načítám data...

Autíčkář se ptá: Jakou techniku používáte při ovládání volantu?

Volant je jedním z nejdůležitějších ovládacích prvků auta. Existuje mnoho rad a příruček, jak ho správně uchopit a jak s ním správně otáčet.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Jeden by si řekl, že je to velmi prosté. Je to kruh, je jedno jak ho budu držet a můžu s ním kroutit jakkoliv se mi zachce. To je sice pravda, otázkou však zůstává, jaký to bude mít účinek. V tomto článku bych nerad řešil, jak správně držet volant, jelikož takových článků již bylo napsáno mnoho. Otázkou, kterou bych se chtěl zabývat, jsou techniky otáčení volantem. S tím bohužel souvisí i výše zmíněná pozice rukou na volantu, a tak se tomu stejně nevyhneme.

Existuje několik skupin řidičů, které by se daly rozlišit podle polohy rukou na volantu nebo mimo něj. I když zařazení do skupin nelze brát jako dogma. S rukou na srdci musím uznat, že mezi skupinami sám často proplouvám. Nejpočetnější skupinou jsou jednoznačně tzv. one-handi. Klasická situace nastává, když se mírně oteplí, okénko u řidič je stáhnuté a jako chleba z tašky na vás pokukuje neopálený loket. Druhá ruka spočívá přesně uprostřed volantu v horní části.  Volant je sevřen velmi pevně s precizně propnutou rukou v lokti. Občas to vypadá, že se snad vykloubí na opačnou stranu. Tato pozice je velmi bezpečná a řidič má velký prostor pro korekce. Zhruba tak devadesát stupňů na každou stranu. V případě nehody vám pak airbag bezpečně přerazí propnutý loket, avšak druhá ruka s loktem z vokna bude pravděpodobně v bezpečí.

Druhou a neméně početnou skupinou je skupina držící volant jak pravou, tak levou rukou. Straší generace drží sveřepě volant v pozici ‚za deset dvě‘, my mladší jsme už většinou přeučeni na pozici ‚tři čtvrtě na tři‘. Není nutné diskutovat ohledně výhod a nevýhod jedné či druhé varianty. ‚Tři čtvrtě na tři‘ je ve všech ohledech lepší, bezpečnější a poskytuje větší rozsah pro korekci.

Zajímavější diskuze než nad uchopením volantu může být ohledně techniky, kterou lidé používají k otáčení. Tato věc je velmi zásadní při svižné jízdě na okresce nebo při závodění na okruhu. Důvody proč si vysvětlíme později. První je potřeba se zaměřit na charakteristiku čtyřech skupin s příznačnými názvy.

 

Ručkovači

Dalo by se to označit za nešvar, i když v určitých situacích je dobré tuto techniku zvládat. Zejména při přechycení volantu z důvodu nedostatečného natočení kol. Avšak tím neobhajuji ručkování jako takové. Nejčastější výskyt by mohl být třeba u starších řidičů autobusů z mých matných vzpomínek na dětství. Dnes je tato technika na ústupu. Největší potíž ručkování je fakt, že vlastně nevíte, kam máte natočená kola. Nemám tím na mysli neškodné zaručkování si na parkovišti před obchoďákem, ale spíše situaci při rychlé jízdě. Zběsilé ručkování může snadno vést k tomu, že při výjezdu ze zatáčky prostě nevíte, kam pojedete.

Křižáci

Dost možná jedna z nejlepších technik pro rychlou jízdou vyžadující velké soustředění a zkušenost. Řidič musí být schopen odhadnout chování vozidla a úhel následující zatáčky. Sami si to zkuste, jak moc dovedete zatočit, když překřížíte ruce. Maximálně o 270 stupňů. U závodních aut je to v pořádku, protože ta většinou ani větší rozsah nemají. Dost možná to stačí i u ‚normálních‘ aut, protože v rychlostech okolo 90 km/h stejně větší úhel potřebovat nebudete, avšak to jen do chvíle, než budete muset reagovat na vzniklý problém. Problémem může být třeba smyk a potřeba více zatočit. To je situace, která se při překřížení rukou docela blbě řeší a připomíná zasukované tkaničky. Lékem na tuto prekérní situaci by mohlo být přehození si rukou před blížícím se překřížení.

Předchystávači

Přijíždíte do zatáčky a ještě před ní si přechytnete volant tak, abyste uprostřed zatáčky drželi ruce na volantu v pozici ‚tři čtvrtě na tři‘? No tak to jste předchystávači. Osobně si myslím, že pokud řidič dovede dobře kombinovat tuto metodu s tou předchozí, tak je to nejlepší varianta, jak se vyhnout nepříjemnostem. A to hlavně u aut s poháněnou zadní nápravou anebo při svižné jízdě na kluzkém povrchu. (A taky na nepříjemně zamotaném okruhu v Mýtě)

Dlaňovci

Známe to všichni. Vytáčíme se na parkovišti či kdekoliv jinde. Ruku si zapřeme dlaní do volantu a začneme točit. V horším případě ještě v kombinaci s koulí na volantu. Je to dost možná nejrychlejší způsob, jak se při stání dostat z jednoho rejdu do druhého. Bohužel jsem se setkal i s lidmi, kteří podobným stylem vodili své vozy při nemalých rychlostech a opravdu to není nic příjemného.

Proč to všechno vlastně popisuji? Protože se jedná o nekonečnou diskuzi. Pokud se podíváte na jakékoliv video týkající se této problematiky, dozvíte se, že máte striktně používat křižáckou metodu. Avšak pokud se podíváme na videa řidičských mistrů, záhy zjistíme, že ani jeden z nich nepoužívá pouze tuto metodu. Takže se sám sebe ptám, co je nejlepší a jestli jsou poučky doopravdy potřeba.

Zajímal by nás váš názor na tuto problematiku. Podělte se s námi v komentářích o vaše zkušenosti. Pro názornost přidávám několik různých příkladů z praxe.

 

Vatanen – čas 2:09

 

Senna – čas 2:31

 

RUF CTR – čas 2:54

 

Latvala – čas 0:57

 

Dori-Dori – čas 0:54

 

C&C – čas 5:37

 

 

 

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ju
Junior
18. května 2019, 10:36
4

a kde je vin diesel?

reagovat
Kuře
18. května 2019, 20:37
10

Držel volant jako kokot a narval to do první zdi...
-
Komentář upraven 18. 5. 2019, 20:37:29

Raspby
18. května 2019, 12:19
1

Při normální jízdě skoro cokoli kromě dlaňovce - podle situace. Na okruhu jen křižák, maximálně případný ručkovač v hodně utažených zatáčkách nebo smyku...

;list=UUByAq6_x2O9knK3cwH_mQdg&index=4

reagovat
krab
18. května 2019, 21:59
0

Musel jsem se dopoledne jít pořádně projet, abych se na to vůbec podíval co s těma rukama dělám... Zhruba to držím asi jako ty na tom videu. Záleží na autě. V lotusu je malý volant a strmější převod, takže tam to funguje moc dobře pro naprostou drtivou většinu zatáček bez nutnosti jakkoli přehmatávat. A to mě vyhovuje, protože to přehmatávání mi extra moc nejde.

Pak je ještě jedna věc na kterou se snažím dávat si pozor a to - neztuhnout na volantu v nájezdu do zatáčky, resp. kdykoli přijde moment, že už se musím maximálně soustředit nebo mi to na chviličku přijde už moc rychlý a tak... prostě jsou tendence ten volant sevřít pevně, což by se nemělo, chce to udržet klid a jemnost, plynulost pohybů pořád. No, tohle je stejně proces co se člověk pořád učí ...

Tomino
18. května 2019, 22:42
0

Krab: Tohle je zajímavý názor, v tom, že je potřeba se projet, aby člověk věděl, co s tím volantem vlastně dělá. Asi se taky zítra projedu. Asi fakt o tom člověk zpětně nepřemýšlí.

Souhlasím i s tím, že to ovlivňuje i přímost převodu řízení, tak to prostě je.

Zaujal mě onboard Senny, celková práce s volantem, ale i jeho držení, protože on nepoužívá vyloženě "tři čtvrtě na tři", ale něco mezi. Nebo to mění.

Podle mě je i tak "za deset dvě" výhodnější ve starých autech, kde je potřeba více síly na řízení, ale to je zmíněno i v článku.

To už tady někdo zmínil v diskusi, univerzální řešení neexistuje, ale je to nejspíše tak.

ToMyx
21. května 2019, 11:58
0

Mám to podobně jako Raspby. Na okruhu křižák/ ručkovač nebo prostě jak to vyjde. Při normální jízdě kombajnem klasicky tam, kde zapíchnu palce dle tvaru a vybrání volantu...v cca 14:45 :-) A pokud jedu déle po dálnici hold někdy jen jednou rukou, někdy ve spodní části volantu, asi to není správně, ale pracuju na té mojí lenosti, abych to zlepšil..

Nejhorší je, když člověk musí smrkat obouruč, to pak pomůže jen Tonda kolenatej :-D

PepaSFI
18. května 2019, 12:27
2

ou jé, tohle je jedno z nej témat. když se objeví někde na automobilních webech, je to záruka bujné diskuse. Protože naprostá většina lidí drží volant jako ono příslovečné prase kost, často má problém se udržet na silnici, natož ve svém pruhu ale obvykle má taky obšírné důvody proč je to tak nejlepší.
Tomu držení nahoře říkám styl "zkažená jitrnice". Jeden kolega to ještě vylepšil, narozdíl od Vina Diesela sedí v pozici "ach jak mne souží a trýzní, zácpa svou hroznou přízní", tedy skrčený v předklonu a za volant tahá jak za splachovadlo. Těm ručkovačům se odborně říká "dojení krávy". Taky znám jednoho, co kombinuje dojení s předchystáním a se všelijakým divným pohybem. Vypadá to hrozně a s držením stopy to je samozřejmě hrozný. No ale on na náledí přejde na citlivý způsob, jedna ruka sevřená nahoře uprostřed a druhá křečovitě sevřená na šaltpáce. Splachování volantem doplňuje přerušovaným brzděním, což obnáší tři rázná dupnutí v zatáčce.
Já preferuju to křížení. Asi záleží i na autě ale mám vyzkoušeno že se tak dá jet skoro pořád. Zcela bez problémů tak projíždím jedním plynulým pohybem i pravoúhlé křižovatky. jen když opravdu je potřeba zatočit ostřeji, když není místo, stačí přehmátnout jednou rukou. A taky samozřejmě jde i o předvídání. Pokud někdo vjede do zatáčky a netuší co bude dělat s volantem aby se do ní vešel, pak mu žádné poučky nepomůžou.

reagovat
beastar
18. května 2019, 13:48
3

:D Téma kde má každý svoji pravdu! Oběma rukama až do křížení je to ideál. Hlavně když je to třeba. Tzn v autě když jedete kudlu a na okruhu případně někde takto podobně. Když vyjíždím 10kmh z parkoviště na Floře fakt to nepotřebuju držet jak Lauda. Klidně si ležérně točim jednou rukou. Na dálnici to vezmu klidně zespodu za věnec. Nikdy sem nikde ze svoji sadou pohybů neměl problém.

Akorát na Bmw driving experience mě buzeroval ten šašek ať nedávám tak často pravou ruku z volantu. Asi měl pravdu. Ale normálně na silnici to fakt neřešim. Je to prostě o situaci a o tom jak dlouho v tom autě sedím.

reagovat
Mikin
18. května 2019, 20:22
0

Souhlas, mám to úplně stejně

theGeno
18. května 2019, 14:06
0

Jedině křížáka, s Alfou s Bussem je cokoliv jiného nesmysl, naproti tomu v e34 by člověk ideálně potřeboval být chobotnice. Takže vždy záleží na autě.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
18. května 2019, 14:43
6

Já většinou držím volant rukama. :-D

reagovat
Kuře
18. května 2019, 20:38
0

Většinou?;)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
18. května 2019, 22:18
2

Když máš plný ruce, jsou dobrý i kolena. Dost pomůže i spolujezdec. ;-)

M
19. května 2019, 07:15
2

Pocuj, Kinghtrider :D tebe nebudeme uplne verit, lebo:
-


-
Komentář upraven 19. 5. 2019, 07:25:04

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
19. května 2019, 15:43
0

M: A vo tom to je. Když máš dobrýho parťáka, tak se můžeš jen kochat krajinou. :-D

Beny
18. května 2019, 18:11
2

Když už jsme tady u těch videí, hrozmě se mi líbí tohle:



čas 1:20, zpomaleně ve 3:29. Velká škoda kvality, ale stojí za shlídnutí celý.

reagovat
M
19. května 2019, 18:32
2

Aszta mindenit! :)

5ti_valec
20. května 2019, 11:38
0

hááát...az a srác nagyon ügyes! Köszi a videódat! :)
ten kluk je fakt šikovný, a ještě že to je Žigulik :) Zajímavé nakolik se to liší od sériového...předpokládal bych že asi nemá moc společného s obyčejnou Ladou :)

Beny
20. května 2019, 16:48
2

Právě že to není až tak dramatický ( to ale neznamená levný). Co se týče náprav tak serie s vyztuženýma předníma ramenama, zadek standartní tuhá náprava - tady se dělá stavitelná panhardka. Často jsem viděl že se používá buď jen elektrickej posilovač a nebo kompletní řízení s elektro posilovačem. Ono to origo maticový není nic moc. :-) Jiný tlumiče a pružiny jsou samozřejmost. Co se týče pohonu tak tady je ta drahá sranda - samosvor a hlavně Hewland převodovka se specifickou kulisou. Motor se pak ladí až kolem 180ti koní. :-) Pozdní verze VFTS měly 780 kilo.

5ti_valec
20. května 2019, 17:09
0

a i tak je to dle mě hodně daleko od série...ale budiž, video je fakt skvělé!

Zajda
18. května 2019, 19:51
1

Samotné křížení bez přehrávání je určitě to nejintuitivnější, ale praktikovatelne jen se strmým řízením nebo když jde v autě aspoň pořádně sedět s volantem u těla a pevně v sedačce. Jelikož nesnáším mít své dlouhé nohy pokrčené, tak musím např. v EP3 pře(d)hmatávat, protože prostě sedím moc daleko. V kartcross buggy s něco málo přes otáčku mezi rejdy kde jsem měl volant u hrudníku by mě to nenapadlo dělat. Takže pokud někdo prosazuje nějaké univerzální řešení, je to příznak omezenosti.

reagovat
Zajda
18. května 2019, 20:02
0

Přehmatavani, doplnovator slov na telefonu mě zas vypekl.

RBMK
18. května 2019, 20:20
0

V loupacím pežroutu 206 držím volant v pozici 5 a 10, mám to blízko na šaltrpáku a mám docela široké možnosti zatočení bez přehmatávání. U ofrouta držím na okreskách kouli v pozici 7, a druhou ruku v pozici 5, zase blízko u šaltrpáky. Na dálnici držím 3 a 9 normálně za věnec, jak v autoškole. Ta koule je dobrá, když to jede po dvou v zatáčce, klouže jak kráva nebo házim bahno na měsíc, tak je s ní špičková kontrola nad autem od dorazu k dorazu, a to extrémně rychle. Doporučuju, ale musíte jí přidělat fakt pevně a koupit tu s širokejma plechama a podlepit oboustrannou žvejkopáskou s mřížkovou výztuži nebo mamutem, jank vám uteče a nabijete si hubu.

reagovat
M
19. května 2019, 06:57
0

Vsetko povedane plati na okreskach, v meste, na pretekoch (zavodoch ;).) ale pri dlhych jazdach po dialnici sa casto drzi volant 2mi prstami v pozicii 8h ;) Teda aspon ja nevydrzim drzat hodiny ruky v pozicii.. akejkolvek rovnakej.. Samozrejme, pri naznaku/ocakavani akejkolvek zmeny sa ma prechytiti na 9-3 (my s Nightriderom pripadne este predtym, po uvaahe, ci sa zbavime hranolkov alebo koly, preberieme jednou rukou riadenie od kolena alebo spolujazdca) aby sa dalo pri 130km/h krizit rukami ;)


-
Komentář upraven 19. 5. 2019, 07:20:25

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
19. května 2019, 15:48
0

Mi teď minulý týden kolega v autě říkal, že to je poprvé v životě, co řídil od spolujezdce. Byl z toho nějakej vyplesklej, ale mně už prostě nezbejvaly volný ruce. :-D

M P
19. května 2019, 18:05
0

To ještě asi nejel Miatou :D když řidič orálně uspokojuje spolujezdce, tak tento musí také řídit :D

ransom
19. května 2019, 07:26
1

Tak já většinou popojíždím v koloně, takže si ruce zkřížím za hlavou a řídím kolenem.

reagovat
M P
19. května 2019, 13:15
0



Harris, čas 2:30...

ono taky záleží na řízení, protože když se ti začne bokem hrnout Tacoma na písku, tak děláš fakt co můžeš, abys to umotal... offroady jsou vůbec dost ošidné, tam přehmatáváš kolikrát i na dálnici :D

Podařilo se mi kdysi rozdriftovat i Suzuki Jimny, kde je kombinace pomalého řízení a krátkého rozvoru doslova vražedná

reagovat
gramo
20. května 2019, 16:28
0

Moc na to nemyslím, ale už mě pár lidí upozornilo, že ručkuju. Jsem špatný křižák, asi vlivem toho, že jsem se učil na autě bez posilovače, kde se volantem točilo, jak s kormidlem. Přechytávám dřív, než si upletu z rukou vánočku a někdy jsem i předchystávač. Mám v autě volant a ne řidítka, tak ho chytám i v jiných bodech, než 3/4 na tři, ale většinu času ho tak držím i na dlouhých trasách. Vlastně mi to přijde i nejpohodlnější, občas na delších rovinkách držím volant ve spodní polovině (asi tak 16:20).

reagovat
Rien
20. května 2019, 18:43
2

Nejhorsi je treba kdyz treba zeru kebab nebo neco takovyho a jeste do toho musim telefonovat. To pak fakt nevim, jakou techniku pouzit

reagovat
Basino
21. května 2019, 04:29
3

Když se chci trochu svézt tak jedině 3/4 na tři a křižák s přehmatem ve vracečkách. Akorát jsem teď zjistil, že u E61 550i mi dost chybí pádla pod volantem, manuál jsem bohužel nesehnal, mačkání kvaltů na joysticku to nějak není ono ale mít pádla, tak můžou bejt ruce na volantu pořád a bylo by stále zařazeno podle mých představ :-(
Dlaňovec vždy při parkování nebo pomalém manévrování, jinak většinu času při normálním ježdění jen levá ruka na 3/4 a pravá odložená na koleni...
Ale při zimním klouzání kombinace všech stylů, aby se to od jednoho plnýho rejdu do druhýho stíhalo... :-D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem