načítám data...

Hledání nejjednoduššího auta na důchod

01. října 2019, 16:23 56 komentářů Daniel Borský Ptejte se

Atmosférický motor, jednoduchá konstrukce a předpoklad dlouhé životnosti. Dá se ještě vůbec najít takové auto?

zobrazit celou galeriiPtejte se: Hledání nejjednoduššího auta na důchod

Ahoj všem v redakci, 

Rád bych se na vás obrátil se svým problémem. Jedná se klasicky o výběr auta. Jen trochu jiný typ výběru, než je zde obvyklé. Nepotřebuju zábavné auto, nebo snad luxusní a jinak výjimečné. Já sháním naprosto obyčejné auto na důchod. Příští rok na jaře mě čeká odchod na odpočinek a rád bych si udělal ještě naposledy radost novým autem. Proto hledám co nejjednoduší auto, které nemá žádné turbo, elektromotor či jiné překážky spolehlivému fungování. Hledám tzv.něco, co mě přežije. Jako důchodce si nebudu moct nijak zvlášť vyskakovat, takže i údržba by měla být co možná nejjednodušší. Na výbavě nelpím, stačí mi klimatizace a v motoru chci čtyři válce. Je zbytečné, aby to bylo větší, než má současná Octavia 2, ale pokud by to mělo být zase úplně malinké, tak ať to má aspoň tažné, protože co kdyby náhodou, že? Jestli kombík nebo sedan je také irelevantní, na stěhování si půjčím dodávku a děti mi už dávno odrostly. A to nejdůležitější, cena. Rád bych se vešel do půl milionu (plus minus) a rozhodně to musí být úplně nové auto se zárukou. Dokážete mi poradit? Já se totiž v aktuální nabídce automobilů začínám ztrácet a najít jednoduchý stroj je pro mě čím dál složitější. Předem děkuji za odpověď.  

Váš každodenní čtenář Petr 

Ahoj Petře, 

Děkujeme za přízeň a jasně, že zkusíme poradit. Je hezké, jak si každý z nás představuje důchod trochu jinak. Ty chceš co nejjednodušší klasické auto, já si zase dovedu živě představit, kterak budu mít na důchod nějaký elektromobil na nákupy a cestování po městě a v garáži hezkého veterána, kterému se budu moct věnovat. Ale na druhou stanu, můj důchod je natolik vzdálená budoucnost a je vlastně docela možné, že se ho ani nikdy nedočkám. Takže se pojďme věnovat radši řešení tvého dotazu, protože je možná složitější, než by se dalo na první dobrou čekat. 

Radit s výběrem auta na důchod a obecně dlouhá léta dopředu, je dnes komplikovanější než kdykoli předtím. Žijeme v turbolentní době, kdy auto už neznamená žádnou výsadu a je většinou uživatelů je bráno spíš jako obyčejný spotřebič než srdcová záležitost. Navíc je automobilová doprava vděčným cílem všemožných ekologických aktivistů, takže je tu poměrně velké riziko, že ti tady doporučím auto, se kterým ti za pár let “zakážou” jezdit. Nebo se jej aspoň budou snažit výrazně omezit. Budoucnost je v tomto ohledu velmi nejasná, a ne úplně růžová. Nicméně pokud tohle riziko přijmeš, pak zkusíme vymyslet jednoduchý stroj, který by vyhověl tvým požadavkům. 

Hledání auta, které je prosté všech složitostí jako jsou turbodmychadla, elektromotory a jiná potenciální rizika, není úplně jednoduché. Jako první nás tohle hledání zavede do nejmenší kategorie aut, která však pomalu, ale jistě skomírá. Nevelký výběr v této kategorie se nám ještě smrskává při požadavku na čtyřválcový motor. Tomu vyhovují v podstatě jen sourozenci od Fiatu (500 a Panda s nesmrtelnou 1.2 FIRE), maličká Kia Picanto a velmi povedené Suzuki Ignis. Panda vyjde nejlevněji, pětistovka nabídne nejvíce stylu a Suzuki muže být vybaveno i pohonem všech kol, což se může hodit. Každé auto má něco sebe a rozhodně jsou všechny doporučeníhodná. Pro mě osobně by mělo asi největší kouzlo japonské Suzuki Ignis. 

O kategorii výš se nám výběr příliš nerozšíří a víceméně zůstávají k dispozici stejní výrobci. Kia a její Rio, Suzuki Swift, Hyundai i20 a prostorný Fiat 500L. Do výběru přibude i jízdně nadaná Mazda2 a japonská stálice Toyota Yaris a trochu opomíjená Honda Jazz. Opět bych asi doporučil spíše japonskou cestu a volil dle konkrétních priorit. Člověka, který rád řídí jistě nadchne nový Swift. Mazda2 boduje povedenými motory Skyactiv, které potěší hezkým projevem a střídmými nároky na palivo. Toyota Yaris je zase taková sázka na jistotu, kdy se o jedná o velmi spolehlivé vozidlo, které si velmi slušně drží cenu. A Honda Jazz? Ta nabídne suverénně největší vnitřní prostor, a to může být silné lákadlo. Ani s jedním pak kupující neudělá chybu, všechny mají nejlepší předpoklady sloužit dobře a dlouho.

Kompaktní kategorie byla dlouhá léta brávána za takový ten uživatelský ideál. Na jednu stranu se člověk nemusí prát s obřími vnějšími rozměry, na tu druhou uvnitř zůstává dostatek prostoru pro každodenní potřeby a občasný převoz i větších věcí, tím spíš, pokud se vybere kombi verze. Nicméně, do této kategorie se čím dál víc posouvají technologie z vyšších automobilových tříd, a proto je prakticky nemožné, najit mezi nimi naprosto jednoduché a blbuvzdorné vozidlo. Napadá mě snad jen Fiat Tipo s atmosférickou čtrnáctistovkou a korejští sourozenci Hyundai i30 a Kia Ceed s podobným motorem. Najít jiný vůz, který má nekomplikované pohonné ústrojí je prakticky nemožné. Buď jsou pod kapotou přeplňované tříválce (Ford Focus), nebo k pohybu pomáhá elektřina (Mazda3 jakožto mild-hybrid), případně už je nad finančním limitem (Subaru Levorg). Přesto však mám jeden zajímavý tip, který by mohl prakticky ve všem vyhovovat. Nová Toyota Corolla je velmi příjemné auto a s karoserií sedan se pojí i obyčejná atmosférická jednašestka. Tohle je auto s potenciálem dlouhodobého a bezproblémového užívání. 

Nesmíme opomenout ani oblíbenou kategorii SUV, protože právě v ní se skrývá nejvíce vhodných aut. Za prvé, ať si každý říká, co chce, vyšší posed je příjemnější, tím spíš pro starší lidi. Dobře se tam nastupuje, dobře se vylézá a je z toho lepší výhled. Za druhé, hodí se i vyšší světlá výška, díky které se netřeba obávat odřených nárazníků při parkování ve městě, nebo pokud má člověk špatnou příjezdovou cestu k domu. Jako první se mezi SUV nabízí Dacia Duster, jako taková ta jednoduchá věc, na které se nemá co pokazit. Jenže tady to bude chtít velice rychlé jednání, protože u Dustera nastává motorová obměna a z její nabídka mizí atmosférická jednašestka. Do výroby už objednat nelze a je třeba vybírat ze skladovek, které jsou aktuálně k dispozici a velice rychle ubývají. Dalším tipem je Honda HR-V, která nadchne točivým motorem 1.5 VTEC. Není to sice žádný velký stěhovák, ale zase docela hezky jezdí. Mitsubishi ASX sice není kdovíjak vytříbené auto, přeci jen už má nějaký ten křížek na kru, ale teď po modernizaci se pod přední kapotu nastěhoval atmosféricky dvoulitr, který by mohl fungovat hezky. Nová tvář je líbivá a lehkou obměnou prošel také vnitřek, který to už vážně potřeboval. Možná by ASX mohlo vyhovovat. Korejci (Tuscon, Sportage) umí nepřeplňovanou 1.6 GDI nabídnout také, ale trochu se bojím, že to bude jízdně malé trápení v takto rozměrnějším voze. Navíc filtr pevných částic a přímé vstřikování nepatří mezi úplně bezúdržbové položky. To nejlepší si však nechávám na konec. Konečně, s velkým zpožděním, se na náš trh dostává Suzuki Jimny. Rámový offroad jednoduché konstrukce, který slibuje vysokou odolnost, nenáročnou údržbu a pohodové projížďky cestou necestou. Tohle mi připadá jako naprosto ideální kandidát pro roli auta na věčné časy. Jen s prostorem to není kdovíjak slavné, ale pokud nelpíš na přepravní kapacitě dodávky, pak Jimny bude tou nejlepší možnou volbou. A díky rozumně nastavenému ceníku se do tvého limitu v pohodě vejdeš. Tomu roztomilému kukuči nejde odolat.

Abychom to nějak shrnuli. Najít jednoduché a nekomplikované auto stále ještě jde, byť je to obtížnější než dříve. A to ve většině kategorií. Vždycky budeš muset překousnout nějaký ten kompromis, ale věřím, že si vybereš. Já osobně bych vybíral, jakkoli to muže znít zvláštně, mezi Toyotou Corollou a novým Suzuki Jimny s menším příklonem právě k malému teréňáčku. 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kuře
01. října 2019, 18:21
2

Oblíbené Ptejte se je zpátky, sláva:) Že to ale byla pauza:)

Jimny je pro důchodce určitě nejstylovější varianta, pod to bych se určitě podepsal!:)
Jinak ta Corolla popřípadě Ignis, jinak ale teda... výběr vážně bída s nouzí, ta nižší střední třída..

reagovat
Zajda
01. října 2019, 20:03
0

Ignis je opravdu malinký a momentálně stojí stejně jako Swift, což je o poznání prostornější auto a subjektivně se mi více líbí.
Škoda že přestali nabízet Baleno, pod retardovaným designem se skrývala prostornost Golfu.
Možná nové Clio 1.0 Turbo by mohlo obstát zkoušce času, jeden z posledních turbomotorů s nepřímým vstřikem, předchozí 0,9 TCe je mimořádně spolehlivý.

Honza P
03. října 2019, 22:20
0

To bude mít ale stejně brutálně tvrdý podvozek jako zbytek produkce Suzuki ne?

Zajda
08. října 2019, 23:54
0

Brutálně tvrdý podvozek u Suzuki? Cože?
Swift je malý lehký knedlíček, což má své limity, ale pohodlí bych přirovnal tak k Fabii 3. Baleno pohodlnější a dospělejší. Ještě lepší kvalitou jízdy oplýval Swift Sport předchozí generace, tam bylo opravdu znát že kvalita podvozkových komponent je o kus dál a vše je perfektně vyladěné i pro horší okresky.

Honza P
09. října 2019, 09:06
0

Ok, budu muset vyzkoušet. To Baleno je fakt hnustný ale z čistě praktického hlediska dává smysl. Já mám zkušenost s SX4 a tam to pohodlí fakt není řádné terno. A to tam jsou tuším 15 kola. Je to tvrdá uskákaná hlučná krabice.

Jimi
01. října 2019, 19:31
0

Trochu mi to připadá jako rezignace na život. Je to takové klišé. Ale zcela chápu ten postoj k výběru, pokud mi auta nic neříkají. Akorát bych to klidně upgradnul- např. těch mild-hybridů bych se vůbec nebál (Toyota), na výlety kolem komína ideál. A fungl nové auta vždy nejsou zárukou bezstarostnosti a ušetřených peněz...

reagovat
Zajda
01. října 2019, 19:56
1

Taky myslím - hybridní ústrojí Toyoty platí za absolutně bezproblémové, více starostí může být s kdejakým moderním TSI nebo TDI.
Yaris bych tedy bral jen jako hybrid, naopak místo atmosférické 1,5 bych raději volil Suzuki Swift 1,2, i když je Yaris o něco dospělejší auto komfortem podvozku. Ale Suzuki DualJet 1,2 je naprosto neuvěřitelný motor a směšná spotřeba všemu nasazuje korunu.

Pochtli
01. října 2019, 19:57
6

Ještě se tam s přehledem vejde v současnosti ještě sehnatelná suzuki vitara s 1.6 atmo motorem.

reagovat
CZmisak
02. října 2019, 07:05
0

Přesně tak, jako zánovní auto se dá i pod 400k.

Fa
Fandatik
01. října 2019, 20:24
2

Tipo. Pokud bych chtěl vybrat následovníka OII a zadaným parametrům. Jinak určitě Jimny. A třeba jednou vyroste a bude z toho Gwagen.

reagovat
ma
martinw
01. října 2019, 21:10
1

Jestli hrozí převoz vnoučat tak 100% Corollu, Jimny je cool ale chybí mu jaksi deformační zóny... A užívejte důchod dnešní lidi okolo 40let a mladší už důchod mít nebudou

reagovat
KS
02. října 2019, 20:16
1

Ze my mladí nebudeme mít důchody - to je největší kec, co slýchávám. Pokud bude jakš takš demokracie, jaké asi bude demografické složení obyvatel v ČR? Vypadá to např. na 35% lidí starších 65 let... Navíc důchodci nemají co dělat - takže skoro všichni volí. Když teď má ANO 30%, tak časem podobná strana (která bude důchodcům sypat love) bude mít třeba 40 - 45% ve volbách a třeba ani nebude potřebovat koaličního partnera. Fuj, to sem se rozepsal :-) Tím netvrdím, že je výhodné si šetřit na důchod skrze státní instrumenty ;-)

ma
martinw
02. října 2019, 22:23
0

To že důchodci přehlasují mladé ještě není záruka prosperity. Spíš nevěřím že vydrží mír a prosperita v dalších dekádách...

krab
01. října 2019, 21:51
-2

Možná to bude obecně nepopulární názor, ale já bych se povznesl nad tu snahu mít co nejjednodušší techniku v novém autě. To by nakonec mohl koupit Dacii nebo tu "Adamovu" Ladu Vestu ... Jsou to křápy. Tipo, Corolla atd... to není špatný, ale já bych to viděl prostě jednoduše.

Koupil bych VW Golf Marathon Edition 1.5 TSI 96kw 6G a uskromnil se ve výbavě jen na podstatné věci. A pak licitoval silně o ceně aby se to přes těch 500 moc nepřehouplo. Což jistě půjde.

Chápu, že je tam ten požadavek, aby to nebyl tříválec, taky mě tyhle motory nevoní, i když vím, že často fungují naprosto dobře. Ten Golf je prostě pro mě taková klasika. V rodině u nás fungoval řadu let (V. generace) a to auto vypadalo i po letech prostě dobře a důstojně. Zkrátka Golf.

Corolla není blbá, ale ta 1.6 v těch posledních co jsem řídil mi to prostě dynamicky už nepřijde nic moc. To ještě 1.6 Valvematic v Aurisu, ta byla živá, ty nové mi přijdou naopak mdlejší.

reagovat
Jakub Pospíšil
01. října 2019, 22:09
13

Ale no tak, Krabe. Tady tazatel chce jednoduchý čtyřválec, ideálně atmosféru, nehraje si na značku a ty mu doporučíš Golfa s turbeným tříválcem, kde minimálně čtvrtinu ceny dělá jen fakt, že to je Golf. To je volba petrolheada, co doma dvoudveřové zadokolky přehazuje vidlema? Co bude další tip - Fabia 1.0 TSi Monte Carlo?
Skoro bych tě podezíral z toho, že jeden skoro nejetej Golf Marathon je teď zrovna v áčkách...

-
Komentář upraven 1. 10. 2019, 22:14:22

krab
01. října 2019, 22:32
-1

Pane redaktor, odkdy je 1.5 TSI tříválec? :-D
V áčkách si může vybrat cokoli, tam mají úplně všechno, stačí si jen dobře vybrat, víš...

Já to vidim jak by uvažoval asi můj táta kdyby si na důchod chtěl koupit auto co mu vydrží co nejdýl a měl rozpočet jako pán z vašeho dotazu. Na 90% by koupil Golfa. A když jsem jeden 1.5 TSI loni na jaře testoval, tak jsem byl naprosto spokojenej. A to auto hlavně bude vypadat i za 5, 10 let furt jako Golf, nebude prostě extra zastaralý. A má to vždycky o trochu lepší zůstatkovou hodnotu než konkurence, pokud by si za 5, 6 let nakonec chtěl ještě jít pro další "poslední" auto a udělat si radost. To pak vymění za ID.3 :)

Jinak pochopitelně, ta konkurence je v nižší střední třídě velká a možností je dost. Jimny by se líbil mě, ale nevím no... asi bych to takhle úplně nedporučoval. S tím zbytek asi souhlas, Yaris je OK, ale je to takový malý, jen na příměstský ježdění je to OK a po dálnici fajn, ale žádná hitparáda.

Jakub Pospíšil
01. října 2019, 22:37
0

Aha, vidiš, tak to jsem fakt přehlédl. Já měl za to, že pod půlmíč se Golf s "normálním" motorem sehnat nedá a pak tam dole ještě tříválec obhajuješ, tak jsem si to nějak domyslel asi. Mě Golf nepřijde na důchod, ale už skoro rovnou do rakve. To už fakt radši tu Corollu, ta má alespoň šmrnc v tom, že to je sedan.

krab
01. října 2019, 22:55
0

Sranda je, že ten 1.0 85Kw funguje paradoxně extra dobře. Jen ten zvuk a taková ta lehkost chodu a absence brzdění motorem (skoro) ta bude pro tradicionalistu divná. Ale když jsem jel v březnu s Oct 1.0 TSI do Stuttgartu a zpět a pak v ní ještě tejden jezdil, tak jsem si na to zvyknul a musel jsem prostě uznat, že ten motor je povedenej. Taky mi to pak pod testem dalo hodně chytráků sežrat. On si každý představí pod pojmem 1.0 3 válec Wartburga nebo jak jela Škoda 100 ... Funguje to. Ale 4 válec je přeci jenom kultivovanější pohon, asi bych za to pár kaček sám připlatil.

Já nevim, tak je to tady komentování částečně v legraci, že... ale prostě Golf mi přijde pro ten účel jak jsem to četl jako úplně ideální auto. V tom jsem docela konzerva a tyhle tradiční německý auta mě vlastně docela imponujou. I když můj čas s Golfem zdaleka ještě nepřichází :) A taky je fakt, že mě se třeba malý sedany vůbec nelíbí. Když je to 5er BMW nebo E-Classe nebo A6 tak to chápu, ale sedan v nižší střední, to mi přijde takový divně neevropský. V Asii to mají rádi, malé sedany. Na Taiwanu se třeba dělá sedan i z Yarisu a říkají tomu Vios. Přijde mi to fakt ošklivý.

RRRampapapa
02. října 2019, 00:40
1

Ad. 1.5 TSI - ten motor je technicky specifický (viz https://www.volkswagen-newsroom.com/en/direct-petrol-injection-tsi-3649 a nebo snad nebude vadit odkaz na jiný český web https://www.autorevue.cz/vw-predstavuje-motor-15-tsi-evo-s-variabilni-geometrii-lopatek-turba). Astmatická 1.6 rozhodně nepojede tak dobře, ale sám jsem zvědavý, jaké budou provozní náklady toho TSI v průběhu let.

Adam Forman
02. října 2019, 08:58
2

Golf pro důchodce je blbost. Jediný, čím boduje je vysoká zůstatková hodnota a toho si užijou až dědicové. 1.5 TSI je astmatická strojovna, která dole ještě netáhne a nahoře už taky ne, navíc u manuálu má převod dlouhý jak z osmiválce a DSG přidává nechtěnou složitost. 1.0 TSI mám naopak celkem rád, ale vsechny ty drahý eko-srandy jej předurčují do role spotřebáku.

Nejlepší nápad měl krab. Do půl milionu by se dal pořídit UAZ Hunter. Automobil projede úplně všude, díky kategorii N1G má velmi slušné zatížení tažného, pokud je tazatel dobrodruh, může pořídit kabriolet a údržbu zvládnou i v základním táboře pod Čumulangmou. Navíc i sám Krab musí uznat, že Hunter ve své podstatě je vůz specifický, nikoliv však špatný, takže za mě je dotaz vyřešen. Na věčné časy.

krab
02. října 2019, 10:53
0

Adam to ovšem zakončil naprosto bravurně :-D
Ale překvapuje mě, že se nápad s Golfem vážně hodně autíčkářům nelíbí. Ty jo, podívejte se do bavorska, rakouska atd... tam to má 60% důchodců. Ještě často ve verzi Golf Plus.

Já vycházím z nějaký zkušenosti co vidím v rodině. Golf byl u nás oblíbený, pak další příbuzní Touran, protože mají pejsky a jsou spokojení.

Pravda, že 6 kvalt je dlouhej, ale u tý Corolly taky a navíc ta atmosferická 1.6 nemá točivý moment na pohodový dálniční ježdění. Vím, že dost novinářů 1.5 TSI ( to nejnovější po poslední emisní normě kritizovalo) já měl k testu Golf ještě s tím klasickým euro 6. A to auto jelo naprosto perfektně. A to jsem s ním tenkrát jel na otočku do Budapešti jet koukat na Lotuse, který jsem nakonec nekoupil.

A auto na 20 let? To je těžký. Když říká Adam UAZ Hunter, tak UAZ Hunter. A je fakt, že řidič se v něm bude i udržovat fit, prototože uřídit tu kraksnu v rychlostech nad 70 km/h vyžaduje velké srdce a spoustu úsilí :-D

Csaba
02. října 2019, 15:02
2

Český důchodce a ten v AT/DE to opravdu není stejná liga, to je úplně jiný sport :-)
Až budu mít důchod jako mí vrstevníci v těch zemích, koupím si ty Golfy, plné kurvítek klidně dva, nebo spíš "raději dva", beztak bude jeden pořád v servisu :)
A "pohodové dálniční ježdění"? No, na to si nechám zajít chuť, v důchodu se někam trmácet po dálnici :)
Upřednostním raději vlak, pokud má jít o výlet.

GanGreen
02. října 2019, 20:33
1

Krabe, sorryjako ale první co mě napadlo: "ty už to nehul" Tvoje rady mi přijdou poslední dobou nějak totálně mimo... Jak kdyz tuhle na fóru někdo toužil po V8 a ty mu doporučis H i30N...
Mi přijde že si tu z těch lidí děláš normálně kozy... ;)

krab
02. října 2019, 20:46
0

Tak dělám si z toho prdel, to je jasný...
Jenže co máš dělat, když se tu hrozně diskutují věci typu co na důchod, je Lada Vesta příslib zářných zítřků a podobný... To přece nejde brát vážně :-D

Ale je fakt, abych nepomlouval, teď bylo super to s těmi Ferrari, Vavrisovo gétéčka, to byly zajímavý věci, snad zas bude víc takovejch. Já občas zkusím taky něco do blogu sem přidat, jako teď posledně 4C, Cata a Lotus. To jsou takový autíčkářský věci co mě baví...

krab
02. října 2019, 20:58
0

PS: ještě v tom fóru: W Dave chtěl poradit. Nakonec to vyřešil brilantně a jeden ten AMG Mercedes si dokázal půjčit na pár dní. To je to zásadní a je jedno co mu kdo poradí zvenčí. Udělal si vlastní obrázek. A jemu jsem odpovídal upřímně jak to já vidim a podle zkušeností co zatim mam. Na jednu stranu vidina V8 od AMG na stranu druhou "údržba 20 letýho auta". Vždycky to je něco za něco. Bylo dobrý podotknout, že za relativně málo může mít auto, který bude 5 let v záruce, bude rychlý až až a zajímavý na svezení. A hlavně se v něm nebude muset bát jet třeba na výlet na ten Ring , užít si to a neřešit jestli se na trati něco porouchá. A to je vždycky realita starýho, byť legendárního auta. To znám dobře. Je potřeba přemejšlet v trochu širším kontextu. A nakonec to vypadá, že je spokojený s NC a dušička má pokoj. A já se mu vlastně vůbec nedivim.

Csaba
02. října 2019, 21:07
4

Auto pro důchodce se diskutuje protože jeden z čtenářů Autíčkáře si právě tento web vybral jako ten s kým chce danou problematiku probrat a patrně doufal že se dočká smysluplných reakcí.
Jeden by řekl že je to forma ocenění tohoto webu a ne důvod k tomu "dělat si z toho prdel".
Autor dotazu jistě není tak zapálený řidič a fanda jako Vy, je to ale důvod k tomu dělat si z jeho dotazu srandu?
Neřekl bych, už jenom z prosté lidské slušnosti a úcty ke starším.
Taky Vám jednou bude 60-65 :)

krab
02. října 2019, 21:28
2

Dobře, uznávám. Chyba je na to reagovat vůbec. Příště asi už vim a budu komentovat jen ty věci okolo sportovních aut.
Ale takhle, když jsem napsal úplně nahoře včera, že bych vybral Golf, to nebylo myšlený v ironii nebo naschvál. To mi fakt tak přišlo. a hodně vám to nějak nevonělo, nevím proč. Třeba můj táta, který už v tom věku je, by si Golf vybral. A měl ho dokonce 2x, různé generace, vždycky byl spokojený.

Mě přijde, že tady se hrozně stranní japonským autům anebo nějakým trochu zvláštnostem. Prostě ten model, kdy doporučíš něco zastaralýho (např. Dacia) jen ve jménu spolehlivosti je takový krátkozraký. I to Jimny bude jistě super, ale to mi přišlo spíš jako vtip než volba s vážnou tváří. To je prostě offroad hlavně do terénu, tam vyniknou jeho vlastnosti.

Opravdu legraci si tu dělal Adam s tím Hunterem a tak jsem na to jako v podobným tónu zase reagoval.

Kuba na mě vpálil cosi o tom, že přece nejde doporučovat koncernový tříválec turbo, když tazatel chce dlouhověkost. Vždyť zrovna ten tříválec nedávno rozebral Martin Vaculík v SM po 100.000km a vyšel velice pozitivně. A Martin Vaculík rozhodně nedělá PR pro škodovku, ten dělá v týhle branži asi jako poslední tuhle práci naprosto obětavě. To je vidět z toho výstupu.

Takže ve výsledku bez ironie a legrace, já bych tomu pánovi doporučil, ať si objede dealery různých značek, projede se v různých autech a koupí si to, které mu v rozpočtu bude připadat nepříjemnější, nejlíp se mu na něj bude doma dívat a udělá mu největší radost. Neutrácí pár drobnejch, tak ať ho to potěší. Mě totiž přijde, že někteří čeští důchodci pak v iracionálním strachu z vysokých nákladů nějakého auta, které by si jinak vybrali končí třeba v těch Daciích. Přitom by si mohli koupit něco zajímavějšího, modernějšího. (Jiní fakt ty peníze nemají, tak ani jinak nemůžou to plně respektuju)

PS: kdyby se to vzalo do absurdního důsledku, může pak hledat auto jako muzejní kousek Mercedesu W123 300D a ten vydrží vše, levně se stále opraví a pokud nezrezne bude jezdit navždycky

Csaba
02. října 2019, 21:40
1

Za ty poslední dva odstavce Vám patří dík, dobře řečeno. :)
Uvidíme jestli se pán pak pochlubí co si vybral a jak je spokojený.

Jimi
02. října 2019, 22:17
0

Možná i z pohledu tohoto webu by bylo zajímavé vědět, čím jezdí čerství důchodci- zapálení fandové do aut, samozřejmě v rámci požadovaného rozpočtu. Zda zůstali myslí a technicky někde +/- na přelomu století, které asi prakticky nejvíce znají, ale auta defacto docházejí...nebo reflektují nějakým způsobem na současnou dobu.

sk
skodafil
04. října 2019, 18:32
0

Doochodce magor? Jsem tu. Cim jezdim? Vetsim benzinovym kombi, ktery mi slouzi verne dlouhe roky a snad mu to vydrzi..Co bych si koupil, kdybych menil? Starsi vetsi SUV (kdyz by byly love, treba Escalade...) Co mi stoji v garazi? Zatim vevevelky veteran z juesej.

saage
05. října 2019, 09:46
1

Muj tatka: Cerstvy duchodce. A vybral si pred dvema lety Subo WRX 2,5 T. Libi se mu ta znacka a nechtel golfa, nebo Octavii jako kazdej druhej :-D Stara se o to, a 40 tis km, bez problemu.

vi
vita
01. října 2019, 22:24
3

Ja tohle resil se svymi rodici, skoro duchodci , loni a vylezl z toho Duster. Po roce uzivani jsou duchny nadseny, Po prechodu z Felicie to auto pusobi jako rolls royce, i v nejvyssi vybave nekomplikovane, 1.6SCi dostatecne vykonna. Velkym plusem je vyssi posed (v nasem pripade maji duchny bolavy zada), defakto byl tento pozadavek prioritou. Timto tazateli radim pospichat pro skladovku Dustera, v druhe nejvyssi vybave (auto uz vypada dobre a nema zbytecnosti), nebude na nej cekat a Nissanovska 1.6 je udajne "nesmrtelna".... S cenovkou kolem 320 jeste usetri a za zbytek (k limitu 500) muze dalsich 10 let vozit vnoucky po vyletech...

reagovat
St
StepanB
01. října 2019, 22:50
0

Pán píše, že by si rád „udělal radost“. To by snad mělo vylučovat auta - spotřebiče. Takže Jimny? No můj důchodce si nedávno jako „poslední nové auto“ koupil Berlingo, takže nemám co mluvit.

reagovat
Csaba
01. října 2019, 23:13
10

Můj favorit je, pochopitelně, Jimny, ale i tá Corolla co je teď v akci se do rozpočtu vleze.
Druhým favoritem by u mě byl Outlander 2.0i - http://www.sauto.cz/osobni/detail/mitsubishi/outlander/18370889?goFrom=list a těch 529t. by mohlo stále být v tom rozmezí "500t. plus mínus"

Na starý (a čím dál starší kolena) se do toho bude Outlanderu nastupovat mnohem lépe než do Corolly a proti Jimnymu je to opticky asi tak dvakrát větší :) se všemi výhodami (výhled před sebe, velikost kabiny, kufru, hmotnost na kouli) atd a pod. A je to jeden z úplně posledních, "starých, dobrých, klasických" dvoulitrových čtyřválců.

K Jimimu: já už jsem v důchodu a mám naprosto totožné požadavky na moje "první fungl nové) a zároveň poslední auto v životě jako tazatel Petr. A ani omylem to není o nějaké rezignaci na život, to Tě mohu ujistit. Ve věku 65 let člověk který dělal autoškolu se Š 1000 nebo 100 opravdu nechce turbo, přímý vstřik, filtr pevných částic u benzínového motoru, tříválcový pidimotor 1.0, o nějakém dehtožroutovi (a hybridu obzvlášť) ani nemluvě. Předpokládám že pan Petr (stejně jako já) nemá důchod ze Švajcu nebo USA a tak to poslední auto chce mít +/- 20 let, když pánbůh dá i déle (to je pro naši generaci normální) a chce aby jeho provoz byl dlouhodobě co nejlevnější. Proto ony zmíněné požadavky na "poctivou techniku". Jednoduchá, levná a dostupná údržba/servis znamená že z toho důchodu zůstane pár Kč na koníčky, zájmy a vše ostatní co je přímým opakem "rezignace na život." :)
A rozhodně to rovněž není o "pokud mi autq nic neříkají". Já auta miluju, žiju jimi, mám strojní průmyslovku, prodával jsem je, motám se kolem nich celý život a kolikrát tím trpělo jak manželství, tak rodina. A PŘESTO VŠECHNO mám naprosto totožné požadavky a poptávám přesně to stejné co p. Petr.
V důchodu totiž nechci řešit starosti a problémy s ojetinou, těch jsem si za posledních 35 let užil víc než dost, chci si koupit nové auto, připlatit si za maximální možné prodloužení záruky a už jen jezdit a jezdit.

reagovat
Adam Forman
03. října 2019, 07:35
1

Když už si mám přestat dělat srandu, tak s Jimnym naprostý souhlas. Suzuki jsou spolehlivá auta a tohle si bude výborně držet hodnotu a zvládne cokoliv si na něj důchodce může vymyslet. Je malé a hranaté, takže všude zaparkuje, nebude rozežrané a navrch bude i za 10 let vypadat dobře ať už pečlivě garážované, nebo chlapácky obouchané.

Ča
Ča Snač Aj
04. října 2019, 06:56
0

Ale jak je to s Jimnym na delších cestách? Hlavně co hluk? A nejezdí náhodou tak za 8? Aerodynamika lepší cihly.. PS dotaz je vážně míněn, vracet se na venkov tak bych ho bral, hlavně do lesa mi to přijde boží.

saage
05. října 2019, 09:47
0

Ty dlouhe cesty Jimikem me taky zajimaj. Premyslim o nem jko daily. Vymenou az skonci operak Minika Maxik.

Matěj Podhorský
05. října 2019, 11:30
0

Tak ty jezdíš Catem do Chorvatska, tobě to bude připadat OK, ale předchozí generace byla na dálnici uplně napíču, člověk to musel kormidlovat docela usilovně, na D1 to skáče jako kamzík, no žádná sranda. Ale zas je to jedno z těch aut ve kterých ve finále můžeš valit furt plný a přes 170 se nedostaneš... já to vydržel jen minutu, protože to mělo 12 let starý gumy :) Jimny žeru, ale na dálnici jsou lepší auta, a i když tenhle nový bude asi o něco lepší, furt to nějaký cruiser není

Adam Forman
05. října 2019, 12:09
0

Jimny je z principu konstrukce na dálniční přesuny skutečně nekomfortní. Na druhou stranu hodně pomůže, když se zatíží. Pak je třeba vzít v úvahu, jak často bude na dálnici skutečně využíván. Pokud denně, tak bude lepší volbou komfortní Swift. Pokud občas, poslouží kompromis v podobě Ignisu a jestliže jej čekají nízké jednotky dálničních výpadů a ještě do 120 km, pak bych se ho rozhodně nebál. Jsem zvědavý, jestli se současná nová generace v dálničním projevu liší od předchozí.

Blix
02. října 2019, 02:05
1

Pan by si měl nejdříve najít ten vytoužený jednoduchý motor a pak kouknout do čeho se dává a ne naopak.

Moderní atmosféra s proměnným časováním a zdvihem ventilu, přímým vstřikem, filtrem částic, proměnným sanim, odpojovanym altikem, proměnným čerpadlem a kdoví čím nemusí být žádná výhra proti turbu. Konstrukčně starší motory splňující aktuální emisní normu zase můžou být i přes stejný výkon pěkné lemry proti předchůdcům, takže to chce najít ten správný.

reagovat
D
D
02. října 2019, 08:04
4

V zasade bych s Vami souhlasil. Je pravda, ze lecktere atmosfery rozhodne nejsou zarukou trvanlivosti. S vyse jmenovanych zastupcu treba 1.6 GDi nebude zrovna kandidat na bezproblemoveho polykace km. Co se tyce tech technologii, tak nejvetsi riziko bych spatroval v GPF a odpojovani valcu, ale zase zalezi na tom, kdo to vyrabi. Vyse nekde padnul Golf s 1.5 tsi, to byl zrejme humor. Jako auto do firmy na par let nebo operak dobra volba, ale pro nekoho, kdo si kupuje posledni nove auto za svoje, aby vydrzelo, co nejdele...jinak promenne casovani a zdvih ventilu a promenne sani nabizi napriklad Honda v motorech jiz od pocatku tisicileti a je to i pri nekolikaset tisicovych najezdech bezproblemove a stejne tak Toyka s motory 2.0 a 2.4 vvti, ktere k tomu jeste mely primy vstrik. Na rozdil od tehdejsich beznych atmosfer VW ve vsem mnohem lepsi motory. K tomu skutecne stabilni a promyslena elektricka sit, ktera dovede ve vsech evropskych znackach dost potrapit a zavady se navic spatne identifikuji. Nicmene k nemeckym autum jsou aspon k dostani poradna schemata a nemaji takovy neporadek v servisnich manualech jako Fr a It, tam je to vubec katastrofa. Takze vyse zminovany Renault a Fiat nebrat, protoze je to zbytecne riziko, kdyz se da porad jeste nakoupit neco u Japoncu. Zajimave by bylo vedet, co ma poptavajici pan za motor v te O2. Podle toho by se dalo usoudit, jaky motor by mu mohl dynamicky vyhovovat i nyni.

bitner
02. října 2019, 09:58
0

Blix: presne. Zaklad je neprimy vstrik. Jestli to ma turbo uz je pak jedno. Pocet valcu je o pocitu. 0,9 TCe se jevi jako nesmrtelna volba, to same 1,4 T-Jet Fiat (to je 4valec dokonce).

Csaba
02. října 2019, 15:35
1

K Blixovi - neexistuje přece žádný důvod hledat sice atmosférický motor avšak s přímým vstřikem a filtrem pevných částic (kolik takových vlastně teď je na trhu?), když si může tazatel koupit vícero modelů s atmosférickým motorem BEZ přímého vstřikování a BEZ filtru pevných částic. Je naprostý nesmysl vyhnout se turbu a s dalším kurvítky souhlasit. :-) Čtyřválce bez turba, př. vstř. a f. p. částic jsou stále běžně k dostání a v diskuzi již byly zmíněny.

Vojta Nekvapil
02. října 2019, 08:07
1

Fiat bych rovnou skrtnul. Oba modely se umisťují na předních příčkách nejméně spolehlivých aut. Dacia funguje ale není to auto na dlouhodobé vlastnictví. Pokud by mohlo být auto starší a prekousla by se pomoc elektřinou tak Prius se ukazuje jako poměrně velmi spolehlivý a ještě by byl v zaruce. Plus je mensi riziko, že to zakazou .

reagovat
ReVolte
02. října 2019, 09:15
0

Velký výběr na to zadání. Koukám, že diskuze se tady trochu odklonila od záměru... :) Ale pokud je pán z města a chce trochu prostoru a "klasiku" auto, tak Fiat Tipo. Pokud venkov tak Jimny a nakonec bych se nebál ani Mazdy 2 a 3, oboje mají 4 válce, atmosféry a hybridní nejsou. Pán zde má podkladů dost, teď si to jen osedět a otestovat :)

reagovat
sheogh
02. října 2019, 10:16
3

Docela tazateli zavidim :-)

Ja bych se podepsal taky pod Toyku s hybridem. Urcite by neurazila treba Mazda 3 sedan, a cenove se vejde ... Mozna by se vesla i Giulia?

reagovat
ro
rock
02. října 2019, 10:38
1

Vida, ta Corolla je takhle na fotkách vysloveně krásná.
A kdybych nechtěl sedan, asi bych zvážil Mitsu ASX. Narozdíl od většiny zmiňovaných konkurentů v žebříčcích spolehlivosti TUV docela září, tak by mohla být šance na bezstarostný provoz.

reagovat
beastar
02. října 2019, 11:50
5

Tak já sáhnu do tajné kapsičky obskurností. A jak by mi nešlo o zustatkovou hodnotu. Najel bych méně jak 25000 rok. Tak potom bych si vybral Ssangyong Tivoli 1.5gdi. Za půl milionu je téměř plná výbava ve smyslu klima, okna atd. Jde vzít manuál...bez start/stopu. Umí to mít jednoduchou 4x4. Ano je to turbo, ptimovstrik. Ovšem osvědčená nakoupená technika. Hezky se to řídí, obsluha je pro blbý. Nástup výstup jednoduchý, prostor skvělý. 5 let záruka nebo 100 000. Jezdí jich 000 nic. Tzn. Originalita. Terénní schopnosti ve čtyřkolce jako bonus.
Servis poměrně primitivní pokud se k tomu bude člověk chovat normálně. Sangy moc nerezli nikdy. A za kus auta dá člověk málo. Cena od 360000k mluví za vše.

reagovat
GanGreen
03. října 2019, 22:37
1

Ty jsi anarchista :)))

beastar
04. října 2019, 02:21
1

Ne to si pleteš já sem antikrist... }{

MGRR
05. října 2019, 17:23
0

Pokud jde o auto na "furt" a bez nákladů... Ssangyongu bych se vyhnul obrovským obloukem... pokud kupující nečeká od nového auta životnost delší než 5-10let... hnije to a spolehlivost není jeho synonymum. Stačí se každému Ssangu podívat do litých kol, štíty, brzdiče, těhlice shnilé na prach... to stejné povadlé pružiny, zarezlé excentry/nepovolitelná ramena/pak neřešitelná sbíhavost.

ransom
02. října 2019, 16:28
1

Můj tip by byl Mitsubishi ASX. Prostorově to je prostě větší hatchback, nestojí majlant, dávají do něj atmosférický dvoulitr a kdo je šetřílek (nebo jezdí častěji a dál), může si ho zrovna poručit s tovární zástavbou LPG. U té celkem vzato hrozí leda povinná výměna nádrže po deseti letech.
Na Tivoli občas čumím taky. Pravda je, že ASX jsou (aspoň u nás) plné ulice, zatímco SsangYong by byla pěkná neokoukaná raritka. Akorát nevím, jestli bych doufal v léta bezporuchového provozu. A tu exkluzivitu taky asi nedocení úplně každý.
S věkem člověk víc a víc docení ergonomii vyšších aut. Sám jsem se v SUV našel až s příchodem padesátky. Na důchod je to myslím docela rozumná volba.

reagovat
CZmisak
04. října 2019, 07:08
0

U ASX s továrním LPG býval nějaký problém s hlavou po 60k km.

KS
02. října 2019, 20:09
0

Podobnou věc řeší můj táta. Dobře se mu jezdí se Škodovkama. Jelikož nejsou k sehnání Fabie 1.2 TSI 16V, padla volba na Rapid Spaceback 1.2TSI 8V 77kW - v rapidech už řetěz nezlobí, motor nemá VVT, táhne to, jezdí do 5.5l, od r. 2013 solidní podvozek.

Pán nákup nového vozu trochu prokaučoval, protože ideálem je Vitara 1.6i. Ale ani lehce ojeté bych se nebál, máme doma 15 let Ignise (220tkm) a opravy mimo spotřební věci by se vešly do 10000 Kč... - Proto u nás pořád slouží.
Vyhnul bych se Jimnymu, vůbec se nehodí na dálnici a je v tom hluk, chce to nějaké civilizované malé SUV.

reagovat
J.K.
02. října 2019, 20:45
0

Taky přidám trošku do mlýna z mých zkušeností, protože je to pár týdnů, kdy se jedno takové "gerontcar" u mě v rodině vybíralo.

A nebudu to napínat. Vyhrálo Suzuki Ignis. Z výčtu argumentů bych vypíchnul vyvýšený posez. SUV u důchodců není v módě jen kvůli odkazu na volný čas, ale především pro pohodlí při nastupování a vystupování. Překvapilo mě, jak nové auto teď vzbuzuje u majitelů a majitelek větších ale konvenčních vozů i závist. Holt asi bolest kyčlí dokáže nepěkně znepříjemňovat život. A i když zdraví dnes slouží dobře, za pět deset let může být vše úplně jinak.

Ignis 4x4 ale jeden háček má. Suzuki je prý brzy bude dovážet do ČR jen ve verzi Hybrid.

reagovat
MGRR
05. října 2019, 17:57
1

Nový Jimny super, pokud bych byl důchodce co jede do krámu a zpět, sem tam doktor, vše kolem komína. Jezdit v tom delší trasy je nesmysl a dálnice jsou vyloženě nouzová záležitost. Po delší cestě je to na chiropraktika....

Pokud vám dělá dobře provozovat Nivu, uskákaný pekáč Deffender, Traktor, či malotraktor Terra, potřebujete zajíždět do lesa na nepřístupná místa, tak bude nový Jimny fajn - budete nadšený.

Pokud jste zvyklý na pohodlí, klid a ""luxus"", Jimny je strašný a dlouhá cesta prokletí. Navíc časem opět problém jménem koroze...

To už je rozhodně lepší, "luxusnější" Duster - je to pohodlnější, nasedá se do toho také výš, nevytřese to z vás duši a terénem to také projede + prostor na zadních sedadlech + prostor v kufru. Případně za méně peněz nějaká verze Sandero Stepway.

Z osobáků... jde o vzdálenosti. Pokud bych bral výše jmenovanou Corollu, tak jedině pohodlnější sedan, rozhodně s automatem (Multidrive je sice CVT, ale jezdí lépe než manuál). Je vhodná i na delší přejezdy za vnoučaty, ale hlavně má velký předpoklad "beznákladového" auta na furt. Hodnotu si také drží i po deseti letech..

Tipo je zastaralé... snad možná stojí za úvahu, ale je tady spoehlivější Toyota, tak proč.

Máme tady v okolí dvě rodiny s čerstvě novými auty lehce přes rozpočet - jsou čiperný, zjevně mají v pořádku klouby (i jeho paní). Jedni pořídili Levorg, ti druzí roční Forester.

Ve středním Sasku si hodně kupují "poslední nové auto" Dacii - vždy "v plné".

Dobré je si předem říct jak je na tom starší člověk s klouby/nohami po fyzické stránce, k vůli řazení, mačkání spojky, soustředění se na zbytečné, obtěžující a únavné věci... přemýšlení co mám právě zařazeno, jaké otáčky... tohle mnozí ve stáří nemusí už řešit, i když v mládí ve snu proháněli V8 bokem s manuálem a samosvorem - reálně něco čadícího v ropě... oktávku

Potkávám dost zákazníků, kteří si nechtějí přiznat, že jim není 50... nakupují kraviny za miliony, nebo nesmyslné kombinace/konfigurace.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Galaxie 1,9 TDi, 66 kW - rotačka 1999
Ford Galaxie 1,9 TDi, 66 kW - rotačka

1999 rok výroby
89 koní výkon
1 896 ccm objem

Chrysler Sebring JR Sedan 2004
Chrysler Sebring JR Sedan

2004 rok výroby
140 koní výkon
2 000 ccm objem

Chrysler 300M 3.5i LPG Tech 2000
Chrysler 300M 3.5i LPG Tech

2000 rok výroby
248 koní výkon
3 518 ccm objem

Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door 1957
Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door

1957 rok výroby
260 koní výkon
5 329 ccm objem

Chrysler 300 coupe 1968
Chrysler 300 coupe

1968 rok výroby
350 koní výkon
7 215 ccm objem