načítám data...

Proč je auto spotřebič a proč to není špatně

Taky si myslíte, že z trhu mizí zajímavá auta? A jak by se vám líbilo, kdyby zmizela ta obyčejná?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Každou chvíli někde slyším hudrování, že se z nabídky ztrácejí osobité automobily a nahrazují je uniformní, nudné škatule sloužící jen jako pojízdné nabíječky mobilního telefonu. Hejt se dále přenáší na lidi, kteří nemají vlastní názor a ty bezpohlavní krámy kupují. Vytočit se tím už nenechám, vždycky ale v duchu obracím oči v sloup. Kromě toho, že poměr zajímavých a nudných aut na trhu je konstantní už aspoň třicet let, mě dráždí i povýšenectví a pohrdání ‚průměrem‘. 

Nebudeme chodit kolem horké kaše. Auto je spotřebič. Platnost téhle pravdy nijak nezmenšuje ani fakt, že se jí velká část automobilových fandů odmítá podívat zpříma do očí. Jen to zkuste špitnout někde na srazu či v restauračním zařízení. Všichni se hned začnou nafukovat a snášet argumenty označující za hlavního viníka úpadku dnešní prohnilou dobu patřící esúvéčkům a elektřině. Naprosto chápu, když někdo řekne: „já chci mít zajímavé auto, protože řízení je pro mě víc než cesta z A do B”, příliš ale nepobírám obecné hejty na automobilky, co že si to dovolují prostému lidu servírovat za generické mikrovlnky bez duše. Lidi by si přece rádi kupovali sedany a víceválcové atmosféry, jen kdyby jim to výrobci, euroúředníci a další škodná umožnili. Akorát že vůbec. 

Pro většinu uživatelů je auto zkrátka prostředkem dopravy z místa na místo, jednoduše – spotřebičem. A není na tom nic špatného. Přestože slovo spotřebič dneska znamená v jistých kruzích těžkou urážku starostenské nohy, nebylo tomu tak vždy. Ve dvacátých letech měl pojem spotřebič punc novátorství a pokrokovosti. Schválně se zeptejte své prababičky, jakou měla radost, když si domů pořídila první ledničku nebo vysavač. A jestli se popuzeně dovolávala starých dobrých časů, když jí děda vyměnil valchu za pračku. 

Hlavním úkolem spotřebiče je usnadňovat život. Dělá to váš služební Hyundai i30? Ovšemže ano. Díky němu nemusíte své povinnosti objíždět vlakem nebo na kole. Neprší na vás, když jedete do práce, můžete poslouchat radio a ne funění okolních cestujících, dáte si kafe a zatopíte si. Auto jede docela rychle, docela pohodlně, uvnitř je docela dobře vymyšlené, aby se do něj poskládal člověk jakéhokoli somatotypu i s hromádkou majetku. Občas dolijete trochu nafty a je to. Spotřebič ve vás nevzbuzuje žádné emoce, což má nejmíň jednu výhodu – můžete se během cesty poklidně věnovat emocím vlastním. Řízení si neužíváte, ale to je vám fuk, protože vy si nechcete užívat. Chcete v bezpečí dojet do kanceláře, obchodu nebo dílny. Řešíte snad hloubku prožitku, když si v mixéru připravujete ranní smoothie? Nasloucháte otáčkám motoru? Hodnotíte plynulý nástup výkonu a ryzí charakter? Asi ne, co? Spíš chcete mít co nejrychleji hotovo, moc si nezadělat kuchyň, strčit tu věc do myčky a nacpat si břicho. 

Usnadňování života pak pokračuje v podobě různorodých asistentů. Máme tu asistent rozjezdu, asistent jízdy v pruzích, hloupý i chytrý tempomat, parkovací senzory, 360° kamery a tak dále. Pro někoho kravinky pro slečinky, pro jiného jen další krok k pohodlí – a pohodlí má velkou cenu. Víte, kolik lidí kupuje (skutečně konzumuje) instantní kafe? Napoví vám prostor, který je mu v regálech supermarketů věnován. Je to OPRAVDU HODNĚ lidí. Je to rychlejší a pohodlnější, nikomu to neubližuje, tak proč se rozčilovat?

Můžete teď samozřejmě namítnout, že i spotřebič lze udělat hezký, charismatický, zajímavý… Ve skutečnosti je to ale problém. Veličiny typu krása, charakter, poutavost nás zavádějí do sfér, které jsou mimořádně subjektivní. Co je pro jednoho krása, bude pro druhého hnus. Co je pro jednoho zajímavé, je pro druhého trapné. Eleganci lze snadno zaměnit se zaprděností a originalitu s úchylností. A to by nešlo. Spotřebič musí vyhovovat každému alespoň do té míry, že ho nebude štvát. Nemá ambice konkurovat výjimečností, nýbrž funkčností a cenou. Jistě, neměl by být vysloveně šeredný, ale trochu nudy a stádnosti není nikdy na škodu. 

Spotřebič samozřejmě může být dobrý nebo špatný. Může to být kvalitní výrobek, nebo odfláknutý šunt. Může být postavený promyšleně, nebo idiotsky. Může být rozumně naceněný, nebo totálně předražený. A svou funkci může plnit skvěle, nebo s odřenýma ušima. Netvrdím, že spotřebič nemůže být krám. Tvrdím jen, že může být super.  

foto: Jan Machač, autickar.cz

A je tu ještě jeden důvod, proč mi plivání na průměr vadí. Právě průměr s sebou přináší šanci něčím zaujmout, vzbudit radost, potěšit smysly. Průměr prošlapává cestu zajímavostem a extravagancím, pomáhá je budovat a zejména financovat. Za Supru můžete poděkovat tisícům Yarisů a za M4 ošklivkám s X ve jméně.

Máte doma spotřebič? Gratuluju! Obdiv nepatří jen lidem, kteří mají odvahu pořídit sobě automobil výstřední a exotický. Skoro bych řekla, že v naší komunitě si více obdivu zaslouží ti, kteří mají odvahu si koupit spotřebič. Nestyďte se za něj, není důvod. Bežte mu poděkovat, že existuje. Protože jenom díky němu existuje všechno to, co nás na autech tak baví. 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Avex
20. října 2021, 16:00
2

A přesně pro lidi, který berou auto jako spotřebič, jsou dělaný elektroauta. Nedělá to hluk, nabíjí se to přes noc samo, nic moc se v tom nemůže rozbít. Ideální. Někdo se rád rejpe v počítači, někdo si zase rád opraví pračku. Absolutně chápu lidi, pro který je auto akorát spotřebič a nechtěj s tim nic řešit, ať už kvůli tomu že je to nezajímá, nebo že za to nechtěj platit. I já mám rád auta na víkend, ale u daily ocenim nejvíc když funguje jak má a nemusí se s ním nic dělat.

reagovat
eLzyx
20. října 2021, 23:00
4

hele, já mám rád auta, mám rád stará auta, ale u auta na denní ježdění mne ta údržba prostě nebaví. Ať ji dělám sám, nebo ji někomu svěřuji a pak se s ním dohaduji, že to udělal blbě.
Auta tedy rozhodně neberu jako spotřebič, přesto jsem si koupil Teslu. Protože nechci nic řešit. A budu ji mít tak dlouho, dokud to půjde, tedy klidně 10-15 let.

PachezZ
21. října 2021, 02:59
3

vždycky když tohle někde řeknu, že na daily popřípadě slušebák chci prostě auto co ideálně dělá spoustu věcí samo a vlastně ani moc nevim že někam jedu, vyrojí se někdo s argumentem že do kauflandu pro rohlíky jezdí klidně v závoďáku... jo já taky jezdim kostitřasem klidně do práce... ty 3km... ale taky sem zažil služebky kdy sem jel 800km tam, nocleh, porada, 800km zpět... a taky znám lidi co denně točej třeba 200km... a tam už prostě chceš jezdit spotřebičem...

krab
20. října 2021, 16:08
6

No, kdybych reagoval na závěrečnou řečnickou otázku, tak fakt ne, nemám doma spotřebič, mám auto! Ne, fakt, auto má duši to není jako lednička... I když ehm, u toho hyundaie a škodovek se tomu přeci jen blíží:)

reagovat
je
jerry
21. října 2021, 20:52
0

V minulosti měla auta duši, kterou jim vetknul designér a motorář, a lidé si jich vážili. Některé byly tak krásné, že jsou ikonami i v dnešní době. Tak jako jiná umělecká díla. Dnes pozorujeme úbytek kvality a elegance na úkor rychlé spotřeby. To, že nahlížíme na auto jako na spotřebič, který už při koupi zavání nekvalitou a je třeba ho co nejdříve vyměnit za další, je právě ta cesta do pekel. Nezachrání nás žádný green deal.

krab
22. října 2021, 07:51
0

Jo Jerry, vidím to taky tak. Ale k tomu tématu, když to tu procházím ty odpovědi, tak se mi líbí ten pohled Slowera - že je skvělý, když se dokážeš pro něco nadchnout a může to bejt i objektivně vzato nudná věc. A že nejhorší je ten, co si věci kupuje je s kalkukačkou v hlavě a jde na to fakt čistě jen racionální úvahou, že je to takový po lidský stránce smutný.

Já si myslím, že dneska se pořád staví auta, nejen nudný spotřebiče. A je s podivem jak se mění jejich charakter podle toho jak je konstruktér, motorář, designer postaví. Třeba exemplární příklad Hyundai i30 a i30N. To jsou auta jako noc a den... Jedno nedokáže udělat sebemenší radost, druhé je vážně radost. A přitom obě vypadají docela zdánlivě stejně.

Každopádně úbytek kvality - respektive úbytek kvality na úkor rozsahu výbavy jakou auto dneska má, ten je vidět. A bohužel se promítá v tom, že po kratší době než tomu bývávalo je auto v podstatě zralý na vyhození, protože oprava není už řešitelná za únosné peníze. A to je velkej problém. To je třeba i důvod proč se osobně nehrnu do provozování novějšího ojetýho auta, ale používám momentálně auta starší 15 let, protože vím, že poruchu odstraním snáz a levnějš než u novějšího. A ne, s Dacií fakt jezdit nechci... ani Rapidem, Hyundaiem, Renultem atd.. něčím takovým fakt ne... Tady fakt ten příměr o spotřebičích asi vážně platí

beastar
22. října 2021, 09:06
1

Opatrně jo. S tím Renaultem. Jasně některá jejich auta jsou fakt dost spotřebiče doslova. Zas si ale furt drží pár verzí, kde to je speciální. Dělají Alpine atd. Samozřejmě nějaká Arkana a tak je na úrovni i30. To je vyloženě na pět let s tím počítat a potom to někam vyhodit.

Obecně si ale nemyslím že je to tak jednoduché. I dnes jsou stále auta, co mají svoje. Těžko to pojmenovat. Prostě když sedneš třeba do něčeho od AMG. Ty materiály, síla, luxus, to s jakou samozřejmostí to jede. To ohromí. Okamžitě víš, že to není lednička ani gril. Rs6, m3 a tak dále. Spousta aut, co lidi dnes adorují nebyli úplný top před těmi lety. Ono po pravdě taková 996 Carrera sice nebyla nikdy spotřebič. Že by ale v době vzniku z toho lidi umírali nadšením. To ne. Takže je třeba brát v potaz všechny proměnné. Osobně si myslím že auto a tu jeho sílu jak působí dělá často majitel. Jak to bere. Čili jak píšu dole nakonec i to moderní obyčejný auto může být vlastně něco víc.

krab
22. října 2021, 10:28
0

A tak to víš, že to tak je ... Já mám v paměti takhle pár aut, co jsou skutečně podle toho jak fungujou hrozný spotřebiče bez špetky duše (pro mě) Ono je fakt, že zas nějakej člověk co si jde dneska koupit nový Sandero , litr, turbo a míval předtím Logana první generace a na to Sandero 5 let šetřil a teď si to jako šel koupit, tak to bude opečovávat s láskou a nebude to pro něj spotřebič ani náhodou.

My jsme tu někteří rozmazlený totiž dost ...

