Příprava výroby automobilu je proces na několik let. Než se ale sejde komise designérů, konstruktérů a účetních, aby hlasovala o počtu odstínů ambientního osvětlení a zda bude mít zrcátko ve stínítku jednu nebo hned dvě lampičky, je třeba rozhodnout to úplně základní – jaké má to nové auto vlastně být? O jaké auto bude zájem? Má být velké nebo malé, má být sportovní či více zaměřené na rodinu?
Přestože se tímto plánováním zabývá v každé automobilce celá řada expertů, trh je natolik nestálý a nevypočitatelný, že mnohá auta nakonec zůstanou jen na papíře nebo jako sice hezké kompletní a funkční auto, avšak bez smyslu vlastní existence zasunuté do rohu depozitáře. A potom jsou tu auta, kterých se jejich tvůrcům patrně zželelo. Auta, která sice z hlediska trhu mají pramalý smysl, ale i tak se do výroby dostala. Často na úkor jiných, která mohla být třeba i docela zajímavá.
Teď ale nemyslím auta, která by snad mnozí mí kolegové považovali za zbytečná, protože nedriftují nebo mají pedály špatně nastavená pro dokonalý meziplyn. Nemám na mysli ani opačný protipól. Když se šéf automobilky zblázní a začne cpát sedmisetkoňový osmiválec do všeho včetně minivanu, my v Autíčkáři to pozorujeme s očima malého kluka, co vstoupil na Štědrý večer do pokoje s vánočním stromkem. Ne, teď myslím auta, která prostě nemají smysl vůbec žádný. Pojďme se podívat na pět z nich.
Volkswagen Golf Cabrio
A začneme u Golfa. Volkswagen Golf je pro Němce srdcová záležitost, nebýt tohoto autíčka, automobilka by dnes už patrně neexistovala. Naopak díky němu patří mezi největší světové hráče. Golf je skutečně dobré auto, je to tak akorát velký hatchback. Všechno je na něm tak akorát. Není přehnaně skromný ani zbytečně okázalý, není nesmyslně drahý, ale není to ani žádný low-cost. Prostě auto tak akorát.
A potom jsou tu různé verze. Vedle ikonického sportovněji laděného GTI je tu i kabriolet. Byl tu vlastně vždcky a vždycky byl fajn. Jistě, praktická stránka Golfu plátěnou střechou dostává trhliny (někdy i doslova), ale malé kabrio je v jižních státech oblíbený vůz. Jenže tu v roce 2006 nastal problém. Volkswagen Eos.
Eos byl malý kabriolet s pevnou skládací střechou, byl postaven na platformě Golfu, po technické stránce to vlastně byl Golf. A díky té opravdu povedené konstrukci střechy byl ve všem lepší. Když Fiat postavil Barchettu na podvozku Punta, vysochal ji jako malý mrštný dvoumístný roadster, čímž zbylo místo i pro Punto Cabrio. Ale Eos? Eos Golfu nenechal nic.
Jediné, co Golfu zbylo, je tradice. Byl tu zkrátka první. A světe div se, to stačilo. Golf Cabrio se vyráběl současně s Eosem, přestože k tomu nebyl žádný rozumný důvod. Dnes jsou minulostí oba, ale až se přežene tahle bláznivá revoluční doba, věřím, že se Volkswagen bez střechy zase vrátí. A asi tuším, který z těch dvou to bude..
Mercedes-Benz Třídy A Langversion
Ačkoli mezi příznivci značky Mercedes-Benz není právě mnoho milovníků tohohle autíčka, já ho naopak mám docela rád. Nebyl to velký okázalý model, nebyla to žádná nesmyslná limuzína se spoustou chromu, navíc se uvnitř objevily sice bláznivě barevné, ale ne příliš kvalitně vyhlížející materiály, zkrátka ‘áčko’ bylo to správné dítě ‘devadesátek’.
Ale zároveň to bylo vlastně velmi chytře vymyšlené auto. Mercedes skutečně šel naproti svým zákazníkům, resp. v tomto případě především zákaznicím. Zatímco jejich muži si porovnávali ega, moc a bohatství v sedanech rozličných délek a motorizací, jejich ženy si konečně mohli pořídit automobil té správné značky, ale i těch správných rozměrů. Malý městský Mercedes.
Konstruktéři si opravdu dali záležet. Sice to byl úplný základ nabídky, nejmenší a nejlevnější Mercedes, ale rozhodně to nebylo auto odbyté. Díky unikátní konstrukci s dvojitou podlahou se podařilo udělat perfektní městský vůz, trochu vyšší, skvěle manévrovatelný, praktický. Ta dvojitá podlaha umožnila části techniky, která jindy bývá pod kapotou, posunout pod podlahu, takže auto bylo extrémně krátké a skvěle se s ním parkovalo. To byla ostatně jeho největší přednost.
A potom přišel někdo s převratnou myšlenkou. Udělali jste to skvěle, auto svou délkou těžko hledá konkurenci, pojďme ho prodloužit. A tak vznikla verze L tedy Langversion. Proč? Nevím. Narozdíl od provedení AMG s šestiválcem jsem tohle auto nikdy nepochopil.
Škoda Fabia Combi
Nedávno to proběhlo všemi internety v naší zemi. Škoda Fabia Combi končí. Kvůli Bruselu, Iluminátům, vrahům z Wall Streetu… Jenže k čemu to auto vlastně je? Je tu Kamiq, je tu Scala, sama Fabia pořádně povyrostla. Opravdu potřebujeme škodovky po pěti centimetrech délky?
O konci Fabie Combi se spekulovalo už dávno, definitivní tečku za ni měl udělat právě Kamiq. A to i podle oficiálních vyjádření značky. Potom se to celé trochu zkomplikovalo, automobilka otočila a snad začala dlouhou Fabii i připravovat. Jenže nakonec se původní propočty ukázaly správné. Ač v minulých generacích byla kombíková Fabia úspěšná, trh se zkrátka mění.
Volkswagen Bora Variant
A ještě jednou Golf. Možná si teď říkáte, že jsem na něj nějak vysazený, ale to vážně není pravda. Jen je těch Golfů tolik, že se mezi nimi najde i pár nesmyslů. A tím asi vůbec největším byl Volkswagen Bora Variant.
Volkswagen Bora byl sedan odvozený od Golfu. To ostatně není nic nového, ať už se to auto jmenovalo Jetta, Vento nebo právě Bora, Golf sedan není nic divného. Různých karosářských variant Golfu je tolik, že už to ani nechci počítat. A protože je to celé jadna velká koncernová stavebnice, je vytváření dalších a dalších variant vlastně docela jednoduché.
A možná i proto vznikl nejnesmyslnější Volkswagen všech dob. Bora Variant. Abyste mě nechápali špatně – ono to vlastně nebylo špatné auto, jen jeho tvůrcům měl někdo říci, že už v nabídce je. Jak jsem už psal, Bora byla sedanem odvozeným od Golfu. A potom tu byl i Golf Variant, tedy kombi odvozené od Golfu. No a asi už chápete, v čem byl problém. Bora se lišila jen jinou přední maskou a tvarem světel, ale jinak to byla dvě úplně identická auta.
Lancia Thema
A jako poslední tu máme Lancii. I když tohle vlastně ani žádná Lancia nebyla. A v tom byl právě ten problém. Lancia Thema tvořila jako předchůdce modelu Kappa vrchol nabídky italského výrobce v dobách, kdy nabídka ještě nějaký vrchol mohla mít. Byla tu celá řada modelů od malého Ypsilonu přes Deltu či Dedru až právě po Themu. Velký důstojný sedan platil v Itálii za takovou solidnější umírněnější alternativu k sportovní Alfě Romeo.
Jak šel čas, značka se postupně dostávala do potíží, úzké zaměření na domácí trh už nemohlo uživit stále dražší vývoj nových vozů a značka postupně omezovala své aktivity. Toto ostatně trvá až do dnešních dnů.
Než se však Lancia stáhla z evropských showroomů, zkusili Italové ještě jeden trik. Fiat se spojil s americkým gigantem Chrysler, kterému prodeje v Evropě příliš nejdou, v Americe ale nabízí celou řadu zajímavých modelů. Třeba Chrysler 300. A tak se zdálo logické vypůjčit si americké auto, předělat ho na Lancii a s minimálními náklady uvést na trh nový model.
Nic ale nebylo dál od ideálu. Ti, kdo chtěli pravou ‘ameriku’, ji nechtěli s logem Lancia. A kdo by snad chtěl Lancii, toho nemohl přeznačený Chrysler uspokojit. Ne, že by to snad bylo úplně špatné auto, ale ta jemnost a invence správné Lancie tu prostě chyběla. I proto nakonec celý projekt skončil a nová Lancia Thema potichu zmizela z nabídky.
Tak to bylo mých pět nejzbytečnějších atu na trhu. Přesto si všechna kromě oné Fabie cestu k prodejcům našla. Napadají vás další? Diskuse je vaše!
Opelfahrt
17. 9. 2021, 21:26 0 reagovatÁčko Lang proč ne, lidi chtěli trochu víc místa a pořád dobrou cenu, pak z toho v další generaci bylo Béčko. Já naopak nechápu to Áčko AMG. Vždyť dívat se na tak škaredý autíčko přece nemůže žádnýho petrolheada bavit. Ale možná že to nakonec postavili na truc, aby trochu napravili ten průšvih s losím testem na začátku výroby.
Pochtli
17. 9. 2021, 21:35 18 reagovatSorry, ale větší smysl mi dává fabia kombi než zbytečný krámy jako je kamiq či scala.
riderhenry
17. 9. 2021, 21:51 0Já to moc nepochopil. Ani jedno z těch aut přeci není plnohodnotnou náhradou Fabie Combi...
jerry
17. 9. 2021, 21:59 3Stejně tak by nebyl Superb Combi nebo Karoq náhradou Octavie Combi. Prostě jí dělat nebudou, ale ty povídačky by si mohli odpustit.
Avex
17. 9. 2021, 22:20 2V čem nejsou Scala a Kamiq náhrada? Velikostí kufru? To těžko, toho si průměrnej BFU nevšimne. Navíc Kamiq (i když je mimořádně hnusnej) má bonus vyššího posezu, kterej ocení nejeden důchodce.
tomyks
18. 9. 2021, 00:31 5Ja jako zakaznik, kdyz budu chtit male kombi, tak chci male kombi a ne nejaky marketingovy nesmysl. A spise nez objem kufru me bude zajimat delka po sklopeni sedacek treba.
Avex
18. 9. 2021, 09:53 1Delka Kamiqu: 4241mm
Delka Fabie: 4262 mm
Oba maji kapacitu necelých 1400 litrů se sklopenýma sedačkama (tím pádem nebude obrovskej rozdíl v délce interiéru). Seděl sem v obojím, a rozdíl je maximálně při sedačkách nahoře.. Jinak jsou to defacto stejný auta, akorát Kamiq lidi nemaj rádi, protože se to nejmenuje Fabie ;)
rock
18. 9. 2021, 10:28 2"...akorát Kamiq lidi nemaj rádi, protože..."
No, možná taky proto, že s cenou začíná o 90 tis. výš, než končící Fabia Combi a min. o 50 tis. výš, než mohla hypoteticky začínat Fabia Combi nové generace.
Plus teda vyšší auto se každýmu líbit nemusí.
Avex
18. 9. 2021, 10:44 3Proto už nová Fabie Combi nebude, musela by podstatně zdražit aby dávala ekonomicky smysl, ale potom už by se vyloženě cenově křížila s Kamiqem. A navíc pro lidi, co hledaj každou pětikorunu, by to už stejně bylo drahý auto a koukali by jinam.
rock
18. 9. 2021, 11:35 -1Proč podstatně? Nová Fabia začíná na 330 t., Fabia Combi mohla být řekněme +30 t, Kamiq je od 423 t - a to už má dva roky, takže se pomalu blíží k faceliftu, a tedy ke zdražení. Ještě pořád by si do zelí nelezli. Ale proč by Škoda prodávala něco levnýho, když může lidem vnutit něco o 15-20% dražšího.
No, vlastně je tady něco, co dává smysl jako náhrada Fabie Combi - Hyundai i30 Kombi. Od 375 t za auto o třídu vejš.
Avex
18. 9. 2021, 12:07 4Jinak by si Fabie na sebe těžko vydělala. Automobilkám se nevyplatí dělat malý auta, tím spíš vyvíjet nový malý auto, který je na 90 % stejný jako jiný modely z jejich řady. A to do toho vůbec nepočítám že všechny nový i starší auta šli nahoru. Jinak i30 je v současný době kvalitní náhrada nejenom za Fabii, ale i za Oktávku, s tim souhlas.
kotzitzaq
18. 9. 2021, 14:14 4Já bych hlavně jako reálnou náhradu kombíkové Fabie viděl spíše Scalu, než Kamiqa (ačkoliv to tak prezentovala Škoda Auto). A ta už by se s novou Fábií kombi rovnala jak cenově, tak velikostně.
Jacob13
18. 9. 2021, 17:31 2S tou cenou to není tak jednoduché. Rozdíl není 90 tisíc. Fabia sice začíná na 330 ale s motorem MPI, který Kamiq vůbec nenabízí. S TSI už je to za 350. Příplatky za kombík je u škodovky 40 tisíc (Octavia i Superb), takže výsledná cena za kombikovou Fabii byla někde u 390 tisíc. A fakt nemá moc smysl mít tři prakticky stejně velký auta, když by jedno stalo 390, druhý 410 a třetí 420 tisíc.
rock
18. 9. 2021, 18:31 -4Příplatek za kombi byl v předchozí generaci Fabie 14 tisíc. I kdybych akceptoval to, že s motorem MPI by třeba nemuseli Combi vůbec nabízet, tak i s TSI by se pořád mohla vejít někam do 370.
Napuram
18. 9. 2021, 19:46 0Má recht ten pán..
Avex
18. 9. 2021, 19:48 2Teď byl někde článek, že EURO 7 by zdražilo Fabii o nějakých 130 tisíc - a to se bavíme už o existujícím modelu, ne o vývoji úplně novýho..
rock
18. 9. 2021, 20:01 -3Ale to zdraží Kamiqa taky, dyť má stejný pohonný jednotky. Dokonce ještě víc, protože má se stejným motorem o nějakých 5-10% větší spotřebu.
Avex
18. 9. 2021, 20:29 5Nepopírám že ne, ale Kamiq už je hotový auto. Těžko říct jestli vůbec bude za pár let na trhu. Myslet si, že Fabia Combi by stála o 30k víc než současnej model je trochu naivní, éra levnejch Škodovek a aut skončila.
rock
18. 9. 2021, 21:31 -4Nová krátká Fabia je taky hotový auto, má už ceny a nejsou zas tak vysoký. Vlastně jsou při stejné motorizaci vyšší právě o těch 30 t. než předchozí generace. Co se dlouhé verze týká, tak minimálně půlka auta by byla naprosto shodná s krátkou, používá se modulární platforma, takže v tomto směru je taky hotovo a nějakou práci už na dlouhé verzi odvedli. Tady rozhodně není řeč o návrhu zbrusu nového modelu, spíš mělo jít o dokončení a zprovoznění něčeho, co je z valné části hotové. Vůbec neexistuje důvod, proč by cenový rozdíl od krátké verze měl být citelně větší než v předchozí generaci.
riderhenry
18. 9. 2021, 22:41 -3Fakt mě baví, jak se tady snaží někdo racionálně/tržně obhájit to, že automobilka nenabídla něco, co trh určitě chce (a snad to už i sama dokonce vyvíjela a utopila v tom tak peníze), a vůbec si neuvědomuje, že rozhodnutí to auto nepustit na trh nesouvisí s ničím jiným, než s emisními pokutami, tedy legislativou EU. Kéž by tohle každý člověk věděl a plně tak chápal jaké iracionální šílenosti se tady dějí. A to se teprve rozjíždíme...
Avex
19. 9. 2021, 05:56 4Hele zatim dostávám mínusy, ale nikdo mi doteď nebyl schopnej racionálně vysvětlit, v čem jsou Kamiq nebo Scala tak hrozně špatný auta.
A sorry, ale to že je to "marketingovej nesmysl" fakt neni argument, jsou to prostě emoce, emoce, emoce. Jsou to stoprocentní náhrady Fabie Combi? Ne, ale z 90 % jsou to stejný auta a proto nemá Škodovka zapotřebí vyvíjet derivaci Fabie (ano vyvíjet, v současný době fakt nestačí dát autu dveře navíc a plácnout na to plaketu Combi). Obě zmíněný auta jsou dražší, ale ne nijak výrazně, nedává smysl mít tři stejný auta který jsou odstupňováný po patnácti tisících.
Chápu, že ne každýmu se musí zmíněný auta líbit, ale tím pádem se může kouknout jinde. A ne, fakt si nemyslim, že by nová Fabie Combi stála o 30k víc. Ostatně to, že ji Škodovka vůbec NEPLÁNUJE akorát potvrzuje to, že by to bylo neekonomický vyrábět. Je mi úplně buřt jestli za to můžou emise nastavený EU, nebo to že by se to překrejvalo s modelovou řadou, výsledek je takovej, že v současný době je to auto neprodejný (a ne, to že by to "lidi kupovali" fakt nestačí pro to, aby se něco začalo prodávat).
Csaba
19. 9. 2021, 06:54 2Neřekl bych že Scala nabo Kamiq jsou špatné auta, natož "tak hrozně", nicméně, nejsou to kombíky. Což pro majitelé kterékoli (nebo i postupně všech tří předchozích) generace Fabie kombi může být problém, protože lidí jsou konzervativní a, pochopitelně, z mnoha dalších důvodů.
Nevím proč si myslíš že Kamiq a Scala jsou "z 90% stejná auta jako F. kombi" ale je to tvůj názor (názor, NE FAKT) a já ti ho rozhodně brát nebudu.
Můj názor zase je že ano, že i v současné době "fakt stačí dát autu dveře navíc a plácnout na to plaketu Combi", a to rozhodně právě v případě Fabie kombi která přesně takhle vznikla v oněch třech předchozích generacích (následujíce své úspěšné, stejně vzniknuvší, předchůdce Felicii C. a Formana) a výrobce tak, jednoduše a s minimálními náklady, nabídl kupujícím právě to co chtěli/potřebovali když Fabii hatchback pokládali za příliš krátkou (mající malý kufr).
Proč Škodovka neplánuje vyrábět Fabii kombi dokonale vystihl fortress včera v 11.51 + riderhenry ve 22.54.
Prodávala by se jistě velice dobře, jenomže by byla delší a těžší, tudíž by "víc žrala" a emitovala tak, podle zelených jelimanů v EU, příliš emisi (ve srovnání s krátkou fabií), tudíž by zhoršila emisní průměr celkové produkce, respektive zvýšila "emisní pokuty" a to výrobce není ochotný akceptovat a (patrně) doufá že se kupci Fabií kombi postupně přesunou k jiným modelům, z jeho pohledu ideálně právě ke Scale nabo Kamiqu.
Je to prostě přesně opačně než tvá teze o neplánování a následné neekonomičnosti. Spočítali si že pokuty za vyšší emise by byly takové že vyrábět ji nemá smysl z ekonomického hlediska protože výroba by nepřinesla zisk a vyrábět auto které nepřináší zisk si Škodovka, obzvláště v současné době, nemůže dovolit.
Taky si nemyslím že by F. kombi stála o 30t. víc, bylo by to tak 15-20t. maximálně, řekl bych :)
Ale pokud "je ti úplně buřt" z jakého důvodu se Škodovce nevyplatí prodávat Fabii kombi je těžko vést debatu o tom proč se Fabie kombi vyrábět/prodávat nebude :)
Není to jednoduše vůbec o tom jestli by ji lidé kupovali, je to o tom jak neblahé a absurdní důsledky mají úchylné, zcestné a nesmyslné nařízení nadšených budovatelů zelených a bezemisních zítřků z Bruselu, kvůli nimž by to auto nebylo neprodejné ale prodělečné.
Avex
19. 9. 2021, 09:46 3No Scala i Kamiq maj podobnej objem kufru i jsou stejně dlouhý, to že to na první dobrou nevypadá jako kombík neznamená, že to v prostoru kombík neni. A vzhled je subjektivní, nikdo dotyčnýmu nebrání jít si koupit i30.
Auto samozřejmě v současný době "jenom protáhnout" nejde, bere se to jako úplně novej model, a s tím přichází i veškerá byrokracie, crashtesty, kastle, díly, emise atd. Reálně jsou to stovky milionů jenom na vývoj. Před 20 lety to tak možná fungovalo, dneska už těžko.
V současný době se automakerům nevyplatí dělat malý auta se spalovákem, protože jsou na to přísnější požadavky jak třeba na sedan nebo SUV. Kdyby ale Škodovka udělala plug-in nebo EV Fabii Combi, tak za prvý by to muselo podstatně zdražit, a za druhý stejně lidi budou remcat a radši si koupí Scalu se spalovákem. To, že na menší auta jsou přísnější limity je trochu nelogický, uznávám, ale zase bych z toho nedělal kovbojku. V tržně regulovaným prostředí prostě není možný něco vydat jenom proto že "by to lidi kupovali", ale musí se brát v potaz úplně všechno.
riderhenry
19. 9. 2021, 10:15 -2Avex: Ne, prostě ne. Nic se radikálně nezměnilo, co se "papírování" a zkrátka birokracie okolo aut týče (kromě emisním záležitostí, což právě zařízlo Fabii combi, ale to evidentně nechceš akceptovat...). Naopak - automobilky fungují na principu sdílených platforem, což rozhodně zlevňuje vývoj nových aut, proto si taky můžou automobilky dovolit dělat nesmyslně široké modelové řady. Jinak by nebyla ta opěvovaná Scala, ani Kamiq, atd. Takže trend je přesně opačný - nacpat zákazníkovi cokoliv, abych se mu trefil byť do toho nejúchylnějšího vkusu (proč bych všem cpal X5, když můžu vyrobit X6...). Za posledních 20 let brutálně narostly modelové řady snad všech automobilek, přitom se nedá říct, že by byl snad v Evropě nějaký automobilový boom... A teď tu máme něco, co toto tržní prostředí otáčí a automobilka musí dvakrát dobře rozmýšlet, jaké auto a s jakým motorem pošle na trh, protože by se mohlo stát, že by to lidé kupovali až moc a nevyšly by emisní propočty!
Dalo by se to přeložit i tak, že Škoda nevyrobí Fabii combi proto, protože by byla moc drahá. Ano, ale pak je třeba také udělat cenový rozpal a hezky pěkně uvést, kolik by dělala emisní pokuta. Jak už jsem říkal, moc bych si přál, aby si toto každý uvědomil, nejlépe teď před volbami...
Csaba
19. 9. 2021, 10:22 3To prostředí bohužel není regulováno tržně, tahle normální doba už je pryč, nastoupila nová, absurdní, kde pravidla určují byrokrati vycházející z pomatených ekoideologií, dogmatizmu, sveřepé zaslepenosti a neměnného přesvědčení o své, jediné správné, pravdě.
Být normální doba kdy o prodejných číslech rozhodoval trh, tak je Fabia 4 kombi už na linkách a účetní ve škodovce si mnou ruce v očekávání nemalých zisků.
Avex
19. 9. 2021, 10:47 2To že na MQB šoupnu novou kastli neznamená, že vývoj stojí pětikorunu. Jo, automobilky doteď měly nesmyslně široký lineupy, ale teď už s emisníma limitama musí prostě škrtat. Kdyby Fabii fakt jo chtěli udělat, mohli to prodat jako EV nebo plug-in hybrid, ale to by bylo nesmyslně drahý.
Já vím že tady je EU pro všechny ten nejhorší nepřítel, ale k čemu je padesát fakticky stejnejch aut se spalovacím motorem? Kdyby to EU neregulovala, tak se k elektromobilitě, resp. čistějším autům těžko posuneme. Pro potenciální kupce Fabie se nic moc nemění, buď koupěj Scalu nebo Hyundai. Nemůžeme se furt bavit v relacích "kdyby nebyly emisní limity", prostě tu jsou a budou. To je jako kdybych naspal "kdyby nebyla povinná STK".
riderhenry
19. 9. 2021, 11:11 4A k čemu je deset druhů toaletního papíru na krámě? K čemu je deset různých značek obchodních řetězců? K čemu je tolik televizních stanic? K čemu to všechno? Mě fakt děsí, že tohle někdo pořád nechápe a dokáže to obhajovat. Chceš-li být "zodpovědný, ekologický euroobčan", nikdy jsi neměl víc možností, než dnes. I jednorázové pleny můžeš koupit BIO EKO FAIRTRAID duhové, akorát budou horší a stát 3x víc. Podobně elektromobil si můžeš pořídit, i v ČR už se chystají dotace (možná jen pro firmy, ale stejně - a o penězích to přeci není!), a pak se usilovně snažit jej nabíjet z "čisté" energie (hodně štěstí). Všechno má dnes své "zelené" alternativy, dokonce i tarify energií u dodavatelů. Proč ale svůj světonázor nutit ostatním? Papírovým brčkům u mekáče se všichni ještě smáli, ale že o ulici vedle nějaký manažer zrovna z donucení zakázal výrobu jejich budoucího auta, to už jim dojde až příliš pozdě.
My tedy víme všichni, co je správné - elektromobilita. Ale zároveň potřebujeme regulace spásné EU, jinak bychom si to nekupovali, protože jsme prostě nějak pošahaní a schválně si kupujeme horší věci, i když trh už nabízí ty lepší? Já tohle vidění světa teda nejsem ochotný akceptovat.
Máme se tedy posunout k elektromobilitě, nebo čistějším autům? Nebo snad někdo tvrdí, že to je to stejné?
Co to je za dogma "emisní limity tu jsou a budou"? O jaké části světa, ať už vyjádřeno na plochu, nedej bože na počet obyvatel, se teď bavíme? Fakt si někdo myslí, že v Indii se nám někdo přizpůsobí a bude s námi hrát tuhle hru umělého zdražování spalovacích motorů a na sílu prosazované elektrifikace dopravy? Akorát se budou smát a sledovat, jak si ničíme ekonomiku, potažmo možná i životy, když to necháme dojít moc daleko.
Csaba
19. 9. 2021, 11:47 0"Kdyby to EU neregulovala, tak se k elektromobilitě, resp. čistějším autům těžko posuneme."
Aha, takhle ty to vnímáš... Tak to je pak jasné že se shodnout nemůžeme. :)
Auta plnící E5 nebo E6 (s jakoukoli příponou) jsou už tak čistá že víc (technicky/technologicky) ani čistší už být nemůžou a životnímu prostředí škodí (obrazně řečeno) míň než to co vydechujeme.
A já osobně (a jistě nebudu v menšině tady na Autíčkáři ani obecně) se k elektromobilitě (nebo spíš elektrodebilitě?) nechci posunout ani o ten nejmenší možný kousek. No a EU a její regulování (čehokoli, nebo - bohužel - spíš téměř všeho)? Apage, Satanas!
beastar
19. 9. 2021, 11:52 7Chlapci úplně zbytečná debata. Ani jeden do toho nevidíte. Pokud teda nemáte dobré interní informace přímo z fabriky. Selský rozum říká, že s tím souvisí vše jak obsah nabídky, tak emisní normy. A jak je nahoře psáno. Jde koupit podobná auta u konkurence. Fabia combi nebyl nikdy žádný zázrak. V době crossoveru se jde podívat u Seatu, Dacia, Hyundai a tak dále. Mimo jiné to že je trh deformovan úplně nesmyslně to snad vidí každý. Škoda nabídne další čtyři ev pro zachování pracovních míst. Ehm fakt má někdo pocit, že to jde přirozeně? Akorát s tou Fabii v kombi to zase až tak nesouvisí. Je otázkou času, co skutečně ten trh udělá. Automobilky zatím kopírují to co musí. Asi jako například výrobci tabákových drog. Nebo alkoholu atd. Uvidíme zda zákazníky dotace a změny dotlačí hromadně k ev. Podle mě Fabia skutečně neseděla v kombíku do toho prebujeleho portfolia. Náhrady se nabízí. A správně to že se něco nejmenuje combi neznamená že nenabízí stejně prostoru.
riderhenry
19. 9. 2021, 14:02 1beastar: Jasně, třikrát ověřené a ozdrojované 100% pravdivé informace nemáme. Můžou to být lži, konspirace... Ale nebyl bych úplně smířlivý co se tohoto tématu týče a postoje některých lidí, že to tak je správně, nebo že to tak prostě je a "smiřte se s tím". To totiž právě podporuje to následné tiché akceptování většinou. Ono spočítat si, jaké emisní pokuty platí která automobilka (ať už globálně, nebo na aktuální model/motorizaci), určitě jde. Spousta lidí to už udělalo a svinstvo je to obrovské. Z mého pohledu je dobré na to poukazovat při každé příležitosti (i když internetové diskuze vyhrát samozřejmě nejde, že ano...), protože to nespěje určitě k ničemu dobrému.
Avex
19. 9. 2021, 14:18 -1Automobilky nejsou hloupý, viděj že v Číně a USA je elektromobilita naprosto zásadní, tak do toho sypou prachy. Je naivní si myslet že jsou spalovací motory na ústupu kvůli EU, ta je v porovnání s Čínou a US marginální trh. Jakej má smysl dělat spalováky pro EU a zároveň vyvíjet EV v Číně? Ekonomicky žádnej. Evropa v žádným případě není hlavní hráč/hybatel na poli se elektroautama.
beastar
19. 9. 2021, 17:48 2Jo a věčná v USA kromě Kalifornie nikdo EV netlačí. Možná tak Musk a Tesla chce aby to tak působilo. Čína to je jiná, tam ano. Strana to zařídí, ale i to tam dává smysl. Emise a tak dále jsou tam místy neunosné.
Wakantanka
19. 9. 2021, 18:19 0Csaba Fabia 3 combi mala nejakých cca 30 z celkového počtu vyrobených kusov. Veľa či málo? Automobilke to vyšlo tak, že málo a radšej investovali peniaze do Scaly a Kamiqa. Druhá vec je že v B segmente by v podstate ostala jediná čo by predajom tiež mohlo pomôcť.
Beran
20. 9. 2021, 06:56 0Tak z fabie v kombiku delat mucednika, ktery padnul za obet EU. To mi prijde trosku prehrocene :-D
Fabka v kombiku umi oproti scale/kamiqu do kufru na pohodu pobrat kocarek nebo dvoumistny chariot. A ovce je o 100 litru dazsi. Jenze doba se meni a mlade rodiny s detma kupujou jinde. Nevim jestli v bazaru nebo u jineho vyrobce.
pan_Mýval
25. 9. 2021, 22:06 2Jen k tomu opakovanému argumentu "stejný prostor SUV a kombi" - to rozhodně neplatí automaticky.
Pokud srovnávám vysoké SUV s placatým kombíkem, tak při stejném teoretickém objemu na litry bude kufr SUV podstatně kratší, protože objem nahání nevyužitelnou výškou...
(Proto ostatně tvrdím, že "objem kufru v litrech" je marketingový podvod a jediné dvě relevantní informace jsou délka x šířka, plus "maximální rozměry kvádru který se do kufru vejde".
beastar
17. 9. 2021, 22:09 4 reagovatJá teda mám za to, že to dlouhý áčko je docela dobrý nápad. A vůbec áčko byl nakonec fakt úspěch. Ta auta jsou oblíbená dodnes. Pravda na začátku to na super deal nevypadalo.
Jakub Pospíšil
17. 9. 2021, 22:51 2Áčko je dobrý, dokonce jsem měl možnost svého času jedno poměrně výhodně koupit. Neudělal jsem to, nedokázal jsem zkousnout vzhled "přerostlého Smartu". Leckdo to má stejně s Fiatem Croma, který je objektivně taky super, ale vypadá, jak vypadá. Nebo ve výsledku i mnou nenáviděná ix20, to je vlastně taky velmi prakticky promyšlené auto.
Snad jsem v tom až začal čout námět na nějaké odlehčené TopX na téma "auta, která jsou sice technicky vzato super přelomová a promyšlená, ale vypadají odporně".
LennyLeonard
17. 9. 2021, 23:39 3Na TopX tema co zminujes me okamzite napadlo jedine auto se sklepem neboli fiat multipla
Avex
18. 9. 2021, 10:46 0..a americkej sourozenec
Moses
18. 9. 2021, 15:12 0...a vzdialeny japonsky pribuzny
Jakub Pospíšil
18. 9. 2021, 18:26 6Cube by mi vůbec nevadil, líbí se mi.
beastar
19. 9. 2021, 22:09 1Cube je hlavně docela praktické a promyšlené auto. Své fanoušky stejně jako Multipla si nakonec našlo. Rozhodně to nebyl přešlap.
Moses
20. 9. 2021, 18:15 1Ved tema je TopX "auta, která jsou sice technicky vzato super přelomová a promyšlená, ale vypadají odporně".
Max
17. 9. 2021, 23:32 0 reagovatNeviete prosím niekto, aký interiér je na fotke 21?
Nezn.uživatel
18. 9. 2021, 00:44 1Původní Thema. Ta, co je na fotce 20.
Max
18. 9. 2021, 22:05 1Ďakujem, nespoznal som, je to nejaké zásadne luxusnejšie, než Thema, čo som mal možnosť vidieť.
StreetPro
10. 2. 2022, 10:59 0Tipuju na pozdější rok výroby modelu V8.32 (s motorem od Ferrari)... měl jsem (až moc dlouhou) chvíli 2.0T16v, ve zkratce kastle z bláta, kilometry nespolehlivé elektriky, průtokový ohřívač béňa, vhodný na projíždky max do 10km od dílny...
LennyLeonard
17. 9. 2021, 23:40 2 reagovatV seznamu marne hledam auto co jsem zde uz jednou zmiňoval- Smart forfour
theGeno
17. 9. 2021, 23:51 10 reagovatKdyž jsem poprvé viděl nadpis, řekl jsem si „není boha, aby tam nebyl”. Nebyl. Tak tedy musím postnout.
José Jiménez
18. 9. 2021, 08:28 2 reagovatKde jsou SUV typu X7 a GLS? Jsem zvyklý na velká auta (motám se okolo kamionů) ,ale tohle už je nesmysl ,zvlášť když v tom jezdí metr šedesát vysoká paní s jedním děckem.
afro-r1
18. 9. 2021, 13:31 1Take jezdim v osmimistne dodavce nejcasteji sam. A i v te dvoumistne je se mnou nejcasteji jen taska s nakupem.
José Jiménez
18. 9. 2021, 15:54 0Dodávka je dodávka ,ta má smysl.
Beran
18. 9. 2021, 10:15 7 reagovatTahle exkurze do minulosti je hezky priklad o co soucasnym smerem vyvoje automotive prichazime. Drive si prodej/marketing rekl, je to volny segment trhu to by nekdo mohl kupovat. Technika to nakladove odhadla. A prodej/marketing musel u vedeni firmy obhajit, ze toho prodaji dost at se to vyplati. Dneska se tyhle odvozeniny kvuli nejruznejsim regulacim nevyplaci. Takze nabidka se bude cim dal vic unifikovat a pestrost se bude vytracet. Pro bezneho uzivatele nevyhoda.
K prehledu chybi tvrda pragmaticka informace, i kdyz asi nedohledatelna. Vydelaly si na sebe ty auta ve sve dobe? Pokud ano, tak nebyly zbytecne.
riderhenry
18. 9. 2021, 22:46 1Souhlas, prostě občas někdo neúspěšně hledal díru na trhu, zároveň často tu díru opravdu našel (SUV atd.). Dnes se setkáváme s tím, že i úspěšná auta nedostanou nástupce, protože to tak je přeci jakoby nějak údajně správně...
rock
18. 9. 2021, 10:40 2 reagovatSmart Roadster / Coupé.
Mohla to být skvělá hračka o rozměrech (a váze) angličáku, dokonce i ten 0.7 l tříváleček (60 kW) by se dal překousnout, ale jediná volba byl děsně pomalý automat. No a tím to zhaslo, protože ten řadil tak, jak by odpovídalo na víkendový cruiser a kdo by chtěl na pohodu cruisit s kei carem...
Ale bude z toho zajímavej youngtimer.
Lišák
18. 9. 2021, 11:09 3 reagovatPokud jde o Fabii Combi je můj názor naprosto opačný. Modely, které jsou zbytečné jsou Kamiq a Scala. Jsou zbytečně zvedlé.
rock
18. 9. 2021, 11:36 1Scala je nižší než Fabia Combi...
Csaba
19. 9. 2021, 10:27 0Lišáku, máš můj hlas, za ty první dvě věty.
fortress
18. 9. 2021, 11:51 1 reagovatSlušnej damage control dát do článku fabii, která se neprodává ne proto že by se neprodávala (jako stinger nebo kizachi), ale nevyrábí se proto že by se prodávala moc. ????
afro-r1
18. 9. 2021, 13:35 -2A to je jeste uchylnejsi, nez za sociku nevyrabet, protoze neni z ceho...
PIPBoy
18. 9. 2021, 16:59 10Jen pro pořádek. Fabie Combi se loni prodalo 43 tisíc kusů. Scaly (která se bere za propadák) 53 tisíc a Kamiqu asi 75 tisíc. Tolik k tomu, jak super se Fabia Combi prodávala.
fortress
18. 9. 2021, 17:16 -7Jen pro pořádek ještě dodej statistiky z prvních let výroby a ne z roku postiženým covidem a problémama s čipama kdy škoda upřednostňuje kompletaci iV, BEV a aut s vysokou marží.
PIPBoy
18. 9. 2021, 17:44 7Jenže jedině ten loňský rok se prodávaly všechny alternativy současně. Ale když vezmu ten nejúspěšnější rok (2017) Fabie 3 Combi, tak se jich prodalo 71 tisíc. Což je pořád o 4 tisíce aut méně, než Kamiq ve velmi nestandardním roce.
fortress
18. 9. 2021, 18:53 -62019 - Kamiq 12k, Scala 26k
fortress
18. 9. 2021, 19:07 -4Prostě combi kterýho se celkově za všechny generace prodalo 1,5M kusů fakt neni "nesmyslný auto" ohejbat si to můžete jak chcete. Chybí tady Kizachi, Stinger a další bývalé modly novinářů.
PIPBoy
18. 9. 2021, 19:08 8Ale no tak, přeci nebudeš argumentovat náběhem výroby, kdy se Scala prodávala od května a Kamiq od září. To je lehký argumentační faul. Mimochodem Scala za 2019 měla 36 tisíc kusů.
Opelfahrt
18. 9. 2021, 20:14 0Stinger a Kizashi nejsou nesmysl, ale normální dobrá auta střední třídy, jen se málo prodávají. Kamýk je nesmysl třeba pro mě (jeho místo by klidně zastaly Fábka kombík a Scala) a ještě k tomu odporně vypadá a ejhle, jak dobře se ta sviňa prodává.
riderhenry
18. 9. 2021, 22:54 1Docela nechápu, jak může mít fortress tolik nesouhlasů, když to popsal naprosto přesně. Neřeším přesná prodejní čísla, ale fakt, že to auto se prostě prodávalo a určitě to nebyl propadák, který by si na sebe nevydělal. Jak už jsem sám psal, důvod není tržní, ale regulační a příčinu hledejme v emisních regulacích EU, nic jiného v tom ani hledat nejde (což PR automobilky na plnou hubu asi neřekne...). Že se něčeho prodá o 10 - 20 % víc neznamená, že chcete díky tomu zaříznout auto, kterého prodáte 50 000 kusů ročně. Protože těch 50 000 kusů se nepřesune automaticky do těch vašich dalších modelů, ale třeba ke konkurenci, která "emisně nazařízla" malý kombík, ale třeba nějaké MPV, nebo něco jiného...
Martanone
19. 9. 2021, 09:21 5Jenže ty přesný prodejní čísla řeší škodovka. To je totiž to, co rozhoduje o budoucnosti toho konkrétního modelu. A pravda je taková, že Fabia Combi je aktuálně nejhůře prodávány auto od škodovky (ano i Superb Combi je prodávanější než dlouhá Fabka). A když se rozhodlo, že se musejí optimalizovat výrobní kapacity, aby se (logicky) mohli zaměřit na rentabilnější modely, tak vcelku předpokládatelně dostal padáka model s nejmenším odbytem. Fakt netřeba za tím hledat konspiraci. Každopádně oceňuji PR oddělení škodovky, který šikovně využilo situace a hodilo vinu na EU. Ušetřili si tím hate od českých fanoušků, kterým by jinak složité vysvětlovali, že Combi Fabie nebude, protože by na ni vydělali málo peněz. Opravdu chytrý nápad. Zeptejte se v Německu, proč to auto končí a dostanete trochu jinou odpověď. Mimochodem, další model, který půjde přes palubu bude Superb Combi, který nedostane nástupce z úplně stejného důvodu. Prodává se málo.
riderhenry
19. 9. 2021, 10:24 0Ono touto logikou půjde zdůvodnit asi konec spousty modelů. Protože auta se uměle zdražují (především kvůli emisním pokutám a především ty menší/levnější). Tzn. logicky je zákazníci budou méně kupovat, model končí, kruh se uzavřel. Může za to trh. Tak určitě.
fortress
19. 9. 2021, 11:48 -1Dobře přijmeme tezi že pan Martanone má zprávy přímo od mandlu z německa a až pojedem za čáru tak se tam nějakýho kolemjdoucího zeptáme a dostaneme informaci že fabie končí oprávněně. Teď jenom dovysvětlit proč je v listu "5 nejnesmyslnějších" aut všech dob když 1.5 milionu lidí smysl asi dávala.
kotzitzaq
19. 9. 2021, 12:33 6Ale v článku je zmíněno, že dříve smysl dávala. Nedává smysl aktuálně, kdy jsou v nabídce dvě velice podobná auta, která ji mohou nahradit. A pokud by nebyla v nabídce Scala a Kamiq, tak nebude kombíková Fábie v seznamu nejnesnyslnějších aut. Jak je v závěru uvedeno, trh se mění. Já osobně nejsem fanoušek aktuálních změn a raději bych v nabídce viděl dlouhou Fábii, ale to rozhodnutí proč ne chápu. Na emise se to svede lehce (a nějaký podíl mít mohou), ale primárně je to o zisku. A ten už by na aktuálním trhu tak jistý nebyl (btw jako subdodavatel komponent mám o výrobě Fabie 3 gen. od začátku poměrně přehled a poslední roky to žádná sláva nebyla).
Vavris Vavrisovic
19. 9. 2021, 19:53 11Já jsem hlavně doteď nepochopil, proč se z toho dělá taková věda a pomalu národní tragédie.
Tragédie je obecný trend vymizení malých, levných, jednoduchých a tím pádem i ekologických aut. To je skutečně tragický důsledek pro mě nepochopitelně nastaveného systému emisních pokut...
jerry
20. 9. 2021, 12:21 0Ten trend si asi hodně lidí "personifikovalo" do dlouhé fabky. Každý ji má pod kůží jako jednoduchého dělníka. A nahrazuje ji scala, která patří do generace dnešních aut - dražší, menší objem a méně válců, zato hafo asistentů a jiné elektroniky. Ale ona by ta nová Fabia Combi byla stejná. Tedy za více peněz méně muziky a víc nesmyslů pro zákazníky. Ale fabrika ví, co dělá. Lidi si zvyknou. A navíc vezmou, co bude a ještě připlatí. Nedostatek aut převrátí heslo náš zákazník náš pán. To je ta tragédie.
Jakub Pospíšil
20. 9. 2021, 13:50 0Fabia III má víc válců a větší motory, než Scala?
jerry
20. 9. 2021, 14:21 0Teď už ne, máš pravdu. Ale na začátku tam byl čtyřválec 1.2 TSI. Ten další úpadek na jen litrový tříválec mi unikl. Dík za osvětu, i když nepotěšila. Potom opravdu nemá smysl vyrábět obojí. Je to prašť jako uhoď.
Jakub Pospíšil
20. 9. 2021, 14:27 0Scala má právě na rozdíl od Fabie 1,5 TSI, což je docela čilý motor a v kombinaci s DSG už je to vcelku důstojné pohonné ústrojí.
Jinak jasně, bývaly doby, kdy měla Fabka i 2,0 MPi, ale to už se nevrátí.
jerry
20. 9. 2021, 14:50 0To máš pravdu, jedině s tím 1.5 TSI to dává smysl. Ale ta cena. Před 7 lety byla O3 RS 2.0 TSI za 620 tis. Ale jak jsem psal, lidi budou rádi i za tohle, hlavně aby nebyly pořadníky.
beastar
20. 9. 2021, 23:38 1Před 7 lety nebyl covid, Inflace 4,2%, nedostatek čipů a trojkový R.S. za 650 bylo jako by dneska stálo 800. Auta jsou dražší jako všechno, ale zas bych z toho nedělal kovbojku. Auta máme a auto se furt sehnat v klidu dá. Akorát si prostě člověk s omezeným rozpočtem nemůže tak vyskakovat.
jerry
21. 9. 2021, 14:09 -1Kovbojku z toho nedělám, jen je zajímavé sledovat vývoj skutečné hodnoty peněz, ne je jen toho, co je tam natištěno. Dvojkové RS v roce 2006 bylo o 140 tis. dražší než trojkové RS ve 2014. Že by krize 2009? Teď tomu chtěli předejít natištěním a rozdáním peněz. Povede se to nebo přijde další a větší krize? A pak třeba zase bublina splaskne.
beastar
21. 9. 2021, 14:40 0Já s tebou v zásadě souhlasím. Je to tak. A sám na to koukám bedlivě. Co s těmi natistenymi penězi provedou. Může to dopadnout blbě. Záleží na politicích. To bych sem ale nerad tahal. Základní myšlenku máme stejnou.
jerry
21. 9. 2021, 22:36 0Jj, shodujeme se. Ona jsou vlastně ta dnešní auta levná proti těm před krizí 2009, pokud se to vztáhne k platům.
Černá Vovce
18. 9. 2021, 14:05 2 reagovatS tou Borou to taky není tak jednoduchý. Golfi sedan (Vento, Bora, jeta) byl vždycky takový lepší golf. Lepší plasty v interiéru, lépe odhlučněné, lepší výbava apod. Takže pokud chtěl někdo lepšího a luxusnějšího Golfa v kombíků tak sáhl po bore v kombíků.
Vavris Vavrisovic
19. 9. 2021, 19:54 1Ničeho z výše zmíněného jsem si nikdy nevšiml.
kotzitzaq
19. 9. 2021, 21:57 3Mně připadalo, že Bora a Golf 4 měli naprosto stejný interiér. Jen Bora se obvykle kupovala ve vyšší výbavě. Ale mohu se mýlit, moc jsem se v nich nepovozil. Ale jezdil jsem docela dost s Jettou šesté generace (ta poslední, co se u nás oficiálně prodávala) a ta byla naopak oproti soudobému Golfu uvnitř jak chudý příbuzný. Bylo to auto primárně pro Ameriku a bylo to znát (ale nijak mě to neuráželo, naopak to bylo příjemně jednoduché a přímočaré auto).
pro.jiri
20. 9. 2021, 11:43 0 reagovatAhoj. prosím o názory. Je ta novodobá Lancia Thema tak špatná? Chápu nesmyslnost s logem. Ale ve finále by to měly být robustní díly ze starých mercedesů a 3,0 crd by měl být spolehlivý italský motor, co dobře funguje v Grand Cherokee. Přemýšlím o koupi této Themy. díky
M1chal
20. 9. 2021, 14:49 3Ľudia ma tu možno ukameňujú, ale bolo to najosobitejšie auto, aké som mal. Do dnešného dňa ľutujem, že som ju predal.
Krásny design, pohodlné, ešte aj na dnešnú dobu výborná výbava. Robustne postavené. Do 100 tis som ju mal, nikdy žiadny problém, celú EU som s ňou pochodil. Bez srandy by som súčasné GLSo vymenil za môj konkrétny kus, keby mala stále 100tis km v stave , v akom išla z domu.
pro.jiri
20. 9. 2021, 22:58 0Diky za odpoved. I kdyz to zni smutne,ze bys ho chtel zpet. Daji se sehnat levne z Italie. Ale prece uz jsou starsi a najezd je vyssi. Stejne Chryslery 300 stoji mnohem vic... A smutne,ze GLS nedela takovou radost.
beastar
20. 9. 2021, 23:34 1Neměj z toho strach. Jak píše kolega nahoře. Když seženeš lepší, servisovany kus dostaneš pořád dost vybavené a nadčasové auto. Je to takové namixovane asi jako Crossfire třeba. Nic se na tom vyloženě nerozbiji. Spojení emerickyho vozu alespoň myšlenkou a italského dieselu je klasika od devadesátých let. Pokud to není motor, co někdo zanedbal je to klidně i s 300 000 km pořád slušný. Stačí měnit olej a chovat se k tomu hezky. Za mě je to dost hlučný ale to vyrovná ten parádní zátah a zvučení v nižších otáčkách. Ano je to nafta s pěkným zvukem... Jen v idealnim spektru otáček. Dneska už všechny tyhle auta vevnitř vržou a počítat s tím, že bude sranda s infotaimentem je nutnost. Jestli si to pamatuju dobře, tak ten původní automat je 5g. A pak se dávala 7g ZF. Obě jsou ale bezproblémové. Nevím no co víc. Na korozi to netrpí a pokud to nebude bouracka je v tom ticho a neteče do toho.
Honza Hamster Křeček
30. 9. 2021, 19:11 0Určitě bych neřekl, že je to špatné auto, je to (pro nás Evropany) pořád velký americký sedan, jak má být. V článku je jen proto, že dávat na to logo Lancie byla stejná kravina, jako kdyby někdo Dodge Viper přeznačil na Ferrari - prostě to nedávalo smysl…
Frankie
20. 9. 2021, 14:07 -2 reagovatDvojčata Toledo Altea. U Golfu Golf plus, a Turan.
pro.jiri
20. 9. 2021, 14:29 0 reagovatMercedes A Sedan vs. CLA