načítám data...

Jak si představuju automobilovou budoucnost

Motoristický svět prožívá časy bouřlivých změn a ne každému nová doba vyhovuje. Co ale opravdu můžeme čekat od příštích desetiletí?

zobrazit celou galeriiFoto:   Archiv Značek

Jednou za čas by se měl každý z nás pisálků dobrovolně znemožnit a sepsat svou vizi let budoucích. Ne proto, abychom vám dokázali, že víme všechno nejlépe i dlouhé roky dopředu, ale právě proto, že víme kulový, jak to vlastně všechno bude. 

Když poslouchám debaty automobilových nadšenců o budoucnosti motorismu, jasno můžu mít jen o jedné věci. Budoucnost nebude růžová. Alespoň současní petrolheadi se v tomto názoru vzácně shodují a to už asi něco znamená. Ale to je tak všechno. Takže jaká tedy vlastně budou auta? Tohle je můj pohled na budoucnost.

 

Elektromobilita

Tak tohle je asi už dnes jasné každému. Elektromobilita je trend, který už těžko někdo zvrátí. V příštích letech určitě neustoupí a ani současná situace ve světě, kdy se fosilní paliva stala víc než kdy jindy nástrojem mocenských her na globální úrovni, na tom nic nezmění. Jistě, i cely elektřiny se nám teď dost rozkolísaly, potíž s fosilními palivy ale je, že na jejich cenu máme jen omezený vliv. S elektřinou to teď také není růžové, ale v střednědobém a dlouhodobém horizontu už je tu náš manévrovací prostor přecijen podstatně zajímavější.

Foto: Volvo

To ale není to, co jsem tu chtěl zmínit. Že elektrická auta budou, považuji za rozhodnuté. Já jsem se chtěl bavit o tom, jaká budou. Setkal jsem se hned několikrát s názorem, že protože elektromotor je poměrně jednoduché zařízení, rozmanitost a konstruktérské závody mezi výrobci tím vlastně končí. Stator a rotor dokáže dohromady sestavit i cvičená opice, takže na co ty vývojové týmy vlastně financovat? 

Tak s tím teda rozhodně nesouhlasím. Auto je mnohem víc než jen motor, i když je to elektromobil. Ostatně spalovací motor je v principu taky už sto let to samé: benzin, vzduch, válec, jiskra, bum, vyčistit a znova… Benzin hoří pořád stejně, takže jakápak věda? Jenže ona to věda je, a pořádná. A přestože elektromotory budou mít mnohem méně hadiček a udělátek a tentononc, neznamená to, že elektrická auta budou všechna stejná. 

Foto: BMW

Správně nastavit odezvu pedálů, dobře to celé zpřevodovat, tak akorát vyladit asistenční systémy, naladit podvozek – vždyť to znáte i z dnešních aut, jak malá změna v nastavení dokáže velké věci. A tahle kouzla tu musí být dál, jiný je jen motor, zbytek je pořád auto. Ba naopak, ladění aut bude teď teprve tou pravou vědou. Dnes má motor tolik koní, kolik mít může – a tomu se přizpůsobuje to ostatní. Je pro vás 120 koní málo? Sorry, ale víc po tom litru prostě chtít nemůžete.

Foto: Audi

 Ale elektromotor? Sky is the limit! Vykřesat z rodinného crossoveru 2000 koní s elektromotorem nebude velký problém. Tady bude mnohem větší umění nastavit auto tak, aby bylo ‘tak akorát’.

 

Dodávky

Výrobci už dnes opouští tradiční formáty a pouštějí se do experimentů. Že SUV nahradí konvenční rodinný vůz, není věštba budoucnosti, podívejte se z okna – to už se stalo. A ne, není to tím, že by nám někdo ty sedany a hatchbacky zakázal, zkrátka se změnila móda a vyrábět něco, o co není zájem, je pitomost. Kam se ale ta móda posune za další roky?

Foto: Volkswagen

Mým osobním tipem jsou dodávky. Už dnes pozorujeme jejich nenápadný nástup. Zatímco MPV na evropském trhu postupně končí, osobní provedení dodávek zažívá jednoznačně vzestup. MPV doplatilo na svou image rodinnéhou soumara, auta pro lidi, kteří už jen přežívají pod tíhou rodinného štěstí. I proto se tolik daří SUV, autům okatě prezentujícím outdoorovou nespoutanost. A co teprve dodávka! Sen digitálního nomáda a součást snu většinové populace o digitálním nomádství. Homeoffice u norského fjordu nebo na pláži mezi surfaři, to je přece cool! A opět tu zažijete ten pocit, který nahnal většinu řidičů do SUV – jste výš, nad všemi ostatními.

Foto: Hyundai

Pokud bude standardním rodinným autem budoucnosti střední či velké SUV, dodávka už najednou nebude tak moc mimo měřítka. Třída V od Mercedesu i Volkswagen Multivan si i přes nemalou pořizovací cenu na nezájem zákazníků rozhodně nemohou stěžovat, ani dostupnější alternativy od Stellantisu nemají nouzi o odbyt. Na trh přichází i cool auta jako Hyundai Staria. Tedy můj tip na auta, se kterými musíme v budoucnosti mnohem více počítat, jsou dodávky. Vůbec by mě nepřekvapila osobní verze VW Crafter či rodinné Iveco Daily. Nemyslím si, že v roce 2040 budeme všichni jezdit dodávkou (osobně doufám, že ne, já nejsem úplně dodávkový typ), ale rozhodně s dodávkami ve své vizi budoucnosti počítám.

 

Vlastnictví automobilu

To bylo řečí, jak automobil už nebude majetek, ale služba. Sdílení se chvíli zdálo jako budoucnost celého ‘západního světa’. Sdílet se mělo úplně všechno včetně aut. Proč vlastnit něco, co je 90 % času stejně vypnuté a jen to někde překáží? Proč si auto raději nepůjčit na tu hodinu, na kterou jej potřebujete? To přece vyřeší všechno – parkování, náklady na výrobu, servis…

Foto: Mobility Magazine

Proč si auto jen nepůjčit? Kde jen začít, těch důvodu jsou desítky. Tím hlavním by mohla být otázka, proč sdílet auto, když existují taxíky, ale nebuďme hned jízliví. Problémů je mnohem víc. Základním principem individuální dopravy je volnost. Zkrátka někam chcete jet, sednete do auta a jedete. Bez jízdních řádů, bez předchozí přípravy. To by sdílená auta měla nabídnout taky, ale v praxi nenabízejí. Lidé svá soukromá auta používají ráno cestou do práce a odpoledne cestou z práce, jenže sdílení vyžaduje rozložit cesty auta do celého dne.

A pokud má služba sdílení nabídnout stejnou volnost jako vlastní automobil, vyžaduje to spoustu lidí, kteří budou dohánět logistiku a dopravovat auta tam, kde je zákazníci požadují. A to zase zabíjí myšlenku sdílení jako takovou, protože ta auta potom polovinu cest absolvují zbytečným přemisťováním, celé se to prodraží a prostě je všechno špatně.

Foto: Volvo

Netvrdím, že různé carsharingové projekty zaniknou, své místo na trhu jistě mají, není to však trend, ke kterému všichni směřujeme. Vlastnictví auta bude i nadále normální a ani budoucí vývoj asistenčních systémů, které časem dokáží jezdit i bez řidičova zásahu, na tom nic podstatného nezmění. 

 

Nové tvary

Výrobci aut velmi dobře vědí, že automobilový trh je konzervativní prostředí. Proto ani příchod elektromobilů nepřinesl hned zásadní změny ve tvarech automobilu jako takového. A ani já tu nečekám žádnou revoluci, nemyslím si, že se auta změní na přepravní kapsle nebo nějaká vesmírná vozítka. Přesto si ale myslím, že volný prostor v přídi nedá konstruktérům spát. Jasně, můžete tam udělat maličký zavazadelník, ale prý ho stejně nikdo nepoužívá. Úplně ten přední prostor taky zrušit nepůjde, řidiči v osobních autech nechtějí kabinu trambusového typu nehledě na to, že tu stále musí být nějaká te technika pro klimatizaci či řízení.

Foto: Mercedes-Benz

Dá se ale očekávat, že se kabina postupně mírně posune dopředu. Už v minulosti se to jednou odehrálo, když si Chrysler uvědomil, že prázdný metr auta před motorem je tak trochu zbytečnsot a že by se možná dalo s půdorysem auta naložit poněkud chytřeji. Tak vznikla v devavedátých letech auta ‘cab forward’ s mnohem kratší kapotou. Pro spoustu lidí to byla katastrofa, protože jim ty tři metry kapoty prostě chyběly a dodnes chybí, mně se ale auta jako Dodge Intrepid líbila už tenkrát a líbí se mi dodnes.

Foto: Mercedes-Benz

Něco podobného teď očekávám u elektromobilů. Usuzuji tak z úbytku věcí pod kapotou a z toho, že už se tak děje. Mercedes-Benz EQS je dokonalým příkladem toho, jak by i velká limuzína mohla v budoucnosti vypadat. Dnes vám to může připadat ještě nemístné a předčasné, ale za nějakých deset let, až z klasických sedanů zbydou už jen ojedinělé modely, může i limuzína vypadat nějak takto.

 

Nový přístup

A nakonec jsem si nechal jeden takový možná trochu sen. Motorismus je dnes společensky ožehavé téma. Přestože se vynaložily obrovské peníze a neméně velké úsilí, aby vliv automobilové dopravy na životní prostředí byl minimální, stále je automobil symbolem všeho špatného, co lidstvo naší matičce Zemi provádí. S tím je ale konec. Elektromobil se zařadí do dlouhého zástupu elektrických spotřebičů, už nebude důvod se na protest proti emisím přilepit k silnici nebo provádět jiné pitomosti. Už nebude důvod se vymezovat specificky proti automobilům.

Foto: BMW

Na tohle se vážně těším. Padne jeden z hlavních argumentů, proč infrastrukturu pro řidiče nezlepšovat. Už žádné ‘my tu smradlavá auta nechceme, snažíme se řidiče od používání aut odradit’. Najednou ten supící cyklista vyprodukuje víc CO  než automobil. A já doufám, že to povede k dalšímu rozkvětu motorismu a my si budeme moci užívat auta zase naplno a tak, jak je máme rádi, aniž bychom se tím dostávali do nikdy nekončících konfliktů.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

HeavySmoker
18. listopadu 2022, 14:54
3

Úplne vidím ako prejdeme na elektro a všetky zástupy aktivistov sa vyparia ako para nad hrncom miesto stupňovania svojich požiadaviek ešte viac do absurdna. Ľudia majú radi problémy a keď problém vyriešia, nájdu nový aj tam kde nie je. Napr. diaľnica, toho CO2 v tom betóne! Prach z pneumatík! Hlukové znečistenie pri rýchlej jazde! A veveričky ktoré kvôli tomu nemôžu migrovať!

Osobne ale verím na víziu automobilov ako ju predstavil Bob Lutz z GM v článku "Kiss the good times goodbye".

reagovat
Grand Admiral Thrawn
18. listopadu 2022, 17:57
5

Píše se rok 2084. Sériově vyráběné kompaktní jaderné reaktory umožňují produkci přebytků čisté energie,. Díky tomu je možné vyrábět dostatek syntetických paliv pro všechny automobily na planetě a není nutné zabývat se ekologicky náročnou těžbou drahých kovů, která by byla nutná pro zajištění baterií pro elektromobily.

Na počest stého výročí od počátku výroby Toyota uvádí na trh čtyři speciální edice svého globálně nejprodávanějšího modelu Land Cruiser J70, které jsou symbolicky pojmenovány Sevastopol, Ürümqi, Kabul a Pchjongjang na počest měst, na jejichž osvobozování se tento legendární model podílel. Namísto běžného dieselového osmiválce 4.5 litru se pod kapotou všech speciálních edicí nastěhuje vidlicový šestnáctiválec o objemu 8.0 litru, který je známý z nedávno uvedené páté generace modelu Toyota Century. Speciální edice budou dále vybaveny dřevěným obložením interiéru a vlněnými sedadly. Klimatizace, vyhřívání sedadel a rádio budou ovládány tlačítky, na přání bude k dispozici palubní počítač s monochromatickým displejem o úhlopříčce 5 palců. Model bohužel nebude k dispozici v Evropské unii, cena ve Švýcarsku bude 49 999 CHF, tedy v přepočtu asi 20 milionů Kč, či 50 milionů Eur.

Na trasu Praha, Ostrava nasadí České dráhy od příštího roku vlakové soupravy Volvo XE90. Jedná se o poslední model vyvinutý ještě pod taktovkou čínských soudruhů. Díky použití hliníku a kompozitních materiálů se těsně podařilo udržet hmotnost vlaku pod 1000 tunami. Díky důvtipu čínských inženýrů bude riziko úmrtí po nárazu jen 2x vyšší než u první generace Volva XC90, která byla na trh uvedena již před 82 lety. Sedadla budou vyrobena z odpadu vyloveného uprostřed moře.

Chystaný model Volvo V70, jehož vývoj byl již plně v režii švédských kapitalistů, bude pohánět dvakrát přeplňovaný pětiválec o objemu 2.5 litru, jehož výkon se má pohybovat okolo 600 koňských sil. Motor bude standardně spřažen s manuální převodovkou, na přání bude k dispozici hydroměničový automat. Automobil bude vyroben z vysokopevnostní švédské oceli. Hmotnost se má vejít pod 1300 kg.

reagovat
Trinom
19. listopadu 2022, 22:10
1

Upřímně, hodně jsi mě rozesmál :D

BTW, s tím monochromatickým 5" palubákem jsi to skoro trefil. On teda monochromatickej není, ale hraje si na to. A ano, tohle je přístrojovka současné třetí generace.

Pochtli
18. listopadu 2022, 19:15
6

Ono to sdílení bude obdobně "dobrovolné" jako dnešní elektromobilita. Levičácké socky budou bojovat proti soukromému vlastnictví auta různými "eko" daněmi na fosilní přibližovadla, omezování rychlosti jako v Rakousku apod. Bohatí si samozřejmě budou cesty užívat v luxusních limuzínách jako dnes.

reagovat
beastar
19. listopadu 2022, 12:53
2

Nakonec my co zblízka známe socialismus usilující neúspěšně o komunismus. Tak si tu tvou vizi dokážeme bohužel živě představit. Jen 613 pro vyvolené nahradí 3tuny vážící SUV s dojezdem 200km. Pro garnituru prorežimní jistě bude elektřiny vždy dost. A ty hrozné 120 které většinu času stávali nehnutě protože nebylo na benzín i když stál vlastně málo. Tak ty nahradí sdílená dvoumístná kapsle, nebo skútry taky sdílené. Samozřejmě lidí jako já si takovou budoucnost nepřejí.. jen stále se nezdá nereálná.

ransom
18. listopadu 2022, 19:34
7

Podle jedné židovské moudrosti se pohybujeme v čase zády napřed. Celou minulost máme před očima, přítomnost sotva vnímáme periferně a budoucnost máme za zády - víme tedy o ní naprosto kulový. Osobně jsem zažil několikero "přepisování dějin na dohled" a nemůžu si pomoct - blbci byli na obou koncích spektra. Jak vizionáři světlých zítřků, tak skeptici očekávající konec světa.
Když pak ta budoucnost přišla, ať přinesla cokoli, okamžitě zevšedněla.
A taky se může kdykoli stát, že něco udělá CVAK a žádná budoucnost nebude.

Zapojoval jsem dnes elektroměrový rozvaděč pro tři autonabíječky na náměstí jednoho maloměsta, a přišel se na mě podívat chlapík z ČEZ-elektromobilita. Pěkně jsme si pokecali. Nečeká, že by se to v nejbližších deseti letech kdoví jak moc využívalo.

Kdyby se ale někdo zeptal na mou soukromou vizi té mojí nejbližší, ryze osobní automobilové budoucnosti, tak se mi zrovna u kamaráda mechanika dělá hlava s ventilama a rozvody.

reagovat
briza
18. listopadu 2022, 20:09
2

Ideálně jako automobilovou minulost.

reagovat
martin_100
18. listopadu 2022, 20:52
2

" MPV doplatilo na svou image rodinnéhou soumara, auta pro lidi, kteří už jen přežívají pod tíhou rodinného štěstí. I proto se tolik daří SUV, autům okatě prezentujícím outdoorovou nespoutanost."
..
Ehm no zato SUV okatě prezentuje nevkus majitele, zdatnost v posteli řidičky a přestárlost řidiče ktetej už z normalního auta nefokáže zvednout svou vrásčitou prdel.
..
Jinak si budoucnost osobní mobility širokých mas představuju ve dvou scénářích:
Kubánskej model - budeme si do nekonečna flikovat to co tu jezdí teď.
KLDR model - budeme jezdit na kolech, ti loajalní k režimu budou mít povolení jezdit na elektroskůtru.

Bohatý a ty u vesla budou jezdit čim se jim jen zlíbí.

reagovat
PepaSFI
19. listopadu 2022, 09:24
-1

Kubánský model nepřipadá v úvahu, to by se musela zhroutit celá mocenská struktura, protože vrchnost a vlivnost nepřipustí. Nedosáhneš na auto? Smůla, chcípni. Musíš mít prachy a nárok. Soukromý auto nebude. Ovšem to nemusí nutně znamenat že nebudou auta v soukromí. Děda s bábou nebudou mít čím jet k doktorovi ale město bude dál plný podržtašků a obchodníků s vlažnou vodou co mají auta služební. Na nabíjení asi nebude dost elektriky, takže budou pořadníky kde bude dobíjení podle peněz a zásluh.
A ta outdoorová nespoutanost SUV, to je dobrý. Spousta SUV už ani nemá pohon všech kol nebo je aspoň možnost volby. Většinou to má úplně absurdní profily kol a převisy karoserie, potažmo nájezdové úhly jsou takové že Ford Fusion nebo Felicie co nemá úplně zhuntovaný péra je proti tomu hustej offroad. Ale to nevadí, prvotním účelem SUV je překážet před školkou a nezacouvat na parkoviště.

Honza Hamster Křeček
19. listopadu 2022, 11:18
-2

Tak ta dodavka je jeste vetsi pitomost a kolik lidi uz si to poridilo. A na nedavno testovanou Starii koukal zasnene snad uplne kazdy, kdo s ni prisel do styku. Pritom je ta vec k nicemu uplne ve vsech myslitelnych ohledech. Auta nejsou racionalni disciplina….

beastar
19. listopadu 2022, 12:49
4

Auta jsou velmi racionální disciplína. Až na těch pár super/hyper zvláštností pro promile lidí. Nejracionálnější je v tomto ohledu výrobce. Jenže nesmí přijít politik a nesmyslné normy/zákony. To potom tu realitu a racionální přemýšlení ohýbá. Zákazník kupuje, co dává smysl pro něj a nikdo jiný nemá právo to soudit. Víš kolik je Honzo iracionálních věcí v našem životě. A přesto je děláme. V posledních dvou dekádách nám to tady kazí v rámci aut zejména politika. A ano v jednu chvíli i zápal automobilek proto chrlit EV.. Velmi brzo dle chabých prodejů se zjišťuje že ten zápal byla tak trochu chyba.

ransom
19. listopadu 2022, 13:05
9

"Prvotní úkol SUV je překážet před školkou a nezacouvat na parkoviště..."
To je blbost. Kdejaká kráva to samý zvládne s krátkou Fabií. Viz moje sousedka, která s ní dovede DEN CO DEN zabrat před bytovkou víc místa než já když si vezmu domů Sprintera. Problém je v tom, že jsou lidi tupci. Lhostejno v čem sedí.

beastar
19. listopadu 2022, 13:17
4

Amen. Jako obří US SUV nebo X7 zase tolik nejezdí aby mi někde vyloženě vadila. A nějaký ty Karoq a DS7 atd. Tak ty nezabírají víc místa než dnešní normální kombík, či standartní MPV. Je to o lidech. Mě teď parkuje často před domem sousedův karavan a tam mám občas chuť mu říct ať si to zaparkuje třeba někam do prdele. Jenže to má 7 metrů a výšku přes 2m. A je to koníček a libůstka idiotů vlastnit karavan těchto rozměrů. A jet s ním dvakrát do roka.

Fr
Frodo
19. listopadu 2022, 14:05
0

Ta dodávka je hrozná pitomost. Akorát má tu malou výhodu, že když naložím rodinu, zavazadla, kola, psi, tak se za pár hodin pohodlně odvezeme na výlet, dovolenou, trénink. A takhle to děláme skoro každý víkend. Mohl by mi tedy zde přítomný vševěd poradit, co jsem si měl pořídit místo osobní dodávky? Předem děkuji za jistě inteligentní odpověď.

Honza Hamster Křeček
19. listopadu 2022, 14:17
-2

Psal jsem o Starii, ktera napriklad nema zavazadlovy prostor. Teda ma, ale velikostne srovnatelny se citigem. Kam chces davat zavazadla a psi nebo dokonce kola teda uplne netusim, ale jak je ctena libost… :-)

Fr
Frodo
19. listopadu 2022, 17:01
-1

Píšeš o tom, že dodávka je pitomost a co už si to koupilo lidí. Tak bych chtěl prosím radu, co místo ní.

Moctezuma
20. listopadu 2022, 06:51
3

Někdo jezdí v SUV, MPV, v dodávce, sedanem či občas karavanem. Svoboda je základ všeho a co je pro mě nejdůležitější, tak nesrat se do lidí, v čem jezdí.

Když mi někdo představí své nové auto, tak mu toho TDi Tiguana po americku pochválím, i když si myslím něco jiného. Nevidím žádný důvod, proč bych měl pravit své moudra, že benzina V8 je lepší..

Honza Hamster Křeček
20. listopadu 2022, 08:54
1

Za mě je, když už někdo fakt potřebuje tolik prostoru (což 99% lidí s dodávkama nepotřebuje stejně jako 99% lidí s SUV nepotřebuje fungovat mimo silnice), je MPV lepší volbou. Jízdníma vlastnostma, variabilitou, výbavou, komfortem... prostě je to auto, kde se od prvních skic počítalo s rodinou, ne s europaletou. Ale jak jsem psal, auta nejsou o racionalitě, já svoje auto taky nevybíral s kalkulačkou v ruce, dodávka je víc a tím je to daný. Proto jsem taky psal, že očekávám příchod naopak ještě větších osobních dodávek jako Iveco Daily. Já si to nekoupím, ale když to někdo chce, tak proč ne. A záměrně říkám, když to někdo chce, ne potřebuje...

beastar
20. listopadu 2022, 09:22
2

Jezdit karavanem znamená něco jinýho, než s ním zabrat 7 metrů veřejného prostoru. A chodit se na to půl roku dívat. To bude asi v Mexiku stejně? :)) Nesrat se do lidí čím jezdí souhlasím. Říkat volbě kohokoliv iracionální je minimálně odvážné. Zrovna VW s Multivanem udělalo terno hlavně kvůli lidem pro které je taková dodávka racionální. Protože kde jinde naložíš eurovku, ale i familie na horskou dovolenou. MPV? Jako je to použitelný samozřejmě taky. Tady je krásná právě ta svoboda volby kdy i minimální banalita může rozhodovat. Navíc jak známo auta nekupují jen jednotlivci že. Co je racionální pro firmu nemusí být pro Pepka z kanclu. Vůbec to slovo sem nepatří. Zejména ne v kombinaci s tím že kupuju dodávku... Jde připustit že pro 99pct zákazníků Audi SQ7 TDI to třeba bude trochu emocionální rozhodnutí, protože tam se od začátku myslelo na to aby to vypadalo.

A souhlasím V8 je v podmínkách třeba Holandska pro středostavovskou rodinu úplně super nápad. Benzín za 2 eur, daň z luxusu, pojištění že by si za to mohli koupit půlku Haity. Souhlas někdy je fakt lepší pochválit a mlčet;) Než projevit empatii a snažit se chápat souvislosti.

ransom
20. listopadu 2022, 12:11
4

K tomu stylu: Má mi vadit, že někdo chodí po městě ve sportovní obuvi, když zrovna nejde na přespolní běh?
SUV se pro někoho naplněním něčeho, co celej život podvědomě chtěli. MPV ne. Není to ani o terénu, ani o prostoru, ani o užitečnosti. Prostě se mi to líbí, a tak si to koupím. Je to stejně iracionální jako gramofon (studiový Hi-res je podstatně kvalitnější, praktičtější a na provoz levnější), vojenskou bundu (i ze záloh už mě vyškrtli), iPhone (já ho nemám, ale nesnáším, jak na něj každej nadává) a podobný věci. Každýmu je po tom kulový.
Tohle neustálý hejtování SUV je prostě totální hloupost. Ostatně o prodejnosti jakýhokoli auta nebudou rozhodovat nadšenci, co opečovávají youngtimery, ale výhradně ti, kdo kupují auta nová. Tak kupujte nové benzínové sedany a hatche, kupujte dieselová MPV jako vzteklí, a nepičujte.

martin_100
20. listopadu 2022, 15:32
-6

Ono se hejtu na SUV nediv. Kupujou si to většinou idioti a ti jsou idioti i za volantem. Ne že by v normalnim autě přestali být idioty. Ale SUV je velký a je víc vidět když s nim jede idiot idiotsky. A pak si taky třeba SUV často vyšuká nějaká kravka co neni schopná bezpečně ovládat městský poskakovátko. A to je pak tragédie když s tim nedokáže zaparkovat a zablokuje celou hlavní u školy na x minut než vypakuje ty svý potraty do šatny.
Prostě ať si kupuje kdo chce co chce ale ať se pak nediví že v SUV vypadá jako kreten.
-
Komentář upraven 20. 11. 2022, 15:33:33

Moctezuma
20. listopadu 2022, 19:58
0

V Mexiku to lidi moc neřeší - mají jiné starosti, než řešit sousedův karavan.

Ale dobrý nápad. Nenapadlo mě zatím zajít za mým sousedem a říct mu, ať si to nové GMC Sierra se Suburbanem, Fordem F-350 (všechno archaické nemoderní oldschool boomer V8 motory) a přepravníkem na koně strčí do prdele, bo zabírá hodně veřejného prostoru. G63 AMG díky bohu parkuje v garáži. Asi to zkusím a uvidím, jak dopadnu :D

Obecně MPV chybí. Ale v EU by se určitě žádná Sienna, Pacifica, Odyssey moc nechytla.

Ransome: Tak kupujte nové benzínové sedany a hatche, kupujte dieselová MPV jako vzteklí, a nepičujte.
:D Super komentář.

SUV je dneska už více statusová záležitost, než rozumná volba.

Trinom
20. listopadu 2022, 21:01
2

Budeš se divit, ale právě Sienny, Odyssey a Pacificy se sem aktivně lifrují z Améru. Samozřejmě, není to po stovkách, ale jsou.

Moctezuma
20. listopadu 2022, 23:09
0

Trinome, jasně, viděl jsem je v nabídce na sauto etc. Ale píšeš, je to spíše po kusech. Málokdo si koupí novou Siennu v ČR za 2 mega.

Myslel jsem to tak, že by se nechytla v masivním měřítku.

Fr
Frodo
21. listopadu 2022, 06:36
1

Tak jsem se nic nedozvěděl. Jediný tip od zdejšího myslitele je kup si místo osobní dodávky MPV. Zajímalo by mě, které MPV měl namysli. Už před rokem při výběru nového auta v podstatě žádné na trhu nebylo (konkurenceschopné v poměru cena x výkon). Jediné schopné auto s velkým prostorem bylo Berlingo XL a jeho deriváty. A asi tě překvapím, tenhle výběr byl udělán plně racionálně s tabulkou v Exelu.

beastar
21. listopadu 2022, 08:38
3

Moctezuma: Co jinýho než archaický modely by tam ti lidé, co musí řešit servis na chodnících udrželi v provozu. Přepravník na koně parkujeme roky u koní, tam kam patří. Takže mu to klidně řekni. Pokud ty koně nemá hned vedle tebe doma. Je to dement. Na tahání ti stačí GLC hybrid... Fakt nepotřebuješ V8 z pravěké US produkce. Věř mi znám to. To G v garáži mít musí to chápu aby mu ho mírumilovní spoluobčané do rána nepřeparkovali... třeba do Salvadoru.

MPV chybí ale normálně se do Evropy vozí už roky. Pacifica byla populární už před lety. Odyssey potkám tak dvě do měsíce. Na to jaká je to kategorie aut slušný. Za dva miliony lidí tady koupi logicky většinově raději Multivan.

Frodo: Tak snad mpv je hlavně racionální věc. Určitě byla možnost koupit třeba Touran, nebo C4 Spacetourer a podobně. Nebo pak malé osobní dodávky. Dle toho že to nakonec bylo Berlingo to spíš vypadá na napjatý rozpočet. Nicméně jo ta auta jsou čím dál méně. Vybírat prostorné SUV přestože jsou by byl úplně stejný opruz...

Fr
Frodo
21. listopadu 2022, 09:13
-1

Beastar: ty tipy jsou doufal že mi dá zdejší guru :D
Tyto modely byly v úvahu, ale v konečném počítání se vyřadily hlavně kvůli prostoru a právě tím neužitkovým původem. Když víš, že v tom budeš vozit psi, kola, děti, tak je nějaký lacinější plast v kufru spíš plus.
Celkově se od začátku tohohle vlákna divím tomu, že rádoby znalec aut napíše takovou blbost že dodávky jsou pitomost. Pro některé lidi jsou prostě ideál a prodeje těchto aut to jen potvrzovaly.

Honza Hamster Křeček
21. listopadu 2022, 09:23
3

Proč bych ti měl hledat náhradu za auto, se kterým jsi očividně spokojený? Ani majitelům SUV nebudu rozmlouvat jejich volbu, když se jim to líbí, ať si to koupí. A ano, mě asi nikdo nepřesvědčí, že polovina populace v ČR potřebuje offroad a tři čtvrtiny rodin náklaďák, aby dojely do Chorvatska k móři. Takže já si to asi nekoupim. Ale to je zas moje věc, žejo... :-)

ransom
21. listopadu 2022, 15:52
4

Martin100:
To je ale zase generalizovanej odsudek. Já sám mám SUV (dvojku Outlandera). Znám řadu lidí, co mají SUV. Jsou to normální lidi, slušní řidiči, nic si nedokazují, nikde nemachrují, nepřekážejí. Že občas padneš na debila nebo kravku, to je spíš výjimka. Největším SUV v mém okolí jezdí jeden starší kolega elektrikář, napůl invalida (Cadillac Escalade). Když jsem ho potkal v Hradci u Tesca, stál na kraji parkoviště, nikomu nezavazel a těch sto metrů navíc radši dopajdal. Na rozdíl od množství dementů v "normálních" autech, co se zahnízdili na zákazech zastavení, na přechodech a na vjezdu do skladu. Aby nemuseli hnout prdelí a náhodou udělat pár kroků navíc.
Negeneralizuj. Nevíš, koho při tom neprávem urazíš.

Frankie
22. listopadu 2022, 15:00
2

Martine, kupující si SUV většinou idioti je taky hejt jak sviňa. Mám v práci pár kolegů, co mají SUV jako Tuson, CX5 apod. a idioty bych je nenazýval. Stejně tak další, co si koupili ojeté XC90 nebo Tuarega, jeden lvi koním, druhý kvůli lafetě. A soused Tuarega bo ho chtěl. Ani jeden není idiot.

martin_100
22. listopadu 2022, 15:45
-4

Mno výběr auta vypovídá něco jinýho ale to je fuk. S tim ať se każdej srovná sám.

beastar
23. listopadu 2022, 09:25
6

Však já mám taky SUV. Dokonce už několikáté v řadě. Táhne se s tím občas přívěs. Občas s tím jedu úplně normálně. Je to sice vyšší o pár cm, než normální éčko. Půdorys je dost podobný. Jezdím s tím úplně normálně na spotřebu. Závodit mě s tím nebaví od toho mám jiný auto.

Přítelkyni vtloukam denně do hlavy ať parkuje přesně v čarách. Ono tady to tak dělají všichni. Zrovna parkování jak debil je totiž takzvaná východní disciplína. Ve smyslu mám píčo káru, tak čumte chudáci přijel velkej kápo. Což se ztrácí čím dál jedeš od Rozvadova směrem na Benelux.

Ono vůbec takový ty odsudky. Jakože suv pro kteteny a nesmysl. Nejvíc šíří takový ty hovádka který v tom nikdy ani neseděli. A zaměňují SUV s věcmi pro důchodce a do firem typu Kamiq a Q3. To není SUV to je reálně crossover, který tak možná suv imituje. Pořádný SUV něco utáhne, pohodlně v něm přespíš. Teoreticky i trochu něco projede, víc než obyčejný hatchback. A tak dále.

A jestli ti vadí SUV typu Karoq tak fakt nevím proč. Však je to sotva o pár cm vyšší než běžný auta. To že to řídí debilové to čas od času všechna auta. Na prase často parkují lidi i starý pelechy smradlavý zejména v ČR. Miluju když nějaký kokot zaparkuje svou jedničkou ofcí milimetr od mých dveří spolujezdce na štorc přes dvě místa. Mám kvůli tomu nenávidět všechny co mají starý pekáče? Takhle to přece nefunguje.

Nehledě na to že třeba moje buchta jezdí s tím SUV úplně normálně. Řídit umí. Spíš se jí třeba na dálnici stává, že mindráci v totálních šrotech přiletí odzadu a mají pocit... Že jako třídní boj začal. Stejně tak mě fascinují ekoblbove. Pro ně SUV taky představuje třídního nepřítele. Já doufám že se dožiji toho že auta budou zase super zábava. Nebudou se do toho míchat lidský mindráky, politika a třídní nenávist.

Vavris Vavrisovic
23. listopadu 2022, 09:41
4

Martin: No, jestli ty nebudeš ten co jede v protisměru a kříčí na všechny, že jsou debilové a jedou v protisměru ;) SUV/crossover je dnes naprosto běžná volba. A krom stigmatických věcí jako GL AMG v černočerném paketu jsem nějak nikdy nezaznamenal, že by se řidiči SUV v provozu projevovali nějak závadněji než jiné kategorie aut...

Honza: Bez dětí, bez zvířat, v bytě... Z této startovací pozice to přesvědčení logicky moc získat nejde. Čímž nepopírám, že v mnoha případech tomu bude tak, jak píšeš...

martin_100
23. listopadu 2022, 09:43
-3

Kamýk Q3 a podbně jsou jen oplastovaný hatchbacky. Mě primarně serou pravě ty obludnosti typu Touareg, Q7, X7, Santafe, Cayene a další mastodontní krámy, který slouží primarně k vožení líných harantů jejich ještě línějšíma matkama po městě.
Jo kdo má předfazi salámu a potřebuje to občas vyvézt někam dál od stáje, ten to sotva bude tahat za fóbií. Ale tak nějak tuty věci nepotkávam ba venkově kde by možná davaly,smysl. Vídam he hlavně ve městech kde leda tak překáží. No a tam to ma hlavně ten efekt "čumte chudino přijel král"

martin_100
23. listopadu 2022, 11:06
-5

Vavris: dneska je běžná volba nežrat maso, vejce a nepít mlíko. Taky je běžna olba vynyslet si vlastní pohlaví a s tim se ztotožnit. Běžná volba je taky lepit se k silnici a vyřvávat že za vsechny problémy lidstva můžou auta.
I kdybych poslední na planetě ktetej to tak nehodla dělat tak budu řvát že jsou ti ostatní debilové.
Tože jsou dneska lidi jak lumíci křížený s ovcema je problém stáda, nikoli nás co si zacgovávame zbytky rozumu.

Jakub Pospíšil
23. listopadu 2022, 11:41
6

Taky je běžná volba nadávat na internetu v diskuzích na to, jak všichni ostatní delaj věci blbě. Je to takové stádní jednání. Ale i kdyby to tak dělali všichni... atakdále.

Jinak já sice velké suv nemám, ale jen proto, že na něj nemám. Mít zbytečné dvě mega, jezdím všude Explorerem a jsem zenově spokojen.

Franz Kafka
23. listopadu 2022, 11:43
2

Je Dacia Duster suv? Je. Je to úplně normální pracovní případně rodinný auto. Zbytek jsou jen hlouposti. Závist lidí z období kdy možná první X5 znamenala nějaký status. A bývala oblíbená u lidí typu politický podnikatel, nebo prodejce slibů. Parkování není téma. Stejně debilně občas jezdí a parkují třeba majitelé dodávek. Mimochodem jet ideálně po městě za nějakým největším Ivecem, nebo sedmitunkou. To je teprve skvělý z toho chytám záchvaty. Zrušíme kvůli tomu zásobování? Trocha tolerance by vážně neškodila. Zejména v době, kdy můžeš haranty vozit v suv, nebo pickupu i ty.

Často teď potkávám třeba F150, nebo RAM. Po Praze denně. Přijde mi to větší opruz, než běžná SUV a crossovery. Navíc ti kluci s tím jezdí často opravdu jako kreténi. Ve smyslu, když tě nabourám bude to pro tebe horší jak pro mě.

Martine možná by si měl se soudy začít u sebe. Jestli tam není problém. Mnoha lidem může připadat zase otravný tvůj přístup. Držet při životě staré potencionálně nebezpečné auto. O ekologii nemluvě. Ta mě osobně nezajímá, jen k zamyšlení. Než začneš 65% obyvatel Evropy a USA nazývat idioty a tak podobně.

Mechanik
23. listopadu 2022, 12:08
-1

Kafka: v čem je pro tebe neekologické provozovat 20 let staré auto??

Franz Kafka
23. listopadu 2022, 13:14
0

Mistře Mechaniku. Normálně bych nereagoval, protože těch argumentů je celá řada. Například staré dieselové motory a obří emise, úniky oleje a dalších x věcí. Poté jde o bezpečnost a další věci kolem. Jenže tahle debata nemá vůbec smysl. Protože tam píší. Ta mě osobně nezajímá takže než se začneš jako správná potrefená husa ozývat. Určitě to nebude v debatě s mou osobou.

Mechanik
23. listopadu 2022, 13:24
-1

Tak proč to zmiňuješ, když tě to nezajímá.
Dieselová auta nevlastním a olej naztracím, na to jsem pes, ale určitě né husa. Od tebe je to ale klasická kachna.

beastar
23. listopadu 2022, 15:00
0

Mechanik: Potrefená husa opravdu si. Až je to vtipný. Celý jeho názor je docela relevantní. Narozdíl od tvého výkřiku. Prvotní hate na SUV kde to Martin podle mě fakt přehnal. Do extrému a generalizace až skoro ubohá. To se tě nedotklo. Jeden malý odstavec o starých autech a...

Takže omg tohle fakt neokecaš. A mimochodem nejsi tady od toho aby si někomu říkal co a jak má psát. Takový blazejovaný ehm lidi mi fakt zvedají krevní tlak. To už je lepší ta Martinovo ehm zemitost. Vidíš chtěl sem napsat idioti ale nenapsal. Nemá smysl tady hrozit nějaký blbosti. Navíc původní meritum věci leží tady v tom vlákně fakt jinde. Než v tom že tě asi baví nebo co provozovat starý auta. Který teda já osobně z části mám taky... Stejně jako to SUV.

Mechanik
23. listopadu 2022, 15:13
-2

Beastar:Já to vůbec nebral na sebe, mě jen zajímal jeho názor, v čem je to neekologické. Čekal jsem nějakou normální odpověď, místo toho mě urazil, proto jsem reagoval tak jak jsi četl. Teď jsi se na mě rozohnil zase ty, ale to asi až na základě mojí druhé reakce, kde mu vracím urážku, to ale vlastně nemá nic společného s mím dotazem, protože odpověď byla o ničem, spíše k smíchu. Na SUV jsem nereagoval, protože jste byli rychlejší.

MB
MBMB
23. listopadu 2022, 16:06
-1

Optikou klimatu, vyrobit nové auto stojí rámcově nějakých 5 až 10 tun CO2. Je snadné spočítat, o kolik gCO2/km musí být to nové auto šetrnější, aby kompletně vykompenzovalo tu svou výrobu při nějaké uvažované životnosti. Není to zas o tolik, protože většinu emisí CO2 auto vyprodukuje spalováním paliva a ne výrobou. Z hlediska dalších emisí s dopadem na životní prostředí potažmo i lidské zdraví je nové auto plnicí novější emisní normu pochopitelně vždy lepší od prvního kilometru.

martin_100
23. listopadu 2022, 16:32
-1

Franzi s tim 33 let starym dieselem jsem letos ujel 571 kikometrů. A s 51 let starym benzínem jsme najeli podobnou porci. To je opravdu ale velmi otravný, škodlivý a nebezpečný. Ach já bídák! Hned z jara pujdu a za dva míče si koupim T6,1....co kdyby třeba najel tisíc kilometrů?

S schválně bys mi mohl vypočíta travnost a nebezpečí jaký hsem letos vygeneroval za těch 5 tisíc kilometrů najetých 20 let novou 127tkm zajetou benzínovou fábií.

Ale chápu že planetu bych udělal líp kdybych co 5 let kupoval nový 3 tunový SUV. Toho materialu co by se muselo vytěžit, převozit, zpracovat, zasepřevozit atd atd. Jé to by bylo blaho pro klima. Pro klima který je mi ale ukradený ;-)

Mechanik
23. listopadu 2022, 17:26
0

MBMB Co to tady píšeš za blbosti?? Euro 4 je 1g/km. Kolik bych musel najet abych byl horší než výroba nového auta, to si děláš prdel, tohle napsat

MB
MBMB
23. listopadu 2022, 18:38
0

1 g/km čeho? Podíval jsem se do tabulky a žádná ze sledovaných veličin tam nemá 1 g/km jako limit.

Mechanik
23. listopadu 2022, 18:56
0

......

MB
MBMB
23. listopadu 2022, 19:02
0

Pardon, koukal jsem omylem na diesel, hodnota 1 g/km tedy v euro 4 figuruje. Každopádně oxid uhelnatý a oxid uhličitý jsou zcela jiné věci.

Mechanik
23. listopadu 2022, 19:16
0

Já vím, ten nikde neuvádí

Mechanik
23. listopadu 2022, 19:18
0

Jde o to že to co vyprodukuje výroba nového auta je něco co já vyprodukuji za 1 mil km a nové auto taky není bezemisni, že

MB
MBMB
23. listopadu 2022, 19:25
3

EURO norma CO2 vůbec nereguluje. Regulují se jen škodlivé/jedovaté plyny či částice, u kterých je problém lokální koncentrace v místech, kde to potenciálně dýchají lidé, nikoliv celkové množství.
CO2 jsou emise přímo úměrné spotřebě paliva a je to jinak zdraví neškodný skleníkový plyn, kde se naopak jedná o jeho celkové vypuštěné množství. V EU jsou pokuty za nějaké nadměrné množství, ale jinak žádný nepřekročitelný limit na to není. Bežné auto v reálném provozu produkuje rámcově 100-150 gCO2/km. Čili za 200 tisíc km takové běžné auto vyprodukuje 20-30 tun CO2.

Mechanik
23. listopadu 2022, 20:31
-1

Ok, dal jsem tomu ten čas, máš pravdu, ale EV na výrobě udělá až 18 tun a životnost nemá jako spalovak. Stále ale platí že kvůli mě nevyrobili další třeba 4 auta, za těch dvacet let, kdo je tedy ekologičtější, ten co si každých pět let koupí nové auto a nebo ten co jezdí stále v tom jednom. Navíc EV po pěti letech je neprodejný krám co nikdo nechce.

MB
MBMB
24. listopadu 2022, 11:32
0

Jako příklad, auto se spotřebou benzínu 8 l/100 km vyprodukuje 191 gCO2/km. Naproti tomu auto se spotřebou 6 l/100 km už má jen 143 gCO2/km, tedy přibližně o 50 g/km méně. Za 200 000 km ten rozdíl 50 g/km udělá rozdíl 10 tun CO2, což je akorát výroba jednoho, možná i dvou aut - podle toho které a jak konkrétně se vyrábí.
Odkud ten argument, že ta představa, že donekonečna provozovat staré auto je ekologičtější z hlediska CO2, ne vždy nutně platí. Těch dalších lokálně znečišťujících emisí má pak novější auto splňující novější EURO normu zpravidla vždy méně, pokud to není zrovna třeba dieselový VW z éry dieselgate.

martin_100
24. listopadu 2022, 13:35
0

MBMB jen výrobu nemůžeš brát v úvahu. Ano 20 let provozu uděla 10 tun. Ale počítej výrobu+provoz+ recyklaci/likvidaci. Bateriák asi 20 let v provozu nevydrží při rozumných nákladech. Vydržítřeba 15. Takžezatim co jeden používá 20 let jedno auto tak druhej spotřebuje 1 a půl auta za stejnej čas. Takže ty emise CO2 bude mít vyšsí max stejný ale rozbodně ne nižší. A u toho obycejnyho auta se i po 20 letech dá očekávat další 10++let provozu....

Mechanik
24. listopadu 2022, 14:51
1

Martin: Přesně, já s tím autem budu jezdit dalších 10 let, je to euro 4, to už taky není hnůj, navíc se svým dojížděcím autem jsem najel 240t za 20 let. Podle mě je stále ekologičtější reciklovat než kupovat nové každých pět let.

VK
VK
24. listopadu 2022, 20:23
0

martin_100: Jako že bateriák soudobé generace nebude jako dvacetiletý v alespoň stejné kondici, jako ta tvoje dvacetiletá Felicie? Ale ňu ňu.

MB
MBMB
24. listopadu 2022, 21:03
3

martin_100: Já neřeším BEV, jen reaguji na tu představu, že provozovat donekonečna nějaké staré auto je automaticky nejekologičtější možnost (tím jsou předpokládám myšleny emise CO2). Sešrotování auta generuje jen minimální emise a o rozdílu v provozu je tu celou dobu řeč. A jen to otázka toho, jestli rozdíl mezi tím starým a uvažovaným novým autem je dostatečný na to, abych tím vykompenzoval výrobu toho nového auta.
Jak už jsem napsal, spalovací auto většinu svých emisí CO2 vygeneruje při provozu a ne výrobou. Čili to nefunguje tak, že výroba nového auta by všechno absolutně přebyla. Při dostatečném rozdílu spotřeb může nové auto z hlediska CO2 vyjít jako lepší.

beastar
25. listopadu 2022, 07:20
1

MBMB: Musím po dlouhé době souhlasit. S nima dvěma to v tomhle směru nemá moc smysl. Evidentně žijí v jiné konstrukci světa, než je obklopuje. Kde nejlepší je provozovat staré věci tři desítky let. Možná hipsteři. I když podle zbytku názorů to příliš nevypadá.

martin_100
25. listopadu 2022, 11:23
0

Hipstr nejsem jen uvažuju racionálně ekonomicky. Bratranec kupuje novy auta každých 5 let. Takže vim kolik peněz ho to stojí. Když to na hrubo sečtu od mých 18 kolik mě a jeho stály auta a jejich provoz tak jsem na ctvrtině max třetině. A to je sakra znát. ;-)

Mechanik
25. listopadu 2022, 12:05
-1

Martin : hele to neřeš, záleží na úhlu pohledu a oni se na to naší optikou podívat nechtějí. Já chápu že někomu dává smysl EV, chápu že někdo jezdí novým nebo zánovním autem, má to pro ně benefity které potřebují, ok. Ale oni nedokáží pochopit že pro mě je zase nejlepší to co dělám já, místo toho uráží, jsou vstahovačný atd. Škoda času to komentovat. Dole řeší je teď jezdí nákladově za phm 3,8 Kč/km a když si koupí EV bude na 2,2. Když si doma postaví elektrárnu za 700t bude na 1,8. No já mám 1,4 s 20 let starým autem. To je teda pokrok :⁠-⁠D

Frankie
25. listopadu 2022, 16:46
2

Musí tu být lidí, co si kupují auta nové, pak lidí co zánovní aby se jí další lidi mohli koupit jako řádně ojeté a levné. Bez této řady by to prostě nešlo.
K tomu za 1,4 na km. To se mi tak trochu nechce věřit. To je 140 Kč na 100 km, při ceně paliva a to jsem optimista, 40 Kč za litr to je průměr 3,5 litrů na 100. Pokud LPG, tak to se pak dá. Tzn s čím jezdíš?

martin_100
25. listopadu 2022, 18:28
0

Ale jo všechno beru. Bez kupců nových aut by neměli ostatní čim hezdit. Chápu i že někdo prostě novy auto chce. Mě jenom štve ten tón "jezdim novym jsem polobůh a jedinej kdo to dělá správně, kdo jezdí ojetinou je nebezpečná socka a všechny nás zabije"

bitner
19. listopadu 2022, 10:21
3

Elektro ma asi takovou budoucnost, jako to veleslavne CNG. O tom se 10 let mluvilo jako famozni alternative, ktera to vsechno zachrani a uzuz je za dverma, az stoji kilo CNG skoro kilo. Dobra past pro majitele tovarne prestavenych Skodnych s desetilitrovou nadrzi na benzin... Ovsem ono to bylo odpiskane uz pred valkou.
S elektrem to bude tak, ze jakmile jim zacne krachovat ekonomika, tak se soudruzi velice rychle vrati k necemu, co bude unosne aspon pro stredni tridu ekonomicky aktivnich lidi.
Ledaze by se rozjel nejaky demonstracni prumysl a nahradil automotive. Mavatka, transparenty, tlampace. Taky by asi musela vzniknout nova profese: demonstrant-statni zamestnanec. Uz vidim i ty nemoci z povolani: nachlazeni, upal, uzeh, krecove zily, znicene hlasivky. Demonstrovalo by se od pondeli do patku, za svatek priplatek.

Netvrdim, ze nas styl zivota neni absurdni. Ale nejak to zatim funguje. Pokud to chceme znicit, dobre. Ale musime mit neco jako nahradu a prosim pekne kdyz uz, tak to aspon neni jeste vetsi absurdita, nez jakou zijeme ted.

reagovat
VK
VK
20. listopadu 2022, 08:29
4

Člověče, nad čím zrovna ty pořád tolik nadáváš? Jestli něco elektroauta zvládnou s přehledem, tak zrovna popojíždění kolem komína, deset kilometrů do práce, školy, na nákup a zpátky. I kdyby to mělo mít patnáct let na hrbu a zbytkový dojezd sto kilometrů. Ještě odpadne většina servisních nákladů spojených se spalovacím motorem a nákladově to nevychází o moc dráž ani při současných cenách energií.

bitner
20. listopadu 2022, 17:57
2

Konecne muzu mit sen. 15 let starou vrazdu, se kterou ujedu 100 km! Hned mam slunce v dusi.

Michal88
22. listopadu 2022, 19:24
1

VK: Ne, teď je to šulnul elektrika vs. zkapalnění dinosauři, ale počkej, až bude el mobi dicků tolik, že státu nebudou stačit prachy ze spotřební daně z fosilů a tak zdaní spotřební daní elektriku... To už takový žůžo nebude...

VK
VK
22. listopadu 2022, 20:48
-3

Dost dobře se nedá zdanit spotřební daní elektrika do aut a nezdanit zároveň elektriku domácnostem. To jednak. Jednak není proti uhlovodíkovým palivům tolik důvod na tak vysokou spotřební daň. Evropa zdaňuje benzín a naftu vysokou daní ne tak úplně z důvodů rozežrané státní kasy. Jsou tu i dvě další věci. Paliva se dovážejí, takže peníze za ně jdou do zahraničí. A navíc tak masivní proud peněz do zahraničí už tlačí na devalvaci měny. Proto ty vysoké daně na paliva v Evropě. U elektriky máme situaci jinou. Vyrábí se velkou většinou tady, tzn. peníze za ni nikam z republiky nemizí. Tím ipso facto není přítomen ani ten devalvační tlak na měnu.

Opelfahrt
22. listopadu 2022, 21:56
2

Nezdaní elektřinu, ale třeba kilometrové výkony. Podle vyjádření stávajícího ministra dopravy se „k této úvaze budeme vracet, protože to dnešní technologie umožňuje.“
https://zdopravy.cz/rozhovor-zakladni-dalnicni-sit-bude-hotova-do-deseti-let-rika-ministr-martin-kupka-133035/

bitner
22. listopadu 2022, 22:00
1
beastar
23. listopadu 2022, 09:11
7

VK: Když vezmu, že EV je momentálně celoevropské řešení. Tak vysoké zdanění paliv je hlavně protože to jde a z důvodu rozežranosti státní kasy a přebujelost sociálního systému ve většině zemí. Podobně tohle kopírují tabákové výrobky i když tam se jde schovávat za to že to občanům škodí. Tak jim to zdraží. Revalvace měny je v dnešní době docela nesmysl, co tam popisuješ. Jednak ropa se obchoduje v USD. A to celosvětově. EUR je v Evropě stále hegemon. A konečné produkty pro Český trh se ti míchají převážně v Česku, SR, H a nebo Polsku. A společnosti obchodují opět v EUR. Takže kde se ti jako co devalvuje. V ČR bují dvě daně které jsou prostě jenom proto aby stát měl prachy. DPH a spotřební. Defakto je to daň za nic. Teoreticky z toho máš to školství, skvělý dálnice a bezplatný zdravotnictví. V neposlední řadě důchody třeba. Zrovna na palivech to tvoří velmi podstatnou část. Vzhledem k tomu že ČR je v EU která ji obklopuje nic moc s tím nevymyslíš. Protože kdyby jo ... Bylo vidět teď jak půlka národa jezdila do Polska že;)

Elektřinu pro EV jde zdanit mnoha způsoby. Asi ne přímo. Nicméně to že se bude nakonec jezdit dráž než dnes je jisté. Dnes je to už stejně a to paliva zdražila nevídaně, historicky. To bohužel i ta bájná elektřina obnovitelný zdroj že. Možná si to ti šťastnější trochu zlevní odpustky za domácí nabíjení. Samozřejmě jen z obnovitelných zdrojů. Naopak pro státy to bude ráj. Zdání ti celý ježdění daleko víc, než teď. Energetická lobby už to zařídí. Polostátní molochy se napápnou. Co jen to připomíná? Že by reálný socialismus. Požere to samo sebe.

EU v této podobě nemá šanci vytrvat. Nechtějí to obyvatelé, část elit a hlavně už ani velká část průmyslu. Německo si možná svůj zelený sen bude žít dál. Já věřím že třeba ve Škodovce nebo ve Fiatu do budoucna spalovací auta svoje poslední ciao neřekla. I kdyby měli být hybridní a spalovat nějakou syntetiku. Elektřina je sen pár lidí, většinou ekologů, politiků a bláznů.

Trinom
23. listopadu 2022, 14:14
1

Přitom zdanit provoz aut je tak snadné. Z okolních států známé silniční daně jsou jednoduché a funkční. A nekurví další odvětví.

Michal88
23. listopadu 2022, 19:14
2

VK: konkrétní podobu netuším, jak bude vypadat, ale to nic nemění na tom, že státu budou chybět prachy ze spotřební daně a někde je vzít bude chtít. Třeba jak píše beastar, silniční daní i pro nepodnikající fyzické osoby/sníží limit mimo město na 30km/h s drakonickými pokutami/doplňte libovolné... Nebo vymyslí jinou bejkárnu (když jde o prachy až na prvním místě, tak něco vymyslí, aby bylo z čeho krást). Tady vůbec nejde o to, že by prachy šly za hranice, kdyby jo, tak už dávno zdanili produkty všech zahraničních firem působících u nás, co tu požrali ty firmy tuzemské (nemluvím jen o třeba Orlen-Unipetrol, ale třeba Phoenix-Zeppelin, Tatra, co se ještě nepřejmenovala atd.).

A v neposlední řadě, ekoteroristům nezavřou hubu tím, že se přejde na jakobyeko elektro, furt to neřeší indivinduální mobilitu, co každému kovanému socialistovi vadí... Nebudou šít do spalováků, budou o to víc šít do indivinduální mobility jako takové. "Vyřeší" se indivindi mobilita, najdou si něco jiného, do čeho budou šít.

VK
VK
23. listopadu 2022, 20:48
-2

Když to se pořád pohybuješ v konjunktivu, co by, kdyby a jednou až. Neakceptovatelně drahá nafta a benzín je tvrdá skutečnost právě teď a tady. A to ještě nevstoupily v platnost sankce na ruskou ropu a ruskou naftu.

beastar
23. listopadu 2022, 21:17
2

Kde je ta neakceptovatelně drahá nafta a benzín? Já stále vidím plné silnice zásadně žádné změny. Cena vyhovuje evidentně všem a odpovídá naší životní úrovni. Realita je teď a tady extrémně drahá elektřina jejíž cena je deformovaná nefunkčním trhem. A extrémně drahá auta také ne nepodobně zdražená nefunkčním trhem. Nic jako ruská nafta v Evropě neexistuje. Jen ropa. Sankce se zdaleka nepromítnou všem a v ČR to nebude nijak zásadně. Přeprodej cenu zvedne o korunu možná dvě. První vlaštovka k trvalému snížení spotřební daně.

martin_100
24. listopadu 2022, 01:19
0

Tak ono to nebu o tom že by cena vyhovovala ale o potřebě přepravy a mizerných alternativách.
A s energiema je to stejný. Mam sto chutí vrazit do "hodin" krumpáč a vypovědět čezusmlouvu. Ale co potom? Stabilák na dřevoplyn s dynamem na zahradu? Petrolejky do baráku? Nevim no holt skřípu zubama a platim....zatim. Až to zdraží jestě víc tak mi barák sebere exekutor a ja se pujdu zhoupnout do lesa.....

beastar
24. listopadu 2022, 08:36
0

martin_100: To spousta lidí. Zase lidi, co měli dlouhá léta virtuální ceny od pseudoobchodníka. Ti se dnes diví nejvíce. Logicky kdo chce víc nemá obvykle nic. Jinak souhlasím je to zvěrstvo a ohrožuje to všechny. V současné chvíli to tlačit ještě do aut je pitomost. Labutí píseň. Lidé jsou rádi že ty baráky vytápí a svítí. Natož aby ještě nabíjeli v blízké budoucnosti dvě EV v hodnotě přinejmenším bytu. To co tu zuřivě obhajuje VK, to je tak hnusná lež. Bohužel hodně lidí v Německu kolem aut zblblo úplně stejně. Jupí jupí budeme nabíjet udržitelně, svět bude zelený. Akorát tam teď frčí říkat, že spalovací motory už teď přece na provoz vychází stejně.

O potřebě přepravy u dopravců nepochybuji. U stovek tisíc lidí ve městech a těch stejných na větších vesnicí pochybuji. Nemyslím že za pár měsíců, co sem v ČR nebyl zrušili MHD, autobus a vlaky. Osobně sem od léta navštívil dva obří autosrazy. Jednou okruh a návštěva vždy bohatá. Silnice narvané auty. To značí že lidé jsou s cenou PHM vcelku ok. I když brblání slyšet je. Z principu. A upřímně teď nevím kolik je v CZ průměrná mzda. Čtyři pětky hrubé? Úplně normální rodinka byt, dvě starší auta, dvě děti... Auta hlavně na dojíždění. Myslíš že jestli frajer vezme plnou za 1800 nebo 2500 je pro něj určující faktor? Zda jezdit či ne. No není evidentně. Tím neříkám, že souhlasím s benzínem za dvě Euro. Ono ten kamion co nám přiveze to žrádlo to Adblue a naftu tankovat musí a tady už velký problém samozřejmě je..

VK
VK
24. listopadu 2022, 21:00
0

Trochu suchých čísel. Právě mi přišel přípis od Eonu, kolik bude stát elektrika. Se zastropováním cca 6 korun za kWh, přičinlivě uvedli i cení beze stropů, tam je to 9 Kč/kWh. To znamená nynější - ustřelená - tržní cena něco kolem devíti korun za kilowatthodinu. Počítejme tu, ať je to pěkně natvrdo. Soudobé elektroauto má spotřebu 20 kWh na sto kilometrů. Při devíti korunách na kilowatthodinu jsou náklady 180 korun na sto, tzn. 1,8 Kč/km.

Spotřebu mám v aut v průměru 8 litrů/100 km, nafta za cca 45 korun jeden litr. To máme na stovku kilometrů 360 korun, což je, voilà, 3,6 Kč/km.

Nabídka na solární systém je zhruba 650 tisíc v českých na 10 kW špičkového výkonu. Od dvou dodavatelů, takže to tak nějak bude. Máme špatné sluneční podmínky, z celého roku se produkuje přepočteně asi jenom tisíc hodin. To máme 10 MWh za rok. Za deset let 100 MWh, respektive kvůli degradaci o něco míň, počítejme 90 MWh - garance je na dvacet let 85 % výkonu, ad informandum. Když se nebude počítat s dotací, čistě tržní cena. Na desetiletý úvěr, s úroky to vyleze třeba na milion. 90 megawatthodin za milion korun dělá 11 halířů za watthodinu, přepočítáno potom 11 Kč/kWh. Pro ježdění to pak dělá 220 korun na sto, opět přepočítáme a je to - 2,2 Kč/km.

Závěry?
- elektroautem nabíjeným ze sítě budu mít pořád cca poloviční kilometrové náklady na "palivo", než s naftou. Při dnešních tržních cenách.
- soláry se na krmení elektroauta vlastně pořád nevyplatí, ovšem i tam je to pořád na dvou třetinách.
- aby se náklady na palivo BEV vs. (můj) spalovák srovnaly, musela by elektrika podražit ještě na dvojnásobek. Výhoda solárů je tedy přesně v tom, je to krytí proti tomu, kdyby elektřina chtěla ještě lézt hodně nahoru. V efektu mi to cenu zafixuje a další růst mě nemusí zajímat.

Tak a teď mi někdo zkuste vysvětlit, kde je v těch propočtech nějaká zásadní chyba.

beastar
25. listopadu 2022, 07:16
1

VK: Takovou práci to muselo dát. Přitom zbytečně. Průměrná cena nafty aktuálně v ČR 42,85 ( jde určitě koupit levněji ) Byla i níž, samozřejmě chvilku výš. Ovšem to je jedno první nepřesnost. Benzín je v zásadě za 40,50 Kč.

Elektřinu raději bez komentáře. Zkreslovat si to může aby to sedělo jak chceš. Chytré neokecaš a hloupý to stejně nečtou. To nabíjení z sítě si představuješ značně úsměvně. Ono na papíře je vždy vše skvělé. Nabíjet skrze solary... Možná by si měl nejdřív zjistit jak to skutečně funguje. Plus vůbec nebereš v potaz cenu srovnatelného EV s tvým současným autem. Hlavně než se ti to celé zaplatí tak nemáš ponětí kolik budou nebo nebudou stát phm. Nevíš kolik elektřina. Vychází to z tvých dojmů a současné situace kterou reflektuješ špatně, tvoje čísla nesedí. A i kdyby úspora na palivu nějakým zázrakem byla. Bude to ročně tak zanedbatelná částka že je to vlastně celý k ničemu. Jestli chceš šetřit palivo kup si klasický Prius hybrid a nejezdi Stingrem a problém vyřešen.

Nemáš zač.

VK
VK
25. listopadu 2022, 08:28
-1

OK, nepřesnosti plus mínus dvacet procent, připouštím. Jenže nepřesnosti plus mínus dvacet procent na celkovém závěru nic nemění. To by musela být nepřesnost o násobky. Jako klidně, třeba tam nepřesnosti o násobky mám. Kde? Vůbec se nežinýruj, napiš kde. Nabíjení ze sítě si představuju značně úsměvně. OK, může být. V čem se tedy realita od představ liší? Napiš, fakt by mě to zajímalo, vážně a beze srandy.

Co se EV ekvivalentu toho, čím právě jezdím, když se vezme Ioniq 6 anebo EV6, vychází to právě cenově už velmi podobně.

Michal88
25. listopadu 2022, 19:38
1

VK - to není coby kdyby. To je jistota. Dost je to vidět na kouření. Lidi nepřestali kouřit. Jen se přestěhovali k elektronickým cigaretám, už to není jen pár vaperů a ajkosáků a státu ty prachy chybí, tak uvažuje, jak zdanit spotřební daní elektronický cigarety...

PepaSFI
25. listopadu 2022, 19:39
3

v čem je nepřesnost? No jaksi ve vstupních parametrech. Počítáš s ideálními podmínkami. S tím že auto budeš provozovat pouze v dosahu domácího dobíjení. Že vůbec máš možnost domácího dobíjení. Že máš možnost někam umístit FVE. Že máš možnost jeho vybudování financovat. Tisíce aut stojí na sídlištích a jsou rádi že vůbec někde zaparkují. Kdybysme se teď vydali na cestu, dejme tomu přes 1000km, já svým připrcatělým Pandiskem co žere ne právě ideálních 6-7 litrů a s nádrží 30 litrů má dojezd asi jako ty EV a nějaký ten elektromobil, kdo by jel laciněji? Já natankuju v každé třetí vesnici, takže si můžu vybírat jestli za 42 nebo 38.90, každopádně cca za stejný peníze, kdykoliv a kdekoliv a odjíždím během 10 minut bez omezení. Za kolik nabiješ někde, kdekoliv u rychlonabíječky? Nikdo pořádně neví, částky můžou být docela šokující.
Ano, tak jak jezdím já, bych ten elektromobil mohl ideálně provozovat. Jenže se mi nějak nechce dát za podobné auto nehorázně vyšší částku, která se mi nejspíš nikdy nevyrovná.

VK
VK
26. listopadu 2022, 20:57
-1

Však taky píšu v první osobě čísla jednotného, žo jo. A rozumí se samo sebou, že pro lidi z paneláků EV ještě dlouho nebude. Ovšem půlka lidí v paneláku nebydlí a hodně z téhle půlky má možnost nabíjet doma v garáži. Toho se týkaly ty propočty a tady to vychází celkem pořád jednoznačně.

martin_100
26. listopadu 2022, 23:05
1

A kolik z tý půlky má možnost si kupovat pravidelně baterkový jakoauta?

VK
VK
27. listopadu 2022, 09:51
0

V podstatě už pomalu ti samí, co mají možnost si kupovat nová auta ve standardních cenových relacích. MG právě uvádí na trh model rozměru standardního hatchbacku od 710 tisíc v českých.

martin_100
27. listopadu 2022, 11:07
1

Hmmm. Když se projdu naší vsí tak tu najdu max 2-3domy u kterých stojí nový soukromý auto. Služební nebudu brát v potaz. Odečteme 3 vytovky. Pak mi to nepřijde že ta polovina co ma možnost nabíjet doma má možnost kupovat elektrický jakoauta. Ono totiž mezi obyvatelem rodinnýho domu a boháčem kupujícím pravidelně nový auta není znamínko =

Trinom
29. listopadu 2022, 22:32
-1

Trošku ti do toho hodím ještě vidle. Bohatí lidi bydlí i v panelácích, protože prostě někteří nemají potřebu vlastnit barák. Stačí jim byt.
A k dobíjení EV u paneláku jsem tu už x-krát psal, že na sídlištích při zachování současné infrastruktury by nebyl problém vybudovat celkem rozumnou síť pomalých nabíječek a pomaličku ji rozšiřovat. Trafačka pro panelák o 180 bytech si s pár elektroautama poradí levou zadní. Jestli chceš detaily, zkus googlit, někde jsem se tu o tom rozepsal i s výpočty.

Honza Hamster Křeček
19. listopadu 2022, 11:14
-1

Vy ste všichni strašní pesimisti, to je hrůza :-D

reagovat
st
st. Padre
19. listopadu 2022, 12:59
0

Tak u soukromých aut je průměrný nájezd cca 12 tis. km ročně - pro takové lidi elektromobil za mio není řešení. Další problém je, že pořád platí, že životnost automobilu se rovná životnosti baterie, do starého auta nikdo novou baterku která převyšuje jeho cenu kupovat nebude, pokud bude po záruce (8 let 160 tis. Km). V současné době je průměrné stáří aut asi 13 let. Další věc je, že nové el. suv Volvo váží už přes 2.800 kg prázdné a moc prostoru pro větší baterku není, pokud má být možné s tím jezdit bez řidičáku C.

reagovat
Trinom
19. listopadu 2022, 22:32
0

EV za mega možná ne, ale ojetina za půl jo. A věř tomu, že za tyhle prachy jde koupit zánovní EV už dnes, byť ve velkém je na trh chrlí poslední rok, dva Jakmile se mezi lidi dostanou tyhle modení EV, tak je velká šance, že vývoj cen EV bude velmi silně kopírovat historický vývoj cen spalováků.

ro
rock
20. listopadu 2022, 07:25
6

"za půl mega jde koupit zánovní EV už dnes"

Jde. Ale díval ses, co se u nás dá koupit? eGolfy s dojezdem 120 km, Leaf 1.gen, jeden individuálně dovezenej Bolt. Jako rodinné auto aspoň s kompromisy použitelné vůbec nic.

Franz Kafka
20. listopadu 2022, 09:47
0

Je pravda, že nákup ojetého elektromobilu není stále v Čechách jednoduchý. Výběr je omezený na pár aut. Většinou kombinace taxi/carshare/fleetu. Skoro všechna auta jsou v hrozném stavu o výbavě nemluvě.

Mám zasebou nedávno podobnou anabázi. Viděl jsem dost. Nekoupil nic. Nakonec to vyřešil Crossland na Lpg, který ani těch pět set českých nestál. Přestože to není nové auto, byla to super koupě. A určitě bude i se servisem nakonec jezdit levněji, než EV. A proč nedošlo na nové EV.. Zaprvé cena, zadruhé čekací doba, nakonec pořád smutný výběr pokud to má být pracant pro firmu.

Trinom
20. listopadu 2022, 21:05
0

Jasně, že to jsou plečky, proto jsem záměrně psal, že to začne být zajímavé, jakmile se do stavu ojetin dostanou současné EV. Ty už mají zpravidla dojezd kolem 500 km, což je podle mě už OK. Ostatně, co si budem povídat, já mám s Daihatsu dojezd asi 380 km na jedno natankování (27 litrů) a že by mě to nějak výrazně omezovalo, se říct nedá.

martin_100
24. listopadu 2022, 01:23
0

No jo jenže natankuješ za 5 minut i s vychcánim a frčíš dál.

VK
VK
19. listopadu 2022, 17:35
0

Do budoucna, čeho se snad jedině bojím, že se morální panika ohledně ježdění autem a globálního oteplování bude dál realizovat v podobě šroubování povolených rychlostí směrem dolů, nějaký takový systém 30/80/100 je už minimálně v diskuzi. A že se tyhle limity budou hlídat nevypnutelným omezovačem rychlosti podle značek.

Naopak elektromobilů jsem se bát přestal, začínají se ukazovat dobře použitelné a i s řadou výhod. Dokonce se dá předpokládat přirozený tlak prosazovat sedany a z lehkých materiálů, kvůli dojezdu. Ani vodík patrně neřekl poslední slovo, kamionová doprava, má-li být bezemisní, se bez něj neobejde. A jestli kamiony vůbec skončí, byl by to naprosto skvělý výsledek, volné silnice.

reagovat
Trinom
19. listopadu 2022, 22:30
0

Pokud budou kamiony jezdit na vodík, tak budou mít stopro palivovej článek. Jinak je celková účinnost naprosto o ničem.

PepaSFI
20. listopadu 2022, 09:27
3

teď bylo zajímavý povídání o vodíku ve Světě motorů. Vodíku máme jak se říká šest půlek neboli tři prdele. Jenže ho nemáme tam kde bychom ho chtěli mít a takový jaký by měl být, tedy zelený. My máme takzvaný šedý vodík který vzniká při chemické výrobě jiných věcí. Jsou ho děsný kvanta, prakticky zadarmo. Jenže nic není zadarmo. On je vodík sviňská prchavá mrcha a dost blbě se s ním pracuje. Vypadá to, že je výhodnější ho jen tak vypustit nebo spálit, než vymýšlet jak ho využít. Nemáme na to nádrže, čerpadla, potrubí, cisterny. Musí se buď zkapalnit, což je kryogenika, žádná sranda, nebo vehementně stlačit, což je taky docela oříšek. Musel by nastoupit velezájem a meganátlak aby se vyplatilo to řešit. Jenže z nějakého záhadného důvodu, zatímco u elektromobility se tiše neřeší kde tu elektriku vezmem, budem to prosazovat ikdyby se to mělo vyrábět spalováním strakatých koťátek, takzvaný šedý vodík problém je. Vodík áno ale jen zelený, což jak figura ukazuje, je vodík dělaný z vody, které je obecně nedostatek, elektrolýzou která má obrovský ztráty, z elektriky která bude přebývat až .......eeeee, nejspíš až si přivedem průmysl do.....jo tam přesně.

ro
rock
20. listopadu 2022, 11:18
1

Jenom na okraj, k tomu velezájmu (článek jsem nečet, tak doufám, že neopakuji): aktuálně se bere za hotovou věc, že se u nás ve velmi dohledné době začne vodík přimíchávat k zemnímu plynu do plynovodů. V současné době se na plynovodech začínají dělat lokální úpravy, které by měly umožnit přenášet směs zemního plynu a vodíku v poměru 4:1.
.
No a tohle zaprvé odpovídá na otázku zájmu o vodík a zadruhé bohužel teda naznačuje, že kdyby o ten vodík projevil zájem i autoprůmysl, tak už nebude jediný zájemce ve frontě - což se samozřejmě projeví na ceně.

PepaSFI
20. listopadu 2022, 16:14
1

jo o tom jsem někde četl, jen nevím v jakém to je stadiu, jednak kvůli technologii toho přimíchávání a taky to určitě musí projít nějakým zkoušením. Nejde jen tak pustit do systému plyn dost odlišného složení aniž by se zaručilo že to bude fungovat pokud možno bez zásahů nebo dokonce havárií. Jestli nebude potřeba přeladit hořáky, vyměnit trysky, aby všechno dobře chytalo, stabilně a výkonně hořelo, neděly se poruchy, koroze, úniky.

ro
rock
20. listopadu 2022, 16:28
0

Vůbec nic nevím o výrobě vodíku a jeho případném přimíchávání do zemního plynu.
Ten zbytek - provozovatelé plynovodů teď zuřivě dokončují revizi svých sítí a od příštího roku by měli začít dávat zakázky na lokální úpravy tam, kde vytipují, že by byl problém.
Co se samotné směsi týká, říká se, že do 20 % obsahu vodíku by to měly současné spotřebiče schroustnout bez úprav. Umím si představit, že možná bude potřeba měnit regulátory na domovních přípojkách, aby do vnitřního rozvodu mohl o něco málo vyšší tlak než dneska (protože H2 má nižší výhřevnost, tak to tam, kde není předimenzovaný kotel, bude potřeba dohnat větším množstvím, t.j. vyšším tlakem). Ale bude se začínat s menším poměrem (10 %, možná míň) a vyhodnocovat, jak se to chová.
Mimochodem, třeba nové plynové kotle od Viessmannu už mají certifikaci na 20 % H2 a ladí to dál, aby v další modelové řadě zvládli 30 a víc.

Trinom
20. listopadu 2022, 21:10
0

Onehdá jsem si o vodíku četl vícero článků a zatím to vypadá, že se stlačeným vodíkem až tak velký problém není. Pravděpodobně ani moc nedifunduje přes stěny tlakových nádob. Problém je s kapalným vodíkem, který musíš aktivně chladit, jinak ti přeroste tlak přes hlavu (a odfoukne si ho to ven) + jako bonus to difunduje přes stěny těch tlakových nádob. Někde bych vyhrabal článek, kterak BMW zkoušelo auta na kapalný vodík a kterak se se zlou potázali.

VK
VK
22. listopadu 2022, 13:23
1

Mimochodem, chcete fun fact? Vysoký podíl vodíku v plynové rozvodné síti jsme už měli, dokonce desítky let a zcela standardně. Vodík je, respektive byla, jedna ze dvou hlavních složek svítiplynu, z cca 30-40 %; druhá hlavní složka mimochodem oxid uhelnatý. Technologií výroby, vedením páry přes žhavé uhlí. Trubky a spotřebiče se s tím dokázaly srovnat dobře, akorát skladování bylo v plynojemech.

PepaSFI
23. listopadu 2022, 17:38
0

nejsem plynař takže detaily nevím ale myslím že přímý přechod za svítiplynu na zemní nebyl možný bez úprav, podobně jako třeba sporák se musí do hořáků osadit správnými tryskami podle toho jestli se bude provozovat na zemní nebo propík bupík. Svítiplyn, podle toho kde a z čeho se vyráběl měl složení všelijaké a spotřebiče byly velice primitivní, takže to sice nějak hořelo ale mělo to svý vrtochy. Než se začaly dělat pojistky plamene, stačilo zakolísání tlaku, zhaslo to a pak plyn unikal. A buď se toho někdo nadýchal, vysoký obsah CO je poměrně spolehlivý zabiják, nebo něco škrtlo, třeba domovní zvonek a byt si rozšířil prostory až na ulici.
Na svítiplyn se taky jezdilo, buď se pumpoval do tlakových nádob, což bych chápal ale byl i poněkud bizarní způsob. Z běžného nízkotlakého rozvodu se to plnilo do gumového vaku, obvykle umístěného na střeše vozidla. Bylo to svázané gumovými popruhy které tím vytvářely provozní tlak takže to vypadalo jak když někdo stěhuje peřiny a za jízdy se to podle stupně naplnění vesele zmítalo.

Pe
Peťas
19. listopadu 2022, 21:13
3

Do (ne)vlastnictvi auta spada asi i operativni leasing? Mozna i jiny leasing ci uver. A toho je, bych si troufl odhadnout, daleko vic aut nez carsharing. A taky to spada podle me do nevlastnictvi auta. Jestli si nebudu moct koupit SILNICNI sedan nebo liftback.... reseni budu muset vymyslet az v danou/aktualni situaci. Pak jsem chtel napsat neco k zacatku bodu jedna, neco ve smyslu prechod konska sila, para, fosilni paliva, elektrina... jaderny pohon :-) ..nebo jak to bude... myslim ze uz jsem presahl pripustny pocet tecek v textu. Vesteni z kristalove koule je me oblibene tema kdyz ma v sobe vice promile nez soupani zeleznice do kubovy hute :-) hura strizlivet.

reagovat
Honza Hamster Křeček
21. listopadu 2022, 09:29
0

Leasingy a operáky bych do toho netahal, to je jen jiná forma financování auta, ale na princip používání (je to 'moje', já si to vybral, já se o to starám, stojí to v mojí garáži a pojedu s tím, kdykoli já budu chtít, kamkoli já budu chtít) to nemá vliv...

Woyta
21. listopadu 2022, 09:15
0

Sdílená auta. Stačí se podívat jak končí současné projekty a je jasné, že tudy cesta nevede. Lidi jsou hovada. Jakmile to není jejích, tak veškerá péče padá. Takže to budou auta která se budeme štítit řídit. Špinavá, poškozená a sloužící bezdomovcům jako přístřešek. Elektromotor jako pohon mi nevadí. Problém mám s bateriemi. Malá kapacita, dlouhé nabíjení a nahrazení všech spalováků by jsme potřebovali dvojnásobné množství elektráren. A ty se moc nebudují co koukám. O protestující se bát nemusíme. Těch bude dost. Lithim je v EU nově klasifikováno jako jed. Plus se začnou více řesit prachové částice z brzd a pneu. Co se týče tvaru karoserie, tak čumák asi jen tak nezmizí. Bude kratší ale bude. Slouží jako deformační zona a pro komfort osádky je potřeba i prostor pro nohy. A stejně je třeba nějaký prostor pro elektro zástavbu s dobrým přístupem. Takže současné řešení s vanou pro náklad asi zůstane. Tvar karoserie uvidíme. Popularita SUV začíná klesat. Malá auta zdražují a mizí z trhu. Takže to vypadá na hatche střední třídy.

reagovat
Trinom
23. listopadu 2022, 14:17
0

O nahrazení všech spalováků za EV snad nikdo nikdy nemluvil. A pokud náhodou jo, tak je tele.

ge
geralt
22. listopadu 2022, 20:48
2

Důležitější otázka, než "jaká" budou auta, je "pro koho"...
takže prcat spotřebu a užívat si spalovak, dokud muzem, at je na co vzpomínat.
P.S. vůbec mi nejde o rychlost jízdy, pouze o svobodu jet si kdy chci kam chci s kým chci a taky s kým nechci :⁠-⁠)

reagovat
StreetPro
24. listopadu 2022, 10:19
0

Možná nejsem nejostřejší pastelka z penálu a jsem už nějaký pátek ze školy, nicméně pořád nechápu, proč na aplikacích typu MHD nebo vlak/metro se nepoužívá mechanický setrvačník. Typický příklad na busu: jede 50, příjezd do zastávky, minuta klidu a rozjezd na 50... dnes to řešíme v lepším případě hybridem a těžkou baterií, kde je otázkou kde vzít drahé kovy při masivním použití a životnost baterie... mechanický setrvačník přes hydrodynamický měnič by nejspíš byl limitován pouze výměnou oleje a repase měniče po xy tis km...
Nákladní doprava - kaminon s baterií je určitě fajn (umím si představit využití EV přímo v návěsu, kde by odpadla dramata z 3cm sněhu v kopci), nicméně proč nepoužít jako médium vzduch? Situace - kamion jede z kopce, musí brzdit motorem/retardérem... namísto toho by mohl 2-3 stupňový kompresor plnit tlakové vzduchové láhve (3 stupňový kompresor nafouká klidně 200 atm) a následně tlakový vzduch použít k rozběhu do kopce... samo je tam nižší účinnost o tepelné ztráty, ale i na to už je řešení... viz: https://en.wikipedia.org/wiki/Compressed_air_car
Když uvážím, že máme dnes i hybrid auto zabordelené elektromotorem, baterkou, kabaláží, chlazením, vedením vody o hmotnosti 200kg+, klidně to mohu nahradit kompresorem, vzdušníkem a zpřevodováním...
a nikdy neřeším recyklaci, zdroj drahých kovů a médium je všude okolo.

reagovat
StreetPro
24. listopadu 2022, 10:57
0

Tak ty uspory v realu nejsou tak dramaticky, jak by jeden cekal, nicmene ICE take nemely hned zkraje 50% ucinnost, kam se dnes moderni hi-tech blizi... a porad tam vidim tu vyhodu dostupneho media a jednoduchost/absence nedostupnych surovin.
"The compressed air was converted from the braking process of the vehicle and could be used to drive an air starter and achieve regenerative braking for buses and delivery vehicles with frequent stop-start operations. The regenerative braking could also provide service air required for braking and pneumatic operations and reduce the usage of the engine-driven compressor. In addition, the compressed air could realise an instant boost to a turbocharged engine during start-up and acceleration for better performance and improved fuel economy. Based on a six-cylinder diesel engine, the potential for fuel consumption reduction was evaluated. The results showed that the fuel mass consumed during NEDC cycle was 677 g for a standard vehicle and 631.2 g for a compressed air hybrid vehicle, indicating a fuel-saving effect of 6.8% could be achieved. Furthermore, the idle process of the conventional engine could be eliminated."

ro
rock
24. listopadu 2022, 12:33
0

ad setrvačník: Matně si vybavuji, že když měly do F1 přijít V6+hybrid, byl setrvačník jedno z možných řešení. Nějak seriózněji se tím zabýval tuším Williams. Nakonec použili řešení jako všichni ostatní. Nechci tvrdit, že to, co je nepoužitelné v F1 by nemohlo být zajímavé řešení pro lokomotivu, přeci jen jsou tam jiné prostorové možnosti a jiné požadavky. Ale je to připomenutí, že relativně nedávno stály proti sobě akumulátorový hybrid vs setrvačník a setrvačník byl odložen stranou.

Irwinek
25. listopadu 2022, 12:26
1

ono tady bylo tohle : https://www.hybrid.cz/setrvacnik-kers-v-automobilech-volvo/,
ale taky jsem někde zahlédl ještě jiný setrvačník, mám pocit, že v autobusech a to už bylo vyloženě na způsob setrvačníkového autíčka, jak je známe z dětství

ransom
25. listopadu 2022, 21:49
1

Setrvačník v autobusech se testoval už v sedmdesátých letech. Pokud má naakumulovat energii, která by stála za řeč, musí mít buď velkou hmotnost, nebo vysoké otáčky. V obou případech pak dochází při pohybu vozidla k tak intenzivnímu gyroskopickému efektu, že dostává těžce na prdel úplně všecko - hřídel setrvačníku, ložiska, nosná konstrukce. Krom toho rotující setrvačník brání pohybu vozidla kolem os různoběžných s jeho osou (proto se s nimi stabilizují třeba kosmické, ale i námořní lodě). Zkus si hejbat se zvednutým bicyklem, pokud roztočíš jeho zadní kolo. A to jsou síly o několik řádů menší.

Irwinek
26. listopadu 2022, 11:48
0

Jo, už jsem to taky dohledal. Kromě výše uvedeného jsou tu ještě rozměry atd atd. Bylo to tam hezky rozvedené, prakticky dotažené do praxe, leč nepoužitelné, leda přesně v těch hráčkách :-)

StreetPro
28. listopadu 2022, 09:30
0

Pravda, gyroskopicky efekt kazi cast legrace (jeden by se az divil, ze auta nebo motorky s podelne ulozenym motorem mohou jezdit), ale u toho vlaku/metra by to mohlo fungovat - po rozbehu se spotrebuje energie, zastavi se, takze prestane klast odpor (navic pri brzdeni naopak pomaha), plus vlakova souprava nikam nezataci, nenaklapi se...
Nevim, proste zazdit vsechny ostatni cesty krome EV mi prijde zcestny...

ransom
28. listopadu 2022, 12:07
0

U vlaku je to nepoužitelné úplně. Uvědom si, že kolejová vozidla jsou o řád těžší než silniční. Co má náklaďák ve stov kách kilowattů, to má vlak v megawattech.A vlak samozřejmě taky zatáčí a taky se naklání.
Další potíž setrvačníků je ve ztrátách. Musely by být ve vakuu a zavěšené v luftě, třeba na magnetickém poli. Pak je obrovské nebezpečí při mechanickém poškození. Když se podíváš co dovede utržené kolo od auta, které má třicet kilo a stovky otáček za minutu, víš co by udělal natočený setrvák? Vyprávěl nám kdysi na průmyslovce jeden učitel, jak dělali v betonové kobce testy s vysokootáčkovými motory. Deseticentimetrový rotor z tvrdokovu roztočený na malinko přes milion otáček za minutu jim ulítnul z magnetů, několik minut lítal po kobce a všecko rotřískal na padrť. Když se odstředivou silou roztrhl komutátor nezatíženého sériového motoru někde na sto tisících (ten má tendenci se roztáčet k nekonečným otáčkám, pokud ho nebrzdí aspoň mechanické ztráty), měděné lamely z komutátoru našli nastřílené hluboko v betonu. A to byly energie zlomkové proti tomu, co bys potřeboval pro pohon vozidel.
Takto se setrvačník nehodí ani jako stabilák. Tam by to šlo teoreticky velmi pěkně - spojit ho s motorgenerátorem, přebytky energie akumulovat a v nedostatku generovat. Mohlo by to mít i pěknou účinnost. Jenomže aby setzrvák udržel dostatečnou energii po nějakou rozumnou dobu, byl by technologicky a provozně tak náročný, že to asi na hodně dlouho bude jen taková zajímavá hříčka. Spíš ale navždycky. A druhá věc: Musel by stát svisle na jednom z pólů. Nebo by celé zařízení muselo viset v luftě, aby s ním nehýbalo otáčení Země. Nejspíš by se to dalo použít ve vesmíru. Vakuum tam už je, a zároveň by setvačník sloužil ke stabilizaci plavidla.

Gyroskopický efekt motoru u auta nebo motorky je mizivý (a je fuk, ve kterém směru je motor uložený). Gyroskopický efekt roztočených kol mortorky ale umožňuje její jízdu a zatáčení v náklonu.

StreetPro
29. listopadu 2022, 11:23
0

V poho, klidně tuhle debatu můžeme uzavřít. Kdyby to nefungovalo, nepoužívala by to F1.
Jinak setrvačníky se využívají přesně jak píšeš (vákuum, magnetická ložiska), jako akumulátor energie pro generátor než naběhne klasický dieselagregát.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Electra  1974
Buick Electra

1974 rok výroby
210 koní výkon
7 468 ccm objem

Dodge Daytona Shelby  1991
Dodge Daytona Shelby

1991 rok výroby
147 koní výkon
0 ccm objem

Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200 1956
Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200

1956 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L 1978
Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L

1978 rok výroby
162 koní výkon
6 590 ccm objem