A já mám takový nějaký preference značek, ve kterých s radostí jezdím a v jiných ne, ale přesně jak říkáš, zmíním třeba Renault, ale pak si sednu a svezu v Mégane Trophy a je to úplně zase někde jinde, stejnej případ jako s ostrými hatchi od "H" To jsou auta, který tu radost rozdávají. Alpine je úplně top pro mě, škoda, že je tak drahá (anebo já tak chudý) jinak už bych jí měl. Zrovna tak jsou třeba Toyoty nic moc, ale pak sednu do GR Yarisu anebo teď fakt netrpělivě očekávám novou GR86 a to je třeba auto, který dost možná nakonec půjdu a koupím od novoty. Už se na to i těším - ale počítám že v současný situaci na poli automotive bude doručení dost možná v roce 2023 ne dřív :(

A AMG to je jasný, to má svoje kouzlo pořád, můžem si tu zanadávat, že "63" už neznamená ručně skládanej osmiválec 6,2 litru, ale tak jako doba se mění, ve skutečnosti ty výkony jdou pořád nahoru, snad až moc si někdy říkám...

beastar
22. října 2021, 12:28
1

Hlavně mi přijde že hodně lidí tady fasuje. A pak si neuvědomí že tu oktavii taky musíš za 999k koupit. A pak už to pro tebe fakt není jen tak nějaký nákup. Mobil koupíš od dvojky a jakž takž funguje když se za rok vysere jde do popelnice. Uděláš tohle s autem? Dost těžko. I když já ty přirovnání nemám rád. Auto je specifický zboží. Jsou místa světa kde je to pořád velký luxus. I když je to něco vážně starého. Třeba v Africe, místy. Tam je furt Vokoun od MB luxusní limuzína tady vrak za pár kaček. Místo, čas, peníze, prestiž, značka, přístup to vše je ve hře. A skoro každý výrobce má své zajímavé auto až na výjimky. Zas Dacie sází na jinou kartu to je jak píšeš ty. Ani to nebude nové vs staré. Někdo je rád že si koupí třeba i i30 z bazaru v základu a raduje se. Jak píšeš i ta zkušenost a možnosti hrají roli. I když hojně rozšířený mýtus že bohatý lidi mají auta na párku je taky z 90% fakt mýtus. Když za to dáš 3 míče fakt ti to není jedno. Možná to tvrdíš buď že si guma, nebo z hecu. Praxe hovoří naopak. Kolik naděláš na takový auta folii a ochranných list atd atd... Není to jednoduchý lidi jsou pořád lidi.

je
jerry
22. října 2021, 14:32
0

krab: Ta rozmazlenost je pravda. Protože pro polovinu národa je i to nový Sandero nedostupný. Když poplatí bydlení, jídlo, šaty a další potřeby pro čtyřčlennou rodinu, tak jim zbude tak akorát na špatně opravenou plečku od bazáristy. A ne jako my to kecat, zda tři auta stačí nebo koupíme další. Važme si toho.

beastar
20. října 2021, 16:36
10

První chyba přirovnávat věci jako auta k valchám a pračkám. Auto teoreticky nahradilo koně, potažmo kočár. To znamená symbol který nebyl pro každého. Býval to odznak jinakosti a jakési společenské nadřazenosti. Jasně vývoj jde dál a dnešní doba je tak daleko, že auto máme v podstatě všichni. Nemá ho jen ten, kdo ho vážně nechce.

Urážet se nemíním. Jen se obávám že ani jedna rovina není správná. To že převahu na trhu měla vždy nudná, všední auto. To je samozřejmě pravda. Není to ale černobílé s to nezabíhám do detailu dnešní eurodoby. A ano paradox je i to, že dříve byla opravdu zvláštní auta dražší jak dnes. Říci třeba o všech současných autech že jsou to spotřebiče nemůžu. Nicméně ano čtvrtý Ford Ranger je ryzí spotřebič. Pracovní auto. Ono totiž i ta rychlovarná konvice může být umění a kus designu nebo Daewoo za 300z Tesca.

Takže o čem se tady vlastně chceme bavit Violo? O tvém osobním pohledu na věc? Ok you right. Protože z části to tak je. Ovšem je na každém jak to vnímá a kam až sahá jeho odvaha, tužby a vize. Auto stále dokáže dokreslit vaší osobnost i zdůraznit společenský status. Případně se stát hračkou, učitelem, kámošem... A tak to má být. Otázka je jestli to dovolíte a chcete. A mimochodem dokáže to i obyčejné auto jako třeba oktávka. Každé zboží má svého kupce.

reagovat
beastar
20. října 2021, 16:41
0

Má tam být o všech svých autech. Tak to dopadne když píšeš na červený :))

liška
20. října 2021, 17:19
5

Hele, já myslím, že má ta holka pravdu, ale žádná nová myšlenka to není. Prostě paretovo pravidlo 80/20 platí asi v každým "oboru". Tady je 20% nás těch divnejch co chcou nějakou duši u auta a zbytek jsou ti se spotřebičem, hlavně aby je vozil z A do B. A podobně jak moje horský kolo je obyčejnej superior, tak ostatní kámoši s kombíkovejma ovečkama mají ty svoje na míru ušitý kanondejly a nechápou, proč já mám konfekci či pro někoho i diskont.

Viola Procházková
21. října 2021, 07:57
1

Beastar: Máš pravdu, že kdysi bylo statusový symbol jakékoliv auto, dneska už je to spíš ta pračka (status se posunul k otázce "jaké auto").
Na otázku, o čem se chci bavit, asi neumím přesně odpovědět. Vždycky mě totiž nejvíc zajímá, co vypadne z lidí tady :). Já pouze nahazuju názor, že titulovat auto spotřebičem není apriori špatně, jak se v některých kruzích nosí. Je to jen další z mých pamfletů na obhajobu diverzity (tentokrát trochu naruby) – že si někdo může pochvalovat svoji oktávii a není kvůli tomu blb. Příště to poženu ještě dál a napíšu (jak říká o kus výš Krab), že auta mají duši, a týká se to i spotřebičů. :)

Zatím jsem velmi spokojena, že se tu schází povětšinou lidé, co už mají petrolheadskou rebélii (kdo nejezdí pro rohlíky Mazdou RX7, je páprda!) za sebou.


Ronoath
21. října 2021, 15:15
0

Jo, to je docela evidentní, jak stárne autíčkář, stárne i čtenářstvo. A musím dodat, že se mi to docela líbí a furt tu chodím.

beastar
21. října 2021, 16:05
2

Viola: Já sem napsal jen co si myslím. Stejně jako ty. Já si to myslím od začátku, co tu cokoliv píšu. Zrovna u mě se ví že názor typu ježdění pro rohlíky Viperem je super sem tu vždycky torpédoval. Protože to je blbost. Takový to nejsi pitralonhead jak nemáš v8 na daily a musíš mít jen auto, co se furt sype protože tj cool. To já neberu. Auto mám k práci mimo jiné. A měl jsem jak víc common modely, tak hodně speciální věci. Zkouším doteď co jde mít. Myslím si ale že auto je pořád událost. Výjimečný člen rodiny. I když je to třeba jen omlacena Fabia. Určitě se těší větší péči a vážnosti než nová sušička. Jo a mám designovou konvici, pračku Bosch, takový ty superkretensky smart TV... Stejně výš stavím i toho Renaulta R.S. Je to pěkný kus techniky a někdo si dal práci s tím vymyslet i detaily. To třeba u dost spotřebičů není. Jinak je to o přístupu ke slovu spotřebič a vůbec věcem v životě obecně. Třeba moje Quattroporte je defakto starý auto. Je všechno, ale potom co s tím jezdím denně, dali jsme s tím super eurotrip. Tak to auto je pro mě úplně jinde. Je to furt stroj ale mám k němu vztah. To ke svoji super smart TV nikdy mít nebudu. A chci vidět toho idiota, co mi řekne že je to jak pračka. Spotřebič na pět let.

Viola Procházková
22. října 2021, 12:20
1

Já myslím, že nejsme ve při. Já svoje auto taky jako spotřebič neberu. Jen prostě akceptuju fakt, že nová auta vznikají jako věc, co má plnit svou funkci, a pokud ji plní dobře, netřeba tak vždycky hledat duši, charakter a kdesi cosi.
Srovnání s ostatními domácími spotřebiči samozřejmě hapruje v tom, že žádný není tak nákladný a žádný (asi) není vidět na veřejnosti. Princip mi ale sedí – ta věc primárně vzniká, aby sloužila, ne aby se z ní dělalo náboženství.

je
jerry
22. října 2021, 14:33
0

No jo, ale i v proti nám bohaté Germánii ti řeknou, že auto je další člen rodiny:-)))

mariov8
25. října 2021, 09:19
1

Auto v podstatě fasuji, ale i tak ho poctivě zajíždím, asi jsem divný. Je to pro mne jak spotřebič, tak i něco víc. Možná tady funguje i to, že jsem si mohl svůj služebák nakonfigurovat sám a tak se v něm trochu vidím. Za svoje bych si současné služební auto mohl dovolit tak za 10 let. Za první dva týdny najeto 3300km, O.K., je v tom jedna služebka do Německa, takže musí fungovat... příjemně. Mimochodem 1500km za 2 dny, z toho 24h na akci, který elektromobil to dá... Pokud chci do práce nějak stylově, je v garáži roztomilá malá Guzzi, také jsem si mohl koupit nějaký větší skůtr, ale tady šla racionalita docela stranou. Také ještě pamatuji ty doby, kdy se v neděli vytlačila Š 120 L z garáže. Ano, vytlačila, který hulvát by ji na tu minutu startoval?! A ručně se houbičkou s několika kbelíky vody umyla, jako mimino. Byla to tehdy (a tady) jiná hodnota... Beru automobil jako nejsofistikovanější spotřebič, který si běžný člověk ještě může dovolit.

BigBen
20. října 2021, 16:42
2

Zajímavý pohled na věc. Je pravda, že kdyby MINI jezdilo tolik co škodovek, tak bych si ho nekoupil :-)

reagovat
Kuře
20. října 2021, 23:49
1

No mám z tebe pocit, že koupil...;P

HeavySmoker
20. října 2021, 16:53
1

Autá ako hobby a rybybárstvo sa líšia v tom že na ryby nechodí ten koho to nebaví. U áut to neplatí a je logické že väčšina kupujúcich chce niečo čo ich dostane z bodu A do bodu B. Mám doma viac áut, ale keď mám ísť 10 hodín niekam do hája, starý roadster zostane pod plachtou. Taktiež, ak by boli všetky autá zaujímavé, žiadne auto nebude zaujímavé a mali by sme problém na parkovisku nájsť to naše Porsche v záplave tých 911tiek. Následne by sme obdivovali niečo iné čo by bolo na vrchole a písali články o nudných kupátkach lemujúcich ulice.

Ale jedna vec mi v článku chýba, aj ľudia ktorých autá nezaujímajú ho používajú ako odznak sociálneho statusu. Keď vidím nové žlté Lambo, nesedí v ňom čitateľ autíčkára alebo fanúšik techniky, sedí v ňom gentleman kto chce ukázať že je niekto. Mikrovlnka to nedokáže a preto si nemyslím že auto časom zapadne medzi bielu techniku. Aj nový Focus ukáže susedovi že sa máte dobre, a aj na ten si človek kúpi lepšie kolesá alebo pekný lak. Kupuje si niekto mixér v azúrovej modrej?

reagovat
beastar
20. října 2021, 17:13
1

Souhlas. Téměř shodný názor s tím mým příspěvkem nahoře. A ano i některá jiná technika dokáže reprezentovat svého majitele. Jen není tak vidět jako auto. A

je
jerry
22. října 2021, 09:14
0

Třeba švýcarské hodinky:-)

Michal88
20. října 2021, 17:33
5

Úplně nevidím problém v tom, brát auto jako spotřebič, co je ale průser, že se z toho stává spotřebák. Aby první majitel odjezdil svých 6 let a 150t km a pak ho zahodil a nový majitel jen cáloval a cáloval předražený díly a kurvítka, ideálně, aby se podělalo něco, co bude stát jako zbytková hodnota auta a to auto zahodil a šel si ideálně koupit nový... Vzhledem k tomu, jak jsou dneska na tom s kvalitou i "lepší" druhovýroby za pálku (v lepší případě, v tom horším se dost věcí v druhovýrobě nedá koupit ani na evropský auta), tak je to průšvih. Takže místo toho, aby auto sloužilo 30 let a zužitkoval ho druhý, třetí, čtvrtý majitel, se po prvním zahodí, sešrotuje, proběhne kolečko recyklace, musí se vyrobit nový klump a to za notné dávky zbytečně vynaložený energie. A úvaha, že zlikvidovat a vyrobit nový auto třeba 2x, 3x za dobu životnosti jiného auta 30 let, že ta výroba je ekologičtější, než to starší auto provozovat 30 let mi přijde značně pošahaná.

Jasný, pro automobilky je to win-win situace, zákazníci budou cálovat buď za auta nebo drahý díly, ale pak se nelze divit, že se od nich odvrací soukromí zákazníci a nechávají si 20-30 let starý auta a zůstávají jen firmy, co to po 6 letech vyžďímaný zahodí a nějaký nešťastník neznalý poměrů to od nich koupí, jako "suprovou ojetinu, má to jen 150t najeto".

Elektromobilitu trochu vidím jako snahu o "great reset" automobilismu. Zas bude nějakou dobu trvat, než se automobilkám sníží marže natolik, že budou muset prodávat kvanta aut, aby se jim to vyplatilo vyrábět.

Proto i když automobilky žehrají, že jsou normy čím dál přísnější, tak jim ten stav vyhovuje, protože normy požadují nová drahá kurvítka a omezují konkurenci, protože jen velcí zaběhnutí hráči mají kapitál a zkušenosti na vývoj takového klumpu... Konstruktérský naschvály, aby se to dalo opravit jen za použití speciálních přípravků, nebo dražší technologie (zvedák či jiné zázemí atd.) je jen třešnička na dortu...

Vem čert, že někdo bere auto jako spotřebič nebo mu nesejde na designu, to ať si každý dělá, co chce... Ale že i ty nezajímavý nový auta jsou neprodejný, protože si do toho nevybereš spolehlivý motor, to je průser... Třeba bych si už nekoupil nic novějšího od PSA mladšího 2009, protože starší VTi, THP, Puretech, ale i jakýkoli HDi je problém díky longlife, špatně zvolenýmu oleji z výroby kvůli emisím, nádržím SCR, řemenům v oleji... A to se nebavím o dotykáčích, ledkách ve světlech a dalších věcech, ze kterých se druhý majitel posere, až bude kupovat jedno světlo za 50t (krát dva, aby to svítilo stejně a to druhý světlo se stejně brzy posere taky) místo rozleštění nesmyslnýho plastovýho krycího skla a přelakování (taky dobrý kurvítko z přelomu milénia místo skleněných krytů)...

reagovat
Michal88
20. října 2021, 17:40
0

Jinak, už teď přestávají být zajímavé 10leté ojetiny a k druhým majitelům se začínají dostávat ta 6 letá auta, která budou průser, až ještě trochu zestárnou... Do toho ESSR se svýma pošahanýma ekodaněma...

Csaba
20. října 2021, 17:58
0

Ty ses teda rozvášnil, Michale... Ale úplně mimo téma článku... :)

Michal88
20. října 2021, 18:27
1

Nejsem si tím úplně jist, myslím si, že to spolu dost výrazně souvisí. Jasný, Viola to bere hlavně z pohledu designu, ale autíčkářsky zajímavé auto není jen takové, které je hezké... A spotřebič taky nesmí být megaporuchový a drahý na opravy...

Csaba
20. října 2021, 18:33
0

Souvisí, to bezesporu. Jen - těch "teskných a truchlivě pohoršených" debat o tom že "to (rozuměj automobilový průmysl) smeruje do riadnej piče" jsme už tady vedli tolik... A nezměníme na tom nic...

Michal88
20. října 2021, 19:55
1

To bohužel souhlasím. Spíš mě sere i to, že by mi nevadilo jezdit ve 30, 40 let starým autě každodenně, ale ty kurvy jsou si poměrně vědomy toho, že lidi klidně budou jezdit starými auty, ale nebudou se prodávat nová, tak nám sem valí ekodaně a podobný chujoviny a lidi tomu ještě tleskají a zas si zvolili do čela místo jednoho prdelolezce, dalších 5 jiných...

Ča
Ča Snač Aj
21. října 2021, 07:03
2

Upřímně jakkoliv mám taky rád stará auta, tak když za nějakým tím 30-40let starým jedu, jsem rád, že jich nejezdí víc.

Viola Procházková
21. října 2021, 08:02
1

MIchal: Vůbec to neberu jen z pohledu designu. Zajímavé auto může být samozřejmě hnusné jak noc a není takových málo.

Michal88
21. října 2021, 13:22
-1

Ča Snač Aj: To je ale taky o stavu. A na druhou stranu, starší auta obvykle nenajíždějí vyšší desetitisíce kilometrů za rok a dokud byl nějaký rozumný základ většiny aut a nebyly pošahaný ekodaně, tak se vozový park i obnovoval. Ale "bohužel" se ve svých autech hrabu a nedávám to rozmařile do servisu a tak chci, aby byla ta auta přívětivá z tohohle hlediska. Kdo auto cpe do servisu, může žehrat na cenu, nebo kdyby to byl extra klump, tak že ho rovnou vyhodí, ale technicky mu to je jedno.

Viola: Omluvuji se, trochu ve mě zněly poslední odstavce.

Autíčkový Jelen
22. října 2021, 09:57
1

Michael88: Souhlasím prakticky se vším co si napsal. Jediné co bych dodal trošku proti je to, že bych neřekl, že ta situace je zas tak špatná. Sice trend doby je jasný, prodávat čím dál složitější auta zatížená leckterými nesmysly s velkým potenciálem se po pár letech pokazit, ale na druhou ono se to takhle říká už tak 20 let a zatím to podle mě tolik věcí nezměnilo. Třeba Citiga, Fabie, Octavie, Superby, to vše vydrží podle mě stejně jak kdysi, ne-li víc, jezdili jako služebáky dřív a jezdí stejně teď a není to tak, že by stály najednou poslední roky furt v servisu. Tranzity, Vita, Transportery, Sprintery atd., ty taky tvrdě pracují stále stejně a dokonce bych si dovolil tvrdit, že většinu problémů co tyto auta měla za svůj život způsobili spíše auta okolo roku 2005 (2.2 TDCI probírané i zde v jedné diskuzi, hrozně reznoucí Vita a Sprintery, 2.5 TDI v VW, atd.). I ty luxusní auta s hromadou technologií se stále drží a kazily se hrozně i dřív. Když byla BMW E65 nová tak by člověk řekl, že po 5 letech bude po nich díky elektronice, a ono světe div se, některé menšiny je provozují dodnes. Samozřejmě nic už asi nikdy nebude tak neprůstřelný jak W123, zase na druhou stranu v tom aspoň člověk za 25 let nepropadne podlahou. Takže souhlasím s tím co jsi psal, sám se mi ten současný trend vůbec nelíbí a v autech je čím dál více dražších věcí co se musí řešit a co dokáží auto odstavit, nicméně nespolehlivá auta byla vždycky. Spíše to je vždy individuální záležitost motoru/modelu/součásti. Dneska je třeba problém 1.6 THP, zatímco dříve to zase bylo 2.7 HDi a ještě dříve 2.5TD s praskající hlavou.

Michal88
23. října 2021, 08:18
-1

Autíčkový Jelen: No ono ty Citigo, Octavky, Superby sice jezdí jako služebáky, ale vesměs pod operákem... Tzn. 4-6 let, najet s tím 150-200 000km a pak vrátit leasingovce, která to prodá nějakýmu nešťastníkovi jako "perspektivní ojetinu s málo najeto". Jediný co jakž takž drží jsou dodávky, tam se očekává extra na hovno zacházení (když to nejsou teda některé nejsilnější motorizace jako třeba 2.0biTDi apod.).

Jinak, vzhledem k tomu, kolik jezdilo E65/E66, tak dneska o ni nezakopneš. Je fakt, že něco opravdu poumíralo na závady/nehody a něco se odtahalo jinam na východ, ale drtivá většina aut, na to, jak je to mladý auto, z povrchu zmizela minimálně u nás. A tak to je i s Skládou po mamutovi a novější. Co ještě jakž takž jezdí jsou A8...

Jinak, ano, nespolehlivá auta byla vždycky, nespolehlivý motory byly vždycky, jen sis i v té smršti mohl vybrat spolehlivé auto nebo aspoň spolehlivý motor... Místo THP si můžeš vybrat tak maximálně 1,2PT u menších aut nebo u starších VTi a HDi což rozhodně není žádná výhra vzhledem k tomu, jak byly nastavený intervaly údržby a u spotřebiče se to jinak, než u nastavených intervalů nemění, ale místo 2,7HDi sis mohl koupit 2.2, která od biturba byla slušným základem, místo 2.0HPi sis mohl koupit klasický 2.0 benzín, místo 2,5TD klasicky 2,1TD... A sračkoidní jednotky vesměs byly spíš výjimkou...

Csaba
20. října 2021, 18:47
2

Spotřebič (auto na každodenní používání) mám, víkendovky (tj "nespotřebiče") dvě. Většina peněz jde do spotřebiče, logicky.
Jízda se spotřebičem je přesně o tom co zmiňuje Viola - pokud možno co nejkomfortněji mě/nás dovézt tam kam chceme, tečka.
Víkendovky jsou "nespotřebiče", jsou o radosti z jízdy, větru ve vlasech, úsměvech, svobodě a dalších obvykle zmiňovaných patetických atributech :) a někdy taky o nervozitě jestli dojedu, jestli se něco prostě neposere :-)
Přijde mi to takhle docela v pořádku a občas mám ale slabou chvilku a přistihnu se při snění o tom jaké by to bylo používat "spotřebičovým způsobem" Citroen SM či DS (nebo aspoň CX Prestige), Jensen Interceptor, Lamborghini Espada, Buick Centurion nebo Maserati Ghibli... :-) :-) :-)

reagovat
Le
LennyLeonard
20. října 2021, 19:12
0

Zajmava myslenka ale tez se s ni nemuzu ztotoznit. Za me je spotrebni zbozi takove, ktere se pri rozbiti nevyplati opravovat, ale je lepsi koupit nove, coz u aut (pokut to neni totalne na srac) zatim nevidim ze by to tak bylo alespon dle dilen mechaniku…

reagovat
TheSnail
20. října 2021, 20:24
2

Zajímavý úhel pohledu na věc, sice taky jsem odpůrcem vynášení soudů ve stylu "tohle subjektivně považuju za spotřebič a to je špatně" ale asi mám jinou definici slova "spotřebič" a auto je pro mě prostě auto. Nic víc, nic míň. A moc si nedovedu představit, že někdo, kdo dá X násobek platu nebo z něj platí třeba 1/4 leasing např. za nový i30/fabii/whatever, tu věc považuje za spotřebič a přistupuje k tomu jako k mixéru.

reagovat
eLzyx
20. října 2021, 23:06
0

jsou i lidi, co vysolí miliony za auto a berou to jako spotřebič. Umýt to? Leda na kartáčích, ať to nezabere moc času. Ozvláštnit to např. jinými koly? Proboha proč? Nakonzervovat kůži krémem? Tvl, já to auto budu mít 2-3 roky, za tu dobu si ani nevšimnu, že se s ní něco děje a ten další majitel ať se klidně potentononc.

Be
Beran
21. října 2021, 08:57
0

Tady je otazka definice spotrebice. A jak se ke spotrebicum chovame.
Ale koncept koupim zene nove auto. Vysvetlim ji jak se k nemu chovat spravne (nenakladat za studena, radit citem ne podle ukazatele, nevymetat kazdou diru...), obcas auto umeju a vysaju, jednou rocne pujde auto do servisu na kontrolu a olej. Mi prijde validni a pri vlastnictvi auta 10 let/200 tis km a z hlediska TCO optimalni. Sam jsem to chtel aplikovat, ale objednane auto se zdrzelo kvuli korony, koncil operak takze jsem nakonec vzal rocni jezdenku.

TheSnail
21. října 2021, 16:29
2

Jasný, že někdo se může chovat jako prase k autu za pár mega :) ale to je podle mě věc ignorace, lenosti nebo neznalosti, ne vnímání auta jako spotřebiče. Znám takové, co auto řeší, až když je v nouzáku, ale stejně k němu mají nějaký vztah. Ale tak to beru já, že pro mě je spotřebič třeba rádio nebo klima, co je v autě namontována. Auto už jenom kvůli jeho komplexnosti jako celku a nepostradatelnosti v životě za spotřebič považovat podle mě nejde, pokud nebudu mít mixer, tak si ráno protein zamíchám v šejkru. Bez auta? Fucked up.

ro
rock
21. října 2021, 07:08
3

"ranní smoothie"

Co to je??? Kam zmizela vajíčka na špeku, párky, zapečený toast nebo aspoň rohlík s pršutem a čedarem, když už teda člověk fakt nestíhá? A kafe a džus?

reagovat
Jo
Josephus
25. října 2021, 22:56
0

Kam se poděla flaša slivovice na dobré ráno? Nebo alespoň panáka před cestou do práce, když už člověk nestíhá? To je ten povrchní, uspěchaný, konzumní život se spotřebiči... Dnes lidi k snídani radši nahází kdeco do mixéru (pak na fejs, na instáč a nakonec do hajzlu), než aby si s láskou nechali v průběhu podzimu zkvasit, fermentovat a vypálit něco highperformance tekutých vitamínů. Dneska jsou lidi tak vytížení, že většinou stíhají chlastat až večer a pak to tak nemá na silnicích vypadat... Většina z nich je pak akorát akorát střízlivých, nervózních a nasratých na všechno a na všechny.
A teď trochu vážněji. Díky všem těm konzumním spotřebičům, co nám usnadňují život, aniž bychom nad jejich používáním museli nějak zvlášť přemýšlet, nám zbývá čas i energie se věnovat všem našim láskám, miláčkům, mazlíkům,...a jiným plechovým sráčům, které vlastně nemají žádné hlubší opodstatnění, jen nás stojí mraky času, peněz, vztahů,...a obvykle z nějakého subjektivního důvodu, který by stejně skoro nikdo jiný nepochopil.
Auto je spotřebák (vojezdit a vopustit) protože to tak většinová společnost chce. Není to špatně pro drtivou většinu a není to dobře pro velmi úzce specifickou menšinu.

ro
rock
21. října 2021, 07:20
8

Z pohledu normálního člověka - Spotřebič může být služební Octavia, co ji člověk nafasuje, tři roky s ní jezdí (a občas se mu do toho nacpe i někdo z kolegů) a pak jde do světa. Když si koupím auto za volný peníze, co se mi zrovna válí na účtu a jejichž úbytek ani moc nepostřehnu, tak nechť je to spotřebič. Ale když budu brát 30 hrubýho a rozhodnu se, že si jednou v životě našpóruju na nový auto, tak bysem fakt chtěl, aby i ten Kamiq byl něco mnohem víc než mixér. Protože s ním strávím dalších 10 let života.

Z pohledu autíčkáře - nic takovýho jako spotřebič neexistuje. Přiměřeně narušenej cvok si dokáže najít něco zajímavýho i v nejtuctovějších vranách. Nicméně tak nějak samovolně tíhne ke strojům, který pro něj tuctový nejsou, tak má požitek každý den.

A k automobilkám - vůbec mi nevadí, že vyrábějí spotřebiče. Pokud v těch nepřehledných řadách modelů zůstane něco, co má potenciál, aby se o to zajímala ta skupina narušených cvoků.

reagovat
Viola Procházková
21. října 2021, 08:09
0

Tys to tak krásně shrnul! A jenom ve třech odstavcích. Člověk se tady vypisuje...

Ad smoothie... Asi mě semlela krátká kariéra v hipsterských Holešovicích. Já většinou nesnídám, tak nevím, co je taková typická ranní krmě.

Trinom
21. října 2021, 09:40
0

Myslím, že to Rock shrnul fakt dobře. Osobně nevidím nejmenší problém v tom, že automobilky chrlí kvanta průměrných aut pro průměrné řidiče. Většina z nich je s nimi spokojená a tak to má být.
Aut pro petrolheady je naštěstí pořád dost a věřím, že bude i po přechodu na EV.

beastar
21. října 2021, 23:24
0

Až na to že pojem normální člověk je značně zavádějící. Vůbec to rozdělení lidí na nějaké autaře a ten zbytek. To do téhle otázky úplně nepatří. Automobilky jsou podniky, co mají své zájmy a své zisky. Určují cílové skupiny. A takový lidé to potom koupí. To neznamená, že to berou jako spotřební zboží. Minimálně v chudších poměrech je auto pořád jinde, než cokoliv dalšího. Nabídka zajímavých aut se dost změnila a změní. To je ale dobou. Když vidím zajímavá auta let šedesátých a pak 90s... Tak jako taky není o čem.

mariov8
25. října 2021, 09:24
0

Yup!

Frankie
21. října 2021, 09:10
-2

Ano, mám k dispozici dva spotřebiče. Spotřebič spotřební a spotřebič pro zábavu. Ale oba jsou to spotřebiče, jelikož spotřebovává :-). Spíše se hodí rozlišovat je na dobrého sluhu, co je vždy po ruce, spolehlivý, ale vlastně o něm až tak moc nevíte. No a ten druhý je spíše kamarád, s kterým si užije člověk více zábavy.

reagovat
Slower
21. října 2021, 09:47
9

No ja nevim, ale asi ziju v nejaky zvlastni subkulture. A diky tomu mam pocit, ze veci jsou spis o tom, jaky ma clovek k nim vztah. Ja mam rad auta. A na denni jezdeni jsem si chvalne vybral nudne auto. Coz neznamena, ze ho nemam rad a nestaram se o nej pekne.

Nicmene osobne znam lidi, kteri maji uprimnou radost treba z noveho hrnce. Jakoze fakt. Koupi si litinovy hrnec za 400Eur od Cocottes. Nechapu co na tom vidi, ale moc dobre rozumim tomu, ze to je pro ne konicek, stejne jako pro me Camaro. Nebo kolega si koupil roboticky vysavac a vyhral si s tim jako maly kluk. Na mobilu sledoval jak jezdi a kudy, jestli jde ta trasa optimalizovat, jak doma postavit nabytek, aby tam dobre projel. A vlastne proc ne? Dava to uplne stejny smysl jako jezdit autem bez strechu, ktery je zbyecne drahy a jsou s tim jen problemy. Obzvlast kdyz existujou veci jako Passat co poslouzi lip za min penez.

Podle me to je spis o pristupu lidi k dane veci. A tom kdyz uz ne chapat, tak alespon respekovat ostatni, ze se jejich pristup lisi. A ostatni casto zase maji jine uchylky. Me nakonec vzdy prijde sympaticke, kdyz se nekdo dokaze pro neco nadchnout. Cokoliv. Neni nic horsi, nez nudny clovek, co si musi vse racionalne zduvodnit a nedopreje si zadne poteseni.

reagovat
Le
LennyLeonard
21. října 2021, 10:33
0

Krasne napsano a posledni odstavec tesat do kamene

Opelfahrt
22. října 2021, 02:31
2

Slower: To mě pobavilo – jak rozestavět nábytek, aby vysavač dobře projel. Asi nemá doma manželku, protože do výběru auta nemluví každá manželka, ale do rozestavění nábytku se mně zdá, že snad úplně všechny.

bitner
21. října 2021, 13:51
2

Svoje dva spotrebice si necham ve stylu Ostrova svobody tak dlouho, jak to jenom pujde. Jedinym duvodem jsou prave ty nove spotrebice. Stoji to 2x tolik, zato je tam 2x tolik nevyzadanych a trvale nevypnutelnych picovin.

reagovat
ge
geralt
21. října 2021, 15:46
0

Co jezdec, to nazor... muj nazor je jednoduchy: auto mi musi delat radost! to je cele:) Pro nekoho toto poskytuje spotrebic (prepravni kapsle) typu i30, jiny chce radobyluxus a pohodli volva, dalsi by nevyjel v cemkoli jinem nez nemecke premii, pak tu mame radobyeko elektro atd. I na daily chci auto, ktere me nebude stvat. Na jizdu se chci tesit. Muset jezdit okynou, kajakem nebo jinym spotrebicem, nebudu vubec rad. A to je prece skoda, travit v aute treba 2h (klidne 4,8) denne a muset to nejak prezit. Dekuji nechci. To jsem ale ja. Respektuju, ze 90% dalsich ridicu chce bezudrbovou kapsli a automobilky jim je nabizi.

reagovat
Mechanik
24. října 2021, 09:57
0

přesně, souhlas, život je krátký na to abych jezdil v něčem co mě netěší.
Ale s tou bezúdžbovou kapslí moc nesouhlasím, vždyť všechno musíš udržovat, jinak to zníčíš. Jasně, nové auto moc údržby nepotřebuje, ale jak dlouho je nové auto nové? Já mám nejmladší auto dvacet let staré, je to už za průměrem, ale je spolehlivé, vždy mě doveze a nikdy jsem se nepřistihl že bych mu nevěřil. Samozřejmě udržuji jeho mechanické části v kondici.

jbigllesCZE
22. října 2021, 12:47
0

Jak hodně je, nebo není, spotřebič první Panda? Kupoval jsem ji jako daily, protože jsem chtěl levnou 4x4. Ale to auto si mne strašně získalo a pravděpodobně spolu umřeme. Nikdo to nechápe a každej říká, proč si nekoupím něco lepšího.
Teď vlastně ani nevím, zda potvrzuji výše psané, či to naopak vyvracím. Každopádně jednoho (ne)šťastného 29.2, krajina pohádkově zasypaná sněhem, před barákem zapadlý služebák, zapadlý family wagen, a nezmar Panda. Ten den jsem vezl ženu k porodu a jiným autem to nešlo.....takže to auto, i kdyby byl sebevětší spotřebič....už je napořád v srdíčku.....jo a furt se to sere :)

reagovat
Ch
Cháron
22. října 2021, 13:20
0

Auta pro masy byly vždy spotřebiče, spolehlivost aut před 20 lety snad byla nějak významně vyšší? Jasně, že byl spousta super kár, ale to i dnes. Většina vozového parku byla ale děsná. Vždyť kolik se tu objevuje kritiky třeba ke starým autům od hyundai, jak se vzpomíná na neslavné renaulty apod. Rezavějící vw apod. Prostě auta pro masy tak hold kvalita nebyl vždy požadavek č. 1....
Nechci být útočný, ale jak zmínil krab: Někteří tu taky žijete ve vlastní sociální bublině. Znám spousty mladých rodin, které nemají žádné auto, dokonce ani ojetý spotřebič. A neznamená to nutně, že jde o křupany, kteří si to zaslouží. Kolega před důchodem třeba dnes jezdí ve fungl novém supu, ale když zakládal rodinu, měl olítaného golfa a koncem měsíce pravidelně neměl na benzín. Věřte tomu nebo ne, ale i ten sup pak pro něj má sakra hodnotu (nikoli cenu). Kolik lidí je v exekuci nebo nedosáhne ani naplatový medián. A i mezi nimi jsou autíčkáři. Ruce by vám utrhli za spotřebič.

Ch
Cháron
22. října 2021, 13:21
0

Omlouvám se za překlik, nebyla reakce.

je
jerry
22. října 2021, 14:42
-3

Akorát ty auta pro masy byla významně levnější vůči platům. Myslím teda na západ od nás. VW byl v 60s opravdu lidový vůz Dnes je to i pro průměrné Němce docela drahý. Proto kupovali škodovky, když zdražily, tak kupují korejce, japonce nebo dacie. A že jich vídávám před supermarkety hodně. Samozřejmě víc na venkově.

beastar
23. října 2021, 14:05
0

Můžeš mi specifikovat co je průměrný Němec? To je ten, co je z vesnice a bere čistého 3,000 euro čistého? Nebo nějaký nelegál z Uzbekistánu, co dělá za 12,50e na hodinu? Nebo Čeští imigranti v pohraničí? Mimochodem není Německo jako Německo. A Sasko popřípadě Bavorsko u naší hranice není pupek světa. Tyhle generalizace jsou k ničemu.

Sa
Sato
23. října 2021, 17:03
0

Tak nejaky statisticky urad tam snad maju nie? Google my vyhodil 2400 netto ale to bude asi blbost...

beastar
23. října 2021, 18:40
0

To tak to je průměr pro minulý rok. Průměr to znamená že to bere jen někdo. A Bavorsko není úplně nejvýš v tomhle. O Sasku nemluvě. Je to asi jako srovnávat Bruntál a Brno, případně Prahu. Proto se ho ptám co to je ten průměrný Němec..

je
jerry
25. října 2021, 11:59
0

Je rozdíl mezi Mnichovem a Bavorským lesem. Jako u nás mezi Prahou a Šumavou. Na druhou stranu i v tom Bavorském lese mají platy vyšší než je náš celorepublikový průměr. Ale průměr je vždy ošidný, ty sníš celé kuře, já nic a v průměru jsem se oba dobře najedli:-))) Pobývám často v Niederbayern, ale ne pracovně, takže nevím úplně konkrétní platy. Ale pokud porovnám vozový park, tak i před venkovským supermarketem je významně kvalitnější než v Plzni. Samozřejmě v Mnichově je to o level výš. Praha nevím, tam nejezdím, ale myslím, že to Mnichov nebude. Hlavní rozdíl je v tom, že Němec má raději nové či zánovní auto. Proto vidím více nových korejců, japonců a i těch dacií. Podstatně méně je těch aut navrch huj a vespod fuj.

Mechanik
24. října 2021, 09:37
0

Samozřejmě že auto je spotřebič, spotřebovává energii. To je jako řešit jestli je elektromobil auto, je a je to i elektrický spotřebič.
Spíš bych řešil jestli auto není spotřební zboží.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem