načítám data...

Zavřete oči, odcházím... Jaká auta nám příští rok řeknou definitivní sbohem?

02. listopadu 2022, 22:01 36 komentářů Viola Procházková TopX

V roce 2023 se rozloučíme hned s několika modely, které se zapsaly do srdcí nadšenců i obyčejných uživatelů. Budou nám chybět?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Kdyby si pro auta chodila smrtka s kosou, dalo by se říct, že si na příští rok naplánovala pěkné žně. Co víc, letopočet 2023 znamená konec výroby pro modely, které jsme vnímali buď jako naprostou samozřejmost silnic, nebo jako hrdiny z plakátů, zkrátka auta, která si v automobilovém světě vydobyla významnou pozici. Připravte si kapesníčky, jdeme se podívat, komu uděláme napřesrok definitivně pápá.

Ford Fiesta – další hatch pod kudlu

Největší haló kolem jejího konce proběhlo v médiích už před týdnem, bylo by ale neuctivé jí nevěnovat trochu prostoru i teď. Na červené estéčko, které patřilo k mým skromným autonovinářským začátkům (přiznejme si, možná spíše aspiracím), vzpomínám dodneška s obrovskou nostalgií. Chytlo mě za srdíčko tak, že jsem strávila několik týdnů v hlubinách inzerce, hledajíc kousek, který by se vešel do mého ještě skromnějšího rozpočtu. Případ byl uzavřen smutným konstatováním, že radostné autíčko s turbeným čtyřválcem, cvakavým manuálem a precizním řízením téměř neklesá na ceně. I dnes, pokud ho v nabídce vůbec najdete, bude nejspíš stát skoro 400 tisíc. 

Fiesta ale není jen brapapa verze s plaketkami. Je to auto, na kterém se půlka světa učila řídit a druhá půlka světa si ho pořídila jako své první přibližovadlo, protože… protože prostě Fiesta. Byla levná, skladná, moc nežrala a hezky jezdila. Od roku 1977, kdy první kousky vyjely z fabriky, se stala běžným inventářem silnic, v roce 2012 se stala nejprodávanějším malým autem v Evropě. V červnu 2023 vyjedou z fabriky kousky poslední.

Důvody není třeba složitě konstruovat. Koneckonců se stačí podívat, kolik se dnes vyrábí klasických malých hatchbacků a kolik se jich prodá. Lidi hromadně přesedlali na crossovery. Je třeba vyvíjet crossovery a k tomu platformy umožňující elektrifikaci. Takže si do budoucna musíme vystačit s Pumou, která je prodejně jednoznačně perspektivnější. Těžko vinit automobilku, že volí ekonomicky nejvýhodnější směr. Ale líto mi to být může…
 

Ford Galaxy a S-Max vyklízejí pole SUV a dodávkám

Jestliže Fiestu si stále ještě můžete objednat do výroby, u pravověrných MPV od Fordu už máte smůlu. Jejich rodokmen sice není tak dlouhý jako v případě Fiesty – první Galaxy přišlo v trojlístku se Sharanem a Alhambrou v roce 1996 a S-Max až o deset let později – zvučné jméno si ale vybudovat stihla. Tentokrát na tom mají nemalou zásluhu novináři a petrolheadi, kteří právem velebili skvělé podvozky a výjimečné (na MPV, pochopitelně) jízdní vlastnosti. Jenomže prodejní výsledky nepřekvapivě potvrdily, že jízdní vlastnosti jsou pro běžného zákazníka na žebříčku priorit ještě níž než barva potahů. Takže tu vznikla zvláštně paradoxní situace: Galaxy a zejména S-Max oplývají pověstí splašených ledniček, s nimiž si i tatík od rodiny užije na silnici nějakou tu srandu. Zeptáte-li se kohokoli, jaké je nejlepší auto pro početnější rodinu, Galaxy nejspíš bude v první trojce výběru. A přitom ta auta nikdo nekupuje. 

Do dubna 2023 bude fabrika ve Valencii vyrábět objednané vozy, novou objednávku však už zadat nelze. Jaké máte u Fordu možnosti, když chcete auto pro velkou rodinu? Můžete mít Explorer, který je sice skvělý, ale o balík dražší, nebo pravověrnou dodávku, která přece jen trochu pokulhává v komfortu.

Kia Stinger: Krátké potěšení

Další důkaz, že dobré auto neznamená nutně úspěšné. O konci povedeného korejského GT se spekuluje už nějakou dobu, před pár minutami nám ho mluvčí automobilky Kia po telefonu definitivně potvrdila. Příští rok je pro Stinger poslední. Do budoucna se počítá s elektrickým nástupcem podobné koncepce i stylu, šestiválcové kupé však do současné emisní filosofie nezapadá.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Když v roce 2011 ukázala Kia v Ženevě svůj Concept GT, o sériové verzi se mocně spekulovalo, ale nikdo v ní asi doopravdy nevěřil. Skoro čtyřsetkoňový šestiválec a pohon zadní nápravy byl už tehdy dosti odvážný recept a zvláště pak u automobilky, kterou si lid spojuje s vozy typu ‚value for money‘. Jenže sériový Stinger GT o šest let později skutečně dorazil a zůstaly mu jak válce, tak RWD. Oslavné novinářské recenze si můžete vyhledat na internetu, svou troškou do mlýna jsme přispěli i my sami. Stinger je svělé auto, kterému se dá objektivně vytknout nemnoho, s aktuálními trendy se však nepotkává snad ani v jediném bodě. U široké veřejnosti nezaboduje velikostí kufru, nízkou spotřebou a skvělou cenou “již od”, u majetnějších zákazníků zase chybí punc prémiovosti, rozuměj nóbl značka. Zbývají tedy nadšenci, kteří dokáží ocenit požitek z jízdy, a ti rukou trhu opravdu nezamávají. Sbohem a šáteček, život jde dál. Osobně jsem docela zvědavá, jak si Stingery nadále povedou na sekundárním trhu. 

Audi R8: Sbohem, desetiválce!

Po patnácti letech se s námi loučí ikonická placka s motorem uprostřed, kterou v Čechách proslavil Leoš Mareš a ve světě Tony Stark. Patří k autům, s nimiž bohužel nemám osobní zkušenost (nechcete mě někdo svézt?), přesto mám tušení, že by se mi i přes ne úplně vřelé city ke značce líbilo. Jistě, je to trochu primitivní přístup, ale může se někomu nelíbit kupé s desetiválcem z Lamborghini, ať už má poháněná všechna, nebo jen zadní kola? 

Zrod R8 byl přitom celkem prozaický. Když koncern VW pozřel značku Lamborghini, získal veškerou potřebnou technologii k postavení vlastního supersportu. První spatřila světlo světa verze quattro, později se auto vyrábělo i jako RWD, pod kapotu jste si mohli poručit osmiválec Audi nebo zmíněný desetiválec. Během let vznikla celá řada variací a limitovaných edicí, některé měly stahovací střechu, některé dokonce manuální převodovku.

Stejně jako v případě Stingeru, i u R8 se počítá s nástupcem, pravděpodobně elektrickým. Nejspíš si na něj ale počkáme zhruba do roku 2029.

Kadeřnické Audi TT dostříhalo metr

„Z jedné vody načisto,” řekli si v Audi a po pětadvaceti letech označili razítkem ‚discontinued‘ také malé kupátko. Označit TT za petrolheadskou ikonu je o něco těžší, neboť ve dvoukolkové podobě nikdy nemělo náhon na tu správnou nápravu a začínalo na stejné platformě jako Golf a Octavia, přesto si získalo početné příznivce. Koneckonců, designově bylo jediné svého druhu a trochu té zábavy za volantem poskytnout dokázalo.

Na rozloučenou – oficiální verze zní k pětadvacátému výročí – letos na podzim vydalo Audi tétéčko v limitované edici vrcholného provedení RS, označené plaketkou ‚iconic edition‘. Jedná se v zásadě jen o vnější styling, dostupná je však pouhá stovka kusů. Také model TT by měl v budoucnu dostat nástupce, je ale nabíledni, že turbený pětiválec už v něm nenajdeme.

Smuteční hlášení z Dodge

Abychom se v Evropě necítili ukřivdění, drsné čistky probíhají i za oceánem. Do propadliště dějin se příští rok potopí dvě legendární muscle káry – Charger Challenger. Ne že by snad modely zcela skončily, jak je tomu u výše zmíněných, jejich charakter se však dramaticky změní. A je mi jasné, že milosrdná smrt by byla v očích mnoha fanoušků lepším řešením. Nové generace těchto modelů, plánované na rok 2024, už totiž přijedou výhradně jako elektromobily. Realita trumfla všechny temné předpovědi, které věstily oběma hrdinům řadové šestiválce. Dokážu si představit, že Charger bude zatraceně cool i v elektrické variantě, ale přece jen… Je to hodně radikální řez, zejména s přihlédnutím k nedávným statementům představitelů Dodge, že elektrické varianty slavných muscle cars neznamenají nutně konec těch benzinových. Tumáte, znamenají. Sedmá generace a modelový rok 2023 budou pro oba modely poslední štací.

Asi by se dalo ještě chvíli pokračovat. Mračna se stahují nad Nissanem GTR i Subaru WRX STI, spočítané to má Maserati Ghibli, i když zřejmě až napřesrok. Něco končí, něco začíná. Aby zůstala zachována rovnováha světa, očekávám v příštím roce představení spousty nových zajímavých modelů…

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Moctezuma
03. listopadu 2022, 04:26
5

Za oceánem také končí Acura NSX, Infiniti Q60, Toyota Avalon, Honda Insight, VW Passat a spousta dalších coupé či větších sedanů...Po 68 letech také končí Chrysler 300...

Ford kromě Mustanga již nemá v nabídce žádné auto, jen SUVS & CROSSOVERS, TRUCKS & VANS, ELECTRIFIED and CARS (pouze Mustang).. Žádný 4door sedan nebude existovat ani v Evropě, jelikož Focus je mrtev..

Chevrolet nabízí jen Camaro, Malibu a Spark, který taky končí. Corvette neřadím mezi klasická auta. Lincoln nemá v nabídce žádný sedan. Legendární Lincoln Continental se vyráběl od 1939 do 2020..

SUVs a elektrické Crossovers válcují naprosto veškerý segment v automotive..

Dnešním trendem je mít co největší obrazovku na Crossoveru, nastavovat si jak dement klimatizaci dotykem a pokaždé se k smrti vyděsit, když asistent sám zabrzdí...

Mít v dnešní době 4door sedan (navíc s větším motorem, než je 1.5 a R3) je jako hodil bílý lístek ve volbách v roce 1946 proti Gottwaldově Národní frontě...




reagovat
af
afro-r1
03. listopadu 2022, 06:54
1

Nemecka trojka to jeste chvili bude drzet a potom mi to bude, vzhledem k veku, uz tak nejak jedno.

Prostorove je to dane - baterky v podlaze = +10cm do vysky = SUV ( i pro spalovaci derivaty na stejne platforme)

HeavySmoker
03. listopadu 2022, 09:21
1

afro: Nevidel by som to tak tragicky. Keď sa pozriem na EVs nastupujúcej generácie, trend je iný. Nízka karoséria, natiahnutá do poriadnej dĺžky cez 5m a splývajúci kufor (EQXX, Lightyear). Všetko kvôli aerodynamike. Zákazníci chcú svoj dojazd a chcú ho za každých podmienok, regulátor chce EV a automobilky nemajú dostupných viac než 100kW v baterke za normálne peniaze. Jediná cesta je dlhá placka. Nevýhoda je že aerodynamika nadiktuje tvar oveľa prísnejšie než doteraz. O vkus zákazníka sa nebojím, bežní ľudia kupujú to čo automobilky chcú aby kupovali (na SUV je marža a marketing zariadil zvyšok).

Trinom
03. listopadu 2022, 10:10
0

Skoro to vypadá, že všichni vyklidili pole malých sporťáků Mazdě a Toyotě.

HS: Už aby to bylo. Long tail je cool AF.
-
Komentář upraven 3. 11. 2022, 10:11:54

Hato_0710
03. listopadu 2022, 07:05
2

Ach jo... já to tak nechci :-(

reagovat
Jimi
03. listopadu 2022, 08:22
5

Celkově je to smutné.
Osobně mi ale některých aut a značek moc líto není. I když je částečně používám. Spíš jde o princip.
Pokud by fungoval úspěch modelu na základě volného neregulovaného trhu, tak je to v pořádku. Ale víme jako to je ... rozhodují nikým nevolení "zástupci lidu".

reagovat
Mechanik
03. listopadu 2022, 08:55
2

Svět je v prdeli, smutná doba

reagovat
mariov8
03. listopadu 2022, 09:00
2

Za Kiou Stinger a Dodge Chargerem i Challengerem mi bude smutno...

reagovat
HeavySmoker
03. listopadu 2022, 09:35
0

Trochu mi stav automobilového priemyslu pripomína "Malaise" éru 70tych rokov. Len ropný šok nahradili emisné regulácie. Automobilky nevedli čo s tým, technológia neumožňovala splniť zadanie a zároveň udržať vlastnosti ktoré zákazníci chceli. Svoju nemohúcnosť zamaskovali pretvorením bežných áut nalepením cingrlátok na luxusné verzie, zabili okrajové modely, nafúkli ceny a takmer padli na hubu. Dnes zase automobilky zdvihnú rodinný hatch o 5cm, prehlásia to za crossover s vyššou cenovkou... a zabijú okrajové modely. Pád na hubu asi príde tiež, predaje sú otrasne nízke už druhý rok. Som zvedavý ako do dopadne a ako sa na dnešné dni bude pozerať za 30 rokov.

reagovat
VK
VK
03. listopadu 2022, 10:19
3

Jsem ještě zvědav, jak dlouho bude Alfa držet výrobu Julie. Ale holt, brečíme na diskuzích a když dojde na lámání chleba, místo si nějaký ten Stinger nebo Charger koupit, jezdíme ve dvacetileté Felicii. Tak co by si dávali výrobci nohu za krk, že ano.

Ale jak Stinger, tak Charger nástupce podobné koncepce bude mít i v elektrice. Takže houby zle. Jenom škoda, že až za dva roky.

reagovat
fortress
03. listopadu 2022, 10:22
3

Já mám jak Alfu Romeo QV tak Audi R8. Takže já brečet můžu ;)

VK
VK
03. listopadu 2022, 10:29
0

Tak já si koupil Stingera a je to nakonec ještě větší jednorožec, než Tesla. A to u nás žádné dotace ani jiná zvýhodnění, co by za řeč stála, na EV nemáme. Ergo najde se víc lidí, již jen tak sami od sebe koupí Teslu, než kteří koupí spalovací (neo)klasiku.

Jimi
03. listopadu 2022, 12:38
2

Mnozí nebrečí, jenom jsou smutní z upadající kvality nových aut. Protože ví, co je čeká za pár let. Nebude co pořádného za levně koupit nebo servisovat.

VK
VK
03. listopadu 2022, 14:28
0

No...počkej...článek je o konci některých modelů anebo tříd modelů aut, ne? Ne o jejich upadající kvalitě.

Jimi
03. listopadu 2022, 14:56
2

Ale to s tím hodně souvisí. Kvůli omezením se na všem šetří, nezbývá na okrajové nebo menší málo vý(pro)dělečné modely, tak šlus. Elektro je nucený trend, které až na výjimky taky nehýří kvalitou např. Tesla.

VK
VK
03. listopadu 2022, 15:38
-5

He? Kvůli jakým omezením se šetří? Šetří se přece kvůli maximalizaci zisku.
Ale jak říkám tohle nebylo tématem článku a ani s ní nesouvisí.

riderhenry
03. listopadu 2022, 16:40
8

VK: Šetří se proto, že auta uměle zdražují díky "ekologickým" regulacím a tak automobilky dělají všechno možné, aby zachovaly ceny "přijatelné". Přesto jsou však auta extrémně drahá. Ze stejného důvodu (minimálně částečně) končí některé modely, protože když se do strategického rozhodování promítnou různé "zelené pokuty", najednou přestanou být některé modely rentabilní. Ale to mluvím o EU trhu - jak je to v USA úplně netuším.

sheogh
03. listopadu 2022, 18:38
0

...spousty novych, zajimavych modelu SUV :-D

reagovat
beastar
03. listopadu 2022, 22:33
3

Už se nemůžu dočkat přílivu těch krásných elektrických SUV/MPV/van/kupé/Tudor/sedan kříženců. Ráj přichází.

reagovat
Franz Kafka
04. listopadu 2022, 11:55
0

Koukám, že hned někdo nepochopil ironii. A výsměch absurdní době. Leda že by snad fandil přílivu toho nesouměrného něčeho, co je na přiložené fotografii.

Ra
Ragnarok
05. listopadu 2022, 09:35
2

Říkám si, jaké to asi je být dneska automobilovým designérem. Protože z tohohle výtvoru se musí člověku, který má aspoň trochu vkus, chtít zvracet.

František Čáslavský
08. listopadu 2022, 19:34
2

Vojtáno: Jojo, generace X, který je mezi 40 a 60 lety do toho určitě kecá, protože na takový auta má prachy a pro leckeré automobilky je jaksi tou cílovkou. Hajzli jedni zasraní, co si to sobě myslej.
To co popisuješ, je generace Z (nezaměňovat s ruským Z), který je teďka přinejlepším něco málo přes 20...

beastar
08. listopadu 2022, 22:08
1

Ještě by teoreticky mohlo být myšleno Y millennials. Každopádně jo. Někdo z generace X to navrhoval. Dukec má 47 let a počítám že i lidi v týmu kolem něj nebudou výrazně mladší. Přece jen v tak velké automobilce dělají lidi do 25 let leda tak ve výrobě ne v designu a vývoji.

To nic nemění na tom že je to hnus.

Vavris Vavrisovic
04. listopadu 2022, 08:43
5

No... Co na to říct. Docela si vzpomínám, jak jsme tady na Autíčkáři před 5, 7 lety na neustále brblání "nová auta stojí za hovno, líp už bylo" vydávali články mapující velice bohatou a zajímavou aktuální produkci. Teď bohužel nelze než konstatovat "líp už bylo".

Jsem si jistý, že se to překlopí, ale vidím to tak na 5 let pusta...A doufám v nějaké výjimky.. nebo módu restomodů se speciálními povolenkami pro ICE. Elektromobily určitě budou za čas cool a fajn, ale mi budou chybět zvuky...

Jo a genocida aut jako Fiesta, Citigo a spol. je pomník zvrácenosti "jakože ekologické" politiky v individuální dopravě. Reálně není nic ekologičtějšího než malý benzínový prcek. Smutné

reagovat
riderhenry
04. listopadu 2022, 13:35
1

Souhlasím, jen ten horizont bych viděl spíš tak na 10 let, možná 20. S ohledem na výrobní cykly a plánování korporátů + vládní kroky k tomu.

S.
S.h.I.t.
04. listopadu 2022, 16:10
5

Mne prijde uplne brutalni zariznout malou benzinovou Fiestu proto, aby delala misto obludnemu elektrickemu SUV... to nema s ekologii spolecneho vubec nic a je to jen a pouze eurokretenismus v praxi.

MB
MBMB
05. listopadu 2022, 09:42
0

Nevím, kdo si bude kupovat nějaké obludné elektrické SUV místo Fiesty. Tenhle segment má primárně plně převzít Puma, na které díky současným zákaznickým preferencím může být výrazně vyšší marže než u malého hatchbacku, kde jsou ty marže dlouhodobě prakticky nulové.
Souvisí to i s očekáváním lidí, že cena auta by měla být přímo úměrná jeho velikosti, přestože na nákladové stránce to takhle vůbec nefunguje.

S.
S.h.I.t.
05. listopadu 2022, 13:50
4

Puma je dokonalá ukázka, kde male kompaktní auto nahrazuje nafouklá obluda, která vevnitř nenabídne nic navíc, ale zvenku je to blob a má asi tak 300kiko nadváhu.

MB
MBMB
05. listopadu 2022, 19:26
0

Rozdíl je jen lehce přes 100 kg, plus ta Puma opravdu je o něco větší, i rozvor je delší. Každopádně podstatné je to, že takové auto se dá prodat za mnohem víc peněz, přestože náklady na to jsou jistě podobné jako na tu Fiestu. A to rozhoduje.

Frankie
05. listopadu 2022, 20:51
1

Souhlasím s tou genocidou a je to velmi smutné. Ekologická, nebo lépe řečeno malá auta s nízkou spotřebou a dlouhou životností mizí na úkor velkých krabic.
Jinak celý trend je divný. Limity, omezení, regulační poplatky což je dle mě největší zverstvo. A do toho spojování automobilek, unifikace.

je
jerry
05. listopadu 2022, 22:40
1

Aby se nákladově stejně drahé auto mohlo prodat za víc peněz má jednu podstatnou podmínku. Lidi musí ty peníze mít. A to zřejmě nebude situace příštích let. Protože nejdřív bydlení, energie, jídlo, ošacení, léky, PHM a to vše už je teď násobně dražší Takže se budou dojíždět stará auta. A taková auta jako Ford Puma nepůjdou ani do fleetů.

dz
dzonnek
05. listopadu 2022, 01:07
1

VK: gratuluji k výběru taky jsem to měl v úzkém výběru bohužel praktičnost tento model vyřadila ze hry ale dodneška jen smutně koukám když to vidím někde na silnici a jen si můžu domyslet jaké by to bylo v tomto úžasném autě. Kia Stinger je stále na předních příčkách co bych chtěl vlastnit.

reagovat
VK
VK
05. listopadu 2022, 19:00
0

Díky.
Jaký je nakonec ten praktičtější model, smím-li zeptat?

je
jerry
05. listopadu 2022, 07:51
1

Zajímavá auta s historií končí a nastupují bezpohlavní obludy. Odráží to i vývoj ve společnosti, čím dál víc lidí neví, zda jsou kluk či holka. Nejlepší léta automobilismu bylo půlstoletí 1960-2010. Automobilky soutěžily v jízdních parametrech, designu, lidé se těšili na nové modely. Jsem rád, že jsem na počátku té doby přišel na svět a mohl to prožít. Neměnil bych.

reagovat
Michal88
06. listopadu 2022, 20:51
0

Jak řekl jeden kamarád, dřív jsme snili o tom, jak si jednou koupíme to které nové auto... A dnes není o čem snít. Je to vidět i na autosalonech posledních minimálně 10 let. Kdysi výstavka moderních technologií a žádná automobilka nesměla chybět a lidí tam bylo, že se to dalo přehazovat vidlema. I na našich salonech, jako Autoshow Praha nebo brněnský autosalon. Posledních 10 let škoda mluvit.

Dnes mi asi nebude líto žádné automobilky, která krachne. A když říkám žádné, tak myslím ŽÁDNÉ.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem