načítám data...

Fiat Croma Multijet: Nečekaný Fiat

Koupil jsem patnáctiletý ojetý Fiat, co vypadá jako brambora a po osmi letech skončil bez nástupce jako propadák. Je to nesmysl, nebo moudrá volba?

zobrazit celou galeriiAutíčkářova garáž: Fiat Croma Multijet: Nečekaný Fiat

Už v minulém článku jsem naznačil, že náš domácí vozový park obohatilo nové vozidlo z pera slovutného Giugiara. V komentářích pod článkem jste celkem brzy přišli na to, že je to poněkud obtloustlý Fiat balancující někde mezi MPV a kombíkem. Jak se ale vůbec stalo, že v Turíně vyrobili takovéhle divné auto? Jeho historie je mnohem zajímavější, než byste možná tipovali. 

Vzpomínám si, že v roce 2005, kdy se Croma představila světu, objevovaly se kolem cest billboardy s heslem “Takový vůz byste od Fiatu nečekali”. Vzhledem k tomu, že se bavíme o značce, která uvedla na trh třeba Multiplu, nebo jen rok před Cromou dnes už naštěstí zapomenutou Ideu, nevím, zda to byl slogan pravdivý. V těch dobách totiž bylo možné od Fiatu čekat doslova cokoli. 

Takže se klidně mohlo stát, že Giorgetto Giugiaro, slavný designér a zakladatel studia Italdesign, vzal pár let starý koncept Maserati, konkrétně modelu Buran, v souladu s trendy ho malinko zaoblil, přidal pár centimetrů délky, pořádnou porci praktických (v Boleslavi by řekli “simply clever”) vychytávek a tadá – byla tu nová vlajková loď Fiatu. 

Koncept měl na základě svého původu pohon zadních kol a pod kapotou mu předl vidlicový osmiválec, v interiéru na zadních sedadlech byl k dispozici bar se skleničkami a lednicí a obložení interiéru zdobilo skutečné kořenové dřevo, ale jinak byl vlastně tenhle návrh z autosalonu překvapivě podobný výslednému produkčnímu vozu. 

A tak začátkem roku 2005 začala sjíždět z výrobních linek Croma. Stála na platformě GM, kterou sdílela třeba s Opelem Vectra třetí generace, nebo Saabem 9-3. Právě švédskému vozu vděčí Fiat za spínací skříňku mezi sedadly, sofistikovaný podvozek, ale hlavně i na dnešní poměry velmi slušnou bezpečnost a příkladnou tuhost karoserie. Vůz měl už v základu 7 airbagů (další dva byly za příplatek), ESP, nebo třeba isofixy, velká část konstrukce využívá vysokopevnostní ocel. 

Nejen bezpečnostní výbava byla na svou dobu velmi slušná, technologie byly taktéž na výši. Vůz se dodával s dvouzonovou plně automatickou klimatizací (včetně řízení toku vzduchu), navigací, telefonem, za příplatek bylo možné si v některých zemích objednat i služby asistentky, která po stisknutí speciálního tlačítka ve voze fungovala jako concierge – poradila, kde se v okolí dobře najíst, zarezervovala hotel a podobně. 

Potěší i slušné audio, dvě střešní okna, roletky v zadních oknech, sklopné přední sedadlo, které může sloužit jako podnožka pro VIP jedoucí vzadu vpravo, samozatmavovací zrcátka, multifunkční kožený volant, velmi pohodlné sedačky z kvalitní kůže, nebo třeba prakticky členěný zavazadelník s dvojitým dnem a spoustou schránek. 

Croma oscilovala kdesi mezi MPV, kombi a luxusním autem, což bylo spojení dosti neortodoxní a jak časem ukázaly prodeje, pravděpodobně ne úplně šťastné. Ačkoli vůz netrpěl žádnými zásadními neduhy, spíše naopak – kombinace techniky GM a spolehlivých motoru JTD od Fiatu slibují jednak slušnou spolehlivost a jednak levné servisní náklady – moc se neprodával. Hlavním důvodem byl pravděpodobně právě kontroverzní vzhled, který, jak poznamenal redakční kolega Dan, nejvíce připomíná nok. Velmi italské, avšak ne tak úplně bellissimo.

Kombinace vysoké kabiny, dlouhého “nosu”, masivních převisů a fluidně se kroutících kulatých tvarů zkrátka není adept na Concours d´ Ellegance. A jakkoli jsem to u ojetiny víc než ochoten přehlížet, umím si představit, že kupce nového vozu (který ve výbavě stál klidně přes milion), se přes tento fakt nedokázal přenést. 

Podobně jako u stájové kolegyně Multiply je ale za kontroverzním vzhledem spousta přemýšlení a každá oblina tu má svůj účel. Croma je dokonale promyšlené rodinné auto. Velmi prostorné, řidič(ka) sedí výše a tak má výborný přehled o situaci okolo, interiér je velmi vzdušný, kufr obrovský a jízda díky měkce naladěnému, leč sofistikovanému podvozku plavná a konejšivá, ale ne s pocitem rozbředlosti. 

V “domácím” kousku je zastavěn naftový čtyřválec o výkonu 110 kW spřažený se šestistupňovým hydroměničem od Aisinu. Žere šest na sto, jede svižně, řadí plynule a snad jediné, co by se mu dalo vytknout je vyšší hlučnost za studena. Méně agrátně pak zněl silnější naftový pětiválec o výkonu 200 koní, případně jeden ze dvou nepříliš přesvědčivých benzínů. Vůz byl v naftových verzích vždy vybaven filtrem pevných částic, ale pokud nejde o kusy trápené městskými přískoky, nebývají s ním problémy. 

Bolístkou Cromy tak, kromě obligátních spotřebních částí, může být klasické prolínání oleje přes turbodmychadlo, které je ale řešitelné repasí za rozumných šest až sedm tisíc. Koroze se objevuje jen sporadicky, spíše u kusů po nehodách a ťukancích. Vozy vybavené xenonovými světlomety (bývaly za tučný příplatek) také trpí na kolísání napětí a vypalování výbojek, výčet nemocí ještě zakončíme problémem varianty s pětiválcem, kde při ostrém stylu jízdy odcházela převodovka, na kterou byl masivní příval kroutícího momentu už trochu moc. 

Obligátně jsem po koupi rozleštil plastové světlomety, strávil sobotu s leštičkou a voskem, vytepoval interiér, vyčistil a naimpregnoval kožené sedačky, promazal šíbr, stříknul přední masku a dal do kupy pár drobností a opravdu mě překvapuje, jak moc příjemný cestovní společník tahle Croma vlastně je. Sloužit bude primárně mé ženě, já si nechám obstarožní Volvo, ale vůbec mi nebude vadit, když se čas od času podívám za volant Fiatu. Není to blbé auto. Nečekejte sportovní projev, nedoufejte v ocenění v soutěžích krásy. Pokud ale hledáte spolehlivou ojetinu s automatem, která vevnitř nevypadá jako depresivní plastová polepšovna, která pojme nesložený kočárek a která vás nesežere v nákladech na údržbu, budete jen stěží hledat něco lepšího. Věřte mi, zkoušel jsem to. 

 

Verdikt

Croma byla ve své době docela nepochopené auto. Vlastně to byl, dnešní mluvou, takový crossover. Něco mezi, cosi balancující na rozhraní tříd. Fenomenální úspěch to rozhodně nebyl, ale ojetin je relativně dost, což je dobrá zpráva pro každého, komu více záleží na tom, jak se cítí v interiéru, než na tom, jak auto působí zvenčí. Promyšlená řešení pro rodinu obstála ve zkoušce časem a i po patnácti letech potěší. Snad jen dobová navigace už dnes nikam nikoho nedovede, ale to nevadí – rádio hraje stále dobře a palubní počítač, který se zobrazuuje skrze ten velký barevný displej, ukazuje hodnoty, na které se kouká docela hezky. Přičtu-li k tomu slušnou bezpečnost, pohodlí a klid na palubě, nezbývá mi, než souhlasit s Giorgiem v následujícím videu – Croma je opravdu model, který vyhoví mnoha požadavkům.

 

Technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 1910 ccm
Výkon: 110 kW (150 koní)
Točivý moment: 320 Nm 
Převodovka: automatická šestistupňová hydroměnič
Maximální rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 9,6 s 
Pohotovostní hmotnost vozu: 1530 kg 
Průměrná spotřeba: 6,1 /100 km 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

liška
11. dubna 2021, 22:55
0

Zajimavy. Jak to hodnotis v porovnani s Lybrou? Nikdy me nad timhle nenapadlo uvazovat, pac to opravdu vypada jak nejakej blob, ale kdyz vidim ten interier a ceny tak je to takovej jeji dusevni nastupce. Nebyl by lepsi pro manzelku na mestsky poskakovani spis benzin?

reagovat
Jakub Pospíšil
11. dubna 2021, 22:58
0

Je to velmi podobné Lybře. Překvapilo mě, jak moc. Akorát je to krapet lépe zpracované co do detailů (spínače, nelepí tomu palubka, tolik to nevrže). Lybra je zkrátka o nějakých 8 let starší a je to poznat. A taky je to o dost větší uvnitř.
Na drndání by benzín asi nevadil, ale sehnat ho s automatem prakticky nelze. Navíc ono tady odsud je každá cesta alespoň těch dvacet, takže ono to nevadí.

Avex
11. dubna 2021, 23:33
0

Croma podle mě docela ujde, takovej normální kombík. Ani nevypadá nijak extra staře, ten design je totiž docela unikát. Lybra je možná podobná, quirky atd, ale podle mýho skromnýho názoru vzhledově naprosto odporný auto:)

liška
12. dubna 2021, 07:17
0

Mne teda Lybra nevrzala ani po tech 300tkm. Jinak jeste aby se to auto v necem nepolepsilo, kdyz je o dekadu novejsi :) Projel jsem par inzeratu, ty tlacitka vlevo od volantu asi trosku podcenili, ale je to drobnost. https://www.sauto.cz/osobni/detail/fiat/croma/19011043

Jakub Pospíšil
12. dubna 2021, 08:41
0

Tak to mi tlačítka (zatím) nedělají. Ale ono to přijde :)

PeterLuk
11. dubna 2021, 23:08
1

Zaujímavé auto. Vždy mi prišlo sympatické, ale zároveň trochu škaredé. Keby to bolo nižšie a dlhšie, proste klasické kombi, asi by vyzeralo estetickejšie. Ale teda, príbuzný ho má, a dosť si ho pochvaľuje. Už chápem, prečo :)

Inak z toho popisu, aj koncepčne mi to pripomína Mercedes R, ktorý bol na tom podobne - vysoký, ale trochu nevzhľadný luxusnejší kríženec MPV a kombíka, ktorý si vraj majitelia pochvaľovali, ale veľa sa ich nakoniec nenašlo.

reagovat
Luki.xy
12. dubna 2021, 07:16
3

Cromu jsem měl vždycky docela rád, ačkoli bych si ji asi nekoupil. Přijde mi, že je zaměřená víc na praktické lidi (místo uvnitř, pohodlí), kteří design exteriéru tolik neřeší. Co mi ulpělo v paměti je, že ji ze začátku výroby měl Michael Schumacher jako své soukromé auto pro rodinu.

Jinak jsem ji před časem dost doporučoval kamarádovi (určitě si to tu přečte) zvyklému na italy, který nakonec vybral Focuse 2, ze kterého nakonec moc šťastný není (hlavně tvrdost podvozku i sedaček). Stále si stojím za tím, že by to pro tebe byla skvělá volba, Michale. Ještě není pozdě na výměnu :)

reagovat
Mi
Michal Lenc
12. dubna 2021, 12:52
3

Na bazoši je jedna Croma, která bere olej a svítí jí kontrolka motoru. Takže bych si při tom přesedlání snadno zvyknul.

lu
lumix
12. dubna 2021, 08:06
1

Tohle ke celkem fajn auto, mel jsem možnost v něm několikrát jet. S benzinem příjemné tiché a pohodlné (občas trochu houpe, ale to je dan za pohodlný podvozek) ne každá auto musí být jak prkno. V zatáčkách jsem mel sice kolikrát strach, ze se to převrátí, ale auto i přes všechny ty náklony srdnatě drží stopu.

reagovat
Calif
12. dubna 2021, 08:17
2

Měl jsem podobné požadavky.....ale benzín byl podmínkou... já ten smrad z nafty prostě nesnesu. Ale naštěstí jsem se nebál do výběru zařadit i onu Octavii.... Tohle má zřejmě navíc jen pohodlnější sedačky a větší výlučnost v běžném provozu...

reagovat
lu
lumix
12. dubna 2021, 08:38
2

Pro někoho to má dále výhodu ve vyšším posezu a tím i lepším nastupováním. Dále komfortnejsim podvozkem a lepší prostornost oproti OII. Pak je tu otázka jestli jsou spolehlivější benziny Fiatu nebo od VW, myslím ze ty Fiatacke by měli být odolnější.

Calif
12. dubna 2021, 08:56
0

Ano .... ale s tím nastupováním... jezdím často otcovou X3 první generace, a to nastupování a vystupování z vyššího auta není příjemné, pro mě naopak, nehledě na to že při průměrné výšce z toho nelze vylézt aniž by si člověk nezamazal nohavici. Ale pokud to byla zajímavá koupě tak samozřejmě proč ne....

Opelfahrt
12. dubna 2021, 21:18
0

Můžu vás „potěšit“ – ty benzíny v Cromě jsou od Oplu :-)
1,8 je bezproblémová, u 2,2 byl ze začátku špatný napínák rozvodového řetězu, sem tam z toho byla i dost fatální porucha, ale to bylo myslím jen v oplech ze začátku výroby motoru cca do roku 2003, ta Croma je novější. Jinak oba jsou s nepřímým vstřikováním.

Is
Iskar
12. dubna 2021, 21:38
0

Áno, napríklad majitelia Opelov Vectra si s nepriamovstrekovými benzínmi 2.2 z prvých rokov výroby užili svoje . :) Croma sa začala vyrábať až od roku 2005, takže detské choroby tohto motora boli už v tom čase vychytané.

Moses
12. dubna 2021, 09:17
1

Mne na tom dizajne strasne vadilo, ze uz ked ho uviedli, tak mi prisiel zastarny. Asi je to tymi velkymi prednymi svetlami, ktore vyzeraju ako keby tam nepatrili a vyzeraju ako 90--tych rokov. Ani neskorsi facelift to moc nezachranil.
Interier ale vyzera velmi komfortne a jedine, co by mi tam asi vadilo je to "drevo", ktore mi opat pripomina 90-ky. :D

Celkovo mi to pride, ze FIAT sa proste sustredi na vsetky mozne derivaty 500-ky a ostatne veci su iba do poctu. Uz cakam iba na FIAT 500 Ducato XD

reagovat
Jakub Pospíšil
12. dubna 2021, 09:46
0

Ono to dřevo není dřevo, ale ani nemá dekor dřeva. Je to prostě vínová lišta. Velmi plastová.

BubaaCZek
12. dubna 2021, 10:29
2

Croma byla nejakou dobu v rodině. Jede to prekvapive svižně. Jizdou příjemně překvapí. Nakonec šla z domu, kazdou chvili se na tom něco sralo. Preju hodně štěstí na dobry kus.

reagovat
Frankie
12. dubna 2021, 10:38
4

Ona to byla tehdy taková zvláštní doba, která prvně vyplodila Renault Vel Satis, a následně Fiat Croma a Opel Signum. Co bylo ještě méně pochopitelné, že do této vlny pustilo vedení VW i Saet a jeho tehdejší Toledo. Společně měly to, že byly velmi nevšední, často ale hodně nadupané výbavou. A ani jeden nebyli prodejním úspěchem.
Dnes na trhu ojetin to jsou kusy velkého auta s dobrou výbavou za málo peněz. A hlavně tu Cromu nebo Signum bych fakt doporučil těm co chtějí za málo peněz hodně muziky co se prostoru a výbavy týče.

reagovat
Jo
José Jiménez
12. dubna 2021, 12:09
0

Co je tak špatného na Fiatu Idea? Máme doma sesterskou Lancii Musa a když pominu subjektivní názor na design ,tak je to překvapivě dobré auto.

reagovat
Jakub Pospíšil
12. dubna 2021, 12:11
1

Idea byla jednak dost ošklivá a jednak, narozdíl od Lancie, dost lacině zpracovaná uvnitř. Trhák to rozhodně nebyl.

Jo
José Jiménez
12. dubna 2021, 12:26
0

Vzhled bych úplně neřešil ,ten je hodně subjektivní. Musím uznat ,že i palubka v Muse je slepenec všech možných dílů od Punta až po Ducato,ale úplně hrozně zpracování to nemá. Trhák to rozhodně nebyl ,ale když vezmu některé vymyšlenosti v interiéru ,tak je to vlastně i škoda.

Honza 'Hamster' Křeček
12. dubna 2021, 13:13
2

Ideu / Musu mám rád. Vzhledově to bylo veskrze obyčejné auto, ale z žádného úhlu mi nepřišlo vyloženě ošklivé. A na to, jaký je to prcek, je tenhle Fiat vevnitř úžasně prostorný a chytře vymyšlený.

Jo
José Jiménez
13. dubna 2021, 09:54
1

Hamster : právě proto se kupovala. Potřeboval jsem pro přítelkyni auto do kterého naloží prcka + kočár a psa, nebude to větší než 4 metry a kdyžtak to pobere i víc dospělých. A musím říct ,že jsem i příjemně překvapený z toho jak s tím malý FIRE dokáže pohnout.

FidoBlack
12. dubna 2021, 12:30
0

Taky byla v hledáčku, možná až bude někdy na cestě druhé mimčo tak se po ní poohlédnu :)

reagovat
af
afro-r1
12. dubna 2021, 12:31
0

Ty dlouhe cumaky s motorem pred napravou zabiji kazdy pekny design.
Podobne to bylo s tim kupe - myslim Brera. Prototyp na zadokolce Maserati verejnost nadchnul, to same auto na predokolce 159 byl propadak. A pritom "jen" posunuti prednich kol o pulmetru dozadu a zmena proporci stredoveho tunelu z "3-er" na "Golf"
Obdobne u Kodiaqua - prototyp proporce a la X5, na a serie dlouhy cumak a usekly zadek. A uz to nebylo uplne ono.

reagovat
Vo
Vosisko
12. dubna 2021, 13:02
0

To vedle ručky je zapalování? To se mi docela líbí.

reagovat
ratan groch
13. dubna 2021, 19:34
0

Ano, spomina sa to aj v texte. Iste vies, ze napad pochadza zo Saabu, ktory mava zapalovanie vedla rucnej brzdy. Jeden z duvodu je udajne fakt, ze pri naraze sa mohol vodic zranit o kluc na palubovke a pre Saab je bezpecnost mimoriadne dolezita. Jecdiny sa mohli smiat Volvu, ze robi nezodpovedne auta. Ale smiech ich uz presiel...

Is
Iskar
12. dubna 2021, 14:38
2

Vďaka za pekný článok, kvôli možnosti reagovať naň som sa dokonca aj zaregistroval. :)

Blahoželám k výberu Cromy a po viac ako roku spokojného užívania z vlastných skúseností potvrdzujem, že je to veľmi dobre koncipované a mimoriadne pohodlné auto, ktorá vyhovuje aj potrebám päťčlennej rodiny (len treba počítať s tým, že na prostredné sedadlo vzadu by sa oficiálne nemal umiestňovať žiadny detský záchytný systém, teda ani podsedák, ale s tým si pri jednom dieťati nemusíte lámať hlavu). S nájazdom tesne nad 10 tisíc km ročne a pri častom jazdení krátkych trás bol jasnou voľbou benzínový motor, slabší 1.8 však prakticky vôbec nebol k dispozícii, tak sme nakoniec siahli po silnejšom benzíne 2.2 s manuálnou prevodovkou. Mali som síce možnosť vybrať si aj porovnateľne dobrú benzínovú Cromu s motorom 2.2 a automatom, ale mne aj manželke vyhovuje manuál, takže voľba bola jasná (okrem toho sa obávam, že riešenie prípadných problémov s automatickou prevodovkou nie je lacný špás, aj keď je známe, že hydrodynamický menič od Aisinu je príkladne spoľahlivý).

K tým "nepríliš presvedčivým" benzínom len toľko, že motorizácia 1.8 nie je príliš rozšírená, takže som nemal možnosť vyskúšať si ju, ale majitelia si ju na internetových fórach zvyčajne pochvaľujú (sem-tam sa objavia nejaké výhrady kvôli údajnému pomalšiemu rozbiehaniu alebo nedostatočnému výkonu v stúpaní do kopcov, tie sú však skôr sporadické, oveľa častejšie sa vyskytujú pozitívne hodnotenia) a aj "papierové" parametre vyzerajú OK z hľadiska výkonu aj spotreby (vo svojej dobe išlo o jeden z najlepších motorov z produkcie Opelu, ktorý sa montoval do viacerých modelov tejto automobilky). Čo sa týka motorizácie 2.2, nikdy sme s ňou nemali žiadne problémy a funguje spoľahlivo vo všetkých ohľadoch, má len zvýšenú spotrebu motorového oleja (max. 2 dl / 1000 km). Motor je vynikajúco odhlučnený, rozumne sprevodovaný, má dostatok sily na bežné manévre pri obvyklej rodinnej prevádzke a ani priemerná spotreba do 9 l / 100 km nie je žiadna katastrofa, zvlášť pri nižšom nájazde, takže mňa rozhodne presvedčil. :) Jediné, čo ma prekvapilo, bola poznámka autora článku, že sa prakticky nedá zohnať s automatom - neviem, ako je to teraz, ale ešte v nedávnej minulosti sa popri prevládajúcich naftových verziách vyskytovali v inzercii takmer výlučne len Cromy s motorom 2.2 v kombinácii s automatickou prevodovkou, skôr bol problém naraziť na manuál.

Pokiaľ ide o naftové motorizácie, autor sa vďaka voľbe automatu elegantne vyhol dvom možným starostiam - jednak komplikáciám súvisiacim s použitím "legendárnych" šesťstupňových prevodoviek M32 pochádzajúcich od Oplu, na ktorých sa pravidelne sypú ložiská (benzínové verzie majú našťastie bezproblémový päťstupňový manuál) a jednak riziku poškodenia spojkového pedála, ktorý je z plastu a na niektorých preťažovaných exemplároch sa zvykne zlomiť (vtedy je potrebné vymeniť celý pedálový box, ale to sa mi našťastie zatiaľ nestalo). Určite by som sa však pripravil na zvýšenú pravdepodobnosť praskajúcich mechanizmov vnútorných (nie vonkajších) kľučiek - o tomto neduhu som síce vedel vopred, ale keď sme v priebehu siedmich mesiacov museli dať vymeniť vnútorné kľučky na všetkých dverách okrem pravých zadných (výmenu jednej z nich platil pôvodný vlastník a ďalšia sa pred výmenou ešte jedenkrát opravovala), pochopil som, že si tým musí prejsť asi každá Croma, aj keď bola vyrobená v stredu ako tá naša. :)

Ešte prosím autora o odpoveď na dve otázky:

1) Voľba Cromy pred faceliftom bola z núdze cnosť, alebo osobná preferencia? Mne sa viac páči model po facelifte, je však pravda, že Croma Nuova po zmene prednej masky vyzerá ako "Fiat Grande Bravo", čo vyvolávalo trochu rozpačité reakcie, lebo podoba vlajkovej lode značky Fiat sa tým prispôsobila vizuálu menšieho auta (a hatchback aj napriek tomu predsa len pobral viac krásy ako kríženec kombi a MPV)... Rád by som teda vedel, či rozhodovala výlučne cena, alebo sa autorovi viac pozdávala verzia pred faceliftom.

2) Viem, že táto otázka možno nebude dávať príliš veľký zmysel (vzhľadom na vek auta a rozdiely v svietivosti jednotlivých halogénových žiaroviek), ale aj tak skúsim - svieti Croma dostatočne dobre stretávacími svetlami (hlavne v noci)? Jedna z dobových recenzií kritizovala práve svietivosť "stretávačiek" a nepodarilo sa mi zistiť, či išlo o všeobecne rozšírený problém (ako napr. v prípade Fiatu Marea), alebo len o subjektívny pocit recenzenta. Naša Croma má xenóny a svieti výborne, takže nemám až tak veľmi s čím porovnávať, ale v každom prípade dúfam, že na štandardné použitie stačia aj halogény.

Ďakujem a želám veľa šťastných kilometrov. :)

reagovat
Jakub Pospíšil
12. dubna 2021, 14:52
0

Díky za obsáhlý komentář. S benzínem 1,8 jsem se shodou okolností svezl, jistě na tom měl svůj podíl i nájezd přes tři sta tisíc, ale bylo to pocitově velmi nedostatečné, co se síly týče. Motor se musel dost točit, trápil se a žral. 2.2 mi byla vymluvena právě kvůli spotřebě oleje s tím, že se prý časem ještě zhoršuje. Nicméně na naše použití je diesel vlastně ideální a JTDm mám docela rád a navíc mám možnost ho případně levně a spolehlivě servisovat ve spřízněné autodílně.
Předfacelift se mi, upřímně řečeno, líbí trochu více, hlavní byl ale výběr ideální konfigurace. Automat, 1,9JTD, světlá kůže, střešní okna a ideálně ne stříbrná barva osekaly výběr natolik, že vybírat ještě facelift/pofacelift bylo už dost nereálné. Halogeny svítí překvapivě dobře, ale jistě to bude zčásti i instalovanými Osram Night breakery, které jsou sice drahé, ale září opravdu hezky.
Vnitřní klička bude jistě odpověď na problém, se kterým se nyní potýkám v pravých zadních dveří - myslel jsem si, že zatuhla dětská pojistka, ale evidentně to bude právě mechanismus kliky. Je někde nějaký ideálně videonávod, jak se to opravuje? :)

Is
Iskar
12. dubna 2021, 15:40
0

Ďakujem za spätnú väzbu. Súhlasím, v prípade požiadavky na automat a pri jazdení trás dlhších ako 20 km je 1,9 JTD ideálnou voľbou. A som rád, že motorizácia 1.8 nie je až takou veľkou výhrou, aspoň za ňou nemusím banovať. :)

Zaujímavé, požiadavky na výbavu sú takmer presne opačné ako u mňa, ale to bude tým, že nie som Autičkár, iba "běžný Franta uživatel". Hľadal som Cromu s benzínovým motorom, manuálnou prevodovkou, ideálne bez kože, bez strešných okien (i keď uznávam, že práve v prípade Cromy dávajú zmysel, lebo vďaka zvýšenej streche neuberajú priestor na hlavu) a aj strieborná farba je pre mňa výhodou... Model pred faceliftom v najvyššej sériovej výbave Emotion a s xenónovými svetlometmi teda poslúžil na tento účel viac ako dobre.

Dobrá svietivosť halogénov ma teší, Osram Night Breaker je ideálna voľba. S týmito autožiarovkami svieti obstojne dokonca aj Fiat Marea, čo je už naozaj slušný výkon.

Čo sa týka vnútorných kľučiek, tak som sa zatiaľ stretol len s dvomi možnosťami - v lepšom prípade môže ísť o vyskočené tiahlo, ktoré stačí nasadiť späť (s tým som sa stretol zatiaľ iba jedenkrát), ale v horšom (a častejšom) sa s prasknutím zlomí plastový diel - časť mechanizmu, v dôsledku čoho sa znemožní otvorenie dverí. Žiaľ, nepoznám žiadny efektívny spôsob predchádzania tomuto problému a nemám k dispozícii ani videonávod - moje auto síce servisuje mechanik, ktorý sa špecializuje na talianske vozidlá a v minulosti jednu Cromu aj sám vlastnil, ale v prípade poškodeného mechanizmu v kľučke mu nezostáva nič iné, len rozobrať celé dvere a vymeniť zlomený diel za nový... Potešujúcou správou je aspoň to, že ani jedna z vymenených kľučiek sa doteraz nezlomila, takže pravdepodobne ide len o únavu materiálu a nové kľučky môžu vydržať až do konca životnosti auta.

Be
Beran
12. dubna 2021, 19:09
0

Prekvapuje me, ze u auta tehle koncepce se nemaji davat vzadu doprostred detske sedacky. To pisou v navodu? Nebo je tam jenom 2 bodovy pas?

Is
Iskar
12. dubna 2021, 19:34
1

Áno, je to napísané v návode. Podsedák sa tam inak zmestí bez problémov a drží na mieste veľmi dobre, lebo zadné sedadlá vyzerajú skôr ako malý gauč a nemajú skoro žiadne tvarovanie, resp. bočné vedenie, takže podsedák sa dotýka sedadla prakticky celou plochou, preto je veľmi stabilný a nehýbe sa zo strany na stranu ako vo väčšine podobných áut. Považoval som však za potrebné upozorniť prípadných záujemcov na to, že vzadu uprostred nie je oficiálne homologizované miesto pre deti.

Be
Beran
12. dubna 2021, 22:22
0

Dekuku za vysvetleni.
Se smysluplnosti toho upozorneni souhlasim. Od takoveho auta bych cekal, ze 3 deti vzadu budou samozrejmost. Je to takove italske :-D *
*mysleno s respektem k Italskemu automotive

Opelfahrt
13. dubna 2021, 22:00
0

Zámek pravých zadních dveří... Když se mi to samé stalo u Vectry C, jel jsem do servisu Saab u Brna, protože na saabovském fóru se o zámcích u Saabu 9-3 psalo jako o evergreenu. No a Croma má s těmito dvěma leccos společného. Tehdy se to samozřejmě řešilo dílem z vrakoviště.

Pajinex
12. dubna 2021, 15:58
1

Kamarád jel pro 159 a vedle v bazaru stála Croma 1,9JTD 8v v pěkném stavu. Za týden jsem pro ni jel. Stočená z 220 tis. na 145 tis. (klasika), nicméně bazarník slevil a byla fakt pěkná. Moje rodina ji milovala. Byť neřidičská, prostor a komfort za tehdy poslední pětimístnou sumu 1A. Sedačky měly opěrák snad deset čísel nad ramena, to se dnes moc nevidí a to mám 188 cm. Záda mě i díky bederní opěrce nikdy nebolela. Šla pryč s 330 tis. na hrbu. Těsně před prodejem jsem dělal ložiska v proslulé skříni GM M32 a odešla jedna poloosa. Ventilové vůle se u osmiventilu vymezovaly podložkami a la padesátikoruna. Po 100 tis. km byl na hranici tolerance jen jeden sací ventil. A 8v jednovačkovec neměl vířivé klapky, což dvouvačkovec ano a vím, že občas zlobily. Turbo, vstřiky ani filtr jsem nedělal, prošla s tímhle nájezdem normálně emisemi. Jen mi málem shořela kvůli dva měsíce(!) starému altíku od Densa.. Naštěstí jsem kouř ucítil rychle a motor včas vypnul. Jinak jsem s elektronikou neměl absolutně žádný problém, krom teda trochu častější výměny hlavních žárovek. Kdyby byla k mání zánovní s kilem na tachu, holky by mě asi ukecaly..

reagovat
James
12. dubna 2021, 18:35
0

Croma vypadá na docela fajn opomíjenou zajímavou volbu rozumu.
Automat od Aisinu, víceméně povedená a rozšířená JTDčka, pohodlí, vyšší posez-přehled, velmi dobrá výbava, možnost 200ps pětiválce, ...
Osobně už bych do Fiata ale asi nešel, a to na základě zkušeností s 2mi Multiplami. To jsou mimořádně promyšlená variabilní auta, vysoká užitná hodnota, vzhledem k tomu co to je se to i velmi příjemně řídí, je z toho výborně vidět a protože to je kratinké tak se dá všude dobře zaparkovat, motory mechanicky odolné a docela i dobrý přístup kolem nich.
ALE zabíjí to celkově mizerná kvalita (papírovo-hadrový interiér, podvozek, převodovka, poloosy, různé dílčí komponenty, ...). V tom je to zcela přesný opak Toyoty. To auto jakoby mnohem rychleji stárne: tak do těch cca 150t km relativně OK, při nájezdu 200t km už začíná být všechno neskutečně vykvrdlané, ošoupané, vymačkané apod. a tím jdou celkový dojem z používání i spolehlivost rychle na úplné dno.

reagovat
Vojta
12. dubna 2021, 20:22
1

Bejvávalo, to právě byla klasika u aut jako Bravo/Marea a i ty Multiply prvních generací. Pak už se to ale výrazně lepšilo a i faceliftová Multipla už ten interiér má v pohodě. Croma už je úplně nová generace, je to auto podobné se 159, byť zejména z toho technického hlediska. Platforma, podvozek a vzhled jsou jiné.

James
12. dubna 2021, 21:31
0

Byly to ročníky 01 a 02. Kdy se to obecně začalo lámat k lepšímu?
Pokud je to pravda, tak to jsem rád. Vždycky jsem držel palce spíš PSA nebo Italům oproti "koncernu"
Ale 16 let starý Fiat bych si dnes opravdu netroufl pořídit, po vlastních zkušenostech viz. výše.

Vojta
12. dubna 2021, 23:08
0

Třeba Stilo jsme měli 2002ku, jedno z prvních, je tu o něm i článek. Za nějakých necelých sedm let s tím autem nebyl žádný větší problém a to se kupovalo už ojeté, v roce 2014. Celkově drželo fakt dost slušně a ani nebylo zrezlé. Multipla měla facelift v roce 2004 a z produkce šla až 2010. Tehdy už to bylo fakt solidní retro :D

Va
Vasek7
13. dubna 2021, 13:48
1

Dík za článek, takovýhle bych tady rád vidět pravidelně..

reagovat
beastar
13. dubna 2021, 15:05
6

To by redakce musela mít 150 redaktorů a každou chvíli by někdo musel kupovat auto:)

beastar
13. dubna 2021, 15:10
3

To auto vypadá i v rámci dané cenové dnes hrozně. Avšak je vážně praktické, vybavené a pohodlné. Moc alternativ není s podobně nízkou spotřebou a levným servisem. Možná tak vysoké Toledo, nebo Signum ale ty jsou taky hnusný jak noc.

reagovat
fo
forty-one
14. dubna 2021, 16:33
0

A aby tu neboli len same nadsene ohlasy na to auto, tak nieco z mojej cca rocnej skusenosti s Cromou :D Mal som predfacelift 1,9 JTD osemventil 88kW. Uprimne uz na zaciatok poviem, auto mi vobec nesadlo... poloha za volantom, tie obrovske vysoke sedadla, nad hlavou miesto, ze sa tam da sediet v cylindri.. jasne, pre niekoho pozitiva a to co hlada, pre mna uplne zly, neosobny pocit v aute. Neviem to opisat, ale okrem toho, ze ako knedlik vyzera, ja som mal pocit, ze knedlik aj soferujem :) ze na nom sedim a soferujem :) na to, ake velke to auto je,ani na stahovanie sa velmi neosvedcilo... po sklopeni zadnych sedadiel nie je rovna plocha (nemal som dvojite dno), skosene zadne sklo tiez nie je velka vyhra.
No a zlaty klinec programu je udrzba tohto "stroja" :D
jasne vsade sa docitame a kazdy o tom aute vie, ze stoji na podvozku Vectry C .Znie to dobre az do chvile ked nieco treba kupit/vymenit. Prirovnal by som to k dvojicke Mondeo/ X Type, vsetko je rovnake, az na to, ze nie je :D
Z mojej skusenosti napr poloosy su len specialne pre Cromu. Predne ulozenie motora, vyzera uplne rovnako ako na Vectre, Saabe a neviem com vsetkom este... akurat, ze roztec skrutiek je o 2cm mimo. Vyskusal som 6 roznych ulozeni z 5 roznych typov aut a aj ked vsetky vyzeraju rovnako na Cromu nesadlo ani jedno. Mal som aj 2 pokusy z Allegra a tiez nula bodov. Posledna moznost origo Fiat: po tyzdni vybavovania a dohadovania mi pani z Fiatu vola, ze to uz nemaju ani v Taliansku :D (podotykam, ze auto nemalo ani 10 rokov)
Odo mna asi tolko no :) jo a pre zaujimavost spotreba 7 litrov. Ale ze v kuse 7. Ci plne nalozene dovolenka do Chorvatska, alebo sam vozenie sa po meste. Nevedelo to zobrat ani viac ani menej :D

reagovat
Bavoraczech
15. dubna 2021, 09:32
0

Jako Alfista bych rád připomněl, že to není tak růžové, jak se může zdát. Je to stejná situace jako u Alfy 159. Motory JTDm s DPF, u 2.4 může praskat hlava, u 1.9 praská manuální převodovka. Řešením je 1.9 s automatem, tam je ale třeba měnit pravidelně olej max. po 80 tis. jinak je to v podstatě rodinná alternativa Alfy 159. Malinko hůře vypadající a jezdící, ale uvnitř prostornější.

reagovat
Be
Beaumont
19. dubna 2021, 13:02
1

Právě po skvělém 11 let trvajícím soužití prodávám svoji Cromu 1.9 JTDm 16V manuál. Koupil jsem jí jako zánovní auto - ještě byla v záruce, ale stála polovinu ceníkové ceny - od ofiko dealera Fiatu a najel jsem na ní přes 180000 km.
Nikdy mě nezklamala, nikdy mě nikde nenechala (teda jednou ano, ale to byla chyba předchozího majitele), vždycky byla pohodlná, prostorná, spolehlivá, nenáročná. Nikdy s ní nebyla velká zábava, ale na dlouhé cesty po Evropě jsem tohle auto miloval - podívala se do Norska, do Holandska a nesčetněkrát do Itálie, Německa, Rakouska, Chorvatska...
Kdyby Fiat dnes nabízel nové auto ten třídy bez váhání bych si ho koupil. Ale protože tak není, sáhl jsem po Opelu Insignia, který má alespoň italský motor (dvoulitr naftu 170 koní).
Na Cromu budu vždycky vzpomínat v dobrém, jako na auto s kterým jsem najel nejvíc kilometrů ze všech, co jsem kdy měl.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge D100  1976
Dodge D100

1976 rok výroby
150 koní výkon
5 200 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Dodge Grand Caravan  2013
Dodge Grand Caravan

2013 rok výroby
283 koní výkon
3 600 ccm objem

Dodge Challenger  2014
Dodge Challenger

2014 rok výroby
305 koní výkon
3 604 ccm objem

Cadillac Brougham  1990
Cadillac Brougham

1990 rok výroby
175 koní výkon
5 700 ccm objem