Na delších cestách jsem klidný řidič. Cestování ve stylu “180 km/h na tempomatu, žádná zastávka a za 6 hodin v Rijece” není nic pro mě, rád si každé dvě hodiny zastavím, projdu se, dám si kafe, prostě odpočinu si. Jenže doteď jsem neměl úplně šanci si delší cestování s elektromobilem vyzkoušet, a tak jsem si na týden s Meganem E-Tech, o němž jste si mohli přečíst v týdnu, naplánoval menší výlet k moři. Můj cíl cesty bylo přímořské městečko Piran ve Slovinsku, vzdáleném od mého domova 885 km. Zběžně jsem tedy prolétl mapu, abych zkouknul, kde budu zhruba nabíjet, koupil dálniční známku do Rakouska, zarezervoval hotely a v noci vyrazil se zhruba 90% nabitím baterie. Na rovinu říkám, že primárně jsem jel podle nabíječek Ionity, které nabízí nejvyšší výkon nabíjení, a nechtěl se příliš zdržovat pomalejšími 50 kW nabíječkami či hledat jiné rychlejší nabíjecí stanice.
První zastávku jsem měl tedy naplánovanou na D1 u Jihlavy, kde na mě čekaly čtyři prázdné stojany. Připojil jsem kabel, pípnul kartičkou a zašel si na záchod. Po deseti minutách už auto hlásilo, že můžeme jet na další nabíječku, a tak jsme vyrazili. Na rovinu, kdybych měl nabito na 100 % už z domova, v klidu bych dojel až na tuto další, ale jsem líný chodit 150 metrů od nejbližší veřejné nabíječky, takže jsem to příliš neřešil a radši jsem po hodině na chvilku zastavil.
K další nabíječce těsně před Vídní jsem dojel se 14 % baterie, takže jsem rovnou mohl nabíjet nejvyšším nabíjecím výkonem, který Megane dokáže, a šel si dát něco k snídani do zrovna otevřeného mekáče vedle nabíječky. Než jsem stihl dojíst dva cheeseburgery, už jsem měl nabitou půlku baterie a mohl jsem tak vyrazit dále. Po dalších krátkých dvou zastávkách, kdy během jedné z nich jsem čekal zhruba pět minut na uvolnění nabíječky, jsem dojel k poslední rychlé nabíječce ve Villachu, kde jsem vůz připojil a opět došel na oběd do sousedního mekáče.
Po obědě už byl vůz takřka plně dobitý, a i když jsem počítal, že budu muset cestou zastavit ještě jednou, auto hlásilo, že to již není třeba. Tento následující úsek jsem již nechtěl absolvovat po dálnici, ale přes průsmyk Passo di Predil a následně po slovinských okreskách. Cesta zhruba nějakých 300 km měla spotřebovat 59 % baterie, což mi přišlo značně optimistické, a tak jsem si našel cestou v Terstu ještě pro jistotu nabíječku a vyrazil přes hory. Čím výše jsme vystoupali, tím hezčí panoramata a silnice byla. Místy horší asfalt však Megana nezaskočil, díky nižšímu limitu adheze (kvůli užším pneu) jsem si mohl i užít krásně zakroucenou cestu… prostě krása střídala nádheru. Trochu nervózní jsem byl, když v nejvyšším bodě trasy spadlo nabití baterie po padesáti kilometrech od nabíječky o 20 %, ale následná cesta dolů díky rekuperaci dokázala baterii nabít o nějakých 12 %, takže jsem se opět uklidnil a ani navigace neukazovala změnu, že by měl být s dojezdem nějaký problém. Před Piranem jsem zastavil v Koperu, kde je 50 kW nabíječka, a během svižné čtyřicetiminutové prohlídky historického města dobil doplna a vyrazil do cíle.
Piran je historické městečko, do nějž autem nevjedete a musíte jej nechat na kraji v parkovacím domě. Ten připomíná parkovací garáže pod Národním divadlem v Praze, i s malým Meganem jsou dost malé a je třeba být hodně obezřetný, abyste si auto neodřeli, a zároveň jsou docela drahé (26 EUR na den) a plné. Piran za návštěvu ale stojí, historické centrum je v pěkném stavu a i když jsem tam byl ještě před začátkem sezóny na přelomu dubnu a května, už bylo město plné turistů.
Druhý den jsme původně chtěli jet rovnou do Lublaně, ale nakonec jsme zvolili delší, zato náročnější cestu k jezeru Bled přes další horský průsmyk okolo Triglavu. Na této cestě byla jen jediná rychlejší nabíječka, na které má nabíjecí kartička nefungovala a registrace byla příliš složitá, takže jsme nakonec nabíjení vynechali a k jezeru Bled dorazili se 35 % baterie.
Mimochodem, fakt nechápu, proč někdo dobrovolně jezdí přes Slovinsko po dálnici, naprostá většina okresek je v perfektním stavu, každou chvíli jste pocitově v jiném kraji, jednou jedete po úzké okresce připomínající anglický venkov, poté francouzské vinice a nakonec projíždíte přes horský průsmyk, kde ještě potkáte zbytky sněhu. To vše takřka bez provozu a přehledné. Vůbec se nedivím, že jsme cestou potkali tolik motorkářů.
Po krátké procházce a prohlídce jezera jsme konečně vyrazili do Lublaně k nejvyššímu mrakodrapu Slovinska, který disponuje rychlonabíječkou. Nakonec však nebyla potřeba, neboť u našeho hotelu se nacházelo na parkovišti několik veřejných pomalých nabíječek, a tak by nebyl problém nabít auto přes noc, naopak díky 22 kW palubní nabíječce bych je spíše blokoval většinu noci ostatním. Aspoň jsem měl ještě nějakou energii, abychom dojeli do centra na krátkou procházku městem.
Na cestě zpátky jsem se zaměřil hlavně na to, jak moc velké zdržení cestování s elektromobilem znamená. Vyrazil jsem tedy z Lublaně s 80 % baterie a přes již známé nabíječky z prvního dne (s vynecháním jedné z nich) jsem dorazil do Prahy. Podle navigace měla cesta bez zastávek a provozu trvat 8 hodin a 14 minut. Já tuto cestu se zdržením v dlouhé koloně před Benešovem na D1 a čtyřmi zastávkami na nabíjení zvládnul za necelých deset hodin, což mi přijde jako normální čas i se spalovákem, když se započítají všechny přestávky na záchod a jídlo.
Nejefektivnější je samozřejmě dojíždět k nabíječce se stavem nabití pod deset procent, ale na rovinu jsem si na takový styl dojíždění ještě úplně nezvykl a většinou dojížděl k nabíječce mezi 10 a 15 %. Od nějakých 60 % baterie je rychlost nabíjení už zhruba 50 kW a klesá, takže nemá smysl nabíjet o moc více a je časově výhodnější stavět častěji než jednou za čas a déle, proto jsem cestoval v podstatě od rychlonabíječky k rychlonabíječce, které jsou od sebe většinou vzdálené 1 – 2 hodiny jízdy.
O kolik je to vlastně levnější než naftovým kombíkem?
Krátká bilance nakonec – dohromady 1896 kilometrů zvládl Megane E-Tech se spotřebou 18 kWh/100 km. Nijak jsem se neloudal, v Rakousku dodržoval rychlostní limity, ve Slovinsku na okreskách taky plus minus, po Česku trochu svižnější dálniční tempo. Pokud to sečteme dohromady, dělá to 341,3 kWh spotřebované elektřiny. Nabíjecí stanice Ionity jsou celkem drahá sranda – pro neregistrovaného uživatele je na stojanu QR kód pro platbu, kdy 1 kWh vychází 18,5 Kč. Při použití nějaké lepší nabíjecí karty je možné se dostat na hladinu okolo 9 – 12 Kč (Pro srovnání – Tesla Supercharger aktuálně vychází okolo 11 Kč/kWh).
Pokud budu tedy počítat s cenou 12 Kč/kWh, vychází mi cesta s Meganem na 2,16 Kč/km , tedy srovnatelné jako naftový vůz se šestilitrovou spotřebou (při ceně nafty 36 Kč/km, běžná cena v Rakousku i Slovinsku). Je třeba si říct, že typický uživatel stejně Ionity a jiné rychlonabíječky využije jednou za čas a většina nabíjení probíhá doma, ale i tak to vlastně nevychází úplně zle a čekal jsem to mnohem horší.
21. května 2023, 11:38
9
Tak jestli dobře počítám, tak jen cestou do Piranu 6 zastávek, z toho 2x jídlo a jednou prohlídka města, k tomu pár drobných (ovšem 6x) na sjetí z trasy k nabíječce a návrat na trasu... tak jo, někomu možná přes dvě hodiny vynucených zastávek v místech, kde bych třeba dobrovolně zastavit nechtěl, holt nevadí. A ostatní si zvyknou, protože časem to jinak nepůjde. Pokrok nezastavíš.
21. května 2023, 11:43
10
Asi tak no, navic do sebe kvuli nabijeni muset 2x nacpat mekace, to je hodne velka obet na oltar elektromobility :-D
21. května 2023, 11:55
8
Autor uviedol že cestou naspäť šiel najrýchlejším spôsobom domov a stál 4x. Na 10 hodinovej trase zvyknem stáť podobne. Asi by som bol nervózny z vecí ako či pôjde alebo nepôjde nabíjačka, čím Ionity stále trpí, ale raz do roka spraviť zhruba o jednu zastávku naviac mi nepríde ako také utrpenie. Zvlášť s mestskou buchtou s mizernou 60kWh baterkou. Viac než komfort diaľkového cestovania k moru by ma stresovala nákupná cena týchto vozítok, ktorá je stále mimo dosah strednej triedy a kapacita miest nabíjacej siete v okolí sídlisiek.
21. května 2023, 12:21
1
Do mesta by me to jako druhy auto nevadilo, az na tu cenu
21. května 2023, 13:21
1
rock: šlo by to stáhnout na čtyři zastávky cestou do Piranu - pokud bych vyjel z Prahy plně nabitý, dojedu před Vídeň, dvakrát po cestě do Villachu (abych se moc nemusel zdržovat zpomalením nabíjení nad 50% nabití, jinak by stačila jedna) a ve Villachu u mekáče. Kdybych měl jistotu nabíjení v Piranu v garážích nebo hotelu, tak bych se v Koperu nemusel zastavovat.
sheogh: to už zmiňoval David, že dostanu hejt za mekáč :D ale já to beru jako součást cestování autem, mekáč je prostě jistota.
HeavySmoker: Ionity jsem bral právě jako takovou stabilní jistotu, že by měl stojan fungovat. Naštěstí jsem na žádný nefunkční nenarazil..
21. května 2023, 13:25
0
Možná vadilo. Já ho měl půjčené 5 X, vždy plně nabité a na stejnou, cca 70 km trasu, takže mne dojezd netrápil a mohl jsem si ho " užít ". Těžiště je moc vysoko a vzhledem k použitým " úzkým " pneumatikám působí takové jakoby dohoupnutí ( jako na vyšších zimákách v létě ) dost nepříjemně , brzdění rekuperací dobrý, ale pokud brzdíš na hranu, je špatně dávkovatelné a hodláš- li využívat akcelaci ( mimochodem dost slušnou, ten zátah je fakt návykovej), je jízda tak trošku trhaná. Jasně, nikdo netvrdí, že je to sportovní vůz, ale i obyčejný řidič se občas rád " svěže sveze " a tohle Tě od toho odradí. Pokud by snad někdo tvrdil, že srovnávám nesrovnatelné, tak normálně používám nejčastěji volvo 960 a fábie s různými motorizacemi, což rozhodně nejsou sportovní auta. Na druhou stranu přiznávám, že je to třetí elektrovehikl, který jsem řídil, a první, kde jsem si dovolil trošku víc, takže by se to mohlo zlepšit, možná i přizpůsobení auta ( třeba širšími/nižšimi gumami, .... )
21. května 2023, 15:26
2
Marek Brunner:
ad "abych se moc nemusel zdržovat zpomalením nabíjení nad 50% nabití, jinak by stačila jedna" - no jo no, místo dvou zastávek jedna ještě delší
ad "Kdybych měl jistotu nabíjení v Piranu" - a to je (a asi ještě nějakou dobu bude) specifikum jízdy v EV. Celý se to musí plánovat jak výstup na Annapurnu.
Ale abych jenom nehejtoval: nemám nic zásadního proti McDonaldu. Když se to teda děje tak jednou - dvakrát do roka. A kdyby to bylo KFC, snesl bych to i třikrát.
21. května 2023, 15:34
2
...no a samozřejmě ta zmínka, že jsi k nabíječkám dojížděl s rezervou 10-15%, což v absolutních číslech znamená tak 35-50 km... dneska už v takovém akčním rádiu nějakou jinou dobíječku najdeš, kdyby ta původně vytipovaná z nějakého důvodu krachla (stejně jak jsi v jednom případě čekal 5 minut jsi taky mohl čekat dvě hodiny), ale že to náhradní místo bude nabízet nějakou rozumnou rychlost dobíjení nebo (zvlástě v cizině) jednoduchý způsob platby, na to už se spolehnout nedá.
21. května 2023, 19:24
0
Marek: je me to jasny, ritual je ritual :-) Ja vetsinou takhle pres noc vzdycky doufam alespon v KFC :-))))
21. května 2023, 11:55
2
Byl jsem autem jednou v chorvatsku. 2 tankování se zdrženim po 10 minutách i s vychcánim. Představa, že musim zastavit na každý mezi mě moc neláká. Baterkovy auto bych bral max na cesty do práce. Ale bojim se, že mi to vlakem stejně furt vychazí levněji.
21. května 2023, 12:09
-1
Jakou to má zásuvku na DC nabíjení - CCS2, nebo CHAdeMO?
21. května 2023, 13:11
1
CCS, chademo už snad dnes nemá u nás v Evropě nic, ne?
21. května 2023, 13:19
0
No…právě. Jenže většina nabíječek, alespoň od e.onu a ČEZu, se dělá vždycky s jedním kabelem CCS a jedním CHAdeMO. Takže efektivní počet nabíjecích bodů poloviční.
21. května 2023, 13:22
0
To je podle mě přežitek z dob EV pravěku, kdy to snad EU neměla oregulovaný (a teď je CCS standard)..v USA s tím snad do teď mají problém, že hodně nových aut má stále chademo.
21. května 2023, 19:43
0
V USA je obecně hodně konektorů. CCS 1 a Tesla tam má vlastní konektor. Rozhodně nic příjemného.
21. května 2023, 19:30
2
Akoze fajn ze to ide, z textu som vytusil, ze na palube neboli male deti. A to je ten zasadny rozdiel. V spalovaku som stal ked dieta potrebovalo (prebalit atd..), nie ked bolo treba nabijat.
Btw minuly rok, Istria, zobral som plnu v Mikulove a ist nejako viac ekonomicky a nerobit lokalne vylety v Chorvatsku, tak to snad na tu nadrz do Mikulova aj otocim. 1.5 tsi Superb.
21. května 2023, 20:12
4
S EV se dá zastavit i jen tak, třeba když dítě potřebuje přebalit a podobně. Možná to překvapí, ale je to tak.
21. května 2023, 21:40
10
No jo, tam je samozřejmě ten drobnej problém, že s EV se musí stavět, i když to dítě přebalit nepotřebuje.
21. května 2023, 21:56
6
Ale tak třeba když budeš stát na té nabíječce dost dlouho, tak bude nakonec potřebovat přebalit :D
Přemýšlím, jestli bych na delších trasách neměl cvičně začít zastavovat už dnes, se spalovákem, jakože nabíjím. Aby byla další generace zvyklá už odmalička. :D :D
"Už tam budem?? A teď?"
Tyhle otázky budou s EV budoucností minulost. Nově to bude "Už máme nabito?"
21. května 2023, 23:08
8
Nově bude ... A tatiii kdy nám jede vlak. Jo synku tady nejsi ve Švýcarsku prý za hodinku ale věř tomu. Na nádraží pro nás přijede maminka na elektrokole. Jestli ho teda bude mít za tři dny nabité volnou elektřinou pro nás běžné občany.
22. května 2023, 09:10
3
Jasne no, malokdo bude mit po ruce 2.3mio na maly metstky crossover :-D
22. května 2023, 11:24
0
O víkendu mi říkal kamarád, jak byli v Švýcarsku na dovolené a měli v programu vlaky, tak tam jel jeden tak přesně na čas, že lidi ani nestihli vystoupit. Prostě po chvilce co zastavil zavřel dveře a jel dál. Nastoupit nestihnul nikdo ...
I ta přesnost holt něco stojí :-)
21. května 2023, 20:28
3
Když v létě např. cestou do Itálie bude cca 10 procent aut které potkám za jizdy a na odpocivadlech elektrických, tak je jistej nabíjecí kolaps....
21. května 2023, 20:38
1
Je zas výhoda, ze zrovna v létě jedou naplno solárních, že až hrozí přebytky elektřiny.
22. května 2023, 10:59
4
Nejsem teda odborník na energetiku, ale chtěl bych vidět ten kabel který napájí třeba padesát 150kW obsazených nabíječek. To nezachrání ani nedaleká solární elektrárna ideálně postavena na orné půdě.
22. května 2023, 15:53
-1
To už bude muset holt být vysokonapěťový kabel. Ohmův zákon nejsou žádné čáry, při desetinásobném napětí přenese stejný vodič desetinásobný proud, čili stonásobný výkon. ;)
A propos solární elektrárna na orné půdě. Existuje koncept jménem agrovoltanika; zkoušená třeba už i ČEZem v areálu Dukovan. Fotovoltanické panely nedávat naplacato, jako v konvenčních případech, místo toho je postavit naštorc. Ve formě takových třeba metr a půl vysokých plůtků, orientovaných severojižně. Takže zachytávají sluneční záření dopadající zboku, ráno, dopoledne a pak zas odpoledne a večer. Využití plochy instalovaných panelů to má nižší, ale pořád je to docela překvapivě na cca 60 % instalované plochy, kdyby byly ty samé panely naplacato. Na druhé straně to zabírá minimum půdy, panely neleží, stojí naštorc. A mezi nimi může být louka, pole, cokoli. Jen taková zajímavost.
22. května 2023, 17:04
4
VK: Lúku chápem, aj úsporu miesta a všetko, ale ako tam môže ležať pole? To budeme jazdiť s kultivátorom rally presnosti aby sme nezvalili polku elektrárne a robiť len plytkú orbu aby sme nevytrhli káble v ktorých je 400V? Obávam sa že úspora miesta je vykúpená poklesom priemerného dodávaného výkonu a cena panelu je fixná, bez ohľadu na orientáciu, takže to znižuje návratnosť. V ČR je miest kde dáva klasická koncepcia zmysel ako šafránu, takže predpokladám že toto je riešenie vhodné na oblbovanie ľudí čo neudržia kalkulačku v ruke. Predstava že solárna eletrárňa napojí v ČR konštantne aspoň 3 autá výkonom 15OKWh je celkovo zaujímavá, počas leta v 5 najsvetelnejších hodinách by takáto elektrárna na napojenie 3 áut musela pokryť plochu 3,8 km štvrocového. Pre 10 áut sa bavíme o ploche takmer 13 km štvorcových. S vyrovnávaciou baterkou a českým priemerným svetelným profilom pri potrebe nabiť 100 áut denne (každý 50kWh) zo soláru sa bavíme o ploche približne 45 km štvorcových pre jednu takúto malú stanicu. Pritom veľká benzinka na D1 obslúži zhruba 1500 áut denne. Pre zjednodušenie som uvažoval 100% účinnosť nabíjania aj úložiska energie, takže by to asi narástlo. Buď som sa prepočítal alebo je solárne napájanie takýchto staníc v Českých podmienkach totálny úlet. Fyzicky nejde zo soláru nahradiť novovzniknutú spotrebu EV, ČR by muselo anektovať naspať SR a prerobiť ju na elektrárňu. Za mňa OK, ale neviem ako zvyšok mojich spoluobčanov.
22. května 2023, 20:08
-4
Však píšu, pokles celkového výkonu je na cca 60 %.
Pokud mě všechno neplete, počítá se výkon solárů následujícím způsobem. Na metr čtvereční dopadá při povrchu země v cca 1 kW slunečního záření, účinnost moderních komerčně dostupných panelů je cca 20 %. To znamená z metru čtverečního panelů je peakový výkon 0,2 kW. Pro kontrolu, instantní střešní elektrárna se nabízí 10 kWp (p jako peakový výkon) s plochou 50 čtverečních metrů. Což sedí. Počítejme třeba elektrárnu z kilometru čtverečního. Kilometr čtvereční je 1000x1000 metrů, to znamená milion. Kilometr čtvereční panelů má potom 200 MWp peakového výkonu.
Hodinové využití solárních panelů je v našich šířkách na druh straně velice nízké, v ročním průměru cca 11 %. To znamená, že je z peakových 200 MWp v ustáleném výkonu jenom zhruba 22 MW. Když si vezmeme nabíječky po 150 kW, v peaku pak dokáže kilometr čtvereční solárů napájet na 1300 takových nabíječek. V ustáleném provozu kolem 130 nabíječek po 150 kW. Ve skutečnosti v létě třeba 2-3x víc a v zimě zase skoro nic, sluneční energie je ve zdejších oblastech výrazně sezónní. Počítám 100% účinnost přenosu vedením, na druhé straně 100% využití nabíječek, 24 hodin denně, pořád kontinuálně. Takové využití ve skutečnosti nabíječky nemají a nebudou mít snad ani v největší sezóně. To máš při nabíjení 50 kWh na auto 440 odbavených vozů za hodinu, na den vychází 10 500 nabitých aut. Čistě početně pro solární elektrárnu plochy jednoho kilometru čtverečního v přepočtu na ustálený průměrný celoroční výkon. V létě to budou násobky, rovněž tak v Itálii, Chorvatsku, obecně jižních zemích.
22. května 2023, 22:01
1
VK: Obaja sme boli mimo, viac než o dosť :) Nevadí, po prepočte, v bežných českých podmienkach vieme vytlačiť 80GWh ročne na 1km2 (reálnych, na 1km2 pozemku nejde mať 1km2 panelov) To je tak na 2 "benzinky" obsluhujúce tých 1500 áut denne ak sa tá spotreba a výroba dokonale zladí. Jedna takáto "benzinka" by stála milardu korún na panely bez pozemku (výchádzam z cien solárnych parkov). Ak by to bola nejaka benzinka mimo dobrú rozvodnú sieť a potrebovala by batériu, tak Megapack od Tesly ide stále po 400 dolárov za kWh, na deň zásobovania ani nie miliardu naviac. Plues teda nejaké drobné na stojany a pozemok. Pre porovnanie, vybudovanie benzinky v ČR ide tak do 30 miliónov so všetkým.
24. května 2023, 16:40
0
Jako takhle to vypadá jako spousta peněz, ale zkus si spočítat, kolik z takového solárního parku bude stát jedna kWh. Solární park za miliardu korun, další miliardu na kapacitní úložiště, jaks psal. I kdyby měla být životnost jenom 10 let, vyprodukuje celkem 800 GWh (při roční produkci 80 GWh), to znamená jedna kilowatthodina za 2,5 koruny. I s další miliardou za pozemek jseš na ani ne 4 korunách za kilowatthodinu. Když si budou počítat na nabíječe 12 Kč/kWh, je návratnost za tři roky a ziskovost celkem mastná.
24. května 2023, 16:59
0
VK: S tým súhlasím, ale taký kapitál nerastie na stromoch. Trh ktorý by to dokázal financovať priebehu dvoch dekád by musel byť robustnejší než ten hypotečný v kombinácií so štátnym požičiavaním na pre-Covid úrovni (Zhruba 200 miliárd ročne). Ak by došlo k takej emisií peňazí, inflácia sa by sa vedela znásobiť (skrz kurz a peňažný agregát) a pravdepodobne by vstúpila v prvom rade do tých vstupov na stavbu čím by tú matematiku trochu upravila . A ako správne ukazuješ, solár je jeden z najlacnejších zdrojov ktorý vieme stavať. To len na ilustráciu ako gigantický taký projekt vlastne je :)
21. května 2023, 22:16
7
Auto komentovat nebudu, na to nemám náladu, ale gratuluji k výběru země. Slovinsko je úplně boží. Rozloha asi jako Čechy, ale mají tam snad všechno. Nádherná krajina.
21. května 2023, 22:18
1
Jo a lpg tam loni stálo 0,99.
22. května 2023, 13:38
0
bitner: A jak to je s tankováním LPG v zahraničí? Na to musíš mít různý speciální redukce, ne?
22. května 2023, 14:39
0
V Rakousku je cosi jakoze bezpecnostniho, ale pasovalo to, ve Slovinsku maji to stejne co u nas. V Italii je myslim neco jineho. Ale na normalni benzince ti pujci cokoliv co potrebujes. Platit se da debetni kartou. Bez konverze.
22. května 2023, 19:18
0
Už je to nějaký čas, co jsem pustil Verso na LPG do světa. Ale Rakousko, Německo, Slovensko, Maďarsko, Chorvatsko, Slovinsko a Itálie,tam tedy jen Livigno bez nutnosti jakékoliv redukce. To samé ještě Polsko. Jinde jsem s tím nebyl
22. května 2023, 19:31
1
Rakousko LPG skoro nema. Napr na jih - u jedna Vidne, u jedna Styrskeho Hradce a pak jedna az pri hranici s Italii.
Polsko, Italie, Cesko ma bajonet, Nemecko, Rakousko spise zavit nebo oboji.
Kdo sroubuje za dvirka nadrze mezikus, tomu je jedno, ktery z tech dvou pouzije.
22. května 2023, 20:20
0
To Rakousko nevím, kde jsem tankoval. Jinak vše bajonet. Celkem jsem najezdil přes 100 tis. LPG kilometrů.
21. května 2023, 23:04
9
K tomu mám jediné. Přes Slovinsko zásadně nejezdím po dálnici nijak. Dálnice je drahá a velmi často zbytečná i časově. A jako jo v nějakém super tempu bude asi diesel brát šest třeba silnější starší TDI. Pokud ale budeme brát to jakože výletní tempo a to že pokud nejsi idiot, tak před delší cestou si natankuješ palivo na low budget pumpě. Za třeba 30 CZK za litr. Tak tedy můžeš úplně pohodlně jet za 4,5 až 5 litrů nafty zejména pak přes A a okresní silnice ve SLO. No a tady ta pohádka o skvělé desetihodinové cestě za skoro 2,20 s Megem končí. Mimochodem když to pojedeš něčím na LPG dostaneš km i pod korunu, čas možná pod devět.
S nějakým naftovým cdi pojedeš přesně v klidu za pět a možné to otočíš na nádrž takový výlet. Na tu nádrž koupenou u ONa. Takže jako přiblížení cesty s EV dobrý. Srovnání a závěrečná polemika tendenční blbost, sorry. Nedej bože nemít kartičku na ty čarokrásné nabíječky... Sami kouzlí, sami jedou za Nastěnkou tě dovedou.
Jo a jíst takhle často fastfood velmi škodí zdraví i životnímu prostředí. A to se hrubě rozchází s filozofií vozu. Navíc to jde proti trendu boje proti obezitě mladých. Za mě samozřejmě v pořádku. Jen jako btw.
22. května 2023, 11:27
3
Včera jsem měl nejlevnější tankování za dlouhou dobu. Přerov, Benzina samoobslužná, nafta za 28,90. To je paráda po tom, co tu bylo.
23. května 2023, 15:41
0
Beastar - ta kartička je v dnešní době skoro normální věc. Nehledal bych v tom žádnou vědu. A hlavně už jsme se dostali do doby, kdy ti stačí jedna, ne tucet, tak bys byl blbej, aby sis ji nepořídil, když už ji využiješ.
23. května 2023, 16:08
0
Trinom: Jediná kartička ktorú chcem pri platbe používať má nápis MasterCard alebo VISA. Toto chujenie s kartičkami a balíčkovanie kartičiek do superkartičky ma vytáča do nepríčetna. Keď prídeš do obchodu a tam odmietnu vziať korunu českú, tak je to nelegálne, ale tieto monopoly money prevádzkovateľom v pohode tolerujeme.
24. května 2023, 10:29
-1
Nikdo tě nenutí ji používat. Ale její používání má svoje benefity. Přeber si to, jak chceš.
24. května 2023, 10:42
0
Trinom: Nikto ma nenúti používať ich, ale Európsky parlament v prioritnom procese zavádza reguláciu aby bol platobný terminál povinne na všetkých EV staniciach. Prečo asi? Stalo sa snaď niekomu že na Shell-ke vyfasoval 70Kč za liter lebo nemá ich vernostnú kartu? Alebo že by mu odmietli dať benzín? Nechápem prečo je v EV svete normálne nechať si skákať po hlave a ešte za to poďakovať.
24. května 2023, 11:50
0
Trinom: Měl by si se nad tím zamyslet v širší souvislosti. Je to jako kdyby si měl v Tesco na všechno zboží přirážku protože nemáš jejich kartu. Nebo ti dokonce neumožnili si nakoupit. Prostě to není v pořádku. Dělat z lidí idioty má být zakázané. Přestože někteří jsou. Vzpomínám na ty oslavné ódy na Teslu. Jak doživotní nabíjení zdarma. A jak je to dnes? To samé čipy a kartičky. Koukni se po soudružsku do zahraničí jak funguje skvěle elektromobilita ve vaší modle polofašistickém Norsku, nebo dotačním extra zdaněném ráji Holandsku. Kartička je pak ten nejmenší problém. Nejdřív obhájci blabolily o tom jak vlastně nabíjení je levnější než klasická paliva. Dnes když prokazatelně není a jasně nebude. Tak zase blouzníte o tom jak vlastně by měli lidé primárně nabíjet doma. Opravdu myšlení jako poslední generace to hnutí zelených fašistů. U vás v Čechách se tomu ale nedivím taky se tleskalo soudruhům při nástupu k moci a všichni šli k těm novým zítřkům. Nevím kolik ti je ale za dvacet si na mě ve frontě k nabíjecí stanici vzpomeneš. Mě to bude jedno já na starý kolena v Evropě zůstávat nehodlám;)
24. května 2023, 12:01
2
beastar: Příkladní majstrštyk, ano zrovna Tesco přesně takhle funguje ... strašně mě to sere a přesně proto tam nakupuju co nejmíň to jde. Ale to já jen tak na okraj, jinak pokračujte :)
24. května 2023, 12:03
1
David: No. Tak to nevím kde. To že ti nedá na nějaký zboží slevu je úplně jiná věc. Nemáš reálně bez karty rohlík dráž. Prostě jen za nabídkovou cenu. A už vůbec tě nikdo nepenalizuje za to jak a čím platíš.
24. května 2023, 14:03
0
beastar: ale vždyť ani u toho Ionity tě nikdo nepenalizuje za to, že nemáš suprčupr kartičku. Prostě QR kód a zaplatíš z karty. Jo, není to levný, ale to není ani nákup v Tescu bez kartičky.
24. května 2023, 14:49
0
Marek: Ako to dnes vyzerá na IONITY? Naposledy keď som to riešil, mal som možnosť platiť predplatné 150 Eur na rok a nabíjať za 0,29 Eur (sladké časy!) alebo mať nič a 0,79 Eur za KWh (od Mercedesu). To bolo na mňa trochu divoké. Každá automobilka alebo distrubučka (existovalo viac než 20 typov predplatného) mala iné ceny predplatného a za KWh.
24. května 2023, 17:42
0
HeavySmoker: žádné předplatné Ionity snad nemá, vzhledem k tomu, že jde o joint venture několika automobilek (VW, BMW, MB, a další) se užívá jejich vlastní nabíjecí programy, který dostáváš k autu (nebo jiný, třeba Plugsurfing, když tvoje automobilka nic nemá. U MB to zas tak divoký snad není, pokud se nepletu, je to něco jako 12 Kč/kWh. Na stojanu máš prostě akorát QR kód, když nemáš nic, pak to vychází 0,79EUR (Rakousko třeba) a 21 Kč v Česku.
24. května 2023, 18:12
1
Marek: To sa veľa nezmenilo. K novému autu často dostaneš predplatné zdarma (Porsche napr. na 3 roky), potom je to stále okolo tých 200Eur na rok aby si mal výhodnejšiu cenu. BMW to povýšilo na vyššiu úroveň a majú tých tarifov hneď niekoľko a ani jeden z nich nechápem. Rozdiel v cenách s a bez tarifu je stále zhruba 250%. Dúfam že sa to časom racionalizuje a tieto opletačky s tarifmi skončia na smetisku dejín spolu s benzínom v lekárni.
24. května 2023, 20:02
0
Dle mě to jsou fakt naprostý nesmysly a chaos. U benzínu, nafty máš jasné daný ceník a max nějakou drobnou slevu, pokud máš nějakou kartu, platí pro firmy. Jako soukromník max sbírala body. Ale je to jednoduché, přehledné. U té elektřiny to je divočina a pole neorané. Takže hurá, kupředu zelená a nejlépe za řádné podpory dotaci.
24. května 2023, 20:36
0
Frankie: ale jo, já vlastně souhlasím. Ale pryč jsou ty doby, kdy k cestování byla potřeba sbírka čipů, každý dodavatel měl svůj (u nás třeba jen PRE, ČEZ a e.on měli každý svůj, takže jen na cesty po ČR bylo třeba mít čipy aspoň 3), a na cestování po Evropě to opravdu vyžadovalo přípravu minimálně na vyžádání čipů od různých dodavatelů. Dneska si člověk fakt může vystačit jen s jednou kartičkou či čipem (třeba PRE údajně spustí i Ionity, za tučný příplatek sice - ale roaming mezi dodavateli funguje).
Takže jsem docela optimista a věřím, že do budoucna se to ještě dost zlepší…
24. května 2023, 20:53
0
Chlapci, chlapci, resite to uplne zbytecne.
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-demontaz-dalnic-zavreni-letist-a-zakaz-snad-i-zivota-ideolog-posledni-generace-pripravil-silene-cteni-40432539
:-))
24. května 2023, 21:13
0
Teď jsem dokoukal reportáž o rekordním průjezdu 15 zemi za 24 hodin. Dali 2000 km, za dobíjení platili bezmála 6000 Kč, takže přepočet na km snadný. Při tom spotřeba mírně přes 18 kWh. No lace to není. Jen místo daní jdou peníze jinak a jiným.
21. května 2023, 23:28
6
Ty kráso, to je úlet. Cením reálná data o spotřebě a nabíjení.
Takže to furt žere na dlouhý trasy stejně peněz jako můj 20 let starej Mercedes E320 CDI, a o 50% víc než moje 20 let starý Clio, s tím že doplňování energie stojí daleko víc času a není tak místně dostupné. Kupředu levá!
Prachy stranou, kdyby to bylo fakt nějak zásadně ekologičtější, rád bych tomu nějaký nepohodlí odpustil...ale nějak bych řek, že není. Kdy se čeká další generace baterek?
22. května 2023, 08:01
2
Zas záleží na tom, jak často člověk potřebuje jezdit dálky tohoto typu. Když jen párkrát do roka a jinak do 250-300 kilometrů za den, dá se nabíjet doma, ve výsledku do koruny za kilometr. I s dnešními cenami elektřiny.
22. května 2023, 10:13
2
Presne tak. Ako netesim sa z tohto vyvoja, no nikto z vas tu nic neurobi pre to, aby buducnost vyzerala inak. EV budu, a je nacase si zacat pomaly zvykat.
Milujem V8, nikdy ju nepredam, no nezatvaram oci pred tym, co pride. Plugin zatial prinasa vyhodu v tretinovych (!) nakladoch na palivo vo firme.
Minuly tyzden mi hosi z mercedesu dali na par dni EQE AMG a ....bolo to zaujimave, bolo to pohodlne, drtiva dynamika a vobec ma to neobtazovalo pri mojom standardnom rezime. Dokonca som si vedel predstavit na tom vybehnut za klientom do Svajcu.
24. května 2023, 10:31
0
Michale, zapomínáš na fakt, že tohle je extrém. V podstatě dráž už nabíjet nemůžeš. Naopak když po zbytek roku budeš nabíjet doma (nebo třeba ty v práci), tak tě provoz vyjde mnohem levněji. Upřímně, jediný současný blocking point je cena nového vehiklu.
24. května 2023, 17:18
1
Se nechcu bavit s kolegou hardcore autařem o tom, kde a za kolik budem nabíjet. :) Odmítam si ještě v hlavě přepnout, že to je hotová věc.
Jen poznámka k tomu "tohle je extrém". Mi připadá že s těma elektrikama je to dycky nějakej extrém. Buď je to daleko, neboj je zima, nebo je teplo, nebo nejsou po ruce levný a rychlý nabíječky, nebo je zrovna kvůli situaci strašně drahá elektrika... Jasně, proboha, do města, do práce, skvělá věc! Ale není blbý aby museli mít lidi dvě auta, jedno do města/do práce a jedno na delší cesty? Přičemž jedno zvádne oba režimy a je mu u prdele jakej je zrovna extrém. Pro těch spodních 10 milionů lidí jasná volba. Kdyby jim ta volba zůstala... :) Jo za 10 let může bejt všechno jinak. Nicméně, letos v listopadu to bude 10 let co sem se poprvý svezl v Tesle Model S a ono se to od té doby posunulo...eeehm, nikam.
22. května 2023, 05:39
0
Tak to je dobre na vylizp*d*l, takovyho obskakovani vehiklu a planovani jak na prvovystup toho Triglavu. Zavislost na pocitani, planovani a nabijeni je neskutecne otravna - a to nemluvime o tom, ze bys nedejboze chtel zmenit plan, nebo vyrazit treba kousek vedle do Rumunska. A uspora? Vsechno to nasypes do prasku na nervy tak akorat.
22. května 2023, 13:39
3
jaký plánování?
"Zběžně jsem tedy prolétl mapu, abych zkouknul, kde budu zhruba nabíjet, koupil dálniční známku do Rakouska, zarezervoval hotely a v noci vyrazil se zhruba 90% nabitím baterie"
to mi moc jako navíc plánování oproti ICE nepřijde:)
23. května 2023, 12:19
0
Zítra jedu na otočku 840 km vlastně jen cestou z práce dotankuji. Ráno vyrazím vyřídím co potřebuji a večer jsem doma. Kafe si dám kde budu chtít já ne auto, V místě výkonu činnosti nebudu muset hledat místo kde nabiji po dobu práce a až skončím sednu do auta a peláším domů.
23. května 2023, 15:44
3
Nikdo netvrdí, že EV je ideální pro obchodní cestující. Pro lidi, co většinu kilometrů najezdí kolem komína dojezd problém není. A jestli jednou za rok si dají tour de nabíječka, tak se to dá přežít.
18. června 2023, 11:46
0
Neni to pro obchodni cestujici.... neni to pro nikoho, bylo by to super pro myho tatu na samote patnact kilometru od brna, ale pomer vykon cena je tak dementni, ze i kdyby obouchal statecek solarama aby mel stavu free (coz taktez neni zadara), tak za to ma hezkou ctyrkolku s palivem na dosmrti zdarma. Takze je to uplne, totalne, na h@vno:) Jasne, elektro vyhraje politicky - nebo take ne, predpokladam, ze pristi volby do europarlamentu budou mit ponekud vyssi ucast.
22. května 2023, 06:42
1
Už jsem to psal do podobného panfletu o skvělé EV budoucnosti. Tady není problém, že pan Marek je masochista, který není stavěný na dlouhé trasy a proto musí pořád někde postávat, něco jíst, čůrat, courat městem. Tady je problém, že my ostatní s takovým autem nemůžeme prostě za pět minut natankovat plnou a za pár hodin s jednou přestávkou na čůraní být v cíli.
Zrovna v pátek jsem obchodně otočil severní Itálii. Brzy ráno s plnou nádrží tam, za pět hodin na místě, dvě hoďky jednání plus oběd a za pět a půl hodiny zpět doma, takže jsem ještě stihl potěšit večer ženu svojí přítomností. Najeto 1150km. Jak dlouho by se tam asi loudal Marek s EV?
22. května 2023, 08:32
0
Úplně jednoduše. Kdo potřebuje co týden otočit během dne severní Itálii a zpátky, pro toho EV zatím není.
22. května 2023, 10:25
-2
S Teslou LR by to taky měl zvládnout ujet na jeden zátah.
22. května 2023, 10:56
3
Přesně, jak píšeš : " BY MĚL ".
22. května 2023, 11:25
2
Líbí se, mi jak tu budovatelsky píšeš zatím. Je vidět, že počítáš s růžovými zítřky kde EV bude i na takovou cestu pro každého. Jen tam chybí to, že to nebude tím, že by to lidi chtěli a ty auta jim plně vyhovovala. Pouze nebude jiná možnost.
22. května 2023, 11:41
-1
Michal Lenc: no vidíš, třeba mohl, ale víš co? On nechtěl. Firma ho totiž na jeho žádost na cestu vybavila autem o více než 1/3 levnějším s naftovým motorem. On totiž chtěl po Německu jet kde to jde na tempomat 200km/h. A on chtěl jen přijet na benzinku, za pět minut natankovat a jet dál. A on chtěl přijet na místo schůzky a zaparkovat co nejblíž tomu místu bez ohledu na to, aby tam byla nabíječka......Auto má sloužit uživateli, ne uživatel autu. Těžký pochopit co?
22. května 2023, 20:24
-3
Michal Lenc: Obávám se, že to tak růžové nebude. TM3 LR dojede 20-80 kolem 250 kilometrů, jet na krev 0-100 by se z toho čtyři stovky vymáčkly, ale dělal bych nerad. To ovšem při směsce okresky, města, státovky, na dálnici to dost podstatně klesne, tak cca kolem 300 kilometrů při nabíjení 0-100. Pro cesťáky EV ještě není.
Frodo: Vývoj baterek je celkem bouřlivý a ani konstrukce aut neřekla poslední slovo. Současné dojezdy jsou s cca 70-80 kWh baterkami. Zavádí se LiFeP baterie, přicházejí 100 kWh, už jen to znamená dojezd o třetinu navrch a větší odolnost na mráz a menší potřebu nabíjet 20-80 %. A to je řeč o tom, co už se během letoška zavádí do série. Jestli nebude do deseti let dojezd dvoj-trojnásobný, budu se hodně moc divit.
23. května 2023, 06:35
-2
VK: nechápu, proč vy EV aktivisti nedokážete pochopit jednoduchou věc. Já mám rád auta, techniku, baví mě auta řídit, mám dobrý pocit když jsem součástí toho stroje, když si podřadím...tohle, i pokud se bude vylepšovat, EV nikdy mít nebude. Už jsem jich řídil celkem dost a pocit pořád stejný. Bezduché spotřebiče, s divným ovládáním, hroznou nadváhou, v některých případech vyloženě hnusným interiérem, nepohodlný na užívání. A v té neposlední řadě, věcí co nás tlačí do strašlivé závislosti na Číně a do naší chudoby. Fakt by mě zajímalo, co v tom lidi jako ty, leštič tyčí v MHD MBMB či tady Mára vidíte. Že to je ekologické, otevírá to nové obzory automobilismu, nebo něco dalšího, co mi uniká?
23. května 2023, 12:18
5
Frodo: tak já si teda jako masochista nepřijdu, masochismus je podle mě spíš ta zmiňovaná cesta bez jediné zastávky nonstop x set km. Rád se i někam podívám cestou.
A označovat mě jako leštiče tyčí v MHD je docela humorný, kdybys mě znal, tak bys takovou věc fakt nenapsal:D
co mě baví na EV? Ticho, žádná otravná automatická převodovka (která neumí řadit, kope,..), pro mě to na každý den je příjemný řešení - v práci jsem si udělal wallbox (a doděláváme soláry), takže s EV v podstatě nenavštívím veřejné nabíječky mimo delší cesty.
Nikdy EV nenahradí víkendovky, ale na každý den je pro mě EV ideální řešení a byl bych tak spokojený, i když mi zruší výhody na modré zóny po Praze.
22. května 2023, 08:34
6
tolik písmenek a přitom stačilo napsat: s BEV zastavíte, protože musíte - s ICE protože chcete.
už se těším na reportáže, až podobní nadšenci dorazí k obsažené nabíječce...
22. května 2023, 08:42
8
Pro jistotu dělaj tyhle alotria 1)mimo sezonu 2)při ještě nízké penetraci EV's a dobrém poměru EV : nabíječka. Navíc futuristi tak nějak doufají v budoucí levnou a dostupnou elektrickou energii přičemž všechny jejich kroky směřují k jejímu zdražení.
22. května 2023, 09:36
9
fortress: THIS!. Presne ako píšeš, predstava že prídem k plnej nabíjačke a tam budem čakať nedefinovaný čas je proste neakceptovatelná.
23. května 2023, 15:50
2
Nechci ti kazit radost, ale čekání ve frontě na ONO se od toho moc neliší. A dokud tady budou jen osobní BEV, tak ty čekací doby v nejhorším případě budou nanejvýš nízké desítky minut.
23. května 2023, 16:02
0
Trinom: Nízke desiatky minút aby som mohol ďalšie desiatky minút nabíjať... a hodina v prdeli. Ak sa týpek predo mnou rozhodne nabiť na 90+ %, tak aj viac. To by mi môj akčný rádius dosť zmenšilo. Stretnúť na služobke dve takého nabíjačky, môžem si hľadať hotel. Tá infraštruktúra musí vyzerať trošku inak ak má elektro fungovať.
23. května 2023, 16:06
1
Ta infrastruktura má do budoucnu velmi významně zhoustnout.
23. května 2023, 16:10
1
Trinom: V to dúfam :) Som ochotný jazdiť v EV, ale nie som ochotný zostarnúť pri čakaní na drát.
24. května 2023, 10:36
2
Stejně je potřeba si uvědomit, že primárně máš dobíjet doma (nebo třeba v práci, v garáži,...) POMALU, ne rychle na veřejné rychlonabíječce. Ta má zůstat pouze pro účely dálkových cest.
Takže pokud má někde nastat opravdu rozvoj, budou to lokální přípojky na parkovištích, v garážích a tak. Výhodou je, že pomalé nabíjení příliš nezatěžuje síť, takže nároky na výměnu rozvodů by nemusely být až tak veliké.
24. května 2023, 10:57
0
Trinom: Vzhľadom na regulačný zákaz alternatív, obrovská časť populácie bude nabíjať na verejných staniciach, pretože predstava že ČEZ pružne vztýči stojany na každom sídlisku na každom parkovacom mieste na ulici je mimo. Zhruba polovica populácie bude nútená raz za týždeň vyraziť nasosať, dá tomu najviac hodinu než si spraví nákup a hurá domov na vonkajšie státie pred domom. Čo samozrejme spraví s batériami svoje. Tie pomalé prípojky nie sú sranda, klasický moderný bytový dom, v podzemí 100 a viac áut, po 7kW každé. Musíš to namodelovať na špičku, a takých domov je v jednej štvrti pár desiatok. Musíš prerobiť komplet celú elektrinu (z fondu opráv) a prispôsobiť tomu protipožiarne opatrenia, ak to pre daný dom bude technicky vôbec možné a dostane k tomu súhlas od lokálneho distribútora. To sú milióny korún, proti ktorým bolo balenie panelákov do polystyrénu úplné nič. Pre novú výstavbu to bude lepšie, ale tiež pálka. Preto by som nepodceňoval význam hromadných nabíjacích miest, aspoň nie prvých pár dekád.
24. května 2023, 12:19
-1
celá diskusia zbytočná, tu je riešenie: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/helge-peukert-aktivista-posledni-generace.A230522_223930_automoto_fdv/2#space-a
24. května 2023, 15:45
-1
HeavySmoker:
Vzhledem k rozvoji OZE, k němuž tak jak tak dojde v masivním rozsahu, bude i ČEZ samotný konfrontován s potřebou někam udat čím dal častější a větší špičky nadprodukce elektřiny. Takže bude ještě mile rád stavět pomalé nabíjecí přípojky na parkovištích, masa pomalonabíječek se na neutralizaci produkčních špiček dobře hodí.
Mimochodem, pomalonabíječky nemusí být hned 7 nebo 11kW. Stačí klasické zásuvky 230 voltů, klidně omezené na 2-3 kW.
24. května 2023, 16:38
0
VK: Také nabíjačky musia byť aktívne riadené, to znamená že v prípade potreby by boli spomalené alebo úplne neaktívne. Smart grid v ČR jednak zatiaľ de facto neexistuje, a keď konečne bude, budete musieť nájsť spotrebiteľov ktorým to nebude vadiť že sa občas proste nenabijú. Dnes je takých spotrebiteľov dosť málo (priemyselné mraziaky a to je dokopy všetko). 4 roky sme niečo také implementovali vo Fínsku a týka sa to výhradne priemyselných prevádzok s presnosťou na 30min okná, na funkčné mikro riadenie spotreby nie je nikto pripravený nikde v Európe. Pri 100 autách je jedno či máte 2 alebo 7kW nabíjačky, v oboch prípadoch sa bavíme o priemyselnej triede rozvádzačov a príslušných normách. Veľa šťastia na bytovej schôdzi, kde to budete za 20 rokov obhajovať.
25. května 2023, 06:08
4
Doplním pohled kolegy HeavySmokera z trošku jiného, přízemnějšího úhlu:
Pro masové zasíťování veřejných parkovišť a ulic s podélným stáním nejsou kapacity. Úplně to nejklasičtější "Nejsou lidi, šéfe". Jestliže se za 12 let nemají prodávat auta se spalovacím motorem, měla by v té době infrastruktura připravená. To znamená, že by se na tom mělo dělat v opravdu masovém měřítku. No a oni prostě nejsou projektanti, kteří by to v tomhle časovém horizontu a požadovaném rozsahu připravili a prohnali přes stavební úřady a nejsou kopáči, kteří by ty rýhy do země vykopali a nejsou technici, kteří by tam ty kablíky položili.
A až se někde vyčarují lidi, co by to třeba udělali (jakkoliv netuším kde), tak zjistí, že ve městech, kde jsou ty nabíječky nejvíc potřeba, často prostě není fyzicky v zemi místo na to, aby se tam daly umístit. Osobní zkušenost: před pár lety jsem v Brně umisťoval parkovací automaty (takže vlastně banalita, izolované jednotky, napájí se to ze solárů). Mohl jsem s každým šoupat v okruhu třeba i 10 m, abych našel ideální místo. A nebylo kam jde dát. VŠUDE vede nějaká kanalizace, voda, plyn, horkovody a teplovody, stávající napěťové kabely, kabely veřejného osvětlení, telefon, optika, ovládání semaforů a další a další. Všechno to má svoje ochranná pásma. Tam, kde nebyly kabely, byly stromy. Tam, kde nebyly ani kabely ani stromy, nebyl chodník, po kterém by ten automat byl přístupný. Tam, kde se vyřešilo tohle všechno, to zase bránilo lidem v průchodu nebo řidičům na křižovatkách v rozhledu.
Chtěl bych být malá muška a koukat přes rameno někomu, kdo bude umisťovat nabíječky striktně každých 10 m (aby to vyšlo vždy na každá dvě podélná stání) nebo 5 m (u příčného), každý přesně půl metru od vozovky a ještě k nim potáhne napěťové kabely.
Takže můj tip: infrastruktura tohoto typu (nabíječky, byť pomalé, ale pro co největší spoustu veřejných parkovacích míst) za těch 12 let v potřebném rozsahu prostě nebude. Mohlo by se podařit tímto způsobem ošetřit nějaká velkoplošná parkoviště (stojan vždycky pro 4 místa), mohlo by se podařit pár vybraných, modelových ulic. A to je asi tak všechno.
25. května 2023, 23:38
3
@rock: Přesně tak. Hezký příklad. Mám pocit že někteří si představují budování infrastruktury jako Minecraft. Mimochodem ve státě kde hlavní město nemá šedesát let pořádný okruh. Nejlepší dálnice má úroveň asi tak sedmdesátých let. A tak dále. Budovat moderní infrastrukturu rychle nejde. Plus to tedy nemá kdo dělat. Byrokracie a další věci rychlému budování brání nejen v Česku. Víš já mám pocit, že to všichni tuší, všichni to tam vzadu vidí. Nikdo už ale nemá tu odvahu říct.. je to celé píčovina. Já to vidím i v práci máš tam ty grafy, nějaký strategie a dál. Všichni mlčí a jedou linii, co je teď v pořádku aby byla prémie. Sem sám zvědav jak dopadne boj s euro 7. Jinak to dopadne přesně jako jiné věci tohoto typu. Až se to stane a celý se to posere. Tak se to asi začne řešit... Viz.. covid, ua válka, norský příklad EV atd.
@Heavysmoker: Tak nějak. Bohužel. Cením že máš snahu to rozepsat. Problém je i v tom že každý druhý co si koupí elektrické auto má pocit, že do toho může kecat. A hrozně moc tomu rozumí. Což většinou bohužel není pravda. VK nám to tady krásně ukazuje několikátou diskusi v řadě. Nevím jak třeba na Slovensku, ale v ČR není rozhodně politická vůle něco budovat a hledat řešení. Problémy jsou jiné a závažnější než elektrický auta. Stejná je situace v Itálii, Španělsku, Řecku. A mimochod mám pocit že ani Švýcarsko není úplně zemí kde by lidi nějak extra očekávali EV budoucnost. Možná proto že automobily jsou tu obecně už padesát let brány jako nutné zlo:D
26. května 2023, 00:01
1
na Slovensku nie je politicka vule na nic, nie len na nejake EV...
26. května 2023, 10:43
-1
HeavSmoker:
Bude to potřebovat řízené nabíječky, bez těch to nejde. Ale to už jen technický problém.
Spotřebitelům, kterým nebude vadit zpomalování odběru...hlásím se, třeba hned. Mohu rovnou na vlastním příkladu ilustrovat. Nejrychleji potřebuji nabíjet, když přijedu odpoledne domů a musím zase ráno vyrazit. Takže je na nabití cca hodin. Mám vyzkoušené, že i tak mohu nabíjet někde při spodní hranici výkonu nabíječky; využít naopak plných 11 kW, nabíjím cca 5 hodin a skoro dvě třetiny času to může být vypnuté. A to je stále nejhorší obvyklý scénář, jsou i dni, kdy do práce nemusím a auto stojí de, dva v garáži. Bez nabíjení, neb je dávno nabito. V důsledku mohu dát beze všeho správci sítě minimálně dvě třetiny svého nabíjecího času k dispozici, kdy mě může kliďánko odpojit a proud poslat ve zbylé třetině. Jak se to s ohledem na produkční špičky a propady bude zrovna hodit. Win-win situace, řekl bych. A řekl bych, že to tak bude mít drtivá většina jiných uživatelů EV, dokonce ještě víc, protože většina nenajezdí ani zdaleka 50 tisíc za rok.
26. května 2023, 11:14
1
VK: Napadá mi niečo o hurvínkovi a atómovej vojne. V prvom rade bude musieť vzniknúť subjekt ktorý bude EV nabíjačkárov združovať. Ten vás bude musieť klasifikovať a zabaliť do regulačných balíčkov po 30 minútových oknách. Tie následne predávať na trhu balančnej energie. Keď si niekto (Operátor prenosovej sústavi - ČEPS) kúpi spotrebu, nariadi nabíjať, keď niekto kúpi pokles spotreby (záporná regulačná energia) tak vás musí vypnúť alebo naopak vytiahnuť do gridu (V2G). Naraz a garantovane, to neviem ako sa zariadi, iba tak že sa tam zaradí malá kapacita z celku alebo sa upíšete že medzi nejakymi hodinami v noci vždy budete mať auto na dráte. To je len banálny legislatívny aspekt, niečo také nariadila EÚ už ani neviem ktorého roku pána, v ČR zatiaľ ticho po pešine. Stojí to totiž miliardy, musíš zapojiť doslova tisíce malých subjektov a nikto sa do toho nehrnie. Dole nižšie je aspekt inteligentných meradiel a celá infra okolo toho ktorú musia platiť lokálne distribučky a vyžaduje si úplne nové a drahé IT systémy. Neviem kde na to vezmú, to neni ČEZ, to sú mini firmy, ale do toho už tak nevidím v podmienkach ČR. Nehovorím že to nejde, ale nevidím nikoho kto by to ráčil v ČR realizovať. Na to že EV má byť majoritný pohon je u vás v kotlinke bohorovný pokoj. Realizácia iba samotného trhu vyrovnávacej energie v krajinách kde sa nejde pohodička trvala od roku 2013 dodnes a ešte to nie je úplne hotové aj keď už vedia obchodovať aspoň priemyselných spotrebiteľov (na nejake domácnosti s ich EV s prepáčením se*e pes). ČR ešte ani nezačala. Takže je úplne jedno čo môžeš a nemôžeš na osobnej úrovni, lebo neni nikto kto by to vedel technicky zužitkovať. Sú to "len" technické prekážky, ale nikto ich neodstraňuje a touto dobou už by mal.
26. května 2023, 15:25
2
Ale to už je JEN technický problém :D
23. května 2023, 01:00
0
Je to tak 1/2...mozna 3/4 roku jsem stavel tankovat na cerpacce u Humpolce, silenej rev a nadavani, vsechny nabijeci stojeny obsazeny a nove prijetejm se to jaksi nezamlouvalo...to je ta eko EL budoucnost? Opravdu nebude "inteligentni" nabijeni, ktere urci kdy budete moct vas EL kram nabit?...to jen tak, aby nejakej Franta Voprsalek neprisel rano ke svemu super Meganu a nezjistil, ze se nabilo velky houno, protoze rozhodl, ze proste nabijet nebude :-)
28. května 2023, 12:55
0
Slušný výkon řidiče, nechci být punťičkář, ale kdo sám jezdí takovéto trasy?Většinou jde o cesty na dovolenou, tedy řidič, žena, děti a zavazadla, tedy plus mínus 200 kg navíc a v tom případě by se asi muselo buď dobíjet déle nebo častěji.Opruz s dětmi v pauzách mimo jízdu taky na pohodě nepřidá.
01. června 2023, 11:18
1
Problém všech takových elektrotestů je v tom, že jsou všechny před sezonou a s obsazeností max dvou osob. Navrhuji, udělat ten samý test v sezoně a nejlépe v pátek či sobotu a v obsazenosti celé rodiny včetně výbavy na 14-ti denní dovolenou. Pak to má nějaký vypovídající smysl.