načítám data...

Autíčkář se ptá: U jakých aut si budeme za pár let říkat "že já to tehdy nekoupil..."?

Nechceme si hrát na nějaké investiční rádce, ale decentní snění na téma "auta co porostou na ceně" ještě přeci nikomu neublížilo...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Když mi bylo šestnáct, považoval jsem za krajně nedůstojné jezdit do školy autobusem. Hlavně teda proto, že cestu, která autem trvala čtvrt hodiny projížděl vesnický courák skoro hodinu. Potřeboval jsem motorku, to bylo jasný. Legislativní neurčitost tehdy tak nějak umožňovala spoléhat na toleranci příslušníků v kategorii A1 a tak, ačkoli zdvihový objem převyšoval zákonný limit, objevil se v mém hledáčku legendární československý skútr čezeta řečený prase.

Dneska je to veterán první kategorie, ale tenkrát v první dekádě nového tisíciletí nikoho zas tak moc nezajímal. Bylo tehdy celkem běžné nakupovat staré Jawy a Čezety bez papírů za čtyřmístné sumy a pak k nim na burzách pokoutně shánět techničáky (které bývaly mnohdy dražší než ty motorky). Modrobílé prase bylo tehdy na prodej v České Kamenici. Jezdilo, bylo trochu orezlé, mělo hnusný chemlonový potah sedla a chyběly mu papíry (respektive jezdilo na značkách od fichtla). Stálo sedm tisíc. Tehdy jsem měl pocit, že je to trochu moc peněz, že skútr vypadá trochu trapně (víc se mi zamlouvala kamarádova černá ČZ 175 Sport) a prase tam nechal. Když jsem ho o rok později hledal znovu, pod 30 nikde nebylo. A dneska? Pojízdné stojí kilo a víc.

Bylo to někdy v létě 2013. Tehdy se mi zalíbila Felicie Fun. Já vím, možná se teď ošíváte, ale uznejte, že žlutý polokabriopickup má přeci jen své kouzlo, výhodou je i směšně levný spotřebák a konstrukční jednoduchost. V inzerci bylo pár kousků v různém stádiu rozpadu. A pak jsem narazil na jednoho Funa s velkou laminátovou nástavbou s okýnkem. Stál odstavený ve dvoře stavební firmy na pardubicku.

Nevypadal špatně, nebyl kdovíjak zrezlý. Zeptal jsem se na něj, slovo dalo slovo. Byla to relativně vzácnější verze s 1,3 MPi pod kapotou v docela použitelném, i když trochu omšelém stavu. Měla sice propadlou STK, ale žádný zásadní problém. Chtěli za ní tehdy 25 tisíc. Přemýšlel jsem, zvažoval…pak jsem si řekl, že přeci nechci tu ošklivou nástavbu, ale když už, tak elegantní britskou “truckman” a funa nevzal. V inzerci určitě budou lepší. A právě toho léta se Fun začal objevovat v médiích jako “super retro z devadesátek” a jeho ceny vystřelily do závratných výšin. Žlutou Felicii už jsem si potom nikdy nepořídil, i když bych ji dodnes docela chtěl. 

A do třetice. Rok 2018, moje začátky v redakci Autíčkáře. Samozřejmě, že jsem chtěl první generaci Mazdy MX-5. Sice jsem se do ní úplně nevešel, ale na to existují různá řešení. Našel jsem tehdy v inzerci fialovou MX-5 edice Cosmo. Světlý vnitřek, bohatá příplatková výbava, 1,8, svor, hardtop, nová mohérová střecha, jinak originální stav, bez rzi. Stála devadesát. Přišlo mi to moc a koupil jsem raději za pětapade Volvo C70 v socce a  pochybném stavu. Tak hlavně že jsem ušetřil. 

Zatímco C70 od té doby stojí pořád podobně, Miaty se absolutně urvaly ze řetězu a je mi jasné, že už po roce, dvou, by tohle bylo auto s klidem za dvě kila. Já jsem tehdy řešil pitomosti typu že za ty prachy by to mělo mít i kryt složené střechy (což je pitomost kterou stejně nikdo nepoužívá), nebo nosič na víku kufru. 

Takových aut, která jsme měli vzít, ale nevzali, má asi každý ve své historii pár kousků. Dneska bych se ale chtěl zaměřit na přemýšlení nad tím, jaký dnešní dostupný vůz čeká v dalších letech raketový vzestup popularity a tím i ceny. U jakých aut máme “poslední” možnost je koupit za rozumné peníze, než se z nich stane “legenda”?

Jako první mě napadl Jaguar XJ generace X300 a X308. Pokud vám stačí obyčejnější motorizace a výbava, seženete do “kila” slušný kousek, přitom jde o velice zajímavé a charakterní auto. Zkazky o britské spolehlivosti sice do jisté míry platí, elektronika je místy opravdu trochu vrtošivá, ale provozování takového vozu nebude o moc cenově rozdílné od soudobé německé konkurence. Dvacet let stará luxusní auta zkrátka na údržbě něco sežerou a s věkem se cenový rozdíl stírá. Pořád jde ale o zdaleka nejnovější auto ze “staré doby”, odpusťte mi ten patos. Z Jaguárů se čtyřočkem pořád sálá bezstarostnost přelomu osmdesátých a devadesátých let a i pro mě je dost těžké odolat, kdykoli v inzerci najdu nějaký ten pěkně zachovaný kousek.

Druhý tip je podstatně mladšího data představení, světu se ukázal v roce 2008. Tehdy se návrat slavného jména Scirocco setkal spíše s vlažnějším přijetím. Pamětníci mu vytýkali určitou vyměklost a taky fakt, že sdílelo platformu a mnoho dílů s plebejským Golfem. Navíc nebylo úplně levné. Karta se ale obrací a v současné době se tenhle pohledný malý hatchback nachází na cenovém dně. A myslím si, že vzhledem k setrvalé oblíbenosti produktů skupiny VW mezi evropskými motoristy a relativní vzácností se tam dlouho neudrží. Pro spoustu mladších řidičů je totiž právě “šíro” jakýmsi dostupným “autem z plakátu”. Navíc lze, jako všechny Volkswageny, snadno tunit a majiteli zajistí zásadní street credit. Myslím, že levnější už nebude.

Do třetice mě pak napadá Volvo S80 první generace. Luxusní sedan od Volva v zakulaceném kabátě zestárl do krásy a ačkoli nemá tak vybroušené jízdní vlastnosti, jako německá konkurence, co do pohodlí a klidu na palubě má i dnes co říci. Hezké kousky seženete za ceny hluboko pod příslovečným “kilem” – a to dokonce i verzi s řadovým šestiválcem uloženým zde napříč. Ano, to je trochu krkolomné řešení, které má mimo jiné za následek skutečnosti, že je pod kapotou trochu přeplněno, ale zvuk a dynamika takto vybavených vozů za to rozhodně stojí. 

Čestnou zmínku si zaslouží třeba i “šestka” od BMW, pěkně vybavené kupé/kabrio s osmiválcem, které zestárlo docela se ctí a pořád působí luxusně a relativně moderně, ačkoli se dá už pořídit za pár šušní. Z opačné strany spektra si svoje místo na slunci časem určitě najdou zajímavější verze Fiatu 500 – limitek vznikla celá řada a některé jsou nejen vzhledově povedené, ale i krásně vybavené a na takové normální městské drndání dodnes nenajdete moc lepších aut. A ačkoli dnes žije ve stínu slavnějších předchůdců, časem myslím doceníme i Peugeoty 206 GTI s dvoulitrem. Jasně, chybí jim lehkost stošestky a syrovost dvěstěpětky, ale i tak mají stále co nabídnout a na jejich pořízení často stačí méně než jedna výplata. Navíc je 206 designová ikona, která si právem zaslouží místo v učebnicích automobilového návrhářství. Jen si vzpomeňte, jaký to byl poprask, když se moderně střižený hatchback v roce 1997 poprvé představil světu…

Tak co myslíte, trefil jsem se, nebo jsem úplně mimo? To s určitostí ukáže až čas. Jaká auta si myslíte, že je teď záhodno pořídit? U jakých inzerátů vás pravidelně svrbí kapsa a pálí prsty? Napište nám do diskuze. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Be
Bernard L.
29. února 2024, 13:35
0

Ta Felicia Fun byla vždycky vzácnost. Opravdu se divím, že byla (vůbec někdy) k sehnání za 25 tisíc, protože vždy to byl sběratelský kousek. Tam to byla sakra chyba.

Hádal bych, že dnes je ideální chvíle na nákup "oblud" (Fiat Multipla či Hyundai Matrix), ale nevím zda dostanou tu legendární auru. u čeho by mne ta aura nepřekvapila by byl Peugeot 1007. Renault Twingo bych svým sběratelským potenciálem taky nepodceňoval.
Z těch "méně obyčejných aut" bych hádal, že bude zajímavé to Scirocco případně bratříček Beetle (co skončil v USA až v roce 2019), případně Audi TT nebo i úplně první Tesly S (s tím černým vajíčkem na čumáku).

reagovat
beastar
29. února 2024, 15:43
2

Myslím že si se určitě trefil. Adeptů je jako vždy samozřejmě celá řada. Každopádně Audi TT první generace, například ale také první SLK, nebo i ten proklínaný derivát Crossfire. Ta šestka taky asi není úplně mimo. Z těch obyčejných aut určitě 206, kde si myslím že teoreticky půjde s tím dvoulitrem CC. Tam jsou různé edice třeba tuším zelená metalíza a světlé vnitřky. Každopádně teď to stojí pojízdné pade. Až to lidi dojezdí takzvaně do sraček... Co bude že. Podobný jev už teď lze pozorovat u Mercedesů z konce devadesátých let obecně. Jak to má značky a není to pojízdná koroze. Tak ty ceny jsou úplně jinde.

V Čechách může být docela zajímavá investice do Superbu. Přece jen těch šestiválcových je pár. A bude jich méně. Plus se k tomu motoru vždycky váže často vysoká výbava. Mnohdy i unikátní. Třeba u Passatu u páté generace už se to defakto stalo. Nárust cen těch lepších vybavených kusů s lepšími motory.

Možná trochu kacířská myšlenka ale třeba Cayenne Turbo první asi taky časem poletí nahoru. Je to samozřejmě ožehavé a ty trendy se hodně mění..

martin_100
29. února 2024, 17:43
1

Hele Funka vzácnost... No bylo jich málo ale pamatuju dobu kdy se do 40 tisíc dalo vybírat. Dost jich měly firmy právě s budkou aby s tim mohla parta montérů jezdit po kšeftech. Ty auta podletoho vypadaly ale byly dostupný. Jenom v mý socialní bublině byly 3 funky zapár peněz koupený.

Sa
Sato
29. února 2024, 21:41
1

Mam kamarata co kedysi, uz celkom davno, kupil crossfire sr6 cabrio, cize slk amg, poslednych par rokov zije uz mimo europu, ale auto si tu nechal s tym ze sa raz vrati. Kupoval to myslim s necelymi 40tis km, nepredpokladam ze to ma teraz viac ako nejakych 60tis...raz bude s toho celkom netradicny veteran.

ro
rock
29. února 2024, 15:37
3

Zajímavá byla doba, kdy se prodávaly Garde a Rapidy za odvoz a pojízdné 603 či pojízdné a zachovalé 613 za nižší desetitisíce.

A k tomu, co je teď - podobně jako autor, poslední čtyřoký Jaguar XJ bych si doma uměl představit, ale teď pro něj nemám místo a jednou budu litovat, že jsem ho nepořídil.

reagovat
beastar
29. února 2024, 15:44
3

Zajímavá byla doba kdy základní Porsche 944 stálo 34000 Kč a vážně to není tak dlouho:))

ro
rock
29. února 2024, 19:38
0

Je ti jasný, že teď jsi mne tak trošku nas... nazlobil? 944 je pro mne nejhezčí Porsche, co kdy vyjelo na silnice. Žádná inkarnace 911, dokonce ani úžasná 959, ale právě tady tohle. A teď koukám na inzeráty, nejlevnější u nás dostupná je za 270 t.

martin_100
29. února 2024, 20:04
0

Jo jo tu dobu pamatuju. Tehdy jsem to zas tolik nechtěl. Dneska by se mi líbioa ale zase ceny jsou setsakra jinde.

Kuře
29. února 2024, 22:15
1

Zrovna nedávno sem to někde psal...
Je to tak 15-20 let co táta daroval, ano daroval, nezrezlého v pohodě pojízdného Rapida po dědovi sousedům na dojetí;)

martin_100
29. února 2024, 22:50
0

Je to 9 let co jsem dal celkem slušnou 120 hasičům na rozstřihání. Už jsem s ní nechtěl jezdit na STK.
Míval jsem fichtla Jawa 05 z roku 62. Prej je to vzácnej ročník, nevim, neznam. Vyměnil jsem to za babettu kus za kus. Dneska ten fichtl má prej celkem cenu. Babetta naopak stojí i po těch letech jen o pár korun víc.
Dal jsem kdysi známýmu kulatýho trabanta 600. Taky dneska nevídaná kára. Prostě coby kdyby to se nedá odhadovat.
Jo kdo je za vodou, koupí si halu,naplní jí a za 20-30 let sám uvidí co se zhodnotilo a co nepokreje ani inflaci. Ale kolik tu mezi náma autíčkářema takových dobrodruhů najdeme?

beastar
01. března 2024, 06:28
1

944 měl kdysi kamarád tři. Kdyby věděl jaký poklad to je. Tehdy jsme si z toho samozřejmě dělaly srandu že je to taky Porsche. A jezdil s tím dost nevybíravě. Jenže to je přesně co by kdyby. Kdysi sem měl E55 amg, pětku žraloka, krásnou bílou E34... Jenže to prostě byla úplně jiná doby a vážně nikdo nevěděl že u některých aut ty ceny půjdou takto nahoru. Mimochodem 996 ač nikdy nebyla až tak extrémně dole. Tak byl čas kdy to stálo v Carrera jak vybavená fabia (nová)

sheogh
01. března 2024, 07:16
0

Tu 944 ani nezminuj, ja se jednou vyprdl na cernou krasnou 944S, byla kolem 100 a ja to nechtel, ze to na Porsche nema vykon a mela popraskany sedacky... kokot no.

sheogh
01. března 2024, 07:16
0

Corollu TS si asi na zkousku necham :-)))))))))

beastar
01. března 2024, 07:31
3

Já už taky teď lidem říkám jak máš trochu něco zajímavého a nemá to půl milionu kilometrů. Tak už se toho nezbavuj pokud opravdu nutně nemusíš třeba kvůli financím. Nebo opravdu není na to místo. A přesně to platí i pro tyhle rychlé verze obyčejných aut. Za deset let to bude poklad a právě si možná ještě budeme říkat to byla krásná doba kdy ojeté rozumné auto šlo koupit za 4000 euro. Zatím to vypadá že i přes naprosto jasné změny ve světě problém s energiemi a obecnou nenávist budeme mít EV vozový park. Který se bude velmi špatně a draze nabíjet. A klasické pohonné hmoty ředěné až na samou hranici možného. Za ceny odpovídající tomu aby to vyšlo. To znamená stejně a dražší jak nabíjení.

Autíčkový Jelen
29. února 2024, 20:30
1

Asi to bude vcelku neoriginální výběr, ale pěkný kusy první novodobé generace Mini časem půjdou nahoru podle mě. Zejména speciální edice a Cooper S. Pak asi klasika typu Alfa 166, 156, které už ve velkých počtech mizí pod rukama "dojížděčů". U němců je to vždycky s tím že jak ty auta mizí tak postupně ty starší generace nabývají na hodnotě. Pěkné specifikace E60, E65 nebo E90 u BMW už levnější moc nebudou. Specialitkou může být vrcholné specifikace u aut jako Saab 9-5 nebo třeba Renault Vel Satis a Lancia Thesis. Auta která určitě časem hodně vymizí a budou vzácná. Cenu ale budou mít jen u doopravdy úzké fanouškovské skupiny (zvlášť Vel Satis a Thesis). Jinak všemi auty v článku souhlasím, do Jaguáru bych šel hned kdybych na to měl.

reagovat
martin_100
29. února 2024, 21:39
0

Vono je to těžký tuty coby kdyby.
Kdo by se před 10lety nadál že blbá stodvacítka nebo třiapůle budou jednou žádaný artikly. To jsou stroje u kterých to nechápu. Ze soudobý konfekce fakt nevim. Jo 500 a ty jagoše to bych asi čekal ale jinak?

Ikdyž na druhou stranu pokud svazáci protlačí ten esmysl se zákazem prodeje nových normálních aut..... To pak bude každý pojízdný auto s notama žádaný.

reagovat
Frankie
29. února 2024, 22:04
0

Pokud nám do toho nehodí vidle budoucí legislativa a bude možno s těmi auty jezdit i třebas za 30 let, tak vše s 6 a více válci. I proto mě láká Banglovka rady 6 s 8 válci, a asi spíš v kabriu. Ale fajn budou i verze cupe, nebo i podobne řazené sedany.
A z trochu exoty to pořád vidím na Renault Avantime, možná i VelSatis, na ulici je už skoro nevidíš.
A co to nebude? Zatím to vidím na SUV.

reagovat
Be
Bernard L.
01. března 2024, 15:57
1

Do toho nikdo vidle nehodí. Pokud auta budou registrovaní jako veteráni, tak s nimi bude možné jezdit. Parní lokomotivy taky jezdí a dokonce i ze Smíchova na Hlavní nádraží (což prý ve 30. letech v pravidelném provozu nemohli - na Smíchově se přepřahalo na elektriku).

Fakt bych se nebál toho, že dnešní auta (minimálně jako veteráni) nebudou moci jezdit.

Frankie
01. března 2024, 16:58
0

Je to možné, ale nikdy nevíš. Druhá věc je, že to můžou finančně znepříjemnit, např. Přes paliva. Ono se uvidí a je to fuk. Teď to možné je, tak je třeba jezdit a pokud na to člověk má pořídit si cokoliv pro radost a to využívat. Kabros, hotH, vicevalec apod.

bitner
29. února 2024, 22:31
3

Cokoliv s nepřímovstrikem a manualem. Bez picovskych asistentu. A čím dyl to bude jezdit, tím víc to budou chtít zdanit.

reagovat
Sa
Sato
01. března 2024, 00:37
2

Z toho čo bolo a už nie je: Alfa 156/147 gta. Fiat Coupe 20VT - Alfy sa dal zohnať pekné pod 250... a vtedy to vlasnte nebolo ani extra staré auto, coupe si pamatám za 50tis dojeté kúsky, 100 za pekné.

Aktuálne: Abarth Punto, Megane 250/265 rs cup, 130i, Saab 9-3 aero, M3 e9x (jasne, stoji to celkom dosť ale ukážte mi iný podobne drahý vysokootáčkový V8), Corvette C6...

reagovat
krab
01. března 2024, 09:52
4

Zajímavé komentáře ... Já to vidím tak a tak nějak i z vlastní zkušenosti, že na autech jen tak vydělat nejde, resp. jde to jen za určitejch podmínek a ten styl mi osobně ani nevoní... To je typicky, že koupíš vzácný, kdysi velmi drahý auto, perfektně originální kus, málo najeto, velmi prokazatelná historie. A pak ho jen ročně udržuješ, perfektně skladuješ, prakticky s ním nejezdíš. Za nějakou dobu to zhodnocení přijde. Dneska se to týká aut vyrobených cca mezi lety 1995-2005, to je éra, kde u mnohých aut cena nahoru půjde. Ale reálně je to tak, že je škoda těmi auty nejezdit a neužít si je, je blbost si je neužít, protože nevíme co se stane za xx let, jestli tu nebude nějaká šílená válka, epidemie nějakýho ještě horšího covidu anebo nám nakonec skutečně začnou vládnout progresivní zelení levičáci a stará auta nám zakážou. Anebo přijde invaze mimozemšťanů :-D

Prostě chci říct, že teď je ještě moc hezká doba na to si užít spalovací auta se zajímavými motory a celkem beztrestně se s nima projíždět bez omezení.

Když to vezmu z vlastní zahrádky: Lancer Evo VI. - takový auto určitě potenciál do budoucna má, kór když je v krásným originálním stavu, technicky perfektní, tak jak se ho snažím udržovat. Kdybych s ním odteďka už nejezdil a hibernoval ho někde v ideálním garážovým prostředí, za 10 let bude mít dost možná překvapivě vysokou hodnotu. Ale protože hibernovat nebudu, naopak chci jezdit a užívat si to auto, tak mě bude každej rok používání něco stát jeho údržba a opravy. A to nejsou úplně drobný, samozřejmě záleží co se zrovna rozbije, ale dokud jsou díly, dokud to dokážeme opravovat, budu taky jezdit.. A tak se o investici nedá mluvit, to zhodnocení více méně sežere údržba.

A tak je to u všeho z toho co tu vyjmenováváme. Prostě když si ty káry z devadesátek budeme užívat, což bychom měli, tak nás bude stát docela dost peněz jejich údržba, pokud chceme aby jezdily jak mají a tak to jakoby investice není. Ale je to investice do zážitků a radosti a to je zase věc k nezaplacení :)

reagovat
StreetPro
01. března 2024, 11:03
0

Před cca 10 lety jsem chtěl vzít pobastlenou NSX za 22tis ojro... ale neměl jsem prostory a měl jiné priority... o pár let později byl problém "podobnou" dostat za 40 a dneska je 80 tak na US verze v automatu...

James
01. března 2024, 11:09
-7

Se vším souhlas.

Kromě toho, že progresivní (rádoby)zelení levičáci nám už vládnou teď. Po jejich nedávném pochodu institucemi už jim patří vše: parlament, senát, ústavní soud i prezident. Nad tím vším je EU a nad ní USA. Kruh se uzavřel.
Aspoň do europarlamentu volte Filipa Turka :)

Sa
Sato
01. března 2024, 12:39
4

Sorry James, ale fakt radsi pesky a zrat len zeleninu nez aby do rozhodovacich funkci sa dostali ehm... "lidi se smisenyma aktivitama".
To, ze s niekym suhlasim neznamena ze sa nebudem pozerat kto to hovori. Aj ked nepopieram, ze pri rozumne malom % jeho pritomnost moze byt kladna.

krab
01. března 2024, 13:29
6

Turka fakt ne kluci, to je takovej jenom "kecal" a sběrač lajků na soc médiích .. Náhodou, zatím si autíčkáři vždycky to svoje nějakým způsobem prosadili, ale samozřejmě, že se smyčka stahuje, ale pořád ještě možnosti jsou - viz inovovaný Yaris GR a v ČR k mání nakonec bude .. Tady u nás je ještě ráj , nemáme drakonický daně za auta s vyššími emisemi a nemáme to tu ještě úplně protkaný rychlostníma radarama. Třeba do Švýcarska, tam bych se pomalu už dnes bál jet, kór Evem, který sice nemá full racing svody, ale Fujitsubo vejfuk není úplně nejtišší, takže tam by se mi mohlo snadno stát, že domů pojedu autobusem :-D

Frankie
01. března 2024, 15:33
0

Navazuji Krabe na tvůj příspěvek na zacatku: ano, údržba tě bude stát, ale za každý zážitek, koníček člověk platí, takže to dáš pomyslně na ten účet. No a pak pokud se přihodí, že auto získá na hodnotě a je stále cajk, tak člověk i něco vydělá.
Každopádně zastávám přístup koupit si a užívat něco, co člověka aktuálně baví. A pokud tomu naroste hodnota je to bonus.
My doma bohužel, kdysi zlikvidovali Felicii, tu původní. A pak děda prodal za 3 tis. Jawu Kyvacku cernou s chromem. Ach jo.

James
01. března 2024, 17:10
0

Dobrá, tohle téma sem nepatří - mínusky přijímám.
Švýcarsko je opravdu docela peklo i dle mé nedávné zkušenosti a já už se taky bojím vyjet přes hranice na západ/jih v podstatě vším co teď mám. Na druhou stranu, i my se tomu přibližujeme mílovými kroky.

Sato, já pěšky a žrát jen zeleninu opravdu nikdy ne, ať už si to zkouší vnucovat kdokoliv a maskuje se u toho za jakýkoliv bohulibý záměr.
Jak je to s těmi smíšenými aktivitami? Ptám se bez ironie, fakt v tomhle případě nemám tušení, klidně do SZ.
Kdo si myslíš, že v těch rozhodovacích funkcích sedí teď?
Ale pojďme se nepřít, neměl jsem to vytahovat.

beastar
01. března 2024, 18:06
3

Turek je hlavně namistrovaný pozér, vyjadřováním, módou i sebeprezentací. A ano měl sem osobně nejednou tu čest s ním mluvit, slyšet ho mluvit k jiným atd. Takže za mě toho nikdy nikam. Ve Švýcarsku to opravdu není tak hrozné jak tu někteří prezentují. Daily ježdění je v pohodě. Jasně občas přijde nějaká pokuta ale to dnes zcela běžně i z Německa. Ono se jinak jezdí když ty pravidla ctí všichni, než když se ti debílek ve starém šrotu lepí ve 180 na záď. Chodci si pletou přednost na přechodu s právem na absolutní přednost. A tak dále. Kdo a jak vládne sleduji ve třech státech. A krom budižkničemů v EP a svorně v EK které dlouhodobě opravdu demokraticky nemusím to není tak strašné.

Realita je taková že se snaží řešit budoucnost. Tlaky jsou obrovské. Nicméně i v takovém Švýcarsku úplně rozumně můžeš provozovat staré auto. Jasně pojištění odpovídá místě a času a hlavně výdělkům. Auto nemůže mít dpf off a tunu koroze. Jinak na běžných značkách u nás v ulici Audi 100, nějaký starší BMW. Hromada starších dříve luxusních aut. Jasně štve mě že přibylo všude kamer, prahy, užší pruhy, přechody. To je pro řidiče otravné ale teď sem občas chodec a jako uvítáš že si dojdeš přes silnici na oběd aniž by tě trefil v kilu první magor.

Zákaz používání aut se spalovacím motorem za našich životů určitě nepřijde. Ztěžovat jejich používání atd. Zdražovat to určitě ano. Jinak to dobře píše Krab. Ono není pro nás už moc důvod i stresovat. My auto měly, máme, zažívaly jsme všichni dobu kdy prostě i normální běžný člověk mohl mít výkonnou káru. A dnes pořád můžeme jezdit auty která mají to kouzlo. Takže za mě v pořádku. A ti opravdu mladí co většinou slýchám to mají stejně v piči.

martin_100
02. března 2024, 14:31
4

V piči to maj ty mladý, na který rodiče serou a k ničemu je nevedou. V mym okolí je jest mladých se těší na řidičák a vlastní auto. Kamarádky synovi je 14. Jednim trabantem společně jezdí na srazy a vylety, druhýho kluk dává do kupy od holý kastle, mají favorita na papírech, teďpřitahli sva wartburgy, jeden na notách druhej na díly. Mladej už se nemůže dockat až bude se všim tim moct jezdit legálně.

af
afro-r1
02. března 2024, 22:07
0

No, serou neserou. Otec mel maly ponk a basu naradi a ja mu chtel byt vzdy po ruce. Moje deti mohou v kdykoliv za mnou do preplnene dilny a garaze - ale nikdy tam nebyly - dle nich tam neni nic zajimaveho.

krab
03. března 2024, 10:15
2

Je to tak, můžeš se snažit, ale když dítko ten zájem nemá, tak nemá ... dneska je totiž tolik různejch možností zájmů a zábavy, že prostě stará auta, dílna a šmír, to prostě zůstane jen pro někoho. A my to měli často takovou z nouze ctnost. Když jsem chtěl jezdit na první motorce, co mi dal tenkrát strejda, tak jsme toho pionýra museli opravit nejdřív aby jezdil. A tak jsem se základy naučil. Protože jsem chtěl jezdit. Dneska se máme v drtivý většině daleko líp, kluci a holky dostanou v 15 ti skůtra nejspíš už pojízdnýho, japonskýho nebo čínskýho :-D To nejde srovnávat ... ta naše doba byla větší "romantika" v těch 90tkách, dneska mám pocit pohledem toho dnešního 40tníka, že je svět prostě moc komerční a mladí moc pohodlní na všechno, ale to je taky klasika generační věc. Určitě ti 40tníci i tehdy v těch devadesátkách dívali na nás teenagery, že jsme lemry líný a že už máme všechno a to oni tehdy si to museli jináč odpracovat ... já myslím, že to je jen vždycky ta věc dvou generací :-D Starší budou říkat jak se nadřeli a ti mladí to maj už jinde a tak se to bude opakovat až ti teenageři budou pak starší , budou říkat o těch mladejch to samý ...

Fr
Frodo
01. března 2024, 11:46
2

Podle mě cenového dna právě dosahují Fiesty ST180. Myslím, že ty cenu dolů nepůjdou. A za pár let to bude podobné u ST200. Už jen z toho důvodu, že ty auta jsou skvělá a alternativa podobné zábavy už nebude. Proto nad ní také momentálně uvažuji, aby doplnila garáž.

reagovat
af
afro-r1
01. března 2024, 12:22
8

Osobne si myslim, ze ojeta auta byla levna v dobe, kdy byl nastupce technicky a uzivatelsky lepsi nez predchudce.
Auta z devadesatek v nultych letech. Jeste tak nejak auta z nultych let v desatych. Potom prisla misto auta "individualni mobilita" a bylo vymalovano. Od tech dob vyhlizeji kupci i novinari nova auta s obavou, co z predchudce padlo na oltar politickych rozhodnuti. A "stara dobra" auta rostou na cene.

reagovat
Na
Namaste
01. března 2024, 14:32
0

Porsche 944 v reichu bol za 2500 :-/

reagovat
cP
cPetan
02. března 2024, 09:13
5

Jednou bude určitě rarita Fabie 1 v sedanu s dvoulitrem 😅

reagovat
jbigllesCZE
02. března 2024, 17:34
0

ono už i ten červený 16V začíná stat docela nesmysl (furt je to fabia).

já trochu doufám, že se mnou bude dlouho jezdit passat B5, 2.8i...jasne, je to VW, ale ten servis neni zas tak hroznej, na rozdil od W8 a kde koupite atmosferickou V6 (neprimovstrik). Ano, zere to, za tolik to nejede.....ale je zabave, ze mate jen passata a kazdej automaticky ocekava 1.9Tdi.
No pak moje pandička.......tu jsem kupoval v relativne slusnym stavu pred 4 lety za 40k, jako padlo do ni dalsich asi 150k a jeste neco padne.....ale za 40k uz dneska nekoupite shnilou mrchu na dily

Skipper
02. března 2024, 18:52
3

Děkuji za fotku mého auta :D
Já osobně lituji, že jsem nestihl S-Type za 12 000 s vadou automatu - nešla zpátečka. Obvykle je problém pouze v lanovodu. Pak jedno MG za 25.
K čtyřokým Jaguárům - za mně X300 zraje mnohem líp, než X308. Ano, ta má modernější interiér, ale v kontextu doby. V dnešní době je to taky nic moc, ale v X300 se cítím o dost líp, ten interiér se mi k autu víc hodí. S cenami je to zvláštní, trochu bych čekal, že Rka výrazně odskočí od zbytku produkce, něco jako M od BMW. Zde se ale plus mínus drží obyčejnějších verzí, daleko důležitější je stav auta. Přitom třeba pro mně XKR a XK8 jsou pro mně úplně jiná auta. Naopak jsem byl v poslední době překvapen, za kolik se již inzerují obyčejnější verze v hezkém stavu.
K elektronice - u těchto generací již není se čeho bát. uXKR jsem s elektrikou měl problém, ale jednalo se jen o zoxidovaný kontakt u pojistkové skříně. Tuto závadu nikdo nikdy na netu nepopsal, takže problém mého konkrétního auta. Od té doby žádná elektrozávada. Problém s elektronikou měly hlavně starší XJS a XJ40, které využívaly součástky Lucas. U X300 a výše to již dávno neplatí.
Když to shrnu - kupujte je, dokud jsou a dokud jsou za rozumné peníze. Je vždy moc hezké potkat kolegu s XJčkem na silnici.

reagovat
Bavoraczech
21. března 2024, 13:48
1

taky jsem p5ed p8r lety prodal za 3000 rodinného Trabanta co stál 10 let ve stodole a i po 10 letech nastartoval. Tam by to ale moc o zábavě a užívání si nebylo - tohle retro bylo spíš utrpení.
v jednu dobu jsem uvažoval o Mazdě MX5, když ještě tály pár peněz. Taky jsem jako mladík obhlížel v bazaru opravdu pěknou Alfu 156 v sedanu s 2.5 V6 a full výbavou za 45, jenže mladej a blbej zvyklej na naftu jsem se bál rozvodů a spotřeby. Byl jsem si projet i nějakou tu Lancii Thesis, ale z toho taky sešlo.
Tak si alespoň občas užívám 166ku ve 3.0. Jen v okolí to málokdo chápe :-).

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem

Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW 2016
Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW

2016 rok výroby
150 koní výkon
1 997 ccm objem