Teď, když píšu tento článek, je pátek třináctého. Přemýšlel jsem, jaké téma by pro toto ikonické datum bylo vhodné. A nenapadlo mě nic lepšího, než si povídat o tom, co se nám komu pokazilo na našich automobilech. Protože kdy jindy by se mělo něco pokazit, že?
Závady se automobilům zkrátka nevyhýbají. I ten nejlepší vůz se může pokazit. Někdy je to banalita, kterou zvládne opravit každý, kdo má dostatečné množství gafy, jindy je problém zásadnější a je třeba navštívit odborníka. A potom jsou tu ony smutné příběhy závad, které ukončí život automobilu nadobro. Ale o tom tu dnes mluvit nechci, takto ponurá témata nechceme vůbec vyvolávat. Je tu ale ještě jeden druh závad – takové, které prostě nedávají smysl.
Určitě už jste o něčem takovém slyšeli nebo jste možná i takovou věc zažili na vlastní kůži. Auto jako kdyby posedl ďábel, začne dělat věci, které na první pohled popírají logiku i fyzikální zvyklosti. Takhle si postavil hlavu třeba kamarádův Volkswagen Golf, když vytrvale tvrdil, že na přívěsu dosloužila žárovka obrysového světla. Zběžným zkoumáním přitom bylo poměrně rychle odhaleno, že se tato informace nezakládá na pravdě, protože tu žádná žárovka obrysového světla přívěsu nebyla. Nebyl tu vlastně ani žádný přívěs a dokonce ani tažné zařízení. Golf ale přesto zarytě trval na svém.
Různých nesmyslných varovných hlášení dokáží dnešní vozy vyrobit obrovské množství a příčina bývá většinou ukryta někde v kabeláži. Ale v zásadě se nic neděje, jakmile je varování prohlášeno za neopodstatněné, lze ho alespoň pro ten okamžik ignorovat a při nejbližší příležitosti problém vyřešit. Jenže potom jsou tu závady, které skutečně mohou značně znepříjemnit život. Jako fanda italských vozů s tím mám pochopitelně své zkušenosti.
Tvůrce IT řešení našeho webu, náš kamarád David, míval krásný žlutý Fiat Coupé. A narozdíl ode mne si jej pořídil v té správné verzi, tedy s přeplňovaným motorem. Tento vůz měl zcela nepřeberné množství nejrůznějších vrtochů a závad, tou nejpodivnější však bylo nevysvětlitelné chování stěračů. Za normálních okolností fungovaly skvěle. Ba přímo báječně. Díky integrovaným ostřikovačům (ano, už tenkrát) byly nesmírně efektivní. Jen nesmělo začít pršet. Jakmile začala z nebe padat voda, stěrače žlutého fiátku se zastavily uprostřed čelního skla a tam vyčkávaly až do zlepšení počasí.
Se stěrači jsou vůbec občas starosti. Před dávnými lety jsem se například připletl k opravě stěračů na jednom vozu značky Mercedes-Benz. Byl to model, u kterého již výrobce použil dvojici stěračů namísto jednoho, aby však konstruktéři nevyšli ze cviku, připravili i zde složité přepákování, díky kterému stěrače vykružovaly na skle eliptické výseče. Jednoho dne ale vykružovat přestaly.
Zběžnou prohlídkou nebylo nalezeno žádné viditelné mechanické poškození, detailnější průzkum potom odhalil spálenou pojistku. Nadšeni z rychlého odhalení závady jsme pojistku nahradili novou a … a nic. Pojistka znovu neshořela, ale stěrače se přesto ani nepohnuly. Za značného klení a použití snad veškerého dílenského nářadí včetně kladiva se podařilo odkrýt a následně demontovat celý mechanismus stěračů z vozu, ale čím více jsme laborovali, tím větší záhada to byla. Motorek byl funkční, táhla měla hladký chod, nikde nic nenaznačovalo závadu. Tedy kromě faktu, že stěrače nereagují na povely z místa řidiče.
Nebudu zdržovat všemi pokusy o odhalení příčiny, které jsme vyčerpali, a rovnou přejdu k závěru onoho dne. Slunce už zašlo, byl čas jít domů. Nebohý Mercedes bude muset vydržet další den bez stěračů, snad budeme mít další den více štěstí. Automobil byl tedy sestaven zpět do původní podoby, kapota zavřena a vůz opustil dílnu. A člověku to nedá, i když jsme to toho dne zkoušeli asi tisíckrát, stejně jsem to zkusil ještě jednou – zapnul jsem stěrače. A kupodivu začala dvojice stíracích lišt pobíhat po skle jako by se nikdy nic neporouchalo. Zázrak?
Ne tak úplně, na vině je ono složité přepákování. To se totiž v jednom místě pohybuje až nebezpečně blízko rohu otevřené kapoty. Mercedes tento problém vyřešil elegantně – zabránil sepnutí stěračů, pokud je otevřená kapota. Dokud stálo auto v dílně s kapotou vyklopenou vzhůru, stěrače se nemohly pohnout i kdyby stokrát chtěly. Tedy ano, jedinou závadou byla ta pojistka úplně na začátku celého příběhu, to všechno potom už byla jen zbytečná práce na autě, které fungovalo přesně tak, jak mělo.
To Lancia Thesis, kterou jsem si z nějakého dodnes ne zcela jasného důvodu pořídil, jednoho dne nefungovala přesně tak, jak měla. Tedy abych byl přesný – nefungovala vůbec. Po otočení klíčku a prvním otočení motoru náhle všechno zhaslo a ve voze se rozhostil klid a ticho. Závada byla tedy očividná, asi je nějaký problém s baterií. Buď náhle dosloužila nebo se uvolnil kontakt na jednom z jejích pólů. Druhá varianta přitom byla více než pravděpodobná, vůz jsem koupil vylepšený o jakousi podivnou objímku, jejíž správné utažení bylo prakticky nemožné.
Teď to zní jako naprostá banalita, tak se přitáhne kontakt a jedeme, ne? V zásadě ano, ale než onen kontakt bude lze přitáhnout, je tu ještě pár překážek na cestě. Každopádně je třeba s tím ale něco rychle udělat, protože auto je odemčené, klíč se zamknul v zapalování a nejde vytáhnout (pojistka automatické převodovky, která nedovolí vyjmout klíč ze spínačky, dokud není volič převodovky v poloze P či N, bez elektřiny se však zámek neodjistí) a já potřebuju vyrazit na schůzku.
Baterii má Lancia Thesis umístěnou v kufru. To není nic neobvyklého. Víko kufru se odjišťuje elektrickým spínačem. Také nic neobvyklého. Až na to, že – jak říkávali tramvajáci - jsme bez proudu. Ale i na tuto eventualitu konstruktéři pochopitelně mysleli a je tu i záložní nouzové otevírání zavazadlového prostoru, čistě mechanické bez potřeby elektrické energie. Víko lze snadno odjistit klíčem. Tím, který je zamčený ve spínačce.
Tady to začíná být zajímavé, dostávám se do bludného kruhu. Abych obnovil dodávku elektřiny, musím otevřít kufr, abych otevřel kufr, musím vytáhnout klíč ze spínací skříňky, abych vytáhl klíč, musím obnovit dodávku elektřiny… Alternativy? Připojit jiné auto přes kabely k tomu určeným bodům pod kapotou – ty však narozdíl od prakticky všech vozů s touto koncepcí Thesis nemá. Vsoukat se do kufru z kabiny po sklopení zadních sedaček – ani touto vymožeností však velká Lancia nedisponuje.
Po chvíli laborování jsem to vzdal a potupně se vydal zpět domů pro záložní klíč. Až později jsem v návodu k vozu objevil, že pod dekorem okolo řadicí páky se nachází ukryté táhlo, které právě v takové situaci osvobodí klíč ze spínací skříňky. Říkáte si, proč jsem se já trouba do toho návodu nepodíval hned? Víte, návod vozím jako asi většina lidí v přihrádce před spolujezdcem. A ta se otevírá stisknutím tlačítka, které ale bez elektřiny nefunguje. Abych obnovil dodávku elektřiny, musím otevřít kufr, abych otevřel kufr, musím vytáhnout klíč ze spínací skříňky, abych vytáhl klíč se spínací skříňky…….…
Nekonvenčních závad jsem zažil spoustu. Pamatuju si na příběh jedné Lancie Lybry, které jednoho dne odešla převodovka. Už nevím, zda to byla sudá či lichá řada, každopádně polovinu převodů zkrátka nebylo možné vůbec zařadit. Nešťastný majitel vůz dopravil do servisu a už se pomalu smiřoval s vysokou cifrou za výměnu převodovky, když mechanik při prvotním pátrání po možné příčině objevil zadní kryt světlometu uvolněný a zaklíněný v táhlech řazení.
Ptal jsem se kolegů v redakci, zda jen já mám štěstí na podobné věci, a byl jsem ujištěn, že rozhodně ne. Třeba Lukáš hned začal popisovat, jak si kdysi pořídil ojetý Ford Mondeo. Už při první cestě od prodejce nastal u benzinové pumpy problém – auto nešlo vypnout. Otočit klíčkem v zapalování šlo, bylo možné auto i zamknout, jen motor stále běžel. Až po zhasnutí světel se stroj teprve zastavil.
Na vině byla prapodivná instalace denního svícení předchozím majitelem, ale nakonec to nebylo tak zlé. Třeba pro stažení oken nebylo třeba otáčet klíčkem v zapalování, stačilo zapnout světla a veškerá elektronika rázem ožila. Vlastně to bylo docela praktické a chytré řešení, které si Lukáš docela oblíbil a žil s podivnou elektroinstalací v Modneu štastně, dokud je po sedmi letech nerozdělil technik na STK. Tomu se tento způsob vypínání vozu kupodivu vůbec nelíbil a donutil Lukáše nebohé Mondeo vrátit zpět do továrního stavu.
Davidův Fiat Bravo zase zobrazoval teplotu chladicí kapaliny podle nastavení ventilátoru topení. Jakmile běžela ventilace, vůz tvrdil, že teplota chladicí kapaliny přesáhla bezpečnou míru a blíží se katastrofa. Paradoxně řešení okamžitě pustit topení a ventilátor pustit na maximum, které obvykle v takové situaci alespoň trochu pomůže s chlazením motoru, v tomto případě jen přilévalo oleje do ohně. Inu italská elektroinstalace… No a Adamův automobil si zase jednou za čas usmyslí, že je vlastně Aston Martin, a ručička otáčkoměru tak začne po stupnici šplhat opačně, než u rychloměru. Po nastartování vystřelí nadoraz do červeného pole a až se zvyšující se rychlostí motoru klesá zpět k nižším hodnotám.
A Kuba zase přišel s příběhem, jak maličký kamínek, který se jakousi těžko uvěřitelnou shodou náhod ocitnul v čepičce ventilku jeho kola, kde lehce tlačil na ventilek a pomalu upouštěl vzduch z kola, dokázal rozhodit i hodně zkušený pneuservis. Ať hledali, jak hledali, žádnou netěsnost se na kole odhalit nepodařilo. Ventilek, disk i pneumatika byly bez vady. Koho by také napadlo, že dotažení čepičky, která má jen chránit ventilek před prachem, způsobí nějaký problém?
Ze sbírání podobných bizarních závad jsem si udělal své nové hobby. Baví mě, ale zároveň člověka nutí hledat souvislosti a přemýšlet nad strojem v celé jeho komplexnosti. A tak se musím zeptat i vás, našich čtenářů – jaká nejpodivnější závada vás na vašich cestách potkala?
14. května 2022, 21:12
0
Mě samotného (musím zaklepat) žádná podobná závada nepostihla, nicméně pár našich zákazníků, nebo přátel ano.
Svatý grál českých silnic - Rotačka 66 kW si řekla, že nebude startovat, začalo se klasický kontrolou pojistek, ať už co jsou v pojistkovnici, nebo v těch, co jsou přímo v pouzdře nad baterií. Vše v pořádku. Takže zkoušení čerpadla, tlaku paliva, vstřiků, řídící jednotky, snad všechno možný, auto na dílně zkysnulo fakt hodně dlouho. Až mě samotnému to nedalo a začal jsem "odznovu" a šel povytahovat všechny možné pojistky. Byla to nakonec jedna z těch vlásenkových na baterce, přitom vizuálně vypadala, že je v pořádku, prasklina na ní byla naprosto neviditelná.
Další byl Chrysler Voyager 2,5 CRDi - auto si samovolně říkalo, kdy bude startovat nebo, kdy se vypne za jízdy. Což bylo docela o hubu. Opět zkoušení všeho možného, přes snímač klikové hřídele, pojistkovnici, řídící jednotku motoru, až to otčímovi nedalo, nas*al se a jal se rozmotat komplet kabeláž, co je k motoru. Z pojistkovnice šel jeden tenký fialový kabílek, který šel celým kabelovým svazkem až na konec, kde byla akorat vracečka (do ničeho nevedl) a vracel se zpátky do pojistkovnice. V té vracečce byl zlomený. Od té doby byl klid.
A poslední perlička byl Saab 9-5 2.0t - auto vykazovalo obdobné chyby, jako když odešla jednotka ESP, ale ne úplně. I tak hrůza jímala z očí majitele, který jendotku před nedávnem těžce sháněl a pak nakonec měnil. Nakonec při řešení nějaké drobnosti (v mezi čase s tím majitel dál tak nějak poopojížděl) jsme našli a vytáhli z prostoru alternátoru lehce popalený ořech č. 10 na malou ráčnu, který se stal nechtěnou součásti elektrického obvodu a celou dobu tento problém způsoboval.
14. května 2022, 23:11
0
Takhle u mě jednou skončil vcelku pěkný exemplář svatého grálu českých silnic, byť tedy s 1.6 (ano, to už moc svatý grál není). Auto fungovalo dobře, nebyl s ním sebemenší problém. Pak jsem ho nechal 4-5 dní v garáži během ruských mrazů v roce 2021. Ráno mi přišel telefonát, že někomu z rodiny klekla baterka u auta na parkovišti u práce, tak jsem se zhostil klíčků k Ofci, otevřel garáž, nastartoval Ofci a... najednou kontrolka poukazující na absenci chladící kapaliny. Tak jsem to šel zkontrolovat a... ona tam fakt žádná nebyla. Jenže pod autem žádná louže, nebo náznaky úniku kapaliny nebyly, motor byl čistý a celkově to působilo jako skutečné ad absurdum. S autem jsem od té doby jezdil velmi sporadicky abych věděl kdy se tohle děje. No, od toho podivného zmizení chladící kapaliny nezmizela ani jednou (dokonce se na to podíval i jeden servis v okolí, žádná místa úniku se skutečně nenašla), ale stejně to nahlodalo mou důvěru v dané auto natolik, že šlo zase pryč do světa. Stávajícímu majiteli také chladicí kapalina neubývá, ani nezmizela někam do éteru.
16. května 2022, 08:30
1
S tou chladící kapalinou mám uplně stejný zážitek s Renaultem Grand Espace. prostě jednoho dne nebyla žádná kapalina. dolila se odvzdušnili jsme a jezdilo to další 2 roky. nikdy jsem nepřišel na to kam zmizela.
17. května 2022, 12:48
0
Podobný případ u mě. Suzuki Baleno (to původní). Chladící kapalina průběžně mizela, únik nenalezen. Tak sem doléval a jezdil. Cca po půl roce mizet zase přestala.
15. května 2022, 06:35
0
Samovolné zhasínání
Mondeo Mk3 TDCi. Typicky při přeřazení 4->5 nebo 5->6, typicky v létě. Zádrhel byl v četnosti. Asi tak jednou za rok. Prostě mi to jednou v červenci za jízdy chcíplo, pokud jsem nezazmatkoval, tak jsem suše dokončil to přeřazení, pustil jsem spojku, ono to přes kvalt zase naskočilo a do srpna příštího roku jsem měl pokoj. Nikdy se to nepovelo odstranit.
Neochota zhasnout
Audi 80 B3 TD
Zaparkoval jsem, vytáhl jsem klíč ze zapalování a auto si klapalo dál. Napoprvé mne to tak rozhodilo, že jsem nevymyslel nic lepšího, než přiškrtit hadici s přívodem paliva. Pak závada zmizela, tak jsem nad tím mávl rukou, ale po měsíci se projevila znovu. To už jsem měl vymyšlený jednodušší plán - zařadil jsem 5 a rychle pustil spojku, ono to chcíplo samo. Tohle servisman odhalit dokázal, problém byl v prodřené izolace svazku kabelů vedoucích k netovárně dobastlenému imobilizéru. Asi to čas od času nějak šikovně zazkratovalo. Imobilizér byl vykuchán, závada zmizela.
15. května 2022, 10:35
0
Spíše se nedostal signál k solenoidu, který zaškrtí přívod paliva do motoru.
15. května 2022, 10:04
0
Nejnepochopitelnější závadu jsem potkal na kamarádově Avantimu. Problém se projevoval tak, že auto po zapojení baterie šlo nastartovat a normálně s ním jezdit. Jakmile člověk dojel do cíle, tak už znovu nenastartoval. A pokud jo, tak jen třeba na minutu, než to zdechlo. Řešení? Odpojit a připojit baterku. Dodnes netuším, co bylo špatně. Hádal bych imobilizér, ale bez jakékoliv dokumentace to je věštění z křišťálové koule.
15. května 2022, 10:04
0
Elantra 2001:
Sporadicky (asi 3x do odhalení) během jízdy umřely budiky, vnitřní světlo atd... Pojistku jsem vyměnil a jelo se dál... Pak jednou jsem vyndal kryt v kufru, nalezl dlouhý černý (neorigo) drát, na konci krásně oholeny a pod proudem :D po extrakci už byl klid...
AR 166
No a teď v úterý přijdu na firemní parkoviště, auto stojí cumakem k silnici s naprosto minimálním provozem (využívá pár místních) a zadní sklo na maderu... Nikde jsem nenašel kamínek, nic... Ani na kamerach nic nebylo... A milé sklo nejde sehnat :/
15. května 2022, 10:39
0
Kolega 3 dny stará nová Octavia a prasklo čelní sklo. Taky se zjišťovalo proč. Příčina byla pnutí v rámu okna. Jakmile na to svítilo slunce, tak se rám zkroutil, no a sklo to nedokázalo vykompenzovat.
15. května 2022, 11:14
0
To se stalo i kolegovi na e39 kombiku - prisel k autu a pres cely sklo uhloprickou prasklina, taky pnuti, sklo nechaval par mesicu predtim menit
17. května 2022, 11:56
0
Stačilo lehce zavřít dveře a bylo komplet pryč
15. května 2022, 10:22
1
Jo, takových prapodivných závad jsem měl víc. Co mě ale nejvíc dostalo... To jsem to auto měl chvilku. Tenkrát ještě na svém prvním stříbrném XM mi nešla zapnout potkávací světla. Najednou a obě dvě (obrysovky normálně zapnuly) a dvě hodiny před tím, když jsem přijel normálně svítila... Rozborka žárovek, vlákna OK. Pojistky OK (na každé světlo jedna). Proměření páčky, ta v pohodě. Do světel ale furt proud nešel...
No a pak jsem prásknul s kapotou a světla se najednou rozsvítila... Někoho napadlo dát za pravé přední světlo po směru jízdy relátko na světla. A vzhledem k umístění a nechráněnému konektoru zoxidovaly kontakty. Tak kontakty očistit, fastony pro relé vyměnit a jde se dál.
Další taková závada byla občas odpadávající panel klimatizace. Tam je zas na vině málo nadimenzovaná pojistková skříňka v motorovém prostoru. Pojistka nepraskne, jen se nataví, odehnou se pacičky pro pojistku a má to blbý dotyk. A při větším odběru (puštěný ventilátor v kabině) tam byl nedostatek proudu a teplo trávilo pojistkovku. Rozebrat, přihnout packy, vyčistit a jede se dál... Ještě bych si na něco vzpomněl...
15. května 2022, 10:31
1
S BMW E36 Compact se mi v Mýtě přihodilo, že projíždím zatáčku, šlápnu na plyn, motor zdechne a začne na silnici chrlit chladící kapalinu. Hledali jsme co se stalo ale, žádná známka života. Auto dojelo domu na tyči tažené Fordem Scorpio, kterému jsme ten den na okruhu měnili rameno protože prasknul čep. Dva dny jsem pak s multimetrem proměřoval veškerou kabeláž až jsem přišel na drát, který na vstupu napětí měl ale na výstupu ne. Tak jsem sundal tapec a sleduji drát. Najednou koukám, drát přestřižen a vedou z něj kabely někam do podlahy. Sledováním kabelů jsem se dostal až za tapec do kufru, kde se na kabelu klimbal spínač. Jeden drát se uklepal. Tajný vypínač o kterém mi majitel neřekl. A vychcaná kapalina? Ukázalo se, že na vině je víčko chladiče. O tři víčka později, jsem zjistil, že víčko musí být od výrobce chladiče, jinak k sobě nepasují a netěsní!!! Na tyjné vypínače mám kliku. U jiného auta ho zase někdo dal pod palubku. No a při mých rozměrech bylo poměrně snadné se trefit kolenem. Startér točil motorem a auto nic. Ale tady se našel hned co jsem vyndal měřák a začal demontovat obložení. No a naposled mě potrápila E46 Compact. Baterka mívala ráno divné hodnoty napětí. Nicméně auto startovalo a jezdilo. Jednou ráno otočím klíčkem a voltmetr ukazuje 8v. Nabiju tedy baterku a druhý den ráno měla 11v. Pak jsem si všimnul, že občas pod palubkou je slyšet běžící větrák i když je auto vypnuté a na klima a topení se vůbec nepoužilo. Tak jsem začal tahat pojistky v přihrádce, všechny pojistky venku a větrák stále běží. Pak soused začal sekat zahradu, tak se hledání příčiny na netu. Všechny diskuze odkazovali na jednu součástku. Jěžka v topení. Tedy soubor odporů pro ventilátor. Dal se nový a je klid. BMW do ježka k odporům přidalo také tranzistory, přes které klimatizace spouští ventilátor. Časem ale teplem popraskají spoje a ježek si začne sám vytvářet signál pro spuštění ventilátoru. Tento problém, se týkal první generace ježků, které většinou stihli umřít v záruce a kvůli tomuhle problému se používali jen pár roků. Můj rekordman se dožil věku 21 let. Ještě mě napadá jedna věc. Na foru jsme jednou řešili proč se při šlápnutí na brzdu rozsvítí celé auto. Příčinou nebyla vadná elektronka podniku Katoda Olomouc ale vadná nová žárovka 21/5w v zadním světle.
15. května 2022, 11:12
0
To, co ty s Thesis jsem resil taky, akorat tam byl duvod, ze vlozka zamku kufru byla rozsypana, takze klicem nesla - stacilo pripojit baterii do zasuvky zapalovace, na odemknuti to stacilo :-)
Taky jsem jednou resil problem, ze auto cca 2s po nastartovani zdechlo... po anabazi s merenim, diagnostikou, kalibraci klapek a nevim ceho jsem objevil, ze pri vymene baterky (v zadnim blatniku) jsem nevedomky povytahl jeden z nekolika konektoru z batt management jednotky, ktera je za baterkou...
Nebo kdyz se auto nahodne odemykalo a semtam vybilo pres noc baterku - cca 1.5l vody v pojistkovce u motoru :-))))
15. května 2022, 12:18
0
Stará jedničková Vochcávka ve vyhledávané specifikaci českých chalupářů, staromilců a milovníků bezúdržbových perpetuum mobile, tedy 1,9TDI 66kW, kombi s výbavou SLX.
Jednoho dne, na dlouho plánované a neodložitelné cestě za rodinou, začala padat do nouzáku. Po vystoupení a nastoupení, tedy po restartu bylo vše zase v pořádku...alespoň zpočátku. Následně opět do nouzáku padá a nebyl jsem schopen vypozorovat souvislosti s mým ovládáním či řízením motoru. Po důkladném promyšlení situace (musíme tam dojet, 1,9 TDI nic nezastaví a kdyby, tak finanční ztráty by nebyly nedozírné a po okreskách se dá jet i tak, abychom nebyli ohrožením pro ostatní účastníky provozu).
V nouzáku se autu moc nechtělo jet více jak 80km/h... (Zde si dovolím vložit jednu k dobru a posléze pokračovat.)
Nevadí, měli jsme časovou rezervu a maximální povolená rychlost je stejně jen o 10km/h vyšší, než ta naše. Co čert nechtěl, jeden přeložený dodávkář nechtěl vyčkat našeho nízkého přeletu, přestože jsme se pohybovali o 70km/h vyšší rychlostí, než on při svém průletu křižovatkou z vedlejší na hlavní. Náš provoz sice neakceleroval nejrychleji, ale naštěstí brzdil zcela standardně. Přitulení ke komínu jsme pokoušeli opět dechberoucí akceleraci našeho stroje času, kterou jsem musel krotit vzhledem k tomu drtikolu před námi. Věděl jsem, že naštěstí 2km před námi je celkem prudký zkopec, kde se dole před dokopcem silnice rozděluje na dva pruhy naším směrem. Následovalo taktické snížení velmi prudké akcelerace, vytvoření většího odstupu od svižníku před námi, kontrola všech kempujících a lehce nervózních kolonistů ve zpětném zrcátku...a jde se na věc. Horizont se překlopil, rozestup je dostatečný, rozdvojení se blíží a jdeme na věc. 70...80...90...dodávka z kopce srovnává svou rychlost. Po takové přípravě a snažení to přeci nevzdám a i když je mi líto těch za námi, pokračuji v drtivé akceleraci...92...95...98...100...už jsme těsně vedle něj. Pomalu se blíží konec zkopce, snižuji aerodynamický odpor (dovírám okénko) a přecházíme s manželkou na fyzickou podporu zrychlování našeho odkazu pro příští generace v podobě pohupování tělem dopředu a vzad. 102...105...107...109...110. Jo! Vyšlo to! Po chvíli a totálním vypětí jak psychickém, tak fyzickém onu dodávku míjíme a vyklízím prostor pro všechny stanující za námi. 112km/h, ale už se blíží místo, kde se zase pruhy sjíždějí v jeden. Jenomže to je ještě tak 300m před námi a nás přesto nikdo nepředjíždí... Proč? Přepínám své soustředění ze stanového městečka za námi na to, co je před námi. Jsme již dost blízko na to, abych v Superbu na zastávce na horizontu před námi rozpoznal jeho policejní výbavu. V další obci jsem již policistům vyprávěl jednu "veselou historku", jak jsem auto v nouzáku rozpohyboval na aktuálně zdokumentovaných 112km/h. Osvědčená taktika "vtip za stovku" mi tentokráte nevyšla, dostal jsem dvojnásobek. Policisté se loučili se slovy, že historek mají každý den bohatě, ale že takovouto ještě neslyšeli. Zamáváním jsme se rozloučili, já se zařadil za dodávku a pokračovali jsme v cestě vstříc dalším dobrodružstvím. A nyní zpět k závadě.
...Po návratu jsem se objednal do servisu, kde po vyčtení závad z ŘJ byla identifikována závada v podobě vadného ventilu N75, který má na starosti podtlakovou regulaci. Zdá se mi to logické, objednáváme ventil od Pierburgu, protože je to prvovýrobce a já jsem na tyto věci trochu úchyl. Zároveň domlouváme i velkou údržbu a jako každý rok, i letos dáváme úplně všechny filtry Mann, olej s molykou, brzdovku, chladící kapalinu a vůbec všechno možné. Druhý den ventil přijíždí a i když už vypadá jinak, než vypadal ten původní (šetří se všude a čím dál tím víc), mechanik jej během pár minut vyměňuje a jedeme na zkušební jízdu. Vše je jak má být, loučím se máváním manželčinou podprsenkou z okna a s přáním, abychom se dlouho neviděli, maskuji slzy v očích a odjíždím západu slunce vstříc. Ani ne po osmi kilometrech cesty domů se závada projevuje stejně. Nasazuji BT sluchátko, volám ještě roztřeseným hlasem do servisu. Po další konzultaci objednáváme další ventil, protože to že je nový, neznamená, že nemůže být také kaput. Další den se situace podezřele opakuje. Po několika dalších pokusech a projeté nádrži cestami do servisu a zpět (nikdo mě přeci nenutí jezdit 30km daleko) přišli s nápadem, že bude asi potřeba vyměnit to turbo. Žádný polský repas, ani tovární repas, dáme tam pěkně nový Garrett...a když už se v tom budeme rýpat, uděláme po těch 800km letos druhou údržbu, vyměníme podtlaky a tak vůbec všechno okolo. Po pár kilometrech už jsem zase v nouzi. Jsem tak trochu vyšťavený, a i když to stálo spoustu peněz, jsem zmožen spíše duševně. Během toho jsem zaznamenal další závadu, že nesvítila brzdová světla. Napadly mne dvě možnosti... Brzdový spínač pod pedálem a kabelový svazek. Kabelový svazek jsem nechával opravovat loni, takže vyměnit spínač a hlavně kvalitní. Nepomohlo to, takže jiný... Opět to nepomohlo, tak se do toho vkládá tchán a kupuje další spínač. Opět nic... Po mnoha týdnech přemýšlení jsme všichni Googlili a obvolávali koho nás napadlo. Pojistka, ty vole!!! Pojistkami se přeci vždycky začíná! A taky jo...prasklá Micro 10A. Ano, tato pojistka má opravdu na starosti jak regulaci turba, tak brzdová světla. Měním a vyrážíme na výlet přes půl Evropy do jižní Francie. Cestou těch pojistek potřebuji asi tak 10, ale jinak to náš rodinný youngtimer přečkává bez úhony. A teď už je čas to zkrátit. Po cca. 30tKč, dvou měsících plných bezesných nocí, googlení, obvolávání známých i neznámých jsem nechal vyměnit opravovaný kabelový svazek pátých dveří a od té doby je klid.
15. května 2022, 13:05
0
A ja myslel, ze zrovna ovci umi opravit vsude...
15. května 2022, 18:37
0
To je přesně manželčin argument. Proto ten skvost a technologický zázrak je ještě do dnešních dní součástí našeho vozového parku. Tedy kromě toho, že je toto perpetuum mobile (i když podle mnoha a mnoha diskuzí na internetu to spíše naftu do nádrže vyrábí ;-) ) odkazem a dědictvím pro příští generace.
15. května 2022, 12:50
-2
Nejdivnější závadu a tu jsem furt nevyřešil je slabí výkon klimy při idle, a teda dělá to i divné zvuky od kompresoru, tak jako asi bude vadný kompresor, jenže, high idle je na spodní hranici (a je mega ojeb to posunovat, protože to je starý auto a je tam tempomat, plyn, a pak idle se zaplou klimou řešený mechanicky), klimuje to, ale málo, ale jakmile se zvýší otáčky nedej bože rozjede, tak to klimuje prostě vpohodě. A s tímhle už žiju roky.
I když možná víc nejnepochopitelnější závada byl zvuk někde od rukavicové přihrádky při rychlosti tak nad 70, nakonec se ukázalo, že taková gumička u skla byla trochu uvolněná a při větší rychlosti začala mlátit do skla, ale nebylo to vidět zevnitř a to se prostě přenášelo, že to znělo jako z rukavicové přihrádky.
Ale ok, tohle jsou starý auta, u nových radši nepsat.
15. května 2022, 12:51
-1
Vlastně historicky auto s can bus, asi jedno z prvních, a tam byl problém, že díky špatnému kontaktu na spínačce se přepínali režimy servo řízení, tím, že to odpojilo elektronickou část posilovače a nechalo jen tu hydraulickou, a zároveň teda se se rozsvítilo osvětlení interiéru.
15. května 2022, 13:37
0
Nema Thesis nahodou po otevreni spolujezdcovych dveri tahlo na nouzove otevreni te prihradky?
15. května 2022, 14:02
4
Je to možné, předpokládám, že tam někde něco takového bude a jistě to bude popsané v návodu… :-)
15. května 2022, 14:16
0
Citroen Berlingo, r. v. 2006, 1.6 16v. Startuji. Svítí olejnička a z pod kapoty jdou velmi podivné zvuky. Chcípám, abych to nezadřel. Po nějaké době zkusím znovu. Motor opět rachotí jako když se válcuje plech. Volám svému opraváři, ten dojede, a Berla bez problémů naskočí a přede jako kočka. Bez závady, bez nutnosti opravy oním opravářem.
Závada se již nikdy nezopakovala ani mě, ani současnému majiteli, a to má vůz o necelých deset let a sto tisíc na tachometru více.
15. května 2022, 16:24
0
problémy s vrtošivou elektronkou patří ke starším autům obecně, často stačí zaviklat se všema konektorama co se podaří najít, i s těma co s problémem zdánlivě nesouvisí. A bude to horší, dnešní auto má ve dveřích víc drátů než v celým Trabantu. Ale k divným závadám. U předchozího Fiata, staré Pandy mi záhadně odcházela spojka, dvakrát. V lamele se vychodily ty pružiny co jsou kolem středu, jedna z nich vypadla a šprajcla se do přítlačáku, takže spojka nešla vypnout. Naštěstí ten motůrek byl velice snadno ovladatelný, takže jsem s tím, jen s meziplynama dojel asi 300km. Zřejmě něco házelo, nesedělo, jinak nevím proč by to odešlo. Ono to mělo asi těch následků kdovíčeho víc. Něco bylo špatně v aretaci kvaltů, když se blbě vzalo za zpátečku, vlítla tam dvojka a už tam zůstala. Muselo se sundat víčko a vyšťouchnout ji šroubovákem. A taky neseděla poloosa, všecko bylo hnuté bokem. Poloosa byla málo zasunutá v difu a občas se stalo, že při propružení v rejdu, například při couvání do zatáčky přes obrubník, najednou ratata, to unášecí trojkolečko vyběhlo z těch chlívků v difu a protočilo se to.
U toho současného Pandiska druhé generace drobné vrtochy elektriky, výše zmíněné konektory. Zlobící elektrická klapka. Stávkující přední světlo, tady platilo staré přísloví, že když na italovi něco zlobí, obvykle je to německé. Byl vyhřátý konektor na řídící jednotce výbavy, neboli bodycomputeru. U Siemensu si asi myslí, že když to není lokomotiva, stačí tam vlásky a špendlíčky, pořádných vodičů netřeba. A blbá závada z nedávna, protočená řemenice rozvodů. Uvolnil se šroub a ucvakl unášecí klínek. Náhradní díl u Fiatu neexistoval, katalog odmítal i číslo dílu které jsem našel. Vyřešeno díky místnímu fóru, správný díl nalezen v Polsku.
15. května 2022, 16:44
0
Nebylo Lukášovo Mondeo červený kombík? Můj měl přesně stejný fígl - světla svítila s nastartováním motoru, ale když je člověk rozsvítil ještě ovladačem, nešel chcípnout motor ani po vytažení klíčku.
To samé Mondeo se mi ještě občas cvičně zamykalo samo od sebe. Fajn adrenalin, člověk si rozmyslel nechat klíčky v odemčeném autě.
15. května 2022, 18:38
0
Já jsem měl problémy s výkonem. Vyměnil jsem váhu vzduchu (koupil jsme tu nejdražší od NGK). Problémy nepřestali. Asi čtvrt roku později jsem začal mít o dost vážnější ztráty výkonu, auto nejelo cukalo, do kopce už ani nechtělo kolikrát jet. vyměnili jsme všechno možné od čerpadla, přes hadičky ventily solenoidy. Bylo to horší a horší. Nakonec jsem to dal znovu na diagnostiku a ta mi napsala, že napětí na váze vzduchu. Prozíravě jsme si tu původní schoval. Dal jsem ji tam tedy zpátky a auto najednou jede jak po másle.
16. května 2022, 08:53
0
To mi připomnělo mou stodvácu... Několik dní jsem strávil přípravou na STK a byl jsem naprosto přesvědčený, že žádný problém nebude. Ó jaké bylo moje překvapení, když jsem s autem chtěl přejet z parkoviště na linku... Po zapnutí klíčku se ani nerozsvítily kontrolky. Blinkry, stěrače, všechno mrtvý. Jen tak z marnosti jsem zkusil otočit klíčkem dál a auto nastartovalo. Vylezl jsem z auta ven, přesvědčenej o tom, že to zapálím, ale jak jsem třískl dveřma, začal blinkr, co zůstal zapnutý, blikat. Technik mi už šel netrpělivě naproti a tak sedl do auta projel linkou a nelepil ni samolepku na dva roky. Koukal jsem, nechápal. Vyzvedl jsem si v kanceláři papíry a chtěl odjet a znova to stejné. Třísknutí tentokrát nepomohlo a tak jsem jel domů bez blinkrů, brzdových světel,... No, nakonec jsem příčinu objevil. V celém autě je 8 pojistek, 6 je na světla a 2 po 20A zbývají na zbytek elektriky. Při tom proudu se docela zahřívají a už tenkrát nebylo možné sehnat "originální" keramické, ale jenom barevné plastové. A co udělá plast, když se zahřeje? Změkne! Takže pojistka se zkrátila a okolo kontaktu se udělal plastový lem. Potom stačilo zachvění, nebo změna teploty a kontakt se přerušil.
16. května 2022, 09:33
0
na Volvu přední blinkry. Nahodilá nefunkčnost jednoho z nich. Nejdřív vyměněna žárovka, nepomohlo. Očištěny kontakty v patici, nepomohlo. Prověřeny kontakty patice - jak napětí (připojena k autu), tak odpor (odpojena od auta, měřeno patice vs konektor), všechno ok. Stejně to nefungovalo. Proměřena kabeláž, taky OK. Ale blinkry pořád nefungovaly spolehlivě.
Tak jsem na zkoušku koupil novou patici na žárovku a už to funguje. Asi nějaký mikrolom uvnitř patice. Pohledově vypadala dobře, žádné napálené kontakty, roztavený plast, uvolněné kontakty, měření taky nic neodhalilo, ale asi jak to za jízdy vibruje ...
A na druhém Volvu mám 11 let poměrně zvláštní záv(h)adu. Nefunkční ESP(DSTC), resp. funguje jen když se to může hodit (naštěstí). Je sucho? Nefunguje. Je mokro, sníh, náledí? Překvapivě funkční. Vyměnil jsem senzor příčného zrychlení, kroužek pod volantem, stejně to nefunguje. Prdím na to. Na technickou jezdím jen když prší :-)
16. května 2022, 09:49
4
Popojíždím do práce pražskou ranní špičkou a z nasávacího otvoru v přední kapotě se začne zvedat pára. Teploměr chladící kapaliny ukazuje normální teplotu. Zapnu topení, abych tedy chladil víc. Nepomohlo. Zastavím uprostřed Jiráskova mostu, čímž okamžitě způsobuji ještě větší kolaps dopravy. Otevřu kapotu a velmi rychle zjistím, že praskl plastový odvzdušňovací šroub chladícího okruhu, takže z něj tryská vodotrysk chladící kapaliny. Závada banální, ale pokud nemáte s sebou nový šroub tak si to na místě neopravíte. Na druhou stranu, kdy se vám poštěstí si udělat fotku s panoramatem pražského hradu a mít vlastní ikonku na Waze.
16. května 2022, 10:23
3
Přestala mi startovat prvně Z4, za tři dny pak i Corolla Verso. Tak jsem koupil dvě nové baterky, vyjeli je a furt nic. Takže pořád jako jediný dopravní prostředek sloužilo kolo. Z4 jsme usoudili, že to bude startér. Kamarád servisak mi ho vymontoval doma, zrepasoval a vše fungovalo. Větší jsme pak roztlacili a zavezli na dílnu. Opět vymontoval startér. Kupodivu byl úplně stejný, Denso, jak v Z4. Taky repase a vše fungovalo. Takže ve dvou různých autech odešel shodný typ startéru ve stejnou dobu...
16. května 2022, 12:57
0
Na mém voze (Peugeot 308 v plynu), když se rozsvítí hladové oko, přestane fungovat ESP. Příčinu problém neznám a ani ji nehledám, ale je to zajímavé.
16. května 2022, 21:53
0
Mýmu šéfovi občas pěkně cukal motor u jedničkovýho Superba - benzinová atmosféra, šestiválec 2,8. Pak to zase přestalo, pak zase začalo. Jezdil s tím po diagnostikách a nikdy nic. Nakonec padnul na nějakýho specialistu ve výslužbě někde v Polici nad Metují. Příčina? Když se s tím dlouho jezdí lážo plážo, začnou se zanášet katalyzátory. Občas je potřeba to prohnat na plnej knedlík, aby se vypálily.
17. května 2022, 08:32
0
Tohle je docela častá závada nejen u aut z touhle 2.8. Nelibě to snáší i část dieselů. Klidný jízdy a dlouhodobé ježdění po městě. Tam je to zase často dpf s lambdou. Skvěle to snáší 3.0 TDI Audi tohle couraní. Ono se řekne prohnat na plno. Já tady jezdím s V8 pravidelně 35 po městě a prohnat není kde:)
17. května 2022, 09:28
2
- Suzuki Grand Vitara s PSA TD motorem: po cca 16tis km se uvolnila obyc SK paska na hadici mezi turbem a IC, takze behem predjizdeni kamionu jsem se dostal az na uroven jeho predniho narazniku a hadice vyletla. Tim jsem mel k dispozici odhadem 1/2 vykon a nezbylo mi nez brzdit a vratit se za nej, tesne predtim, nez me smetlo auto v protismeru. Zastavit, zkouknout spodni pradlo, zkouknout motorovy prostor, nahodit hadici a hura jet dal.
- Lancie Thema r. 90: v zatacce praskla prorezla spodni sapojovacka na zadni naprave, takze vnejsi kolo melo najednou AWS funkci odhadem 25 stupnu, cimz jsem si zadriftoval, protahnul ruce, procvicil zilku na cele a mohl jet do dilny ocenit italske inzenyrstvi.
- Chrysler Voyager 2001: manualni prevodovka se tomuto emerickemu master stucku opravdu povedla, takze kolem 70tis km tam v 50km/hod tam spadly 2 kvalty zaraz (pro neznale - toto ma za nasledek zablokovani pohanenych kol, vyslapnuti spojky nepomuze, je obtizne ty kvalty vyradit). Vyrobce si byl vady vedom, ale muzete si (za sve) koupit cely predlohovy hridel a patricne rychlosti, coz vychazelo asi na 80tis + prace + DPH. Jinak pozdeji se dokonce prohybala vypinaci paka spojky, takze neslo radit vubec/pres zuby, opet znama vada. Obecne je to auto definice srace :-)
- tbc... :-)
17. května 2022, 13:55
0
Moje první automobilová závada byla vtipná. Měl jsem tenkrát Vectru B z roku 1996, už docela unavenou a hned po vyzvednutí čerstvého řidičáku jsem se jel projet a užít si nové nabytou formu svobody. No a když jsem se jal stáhnout el. ovládané okno u řidiče, tak celý zapadlo do dveří...
18. května 2022, 08:01
1
Na střední jsme měli jednou odhalit co bylo špatně s vačkovou hřídelí z nějakého Fiatu Uno, symptomy byly, že auto najednou přestalo jet, tak každý hledal nějakou prasklinu, střihnutý kolík apod. no problém byl jinde, ať jsem počítal jak jsem chtěl, těch vaček bylo jen 7, nějaká ital zapomněl jednu vačku zakalit a ta se obrousila do kulata...
Poslední kuriozní závada byla na služebním Rapidu 1.4 Tdi, kolega předjížděl kamion do kopce, kdy těsně před dokončením manévru mu zhasl motor a nechtěl nastartovat, setrvačností se mu povedlo auto odstavit a po chvíli jako zázrakem samo nastartovalo... diagnostika tvrdila, že je problém s palivovou soustavou, kterou servis rozebral a nic nenašel...
A nevím jestli sem mám dávat, že u nové služební octávie mi při každém nastartování nefunguje jiný asistent, bez line assistu bych se asi obešel, ale někdy nefunguje ani tempomat, jindy brzdový asistent...
18. května 2022, 09:17
0
Ani ne tak nejdivnější, jako spíš stupidní souhra náhod. Když jsem koupil primeru, měla úpně mrtvou spojku. Hodil jsem ji tedy do servisu, za týden hotovo, vyzvedávám. Ještě v tom servisu mi borec říká "máte tam docela mrtvou baterku, nechtělo nám to startovat". OK, zaznamenáno, koupim baterku. Teď nová spojka! jedu to projet. Projíždím se moravským krasem, jedu z Adamova do Křtin a přijde mi jako by to občas trochu ztrácelo výkon. Jak může 25let stará atmosfára ztrácet výkon, to se mi určitě jen zdá... Dojedu do Křtin, rozjíždím se z křižovatky a auto začne kuckat jak starej tuberák, ale rozjede se. Tohle je fakt divný, rychle domů. Vyjíždím ze Křtin, auto ztrácí poslední zbytky výkonu, ok, zastavuji. Ve chvíli kdy zastavím u krajnice, auto se dusí na volnoběh, otáčkoměr skáče od 0 do 7k jak se mu zachce, auto chcípá.
Abych to zkrátil, odešel altík, ale s ním se taky spálila žárovka v kontrolce dobíjení takže jsem nevěděl že auto nedobíjí.
po výměně altíku a žárovky se teda kotrolka rozsvěcovala jak se jí chtělo i když altík stále stabilně dobíjel, ale odpojení oné kontrolky a instalace externího voltmetru pomohla :D
19. května 2022, 10:28
0
Tehda po udelani si ridicaku kamaraduv golf mk2 tusim ze z 85tyho v 1.6tce kde vzdy kdyz bylo po desti nebo lehka vlhkost na silnici tak se autu splasil klakson, a vzdy kdyz se u auta pridal plyn, auto troubilo dokud plynovy pedal zase nebyl uvolnen. Do toho se mu cas od casu zaseklo lanko na karburatoru a auto si myslelo ze je stale plnej plyn a nekontrolovatelne (samozrejme v momentech kdy to clovek nejmene potreboval a cekal) zacalo zrychlovat(a ze ta 1.6 s tim autem pekne cvicila) a jedina pomoc byla auto chcipnout klickem. No a to jsme se tehda jeli koupat do Rican na Jurecek, a z popovic smer dalnice je stoupak skrz lesik se serpentynama tehda jeste nerozsiren jak dnes na dva stoupajici pruhy. Uz popovicich sme dojeli kamion s pivem, hnojili se za nim az za vesnici a kamarad za jde na vec, 2jka plnej, pri predjizdeni se samozrejme sekl onen plynovy pedal, pri zajeti do onoho lesika kde byla vlhkost po desti se do toho spustil klakson co zacal troubit jak kdyby se o volant oprel slon, a v pulce stoupani pri zaseknutem plynovem pedalu a nekontrolovatelneho zrychlovani za zbesileho troubeni jsme natreli pres plnou caru hlidku PCR co si projizdela rajon. Zastavili nas az na rovince u bazaru nakladaků co je u dalnice. Jeste ze tehda nebyl bodovej system protoze by kamarad asi tehda prisel o papiry. Ani jedna chyba se u auta nepodsrila odstranit protoze nez se zjistilo cim to je, auto bylo ukradeno a jestli nebylo rozebrano na nahradni dily, vesele si zrychluje a troubi dodnes nekde na vychod od CR.
19. května 2022, 13:13
0
Byl pozdní večer 1. máj a já přijel svým Opelem Astra 2. generace domů. Na tachomertru právě svítilo krásných 1xx 666 km, stejná hodnota zde svítila i následujícího rána. Až na to, že při pokusu o nastartování se ozval zcela jiný zvuk než bych očekával, tedy hlasitá siréna. Brzy jsem pochopil, že má auto dodělávaný imobilizér s alarmem, který si usmyslel že zůstane aktivní. Po rozebrání části interiéru jsem našel černou krabičku českého výrobce, na jehož servisní linku jsem se dovolal.
Zde mi bylo řečeno, že mám přerušit žlutý a zelený kabel spojit je vzájemně a tím imobilizér vyřadím z provozu. Inu při bližším ohledání krabičky jsem odhalil asi 12 shodných černých kabelů. Z nichž tedy dva po rozebrání zbytku palubní desky vedly ke spínací skříňce. Tam byl tedy nejspíš problém a po jejich spojení se auto uvedlo do provozu....
19. května 2022, 13:18
0
Alfa 166 jen s jedním klíčkem. Auto stálo prakticky celou zimu, chtěl jsme ho tedy na jaře lehce protáhnout kolem komína. Jenže ab v tom nebyl čert, auto nenastartovalo. Klíček jsem tedy nechal ve spínačce a vyndal baterii, trochu jsem ji dobil, zapojil, auto se zamklo i s klíčkem uvnitř. Stejně jako u Thesisu Alfa 166 nedisponuje sklopnými zadními sedadly, takže dostat se do interiéru kufrem je možné leda pro skřítky. Druhý klíč jsem ztratil při stěhování, takže náš příběh končí o 2 hodiny později 43. a konečně úspěšným pokusem o "krádež" vlastního vozu skrz drát, kterým jsem si na ovladači otevřel okénko spolujezdce :)
19. května 2022, 13:19
0
Další skvělý zážitek s Peugeotem 607. Jedete si takhle po dálnici a najednou auto ztratí tah. Dojedete ke krajnici a zjistíte co se děje. nejde podávací čerpadlo. Logicky jdete po pojistce a ona je vážně spálená. Nebylo by třo až tak zajímavé, kdyby se to nedělo další 2 hodiny po ujetí každých 20-50 km :-)
20. května 2022, 09:46
0
Mercedes-Benz W123 T-model ročník 1982. Porouchala se mi palivová nádrž! Naštěstí tam snad byla 80L (nebo jenom 66?), ale poslední třetinu nešlo z nějakého důvodu vyčerpat a ještě než se stihla rozsvítit rezerva prostě motoru došla šťáva. Začal pocukávat, v zatáčkách zhasínal. Přitom v nádrži benzín prokazatelně ještě byl. Tak jsme jednoho dne v dílně rozdělaly podlahu kufru, a oddělali víčko s palivoměrem... Chvíli nám trvalo, než nám došlo co se děje. Hlava se nám od výparů motala do rána. Je tam koš, aby se i při malém množství paliva (ona třetina) a jeho přelévání při akceleraci, brzdění a v zatáčkách dařilo zásobovat sání palivového čerpadla vstřikování. Plně mechanický Bosch K-Jetronic. Koš se plnil fikaným způsobem Venturiho trubicí podtlakem který vytvářelo čerpadlem odsávané palivo. Dělalo to docela slušný vír a teď nemyslím spotřebu. Tušíte správně, Venturiho trubice byla relativně malá dírka a v ní, kde se vzal tu se vzal, malý šroubeček. Nešel jen tak vyndat a netušíme, kde se tam objevil, patrně už tam něco kutil někdo před náma a šroubeček mu tam upadl. Šroubeček se nejdříve musel z trubičky vystrkat drátkem a pak z nádrže vyndat. Strávili jsme s tím skoro půl dne.
25. května 2022, 13:49
0
Před pár lety, jako mladiství čerstvě vybaveni řidičáky, objevovali svět aut a jejich vrtochů, přijel, tedy doskákal kamarád s Peugeotem (užnevímcozačíslo) s 2.2 HDI obdařeným DPF. Autu se vůbec nechtělo, svítila půl palubka a žabožroutštinou nám to říkalo něco jako diselé particulé filtrelé. Chodili jsme kolem, vymýšleli co a jak, a jak to říct rodičům, že se to v jeho rukou zepsulo. Celou tuhle scénu nezůčastněně pozoroval můj nejlepší kamarád s lahváčem a balíkem slaninových mini Tuc v rukou. Po nějaké době se o těch pár kroků přiblížil a pravil: “Se s tím babráte, třeba má jenom hlad.” S těmito slovy nakrmil motorový prostor dvěma keksy.
Vyprdli jsme se na celého frantíka a dodělali maso na grilu, najedli se, někteří z nás degustovali. Když přišel čas odjezdu, Peugeot naskočil a po chybách ani stopy. Už se to znovu neukázalo. (Možná to nestihlo, auto jezdilo asi ještě 2 měsíce a pak se stalo zbytným.
Takže když vás zlobí auto, je to jen signál, že chce občas taky pamlsek. ????