načítám data...

Je Alfa GTV 916 krám? I když má Busso...

Cítím se trochu provinile, trochu bezradně a v hlavě mám guláš. Všichni ji chválí, je ověnčená několika tituly, mne však z nějakého důvodu zavezla do stanice zklamání. Co jsem udělal špatně?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Pan Krab nedávno psal článek o tom, jak zrádné může být řízení vysněných automobilových hrdinů. V jeho povídání ve výsledku šlo o to, že auta z plakátů vás na živo natolik uchvátí, že budete jen ztěží odolávat pokušení pořídit si je. Já ale dnes chci mluvit o poněkud jiné interpretaci onoho rčení. Totiž, že úchvatná věc z plakátu je mnohokrát boží, skvělá a nejlepší jen a pouze na tom plakátu a setkání na živo může něpěkně zbořit vzdušný zámek o dokonalé ikoně. Alfa GTV sice není zrovna ideální příklad plakátového auta, ale určitému výsadnímu postavení se mezi nadšenci jistě těší. I když se jedná o ta nejnižší cenová patra, ve kterých zajímavá auta můžeme hledat, spojení Alfa, GTV a Busso má váhu a leckdo by právě tuto kombinaci rád hýčkal ve své garáži. A třeba jí vnímá jako dostupný sen…  Já mám obavu, že o GTV ve své garáži nikdy snít nebudu…

Víte, se starými auty a dojmy z nich to není vždy lehké. Jako první proměnná do celé rovnice vstupuje očekávání. Internet je mocný a válí se na něm spousta informací. Jasně, na webu musíte poctivě cedit hodnotná data od žvástů, blábolů nebo rovnou nepravd, ale přece jen většina informací nakonec více či méně odpovídá realitě a pokud máte nějaké ověřené zdroje, snadno si z nich vytvoříte docela přesnou představu o tom, jaké dané auto asi je. Jenže nikdy to není stoprocentní. Svou pravdu poznáte až když je vyčtená představa konfrontována se skutečným světem a s oním autem se setkáte na živo. Zde však nastává další potíž.  Auta stárnou podobně jako lidé – některá přečkají až do zaslouženého věku v dobré kondici, jiná jsou natolik utrápená životem či svými majiteli, že už poskytují pouze zlomek původních vlastností. Bohužel to vůbec nemusí jít visuálně poznat. Pod krásným kabátem se klidně může skrývat vydechlé bypassované srdce a řídké kosti. Pokud nemáte srovnání s více kusy nebo pokud vedle vás nesedí zasloužilý znalec onoho modelu, nikdy nemůžete tušit, zda právě ono konkrétní auto také nepatří mezi věkem zlískané chudinky. Z takových setkání mohou vzniknout nesprávné soudy a vzpomínky plné hořkosti. A tímto se už konečně dostávám opět k Alfě GTV.

Když jen tak mimoděk nasajete z různých útržků informace o vozidle Alfa GTV, nevyhnutelně si musíte vytvořit obrázek, že pod velice osobitou a bezvýhradně jedinečnou karosérií od pininfariny se skrývá stroj na radost. Auto, které vás uchvátí svým čtyřválcem a rovnou odrovná šestiválcem. Vůz, jenž nadchne podvozkem s veselou kinematikou zadní nápravy a zaplaví všechny smysly poctivou dávkou italského šarmu, mechaničností ovládacích prvků. Designová ikona. Perspektivní youngtimer. Skvělé auto pro řidiče. Zábava na kolech.

Když jsem se s GTV v hlubokém pravěku setkal poprvé, měla pod kapotou dvoulitrové Busso s turbem a nadšení se nedostavilo. “Oukej”, říkám si, “…na téhle je vidět, že toho asi zažila dost..”. Přesto mne to trochu vyvedlo z rovnováhy neb jediné pořádné auto, které jsem tehdy řídil, byl můj bývalý Escort RS2000. Pokus č.2 už proběhl na podstatně lépe vypadajícím exempláři. Jaké bylo překvapení, když se dostavovaly známé dojmy z útržků vzpomínek. Ale dobrá, v tomto případě jsem zase za voalntem strávil tak krátkou chvíli, že jsem beztak nemohl nasát nic, než pár nejdůležitějších věcí. Jenže potřetí už jsem řídil delší dobu, bylo to auto s poměrně nízkým nájezdem a zmapovanou historií a přesto - hláškou z Pařby v Bangkoku – “stalo se to znova…”. To už sakra nemůže být náhoda. Takže se nevyhnutelně dostávám do stejné pasti, jako kdysi Chris Harris ve sloupku o MX-5. Místo vzletných slov a vznešených názorů, které o Alfě GTV sdílejí všichni nadšenci do aut na internetu, mám neodolatelné nutkání říct: Alfa GTV? To auto je jeden velký idealizovaný krám postavený kolem výborného motoru… Nemůžu si pomoct. Jenže co když je to všechno relativní? Co když jsem měl opravdu jen smůlu na nedokonalé kousky?

GTV je skvělý statik. Dokud se na něj díváte, je všechno v nejlepším pořádku a musíte si co chvilku sbírat bradu ze země. A je vlastně jedno, zda koukáte zvenku nebo dovnitř. Klínovitá karoserie rozdělená opticky ve dví výrazným prolisem táhnoucím se od předního blatníku až pod patku zadního okna může být kontroverzní, ale je jednoznačně hodná obdivu. Při pohledu na mohutnou kapotu stoupající k nebesům naskakuje husí kůže, aby pak oči sklouzly k leštěným kolenům sání a duše se dojala. Taková krása. Stejně jako jemná a měkká italská kůže rozprostírající se na sedadlech a v interiéru. Rychloměr a otáčkoměr jsou v kornoutcích na zmrzlinu. Tvary palubní desky mají šmrnc i po tolika letech. Všechno je stylové až po strop a všechno tohle svorně křičí: “Nastartuj mě a řiď mě!”. Že já blbec poslechl….  třikrát….   mohl jsem mít o hrdinu víc.

Místo toho tady musím tvořit tenhle text, přičemž minimálně dvěma majitelům jsem po jízdě pouze pokrytecky chválil Busso a o zbytku taktně mlčel. Srabe! Tak už pojďme na to. První myšlenka člověka po usednutí směřuje opět k oné kůži Momo. Tentokrát ale mozek nezpracovává milé pocity a vůni, nýbrž přemýšlí, kolik centimetrů ta mrtvá kráva ubírá na výšce interiéru. Zkrátka, v GTV se sedí poněkud záchodově a volant i palubní deska jsou spíše pod vámi než před vámi. Nad hlavou pak zbývá místo leda tehdy, jste-li podměrečný zákrs. Daň za design, vole… startuj a jeď…  Busso je šestiválec, který se neomrzí. Jemný vespod, razantní nahoře. Když se v automobilovém nebi rozdával zvuk, stál v první řadě. Jenže GTV je cestovní auto, vždyť to má i v názvu – Gran Turismo Veloce – a proto sériový výfuk i sání nabízí spíše tlumené ševelení, než nějaký bordel. To jen tak pro pořádek, kdyby někdo automaticky očekával, že decibelometru dojde stupnice nebo rovnou shoří, když dáte 220 plnokrevníkům napít. Naštěstí to nic nemění na faktu, že ta věc se šesti válci schovaná ve čtyřoké přídi je skvost, který návykově hltá čísla na otáčkoměru a reakcí na plyn ve vás zažehne čirou nenávist ke všem špatně nastaveným elektronickým škrtícím klapkám. Kdybyste chtěli trhat lidem uši stačí zabrouzdat do katalogu Ragazzon. Pak to ale začne být horší.

Internetové legendy často chválí alfí řazení. Mám často ve zvyku u cizích aut před rozjezdem proletět celé háčko, abych si osahal dráhy a rozestupy mezi jednotlivými stupni. V GTV to nebyla rychlopalba skrze kulisu, ale párkrát jsem zakopl a nechybělo moc, abych minul terč…  Ale třeba se to zlepší při jízdě. Hmm, jak to jen…  Nezlepší Tomáši, nezlepší. Ne snad, že by převodovka byla tragická, ale pokud alfisté mluví o přesnosti a rychlosti, poslal bych je s dovolením k Hondě, aby viděli, jak mají tato dvě adjektiva vypadat v praxi. Řazení v GTV má dlouhé dráhy, lehce gumové dorazy a ani jakási rozhrkanost a vůle na páce, jež jsem zažil ve všech kusech, výslednému dojmu zrovna nepomáhala. Bohužel podobná situace nastává i s řízením. Ano, je citlivé a při rychlé jízdě se o něj člověk bude moci opřít, leč do paměti se mi opět zarylo zvlášť slovo vůle. Kolem středu je mrtvo a ani při korekcích směru v rejdu jsem nenabyl pocitu, že bych po takovém řízení toužil? Ovládací prvky obecně na mě působily ‘staře’. Jako kdyby jejich projev neodpovídal pěticifernému nájezdu.

Pořád by to ještě šlo zachránit. Pořád může fungovat nějaká chemie, charisma, chrakater, duše… Je jedno jak tomu říkáte. Staré GTV s transaxlem také nemělo zrovna skvostné jednotlivosti, ale charisma z něj přímo ustříkávalo, takže dodnes patří mezi mé nejsilnější řidičské zážitky v životě a nejraději bych ho kradl majiteli pravidelně. Jenže GTV 916 tohle neumí. Jedu a pořád si říkám, kdy to příjde. Teď? Anebo teď? A co za touhle zatáčkou? Tak nic… U některých aut občas rádi píšem, že jízdou dokonale zakrývají svou hmotnost. Z GTV mám opačný dojem – je jako silnější holka, která na sebe natáhne legíny a bez okolků přizná, že má celulitidu až ke kolenům. Možná jsem nejel dostatečně rychle, abych objevil kouzlo podvozku. Možná jsem jen kus lamy za volantem a s autem jsme si vzájemně nesedli. Stejně se mi na mysl vkrádá pocit, že podvozková platforma tipo due zkrátka v GTV není žádný zázrak a přidaná kila luxusního cestovního kupé jí zrovna nesvědčí. Jenže to zcela odporuje téměř všem dobovým testům, kde novináři schopnosti GTV adorovali. Kde je ta agilita? Proč mám pocit, že vůbec nepozoruji přínos zadních vícebodových závěsů s pasivním natáčením? Místo vyváženosti cítím těžký předek a nedotáčivost. Přední kola občas marně bojují s přívalem výkonu od šestiválce. Na 17” kolech jsou obuty docela solidní pneu Hankook V12 Evo, kdyby měl někdo pochyby. Na poměry obyčejných aut jezdí Alfa samozřejmě dobře, ale já byl nakrmen zkazkami o skvělém sportovním delikátním podvozku a jsem zklamán. Řízení a řazení jsou v autě a plní svou funkci, což je zhruba všechno, co se k jejich činnosti dá říct. Brzdy, ačkoli čtyřpístkové, taky nijak neuchvátí. Co na tom autě sakra ti lidi vidí? Motor? A dál?

Hlupáku, je to gran turismo, nechceš od něj příliš? Když Alfě povolím uzdu a místo zakroucené (byť stále docela rychlé) okresky přepnem na rovnější silnici první třídy, cítí se očividně více uvolněně. Svižný cruising autu sedí. Nechá vyniknout to nejlepší z motoru, který i na šestý rychlostní stupeň dokáže s krásným kupé obstojně hýbat a každé předjíždění na vytočenou trojku si člověk musí užít. Je to příjemné a vlastně i velmi uspokojivé. Že bych našel svatý grál? No, jak se to vezme. Působit takhle při svižném přesunu po silnicích první třídy umí i spousta jiných aut. A ta třeba na nerovnostech působí komfortněji. Anebo nevydávají zvuky, které vás přimějou naplno soucítít se zavěšením pokaždé, když mu hrbol naloží na bedra plnou tíhu třílitru. Zdravím všechny Fordy Cougar 2.5 V6, které hnijí v autobazarech a nikdo je nechce ani za pětinu ceny Alfy…

Nic nedává smysl. S GTV jsme si nějak nepadli do oka. Nerozumím nadšení internetu a třeba dobový konkurent BMW Z3 Coupé mi připadá jako mnohem lepší auto (jen by mohl mít Busso). Na druhou stranu však pochybuji i sám o sobě. O těch autech, se kterými jsem se setkal… Další pochyby vnáší fakt, že jsem neměl prostor jet s GTV opravdu naplno a možná mi sladká třešnička zůstala skryta. Ale opravdu se projeví až v posledních 20%? Nerad bych vynášel striktní závěry. GTV mi sice připadá jako krám, ale stojím proti téměř jednohlasnému názoru ostatních. Shazuju auto, kterému v roce 1995 Autocar přiřknul titul ‘Best Sport Car’ a Auto Zeitung ‘Best car to drive’. To nejsou zrovna malé kalibry…  Takže mi to dejte v komentářích pěkně sežrat. Třeba zjistím, co jsem dělal špatně. Prozatím budu žít se závěrem, že pouze odzbrojující design a skvělý motor mi ke štěstí nestačí.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

st
stirling
25. září 2017, 08:57
0

GTV som chcel ako svoje prve auto ale bohuzial pri mojich 197 cm som sa tam nevosiel.
Ten interier sa mi fakt paci v cervenej je to pekne auto, ale netreba zabudat ze podvozok je z fiat tipo,je to uz stare auto bohuzial.

reagovat
KD
KDR
25. září 2017, 09:52
1

Podvozek je naprostoj úžasnej...;-)

Pólin
25. září 2017, 09:03
0

Zajímavé...článek přišel ve správnou dobu. Zrovna se mě uvolňují nějaké chechtáky na nějakou radost do garáže a GTV/Spider jsou v hledáčku taky. Tak uvidíme, zdali budu mít stejné dojmy. Máš i nějakou zkušenost se spiderem prosím? btw ten červený interier je kulervoucí nádhera...

reagovat
Sedrik
25. září 2017, 13:19
0

Když jsem kupoval svůj první roadster (který měl být na nějakou dobu mým jediným autem), měl jsem Spider taky v hledáčku. Můj kamarád, který je alfista a pracuje v Automotive, mi to velice razantně rozmluvil s tím, že pokud chci hlavně jezdit, ať o tom autě raději neuvažuju.
A než mě (a na dálku i jej:)) rozcupujete - to stanovisko bylo opřeno o fakt, že já si nejsem schopen na autě nic sám opravit - všechno bych řešil přes servis.
Vzhled je nicméně uchvancancující a potkat kousek v pěkném stavu na ulici, vždy se otočím...

Pólin
25. září 2017, 13:51
0

To je přesně ten důvod, proč nad tím přemýšlím taky...když nějakou vidím, tak se nejen otočím, ale i, když je možnost, si ji obejdu a pokochám se ze všech stran:) Jinak teda mám v hledáčku i Fiata barchettu. Líbí se mě taky moc, a dle všech by měla být spolehlivější...a ten wow faktor s lety už jenom poroste... a předokolka mě fakt nevadí...stejně to jsou všechno spíše takové cruisery, než pravé sporťáky...

Sedrik
26. září 2017, 08:51
0

To je pravda - na svezení si myslím, že bude ta Barchetta i lepší. A když budeš mít štěstí a narazíš na Limited Edition (černý lak, červený interier), tak to je fakt krasavec :)

Vojta
25. září 2017, 09:39
1

Svým způsobem to krám je, ale většina popisovaných věcí je dána stavem kusu. Ono typicky to řazení vydrží být přesné a "krátké" prvních dvacet kilometrů, než se to vychodí. Řízení na tom není o moc líp. Třeba u 164 jsme to krásně zažili. Náš kus měl šíleně dlouhé dráhy řazení, kvalty tam šly extrémně špatně, celé to bylo takové volné, brzdy nešly dávkovat a řízení bylo... no skoro ani nebylo. Nájezd na tachometru říkal 120tkm. Pak člověk sedne do jiné, která dostávala určitou péči a nikdo to nedojezdil do sraček. Sice na budících bylo skoro 230tkm, ale to řazení... kamarád prohlásil, že by chtěl, aby mu takhle řadila Miata. Stejná písnička s brzdama, které se krásně dávkovaly a s řízením, které bylo ostré a bez vůlí. Bohužel tyhle auta mají nevýhodu v tom, že dlouhou dobu byly hodně levné a většina lidí to dojezdila. GTV 916 není nic extra ani ve 100% stavu, ale rozhodně z toho člověk nemá takhle nejisté pocity.

reagovat
KD
KDR
25. září 2017, 09:51
1

Jako majitel stejného stroje, kde vše funguje jak má, nemůžu se vším souhlasit. Nikomu to nedám sežrat, ale rád Tě svezu...;-)

reagovat
krab
25. září 2017, 11:37
0

Krásná GTV V6 24V Cup byla včera na kafe a kárách. Nádhera! Jinak Vavris už v GTV jel třikrát jak sám podotýká a jestli se mu to třikrát nelíbilo, těžko říct, zda na něj plýtvat další energií . he he :)

Zato já se v žádné GTV ještě nikdy nesvezl. V době kdy jsem si pořídil Z3 Coupe 2.8 jsem měl ještě vyhlídnuté 3litrové GTV. I by stálo bývalo asi půlku. Kámoš mi to rozmluvil, ani jsem se nesvezl.. zkrátka stigma předokolky mě nějak odradilo. Jenže dneska vnímám daleko víc pozitivně ten design a mám pocit, že se na ní něco objeví co mě chytne za srdce. Já teda nemám takové koule kritizovat jako Vavris, o nových autech se snažím teda radši nepsat... ale u těch starých "krámů" vždycky najdu něco co mě na nich baví

Nechceš si udělat čas na "retro" test GTV 3.0 V6 24V vs BMW Z3 Coupe 2.8 ?

drakusan
25. září 2017, 16:08
0

Ahoj, jakozto aktivni ctenar ale naprosto pasivni pisatel jsem se musel prave zaregistrovat :] Domnivam se, ze jsem majitel toho druheho exemplare se kterym Vavris jel v Brne na K&K. Respektive majitel jsem urcite. S Panem Krabem bych se velmi rad potkal a privezl bych tu svoji mizernou potvoru. Jen to mame celkem z ruky, ale treba bysme se nasli nekde na puli cesty?

drakusan
25. září 2017, 16:29
1

Ale kdyby prijel i Ales se svou beštijou, to by bylo vubec nejlepsi.. Bysme si mohli udelat hezkej den, dokud neprijde pani zima. Ja bych si cas nasel kdykoli asi....

Adam
25. září 2017, 20:44
0

Nechcete přidat i absolutně nekonkurenční E39 V8? :D Opravdu rád bych se v těch autech svezl (jako spolujezdec samozřejmě) :)

Vavris Vavrisovic
25. září 2017, 23:46
0

drakusan: Domníváš se správně. Snad nelituješ, že jsme si tenkrát vzájemně půjčili auta, když z toho nepřímo vznikla taková medvědí služba... Ale po ježdění s tou třetí Alfou to prostě muselo ven. Každopádně na té fotce vypadá tak, že bych tomu autu všechno odpustil, když ho vidím...

KD
KDR
26. září 2017, 07:27
0

Drakusan=Uwe??...:D Klidně bych nějakej srázek dal...;-)

drakusan
26. září 2017, 08:25
0

Tomas: nelituju niceho, nejsem zadnej Alfa nazi :) dobrej clanek!
KDR: jasny to jsem ja.
Adam: ja jsem pro!

Vavris Vavrisovic
26. září 2017, 09:49
0

Tak to vypadá na sraz u Šumperku :-)

KD
KDR
26. září 2017, 14:33
1

:D Šumperk je pro Vás možna z ruky, ale máme tady to co nikde není....Červenohorské sedlo a jeho nově udělaná silnice. Když chci mít peknej den, tak si trochu přivstanu a ještě před prací si ho jedu projet...;-) ...a vubec, je tu spoustu cest na vyblbnutí.....já su pro..:-)

GanGreen
25. září 2017, 09:53
0

Dobrej članek, takovej strizlivej bych rekl... Clovek porad nekde cte jaky maj ty starsi akfy skvely jizdni vlastnosti, az se to zda skoro nepravdepodobny ze by to auto kazdymu tak skvele "sedlo"... Jsem fakt rad ze to taky nekdo vidi jinak. Palec nahoru :-) btw. to vychvalovani bussa uz je taky dost umorny, ale asi je to vazne bozi strojovna :-D

reagovat
Vojta
25. září 2017, 10:02
0

Já ti nevím, ale... ten 24V zas nějaká extra bomba není. Nejede to špatně, ale když jsem střídal Alfu s Bussem 24V a VW s VR6kou... no nemůžu říct, že by to Busso bylo jak z jiné galaxie.

GanGreen
25. září 2017, 10:28
0

Ani nevis jak rad to ctu :-D ja se nakonec rozhodl pro 2.0 JTS, tak si nemusim nadavat ze si busso ZATIM nezkusim... :-)

KD
KDR
25. září 2017, 10:48
1

Rozdíl mezi 2.0 JTS a 3.0 V6 24V je propastnej..;-)

Vojta
25. září 2017, 10:52
0

Tak to si teda nadávej... JTSko je mrdka. Nová přímovstřiková hlava naroubovaná na starej litinovej blok "Pratola serra". To s Bussem nelze srovnávat ani náhodou.

GanGreen
25. září 2017, 10:53
0

Jo ja vim, a jedina spravna alfa je ta co ma V6 pod kapotou... Na tyhle reci sem alergickej z alfawebu napric ceskym internetem... Nerikam ze ty motory si jsou rovny, kupuju motor kterej me bude vyhovovat na deni jezdeni do prace...

Vojta
25. září 2017, 11:01
0

V6 by ti vyhovovala víc... spotřebou to je nastejno, jede a zní to líp a navíc to je o dost spolehlivější. JTS je fajn do chvíle, než se posere :) Tak to prostě je, je mi líto...

GanGreen
25. září 2017, 11:22
1

Jsem si jistej ze ne, ale dik za nazor... ;-) Btw. se udela par drobnejch uprav aby se posrani predeslo :-D

GanGreen
25. září 2017, 11:40
0

Jeste aby to nevypadalo ze mam hlavu strcenou v prdeli a nechci slyset cizi pravdu... Dokazu si predstavit ze busso s 6ti kvaltem bude na dlouhy trase uspornejsi... Ale nikdo mi nenakeca ze na litani kolem komina se s nim dostanu na 8-9 L/100km jako s JTS... spotrebu sem nikdy v zasade neresil, ale i ja obcas uvazuju trochu racionalne...

Vojta
25. září 2017, 11:44
0

Jezdím taky krátký cukačky a u 166 V6 TB jsem tak na těch devíti litrech... 164 3.0 12V cca podobně. Dálky se daj i kolem těch sedmi litrů. Na 164 je paradoxně nejhorší dálnice - je to QV a má moc krátkou špajzku, takže přes 120km/h to točí nesmysl a žere zbytečně moc.

GanGreen
25. září 2017, 12:03
3

Za 7 nejezdim dalky ani se svoji malorazkou :-D a vubec, tohle neni TDi forum aby jsme si tu honili triko nad spotrebou... Co se tyka spotreby, jsem realista a ne pohadkar...

Vojta
25. září 2017, 12:34
0

Ze zkušenosti prostě ta malorážka žere víc než něco většího. A ta turbína je taky malorážka, je to jen dvoulitr ;) A vůbec... s HTPčkovou fábií jezdím přes 10 ;)

GanGreen
25. září 2017, 13:02
0

Kdyz jsem si vzpomel na zkusenost s HTP tak mi prejel mraz po zadech... Fabie ve 4 lidech a ja se vazne bal ze to na dalnici neda ani 130... Spotreba 11,5...

Nimrod
25. září 2017, 14:23
0

kamarád má 2,5 busso ve 156... pod 14 spotřeba prakticky nejde

sp
spooon
25. září 2017, 14:46
0

166 3.0 - dle spritmonitor průměr 11.5 (https://www.spritmonitor.de/en/overview/1-Alfa_Romeo/8-166.html?fueltype=2&power_s=220&power_e=230&gearing=1&powerunit=2)
166 2.0 TS - průměr 10 ( https://www.spritmonitor.de/en/overview/1-Alfa_Romeo/8-166.html?fueltype=2&power_s=150&power_e=165&gearing=1&powerunit=2)
Uznávám, že tam není moc velký počet aut, ale tak nějak vychází, že v průměru prostě jezdí 3.0 za víc.
Zkušenost nemám ani s jedním, jen mě zajímalo, kde se spotřeba tak nějak pohybuje, když jste každý tvrdil něco jiného... :-D

Vojta
25. září 2017, 14:56
0

Třílitr není jako třílitr. 24V je velmi rozežraný, ve 166 jsem nebyl schopen držet se pod 13 litrů... s 2.5kou to bylo ještě víc. 12V je výrazně spořivější motor ;)

GanGreen
25. září 2017, 15:00
0

tak to jste možná objevili jádro pudla, protože pokud jde o busso, zajímalo mě akorát 3.2 ve 166 nebo 2.5 ve 156... jestli je pravda že 24v žerou víc, než 12, tak vim odkud pramení moje přesvědčení že JTS bude na běžnou jízdu prostě rozumější volba... ale předevšim, mi stejně šlo o váhu na předku...a u 166 mě ještě odradila zadní náprava :/

Vojta
25. září 2017, 15:05
0

Zadní náprava na 166 je naprosto suprová... akorát holt chce udržovat v dobrém stavu, což nestojí svět. víc než nájezd jí trápí stáří a rozpraskání těch silentbloků.

GanGreen
25. září 2017, 15:10
0

já vim, přečetl a poslechl jsem si o tom vážně hodně ale, prostě jsem usoudil že na oťukání s italkou bude lepší menší a jednodušší kráska...

ToMyx
25. září 2017, 10:02
0

Nechtěl bych se GTV zastávat, jel jsem párkrát a jen jako spolujezdec, ale myslím, že tohle bude úděl mnoha sportovních gt staršího data. Pořád je to auto, kde je pravděpodobnost, že dostávalo určitě zabrat a není jistota, zda to bylo vyváženo servisem.
Fakt moc pěkně shrnuto, je možné, žes měl smůlu na kusy, na druhou stranu, chtělo to koule to takhle napsat na plnou hubu. Pěkný článek.

reagovat
Bavoraczech
25. září 2017, 10:32
0

Mám 166 se stejný motorem a mohu potvrdit, že hodně záleží na stavu. Do 166 jsem byl zamilovaný už roky a koupil jsem levný kus k "restaurování". Bohužel toho bylo a stále je dojetého mnoho. Mohu ale říct, že jistota podvozku tak, jak jsem si jej pamatoval z minulosti jaksi zmizela, to samé řazení a řízení okolo středové polohy. Po náročné repasi zadní a následně částečně i přední nápravy to auto sedí v zatáčkách úplně jinak. Řazení... no řekněme, že mechanismus volby kvaltů byl dost zarezlý. Je to o něco lepší, ale pořád to není ono. No a necitlivost řízení okolo středové polohy vyřeší nový čep řízení, protože už má vůli... Horší je, že je potřeba doladit ne úplně zdravé srdce. Ale při každé projížďce, kdy se motor krásně plynule sbírá od volnoběhu a pak vás za krásného mechanického zvuku vytočeného motoru protáhne dobře klopenou zatáčkou, si říkám, že to za to stojí. Je to luxusní sedan a odladění originálního výhuku je naprosto optimální. Po nastartování svým bubláním upozorní na to, že je trochu víc než byste od něho čekali. Při klidné jízdě o něm prakticky nevíte a to ani ve 150 na 6ku na dálnici. Když ale chcete, ozve se to naléhavé vití okolo 4000 otáček, které se stupňuje až do omezovače. Není nepříjemně hlasité, přesto o sobě dává sebevědomě vědět.
Dneska jsou i lepší auta, Alfa ale chce bít kamarádka. A je to ještě taková ta kamarádka ze staré analogové školy. Dnes už všichni jen hrají na tabletech....

reagovat
Bavoraczech
25. září 2017, 10:34
0

omlouvám se za tu hrubku :D

Vojta
25. září 2017, 10:54
0

166 mám, ale s dvoulitrovým 12V turbem. Nadchlo mě to víc než atmo... časem se tu o ní víc rozepíšu. Globálně vzato to je lepší auto než GTV.

Bavoraczech
25. září 2017, 18:23
0

Já o V6 TB taky přemýšlel a i jedna byla k dispozici. Ale byla mi rozmluvena s tím, že už busso jako takové není na servis zrovna laciné a TB tím, jak je celkem raritní je na tom ještě o něco hůř. Tak jsem nakonec skončil u atmo 3.0. Věřím, že vyšší krouťák dovede jet pocitově lépe a možná za o fous nižší spotřebu... Tak třeba příště :).

Ke srovnání GTV vs. 166 cca stejná hmotnost a malé kupé vs. celkem prostorný a pohodlný sedan a podvozek je taky asi o level jinde...

liška
25. září 2017, 10:36
0

S bussem jsem mel cest jen jednou kratce v thesisu a docela me nadchnul. Pake sem se sel bazarove zasnit a rikal jsem si, ze poridit ho v gtv jako vikendovku by me asi nezruinovalo a mohla by bejt i nejaka zabava. Po tyhle recenzi jsem sice trosku na vazkach, ale porad se jedna o subjektivni nazor autora a realita nemusi byt tak hrozna.

reagovat
Bubák2
25. září 2017, 11:07
0

Jako dlouhodobější majitel GTV musím se všemi zjištěnými nedostatky souhlasit. Zároveň ale i přesto že už jsem vyzkoušel kde co a odevšud možně...tak GTV je nejspíš moje nejoblíbenější auto. (Srovnání drah řazení s Hondou proběhlo. Ano. Honda je přesnější, ale neměnil bych) Jinak nedotáčivost předku poměrně úspěšně krotí PZero. Na českou dálnici samozřejmě ale s GTV najíždět nedoporučuji.

reagovat
A.J.Michal
25. září 2017, 11:25
0

To já říkám furt že ty káry mají jedíný dobrý ten 24v busso motor. Co si budem nalhávat, pokud vepředu nejsou pořádně lepivé pneumatiky a samosvor Q2... tak se to auto hrne čumákem ven. Prostě tu váhu 70% na předku neokecáš. Mě zatím řidičsky žádne auto neoslnilo tak, jako moje Alfa Romeo 75. To rozložení hmotnosti je super a každý vám řekne, že zadní náhon je i o tom pocitu, jak tahá zadek a do volantu se ti nepřenáší žádné sily a krasně je tím pádem čitelné.

reagovat
JP
25. září 2017, 14:35
0

Já už jsem se tu o GTV v diskuzích dočetl, že:
- je to extrémně spolehlivý auto
- má špatný brzdy
- jeho údržba skoro nic nestojí

... takže když se dočtu, že má špatnej podvozek (předpokládám, že to třeba vzadu mělo powerflexy, což je něco jako Usain Bolt s nohama v sádře), tak už mě to vůbec nepřekvapí :) . V tom článku je sposta věcí se kterýma souhlasim, třeba místa v ní opravdu moc není (mám 190cm) a posez je podivnej (to se mi zrovna líbí). Hlavní problém ale je, že Alfa je ještě větší citlivka na údržbu, než doboví konkurenti a jakmile se něco nechá chvíli bez péče, tak se to projeví a v kombinaci to může způsobit zklamání. Třeba to řazení má sice dlouhý dráhy, ale přesný je dost - jenom nesmí bejt vytuhlý (pak se třeba i přestane vracet páka doprostřed). Podvozek je skvělej, ale musí mít zadní nápravu bez vůle a bez powerflexů - pak je to na silnici buď nejistý, nebo mrtvý. Brzdy jsou objektivně u 3.0 to nejlepší mezi dobovou konkurencí, ale jako každý jiný se daj zabít obložením. A tak dál a tak dál... Je to prostě mnohem větší mrcha, než většina podobnejch aut... má talent rychle degradovat a fungovat ve všem napůl, když se jí nevěnuje pozornost (mě tam taky spousta věcí momentálně funguje napůl, přestože jsou nedávno servisovaný - je to nekonečnej ubíjející boj, kterej ani mě popravdě vůbec nebaví).

reagovat
Vavris Vavrisovic
25. září 2017, 23:32
0

Po zveřejnění článku jsem si říkal: "Co na to asi poví JP?" :-) Taky dávám největší pravděpodobnost mých zkušeností nedokonalému stavu, resp. tomu rychlému degradování. Jaké měla silentbloky po pravdě nevím, nicméně podvozek nepůsobil nějak mrtvě - určitě jsem neregistroval žádné tancování zmiňované níže.

JP
27. září 2017, 10:12
0

Třeba Ti to auto prostě "jen" celkově nesedí... Já mam úplně to samý s BMW E38 - pro spoustu lidí je to modla, všude v testech za posledních 20 let se člověk dočítá jak je na míle před dobovou konkurencí a sám jsem o něm snil někdy od prvního stupně základky. Pak jsem si ho koupil, svezl se ve více kusech a kdybych o něm měl něco napsat, tak by to bylo mnohem, ale mnohem nevybíravější než to, co jsi napsal Ty o GTV. Vlastně by kromě designu nic podstatnýho k pochvale nezbylo...

Xp
Xpepe
25. září 2017, 14:38
0

Jako majitel 916 Spideru 3.0 12V, mohu potvrdit, ze to auto trpi spoustou neduhu. Autorovi proste auto nesedlo a vicemenne kritizoval prkotiny. Dnes jsou a taky byly ostatne lepsi auta s presnejsim razenim, rychlejsi, silnejsi... Se svymi 186 cm je mi auto jen tak tak, spojka jde z tuha, vuli na volantu uz taky nejakou najdu, pri couvani z toho neni moc videt jediny asistent je ABS.....ale o tom to auto neni. Je to prave o tom nevsednim designu a taky jinemu pocitu z rizeni, nechova se to ani jako typicka predokolka ani jako zadokolka, pocitove je to proste uplne nekde jinde.
Navic design podtrzeny zvukem Bussa...., pak tomu autu clovek proste odpusti kdejaky detail :))) Ostatne dost podobne recenze byly napsany i u L. Countach :)))

Pokud budete mit moznost tak se taky nekdy svezte fiatem X1/9 zajimalo by me jaky by jste meli nazor na toto vozitko, razeni, rizeni, brzdy spojka, vse bez posilovacu a pritom takovy sportak....

reagovat
beastar
25. září 2017, 14:40
0

Odvaha takhle to napsat. Luxusní design velmi povedený vzhled interiéru to mě uchvátilo. Jinak to šíleně házelo a rvalo za volant. Celkově mi to přišlo horší jak zachovalé Bmw 3 e36.

reagovat
JP
25. září 2017, 15:26
0

Šíleně házelo, ano, typicky zadní náprava KO... To je pak ta jízda spíš frustrace.

Adam
25. září 2017, 20:54
0

S GTV jsem popravdě nikdy nejel, myslím si ale, že jízdně lepší než E36 Coupe to nebude

Neo5
25. září 2017, 19:55
0

Zdarec,
docela pečlivě jsem přemítal nad tvým článkem a napadlo mě docela jednoduché východisko z oné šlamastiky.
V prvé řadě se zkus sám sebe Tome ptát, co je vlastně pro tebe tím pravým metrem, který dává řidičský rozměr všemu co řídíš? Přijde mi, že se na věci díváš velmi moderní optikou, ale ty věci třeba nemají být touto optikou sledovány. Nebylo by možné, aby GTV dostalo tak významné ocenění, kdyby v době jejího vzniku, byl výrazně lepší jiný automobil tohoto segmentu..
Je možné, že jsem třeba úplně mimo.Ostatně vV GTV jsem nikdy nejel a proto bych měl asi trávit čas něčím jiným, než se pokoušet obhajovat to, o čem vím hovno.. Mimo to plně souhlasím s Vojtou a jeho zkušeností s jednotlivými kusy a velkými odlišnostmi, které znám z jiných aut... Ale i tak si myslím, že samozřejmé vlastnosti současných aut byly dříve jen vlhkým snem mnoha dřívějších premiantů.. Svět se změnil a standart nemilosrdně posunul..

reagovat
Vavris Vavrisovic
25. září 2017, 23:44
0

To nebude tím. Já mám rád stará auta a vlastně v nich jezdím častěji než v nových. Právě proto si je kupuju a právě proto jsem v textu srovnával GTV s dobovými konkurenty - Cougarem a Z3 ;) Nemyslím si, že bych měl zdeformovanou optiku. Naopak některé věci dokáží stará auta dělat mnohem lépe než nová - třeba poskytovat bezprostřednější a intenzivnější zážitek. Jak už nakousnul JP, problém bude nejspíše ve vysoké servisní náročnosti GTV, kdy i zdánlivě velmi zachovalý exemplář může být vzdálen chování původního nového auta.

KD
KDR
26. září 2017, 07:38
1

Problém není servisní náročnost, ale prostě se to musí udělat ať to funguje. U nás je situace taková, že jeden koupi 15 let vylitaný GTVčko, vymění olej a rok s ním dělá prasárny. Pak to prodá dalšímu,....a tak to jde pořád dokola a pokud se to auto nedostane někomu, kdo to s ním myslí vážně, je to utrpení. Já po koupi GTV udělal celej podvozek. Komplet, nezustala jediná opotřebitelná věc původní. A nebylo to nijak nesmyslně drahý. Vzadu mám všude polyurethany a jelikož na nich mám nalítaných 6000 km a auta si užívám dosytosti, neguju názor že polyuretany na zadku nefungují. Je to blbost. Auto je stabilní, pevný, reaguje na zatačení jak žiletka..... Ani jednou se mi nepodařilo ve vracacích dostat auto do smyku..... to je u mě známka že to funguje. S tou nedotáčivostí to bude zřejmě pravda, já ale nikdy GTV bez samosvoru neřídil, takže nemohu soudit jak moc je to zlý. Se samosvorem ale GTV funguje na jedničku a i když má 1415 kg pohotovostní hmotnosti, paradoxně to až tak cítit nejde. Radicka originál má delší dráhy, to je pravda a někdy bývá volnější. To první lze upravit montáží krátkého řazení, to druhé je většinou jen povolením šroubů na domku řadící páky.
GTV je prostě hračka. Když ji člověk nenechá ve stavu, v jakým ji po jeho strasrtiplné cestě životem nechal puvodní majitel, královsky se mu odvděčí...;-)

JP
26. září 2017, 15:53
1

Musí se to udělat ať to funguje - no to je právě ta servisní náročnost... Já jsem třeba taktéž po koupi nechal udělat podvozek, myslim že tam zbyly jen přední ramena který byly zánovní. No po pár tkm mi např. začalo vrzat uložení tlumiče (nově vyměněný, BTW myslim že stálo asi 2.5k jedno - tolik k tomu "nesmyslně drahý").

Názor, že polyuretany (konkrétně přímo powerflex) nefungujou mam podloženej tim, že jsem měl jak GTV s komplet powerflexama na zadku, tak GTV s komplet novýma běžnýma silentblokama a trvám na tom, že powerflexy ten zadek zabíjej. Samozřejmě, že to nějak funguje, ale funguje to citelně hůř.

Franz Kafka
26. září 2017, 17:08
0

To není jen tahle Alfa. Fajn vidět, že se najdou lidi kteří chápou, že na starších autech je třeba dělat věci pořádně aby fungovala správně. Tudíž z toho potom vyleze ta vysoká servisní náročnost. Proto je taky spousta aut na servis mnohem dražší není to kvůli ceně dílů:) Nejhorší auto je takové, které koupíme od někoho kdo servis chápe jako výměnu motorového oleje a když už je to hodně slyšet tak se udělají destičky a jezdíme dál.

Budiž tomu důkazem rozdílné názory na jeden typ auta. Jinak zastávám názor že GTV je na předokolku optikou doby hodně dobré auto. Rozcházím se v názoru na vzhled za mě je to hnus, ale já jsem na ty Německé bezduché krabice jako je třeba Wiesmann,)

KD
KDR
28. září 2017, 06:50
0

JP: Já teda nemám powerflex, ale strongflex. Možná jsou měkčí a dovolují tak větší pohyb zadní nápravy. Možná mám jinak nastavenou geometrii. Těžko říct, ale rád bych to porovnal, protože u svýho žádnou mrtvost nepocituju..;-)

KD
KDR
26. září 2017, 07:53
3

Jinak kdo by se chtěl mrknout, tady jsou 2 kola z letošní návštěvy Zelenýho Pekla..;-)

reagovat
GanGreen
26. září 2017, 12:24
0

krásně ti to zní :) podívaná taky pěkná, ale někteří výletníci na trati by mě asi štvali...

drakusan
26. září 2017, 12:29
0

Statecne jsi to tam kroutil, jsem se tu uplne zapotil :)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
26. září 2017, 08:54
1

Ty auta jsou fakt krásný. I po těch 20-ti letech vypadají pořád fantasticky. Design jak zvenku, tak uvnitř je neskutečně povedenej a pohled pod kapotu musí nadchnout taky každýho. Nikdy jsem v tom nejel, tak nemůžu soudit, jestli je to krám nebo ne. Je to Fiat/Alfa z první poloviny 90. let, takže člověk má pochybnosti a asi i oprávněný, to je jasný. Mrzí mně ten náhon na předek, ale myslím, že díky tomu vzhledu tomu autu kdekdo odpustí spoustu chyb. Ono se vždycky najde něco, co je lepší, rychlejší, úspornější, líp postavený, atd., ale o to ve finále asi ani nejde. Spíš o ten celkovej charakter a charisma, který jednotlivý auta vyzařujou. A mám pocit, že zrovna GTV toho charisma má na rozdávání.

reagovat
OndrasI
28. září 2017, 16:53
0

Je to krám. So what, i tak mi doma stojí JTSo a 3.2, obojí z úplnýho konce výroby (jedno měsíc před koncem a druhý pravděpodobně úplně poslední den výroby) :)
Objektivně neumím říct nic, co by ta auta dělala stoprocentně dobře - chytit za srdce ale umí i v tý nejslabší verzi.
Ta auta už jsou šíleně doježděná, i statisícový kusy bohužel nejsou sázkou na jistotu.

Jinak v obou těch autech mám Alfatexový sedačky, jsou usazený o nějakých pět čísel níž, takže i se 186 cm se perfektně vejdu.

reagovat
MartinCoupe
11. října 2017, 22:27
0

Jakožto majitel SAABu 9-3 musim rict, ze dalsi level v diagnoze magor se jmenuje Alfa Romeo GTV 3.0 nebo 3.2 A je mi jedno, ze to nejezdi jako BMW E46 nebo Z3 nebo Skoda Octavia TDi. Proste to je auto od magoru pro magory... A to chci :-)

reagovat
prosetup
12. ledna 2018, 13:11
0

Kto má Alfy ozaj rád, a rád by zlepšil ich handling, môžem mu pomôcť v oblasti geometrie, tlakov, elektron.plynu(u novších vozidiel) alebo šport.podvozkov, diskov/gúm a kvapalín.
Dobrý technický stav auta je základ, ale škoda jazdiť fabrické hodnoty, ak je možné znížiť nedotáčavosť, opotrebenie gúm, zlepšiť pružnosť, grip/komfort, vyváženie bŕzd alebo riadenia, trošku vhodnejším nastavením.

reagovat
BF
Bob Fish
20. ledna 2019, 18:45
0

Designove to bylo ve sve dobe urcite zajimave auto, ale musim souhlasit, ze posez je jak na hajzlu ???? Navic treba u GTA v serii neni samosvor, to se italove trochu pomatli a navic kvuli rozvodum vyndavat u gta motor, no to by me mohlo ????

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Saturn Ostatní  2024
Saturn Ostatní

2024 rok výroby
200 koní výkon
0 ccm objem

Overland Redbird  2024
Overland Redbird

2024 rok výroby
200 koní výkon
300 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem