načítám data...

Ford Galaxy 2.0 EcoBlue Bi-Turbo: Chyť mě, když to dokážeš

Střední věk, stálé zaměstnání, kupa dětí, nejvyšší čas zklidnit hormony a pořídit sobě MPV. Má život vůbec ještě smysl?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Ford Galaxy 2.0 EcoBlue Bi-Turbo: Chyť mě, když to dokážeš

Je to pár dní, co koncern VW ohlásil, že oba ryze rodinné vozy v jeho nabídce – tedy Sharan a Alhambra – se letos odporoučejí do penze. Na našem trhu tedy zájemcům o MPV příliš možností nezbývá. Slovy dvě. Uspějí už pouze u Fordu, který s modely Galaxy ani S-Max končit nehodlá. Pokud tedy nějací zájemci budou…

Kdyby MPV mohlo mluvit, mělo by plné právo vzdychat, že líp už bylo. V automobilovém zpravodajství padají takové výrazy jako soumrak, smrt nebo extinkce a asi není důvod těmto zprávám nevěřit. Minivany zkrátka nefrčí, zválcovala je móda SUV triumfujících stylem (ehm…), terénními schopnostmi (ehm…) a sportovním image (ehm…). Nastalé situace navíc zrádně využily užitkáče typu Berlingo nebo Caddy a hupky dupky lézt nebohým autobusíkům do zelí, tentokrát z druhé strany – skrzevá praktičnost a hlavně cenu. Drobné hřebíčky do rakve koneckonců vytrvale sázeli minivanům i mnozí kolegové svými hláškami, že MPV patří ve škále rezignace na život na podobné místo jako třeba crocsy.

Co je to, krucipísek, za nesmysly? Rezignace přichází až ve chvíli, kdy člověk přestane vnímat nové výzvy a po způsobu dodrápané gramofonové desky káže svůj status quo jako jedinou správnou volbu. Hledání řidičských radostí v situaci, kdy není čas, peníze ani energie prohánět po okreskách roadster muší váhy, to je výzva jako žádná jiná. I proto máme štěstí, že posledním vytrvalcem, který hájí čest MPV, je právě Ford. 

Coby člověk postižený vícečetným potomstvem a tudíž rezignovavší na život se sklesle ploužím branami autosalonu a rozhlížím se, jaký vůz bude pro ty malé hoardery dostatečně rozměrný, přitom s ním zaparkuju na sídláku, kde se úderem páté odpolední parkoviště mění v bitevní pole, nesežere mě na palivu a bude mít i nějaké ty bezpečnostní fíčury, aby mi zachránil život, až ze samé rezignace za volantem usnu. Zkrátka velkoprostorové, moderní osobní auto, spolehlivý spotřebič. A tady ho máme. Vypadá jako obří lednička, což dokonale odráží mé momentální životní priority. V posledním záchvěvu vitality k prodejci zasténám “ať to aspoň trochu jede”, a už jsem venku se smlouvou a klíčem. 

Dojem z prvního usazení do sedačky není špatný. Díky tomu, že je auto prosklené jako zimní zahrada, poskytuje mimořádně dobrý výhled. Když už se všech těch světských radostí nemůžu účastnit, ať je aspoň vidím. Tlačítkem nahodím motor. Skoro není slyšet, zaplať pánbůh, ticho a klid jsou cenné komodity, jichž si nikde jinde než v autě nedopřeju. Zvolna manévruju ven z parkovacího místa. Otočný ovladač řazení mi párkrát podle zapadl na P místo R, což mírně zamrzí, ale ve svém věku už vím, že život není peříčko, a dokud neteče krev, není důvod řešit. Senzory mě pak bezpečně navedou na silnici i poslepu, a pokud chci mít přesto oči otevřené, stačí sledovat jednoduchou, ale dostatečně návodnou parkovací kameru. 

Projedu jen pár ulic, a budu na dálnici. Už teď ale s úlevou a štěstím hodnotím, jak nenuceně se auto přelévá přes retardéry, kanály a všechny ostatní silničářské pasti. Pohodlíčko drží druhé místo hned za plnou lednicí. Poťouchle číhám, kdy se od kol ozve pořádná rána a já budu mít konečně alibi hodit se na pár týdnů marod za účelem instalace umělého obratle. Nic, říkám vám, prostě nic! Plavnost je přitom úplně jiná, než jakou známe z Francie, chybí to vertikální pružení, při kterém mám vždycky strach střídavě o hlavu a o strop. Nepéruje to jak stará karosa, spíš to pluje, tiše a klidně. Při pomyšlení na to, že za několik desítek minut budu mít za zády dva hlučné nedospělé hominidy, ta oáza lásky a míru poněkud bledne, ale pořád je tu možnost posadit je až do třetí řady a tu druhou zastavět – co já vím – třeba molitanovými matracemi nebo rolemi kevlaru. 

Konečně je tu dálnice, motor už se hezky zahřál. Na nájezdu s očekáváním, zda se mi podaří plynule zařadit do provozu, dávám plný plyn. Auto vystřelí jak z praku. Ou jé! Zdá se, že prodejce nejen poslouchal, ale dokonce zalitoval mé rezignace a rozhodl se mé poslední přání splnit. Pravý pruh mi přestává stačit asi za tři vteřiny, mé nejmilejší cestovní rychlosti sto šedesát auto dosáhlo, ani nevím jak, a chce víc. Zmatení řidiči překotně uhýbají a doufají, že se zabiju, až budu někde hodně, hodně daleko. Čistě hypoteticky, pokud bychom se náhodou ocitli na německém autobahnu, nebyla by pro tuhle ledničku dvoustovka žádný problém. Motor by - kromě momentů akcelerace – stále skoro nebyl slyšet. Obtékající vzduch už by o sobě samosebou dával vědět, ale Eva Urbanová a její Adagio in G minor by pořád zněly křišťálově čistě. Jen ten boční vítr by si mohli tam nahoře odpustit, ten ledničce dobře nedělá. Jinak ji ale nedojmou ani táhlé zatáčky, které si často žádají trochu zvolnit. I v těch stošedesáti auto dokáže prásknout do koní, když je třeba rychle předjet a uklidit se z cesty nějakému střelci v supersportu. Čistě hypoteticky, samozřejmě, těch supersportů u nás člověk zas tolik nepotká. Vlastně můžu trochu neskromně podotknout, že mě za celou cestu na dálnici nikdo nepředjel. Ta rezignace možná nakonec nebude tak hrozná. 

Půlhodinku slávy bychom tedy měli, ale teď už je tu sjezd a závěrečná etapa cesty, pár desítek kilometrů po okreskách. Okresky, to je něco jako music bary. Kdysi dávno jsme si je uměli užít, ale teď je radši míjíme bez povšimnutí, protože nechceme propadnout malomyslnosti a zatížit rodinný rozpočet ještě výdaji za terapie. Jenže ta dálniční veselice přecijen přilila do mého útrpného života trochu odvahy. Místo Evy si pouštím Scooter, a to pěkně nahlas. Na ticho a klídek bude dost času v hrobě, audio je navíc velmi slušné.  Nakonec se odhodlám, že ten kamion předjedu. Auto zahučí, míjím kamion a pak další dvě vozidla před ním. Možná se i malinko pousměju.

V zatáčkách se to naklání, ne že ne. Ale jistotu podvozek neztratí, ani když si nestihnete přibrzdit na rychlost odpovídající střednímu věku. A zůstane radostně neutrální i ve chvíli, kdy položky nákupu v kufru hrají už hodně drsný biliard. Je snadné zapomenout, že mládí je v hajzlu a do důchodu daleko. Že sedím v autě, ve kterém by člověk neměl jezdit jako čuně. Jediné, co mi trochu vadí, je opěrka pro levou nohu, umístěná příliš blízko na to, aby se v ní člověk mohl pořádně zapřít.

Táto, jsem doma! Auto mám, přesně podle zadání. Vejde se do něj sedm lidí a dost bordelu. Pojď se projet, ukážu ti, zač je toho rezignace!

Verdikt

Tyhle krabicoidní Fordy jsou tím pověstné, takže vám asi neřeknu nic nového, ale za vyladění jízdních vlastností by si tu někdo zasloužil obejmout. Přidejte k nim silný motor a sebejistý nenucený automat, a dostanete auto, kterému jednoduše není co vytknout. Jo, druhá a třetí řada má místo sedadel pryčny, ale kloni na nich beztak budou sedět v autosedačkách. Displej radiomapy je malý a zorientovat se v údajích přístrojové desky chvilku trvá, ale všechno to funguje nad očekávání dobře. Líbí se mi úložné prostory – do obří šachty pod středovou loketní opěrkou zapadla i zrcadlovka s dlouhým objektivem. Líbí se mi adaptivní tempomat, který freneticky nebrzdí, když to někdo pošle přímo před vás, ale dovolí autu, aby se neřádovi chvilku přilepilo na zadek a teprve pak si pozvolna dorovnalo odstup. Líbí se mi, jak snadno se sklápí zadní sedačky, že to má tažné a repráčky i v kufru. Opravdu je tu málo věcí, které by člověk neměl rád. Jestli takhle vypadá rezignace na život, sem s ní!



 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1996 cm³
Výkon:240 koní (177 kW)/ 4000 ot/min`
Točivý moment 500 Nm/ 2000 ot/min
Převodovka: osmistupňová automatická (hydroměnič, Adame!)
Maximální rychlost: 216 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,7 s 
Spotřeba udávaná [l/100km]: 6 
Spotřeba v testu [l/100km]: 9 
Základní cena s danou motorizací : 1 029 900 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
02. dubna 2020, 10:43
0

Líbí se mi že to má 240 koní z dvoulitru. Musí to jet fakt dobře v rámci možností. Tradičně odporný interiér, tak to umí jen u Fordu. Ale jako má to tažný, vejde se do toho hromada bordelu a lidí. Třeba na tahání anhégru s koněma bych si to dovedl představit. Jezdit za deset s takovým výkonem taky není zlý. Akorát jako milionek. To by chtělo drobný slevičky. Protože právě Berlingo a další srágory... Citan a spol.

reagovat
Jaromír
02. dubna 2020, 11:14
0

Presne tak. 240 koni a 500 Nm byly hodnoty, ktere jsem u takove auta necekal. Ale jinak moc hezky clanek!

Ha
Habakukk
03. dubna 2020, 08:25
0

No, ale jako berlingo v nějaké civilní verzi bude za 600t Kč a bude mít usmrkaných 130koní a pořád to je jen zcivilněná dodávka. Cena za Galaxy je vyšší a asi bych si ji přestavoval někde kolem 900t Kč, ale užité hodnoty nabízí sakra dost.

Cu
Curdin
03. dubna 2020, 09:43
1

Berlingo máš v poho za čtyřipáďo a v benzínu v pohodě pod 400.

Ha
Habakukk
03. dubna 2020, 20:09
0

No dodávko holobyt v manuálu. Pokud to má vypadat jako auto tak to máš prostě v plné za 600t kč.

Mr
Mrkef
03. dubna 2020, 21:31
0

Galaxy vs Berlingo a spol. žebříňáků je fakt jiná galaxie, navíc přidejte motor o výkonu 240ps a můžete to rovnou odpískat....

Viola Procházková
03. dubna 2020, 21:52
2

Samozřejmě je to otázka peněz. Pokud to mega nemám, tak ho prostě nemám. A v takovém případě to Berlingo nebo Rifter není špatná volba.

Ha
Habakukk
04. dubna 2020, 05:30
0

Bohužel do budoucna to bude asi jediná volba. Myslím, že toto bude poslední generace SMaxu a Galaxy. Nechají je dožít jako ostatní výrobci a konec.

E.T.
02. dubna 2020, 11:58
0

Nejenže tahle kategorie aut mizí, ale kolik se jich dá sehnat s podobně výkonným benzínovým motorem? :-/ Když jsem kupoval předloni přepravník pro 2+2 (a říkali jsme si se ženou že možná časem i 2+3), tak jsem se po takových autech díval, ale to pak jedině něco staršího... Takže jsme koupili středně-krizově-věkového kombíka s dírou na kapotě a snad nějakým tím zapomenutým genem z beSTIe, že pak uvidíme, jak to bude s tím 2+3. Momentálně bychom si raději pořídili barák... :D

reagovat
Augi
03. dubna 2020, 00:07
0

Takže taky Levorg? :-)

E.T.
03. dubna 2020, 11:01
1

Jop, a na SFC jsem taky ;)

BubaaCZek
02. dubna 2020, 12:11
1

Tak tenhke prepravnik se mi zamlouva! Ony smaxy a galaxy byly vzdycky kolem mega, takze cena zadne prekvapeni. Za 3-4 roky bude za polovinu.

reagovat
Pochtli
02. dubna 2020, 21:16
7

Odpoledne si přečtu pohodovou recenzi a mimo jiné zaujala věta ze života: "přitom s ním zaparkuju na sídláku, kde se úderem páté odpolední parkoviště mění v bitevní pole". No a v sedm večer jsem musel udělat kolečko okolo bloku a zaparkovat až na konci ulice. Přes ulici přifrčelo MPVčko a zaparkovalo "na kreténa" (viz foto). Řidiči jsem naznačil, že může ještě metr dozadu, tak hodil grimasu "a co jako". Když vylezl z auta, tak jsem mu řekl, že když se kousek posune, vejde se tam ještě jedno auto, jenže dělal, jako že mě vůbec neslyší a vesele si ten zmrd se ženou a jedním děckem odkráčel domů.

Tak nějak to bohužel koresponduje s mými zkušenostmi na silnici, že velká část řidičů těhle "autobusů" jsou sebestřední debilové. Asi jsou rodinou stejně šíbnutí, jako mnohé ženy s dětmi s chováním "já jsem matka a kdo je víc".

reagovat
BubaaCZek
03. dubna 2020, 07:04
0

Tak to znam lidi, co by takove chovani odměnili pamatkou na laku...

ransom
03. dubna 2020, 22:06
1

Ještě poznámečka: Všichni takoví musejí mít tažné zařízení a nikdo se neobtěžuje ho sundavat. Proč po tom nejdou policajti, nevím

Viola Procházková
03. dubna 2020, 22:13
0

Galaxy samozřejmě tažné má, vysouvá se butonkem v kufru. Ale když člověk nic netáhne, je lepší mít ho zatažené, jinak se na přístrojovce pořád zobrazuje hláška "zkontrolujte připojení přívěsu" :). A to je dost vopruz.

milic
04. dubna 2020, 11:03
0

Na druhou stranu, vysunuté tažné je ideální parkovací asistent.

Pochtli
04. dubna 2020, 12:41
1

Tažné neustále nasazené ve městech mají dvě sorty řidičů debilů - ten, co neumí parkovat a koulí se opře o auto vzadu, aby si neodřel (svůj) nárazník, druhá sorta to zas používá jako jakousi ochranu před nedobržděním toho za ním.

Wa
Wakantanka
04. dubna 2020, 14:56
0

Ono takýchto podobných borcov nájdeš v každom jednom type auta. Takto ak by človek zovšeobecnil, tak každý čo jazdí v 2 či 3 dv.aute musí byť uhrovatý mladík so šiltom otočným dozadu?
Debil je debil a je úplne jedno v akom aute si vozí svoj zadok.

beastar
05. dubna 2020, 21:18
0

A není přece jen možný, že určitá činnost, nebo typ auta přitahuje větší počet debilů. A tak se potom pravděpodobnost výskytu takového debila zvyšuje. Něco jako když dojíždím ojeté černé suv typu MB GLS na černých kolech s tmavými okny. Kontrolka výskytu debility se povážlivě rozvášní. Rozhodně víc, než když dojedu prostě bílou Fabii. Stejně tak některá auta mají víc neřidiči a důchodci(ix20, ASX atd) pravděpodobnost, že narazíš na Miatu NA kterou řídí důchodce, nebo někdo koho auta nezajímají je tak 5%. Takže to co tady píšeš, že to nejde takto. Samozřejmě že jde ale jako v každé statistice je nutné počítat s výjimkou.

Wa
Wakantanka
07. dubna 2020, 14:15
0

Výnimky sa samozrejme nájdu vždy a všade, preto nemám rád také prílišné zovšeobecňovanie.

vi
vita
02. dubna 2020, 22:11
0

Ja mel prvniho S-maxe...je fakt, ze to byl vyborny spolecnik...ale priznam se, to honeni krabice do zatacek jsem zkusil parkrat a pak me to omrzelo...proste to nedavalo smysl.

reagovat
Mr
Mrkef
02. dubna 2020, 22:46
0

Pěkný, známý má hodně podobné v červené Ruby Red.
Osobně bych preferoval toto:

reagovat
Co
Core
03. dubna 2020, 07:34
0

Opc zafcu jsem mel a jako jediny auto pro fotra s rodinou kterej to nema v hlave srovnany asi ano,ale jinak je to nesmysl,kdyz jedes sam tak si vemes radeji neco obratnejsiho a mensiho,podvozek tvrdej jako kámen a to i na mensich kolech.Kdyz vezes rodinu tak chces neco pohodlnyho protoze jinak jedes rychle a vsichni protestuji.presel jsem na voyagera a dobry...

Mr
Mrkef
03. dubna 2020, 08:05
0

Mě osobně se dost líbila ta dravost klasického OPC. Auto sedělo pěkně, akcelerovalo, módy jsi ho ještě přiostřoval a v Recarech se sedělo super. Fakt je, že to auto je lehce větší nebo spíš vyšší, ale pocitově to nebylo jako jezdit s dodávkou, třeba Partner. Nevím jaký jsi měl podvozek, ale elektronické tlumiče v základním nastavení nebyly nějak extra tvrdé a to tam byly 19'' kola. A co bylo pecka, to auto se vůbec nenaklánělo. Takže do určité míry s tím šlo dělat hovadiny. Samozřejmě se později projevila váha a velikost vozu, nicméně to bylo často v neslušných rychlostech.

Wa
Wakantanka
04. dubna 2020, 14:59
0

Koľko ti vydržal ten elektr.podvozok na tom OPC? Čo sa ku mne dostalo info, tak 40 tis.km a potom nová sada.

Mr
Mrkef
04. dubna 2020, 19:01
0

Na našich silnicích zpravidla 120 - 150.000km někdy více, jindy méně, pár tlumičů seženeš okolo 12.000,- Ale věřím tomu, že se někomu vysypaly.
Jinak 40.000km vydrží u auta z Německa od turka/ukrajince/..., kdy auto má natočeno jednou tolik, než píše budík.

Mr
Mrkef
04. dubna 2020, 19:03
0

Spíše tam blbne elektroinstalace u tlumiče, takové to: tamhle po 10 letech uhnil kabel komunikace, tamhle nachcala voda a tak.

Dooby
04. dubna 2020, 22:11
0

Já měl tu první gen. OPC a bylo to jednoduchý auto, r. 2002, podvozek dost tvrdej (adaptivní tenkrát ještě nebyl), sportovní jízdní vlastnosti ale vůbec. Ale v tý době docela sleeper (tenkrát 192 koní bylo dost) tak uměl leckoho výkonem překvapit- ale spíš jen rovně. Byly tam Recara, ale jinak celkem spartánský auto a velmi spolehlivý. Ale pro 4 děti to bylo malý. Takže poté S-Max 2007 TDCi manuál- mnohem větší, komfortnější a podvozek a řízení bezvadný, šlo se s tím i celkem projet pro radost. Další S-Max 2011 TDCi 2.2 automat poFL (pořád I.gen.)- o dost jiný auto, komfort, lepší odhlučnění, výbava, ALE: elektrický posilovač bez citu, tvrdej podvozek (Titanium S), takže jízdně o dost horší. Nicméně jako rodinný auto, pro cesty s rodinou, pro dovolený a pro manželky pojížďky velmi dobrej univerzál, jako rezignaci na život to nazývají ti, co nemají děti a nejezdí na dovolenou asi.... Poslední generací S-Max/Galaxy jsem nejel, ale ten interiér se zdá o dost horší, aspoň to má znovu rezervu.

Wa
Wakantanka
05. dubna 2020, 21:00
0

Mrkef tak to je podstatne lepšie ako info čo sa dostalo ku mne od známeho, čo si to kúpil ako nové a našťastie ešte v rámci záruky sa mu tie tlmiče rozsypali. Na nejakom fóre som potom kdesi čítal, že nebol zďaleka sám.

Mr
Mrkef
06. dubna 2020, 08:51
0

JJ, opravdu se sypaly, nicméně jich nebylo moc a hlavně, jak píšeš, bylo to hned na startu, kdy to spadalo do garance

Frankie
03. dubna 2020, 12:58
0

Libi se mi, nebo jeste vic braska Smax, ale uz nekoupim, bo uz pro takove auto holt nemam vyuziti. Z meho pohledu pro rodinu daleko lepsi volba nez rada popularnich SUV.

reagovat
Ma
Malleo
04. dubna 2020, 12:24
1

Když už autobus tak jedině Chrysler Voyager, nebo rovnou novější Pacificu s 3.6 to lenoch není

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford LTD Ford LTD Coupe 5,7 Brougham 72 1972
Ford LTD Ford LTD Coupe 5,7 Brougham 72

1972 rok výroby
180 koní výkon
5 721 ccm objem

Mercury Marquis  1977
Mercury Marquis

1977 rok výroby
123 koní výkon
6 600 ccm objem

Pontiac Firebird  1978
Pontiac Firebird

1978 rok výroby
320 koní výkon
6 600 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 Stingray 1970
Chevrolet Corvette C3 Stingray

1970 rok výroby
350 koní výkon
5 573 ccm objem

Ford Mustang Fastback V8, V ČR 1966
Ford Mustang Fastback V8, V ČR

1966 rok výroby
210 koní výkon
4 700 ccm objem