načítám data...

I elektromobilita může dávat smysl. Mercedes ukazuje jak

14. ledna 2022, 10:57 Jakub Pospíšil Recenze & testy

Městský crossover pro mladý pár? V tomto případě je elektromotor naprosto v pořádku.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jakub  Pospíšil

Naprosto chápu skutečnost, že mnozí z našich čtenářů dnešní test ani nerozkliknou. Rozumím i tomu, že k němu spousta lidí přistoupí s určitým despektem a v mysli jim vytanou vzpomínky na Mamuty a baby-Benze. V tomhle to mají tradiční značky zkrátka o kus těžší, než jejich mladší a historicky méně ukotvení konkurenti. Jenže jakkoli je luxusní mnohoválcový sedan stále královská disciplína automobilového konstruktérství a otázka cti, z na první pohled genericky působícího středně velkého crossoveru se stává produkt, jehož úspěch determinuje když ne přežití, tak minimálně zásadní část hospodářského výsledku výrobce. A pak je tu ještě pohon. EQA je totiž, jak je z názvu patrné, výhradně elektrický vůz. Což je už druhá kontroverze, ale taktéž zásadní předpoklad pro to zůstat dneska ve hře. 

I když se vám výsledný produkt nemusí svým zaměřením úplně zamlouvat, což naprosto chápu, zvu vás k dnešnímu testu jako k nahlédnutí, jak se s těmito tradicionalisty neoblíbenými vozy popasovala jedna z technologicky nejvyspělejších a zároveň nejtradičnějších značek. Ono je to totiž celé mnohem složitější, než by se mohlo zdát. Zatímco každá další generace “éčka” s naftovým motorem může být vlastně jen jakousi evolucí předchozího modelu s pár vychytávkami a několika koňmi navíc, tohle je něco úplně nového. Jak praví známá poučka – postavit dobrou velkou a drahou limuzínu umí kde kdo, ale dobré malé auto je o poznání těžší. A EQA to má z pozice nejmenšího elektromobilu značky (Smart nechme tiše odpočívat) ještě o kus těžší.

Foto: autickar.cz

Je tedy jasné, že je na čase přistoupit ke stavbě takového vozu trochu jinak. Platforma vozu je sice vypůjčená z GLA, jinak tu ale nezůstal kámen na kameni. Karoserie vozu je velmi oblá, což koresponduje s ostatními elektrickými modely značky. Primárním účelem tvarů, jež připomínají ocucané bonbony, nebo také, zvolíme-li marketingově přeci jen korektnější výraz, oblázky, je samozřejmě snaha o co nejmenší součinitel odporu vzduchu, jež by měl mít pozitivní vliv na hodnotu dojezdu. Právě obliny v kombinaci se spojenou linií předních a zadních světel jsou celkem spolehlivými poznávacími znaky elektrických Mercedesů. Pořád si nejsem úplně jistý, zda se mi to líbí. Trochu mi to evokuje dobu kolem roku 2005, kdy byla všechna auta neurčitě kulatá, čemuž jsem nikdy nepřišel na chuť, na druhou stranu to ale s futuristickým osvětlením a promyšlenými detaily tvoří velmi osobitý styl a z některých úhlů se mi to naopak moc zamlouvá. Uvidíme, kam se bude tato designová větev dále vyvíjet. U EQA bych to zjednodušil na lakonické “z předu OK, ze zadu nuda”.

Co je ale rozhodně trefou do černého je lakování a akcenty interiéru. Barva mědi jakožto kovu, jež má v elektrotechnice své nezastupitelné místo, je na elektromobilu více než patřičná a vypadá opravdu hezky. Na slunci hází zajímavé odlesky a na segmentech v palubní desce působí v kombinaci se stříbrnými pásy opravdu luxusně. Měď, elektrifikace, možná trocha toho steampunku…no, pak tenhle Mercedes uviděla moje žena a poznamenala cosi o tom, že jsem sice jezdil už i růžovou Toyotou Aygo, ale zda není kulaťoučký Mercedes v odstínu rose gold přeci jen přehnaně holčičí, ještě spíše pak blondýnovské auto. Což byla zajisté jen diverzní akce, abych jí ho v testovacím týdnu častěji půjčoval. Konfigurátor značky jí dal ale nakonec za pravdu – odstín se skutečně nazývá rose gold metallic. Nevadí, stejně bych si ho s klidem vybral, vypadá skvěle. 

Foto: autickar.cz

To je ale všechno jen (v tomto případě skoro doslova) pozlátko. Hlavní je, jak tento elektromobil jezdí, jak daleko dojede a jak snadno se dá nabít. Co se jízdních vlastností týče, nečekejte nic nestandardního. K testu jsem dostal sic nejslabší verzi s náhonem pouze na přední kola, jejích sto devadesát koní ale na dvoutunový vůz dostačuje tak akorát. Z nuly na sto zrychlí za 8,9 vteřiny, což je na malý crossover tak nějak zdravě akorát. Jak už to u elektrických vozů bývá, baterie v podlaze zajišťují slušnou stabilitu a celé to funguje tak nějak nenuceně a vlastně úplně normálně. 

Co se dojezdu týče, oficiální materiály uvádí lákavých 427 kilometrů. Vzhledem k tomu, že jsem vůz testoval v termínu 21.-27. prosince, čekal jsem, že chladné počasí tuto hodnotu zásadně sníží. Plně nabité auto se zapnutým topením ukazovalo rádius 379 kilometrů, opatrnou jízdou ho šlo ještě decentně zvýšit. Díky instalovanému tepelnému čerpadlu tak nebyl propad dojezdu tak zásadní, jako u vozů s odporovým topením. Co mě ale překvapilo nejvíce byla skutečnost, že dojezd se nikterak zásadně nesnižoval při jízdě po dálnici. Tempomatových 130 neubíralo kilometry nijak zásadně, onen zásadní zlom, kdy se ukazatel dojezdu začal nebezpečně propadat nastal až o zhruba dvacítku výše. 

Foto: autickar.cz

Rozhodl jsem se, že v rámci objektivity (kterou někteří kolegové v redakci nazvali sebemrskačstvím) nepoužiji v testovacím týdnu žádný jiný vůz, než právě elektrický Mercedes. V normálním pracovním týdnu by to nebylo nic moc složitého, ale tentokrát to bylo jiné. Vánoční svátky a s nimi spojené návštěvy příbuzenstva bydlícího ve sto a více kilometrových vzdálenostech v kombinaci s nemožností nabíjet doma a tentokráte ani v práci slibovaly dobrodružství. Jasně, bylo třeba trochu plánovat, ale nakonec se zadařilo EQA jsem po týdnu vracel s bezmála tisíci najetými kilometry.

Oproti cestám se spalovacím autem jsem musel udělat navíc dvě cca půl hodinové zastávky u nabíječky a jednou jsem zaparkoval zhruba pět set metrů od cíle cesty u nabíječky a zbytek došel pěšky. Je to určitý diskomfort, ale považuji ho za relativně akceptovatelný. Naopak jednou jsem díky nabíjení mohl zadarmo zaparkovat v garážích na Praze 1, kde bych se spalovacím autem musel vysolit padesát korun za hodinu. EQA podporuje nabíjení rychlostí až 100 kW za hodinu, což 79,8kWh (využitelných 66,5 kWh) baterii nabije z pěti na sto procent asi za 45 minut. Zvláště první polovina kapacity přibývá opravdu rychle, pak se nabíjení začne typicky zpomalovat, jak už to u elektromobilů bývá. 

Foto: autickar.cz

Jak jsem se již zmínil, bylo nutné si dobíjení plánovat, nicméně v Mercedesu udělali maximum pro to, aby tato činnost byla co nejsnazší a nejméně obtěžovala. K tomu dopomáhají hned tři prvky. Tím prvním je samotný systém MBUX, druhý nejlepší infotainment v automobilovém světě (nejlepší je MBUX nové generace, který najdete ve vozech současného modelového roku a poznáte ho podle velkého displeje “na výšku” na středovém panelu). Ten je plně odladěn pro vozy s bateriovým pohonem a v reálném čase kontroluje úroveň nabití baterie, trend vybíjení a na základě toho upravuje trasu, pracuje s vytápěním a dalšími systémy a případně navrhuje dostupné nabíječky. Kromě jejich polohy dokáže ověřit i jejich obsazenost a snadno spočte, jak dlouho je nutné u daného stojanu nabíjet, aby byl zajištěn spolehlivý dojezd do cílové destinace (respektive k místu, kde se dá nabíjet efektivněji apod.).

Druhým do party je mobilní aplikace Mercedes me, která je jakousi prodlouženou rukou MBUXu. Můžete si v ní naplánovat cestu z pohodlí domova, ukáže vám předpokládané vytížení nabíječek na základě uložených statistik (to se hodí zejména v případě, že míříte do rezidenční oblasti v době, kdy se lidé vrací z práce a podobně) a také zvládne takové ty klasické elektromobilní fórky, jako vytápění auta na dálku, stahování okének, zamykání, nebo kontrolu stavu nabíjení. 

Foto: autickar.cz

No a třetí je karta Mercedes me charge. Ta řeší tu zásadní potíž s nedostatečnou unifikací sítě dobíječek. Ono to totiž normálně není jen tak. Existuje mnoho zřizovatelů stanic, každý z nich má svůj specifický ceník a podmínky a také způsob autorizace na stojanu. PRE a ČEZ mají čipy, EON má tuším kartičku, pak je tu ještě Ionity, Innogy, MOL, Polyfazer, v Boleslavi třeba ŠkoEnergo…zkrátka je to docela divoké a unifikace příliš nefunguje. Připodobnil bych to k situaci, kdy byste mohli se spalovacím vozem tankovat jen u některých značek benzínových pump (ano, vím, někdo to tak má u služebních vozů, ale shodneme se na tom, že je to opruz). A pak je tu Mercedes a jejich karta, která funguje u zhruba 95% všech poskytovatelů. Jedna karta, jeden účet, žádné přemýšelní, zda mám zrovna od toho kterého zřizovatele příslušný čip. To je velká pomoc a zjednodušení, díky kterému jsem se s Mercedesem cítil zase o trochu méně jako průkopník a trochu více jako uživatel. 

Netvrdím, že s Mercedesem EQA už nepoznáte rozdíl mezi elektromobilem a spalovacím vozem. Stále je potřeba plánovat a myslet dopředu, pořád si dvakrát rozmyslíte, zda si střihnete dálniční přesun s tempomatem na 160 km/h (to je mimochodem maximálka vozu), nebo třicet uberete a výměnou získáte několik desítek kilometrů dojezdu. Stále platí, že vás musí vůz na baterky lákat ze své podstaty, protože spalovací protějšek GLA zvládne všechny úkoly stejně dobře jako EQA a nádavkem bude levnější. Rozhodně to ale už není nějaké šílené dobrodružství, které může absolvovat jen bezdětný blázen s kvalitním spacákem, ale vcelku pohodlný způsob dopravy. Ke zcela bezstarostnému používání vede ještě kus cesty, myslím si ale, že ten větší už má Mercedes za sebou. A to je myslím si slušný výkon.

Foto: autickar.cz

Verdikt

Mercedes EQA je stylový crossover, který v souladu s moderními trendy nabídne spoustu vyladěných technologií, trochu decentního futurismu, pěknou měděnou barvu a jen tak mimochodem jezdí na elektřinu. V porovnání se spalovací alternativou sice může jeho cena působit vysoká, srovnáme-li ji ale s elektrickými konkurenty v prémiové třídě, zjistíme, že je naopak poměrně příznivá. EQA není v ničem vyloženě dechberoucí, neláme rekordy a nešokuje, z hlediska uživatelské jednoduchosti jde ale o jeden z nejpříjemnějších elektromobilů, se kterými jsem měl zatím možnost se setkat. Je vidět, že se v Mercedesu snažili doladit každý drobný detail, aby výsledný produkt fungoval co nejlépe jako takové normální auto. A povedlo se to na výbornou.

 

Technické údaje

Motor: elektromotor
Výkon: 140 kW (190 koní)
Točivý moment: 375 Nm 
Převodovka: ne 
Maximální rychlost: 160 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 8,9 s 
Pohotovostní hmotnost: 2040
Dojezd udávaný (v testu): 427 (360) km 
Zakladní cena (EQA 250): 1 299 540,- Kč
 

Foto: autickar.cz

 

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

eLzyx
14. ledna 2022, 01:02
-6

tohle auto jsem měl možnost odzkoušet na eSalonu a je to naprd. V autě zůstal po spalováku široký středový tunel, který znesnadňuje ovládání auta, protože pedály jsou docela dost vyosené vpravo. Stěžovalo si tam na to hromada lidí. Vzadu se taky nesedělo nejpohodlněji - v podstatě jen na zadku, nohy nebyly vůbec podepřené, protože je vysoko podlaha kvůli baterkám. Nemá to frunk a ani kufr vzadu není zrovna královsky prostorný.
Za mne takto tedy ne.

reagovat
Avex
14. ledna 2022, 09:18
-3

Asi se budu opakovat, ale Mercedes opět ukazuje, jak moc tradiční automobilky zaspaly oproti Tesle. Tohle je prostě polovičatej pokus "uděláme elektro ze spalováku, ale nevýhody obojího tam necháme". Kdyby to byl hybrid, tak budiž.

beastar
14. ledna 2022, 09:46
14

Už mě tyhle vaše fanouškovsko pošahaný blábolíky nebaví. Tak jen krátce. Nikdo v ničem nezaspal. Tesla je výrobce jen a primárně elektromobilů. Takže je to pro ní od začátku těžiště byznysu. EV. Navíc jen minima modelů. Který teda zcela trestuhodně vylepšuje za prodeje. A spíš kus od kusu. V současný chvíli nenabízí ani srovnatelné auto. Typem karoserie. Kdo tohle viděl naživo pochopí, že se opravdu nemá ani jednat o nic převratného. Jediný co na tom chceš kritizovat je vysoká cena. O 300 000 méně by to mu slušelo víc. Slyšel sem od zainteresovaných osob, že je to jinak vcelku v pohodě. Jasně ojetý eSko to není Elzyx :)) To chce si počkat na EQE třeba. Jinak to samozřejmě nehajim je to EV takže špatný všechno. To už sem zde vyjádřil 50x. Komu se prvnímu u těchto aut povede dostat cenu na lidovejsi úroveň a zároveň dovede trh nasytit perspektivní ojetinou bude král. A to jak víme Tesla zatím neumí. Super že si můžu do Tesly 3 objednat autopilot a masáž varlat jako od Elona.

Avex
14. ledna 2022, 10:50
-4

Rozdíl je, že Tesla před 10 rokama byla firma pro nadšence a jenom pár lidí věřilo, že to jednou bude velký. Kde bylo GM, VW a Daimler před 10 lety? Tam tehdy pomalu neslyšeli ani o hybridu. A to měli přitom zázemí a peníze na to, aby Teslu poslali do propadliště dějin. Jenomže velký koncerny si myslely, že elektro je bublina a nechali se převálcovat magorem ze Silicon Valley;)

Jinak Model Y je srovnatelnej typem karoserie, samozřejmě kvalita zpracování je u Mercedesu světelný míle napřed.

Jakub Pospíšil
14. ledna 2022, 10:55
3

Je to na platformě GLA a je to podobně velké jako GLA. Konkuruje to BMW X2, Lexusu UX apod. Auto pro dva dospělé a malé dítě, případně psa. Čtyři lidi to odveze, ale není to nic pohodlnýho. Myslím, že to nemá ambice být klasickým rodinným autem.
Je to zkrátka nejmenší EV značky. Proč je to crossover a ne klasické áčko je nasnadě - ve vyšším autě se lépe schovávají baterky do podlahy.

HeavySmoker
14. ledna 2022, 11:09
2

Tesla Y stojí podobné peniaze, má lepšiu nabíjaciu infraštruktúru, je to asi jediné elektro ktoré by som mohol dať mojej mame aby šla niekam 500km a reálne tam došla (žiadne blbnutie s čipmi), má to efektívny drivetrain a všetko toto, ale nope. Šiel by som po niečo od tradičných výrobcov, proste a len preto, že neexistuje servisná sieť a drbať sa do Viedne keď z toho niečo odpadne fakt nechcem. Tak jednoduché to je.

Fr
Frodo
14. ledna 2022, 11:39
12

Avex: kdyby bylo tržní hospodářství a teď by chtěl každý zákazník svobodně (ze své vůle) elektro, tak máš naprostou pravdu. Ale jestli jsi si nevšiml, tak je tu skrytý socialismus a tím pádem píšeš kraviny. Protože bez tohohle socialismu by Tesla bez dotací a nucení do elektra dávno zkrachovala. A trh (zákazníci) by jel dál na vlně spalovacích motorů. A GM, VW, Daimler by neřešili teď takové problémy.

Ča
Ča Snač Aj
14. ledna 2022, 12:09
5

Frodo: tady jsem si vzpomněl na další hezkou ukázku nerovného přístupu. Tesla tlačí svůj tahač Semi, ten má ale nevýhodu, stejně jako u aut má díky těžké baterií menší užitnou hmotnost. A reakce? Elon si proloboval změnu předpisů, že souprava s elektrickým tahačem může být o 3.5t těžší než souprava s ICE tahačem..

Be
Beran
14. ledna 2022, 12:19
4

Avex:
O hybridech asi neslyseli, ale flotila zkusebnich dvojkovych ovci na elektrinu uz pred 10 rokama jezdila.
https://www.auto.cz/skoda-octavia-green-e-line-ridili-jsme-skodovacky-elektromobil-67332

Z podobne doby je i BMW i3.

Avex
14. ledna 2022, 12:22
-17

Bububu, dotace nejsou žádnej zlej socialismus. Nic jako "100% tržní hospodářství" díky bohu neexistuje, proto tu v normálních zemích máme takový vymoženosti jako třeba universal healthcare. Amíci by mohli vyprávět:)

Dotace jsou dobrej způsob, jak podpořit nějakej dlouhodobej cíl, v tomhle případě čistší dopravu. To, že CEO největších automakerů neviděj víc jak 5 let dopředu neni problém dotací, ale vidiny krátkodobýho zisku a neochoty se přizpůsobit.

Silně mi to připomíná Malaise éru v Americe, kde po ropný krizi začali domácí automobilky válcovat Japonský hatchbacky, a GM/Chrysler/Ford se dlouhý léta nezmohli absolutně na nic, protože pořád žili v éře "personal luxury car".

HeavySmoker
14. ledna 2022, 12:33
10

Avex: Po prečítaní tohto príspevku si idem kúpiť Teslu. Ale len preto aby mal Musk dosť na raketu na Mars a mohol som ísť z tejto planéty niekam do pi*e.

krab
14. ledna 2022, 12:48
16

Zapojovat jsem se ani moc původně nechtěl, ale přece nejde dávat rovnítko mezi financováním veřejnýho zdravotnictví (anebo třeba důchodovým systémem) a dotacemi z veřejnejch prostředků na komerční výrobu elektromobilů. Ty dotace jsou úplně jednoduše řečeno prachy, který někdo sebere z toho co obyvatelstvo zaplatilo na daních a vloží do podpory konkurenceschopnosti soukromé firmě, která získá výhodu. A nemusí to bejt jen Tesla. Podle mě je to minimálně neetický chování.

Autíčkový Jelen
14. ledna 2022, 12:51
9

Avex: Problémem je, že my nevíme jestli je elektromobilita konečná správná cesta. Nakonec se mohou smát ti co půjdou cestou pohonu na vodík. Stačí jeden převratný výmysl na kterékoliv straně a situace se může změnit velmi rychle. Pořádné baterky slibují už dlouho dobu a stále to nejlepší co dokážeme jsou baterky které mají přes půl tuny a elektromobily co váží až přes 2,5 tuny, což je fakt strašné. Naopak jsem rád, že některé automobilky "zaspaly" a snaží se hledat i jiné cesty, protože současné tlačení těžkých "ekologických" elektromobilů mi přijde jako přesně opačná cesta než ekologická. Gordon Murray to hezky shrnul, že jednou nadejde doba kdy se budeme stydět za to, že pro pohyb jednoho člověk jsme potřebovali 2,5 tunové vozidlo. Takže jsem zvědav kam se postupně dostaneme, musíme vymyslet i co nákladní doprava, kde elektromobilita ztrácí dech. Elektroauta jsou zatím podle mě v lecčem lepší vozidla (tišší, výkonnější,...) pro pár nadšenců, nebo lidem kterým to sedí a chtějí si elektroauta dopřát. Ale o skutečné ekologičnosti bych pomlčel.

Ča
Ča Snač Aj
14. ledna 2022, 12:52
2

Krab: ty ale nechápeš, že pro ně je to to samé. Elektromobilem chrání veřejné, co veřejné, planetární zdraví!

Avex
14. ledna 2022, 13:19
-8

O dotacích se hádat nebudu, pro většinu Čechů, který žijou v naivním světě kde "rozhoduje trh" jsou totiž pomalu sprostý slovo. Mně se zdá, že smysl dávaj, ne v tom smyslu že daj firmě výhodu, ale protože pozitivně motivujou k ekologickým možnostem (fotovoltaika/ev) nebo dávaj startupům možnost se rozvíjet i bez miliardovýho kapitálu. Daně jsou většinou neúčelový, proto nevidim důvod proč je nevyužít zrovna takhle.

Skutečná ekologičnost EV je znát samozřejmě jenom ve městech, ale to je i ta hlavní pointa - zlepšit čistotu měst. Samozřejmě se situace může za 10 let změnit, ale dalo by se s jistotou říct, že ICE ta cesta do daleký budoucnosti neni. I Číňani to pochopili a svým způsobem vedou tu vlnu EV výroby a prodejů. Toyota se taky snaží v oblasti R&D. Vývoj ICE aut trval desítky let, EV do toho stádia jednou dospějou taky.

A aby nedošlo k omylu, Muska nesnáším:)

Ča
Ča Snač Aj
14. ledna 2022, 17:12
0

Dobré video o produkci baterií

MB
MBMB
14. ledna 2022, 18:41
1

Škoda, že neexistuje nějaké anarchokapitalistické území, kde by se dalo v praxi sledovat, jak to funguje. Jak se tam třeba lidi uvědoměle skládají na obrovské projekty vyžadující masivní vstupní investice s návratností třeba i několika desetiletí a podobě. Upřímně by mě to zajímalo.

Kyjaq
14. ledna 2022, 19:43
3

Jako kovanej socialista odmítám dotovat horním 10% mergla f plný.

Wa
Wakantanka
14. ledna 2022, 19:49
2

Avex: ony tie koncerny mali nielen hybridy, ale aj EV autá, vodíkové a ďalšie vývojové prototypy. To že ich aj nezačali vyrábať je vec druhá. Jedným to nevychádzalo ekonomicky, iným nevyhovovala vtedy dostupná technológia. A hlavne ich do výroby netlačila vtedajšia legislatíva, keďže emisné normy vyriešili lacnejšie inak, niekto tradičným vývojom, niekto si pomohol len softwarom a niekto ich kombináciou. Za všetkým hľadaj peniaze. Musk s Teslou to riskol, našiel dostatok investorov a preloboval si aj podporu od štátu a stále nemôže povedať že uspel. Ja som zvedavý na Toyotu, ktorá avizovala svoje prvé hybridy so solid state batériami už o tri roky.

krab
14. ledna 2022, 21:13
10

MBMB: teď jsi mě teda fakt pobavil... ale je to spíš smutný, přesně tahle debata tady fakt ukazuje, že je určitá část lidí tady u nás, co už dávno zapomněla na to co znamená plánovaný hospodářství a státem přerozdělovaný finance. V takový ekonomice by sis totiž paradoxně na žádnej takovejhle prďáckej Mercedes nevydělal a viděl ho leda na obrázku v časopise :-D

Státy s vysokým podílem volného trhu, s nízkými daněmi a malým podílem vlivu státu na ekonomiku pořád existujou. Třeba Singapur, Novej Zéland, Austrálie atd... Naopak na úplným konci žebříčku, kde stát kontroluje hospodářství kompletně figuruje Severní Korea. Tak si to v hlavě nějak přešrotuj a třeba ti i svitne. Co na to říct jinýho..

Z mýho pohledu je dotovaná elektromobilita chyba a ukázka toho jak prožrat veřejné finance bez návratnosti. Jestli budeme přecházet ze spalováků na elektro měl být přirozený proces. Je úplně jedno jestli by to trvalo o nějaký ty roky dýl. Minimálně by se v tom mezidobí zjistilo jestli je ten model opravdu životaschopnej anebo není a je to slepá vývojová větev a ten vývoj/výzkum bude muset jít jiným směrem. Ale to se děje málo, protože když se dotoje elektromobilita, tak proč ty dotace a pobídky nevyužít. To je jasný... ale je to špatně.

MB
MBMB
15. ledna 2022, 10:32
-4

V EU se dá normálně na mercedes vydělat a obecně je tu snad nejvyšší kvalita života na světě včetně kvality ovzduší, vody či potravin. A to právě i díky regulacím a podpoře různých věcí z veřejných financí. Čili podle mě ta míra není nastavena úplně blbě, i když je co zlepšovat. Nevšiml jsem si, že bych někde psal o plánovaném hospodářství. Jen nejsem anarchokapitalista.

Ča
Ča Snač Aj
15. ledna 2022, 15:54
2

MBMB: "Škoda, že neexistuje nějaké anarchokapitalistické území, kde by se dalo v praxi sledovat, jak to funguje." -tady stavíš úplného slaměného panáka. Opravdu jsem si nevšiml, že by tu na webu někdo propagoval ankap nebo úplné zrušení všech regulací.
btw pustil sis to video? Jaká je tvá reakce na prostý nedostatek surovin a praktické otrávení velkých částí planety z toho plynoucí? (prostě bude míň aut)

Sa
Sato
15. ledna 2022, 16:05
4

Rudozeleny mor v plnej sile uz aj v diskusii tady, no super...

MB
MBMB
15. ledna 2022, 17:59
-4

Ča Snač Aj: Tak i anarchokapitalismus je relevantní politický názor. Jen říkám, že já to nejsem v tom smyslu, že jistou míru sociálního státu považuji za prospěšnou. A u každého se ta vhodná míra liší. Na rozdíl od jiných tu nikomu nic bezdůvodně nepodsouvám, ale to už je takový zdejší folklor, na který zpravidla nereaguji.
Wendover odebírám, video znám. Neříkám na to nic speciálního. Je jasné, že když se výroba něčeho má zvyšovat, tak to má dopad na celý dodavatelský řetězec a s tím jsou spojené problémy. To je tak se vším. Úplně stejně jako pro masové používaní spalovací aut je nutný předpoklad těžba, distribuce a rafinace ropy. I to se muselo od nuly vybudovat a je s tím spojená celá řada problémů. V tomto konkrétním případě se samozřejmě i snaha využívat méně, výhledově žádné z těch problematických surovin, což je vedle nových nalezišť druhý směr řešení toho problému. A nějak to nepochybně dopadne.

Frankie
20. ledna 2022, 19:31
2

Hezky se k tématu elektromobility vyjádřil šéf koncernu Stellantis, pan Tavres. Vybrali si ji politici, ne průmysl. Tzn. ne vývoj. Dle něj se prostě jedná o techniku zvolenou politiky a ne průmyslem. Říká, že zde byly levnější a rychlejší způsoby jak snížit emise.
A já s tímto názorem plně souhlasím. Vývoj má být přirozený, daný např. tím, že je zájem mít auta s nízkou energetickou náročnosti, ale s jednoduše dostupným a bezpečným zdrojem této energie. Chápu, že musí být určitý legislativní rámec, ale ten by neměl omezovat, či určovat vývoj jen jedním, rádoby správným směrem.

beastar
20. ledna 2022, 23:24
0

Taky je jeden z mála kdo si dovolí otevřeně vyjádřit názor. Teda z oboru. Emise se řeší tam, kde je to nejméně potřeba. Navíc tenhle směr nechtěl ani vývoj ani zákazník. Je to asi jako kdyby nějaká norma rozhodla, že v rámci šetření vodou už jen chemické wc. Protože ta sračka, co se do toho lije je vlastně eko. A proč bychom nemohli mít všichni kompost...

MB
MBMB
14. ledna 2022, 08:34
-1

Výrok "nabíjení rychlostí až 100 kW za hodinu" je z hlediska jednotek chybně.

Správně buď 100 kWh/h, nebo prostě jednoduše 100 kW. Jinak v maximu by mělo dle měření jít EQA až na cca 110 kW, ale to je celkem nepodstatné.

reagovat
fortress
14. ledna 2022, 10:12
3

Kámoš má silnější verzi EQA s TČ a jeho spotřeba v zimě je 27,5 kWh. Ale tak definiční znak elektromobilistů je že mají často i několik dalších vozů.

reagovat
eLzyx
14. ledna 2022, 17:40
-2

to je hrůza na tak malé auto. Já jezdím s TMS mezi 20-22kWh/100km. EQA je holt připitomělé SUV, navíc přestavěné ze spalováku. Jaký asi mohl být výsledek?

Pochtli
14. ledna 2022, 11:30
3

Udělat univerzální nabíjecí kartu či čip je super. Jen by mě zajímalo, jestli řidič platí nějaký lepší dojednaný tarif (% slevy) nebo obyčejný tarif jako všichni ostatní. Případně nějaký univerzální tarif, nezávisle na poskytovateli elektřiny.

reagovat
bkralik
14. ledna 2022, 13:58
0

Taky by mě zajímalo víc informací o tomhle vynálezu - myslím si že touhle jedinou malou věcí významně Mercedes zvýšil prodejnost svých elektromobilů...

eLzyx
14. ledna 2022, 17:47
0

poskytování nabíjecích služeb je zásadní věc při pořízení EV. Někteří to řeší vlastní sítí - Tesla. Jiní to řeší nějakým výhodným tarifem přes různé poskytovatele. Tak se to snaží dělat docela dost automobilek. Někteří úspěšněji, někteří méně. A pak jsou tu automobilky, co mají tohle zvýhodnění jen na rok a pak si to zákazníku řeš na vlastní triko. Samozřejmě protože nemáš tak velkou sílu jako automobilka, tak si hezky připlatíš ... děkujeme, Vaše Volvo.

Jakub Pospíšil
14. ledna 2022, 19:10
2

Je to detailně rozepsané na stránkách Mercedesu - mají smlouvy s poskytovateli, ceny jsou výhodnější, ale zas se za kartu mercedes me charge platí roční poplatek 2476 Kč. K novým autům je vždy na nějaký čas zdarma "v ceně". Vyúčtování za služby pak vystavuje Mercedes, ne poskytovatelé. Je to vlastně přeprodej a nedivil bych se, kdyby na tom Mercedes, který má jako velkoodběratel jistě výhodnější ceny, ještě něco vydělal, ačkoli pro koncového zákazníka to nakonec vyjde levněji.

Pe
Pete1427
14. ledna 2022, 12:44
10

Podstatné z testu: Spalovací protějšek zvládne všechny úkoly stejně dobře a bude levnější...
Hmm kde tedy udelali soudruzi chybu?

reagovat
Jakub Pospíšil
14. ledna 2022, 19:08
5

Ano, je to skutečně tak. A ještě dlouho to tak bude. Kupující mohou mít různé důvody, proč chtít elektromobil, mnoho jich může být relevantních, ale cena ani všeobecná využitelnost mezi ně nepatří.

Sa
Sato
15. ledna 2022, 16:03
2

A nepatri do toho ani ekologia a specialne nie co2, staci si vynasobit spotrebu v kwh s co2 emisiami na kwh krajiny kde zijete. Ziadny zazrak sa nekona.

Ča
Ča Snač Aj
20. ledna 2022, 22:01
0

A čím větší baterka tím horší.. ale s malou baterkou co zas nechce koupit vůbec nikdo.. kvadratura kruhu

martin_100
15. ledna 2022, 11:51
2

Jediný elektroauta co mi dávaj smysl jsou malý ppskakovadlado města. Tam se dá mluvit o efektivitě. Ale jezdit po městě v 1 osobě v bfoutunovym baterkáči je blbost.

reagovat
eLzyx
15. ledna 2022, 12:05
-6

a proto po městě poskakuje hromada lidí ve 2,5 tunových SUV "ideálně" s dieselem pod kapotou.

martin_100
16. ledna 2022, 12:37
0

A nebo kokotskym starym nenažranym volvem ;-*
Nenáš zač.

eLzyx
17. ledna 2022, 13:37
0

jenže to váží o tunu méně. A nenažrané bylo jen proto, že bylo využíváno ke sportovnější jízdě.
A to hopsalo s 45km/h ... vážně bys do takového zgarbu nasedl? Já ani omylem.

martin_100
18. ledna 2022, 19:18
2

Pokud bych bydlel ve městě a měl možnost nabíjet tak bych to bral. Teda za předpokladu že by to nestálo megašišku aměl bych k tomunormalní auto na ježdění mimo město. Ale s tutim bych po městě jezdils nadšenim. Provoz bude stát stejnějako socka a přitom pohodlí a soukromí.

PB
19. ledna 2022, 12:59
0

Soucasny smysl elektroaut vidim v kombinaci danoveho odpoctu a snizeni mesicnich vydaju. Jako soukroma investice mi prijde tenhle vozik celkem nekonkurenceschopny.

reagovat


Poslední komentáře