Když jsem před nedávnem napsal článek o svém Mustangu se šestiválcem, napsal jsem tam mimo jiné, že zrovna čtyřlitr “Cologne” není motorizace, kterou bych označil za svoji první volbu. Když jsme pak na tohle téma zavedli řeč s redakčním kolegou Markem, zeptal se mě mimo jiné jak by vlastně vypadal ten “ideální” Mustang. Dobrý dotaz – trochu jsem se nad tím zamyslel a vybral z každé generace jeden model, jež bych si v ideálním světě postavil do své hypotetické garáže.
První generace: 1972 Mustang Grande
Šedesátkové Mustangy první generace platí za automobilovou ikonu, kterou pozná snad každý. Ať už jde o základní model, Bullitův Fastback, profláknutou Eleanor ve které jezdil Nicolas Cage, nebo spoustu dalších známých verzí. A ačkoli by bylo hezké mít takové ikonické auto doma, myslím si, že v první generaci jsou i zajímavější kousky a to ty z let sedmdesátých. Pozdější modelové roky s delším čumákem už zdaleka tak oblíbené nejsou, ačkoli na Mach-1 si ještě také leckdo vzpomene.
Jenže já na to sportování nikdy zas tak nebyl a to, že má vůz tvrdší pevnější odpružení, nízkoprofilové pneumatiky, nebo že mi dokonce seberete koberečky a namontujete do auta tvrdá a úzká sedadla mi radost rozhodně neudělá. Naštěstí se ale našla verze, která šla úplně opačným směrem. Vyráběla se mezi lety 1969 a 1973 a říkalo se jí Mustang Grande.
Byla to jakási snaha udělat z Mustangu dospělejší, usedlejší, luxusnější a díky tomu i dražší automobil. Nakolik to dávalo smysl nechám na posouzení každého čtenáře, výsledek byl ale vskutku grandiózní. Vůz dostal vinylovou střechu, vyšší pneumatiky, měkčí podvozek, poklice a falešně dřevěný interiér. V nabídce laků dominovaly strhující odstíny hnědi a béžové. Nechyběl koberec s vysokým vlasem a osvětlené popelníky. Byla to zkrátka nefalšovaná esence sedmdesátých let. Kombinaci motoru i převodovky si mohl zákazník zvolik z celého portfolia modelu, pro mě by to byl pravděpodobně klasický 4,9 l Small Block (vím, nabízel se i výkonnější Cleveland, ale já nikam nespěchám) spřažený s třístupňovým automatem. A ačkoli by takové auto mohl možná někdo nazvat nevkusným, já osobně bych si ho z první generace vybral zdaleka nejraději.
Druhá generace: 2+2 hatchback
Druhý Mustang to neměl lehké. Vznikl v době ropné krize, takže se ze zajímavého pony caru stal jakoby-stylový econobox na základech Fordu Pinto. Ano, toho malého nepříliš hezkého hatchbacku co začal hořet, když do něčeho nacouval. Za pouhých pět let výroby prodejní čísla setrvale klesala a ačkoli se objevilo několik poměrně zajímavých verzí se silným motorem, možná si vzpomenete na Cobru, Cobru II a King Cobru, přesto si malý Mustang mnoho obdivovatelů nenašel.
Já bych si z téhle doby nejraději vybral verzi označovanou jako “2+2 hatchback”. Je podobně hnusná, jako všechny ostatní, ale má alespoň použitelný kufr. Chvíli jsem si pohrával s myšlenkou, že by bylo dobově příznačné ji osadit tuším asi osmdesátikoňovým atmosferickým řadovým čtyřválcem Lima z Pinta, ale to by v kombinaci s prokluzujícím hydoměničem znamenalo absenci jakékoli jízdní dynamiky. Volím tedy šestiválcový Kolín a ideálně nějakou nevkusnou barvu, když už to musí být. Třeba “dark yellow green” z obrázku výše.
Třetí generace: 1985 SVO s T-Topem
Doteď jsem se držel zkrátka, vybíral jsem varianty, které jsou veskrze běžné a dají se dodnes pořídit za celkem rozumné peníze. Ve třetí generaci Mustanga jsem si ale vybral skutečného jednorožce. Samotný Mustang SVO (special vehicle operations) se vyráběl pouhé tři roky, k dispozici byl ale výhradně jako kupé. Nenabízel ani moc možností individualizace – měl všehovšudy jen šest možných příplatků. V roce 1985 ale vznikl jeden originální tovární kus s odnímatelnými střešními panely. Nechal si ho vyrobit jeden ze zaměstnanců Fordu, mnoho informací o tom, jak se mu to povedlo, se mi dohledat nepodařilo, ale auto dodnes existuje a není to tak dávno, co bylo na prodej.
Na internetu najdete sice vícero T-Topových SVO, jsou to ale vždycky přestavěná “gétéčka”. Tohle je ale jediný originál. A proč zrovna SVO? Psali jsme o něm na Autíčkáři už mnohokrát, takže je telegraficky. Přeplňovaná 2,3 s 210 koňmi, manuální pětikvalt, upravený podvozek, lepší brzdy, přesnější řízení a samosvor. Výsledek byl skoro až evropský, jízdně velice zábavný a překvapivý. A to nemluvím o ladičském potenciálu, který SVO má a s trochou šikovnosti a několika kdrabicemi dílů ze zámoří se jeho výkony dají posunout za tří set koňovou hranici.
Čtvrtá generace: Žlutá 2004 SVT Cobra Convertible
Proč zrovna tahle konkrétní specifikace? Měl jsem ji jako modýlek a prostě jsem se do ní za ta léta, kdy se na ní na poličce v dětském pokoji prášilo, zakoukal. Ačkoli první modelové ročníky čtvrté generace označované jako “supernew” do krásy příliš neuzrály a jejich ocucané neurčitě kulaté tvary moc emocí nevzbuzují, facelift v roce 1999 a ostré hrany designového jazyka New Edge vozu sluší a dodnes ho považuji za jeden z tří nejpodařenějších Mustangů. Kontrast žluté karoserie, černého plátna střechy a doplňků a leštěných kol je sice křiklavý a trochu primitivní, ale k tomuhle autu se dokonale hodí.
No a jinak? Čtyřista koní, automat, zadohrab, samosvor. Zatímco u SVO jsem psal cosi o sofistikované řidičské zábavě, tady půjde hlavně o vyrábění mraků pomocí zadních pneumatik a dělání dalších rozličných nepřístojností. Ale k tomu tahle auta přeci slouží, no ne?
Pátá generace: 2008 Bullit
Já vím, mělo by tu přeci být moje vlastní auto, ale myslím, že už jsme si v dedikovaném článku vysvětlili, že čtyřlitrový šestiválec a kabriolet není úplně snová konfigurace (ale i tak má pořád něco do sebe). V páté generaci bych určitě volil auto před faceliftem, ne kvůli technologiím, ale kvůli vzhledu. Pofaceliftová obří zadní světla a upravený předek se mi stále ne a ne začít líbit. Ale to nevadí, protože ten vůbec nejlepší Mustang verze S197 vznikl v roce 2008 a šlo o limitovanou edici vzpomínající na legendární filmovou honičku v Bullitově případu.
Je tmavozelený, oholený od téměř veškeré “bižuterie” (nemá dokonce ani zadní spoiler), na šedivých torque thurstech s černým vnitřkem. Úpravy ale nekončí jen u krásného vzhledu, z továrny v něm dostanete ještě navíc studené sání, motor se zvýšeným výkonem na 315 koní, jiné výfuky, výše posazený omezovač otáček, lepší zadní nápravu, odolnější diferenciál, a manuál řazený hliníkovou hlavicí. A varuji vás, nekoukejte do inzerce, jeden je totiž u nás zrovna na prodej za celkem rozumné peníze. Anebo pak, lehčí o své úspory neříkejte, že jsem vás nevaroval.
Šestá generace: 2022 California Special
Zatímco vinylová střecha páté generace je pořád ještě dost kompromisní záležitost náchylná k netěsnostem a trhlinám, plátěná verze odcházející šestky už je opravdu vhodná pro každodenní použití. A ačkoli je to trochu klišé, myslím si, že k jízdě s větrem ve vlasech patří California edition v oranžové barvě s osmiválcem. Chvíli jsem si pohrával s myšlenkou, zda nevybrat spíše přeplňovaný Ecoboost jako duchovního nástupce SVO, ale ne, ani náhodou. Coyote je famózní motor a hodí se jak pro sportovnější jízdu, tak na klidné projížďky po světě.
Zvolil jsem verzi po faceliftu (2018+), která je už vybavená lepším infotainmentem a digitální přístrojovkou a desetikvaltem – obojí podle mě vozu dost prospělo. Právě od tohoto roku si navíc lze připlatit za magne-ride tlumiče u všech verzí (California Special je ale má samozřejmě v ceně). Díky všem těmhle změnám je to dokonale univerzální auto pro každý den. Dokáže být velice pohodlné, tiché a nerušící, ale stačí pár stisknutí tlačítek, střecha sjede dolu, otevřou se klapky ve výfuku, podvozek přitvrdí a rázem je z něj podobně vidlácký stroj na mraky, jak výše vzpomínaná Cobra. Tahle univerzálnost mě na něm baví asi vůbec nejvíce.
A to je šestice “koní”, kterou bych do své garáže zaparkoval nejraději. Jak to máte vy? Shodnete se se mnou, nebo podle vás nemám vkus? Napište nám do komentářů.
30. ledna 2024, 09:09
0
Zrovna ten ročník 2018+ jsem si vyzkoušel, ale ten desetikvalt mi přišlo, že to auto spíš brzdil. Nezkoušel jsem teda různé ty závodní mody atd...ale při běžné jízdě, když jsem dal plnej, tak automat řadil cca po vteřině po jednom stupni dolů...takže plná akcelerace s plným výkonem byla až třeba za několik vteřin. Dle majitele ten starší automat byl lepší. Ale jinak celkem fajn auto :)
30. ledna 2024, 10:18
0
Zamyšlení nad druhou generací a přechodem na menší platformu:
On se Ford tehdy v těch svých modelových řadách dost plácal (ne poprvé a ne naposledy). Sešlo se tam hned několik věcí:
- Mustang I byl odvozený od Falconu, jenže ten se už tři roky nevyráběl. Nahradil ho Maverick a ten svoje kupé měl (no, říkali tomu dvoudveřový sedan. Ale...). Bylo by tedy zbytečný na té samé platformě vymýšlet nějaké další.
- Mustang I postupem času poměrně dost narostl -o nějakých 20 cm- a pomaloučku začal lézt do zelí Torinu
- byla tady k dispozici nová platforma Pinto, i když v podstatě všechno, co z ní Mustang II použil, bylo upraveno a vylepšeno
- nejsem si jistý, ale ropné embargo začalo až těsně po představení Mustanga II, takže downsizing Mustangu v tomto směru chápu spíš jako projev Iacoccovy jasnozřivosti.
30. ledna 2024, 10:21
0
A k věci:
pro mne prosím jeden kus 5. generace před faceliftem, klidně nějakou obyčejnou V8 v základu. Kupé, prosím, kabrio mi k srdci nepřirostlo.
30. ledna 2024, 10:28
0
Osobnú skúsenosť mám len s 2016 2.3, za tie peniaze čo to v tedy v US stálo (30k usd) to bolo velmi fajn auto. Rýchle viac než dosť, pohodlné na cestovanie, zábavné v kaňonoch, jediný problém je, že v európe ten cenový rozdiel oproti V8 bol taký malý že to nikomu nedávalo zmysel. Nemať osobný skúsenosť tak nad tým určite ohrňujem no, Mustang a s dvojlitrom, tak to asi bude shit ze :)
K otázke v nadpisu: za primerane nízku cenu ako daily beater asi každý V8 od SN95 nahoru, V6 s 3.7 alebo už spomínaný ecoboost. A s automatom poprosím. Za neprimerane vysokú cenu: s197 Boss 302
30. ledna 2024, 10:33
2
1999 Saleen pripadne nejakej Foxbody.
Vsichni ti "dedkove" ze 60. a 70. let se mi trochu prejedly diky autosrazum, kde proste minimalne nejakej takovej Mustang je.
Konec 70. a zacatek 80. byl fakt tragickej.
Ty novejsi Mustangy mi k srdci neprirostly. Generace co je okolo roku 2005 je krasna zvenku, ale uvnitr se na to nemuzu divat. V tech novejsich jsem jel (Ecoboost i V8), ale ani jedno nemelo ten wow efekt co jsem cekal.
30. ledna 2024, 10:55
5
Jsem asi divnej, ale za mě jediná volba je foxbody!
30. ledna 2024, 11:53
2
Klasiku, a nejlépe tu po Belmondovi - neprůstřelná skla, zvýšený výkon a ...... pokud možno před akcí, šlo -li by to. Jeho další Mustang raději ne , beztak nevím, co ho na něm zaujalo :-D
30. ledna 2024, 11:55
0
Za mňa jednoznačne "New Edge" Mustang... Prípadne FoxBody, svojím spôsobom také záhadné auto.
Prvý "Retro" Mustang od 2005 to je proste pre mňa auto, ktoré z princípu neznášam, zhruba z rovnakého dôvodu, prečo neznášam Golf 4 (hint: nie je to autom samotným)
30. ledna 2024, 16:15
0
stevo seagal je symbol filmoveho braku, ale toto som videl v jednom jeho bijaku a podla mna top of top.
30. ledna 2024, 17:39
3
2000 SVT Cobra R. Skoro neexistuje Mustang, kterýho bych chtěl víc. Teda...
SVO, samozřejmě, protože naprosto přesně vím jak bych to ztunil a jaké by to bylo hezké.
A když nad tím tak přemýšlím, Foxbody z 1985 a pětilitrem. Nic jinýho, ne... :-)
30. ledna 2024, 21:01
0
Za me
1) SVT Cobra (precejen, nejsou tak proflakle)
2) Boss-351 (nejsou tak moc videt jako ostatni klasici)
3) Mach-1 428 Super Cobra Jet
30. ledna 2024, 21:47
0
Jako člověk co S550 V8 pět let vlastnil bych ho klidně koupil znovu. V 2016 to byl top deal, dneska už ne tolik, nicméně auto je zase o něco lepší. Za mě tomu mému chyběl snad jen lepší infotainment - nebo alespoň carplay a klapky ve výfuku a 4 koncovky.
31. ledna 2024, 00:44
1
Když už tak už. Já bych chtěl svůj Escort coupe - foxbody to every crowd!
31. ledna 2024, 13:20
2
Úplně přesně stejný kousek jako na fotce ze srazu veteránů. A pak až poslední generaci 5.0 V8. Jestli coupe nebo cabrio by byla těžká volba. Líbí se mi návrat designu ke kořenům.
31. ledna 2024, 13:45
0
Ten návrat ke kořenům proběhl už u 5.generace. Možná by to byla ještě lepší volba, je méně okoukaná. 6.generaci bych raději před faceliftem, ještě s klasickými budíky. Ale obě generace vždy s manuálem.
12. února 2024, 16:21
0
Foto hezke, z Milikova?
20. února 2024, 09:58
0
Plzeň, květen 2018.
31. ledna 2024, 19:03
1
Ty, ta California Special, to neni uplne blby, toto..
31. ledna 2024, 20:29
0
1.) aktuální verzi, funglovku. Úplnej základ, a dailit to co to jde. Dát mu do hrbu aspoň 200 000km za pár let :-)
2.) do garáže prosím 1969 Boss 302. Žlutej. :-)
01. února 2024, 10:44
1
Taky jsem jako dítě měl žluté Cabrio čtvrté generace jako 1:43. A myslím si, že ta generace, pofacelift s Cobra nárazníky zestárla do krásy. Nebo je to jen nostalgie dětství už :D
Ale ani ta šestá není špatná, to bude dobrá ojetina na budoucí krizi středního věku… I v EU se jich prodalo hodně a LC500 bude drahý… :)
02. února 2024, 19:15
2
Já si vystačím s tímhle GT kabrio. 😊😁
02. února 2024, 21:00
0
Ten jsem už viděl na stránkách mustang klubu a hrozně mě baví. Ten je tvůj? Vybavuju si, že jsi měl new edge V6, ale asi se leccos změnilo...
03. února 2024, 11:08
0
Jj. To je můj. Predloni jsem v6 musel z urcitych duvodu prodat, ale vlastne hned se situace obrátila a penize jsem nepotreboval a objevila se tahle v8 za cenu co jsem prosal tu v6. Prace na obou bylo potreba hodne tak to bylo jedno tak jsem to nasál. Nechal vyvařit to nejnutnější (o tom pak vic asi v blogu neb to bylo peklo celkem 😀) vymenila se strecha za novou a ted jeste v breznu spousta veci na elektrice a novy svetla atd atd aby bylo na sezonu tak nejak v topu :)
03. února 2024, 12:43
2
Kamarad co mi sprejoval toho velkyho mi k tomu vytvoril i malyho 😀
03. února 2024, 19:49
1
No mam tohle GT a spokojenost nastala až po instalaci vyfuků Flowmaster American Thunder to mu prostě chybělo. Chtěl bych přesně toho co má na fotce Jerry. Ten co mám mi stačí. Každopádně jsem propadl kabriu a motorka i Porsche 924 zahálej.
03. února 2024, 22:58
0
Odkud jsi? :)
15. července 2024, 18:13
0
Ja by som bral nejaky shooting brake ;)