Málokoho by asi napadlo jít si zaběhat v žabkách, drápat se na Lomnický štít v polobotkách od Armaniho nebo se vydat na nákupy v lyžákách. Ale budiž, dělejte si, co chcete. Jen mi pak netvrďte, že Rossignol vyrobil úplnou ludru, protože jste si v oddělení lahůdek zlomili nohu. Lyžáky jsou v tom nevinně. A stejně nevinně jsou v tom často i auta, na která se pak v hospodách a diskusích kydá hnůj. Očekávání se totiž totálně míjí se způsobem užívání, pro který byl daný model navržen
Včera jsem vyzvedla testovací BRZ Final Edition. Že se jenom trochu projedu, než ho předám Františkovi, aby s ním prováděl všechny ty neslušné věci, které já neumím a které budou laskavého čtenáře zajímat nejvíc. Pár hodin za volantem puristického sporťáčku je pro mě většinou tak akorát, abych si užila trochu krotké legrace. Pak už mě začnou bolet záda a leze na mě deprese, že neumím řídit. Přes to všechno mám Toyobaru ráda. To auto dělá přesně to, kvůli čemu vzniklo, a dělá to skvěle. Je tak mechanické a analogové, jak si dnešní auto může dovolit, aby bylo vpuštěno na silnici. Svou syrovostí a jednoduchostí vám dá pocítit skutečně blízké propojení se strojem – se vším i zlým, co k tomu patří. Je tím, čemu novináři říkají ‚komunikativní auto‘. V praxi to znamená, že bez ustání buší do vaší nervové soustavy, až vám z toho jde hlava a páteř kolem. Zážitek za volantem je tedy intenzivní, ani nemusíte jet rychle. Zcela souhlasím s těmi, kteří zastávají názor, že Toyobaru je tak trochu unikát – poslední lehký, zadohnaný pravověrný sporťák.
Souhlasím ovšem i s těmi, kteří tvrdí, že je to přehnaně adorovaný, pomalý a uskákaný krám s interiérem jak z dob krále klacka. Ono se to nevylučuje. Důvod, proč se v bitce mezi milovníky a nepřáteli Toyobaru nakonec musím postavit k těm prvním, je ten, že ti druzí jsou se svými stížnostmi úplně mimo mísu. Podvozek odtlumený játry Keitha Richardse je řesně takový, jaký má být. Jistěže existují auta, která jsou komfortnější a zatáčku dokáží projet dvakrát tak rychle. Jenomže to tlumení navíc vaši zadnici odstřihne od vozovky a přijdete nejen o bolest, ale i o cit. Za turbo by se asi nezlobili ani někteří z příznivců, jenže i ta atmosféra má svoje přednosti. Zase je to cit, tentokrát v plynovém pedálu. Výkon přichází plynule a očekávatelně, což je na výjezdech ze zatáček docela milá fíčura. A nakonec se může hodit i pomalost, protože než se čumák zapíchne do stromu, stihnete si rozepnout pás a vystoupit. Ano, Toyobaru je pomalé, nepraktické a tvrdé, respekt si však zaslouží jako (snad s výjimkou Miaty) jediné svého druhu. Může vám připadat nelogické kupovat si za milion nové auto, které je vyvinuto tak, aby do značné míry imitovalo auto třicet let staré, ale pro některé je to doslova svatý grál – youngtimer, který funguje jako nový a k tomu je v záruce.
Samozřemě se dneska vyrábí celá hromada aut, která je radost řídit a k tomu jsou rychlejší, pohodlnější, vybavenější a hezčí. Jakékoliv rychlé BMW je objektivními měřítky o galaxii lepší auto. Jenže i to nejrychlejší a nejzábavnější se dokáž proměnit ve víceméně pohodlné daily, které slušnou rychlostí odpilotuje i opilý makak. To prostě není ono. BRZ je sportovní náčiní. Ne že by se nedalo používat jako daily. Ovšemže dá. Jenom vás musí bavit si to řidičské nepohodlí užívat neustále. Ano, cílovka je skutečně úzká. Možnosti využití jsou omezené. Ale mám za to, že Toyobaru se nikdy neprezentovalo jako auto do každé rodiny. Stěžovat si, že jsem se v něm cestou domů nemohla kochat krajinou popíjejíc zelený čaj, je asi stejně logické jako láteřit, že se mi v jehlách blbě leze po stromech.
Ale nechme už Toyobaru spát, podobné případy hejtu zrozeného z nepochopení najdeme, kamkoli se podíváme. Offroadu na silnici odskakuje zadní náprava – je to krám. Do hatchbacku nejde naložit lednička – je to krám. Dodávka se řídí jako dodávka – krám. SUV se v rychlosti 120 km/hod na okresce naklání v zatáčkách – je to krám. Dvoutunová čtyřkolka žere dvanáct litrů – je to krám. Hothatch si nezkrátí cestu přes pole – krám. Dělnický minivan nemá ambientní podsvětlení – pitomý krám. V průběhu psaní si s hrůzou uvědomuju, jak moc tohle pokroucené hodnocení podporují automobiloví novináři. Koho zajímá, jak se chová Berlingo na limitu a kolik pytlů cementu naložíte do Fordu Fiesta?
Potíž je v tom, že jsme čím dál víc zvyklí očekávat od jednoho auta úplně všechno. Většinový zákazník chce, aby bylo trochu sportovní, trochu terénní, aby se do něj vešel zahradní domek, aby s ním šlo dobře zaparkovat v centru Říma, aby jezdilo dvě stě, aby žralo pět litrů na sto, aby šlo ovládat jedním prstem, aby bylo 100 % bezpečné…. Prostě kvadratura kruhu.
Vzhledem k tomu, že jen málokdo má peníze a prostor k tomu, aby si mohl koupit a provozovat deset aut zvolených přesně na míru té které situaci, je třeba zvolit prioritu nebo udělat kompromis. Tuhle možnost volby máme všichni. Můžu si vybrat naftový kombík, protože žere pět na sto, naložím do něj celou Ikeu a v případě potřeby v něm přespím. Nejsem pitomec, pokud si vyberu takové auto, volba je to zcela legitimní. Stejně tak si můžu vybrat Subaru BRZ, Ford F150 nebo Renault Zoe a mít k tomu dobré důvody. Pitomec jsem ve chvíli, kdy začnu remcat, že s kombíkem nedám Nordschleife pod 8 minut, s F150 se nevejdu do garáží Rudolfina, Toyobaru drncá na retardérech a elektromobil nemá hezký zvuk výfuku.
Jaké auto jste si vybrali vy? A používáte ho v souladu se zamýšleným účelem? Co na něm milujete a co všechno mu kvůli tomu odpustíte?
Beny
03. 2. 2021, 12:30 7 reagovatZvláštní, souhlasím do puntíku. A ještě to napsala žena. Nějaká divná konstalace hvězd asi...
HandyMan
03. 2. 2021, 14:08 5Mýlíte se - to není "žena", to je něco mnohem víc - je to šéfredaktorka Autíčkáře!
Jaromír
03. 2. 2021, 20:17 1Ta má naježděno víc a ve více autech ve skutečnosti než já ve hrách!
Staromil
03. 2. 2021, 20:56 5Krásný příspěvek ! Já už si to přečetl dvakrát a po celou dobu čtení jsem se usmíval. Prostě mne pobavil, zase inspiroval. Nemluvím vlastně ale vůbec o obsahu samotném v tom smyslu, že je ústření postavou Toyobaru, tedy o čem se píše, ale jak se o tom píše, to je o stylu, jazyku, humoru a nadsázce...Já bych si v tomto stylu od Violy přečetl s úsměvem a potěšením i o dokonalosti elektromobilu, co ujede sice jen 40 kiláků bez vytápění, ale jako co, do práce to většině stačí, účel splní...:-)))...
Díky tedy, Violo, za takové články, těším se na další.
P.S:
Pánové prominou, samozřejmě i ty jejich čtu rád...
Štěpán
03. 2. 2021, 12:35 3 reagovatpěkně shrnuto, zkrátka tak jak to je...
František Čáslavský
03. 2. 2021, 12:36 7 reagovatJá nevím, jestli to nedělám špatně, že furt používám jen Miatu. Ale je fakt, že od Slona neočekávám takovou jízdu jako s Miatou. No nic, no. Teď mě omluvte, venku je mokro a já si jdu pro oběd. S tím BRZ, samozřejmě.
-
Komentář upraven 3. 2. 2021, 13:07:46
tomyks
03. 2. 2021, 12:49 8 reagovatNeřekl bych, že jsme čím dál víc zvyklí očekávat od jednoho auta úplně všechno. Jsme prostě zvyklí. Před nedávnými časy jsme na všechno používali Škodu 120, Favorit či Felicii. Byly to schopné dodávky, městská vozítka, rodinné vozy a samozřejmě i rally či driftovací speciály.
S příchodem kapitalismu se obohatila nabídka aut, ale my lidi si zvykáme pomaleji. Většina lidí si vystačí s tím rodinným autem nebo s městským prckem, jakožto univerzálním přepravníkem.
Autíčkáři asi častěji sáhnou po vícero autech různého zaměření. Taky si zvykám. Dobře to vystihuje můj čtyřletý syn hláškou: "Tatínku, já mám málo aut". Manželka kroutí hlavou, já to naprosto chápu :)
krab
03. 2. 2021, 12:52 11 reagovatPerfektní shrnutí, přesně tak to je! Ty kočky u toho BRZeta to vědí určitě taky!
A mimochodem - fakt, že na různý příležitosti se hodí různá auta jsem taky kdysi úplně nechápal. V prvopočátcích jako teenager to bylo o tom, že čím víc koní a válců, tím víc sportovní a hustá kára to je. Pak jsem začal řídit a pomalu věci vnímal jinak. A dneska používám různý auta různě.
Jsme ale taková "blbá" generace. Hodně lidí v okolí (těch auty totálně nepostiženými) mají třeba v rodině klidně 2 i 3 auta, ale vybírají to tak, aby každý z nich odvezlo tu ledničku kdyby náhodou bylo potřeba, aby bylo "sportovní" kdyby náhodou přišla zatáčka, aby bylo terénní, kdyby byl obrubník u shopping mallu náhodou moc vysoký, bylo rychlé aby ho náhodou nepojel týpek v Octě TDI a současně na naftu (dneska se to mění dost na tu elektriku) , aby to žralo pověstných 5 na sto...
lumix
03. 2. 2021, 12:59 0 reagovatMě hlavní auto vybral zaměstnavatel, je to to nejlepší Octavie TDI. Zkrátka služební Octavie je nejlepší SUV, sportak, dodávka, limuzína a navíc tu naftu skoro vyrábí.
Pochtli
04. 2. 2021, 09:23 1Jj, nejuniverzálnější auto je služebák :oD
Frankie
04. 2. 2021, 20:53 1Ano je... ????, tak jak řekl Jeremy, že nejrychlejsi je auto z pujcovny
Sato
03. 2. 2021, 12:59 0 reagovatChcel som po 20x napisat ako mi chyba legalna moznost kopresoru, ale nie, len napisem ze ked sa tato korona doba skonci tak si to niekde poziciam a spravim si vlastny nazor.
Mechanik
03. 2. 2021, 13:06 0Na nic nečekej, puč si to hned, je ideální doba. :-)
honziss
03. 2. 2021, 13:13 3 reagovatJa taky jezdim svych pracovnich 40-50tkm/rok placatym dvoumistnym autem, ktery nikam nevyjede a nic neuveze a je to naprosto bozi :)
Galveston
03. 2. 2021, 13:16 13 reagovatŘekl bych, že výrobci aut jsou velcí specialisti na výrobu falešných očekávání. Těch falešných difuzorů, falešných dýchacích otvorů, falešných výfuků, velkých kol na nízkých profilech, falešných zvuků motoru, falešných křídel na zadku, nápisů Sport, bo sport líp prodává. Lidí, co nechají radi nachytat, je furt habaděj. Není divu, že nefalešný sporťák za mega je vnímán jako exot pro idioty, když sporťák je kdejaká Fabka na nízkých profilech, že.
Galveston
03. 2. 2021, 13:19 0Kua, pišu jak rakosnik... :-)
Jimi
03. 2. 2021, 14:11 0Fakt je, že v zrychlení se ta oturbená Fabka klidně udrží za Toyobaru. A potom ti borci mají dojem, že mají taky sporťák...
Galveston
03. 2. 2021, 14:48 4My jsme národ kutilů. Proč? No, protože máme nízké mzdy a prekarizovanou práci. Motokára od Toyoty za milion je absurdní. Za milion naděláte mnohem víc parády třeba se zánovní amerikou s osmiválcem. Ale proboha, lidový sporťák pro Čechy zůstane ještě dlouho ta ojetá Fabka vytuněná v garáži. Na zdi s plakátem toyobaru.
beastar
03. 2. 2021, 15:50 1Třeba dvojka fabka rs se v klidu udrží i před toyobaru. I bez velkých kol, ale je to sračka no:D
Mechanik
03. 2. 2021, 13:33 1 reagovatSvatá pravda, je to boj mít jedno auto na všechno, v podstatě to nejde, že. Taky nemáme jedny boty, jednu bundu, jeden byt, jednu loď, jedno letadlo.
Né, vážně, nedokážu si představit mít jedno auto, to nejde, co bychom z toho života potom měli.
Já mám a nutně potřebuji sedan s klasickou koncepcí samozřejmě, limuzínu s v8, kabriolet s klasickou koncepcí, pick up s klasickou koncepcí, prcka do města, hothatch. Možná pro to nemám kombíka v naftě, nevím k čemu by mi byl.
Slower
03. 2. 2021, 13:55 4 reagovatNo ja vlastne mam jedno auto na vsechno. Manzelky kombik. A vyhovuje mi to :)
A pak mam predrazenou hracku, ktera se jako auto temer neda pouzivat.
sheogh
03. 2. 2021, 14:45 1 reagovatPerfekni, diky! :-) Dost pravdy a dost pobavilo :-D
martin_100
03. 2. 2021, 14:54 1 reagovatTak sice mam i jiný auta hlavně pro radost. Ale na běžný ježdění jsme si pořídil jediný auto který svět potřebuje. Golf. Naftovej 5 dveřovej hatch 4. generace.
Nevim k čemu byl původně stvořenej. Ale já mu nadělil tažný a občas s nim tahnu o hodně víc než výrobce předpokládal. A ono to jde takže to není krám.
Vozím uvnitř ty pytle cementu co nevíme kolik jich pojme fiesta ani v tutom ohledu to neni krám.
Vozim v něm nebo na něm i odpad do sběráku.
Už jsem jeho střechu používal i jako lešení. Tahal jsem za nim na řetězu betonový sloupky ze zahrady. Taham za tim občas nějaký to auto na tyči. Když mě jebne tak to proženu na okresce velmi neslušným tempem.
Hele je mi jasný že jsou daleko lepší auta na všechny ty účely ke kterým to oužívám. Ale von to ten golfík tak nějak bez reptání zvládá.
Takže ano musím souhlasit když James May (ano já vim že u 5. generace) tvrdil že je to jediný auto který skutečně potřebujeme.
Beran
06. 2. 2021, 09:37 0Jak se prosim chova ESP v golfu 4? Pry ho tam obvykle montovali. Ale je to elektronicky pravek, tak jestli je otravne nebo nerusive.
martin_100
07. 2. 2021, 16:04 0V golfu4 netušim. Naštěstí tam neni. Ale v golfu4 coupé (čti new beetle) mojí drahý polovičky je to takový podivný. Člověk moc necejtí co se pod autem odehrává. Na sněhu a ledu mi to přijde docela nebezpečný. Prostě auto jede jede netusíš jak moc to klouže až to esp nedá a to už je dost pozdě. Prostě zbytečná nebezpečná věc.
Beran
07. 2. 2021, 20:26 0Diky
beastar
03. 2. 2021, 15:11 3 reagovatNemůžeme už prosím Toyobaru a prsa Dominiky Mesárošový nechat spát. Je to trochu evergreen. Když všichni nevíme o čem napsat vytáhne se karta Brz je... a dle nálady. Mimochodem ano i Caterham jde využívat jako daily.
Tady je to o té tupé adoraci a nereálné představě, že je to nejlepší prostě overall. A ano i novináři dělají své. A ať jsme fér i blogeři a influenceři. Zdravím Krabe, zdravím XY dalších z jutrubky a instáče, webu. Berlingo pobavilo ano to mě sere taky.
Jakože já to pro teď vyřešil třemi auty. Mě samotnému reálně vždy stačí sedan vyšší střední s nějakým výkonnějším pohonem ideálně awd. Realita bohužel nejsem jen já. Takže auta jsou tři a všechna jsou super doufám že jsme konecne doma s mou hvězdou a světlem Zarty našli ideál kompromis. Ranger WT jako robustní pracant ve slušné výbavě co trochu umí i silnici. Starý domrdany GT o který se nemusím bát že znicim.. Teď nově mi přestal hrát audipsystem takže zejtra elektrikář :)) A hothatch od Renaultu který je dobrý daily hlavně v tom, že funguje stejně daily dobře jako to toyobaru. Naklepe vám kotlety jak motokára. Zase je zánovní a funguje takže když se skvělý investiční gt zesere je to výhra. No a u Maserati neřešíš jestli se něco posere, ale kdy:D
Takže z e n garden a kluky v toyobaru fakt neřeším. Když to někdo dělá dobrovolně je to jeho věc jezdit v tom sám asi bych to taky dal. Vlastně teď by mi to i stačilo i když já raději tu kůži, pohodlí a trochu větší koně. Ta váha mě zas tolik nesere stejnak na okrese jezdím všude 70 za dodávkou v koloně jako všichni :)
Viola Procházková
03. 2. 2021, 16:42 0Mám ještě rozdělaný test hybridního Volva XC40, což tě taky jistě nadchne. Takže náměty na psaní by byly. Tohle ze mě ale nečekaně vytrysklo úplně samo :).
Mimochodem, že je to nejlepší overall, si snad nemyslí ani Krab, ne?
krab
03. 2. 2021, 17:09 2Ani Krab si to nemyslí...
Krab má akorát prostě auta tohohle typu rád. Sporťák, jednoduchej, relativně lehkej, sedíš nízko, má to kulatej volant před tebou, otáčkoměr uprostřed, šaltpáka vedle, dobře pedály, zadní pohon, samosvor, motor nečouhá před přední nápravu, prostě je to auto vymyšlený tak, aby se s ním řidič, kterej už něco umí svezl fakt pěkně a ten co neumí se na tom naučí.
Ta technika má svoje slabiny.. sériový gumy stály za prd, brzdy slabý, motor se hřeje, je to přesně ta klasická kultura japonskýho sporťáku, kterej je potřeba si trošku dodělat k obrazu svému a pak je to vážně dobrý. Ta finálka má ale Bremba, Sachs tlumiče, jestli se nepletu tak už to obouvají na Michelin Pilot Sport 4 atd... Takže k tomu jen dokoupit olejovej chladič a jezdíš. No a kdo chce i sportovní zvuk (protože v sérii to není moc dobrý - spíš špatný upřímně řečeno) tak si prostě koupí vejfuk.
beastar
03. 2. 2021, 20:17 2Oh zustal sem nepochopen. Myslenka byla ze to neni prece o nejakem toyobaru vyhradne. Hospodsky hype se siri i kolem oktavie rs a pak to treba spousta lidi nesnese. Pritom trojka byla objektivne dobry auto. A uz vubec nesouhlasim s tim, co pise nahore Galveston, ze by nekdo tvrdil jak je to auto pro idioty. Dale se tehle diskuse neucastnim.
Protoze presne tohle meldovani kolem toho prispiva k tomu kultu jakoby. Nakonec dobrych aut tematicky na danou notu je mraky. V tom ze je treba kupovat spravne a ne lest v jehlach po stromech tj moje rec a souhlasim. Tak vo co de... Nebo snad je nutny se utvrzovat v tom, ze je to supr auto a pak bude vic supr?:))
Staromil
03. 2. 2021, 21:33 0...když pro každého, kdo má podle svého názoru supr auto je to ještě víc supr auto, když to řekne ještě někde někdo jiný a pochválí mu ho. To se dá čekat zejména u souvěrců, vlastníků takového auta, kteří se tak utvrzují navzájem a proto se i sdružují. Ale není nad to, když to tedy řekne občas někde i někdo nezávislý a nezaujatý...:-)))... Třeba od takového, co projede BRZ, sdělí že je to celkem fajn sporťáček a pak nasedne do svého BMW M5 a odgumuje pryč...:-))..
Staromil
03. 2. 2021, 22:07 0... a možná taky potřebuje majitel takového supr auta utvrdit / utvrzovat se v tom, že pokud za něj dal ten až milion, tak neudělal blbost nebo si o něm přeci jen ne všichni okolo mohou myslet, že je tak trochu blázen a mohl utrácet lépe a smysluplněji...dodal bych...
Tomino
03. 2. 2021, 23:08 4Pro mě je na této diskuzi zajímavé, že si každý z nás ten článek vykládáme trošku jinak. Já v něm vidím hlavně pravdivé shrnutí faktu, že žádné auto asi nedokáže být úplně univerzální a taky volbu toho, jaké má Viola obecné preference u aut, sedí ji něco jiného než právě malá kupé. A to je právě v pohodě, každý jsme nějaký, každému se líbí něco jiného.
Co se mně líbí úplně nejvíc je ovšem to, že mezi řádky čtu, že svěří test někomu, kdo je v jejích očích více erudovaný, tj. je asi rychlejším řidičem nebo má k tomu blíž.
A to je super, klobouk dolů.
Někdy, když vidím nebo si čtu nějaké testy aut, tak mám pocit, že automobilový novinář je skoro synonymem pro závodního jezdce. Musím říct, že u některých testů, i třeba na YT, se s pohrdavým úsměvem dívám na to, jak novinář s tím autem pracuje, jakou volí stopu a podobně. Nejlepší je, když má k dispozici HH, třeba Megane RS (zdravím Beastara :)), a hned potom na test, dejme tomu, 911. A výsledkem je: obě auta jsem dostal na limit, v blízkosti limitu to auto dělá to a to…Tak si pak řeknu, že je to buď skvělý pilot, nebo vůbec neví o čem mluví. Jestli jezdí s předokolkou a pak s autem s motorem za zadní nápravou úplně stejně, tak potěš koště :) Musí volit trošku jinou stopu, jinak pracovat s brzdami, navést to auto do zatáčky jinak, a hlavně třeba takový neuvážený lift-off s předokolkou končí trošku jinak než s motorem za zadní nápravou. Ano, jsou takoví novináři, kteří dokáží skvěle zvládat různé koncepce, ale nebudou ve většině. Jako jasně, zvolil jsem trošku extrémní příklad, ale chápeme se, ne? :)
Proto je mi moc sympatické gesto Violy, svěřit test někomu jinému.
beastar
04. 2. 2021, 17:32 0Chování na limitu je tak u 70% dnešních aut stejné, nebo dost podobné. Však je to o tom, že koncernové díly dají vzniknout autu ne naopak.
krab
04. 2. 2021, 19:08 3Tomino to docela vypointoval... Občas (a teď to klidně i vezmu i na sebe) se my automobilový novináři (jestli se tak taky můžu zatitulovat) prezentujeme jako pěkný namachrovanci a přitom toho o řízení příliš nevíme. Tu a tam i zaslechnu nějaký ty kuloární zvěsti o tom, že někteří tu práci dělají a ani auta nijak zvlášť rádi nemají, není to jejich vášeň, berou to jako práci a benefit psaní o autech a ne třeba o bytovým interiéru nebo pletení svetrů vidí v tom, že mají co týden k dispozici volný auto. Protože to je kolikrát jeden z mála benefitů k jinak veskrze špatně placené práci. Plus máš teď ten youtubing, vlogging atd... kdo má do prdele díru může něco o autech natáčet, psát, prezentovat se cokoli... na jednu stranu úžasný na stranu druhou se pak v tom kvantu hůř vyhledává informace od opravdu zkušených profíků, kteří vážně umí a o řízení ví hodně a dovedou to i správně popsat. Protože ono jedna věc je skvěle řídit a umět opravdu rychle a druhá to i umět správně popsat a předat nějak dál. Ty lidi co to umí skloubit, těch na celým světě zas tolik není. A u nás jich je jistě taky jen pár.
Co dobře vizuálně funguje a pak ten novinář dovede opravdu pěkně a věrohodně popsat je situace, kdy má možnost na jednom místě vyzkoušet víc aut, nejen to jedno recenzovaný. To najednou přinese nový obzor a on najednou vidí, že se čtyřkolkou na tom okruhu musí jinak než s dvoukolkou a že s autem se pracuje úplně jinak když má motor vpředu napříč, uprostřed nebo vzadu. Když se pak testuje jednotlivě, někdy pak v tom popisu ten člověk neví jak vysvětlit co dělá (pokud teda vůbec ví jak to má řídit správně) a popíše ti pak třeba svezení s Porsche stejně jako svezení s tím hot hatchem.
Když by se to mělo vzít opravdu seriózně, tak je to docela věda. Navíc bez možnosti projet sportovní auto na okruhu a hodnotit ho jen z pohledu jízdy po silnici bude vždycky neúplný hodnocení. Ale je to z nouze ctnost. Protože tu možnost vzít každý zajímavý auto na okruh a opravdu ho otestovat máš strašně málokdy. A silný moderní sportovní auto na silnici na to co je doopravdy limit, ne na to co se v novinářské hantýrce píše "chování na limitu" prostě spíš nedostaneš. To, že se sklouzneš pod plynem s vypnutým ESP někde z vracáku na výjezdu na dvojku, to nebyl úplně limit... To je zkrátka jen vyzkoušení, jestli to auto umí powerslide a jak čitelně nebo nečitelně se v těch jednotlivých fázích smyku chová, ale neříká to nic moc o limitu. Limit je fakt, že projedeš tu zatáčku maximální možnou rychlostí a pak teprv vidíš jak snadno nebo obtížně se to auto ovládá, pokud dostaneš v podstatě všechna kola absolutně na hranu adheze. Kolikrát navíc ještě hodně vypovídá o kvalitách a stavu pneumatik než o autě samotným. Takže asi skoro všechno co se napíše je relativní, jde to zpochybnit, jde to i vyvrátit a je to nějakej subjektivní názor člověka, který se s tím autem svezl a snaží se předat ostatním jaký z toho auta měl pocit.
Ono jako tyhle blogový psaní, kde už úplně zpočátku víš, že budeš číst nebo se dívat na nějakej osobní názor a pohled toho autora na to auto a zajímá tě co si o tom dotyčný myslí, to je fakt super, ale pořád to nedá jistotu, že to auto bude přesně takový jak ti to popsal.
Třeba úplně krásnej příklad z nedávna : nová GR Yaris ... mezi novináři (protože ty recenze čtu a sleduju to) panuje až zázračná shoda v tom popisu auta, ať už našich nebo v cizině a nějak zajímavě se tady vytvořil konsenzus to funguje skvěle, co hůř a co je na autě špatně. Ale málokdo to auto doopravdy dovedl vzít na limit. Já rozhodně ne. To, že jsem se s tím pár zatáček projel na výjezdu smykem na dvojku a vyzkoušel si pár skutečně rychlejších průjezdů a nějak základním způsobem si auto načetl, to bych bral jako, že to rozhodně nebylo nějaký ježdění na limitu. A to skutečný chování na limitu by asi šlo poznat tak, že to auto dáš do ruky na uzavřený testovací RZ třeba tady Vaškovi Pechovi a pak bys ho vyzpovídal o tom co si o autě myslí :-D Zas na druhou stranu on zjistí věci, který nakonec ten reálnej uživatel nikdy v praxi nezažije, protože s tím autem takhle nepojede. Třeba úplně perfektní recenze tohoto druhu je jedna hodně stará, kdy natáčel Chris Harris video s Fracois Delecourem a testovali tehdy novou 997 GT3 RS 3.8 - a to co o autě právě říkal ten Delecour bylo hrozně zajímavý, hezký a přínosný.
No nic, ve většině případů stejně je to tak, že tahle branže "autonovinařina" je spíš o tom napsat něco zábavnou, záživnou formou, aby si čtenář početl v pauze u kafe a bavilo ho to a něco ideálně opravdu relevantního mu to o autě řeklo.
Sedrik
04. 2. 2021, 21:58 0Ja se těším na to hybrydní Volvo.
Staromil
05. 2. 2021, 02:00 2Z mého pohledu je asi nejlepší pro článek o autu, když se motoristický novinář dokáže vždy "přerodit" někdy třeba slevit z osobních nároků a názorů a auto vyzkoušet a ohodnotit spíše z pohledu cílové skupiny, pro kterou je primárně určeno. Samozřejmě nezaškodí i trochu potenciálního uživatele poučit a poradit, co by vlastně lidi od toho auta chtít měli a mohli, jestli to auto základní účel plní, jak je na tom třeba v konkurenci jemu podobných. Umět se tedy vžít do jeho požadavků, potřeb a pocitů, najít na autě to podstatné z daného a naopak nezabývat se v půlce článku tím nepodstatným. V rodinném autě prostě bude jezdit rodina, děti nemusí zvracet v každé zatáčce, není tedy např. důležité, jak rychle ji tedy auto projede, jak ostrý nástup brzd má. Někdo si chce naopak pořídit auto pro sportovní svezení, někto to umí víc (někdo vůbec), někdo méně, ani jeden se ale nechce přizabít, měl by mířit do kategorie svých možností. Snáze asi i běžný řidič zvládne nebo se naučí zvládat Miatu nebo Toyobaru, než AUDI RS6, BMW M5 nebo i nějakého toho fakt ostřejšího hothatche. Proč mu nenapsat, jak to jezdí ve svých mantinelech a neskončit u toho, že první nemají 250k, druhá, že to ale holt není Porsche ani Ferarri. Přesně o tom píše vlastně i Viola. O tom všem si mnoho lidí může s chutí přečíst, ač by se s těmi auty pořádně projet na limitech neumělo ( to třeba já ). Někdo potřebuje auto pro manželku, někdo pro singl jízdy nebo maximálně ve dvou kamkoliv, někdo pro práci, potřebuje se tedy dozvědět, jak to auto zvládá svůj účel. Jaké má přednosti, jaké zápory, co vás bude bavit, co ne, co pomáhat a co naopak časem čím dál více štvát (a to někdy poznat za pár dní testu nemusí být snadné, to chce už ty "testérské" zkušenosti) a třeba ideálně doplnit srovnání s jinými z téže kategorie. Někdy může pobavit ale i názor naprostého laika na auta, čistého uživatele a nebo návštěvníka, řidiče amatéra u sportovního vozu ( zde Viola v BRZ a je to právě super, ač určitě trochu, možná dost ty, co jí nznají, "klame tělem" a je lepší řidička, než říká...pár větiček tomu nadpovídá). Nad tím ším pak tedy kromě odborných znalostí současně vládne právě ta i krabem zmíněná schopnost zážitky a dojmy předat a zachytit je v psaném textu. Tomu pro mne a jistě i další ten správný punc a čtivost dodá stylistická forma, pojetí, jazyková vytříbenost a nesmí chybět humor a nadhled. Toho všeho se tady u všech nachází vrchovatě, těším se na další články...
Fandatik
03. 2. 2021, 22:52 0 reagovatZlokočko úžasné vyjádření. Smekám. Utřela jsi je (nás) všechny.
Stanley
04. 2. 2021, 09:30 1 reagovatPěkný článek. Znám ze svého okolí dva lidi, co nemají BRZ rádi, a oba mají univerzální velké hothatche s nad 300 koňovým výkonem. Po nějaké diskuzi s nimi jsem pochopil, že pokud člověku k řidičskému uspokojení stačí rychlost a jistá jízda "jako v kolejích", nemůže úplně smysl BRZ v dnešní době pochopit. To, co je pro nás vtáhnutí do děje, přímočarost a hravost, je pro ně jen absence adaptivních tlumičů, odhlučnění, automatických meziplynů a chybějící displeje :-)
Zrovna předevčírem se mě ptala drahá, jaký sporťák bych si koupil do miliónu. Hned jsem vyhrknul, že určitě ne BRZ, protože za milión je to moc. Jenže pak jsem provedl krátkou rešérši a sám sobě s překvapením jsem zjistil, že bych nejspíš opravdu koupil finál BRZ. Protože jak psala Viola, BRZ je takovým propojením se syrovou sportovní dobou minulou, jen s nulovým nájezdem, dostupnými náhradními díly a zárukou. Něco jako moderní zesilovač v AB třídě, s analogovými VU metry, bez bluetooth a optického vstupu. Náctiletý s nastartovaným Spotify v mobilu by si klepal na čelo :-)
Franz Kafka
04. 2. 2021, 10:24 2Já mám tedy mistře kromě 911 996 ještě S4 b5 2.7 biturbo nevím zda to je vyloženě hothatch. Koní má dost za to nemá displeje. Nechci rozporovat zda nějaký majitel hothatche má rád jízdu jako po kolejích a podobně. Jen že S4 když nemá řidič strach jezdí vcelku dobře i bokem a dost hravě. Pravděpodobně bude i lehčí než to nové Subaru.
Nemám pocit že by něco bylo lepší či horší je to o stylu řidiče. Já už mám roky a závodník nejsem. Jezdím pro radost sporťák o kterém sním je 911 Turbo GT3 na kterou zatím nemám odvahu. Brz je asi fajn pro mladé kluky, co se ještě potřebují vyblbnout a nemít pocit, že zničí možná auto za 3,8 milionu. Přesně proto chápu i lidi co mají třeba Mustangy. Takže generalizace je zbytečná. Tedy alespoň ta, co je lepší a pro koho. Což mimo jiné je v tom článku dobře popsáno a zdůvodněno.
Tomika
04. 2. 2021, 10:27 0True story, mam ho doma a milion bych za nej asi nedal, i kdyz ma ty pekne cervene brzdy a vyfinteny interier. To mi prijde uz relativne hodne, tam bych uz silhal po necem jinem. Jenze kdyz se clovek opravdu zamysli nad tim, co dneska muze mit za nove auto v milionu, pokud teda chce zadokolku a ne hothatch ? Nic moc vyber (Jen BRZ zdrazilo minuly rok o skoro 100tis a to je na konci ziv. cyklu). Jedine co, tak se tesim na novou generaci v podobe GR86, to by mohla byt nase spasa na dalsich x let dopredu a do milionu se snad vejde.
Stanley
04. 2. 2021, 12:32 2Franz Kafka: no však píšeš to samé, co já - je to o stylu řidiče :-D A slova těch konkrétních řidičů hothatchů jsou, že chtějí rychlost a pevnou čistou stopu. Což BRZ nenabídne a to je už od roku 2012 všeobecně známý fakt, nikoli generalizování. Myslím, že zrovna tobě už jsem to psal minule - zkus si opravdu přečíst, co píšu, než budeš reagovat. A mimochodem tvá věta "BRZ je asi fajn pro mladé kluky atd..." je krásný příklad generalizování ;-) Tvou S4 chápu, já jsem to psal z hlediska moderních hothatchů.
Tomika: já jsem paradoxně majitel "hothatche", ale BRZ je jediné auto z hromady vyzkoušených, které mi nabídlo stejné řidičské propojení jako můj generačně 25 let starý lehký šestivál. A je krásné mít tu možnost dnes v novém, i když je to dost úzkoprofilová skupina. Máš pravdu, že do miliónu tam vlastně teď už nic není, ještě teda Miata a GR86, ke kterému taky upínám naděje.
krab
04. 2. 2021, 12:47 -1To GR86 si asi až bude musíme koupit nový, ať tu Toyotu v tom snažení, který jde krásně mimo proud (díky Toyodovi) podpoříme.
Já si od tý nový slibuju, že vyřeší pár neduhů tý současný, co se týká toho projevu motoru a snad zbytek zůstane hezky hravej a lehkej jako současnej model. To bude zase po GR Yarisu jedno z mála novejch aut, kde se na svezení s tím budu opět moc těšit
Franz Kafka
04. 2. 2021, 12:58 2Stanley: Píši tam asi pro mladé což je subjektivní dojem. Jako tvá domněnka, že znáš dva lidi, pravděpodobně řidiče hothatchů. Ti zároveň nemají rádi Toyobaru, nebo ten koncept. Čili na základě dvou případů z okolí si tvoříš názor na komunitu lidí. Je to dost subjektivní. Já mám kolem sebe dost řidičů řekněme 55 let plus. Ti sebe vnímají už tak že mladí kluci nejsou.
A Toyobaru by si jednoduše nevybrali. Přestože sportovní auto mají a mají auta rádi. Opět mají objektivní i čistě subjektiví důvody. Vy jste oba s Beastarem stejně vtipní a určitě dost podobně staří. Neumíte často přijmout argumentaci druhé strany a hlavně pochopit. Ještě že jde jen o auta že.
Stanley
04. 2. 2021, 14:22 0krab: nová GT86 prý má mít propad krouťáku vyřešený, tak uvidíme, na ten 2,5l jsem zvědavý. U současného toyobaru jsem si vždycky říkal, že mělo dostat motor z fn2 - výkon stejný, dynamika lepší, vysoké otáčky, perfektní zvuk, lineární nástup, nádhera :-)
Franz Kafka: Napsal jsi toho zase spoustu, ale asi s tím nic víc nenaděláš. Majitelé moderních hothatchů (a nejen ti mí známí) většinou opravdu chtějí rychlý univerzál bez potřeb hravosti v nízkých rychlostech a proto si ho kupují. A přesně naopak to mají majitelé BRZ. Tví pětapadesátníci ať si klidně pořizují auto jen podle barvy. To je můj poslední příspěvek k tobě, dnes jsi evidentně vykročil špatnou nohou.
Bavoraczech
04. 2. 2021, 10:30 1 reagovatOpět perfektní článek. Je na něm hodně pravdy. Většina lidí vlastně neví co chce, resp. před 30 lety tu bylo aut pár. Dneska má každá automobilka při liftbacky, 2 hatchbacky , 3 kombíky, 2 malé SUV, 2 střední SUV, jedno velké SUV a MPV a od každého ještě nejméň dvě další varianty až z toho jde člověku hlava kolem.
A tak se stane, že mladý kluk bez rodiny si na dojíždění 50 km do práce chce koupit něco sportovnějšího a koupí si Škodu Kodiaq.
Já mám v podstatě 2 staré keply.
1) Alfa Romeo 166... Proč ji mám? Baví mě se v tom pořád hrabat... Ba ne, je to kvůli agilnímu podvozku, strmému řízení a motoru s perfektním zvukem a odezvou na plyn, a zároveň je to auto pohodlné na dlouhé cesty. Plus některé Alfí srazy stojí za to :-).
2) Citroen Xsara Picasso... Pohodlné na krátké cesty do práce, výborná variabilita prostoru a solidní kufr. Navíc jednoduchá a spolehlivá technika.
Obě auta slouží výborně k účelu, ke kterému jsou určené. Tzn. na delší výlet si beru raději Alfu, ale vozit v ní pytle cementu by mě nenapadlo.
tomyks
04. 2. 2021, 20:37 0 reagovatSešlo se tu mnoho chytrých hlav, třeba mi poradíte. Kde se dá půjčit Toyobaru? Ideálně někde u nás ve Slezsku.
Staromil
05. 2. 2021, 01:04 0 reagovatTaky bych kromě jiných příspěvků zde asi mohl odpovědět na položenou otázku/otázky...
U mne byl přinejmenším v počátku vývoj ve vlastnictví aut daný hlavně příležitostmi koupě, auta za mnou tak nějak chodila "sama" a nebylo to až tak dáno úvahou, rozmyslem a nebo přáním. Hned na začátek mohu říci, že vývoj dospěl ale poměrně záhy a nezvratně ke kombíkům, a to těm spíše větším. Prioritou se stala co nejširší možnost využívání k přesunu osob a věcí na krátké i dlouhé vzdálenosti, více aut jsem tehdy zpočátku nechtěl ani financovat ani opečovávat a udržovat. Kombíky odvezou jednoho člověka stejně jako 5, do práce, na služebku i na nákup, k tomu pojmou spoustu bagáže, odvezou rodinu k moři, na chalupu a z chalupy metrák jablek i se čtyřmi koly na střeše, s rakví na podélných lyžinách komplet všechny do Alp, z obchodu nábytkem dvě postele i s matracemi (uvnitř!), skoro celou hudební aparaturu na koncert.... Takže zábavnost, potěšení a radost z vlastnictví něčeho vyjímečného spíše ne, možnost sportovnějších zážitků už vůbec ne. Radost, co všechno zvládne pak ano. Je to prostě ( pro mne má to být) prostředek ke zvládání běžného života. Ještě bych dodal, že mi i někde vzadu v hlavně znělo, že když s tím člověk někam třeba i pracovně přijede, neměl by působit nepatřičně, neměl by dělat ostudu stavem auta ( ve smyslu, "ten má nějakou zanedbanou plečku, jak asi bude pracovat na naší zakázce...?")
Nejprve se po Š110L po rodičích naskytla možnost koupit od strýce krásně opečovávanou Š120L, nebylo nad čím uvažovat. Posloužila, jak uměla a šla sloužit dál. Pak se přes známého naskytla příležitost koupit Formana. Pro mladou rodinu tehdy ? No přeci super přibližovadlo a proti předchozím škodovkám náklaďák. A to byl tedy "praotec kombík". Po pár letech, opět od známého človíčka, naskytla se příležitost koupit luxusního Nissana Primeru ( on si nechal dovézt Ford Taurus, že je Primera pomenší...:-)))..). To byl přechod do jiné galaxie. Forman šel taky dál. Pak jsem možná udělal chybu, kombíka bylo možné tak nějak vyměnit ( na dvě auta nebylo) za Primeru GT 2.0 fplný...no, nevyměnil, protože měla menší kufr a neměla lyžiny....)))... Pak se dny Nissana začaly krátit (trochu koroze, bylo mu 12 let), začal jsem pomalu přemýšlet, co dál. V průběhu jeho éry vyvstala nutnost pořídit druhé auto do rodiny...nákupy, tréninky dětí, zápasy fotbalu, soutěže...vyřešilo to Clio s pozinkovanou karosérií a jezdilo motoricky skvěle, nicméně "frantík". No, netrvalo dlouho a "přišla" za mnou, jak jinak, než přes známého, první Mazda626 v plném luxusu. Jen rok stará. Zajezdila si u nás 17 let. Cliu mezi tím přebrala práci malá M 323C pro syna, pro něj to byl rozsudek smrti, nejezdilo. I M626 pak na konci dlouho stála, protože, tentokrát cíleně, jsem vyhledal nástupkyni M6 a ta jí přebrala práci a přinesla už i trochu více možné zábavy s příchodem 40k navíc. To bylo vlastně první auto, do kterého jsem se vždy těšil, že někam pojedu. No a pak jsem přidal dalších 20k a jezdím zatím v největším, nejsilnějším, nejrychlejším, nejvybavenějším kombíku dosavadního života. Už teď se vlastně těším zase i na zítřejší cestu do práce...nemám ho dlouho...:-)))... Ale pozor, všechna "nej" M6 nesebrala ! Výkony šly nahoru, ale třeba pohodlnost sedadel u Primery nebyla překonána dosud a různé skvělé vychytávky M626 se dnes v autech a to ani v těch mých, nenajdou. Když se chci "potěšit" jdu se podívat na synovu Miatu, i svézt mě nechá ( ale asi by mi v ní neujel...). Ten má teď vlastně asi docela dobrou rodinnou kombinaci, protože ke kombi M6 má tu Miatu.
Takže s přibývajícím časem ubylo počtu osob převážených v autě, spoustu nákladu a často vozím pořád, ale už se to vyvíjí i k tomu pocitu spokojenosti s jízdou samotnou, ač ta "praktičnost" a využitelnost je ve mně hluboce zažitá. A co bude to příští ?...asi to nebude SUV, doufám, jsem menší, že se pořád poskládám i do nižšího auta, mohlo by být asi už menší, třeba jako M3. A víte, co se mi vlastně líbilo vždy nejvíce ? Pěkný sedan...:-)))...Z toho tedy vlastně plyne, že pořizuji auta kvůli kufru...:-))... Takže takový ten "normální" usedlý Čech cestovatel s chalupou, vlastní cílovka Oktávek nebo spíše Supů kombi?.
Auta tedy používám v souladu se zamýšleným účelem, možná jsem se ale zamiloval až teprve do té první M6 a hlavně teď do té druhé ( a synovy Miaty) a všem dosavadním jsem musel odpouštět to neustálé reznutí zadních lemů...