S jednotlivými segmenty se v posledních dekádách roztrhl pytel. Mercedesu dochází písmenka a BMW číselné řady, jak se snaží vyplnit i sebemenší skulinku na trhu. Některé kategorie, jako třeba MPV nebo kupé, jsou dnes na ústupu, naopak nejrůznější crossovery a SUV či čtyřdveřová kupé mají na růžích ustláno a i přes obrovskou konkurenci s nimi výrobce prakticky nemůže šáhnout vedle.
I přes nekonečnou rozmanitost současného trhu jsou však kategorie, které prostě zmizely. Třeba takový dvoudveřový sedan. V dobách dávno minulých jich bylo spousta a byla to docela oblíbená auta – a potom najednou zmizela. Teď, když zapátrám v paměti, mě napadá asi jen jeden jediný dvoudveřový sedan, který je možno si dnes koupit, a to BMW řady 2 (ne, omluvte mou kacířskou myšlenku, ale není to kupé, takto kupé nevypadá).
A potom je tu ještě jeden zmizelý segment. A ten je skutečně zvláštní. Zatímco jednotlivé kategorie zažívají vzestupy a pády, jejich obliba stoupá a následně mizí ve stínu nové módní vlny, tahle kategorie neměla úspěch nikdy. Přesto se nejedná o ojedinělý nápad jedné automobilky, na trhu bylo v jednu chvíli hned několik modelů a zákazníci tak měli z čeho vybírat. Tedy měli by z čeho vybírat, kdyby tu nějací zákazníci byli. Jak už to u aut, která se mám opravdu rád, bývá, nikomu jinému se totiž nelíbí.
Tato kategorie podle všeho nemá ani svůj obecně přijímaný název. Říkejme jí třeba ‘prémiový hatchback na hranici střední a vyšší střední třídy’. Nebo prostě jen podivnost. Taky bychom tomu mohli říkat ‘manažerský hatchback’, to by bylo vysloveně malebné…
Citroën DS5
Ještě před tím, než se z DS stala samostatná značka, bylo tu krátké období, kdy DS byla jakousi značkou uvnitř značky. Citroën tu chtěl zákazníkům nabídnout trochu extravagance a luxusu navíc. A vlajkovou lodí této značky neznačky se stal právě poslední zástupce naší kategorie prémiový hatchback na hranici střední a vyšší třídy… – no prostě poslední z řady těch podivností.
Auto se jmenovalo Citroën DS5 a jeho smyslem bylo nabídnout komfort Citroënu C5, avšak v karoserii hatchback. A musím říci, že pokud odhlédneme od pár nedotažeností (ono jich nebylo jen pár, ale co už, nic není dokonalé), to auto se mi opravdu moc líbilo. Sedan je pro mě volbou taxikáře či stárnoucího učitele údržby psacích strojů na střední škole pro prokuristy, velký kombík s ozvěnou uvnitř ve mě zase vyvolává noční můry samolepek ‘Karlík a Mařenka v autě’ a obavu, že manža si bude čvachtat…
Prostě když chci auto, co bude mít styl, bude chic, musím se poohlédnout jinde. A přesně tohle je chvíle pro náš manažerský hatchback. Není to kombík, nikdo vás nemůže nařknout, že v tom vozíte cement na stavbu nebo půlku domácnosti na upachtěnou rodinnou dovolenou. Krátký zadní převis dává autu šmrnc, uvnitř je ale pořád spousta místa a výbavy, jakou byste u Golfa a jeho kamarádů z kategorie Golf hledali marně. Citroën DS5 byl asi posledním pokusem prodat někomu auto této koncepce, zdaleka však nebyl prvním.
Fiat Croma
Starý Fiat Croma z roku 1985 si jistě každý z vás vybaví. Velký liftback bojoval o své místo na trhu s auty jako Renault 25 a nebo Ford Scorpio, o byly časy…. Dnes je tento segment velkých liftbacků hrdinně držen nad vodou především naší domácí Škodou Superb. V polovině devadesátých let Croma zmizela a deset téměř let jsme o ní neslyšeli. V roce 2005 se však vrátila zpět.
Slavný designér a zakladatel studia Italdesign, Giorgetto Giugiaro, připravoval návrh nové Cromy jako takový dárek pro Giovanni Agnelliho, dlouholetého šéfa Fiatu, který si původní Cromu nesmírně oblíbil. Nový vůz vycházel technicky z jiného konceptu, vozu Maserati Buran, měl tedy pod přední kapotou osmiválec a poháněnou zadní nápravu, karoserie však byla praktická a prostorná. Agnelli se bohužel výsledku nedožil, vedení Fiatu však rozhodlo, že Croma jako taková půjde do výroby. Osmiválec z Maserati pochopitelně ustoupil poněkud střízlivějším agregátům a pohon zůstal na přední nápravě, design auta se však měnil jen minimálně.
Výstředností nové Cromy (pokud tedy odhlédneme od toho, že celá Croma byla tak trochu výstředností) bylo umístění zapalování na středový tunel po vzrou Saabu, snad jako vzpomínka na původní Cromu, která vznikla ve spolupráci právě se Saabem jako sesterský model Saabu 9000. Jinak byla kabina Cromy poměrně konvenční, ale zato velmi přívětivé místo k životu. Byla tu spousta výbavy, kvalitní kůže i dřevěný dekor (jo, jasně, nebyl tak úplně ze dřeva, ale co už..), ale především – byla tu spousta místa.
V roce 2007 přišela facelift, příď Cromy se přiblížila menšímu modelu Bravo, k jiným podstatnějším změnám ale nedošlo. A v roce 2010 byla výroba ukončena zcela. A bez náhrady.
Opel Signum
U Fiatu mě nějaká ta výstřednost už dávno nepřekvapí, že si však svůj manažerský hatchback postaví i tak konzervativní značka, jakou je Opel, tomu se těžko věří i teď po letech. Přesto je však realitou a živoucím důkazem, že se tak skutečně stalo. Už v roce 2001 se objevil koncept nazvaný Opel Signum 2. Ano, první auto se jmenovalo Opel Signum 2. Proč číslo 2? Nikdo neví. Opel v té době vyráběl kvalitní auta, avšak naprosto bez invence – a možná právě tento nedostatek prostoru pro tvořivost vyústil v Signum, explozi podivných nápadů a originality potlačované tak dlouho, až už nebylo zbytí a muselo to ven. Každopádně koncept vypadal skutečně originálně a já si troufnu trvrdit, že i vážně dobře.
Produkční verze už takový odvaz nebyla. Opel postavil svou podivnost jako jednu z karosářských verzí soudobé Vectry. Byl tu tedy sedan pro učitele údržby psacích strojů, kombík se spoustou místa pro Karlíka a Mařenku v autě, liftback pro rozumné lidi a podivnost. Podivnost dostala jméno Signum a tvářila se, že vlastně vůbec není Vectrou. Ostatně i cenovka se od Vectry dosti vzdálila. Uvnitř potom bylo to nejlepší, co jste mohli dostat v Opelu Vectra, tedy slušná výbava a design tak strohý a bez invencí, že to celé čím dál tím víc působí jako nějaký veliký omyl.
I tady však šlo především o stylové komfortní cestování a to Signum umí dodnes.
Renault Vel Satis
Naprostým přeborníkem ve stavbě podivností byl ovšem francouzský Renault. Ten se svým manažerským hatchbackem přišel v roce 2002 a měla to být náhrada za model Safrane. V Renaultu totiž nabyli (vesměs správného) dojmu, že vyšší střední třída jako kategorie ztrácí na oblibě. Střední třídy mohutněla s každou generací a prostoru mezi auty typu Audi A6 a plebejským VW Passat rychle ubývalo, až nezbyl skoro žádný.
Renault se tedy pokusil situaci vyřešit náhradou segmentu, o který rychle klesal zájem, segmentem, který nechtěl vůbec nikdo. A tak se zrodil Vel Satis. Renaultu se podařilo vtisknout tomuto hatchbacku elegantní až limuzínovitý výraz, tady není ani náznak nějaké sportovnosti či hravosti. Vše se tváří komfortně, aristokraticky, je to taková empírová vila na kolech. To však vůbec nemusí být špatně, naopak. Renault Vel Satis je jedním z nejelegantnějších aut, jaké jste si v té době mohli koupit. Jenže stejně jako ostatním, ani Vel Satisu se nepodařilo prorazit.
A protože již tu byla hořká zkušenost s ještě bláznivějším Renaultem Avantime, který značka dokonce pro nezájem potupně stáhla z výroby, i Vel Satis a s ním i koncept velkého hatchbacku v roce 2009 skončil. Renault poté tento krásný vůz, který nikdo nechtěl, nahradil modelem Latitude, což byl mizerný ošklivý přeznačkovaný Samsung, který nechtěl už vůbec nikdo.
Automobilový svět je zkrátka podivné místo. Hatchback o velikosti auta vyšší střední třídy je pro zákazníky těžko uchopitelný a ve finále se stává neprodejným. Jen pár let na to se však stojí dlouhé fronty na corssovery či SUV s karoserií, o které výrobci tvrdí, že je to prý kupé. Pochopit tento svět skutečně není snadné. Ale to vlastně vůbec nevadí. Právě naopak. Jen díky této rozmanitosti a nepředvídatelnosti automobilového trhu nás auta mohou stále bavit a automobilky nepřestávat překvapovat. A tak to máme rádi.
Láká vás manažerský hatchback? Je BMW řady 2 Coupé kupé nebo doudveřový sedan? Diskuse pod článkem je vaše!
08. května 2020, 10:56
0
Já bych neřekl že výslovně "existuje" (nebo existoval a dnes už ne) takzvaný "segment velkých (luxusních) hatchbacků", typy karosérií jsou (víceméně jasně) dané a výrobci ten či onen typ kastle dělají v různých velikostech (třídách).
No a dva výrobci - Opel a Renault se rozhodli po malém a středně velkém hatchbacku (Clio, Mégane/Corsa, Astra) udělat ještě další, "o číslo větší", zmíněný Signum a Vel Satis. Nejsem si jistý tím že právě díky o jeden stupeň větší karoserii opravdu "vznikl nový segment". Avantime je (dle mého, ostatní to můžou vidět jinak, jasně) "jednoprostorové kupé" a Croma je prostě obyčejné (teda, neobyčejně nehezké) kombi se zaoblenou/vyšší střechou, určitě ne hatchback. :)
V minulosti jsem měl kategorii dvoudveřových sedanů velmi rád, ještě v osmdesátých letech jich bylo na trhu víc než dost, dnes už aby je člověk lupou pohledal, bohužel.
08. května 2020, 11:11
-2
Jo, dvoudvířka s kufrem jsem měl taky moc rád. Možná proto se mi tak líbí i dnešní BMW M2.
Z těch starších, kufrová Corolla GT, e30 dvoudvířko, VW Jetta dvoudveřová, Saab 900 dvoudvéř. sedan, ale třeba boží byl i Peugeot 309 GTi, ale ten byl jakoby liftback.
08. května 2020, 11:41
0
Několik evropských mě napadne vždy okamžitě, u japonských (atd.) vždy trochu hádám...
Ona ta hranice mezi dvoudvéřovým sedanem a kupé je velmi tenká a častokrát vnímána velmi individuálně.
https://jarel54.rajce.idnes.cz/Ztracenci/
08. května 2020, 12:04
2
Je to tak, Croma je proste nafoukle kombi stejne jako tehdejsi 307 Break/SW. Misto ni tam mohla byt poslední Lancia Delta, ktera zadani odpovida daleko lepe.
08. května 2020, 11:37
7
Tady by klidne sedel nadpis Postradatelni.
08. května 2020, 12:21
3
Signum 2 , protože to byla druhá verze téhož nápadů v aktuálním designovém směru. Z dvojky vycházel následně design Vectry a produkčního Signum
Signum 1 z roku 1997 byl předobraz designu Astry G
08. května 2020, 17:59
0
Zaujímavé, o tomto som nemal tušenia. Vyzerá to celkom moderne, a za mňa teda o dosť lepšie, než Astra G :D
09. května 2020, 19:57
1
Když už je tady Signum, nesmíme zapomenout na jeho příbuzného z Ameriky, Chevrolet Malibu Maxx...
08. května 2020, 13:30
0
Honzo ty ses v těchto článcích našel.
Strašně mě baví to číst, je to bomba inspirace!
08. května 2020, 14:11
1
nechybí Ti tam Delta?
08. května 2020, 14:25
0
Delta je malá...
10. května 2020, 11:46
0
Malá jako v čem? Oproti DS5 je přesně o 1 cm kratší, což mi teda jako takový rozdíl nepřijde :)
10. května 2020, 19:07
0
A nychybi dalsi podivnost, a jeste k tomu z konzervativniho koncernu. A to predposledni Toledo
11. května 2020, 08:30
0
Delta se o vyšší střední třídu určitě nepokouší, ačkoli to rozhodně není malé auto. Je to něco mezi kombíkem a hatchem, to ano, ale tím podobnosti končí. Ten pocit velkého auta (ne prostroem, ale chováním) tam prostě není...
08. května 2020, 16:59
-2
Tak jestliže tam patřil Avantime, tak tam stoprocentně patří i současná generace Espace.
Dále by se do té skupiny možná dal zařadit třeba Mercedes CLA Shooting Brake (OK, není velkej, ale ještě nedávno tu byl CLS Shooting Brake).
Jinak teda tahle kategorie v podstatě existuje dál, akorát dnešní možnosti ladění podvozku umožnily posadit ji o tři centimetry výš a říkat tomu SUV nebo crossover (Audi Q8, BMW X4, X6 atp)
08. května 2020, 17:36
0
Já bych to doplnil o tuhle obludnost
08. května 2020, 17:52
2
Rko je ale obycejny placatejsi mpv. Honzovy tam nepasuje Croma. A ty a nahore Rock motate dohromady mpv a auta jako Signum. No nic. Ano to auto je hnusny. Jako MB R. Servisne narocny... ale jinak je uplne super. Prostorny, dost rychly, ovladatelny, luxusni, vybaveny... navic treba v USA se to i docela prodavalo.
08. května 2020, 18:04
3
Mojim favoritom týchto podivností na hrane kategórií (ale ide skôr o niečo medzi MPV a kombíkom, než o veľký hatchback), podobným R-ku je Ford Flex. Akýsi moderný pokus o klasický Station Wagon, ktorý nie je ani typickým kombi, ani vanom. :)
08. května 2020, 21:42
0
Tak Rko je skvělé auto (vzhledově se mi předek taky nepozdává). Je na podvozku Mka a rozhodně mi dává větší smysl než libovolné SUV. Servisní náročnost není větší než právě u ML.
Jinak mi chybí kategorie Shooting Brake. Měl jsem AR145 a naprostá spokojenost.. Když vynechám FF a Lusso tak posledním SH byla klaunská bota. Od té doby snad nic, C30 nepočítám.
08. května 2020, 22:50
5
Alfa Romeo 145 i Volvo C30 jsou obyčejné hatchbacky, svým dizajnem sice netuctové a zajímavé v porovnání s "plečkami pro masy" typu Focus, Astra P 307 a podobně, ale pořád "jenom" hatchbacky.
Shooting brake je opravdu něco jiného :)
08. května 2020, 23:48
2
Jj, to jsou ty pravý Shooting Brake. Jenže to už si ani já nedovedu představit je používat denně, nehledě na finanční stránku. A u některých je to roubování kombi dost disproporční.
Ale tomu Jagu XJ (snad jsem poslední obrázek trefil) to sluší, oproti zelenýmu Astonu.
A z nových kreací bych si taky určitě vybral.
08. května 2020, 17:58
1
Pekný článok, a vďaka Bohu za tieto autá, aspoň nie je na cestách taká nuda :D Vel Satis, DS5 či nebodaj Avantime ma vždy potešia, keď ich niekde vidím.
08. května 2020, 21:44
2
Já se tedy občas v tom názvosloví ztrácím, ale není správné označení "dvoudveřového sedanu" tudor?
08. května 2020, 22:20
4
Jo, je - "two door sedan"= tudor - ale jak "vymřely" ty auta, tak s nimi odešlo používání tohoto označení. Je to vlastně jen zkratka vymyšlená lenochy kteří chtěli šetřit svá mluvidla :)
12. května 2020, 11:17
0
Signum byl od Opelu velmi nečekaný počin, a vlastně zůstal nepochopený. Idea byla postavit nepřímého nástupce Omegy s praktičtější karoserií. Měl to být autonomní model Vyšší střední třídy (podobně jako Vel Satis), ale nakonec díky (ne)prodejům to Opel změnil jen jako další karosářskou variantu Vectry -> tím to ale zabili, protože kdo chtěl klasiku vzal sedan nebo liftback GTS, a kdo chtěl prostor vzal Kombi. A Signum vyzněl jako zbytečnost. Měl prodloužený rozvor z Vectry C Kombi (o 13cm) a díky tomu na zadních sedadlech bylo místa víc jak v Superbu 1. Navíc se zadní lavicí se dalo manipulovat po vzoru Zafiry (myslim), a tedy posouvat a naklápět opěradlo. Uprostřed vzadu mezi sedadly mohla být i lednice s připojením na sluchátka. Cílem bylo získat moderní komfortní přepravník s praktičtějším kufrem než je sedan (v té době Superb kombi nebyl). Jízdně to bylo v té době nadstandardně komfortní auto s vyspělým podvozkem a kvalitním interiérem. Táta v roce 2004 tehdy přemýšlel o Astře H kombi, a nakonec dostal nabídku na Signuma a vzal ho. Měl jsem ho rád právě tou jinakostí, praktičností a komfortem. To, že byl trochu sterilní (rozuměj emočně chladný třeba jako VW nebo Audi) byl prostě charakter. Tehdy jsem ho protáhl proti kámošovy Audi A6 Kombi 2.5 tdi quattro r.v. 2002, a ta auta jela totožně -> ale Signum byl za půlku ceny Audi :)
Cromu má švagr (je to Ital, takže se drží Fiatu) a to auto klame tělem - zvenku nevypadá jako obr, ale uvnitř je. A motor má 1.9 JTD (což je vlastně 1.9 cdti co se dávala do Opelů Astra/Vectra/Signum) a jede pěkně a za hubičku. Ale jinak je to italka - zpracování a materiály..... škoda mluvit.
13. května 2020, 07:07
0
Můj táta Signum také měl a když přišla Insignia, tak mi ho přenechal. Prodal jsem tehdy skoro nové Punto, které mě strašně štvalo a velmi rád přesedlal na tento kočár. A pamatuju si, že to bylo moc fajn auto. Díky dlouhému rozvoru perfektně stabilní, interiér sice takový nemastný neslaný, ale dalo se tam dost čarovat s prostorem. Trošku začal dělat problémy motor po cca 200tis (2.2 dti), nevyhnulo se mu výměna drahého naftového čerpadla. Ale když to srovnám s tou již vzpomínanou Insignií, kde odešel po 160 tis. motor, tak to bylo vlastně úplně v pohodě.
13. května 2020, 08:57
0
Ještě je vtipný, že benzínové motory (atmo 1.8 a 2.2) má Croma právě z té Vectry / Signa. Před pár lety se k nám ojeté Cromy začaly hodně vozit (asi jejich ceny v Talošce klesly za minimum), tak mě překvapilo, že jsem jednou viděl i benzínovou verzi – motor 1.8 je pro takové ty pojížďky mezi vesnicemi zcela OK a bez problémů.
13. května 2020, 11:29
0
@Ragnarok přesně jak píšeš, táta taky měl 2.2 dti, ale teda vše ok. Ono každý diesel má nějaké to "ale"... Insignia byla zase o světelné roky dál. To s motorem Insignie je škoda..
@Opelfahrt to jsem nevěděl s tou Cromou :) Jinak 1.8 Ecotec byl vyhlášenej jako nejjistější volbou - sice žádný trhač, ale spolehlivost dobrá. 2.2 jela líp, ale taky se trochu sypala...
12. května 2020, 13:22
0
Ta C30 je ale dost na hrane. Odkazuje na P1800 ES.
Pridam rovno zopar svojich oblubencov, vratane spominanej P1800 ES...
12. května 2020, 13:23
0
Kurnik! Preco mi to hodilo sem? :(
03. června 2020, 11:55
0
Spínací skříňka u Cromy II je na stejném místě jako u Saabu 9-3 protože jsou to "sesterské" modely, postavené na stejné platformě GM Epsilon. (Stejně jako Vectra C a zbytek aut, které uvádí na wiki.) Ale, že to je odkaz k první Cromě, může být platné stejně tak.
Když se podíváte na klíček Saabu a Cromy, jsou si nápadně podobné a jejich tvar nejspíš znemožňuje klasické umístění u volantu.