načítám data...

Malé turbomotory se budou opět zvětšovat

14. října 2016, 20:10 7 komentářů M P Novinky

Nevoní vám dnešní móda přefoukaných pidimotorů? Potom pro vás máme dobrou zprávu, po módě downsizingu se budou objemy opět zvětšovat.

Zobrazit galerii

Náš oblíbený americký automobilový web Jalopnik přišel se zajímavou novinkou. Downsizing prý našel své limity, další zmenšování motorů by bylo echnicky těžko proveditelné a neúměrně nákladné. Tato trvrzení jsou podložena výpovědmi lidí z automobilek, zodpovědných za návrh a výrobu pohonných jednotek. Slyším bouřlivé ovace na obou stranách Atlantiku. Než se ale opět začnete těšit na přísun velkých motorů v obyčejných autech, v klidu si to rozebereme. Jo a pokud chcete relativně velký víceválec v obyčejném autě, tohle by mohlo být něco pro vás.

Původní zprávu přinesla tisková agentura Reuters (kompletní znění zde). Citovala jistého Alaina Raposa, vedoucího oddělení pohonných ústrojí koncernu Renault-Nissan. Ten tvrdí, že aktuální situace v oblasti downsizingu je taková, že již není kam dál postupovat, motory dosahují svých hranic a začínají se projevovat negativa. Mezi těmi jsou například vysoké emise CO2 a nebezpečných oxidů dusíku. Právě na ty se instituce zabývající se životním prostředí zaměřují nejvíce a tyto emise také stály u zrodu kauzy nechvalně známé jako dieselgate.

Ukazuje se totiž, že ačkoli malé motory v evropských laboratorních měření stran emisí vyhovují, reálná zkušenost a data z provozu ukazují opak. Řešením se tedy zdá být opětovné zvětšování zdvihového objemu. Tato problematika antidownsizingu, nebo upsizingu, jak chcete, se týká koncernů Renault-Nissan, GM nebo VW. Očekávat můžeme nárusty objemu okolo 25 až 30 procent. Vezměte si totiž třeba malý tříválec 0.9 TCe od Renaultu. Aby se průběžně snižovaly teploty ve spalovacích prostorách a celém bloku a nedocházelo k přehřívání, využívá motor režimu bohaté směsi a ten neznamená nic jiného, než větší emise CO a přítomnost nespáleného paliva. Své k tomu řekli i lidé od Mercedesu, a vysvětlili, proč nenaskočili na módní vlnu tříválců. Malé motory podle nich prý nemají takový význam. 

Než se ale začnete radovat příliš, počkejte. Za prvé, dále přišla řeč na to, které trhy jsou pro downsizing stále ještě perspektivní a které už ne. V Evropě, zdá se, budeme objemy zase o něco zvětšovat, ovšem v USA tato vlna zmenšování přeci ještě nějakou dobu setrvá. Mají totiž z čeho zmenšovat. Další důležitou poznámkou je, že do budoucna se pozornost z čistě spalovacích motorů přesune na kombinovaná, chcete-li hybridní řešení. To se tak nějak dalo čekat, co říkáte?

Ať už tuto zprávu přijmete jakkoli, ukazuje, že na některých postech v automobilkách snad ještě existují lidé, kteří mají rozum a jenom slepě nenásledují předpisy a nařízení fungující jenom na papíře. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

St
Stefan
16. října 2016, 12:03
0

Taky máte celá redakce úsměv na tváři?

reagovat
M P
16. října 2016, 12:31
0

No, vlastně docela ano, aspoň pokud budu mluvit za sebe. Downsizing jako takový mi vlastně ani nevadil a vzniklo i pár zajímavých motorů, když odhlédnu od předsudků. A turbo leckde pomáhá využitelnosti výkonu, většina lidí zkrátka netouží po honění motoru před omezovačem. Ale je fajn, že konečně někdo přišel na to, že laboratorní testy prostě a jednoduše neodráží realitu. Mohlo by se to tudíž pozitivně odrazit i na spotřebě v reálném světě. Otázkou zůstavá zda s navýšením objemu nedojde k jiným opatřením, která povedou například k větší tuposti motorů. A u některých automobilů zatím nedokážu tolerovat čtyřválec jako odpovídající pohon. Zejména dražší auta si lidé kupují i jinak, než jen kalkulačkou, proto dokážu pochopit, když žádají třeba šestiválec. Ten by mohl být malý a s turby, a díky své přirozené kultivovanosti přispívat k luxusnějšímu ražení větších automobilů. Jenom se i ve vyšších třídách nabízí spíše až na vrcholu nabídky.

St
Stefan
16. října 2016, 17:09
0

Souhlas.Co mi nevadí je zavádění vícestupňových převodovek a odlehčování,protože co je lehčí je rychlejší. A když pojedu 130 na 8ce místo 6ky taky něco ušetřím. Strašně se mi líbi Mazda. Ponechala si dvoulitry a začala laborovat nad efektivitou motoru a odlehčováním auta. Výsledek? 2.0 165 koní jezdí za 7 litrů na sto. :)

M P
16. října 2016, 17:25
0

To snad i méně, myslím, že 2.5 dokáže těch 7 taky.

PachezZ
17. října 2016, 21:05
0

Tak už s 20 let starým atmosferickým 2.5 V6 - KLDE sem jezdil dálky za 7,5 :)

Mírus
18. října 2016, 20:09
0

Tipuju: zvětšování objemu ano, zvyšování počtu válců ne. Tříhrnky budou max. 1.2-1.5, skoro všechny větší nároky na výkon pokryje 4-válec 2.0. Vše samozřejmě se šnekem a ano, možná (téměř) vše i v hybridním provedení.

reagovat
Mírus
18. října 2016, 20:13
0

Takové hybridy by ani nemusely být dražší. Auta přijdou o klasický alternátor, startér a olověný akumulátor, klasickou spojku a manuál, u 4x4 i kardan a místo nich se připojí silnější (a modernější) generátor a elmotor(y) s jedním planetovým převodem (viz Prius) + moderní (LiFePo) baterie. I brzdy mohou být menší. Když taková změna proběhne plošně (u mainstreamu), přestaneme pak používat označení HYBRID.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem