logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Historie, Recenze & testy

Ford Escort 1.3L (1981): V jednoduchosti je síla

Čtyřicetileté auto, základní výbava a řidič zhýčkaný moderními technologiemi. Jak tohle dopadne?

Tentokrát jsem si z Fordu nepřivezl žádnou žhavou novinku, ale vůz na veteránských značkách. Je to typický vůz pro masy – Ford Escort z osmdesátek. Žádná XR3i, ani vrcholná výbava, právě naopak – základní jednatrojka ve výbavě L. Možná to na první pohled nevypadá jeko typický “investiční youngtimer”, v novinářské flotile ale dává takové auto dokonalý smysl. Nebo vás snad napadá lepší způsob, jak názorně demonstrovat technologický pokrok, kterým Fordy za posledních čtyřicet let prošly?

Po chvíli papírovaní jsem konečně dostal malý plastový klíček a usednul na jednoduchou sedačku bez náznaku tvarování. Na stará auta jsem si v poslední době trochu odvykl, ale typická vůně koženky, benzínu a oleje mi rázem připomněla všechny ty stodvacítky a Wartburgy, se kterými jsem jako mladistvý ukrajoval své první řidičské kilometry. Volant s věncem tak tenkým, že jsem se zpočátku bál, že ho zlomím, interiér prostý středového tunelu a spartánsky jednoduchá palubní deska tvoří dohromady koktejl, který člověka vrátí ve vzpomínkách desítky let nazpět. Nastavil jsem si sedačku, usadil se, připoutal…a zase odpoutal a vylezl ven z vozu, abych si nastavil zpětná zrcátka. Ta se tu totiž štelují pěkně manuálně zvenku. A to si ještě můžu užívat drobnou úlitbu oproti původnímu stavu – ve Fordu totiž na tenhle předváděcí Escort namontovali letos pravé zrcátko. Standardně tam dříve chybělo.

Takže po druhém usazení jsem nastartoval, rozjel se…a na první křižovatce mi to samozřejmě chcíplo. Automatický sytič nedodával dostatek paliva a tak bylo potřeba Fordu zezačátku trochu pomáhat. Dvoušlap na brzdu a plyn, který jsem musel při stání na červenou používat, abych udržel motor v chodu jsem si osvojil velmi rychle. Stejně jako poněkud rozevláté řízení – volant bez posilovače má kolem středové polohy vůli čtvrt otáčky na každou stranu, leč za touto mrtvou zónu je převod překvapivě strmý. 

Naopak jako celkem soudobé se ukázalo řazení. Úzká páka s jednoduchou plastovou koncovkou má dlouhé, ale jisté dráhy, po kterých cestuje a všechny čtyři kvalty se řadí opravdu snadno s přijemným mechanickým cvaknutím. Dokonce tu je i sofistikovaný zámek zpátečky – páku je nutné zatlačit směrem dolu, až pak lze přeřadit na “R” umístěné vlevo vedle jedničky. V rychlostech nad sto kilometrů sice autu už docela zoufale chybí “pětka”, motor tu točí…no vlastně nevím kolik, protože v Escortu není otáčkoměr. Ale je to docela dost.

Jenže – je to opravdu problém? Vždyť tohle auto vzniklo v době, kdy se cestovalo jinak, než dnes. Dálnic bylo poskrovnu a maximální stotřicítkou po nich uháněl jen zlomek řidičů. Většina cest vedla po zakroucených okreskách, kde byla úsporná osmdesátka naprosto dostačující rychlost. A právě v tomhle prostředí – na mezivesnické silnici plné záplat a zatáček – funguje Ford naprosto skvěle. 

Jednoduchý karburátorový motor táhne na čtyřku velmi živě už od padesátky výš, takže není třeba zběsile kvedlat, tuhé řízení drží řidiče stranou nějakých prudkých pohybů a měkké houpavé odpružení společně s velkými pneumatikami na plechových třináctkách tlumí nerovnosti a záplaty na silnici. Když si k tomu trochu spustíte okénko a z rádia k tomu zazní nějaká ta klasika, jste rázem myšlenkami zpátky v roce 1997, kdesi na výletě s babičkou a dědou. V tomhle kontextu vlastně chápu ono nostalgické šílenství s youngtimery, kterého jsme v posledních letech svědky. 

 

Ale nejsou to jen pohodové výlety, kde se Escobar, jak jsem tento zelenkavý vůz obratem překřtil (a to, prosím, fakt normálně nedělám), cítil jako doma. Rozhodl jsem se, že v rámci zachování objektivity Autíčkářova testování vozidel budu s Fordem jezdit celý týden úplně všude. Zažil se mnou tak i pracovní cesty po ucpané Praze, dálniční přesun, ranní zásobovací výjezd pro rohlíky…zkrátka to byla týden moje “daily kára”. A právě v naší stověžaté metropoli se ukázal naplno potenciál živého motoru s okamžitou odezvou na plyn (já nejsem žádný staromilec, ale odezvu karburátorového motoru s lankovým plynem prostě zatím nic nepřekonalo) a muší váhy. Ta zelená věc poskakuje hustým provozem s nenuceností parkouristy a díky kompaktním rozměrům, úzkým A sloupkům a skvělému prosklení je z ní skvěle vidět a žádné parkovací místo není malé. Jen teda to řízení bez posilovače je občas trochu posilovna.

I přes malý půdorys ale překvapuje interiér slušnou prostorností. Samozřejmě je to na úkor bezpečnosti – bourat v Escortu bych opravdu nechtěl. I na zadních sedadlech je ale dost místa pro dva dospěláky, po celém autě je dost odkládacích poliček a schránek a navíc má koncepce malého třídveřového liftbacku opravdu šmrnc. Tohle zkrátka vypadá mnohem lépe, než nějaký trapný hatchback. Vždyť to je vlastně skoro takové praktičtější kupé.

Dá se tedy Escort z roku 1981 provozovat bez problémů jako auto pro každý den? Vlastně asi ano a není třeba se ani příliš uskromnit. Na fotkách pozorný čtenář možná postřehne, že jsem vůz dovybavil bluetooth handsfree, z retro rádia mi tak hrála vlastní hudba a došlo i na nějaké to telefonování. Nakonec jedinou potenciální komplikací tak může být na dnešní poměry nedostatečná bezpečnost. Samotné řízení totiž přejde do krve poměrně rychle a pak dokáže být i velmi zábavné. Jasně – narozdíl od dnešních aut asi budete muset otevírat kapotu při každodenním provozu trochu častěji, při tankování se zase neobejdete bez olovnaté přísady do benzínu a dojezdové časy na delších cestách se trochu prodlouží. Očekávat ale “středověk” srovnatelný se Škodou řady 742 je zcestné, Escort je sice jednoduché, ale kvalitně postavené auto. 

Samotného mě překvapilo, jak jsem postupem času zapoměl principy, které jsou pro řízení osmdesátkových aut tak důležité. Hlavní je pozorně vnímat celý vůz. Každý zvuk, zaškobrtnutí motoru, cuknutí v řízení – všechno napovídá řidiči, co by měl dělat, aby jeho jízda probíhala hladce. Pokud se těmito náznaky řídí, je cestování takovým autem překvapivě jednoduché a zábavné. Kdo ale tyto indicie ignoruje, zažije za volantem perné chvíle. Dnešní vozy jsou většinou jen nenucení služebníci, kteří (pokud je nepošlete proti zdi, nebo nenatankujete špatné palivo) zpravidla tak nějak jezdí bez ohledu na to, jak se k nim řidič chová. Řizení starého auta ale vyžaduje spolupráci a nebojím se říci, že i trochu respektu ke stroji samotnému. Vůz je spíše, než služebníkem jakýmsi partnerem, nebo spolupracovníkem. 

Verdikt

Co napsat závěrem? Spíše, než o nějaký objektivní závěr se pokusím shrnout své pocity a dojmy, kterých jsem za týden s Escortem nenasbíral málo. Odpusťme si staromilský patos a vzlykání po tom, jak bylo dříve líp. Ono totiž nebylo. Moderní auta se ve všech ohledech řídí lépe, jsou bezpečnější, rychlejší, pohodlnější a úspornější. Onen charakter, který jim, narozdíl od Escortu chybí, je jen soubor chyb, které jsme se přes brýle nostalgie naučili nazývat duší. Jsem si jist, že stará auta s chcípajícími studenými motory a bez posilovače jsou často důvodem toho, proč naše babičky (u starších ročníků maminky) neměly řidičák a ani po něm nijak zvlášť netoužily. A to nezmiňuji cenu, za kterou se tehdy daly spartánsky vybavené vozy pořídit.

Pokud ale s takovým autem nemusíte jezdit za všech okolností a vnímáte ho jen jako zpestření, jako hračku, otevře se vám úplně nový svět. Ze zápachů se stávají vůně, z chyb charakter a z případných poruch vzpomínky. Racionalitu stranou – jet na výlet starým autem je skvělé. Zpoza tenkého volantu si najednou ve světě, který za okny plyne klidnou osmdesátkou všímáte spousty zajímavých věcí, lidé se na vás tak nějak více usmívají a dost možná sami sebe po čase nachytáte, že z takové cesty máte skoro stejnou radost, jako když vám bylo šest a jeli jste takhle někam na výlet s prarodiči. A to za to přeci stojí.

Technické údaje

Motor: zážehový čytřválec 1,3 litru
Výkon: 51 kW/69 koní
Točivý moment: 100 Nm 
Hmotnost: 804 kg 
Převodovka: čtyřstupňová manuální
Maximální rychlost: 157 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 12,8 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 7,4 l/100 km 
Cena zachovalých kusů dnes: kolem 60.000,- Kč 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Související články

Komentáře

krab
03. 10. 2019, 10:11 1 reagovat

Hezkej článek a trochu mi ten popis jízdy připomíná cestování v mojí 1969 Cortině.
Vůbec porovnat o dekádu novější Escort s Cortinou by mohlo být zajímavé.

Nimrod
03. 10. 2019, 10:17 0 reagovat

je fakt v krásnym stavu, soudě dle fotek

Jakub Pospíšil
03. 10. 2019, 10:19 0

Nebyl po renovaci, měl šrámy, místy vyšisovaný lak... Nebyla to typická srazová leštěnka, ale spíš prostě "jen" zachovalé auto.

Nimrod
03. 10. 2019, 10:27 0

tak to je hodně zachovalé auto. evidentně ho měl někdo fakt velmi rád

beastar
03. 10. 2019, 10:21 0 reagovat

A pak že to nejde. Kubo skvělá práce. Zajímavý,koukatelny fotky. Trochu sem se zasnil a skoro sem až smutnej, že sem prodal tu 944:))

Jakub Pospíšil
03. 10. 2019, 10:27 2

Koukatelný fotky udělal Radek, ten na to má prostě talent, málo platný.

Bavoraczech
03. 10. 2019, 10:46 0 reagovat

Nemám moc pěkných vzpomínek na výlety starým autem a na Escorty nevzpomínám vůbec v dobrém. Možná v tom roce 81 to ještě bylo dobré auto. Ale ty další generace jakoby byly jen zakulacené a mírně vylepšené totéž, takže poslední Escort v roce 96 mohl konkurovat v našich končinách tak akorát Felicii.
Vůbec "dobrá" stará auta se poznají tak, že jich dříve bylo málo a dneska jich potkáte celkem dost. Escort je opak. Bylo jich strašně málo a dneska člověk potká tak max nějakou limitku jako XR3i...

Bavoraczech
03. 10. 2019, 10:46 0

oprava - bylo jich strašně moc*

Nimrod
03. 10. 2019, 11:41 0

98% aut z těch let umřelo na korozi. jsou kvuli tomu zákonitě špatná?

Bavoraczech
03. 10. 2019, 12:22 0

Že Escort umřel na korozi není nic překvapujícího. Ty auta hnily dost nadprůměr své třídy. Focus 1. gen pokračuje..

BigBen
03. 10. 2019, 11:15 4 reagovat

Během čtení článku jsem pojal touhu si někde půjčit Škodu 120L a po 20-ti letech nastartovat a znovy slyšet "ehe ehe eheeeem"

Pólin
03. 10. 2019, 21:18 0

Tal to byly mistrovsky pouzite citoslovce..:D musel jsem si to vyzkouset a fakt to uplne zni jako startujici skodovka:D ale jinak objektivne strasny kram...jako mlady kluk jsem ji nenavidel a byl jsem na otce nastvany, ze na ni tak lpi a nekoupi trrba nejake stare bmw, ktere by stejne bylo i v hroznem stavu 100x lepsi nez ta nase skodovka v dobrem stavu...

ransom
03. 10. 2019, 22:39 2

A co Trabant?
"Kedlubny - kedlubny - kedlubny - rrramtamtamtam - tam - tam!"

ratan groch
03. 10. 2019, 14:15 1 reagovat

Jakube,
vynikajuci clanok.
Velmi sa mi pacili jednotlive opisy, ktore boli zrozumitelne, jednoduche a nemusel kazdy skoncit nejakym radoby vtipkom.
Ocenujem aj nadhlad a odstup pri verdikte bez sentimentalnych sraciek, ale je vidno, ze mas auta rad.
A Radek, ze ma oko...

Jakub Pospíšil
03. 10. 2019, 15:24 0

Díky, zpětná vazba mě vždycky potěší a ta pozitivní samozřejmě obzvlášť. Trochu jsem se bál, zda článek nebude až moc "jednoduchý", ale přišlo mi, že takový styl k Escortu padne nejlíp.

Radek Chlud
03. 10. 2019, 15:43 0

S Escortem jsme si padli do oka, takže oko bylo ve hře už od začátku :D

Napuram
03. 10. 2019, 14:58 1 reagovat

Super auto, super článek. A člověk, který na fotkách přidržuje kapotu má samozřejmě super vkus na hodinky. Zrovna, když to čtu, mám na rukách přesně ty samé. Na iluminátorech si dost ujíždím.

Jakub Pospíšil
03. 10. 2019, 15:35 0

Díky. Držej se mě tak nějak odjakživa. Na základce jsem měl dokonce i DBC-30, ale ty mi pak někdo při tělocviku ukradl. Mám tyhle klasické omalovánkové iluminatory moc rád.

Pólin
03. 10. 2019, 21:21 0

Tak to jsi musel byt tezky frajer v 90s s takovyma hodinkama:D pamatuju si, jak je spoluzak vyuzival na zakladce v matice, ale musel ty cisla mackat sirkou...:D

Napuram
04. 10. 2019, 08:00 0

Ty DBC-30 jsem vždycky chtěl, až bych brečel. Jenže tehdá to pro mě bylo nedostupné sci-fi. Kámoš na základce je měl a o přestávkách jsme mu je vždycky obdivovali a žadonili o půjčení. Nyní, když jsem starší zastávám teorii, že je přímá úměra mezi velikostí ciferníku (či digitů) v poměru k velikosti pyje. Prostě paralela k automobilovým dogmatům, klasická kompenzace.

FamArt
03. 10. 2019, 15:08 0 reagovat

Onen charakter, který jim, narozdíl od Escortu chybí, je jen soubor chyb, které jsme se přes brýle nostalgie naučili nazývat duší. To si nemyslel vážne že? Tomu hádam ani sám neveríš

Jakub Pospíšil
03. 10. 2019, 15:23 4

Jistěže tomu věřím.
Jadrný zvuk motoru je sice super, ale jen do doby, než jadrně drnčí hodinu v kuse při jízdě po dálnici.
Komunikativní řízení bez posilovače je parádní, ale když se pak člověk snaží podélně zaparkovat, tak by za posilovač dal všechen cit v řízení světa.
Karburátorový motor a lankový plyn je fajn, ale jen do doby, než špatně seřízený karbec chcípá motor kdykoli otáčky klesnou pod 1200 ot/min.
A mohl bych pokračovat. Já vím, že tím asi naštvu spoustu zdejších lidí, ale myslím si, že existuje jen úplně mizivé procento lidí (a ne, není to ani Krab), kteří by, kdyby dostali na výběr mezi 40 let starým a soudobým autem stejné kategorie sáhli po starém.

Radek Chlud
03. 10. 2019, 15:42 1

Mezi novými a starými auty je mnoho rozdílu. Mám za to, že dneska už si nikdo nemůže dovolit udělat auto s chybami. I když možná je chyba špatné slovo, protože požadavky a standardy byly pro auta dříve odlišné a volnější. Možná se dá mluvit o nějakém rozptylu od standardu, který byl rozhodně větší než dnes. Kdyby tomu tak nebylo, neexistovalo by ani tolik milovníku starých aut. Chyby dělají charakter, to samé můžeme říct třeba i o lidech. Pak je jen na řidiči, jak se s chybami naučí pracovat. Sám sobě jsem si tento proces nazval ochočením a myslím, že je to dobře vypovídající název. Člověk k autu přistupuje jako k neznámému zvířeti, se kterým se první musí poznat a až pak se s ním může kamarádit nebo ho plně využívat. To je u nových aut nedostatkovým zbožím. Další otázkou může být, jestli je to dobře nebo špatně, i když odpověď pak bude velmi jednoduchá. Odvíjí se to hlavně od skupiny uživatelů, do které konkrétní osoba patří.

krab
03. 10. 2019, 15:51 2

Záleží co by to bylo :-D To se nedá nikdy paušalizovat.
Když to vztáhnu na Cortinu, tak tam mě štvalo vždycky to, že chybí pětka (od 100 km/h motor zněl jako když se trápí) a pak vůle v řízení než mi to tenkrát táta mistrně opravil. Pak to bylo super. Řízení bylo ale maticový/šnekový, kdežto Escort má už jistě hřebenový.

Ale výběr nové vs. 40 let staré, tady záleží jak co by to bylo. Schválně pár příkladů: 40 let starý je dneska teda auto z roku 1979
1. 124 Spider (nový) vs. Alfa Romeo Spider (1979) : teď mám to nový, ale řídit mě baví rozhodně víc ta stará Alfa. Koupil jsem nový, protože jsem to viděl jako příležitost mít něco co bude spolehlivý. No nechal jsem se zlákat na trochu pohodlnosti. Jak dlouho mi to vydrží, to jsem sám zvědav. Spoustu je dobrý na tý nový, ale má oproti starýmu autu horší řízení ( má posilovač - trochu zbytečně) atd... ale zase má tuhou karoserii, motor, který je v reálu daleko rychlejší atd atd...
Mini Cooper 1979 vs. Mini Cooper 2019: beru ten starý a ani se nebudu rozmýšlet. Nový Mini je dobrý auto, ale velmi špatný Mini. Je to jen jeho parodie, bohužel.
Ford Cortina 1979 vs. Ford Mondeo 2019 : tady přiznám, beru nový Mondeo. U daily aut je to jasný. S Cortinou bych asi každej den anebo po dálnici v aktuálním provozu jezdit nechtěl
1979 Dino 308 GT4 vs. Alfa Romeo 4C (2019) : jednoznačně staré Dino. Nechci řadit pádlama, bral bych jistě to starý...
1979 Lotus Esprit vs. Lotus Elise 250 CUP (2019): tady bych bral nový Lotus, protože je skvělý a dá se s tím jezdit na dráhu atd...
1979 Caterham vs. Caterham 2019 : taky beru nový
1979 Porsche 911 Turbo 3.3 (930) vs. Porsche 911 Carrera 992 (2019): beru to staré, ani nad tím nepřemýšlím dál
1979 Lada Niva vs. Lada Niva 2019: hmm, je to úplně jedno, to auto je furt stejný...
1979 VW Golf 1.5 Diesel vs. Golf GTD (2019) : jasně že ten nový

Vlastně to je docela zajímavá visuální představa co bych si vybral. Já to vidím tak, že vždycky jde o to jaká auta, jaký segment to je atd..
U zážitkovejch aut a sporťáků často vyhraje to starý auto pro svoje neopakovatelné vlastnosti, ale u běžných aut prostě jdeš spíš po tom novým. Protože jsme prostě pohodlný. 80% lidí by zažilo šok jen kdyby muselo týden používat tlačítkovej mobil bez internetu. A to je to jen blbej mobil...

Jakub Pospíšil
03. 10. 2019, 16:08 0

No, Krabe, přijde mi, že si tam u některých aut malinko pomáháš, ale asi to chápu. To Porsche, tos mě teda chytil na švestkách, tam mi to mělo dojít, že bys bral vzducháč. Ale jinak? Alfa spider nebyla takový lowcost, jako je ten fiatek dnes. myslím, že je to srovnatelné spíš s fiatem x1/9. A tam už je volba těžší. A Ferrari vs. Alfa? To je faul. Ferrari můžeš porovnávat zase jen s Ferrari.
To mini...já nevím no. Koukáš-li na to optikou auta na výlety, staré asi dává smysl. Ale zrovna Mini nemá s původním kromě jména mnoho společného. Vždyť to bylo levné auto pro masy, absolutní lowcost. To to dnešní fakt není.

Já nahlížel spíš na srovnání jako třeba dnešní základní Focus vs. tenhle Escort, nebo třeba ty Lotusy. Prostě v kontextu doby auta se stejnou cílovkou.

krab
03. 10. 2019, 16:22 0

Tak to je jenom taková akademická debata... Alfu bych měl možná změnit na 124 Spide původní, ten se myslím ještě v 79 dělal. Oni jsou to docela podobná auta ale.. A zrovna Dino 308 GT4 bylo jedno jediný Ferrari co se vymykalo. Nakreslil ho Bertone a nebylo brutálně drahý. To bych řekl, že v kontextu k dnešní 4C, která nová stojí skoro 2 miliony je docela adektvátní příměr. Protože Ferrari dnes dělá 488, který stojí daleko víc na dnešní kupní sílu než tehdy (aspoň myslim teda.. si schválně najdu ceníky, ale blbě se to porovnává, protože zas už nevíme přesně životní úroveň, běžný výdělky atd... ) možná se zjistí člověče i opak a to, že dneska jsou ta sportovní auta levnější a dostupnější než před 40 lety. ( myslím západní země, nás pochopitelně ne, Ferrari si nemohl dovolit nejspíš ani Karel Gott)

Jinak pochopitelně tenhle Escort vs. nový Focus to je jako rozhodnutí mezi spaním v temné kobce bez jídla a špetky alkoholu na večer a penzionem, kde dobře vaří a čepují dobré pivo. Taky si myslim, že se asi nenajde někdo, kdo by dobrovolně jezdil starým Escortem, přitom měl možnost si koupit něco novějšího. S takovýmhle Escortem se spíš už dneska jdeš projet jen tak v neděli pro radost.

A vlastně to možná celá ta věc. S tímhle by ses jel projet jen tak z radosti a s novým Focusem by tě to vlastně ani nenapadlo udělat. Pojedeš jen tam kam musíš, nejkratší cestou a pak zas zpět. Aspoň tak to vnímám já. Resp. vím, že jsem se nikdy nejel někam projet jen tak v běžném osobním autě nebo i v nějakým testovacím, pokud to byl sedan, hatchback, SUV nebo tak...

Projet se jen tak pro radost, to jsem udělal v offroadu ( Jimny) v pár hot hatchích, ve sporťácích atd...
To tak máme asi všichni stejně, nebo aspoň předpokládám.

Jakub Pospíšil
03. 10. 2019, 16:23 2

Jak se to vezme. Já najezdil pro radost asi 140 kilometrů po okreskách v růžovém Aygu. A bylo to super.

krab
03. 10. 2019, 16:31 0

A tak to je zase hezký :)
Já už bych tohle asi neudělal. By mě to nenapadlo. Ale jako je fakt, že ve 20 ti jsem jel projet cokoli co se mi dostalo do rukou na neskutečně jsem si to užíval. Bylo to jedno jaký auto to bylo, bavilo mě řídit jen protože to bylo něco novýho, co jsem předtím ještě neznal. Dokonce i zpočátku v práci jsem se pokaždý těšíl na to, co mi přivezou.

Dneska už si mlsně vybírám jen to co mě zaujme a to co přistane tak nějak náhodně, že se to hodí otestovat, tak to testnu v rámci normálních jízd co bych musel i tak a pak se zas těším na ježdění tím svým.

Ale ten Escort by byl jistě super zážitek. My ho dokonce loni v garáži měli jsem člověče koukal. A mě to nějak minulo. Zejtra mi vyjde jedna zajímavá projížďka auty z minulosti. Počasí vypadá že bude OK. ( zpátky do dětských let) tak na to se třeba hodně těšim, přitom to žádný McLaren F1 není...

FamArt
03. 10. 2019, 19:57 0

Tak ono aby nedošlo k nedorozumeniu :)) , ak sa bavíme o 40 ročných autách, tak tam z bežnej produkcie ťažko vyberať niečo "lepšie". Lenže vetu dříve bylo líp/nebylo sa dá použiť aj na 20 rokov späť a tam už to nie je tak celkom jednoznačné. Rozhodne je z čoho vybrať lepšie alternatívy, nie dokonalejšie, ale určite s väčšou "dušou" ktorá nie je tvorená iba súčtom chýb :)

BM
03. 10. 2019, 20:38 0

Článek mě moc potěšil,děkuju. Takovýho Escorta v 5D a po renovaci jsme měli na konci devadesátých let. Popis beze zbytku sedí! :)

Dodám jen,že dřív,než Escort s 1.3jkou zreznul,tak se často zadřel,protože tomuto motoru konstruktéři nadělili častý selháváni ditribuce oleje z vany. To byl i náš případ a tenkrát to vyřešil motor z novější Fiesty. :-D
Po přesednutí ze Š130 to bylo lepší a robustnější auto,kterýmu ale v porovnání citelně chyběl grip všude,kde nebylo sucho.

Vzpomínky mám přesto kladný ;-)

Breakthru
04. 10. 2019, 18:30 0

Absence posilovače u auta s 8 metraky a 13" snad nemůže vadit. Anebo je ten svět už úplně zhyčkanej. Je to auto z doby, kdy u nás běžně jezdily ještě náklaďáky a autobusy bez posilovače. Já svoji o něco těžší MKIV s malým volantem umotam s přehledem.....
A za neseřízenej karbec auto nemůže, je prasarna s tím takhle jezdit. Začátkem 80. let tohle auto fungovalo skvěle...

Adam Forman
08. 10. 2019, 11:15 0

Niva má teď klmu a líp přístupný kufr!

Kuře
03. 10. 2019, 23:39 0 reagovat

Není to tak dlouho, co jsem četl recenzi na starého escorta někde jinde (možná novinky.cz? Fakt nevím....) a přišlo mi to strašně super.

Kubo, strašně závidím, a nejen protože je to Ford. Ikdyž, proto taky. Tuhle generaci escorta sem měl vždycky moc rád...

Breakthru
04. 10. 2019, 21:04 0

Tak si takový Esco kup. Třeba MKIV vychází z MKIII, máj stejně základ a cenově jsou dostupný, jsou na ně díly jak v Kelly, tak i ty tuningový a za dobrý ceny. Řízení je perfektní, konstrukce jednoduchá. Třeba kabro XR se sto konikama seženeš kolem 1000 euro na pohodu. Sám jsem si jedno 3dv musel pořídit...
Jinak tohle se mi moc líbí https://mobile.willhaben.at/gebrauchtwagen/d/auto/ford-escort-laser-335270196/?sid=1570215862524

custom1
04. 10. 2019, 07:08 1 reagovat

Hezký článek!
Začíná mi chybět osmdesátkové auto. Po prodeji Nissanu neustále po nějakém pokukuju...

Breakthru
04. 10. 2019, 21:14 0

Rozumím a chápu tě, před nedávnem jsem taky začal hledat něco s čím bych mohl na jaře vyrazit. Nejlíp MKI sierru V6 s karbem. Fascinuje mě to sci-fi 80 let s prehistorickou technikou, přehrávačem na kazety a oknem ve střeše místo klimošky...

custom1
08. 10. 2019, 09:54 0

Přesně tak! Jednoduché auto bez zbytečných hloupostí.
Teď sice není nákup auta na pořadu dne, ale až na něj dojde, tak se určitě porozhlédnu v osmdesátkových vodách... :)

Csaba
05. 10. 2019, 09:06 0 reagovat

Krásný Escort na skvělých fotkách a velmi "střízlivá" recenze.
Ne že bych se svou 2101 nebyl v první polovině 80tých let spokojený ale i za toho nejzákladnějšího Escorta bych ji vyměnil rád :)

MikaEl
07. 10. 2019, 14:36 0 reagovat

Krásně shrnuto v posledním odstavci. Kdo dříve jezdil autem, byl motorista a člověk se vztahem a citem k mechanice. Dneska jsou jen řidiči...

martinw
07. 10. 2019, 14:45 0

...ale my zas máme cit k používaní software :D

MikaEl
07. 10. 2019, 14:50 0

i o tom bych mohl jako softwarový programátor polemizovat :-D.

gramo
07. 10. 2019, 16:12 0 reagovat

Hezky se to četlo, jen si říkám, že charakter auta tvoří nejen chyby, ale i ty dobré vlastnosti, prostě všechny odchylky od "standardu". Jen u takhle starého auta převažují spíše ty nedostatky.

Oceňuju nápad dealera takhle ukázat technický pokrok, jen by bylo fér dát to auto do aspoň trochu lepšího stavu. Ta vůle v řízení a chcípání za studena je z tohoto pohledu trochu podpásovka.

Jakub Pospíšil
07. 10. 2019, 16:37 0

Já myslím, že bylo ve velmi dobrém stavu. Ta vůle byla u maticového řízení bez posilovače klasika. A co se týče toho sytiče - jako tam by asi troška seřízení nevadila, ale zas to docela dobře ladilo s koloritem celého auta. Podpásovku jsem za celý týden nezaznamenal.

gramo
07. 10. 2019, 17:30 0

Tak chápu, že vůle čtvrt obrátky byla nadsázka, ale asi jsem si ji představil dramatičtěnšjí. Nakonec v E34 je taky maticové řízení a drobné vůle jsem si všiml až tak po roce a půl co s tím jezdím :) Na gumách s rozměrem 205/65 R15 a vcelku pohodlném podvozku jsem nějaké precizní řízení nečekal, tak mi to ani nepřišlo...

ganmiki
09. 10. 2019, 16:10 0 reagovat

Tak to mi vykouzlilo úsměv na rtu, tedy ne tohle konkrétní auto, ale vzpomínka, na XR3i z roku 83 jsem se učil v 16ti řídit auto, když ho asi rok vlastnil přítel matky, byla to docela švanda. Díky.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte