Možná si ještě vzpomínáte, že volni na podzim jsem dostal půjčený na týden zelenkavý Ford Escort 1,3 L . Za jeho volantem se mi moc líbilo a zavzpomínal jsem si na doby, kdy se po silnicích jezdilo tak nějak “výletněji”. Takže když jsem se dozvěděl, že by se při troše štěstí a smutných očí dala dohodnout i týdenní zápujčka o pár let mladšího Scorpia, neváhal jsem. A mé prosby byly vyslyšeny předminulý týden, který jsem celý strávil za volantem této podařené zadokolky.
Stejně jako onen Escort, ani toto Scorpio nebyla žádná vrcholná verze, ale vcelku obyčejný dvoulitr sedan se švihadly vzadu a manuálním šíbrem, takže takové normální auto, kterých v devadesátkách jezdilo po našich silnicích docela dost. Netrénované oko by si možná zpředu spletlo vůz s o 14 centimetrů kratší Sierrou, designově je to typický Ford z přelomu osmdesátek a devadesátek. Sem tam nějaká ta oblina, ale jinak vcelku nekomplikované jednoduché tvary prosté samoúčelných prvků “designu pro design”. Kulaté neurčité bloby, neřku-li designový jazyk New Edge, odpočívaly tou dobou ještě hluboko v hlavách návrhářů.
Vzpomínám si, že mi Scorpio přišlo dříve zbytečně velké a dlouhé. Jako by nestačila Sierra, která sama o sobě v záplavě stodvacítek a favoritů působila jako pořádný koráb. Uplynulo pár let a ono “zbytečně velké auto” vyšší střední třídy se najednou na parkovišti ztrácí mezi rodinnými kompakty. Narozdíl od nich ale nepůsobí otyle, ale má vyvážené proporce a štíhlou oku lahodící siluetu klasického sedanu. Takový prostorově rozmařilý profil (ač na půdorysu o poznání větším) už dnes nabídnou jen ta nejluxusnější auta.
Co už dnes nenabídne asi nikdo jsou úžasně pohodlná velurová křesla, řidičovo je navíc vybaveno manuálním dofukováním za použití balónku ne nepodobnému tomu, který mají lékařské tlakoměry. Jednoduché, ale funkční. Jinak ale mnoho rozmařilosti v interiéru nečekejte. Je tu nějaké to rádio, elektrická přední okna, šíbr pěkně na kličku, manuální klima a tím to tam zhruba hasne. Jenže ono vlastně o moc víc není třeba.
Jak se v takovém letitém sedanu jezdí? Překvapivě úplně normálně. Výše vzpomínaný Escort měl přeci jen svoje specifika. Sytič, řízení bez posilovače…bylo to trochu jiné, než nová auta. Ale za volantem Scorpia jsem se skoro měl tendenci sám sebe ptát, co že dělali všichni ti konstruktéři aut posledních třicet let. Atmosférický dvoulitr s dvěma vačkami posílá dozadu sto patnáct koní, hydraulický posilovač pomáhá s točením volantem a brzdy jdou zlehka a dávkují se snadno. Řazení je sice trošičku gumovité, ale to není ani dnes nic neobvyklého. Venkoncem je to, alespoň stran řízení, prostě úplně normální auto. Jak to asi po revoluci působilo na československého motoristu, který byl do té doby odchován stodvacítkou? To muselo být něco nepředstavitelného, obrovský skok směrem do budoucnosti.
Jestli se tu něco od soudobé produkce trochu liší, tak je to pocit z řízení samotného. Tenhle Ford není nijak sportovní, nikdy to ani nebyla jeho ambice. I tak je ale cítit, že motor roztáčí zadní kola a přední obstarávají pouze změnu směru jízdy. Nikdy jsem nebyl militantní příznivce zadokolek, Vavrisovo popichování na téma “auta, co jezdí po rukou” jsem ostentativně ignoroval, ale tady musím přiznat, že to celé dohromady působí tak nějak lépe a jistěji. Auto ochotně zatáčí, trochu se naklání a příjemně polyká kilometry okresek s takovou nepopsatelnou nonšalancí a samozřejmostí. To vše za nakřáplého doprovodu dvouvačky. Je to moc milé.
Druhá věc, která v dnešní době těžko hledá ekvivalent je pak naladění podvozku. Je to totiž typický rozhoupaný devadesátkový koráb. Díry, koleje, kostky…všecho filtruje a do kabiny přenáší jen takové to klasické pohupování, které trochu připomíná auta s unavenými tlumiči. V zatáčkách pak překvapí celkem zásadní náklony. Jenže tady to nejsou tlumiče za hranicí životnosti, ale samotné naladění auta. V devadesátkách totiž nemusel být “manažerský” (spíše tedy podnikatelský) sedan sportovní, ale hlavně pohodlný. A to splňuje Scorpio na jedničku. Jednak díky podvozku a jednak kvůli těm velurovým sedačkám, o kterých už jsem se sice zmínil, ale zaslouží si vyzdvihnout ještě jednou. Minimálně.
Jo a ještě jedna taková drobnost ve mě vzbudila nostalgii a to bohatá kuřácká výbava. Ač jsem sám nekuřák, dobře si pamatuji na doby, kdy zapálená startka patřila za volant stejně, jako kývací pejsek na zadní plato. Trojice popelníků, zapalovače, prostě auto z dob, kdy se sice vědělo, že kouření škodí zdraví, ale z kuřáka nebyl veřejný nepřítel číslo jedna. V tomhle konkrétním autě se teda oklepávátka pořád skvěla novotou, ale jako určité memento doby fungují skvěle.
Týden se Scorpiem utekl jako voda a mě dodnes nepřestává překvapovat, jak moc soudobé auto to vlastně je. Z hlediska pocitu z jízdy a ovládání vozu si nezadá s některými pět let starými auty, charakteru má na rozdávání a až na handsfree (které jsem vyřešil přenosným modulem) v něm do dnešních dnů objektivně mnoho neschází. Na druhou stranu, cestování po dálnici dnes zvládne lépe asi kdejaký lowcost a to nemluvím o potřebě pravidelné údržby.
Jak už to tak u letitých aut bývá, testovaný kousek měl pár svých vrtochů, jeho budík teploty vody žil vlastním životem a čas od času se na přístrojovce rozsvítila kontrolka ABS (to aby vůz připomněl, že je touto, tehdy přelomovou, technologií vybaven), ale na svůj nájezd atakující 180 000 kilometrů je stále ve skvělé formě.
Nakonec mi tak vzpomínky na Scorpio kazí snad jen to, že se u jednoho z pražských obchoďáků našel nějaký frustrát, který sedmadvacetiletého Forda zaparkovaného ve vzdáleném rohu parkoviště objel klíčem. Ach jo, lidi jsou prostě občas nepochopitelná stvoření.
Verdikt
Ford Scorpio bylo ve své době žádaným “luxusním” autem, dodnes láká klasickou koncepcí a v první generaci elegantním vzhledem (s tou druhou už je to trochu složitější). Dvouvačkový motor a poháněná zadní náprava by možná mohla někoho lákat k jakémusi blbnutí dveřmi napřed, ale k tomu se Scorpio rozhodně nehodí. Tohle auto mělo být hlavně pohodlné a i po letech musím uznat, že se to konstruktérům povedlo náramně. Ve velurových sedadlech, za mírně nakřáplého zvuku dvouvačky s přeposilovaným volantem v ruce se i dnes cítím na místě řidiče jako někdo důležitý.
Jo a nezapomeňte si proklikat galerii, tentokrát jsme si dali fakt záležet :)
Technické údaje
Motor: zážehový atmosferický čtyřválec, podélně uložený, 1998 ccm
Výkon: 85 kW, 115 koní
Točivý moment: 160 Nm v 4000 ot./min
Převodovka: pětistupňová manuální
Maximální rychlost: 193 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,6 s
Hmotnost: 1220 kg
Průměrná spotřeba (udávaná): 11,1 l/100 km město, 6,6 l/100 km meziměsto
Průměrná spotřeba (v testu): 8,8 l/100 km
Orientační cena zachovalého vozu (Ford Scorpio 2,0i): od cca 10.000,. Kč za dojeté kusy, pěkná auta kolem 40.000,- Kč
martin_100
07. 7. 2020, 10:07 6 reagovatTo auto bylo fakt supr.
martin_100
07. 7. 2020, 14:42 0Jináč pocity jaký by měl škodovkář můžu zrpostředkovat. Přesednul jsem do škopka právě ze 120.
Úplně jinej kosmír!
beastar
08. 7. 2020, 12:25 3Pekna fotka. Mam rad tyhle stary sedany v bile. Uz jen proto ze tehdy to byla cool originalni barva. Dohromady s moji bilou tehdejsi e34 se sibrem na klicku by jim to sluselo:))
martin_100
08. 7. 2020, 13:08 0Tuto bylo holátko. Centrál na klíč byl jedinej luxus. Všechno ve švihadle i šíbr, zrcátla manuální. Bez klimy.
Jediný co to mělo navíc bylo ABS tehdy se tim ještě chlibuli plastovym nápisem na víku kufr a elekzronickej protihrab. Přibezdilo to protáčející se kolo. Kupodivu to velmi dobře fungovalo. Když s tim člověk jel hlavou tak to vylezlo každej zasněženej kopec.
Naopak když sem se chtěl pobavit tak motor ten system přepral a uměl vyrobit pěkný boky.
Rád na to auto vzpomínam.
Koupil sem ho ze zvědavosti za 6 litrů a nedával mi nad3je na dlouhou budoucnost. Nakonem mě denodenně vozilo 4 roky a další 3 to sedlal kamarád. Letos z jara to dal dalšímu kamarádovi na díly.
martin_100
08. 7. 2020, 13:09 0Sorry píšu mobilu jako negramot.
beastar
08. 7. 2020, 19:35 1Tak to je podobný jak ten můj bavorák tenkrát. Jediněj luxus elektrický přední okna, posilovač, abs... jinak ani ň. Šíbr manuální. Kola alu základní sítě, černý ochraný lišty, TDS v manuálu. Jelo to ale vlastně docela benzínově. Přivezl sem to na kšeft nikdo to nekoupil, tak sem na tom udělal výfuk nějakou kosmetiku a jezdil s tim přes rok a půl. Potom sem to prodal kamarádovy a ten s tim jezdil bez závad další dva roky. Potom si to od něj koupil nějakej indián a za týden to na totálku oddělal o strom... To auto bylo ale zlatý... Ono tyhle starý velký na tu dobu prostorný limuzíny byli právě v těhle základech supr.
Quintus
18. 11. 2020, 19:44 0Jen poznámka k výše zmíněnému :-D Ono Scorpio mělo totiž ABS už v základu taky. Mimochodem, prej první auto na světě s ABS v základní výbavě... Aspoň se to všude takto píše.
martin_100
18. 11. 2020, 19:49 0Ano na prdeli to mělo dokonce plastovej nápis ABS v podobnym fontu a provedení jako označení Scorpio.
rock
07. 7. 2020, 10:33 0 reagovatAbych řekl pravdu, mám raději původní karosářskou variantu, tedy liftback. Na sedanu mi přijde až moc zřetelné, že byl vymýšlený dodatečně a těch skoro 10 cm navíc na zadním převisu mi tam proporčně vadí.
Ale auto je to hezký, ne že ne. Taková připomínka časů, kdy byl můj svět ještě v pořádku.
martin_100
07. 7. 2020, 14:39 0No vidíš mě zas přijde lift vysloveně odpornej ;-)
rock
07. 7. 2020, 15:05 1aneb každý oko to vidí jinak :-)
Irwinek
07. 7. 2020, 10:40 8 reagovatZamáčkl jsem slzu, stříbrná Ghia v pětidvířku nás něco povozila :-D
Moses
07. 7. 2020, 10:46 9 reagovatMoses
22. 10. 2020, 18:59 0Kukam, ze to iniciativny majitel zmazal, tak noch einmal bitte...
Bigg.I
07. 7. 2020, 11:18 4 reagovatDěkuju, že se někdo věnuje i takovým autům !
Mně starý Fordí sedany uhranuly a toto je paráda. Ikdyž bych si představoval spíš motorizaci s V6 u tak velkého auta. To DOHC je tu už trošku málo (oproti Sierre, kde celkem i stačí). Musím uznat ale, že DOHC na delší pohodlnou jízdu je supr.
Moc pěkný fotky.
Fakt mě mrzí, že ho někdo objel klíčem :(.
Pokud mi nevyjde koupě Granady někdy v budoucnu, tak si koupím nějaký to Scorpio.
krab
07. 7. 2020, 11:41 -2Paráda. Měl jsem možnost se v tomhle vínovém taky svézt, přes kamaráda, který zná majitele, který má pro staré Fordy slabost a byl ochotný tahle auta půjčit, za což zaslouží tedy velký obdiv. O to mrzutější je, když to nějaký .... (dosaďte své oblíbené sprosté slovo) objede klíčem. Vyzkoušel jsem dvoulitry DOHC ve Scorpiu vs. OHC v Sieřře a DOHC má takový kultivovanější projev nebo takovej zdál se mi lepší střed, zkrátka má lepší průběh krouťáku, no prostě má celkově větší výkon, je to znát. A v tom neuvěřitelně utlumeném Scorpiu je oproti Sirce vážně luxusní atmoška, i když teda já jsem spíš na tu Sierru zatíženej víc. Jsem rád, že se tady i Kubovi z Autíčkáře Scorpio moc líbilo, já z něj byl taky nadšenej.
martin_100
07. 7. 2020, 14:41 0Hele 2 litr dohc 88kw bohatě stačil. Přes dvě kioa se to rozběhlo a když to člověk vysloveně nerval tak to umělo jezdit do 8,5 - devíti litrů.
rainero
07. 7. 2020, 12:10 0 reagovatJakube vďaka za článok, super fotky a pekné auto. Tie interiéry starých Fordov sa dosť podobajú - pripomína mi to môj starý Orion. Inak slabosť na kárované košele? A trochu OT: V70 už predaná?
Jakub Pospíšil
07. 7. 2020, 12:16 0Zrovna jsem o tom nedávno přemýšlel, že na fotkách s auty mám většinou flanelovou košili a devadesátkové hodinky. Jsem v tomhle celkem zastydlý, obojí mi vyhovuje a nějak nemám chuť na tom něco měnit. I když prý ty košile se teď zase vrací do módy.
Volvo V70 stále mám, je to moje daily, když nemám testovací auto. Mám ho moc rád, vždycky mě baví do něj zas přesednout. Myslím, že už ho asi neprodám, je v něm tolik mojí práce (a peněz), že by to už nedávalo smysl. Navíc funguje pořád dobře a když koukám po náhradě, tak vlastně nic rozumného nenacházím. Už jsme se spolu zkrátka sžili. Sice má svoje vady, ale to k tomu tak nějak patří. Vše to ale stojí a padá na skutečnosti, že auto vlastně vůbec nepotřebuju.
-
Komentář upraven 7. 7. 2020, 12:18:01
rainero
07. 7. 2020, 14:25 0Chápem, mám to podobne so svojím autom.
Cartman
07. 7. 2020, 12:34 6 reagovatClanek je hezky. Auto taky. Ale rad bych vyzdvihl ty fotky! Parada.
JohnyLBC
07. 7. 2020, 13:00 2 reagovatTen stav interiéru je fakt krásný! A s tím klíčem... proboha proč má někdo tu potřebu tohle nikdy nepochopím... a ještě na takovém autě...
Moses
07. 7. 2020, 13:37 4Mozno to niekomu priipomenulo Kramara vo Fontane pre Zuzanu II :D
Bigg.I
07. 7. 2020, 14:13 2Tady má dokonce RS bodykit... né každému se líbí, ale mně ano !
Fandatik
07. 7. 2020, 16:30 2 reagovatSkvělý článek a úžasný fotky. A o těch líných inženýrech, který vlastně nic kloudného neposlali do výroby (krom světlometů) za posledních 30 let, tvrdím taky. Snad se najde dostatek majitelů, kteří budou ochotni půjčovat tato auta a zprostředkovaně si připomeneme skvělé vozy.
cPetan
07. 7. 2020, 19:05 0Přesně, taky mi nepřijde, že by se za posledních 30 let událo něco zásadního, jak si mnozí myslí. Samozřejmě pasivní bezpečnost se značně vyvinula, ale nějaká revoluce... A displeje místo tlačítek a budíků nepovažuji za pokrok...
Habakukk
08. 7. 2020, 07:28 2Vývoj samozřejmě proběhl. Vzpomeňte na 4st. automaty z 90. let a to co mám dnes. Pasivní bezpečnost jak bylo zmíněno. Výkony motorů letěly nahoru byly by jste dnes spokojeni kdyby jste nafasovali Superb se 115 koňmi asi moc ne.
10toedsloth
08. 7. 2020, 08:44 0Neprodával se ještě loni Superb 1.6 TDI se 118 koníky? :D
Fandatik
08. 7. 2020, 09:30 2Mondeo se stále snad se 120 koňmi dělá.
Jestli vývojem myslíš běžný evoluční postup tak ano. Díky výraznému vývoji v IT se odbouralo množství mechanické/zdlouhavé práce při vývoji v automotive.
Ale ve finále je použita převážně ke snižování nákladů.
Na prvním kole jsem taky měl jen 3st přehazovačku. Dneska máš k dispozici elektro přesmykač i přehazovačku (s desetinásobkem různých převodů). Karbonové rámy, kotoučové brzdy, atd. Možná cyklo postihl větší vývoj než automotive.
Jen ty světla, ale opět vývoj LED a jejich řízení není vývojem automobilek ani subdodavatelů, jen použili již vyvinuté technologie. Ale díky aspoň za to.
Už od roku 2004 se čeká na zavedení podvozku Bose (lineární elektromagnetické motory). To bych považoval za revoluci.
Habakukk
08. 7. 2020, 09:47 0Jo do loňska prodával letos v nabídce už není asi o něj byl velký zájem.
Honza Hamster Křeček
08. 7. 2020, 10:34 1Ono to není jen o hodnotě maximálního výkonu. Když srovnám 100hp motor v Opelu Corsa, co mám shodou okolností na test právě teď, a sto koní v některé atmosferické 1.6 třeba 15 let zpátky, je to nebe a dudy. Totéž spotřeba, nevím, kdo z vás jezdil dvacet let starým 150hp dvoulitrem za pět litrů, já teda určitě ne. Fordí 1.0 mild hybrid to umí.
Co se spolehlivosti a složitosti týče, ono to taky není tak snadné. V devadesátých letech jsme jezdili Sierrou, Scorpiem, Fiatem Temrou - nebyla to nespolehlivá auta (ten Fiat v naší rodině nalítal půl milionu kilometrů), ale občas se na nich něco muselo řešit. A když na to vzpomínám - byly to vlastně úplně stejné věci, jako řešíme i dnes.
Scorpio bylo skvělé auto, rád na něj vzpomínám, rád se jím svezu. Bylo prostorné a pohodlné. Ale lepší než nové Mondeo nebylo. A zdaleka to není jen o světlech...
Fandatik
08. 7. 2020, 11:23 2Bylo by smutné, kdyby 30 let staré Scorpio bylo lepší než dnešní konkurent. Optimalizace probíhá. Ale když se podívám na ostatní sektory jako stavebnictví, atd. (IT, farmacie jsou úplně jinde a možná omezovány ještě většími regulacemi) tak automobilismus prošel jen zanedbatelným vývojem za dlouhých 30 let. Nic víc, nic míň
Jakub Pospíšil
08. 7. 2020, 11:52 1Ono to nemělo vyznít, jakože současná auta stojí za prd, ale spíš, že mě překvapuje, jak dobré auto vzniklo na přelomu osmdesátek a devadesátek. To je celé.
beastar
08. 7. 2020, 12:24 2Jojky to je zas debaticka:D A neni blby ze auto ma furt volant defakto celou dobu existence? Neni to retro. Tady jednoznacne souhlasim s Kreckem. A i ten Sup 1.6tdi pocitove a na spotrebu pojede daleko lip jak 20 let stary atmo dvoulitr se stejnym vykonem. Vyvoj probehl. Nekdy mi prijde ze nekteri lidi tady fakt maji max 18 let anebo radi zapominaji. Pripadne jezdi jen a pouze starymi auty a tak si mysli, ze je to beste. Mam kamarady co dela Fordy na vesnici. Ma sam 3 Scorpia... ruzne stara a upravena auta. Jo je to super svezeni na stary pekace. Kdyz vedle toho postsvim cokoliv novyho ten vyvoj jasne vidis. A auta vyrostla, jsou bezpecnejsi, do nedavna byvali levnejsi. A dnesni motory jsou mozna slozitejsi ale efektivnejsi a maji nizsi spotrebu paliva. Kdyz to vztahnu na supersporty podivej co dava 911turbo dnes a co pred lety. Postav Ageru vedle EB110:D Vezmi fáčko a dej to vedle Fabie. Fandatik sorry fakt nesouhlasim mas to postaveny vylozene cernobile...
Frankie
08. 7. 2020, 14:50 1Vyvoj urcite je. Pasivni bezpecnost, tempomaty, ruzne druhy pohonu, jaky hybridy, vodik. Oblast emisi sla taky kupredu. A ruzni asistenti.
cPetan
08. 7. 2020, 15:45 -1Netvrdím že neproběhl vývoj, ale zdaleka to nebyla nějaká revoluce. Když porovnám dnešní auto s autem z devadesátek a devadesátkové auto s autem z šedesátek, tak v druhém případě je ten skok mnohem větší.
Fandatik
08. 7. 2020, 16:00 0Tak já tam teda těch 30 let nevidím. Vidím drobné modifikace, která přinesla lepší spotřební auto.
Fakt by mě zajímalo dostat na jedno místo fungl nový Peugeot 405 (z Iránu) a třeba proti tomu nějakou Dacii, Rapida, atd. jestli by jsi tam viděl těch 30 let rozdíl. Pro mě je to prostě málo.
Frankie
08. 7. 2020, 18:24 -2Souhlas, ze v oblasti cestovniho konfortu, spolehlivosti dojezdu bez obtizi, podvozku se toho moc nezmenilo. A v podstate ani ve smyslu tvaru aut, aerodynamiky. Ale v bezpecnosti to je nepopiratelne. A jsme na hrane revoluce v oblasti pohonu a autonomniho rizeni. Zda je to dobre, nebo ne, to se uvidi.
beastar
08. 7. 2020, 19:43 2Jako jasně tady je potřeba se zeptat jestli je co vymýšlet. Protože od těch 60s do 90s rozhodně bylo. Bylo kam se posouvat a zdokonalovat se. A to co se prvně ozkoušelo u prémie v drahých autech pro pár vyvolených se postupně dostávalo do aut o třídu nižších. Když se podíváte na ceníky BMW nejen pro ČSFR z počátku 90s bylo opravdu normální si koupit prémku se švihadli a za klimu si připláceli fakt jen velcí podnikatelé. Sedmička stála jak činžák na Václaváku... Trojku měl táta 318i v podstatě bez ničeho za 1,4 milionu.... Ano ta auta jezdila perfektně. A dala se řídit zase o dost jednodušeji a přinesla důraz na bezpečí posádky. Jenže to už dneska je. Jasně u běžných aut se zase šetří taky mě serou ty ojebaný plasty, ojebaná montáž, upatlaný displej kde budeme zachvíli pouštět i stěrače. Nicméně tvrdit že není pokrok je podle mě hloupost. Však si to každý může zkusit. Já prostě nemám pocit když jedu starým vehiklem (třeba i v dobrém stavu a luxusním autem) že by něco bylo výrazně lepší, ba naopak. Možná kdo jezdí na nějaké výlety starým autem a jinak moc normálně novými auty nejezdí může mít pocit, že se nic nezměnilo':) Podle mě ale ano... To mi připomíná debatu ... Ty vole proč prémii? Za co jako připlácíš jako za znáček? Na to se často ptají lidi, co prémii neměli anebo v tom jeli když to auto končilo svou první dekádu na silnicích. Když si sedneš do nového či zánovní Audi, Volva, Mercedesu, BMW, Lexusu hned máš odpověď .. PROTO. Tak asi tak.
cPetan
08. 7. 2020, 20:20 0Prostě jsem si v devadesátkách myslel, že tím tempem co bylo do té doby už budeme mít v roce 2020 osobní vznášedla, no, tak mi prostě matlací displeje přijdou jako málo pokrok :-D
Jak jsi psal ve svém blogu o dálkové cestě s novou 750i, myslíš, že kdyby ti na tu cestu dal někdo "novou" e38 750i, že by jsi byl z té cesty nějak víc unavený?
Kyjaq
08. 7. 2020, 21:32 2Nepochybně je seřazení sedmičkovejch bavoráků od nejhorší generace po nejlepší fascinující myšlenkové cvičení, ale když sestoupíme ze svých vzdušných (samozřejmě smíchaných s benzínem v poměru 14,7:1) zámků a zkusíme srovnat třeba první generaci renaultu megane se třetí generací. Motor 1.4 16v 70kw vs 1.6 16v 81kw, konstrukce motoru identická, výkon na tunu taky, podobně krátký převodovky, ať se nám do toho srovnání vůbec neplete dynamika. Teď si sedněte do obou těch aut a zkuste v nich chvíli jet, srovnejte si jak reagují na natočení volantem, jak se naklání, jak přejíždí nerovnosti, jak brzdí, jak to řadí, co si k tomu autu můžete dovolit, než vás spolujezdci poblijou, nebo skončíte v příkopě, jak chladí klimatizace (jo to vlastně asi nezkusíte, protože příplatek za klímu v prvním meganu byl 40k).
Kdo z těch aut vystoupí a řekne, že by radši jezdil každej den první generací, tak tomu smekám, to je pravověrnej petrólhead.
M
07. 7. 2020, 21:06 0 reagovatFotky fakt super :)
yorkin
25. 11. 2020, 21:15 0Mně se taky klaun líbí mnohem víc než první generace, tu jsem vždycky bral jako nakynulou Sierru, druhá generace je designově hodně jiná, takový ztělesnění devadesátek. Navíc v kombíku to bylo úplně neuvěřitelně praktický. Bejt dneška študák, co má hluboko do kapsy, tak bych nad tím za 50 hodně uvažoval.
PB
08. 7. 2020, 04:43 5 reagovatJa mam nejradsi uchylny druhy Scorpio... takovej ten rozslapnutej bonbon. Na jezdeni kolem komina bych si to koupil... je to takovej predstupen k Lancii..
custom1
08. 7. 2020, 11:38 0Chceš ho? Vím o jednom. Je na něm nějaká práce, ale byl by levně...
martin_100
08. 7. 2020, 13:15 2Klaun je supr. Hlqvně ten zadek u úzkym pásem světel a lišty mezi nima je peckovej. Evropská amerika.
beastar
08. 7. 2020, 19:44 0Taky mám tohle auto rád. V té době bylo za vzhled hodně kritizovaný.. dneska je to super klasika ze "zajímavým" vzhledem. Prostě časy se mění.
Trinom
10. 7. 2020, 14:10 1Klauna mám mezitypa - některé věci už jsou faceliftované, jiné ještě ne. Prostě tak, jak se jim to v listopadu 97 na skladě sešlo :-D
Díky bohu za lepší elektriku, která se už moc nerozpadá a kromě motorového svazku jsem na nic nemusel šáhnout.
PB
12. 7. 2020, 04:29 0Tak to ze bych ho koupil, neznamena, ze to udelam:)) Ne srdce a ucet, ale velikost garaze mi brani v rozsirovani osobniho vrakoviste:))) A pred barakem hrajeme se sousedama sachy, bo kazdy ma jednu garaz a minimalne dve auta...
Ronoath
08. 7. 2020, 11:02 5 reagovatFoto 35: Vzpomínka na GTA1!
Jinak auto parádní, jistě by s ním jezdil Cowley, kdyby profíky točili v devadesátkách...
Ragnarok
08. 7. 2020, 11:56 2 reagovatKdybych měl ujet 1000 km na jeden zátah a dali mi na výběr, jestli v tomhle krasavci nebo fungl novém Mondeu, nebudu váhat ani vteřinu. A ty fotky jsou fakt bomba, některé by mohly být zfleku v oficiálních prospektech.
Habakukk
08. 7. 2020, 13:13 1Já taky ne, vzal bych nové Mondeo a vesele vyrazil vstříc letním zácpám.
Ragnarok
08. 7. 2020, 14:25 -1No, je to asi trochu o životní filozofii. Já kupříkladu raději pojedu starým pekáčem po okresce a dojedu někam později, než abych se honil v moderní káře kilošede v levým, natlačenej někomu na nárazník s krví podlitým pohledem abych byl někde od 20 minut dřív a pak ve finále stejně skončil v zácpě.
Habakukk
08. 7. 2020, 14:59 3No pokud to bereš takto tak tou slavnou okreskou co uvádíš pojedeš 1000km na jeden zátah tak 20hodin a budeš to ty kdo bude mít krví podlitý pohled. Párkrát za měsíc dělám na otočku 800km za den tedy ráno 400km nějaké vyřizování a odpoledně 400km bez dálnice je to absolutně nereálné udělat, jak novým tak 30let starým autem. No a životní filozofie nemá z výběrem auto absolutně nic společného už tady stavíš nějakou podivnou rovnici nové auto = agresivní jedinec což je nesmysl.
Ragnarok
08. 7. 2020, 15:42 1Vzhledem k tomu, že nejsem nucen točit takovou porci km týdně, stojím si zatím, co jsem napsal. Pokud se budeme bavit o autě pro osobní využití a nikoliv pro práci, tak těch faktorů, které rozhodují je celá řada (využití, finance,..). Ale co nakonec skutečně rozhoduje, jestli si za stejnou částku koupím např. nový Hyundai, nebo starší Volvo? Prosím nepodsouvejte mi něco, co jsem nenapsal - to, že někdo jezdí novým autem z něj automaticky nedělá psychopata.
beastar
09. 7. 2020, 03:13 3POdobně absurdní debatu vedeme s klukama u mě pod posledním blogem. Tak jestli si tam chcete vylít srdéčko máte ring volný. Tady je to asi bezpředmětný řešit. Jen řeknu, že já vzhledem k tomu jak to mám bych si zcela logicky vybral nové Mondeo. Z mnoha objektivních příčin. A představa jak jedu třeba do Baselu po okreskách mě naplňuje fakt optimismem... že bych třeba kvůli tomu vstával o tři hodiny dřív nebo tak. Jako už jsem jel i hodně starými auty trasy 600 - 700 km na jeden zátah a nikdy... nikdy to nebylo lepší nebo pohodlnější než novým, nebo novějším ekvivalentem. Takový auta jako tenhle škorpík už prostě nejsou auta na ježdění. To je fakt pro zábavu a ok možná dobrý na dojíždění na menším městě či vsi někam do fachy, kanclu. Jinak to nechceš... A to píšu jako člověk kterej dal třeba 900 km věcí jako je Maserati QPII (AM123) protože nebylo zbytí. Kdybych mohl jel bych to raději novou audinou (jasně nuda ale nejsem masochista)
Trinom
12. 7. 2020, 10:23 0Hlavně Scorpio je dálniční křižník, takže právě dálnice je místo, kde se cítí nejlíp. A ano, dá se s ním pohodlně cestovat napříč Evropou i v dnešní době.
beastar
12. 7. 2020, 13:24 0Tomáš: To jo no záleží v jakým je stavu a lepší jak s moderním ekvivalentem toho Scorpia to nebude. O tom že to jde nepochybuju.
Trinom
12. 7. 2020, 19:55 1Co se týká pohodlí, tak si troufnu tvrdit, že to bude srovnatelné. Jasně, že výbava je poplatná své době a člověk místo podle navigace jede podle paměti nebo itineráře.
PeterLuk
08. 7. 2020, 16:39 3 reagovatAni neviem čím to je, ale Scorpio a Sierra sú mi veľmi sympatické. Jednoduché, poctivé elegantné autá. Kľudne si viem predstaviť takým jazdiť. Nezažil som dobu, keď to boli nové autá, na ktorú tu ľudia tak spomínajú, ale aj tak ich mám rád, a vždy sa poteším, keď nejaké vidím.
Inak oceňujem že sa tu zas objavujú zaujímavé staršie autá. Len tak ďalej ;) O nových autách sa človek dočíta všade, ale napísať dobrý článok o staršom aute, to už je pre mnohé redakcie "tvrdý oriešok".
PeterLuk
08. 7. 2020, 16:39 1A aby som nezabudol: super fotky!
Csaba
08. 7. 2020, 17:46 0 reagovat"Orientační cena zachovalého vozu (Ford Scorpio 2,0i): od cca 10.000,. Kč za dojeté kusy, pěkná auta kolem 40.000,- Kč"
Dodal bych, S NADSÁZKOU: Orientační cena opravdu krásného, zachovalého Scorpia: 100 000 a víc :)
Orientační cena tohoto konkrétního Scorpia podle toho jak na mě působí z fotek: 250 000 a víc :-)
Orientační cena tohoto konkrétního Scorpia s Cosworthem, černou kůží a automatem: 350 000 a víc :-)
Mám osobní smutnou zkušenost že právě parkování auta v zastrčeném rohu ty píp píp individua svádí k tomu ukázat jak ubozí jsou. Od jisté doby parkuji pokud možno co nejblíže hlavnímu vchodu nebo tam kde je koncentrace lidí co největší.
Je to nádherné auto, osobně mám nejraději Tournier, ale sedan je v těsném závěsu.
Jadd
16. 7. 2020, 15:48 0 reagovatTa posledni fotka je skvělá!!! Teda ony jsou všechny super, ale tohle :D
Patricius81
27. 8. 2020, 09:51 0 reagovatJá byl spíš v té době na Opel Omega A
Jediný Ford který se mi líbil víc než SKORPIO, byla Granada a nebo Taunus. Ale článek pěkný, chválím.