načítám data...

BMW e39 523i: Hrdina mnichovské stáje tehdy a dnes

V době svého uvedení platilo za světovou jedničku. Jak se žije s prémiovým německým kombi po dvaceti letech?

zobrazit celou galeriiFoto:   David Marek

Ztráta hodnoty je dar i prokletí – záleží, z které strany se díváte. V roce 1999 jste na nové BMW řady 5 potřebovali nejmíň půldruhého milionu, spíš dva, což bylo vzhledem k výši platů opravdu dost. Dneska? Na nějaký olítanější kousek vám z této částky stačí klidně 2 %. Dvacet roků jsou z pohledu techniky celé věky – zejména v posledních letech, kdy se vývoj řítí vpřed (dejme tomu…) kosmickou rychlostí. A to jsou na tom automobily pořád lépe než jiné technologické výdobytky, jak by mohl vyprávět kupříkladu můj telefon, ze kterého si před pěti lety celý svět sedl na zadek a který dnes už bez možnosti další aktualizace systému jen útrpně čeká na smrt sešlostí věkem. Auta ale naštěstí neumírají na neexistující technickou podporu, a z toho plyne v první větě zmíněný dar. Dnes si i nemajetný jedinec může vozit zadek tím samým, za co kdysi vysolil nějaký výrazně majetnější jedinec sedmimístnou sumu. 

Příběh jednoho z nejproslulejších modelů značky se začal psát kolem roku 1989, kdy byl zahájen jeho vývoj, do prodeje se pak dostal v roce 1995. Joji Nagashima mu dal tvary jemnější a oblejší, než měl předchozí “ostronosý” model, a mnozí fanoušci značky ho velebí jako poslední hezké BMW před příchodem vlády víte koho. 
Nebyl to však exteriér, kde nový model představil ty nejzásadnější změny. Mnohem důležitější byly novinky skryté pod kapotou, zejména pak fungl nová platforma. Většina komponent předního zavěšení byla nově vyrobena z hliníku, stejný materiál nesla i víceprvková zadní náprava. To vše samozřejmě s cílem ušetřit kilogramy (neodpružené) hmotnosti. Oproti předchozí generaci měla přitom e39 o 40 % více torzní tuhosti karoserie. Maticové řízení bylo ve většině verzí nahrazeno přesnějším hřebenovým. A do výbavy se dostaly třeba boční airbagy, xenony, přehrávač MP3, navigace nebo multifunkční volant, tedy záležitosti na danou dobu nikterak rozšířené. 

Čtvrtá generace BMW řady 5 tedy v nenápadné konzervativní kastli přinesla malou revoluci. Už za svého ‚života‘ si vydobyla status legendy a v některých petrolheadských galaxiích si ho udržela dodnes. „To nejlepší, co kdy BMW vyrobilo”, „Možná nejlepší auto na světě”, tak zněly titulky soudobých testů nové pětky a skutečně se zdálo, že se v automobilovém světě objevilo něco naprosto nevídaného – něco, co vynikalo nejen v rámci světové, ale dokonce i v rámci německé konkurence. I dnes občas slýchám, že jde o poslední mechanické pětkové BMW bez iDrive a redundantních trpaslíčků. 

Abychom na dortík nadšených ohlasů umístili ještě pikantní třešničku, připomeňme si, že když v roce 2017 vývojový tým chystal omlazenou verzi limuzíny Hyundai Genesis (neboli Genesis G80), vzal si jako řidičský benchmark právě BMW e39. 

Udělejme teď hopla v čase o nějakých dvacet let. Co může nabídnout tehdejší zosobnění řidičského a technologického pokroku dnes? 

Spousta lidí si řekne: „čtvrt století starý olítaný krám”. Ale počítám, že ve zdejší osvícené společnosti se shodneme na tom, že není krám jako krám. Věnujte staré pětce jeden pohled navíc. A pak ještě jeden. Zjistíte, že její vzhled vlastně vůbec nezastaral – to je výhoda designu, který nikdy nebyl trendy a cool. Těžko ho můžu hodnotit v kontextu doby, po dvaceti letech se ho ale nebojím nazvat nadčasovým. Kdykoliv během dvaceti let své existence se jevil patřičně, čistě a usedle v nejlepším smyslu toho slova. Dnes samozřejmě nepůsobí nové a moderně, na druhou stranu stále vypadá ze všech úhlů dobře (ok, tak já to řeknu… rozhodně líp než polovina současné produkce). 

Ani uvnitř to není špatné. Konkrétní kousek, který mi dělal pár týdnů společnost, sice nepatří ke kdovíjak vybaveným exemplářům, zato v něm všechno i po letech funguje víceméně stejně. Textilním sedačkám můžete vytknout jen to, že se na ně chytají kočičí chlupy, jinak jsou udržované a velmi pohodlné i na dlouhých trasách. Osobně oceňuju, že žádný z předchozích majitelů nepřikročil k barbarskému vykuchání originálního radia a jeho nahrazení odpudivým (byť pokročilejším) cirkusem z druhovýroby. Přístrojová deska s geometricky rozmístěnými tlačítky je totiž opravdu hezká. Když si chci pouštět hudbu z telefonu, holt přistoupím k radikálnímu řešení kazetovým adaptérem, a handsfree taky umíme zařídit externí krabičkou, že. V kabině se tedy neopájím luxusem, ale pořád je to čistý a účelný design BMW, navíc během let udržovaný a opečovávaný. Nebudu vám lhát, některé plasty si rády vrznou, to jim však odpustíte, hned jak uslyšíte motor. 

Bude to chtít trochu snahy. Po nastartování a úvodním zahučení hned zase zmlkne. Ne, nechcíplo mi to, jen je kabina velmi slušně odhlučněná, v nižších otáčkách se navíc motor téměř zvukově neprojevuje. A jedem. Pod kapotou mám hliníkový šestiválec M52TU s výkonem 125 kW, tedy 170 koní. Papírově žádný trhák. Jenže rychlost není to, oč tu běží. K výkonové špičce v 5500 otáčkách vede dokonale plynulá přímka provázená gradujícím sytým hučením. Nečekejte žádné oslnivé zrychlení, ale řidič s hudebním sluchem a citem pro nepodstatné detaily bude mít z projevu motoru hřejivé potěšení. Nic na tom nepokazí ani činnost pětistupňové automatické převodovky, která má rychlosti poskládané tak dobře, že její zásahy téměř nepostřehnete, a při prudké akceleraci nechá otáčky letět až k červenému poli. Zvuk motoru při kickdownu je jedním slovem báječný. 

A báječný zůstává i komfort jízdy – pokud pomineme pazvuky ozývající se při zatáčení od přední nápravy. Hliníková ramena prý sice pozvedávají úroveň jízdy, nesnášejí však moc dobře rozmlácené silnice třetího světa, ve spojích rychle vznikají vůle a výsledkem je nakvašené vrzání provázející každou prudší zatáčku. Jinak je ovšem fascinující, jak plavně si auto na našich krásných silničkách počíná. Je to samozřejmě sloník a žádné skotačení na okreskách od něj nečekejte, na druhou stranu vás zadní náhon vždycky spolehlivě vystrčí ze zatáčky tím správným směrem. Podvozek i se svými akustickými vrtochy funguje dobře, o zbytek se postará dobré rozložení hmotnosti. I trochu těžkopádný kombík pak bez námahy proklouzne zatáčkou, aniž by na posádku působila nějaká nepříjemná géčka. 

Pořídit si na každodenní provoz auto dvacet let staré, je samozřejmě ke zvážení. V každém případě se musíte připravit na to, že bude potřebovat o hodně víc lásky než novější ojetina. Ale zas vám pravděpodobně víc lásky vrátí. Popravdě jsem si od té letité věci se 310 000 km na hrbu zpočátku moc neslibovala, ale za tu krátkou společnou cestu jsme spolu vycházely velmi dobře. Je k nevíře, že i s tímhle nájezdem motor stále přede jako dobře naložená kočka, převodovka vykonává svou práci bez protestů i přešlapů a podvozek navzdory brblání nese pasažéry přes rozbité silnice jako v bavlnce. Krom toho jde o vůz nesmírně praktický – nacpete do něj všechno a ještě tu můžete ve dvou přenocovat.

Vzhledem k tomu, v jakém virtuálním prostoru se právě nacházíte, nejspíš zpravidla hledáte u auta něco navíc. Pro někoho je to zábava, pro někoho rychlost, pro někoho výjimečnost, pro někoho zas něco nepojmenovatelného, zkrátka charisma a duše. Stará pětka je vlastně docela obyčejné auto, určitě ne zábavné a nijak zvlášť rychlé, něco navíc ale rozhodně má. Dejte jí trochu lásky, a ještě vás pár stovek tisíc kilometrů povozí.

 

Testovaný kousek je momentálně na prodej ZDE nebo ZDE.

 

Technické údaje 

Motor: zážehový atmosférický šestiválec 2494 ccm
Výkon: 170 koní (125 kW) v 5500 ot./min.
Točivý moment: 245 Nm v 3950  ot./min.
Převodovka: automatická pětistupňová
Datum první registrace:  7.4.1999
Stav tachometru: 312 000 km

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
06. listopadu 2019, 09:32
1

Už jsem to jistě víckrát zmiňoval. Svého času jsem koupil 12 let starý stříbrný sedan 523i manuál s 58 tis. km (opravdických) a to auto sloužilo pak dlouho ještě tátovi, pak kamarádovi, pak jeho kamarádovi a jistě jezdí dodnes.

Nejspíš by bylo i jedním z deseti nejlepších aut, které jsem kdy řídil. (možná). Neobyčejně kvalitní a příjemné auto. Dneska bych si takové už nepořídil, to daleko víc by se mi líbila E28 na kterou mám jednu krátkou řidičskou vzpomínku, ale to byla přímo Alpina. Asi právě proto...

Moc hezkej článek!

reagovat
ro
rock
06. listopadu 2019, 09:50
0

No a tohle je jeden z mnoha příkladů a důvodů, proč tvrdím, že přístrojový štít z LCD je levný šunt a úpdpbně jako dotykové ovládání velký výjeb od výrobců (že to dokázali vnutit zákazníkům, kteří to nejen žádají, ale ještě za to jsou ochotni připlatit) ... a proč tvrdím, že líp už bylo.

reagovat
Trinom
10. listopadu 2019, 08:52
0

Obě technologie mají svoje klady a zápory. U klasických budíků si stěží zaměníš jeden ukazatel za jiný, což u LCD jde. Stejně tak je počet tlačítek na konzoli prostě omezen místem a s přibývajícím počtem funkcí je nejde do nekonečna zmenšovat a množit. Osobně vidím ideál někde v kompromisu, kde to nejdůležitější je na tlačítkách a zbytek na displeji.

Nimrod
06. listopadu 2019, 10:22
0

kamarád měl 530i, než ji zabil aquaplaning. italka, v době nehody (je to pár měsíců zpátky) najeto asi 180 tkm. tyhle sedačky s mými zády nejsou úplně kompatibilní a žádného povrzávání jsem si nikdy nevšiml, ale jinak souhlasím, bylo to velmi příjemné svezení

reagovat
ganmiki
06. listopadu 2019, 10:54
5

Díky za článek. Já se toho jako daily už pár tisíc km nebojím. :) 523i, 5/2000, 319tis.

reagovat
ToMyx
06. listopadu 2019, 14:14
0

Vypadá k světu, gratuluju.

ganmiki
06. listopadu 2019, 14:26
2

Díky. No popravdě na ní furt ještě makám, ono jak jsem poznal při objíždění inzerátů tady v ČR, když jsem se rozhodl že jí chci, tak sehnat úplnou TOPku za rozumný peníze je nadlidský úkol a úplnou hnilobu jsem nechtěl, navíc jsem byl omezen tím, že již na začátku jsem věděl že chci pouze M52TUB25 protože pro daily je to podle mě ten nejlepší kompromis mezi spotřebou/spolehlivostí/výkonem. Nakonec jsem i tak musel slevit z nároků a kupoval jsem to s tím, že na tom prostě práce bude ale zase byla za slušnej peníz a zaměřil jsem se na to aby to mělo minimum koroze a nemuselo se třeba do zvedacích bodů svářečkou, což se nakonec povedlo, byla jenom jedna malá dirka pod spolujezdcem a jeden bod byl na malou opravu, jinak jsem podvozek řešit nemusel, jenom jsem ho natřel antikorozí a vystříkal dutiny, práce byla na věcech kolem motoru na který ten děda holt léta prděl, když s tím jezdil jenom do Lídlu a zpět, takže sahara, svíčky, cívky, váha, přetěsnění ventilovýho víka, nějaký hadice sání a hlavně celá spojka s dvojhmotou a samozřejmě oleje, filtry atd. No ještě mi pár drobností zbejvá, ale už jsou to jenom blbostičky typu že když je teplo vrže stahovačka u řidiče atd. Takže zatím celkem spokojenost, ale najel jsem na tom cca 13 tis. takže uvidíme jak se to bude vyvíjet dál. Zatím jí mám rád :)

Irwinek
06. listopadu 2019, 11:14
4

Článek super, auto taky, ale úsměv na tváři mi vyvolaly zlokoččiny věty o tom, jak textiní sedačky přitahují kočičí chlupy a motor přede jako dobře naložená kočka :-D

reagovat
beastar
06. listopadu 2019, 11:50
2

Pravděpodobně nás tady takových bude víc. Nicméně 523i, manuál, stříbrná, sedan v látce v podstatě v nižší výbavě sem měl. Bylo to samozřejmě ojetý. Vzpomínám na to strašně rád. To auto bodovalo úplně vším mohlo se rovnat s násobně dražší konkurencí (tehdejší nová auta) Projezdil sem s tim půl světa. Jelo to a když byl člověk nalazen an ekorally tak sem dokázal vykouzlit na BC i hodnotu 8,8l/100km což tehdá i zasloužilý tdi fans oceňovali velkým a dlouhým... eeeehmmmmm R6 voe f benzínu.... a vono to umí za wosm.

Pak sem měl ještě 528. A potom už sem do BMW nešel, protože belzebub to celý skurvil. To vim tehdy i dnes. No nic každopádně hezký ohlídnutí za krásným autem u kterého se ani dneska nedivim, že si to lidi (ano měli by takzvaně na LEPŠÍ) pořád kupují a udržují.

reagovat
ganmiki
06. listopadu 2019, 12:02
0

Přesně z tohodle důvodu jsem se letos rozhodl E39 pořídit, protože je prostě poslední čas jak za "pár drobných" pořídit k vyzkoušení "poslední dobrý báwo" než jich většinu sežere kovomorka a ty co zůstanou budou za nesmysl, E60/61 a dál mě už nic neříká a to jsem v podstatě BMW nikdy nechtěl.

krab
07. listopadu 2019, 15:08
0

Mám to podobně, dneska jsem šel do práce kousek pěšky tady na Praze 4, protože jsem nechal auto v servisu na roční prohlídku a cestou jsem potkal zaparkovanou stříbrnou E34. Hezká, zjevně nezrezlá, min. ne příliš, interiér základ, ale nevybydlený... ty jo hned jsem měl chuť dát za stěrač cedulku s telefoním číslem, že kdyby majitel náhodou chtěl, tak koupím :-D No a pak jsem zase šel dál... Po práci půjdu teda pěšky zas okolo... tak nevím, možná si tam tu vizitku za stěrač snad dám, ne dělám si srandu.

Prostě bavoráky do roku 2004 jsou úplně něco jinýho než bavoráky potom. Sice taky jezdí hezky, všechno, ale už v tom není to srdíčko.

Ja
Jacob13
07. listopadu 2019, 17:02
2

M3 E92, M5 V10, 1M Coupe, M2 CS, M4 Competiton atd... Vážně v tom chybí srdíčko?

krab
07. listopadu 2019, 17:59
0

Emkový bavoráky bych nechal stranou. Zrovna tak Alpinu. Ty jsem tím komentářem vůbec nemyslel. Z těch co vyjmenováváš jsem si dostatečně zařídil M3 e92 a M6 V10 a M240i ... skvělý auta. Ale moje srdcovky to nejsou. To neznamená že jsou špatný, to ani náhodou...

M P
07. listopadu 2019, 19:30
0

Tak čemu pak teda to srdíčko nechybělo? Astmatické čtyřválcové E36 s příšerným interiérem? Nebo naprosto nudným základním motorizacím pětky? Ano, asi bylo tenkrát pro BMW snazší se odlišit, trh měla německá trojka více rozdělený, ale to je tak vše.

krab
07. listopadu 2019, 20:20
0

Možná je to zase trochu o tom co si jako kluk zažil, jaký auto sis dřív přál a co jsi prostě viděl kolem sebe. Já jsem dítě hlavně tý první půlky 90tek a pak teenager tý druhý půlky devadesátek. Prostě jsem byl vždycky hodně zažranej do těch aut co se dělali zhruba před rokem 2000. Vždycky když se mi povede dělat nějaký srovnání starýho a novýho modelu stejný značky, tak mi to hodně vyplyne na povrch. Ty rozdíly mezi tím jak se auta stavěla v 80. letech, v 90. letech a teď. Jistě, že hledisko objektivity je na straně toho novýho. Ale to platí v případě, když k autu přistupuješ jako ke stroji, něčemu neživýmu. Což auto i je :) Ale pro nás autíčkáře mají auta kupodivu nějaký přesah. Je to zvláštní, ale nevnímáme je jen jako stroje, který slouží. A pak přijdou na řadu věci jako vůně v kabině, individuální pocity, když v tom sedíš, způsob jak se to ovládá, jak úzce jsi ve spojení s tím autem. Kolikrát jsou to takový blbosti, nuance a každej to může vnímat trochu jinak. A konkrétně ty starý bavoráky pro mě kouzlo mají. A láme se to tak nějak právě tou Banglovou érou. Zase není žádná o tom, že jsou ty nový podstatně rychlejší, tužší kastle atd... Ale chybí mi tam vždycky to propojení s tím autem, ta elementární radost z řízení. Ale zase to neplatí to vždycky. A vůbec....občas mám den, kdy bych si říkal, že bych si chtěl objednat takové nové BMW M2 Competition. A pak mám zas den, kdy bych si řekl "neblbni, vždyť za ty prachy by byla excelentní E30 M3, takže tady není o čem..."

beastar
07. listopadu 2019, 21:07
1

Srdíčko a charisma a duše. Čekal sem kdo se do tebe opře první. Jasné. Tak jako pokud se bavíme o nižších vybavach a motorizaci je to i dnes prakticky o ničem. Moc navíc Bmw nenabídne.

Rozdíl je že tehdy byla prémie vzdálenější mainstreamu jak dnes. Přinášela víc prvků navíc. Ne nutně jen lepší motory. Byl to jiný svět. A neřekl bych, že e36 měla na rok třeba 95 špatný interiér. Když proti tomu stáli pod tím v segmentech auta jako Favorit či třeba Nevada. Jak si sedl z toho do BMW byl si jinde. A tohle podle mě už dneska není.

A vytahovat eMka a Alpinu. To bylo tenkrát úplně stejně supr jak dneska za větší prachy;)

krab
07. listopadu 2019, 21:20
0

Jsem holt nějakej sentimentální v listopadu ... :-D

ganmiki
07. listopadu 2019, 21:34
3

Chápu že pro některé automobilové fajnšmekry může být 170 koní v celkem těžký E39 nudný, nicméně já jsem jenom obyčejnej vesnickej kluk co potřebuje od auta dobrý poměr v aspektech jako pořizovací cena, spotřeba, pohodlí a i ten xicht a popravdě raději jezdím v tomhle než v ovci, focusu nebo c5 a vzhledem k tomu, že moje poslední auta za 15 let byly Volvo 740 s redblockem 2.3 a WP11 s SR20DE tak mi prostě subjektivně to auto nudný nepřijde, je to holt o úhlu pohledu.

M P
07. listopadu 2019, 22:27
2

docela dobře chápu proč máš E39 rád, nerozporuju to. Jen nechápu to krabovo “tenkrát = dobrý; dneska = špatný”. beastar to shrnul hezky nakonec. A ve finále ani nemám nic proti starým autům, jen mám rád vyváženost, i tenkrát totiž byly špatný auta, jen o těch si prostě dnes nevyprávíme příběhy u táboráčku...

krab
07. listopadu 2019, 23:10
0

Vždyť to ale Matěji takhle neříkám ... je to složitější. Pro mě fungujou líp auta starejch časů, ale jako chápu, proč to zas někdo další vidí jinak. A já jsem za to rád. Je super, že si dost lidí dneska vybere novej bavorák a jsou spokojený. Akorát ve mě už to nevyvolává pocity, že bych to chtěl.

Tomu co říká Ganmiki naprosto rozumím. Já koupil E39 po Superbu I. generace (ex firemním) a předtím jsem měl různý obyčejnější auta a E39 byla tak fenomenální, že se mi líbí dodnes.

M P
07. listopadu 2019, 23:36
1

No, právě že říkáš :D E39 je solidní auto a sám ho mám moc rád, ale jen si myslím, jestli to spíš nemáme tak nějak zafixovaný jako tu známou pětku z let, kdy jsme ještě bylo schopni obsáhnout docela dobře všechny ty značky a modely, zatímco dneska dělá BMW 4 - 5 různých SUV, SUV coupé a tak. Prase aby se v tom vyznalo :D

Já svého času trávil dost času v E39 540i a M5, fakt rozumím tomu, proč ji mají lidi tolik rádi, ale třeba F10 vůbec neznám a nikdy jsem v ní ani neseděl. A beztak jednou bude legendární i ta :)

beastar
08. listopadu 2019, 00:35
0

Matěj, Krab: Nechci dělat arbitra. Jen vlastně vás chápu oba. Totiž hodně dělá ten rozdíl. Mainstream vs prémie. Opravdu je objektivně Kia Stinger o tolik horší, než 5er v nějaké srovnatelné ceně... ? Opravdu nadupaný Leon nesahá ani po kotníky 4er v dehtu? Třeba... Příklady. Jenže vem věci jako Vento, první Toledo či Escort... A z toho sedni do 532i touringu z článku. A čím dál do minulosti půjdeš tím víc to bude vidět.

Čili hovno táboráček;) Bohužel Krab píše o nepochopitelné auře něco jako genius loci u auta. Navíc Bmw v našich končinách kor v 90s to bylo všechno. Nakonec Kurvahosi Dědictví....v čem jezdí Bohuš? V čem jezdil Vašek Klausu?

Jako dneska Bmw dobrý. Ale když jdeš kolem nějaké nížší řady v běžné výbavě. Tak co jako... Udeláš wow? Fotka pro ilustraci... Jenom další auto na parkovišti... To by tehdy nebylo možný. Bavoráka ani tu 318i v základu si nepřehlídl. Spravedlivě přiznejme že Medvěda a Audi lidi maj fixovany stejně... A me kdyz si privez kámoš dvouletý éčko ve fullu ani nehoup. Hm pěkný jako milion jinejch aut. Prostě společnost je jinde ale i trh a možnosti lidí.

krab
08. listopadu 2019, 08:31
0

Beastar: Jo, to si asi vystihnul přesně. Ono jsme do jistý míry rozmazlení tím, že takřka neexistují úplně špatná auta. A hodnotí se už taky podle jinejch kritérií než klasickou cestou. A zákazníci koukají na úplně jiný věci, než mám zafixováno. To je třeba problém, když bych měl dělat recenzi na nějaký úplně nový auto, tak se musím zastavit, dlouze zamyslet a hlavně si udělat pořádnou rešerši o tom, co vlastně lidi na tom autě bude zajímat. Protože já to sice můžu odbýt klasicky : řízení lehké, bez citu, ale taky bez vůlí, plyn on/off, motor mdlý, palubní deska - plastová, tablet na ní - veliký. To co umí už jsem se nesnažil obtěžovat řešit, zato jsem dva dny hledal tlačítko ESP OFF, který jsem nenalezl. Hmmm co s tím, auto je sračka, hotové, sečtené, podtržené...

Takhle to zkrátka dneska už nejde. Takže se stáváš vlastně recenzentem elektroniky na palubě, logiky ovládání, srovnávání logičnosti ovládání palubních fičur a zkoumání celkově příplatkových výbav. Z toho pak jde udělat nějaký doporučení. U motoru maximálně tak změříš spotřebu a zrychlení. A u elektriky ještě dojezd a z nějakýho "tech" videa automobilky vyzobeš informace o tom jak ta technologie funguje a srovnáš s tím co dělá konkurence.

A to je najednou pro mě osobně nesmírně vzdálený svět od toho, který znám. Svět aut, který mám rád od doby co jsem byl kluk, nebo teenager. Proto jsem to včera popsal jak jsem to popsal. Proto se 100x radši svezu něčím jako je tady Tomyxova Primera než novým bavorákem od zastoupení. Takovej "test" bych bral takřka jen jako práci. Ale i tak se na každý nový nepoznaný auto furt těším. To zas bych jinak kecal... Ale začínám trochu myslím už rozumět, proč mě někteří v moji radosti ze starých aut nechápou.

ganmiki
08. listopadu 2019, 12:24
4

Hele já ani nevím jestli ho nebo jí mám rád, rád mám svoje děti, ženu, mámu, ale o auto minto přijde divný to říkat, mě na tom spíš baví víc věcí než na jinejch autech co jsem měl, jasně je to způsobeno tím, že jsem nikdy neměl to nutkání abych měl drahý auta, z části proto že jsem na to nikdy neměl cash a zčásti proto že jsem se bál toho, že by mě taková drahá věc svým způsobem zotročila, bál bych se zaparkovat před supermárketem, bál bych se aby mi ho neukradli, neojeli klíčem atd. a to mě prostě nebaví nerad jsem otrokem věcí, jasně jako kluka mě auta v časopisech zajímali ale bylo to jako když si prohlížíš playboy s těma modelkama, hezký ale nereálný a najednou je teď doba kdy tyhle auta člověk může koupit ta 3-5% jejich původní ceny, což z přihlédnutím k inflaci a reálnému poměru platů tehdy a teď je třeba za 1-2% to je prostě mazec, jasně jsou to už letitý stroje a občas něco potřebujou ale i tak jejich zůstatková užitná hodnota je na mnohem větších procentech a navíc se o to člověk už nemusí bát a tohle je přesně to co mě baví.

gramo
12. listopadu 2019, 17:42
0

Svět je malej. Ta stříbrná E34 na Praze 4 je nejspíš moje. To jsem tak ráno při mletí kafe hleděl z okna a s potěšením pozoroval člověka, který se za ní ohlídl až tak, že z normální chůze přešel do krabího kroku :) A teď o víkendu jsem ji nechal řídit kamaráda, který mi ji před necelými 2 lety prodal. Byl z toho svezení nadšený a mimo jiné to komentoval slovy, že E39 je celkově lepší auto, ale řídit E34 je větší radost. A to je to jen 520 s vanosem. Pro někoho nuda, auto o ničem. Ale radost z jízdy nesouvisí jen s výkonem, mě přijde dostatečný na to, aby mě s tím autem bavilo jezdit. Takže pane Krabe, je nás víc takových, pro které mají stará auta to obtížně definovatelné kouzlo.

krab
12. listopadu 2019, 21:52
1

To teda! No stříbrná E34 ( bez označení modelu, ale na 520i M50 jsem si jí v duchu otipoval) to se nejde neotočit. Já šel tou ulicí z Milevský od Imofy ráno, protože jsem tam nechával auto na roční prohlídce a šel pěšky na Budějovickou na bus dolů na Brumlovku do práce. Tak jsem se kousek prošel...

No jak říká ten tvůj kámoš. Přesně E39 bylo skvělý auto, ale E34 je větší radost už jen se na ní podívat :)

Jo
JoshX
28. ledna 2020, 22:20
2

To, co tady výše popsal Krab, mě zahřálo u srdce.. dodnes jsem si myslel, že jsem asi jediný podobně postižený exot, pro kterého mají kouzlo i "obyčejné" základní modely našich starých hrdinů, který vnímá kromě charakteristik motorů navíc i duši, srdce, charisma, vůni a já nevím co ještě všechno za nuance, které nechávají chladnými na 99,9% řidičů včetně fanoušků starých aut... Asi to bude i tou generační sounáležitostí, protože i já jsem strávil dětství v 80. a pubertu a adolescenci v 90. letech.. Já konkrétně jsem byl spíše fanouškem parních mašin a z aut se mi vlastně líbily jen aktuální modely od BMW a Mercedesu.. dokonce si pamatuji, jak jsem si tehdy v 90. letech říkal, že auto asi ani do budoucna nechci, protože lásky na první pohled pro mne jsou právě třeba E32, E34, E36, E38 nebo W123 a na ty prostě nikdy mít nebudu.. a ta ostatní auta mi prostě tak moc neříkají... Když jsem pak lehce po roce 2010 otevřel jen pro zajímavost inzerci s E36 a viděl najednou pro mne ty neuvěřitelně příjemné ceny, musel jsem si splnit svůj dětský sen a jednu olítanou E36 s archaickým čtyřválcem si koupil.. Předtím i potom jsem jezdil s ledasčím, ale stará báva mne od první minuty za volantem chytla a nepustila. A svoji roli v tom hrály i ty výše zmíněné neměřitelné veličiny čistě spirituálního charakteru.. Během takřka desítky let se starými bavoráky jsem vystřídal všechno možné z 90. let i novějšího od BMW, ale i z E46 jsem se opět rád vrátil zpátky k E36, protože pro mě to už bylo moc nové a chybělo mi tam to srdce.. a to nemluvím o bangleovských modelech... Pro mě má prostě E36 (E24, E30, E31, E32, E34, E38, E39) mnohem většího ducha a charisma než novější modely vč. E46.. dokonalá kombinace staré dobré školy s tím velmi příjemným až nutným z dob novějších. Nic nepotřebného a obtěžujícího, a to mám v podstatě individuály s plnou palbou výbavy, konkrétně 323i a 328i. Ale moc rád se projedu i se základním 318i mé ženy v automatu, protože i tenhle mnohými "takyfanoušky" opovrhovaný model s šedými nárazníky má pro mě neskutečné kouzlo staré školy... to hlavní tam pro mě je - podélně uložený atmosféricky plněný motor i pohon té správné nápravy... Navíc dosud opovrhované benzinové čtyřválce mají podobnou charakteristiku jako silnější, charismatičtější a ceněnější šestiválce, včetně spolehlivosti, navíc slušnou dávku nenáročnosti, blbuvzdornosti etc., především se to týká motoru M43, který mám opravdu rád.. Jsou to nedefinovatelné nuance, které ne každý vnímá a které se nedají moc vysvětlit tomu, kdo nemá pro tyto věci smysl a srdce.. přesto mě potěší existence každého podobně postiženého jedince, protože i já mám kromě špičkových modelů těchto zmíněných vozů zvláštní slabost i pro ty nejobyčejnější a nejsockovatější verze těchto aut a taky se vždy otočím (ale spíše obhlédnu ze všech stran a podívám se do interiéru) třeba za takovou "obyčejnou", ale pro mne vždy zcela jedinečnou a krásnou E34 520i. Pro potěšení přidávám foto svých čtyřkolových kámošů, na kterých je ještě dost práce, ale při každým usednutí za volant mi vykouzlí úsměv na tváři ;-)

krab
28. ledna 2020, 23:05
-4

Dík za komentář a fotky parádních bavoráků. Taky jsem rád, že je nás takových víc. Zrovna o víkend byl na youtube Tiff Needel v novým pořadu Lovecars ( dřív byl Topgear a pak dlouhá léta Fiftgear) a epizoda o všech generacích BMW M5. A odjel by nejraději v E28. Takže takhle to je. Asi jak jsme byli fakt ti malí kluci v tý době a bylo to i nedostižný a taky ty bavoráky pro nás něco znamenaly, tak na ně s radostí koukáme dodnes. Já si myslím, že bych i nějakou E34 anebo E36 zase znova do budoucna někdy rád měl. Je to nejen nostalgie, ale oni ty auta, když je o ně dobře staráno pořád skvěle jezdí.

Jo
JoshX
29. ledna 2020, 22:31
0

Přesně, podepisuju se pod každý Tvý slovo.. jen já bych jako M5 zvolil asi generaci E34 jako pro mne ten správnej kompromis pure oldschool a těch pár modernějších příjemností, navíc se mi líbí i víc zvenčí i zevnitř.. pak asi E28 a v těsném závěsu E39, což je super parádní auto, jen s výhradou na můj vkus už nadlimitního množství elektroniky.. všechno novější mě v nitru míjí a bych bral to jen na kšeft, jako prostředek k pořízení těch starých pecek.. A myslím, že to tady v diskusi snad už i někdo zmínil, že v těch našich zlatých časech byla prémie fakt prémie a skok k mainstreamu byl, alespoň v mých očích, ale i v myslích většiny lidí, obrovský, což dnes už tak moc neplatí a hranice se stírají oběma směry. A asi bych vlastně lhal, že se mi tenkrát líbila jen ta auta, co jsem zmínil výše. Taky jsem se už tehdá rád ohlédl za starými Opely, Peugeoty ale i Octávkami z 60.let.. ale "dream", o kterém jsem tehdy absolutně nedoufal, že "comes true", byly tehdejší báva a mergly. Na našem podkrkonošském venkově jsem v 90. letech třeba starou ameriku nepotkal, tak mě tyto ještě nereálnější vlhké sny naštěstí netrápily... Takže když to sečtu a podtrhnu, asi jsem nenapravitelnej nostalgik nebo prostě klasik, ale jak má auto podélně uloženej motor a zadní náhon, trochu se mi vždy rozbuší srdce a rozšíří zorničky, ať je to, co je to. Protože to má pro mě nejen nějaký zvláštní fluidum, ale v posledních letech si navíc čím dál jasněji uvědomuji, že je to především ohroženej vymírající druh, jehož každej exemplář je v mých očích hodnej ochrany.

krab
29. ledna 2020, 22:48
-4

Říkáš to naprosto přesně jak to i sám vnímám. Asi budem +- podobný ročníky :-D Nakonec moje nejmilejší auto je stejně to, který vyrobili v době, kdy jsem měl rok před maturitou, jeho fotky jsem viděl leda tak v automagazínu a rodiče mi vzhledem k známkám z některých předmětů predikovali zářnou dráhu popeláře :-D Jak Luďana a Franty ze seriálu Most!

A nakonec to šlo a před třemi lety se ocitlo doma a letos už mu je přes 20. A mám čím dál víc pocit, že se mnou vydrží klidně až do důchodu, protože i když jsem se projel vším možným, i daleko rychlejším, tak stejně není nad tyhle starý káry z těch 90. let. Je to dost o nostalgii, ale prostě taky věřím, že ta auta byla fakt sakra dobrá, tehdy. Když si vezmu třeba takový svezení v E38 750i, jenom kvalita kůže v rámci příplatkových komfortních seslí, ševelení dvanáctiválce, ty vůně v tom autě, prostě dokonalý. To samý Jaguar z tý doby. Zase jinej zážitek, působí víc ještě po staru, ale taky to má prostě kouzlo. No nic, to by se dalo diskutovat dlouho :-D

Jo
JoshX
31. ledna 2020, 22:29
0

ano, ano, ano, ganz genau!! Jinak já ´76 :-D Co se týká Tvé káry snů, která se Ti dostala do garáže, co je to? Miata, nebo něco úplně jiného?

krab
31. ledna 2020, 22:55
-3

No, jí jsem ročník 81, takže o malinko mladší, ale generačně jsme asi na tom stejně :-D
Kára snů nakonec bylo Porsche 911. U toho jsem zakotvil vyloženě natrvalo :)

Ha
Habakukk
06. listopadu 2019, 12:09
-1

Jako puberťák jsem nad tímto BMW slintal, v provedení M5 jsem ji měl jako pozadí na obrazovce :-) Jo kde jsou ty časy. Stejně jako v minulosti i dnes bych je doma snesl v provedení 540i nebo 535i.

reagovat
Ronoath
06. listopadu 2019, 13:00
0

Krásné auto z dob, kdy tahle třída aut v provedení pro fajnšmekry znamenala benzínový šestiválec. Dneska aby člověk pohledal...

Pěkný zachovalý kus!

reagovat
Pólin
06. listopadu 2019, 13:17
2

Kdysí jsem chvíli jezdil s 520i kombíkem...hrozně fajn auto...upřímně mi stačil i ten dvoulitr...nejelo to nijak rychle, ale ten motor byl neskutečně sametový

reagovat
ToMyx
06. listopadu 2019, 14:17
0

Tuhle pětku jsem si už někdy v roce 2013 dal na seznam aut, které jednou pořídím. Moc nechybělo a koupil jsem kombíkového 540i s repasovanou automatickou převodovkou. Utekla mi o cca 2 dny. Sním hold dál :-)

reagovat
MaDI
06. listopadu 2019, 14:56
2

Taky mám a zatím velká spokojenost. 525Da

reagovat
ganmiki
06. listopadu 2019, 15:03
0

Já na ropu tedy nejsem, ale to je každýho osobní svoboda, ale ta barva je pecka, co to je? San marino blue?

Pólin
06. listopadu 2019, 15:19
0

Avus blau myslim...

MaDI
06. listopadu 2019, 17:55
0

Topasblau metallic

beastar
06. listopadu 2019, 18:11
1

Vono zase pozor. Tady to jsou dobrý nafty relativně a když ta auta byla nová. To byla pecka nehledě na to, že tenkrát v tom světle věcí byla nafta TOP EKO pohon. A jako kombinace kombík+diesel mi přijde úplně v pohodě. Když sem to auto měl kolem mě kluci ty dieselový lokomotivy jezdili taky a jednak to má docela přijatelnej zvuk a jede to pěkně. Druhak to se nijak zvlášť víc jak konkurenční dobový diesely nesralo.

ganmiki
06. listopadu 2019, 21:22
1

Jasně nedovolil bych si M57 nijak hanit a jak kvalita motoru tak jeho vlastnosti jsou fajn a jede to rozhodně lépe jak můj benzín a o spotřebě ani nemluvě, prostě jen já nejsem na ropu nic víc v tom není.

sheogh
07. listopadu 2019, 09:51
0

Souhlas s Bistem, kamos ma 530d, a nejen, ze to fakt pekne jede, dokonce to neklape (vevnitr) a vytoceny to ma peknej zvuk... Jen skoda, ze to ma tu nivelaci vzadu, prijde me to takovy zvlastni... ale mozna to dela jen ten batoh (ma kombik)

LaCo
08. listopadu 2019, 11:04
0

Jo jo M57D30 super motor...šel jsem do něho, hlavně protože byl po mechanikovi co si motor udělal sám pro sebe, ale kvůli x M5 včetně M5 touringu ji pustil tak jsem do ní šel. Jinak mám radši benzín...ale M54 jsou trošku olejničky...jsou na to dost náchylné jinak super motorizace.
Nivelace mi přijde naprosto boží věc...naštěstí mi ve všech Touringu fungovaly a osobně nechápu, jak to někdo může vyměnit za klasické tlumiče.

Nimrod
08. listopadu 2019, 17:21
0

velmi snadno, když majitel zjistí cenu nových. a když to vezmu obecně, u bmw je ještě štěstí, že se vůbec dělaj a daj sehnat

Jimi
06. listopadu 2019, 18:14
0

Ten motor je povedený, kvůli němu jsem se nevzdal skoro stejně staré E36, kterou jsem dal po dlouhých letech služby do pořádku a používám ji teď většinou kolem komína. 2,5 litr v E36 a automatu není sice žádný trhač a v E39 už vůbec, ale je nenáročný a v dnešní době už výjimečný. Přiškrcený výkon s dlouhými převody umí vykouzlit opravdu zajímavou spotřebu při dost vysokém tempu.

reagovat
Velkej Mara
06. listopadu 2019, 18:40
0

Můžu jen potvrdit. Přesně tohle, snad jedině s výjimkou toho automatu, jsem si před měsícem dovezl domů. I ten nájezd je skoro totožný, to moje má necelých 321 tisíc a dokonce to vypadá, že i opravdových. Koule to auto člověku nerve, ale pokaždé, když s ním jedu, je mi příjemně na duši. Už jenom proto, jak je na tom vidět, že při projektování někdo přemýšlel hlavou a ne zadkem. Momentálně mi začal sice trochu poškubávat, takže se bude muset podívat do servisu, ale beru to tak, že je to dvacet let stará věc.

reagovat
Velkej Mara
06. listopadu 2019, 18:42
0

Anthrazit Grau.

Nimrod
06. listopadu 2019, 19:29
0

no já nevím, třeba výměnu plynových vzpěr pátých dveří bych si uměl představit i trošku příjemněji...

ganmiki
06. listopadu 2019, 21:30
0

Pěknej tour. Jinak co se týče těch Styling 33 pak pro mě ( nikomu nenutím, zrovna kola jsou hodně individuální věc ) je to k E 39 klasika která tam sedne jako prdel na hrnec, štěstí je že komunita je bere jako takový obyčejný a tak se dají pěkný sehnat za hubičku, mám k tomu ještě orígo Styling 48 s letníma co to s nima podle vin sjelo z linky a budu je na jaře pouštět prostě tolik mě neberou, zkusím místo nich sehnat Styling 5 v R16 to by se mi na léto líbilo.

Velkej Mara
07. listopadu 2019, 08:07
0

Můj favorit pro bavoráky byly vždycky pavučiny, ale na tohle auto se myslím moc nehodí. Zatím nemám v plánu je měnit, vzhledem k tomu, že nejsou omlácené ani naražené, tak je asi nechám. S těma vzpěrama vrat kufru má kolega výše pravdu, tam se holt projevilo ono známé "když to lze udělat jednoduše, určitě to jde taky složitě". :D

Nimrod
07. listopadu 2019, 19:38
0

na mě je už celá e39 dost složitá, rozhodně bych třeba nechtěl dělat repasi zadní nápravy a podobně. navíc když je problém, bez diagnostiky se člověk už fakt nehne... je to prostě v tomhle už moc moderní auto na můj vkus. ale to se dá všechno pochopit, doba si to žádá

FamArt
06. listopadu 2019, 20:23
0

Občas sa vozievam na sedmičke z rovnakej doby a kedysi som tiež vlastnil 523i. Jediná vec, ktorá ma sere, je podpriemerne hrajúce audio. Pokiaľ ale človek nepotrebuje pridávať nahlas svoju obľúbenú skladbu a hrá len hudba z pozadia, okej. Inak je to hovädzia polievka na dušu dnešnej doby. Mechanicky tvrdé auto na ovládanie, odstupňovanie a chod pedálov, odozva v tlačidlách, rozmiestnenie prvkov ale aj veľmi slušná výbava v niektorých kusoch a zväčša, všetko stále funguje...ako celok skutočne veľmi podarené autá.

reagovat
ganmiki
06. listopadu 2019, 21:34
0

Ty jo vidíš a já když letos přesedlal z daily WP11 do daily E39 tak jsem byl ( a stále jsem ) z toho odhlučnění auta a kvality bussines cd nadšenej.

sheogh
07. listopadu 2019, 09:48
0

Pod to bych se podepsal, pro e39 mam taky slabost. Je to krasnej dukaz, ze to jde bez designerske onanie plne dramatickych krivek a falesnych mrizek apod.... Dokonce bych sel jeste dal, nez Zlokocka a napsal, ze to vypada lip, nez 80% dnesni produkce. Navic je to auto, nikoliv tablet s funkci jizdy.... A to se rozhodne pokroku nebranim (treba takovy HUD je proste bozi)...

To povrzavani me trapi taky... V lete dobry, ale jak prijde zima, ozyvaji se z toho nekdy nepekny zvuky.... Chtelo by to zrejme po tech 15 letech vymenit vsechny ty gumovy ulozeni...

reagovat
Kuře
07. listopadu 2019, 10:10
0

Zajímavé, že se zrovna tato konkrétní E39 oběví v inzerci:D

Škoda, v lednu letím pracovně do Bangkoku, a až se v Dubnu vrátím, budu přesně něco takového hledat, namísto zemřelého Focuse.
Hezký článek:)

reagovat
beastar
07. listopadu 2019, 15:32
3

Kuře ty kluku jeden. Já myslel že máš Mondeo teď čerstvě. Pracovně v Bangkoku:)) Tak pozor na místní děvky snadno se to splete...

krab
07. listopadu 2019, 16:06
1

Příběhů od kamarádů co tam byli o tom, že jejich "kamarád" se takhle nachytal jsem už slyšel víc... :-D Taky jsem se v duchu zasmál, když jsem viděl slovo Bangkok...

Kuře
07. listopadu 2019, 16:37
0

Je fakt, že moje thajská přítelkyně říká, že malý penis není problém. Já si ale stejně myslím, že by ho mít neměla:))

Mondeo mám a je super. Jen prostě užiju kombíku na dojetí, stavba, psi, dřevo... Jen doufám, že mi místní komunita odpustí že takhle přemýšlím zrovna u E39ky:D

beastar
07. listopadu 2019, 16:49
0

Jo jo pinčes s míčkama a bazény kde plavou prostitutky;D A snadno se to splete víme všichni...

BigBen
08. listopadu 2019, 09:34
1

Kuře, pracovně v Bankoku? Co děláš za práci? Kurýra? Tak bacha aby jsi se nevrátil v dubnu za 30 let :-D

Pe
PeteC5
07. listopadu 2019, 14:25
0

530i, r.v. 2000 (facelift), najeto přes 360k. Motor má pořád stejně sametový chod, startuje na brnk jak v plus třiceti tak v mínus dvaceti a do nějakých 3500 rpm o něm v podstatě nevíte. A s mpaketem a sportovními pružinami je to i hezké svezení. Vůbec se nedivím fanatickým příznivcům těchto vozů. Problém je koroze, jinak bych si ho jako daily nechal asi nafurt.

reagovat
Ju
JurgenDe
07. listopadu 2019, 16:21
0

Taky tak... 530iA, rok 2000. Moc rád na něj vzpomínám, v interiéru pocit solidnosti, promyšlenosti a kvality zpracování. S tím třílitrem to i celkem slušně jelo, těch posledních pár stovek rpm před omezovačem dokonce letělo (tak mi to tehdy na má měřítka alespoň přišlo). V hlubinách internetu dokonce stále fotky, když šel dál do světa: https://bmw530ia.rajce.idnes.cz/BMW_530iA_E39

Pak jsem měl a dodnes mám 728iA E38, taky skvělý stroj... motor i auto však dost odlišné, byť je zároveň s E39 i dost spojovalo, ale to už je na jiné téma. Zkrátka E39 nenápadně skvělá legenda, taková 90ková W124 (též sem měl tu čest vlastnit). Jaké auto bude mít tento status z let nultých?

Jimi
07. listopadu 2019, 21:16
0

Léta nulté mi připadají, že tam nic takového nenápadného nevyčnívalo. Hluché období kvalitního designu, začalo se výrazně šetřit na kvalitě, začátek downsizingu. Možno čas ukáže, ale z tohoto období mě zatím nic nenadchlo...

LaCo
08. listopadu 2019, 09:11
5

E39 srdeční záležitost...měl jsem jich několik a tahle mi zůstala. 530d Individual... Stav a výbava rozhodla, že jsem šel do dieslu. ( Já radši benzín) Je trošku upravený a jízda s ním je fakt radost.

reagovat
LaCo
08. listopadu 2019, 09:48
1

Jinak článek pěkný, na můj vkus je zmiňovaná e39 z článku chudá na výbavu a se slabším motorem ale jinak pěkná. Jinak řídil jsem hromadu e39 a v žádném jsem žádné povrzávání interiéru nezaznamenal.

beastar
08. listopadu 2019, 11:22
0

Tohle auto je přesně to u kterýho se pozastavíš a rekneš si... Když pominu morální zastarávání a pokrok v oblasti multimédií. Proč bych si měl koupit nové BMW? Co dostanu? Lepší auto. Opravdu..

To je to proč se prémie, tak nebezpečně přiblížila mainstreamu. Nikdo nechce aby v rukou u lidi zůstávalo x pěkných aut s výbavou. Protože kdo by potom kupoval ty nový auta... A jinak f10 už prostě takový kouzlo nemá... A nikdy mít nebude.

LaCo
08. listopadu 2019, 11:38
1

Tak tak. :) F10 se mi líbí...přemýšlel jsem nad ní, ale radši jsem zase sáhl po e39. Ono když jsem byl u mechanika a přijela F10 a napichli ji na diagnostiku a zvolali máme tu rekord...hned to na ně vyplivlo snad 60 chybových hlášek a byla to obyč 520d. Popravdě nevím co bude až 39 doslouží.

Jinak co se týká multimédií, tak jsem tam dal android radio co má origo look...s autem jezdím často, tak jsem chtěl něco použitelného...mám tam dokonce Carplay a vše funguje na jedničku.

beastar
08. listopadu 2019, 12:27
1

Jo jo je to tak f10 je rekordman ve vysírání. Už je problém to s normálním příjmem živit i ojetý. Ano možná je větší a modernější, ale taky se víc sere a už prostě není tak user friendly.

Aha podobný rádio sem měl v Mercedesu, abych nahradil ten dinosauří displej. A jo fungovalo mi to taky hezky. To je taky vtipný že ty jakoby technologie nahradí aftermarket za relativně pár korun. Fakt jde prostě jenom o to, že nový příliš nepotřebuješ ale můžeš mít. Já prostě sem toho názoru že nahradit to nějak rozumně bude už nemožný... Budeš muset skočit do novějších vod....

Vavris Vavrisovic
08. listopadu 2019, 17:50
3

Ten interiér je neskutečný :-O

LaCo
09. listopadu 2019, 08:48
0

No právě. Novější BMW's udržovat při životě bude finanční smrt...Fanouškovská základna značky má nejspíš smolíka...vyjde levněji koupit nový až zánovní kus a točit to po dvou - třech letech než to udržovat.
Aktuálně by se mi líbila třeba 340i 540i i 530d či 535d jestli se vůbec dělá...a nejdostupnější emko..M2...otázka je životnost...to je oč tu běží.
Popravdě teď pokukuji po XC70 s legendárním D5 motorem, takže možná budou doma dva naftový kombajny. ????‍♂️????

Adam
08. listopadu 2019, 15:04
1

Tak se taky hlásím do klubu E39. Mám to jako víkendovku. 535i M/T, kdo byl, tak jí mohl vidět na poslednim srazu na Džbáně od Classic Drive. Vim, že byl Krab, díky Lotusu :).
Ještě bych se rád zeptal Matěje Pod., proč měla E36 hnusnej interiér a proč by 36 s R4 nutně měla být jízdně příšerná?

reagovat
beastar
08. listopadu 2019, 20:11
0

Pravdou je že Máťa první r4 e36 řídil v momentě, kdy to byla vrána za pade pro nenáročné mladé řidiče. Kdo pamatuje ty auta zánovní či nová, nebo topky ví svoje. V roce 95 to byl trhač asfaltu a pomalu Kitt, co i mluví. Škoda že nemám tu fotku....

Naše e36, černá, r4 na parkovišti. Vedle ní bílá Š105o kus dál hnědý trabant a jeden z prvních lopouchovych fáček.. Tam byla e36 král mezi hnojem ... Interiér byl top. Měřítky tehdy bomba.

M P
08. listopadu 2019, 22:18
0

Díky náčelníku, že ses mě zastal. Jo v roce 95 asi OK... ale pořád nevidím základní E36, a to jsem psal předtím, že myslim základní motorizaci, jako něco extra. M3 E36 už je jiné kafe a přijde mi že se na ni trochu zapomnělo, ale interiér měla podle mého hnusnej stejně :)

Xander_Cage
09. listopadu 2019, 21:30
0

Do diskuze musím přispět, prostě mi to po dlouhé době nedalo.
BMW E39 je dobré auto, ale jako ojeté ho udržet v dobré kondici a provozuschopném stavu jsou šílené nervy a brutální zásah na peněženku. Hold tady nejvíce platí kdo chce opičku musí mít na banány.
Mám 6-ti letou zkušenost s vozem BMW E39 525i rok 2002, manuál (po faceliftu) a zde jsou mé pocity.
Jízdní komfort: Ten je exceletní, i na naších rozbitých silnicích, to auto jenom pluje, a klid a ticho v kabině je velice návykové - každé jiné auto je hlučné, všichni kdo jednou se svezou v E39 (i se základní výbavou, tzn. ne dvojitými skly, a látkovými sedačkami) si pochvalují neuvěřitelné ticho a komfort. To je velice velké pozitivum
Styl: To auto je pořád hezké, je jako víno, stařím ještě se zdá lepší a lepší a pořád působí monumentálně a majestátně - obzváště pěkně umyté mezi jinými auty, design se fakt povedl.
Motor: mám 2,5L benzín 143kw (192 koní) kteří sice asi časem z motoru odešli ale pořád to má zvuk a sílu, na jakýkoliv převod to prostě táhne a jede jako z praku, když se nechá nízký převod a šlápne se na pedál tak zvuk je velice pěkný, krásný jemný ale zajímavý prostě R6.
Ale teď budou negativa bohužel:
Nejhorší na autě jsou brzdy, kdo je dělal by si zasloužil asi pověsit za určité partie do průvanu. Brzdy z druhovýroby se kroutí a při sešlápnutí pedálu brzdy volant vibruje, dělají to i original brzdy teď je mám na autě a dělají to samé předtím jsem měl bremba s keramickými destičkami a po nějaké době se prostě zkroutí, je to asi hmotností auta, ale nejhorší je ruční brzda, tu jsem nepochopil dodnes: ta je totiž bubnová! Vysvětlení: Brzdy na autě jsou všechny 4 kotoučové, ale ruční brzda je bubnová tzn tlačí brzdové čelisti na vnitřní část kotoučové brzdy. Výsledek?: Brzda je k ničemu, z kopce nebrzdí, a do kopce jakž takž, a myslím že už z výroby to nebrzdilo (výhodu mají automatické převodovky kdy tam dají prostě P).
Elektronika: jo jako každé auto, tyhle auta trápí elektrická instalace, a to mám auto bez výbavy kdo má nějakou výbavu tak asi musí zešílet, v automatické klimatizaci odchazí tzv. ježek topení (neboli rezistor) který je umístěn ve velkém teplu a dokáže vybít baterii vozu, druhovýroba nepomůže, originál stojí 3.500,-Kč a ten taky časem odejde. Rádia, rádia Becker jsou šmejdy a odchází snad na nich cokoliv, zesilovače, displaye atd občas to hraje někdy ne. DCS (stabilizace) jednotka umístěná vedle motoru (takže všechno teplo z motoru R6 jde to té jednotky, kousek oddělujícího plíšku tomu nepomůže), kazí se to oprava drahá (cca 30.000,-Kč).
Světla: i když xenonová, ale nesvítí za nic, většinou za to můžou ulámané tyčinky automatické regulace - tenké plastové tyčinky co se hned ulámou a nejdou opravit snadno (světlo se musí teplem rozlepit).
Rez: ano i takové auta reznou - nejvíce postižené místa: spodní část všech dveří, dveře kufru, přední kapoty.
Motor: i když k motoru bylo napsáno chvály dost, je třeba i kritika: úniky oleje naprosto všude (vana, víko, posilovače) olejový odlučovač se hodně zanáší, lambda sondy (auto jich má tak 5 nebo 6, ale v kterém autě se to nekazí?) a různé fíčury EURO 3 norem (jedna věcička co míchá vzduch do motoru, druhovýroba není, originál za 6.500,-Kč). No a k motoru, už má nějaký věk a auto velkou hmotnost, a prostě na křižovatce vás spráská kdejaká Fábie s turbem protože má prostě věští zátah, než atmosféra R6.
Servis: Nikdo to nechce servisovat, najít solidního mechanika je dost kumšt nebo to vyjde na neskutečné peníze: stačilo mi když byla výměna airbagů ve svolávačce, kdy to bylo zadarmo ale na faktuře byly rozepsány všechny úkony - zdá se mi že i operace srdce vyjde levněji než jít do servisu BMW.
Nevím možná mám blbý kus: udržovaný (s 280.000km na tacho, ale reálně tak 400.000km), ale už bych si asi koupi E39 rozmyslel, nebo najít fakt kus pěkný kde je naprosto jistá historie, jinak je to kus rozporuplného šrotu.

reagovat
krab
09. listopadu 2019, 22:34
0

Jde o to najít zachovalej kus... To je základ u tohoto typu a u bavoráků obecně. Proto jsou i ty rozdílné zkušenosti. Jinak souhlas... I na tom mém ultra nejetém kousku mě před lety vyhodili z STK kvůli parkovací brzdě. Šel jsem blbec tam, kde nikoho neznám... A ti zas neznali bavoráky, že se ručka musí posuzovat se zamhouřeným okem. Tak jsem ty bubny pod krytem zadních kotoučů musel doma pracně seřídit a jít tam znova. A pak v pohodě... Jo tenhle vynález se jim moc nepovedl.

Ježek topení je legendární věc (ten se mi teda nerozbil), ale třeba el. motůrek na odemknutí zadního kufru jo.

Pořád to ale bylo perfektní auto. Každý auto má prostě nějaký svoje trable. Ty motory M52 ( můj případ) byly asi i lepší než pozdější M54. Nakonec i motor M52 B28 ( 2.8 l) v Z3 Coupe fungoval brilantně i po takřka 300 tis km. To auto jsem tehdy kupoval s 270 tis na tacho, já najel asi 20 a nový majitel pak snad 30. Já měnil jen domeček s termostatem ( únik kapaliny) a jinak klasický servis. Ten motor natočí strašně moc... a byl prakticky suchý.

LaCo
09. listopadu 2019, 22:41
0

Chce to hledat a koupit dobrej a ne levný kus...pak na tom člověk hned neřeší každou blbost. A to bohužel bude těžší a těžší... Nebavím se tu o 39 za 50k ale třeba za 150-200k. Jinak ano, člověk v tom pak může zahucet dost velkým balíkem peněz za servis na druhou stranu e39 je ještě v unosných mezích...taková e60/61 a novější tam to lítá v dost vyšších sumách.
Taky jsem měl přesně co máš teď ty...525i 141kW (143kW máš chybně) manual 10/2002 Touring. Nebyla nejlevněji fakt pěkný a celkově zachovalý kus...ale nakonec M54B25 by měl být nejspolehlivější než B30 a bohužel typická olejnička...GO motoru a rovnou jsem udělal svody a dalších x věcí...takže fakt hromada peněz jsem v ní utopil. Svezení bylo super, jízdní vlastnosti, ticho komfort pocit bezpečí všechno parádní...když vše funguje jak má. Kolikrát jsem se do ní rád vracel z aut o dost novějších.
Teď mám 530dA Individual dvojité skla skořice atd a to ticho uvnitř si fakt užívám.
Co se týká brzd já jsem neměl pocit, že by špatně brzdily 525i má menší kotouče nějakých 296mm 530i 530d 535i 540i maji 324mm a s brzdami problém nemám jinak souhlasím s ruční brzdou ta je u všech e39 spíš těžítko na autě...absolutně nefunkční. Akorát se na ni chystám, že to musím nějak pořešit s mechanikem ať to nějak vyřeší aby brzdila.
Jinak co píšeš o elektronice tam mám asi štěstí, jediné co mi nefunguje je PDC (špatná jednotka) vyměním a zase fungovat budou. Jinak jezek topení to jsem naštěstí nikdy nemusel řešit na žádné s mých e39 a v tomhle případě ano originál se vždy vyplatí koupit...čidla kliky váčky oleje atd jedině originál nic jiného nemá smysl...vyhozené peníze.
Mám DSP radio to celkem ujde basák od Nokie origo BMW je spíš sranda, ale minimální efekt to má... Nedávno jsem měl zapojený subwoofereru takovej malej v kufru...to byla hudba na jiném levelu...ale vozit to mě přestalo bavit...překáželo to.
Jinak jednotky radiomodul audiomodul kostky abs atd vše repasuje a vylepšuje Falcon v Praze za snesitelné peníze... Já jsem to nakonec vyřešil vydáním všech modulů z auta...MK4, radio telefon atd a koupil jsem android radio co má look originálu s Carplay a voala jsem v 21 století. :)
Co se týká světel je jasný že 15-20 let staré vysvícené xenony nebudou mít sílu krásně svítit jak za mlada...mají na to nárok po těch letech to platí i o těch jednotkách. Ale dá se vše udělat...před známého jsem udělal komplet GO světel...na Bi-Xenon a nové Angel Eyes na denní svícení s automatickým přepínáním. Rez je na klasických místech spodní hrany dveří a rám okna u pátých vrat u touringu. Rám okna mám na hadry, ale už mám sehnanou krásnou netknutou náhradu, jinak naštěstí musím zaklepat a koroze u mého kusu není problémem.
Fabie s turbem? To snad zase ne...moje 525i po servisu byla fakt k světu... na 525i ostatních. :) Teď mám 530d upravený výkon na 170kW nějakých cca 600Nm a musím říct, že jede fakt krásně. O dost živější jak 525i...ono ta 525i je prý o dost linějsi jak 530i. Pokud máš problém najít servis stačí napsat...znám dost kluků na vše co rádi pomůžou...dělají jen BMW a tyhle auta znají zpaměti a díly se taky dají sehnat přes lidi za hodně fajn ceny.
Jinak tady je zajímavý článek pokud někdo ještě nečetl:

http://dfens-cz.com/bavorske-motory-z-vrcholu-primo-do-propasti/

Nimrod
10. listopadu 2019, 08:24
0

ta ručka mi překvapuje. na volvu je také buben z kotouče, ale že by nebrzdila, to říct nemohu...

beastar
10. listopadu 2019, 11:09
0

Tak ale takhle je to u všech aut dnes z doby E39. Jasně že je to o kuse a je úplně jasný, že se na tom sem, tam něco posere. Netřeba asi dodávat, že i starý Porsche a Ferrari a já nevim co luxusního dál je taky potřeba pracně a draze opravovat, protože pořád je to jenom stroj. Věřím, že pokud se nebavíme o kusech takzvaně na dojetí je pořád e39 opečovávaná dobrý auto který předčí v rámci ceny lecjaký nový auto. Prostě za mě za 250 000 (třeba se servisem) pořád raději pěknou e39, než třeba novou Dacii. To je samozřejmě můj subjektivní názor. Pěkná e39 pořád umí nabídnout moc.

Není to tak dávno co sme měli M5 z nějaký šílený aukce z LuXu auto mělo 213 000 a v podstatě bylo neustále po servisech BMW. Jezdit s tim byla maximální radost přestože sportovní auto už defakto jakoby není. Dnešními měřítky je to docela pomalý auto:D V rámci kategorie samozřejmě a mluvím o okreskách... Ve všem ostatním je to pořád to nejlepší co můžeš řídit v sedanu/kombíku.

Mr.Mechano
10. listopadu 2019, 12:38
0

tak provozovat tyhle 15-20 let starý auta, to se prostě musí počítat s tím, že něco chtěji, člověk se musí stát fandou, co to bude řešit a mít ještě někoho kdo to umí opravovat v blízkosti
chce to prostě najít pěknej a vybavenej kus se zábavným motorem a pak už je možný si to užívat, ta E39 je takový auto, co se dá provozovat s rozumnýma nákladama, u E60 už je to složitější
když shrnu svoje zkušenosti se svýma bmwákama, tak E53 s M57TUD30 je ok, ale máme jí od novýho, na motoru praskla řemenice a bude to chtít turbo, prolíná tam olej, 230k km najeto, osttní jsou maličkosti (termostaty, věci na podvozku)
pak tam mám Z3 coupé s tím M52TUB28 motorem, koupeno s 250K km v CH, to bylo takový moje, co jsem před tema 20 lety chtěl, motor přetěsnit víko a domek s filtrem, ještě separátor a hadice, jinak krásně suchej, bez problému, jo, kaput byla spojka a setrvačník, ale bylo za supercenu a šel jsem do toho s tim, že bude vyžadovat péči
no a nakonec "slavná" Bangle 6tka kabrio s N62B44 V8, tohle auto mě udržuje v takovým správným napětí, co se tam zase vysere :D ne, tak neni to tak finančně strašný, jako M6 s S85, ale už je to složitý auto, na druhou stranu člověka odmění super svezením, jinak ve 150k km motor ven, všechny těsnění a gufera nový, tek z toho olej uplně odevšud ven i do válcu, jinak sem tam odejde nějaká jednotka, ale dá se sehnat, navíc jsou lidi, co tyhle věci repasujou, takže se nemusí pro nový do bmw
za mě jsou BMW auta, který za krásný (malý) peníze nabízí pěkný svezení, auta od Porsche např. vždycky budou násobně vejš. No a z těch novějších? První jednička coupé 135i je zajímavá designem i motorem (takový 2002 turbo novodobý :D ) a těšim se, až si za 15 let půjdu koupit ojetou i8 roadster, baterky už budou za pakatel :D

ganmiki
10. listopadu 2019, 13:37
0

Musím souhlasit s beastarem, raději starou E39 než cokoli novýho za 250 tis. a co se týče toho drahýho udržování tak myslím že to je o úhlu pohledu, ono to možná člověku přijde že když dá do auta za 60 během třeba dvou tří let další kilo že to je dost, ale ruku na srdce pak máš fungující parádní auto o kterým víš co jsi tam kde dělal a dal za díly a co oproti tomu? Co koupíš za slušnou ojetinu za 160 tis která nebude nic potřebovat, podle mě žádnou možná nějakýho Avensise třeba ale ten taky bude něco chtít. A co se týče toho motoru, já furt tvrdím źe M52TU je to nejlepší co se tam v benzínu dávalo, na M54 jsem slyšel mnohem víc stížností hlavně s tím žraním oleje, tohle já neznám, nedolejvám ani decku meti výměnama a to má na hrbu 329 tis. Prostě já nejsem žádnej fanatik ale v týhle cenový relaci to podle mě ještě teď má smysl, za 5 a více let už to tvrdit nebudu ale co si pak člověk koupí to fakt nevím, když vidím auta z let který budou pro mojí peněženku a naturel přicházet k dispozici tedy něco kolem 2010 roku plus mínus tak váźně zatím nic nevidím.

Dooby
10. listopadu 2019, 23:11
0

Xander: Moje 4-letá zkušenost s 530i sedan manuál r.2001je dosti podobná. Měl jsem jako daily 2016-19 a bohužel, v servisu téměř každý měsíc. Je to prostě už starý auto a údržba od předchozích majitelů (které jsem znal) byla strašně zanedbaná. Zase auto bylo za hubičku. Výbava minimální. Nájezd opravdových 260tkm (na konci 300tkm) a opravovalo se takřka všechno, což jsem úplně nečekal- olej z motoru všemi směry a samozřejmě nakonec spotřeba přes pístní kroužky (při ostřejší jízdě klidně 1l na 500km), kulisa řazení (nedržela páka v neutrálu), hřeben řízení, kompresor a trubky klimy-vše znovu. Podvozek komplet vyměněný- ty vibrace většinou nejsou od kotoučů, ale od uložení na přední nápravě, toho jsem se zbavil. Ruční brzda -problémy stejný jako ty, i po opravě paken to brzdí hodně špatně. Koroze už hodně- nový prahy a lemy blatníků, vyvařená podlaha a dál reznou dveře řidiče a víko kufru. Radio nefunkční, nešly zprovoznit ani další 3 z vrakáče, takže nakonec bastl- obyč. neorigo radio, alespoň tedy s bluetooth, což řeší HF a streamování hudby. Výměna sedaček obyč. látka za kožený sportsitze- obrovský rozdíl, stály 6000. Repas xenon.světel u svitlip.cz- bomba, auto svítí lépe než 95% nových aut s diodami. Jinak tedy svezení pěkný, ale v malých rychlostech malý turbomotor fakt jede líp než 3.0 R6, nicméně i laici (žena apod.) říkají, jak to nějak krásně hladce jede a zní. Předal jsem synovi, pár let to snad ještě zvládne, koroze se zastavit nedá. Jako nový to v roce 2001 ale musela být nádhera.

LaCo
11. listopadu 2019, 05:36
0

Dooby a to je asi tak jak se k tomu chovali předchozí majitelé...jestli na vše kašlali...tak ty si udělal pak vše. Je to o údržbě...moje e39 co jssm ji koupil tak jede a nic po mě nechce...tuhle konkrétní co mám teď už přes rok najeto cca 40 tisíc za ten jeden rok...tak je fakt, že mě začalo zlobit turbo...od svého mechanika jiné za 3k. Ale chystám se dát na repas původní. Tak jinak jezdí...leju jen pohonné hmoty a výměna náplní a filtrů. Koroze naštěstí tolik netrápí...jen rám okna a dva pupínky mi teď vylezly na blatníku...mám nový za 800,- :)
Rádio si měl dát android ať to vypadá jak original. Jinak světla jsem taky komplet předělal na Bi-Xenon...jen se divím proč Svit líp...ti dva jsou...????‍♂️ no jejich cenovky jsou trošku extrém...jde to o dost levněji se stejnými komponenty.

Dooby
11. listopadu 2019, 11:17
0

S údržbou souhlas, jen prostě jsem nečekal, že dobové "nej auto světa" z doby , kdy se ještě dělalo "poctivě" bude mít po 260tkm tolik zásadních problémů- předtím obdobný nájezd Octavia I, S-Max a na motor, převodovku, klimu, řízení a vlastně i podvozek se nesahalo. Ty auta byly o několik let novější, to je zase fakt, že věk. Ale nelituju těch peněz (cca 250t. /4r. včetně spotřebního materiálu- to zní hrozně, vím), spíš bylo furt něco a bralo to hodně času. Prostě potvrdilo se, co znalí dávno říkají, že ze zanedbanýho auta už nikdy pěknou káru neuděláš. A mně se zase nechce věřit, že při dobré údržbě jsou ty moderní auta až tak špatný a nekvalitní, jak se říká, třeba ve srovnání s E39.

ganmiki
11. listopadu 2019, 17:42
0

Taky se mi to nezdá, 260 tis. není na E39 nijak moc, je jisté že to nemělo na hrbu víc? Jinak oni jsou takový dva přístupy při nákupu ojetin, běžný uživatel jako třeba můj kolega v práci našetří na ojetinu určitou sumu a v té shání +- auto a pak jezdí dokud se mu něco neposere a až poté to řeší, já to mám úplně opačně já našetřenou sumu vydělí +- dvěma za půlku koupím auto a za tu druhou uďelám hned po detailní prohlídce servis,neřikám který přístup je lepší stejně je to u ojetin i tak trochu o štěstí ale já mám prostě hned od začátku rád když vím co tam je a jak dlouho, dělám to i nebo vlastně především i na motorce prostě nerad čekám až se mi něco někde vysere protože jsem chtěl ušetřit pár tisic. Takhle jsem třeba u BMW hned na záčátku vyměnil svíčky, cívky, disu, hadice sání, těsnění sání, separátor, těsnění ventilovýho víka, všechny oleje, fitry, řemeny příslušenství a když už to bylo na zvedáku tak rozhodit podvozek, celková kontrola, kostky, podlaha co bylo potřeba udělat tak udělat a dál hnd spojku i s dvojhmotou protože bylo jasný že je tam těch 300 tis a že bych jí stejně musel dělat později tak proč to neudělat v jednom, prostě po nákupu 3 tejdny na zvedáku, ale teď jenom jezdím a zatím se nic nesere, snad to vydrží.

MiB
08. prosince 2019, 21:22
0

Moje bývalka, 530i AT 170kw na LPG, stahlblau metalic s paketem shadowline, m-podvozek, lámací sportsitze...super kára to byla.

reagovat
Vl
Vladimirsoukup
27. listopadu 2020, 12:11
0

A co zvukové vybavení salonu? Já třeba rad poslouchám kvalitní zvuk v aute, takže proto mi to ve článku trochu chybí. Ted mam Subaru BRZ a tam jsem vyměnit celou zvukovou techniku. Hlavně to ale prosím Vás neberte z eshopu 2din.cz. Tam mi prodali levný šmejd z číny označený jako kvalitní zboží, navíc to bylo předražené a vůbec nesedělo. Takže nezapomeňte - kvalitní audio je základ, ale hlavně ne z eshopu 2din.cz

Poznámka redakce: Tohle možná dříve bývala snaha o reklamu a možná se tady nějakým zázrakem trochu změnila. Ale kdyby se někdo ptal, nevíme nic.
-
Komentář upraven 27. 11. 2020, 12:13:56

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem