Supersport je označení pro nevšední, extrémně výkonný a rychlý sportovní automobil, dnes zpravidla s motorem uprostřed. Pro mnohé je prototypem moderního supersportovního automobilu legendární Lamborghini Miura, ale supersporty jistě existovaly i dříve. Auta jako Mercedes 300SL nebo Bentley Speed Six jistě naplňují definici a byly také typickými supersporty své doby, byť měly motor vepředu a onen název ‘supersport’ tenkrát ještě nejspíš neexistoval. Zkrátka, supersporty nebo prostě jen ta nejrychlejší a nejlepší auta své doby tu byla od prvopočátku automobilismu a dodnes jich vznikla pořádná hromada. Proto bude dnešní ptejte se tuze zapeklité. Vybrat jedno auto ze všech bude připomínat mnohonásobně zkopírovanou sophiinu volbu, ale přesto vás o to poprosím a abych vám učinil rozhodování ještě poněkud těžší, uděláme si takový menší výlet skrze historii.
Ten nejúchvatnější supersoprt může klidně pocházet z dob dávno minulých, kdy výkonná a rychlá auta znamenala nejen obdiv okolí, ale také reálnou výhodu rychlosti v běžném životě. Dnes, v superhustém každodenním provozu typického dne, už stěží budete s placatou šíleností při cestě na dlouho vzdálenost rychlejší, než soused s obyčejným turbodieselovým sedanem. Ale kdysi v romantických časech mezi válkami tomu tak bylo. Mercedesy SSK s kňučícím kompresorem uštvaly vše v dohledu, superrychlé a superluxusní Duesenbergy SS se Plechovými Lízinkami na amerických pláních prokousávaly jako mečoun hejnem sleďů a těsně před vypuknutím zlých časů báječní muži jistě chtěli překonat půl Evropy za volantem vycizelovaného Bugatti 57SC s dvou set koňovým řadovým osmiválcem pod kapotou.
V 50. letech se technika vylepšovala, výkony stoupaly a rychlost šplhala přes 250 km/h. Nevznikl jen zmiňovaný 300SL Gullwing. Přímo z LeMans si na silnice odskočil Jaguar XKSS, svými tvary udivoval Aston Martin DB 2/4 Touring Spider a z továrny v Maranellu začly sjíždět umělecká díla zvaná 250 GT s řežavými dvanáctiválci o výkonu až 260 koní. Nastal rok 1962 a z vysoce výkonného grand-toureru se stal nejdražší automobil světa – Ferrari 250 GTO pravidelně láme rekordy aukčních síní a nevypadá to, že by hodlalo přestat. Mezi nejznámější placky šedesátek bezesporu patří Aston Martin DB5, Ferrari 365 GTB4 Daytona anebo Jaguar E-Type, jenže v té době už vznikala superauta jako na běžícím páse a byla jich spousta. Jde do tuhého, protože i kdybychom na časové přímce zabodli špendlík do roku 1970 a řekli “Vybírejte pouze dosud.”, zjistíme, že existují úchvatné homologační speciály vytrvalostních závodů.
Proč by nemohl být tím nejlepším superautem všech dob třeba bijec koníků z Maranella Ford GT40? Dále se nabízí dech beroucí výtvor geniálního Bruce McLarena – kdo ví, nebýt jeho náhlé smrti, třeba by kluci místo Miury obdivovali McLaren M6 GT. No a pak tu máme problém zvaný Itálie. Na poloostrově ve středozemním moři se v šedesátých letech vyráběla superauta doslova v každé garáži. A všechna vypadají tak, že duše jihne a oko slzí. Bizzarinni 5300 GT a ISO Griffo spojily italskou eleganci se svaly amerického small blocku. Naopak na miniaturní a pekelně točivý dvoulitrový osmiválec sázela čarokrásná Alfa 33 Stradale vytvořená ze samých ladných měkkých linií, zatímco opticky rozšláplé DeTomaso Mangusta s přísným pohledem čtyř očí bylo takovým jejím designovým protikladem. A to před sebou máme dalších 50 let…
V následující dekádě vzniklo šílené kladivo – klasické Porsche 911 Turbo. V Itálii se rozhodli, že také rally může vyhrávat jedině placka s motorem uprostřed, dali ji jméno Stratos a lidi se mohli zbláznit. No a pak tu máme jednoho z hlavních favoritů. Marcelo Gandini vytesal do plechu syrové a přísně klínovité linie Lamborghini Countach a dá se říci, že vysochal tvarový prototyp supersportu pro dlouhá desetiletí. To BMW M1 nepřevrátilo svět naruby výkony, či snad extrémností svého designu, nýbrž prostým faktem, že se dalo řídit a používat jako normální auto. Jeho odkaz pak na začátku 90. let dále rozvinula Honda NSX. To jsme však přeskočili osmdesátky a těm jednoznačně vládla jiná dvojice. Maniakální továrnu na strach Ferrari F40 doplňovalo superefektivní Porsche 959 s pohonem všech čtyř kol. Jenže existovaly i obskurní záležitosti pro labužníky. Vector W8 , který jakoby vyskočil z komiksu nebo rychlostního rekordmana RUF CTR Yellowbird a jeho legendární video z Nordschleife, určitě znáte.
Zbývá moderní historie, kterou alespoň kouskem života nejspíš zažila většina z vás. Ferrari pokračovalo ve výrobě speciálních výročních superaut, vzniklo F50, Enzo a LaFerrari. Došlo ke znovuzrození značky Bugatti. Po prvním krůčku s luxusním supersportem EB110 se objevil hypervýkonný všeuměl Veyron a zbořil hranici 1000 koní.
Ale pro extrémisty budou stejně těmi nejlepšími supersporty placky, které si na silnice odskočily ze závodů kategorie GT. Takže je libo Porsche 911 GT1, Mercedes CLK-GTR nebo Maserati MC12? Mají problém, většinu pozornosti (nejen) z téhle sorty na sebe strhává perfekcionistické dílo vizionáře Gordona Murray – legenda moderní doby – McLaren F1 . Už začínám být vyčerpán. A to ještě vůbec nepřišla řeč na zaoceánskou školu. Corvette Z06 nebo ZR1 možná působí proti evropským supersportům jako archaický výrobek, ale proč by ten nejlepší supersport nemohl vynikat spolehlivostí a dostupností? Viper ACR zase překonává jeden rekord okruhu za druhým. Vznikly úchvatné stroje jako Porsche Carrera GT , Lexus LFA nebo reinkarnace Pagani Zonda. Máme tady trojici hypersportů. Ale není nakonec zlatou střední cestou moderní supersport v té typické podobě, jako nám předvádí Porsche 911 GT3RS, Lamborghini Gallardo 550-2 Balboni anebo Ferrari 458 Speciale? A co na to alternativy méně ikonických jmen, za to velice osobitých vlastností jako Noble M600 či TVR Sagaris?
Je to na vás. Projevte svou vůli a napište nám, které superauto je to nejvíc super ze všech. A protože jsem hodný, povolím vám 3 kusy.








































JP
2. 9. 2017, 10:051. McLaren F1
2. Ferrari F50
3. TVR Sagaris
JP
2. 9. 2017, 11:05Vlastně jsem chtěl na 3. místo Isderu Commendatore 112i, ale nechtěl jsem aby to vypadalo, že jsem strávil dětství u NFS2 :D
Raspby
2. 9. 2017, 11:43S tou Isderou naprosto souhlasím..taky jsem na ní ulítával v NFS2. To auto je hrozný monstrum. Škoda že ho nikdo nezná, těch pár kousků je někde v hangárech pod plachtou. :)
JP
3. 9. 2017, 11:29No pokud se nepletu (ono těch informací moc neni), tak existuje jen jedna Commendatore 112i, tzn. ta z NFS2, se zrcátkem na střeše a zlatýma kolama a jedna o pár let novější C112i Silver Arrow (normální zrcátka, stříbrný kola). Navíc jsem četl spekulace o tom, že tu původní rozebrali...
Raspby
3. 9. 2017, 12:45Přiznám se, že nevím, jak to s tím autem je, ale je to velká vzácnost. Vím že tam byl AMG V12 od Mercedesu snad a menší model Imperator taky vycházel z konceptu nějakého Mercedesu (C111 nebo tak něco) :). Ale to auto mě hrozně bralo...stejně jako XJ220 a GT90 :)
Štěpán R
6. 9. 2017, 16:03Všechny Isdery měly motory od mercedesu. Řadový šestiválce M104, osmiválce M119 a V12 M120.
cokesteel
2. 9. 2017, 10:23Asi nejvíce mi přirostlo k srdci Iso Grifo, Ferrari Daytona Competizione a Countach.
PeterLuk
2. 9. 2017, 10:25Hmmm, tak to je ťažká voľba...
1. Alfa Romeo Tipo 33 Stradale
Jeden z prvých superšportov ako ich dnes poznáme. A ten dizajn...
2. Lamborghini Countach
Všetci ho poznajú, všetci ho chcú. Proste ikona.
3. Dodge Viper.
Nikdy sa mi nejak extra nepáčil jeho dizajn. Ani som vyslovene po tomto aute netúžil. Vždy som však pred ním mal rešpekt.
cokesteel
2. 9. 2017, 10:27Bilej Countach s červeným interiérem je parádní.
rock
2. 9. 2017, 10:54Lambo Countach
McLaren F1
Ferrari Testarossa
Každý byl ve své době svým způsobem absurdní a zadání zní "nejúchvatnější", ne nejlepší nebo nejrychlejší. Bez pořadí.
Skipper
2. 9. 2017, 11:061. Mclaren F1
2. Ferrari F40
3. Gullwing
Ča Snač Aj
2. 9. 2017, 11:081. Bugatti EB110
2. Porsche Carrera GT
3. Lamborghini Countach
Raspby
2. 9. 2017, 11:42Já dám 5, protože prostě musím :).
1. Ferrari F50
2. McLaren F1
3. Shelby Cobra Daytona coupe
4.Porsche Carrera GT
5.Lamborghini Diablo
riderhenry
2. 9. 2017, 11:431. Lexus LFA
2. McLaren F1
3. Porsche Carrera GT
Rien
2. 9. 2017, 11:531. Lexus LFA
2. Mercedes CLK-GTR
3. Tohle je fakt tezky, narval bych sem klidne dalsich 5 aut (NSX, Ferrari Daytona, M1, F40, Carrera GT), ale asi to hodne tesne vyhraje F40
CZmisak
2. 9. 2017, 12:291. Lamborghini, ale žlutý Murcielago,
2. NSX,
3. F50.
Franke
2. 9. 2017, 12:311. C6 Z06
2. C6 Z06
3. C6 Z06
beastar
2. 9. 2017, 13:27I. Porsche 911 GT3
II. Lambo Diablo SV
III. Spyker C8
zimbic
2. 9. 2017, 13:421. McLaren F1
2. Lexus LFA
3. Ferrari 250 GTO
ReVolte
2. 9. 2017, 13:51Supersporty:
1. 250GTO
2. Countach
3. Veyron
Supersportovní
1.250 GT
2.McLaren F1
3. LFA
Trinom
2. 9. 2017, 15:33Pomineme-li historiky, tak se mi moc líbí koncept Ford GT90 a Viper ACR, který tu už někde padl.
briza
2. 9. 2017, 15:351. Lamborghini Diablo ST 6.0
2. CLK-GTR
3. McLaren F1
Bonuskároš: MB R129 SL73 AMG
PachezZ
2. 9. 2017, 16:041) Mega Track
2) EB110
3) Mcl F1
Irwinek
2. 9. 2017, 19:37Supersporty moc nepreferuju, ale jednoho kandidáta bych měl :
F 288 GTO
Shaddam
2. 9. 2017, 23:271. Lamborghini Diablo
2. Jaguar XJ 220
3. Koenigsegg CCR
Safa
2. 9. 2017, 23:471. Ariel Atom
2. KTM X-Bow
3. Praga R1R
Vysvětlivky: Ty první dvě auta z principu, to třetí z patriotizmu. Klasické supersporty mě prostě neberou... ;o)
krab
3. 9. 2017, 00:42Dítě v hračkárně :) ... ačkoliv ani normálně neumím mít jen jedno auto na zábavu, dovedu si představit nakonec vlastnit jen jedno jediné. Takže, Vavrisi, nepotřebuju ty tři kusy, stačí jeden.
A tím autem se stává... McLaren F1 GTR
Ale nechtěl bych jen to auto. Chtěl bych to auto pod podmínkou, že budu prostě v klidu a v pohodě objíždět akce a trackdays a nebát se s ním jezdit , přes jeho atronomickou hodnotu, zrovna jako se nebojím v "levné" Toyotě GT86 :) .. protože jinak, jen mít to auto .. by bylo k ničemu. Asi bych potřeboval být jako Rowan Atkinson :)
KDB
3. 9. 2017, 09:45Nikoho nenapadl Lotus Esprit ......?
Mě rozhodně, vedle EB110, , F40, McLarenu F1 a dalších....
rock
3. 9. 2017, 11:52Napadl, ale překonali ho jiní ;-)
Zazaa
3. 9. 2017, 18:56tak ono zalezi jestli clovek premejsli na necim uplne nebo skoro nerealnym a nebo precejen neco co se da za urcitych podminek zaparkovat v garazi ....
on takovej Lotus v garazi dokaze prebit kdeco na papire :)
Irwinek
3. 9. 2017, 19:16Jo , Lotus v garáži, to jo ,Europa Speciál v černé nebo bílé, no on ani v modré nevypadal špatně :-D A nevadilo by mi, že to není supersport :-D
Zazaa
3. 9. 2017, 20:16a nebo Esprit ve standartni Lotus pozici... = na podvale :)
jinak Europa nejlip v barvach JP Gold Leaf a nebo jeste lip v zelene se zlutym prouzkem ....
speedfred
3. 9. 2017, 20:58asi navždy u mňa bude jednička : Mac F1
Goldies
5. 9. 2017, 08:37Je zvlastni, ze snad nikdo nenapsal ikonu ve vsech smerech a jeji seskupeni 4 vyfuku dneska co se designu tezko nekdo prekona!
1. tedy Pagani Zonda
2. Ford GT40
3. Honda NSX
nixx
5. 9. 2017, 08:381) Koenigsegg One:1
2) MERCEDES-AMG C 63 DTM
3) Suzuki Escudo - nejlepší auto v Gran Turismo 2, kde jsem jako 1 letý kluk na něm nalítal spousty kilometrů ;)
https://www.autickar.cz/files/_temp/Suzuki_escudo_pikes_peak.jpg
Chilli
5. 9. 2017, 23:13Pro mě to bude vždy takhle, takove samostatne kategorie:
1. F40
2. Bůh
. . Ostatní supersporty(McLaren F1, ostatni Ferrari, Lamborghini, Porsche, Veyron, Pagani, LFA,.......)
ToMyx
6. 9. 2017, 11:38nevíce mě uchvátili, vysvětlit se to nedá
1. LFA
2. McLaren F1 + Zonda
3. NSX
Adam
6. 9. 2017, 12:281. Diablo SV
1. Carrera GT
1. 250 GTO
A z nepatrně reálnějšího světa:
F355
993 CarreraS
M5 E39 a M3 E46
H_F
6. 9. 2017, 15:50nejuchvatnejsi supersport muze byt nezminene porsche 956/962, jez dosud napriklad na nurburbringu nebylo prekonano a vedle ktereho o deset let novejsi mclaren f1 vypada jak hothatch
street legal v podobe jako treba dauer 962
Štěpán R
6. 9. 2017, 16:09Hm, paráda. Za mě Zonda, GTB 599, Corvette ZR1 s manuálem.
Bavoraczech
7. 9. 2017, 20:30Žádný auto není tak odvážný, krásný, drsný a nepoužítelný jako Lamborghini Diablo. Pro mě číslo 1!
Pagani Zonda - krása ana kolech
Alfa Romeo Scigherra? :D