načítám data...

Renault Megane E-Tech iconic EV60: Takhle má jezdit elektromobil

Úsporný, s dobrým dojezdem, hbitý ve městě i na dálnici. Takový je elektrický Megane.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Renault má s elektromobily poměrně bohaté zkušenosti na poměry ostatních značek. V roce 2012 představil malé městské vozítko Twizy (prosím, pokud ho někdo máte, dejte mi vědět, nutně se s tím potřebuju seznámit) a kompaktní hatchback Zoe, jeden z nejoblíbenějších elektromobilů v Evropě, a modelová ofenzíva elektromobilů značky s kosočtvercem ve znaku pokračuje s novým Megane E-Tech Electric. Se spalovacím Meganem nemá, kromě názvu a značky, společného v podstatě nic. Není to ani hatchback, ani kombík, ale crossover. A ještě k tomu není ani tak velký jako spalovací Megane, který je ve verzi hatchback o 16 cm delší, i když mají obě auta podobně velký rozvor. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Na první pohled zaujme obřími dvacetipalcovými koly, která ještě k tomu jsou poměrně úzká (obouvají pouze 215 mm široké pneumatiky) a v porovnání s celkovými rozměry vozu na mě působí celkem nepatřičně. Karoserie není přeumělkovaná, vlastně na ní příliš složitých linek nenajdete, za to přední nárazník je plný jak ostrých tvarů, tak zajímavého tvaru mřížky s obdélníky. Mé nejoblíbenější detaily jsou ale vzadu, moc se mi líbí design zadních světel s protáhlou linkou přes celé páté dveře a linkami v hlavní části, a zajímavý detail v podobě označení názvu modelu s jiným tvarem E na konci – loga E-Tech. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Vevnitř je snad ještě zajímavější než zvenku. Přes obě přední dveře a celou palubní desku probíhá linka s dekorem z materiálu, o kterém Renault tvrdí, že je to pravé dřevo nuo, a já jsem z něj nadšený snad ještě více než z možnosti volby z hromady odstínů ambientního osvětlení, které je řešené LED proužky a nikoliv rozptýleným světlem. Kožené sedačky nemají příliš bočního vedení, za to jsou velmi pohodlné a disponují masážní funkcí s několika možnostmi, což zejména na delších cestách ocení nejen řidič. Trochu otravný je volič převodovky pod volantem, který se dá jednoduše splést s páčkou ostřikovačů, ale po pár dnech jsem si zvyknul. Nejvýraznějším prvkem v interiéru jsou samozřejmě oba displeje, které mají vysoké rozlišení a dobrou odezvu. O systému se už mnohem fundovaněji rozepsal Kuba ve svém testu o Australu, takže se nebudu příliš opakovat, jen zmíním pro elektromobil docela podstatné plánování trasy a vypočítávání dojezdu včetně doporučení nabíjecích bodů a možnosti nabíječky filtrovat podle vaší nabíjecí karty. Zavazadlový prostor je sice hluboký, ale nikterak dlouhý, což je dané malými rozměry vozu, stejně jako celkem malý prostor na zadních sedačkách, kde se za sebe posadím a přitom se mi kolena dotýkají zadních sedaček.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Megane E-Tech už jsme na Autíčkáři měli v listopadu, kdy vám o něm napsal Dan, který z něj příliš nadšený nebyl. Jeho výtky zejména k trakci jsem ani za mokra nepozoroval (jen pod plným plynem, což je tak nějak pochopitelné u každé předokolky s výkonem vyšším než babičky Favorit), za to palubní systém openR-Link založený na AAOS od Googlu ten týden zlobil nejen mě. Přihlášení mi zabralo skoro celý den, občas se systém nechtěl napojit na datovou síť, takže mi nefungovaly některé funkce (třeba živé zobrazení dopravy v Google Mapách), spojení přes CarPlay pravidelně padalo..ale po přihlášení do svého Google účtu a stažení Spotify jsem vlastně CarPlay nezapnul ani jednou, a každý zásek systému jsem vyřešil jeho restartem. Mimochodem – i za jízdy jde systém restartovat a displej řidiče zůstane stále zapnutý, takže není ohrožena bezpečnost jízdy. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Ač vůz obouvá vzhledově obří dvacítky, je až k neuvěření, jak je pohodlný. Ještě jsem asi neseděl v tak pohodlném malém voze, který by skvěle žehlil nerovnosti, a zároveň byl šikovný i v zatáčkách. Jasně, naklání se, ale tak nějak očekávatelně a předvídatelně, limity úzkých pneumatik jsou nízko, takže jsem se za volantem bavil mnohem více, než před pár týdny se sportlich zelenou mambou od domácí automobilky. Řízení je strmé a i když volant nevypadá úplně příjemně na řízení, jeho tvar mi celkem přirostl k srdci. Štvala mě však absence středového tunelu a obecně pozice za volantem. Nedokázal jsem si úplně najít pozici, kam si pohodlně opřít pravou nohu. Pod displejem infotainmentu je bezdrátová nabíječka na mobil, o kterou to sice jde, ale není to úplně nejpohodlnější.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Velice mě ale překvapil pohon. Megane E-Tech v řeči čísel nemá šanci nikoho oslnit. 220 koní, 60 kWh baterie, maximální rychlost nabíjení až 130 kW, pohon předních kol..to neslibuje nic jedinečného ani excelentního v oblasti dojezdu, navíc nenabízí ani one pedal driving. A je to tak – ono to není ani extrémně rychlé, ani nikterak zábavné, ale reálně se s autem žije naprosto skvěle. Výkon je naprosto dostačující, auto je svižné, dá se předjíždět bez obav i ve vyšších rychlostech. Co však překvapí je skvělá efektivita pohonu a jeho uživatelská přívětivost. Rekuperace se dá zvolit páčkami pod volantem, od žádné po nejsilnější, při které se kromě úplného zastavení lze v podstatě vyhnout nutnosti použití brzdového pedálu. Dokonce jsem se přistihl, jak radši brzdím přes páčky než šlápnutím na brzdu. Ty jsou mimochodem taky velmi dobře sladěné – přechod mezi rekuperací a opravdovými brzdami je neznatelný a nevšimnete si, kdy už brzdíte, a kdy ještě rekuperujete. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

To nejlepší je ale na celém Meganu jeho efektivita. Všichni asi víme, že nejefektivnější elektromobil dnes dělá tamta americká nejmenovaná automobilka. Megane se mu ale v městském provozu dokáže svou efektivitou a úsporností vyrovnat a možná dokonce i v určitých situacích překonat. Moje průměrná spotřeba při cestách po Praze nepřesáhla 13 kWh/100 km, dokonce jsem jeden den při cestě Chuchle – Zličín – Uhříněves po dálnici dosáhl spotřeby 13,5 kWh/100 km. Efektivita elektromobilů ale většinou pokulhává zejména na dálnici, a tak jsem si naplánoval na víkend menší výlet k moři, o kterém si budete moci přečíst příště. Jen prozradím, že jsem dojel zpátky i bez dieselgenerátoru a s rozumnou spotřebou.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Závěr

Megane E-Tech je téměř perfektní elektromobil, skvěle se s ním proplétá nejen městem, ale i cestuje na delší trase. Za všech situací komfortní podvozek svou posádku konejší, pohon dokáže oslnit svou efektivitou. Jako rodinný vůz sice úplně neobstojí, přeci jen jde o kompaktní crossover, ale já bych si ho jako auto na denní ježdění dokázal představit po úpravě některých ergonomických částí a odladění palubního systému.

Motor: přední, synchronní
Výkon: 160 kW (220 koní)
Točivý moment: 300 Nm 
Kapacita baterie: 60 kWh
Maximální rychlost: 150 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 7,5 s 
Provozní hmotnost: 1711 kg 
Průměrná spotřeba (udávaná): 16,1 kWh/100 km
Spotřeba v testu: 13 kWh město, 18 kWh dálnice
Dojezd (WLTP): 450 km
Dojezd v testu: 350 – 400 km
Cena testovaného vozu: 1 318 500 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

VK
VK
16. května 2023, 21:12
-4

Za sebe říkám...ne-e. Hrabe předníma kolečkama a přitom se elektroauta ideálně hodí ke stavbě jako zadohraby. Dokonce jsou tak nejjednodušší.

reagovat
Autíčkový Jelen
16. května 2023, 22:03
8

Za mě to takhle funguje jen částečně. Ve větších autech je ta architektura se zadním náhonem výhodná, u menších elektromobilů to může narazit na snížení využitelného prostoru pro posádku. Ono je totiž stále potřeba aby ta auta měla schovaný pod přední kapotou určitý komponenty...chlazení, klimatizaci, baterku...a hlavně tam musí být konstrukce pro deformaci při nárazu, která zvláště pro elektromobily musí být dělaná na disipaci větší energie než u klasických aut. Takže kdyby měl tento Megane motor vzadu, tak by měl asi stejně velkej čumák a ještě by k tomu měl menší kufr. Z hlediska jízdy by to bylo asi lepší, to většinu uživatelů ale nebude zajímat. U větších elektroaut s motorem vzadu se to vyřeší dalším kufrem vepředu (Tesla),.nebo se celá kabina posune trochu více dopředu (ID3).

VK
VK
16. května 2023, 23:39
0

To dává smysl.

MB
MBMB
18. května 2023, 08:38
0

Ano, motor vepředu může být vhodnější pro nějaké zamýšlené prostorové řešení. Ale na té trakci je to znát, kvůli rozložení hmotnosti kolem 50/50 u BEV je ještě horší než u FWD spalováků. Taky to nemám rád.

Slower
16. května 2023, 21:33
3

Ja bych si to taky umel predstavit jako auto na kazdy den. Jenze uz si vubec neumim predstavit, ze za to dam 1.3M. I kdybych je nahodou mel a jeste vetsi nahodou byl ochotny utratit za auto.

Za ty penize mam treba:
1. nove Camaro pokud si ho dovezu sam z USA. Ale budiz, bude to bez zaruky a preci jen to neni ani zdaleka prakticke nebo levne na provoz.
2. treba Peugeot 206 za 500k (nebo budu setrit a bude za 350k) a zbyde mi jeste parset tisic na benzin. A me se ten maly Peugeot fakt libi. No jo, ale to neni na elektriku a tak.
3. furt si muzu koupit Teslu M3. Bud usetrim, nebo za stejny penize vezmu performance verzi. A verim, ze baterie a pohon maji zmakle lip. Jenze furt interier a kvalita zpracovani je v nejlepsim pripade diskutalni. Navic majitel je sice vizionar, ale taky poradne svihly.
4. no stale nevidim duvod si radsi nekoupit Hyundai nebo Kiu, ktere jsou hezci, nejspis i lepsi a stoji min.

reagovat
VK
VK
16. května 2023, 21:35
2

Za těch 1,35 mio bude Ioniq 6 v zadohnané motorizaci. A po všech stránkách lepší.

Marek Brunner
16. května 2023, 21:40
1

Tak ono dneska nedává díky cenové politice Tesly nic jinýho smysl. Megane zaujme hlavně tím systémem (který nabídne oproti Tesle třeba Waze a další appky), displejem před řidičem, normální páčkou na stěrače…je to prostě normální auto, na který není třeba si zvykat nějak extra, což někteří lidé prostě ocení víc než třeba já.

sheogh
16. května 2023, 22:13
1

Kompaktni crossover za 1.35M 🤣😂

Opelfahrt
16. května 2023, 22:25
1

... a s dvacetipalcovými koly.
Nakonec dvacítky měl i poslední Scénic, dokonce s ještě užšími pneu: 195/55 R20 a existují na to i plecháče. To se fakt vyplatí.

VK
VK
16. května 2023, 23:06
1

Trochu odbočím, mně se teda líbí pobrekávání nad cenovou politikou Tesly, že až padají výrazy jako cenová válka a podobně. Přitom Tesla nedělá nic jiného, než že se nepřipojila ke kartelovému jednání tradičních automobilek, držení produkce nízko a šroubování marží. Že snad ceny určující výrobní náklady, tomu dnes doufám nevěří ani největší naiva. Kdyby to chtělo vést k postupnému rozbití kartelu a k úpravě cen z přestřelených úrovní, těžili bychom z toho všichni.

MB
MBMB
17. května 2023, 08:17
1

Otázka taky je, za kolik se to prodává reálně. Tesla prodává přímo za stanovenou cenu přes web, u přeprodeje to může být jiné, podobně jako u Zoe. Za tu ceníkovou cenu to v dnešní konkurenci pochopitelně moc nedává smysl, i když je to jinak slušné auto. Obzvlášť teď s příchodem MG 4 na český trh, což je víceméně stejná kategorie, kde lze ušetřit opravdu hodně.

Be
Bernard L.
17. května 2023, 09:29
0

Navíc já vidím proti čemu je ten Megane postaven, prostě cenově je úplně mimo (ale to všechny baterkáče od Renaulta, tedy i Dacia Spring).

Megane je fakt nádherný, krásně jede, ale ta cena to zabíjí. Pak mne u něj dost štval ten stoleček. V nejnižší verzi (která se v ČR už ofiko neprodává, avšak byla k dispozici i s větší baterií i výkonem) má Megane menší obrazovku a nemá ten stoleček - to by bylo řešení (ale zase tam chybí např. samozatmavovací zrcátko a adaptivní tempomat, což by v autě za cca. 1 milion být mělo (tolik tenkrát stála ta nejnižší verze), navíc ten ACC je otázka pár korun, když to stejně má v základu přednárazový asistent).

ro
rock
17. května 2023, 09:12
2

Kdysi jsme tady rozebírali, že se Renault bude střílet do nohy, protože v nabídce má Zoe za mega, tak že mu Mégane poleze do zelí a zadupe ho.
Tak ne, zbytečné obavy to byly. Renault to vyřešil po svým a na Megane nasadil takové ceny, aby si se Zoe nekonkurovali.

reagovat
high_fish
17. května 2023, 09:35
0

Proč mají ta kola tak obludný, k velikosti auta disproporční rozměr?

reagovat
ro
rock
17. května 2023, 10:18
0

Starší rozhovor s Agnetou Dahlgrenovou, designérkou u Renaultu

ot.: Jaký je váš oblíbený prvek, detail na autech, která jste navrhla?
AD: Právě uvádíme na trh nový Renault Scénic, jehož velmi silným designovým prvkem jsou velká kola. Dvacetipalcové ráfky dostávají všechny verze. Navždy si budu pamatovat, že se mi podařilo něco takového prosadit na takový druh auta. Potřebovali jsme je, abychom udrželi správné proporce vozu. Nebylo to jednoduché, ale bylo to velmi důležité.

ro
rock
17. května 2023, 10:21
2

...jiank řečeno, velká kola opticky zmenšují ostatní proporce auta a je to trend, kterému neutečeme. Třeba tady chtěli nenápadně zakrýt, že proti běžnýmu Meganu je tohle o 15 čísel kratší a o 5 cm vyšší.

HeavySmoker
17. května 2023, 12:51
1

Kvôli predpisom a aerodynamike sa predné kapoty zdvihli, k tomu aj bočná línia okien (lebo baterky a bočný náraz), celkové tvary zagulatili a autá pôsobia opticky tažko (občas aj sú). Trend SUV to pomáha zakryť. Ako rock správne napísal, veľké kolesá pomáhajú opticky spraviť auto vyváženejšie a skrývajú nadváhu. V tej vysokej líni okien by sa bežné 17tky stratili. Jasné, pekne zdvihnú neodpružené hmoty, nároky na odpruženie a cenu pneuservisu, ale nevidím z toho cestu von.

fortress
17. května 2023, 13:18
0

Nesmyslná cena, nicméně abych jen nehanil a nebyl proti pokroku. Líbí se mi to vyřešené zpětné zrcátko kamera / sklíčko. Dává mi to smysl a jako příplatek bych to bral do jakéhokoliv svého auta.

reagovat
Marek Brunner
17. května 2023, 13:42
2

Jo, a to jsem zapomněl vlastně zmínit, že funguje dobře za všech podmínek, tj. i za deště - stěrač stírá i před kamerou:)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Camaro RS ZL1 look 2016
Chevrolet Camaro RS ZL1 look

2016 rok výroby
335 koní výkon
3 600 ccm objem

Ford Mustang S197 4.6 GT 2007
Ford Mustang S197 4.6 GT

2007 rok výroby
300 koní výkon
4 602 ccm objem

Ford F150 Raptor V6 2018
Ford F150 Raptor V6

2018 rok výroby
450 koní výkon
3 498 ccm objem

Dodge Challenger  2016
Dodge Challenger

2016 rok výroby
310 koní výkon
3 604 ccm objem