načítám data...

Volvo V70: Zúčtování po čtyřech letech

Mám staré Volvo a nebojím se ho použít. Dává to ekonomický smysl? Má cenu takové auto pořizovat a udržovat? A jak je to s jeho pověstnou spolehlivostí?

zobrazit celou galeriiAutíčkářova garáž: Volvo V70: Zúčtování po čtyřech letech

Je tomu už šestnáct let, co se malý Kubajs vydal autobusem na dlouhou cestu do Švédska. Školní poznávací zájezd stál za to, navštívili jsme spoustu muzeí, zábavní park a severská země mi tehdy fakt učarovala. Tamní silnice se tehdy hemžily hranatými Volvy a jejich účelný design se mi docela zalíbil. Nikdy se mi moc nezamlovala prvoplánově zakulacená auta, zatímco ostatní obdivovali třeba Passaty B5, já jsem vnímal jejich tehdy moderní design jako krok zpět. Volví konzervativnost mi byla dosti po chuti.

Od té doby jsem se do Smälandu podíval ještě mnohokrát, dohromady jsem tu strávil necelý rok. Iluze o zdejším státním zřízení jsem postupem ztratil, obraz dokonalé země bez vad dostal hluboké trhliny, ale ta hranatá Volva, ta se mi pořád líbila. Takže když nazrál čas, jedno jsem si prostě pořídil. Červené, v inzerátu nafocené na plecháčích. Prodával ho jeden známý český lyžař/žurnalista, udržoval ho v pěkném stavu, vlastně nebylo moc co řešit.

Foto v den koupě

Říká se, že bychom si neměli kupovat vysněná auta, protože z nich budeme zklamaní. A ačkoli bych rád napsal cosi o tom, že to je lež, tak není. Do V70, tehdy skoro dvacetileté, jsem přesedal z nového služebního Aurisu. Je nasnadě, že rozličné vůle, vakly, kakofonie vrzání a překvapivě agrární projev pětiválce mě zezačátku trochu překvapily. Za dva roky se služebákem jsem zkrátka trochu pozapomněl, jaké to je řídit stará auta. 

Ale stačilo pár týdnů, vnímání se přenastavilo na novou úroveň a já si zvykl. Navíc co do pohodlí a prostoru byla sedmdesátka rozhodně zajímavější, než poněkud spotřební Auris v základu. Velurová veleměkká sedadla, přeposilované řízení, rozvážné cestovní tempo a kvalitní audiosoustava mi vlastně bohatě stačily ke štěstí. Že mi v zatáčkách ujela i Fábka? No a co…

V souvislosti s hranatými Volvy se dočtete spoustu povídání o tom, jaké to jsou nesmrtelné držáky. To je do jisté míry pravda – s odpovídající údržbou se tyhle vozy opravdu dožijí vysokého věku a najedou klidně milion kilometrů. Jenže tady u nás si velká část majitelů Volva vykládá onu nesmrtelnost tak, že se o vůz nemusí vůbec starat a on pojede. To je bohužel také pravda – automobil zvládne snášet neúdržbu docela dlouhou dobu, než se definitivně zastaví. Sice má pak mizerný jízdní projev, žere, netáhne, mlátí, klepe se jako drahý pes, ale pořád tak nějak “funguje”. To je bohužel stav většiny Volv na platformě P80 v české inzerci. 

Ta je celkově velmi pokřivená. Hranatých sedmdesátek je tu na prodej relativně dost v širokém cenovém spektru. Zatímco někteří majitelé prodávají s rozumem poměrně zachovalá auta, jiní se holedbají v inzerátech tím, že je to “spolehlivý kus oceli”, má “silný turbo motor”, nebo je “nikde nenechalo”, ale v reálu to jsou často vydechlé vraky s ukroucenými poloosami, převodovkami před smrtí, do kterých navíc teče. U takových aut je třeba počítat s tím, že jejich uvedení do reprezentativního stavu vyjde na vyšší desítky tisíc.

V porovnání s V60 je jasně vidět, kdo má navrch v zavazadelníku...

Když ale máte štěstí a narazíte na zachovalý a opečovávaný kus, je to pořád velmi použitelné a soudobé auto, které potřebuje “jen” onu pravidelnou údržbu. Ta však, jak si vysvětlíme dále, rozhodně nevyjde na těch pár stovek, jako třeba u Fabie. Nejprve ale ty dobré věci: velkou výhodou je skvělá antikorozní ochrana, reznou většinou jen vozy neodborně opravené po dopravních nehodách. Co se motorů týče, můžete si vybrat jakýkoli, pokud bude mít pět válců. Drtivou většinu tvoří benzíny, nafťák je v nabídce jen jeden – pětiválec 2,5TDI z dílen Audi. Pokud nepočítám “erkové” verze, případně nejvýkonnější T5, jsou nabízené agregáty velmi spolehlivé a s občasnou výměnou oleje a rozvodů (cca 10 tisíc Kč) opravdu vydrží velmi dlouho. Jen je u benzínů třeba počítat se spotřebou deset a více. A nakonec – z 20+ letých aut jde rozhodně o jedno z mála, do kterých lze i dnes v relativním klidu posadit rodinu a nemít divný pocit z toho, že jde v dnešním provozu o pojízdnou rakev. Teda z hlediska bezpečnosti, ne tvaru.

Ale není vše tak veselé. Podvozek je sice poměrně robustní, ale těžké motory v předním nárazníku v kombinaci s děravými cestami dávají přední nápravě pořádně zabrat. Výměna spodních ramen je u ojetých aut většinou nutností. Levné díly z druhovýroby většinou vydrží tak rok, dva, takže se vyplatí pouze investice do originálů, případně ramen Lemforder (čepy nejsou vyměnitelné samostatně). Když už se s nápravou začne, je vhodné rovnou kouknout i na čepy řízení, u starších aut se vyplatí i výměna ložisek, respektive celých nábojů – ložiska opět nejsou samostatně výměnná. Rázem jste v dílech za pětimístné sumy, ani nevíte jak. 

To byl ale jen předek. Zadní náprava je o poznání složitější, tu už si bez speciálních přípravků doma jen tak nezrepasujete. A v servisech to vědí, takže počítejte další desetitisíc. Tím bychom měli ten podvozek. Brzdové hadičky jsou také takový evergreen, guma degraduje a mnoho V70 má stále ty původní dvacetileté. S tím rozhodně jezdit nechcete, to je nebezpečné. Za dvacet let se ale z napojení hadice a brzdové trubky stal neoddělitelný kus, takže počítejte s tím, že si ukroutíte závit. Nevadí, vyměníme i trubičky, když už jsme v tom…Tím bychom měli spláchnutou nějakou tu základní údrž…ale kdeže. 

I těm nejmladším hranatým V70 už je přes dvacet, což znamená, že části z plastu a gumy jsou již na hranici své životnosti. Což se týká třeba silentbloků motoru. Jejich výměna v domácím prostředí je velmi náročná, kompletní sada uchycení vyjde zhruba na “lidových” 10 tisíc. V servisu si za tento úkon řeknou klidně dvacku. Dále se majitelé těchto vozů dělí na ty, kterým už za jízdy rupnul plastový výměník topení a vytopil jim celé auto glykolem a na ty, které to ještě čeká. Nový výměník stojí pár tisícovek, namontujete si ho sami za jedno odpoledne, ale vysušit cca 8 litrů nemrznoucí kapaliny ze všech těch koberců, izolací, molitanů a dalších materiálů na podlaze, to je martyrium na týden práce. Nasáklé je totiž úplně všecko a narozdíl od vody se glykol nevypařuje. Takže ho musíte pěkně vymýt wapkou.

Výměník topení s dírou.

Nevyhnutelnou závadou je taktéž chyba studeného spoje ABS modulu, který odchází s železnou pravidelností, u dieselu přidáme ještě netěsnost naftového čerpadla, u kterého se časem vydře obal a jeho repas vyjde na necelou “dvacku”. Depresivní výčet zakončíme převodovkou, která si často neporadí s náloží krouťáku a přemotivovaným řidičům, kteří jezdí ostře brzy odejde – zvláště se to stává manuálům, automaty si to zčásti regulují samy. Náhradní díly nejsou, jediné řešení je vzít jinou převodovku z vrakoviště a doufat, že chvíli vydrží. S oblibou také kolabují různé plastové spínače a čudlíky, páčkám pod volantem se ošoupe izolace drátků, takže se pak třeba blinkrem aktivuje tempomat a podobně – to je vcelku snadno řešitelné, ale otravné. Plastový interiér vozu se postupně mění na velmi vrzavé místo. K tomu se dále přidává ještě vrzání ložiska volantu, které zní jako raněný tuleň. V mezičase si pro radost vyměníme nějaké ty plynové vzpěty, žárovky v palubní desce a tlačítkách a podobně. Počítáte se mnou? Pořád se bavíme o relativně zachovalém autě a základní údržbě, už jsme ale dost přes “osmdesát”… 

Když už jsem nakousnul ten vnitřek – v dnešní době už doporučuji hledat vozy s velurovými sedačkami. Kůže bývá většinou kvůli zanedbané údržbě již velmi potrhaná a a popraskaná a repas vyjde na “nesmysl”. Naopak u volantu se dá přečalounění (také už se většinou drolí) zvládnout za nějaké čtyři tisíce, to za to stojí. Častou bolístkou jsou výplně dveří, kde se časem odlepí a “nafoukne” koženka, vypadá to nevzhledně, ale na funkci to nemá vliv. V interiéru bylo historicky na výběr z několika více či méně nevkusných dekorů zahrnujících asi tři druhy dřeva, mramor, stříbrnou a černou barvu a takový obzvláště nevkusný zelenohnědozlatý dekor – ten má můj exemplář. Časem jsem se ho naučil mít rád. 

Taky jsem mohl kvůli té fotce vysát, co...

Když se ale sejdou okolnosti, vše funguje, motor si v klidu ševelí a k tomu hraje něco hezkého, je to vlastně pořád moc příjemné auto. Nelze mu upřít skvělou užitnou hodnotu, díky hranatému tvaru má obrovský a dobře přístupný zavazadelník, který lze navíc snadno změnit na pohodlnou ložnici. Sto tři kilowattů pětiválcového dieselu dynamicky stačí, limitem je tu spíše velmi nedotáčivý podvozek a tupé řízení. Na rychlé stříhání okresek tohle auto opravdu není – nelíbí se mu to a trpí. 

Starý diesel je také příkladný svojí spotřebou. Když jsem měl Volvo krátkou dobu a hodně jsem ho šetřil, jezdil jsem za nějaké čtyři, čtyři a půl litru. Teď se to drží kolem pěti. Ale nedávno jsem zkoušel ecorally a do Varů a zpět jsem dojel za 2,9 na sto. Na dvacet čtyři let staré auto je to úctyhodný výkon. 

Ložnice

“Kupte si Volvo, jsou to držáky”. To je jistě pravda, ale je třeba dodat, že vyžadují údržbu, která rozhodně nestojí podobně jako u Fabie. Pořád je to relativně luxusní staré auto a s tím holt nevyhnutelně přicházejí neustálé drobné závady. Většinu z nich by šlo ignorovat, nebo tak nějak zaflikovat a právě v takovém stavu je drtivá většina aut v inzerci. Důsledně servisované V70 se pak většinou neprodávají. Jejich majitelům by se to totiž nevyplatilo a navíc pro to zpravidla nemají důvod. Pokud funguje, je tohle Volvo stále velmi soudobé auto.

Jasně, znám pořekadlo o opici a banánech, věděl jsem do čeho jdu, ale přijde mi fér trochu vyvážit časté oslavné recenze, které o V70 první generace mluví jako o posledním “poctivém autě, co pojede furt”. Ono totiž, až na výjimky, pojede furt jakékoli auto, pokud se o něj budete náležitě starat.

Tak bychom to mohli nějak uzavřít.
Doporučil bych vám nákup Volva V70 první generace? Asi už ne. Pokud o něm přemýšlíte tak nějak “mezi řečí”, pravděpodobně nejste zarytý fanoušek a v tom případě vám nějaké novější auto udělá lepší službu. Najít dnes na prodej vůz, co není v posledním tažení, je skoro nemožné. A když už se poštěstí, většinou ho někdo z fanklubu Volva nasaje rychleji, než vy.

Radek leží ve Volvu a fotí Františkův zadek. 2019, kolorováno.

Kdybych mohl změnit minulost, koupil bych si ho znovu? Asi ano, mám to auto rád. Ale z hlediska racionality to moc smysl nedává.

Bude V70 (mk1) moje další auto? Ne, to už určitě ne. Ale tohle červené si nechám až do jeho úplného konce. A to díky relativně malému nájezdu a troufnu si říct důkladné údržbě bude dost možná až za hodně dlouho.

Prodal bys mi ho? Jo, ale za tu cenu by ho asi nikdo soudný nekoupil. 

Závěrem si dovolím foto pana Ryby, maskota vozu. 

Rybaaaa

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Galveston
25. března 2021, 08:52
0

Popsaná anabáze dokazuje, že člověk je emocionální bytost, která občas myslí racionálně. Po hranatém volvu jsem kdysi blouznil taky. Ve Švédsku jsem byl poprvé v polovině roku 1989, mimochodem jsem tam zažil největší švédský svátek Midsommar. Samí vožralí. Všude... A československý velvyslanec měl na prodej svoje přenádherné hranaté, metalicky modré volvo v sedanu. Bože, chodil jsem ho do podzemních garáží ambasády očumovat a věděl, že tohle mít nikdy nebudu. Ještě za mé přítomnosti tam mu z Prahy přivezli nový mercedes. Protože tohle úžasné volvo bylo příliš obyčejné a všední pro diplomatickou službu ve Stockholmu...

reagovat
Galveston
25. března 2021, 09:14
0

Takhle nějak vypadalo:

lu
lumix
25. března 2021, 09:46
10

S tou nesmrtelností = nemusím se o to vlastně moc starat platí i u jiných značek. Pak vidíme různá BMW, Mercedesy, Audi apod. v různém stavu problému a rozkladu. Řekl bych, ze hodně aut zvládlo vydržet v dobrém stavu déle, kdyby majitele pravidelně investovali do údržby, jenom ty “hloupé” provozní kapaliny se spousta snaží vytesnit z hlavy, jako je olej v převodovce, kapalina v servu (dnes už značně na ústupu), brzdová, chladicí, olej v diferenciálu, náplň klimatizace. Když DE to pak najednou nastřádá tak už se to dotyčnému nechce investovat. Smutné pak je ze za 18” kola na napr. Octavii či Fabii neváhají utrácet, ale ostatní ojebat jak se dá, radeji velký kola jak jak slušný gumy a brzdy.

reagovat
lu
lumix
25. března 2021, 09:49
1

Já jsem svého času strašně toužil po 850 kombi.

reagovat
Nimrod
25. března 2021, 09:51
1

zapomněls na odlepující se stropnici :-)
ale neviděl bych to tak černě. pokud se podvozek udělá kvalitně (lemforder), vydrží dalších x desítek až stovek tisíc kilometrů. to samý naftový čerpadlo, fakt se nedělá každej rok... a najednou to tak hrozný není. hrozný je, když si člověk koupí tu zuboženou v70, vysepe se do ní a furt je tam půlka věcí, co je třeba udělat, protože s tím nepočítal
jinak měl jsem jí v kůži a kůži jsem měl ještě moc hezkou, takže bych ji tak rychle nezatracoval :-)

reagovat
eLzyx
25. března 2021, 10:01
0

T5 a i "R" motory byly u P80 spolehlivé stejně jako všechny ostatní. Na svojí T-5R mám 400+ a maká furt jak za mlada (250km/h tacho dosáhne). OK, turbo by asi už chtělo repas, protože v sání se objevuje trocha oleje. Ale motor jako takový snáší velké nájezdy, dokonce i docela i to prasení. Snáší docela dobře i střídmé výkonnostní úpravy.
Problémy s "R" motory byly až u P2 platformy, kde praskají válce, zejména kvůli prasení, čipu atp.

reagovat
Nimrod
25. března 2021, 10:11
1

legendy praví, že kolem 250 tkm je třeba vyměnit těsnění pod hlavou. tebe to nepotkalo?

eLzyx
25. března 2021, 10:21
0

ani u jednoho benzina. Ani u C70 T5 (250tkm), ani u V70 2.4 (290tkm), ani u S60 2.4T (ok, ta má natočeno jen 180) a ani jsem nenašel v servisních záznamech k mojí T-5R opravu takového rozsahu.
Spíše si myslím, že těsnění pod hlavou mění jen ti, co si nechají udělat rozvody u "pepy v garáži", ten jim tam loupne aftermarket vodní pumpu, která má buďto nižší čerpací výkon, nebo pro jistotu plastové lopatky. To samé termostat. Dají tam první nejlevnější z autokelly, ale že tam lítá otevírací teplota klidně o 5°C? A pak se nemůžou divit, že se to neuchladí, hlava se pokroutí a je nutné ji nechat srovnat a samozřejmě osadit novým těsněním.

eLzyx
25. března 2021, 10:36
0

ještě jsem zapomněl na mojí S80 2.5T, co jsem měl týden. Ta měla 320t km a ač měla bohatou servisní historii (nový automat, komplet AWD, poloosy, ložiska atp.), tak na motor taky nebylo sáhnuto. Bohužel tím, jak to auto stálo skoro rok v bazaru, tak se tam asi vysrážel bordel v oleji, ucpal nějaký kanálek a tak jsem tomu při první delší jízdě zadřel motor s plnou olejovou náplní. S tím jsem to vrátil i prodejci.

Nimrod
25. března 2021, 11:00
0

údajně na to trpěla jen erka a snad upravená 2,5t, ale tou si už nejsem tolik jistý

Kuře
25. března 2021, 10:14
6

Kubo, nezlob se na mě, já nechci znít ošklivě, ale já ti tu spotřebu prostě nevěřím. Jako, těch 5,5 ještě... No dobře, dejme tomu, ale 2.9?
Já to doopravdy nemyslím zlé, fakt, nezlob se, ale to je pro mne prostě doopravdy číslo z kategorie "neuvěřím, dokud neuvidím"...

Btw. nemá on náhodou pan Ryba nějakou vtipnou story kde že se vzal, pokud se pamatuju?;)

reagovat
Jakub Pospíšil
25. března 2021, 10:17
1

Vtipná storka k rybovi je, ze jsem byl ovlivnen mokem z jecmene a chmele a objednal tech ryb mnoho z ciny po jednom dolaru. a pak chodily po jednom a ja si kazdou musel vyzvednout na poste, protoze se nevesla do schranky. a na poste byla vzdy fronta tak na hodinu. takze spocitam-li si svoji hodinovku, byly to hodne drahe ryby.

K te spotrebe - 2,9 je extrem, niz to nejde, podridil jsem tomu ve velkem styl jizdy. Normalne se to drzi na 5,2 na sto.
-
Komentář upraven 25. 3. 2021, 10:18:52

Moses
25. března 2021, 10:32
0

Co sa stalo tomu chudakovi kluciku? :D

reagovat
Jakub Pospíšil
25. března 2021, 10:47
2

Tak to mají všecky tyhle gumové klíče, prostě se drolí, až se dodrolí.

eLzyx
25. března 2021, 10:32
2

k těm dekorům, byly tam:
Dva druhy dřeva - světlá hruška, červený ořech. Žádný fejk, ale pravá dýha pod lakem.
Lowcost fejkdřevo v takové tmavší červené barvě.
Hliník s vybrušovaným vzorem.
Byl tam ten co máš (imho velmi povedený, ale vhodnější spíše do sportovnějších P80, resp. C70).
Karbon. Pokud je mi známo, tak opět žádný fejk typu hydrografika, ale karbonové vlákno na plastovém nosiči (to dělají všechny automobilky).

U toho karbonu zůstanu - na benzinové verze se dokonce nabízel karbonový kryt motoru, což mi přijde docela vtipné, zejména v kontextu usedlosti téhle automobilky.

Co se týče kůže - tam hodně záleží na údržbě a vypasenosti posádky. Když do toho naskakuje mladý vysportovaný jura, tak ta kůže přežije auto. V mojí S60 nemá ani faldy, ani není odřená, rozpraskaná. Samozřejmě má vrásky, ale to ke kůži patří. Prostě vypadá jak kdyby byla z auta, co má natočeno 20t km (nová vypadá přeci jen jinak). Na C70 jsem to měl podobně, akorát boky byly trošku odřené, protože byly výraznější a někdy to nastupování do auta byl porod - dlouhé dveře, kolmé parkování = to je fakt jen pro chlapa, co aspoň trošku sportuje. Pupkatý dědek by se tam nenasoukal. Na C70 jsem měl dokonce i alcantaru a i ta docela dobře odolávala zubu času. Což se u T-5R bohužel říci nedá, tam budu shánět čalouníka na řidičovu sesli. Ale je fakt, že moje auta bývají nadprůměrně zachovalá, protože u S60 i C70 jsem byl druhý majitel, u 850 T-5R jsem třetí majitel (Němec, Dán a nyní Čech).

reagovat
eLzyx
25. března 2021, 10:48
0

jinak takto vypadal interier v mojí C70. Bohužel fotek moc nemám. Stejný dekor, jako máš ty. K téhle barevné kombinaci asi nic lepšího nebylo (nemám moc rád pohledově studený hliník), leda karbon. Ale to byly extrémně raritní díly i v době, kdy jsem tu C70 provozoval. Natož to shánět letos. Se obávám, že shánět karbon dekor + hlavici řadící páky + dekl motoru = průměrná cena podobně staré ojetiny.

Jakub Pospíšil
25. března 2021, 10:49
0

Líbí se mi ty výplně dveří. Jistě se narozdíl od kůže neodlepují. To je ale také dost horké zboží, ne? Neviděl jsem je na prodej snad nikdy nikde.

Nimrod
25. března 2021, 11:04
0

erkový výplně do s/v, ta prošitá kůže, se také neodlepují

Jakub Pospíšil
25. března 2021, 11:14
0

Našel jsem vcelku snadný návod, jak vyrobit tohle. Možná to v létě zkusím.

eLzyx
25. března 2021, 13:28
0

neodlepovaly se. Byly super. Jen to čištění od zpoceného předloktí bylo občas opruz. Nesmělo se moc dřít, aby ta alcantara nežmolkovatěla, nesmělo se to moc promočit, protože pak mi přišlo, že ta alcantara měnila trošku rozměr - buďto se vytáhla, nebo zcvrkla (k vidění v autech čištěných v bazaru).

af
afro-r1
25. března 2021, 10:45
0

Mam take starsi auta a kdykoliv mi ve sluzebnim aute, ci pri svezeni kymkoliv zacne pipat zapnuti pasu, startstop a podobne otravnosti, vim, ze je budu udrzovat pri zivote, i kdyby me mely vysvleci z kuze.

reagovat
Jakub Pospíšil
25. března 2021, 10:48
1

V tom případě nedoporučuji Volvo V70. To má signalizaci pásu v základu vždy, cvaká a bliká dvěma celkem výraznými diodami nad zrcátkem.

eLzyx
25. března 2021, 10:50
1

mě v nových autech vadí i osvětlení. Přes den OK, ale v noci? Peklo. Není nad žárovku s modrou čepičkou, dá to dohromady takové snesitelné nazelenalé světlo.

Jakub Pospíšil
25. března 2021, 10:52
0

Mám to přesně opačně, dokonce, což je vidět na fotkách, jsem do sedmdesátky nainstaloval aftermarket ledky osvětlující nohy řidiče a spolujezdce.

eLzyx
25. března 2021, 13:25
1

aftermarket LED jsem dal jen do kufru ve V70, protože žárovka tam jen tak mžourala a něco drobného v tom kufru najít po tmě nebylo zrovna snadné. A plánuju je dát do vnějších "nástupních" lampiček ve zpětných zrcátcích u S60. Jinde mě to LED světlo ruší. V T-5R jsem dokonce musel měnit všechny LED (většinou stejně již spálené) za originální žárovky. Sranda za asi 3000Kč.

Ra
Ragnarok
26. března 2021, 09:19
0

Mně se líbí jak to má s tím upozorněním na pásy vyřešeno SAAB - nad hlavou se rozsvítí červeně upozornění - nic tam nepípá, ale člověku to prostě nedá aby se nepřipoutal. Jinak starší Volva jsou určitě fajn, taky jsem jedno provozoval. Přirovnal bych Volvo k takovému hodnému starému dobráckému psovi. Máte ho rádi, hodí se k dětem, ale moc zábavy se s ním neužije (teda pokud to není zrovna R). Když to srovnám například s výše zmíněným Saabem, tak tam ani nemusím mít Aero, aby mi občas na pěkné okresce bouchly saze a dal mu za uši. To by mne s Volvem nenapadlo. Ale po Saabu je pro mě Volvo další volba, protože je tam cítit takový ten severský duch.

Bu
Bubak.cz
25. března 2021, 11:33
0

Připomíná mě to moje pocity a zkušenosti s E46, i včetně odpovědí na otázky na konci článku. Taky se při jejím věku spousta gumy a plastů rozpadá, tu a tam něco prosakuje, řj stabilizace (která řeší i ABS) si začala žít vlastním životem až přestala žít vůbec, a podle zkušeností lidí to bude taky studenej spoj, přední podvozkový díly moc nevydrží. Vydrží fungovat i bez příkladné údržby, jen to pak není ono.

reagovat
lu
lumix
25. března 2021, 11:50
0

Tak to mám podobně sE46, postupně jsem ji dával do rozumného stavu a dva roky to sežralo větší desítky tisíc, samozřejmě nejvíce si vyžádal podvozek, kde už je vyměněno kde co a blíží se stavu nového. Potěšila mě letošní zima a doufám ze díky ni umřelo dost sprasenych, orezlych a vytuzenych E46.

af
afro-r1
26. března 2021, 11:57
0

U podvozku BMW hodne zalezi i na znackach dilu. Takova oblibena predni ramena - malokdo da originalni Lemföder (nebo jeho seriovou drazsi verzi sportpaket s kovovym pouzdrem) po 180€, ale koupi neco po 40€ a divi se, ze to muze jit delat po 30000km znovu. Seriove domky tlumicu nevydrzi bohuzel ani znackove a malinka loziska po 60000 sice funguji ale jsou hodne nacnuta. Velika axialni loziska z M3 misto nich naopak prezije nejspis cele auto...

Bu
Bubak.cz
26. března 2021, 13:32
0

Naneštěstí v servisu, kam jsem jezdil mě naposledy už odmítli vlastní díly, a ty co oni vybírají mají kolísavou kvalitu (naposled palivový čerpadlo, co zřejmě nedrží tlak a po zapnutí zapalování se musí počkat se startováním, reklamaci odmítli přijmout s tím že by ji zamítnuli, a že pokud na tom budu trvat, naúčtují si co největší náklady...), tak přemýšlím kam jezdit příště (občas jsou cítit vibrace z podvozku, takže mě bude čekat jejich řešení. Zkusím s tím zacvičit bez zvedáku, třeba narazím na vůle a budu vědět co nechat vyměnit, než sázet na to že to trefí servis).
Ideální by to bylo servisovat sám, ale pokud pominu že nemám nářadí ani servisní zvedák/kozy, tak hlavně nemám k dispozici žádnou garáž ani nikde ve svým okolí, a do lezení pod auto na šikmým parkovišti na sídlišti, všem pod oknem, se mě úplně nechce.

af
afro-r1
26. března 2021, 14:33
0

Nezbyva nez hledat a zkouset najit. Idealne nejaky maly, soukromy, at se o to stara stale jeden mechanik.
Jako daily jsou BMW na udrzbu draha a starsi auta obzvlast.
Osobne mam rceni - chci byt tak bohaty, abych si mohl dovolit jezdit starsimi auty.
(a kdo to ma vystudovano vysokoskolsky, ten si vzpomene na graf s naklady na provoz ve tvaru S a ten bod zlomu, kdy naklady vystreli prudce vzhuru)

lu
lumix
26. března 2021, 16:52
0

Ni je fakt, ze spoustu věci si udělám sám, garáž mám a nějaké to nářadí taky. Co nezvládnu zavezu k servisakovi co dělá hlavně BMW a díly kupuji po dohodě s nim, většinou Lemförder, případně zjistím cenu OEM dilu a podle toho se rozhodnu. Bohužel ty OEM díly jsou dost drahé, třeba hardy spojka je cca 3,5x dražší než Meyle HD ta byla za cca 1000,-. Takže s nájezdem vikendovky 3-4000 ročně to vydrží.

Sc
Sch
25. března 2021, 12:53
-1

Měl jsem V70 druhé generece a jak to auto bylo všechno, tak údržba byla fakt drahá a Volvo bych si proto podruhý rozmyslel. Kromě toho ta D5 měla tvrdou spojku a v Praze to byl opruz, jezdil jsem pak radši tramvají, což bylo dobré pro město, ale mě to trochu štvalo.

reagovat
eLzyx
25. března 2021, 13:57
0

údržba Volva je drahá u nových aut do 4 let věku. Pak už začnou naskakovat slevy. U 8 leté paštiky se někdy i vyplatí jet do autorizáku, než k nějakým "opravíme všechno". Obzvlášť pokud jezdíš do mimopražských autorizovaných servisů, které jsou o chlup levnější.
Pokud si to servisuješ sám, tak oceníš to, že spotřební díly jsou stavěny na velké kilometrové průběhy, takže "pod to auto" nemusíš tak často.
Před cirka 13 lety jsem srovnával provoz C70 T5 s Opel Astra F 1.6 a paradoxně vyšlo Volvo levněji (měl jsem obě auta). Jak je to možné? Výdrž spotřebního materiálu, jako brzdy, rozvody, oleje, byla u Opla cirka třetinová. Díly levnější, to ano, ale ten servis jsem musel zaplatit tak jako tak. U toho Opla 2x navíc. A spotřeba nebyla o moc odlišná.

de
denis5305
26. března 2021, 00:47
2

Volvo je sice drazsi znacka, ale kdyz srovnam svoji zkusenost s Volvo V50 2.0 D 2005 (300.000 km najeto a stale jezdi) nebo Volvo S80 D4 2015 (150.000 km najeto a stale jezdi) treba s MB CLK 200 2004 tak je to jednoznacne a vyzniva to v mem prípade jinak.
Na V50 mam realne servisni naklady na 1km neco do 1Kc, jsem drzgresle, takze si vedu zaznamy, na servisu ale nesetrim a jedu na zkraceny interval. Za tech 300.000 km - brzdy, pneu, lozisko, kapaliny, zarovky, filtry, oleje, cisteni int, rozvody, tlumice, baterka, privod, vzpera dveri, snad jsem nic nezapomnel. Spojku mam ale napr. stale puvodni, vyfuk taky, oboji me udivuje. Auto ci spise znacka me nastvala jen dvakrat - vyssi cena loziska kola a vyssi cena jedne plastove trubky, oboji asi 3x vyssi nez jsem cekal.
Na S80 jsem na tom jeste lepe, tam mimo pravidelny servis neresim nic.
Pripada mi ze Volvo byla snad posledni znacka co stavela auta na vetsi probehy a tedy pocitala ze se s vyrobenymi auty bude skutecne jezdit.
A ted MB - sehnat poskozene zrcatko? Netrivialni. Sehnat zamek operky na ruku? Nemozne. Sehnat operku na ruku? Cena jako za slusnou tenisovou raketu. Kryt svetlometu? Dostupnost asi jako libovolneho ze vzacnych plynu. U toho merglu se skutecne desim zavady cehokoliv, maticove rizeni, O krouzek, ESP senzor jsou desive polozky, druhovyroba neexistuje, origo ceny neuveritelne.
Kdyz k tomu pripoctu ze Volvo servisni sit se v okoli Prahy vyznacuje pratelskosti a servis MB spise kokotstvim...
Faktem je ze jsem nikdy u zadneho ze svych aut, krome S120 (ale tam to byly spis sranda veci, opravitelne svepomoci nebo za 100 Kc)neresil zadnou neplanovanou opravu, zavadu a to jezdim hodne, takze to beru ze mam asi mimoradne stastnou ruku na “stredecni” kusy.
Zvazuju ted nakup MB C coupe nebo XC60 nebo X3 Tady nejak trochu tusim, ze by se ta dosavadni stastna snura, mohla docela pravdepodobne pretrhnout (-:

af
afro-r1
26. března 2021, 12:04
0

Bud rad, ze je alespon k sehnani. Na BMW sezenes (za patricny obnos, kdyz neni na vyber) cokoliv, a clovek se tim dost rozmlsal. Pak se zeptas u Fiatu nebo Peugeoutu - a neni. I kdybys mel cihlu zlata, tak neni.

eLzyx
26. března 2021, 12:53
0

ve Volvu je to se starými auty jak kdy. U některých dílů kroutíš hlavou, že nejsou a asi ani už nebudou (třeba střešní lišty, co se táhnou přes čelní okno přes celou střechu). U jiných dílů zase zíráš, že je začali zase vyrábět - třeba originální disky na 850 T-5R (omezená serie, výroba ukončena někdy před 25 lety).

Irwinek
27. března 2021, 21:57
0

Jak píšeš, třeba přední tlumiče na 960 - katastrofa, druhovýroba neexistuje, originál ve švédsku za skoro 10 K švédských korun/kus. Sehnal jsem teď pár jen díky tomu, že člověk, co si je objednal a byl 3 roky na pořadníku, auto sešrotoval. Auto mám teď složené na paletách, protože podle VIN objednané silentbloky neodpovídají. Jestli se nepodaří v dohledné době sehnat, budu muset vrátit ty co mám a jít do toho bílýho sajrajtu, protože nedám půlku takovou a půlku makovou :-(

liška
25. března 2021, 13:35
2

Mno, tak to je pěkný vystřízlivění. Já to měl taky dosud za toho tzv. "držáka", asi ovlivněnej právě těma rychlorecenzema, nebo kecama z inzerátů, páč jsem po tomhle taky kdysi pokukoval. Jako někde po odstavec zadní náprava za desítku jsem se jen posumával (páč - měl jsi myslím taky Lybru, tak víš jak je to se zadní nápravou tam), ale co následovalo pak, tak to už jsou přesně takový ty výjeby, co provozu nevadí, ale mě by to sralo a tak bych to stejně jako ty řešil a cpal do toho prachy.

reagovat
eLzyx
25. března 2021, 15:39
0

tak on to držák byl a docela i je. Jako držák se to dalo považovat do cirka 15let stáří. Ta auta fakt mohla najezdit masakr moc kilometrů. Je ale nutné si uvědomit, že tohle už je v podstatě youngtimer. Origo díly dochází, když už něco řešíš, tak to řešíš komplexně, aby to auto vydrželo už nafurt. Takže neměníš silentblok jen na jedné straně, ale uděláš to rovnou komplet.

James
25. března 2021, 16:20
4

Výborný článek: odkrývá tu zpravidla zakrývanou stinnou stránku a tak je jeho informativní hodnota na vysoké úrovni. Jen víc takových...

reagovat
St
StepanB
25. března 2021, 18:35
2

To je dost přesně vystižený život se starým volvem. Ty auta jsou odolný, takže to spoustu majitelů svádí k tomu kašlat na údržbu. A to auto to celkem dlouho vydrží a nedává to moc znát. A pak se to jednoho dne začne sypat...

reagovat
krab
25. března 2021, 19:57
0

Hezkej deníček auta... Jo, tak nějak to je. Starý auto má svoje výhody i nevýhody a to ježdění vždycky něco stojí. Ta V70 je mimochodem v červený fakt asi nejhezčí. Já míval Volvo jednu dobu taky, zhruba dva roky jsme ho měli, taky červený, ale sedan S40 II. 2.4 - zkrátka Volvo (nevvolvo) prostě to co bylo na společným základě s FoFo II. Ale bylo teda extra spolehlivý - jen údržba a opravy jen dvou věcí , první byla kontrolka motoru (ta žlutá) a to už nevím přesně, fakt se jen měnilo nějaký čidlo, položka co nestála za řeč a s druhá věc, taková zvláštní a u jinýho auta jsem se s tím ještě nesetkal a to byl nefunkční větráček, co ovládá ofuk na čelní sklo. Fakt blbá závada a zrovna se stala někdy v listopadu a samozřejmě se autu mlžilo čelní sklo... ale měl jsem štěstí, týpek, specialista přes Volva to tenkrát rozchodil (nějak, fakt netuším) přes diagnostiku, přes počítač. A říkal, že mám štěstí, jinak by se musela vymontovat celá přístrojovka což by bylo hromada práce.

reagovat
eLzyx
25. března 2021, 20:59
0

to byl asi větráček, co prohání přes teplotní čidlo vzduch tak, aby auto nepočítalo se statickou teplotou vzduchu, která se může od té pocitové hodně lišit (ohřev od zbylé elektroniky, ovlivnění sluncem a nebo promrzlá palubka atp.). Když nefunguje, tak to může různě haluzit, odmítnout např. nasměrovat vzduch na sklo, protože si to myslí, že je už teplota ok

krab
25. března 2021, 21:12
0

aha, dík za dovysvětlení, to by dávalo i logiku, že to bylo něco takovýho. Zkrátka se to nějakým resetem povedlo rozchodit a pak už to běhalo všechno jak mělo. Já ty Volva zas tak do detailu neznám, ale tenkrát jsem věděl, že budu chtít benzinovej motor a pětiválec a ta 2.4 měla sice takovej ležérnější projev, jenže hezky zněla, měla dost síly ve středních otáčkách, ale nad 5000 otáček už se tomu tolik nechtělo. Ale já měl tu podladěnou verzi , 103 nebo 104 kw, byla ještě lepší, kde bylo tuším 125 kw, ta asi nahoře táhla líp.

eLzyx
25. března 2021, 21:28
0

jj, je to tak. Ta 125kW předvádí svůj výkon hlavně v těch vyšších otáčkách. U té omezené varianty je maximální krouťák někde kolem 4000ot. U té plnotučné až ve 4500ot.
Viz tenhle graf od BSR - kde nejde o nic jiného než o přelití mapy z té silnější varianty. Motory jsou jinak identické.

FidoBlack
26. března 2021, 09:15
0

Když jsem si přečetl ty servisní náklady, tak si říkám že s Alfou jsem na tom ještě celkem v klidu..:D
Každopádně ať ještě dlouho slouží, vždycky jsem nějak obdivoval tyhle švédský tankokrabice na kolech

reagovat
eLzyx
26. března 2021, 11:09
0

jsou rozvody za 4t Kč (např. Opel) levnější než ty za 10t Kč (Volvo)? Jak se to vezme. Na Opelu jsem měl interval 60t km, na Volvo 160t km. Na kilometr to vychází poměrně stejně. Ale v čem se to láme - ušetříš dvě návštěvy servisu. A to má pro mne obrovskou cenu.
A takto to bylo se vším. Stojí brzdové destičky na Volvo 1000Kč a na Opla 400Kč? No jo, jenže na Volvu jsem na nich najezdil 100t km, na Oplu byly po 30t km K.O.. Podvozkové díly to samé. Na Volvech jsem začal měnit podvozkové komponenty až ve 200-250t km. Na Oplu, byť to dostávalo stejně kvalitní komponenty, tak byly po 60-80t km zralé na opětovnou výměnu. Ono je to vidět i na masivnosti jednotlivých dílů.

Jinak jak Jakub zmiňoval, že se na Volvu musí měnit celý náboj, nestačí jen ložisko. Díky Volvu za to. Shodou okolností jsem byl v servisu na stejný úkon, jako vedle stojící i30, výměna předního náboje/ložiska. V mém případě náboje, SKF/1700Kč. U i30 si majitel zvolil výměnu ložiska (byť prodávají i celý náboj) cirka za pětikilo. Na mém autě bylo za půl hodiny vyměněno, takže pokud nebudu počítat geometrii, tak jsem zaplatil 250Kč za práci. Mám i jistotu, že nikdo to ložisko nepo*urvil nevhodným nalisováním. Vydrží tam zase aspoň 200t km.
i30 o 10let mladší auto, natočeno půlku, ale všechno zarezlé, takže museli doobjednávat nové šrouby držící náboj. U lisu to bylo samé "pí*ování, ku*vování", když jsem viděl, jak to dělá, tak pochybuji, že tam to ložisko vydrží déle jak 50tkm. Od toho "mého" mechoše, co si pochvaloval, jak dobře to na Volvu šlo vím, že tam ta i30 stála o 3h déle, tj. 1500Kč práce + 500Kč ložisko + 200Kč šrouby. A teoreticky kratší životnost.

FidoBlack
26. března 2021, 12:18
0

Nerozporuju nic co si napsal.
U každého auta je to o kvalitě dílů a servisu. Aneb co prostě Kuba napsal ve článku

beastar
26. března 2021, 17:46
1

V zásadě tak nějak asi ok. Platí to pro všechny starší prémie. Jen teda těch 100 000 na destičkách to bych chtěl teda vidět :D To jezdíš pořád jak na funus a nikdy po městě je? 60 000 sem najel na jedny desky i s tou S6 třeba, ale kilo? A to se na Opel nedají koupit lepší odolnější destičky? Vcelku souhlasím ale hodnotit kvalitu auta na základě výdrže spotřebáku? Když dáváš originál možná to jde u ramen atd. U brzd z pravidla je ještě vždycky lepší volba než nabízí třeba samotný výrobce auta.

Mechanik
27. března 2021, 09:23
1

Na jedny destičky dám vždycky přes 100t, Volvo je sice těžký, ale možný to určitě je, záleží přece na stylu jízdy

Irwinek
27. března 2021, 10:51
0

No, standartně měním destičky po 55 - 70 kkm, jen ATE vydržely prd - 35 kkm, ale při vyloženě defenzivním způsobu jízdy jsem musel vyměnit vzadu úplně orezlé kotouče už po 3 letech, takže asi 40 kkm. Chce to najít určitý kompromis :-D

eLzyx
27. března 2021, 21:38
0

beastar: právě že "furt plnej". Nechci se chlubit, ale hádám, že to bylo nejrychleji jezdící Volvo v ČR, konkurenci bych našel leda v DE. Hádám, že málokdo hraje denně ruskou ruletu "všimnu si jich dříve já, nebo oni mne a přijdu o papíry?". Škoda, že už nemám přístup do GPS knihy jízd, by tam bylo vidět, jak mám denně topspeed nad 200km/h, leckdy i v zimě. Tyhle destičky si užily i nouzových 270-0km/h. Poměrně často 200-80 - aneb taková ta dálniční klasika.
Každopádně tajemství dlouhé životnosti brzdových destiček je v motoru/převodovce. Tyhle Volví přeplňované pětiválce umí parádně brzdit motorem ("stejné" atmo motory podstatně méně). Jsem si občas dával i "challenge" jako třeba dojet do práce bez použití brzd. Úplně v pohodě. Ty brzdy používám víceméně jen na nenadálé situace, provozní brzdění realizuji motorem.
Oplík dostával daleko menší kouř, ale brzdy se používaly neustále, zastavit motorem? By bylo účinnější brzdit otevřenými dveřmi.

beastar
28. března 2021, 17:10
0

Jo to je samozřejmě pravda že brzdit motorem umí účinně málo co. S automatickými převodovkami je to někdy nemožné. Já jezdím taky poměrně dost aktivně a dávám většinou originál nebo performance díly. Přes 60 000km na jednu sadu se nedostanu asi u ničeho. Teď u Granturisma nevím zatím.

Irwinek
27. března 2021, 11:03
0

Jen je škoda, že jsi si při své lásce ke krabicím nekoupil tu úplně nejkrabicovatější - nemyslím hned kultovní 245, tam nebylo moc výdobytků současné doby, ale třeba 745/765, nebo 945/965, ty už byly připraveny snad úplně na vše - klima, ABS, …… a v dnešním provoze klidně obstojí :-D A vše bylo ještě masivnější, prostornější,.....

reagovat
Nimrod
27. března 2021, 12:03
0

sedmičky jsou za mě dneska už fakt mizerně odhlučněný. devítky jsou ještě v normě, hlavně 960 či pozdější kusy 940 (po roce 1995)

Irwinek
27. března 2021, 13:38
0

sedmičkový kombík jsem neřídil, ale limuzka mi rozhodně nepřišla nějak tragická, větším problémem byl aerodynamický hluk, a ten mi roste i u devítky :-( a teď se mi ještě uvolnila ta chromovaná lišta v zadní části nad pravými zadními dveřmi :-(

Honza P
02. dubna 2021, 08:15
0

Småland.

reagovat
coolibra
08. května 2021, 19:39
0

Děkuji za vynikající popis situace a kvalitní článek, který mě pomohl se rozhodnout při zamýšlené koupi Mercedesu nebo Volva jako youngtimeru. Po přečtení článku tedy do toho nákupu nepůjdu ani náhodou. To co popisuje autor a kluci v diskusi jsou absurdní opravy, poruchy a furt dokola servis za nekřesťanské prachy. Díky bohu za moju Primušu a Calibru, budu si je hlídat jak oko v hlavě. No ale ještě mě trošku vrtá nápad jít do Saabu Aero, no ale s tím to bude asi tak jako s Volvem. Na první pohled super kára ale dál jen trápení. Takže spíše nějakého Japonce. Fakt to bude čím dál horší a ceny letí u trošku fešných aut z devadesátek raketově nahoru. Sedím u toho den , noc a už jsem v koncích.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Firebird  1978
Pontiac Firebird

1978 rok výroby
320 koní výkon
6 600 ccm objem

Chevrolet Corvette C4 1988
Chevrolet Corvette C4

1988 rok výroby
245 koní výkon
5 733 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 Stingray 1970
Chevrolet Corvette C3 Stingray

1970 rok výroby
350 koní výkon
5 573 ccm objem

Ford Mustang Fastback V8, V ČR 1966
Ford Mustang Fastback V8, V ČR

1966 rok výroby
210 koní výkon
4 700 ccm objem

Ford Mustang Convertible V8, Na cestě do ČR 1967
Ford Mustang Convertible V8, Na cestě do ČR

1967 rok výroby
210 koní výkon
4 700 ccm objem