylo. Všechno nové je prostě špatně. Šetří se. Namísto pořádných motorů se montují pidivěci, legendární jména se používají pro trapná SUV a potom je tu ještě ta zlá EU, co může za všechno a sama sebe posílá na cestu do zapomnění a úpadku.

Máte strach? Čeká nás skutečně motoristické temno? Znamená příchod elektromotorů konec s našimi radostmi? A co vlastně můžeme v tak znepokojivé době čekat od nových aut? Detailnější pohled na celou problematiku by mohl přinést snad i trochu naděje. Pojďme tedy na to.

Evorpská Unie – to je ten největší strašák. Zlá modrožlutá věc. Nikdo ji nikdy neviděl, ale povídají se o ní hrozné věci. Po klekání chodí ulicemi a požírá nezbedné děti. A z našich aut trhá válce a litry objemu motorů. Zle, matičko, zle…

Foto: Volvo Cars

Pravdou je, že evropská legislativa skutečně drtí automobilový průmysl přísnými normami a ten se samozřejmě brání, protože to pro něj znamená vývoj nových technologií. My bychom chtěli pětilitrový osmiválec v každém autě, ale máme smůlu. Už nebudou. Vzali nám to nejdůležitější. Ale co nám to vlastně vzali? Při pohledu na parametry moderních motorů a v porovnání s těmi starými začínám být trochu zmatený. 

Vezměme si třeba takový nedávno testovaný Ford Puma. Jeho motor je typickým zástupcem nové doby. Má tři válce, jeho objem se zastavil pod laťkou jednoho litru, zato je tu mild hybridní řešení, takže i zlo v podobě elektromotoru je přítomno. Prostě všechno špatně. Jenže ať hledám, jak hledám, tak tam ty chyby prostě nemůžu najít. Díky pomoci elektromotoru tu není žádný turbolag, projev motoru se tak neliší od těch původních atmosferických. Tedy vlastně liší, tahle strojovna funguje i v nízkých otáčkách (milovníci naftových agregátů by řekli ‘tahá vodspoda’), ale narozdíl od vznětových motorů tomuhle tříválečku nedojde dech, naopak, jeho síla s otáčkami nadšeně narůstá. A spotřeba? Okolo pěti/šesti litrů při normální jízdě. 

Foto: Autíčkář.cz

V Lancii Lybře, kterou jsem si pro testovací Ford jel, je shodou okolností motor, který by mohl posloužit jako zástupce té staré školy. Pětiválcový zážehový atmosferický dvoulitr o síle 155 koní, tedy o stejném výkonu, jakým se chlubí i tříválcový Ford. Není to žádný pravěk, motor má proměnnou délku sání, proměnné časování ventilů a další vychytávky, točí až 7 000 ot./min a patří mezi to lepší, co se v historii automobilismu dá najít. Přímé srovnání však nedopadá dobře. Než se pětiválec roztočí, tříváleček už uhání krajinou, je mnohem nenucenější, a ačkoli na tom nám, pravým petrolheadům vůbec nezáleží, tak spotřeba dvoulitru je téměř dvojnásobná. Au…

A další potíž – zatímco mohutný pětiválec pod kapotou Lancie zabírá prakticky veškeré místo (mezera mezi krytem rozvodů a podběhem je asi centimetr a až nepříjemně mnoho servisních úkonů dle servisního manuálu začíná kapitolou popisující vyjmutí celého motoru z vozu) a tlačí nos auta dolů, motůrek na půdorysu listu papíru A4 v Pumě je snadno přístupný a lehký.

Foto: archiv

Je tedy vůbec něco, čím může stará doba skutečně konkurovat té nové? Je. Je to zvuk. V případě Pumy to tak úplně neplatí, naježený ryk tříválce sem sedne naprosto perfektně, ale je pravda, že ač se výrobci skutečně snaží a nové čtyřválce a tříválce už dávno nezní jako vysavače, charakteristický zvuk pěti, šesti nebo osmi válců nasimulovat nedokáží. Jenže tím výčet končí. Nic víc tu není. A my přesto chceme osmiválec. Kvůli zvuku? To by bylo trochu málo. Ne, my chceme osmiválec, protože osm je víc než šest. A mnohem víc, než čtyři. Asi tak o tolik. Co na tom, že ta věc zbytečně přetěžuje přední nápravu, že její spotřeba je vyšší a výkonová charekteristika horší, je to V8. A maximální rychlost musí být 250 km/h, to je totiž plnotučná maximálka, se kterou se před přáteli nemusíme stydět. A chceme ji i od obyčejného rodinného auta. 

Foto: BMW

Zdá se mi, že jsme se trochu ztratili ve vlastních romantických představách. Tomu, co máme rádi, odpouštíme chyby, a naopak – na technice, která naše milované staré železo vytlačuje, hledáme sebemenší vadu. Konstruktéři nových aut potom nechápavě sledují, jak jejich nové výtvory jsou okamžitě odsouzeny a označeny nálepkami eko a cost cutting. Není jim jasné, proč někdo odsuzuje nový motor jen proto, že je menší, lehčí, úspornější, výkonnější, efektivnější, lepší…. 

Foto: Citroën

A já se přiznám, že ani mně to příliš jasné není. Mám auta rád, vždycky jsem je měl rád. A to i ta stará. Je to krásný kus historie, hezký odkaz doby, rád se pokochám důmyslnými řešeními z časů, kdy ještě nic nebylo možné řešit řídící jednotkou. Ale stejně jako mám rád ta stará auta pro jejich kouzlo, obdivuji se i těm novým za jejich propracovanost, jízdní vlastnosti a výkon. Samozřejmě i dnešní doba nabízí mnohá méně povedená auta, ale tak tomu bylo vždy. 

Pokud toto je tedy ten trend pro příští dekády, pokud skončila doba dieselová, kterou jsme prožívali od devadesátých let, a nastupuje doba hybridní, jsem vlastně docela šťastný. Protože pokud tomu tak opravdu je - a zdá se, že ano – potom ta temná doba motorismu nezačíná, ale naopak končí. Z vibrujících dieselů můžeme přestoupit do lépe vyvážených tichých charakterních aut se zážehovým motorem bez toho, abychom přišli o ekonomiku provozu či výkon. A to je prostě dobrá věc.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Pochtli
03. 7. 2020, 11:10 4 reagovat

Nevýhodu nových aut bych viděl především v armádě povinných elektronických pomocníčků. Nejen, že mnohé z nich nechcete, ale podělá se jeden a nefungují další tři. V lepším případě jezdíte dál bez těch tří, v horším je auto v nouzáku. Nedá se to opravit doma / u garážníka - v lepším případě pomůže kalibrace či přehrání FW v autorizáku, v horším drahá výměna kus za kus.
A pak tu máme šetření na kost - ultratenké laky, plechy.. Rezne to stejně..

Moses
03. 7. 2020, 11:32 2

V podstate to podobne vidim aj ja. Elektronika by ale nemusela byt az taky problem. Bez nej to proste dnes uz nepojde. Horsie je prave to setrenie na materialoch, co obecne suvisi s planovanym zastaravanim. Koncerny sa snazia zmykat zakaznikov, co to da a nutia ich neustale obmienat vozovy park a tym padom urobili z vozidiel obycajny spotrebny tovar. Myslim si, ze preto hlavne ludia citia nostalgiu za starymi autami - aj ked teda poctiva vyroba sa zdaleka netykala vsetkych modelov. Zaroven je to stret ekonomicky a ekologicky, kedy sa v zaujme znizenia emisii a spotreby pretlacaju nove technologie, ktore pritom sekundarne produkuju vyssie emisie CO2 ako samotne vozidla. Asi by to chcelo nejake unifikovane diely, ktore by sa menili ako na PC ale auto by pritom ostalo - to je iba moj utopicky napad a mam pocit, ze by sa pri tom stratitla originalita. Kazdopadne treba sa niekam posunut, pretoze donekonecna vyrabat a vytazovat prirodne zdroje sa proste neda.

Jan Machač
03. 7. 2020, 14:17 2

šetření tu bylo dycky. Zkusi si někdy sednout třeba do Daytony, poděláš se smíchy ;-)

Moses
03. 7. 2020, 19:22 1

Preto som aj pisal, ze "...aj ked teda poctiva vyroba sa zdaleka netykala vsetkych modelov". Ale toto nie je uz ani o setreni ale o vypocitavosti. Tyka sa to nielen aut ale novych produktov vseobecne.

sheogh
03. 7. 2020, 11:17 4 reagovat

Ja teda treba na novym F-Type nic spatnyho neshledavam :-)))

beastar
03. 7. 2020, 13:08 4

Me se treba Supra za ty prachy taky libi:))

Beny
03. 7. 2020, 11:20 6 reagovat

"Ale stejně, jako mám rád ta stará auta pro jejich kouzlo, obdivuji se i těm novým za jejich propracovanost, jízdní vlastnosti a výkon." Tak určitě. Proto se upustilo od používání víceprvkového zavěšení a znovu se používají věci jako Mc Pherson a vlečený nápravy na zadku. Pak se ty lepší jízdní vlastnosti dohánějí hysterickým nastavením ESP a v losím testu se auta otáčí na střechu v nižší rychlosti než Trabant. Jednak kvůli hmotnosti (protože baterky a elektromotory jsou zhmotněné dobro) a jednak kvůli té propracovanosti, hlavně podvozku a tím tedy lepším jízdním vlastnostem.

JLK
03. 7. 2020, 17:38 0

Pokud ty baterky nedaji na strechu bude teziste tak nizko ze otocit to na strechu da docela zabrat. Rollover test Tesly X vypada jak snaha donutit kocku spadnout zadama na zem :D

Beny
03. 7. 2020, 19:11 0

Zrovna teslu X bych nezmiňoval, v losím testu je nedotáčivá páč váha. Projede to v 70km/h. Stará Xantie v 85.

MBMB
04. 7. 2020, 04:35 2

To je poněkud zavádějící hodnocení. Ta Xantia (ve verzi V6 Active) je dodnes na prvním místě v žebříčku časopisu Teknikens Värld (https://teknikensvarld.se/algtest/), který přišel s tím původním testem. Na druhé místo se loni dostal Nissan Qashqai. A až od třetího místa začínají McLareny, Porsche a podobná auta, která by člověk čekal na horních příčkách. Dále v pořadí je ale další spousta zdánlivě nečekaných výsledků, kdy se spousta obyčejných aut včetně SUV nachází před sportovními vozy.

Obecně pokud je řeč o převrácení, tak losí test není úplně dobrým měřítkem. Auto při dané nájezdové rychlosti neprojde i pokud jen srazí nějaký kužel. Čili v tom hrají roli mimo jiné i rozměry samotného auta, protože ta trasa zmíněného časopisu TV má pevné rozměry včetně šířky 3 m. Čili auto s šířkou 2,5 metru bude mít zákonitě špatný výsledek, i kdyby to byla nepřevrátitelná placka s těžištěm milimetr nad zemí, protože se prostě špatně vejde mezi ty kužely.
Pro doplnění, přímo odolnost proti převrácení hodnotí například NHTSA v USA, Tesla X má 5/5, zmíněný Qashqai na druhém místě v tom TV losím testu má jen 4/5. Čili tímhle bych skutečně neargumentoval.

Vavris Vavrisovic
04. 7. 2020, 07:53 1

Losí test má malou vypovídající hodnotu, může jen říct OK nebo NOK (prevraceni, velký fail). Obecně nepřeje autům s krátkým rozvorem a rozverně naladěným autům (např BRZ mělo tuším jen 65)... Plus tam je spousta proměnlivých podmínek - teplota, pneu, konfigurace. V rámci jednoho modelu jsou rozdíly třeba 8 km/h

Beny
04. 7. 2020, 08:16 0

Jo, souhlasím. Jen jsem si chtěl kopnout do bagatelizování toho, že nový auta mají lepší jízdní vlastnosti. :-)

beastar
04. 7. 2020, 12:54 0

Zrovna jizdni vlastnosti jsou veci ktera se obecne uz leta moc nema kam posouvat:) Jedine ze by to litalo ale bude to pak jeste auto?

ratan groch
03. 7. 2020, 11:35 3 reagovat

Editorial ako ma byt. Dobra prace, Honzo...

Doba temna v sucasnosti nezacina ani nekonci. Tak dramaticke zmeny sa totiz pre nas nedeju. Pre nas, co citame tento clanok v roku 2020 prichadza v podstate dobra doba. Spalovacich aut je v sucasnosti tak vela, ze do nasej smrti nebudu zakazane a my sa nimi budeme moct vozit. Budu len priebezne obmedzovane, ale na vikendove projizdky bude vzdy dost miesta. A viac vlastne ani nebudeme potrebovat. Navyse zaroven sa budeme moct stazovat na zly system a hovorit ako by sme spalovakom chodili kazdy den a vsade, keby sme mohli :)

Autonomne auta maju pred sebou este pridlhu cestu, aby sa dostali a ovladli skutocnu cestu. To este len bude o 15 rokov etickych otazok, koho ma auto zabit v pripade nevyhnutnosti, ci bielu rodinu v aute alebo nigerijskeho imigranta, ktory ide peso po dialnici. Mimochodom, vysledok bude taky salamunsky, ze bez pocitaca sa nebude dat dobojovat spravneho vysledku.

Spalovacie auta budu vytlacene az v dobe, ked sa generacia dnesnych deti dostane do veku, kedy bude moct legislativne ovladat chod nasej spolocnosti. Cize okolo rokuk 2050. Dovtedy mame na ruziach ustlane.

A nove auta su stale lepsie, pohodlnejsie a privetivejsie. Situacia je do dobra, treba sa tesit.

P.S.
Odkedy maju uz vsetky zeny auto a jazdia pravidelne, tak by som vo vela pripadoch bol rad, keby sme mali autonomne auta uz dnes...

ratan groch
03. 7. 2020, 11:41 5

Boze moj, to o tych zenach v zavere sa NETYKA
Zlokocky, mojich kamaratok, vasich manzeliek a "Zeny za pultom"....

Pochtli
03. 7. 2020, 12:46 -1

Jak urychlit prosazení autonomních krámů? Stačí zakázat vjezd neautonomních aut na dálnice a (bohatší) lidi budou "přezbrojovat" jak diví dobrovolně. Po vyřešení dálnic v zájmu "dobra" pak bude větší tlak na vyřešení i dalších oblastí (městské okruhy apod.).

beastar
03. 7. 2020, 13:24 4

Pochtli: To je mozny tak ve filmu. A jeste hodne spatnym:) Kdyby to fungovalo takhle uz mas davno pod kuzi cip a jezdis leda metrem. Obcanska spolecnost, svoboda a tak dale? Cista utopie. Par lidi, co meli velkou moc jsem poznal. A ani ti si nemohli delat, co by chteli. Akce vyvola reakci. Jsou dve veci, autonomie a elektromobilita kterou propaguji levicaci a netahla z mest... A kdyz dojde na lamani chleba nic se nikdy nestane. Protoze tyhle lidi majj mozna titul ze Suchdola, ale nastesti neridi velke firmy a ni nemaji talent. Jediny co jim zbyva je srat se do politiky a prudit v zastupitelstvech a odborech... Tam jim to nastesti vzdy cast soudnych, svobodne smyslejicich obcanu osoli. A jak pise Ratan ja bych to auto naprogramoval aby srazilo Nigerijce a pak autodestrukci zabilo tu bilou rodinu. Rasova rovnost musi byt. Vsechna auta okolo zastavi a posadky pokleknou. Pak prijede autonomni pohrebak s zenskym hlasem smete to na lopatku a .... zahraje Evropska hymna vzajemnosti.
-
Komentář upraven 3. 7. 2020, 13:25:07

ratan groch
03. 7. 2020, 13:33 0

Ad Pochtli:
Problem nie je vytlacit spalovacie auta, problemom je 5. stupen autonomneho riadenia a moznost s istotou vypustit autonomne auto do prevadzky. Aj tu plati zname 80/20. 80 percent prace sa urobi za 20 percent casu i usilia a zvysnych 20 percent spotrebuje 80 percent.

Cisto autonomna jazda (Level 5 - Full Driving Automation) je hubda dalekej buducnosti, lebo na to, aby si sa na auto mohol spolahnut potrebujeme vychytat kopec drobnosti a kazda z nich je problemom. Co slo lahko je uz hotove, teraz prichadzaju na rad tazkosti. A dovtedy musia paralelne fungovat aj nase auta.

Pochtli
03. 7. 2020, 14:03 0

ratan groch: Úplnou autonomii jsem tím nemyslel, ta je hodně daleko. Dálnice zvládne i tupější úroveň (lidi nikde, auta jedním směrem) a jak víme, pokud se něco jednou zavede, už nikdy se to, až na ojedinělé vyjímky, nezruší.
beastar: Je jasný, že zásadní skokové změny nikdy neprojdou, takže se hojně používá salámová metoda, kterou se bohužel daří protlačit kde co. PS: U tvé interpretace havárie budoucnosti jsem se pobavil :oD

Honza P
05. 7. 2020, 14:17 0

Vidím to naprosto stejně. Dizl bych si už nekoupil ani za nic. Nějakou pěknou V8 sice ano, ale jako daily s nájezdem 30000/rok je to taky nesmysl. Takže za mě hybridy a EV jednoznačně ano. Btw, teď jezdím v pětiválci s CNG a jako ok, ale je to líný.

beastar
06. 7. 2020, 15:35 0

Honza: Jo cng zajima me. Jenze po slibnem zacatku MB, VW, Opel kde nic tu nic. Myslim origo z fabriky. A V8 daily jde i na vic jak 30,000km rocne ale mas pravdu, ze uz to je otravny co do penez.

rock
03. 7. 2020, 12:33 11 reagovat

Průměrný věk auta u nás je okolo 15 let, tak se dá předpokládat průměrný nájezd okolo 200 000 km. Existuje-li (a ono existuje) nemalé procento aut s nájezdem 0-50 000, mělo by existovat i podobné procento aut s nájezdem 350 t - 400 t. Tahle auta pořád s grácií jezdí, obvykle se servisními náklady o výši ceny za basu piva pro Vencu z dědiny jednou za dva roky (před STK).
Až (jestli) budou mildhybridní tříválečky masově fungovat s nájezdem 350 000+ s nulovou údržbou, pomine nedůvěra k nim.
Do té doby bych byl s hodnocením míry temnoty na stupnici současného automobilismu zdrženlivý.

Romus
03. 7. 2020, 19:29 4

S tímhle názorem mám tendenci souhlasit, ale fakt je ten, že tohle se říká odjakživa a říkalo se to i o těch autech co teď ten Venca servisuje :-) Za 15-20 let bude možná mít Venca 3D tiskárnu, bude solidní elektrikář a bude mít nějakou obecnou představu o IT a programování :-)

martinw
03. 7. 2020, 20:26 0

Nemyslím si, projektuje se 200t km na pohonnou jednotku pak je to po záruce a výrobce by neměl komu prodávat. Venca z garáže už teď není schopný opravit TSI a TDI protože tam je spousta věcí neopravitelnych, efektivnější výrobní postup obvykle nejde naproti tomu aby se to dalo lépe rozebrat

beastar
04. 7. 2020, 12:53 4

martinw: To mas asi spatnyho Vencu. Ti nasi Vencove rozbehaji i vadnou quattro jednotku (normalne 25k) s naklady asi 6k. Jasne nektery veci udelas jedine dil za dil. To tak ale byvalo uz i fakt davno. A do doby Š120 atp by se asi chtěl kromě Krabse vracet malokdo. Tudiz neopravitelnych mozna, neresitelnych problemu je opravdu malo, skoro zadny. Romus to vystihnul... vyvoj. Pred 22 lety byla diagnostika neco a original byl celkej jak lednice a stalo to 25455575 bez dph. Dnes ma minimalne vw obd kazdej Venca v te posledni vesnici. Lepsi Vencove umi X znacek. S cim se v praxi setkavame u Audi, ze bez toho jejich specialniho naradi vse trva dlouho. Teda dyl nez jim. Nicmene sikovnej bastler zvladne vsechno. Chapu ze pro majitele hybridni Toyoty nepredatavitelny;D

martinw
05. 7. 2020, 21:24 0

Takhle napsaný to zní super, osobně se mi nejednou stalo že bazar odmítl koupit auto s TSI motorem (2013 a pak druhý auto z roku 2015) protože neuměli uplně všechno servisovat, vymlouvali se že jim tam stojí docela dost problémových aut a že tam je něco nalisované z výroby a nejde to opravit atd.. prostě nevím kde byl doopravdy problém možná to jsou líný paznehti a ti šikovný servisáci dělají úplně někde jinde :)

Staromil
04. 8. 2020, 13:33 0

...martinw....malý lehcesouvisející zážitek z bazaru... Jel jsem zcela nedávno s dcerou po cestě na chalupu do jednoho bazaru podívat se ne předvyhlédnuté autíčko pro ní. Zaparkoval jsem na parkovacím místě vystoupili jsme a odcházeli k ploše, když nás oslovil dle oblečení zaměstnanec autobazaru a povídá : " Vy nám jedete prodat auto"?...já na to, že ne, že se jdeme naopak na jedno podívat. "Tak to budete muset ještě přeparkovat kousek dál, tady máme stání pro příjem. Jo, mimochodem, jak to je staré a co v tom máte za motor ?" No, je to jedna z posledních verzí, je z roku 2006 a je v tom dvoulitr benzín, říkám. Najeto 206 tis. A on na to: "Nechcete nám ho tu nechat ? Bereme, hned !" ... No, bohužel, to opravdu nechci...:-))). Mazda 6...

beastar
03. 7. 2020, 13:05 7 reagovat

Jako takhle muzu s tim souhlasit. Urcite je v tom spousta pravdy. A ano nektere stare motory v8 a podobne cloveka uvykleho jezdit novymi auty doslova zklamou. Hlavne tim jak to nejede. Sam jezdim novymi auty pravda bez elektromotoru. Nicmene turbo je nutnost... ale kdyz se nad tim zamyslim tak ctyrvalec v Renaultu je vlastne daleko lepsi a zabavnejsi, nez sesti a vicevalce v nekterych starych autech co sem mohl zkusit. Moderni oturbena V8 v Audi taky. A to se taky rikalo co si to dovoluji cpat nam do premie turba. Btw vzpominam na naftove zacatky. Jak to nejelo, smrdelo, docela zralo. Pak to zaclo min zrat, pak i docela jet. A dnes na samem sklonku vyvoje uz to ani nesmrdi a ma to spoustu privrzencu. Tento podobny vyvoj ma i hybrid. Je to proste pokrok a ten se nikdy nelibi vsem. Uz se objevila i kombinace starych a novych poradku. Diesel, hybrid. Mercedes na toto hodne sazi i do budoucna.

Jedine cemu neverim je masove rozsireni elektroaut za nasich zivotu. Muselo by se zmenit opravdu mnoho veci. A na tom nema spoustu mocnych lidi zajem protoze penize delaji penize. Takze cela ta saskarna je vlastne ulitba emisnim limitum a omezenim. Nastesti ted doba nepreje vyvoji drahych aut, ktera nikdo nechce. Uz i sef Hyundai strasi odstavkou vyroby, zdrazenim a auty jen pro hornich 10,000. Vazne je videt jak jsou nekteri lide v automotive ve sve bubline mimo. Plochy jsou plne aut, ojetin. Firmy nenakupuji. Jednotlivec, rodina, my? I kdyby se auta prestala vyrabet deset let uplne bylo by z ceho vybirat. Nedavno sem o tom psal. Kdo bude kupovat ty mraky rocnich oktavek, superbu, ojetych Mercedesu a mraky skladovych Focusu?:) Ne aut je a bude dost. Jestli je to dobre, nebo spatne je vec druha.

bitner
03. 7. 2020, 13:08 1 reagovat

Jenze ono to zdaleka nesere jenom pitralonheady.
R4 neprimovstrik bez casovani ventilu, prodluzovaciho sani a dalsich opicaren 2,0 T 120 kW v plynu by mi uplne stacilo. 12 litru LPG by bylo na urovni toho uzasneho hybridu. Nic by se nikde nekarbonovalo, ekologie je pritomna (LPG). Proc to nejde? Proste proto!

beastar
03. 7. 2020, 13:28 3

LPG je ropny produkt. Kdyz uz tak 3,2 TFSI CNG spotreba tak 7kg/100. Ekologie tam je a furt lepsi jak 1,5 biturbo, kompresor, hybrid co jezdi za 10 protoze dalnice:D

Fandatik
06. 7. 2020, 18:20 0

LPG je vlastně odpadem při zpracování ropy, případně při těžbě ropy. Jiné využití než spalování reálně nemá. A ropa není použitelná jen na palivo.
Zemní plyn se taky musí těžit ať už samostatně, s ropou nebo uhlím. Oboje je fosilní palivo, takže rozdíl v tzv. ekologii vidíš kde?
Výhodu CNG vidím v bezpečnosti a je lehčí než vzduch.
Třeba se pohne s technologií na výrobu syntetických paliv. Zrovna tebou oblíbené Audi do toho nasypalo dost kaček.

FamArt
03. 7. 2020, 15:19 0 reagovat

Ruku na srdce, to šetrenie a tlačenie všetkého na limit v menšom pakete tj. výkon, tlaky, start-stopy, elektronika atď a do väčšej hmotnosti, je otázka životnosti komponentov aj celku. Nechcem byť pesimista, ale úprimne si nemyslím, že po 20 rokoch a 200-3XX tisíc km bude vačšina áut veselo behať krajinou krížom krážom ako dnešné ekvivalenty..a to sú tie rozdiely, ktorých sa bojíme

beastar
03. 7. 2020, 18:31 1

Nevim no praxe zatim ukazuje pravy opak. Vidam auta s 350xxx km plus vcelku casto. Ma to uz vsechny veci o kterych pises. A vesele behaji krajinou s tretimi majiteli bez obtizi. Kdyz se do nich obcas vlozi koruna a pece. Coz uz i Cesi chapou, ze je semtam treba. A to je ta prvni generace start-stop, dpf, rj na vsechno aut. Od te doby se na vsem zamakalo. Jako kvalita je obecne niz v materialech a montazi, lakovani, ale na to to nakonec nejezdi ze. Takze fungovat ty auta budou neboj;)

FamArt
04. 7. 2020, 07:34 0

Tak dúfam, že máš pravdu :) ale práve veci ktoré píšeš, sú v podstate systémy bez ktorých by to fungovalo..akurát teraz sú to nemalé položky na servis navyše. Snáď, keď to bude súčasť všetkých áut a bude to ponúkať viac výrobcov, budú cenay klesať

beastar
04. 7. 2020, 13:02 1

Rikam z praxe. Samozrejme vidim treba desitky aut. Takze muze to byt jinak. Ty veci tam jsou protoze komfort. Lidi to chteli. Automobilka dodala. A u hodne veci je predpoklad, ze fungovat budou 10 let v pohode. Nic nenasvedcuje opaku. Videl sem uz Superb 3 s 600 xxx km to tdi 2.0, 110 a normalne to fungovalo, nejvic utrpel lak a interier, plasty nektere upadli. Videl sem Boxera hdi co jezdil 24h streky melo to pres mega a az na uplne cernou kabinu a domrdanou kosmetiku to jezdilo. Audi a6c6 3.0 quattro fplny 480000km auto jezdi dodnes. Logicky se to musi servisovat. Kdyz uz neco odejde jsou to cidla a tj na hovno to uznavam... abs, esp, tlaky... A taky obcas jebne bc ... Zase jako to mas casto veci, co ti auto nevyradi z provozu. Staci kouknout na automaty kolik problemu bylo driv a kolik dnes? Muze byt sice hur ale zatim si myslim ze soucasny auta jsou ok.

Fandatik
03. 7. 2020, 17:01 7 reagovat

Tohle je prostě blábol. K vývoji a zavádění nových technologií docházelo od prvního Benze a platili to bohatí zákazníci a různí mecenáši. A slepé větve (např. elektropohon) skončili. Diktátorské vynucování nesmyslných "eko" limitů (v důsledku zanedbatelný vliv na globální životní prostředí). Narozdíl od zakázání olovnatých paliv, freonových chladicích náplní, atd.
Z ledniček, televizí a praček, které se dřív kupovali na 10 let a nyní je to dvou letý spotřebák by podobný vývoj možná za pár let zaznamenal i trh aut. Ale proč to nenechat na trhu?

Zajda
03. 7. 2020, 18:38 3

Ano, turbomotory do běžných aut jsou dobrá věc, ale má to své limity, kdy už se vývoj dělá jen kvůli laboratorním testům. Příkladem budiž náhrada 1,2 za 1,0 TSI. Jede to stejně, za stejně, ale kultivovanost je o poznání horší, hlavně při podtočení. Motory jedou na limitů možného kvůli spotřebě a proto na druhé straně potřebují speciální oleje proti samozápalům, filtry pevných částic i u benzinu apod.

beastar
03. 7. 2020, 19:08 0

Yes, u right. Auta jsou hodne videt a nekterym picusum lezi vlastnictvi auta v zaludku...

Junior
04. 7. 2020, 09:50 9

to říkám vole pořád. Auta se pod palbu ekopíčusů dostávají proto, že je to nejviditelnější symbol jejich neúspěchu, respektive neúspěchu jejich voličstva, který to poptává.
Barák, hodinky, dovolenou, já nevim, to prostě tak necítíš. Ale když jedeš na kole do neziskovky a jede kolem tebe Mergl na kterej bys vydělával 10 let, tak ti to prostě zkurví den. Zakázat a znárodnit!

VK
04. 7. 2020, 12:47 3

Třeba ne. Jsou lidi, kteří vážně auta k životu nepotřebují , typicky bydlí v bytě, ve městě, v němž i pracují. Kterým potom auta vadí, ubírají prostor a ohrožují je - a to zcela objektivně. Kteří nechtějí čichat smrad a nechtějí se potýkat s čím dál většími vlnami vedra. Koneckonců jsem k nim sám patřil. Prvních třicet let života, než jsem najednou musel začít jezdit +- 100 kilometrů do práce - a zalíbilo se mi to. Mimochodem díky velké limuzíně s automatikou, jinak to nesnáším dodnes.

beastar
04. 7. 2020, 13:09 0

Jo? Ja taky auta nesnasim. Zijeme spolu v symbioze:) Nova auta moc nesmrdi uz. Stary jebky dpf off pomalu mizi na magnet. Celkove mam za to, ze auto uz opustilo ten bozsky piedestal. Jsou ale furt lidi, co auta nechapou,nemaji. A ti jsou nejhorsi. Plus kdyz k tomu smysli trochu doleva a pruser je na svete. Jako Klema... ryzi komunista, ale hned jak to slo sup do vosky.. Plebs si setril na auto 25 let a garnitura u korejtka si jezdila limo s ridicem. To je jejich predstava ekologie a rovnosti. Obcan na kole a oni v elektricky, pancerovany Tesle:) Dekuju nechci. Kdyby to nahodou prislo Jizni Amerika na me ceka. Pripadne nejakej ostrov svobody a tim nemyslim Kubu.

Nezn.uživatel
03. 7. 2020, 18:50 0 reagovat

"Pokud toto je tedy ten trend pro příští dekády, pokud skončila doba dieselová, kterou jsme prožívali od devadesátých let, a nastupuje doba hybridní, jsem vlastně docela šťastný. Protože pokud tomu tak opravdu je - a zdá se, že ano – potom ta temná doba motorismu nezačíná, ale naopak končí. Z vibrujících dieselů můžeme přestoupit do lépe vyvážených tichých charakterních aut se zážehovým motorem bez toho, abychom přišli o ekonomiku provozu či výkon. A to je prostě dobrá věc." ...

Lenže táto zmena nie je iba o zážihový vs.vznetovy, a pod., ..toto je o motorizme ako celku, o prístupe automobiliek z zakaznikom, o servise a jeho cene, o životnosti atd., ...
Mňa napr.neskutocne otravuje neustály upgrade softu systémov v vozidlách, pritom to z jazdou vôbec nesúvisí a pod.
Btw.: Petrohead nikdy nejazdil vznetový motor, lebo zvuk a tu pravú emóciu pochádza a vždy pochádzala z názvu "Petrol" bezin/ zážihový motor ????????


beastar
03. 7. 2020, 19:10 1

Petrolheadstvi fakt nesouvisi s tim jestli mas zrovna naftu, benzin či plyn. A urcite se to doslovne nikdy, nikde nepreklada:) Jinak jo je to ted na noze... jeste mame zatim plny bazáry.

Moses
03. 7. 2020, 19:19 0

Nemci pouzivaju termin Ottov motor ;)

beastar
03. 7. 2020, 19:28 0

Jakoze otec vsech motoru? Otto...

Moses
03. 7. 2020, 20:21 0

V Nemcine je to vyslovene pre zazihove motory.

Nezn.uživatel
03. 7. 2020, 20:26 -1

..nejde o to ako, či sa to prekladá, ale ako to vzniklo ;)
Vznetový motor je germansky vynález a má svoje opodstatnenie v motorizme, pre prácu a veci súvisiace, jeho použitie v osobných vozidlách pre masy a v motorsporte, atd., bolo vždy na zamyslenie.., resp. Germansky sposob zárobku pre masy, niečo ako paralela k zlodejine od F.Porsche ...a lá wagen fűr alle.
Petrohead je hlavička milujúca motorizmus a veci s tým súvisiace a začal svoj život pre Benzíne ...

https://petrolicious.com/

Honza Hamster Křeček
03. 7. 2020, 22:55 0

Existuje Ottův motor, což je německé označení pro zážehový motor, a potom Ottův cyklus, což je globální označení čtyřtaktu.

beastar
03. 7. 2020, 23:00 0

Ne ze bych to nevedel. Jako ale dik:D Nemcina jenom b2 a vubec tam nic a nikoho neznam. Nicmene vykresleni historickeho pozadi brilliant guys. To sem nezkoumal nikdá. WD

Fandatik
03. 7. 2020, 23:06 0

Je mraky sousloví, kde se už dávno význam posunul od prostého překladu. A ač nejsem příznivcem nafty, tak se rozšířila pouze na základě zájmu zákazníků (poděkovat můžeme do Stuttgartu Piánu). Že v některých oblastech motorsportu získala nafta nefér výhodu (můžeme pro změnu pozdravit do Ingolstadtu jejich R10 TDI) je fakt, ale ve finále to na věci nic nemění. Stejně bychom mohli odsuzovat zákazníky Koenigsegga, jelikož jejich vozy spalují E85 pro maximální výkon. Trochu chucpe, ne?

MBMB
04. 7. 2020, 01:18 -3

S tím bych nesouhlasil, že Ottův cyklus je obecný výraz pro čtyřtakt. Ottův cyklus je idealizovaný termodynamický cyklus pro čtyřtaktní zážehové motory a Dieselův cyklus pro vznětové motory. Liší se tam průběh tlaku na objemu během zápalu. Z toho máme Ottův a Dieselův motor podle jmen vynálezců, jak se to běžně používá v Německu. V češtině jsou ekvivalentní ty pojmy zážehový a vznětový. V angličtině zas spark ignition a compression ignition.

Alternativně lze ty motory dělit podle tankovaného paliva na benzínový a naftový. A pak existuje ještě taková zkomolená varianta, kdy jsme motorové naftě začali hovorově říkat "diesel" (rod neživotný) a pak v jedné větě mluvíme o benzínovém a dieselovém motoru. Možná to souvisí s tím, že motorová nafta se v angličtině jmenuje jednoduše "diesel fuel".

Označovat motory podle paliva ale má svá úskalí. Například pokud si člověk koupí škodovku na CNG, tak dostane zážehové TSI. A říkat tomu najednou plynový motor de facto jen kvůli jiné nádrži je trochu zvláštní. Do toho tu máme třeba ještě Skyactiv-X, který umí být zážehový i vznětový s jedním palivem. Pokud se bavíme o mainstreamu tak benzínový a zážehový, respektive naftový a vznětový motor jsou v zásadě synonyma, ale je dobré mít na paměti, že to jsou dvě oddělené věci.

Trinom
06. 7. 2020, 11:20 2

Zrovna Sky-X je jednoznačně zážehový motor. Zapalování je za všech okolností řízené zapalovací svíčkou. Ano, průběh hoření je za určitých podmínek obdobný se vznětovým motorem, ale to nic nemění na způsobu zapálení směsi.

MBMB
06. 7. 2020, 13:04 0

Ale o ten průběh hoření právě jde, to je to určující kritérium. To, že to vznícení je řízené svíčkou, je pravda, ale je to vznícení. Což přímo popisuje i ta jejich zkratka SPCCI - spark plug controlled compression ignition. "Compression ignition" je v české terminologii vznícení, jak už jsem popsal výše.

eLzyx
04. 7. 2020, 00:00 2 reagovat

mi je docela jedno, co to auto pohání. Ale co mě štve, tak to, že auta od běžných automobilek jsou přetechnizované krámy, které zastarávají i s tím, jak se mění protokoly externích služeb. V mém autě je televize. Teda byla. Nový tuner od automobilky nedostane. Je tam navigace. Nové mapy již nikdy nevyjdou. DAB tuner taky ne. Ano, auto bez toho funguje, jen vozí hromadu zbytečností. A bude to horší a horší. Dnešní auta budou zastarávat ještě rychleji. Stačí, aby ty všemožné Spotify, youtube atp. změnily protokol. Stačí aby Apple nebo Droid změnily protokol sdílení obrazovky, nebo druh připojení. A nebo aby automobilka přestala dané auto podporovat a odpojila jej od serverů. Děsím se aktuálních snah, kdy chtějí automobilky zavádět předplatné za některé funkce.
Vadí mi i to, že klasické automobilky omezují i individualizaci. Chceš tuhle barvu kastle? Ta jde objednat jen k této výbavě. No dobře. Ale chci k tomu světlý interier. Hm, sorry, nejde.
Vadí mi i neustálý cost-cutting. Horší laky, horší antikorozní úprava, horší podvozky jak z hlediska materiálů, tak konstrukce.
Vadí mi i taková hloupost jako je ta přiblblá "žraločí ploutev" na střechách většiny aut. WTF? To už zapomněli, že antény jdou integrovat do skel, vnějších zrcátek, atp.? Proč to musí kazit design?
Vadí mi ta snaha se zavděčit zejména velkým trhům jako je Čína a podle toho zprzněný design.
Paradoxně se mi čím dál tím víc zamlouvá Tesla. I pro starý káry nabízí upgrady baterií, SW, HW ... pravda, konfigurovatelnost tohoto vozítka je naprosto minimální.

Nezn.uživatel
04. 7. 2020, 00:14 -1

..eLzyx : .. súhlas ????????
S Teslou bohužiaľ nemôžem súhlasiť, žijem v Norway, 75S bola vo firme, okrem iMiev,atď., Tesla mala dosť veľkú kazivosť, vypadne pixelov v brzdovom svetle, zatekanie do interiéru, korózia na el.spojoch, pár zamrznutých štartov-restarov..., Bez emócie - iba vozidlo...

MBMB
04. 7. 2020, 07:47 -1

S tím zastaráváním vlivem externích faktorů je to dobrá poznámka. Typická věc je USB konektor. Člověk si třeba koupí ani ne 15 let starý Mercedes S, nebo klidně i Rolls Royce Phantom za miliony a musí si jít do Alzy koupit blbinu do autozapalovače, aby si vůbec nabil telefon.
Nicméně tím, že by výrobci nedělali "přetechnizované krámy", by se nic nevyřešilo. Sice by to auto v čase o tolik nezestárlo, ale jen díky tomu, že by bylo o to hůře vybavené v době vzniku. Na dnešní použitelnost toho auta to nemá vliv, jen člověka irituje, že v autě vozí něco, co už je k ničemu.

Způsob, jak tomuto jevu částečně čelit, je mít univerzální rozhraní na obrazovce a minimálně softwarové věci řešit přes OTA updaty. Což do mainstreamu přinesla ta zmíněná Tesla. A k tomu přidává i ty HW upgrady. Majitelé starších modelů S a X se zakoupeným FSD dostanou zdarma upgrade toho FSD hardwaru a nově si lze zakoupit i HW upgrade samotného infotainmentu. Tzn. že je rychlejší a s novými funkcemi, které na tom starším nešly pustit. Což je nový fenomén, který značně prodlužuje morální životnost těch aut.

Celé to souvisí s tím, že soukromá auta drtivou většinu času jen někde nevyužitá stojí a stárnou. A trvá až několik desetiletí, než odejdou po mechanické stránce, kdy už je málokdo touží používat pro běžné dojíždění kvůli omezenému komfortu či mnohem horší pasivní a aktivní bezpečnosti ve srovnání s novými auty. Mnohem lepší by z tohoto hlediska bylo mít auta s poloviční životností a poloviční cenou, ale to bohužel není realizovatelné.

Nezn.uživatel
04. 7. 2020, 13:22 1

.. súhlas, ale zamyslime sa. Prečo ako zákazník musím kupovať HW upgrade, keď som si ho už raz kúpil ?!
Automobilka majú povinnost vyrábať nahr.diely , majú povinnosť zaobstarať / možnosť aby vozidlo fungovalo po mechanickej strane, a napĺňalo svoju základňu myšlienku.
Ale čo rôzne obrazovky a nahrané OS a veci súvisiace, myslím pasca na zákazníka, načo to ľuďom je ? Su to vemena čo sa neudržia v j.pruhu ? ..či nevedia si zapamätať cestu z D do CZ/SK , že musí byť v aute navigácia, ktorá musí upgradovať pravidelne ... Asi som sa narodil už dávno, ale to je proste na zamyslenie, ako ľudia dobrovoľne robia zo seba opice ...
Keby som dnes chcel ísť nakonfigurovať nové vozidlo, celkom určite sa mi to nepodarí podľa mojich požiadaviek, a budem nútení "skloniť" hlavu a robiť kompromis a ešte mastne zacvakat od vozidla, cez poisťovňu až po servis, lebo dnešné vozidla nedokážu bez servisu existovať a to ani v záruke... Tak čo s tým ? ... Jazdiť z 15 rocnim benzínom od Lexa či Volva, alebo byť Opicou, čo sa zahrá, že potrebuje pičoviny v interiéry, zaplatí za to, lebo inak to nejde a, a kuvxa, to je svet ... Quo Vadis Automotive ?! ..

MBMB
04. 7. 2020, 15:17 -1

Zákazník si nemusí kupovat HW upgrade. Pouze má tu možnost, pokud vlastní třeba Teslu S z roku 2016 a chtěl by stejné funkce a rychlost systému, jako mají ty nejnovější modely.
Po dálnici člověk samozřejmě z Německa do ČR dojede i bez navigace, horší to je s cílem na nějaké konkrétní adrese ve městě. Zároveň se hodí mít nejrychlejší trasu s ohledem na aktuální dopravní situaci. I pokud jen člověk jede po známé dálnici, tak se hodí, když zbytečně neskončí v hodinové zácpě.
Jinak ano, po silnicích jezdí lidé, kteří z nepozornosti vyjedou z pruhu, nekouknou do zrcátek nebo zezadu nabourají auto, které před nimi náhle zastaví.

krab
04. 7. 2020, 15:28 -3

Toffbilen - samozřejmě máš pravdu, ale každej si na to musí přijít sám. Taky jsem zkusil na rok takřka nové auto a bylo dobré, to nemohu říct... :) Ne, bylo dobrý, spoustu věcí zvládalo výborně, navigace byla šikovná, audio, handsfree atd... jenže jsem stejně nejraději ridil ty starší, která nic z toho nemají, ale cítím se v nich líp, svobodnější, mám je radši. Došlo to až tak daleko, že jsem to zánovní auto prodal a koupil (nutno říci za ještě víc peněz) 53 let starou káru a těším se na každou vyjížďku v ní. V tom logu jak máš "drive tastefully" je totiž mnoho ukryto. Kdo je od dětství blázen do aut tak ví...
-
Komentář upraven 4. 7. 2020, 17:31:42

beastar
04. 7. 2020, 19:20 1

Krab: U tebe je to trochu jinak. Jak sam rad pises ty auto nepotrebujes. Si vlastne takovy cisty fanousek historie. Ti co s tebou uz nejakou tu debatu vedli vi sve. Myslis to dobre z toho autickarskeho pohledu. Kolega vis je trochu vic militantni. A z jeho videnim auto sveta fakt nesouhlasim. Mozna proto ze mam to srovnani. Takze bych bohuzil... automotive je jako Golias... a vy jste jako David, ale ja mam ten prak;) Dovedu pochopit tvuj old Lotus misto fiaty. A taky chapu proc normalni ridic co cestuje chce radeji moderni hatchback s navigaci atd:)) Po pravde obcas vidam takova auta jako Omega atd I na dalnici v D a jinde. Turecko, imigrantske daily. Pokazde ty lidi lituju, ucinnost klimy 0, ve vsem vule, nejaky ty kone se ztratili. Telefon nalepeny na okne a google maps, vysezela sedadla, mekka kastle shnila. Sorrrry nepotrebuju to fakt radeji zanovni ci novou nizsi stredni typu Megane, Civic, okyna, golf... Zase narazime na klasicky hracka vs doprava zadku nekam. Ja si nemuzu dovolit ze se mi supr drive tastefully posere nekde na puli cesty. O tom ze stare rovna se min bezpecne se nema cenu bavit. Proste vse ma sve pro i proti ..

krab
04. 7. 2020, 21:42 -2

Hele, tak nakonec různý věci fungují pro různý lidi. Proto se ani univerzálně nejde shodnout. Každej má rád na autech trošku něco jinýho. Každopádně pro určitou skupinu a není zas až tak malá, fungujou starší auta bez elektroniky těch aktuálních posledních let líp. Musíš ale umět vnímat a ocenit věci, který se dnes u aut naopak upozaďují. Není ani tajemstvím prozradit, že marketingoví experti většiny automobilek už dneska vůbec neřeší nebo dokonce cíleně neodkazují k historii značky a v propagačních materiálech nezmiňují přednosti a charakteristiky jízdních vlastností. Najednou jsou to podružný věci. A prim hraje ta softwarová výbava, jak se kam auto umí připojit, co všechno zvládne samo a tak... A mě tohle nebaví.

Nakonec i na dlouhý trasy a hodně kilometrů můžeš klidně mít dodnes Mercedes S500 W126 z roku 1989. Když budeš chtít zainvestuješ opravdu poctivě do jeho údržby, může být technicky lepší než novej, díly na taková auta jsou, firmy co si do toho zabudují decentním způsobem moderním infotainment taky. A můžeš si to užívat, ty vůně, zvuk motoru, tah a kultivovanost atmo V8 , bude to spolehlivý, budeš s ním moct jet kamkoli, kdykoli. A takový auto udělaný do precizního stavu bude ve výsledku stát kolik ... 30 tisíc euro, možná 40 když to vyloženě přeženu. Jako nějaký full výbava Superb. Každej si může vybrat to svoje...

Spoustu lidí kupuje a používá nová /zánovní auta jen v takovým panickým přesvědčení, že po pěti letech už se to rozsype a je lepší mít zas nový. Tohle by ti asi odpovědělo 80% lidí třeba od nás z práce... Ale jde to jednoznačně i jinak. Ale člověk musí chtít a pochopitelně tomu autu věnovat spoustu času. Souhlasím s tebou, že jakmile se bavíme o "polovraku" kterýmu se tak maximálně vymění olej, ale má jinak všechno už na hraně nebo po smrti, tak je to zážitek o ničem.

Kyjaq
04. 7. 2020, 22:31 12

Jsou lidi co každý ráno vstanou o hodinu dřív, aby mohli nahřát svůj kávovar za 100k, aby si mohli udělat perfektní espresso ze včera upražené kávy z nějaké náhorní planiny v exotické části světa, kterou umleli na mlýnku, kterej taky stál 100k. Funguje to pro ně? Jasně žejo. Ale většina lidi to takhle nedělá. Naopak si dost lidí kupuje domů různý moderní (pěkně drahý a z pohledu nadšence nesmyslný) automaty na kafe od vyhlášených značek. Pro ně to není koníček, je nezajímá, že si mohli jet do Itálie pro vyřazený vybavení z kavárny a mít lepší kafe za míň, oni chtěj ráno zmáčknout čudlík a mít kafe (ideálně mít hezkou krabičku do kuchyně). A pokud těmhle lidem budeš nutit svůj názor nadšence a nedejbože je přesvědčíš, tak nejspíš budou akorát tak nešťastný, protože investují čas a peníze do koníčku, kterej je tvůj a ne jejich.

Honza Hamster Křeček
04. 7. 2020, 22:33 4

Krab: Ano, lze udrzovat stary mercedes v provozuschopnem stavu. A potom to bude provozuschopny stary mercedes. Ne kazdy chce ale jezdit starym mercedesem. Vlastne je jen par nadsencu, co chtej jezdit starym mercedesem, protoze smrdi stare. Jsou to nadsenci jako ty. Normalni uzivatel chce auto, ktery na provoz neni drahy, nevyzaduje skoro zadnou peci, nemusi ho nejak extra umet ridit, auto, kde si pripoji mobil, pusti Spotify a v klidu a bezpeci dojede tam, kam potrebuje. To je totiz smysl auta.
-
Komentář upraven 4. 7. 2020, 22:34:45
-
Komentář upraven 4. 7. 2020, 22:37:38

Nezn.uživatel
04. 7. 2020, 22:34 -3

To Beastar : Promin, ale si uplne mimo. Mne je jedno či máš best top model Audi, alebo Maserati, v tejto diskusii išlo o niečo úplne, som vo veku a skúsenosťami inde, nemám potrebu niečo dokazovať, vyjadril som svoj názor a to je všetko, keď nesuhlasis, ok, žiaden problém, svet je farebný, ale vyjadrenia typu "je militantní" si nechaj pre seba. Dak. za pochopenie :)
To Krab: Ďakujem, napísal si to plnohodnotne, myslím, že máme podobný pohľad na motorizmus.
Nepoznám síce tvoju garáž, moja je v tomto čase zložená z troch vozidiel C70 T5 -MKI, S80(z ambasády Swe) a MB G240D / special norskej armády, už veterán.
Všetky vozidlá majú plnú servisnu históriu s všetko original, s dvoma pravidelne na zrazoch v Nórsku, s C70 aj vo Švédsku... (Pre predstavu)
V Nórsku je veľmi veľa ludi, čo sa venujú starším vozidlám, tu by sa ti páčilo :) ... Have nice day !

krab
04. 7. 2020, 23:20 -2

Toffbilen : fajn káry. Petrolicious pochopitelně moc dobře znám... Rád tuhle stránku čtu a dívám na jejich videa. Dělají to úžasně. Takových webů o autech obecně na světě moc není, je to škoda. Já jsem přesně ten, kdo je v opozici s lidmi co tvrdí to co Hamster. Ale Ok, taky názor, takže respekt. Mě je tak nějak jedno co si myslí většina, nikomu můj přístup nevnucuju, jen ho sdílím. Někomu se líbí, někomu ne.

Mám rád, když najdu člověka, pro kterýho nejsou auta jen spotřební zboží. A tenhle editorial se mi fakt moc nelíbil, protože byl laděnej až do politiky a směrem, kterej mi nevoní. Takže držím palce a zdravím do švédska - užívej si svoje starší káry. Mě zase baví anglický značky - takže Lotusy, MG a Porsche ... A obávám se, že ani to Porsche 911 bych si dnes nekoupil nové, dvacet let staré pro mě funguje perfektně a starám se o něj ať vydrží dalších dvacet... A to s těmi auty i jezdím, dohromady tak 25-30 tisíc km ročně najezdím, akorát se to rozmělní do víc aut.

Nezn.uživatel
04. 7. 2020, 23:48 -2

Vieš, už desať rokov jazdím z Nórska do Bratislavy autom, ani raz som nemal navigáciu, stačí pozrieť body na mape pred prvou cestou a potom rukavice a ideme "love me ride" ..veď cesty sú značné, E6 ..A2 ..kde je problém ?! ...
Myslim, že ti (to Krab) rozumiem, vieš je to taký smutný, príbeh, pohľad keď prídem do našich končín, miest a parkovisk... Ľudia sa neusmievaju, ako keby všetci niekam nutné museli ísť, veľa agresie s neohladuplnosti, neúcty k majetku iných, samé, "ohroziť, obmedziť" ...Je milé, stretnúť človeka i keď iba via tento web, ktorý má podobný pohľad !
Ja som bohužiaľ dostal gény, ktoré my neumožňujú vychutnať MG, alebo Lotus, ..som trochu" hora mäsa", preto veľa športových vozidiel, ktoré sa mi páčia, sú hold tabu, každopádne, palec hore a prajem skvelo padnuté rukavice na volante, krásny asfalt, slnko do chrbta a veľa príjemných ľudí každý deň ... Ha en fin dager :)

beastar
05. 7. 2020, 02:15 -2

Toffbilen: Hale kamaráde na mě vaše nějaký slovenský, my jsme velký sebevědomí šéfové neplatí to za prvé. Za druhé absolutně sem tady v tom vlákně nikomu nepotřeboval dokazovat jak mám dobrý auta. To si zase vedle ty. To že mám radši nový auta tim se tady už 3 roky nijak netajim. A vůbec co je nový a starý auto... Ty měřítka tady nikdo nerozváděl. Krabem jmenovaný mamut z roku 89 je pravděpodobně už starý auto pro většinu lidí obecně. A mimochodem 19 už mi taky dávno bylo tudíž že svět je různorodý a plný různých názorů a lidí vím. Nikoho nenutím aby semnou souhlasil. U Kraba vím jak to má a jeho názor tudíž respektuju i když se nikdy neshodneme. Pro mě je to takový snílek a to sem mu i kdysi napsal. V pohodě jemu to tak vyhovuje. Pro mě by to nebylo. Obecně mám zkušenost, že na nový auta nadávají hlavně lidi, co o nich leda čtou a vídají je na obrázku a na dálnici když jim mizí v dáli. U kraba vím, že se v rámci práce sveze i novějšími auty (i když většinou testuje paštiky) U tebe nevím... neni to tak důležitý.

Krab: Petře ty mě vždycky pobavíš:D Jako jo 89 eSkáda je super auto a dá se udržet v super stavu. Neznám ale nikoho kdo by s tím chtěl jezdit denně natož dálky. Nejen že by to byla škoda, ale prostě je to celý úlet. Musíš vystoupit občas ze sociální bubliny drive tastefully (to teda hlavně na INSTA a na UTUBE) do světa nás normálních ubožáků co tomu nerozumíme a musíme honit ty moderní křápy, co vydrží těch maximálně pět let a pak se to rozsype a musíš si koupit aktualizace HW. Jako vtip dobrý. Kdybych ty starý auta občas neřídil (85>) tak budu asi s váma slepě kývat jakože palec nahoru a super názor.... Jenže občas mám to štěstí, že si to prolezu, projedu a tak dále. A jako takový ty 996 případně jakoby luxusní devadesátkový auta to se ještě dá. Pak dostaneš do ruky starý QP, starou sedmu anebo taky Calibru a hned víš, že pokrok je v pořádku a takový auta fakt patří akorát a hlavně na ty srazy, do sbírek a do garáží takových Krabů a Toffbilenů. Protože pro lidi jako já je Megane RS Trophy, Aventador, AMG-GT63, Type-R, nebo třeba M4C atd atd. To jsou úplně super auta. Nakonec i třeba taková Supra, nebo GT86... proč bych si měl kazit den a bát se že se mi někde rozsype třeba M3 e36? A to ti neberu tvůj názor jenom konstatuju stav věcí. Takže si tady s kolegou "staromilcem" můžete poplácat po ramínku jací jste velcí pašáci, že uděláte svých možná 20 000 ve starém železe a buďmě dobří...

Nezn.uživatel
05. 7. 2020, 09:40 -2

To Beastar: Nie je celkom jasné o čo ti ide, ale mám pocit, že tvoje vyjadrovanie schopnosti nesú znak sociopadizmu, nacionalizmu. O čo to točiš, aký "kamarade", aký "slovenský to a ono" , sa spamätaj !
Tento článok bol o zmenách a postupnom ukončení "diesel" éry, čo je fakt, ktorú začali germani a svojim podvodmi ju ak ukončili, tak ako v histórii už viac krát ..., za ja nemôžem a benzínové hlavy sú proste benzínové, tak to je na celej planéte okrem Európy, kde si german viedol svoj boj z TDI a nútil do to aj iných, práve preto je dnes Automotive v EU tak deformavny... A čo ako, že mám tri staršie vozidlá v garáži, písal som snáď, ze nemám aj moderné, jasne že mám - služobné r.2018 xc40 T5 ..., a pre tvoju predstavu, pracujeme pre Automotive sféru v Nórsku, pre Swe výrobcu ...a čo ti ešte vadí ? ..že mám rád staré autá ? .. že chodím do práce metrom a služobné nechávam často v práci, pretože mám radosť niečo iného...
Tak jebb, na to, jazdí svoje TDI v Audi, Petrohead a vyjadruj sa k tomu, čo sa ťa týka a nie opak , príjemný deň do Prg :)

Cartman
05. 7. 2020, 10:20 -3

To Toffbilen: kasli na to. Pan beastar je nake podnikatel z Praglu, a nema rad nesouhlas. Nekdy si plete diskuse na Autickari s firemni poradou. Lepsi nereagovat usetris si nervy

beastar
05. 7. 2020, 11:57 0

Toffbilen: S osobnimi prosbami typu priste vynechej slovo militantni a tak zacal:) Tak sem pokracoval v tvem pristupu k veci. Tdi fakt nemam. To ti nejak jako cloveku od fochu uniklo, ze Audi se nedela jen v nafte. Uzivam si jizdu v Renaultu kdyz uz sme zacali hazet ty auta. Nevadi mi ze mas rad stara auta a uz vubec ne metro:)) To si vedle ty. Vadi mi tvoje historicky vylevy mimo jine i o vecech ktere jeste nefunguji. A typicke podsouvani nazoru, ze ty si ten pravej petrolhead z obrazku protoze benzina stary rachotiny. Ne neberu to nikomu, ale asi to nikomu nevnucuj. Precti si nazor o kus dole Vavrise a Kyjaqa nahore. A mozna to pochopis. Spis ale ne protoze ty si prece elita a Pan Petrolhead ne.

beastar
05. 7. 2020, 12:03 0

Cartman: To se trochu pletes v usudku mistre. A s Prahou to fakt nesouvisi. Jen nemam rad kdyz si nekdo hraje na velkeho pana petrolheada jen proto, ze prohani nejaky stary pekace. I kdyby to bylo treba Ferrari. Mimochodem kdyz vyjadri nekdo inteligentni a objevny, objektivni nazor nemam problem s nim souhlasit. Coz skoro vsichni krom tebe a nekolika jednotlivcu, co sem chodi mesic, vsichni davno vedi. A poznamky o podnilatelich si nech od cesty... Ja ti taky nerikam zamestnanec se sluzebnim Passatem.

Cartman
05. 7. 2020, 12:13 1

koncim obzalobu :-)

Nezn.uživatel
05. 7. 2020, 12:32 -7

:) ..no ty Vole, aké "ty si začal" , ..aké ja som Petrohead, ty budes fakt trafej picus, čo ma furt niečo k dodaniu !
Ty "inteligent" zakomplexovaný, moja garáž bola diskusia s niekým iným a nie s tebou, fakt pacient ...
Aproppo ak ti to ešte necvaklo, s Teslou a inými elektroautami pracujem denne, tvoje nutkanie reakcie v každej diskusii tohto webu je fakt veľavravné, proste - helt seriøs drittsekk, som mener om seg, at alle er dumm, bare han er best. FF., Rar fyr ! ...

Csaba
05. 7. 2020, 13:54 0

Čeština 10 bodů z 10, slovenština 9, švédština 0. Baví tu někoho muset klikat na ty věty a dávat je do překladače od Googlu?

Nezn.uživatel
05. 7. 2020, 17:30 -1

.. máš recht, akurát tu ti je prekladač na xxx, lebo ide o slang a navyše ide o slang, ale to nevadí, niekedy je to lepšie nevedieť .

Cartman
05. 7. 2020, 17:35 -1

me to prekladac vzal. Akorat sem ho musel nastavit z norstiny do anglictiny :-)

beastar
06. 7. 2020, 15:45 0

Jezis co se mu stalo? Mu do toho vlezla jeste madarstina ne. Moje nutkani se vyjadrovat je asi o 300% niz, nez dva roky zpet. Denne pracovat s Teslami to potom vysvetluje tu nenavist k novym autum. Inteligent nevim jestli sem. CVUT ani zadnou "kvalitni" SR univerzitu nemam... zakomplexovany ... to je jasny protoze si dovolim mit vlastni nazor a hlavu. Boze nedivim se ze si skoncil v Norsku nejvice fasisticka zeme Skandinavie s nazi sklony radeji nebudu kopat do Slovaku jako celku a jejich naturelu. Chodi sem i fajn takze sorry kluci ale nemyslim to obecne. Tohle je ale typicky "vylev" hrdeho Slovaka... co se dostal cumteee az do Norska. Vic k tomu nechci dodavat kdo umi cist udela si nazor sam.

Cartman: Proti tobe vubec nic nemam. A budes se divit dost casto s tebou i souhlasim.

Cartman
06. 7. 2020, 22:16 2

to Beastar: To jsem rad. Uvidis, jednou si spolu koupime ten dvojdomek:-).
Obcas si precti sve komentare s odstupem nekolika dnu nebo tydnu. Obcas jsou Tve reakce az brutalni. Tohle je prece web o autech a vecech s tim spojenych. Nevim jestli je nutne psat o fasistech a naznacovat to cos naznacoval v minulem prispevku. Je jedno kdo zacal. Ja hlasuju za umirnenost, snahu o odbornost, zajimava fakta, insider news pokud mame, postrehy, nazory, vlastni zkusenosti....

Evlo
05. 7. 2020, 00:07 0 reagovat

Me se elektromobily liby, treba takovej e-powa koncept je fakt super

Vavris Vavrisovic
05. 7. 2020, 08:56 2 reagovat

Konečně jsem si našel čas na komentář. Z pohledu obyčejného motoristy se nejspíše děje příjemná změna. Věřím, že hybridizace a elektrifikace bude nakonec většinovým občanem vítaná, protože je uživatelsky velmi příjemná. Nidko nebude brečet po Aurisu 1.6, protože jej nahradil Auris Hybrid.

Velebit současnou dobu z pozice motoristického nadšence však lze jen těžko. Nemůžu chválit dobu, ve které vymírají nejmenší benzínová auta kvůli emisním pokutám. Nemůžu mít radost z toho, že dochází k postupnému zániku všech dostupných sportovních aut klasického střihu. Taky si nemyslím, že by v době motorismu zasíbené automobilky záměrně brzdily prodeje některých modelů, aby si "nekazily průměr". Nebo mě má snad těšit, že auta jsou dražší a méně dostupná? Být nadšený z rušení závodů, protože "na sídlišti je slyšet huk", taky nejde. A těd tady navíc máme ten super rakouský nápad se zákazem jízdy motorek.

Takže nevím, nějak tu radost nevidím...
-
Komentář upraven 5. 7. 2020, 08:59:33

MBMB
05. 7. 2020, 09:43 0

Hovořit o zákazu jízdy motorek může být zavádějící pro někoho, kdo přesně neví, o co jde. Jde o omezení vjezdu motorek na určitých trasách v Tyrolsku, a sice u motorek s hlučností nad 95 dB(A) a v období během léta a začátku podzimu, kdy je pochopitelně ten provoz největší. Většina sériových motorek bez úprav se do tohoto limitu vejde. A pokud se podobné zákazy budou rozšiřovat, jakože to vypadá, že ano, tak to povede akorát k tomu, že výrobci sníží hlučnost svých motorek a zmizí ty extrémně hlasité. Osobně na tom neshledávám nic extra špatného.

Cartman
05. 7. 2020, 10:30 0

To MBMB: moc bych to neobhajoval. tohle vypada na klasickou salamovou metodu. Kdyz se nikdo nevzbouri, pritvrdime. Tenhle zakaz je hrozny. Je zamereny proti extremne male skupine, ktera jezdi pouze v lete, za hezkeho pocasi. Nema to nic spolecneho s ochranou zivotniho prostredi. V podstate zakon proti konicku, zabave....smrdi mi to totalitou.

Vavris Vavrisovic
05. 7. 2020, 11:04 1

Zavádějící... Ono to je stručné celé... Ano V Rakousku se jedná jen o motorky nad 95db, nutno ale dodat, že to mohou být legální, plně homologovane stroje. Návrh v Německu, který snad neprojde, se však týkal plošného zákazu.

MBMB
05. 7. 2020, 11:45 2

Cartman: Na těch trasách, kde ten zákaz platí, žijí lidé, kteří celé léto den co den jen poslouchají projíždějící motorky. Považuji za opodstatněné tam nepustit ty úplně nejhlasitější. Místní, kteří to iniciovali, chápu. To že se podobné zákazy budou rozšiřovat a zpřísňovat, lze očekávat. A holt novější motorky nebudou tolik řvát. Jestli kvůli tomu někoho úplně přestane bavit jezdit na motorce, tak mě to mrzí. Osobně bych ale přivítal úbytek exotů, kteří si ty motorky navíc upravují, jezdí se špunty v uších, protože to sami nevydrží a akorát mají nějaké zvrácené potěšení v tom, že jejich motorka je slyšet na kilometry daleko.

Vavris: V Německu se diskutují dvě různé věci. Jednak úplný zákaz pro spalovací motorky v neděli a během svátků v určitých lokalitách, očekávají se rezidenční oblasti. A dále omezení hlasitosti u nově prodaných motorek na 80 dB(A). Což už by samozřejmě bylo celkově o dost přísnější a minimálně k tomu prvními návrhu bych měl výhrady. Například nechápu, proč by v neděli nemohl někdo v dané oblasti jet tichou spalovací motorkou, když v té samé lokalitě budou moct jezdit auta. A taky celkově proč to cílí jen na motorky. Když už, tak to má platit pro všechny zdroje hluku stejně. Ale uvidíme, co nakonec projde.

Cartman
05. 7. 2020, 12:25 1

Ja rozumim, jak je to mysleno i co tim chteji rict, jenom bych byl opatrny s takovyma zakazama. Myslim, ze existuji palcivejsi problemy, nez hlucne motorky. Tyhle zakazy v zajmu vyssiho dobra (kdyby to melo zachranit i jeden lidsky zivot, atd.) jsou na hovno. Nemuzem hazet motorkare do jednoho pytle. A kvuli par blbcum zakazat super zabavu. To se vzdycky zvrhne, tyhle tendence vsechno regulovat. Pak se stane , ze nake poslanec bude mit blbce sousedy, co budou delat bordel pri grilovacce na zahrade a navrhne zakaz grilovani. Radsi bych apeloval na motorkare pokud jedou kolem obydli ubrat plyn. Vetsina to tak uz dela.

MBMB
05. 7. 2020, 14:34 0

Ten rozšířený jev, že si motorkáři montují aftermarketové hlasitější výfuky, samozřejmě přispěl k tomu, že to části veřejnosti začlo vadit do té míry, že proti tomu začali aktivně brojit. Nicméně i mnohé sériové motorky jsou dost hlasité. Pokud pro někoho ta zábava spočívá v tom hluku, tak mě to mrzí, ale je jasné, že to není udržitelné. Zábavu jízdy na motorce jako takovou nikdo nikomu brát nebude, akorát se zřejmě omezí ten jeden výrazný negativní dopad na okolí tím, že nové motorky budou do budoucna výrazně tišší.
Jinak hlučnost motorek už dávno omezuje emisní norma EURO, nyní na 78 dB(A), která se ale hodnotí jen v určitých podmínkách. Maximální možná hlasitost bývá výrazně vyšší (obzvlášť pokud výrobce dá do výfuku klapku, která se otevře mimo to testovací pásmo) a tu by Němci podle všeho chtěli zastropovat na těch 80 dB(A).

Cartman
05. 7. 2020, 15:29 0

Nemuzu s Vasi argumentaci souhlasit. Rozsireny jev? Existuje nejaka statistika? Ja si ze svych toulek po vlasti nevsiml. Motorkare potkavam a jednou za cas nejakemu motorka rve, ale ze by to bych schopen vycislit (1 z 20, 1 z 50....). To nemohu, neni to tak casto abych si toho zacal vsimat. Verejnost proti tomu broji? Jako, ze by Milion chvilek poradal demonstrace proti hlucnosti motorek? Byl sem parkrat v Brne na Moto GP a nevsiml sem si zadnych demonstraci. Ani gugl mi nechce nic dohledat, ani z AT ani z DE. Zvuk motorky je soucasti toho kouzla, taky prece chcete aby Vase Ferrari znelo italsky osmivalcove. Vetu: "Zábavu jízdy na motorce jako takovou nikdo nikomu brát nebude" povazuji za argumentacni faul jako prase. Takhle se vrchnost vzdy vyjadruje, kdyz chce neco zakazat zcela viz. protizbranove zakony evropske komise: "nikdo vam zbrane nebere akorat zmenime skupiny, zakazeme zasobniky a olovo v nabojich", cili zbrane vam zustanou akorat z nich nepujde strilet. Tenhle zakaz je nebezpecny v tom, ze muze jit pouze o zacatek. Za chvili si nekdo vsimne, ze motorky jsou rychle, nebezpecne, zbytecne.....a zakazou je uplne. A to by byla skoda. Nezapomente, ze existuji i rychla, zbytecna hlucna auta, o ktera taky nechceme prijit. Navic se opravdu jedna o marginalni problem pri poctu hlucnych motorkaru vs treba hlucne kamiony.

MBMB
05. 7. 2020, 16:50 1

Dobrá poznámka. Statistiku bohužel nemám a ani jsem žádnou nenašel. Jde pouze o osobní dojem založený na tom, co člověk slyší v provozu a na jisté představě o tom, jak živé téma je to v motorkářské komunitě, alespoň tedy v některých kruzích. Našel jsem pouze zmínku, že v USA se odhaduje, že třetina motorek má modifikovaný výfuk. Přičemž například Kalifornie už kvůli tomu má novou přísnější legislativu a zaměřovat se na to chtějí i Němci, čili to asi nebude zanedbatelné téma. Třeba z toho časem vznikne právě nějaká věrohodná statistika. Jinak ono i jen pár procent extrémně hlasitých motorek na trase, kde projedou stovky až tisíce motorek denně, už dokáže otrávit den.
U nás jsem nic takového ve větší míře nezaznamenal, ale v tom Německu a Rakousku se to primárně v těch nejvíce zasažených lokalitách řeší už roky. V němčině k tomu lze dohledat spoustu článků.
Docela by mě zajímalo, o jaký argumentační faul se v mém případě má jednat. Mně spíš tohle přijde jako argument šikmé plochy, když se proti omezování hlučnosti motorek argumentuje tím, že to povede k úplnému zákazu motorek. Nikdo žádný takový záměr ani náznakem nevyřknul ani nevím, proč by to někdo měl chtít. Lidem vadí pouze a jen ten nadměrný hluk, ne že někdo jezdí na něčem, co má dvě kola.

Cartman
05. 7. 2020, 17:30 1

"Lidem vadí pouze a jen ten nadměrný hluk, ne že někdo jezdí na něčem, co má dvě kola." Myslim, ze v tom se pletete. Jizda na motorce, v kabrioletu, ve Ferrari, .... je z meho pohledu jistym vyjadrenim svobody. V podstate neco co neni potreba k chodu sveta, ale muzeme to delat pro sve poteseni. Myslim si, ze tohle je to co vadi spouste lidem a vrchnosti a v posledni dobe vidim tendence takove kratochvile zarazit. Nerad bych zabredaval do konspiracnich teorii, ale prijde mi, ze idealem je zamestnanec chodici do prace, platici dane, ktery odpoledne sedne na gauc vylemta 4 piva, zanadava si u zprav a jde spat. Zadne mysleni, nedej boze vlastni nazor.

Argumentacni faul vidim v tom co jsem napsal pred tim na tom nic nemenim. Jeste pridam jeden argument proc povazuji tento zakaz za problematicky. Jak pisete problem hlucnosti uz resi norma EURO. Jak je tedy mozne, ze jsou nektere motorky hlucne? Nebude spis problem STK, ktera se da uplatit, nebo vyrobce, ktery kasle na normy? Nebo policie, ktera neni schopna nebo ochotna toto kontrolovat, pac je jednodussi denni povinnou porci pokut nastradat jinak?
Co se stane, kdyz opravdu zakazou vjezd do nekterych lokatit? Motorkari pojedou jinam a zacnou vadit jinde. Tak je zakazeme i tam. Zas pojedou jinde. Vznikne retezova reakce. A nakonec nebudou moci nikam. Motorka se postavi v obyvaku ke krbu a nazdar. Zakazana nebude to ne, ale nikam se s ni nesmi jezdit.
Z meho pohledu je reseni teto situace zlepsit kontrolu na STK a u vyrobcu, a policie ma kontrolovat a sankcionovat tech par blbcu, kteri vrhaji spatne svetlo na celou skupinu.

MBMB
06. 7. 2020, 01:51 0

Já právě nepozoruji snahy, že by se někdo něco zakazoval jen proto, aby někomu zatrhnul zábavu. Nevím, čemu by to mělo prospět. Co vidím, je snaha u aktivit, které mají nějaký negativní dopad na okolí, omezit pokud možno jen ty negativní dopady. Zde je to extrémně jednoduché, stačí dělat motorky, které nebudou řádově hlučnější než auta a každý si bude moct jezdit zcela podle libosti.

Mám za to, že už jsem vysvětlil, proč je to možné. Dle EURO normy se hlasitost kontroluje, zjednodušeně řečeno, jen ve středních otáčkách. Spousta moderních motorek má navíc elektronické klapky, jaké známé i z aut, které omezují hlasitost v podmínkách toho testu, ale mimo ně se otevřou. Některé motorky pak mohou mít i v sérii přes 100 dB. Není to jen o těch s modifikovanými výfuky. Evidentně je po tom řevu mezi motorkáři velká poptávka, ale je jasné, že pak už to společnosti začne vadit. Věřím, že nikde se nebudou zakazovat motorkáři, ale pouze příliš hlučné motorky. Ale evidentně v tom oba vidíme něco jiného a ukáže až čas, kdo měl nerealistické představy.

Cartman
06. 7. 2020, 08:18 -1

Mate pravdu. Doufam, ze to nedopadne jak to vidim ja. Cas nas rozsoudi. Preji Vam hezky novy tyden :-)

Trinom
06. 7. 2020, 13:03 1

Pokud ten zákaz má mít nějakou hlavu a patu, tak by neměl fungovat retrospektivně, ale jen na nově vyrobené kusy. Problém samozřejmě nastává u úprav.
A co si budem povídat, úplně tichá motorka taky není to nejlepší, protože je reálné riziko, že přibude srážek s nepozornými chodci a řidiči, kteří je budou mít problém včas zaznamenat. Tím nechci nijak apelovat za uřvané motorky, ale jen poznamenat fakt, že by bylo dobré najít nějaký rozumný kompromis, aby se vlk nažral a koza zůstala celá.

martin_100
07. 7. 2020, 10:01 1

Tak hlavní problém vidim úplně jinde. Dneska je móda koupit nebo postavit si dům u frekventovaný silnice a pak kvičet jak podsvinče že je tam provoz a hluk.

Trinom
08. 7. 2020, 20:27 1

Nebo u okruhu, že?

Lukáš Naske
15. 7. 2020, 07:54 1

TLESKÁM uživatelům MBMB a Cartman.
Tak si představuju diskusi – i když je vidět, že mají na danou problematiku rozdílné názory, dokáží o tom věcně a hlavně slušně diskutovat, reagovat na argumenty a neurážet druhého za jiný názor. Je jedno na které straně stojím já. Díky kluci, přesně takové diskuse autíčkáře posouvají na úroveň, která na jiných autowebech není.

Woyta
07. 7. 2020, 03:42 0 reagovat

No toho místa v motoráku se moc neušetří. Jen místo motoru tam je pidi motor a hromada příslušenství pro navýšení výkonu. S tím roste složitost. Se složitostí roste poruchovitost a obvykle to znamená horší ovladatelnost. Je to hromada věcí co se musí nějak nastavit aby motor šel do otáček. A ve výsledku to spotřebu a emise plní jen v normovaných testech. Sranda je, že původně za ty normy lobovali evropší výrobci aby zastavili asijskou konkurenci. Nyní jsou v haji a asiati plní. Chtělo by to konečně ty motory na velmi chudou směs.

martin_100
07. 7. 2020, 09:24 0 reagovat

Lehkej motor v předokolce je zlo. Co je platný že má krouťák a výkon když neposkytuje potřebý zatížení kol. Pak připojíš vlek a nerozjedeš se do kopce.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte