logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
avatar

Miroslav „Mírus“ Pukl

BydlištěBlansko
Registracepřed 9.6 rok.
Poslední aktivitapřed 5.4 rok.
Příspěvků ve fóru1
Komentářů u článků51
Pozitivních komentářů u článků6
Negativních komentářů u článků0

Posledních 50 komentářů

3
Mírus
11. 5. 2020, 11:19
Citroën odkládá chůdy. Chystá C4 hatchback a C5 liftback.

Paráda. Čekám, kdy se konečně ta éra suv-mánie zvrátí a tohle jsou snad první vlaštovky návratu k "normálu". Přitom by nemělo jít jen o módu, ale přirozený odklon od neefektivních krabic - minimálně kvůli euro-co2 diktátu.
Francouzi mají často sklon k futurismu a jistému průkopnictví, takže není divu, že se změnou trendu by přišli právě oni. Taky proto tipuju, že i ty "coach doors" se do série dostanou, jen tam vrazí B-sloupek.

1
Mírus
1. 5. 2020, 08:22
Ptejte se: Hledáme sportovní auto, které sportovně jen vypadá

Tome, vybrals nakonec něco? Všechny tipy dle zadání jsou zde, myslím, velmi slušné. Nejpřesněji mohly mířit ty na TT (podle Tvojí zmínky: Golf překapotovaný na 718 :-). Snowman000 to trefil na první dobrou. Určitě s pěknýma kolama a máš káru jako lusk... Ještě bych přece jen připojil výslovně nezmíněného Boxstera, obavy o provozní náklady by mohli nejlépe rozptýlit (nebo podpořit) zkušení uživatelé. A nebo zapátrat ve zdejších (nebo jiných) "análech", věřím, že se to zde (nejednou) řešilo.

0
Mírus
22. 4. 2020, 04:38
Top 6 největších objevů automobilového světa

Aerodynamika je ve výčtu zajímavej a bohulibej atribut, ale dnešní produkce toho, myslím, evidentně není důkazem. Protože, SUV a crossovery. Ano, našly by se třídy a typy, které mají tu aerodynamiku zmáklou velmi slušně (kupé, i ty 4-dveřová, liftbacky, sedany), ale to je vše po hříchu dnes pouze okrajové zboží. A navíc i ti dnešní největší aero premianti (M-B CLA Coupé, Tesla S, BMW 5 G30) pouze právě dosáhly hodnoty (Cx) funkčního prototypu Fordu Probe III z roku ...1981... jo, skoro před čtyřiceti lety, ach jo.

0
Mírus
22. 4. 2020, 03:28
Ventilový rozvod s plynule variabilní dobou otevření ventilů: Mechanická elegance

Díky za článek. Taky mám rád čistě mechanický konstrukce, které plní nějaké náročnější zadání, bez řady snímačů, akčních členů a řídící elektroniky. Kvůli (alespoň pocitově) větší spolehlivosti a taky kvůli potřebě větší nápaditosti, třeba využitím různých základních kinematických principů k jejich funkci. Prostě mechanická elegance. Přesně toto je případ CVVD.
Dost podobné řešení kdysi (r. 1993) použil Rover u své K-série motorů s označením VVC. Podoba je daná hlavně vtipným využitím (v podstatě) kulisového (nebo také withworthova) mechanizmu. Jen řešení Roveru mi připadá ještě konstrukčně komplikovanější, než to u Hyundaie.
Taky se trochu divím, že s tím Hyundai přišel v této době, dnes jsou už v kurzu jiné věci. Možná proto, že si s tím hráli těch 9 let...
Zároveň rozporuju to jejich marketingové "World’s 1st", protože Rover použil dokonce stejný kinematický princip pro stejný účel o dost dřív.

0
Mírus
22. 4. 2020, 01:26
Ventilový rozvod s plynule variabilní dobou otevření ventilů: Mechanická elegance

Jaromír: Žádnej smích, myslím, že máš logickou úvahu a důkazem může být to, že se o takovou konstrukci někdo vážně pokouší (nebo pokoušel). Bližší popis např. zde: https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=65714 nebo zde: http://docplayer.net/55514308-The-best-of-both-worlds-combined.html. Název systému je: 3CAM-HX VVT. Správný tip možná napsal i MBMB o problému s velikostí stykové plochy, což může být důvod, proč se tento systém zatím (pokud vím) nedostal do sériové výroby.

0
Mírus
5. 5. 2018, 23:12
Nissan Primera 2.0 GT P11: Sportovní sedan není vždy jen reklamní klišé

Tu zadní nápravu Nissan vychytal. Líbí se mi. Poměrně jednoduchá a levná, lehká, přitom kinematicky výborná. A ojedinělá.
Mimochodem zmínka o Panhardské tyči v článku, myslím, není na místě, protože příčné vedení nápravy zabezpečuje právě (v článku uvedený) Scott-Russelův mechanizmus.
Označení celého zavěšení nápravy jako "multilink" mi taky přišlo od Nissanu takové marketingové, protože je to asi víc "kůl" a "trendy", než archaicky znějící "tuhá náprava" s nějakými táhly. Je ale pravda, že typická a čistá tuhá náprava to asi taky není. Nosník nápravy je zkutně poddajný.

1
Mírus
29. 4. 2018, 13:14
Děravý nárazník: Odkud se to vzalo a funguje to vůbec?

Díky za článek. Napadají mě dvě úsloví: proti gustu... a nic nového pod sluncem. Mám k tomu pár "odlehčených" poznámek. Tuning aut děrováním má dost dlouhou tradici - viz M-B SSKL na obrázku. Poctivě aerodynamicky řešený zadek auta si zas můžeme prohlédnout u M-B IAA, takže je jasné, že praktické hatche jsou od tohoto stavu dost jinde. Není se pak co divit tunerům, že tenhle rozpor řeší alespoň "nějak" a jim dostupným způsobem :-). Když se téhož problému chopí samotní výrobci stylových "sport-hatchů", výsledek vypadá velmi "šik" - viz Mini, účelností si ale nejsem jistý ani zde.

0
Mírus
7. 3. 2018, 22:16
Auta budoucnosti z minulosti | část druhá

Jo, abych nezapomněl, díky za skvělý článek! Toto téma mě zajímá.

0
Mírus
7. 3. 2018, 22:05
Auta budoucnosti z minulosti | část druhá

Nepřipomíná vám Kensington Oktávku. Mně hodně. Tvar světlometů, maska, boční profil, vysoká masivní záď. Přesně tímhle byl osobitý povedený koncept od Italdesignu a také přesně tím se vyznačovala Octavie při své premiéře oproti konkurenci. A já si tehdy řek: "Jednoznačný dárce".

0
Mírus
24. 5. 2017, 00:11
15 šestiválců s nejlepším zvukem

Protože i mě na téma "nejlepší šestiválcový zvuk" napadla hned CBX, tak se přidávám. A TOTO je důvod:

0
Mírus
8. 5. 2017, 02:28
Příběh Čtyřdveřového Maserati

Čtyřdveřáky Maserati vnímám jako něco archetypálního. Pro to spojení klasičnosti sedanu, italského (čti starosvětsky uměleckého) designu se sportovním "šmrncem" a v neposlední řadě naprosto úchvatného zvuku "živého" osmiválce. Dokonalé vyvážení mezi elegancí, stylem a výjimečností...A, žel, v dnešní "moderní" době (SUV & EKO, ó jaký protimluv) druhem zřejmě na vymření.

0
Mírus
25. 3. 2017, 19:35
Němci z Pogea Racing dopřáli Fiatu 500 405 koní

Ty čtyři vteřiny z 0-100 jim moc nevěřím. Přední náhon má přece jen své meze. Možná s nějakými superlepivkami.

0
Mírus
7. 3. 2017, 03:48
Přichází Porsche v naftě a kombíku aneb první Panamera, která není ošklivá

Jasně, je to hatch. A "klasická" panamera vlastně taky. Samozřejmě, na poměry porsche je ta injekce praktičnosti tak velká, že s trochou záměrné nadsázky lze psát o kombíku.

1
Mírus
8. 11. 2016, 19:54
Ducati 1299 Superleggera – to nejvíc ze všeho nejvíc

Název článku opravdu sedí. Čistě racionálně: 1299R je o jeden meloun levnější a 6 kg těžší. Mašiny mám rád a tento kousek se mi taky líbí, minimálně kvůli té vymazlenosti řešení a pokrokové konstrukci převedené do (malo)série. Přijde mi divný, že nemá karbonové kotouče.

0
Mírus
4. 11. 2016, 20:55
10 aut od Mazdy, která psala historii

Už taky nějakou dobu "mazdím", takže dvakrát díky za tento článek. A taky se připojuju k připomínce 787 Béčka coby Mazdy v historických zápisech v tučných písmenech. Pokud ale ovšem článek nebyl záměrně zaměřen na sériové typy.

0
Mírus
21. 10. 2016, 17:06
Tesly od teď mají hardware pro autonomní řízení. Software do konce 2017!

Musk: Řízení aut lidmi bude zakázáno jako příliš nebezpečné...

0
Mírus
18. 10. 2016, 20:13
Malé turbomotory se budou opět zvětšovat

Takové hybridy by ani nemusely být dražší. Auta přijdou o klasický alternátor, startér a olověný akumulátor, klasickou spojku a manuál, u 4x4 i kardan a místo nich se připojí silnější (a modernější) generátor a elmotor(y) s jedním planetovým převodem (viz Prius) + moderní (LiFePo) baterie. I brzdy mohou být menší. Když taková změna proběhne plošně (u mainstreamu), přestaneme pak používat označení HYBRID.

0
Mírus
18. 10. 2016, 20:09
Malé turbomotory se budou opět zvětšovat

Tipuju: zvětšování objemu ano, zvyšování počtu válců ne. Tříhrnky budou max. 1.2-1.5, skoro všechny větší nároky na výkon pokryje 4-válec 2.0. Vše samozřejmě se šnekem a ano, možná (téměř) vše i v hybridním provedení.

0
Mírus
16. 9. 2016, 09:35
BMW i8: Supersport budoucnosti, nebo samoúčelná hračka?

Tříválcové Ferrari? Hm, to zní fakt šíleně.

0
Mírus
7. 9. 2016, 01:43
Okruhová auta o kterých sníme - druhý díl

"... proč jezdit tím, čím ostatní?"... Sto bodov! :-)

0
Mírus
30. 8. 2016, 23:29
Hot Rod Chavík: Kde se rodí sny

Moc rád bych něco takového (jako je americké "hotroderství") viděl i v Evropě s evropskými reáliemi. Mít na hraní třeba repliku Alfy 8C 2300, Bugatti 35 atd. sice lze, ale, tipuji, za "nekonečné peníze". Holt Evropa v tomto prosně není "lidová" - jak píše i BobAsh v jiném článku.

0
Mírus
30. 8. 2016, 22:07
Hot Rod Chavík: Kde se rodí sny

Tak tomuto 100% fandím a obdivuju. Jsme malá zem, takže pokud zde člověk chce člověk frčet v něčem, co tvoří "za kopcem" či "za louží" celý svůj svět, lehce se mu stane, že si ten "svět" musí postavit a rozjet sám. Teda, pokud to nechce jenom margírovat.

0
Mírus
15. 8. 2016, 23:14
Infiniti přináší první produkční motor s nastavitelným zdvihem

Na papíře i ve zkušebnách je řada nadějných nápadů, ale teprve přechod do sériové výroby je zásadní pro akt "zrození". Systém od Infinity je očividně jednodušší, než francouzský MCE-5. Cena, rozměry, hmotnost, spolehlivost a životnost jsou zde na druhé misce vah. Infinity gratuluju k prvenství a odvaze a přeju úspěch. Kdepak je Diesotto? I když ti chtějí jít ještě dál právě přechodem k detonačnímu hoření.

0
Mírus
30. 7. 2016, 14:58
Těšte se, opravdový ráj petrolheadů teprve přijde!

V názorech typu: "...997 je ta nejlepší 911 ze všech..." vidím určitou zákonitost - obecně u všech značek. Vysvětlím.
O poslední generaci obvykle neřekneme, že je ta nejlepší, protože zatím není dostatečně prověřená, její inovace jsou pro nás zatím příliš nezvyklé, není také (v podmínkách čr) ještě příliš rozšířená, neb vozů není dost z druhé ruky a cena dostatečně nespadla.
Příliš staré generace také bývají ze hry, protože jsou prostě už moc morálně zastaralé, chybí jim modernější výbava, na kterou jsme si zvykli a nechceme se jí už vzdát, mají obvykle menší jízdní výkony a jejich vzhled můžeme uznávat i po letech, ale také nám připadá poněkud překonaný, okoukaný a nemoderní.
Proto si myslím, že naše preference v absolutním hodnocení logicky obvykle směřují právě na generaci předposlední nebo třetí od konce celé řady.

0
Mírus
15. 7. 2016, 08:05
Fiat 124 Spider má české ceny!

Už se opakuju, ale znovu se pozastavuju nad zřejmě triviálním faktem, že NOVÉ auto pro zábavu ("okreskování" atp.) si jen velmi málo našinců koupí "jen tak z plezíru". Pro srovnání: Oktávka začíná na 355 t, Superb na 616 t. A to se tu bavíme o těch nejlevnějších vozítkách v kategorii (Miata, 124) - když pominu "porychlené nákupní tašky" - čti hothatche... I když jsem už o generaci až dvě starší, v tomto ohledu si pořád připadám jako "kluk, co si rád čte o autech " a sní o tom, že si jednou koupí TO fáro z obrázku... Ještě že je tu ten západní "sekáč".

0
Mírus
14. 7. 2016, 22:31
Jak funguje turbo a kompresor? Osahejte si v 3D!

Díky za tip. Dosti názorné. Dobré jistě nejen pro naše babičky :-).

2
Mírus
7. 7. 2016, 20:03
Může být AM-RB 001 novým McLarenem F1?

V renesanci vytvořili sochu Davida, naše společnost může mít za vrchol i tyto technické kreace... Pěkné, futuristické, ale zřejmě funkční a elegantní zároveň. Jen ta V12 zde opravdu vypadá dost konzervativně a nepatřičně. Mimochodem, poměr "1:1" se mi u takových aut také pojí s pomyslnou velikostní třídou "angličáků", ze kterých si dělají sbírky ti, kteří na to mají.

0
Mírus
4. 7. 2016, 20:11
Autíčkář na lovu: Hračky pro trackday

OK, rozumím. Dojem ze vzhledu je hádám pro většinu lidí důležitý faktor výběru auta. Mám to stejně.

0
Mírus
4. 7. 2016, 16:49
Autíčkář na lovu: Hračky pro trackday

...slovo Autíčkář jsem napsal nezvýrazněně a s malým prvním písmenem, opak je zřejmě práce automatického korektora komentářů. Čili, měl jsem na mysli člověka - nadšeného řidiče a milovníka aut a ne zdejší (námi oblíbený) web nebo jeho představitele.

0
Mírus
4. 7. 2016, 16:39
Autíčkář na lovu: Hračky pro trackday

Á propos 911 vs. 718. Chápu, že třeba z určitých praktických nebo právě také estetických hledisek i Autíčkář může dát nezřídka devětsetjedenáctce přednost před Caymanem. Ale jinak - u víkendovky - okruhovky? Současně narážím na výroky typu: "Cayman = neplnohodnotné Porsche". Mimo výše zmíněné pragmatické důvody tuto formulaci shledávám poněkud snobskou - bez urážky.

0
Mírus
1. 7. 2016, 18:10
Mexický VUHL 05RR je závoďák do běžného provozu

Hle, další karbonová kola. Doufám, že ten trend bude pokračovat. Investice na tomto místě má logiku, úspora hmoty na kolech se zúročuje hned třikrát: menší setrvačnost celého vozu, neodpružené hmoty podvozku a setrvačnost rotujících hmot.

1
Mírus
29. 6. 2016, 23:43
Nová Panamera je větší, hezčí a má dvě turba pro každého

No, na vzhledu zamakali slušně. Nyní má krásně plynulou boční siluetu. Snad ne na úkor místa nad hlavou vzadu. Porsche má u mě plus i za to, že se na koncept Panamery nevěší žádný marketingový balast.

0
Mírus
23. 6. 2016, 14:18
S Toyobaru na okruhu v Písku

Prosím, je známý nárůst výkonu po úpravách nebo ideálně graf(y) ze zkušebny?

0
Mírus
21. 6. 2016, 13:10
Turba od Honeywell dopomohla Porsche k vítězství – v Toyotě se porouchala

Myslím, že nikdo z vnějšku není schopen s jistotou posoudit, kdo je na vině té poruchy. Ano, mohla nastat ta varianta, že Toyota následně zjistila např. nějakou vnitřní vadu v dílech od Honeywellu. Pak jistě nebudou příliš souhlasit s jejich oslavou, protože tím přišli o prestižní vítězství. Ale příčiny mohou být i jinde (např. jak píše výše Vojta).

0
Mírus
20. 6. 2016, 19:50
Porsche chystá produkční Mission E a opírá se do Tesly

Konkurence pro Model S ano i ne. Díky znáčku s erbem, úrovní stylingu i celkovému zpracování bude Porsche jistě hrát vyšší ligu - i cenově. Na druhou stranu "S" už nebude v kategorii "dalekonosných elektrokár" samo.

0
Mírus
17. 6. 2016, 22:27
Mazda MX-5 ND 2.0 - Život je krásný

Jo, já to beru :-). Mně se líbí, že se rozhodli takto, protože chybějící schránku jim může o hlavu omlátit každý, ale přínos posunu těžiště o pár centimetrů je, řekněme, prakticky těžko ocenitelný.

0
Mírus
17. 6. 2016, 20:00
Mazda MX-5 ND 2.0 - Život je krásný

"... na zadek dostala i praktická stránka věci...". Vavrisi, vzpomínáš na pokus o definici sportovního auta? Výrobci to s těma "autíčkářama" fakt nemají lehký :-).

0
Mírus
8. 6. 2016, 14:17
Mark Higgins se Subaru trhnul rekord Isle of Man

Přesně. Rekord kola na mašině je o víc než 45 s lepší. "No snad není možný!" :-)

0
Mírus
4. 6. 2016, 07:57
Autíčkář se ptá: Nejtemnější přízrak minulosti?

Hodně se zde zmiňuje "stopětka". Otec ji měl a já si s ní užil taky dost. R.v. 1976. Měla svoje známý nedostatky, nestabilní, slabá atd... Ale, když jsme ji ke konci její dlouhé kariéry vyměnily zadní unavené tlumiče, udělali swap motoru na 120LS a hlavně dali sice mírně nelegální ale asi o 20 let modernější pneu z fabie. Hohó, zlepšení jízdy bylo více než výrazné.

0
Mírus
3. 6. 2016, 20:14
Citroen Saxo VTS 16V - Lék pro moderního řidiče

Stejně mě znovu a znovu udivuje, jak stačí málo...aby se z nějakého tuctového hatche, nákupní tašky na kolech, houpavého frantíka, atd. stal (v něčem a to v něčem podstatném) pravý opak. Zábavné řidičské auto.

0
Mírus
1. 6. 2016, 20:42
Citroen Saxo VTS 16V - Lék pro moderního řidiče

Díky za tento velmi vavrisovitý článek!

0
Mírus
30. 5. 2016, 20:22
Legendární osmiválec od Bentley po téměř šedesáti letech skončí

Můj názor: Na tradice a sentiment se v byznysu hraje jenom potud, pokud to vynáší. Udělají si průzkum, jestli to jejich zákazníky vůbec ještě zajímá, spočítají plusy mínusy a tradice i u tradiční značky jde do koše. Je spíš s podivem, že tento motor nestopli už dávno - jako BMW u RR.

0
Mírus
13. 5. 2016, 00:25
Mustang s výkonem větším než Hellcat pod milion a půl?

O.K. Rozumím. Nechtěl jsem svou poznámkou zpochybňovat oprávněnost existence auta, ani to, zda bude (celosvětově) obchodně úspěšné. Jen mi připadá trochu srandovní (a zároveň smutné), že o nových autech, o kterých se tu bavíme a zajímají nás, líbí se nám, a někteří o nich taky ví řadu detailů (technika, historické odkazy)atd., tak si naprostá většina z nás může nechat jenom zdát a tak maximálně se může těšit na jejich bazarové ceny. Mimochodem je tu i jedna souvislost: kupci v bazarech nejsou zákazníky automobilek, ergo kladívko, podle jejich vkusu se výrobci neřídí.

0
Mírus
12. 5. 2016, 15:29
Mustang s výkonem větším než Hellcat pod milion a půl?

Nechtěl bych tu vnášet moc nějaké "politicko-ekonomické sociologie" a berte mě s rezervou, ale fakt by mě zajímalo, jestli tenhle (bez urážky) "dragster pro americké studenty" není pro cca 90% čtenářů autíčkáře za půldruhého míče pořád mimo rozpočet. Pletu se hodně?

0
Mírus
10. 5. 2016, 15:34
Ford bude oblbovat majitele tříválců zvukem většího motoru

Nechci sýčkovat, ale aby pak důsledkem této "eko" snahy nebylo podtáčení motoru a tím třeba vysypané dvouhmoty a jiné typické kratochvíle:-).

0
Mírus
9. 5. 2016, 23:14
Mini prohání zbytek světa

Moc díky! Krásný závody - ve více ohledech. Moc pěkně se na to dívá.

0
Mírus
30. 4. 2016, 05:05
Čínská automobilka přichází s motorem bez vaček

Fandím tomu. Ať se ten systém doladí, osvědčí a rozšíří k všeobecnému použití. Ale taky to můžou být okrajové poslední záchvěvy před totální "elektrifikací". Tipuju, že "do konce" se už vystačí s nějakým jednodušším, levnějším (a předpokládám taky spolehlivějším), čistě mechanickým VVT s vačkovými hřídeli (3CAM-HX VVT?).

0
Mírus
24. 4. 2016, 00:32
Ford Mustang je nejprodávanějším sportovním kupé na světě

Jo!... Safra, až je to trochu smutné. Tipuju, že většina našinců autíčkářů bude využívat až "druhoruční zdroje". A podle vkusu takových řidičů se automobilky neřídí. Oni (my) nejsou jejich zákazníky. Takže, až se tady zase budeme rozčilovat, že ten nový model je nějaký zpackaný...

0
Mírus
21. 4. 2016, 00:16
Autíčkář na lovu: Hothatch za lidovku

Ok Matěji, musím trochu brzdit. Souhlasím s tím, že u (spisovně řečeno) "klikové nápravy se zkrutně poddajnou příčkou" k určitému ovlivnění postavení jednoho kola při pohybu druhého dochází. To ale (pokud vím) neplatí u náprav těchto Peugeotů. Kliky jsou nasazeny na ložisku, ne v gumě. Takže je to kinematicky čistá kliková náprava - tzn. nezávislá. Označení "torzka" je tady pak zavádějící, protože odpružení torzními tyčemi nemá vůbec vliv na kinematiku a její nezávislost.

0
Mírus
20. 4. 2016, 19:51
Autíčkář na lovu: Hothatch za lidovku

Nesouhlasím. Všechny torzky jsou z pohledu kinematiky NEZÁVISLÉ nápravy. Proč?
1. jediná jiná možnost je tuhá náprava a u té jsou vždycky obě těhlice PEVNĚ spojeny. A to zde není.
2. Jestli by fakt, že zkrutný prvek, který částečně přenáší natočení z jedné kliky na druhou (a naopak) znamenal nějaké ovlivnění nezávislosti zavěšení kol, tak by pak všechny nápravy s příčným zkrutným stabilizátorem nebyly nezávislé. Což není pravda.