načítám data...

Kit cars: Dostupné "supersporty" za cenu důstojnosti

Moc a moc chcete Ferrari F40, ale nepřebývá vám pár milionů na účtu? Naštěstí je tu jedno řešení. Jen je trochu...zvláštní.

zobrazit celou galeriiHistorie: Kit cars: Dostupné "supersporty" za cenu důstojnosti

Naši pravidelní čtenáři si jistě už všimli, že časté “převlékání” Fiera za Ferrari F40 nás baví a rádi si z něj děláme legraci. Bývalý šéfredaktor Vojta Dobeš měl dokonce vizionářský nápad, že až se jednou stane bohatým (takže nikdy), postaví repliku Fiera z Ferrari F40, aby tuto problematiku jednou provždy symbolicky uzavřel. Bylo by ale nefér se tvářit, že Fiero je jediný takový případ, který známe. A zdaleka ne vždy to dopadá tak rozpačitě, jako právě u nešťastného Pontiacu.

Když půjdeme do důsledků, takovým kit carem bylo vlastně i první Porsche, model 64. Základem se mu stal Typ 1 od Volkswagenu čili starý známý Brouk. Takový recept koneckonců využil Ferdinand ještě několikrát, postupně ale přidával více a více unikátních dílů. Přezdívka “rozšláplý brouk” je tak velmi trefná. 

Klasický Volkswagen se stal cílem úpravců ještě mnohokrát. Jeho jednoduchá konstrukce podvozku v kombinaci s primitivním vzduchem chlazeným motorem a minimem výbavy ho k takovému využití víceméně předurčila. Zlatou dobou přestavování Beetlu na nejrůznější jiná auta byla sedmdesátá a osmdesátá léta. Na jeho platformě vznikla celá škála automobilů, od sporťáků přes plážové buginy a offroady až po dodávky. O jedné takové klasické kreaci nazvané Brubaker Box nedávno psala ve svém článku Zlokočka

Tvůrcům těchto stavebnic většinou nevadil skromný výkon pohybující se dle verze mezi čtyřiceti a padesáti koňmi, leč u některých vozů tato hodnota působila přeci jen trochu směšně. Zvláště když se na podvozku brouka podařilo vysochat karoserie připomínající italské sporťáky nebo smělé koncepty. Třeba dva exempláře na obrázku níže – Sterling a Aquila GT – rozhodně nevypadají, že by jim s klidem ujel Favorit. 

Jasně, možná si říkáte, že by vám to vlastně nevadilo. Že by vám stačilo mít hezké neokoukané auto a při nedělní kochačce byste s ním stejně mezi vesnicemi jezdili na pohodu. Jenže nízký výkon zpravidla nebyl jediným problémem, se kterým se kit-cary potýkaly. 

Není těžké odtušit, že u vozů, jejichž karoserie vznikaly v malých dílničkách a na koleni a které byly následně sestavované v malých dílničkách a na koleni, byla kvalita zpracování dosti fluidní. Už jen fakt, že jako základ většinou posloužily ojetiny, nezřídkakdy nabourané, nebyl zrovna ideální pro tvorbu dokonale slícovaného vozu. Na druhou stranu jednotlivé panely laminátových karoserií se zadaných rozměrů držely spíše orientačně a třeba u výše zobrazeného Sterlingu (to je to žluté) byly v toleranci výrobce nepřesnosti do jednoho palce (2,54 cm). Stavitel výsledného auta se tak při finišování zpravidla stával do jisté míry i sochařem a z nejednoho kit-caru se stal spíše kyt-car.

Dále je tu otázka bezpečnosti. Tam to kupodivu nebylo tak zas tak jednoznačné. Některé stavebnice byly díky trubkovému rámu, na kterém spočívala laminátová karoserie, vlastně bezpečnější než původní vozy. Jenže to platilo jen v případě, že je jejich tvůrce postavil správně a použil předepsaný materiál. Což se v garážových podmínkách často tak úplně nepodařilo – ať už ve snaze ušetřit, nebo prostě proto, že stavitel vozu přecenil své schopnosti a celé to svařil a smontoval blbě. 

Nebyla to jen pevnost konstrukce, která nejednoho majitele vypekla. Problémy se často objevovaly i u různých kreativně pojatých dveří – tady si to opět vyžere chudák Sterling a jeho odklápěcí kabina. Při nehodě se totiž často zaseklo otevírání, a když pak vůz třeba ještě začal hořet… Nepříjemná představa, bohužel se takové věci opravdu stávaly.

Není proto divu, že příslušné orgány se stavebnicová auta postupně snažily více a více omezovat a regulovat. Bylo to počátkem osmdesátých let, kdy došlo na striktní omezení i v do té doby velmi benevolentních předpisech v USA. Laminátové “udělej si sám” hračky na trubkovém rámu tak upadly v nemilost a vypadalo to, že se situace uklidnila. Jenže lidová tvořivost je nekonečná a brzy se začaly objevovat přestavbové sady, které nenarušovaly nosné části vozů, ale pouze nahrazovaly záměnné karosářské díly. 

Stačilo tedy na vaše Fiero pověsit nějaké jiné nárazníky, kapotu, dveře, doplnit to křídlem a pár nalepovacími doplňky a tradá, F40 byla na světě. Nikdo nic nepoznal, měli jste Ferrari za pár. Akorát že vůbec. Některé výtvory dopadly ještě docela dobře. Bylo sice jasné, že to není italský originál, ale alespoň to nebylo kdovíjak hnusné, jen trapné. Občas se však lidová tvořivost vymkla kontrole a pak se děly nehezké věci.

Jen výjimečně se z bahna disproporčnosti vynořil klenot hodný respektu. Většinou to nebývaly levné stavebnice, které si mohl koupit každý, ale spíš propracované projekty, které ve finále stojí mnohem více peněz než vůz, který mají napodobovat. Mistrem v tomto oboru byl Günter Artz, jehož Lotus Calibra a Opel Cordette patří mezi vůbec to nejlepší, co vzešlo z divoké éry německých úpravců.

Kromobyčejnou zdařilost musím přiznat i vozu, který mě vlastně k napsání dnešního článku přivedl. V roce 2005 kdosi v Nizozemsku postavil opravdu zdařilou repliku, nebo spíš jakousi volnou variaci na téma Porsche 911 996 Turbo. Osobně devětsetjedenáctky moc nemusím, na správné gétéčko mají dle mého názoru moc dlouhé převisy a krátký rozvor. To tento vůz ale řeší a zvláštně z bočního pohledu vypadá opravdu elegantně. Základem tu posloužil… Ale víte co? Zkuste si v komentářích tipnout, co se pod karoserií tohoto výtvoru skrývá, v sobotu sem napíšu správnou odpověď.

Skoro to vypadá, že v poslední době stavebnicím odzvonilo, tedy alespoň v zemích “prvního” světa. Legislativa je přísná a problémem bývají skoro jakékoli drobné úpravy karoserií, které neodpovídají tovární specifikaci. Je to trochu škoda, protože s rozvojem elektromobility se objevují jednoduché podvozkové platformy, na jejichž základě je stavba automobilu opravdu snadná. Stejně jako v dobách stavebnic na bázi brouka by to ale pravděpodobně vedlo jen k nepříjemnostem.

Jak to máte s maskováním vozů za jiné vy? Fandíte takto zásadním změnám vzhledu, nebo jste raději, když auta zůstávají taková, jak je nakreslili tovární designéři? Napište nám do komentářů.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

fu
furrow
18. února 2021, 17:07
2

Opel Calibra

reagovat
krab
18. února 2021, 19:05
0

Podle zadního okna mi to taky bylo hned jasný, že to bude Calibra ... ale to bych chtěl vidět někde celkovej článek s fotkama jak to udělal, čumim na to jak husa do flašky :-D

beastar
18. února 2021, 20:01
0

Calibra v6 to asi nejelo úplně špatně. Článků je dost ale spíš jenom jakože to vzniklo. Bližší info moc ne. A 2007 se to prý vyrazilo na ebayi.

Skipper
18. února 2021, 17:26
2

Některé variace na Lotus 7, nebo Cobru - proč ne. Jen ne Kaipan... Kdysi mě fascinoval pořad A car is born, kdy ještě Discovery bylo Discovery... Tak mi napadá, dá se vůbec v našich podmínkách něco podbného postavit a dostat na značky? Asi by mě to dost bavilo.

reagovat
Mechanik
18. února 2021, 17:48
0

Tak třeba repliku 356 normálně přihlásíš na broukařskej cancech

Skipper
18. února 2021, 17:58
0

Spíše mi jde o to, co, kde a za kolik ;) Kdysi jsem to hledal a kromě Kaipanů jsem nic nenašel. Tak nevím, jaká je situace dnes.

Mechanik
18. února 2021, 18:29
0

no to pak bude jednoduší to přihlásit v okolních státech a přivést to jako dovoz EU

PB
18. února 2021, 18:28
0

Peugeot 406 kupé bych tipoval... podle zadniho okna

reagovat
Wa
Wakantanka
18. února 2021, 20:42
0

Mňa tiež napadol 406 Coupé, kdesi v Británii som videl z neho Kit car alá 360 Modena a nebolo to úplne márne ????

ro
rock
18. února 2021, 18:50
0

Nakoukl jsem do hříchů mládí (staré sbírky prospektů) a narazil jsem na tohodle mazlíka:

https://i.postimg.cc/Gpc6hMw0/IMG-20210218-0001.jpg
https://i.postimg.cc/zBphYGwZ/IMG-20210218-0002.jpg

Hezký, ne? Stačilo dodat svůj motor, řazení, dílnu s rukama a Lotus byl doma :-)

reagovat
PachezZ
18. února 2021, 20:41
3

Mikýři?!

reagovat
Jakub Pospíšil
19. února 2021, 08:31
3

Vliv Lorda Mikynského nezapírám, ba naopak.

Jaromír
18. února 2021, 22:55
0

Kdysi jsem v Opavě vystavené viděl repliku Ferrari 250 GTO. Dost jsem na ni čuměl, je velmi povedená, na podvozku DATSUN Z280 a s americkým osmiválcem.

reagovat
ro
rock
19. února 2021, 09:53
0

Měla by snad stát v Ostravě v NC Géčko

Moses
18. února 2021, 23:23
0

Kto uhadne, co je toto? ;)

reagovat
Opelfahrt
18. února 2021, 23:33
0

Světla vypadají z Barchetty, ale jinak by to mohl být Firebird?

Moses
19. února 2021, 08:20
0

Skoro.

Opelfahrt
19. února 2021, 15:29
0

Tak Camaro, ta hranatá a placatá generace
edit: nejdřív se mně nezobrazil obrázek, teď vidím, ze to tak je. Ale nepochopil jsem, co z toho melo vzniknout. To jako má být F40?
-
Komentář upraven 19. 2. 2021, 15:46:29

Moses
20. února 2021, 17:33
0

Asi to bude nejaky mix Ferrari, pretoze ten bok mi silno pripomina Koenig Competition Ferrari Testarossa.
Mimochodom, je to K-1 Evoluzione - takto zacinala firma K-1 predtym, nez urobili Attack.

BubaaCZek
19. února 2021, 00:00
0

Prvni pohled na zadni cast bocnich oken a je to Calibra jak vysita. Ten kit je ovsem paradni!

reagovat
Irwinek
19. února 2021, 07:21
1

No, já bych možná tipnul i Mazdu MX6

reagovat
St
Staromil
19. února 2021, 12:22
0

Bude to ta Calibra, ale je fakt, že tahle Mazda je v rámci "poznávačky" opravdu dost vyrovnaný soupeř...všechna čest za nápad...

Sa
Sato
19. února 2021, 10:42
0

Príde mi, že tieto kreatúrky úplne ukradili a zdehonestovali slovo replika. Pritom slovom replika sa označujú aj verné kópie historických vecí vyrobných na novo, ktoré sú technicky +- totožné s orignálom, len nemajú tú historickú hodnotu.

reagovat
eLzyx
19. února 2021, 11:49
2

nějak moc nemusím auta, která se vydávají za jiná, zejména pokud pod kapotou není adekvátní technika, zároveň je použit "podřadný" materiál karoserie - tedy pokud to vzorové auto je z plechu, hliníku, nebo třeba karbonu a replika z laminátu. Hnus. Tj. všechny ty fejkové Ferrari, Lamborghini atp. Je to jak falešné Rolexky poháněné čínským quartz strojkem.

Ale např. replika Porsche 356 postavená na základech Boxsteru, to můžu. Lepší technika pod kapotou stejné značky, to je OK. Lepší než rvát tu moderní techniku pod kapotu veterána.

Co mi taky nevadí, tak vlastní kreace postavené na platformě jiného auta. Např. K1 Attack se mi líbí dodnes a nemít rozdělaných tolik projektů, tak to chci jako stavebnici.

reagovat
ransom
21. února 2021, 16:50
2

To nic není. Brácha má doma tři polorozpadlý Nissany 100NX a pomocí laminátu, nýtovacích kleští, kusů plechu, CO2 svářečky a cca metráku kytu se z toho snaží vyrobit jednu repliku Nissana 100NX

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volkswagen Golf Variant 2018
Volkswagen Golf Variant

2018 rok výroby
110 koní výkon
1 400 ccm objem

Dodge Challenger  2011
Dodge Challenger

2011 rok výroby
305 koní výkon
3 604 ccm objem

Proton 315 C9 1999
Proton 315 C9

1999 rok výroby
114 koní výkon
1 597 ccm objem

Peugeot 307 CC 2006
Peugeot 307 CC

2006 rok výroby
143 koní výkon
1 997 ccm objem

Chrysler Imperial V8 1967
Chrysler Imperial V8

1967 rok výroby
450 koní výkon
7 200 ccm objem