načítám data...

Proč se petrolheadi nemusí bát autonomních aut

Vzestup autonomních aut vyvolává jisté zděšení u komunity automobilových nadšenců. Je ale opravdu nutné bít na poplach? Podívejme se, co dobrého mohou přinést.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Tesla sem, Tesla tam. Autonomní řízení. Autopilot. Zákaz řízení automobilů lidmi. To jsou klíčové pojmy poslední doby nejen na Autíčkáři. Velké diskuze týkající se problematiky aut řízených ‘roboty’ se objevují na všech automobilových webech a sociálních sítích. Jedna skupina nadšeně vítá každou novinku prezentovanou panem Muskem, druhá skupina odporuje s tím, že je ohrožena svoboda řidičů a řidičské umění je odsouzeno k zániku pod nátlakem úřadů, regulací a zákazů. Třetí skupina, pravděpodobně ta největší, se nevyjadřuje. Je jim to jedno? Co když je řízení vlastně ani nezajímá a auto považují za prostředek, jak se dostat za prací, zábavou a poznáním ve formě cestování? Kde je tedy pravda? Měli bychom se bát soumraku automobilu, jak jej nyní známe?

Pokusil jsem se na toto téma shromáždit důvody, čím mohou být autonomní automobily prospěšné a proč by nás nástup autonomních automobilů nemusel tolik trápit, a to zejména vás, příslušníky skupiny nadšených řidičů, někdy nazývané jako ‘petrolheadi’. Snaha podívat se na tento komplexní problém střízlivě a pohledem běžného řidiče je něco, co se dnes bohužel moc nevidí. Tak to zkusme, ať už si po přečtení článku budete myslet cokoli, diskuze je vám jako vždy k dispozici.
 

Tesla jako symbol pokroku, oltář nářků a kat klasického motorismu

Ať chcete nebo ne, článkům o Tesle dnes těžko uniknete, protože jsou všude. S lehkou nadsázkou se současný zvýšený zájem o Teslu, ať už v pozitivním či negativním duchu, dá přirovnat k hypu okolo počítačového hegemona, firmy Apple. Tesla, podobně jako Apple dělá věci jinak. Současně je reprezentována jednou, velmi výraznou osobností. Tesla, jedna z mnoha aktivit podnikatele a internetového magnáta Elona Muska, se snaží bez přehánění o znovuvynalezení auta jako prostředku individuální automobilové dopravy. To se neobejde bez polarizace názorů dotčené společnosti, které nemalou měrou přispívají motoristická periodika. 

Je situace ale opravdu tak horká? Vzpomeňte si, kdy jste naposled viděli Teslu? Já v Brně pravidelně vídám asi jednu, zhruba jednou měsíčně. Kolik jich bude třeba v Praze? Deset? Automobily Tesla jsou totiž pro běžného člověka velmi drahé. Cenově odpovídají například Porsche Panamera. A kolik vídáte Panamer? Nesmíme zapomínat, jak velkou část rozpočtu musí typický řidič vynaložit na koupi automobilu. Průzkumy ukazují, že průměrná částka utracená za ojetý automobil se dnes u nás pohybuje okolo dvou set tisíc korun, tedy pod 10% pořizovací ceny Tesly.

Ať už tedy je váš postoj vůči Tesle jakýkoli, nedá se očekávat, že bychom je v nejbližší době vídali ve zvýšené míře. Ostatně i chystaný Model 3, s jehož uvedením na trh bude spojeno poměrně značné zpoždění oproti plánu, bude cenově odpovídat vozům kategorie BMW řady 3, Mercedes Benz třídy C, případně Audi A4. Takže budeme je vídat častěji? Určitě ano. Vytlačí samotné Tesly běžná auta a ovládnou tabulky prodejů? Určitě ne. 

Další automobilky, věnující se této problematice veřejně a intenzivně jsou například Volvo, které zaujímá 21. místo v pořadí prodejů u nás, a Mercedes-Benz s desátou příčkou. Matematiku nechám na vás.

 

Dostupné řidičské ojetiny a nová zábavná auta

Člověk je tvor společenský a vrána k vráně sedá. Tak by se daly pojmenovat příčiny vzniku sociálních bublin. Je to naprosto logický, běžný a vlastně i prospěšný jev, jenom je nutné mít neustále na paměti, že lidé okolo nás nejsou všichni jako my a mají třeba odlišné potřeby. Často se setkávám s nářky nadšenců, že automobilky dnes nemyslí na lidi, kteří řízení opravdu milují, chtějí zábavná a zajímavá auta a většina produkce je čím dál větší nuda. S tím se dá částečně souhlasit, ale proč tomu tak je? No, jednoduše proto, že zábavná a zajímavá auta nekupujete.

Ano, mluvím o vás. Nechci nikoho soudit a pranýřovat, nová auta jsou pro většinu lidí dost drahá, ale náš trh je velmi malý a ještě menší je skupina nadšenců volajících po řidičské nirváně kdykoli a kdekoli, s čímž také souvisí kupní síla. Zde je řešení prosté. Kupte si zajímavé, zábavné nebo nějak odlišné auto. Budete si užívat, zlepšovat se, těšit se na jakoukoli cestu, hledat nejhloupější záminky k projížďkám a určitě najdete partu podobně postižených lidí, se kterými můžete svoje zážitky a poznatky sdílet a svůj automobilový život tak obohatit. Šeď průměru přestanete vnímat, protože budete sami spokojení. Nevěříte? Tak si otevřete blogy a přečtěte si, jak skvělé je žít se zajímavým a zábavným autem. A když je budete kupovat, automobilky budou mít prostředky a s nimi důvod zajímavá auta vyrábět i nadále. 

Ale co když na nové auto nemáte prostředky, případně je nechcete z nejrůznějších důvodů vynaložit na věc, která ztrácí na hodnotě tak rychle, jako osobní automobil? Nechte ztrátu hodnoty na jiných a kupte ojetinu svých snů. Pamatujete na Vojtův článek o přicházejícím řidičském ráji? Myslím, že se v něm nachází mnoho zajímavých myšlenek, které vaše nadšení pro auta mohou pomoci zachovat i do budoucna.

Zkrátka a dobře, i když bude většina lidí jezdit v uniformních autech, která se budou řídit sama, budete mít spoustu možností se řidičsky realizovat a nejít s davem. Ostatně nic jiného nedělá většina z vás ani teď, tak proč na tento přístup zanevřít?

 

EU řízení zakáže, všechna klasická auta sešrotuje a to bude konec

Oblíbeným argumentem podporujícím teorie o blížícím se soumraku motorismu je ochota EU regulovat naprosto všechno, nevyhnutelným důsledkem čehož musí jednout být zákaz řízení v rámci bezpečnosti provozu a dalších důvodů, jistě jich bez námahy vymyslíte hned několik. Ale co když to tak nebude? Podívejme se na několik příkladů.

Prvním je downsizing. Ten nás připravil o velké motory s velkým počtem válců, tedy se to alespoň říká. Pravda je to jen z části, už od šedesátých let byla většina nejběžnějších aut osazovaná čtyřválci malého objemu. Navíc ta zajímavá část automobilové produkce získala na výkonu. Chcete hatchback o výkonu 300 koní? Není problém. Samozřejmě budete oponovat, že výkon není všechno a budete mít pravdu, ale dávám příklad. Navíc to v poslední době vypadá, že  móda extrémního snižování zdvihového objemu je u konce.

Dalším je bezpečnost na silnicích. Kdyby dokázala autonomní auta pomoci ke snížení nehodovosti a celkové úmrtnosti na silnicích, pozornost regulátorů by se odklonila jinam, což by opět znamenalo méně omezení. Ano, je možné, že automaticky řízená auta budou mít v některých oblastech přednost nebo úlevy, ať už v podobě vyhrazených pruhů, nebo rovnou silnic pouze pro ně, nezapomínejme, že skupina nadšených řidičů je malá. A to se může nakonec ukázat jako výhoda. Taková skupina nemá velkou šanci přispět k celkové nehodovosti a zhoršovat tak všemožné statistiky, velikost skupiny z ní pak učiní příliš malý cíl na to, aby se vyplatila nějaká další omezení. Možná jsem naivní, ale může to vyjít. Ostatně, je to i na vás. Chodíte k volbám? I to je jedna z cest.

Plynulost silničního provozu je dalším klíčovým faktorem. Teoreticky může masivní rozšíření automomních aut přispět k lepší plynulosti provozu, tedy k větší propustnosti silnic a nárůstu přepravovaných osob, což by omezilo nutnost protlačování hromadné dopravy na úkor dopravy individuální. Ve spojení s větší bezpečností z bodu předchozího je to win-win situace. Jak bezpečně se cítíte například v takovém autobuse?

Zkušenosti z jiných oborů pak ukazují, že i EU je schopná regulaci zmírňovat a dělat tak život lidem příjemnější. Vezměte si například takové civilní letectví. Možná si řeknete, že je to jen zábava pro pár lidí, kteří mají dostatek prostředků a času provozovat něco tak zbytečného, jako je létání pro potěchu. Nezapomínejte ale, že většina běžných lidí podobně pohlíží i na nás, motoristické nadšence. Podívejme se, co EU přinesla v civilním letectví. Evropská agentura pro bezpečnost letectví je organizace zřizovaná Evropskou komisí. Jako taková má na starost bezpečnost a další předpisy pokrývající většinu oblastí letecké činnosti, od údržby letadel, přes kvalifikace a výcviky posádek až po požadavky na zdravotní prohlídky. Dlouho dobu to vypadalo, že je s civilním letectvím v Evropě amen a málokdo zůstával optimistou. Ukázalo se však, že i EASA umí uznat chybu a dokonce ji i napravit. Vznikl plán nazvaný General Aviation Road Map, který má za úkol přeregulovanou oblast civilního letectví zbavit složitých, zakrnělých a zastaralých předpisů s důrazem na jednotné, srozumitelné a splnitelné požadavky. To celé usnadní pilotům třeba přístup k přístrojovému létání, sníží ceny údržby, zjednodušší a tedy zlevní pilotní výcviky a v neposlední řadě umožní snáze zavádět nové technologie a materiály, což v oboru tak konzervativním, jakým beze sporu letectví je, znamená možnost opravdu výrazných změn.

Odstavec výše pro vás možná nebude dostatečnou útěchou, pak tedy vězte, že díky EU jsme mohli začít dovážet ze zahraničí automobily starší osmi let, což před tím také nebylo možné. A našli bychom další příklady, protože nic není černobílé.

Závěr tedy nechám na vás, mým úkolem bylo předložit alespoň pár důvodů, proč se nemusíte bát, že příchod autonomních automobilů vás zbaví vašich oblíbených zadokolkových roadsterů, velkých muscle cars, opečovávaných veteránů nebo postupně zrajících youngtimerů. Nezapomeňte se podělit o svůj názor v diskuzi pod článkem, toto téma si přímo říká o plodnou debatu. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Skipper
22. října 2016, 07:35
1

Myslím, že se taky můžu považovat za petrolheada. Ale za sebe můžu říct, že taky jsou situace, kde je pro mně řízení otrava a nutnost. Třeba cesta za rodinou 500 km na východ Slovenska. Cca 70% tvoŕí dálnice, 29% nezajímavé silnice 1. třídy. Řidičsky příjemné je cca 1%. Naprosto by mi nevadilo, kdyby tuhle cestu za mně zvládlo auto samo. (kromě toho jednoho procenta, které si rád vychutnám) Jo, vím, existuje vlak a autobus, ale potřebuji ćasovou flexibilitu, občas tam vozím děti, spousta batožiny atd. Takže hurá, sem s tím! Když pak auto

reagovat
David Marek
22. října 2016, 09:17
0

já si taky myslim, že i autonomní auto může být zábava. A naopak tuhle vlastnost vidim jako plus. Auto samo přijede, auto mě odveze, když jsem unaven, nebo můžu spát za jízdy. Můžu se napít. Nudné a dlouhé úseky můžu dělat něco jiného. Nebo se člověk může "věnovat" ženě a tak :D

reagovat
whitenight
22. října 2016, 11:26
2

Dobře napsanej, realistickej článek. Je možný, že jednou, za pár set let, řízení auta vymizí na úroveň dnešní jízdy na koních, ale to je prostě vývoj. Rozhodně neni důvod se autonomního řízení bát, nese s sebou spoustu výhod, které tu uvedli ostatní a článek. Obzvlášť nepochopitelný je vedení džihádu proti Tesle ze strany autofora.cz, protože jen oni maj správnej názor těch "pravejch petrolhedů voe".

reagovat
Letis
22. října 2016, 12:08
3

Naprostej souhlas, jsem rad za autickare, protoze jejich nazory nejsou vyhraneny a neni z toho citit takovej ten hloupej fanatismus a hospodsky moudra.

JayK91
22. října 2016, 11:40
0

"Vzpomeňte si, kdy jste naposled viděli Teslu?" - Na začátku srpna jsem by ve Švédsku a po 10 minutách a 7 tesle jsem tyhle auta přestal fotit (byl jsem tam 3 dny a v každém navštíveném městě to bylo +- stejné) ... :D .... ano, Švédsko je ekonomicky i legislativně jinde ... respektive naše rodná hrouda je 15 let za vším vyspělým takže tu jednoho dne bude plno tesel (třeba těch ojetých ze švédska) ... a to pak bude záník motorismu jako takového ... přecijen ve Švédsku už na tom taky nějakou dobu makaj :(

a druhá věc ... nechápu jak já tady v Ostravě svou učastí ve volbách ovlivním koho si Praha zvolí za europoslance ... (navíc v dnešní době kdy preferenční hlasy stranám neznamenají díky koalicím zhola nic)

reagovat
Souča
22. října 2016, 12:31
0

přesně, v Dánsku a Norsku je to s Teslama to samé, jsou úplně všude, cca jako Superby u nás... ale vzhledem k tomu, že se neví, jak přesně se budou daňové úlevy na elektroauta postupně vyvíjet, tak nelze přesně říct, jak k velkému rozšíření elektroaut dojde, může to být ranec a nebo taky ne.

RCNP
22. října 2016, 13:11
2

Ovlivníš. Europoslance nevolí přece "Praha", ale občané ve volbách do evropskýho parlamentu. Naposled 2014 myslím? A jelikož je volební účast mrská, tak o to víc záleží na každém hlasu.

whitenight
22. října 2016, 13:40
0

Tohle by se mělo dávat podél silnic na billboardy

MB
22. října 2016, 14:48
0

Väčšina Tesiel je tu (Stockholm) na operatívny leasing, a záujem opadá, pretože čakať 45 min na tej ich supernabíjačke už mnohych odrádza, zvlášt keď je to furt plne taxikárov.

Trinom
22. října 2016, 15:49
1

Tesla může perfektně fungovat v případě, že máš v garáži 3F zásuvku na 400V. Jezdit s ní pravidelně někam na hodinu do háje ji nabít je opruz.

beastar
22. října 2016, 14:44
0

Ten příklad z letectví je tady naprosto vhodný a jenom k tomu dodám že i obchodní pilot Airbusu se rád slouzne na kluzáku a to jsou samozřejmě pro každou jednu oblast jina nebo jen podobná pravidla a tak tomu může být i na silnici. Roboaut bych se nebál alespoň příštích 300 let ne. Dnešní letadlo umí taky přistát a fungovat samo a přesto máme dva piloty... Ok někdy jednoho ale nikdy nikoho zde vždy narazíme například na problém právní odpovědnosti atd...

reagovat
Su
Sumy
22. října 2016, 19:08
0

Tu EASA -evrpopska agentura za nebe bez letadel, tu bych sem radeji netahal, protoze takovy blbosti v "malem letani" nikdo jen tak neprekona. Za vsechny treba navrh na zretelne oznaceni drah barvou, byt je plocha travnata, bezpecnostni opatreni, kdy pri druhe osobe na palube je nutnost odmontovat knipl, oploceni cele plochy, u nas skoro 3km plotu a dalsi kraviny. Ano spoustu tech kravim zpetne stahli. Ale to, ze uz 6 let nesmi litat X-set kluzaku L-13, kvuli prezranejm(cti:byli pres vahu) na eru bez minulosti(pritazeny z Ukrajiny) a neschopnosti vydat zaverecnou zpravu, tak do toho EASA nekopne... A zcela uprimne, je naivni verit, ze mensina zustane bez povsimnuti, Vsak i jedno jediny manualne rizeny auto muze zpusobyt nehodu autonomniho vozidla a to je fuj. Predstava jak jedu expedicku horama v autonomnim elektromobilu...

BobAsh
22. října 2016, 21:20
0

Já tomu prd rozumím, ale pokud Matěj tvrdí, že EASA dnes předpisy zmírňuje, tak bych mu docela věřil, vzhledem k tomu, čím se živí...

M P
22. října 2016, 22:08
0

Nic není černobílé, třeba to s těmi Blaníky je fakt smutné. Teorií je několik, napsáno o tom už bylo mnoho. Každopádně co se týká GA Road Map, ukazuje se, že i EASA umí uznat své chyby, ,9 je podle mě velice důležité sdělení. A ve spoustě ostatních věcí věřím, že na začátku byly dobre myšlenky, ovšem ztroskotalo to na provedení.

To s tím odmontovaným řízením při letu s osobou na palubě máte odkud? O tom jsem ještě neslyšel...

Su
Sumy
23. října 2016, 10:19
0

To bylo v "balicku" spolu s ostrahou a kontrolou osob vstupujicich na palubu(cti: bezpecak a kontrolni ram" Co se dobrych umyslu tyce, snad jedine moudro od matinky, ktereho se drzim zni: "Pozor na ty, co rikaj, ze to s tebou mysli dobre"
I to nesmyslny narizeni ohledne zivotnosti motoru. Nezalezi na uvedeni do provozu, ale roku vyroby. Pro nas vcelkukonecna pro vlecnu, do ktery jsme po zku...ny generalce museli za hooodne dlouhy peniz koupit zakonzervovanej, nikdy nejetej motor, a za 2 roky ho mame dat tem samej prasatum, co pri generalce popravili minulej a jeste za to vyplaznout 400.000CZK, byt ma natocenejch zhruba 500mth?
Otev je z EASA chudak zelenej, bo to jsou desitky hodin, co kazdy rok stravi sepisovanim zadosti o vyjimky, aby tako zadost byla zamitnuta a nasledne EASA zmenila stanovisko.
S tou EASA je to asi tak, v litani se jakozto organizovanem sportu(mluvim opravdu o malem a pro radost) nastesti vzdy sejdou lide, kteri se dokazou ucine branit.

Su
Sumy
23. října 2016, 10:21
0

A pak jsou oblasti, kam EASA nedosahne a treba v Australii bezstarostne provozujou napriklad Blaniky do zivotnosti az 15.000hodin. Po EASA je kazdej na 4.000 pase, bo toho pul milonu na "garazove vylepseni" nikdo neda.

beastar
25. října 2016, 01:57
0

Ok nechci do toho rýpat protože je to dost "OT" ale ono provozovat něco v Austrálii a v Evropě je podle mě docela velký rozdíl tím neříkám že v rámci bezpečnosti a tak dále nebyly vymyšleny věci bez kterých by se dalo žít a nebo jsou přes čáru a je potřeba se zamyslet jak se létalo v tom "malém" létání třeba za Svazarmu a jak to vypadá dnes ono to co bylo před lety možné zkrátka nikdo nepovolí je to tak trochu evoluce jako ve všem. V tomto směru jsem celkem zvědav jak se postaví k dronům a jejich obecnému využití v budoucnu protože tahle sranda je mezi lidmi čím dál více a to i mezi fanoušky letectví (to zcela po právu) U těch autonomních vozidel stejně tak jako by byl nebo mohl být problém je na prvním místě ta odpovědnost například za případnou nehodu respektive když taková kára nabourá do dalších vozidel (klidně i s řidiči) tak kdo bude trestně odpovědný ... no zatím je to prostě hudba daleké budoucnosti kterou mi nejspíš neuvidíme.

BobAsh
25. října 2016, 04:50
0

Myslím, že uvidíme, a o hodně dřív, než si myslíme. Věci se řeší s rychlostí, která je úměrná tomu, jak velký (zejména ekonomický) nájem na tom někdo má. A autonomní auta budou obrovský byznys, protože:
a) Ušetří peníze za řidiče náklaďáků a umožní náklaďáky využívat intenzivněji (počítač nemá přestávky)
b) Ušetří peníze za taxikáře apod. (proto se o autonomní auta tak zajímá Uber)
c) Ušetří obrovskou spoustu peněz pojišťovnám, protože autonomní auta budou míň bourat (nemusí na to ani být moc chytrá, stačí, že nemají ego, nemůžou usnout a jezdí vždycky defenzivně)
d) Drtivá většina lidí bere řízení jako nutné zlo a tak si autonomní auta bude chtít koupit a zaplatit za ně, opět, obrovskou spoustu peněz.

Jsem ochoten se vsadit, že nejpozději v roce 2025 budou nejen realizovatelná, ale přinejmenším v některých státech USA také legálně provozovatelná autonomní auta Level 5 (tedy schopná jízdy bez řidiče). EU je pomalejší, takže tomu dávám do 2030.

Do roku 2050 bych si vsadil na výrazné omezení provozu manuálních aut.

beastar
25. října 2016, 23:02
0

Tak nějak bych si to představoval taky a všechny uvedené argumenty jsou samozřejmě relevantní ne nadarmo už Mercedes testuje všechny možné i nemožné varianta právě v nákladních autech ale zatím i ta varianta samo-řízení respektive toho že to auto jede samo počítá s řidičem asi právě jako ta střední a dopravní letadla ono je určitě fajn že to dojede samo z A do B ale dost pravděpodobně to samo nenacouvá na rampu ( bude trvat desítky let než všechny terminály budou umět ty auta poskládat na rampy a budou k tomu podmínky ) samo to nepodepíše papíry , nedokáže to kontrolovat palety jogurtů jestli nejsou poškozené a tak dále prostě na to bezpodmínečně musí navazovat velká spousta projektů okolo. U těch vozidel TAXI to bude asi rychlejší ale jak se ukázalo při testování v USA (doposud) tak je možné takový vůz provozovat relativně jednoduše nicméně ty mezery jsou stále velké ale do toho roku 30 by to ve větších městech mohlo plošně fungovat. A teď k tomu nutnému zlu za volantem z části ANO z části NE protože jinak se žije ve městě kde už teď ti co nesnáší řízení mají vlastní autonomní vehikl který se jmenuje autobus MHD nebo dráha, metro a tak podobně a vozí se a potom ti co ucpou denně hlavní ulice a ti jezdí autem protože je to pohodlné s těch samozřejmě část dá přednost autu co je automaticky doveze ale ne všichni. Je to trochu jako když si vzpomeneš na ten 20 let starý boom elektromobilů taky nám bylo zvěstováno ze všech stran nejpozději v roce 2010 možná 15 budou prodeje elektromobilů tvořit významnou část byznysu s auty vznikly na tom celé projekty a jaká je situace ? Tesla a i3 a rozhodně netvoří významnou část prodejů. Takže neříkám že ne ale netroufám si vyslovovat jakákoliv data.

https://www.ft.com/content/bd0f43fe-7a2a-11e6-ae24-f193b105145e

beastar
25. října 2016, 23:05
0

Ještě abych nezapomněl provozovat potom vozidlo autonomní může míti i negativní vliv například při cestách do méně rozvinutých regionů a nebo na venkově třeba jezdit v Horní Polomy denně do fabriky v Kochánkách bude asi problém a v poslední řadě bude rozhodující cena těch aut... kolik lidí si to bude moci dovolit na tom právě zatím ztrácí elektro auta a na tom že je třeba to nabíjet příliš často až na vyjímky.

PeterLuk
22. října 2016, 16:16
0

Náhodou, v Bratislave vídam Tesiel celkom dosť... ;)

reagovat
Ro
Ronoath
22. října 2016, 16:47
2

Nejvíce se těším, až díky autonomním autům odjedeme na zelenou všichni naráz, a já nebudu muset čekat na toho či onoho, až tam dá kvalt a konečně se rozjede.

reagovat
PepaSFI
22. října 2016, 19:52
2

nerad bych zabředával do žumpy zvané politika ale musím bohužel konstatovat že volit politika je dost naivní činnost a volit ho podle názorů a plánů je ryzí bláhovost. Až na pár výjimek ( kteým to většinou dlouho nevydrží, tedy ty názory nebo jejich funkce) jsou politici sebranka bepáteřních karieristů kteří zapomínají své sliby přesně ve chvíli kdy se zavřou volební místnosti a v případě že se kariéra nedaří, klidně zapomenou na vše dosavadní a začnou v jiné, klidně názorově zcela opačné straně. A taky mám pocit že všecko je jinak. Totiž, připadá mi že to, že svět je řízen lidmi které si občané zvolili na základě ksichtu na plakátě a lží a planých slibů ve sloganech, je velmi šílená konspirační teorie.
A jestli nám politici zakážou normální auta? Otázka nezní jestli ale kdy. V některých zemích už jsou naprosto vážné plány v dohledné době zakázat auta s klasickým pohonem. Už celkem dávno začal proces povinného vybavování všema možnýma, leckdy i spornýma bezpečnostníma výmyslama. Takže je jen otázka času kdy někdo kdo potřebuje zdůvodnit svou funkci začne plánovat jak do roku dejme tomu 2028 budou všecka nová auta vybavena nějakým druhem samořízení a budou určené úseky silnic kde bude použití povinné. protože ikdyby to mělo zachránit..........no však to znáte.

reagovat
PepaSFI
22. října 2016, 19:59
0

ještě doplním že Teslu jsem kromě té se kterou přijel Vojta do Brna na KK viděl na silnici jen jednou.
A to že EU nám umožnila dovézt starší auta není pravda. To jen shodou okolností, při vstupu do EU přestal fungovat náš poněkud nesmyslný předpis.

BobAsh
22. října 2016, 21:19
0

Ne, to nebyla shoda okolností. Omezení na věk maximálně 8 let bylo zrušeno čistě kvůli tomu, že bylo v rozporu s podmínkami volného trhu v rámci EU. Ostatně na země mimo EU se vztahuje pořád.

Ostatně ze stejného důvodu už u nás jdou přihlásit pravostranná auta - taky rozpor s volným trhem.

bobo23
25. října 2016, 11:23
0

Souhlasím s Pepou. Čas, kdy budou manuálně ovládané vozy zakázané jednou přijde. Je těžké odhadnout, za jak dlouho, ale jednou se tak stane. To, že jednotlivé státy, potažmo celá EU už dlouho po automobilech šlape je také známá věc. Povinné vybavení nových vozů těmi a těmi bezpečnostními a "bezpečnostními" systémy jsou první dětské krůčky.

Sasakr
23. října 2016, 19:46
0

V Liberci vídám Teslu často. Nevím, jestli je to furt ta samá a mám takovou kliku nebo jich je tady víc. A Panameru vidím denně, tu má továrník :-D

reagovat
Caddy
24. října 2016, 11:08
0

Já jsem poměrně nadšený do nových technologii a Tesla jezdí dobře, proč ne. Neám nic proti vývoji. Ale vše musí být na principu trhu a dobrovolnosti. Průser nastává, až mi někdo bude chtít zakázat jezdit normálním autem, v tu chvíli je vše špatně... a nějaké ježdění pouze na okruhu nebo na odpadlé lesní silničce, kam bych si nejspíše auto musel přivézt na podválu, to není fakt nic pro mě... já chci prostě nastartovat v garáži a jet kam chci, autem jakým zrovna chci, třeba nějakým z 50's a užít si cruising...

reagovat
BobAsh
25. října 2016, 00:59
0

Problém je, že řízen auta je jednou z nejnebezpečnějších činností, kterou člověk běžně dělá, a dopravní nehody patří v civilizovaných zemích ke zdaleka nejčastějším příčinám úmrtí - přičemž zdaleka nejčastější příčinou dopravní nehody je lidská chyba.

Pokud by plně automatizovaná osobní automobilová doprava znamenala, že se podaří téměř nebo úplně vymýtit dopravní nehody (což je pravděpodobné), je morálně ospravedlnitelné ten krok neudělat kvůli tomu, že řídit auto je zábava?

Předpokládám, že bude trvat dlouho, než to přijde, a že ještě dlouho po obecném zákazu manuálních aut budou způsoby, jak na silnici vyjet s veteránem, v nějakém podobném režimu jako dnes můžou na silnici koňské povozy, i když jsou dost nekompatibilní s okolním provozem. Ale zákaz manuálního provozu nebo nějaká jeho forma (minimálně zákaz provozu na frekventovaných trasách) prostě časem nevyhnutelně přijde, protože silniční síť je pořád primárně dopravní systém a ne zábavní park...

Polar Bear
25. října 2016, 14:37
1

Ano, je to morálně neospraveditelné. Chránit lidi před jimi samotnými státním nařízením je cesta do pekel. Je o tom spoustu sci-fi románů, které se k mé hrůze pomalu stávají ve svazu evropských socialistických republik skutečností. A za "i kdyby to mělo zachránit jeden lidský život.." bych s chutí střílel.
Jízda automobilem je dobrovolná činnost, nikoliv povinnost. A navíc, plně automatizovaná IAD nebude bez nehod ani omylem.
Jinak Tesle moc nefandím, dotace na elektromobily mi pijí krev už od začátku a Elon Musk je je královská pijavice. Za mě nedotovat auta se spalovacími motory stejně tak jako elektromobily. Stejně tak jako asi tisíc dalších věcí, na které nevidím důvod ze svých daní přispívat (u mě dělaji cca 65% z toho, na co si cenní moji práci zaměstnavatel).

Caddy
06. listopadu 2016, 11:43
0

Není ospravedlnění to zakázat kvůli tomu, že je nějaké riziko. Riziko je vždy u všeho, to aby zakázali skoro všechno, co lidé dělají. A naopak, taková hromadná bouračka zaviněná selháním nebo sabotáží nějakých systémů může být daleko výživnější. S možností svým autem jet kamkoliv přicházíš o svobodu. Je to skoro jak mít náramek a domácí vězení. Co je platné, že můžeš někam jet po polní cestě, když bez hlavní se stejně nikam nedostaneš? Jaké asi bude, až se prostě po ose nedostaneš na sraz nebo ani do blbého RoadCafé? Nevím, jak koho, ale mě nebaví zase tak moc se bezcílně někde potloukat mimo hlavní tahy, kouzlo je v tom, že jsi svobodný, k tomu autu to patří... cesta je cíl, ale cesta bez cíle jen pro tu cestu není ono. To auto si člověk užije jen tehdy, když ví, že prostě do něj sedne a jede do práce, na sraz, na jídlo, na nákup... kamkoliv... a je to to, co udělá den hezčí a z každé rutinní záležitosti vymáčkne trochu radosti... neumím si představit svět, kde nemůžu natočit opravdové auto s osmiválcem, rozjet se a jet, kam chci. Kdy si nemůžu zpříjemnit šedivý den tím, že do práce jedu něčím pořádným... to už můžeme rovnou žít na hadičkách připojení k Matrixu, pak fakt bude smrtelných nehod minimum...

martin_100
24. října 2016, 23:19
0

Tady možná ani tak nejde o strach že by nás někdo připravil zážitky za volantem jako spíš strach z toho že nás autonomní auta připraví o budoucí generace nadšených řidičů. Pokud už nebude normální jezdit normálnim hloupym autem tak se těžko najdou jedinci kteří by rádi sami řídili.
Ale jak koukam do diskuze.... někteří píšou jak jsou nadšení řidiči ale že by uvítali aby ty nudný úseky nebo zácpy auto projíždělo samo.
Hmmm a co tak mašinu na předehru která by se věnovala vaší partnerce v těch "nudných úsecích" než jí ho tam brutálně vrazíte a v těch "nudných úsecích" po tom když si jdete zapálit na balkon ale ona by se ještě chvíli ráda přitulila....

reagovat
BobAsh
25. října 2016, 01:02
0

Jednou nebude normální jezdit normálním hloupým autem, stejně jako dneska není normální jezdit na koni, plachetnici nebo s parní lokomotivou. Přesto jsou lidi, kteří to pořád dělají.

A stejně tak to dopadne s manuálně řízenými auty na spalovací motor - ta technologie zastará a bude nahrazená jinou, lepší. Je naivní si myslet, že to nečeká jakoukoliv technologii, kterou dnes máme.

martin_100
25. října 2016, 13:45
0

Proč po tisíce let používáme kolo? Ta technologie je zastaralá... hmm a nebude to tim že nic lepšího zatim nikdo nevymyslel?
Proč by manuálně řízený auto nemohlo bejt stejně dobrej vynález jako kolo....

BobAsh
26. října 2016, 18:45
0

Kolo je obecný řešení, který sice využíváme už tisíce let, ale dost se mění všechno okolo - je docela velkej rozdíl mezi kravským povozem z doby železný a Ferrari.

Manuálně řízený auto poháněný spalovacím motorem je relativní novinka, která se vyvinula z parních věcí s kolama, který se zase vyvinuly z věcí co se tahaly za zvířatama. Za dobu, co se auta vyrábí, se neustále a velkým tempem mění a vyvíjí (a vždycky jsou lidi, kteří tvrdí, že ta současná nebo minulá generace byla vrchol). Rozhodně je ještě daleko k bodu, kdy bude auto "dokonalý" a nepůjde ho vyvíjet dál.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem